2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
06-08-2008
Tips voor een e-reclamebrief
Een e-nieuwsbrief is
niet hetzelfde als een e-reclamebrief. Een e-reclamebrief kun je
vergelijken met de gedrukte reclamefolder zoals je die wekelijks in je
bus krijgt. Het uitgangspunt en het doel is totaal verschillend van
deze van een e-nieuwsbrief. Haal ze zeker niet door elkaar om tot een
goed resultaat te komen. Hou rekening met de volgende tips voor een
goede e-reclamebrief.
Doel van de e-reclamebrief.
De elektronische reclamebrief informeert (potentiële) klanten over voordelen van artikels of diensten. Het doel ligt steeds op directe verkoop en het aanbod is heel beperkt in tijd. Daar tegenover staat dat wie met e-reclamebrieven werkt, een hoge frequentie aanhoudt voor de verschijning. M.a.w. we verschijnen vaak en regelmatig.
Kenmerken van de e-reclamebrief.
1) De artikels.
In een e-reclamebrief staan relatief veel artikels opgesomd. Dit kunnen
er gerust tot 15 à 20 of meer zijn. Ze staan overzichtelijk en
gestructureerd vermeld. Dit kan b.v. in blokjes naast elkaar zijn, of
ingedeeld in rubrieken of kolommen. Maar het document zelf wordt
duidelijk herkend als zijnde reclame.
2) De inhoud.
De structuur van de opgenomen items is vrijwel steeds dezelfde: de naam
van het product bovenaan, een duidelijke foto eronder. Dan een korte
beschrijving (2-3 regels tekst max.) van het artikel en het voornaamste
voordeel en de prijs met voordeel. Elk product heeft een link waarop
men kan klikken voor meer uitleg over het artikel.
3) De directe actie.
Het doel van een e-reclamebrief is directe verkoop. Elk artikel heeft
een "call-to-action" knop, m.a.w. een "bestel nu", "koop" of "order
now" knop om 1 of meerdere exemplaren toe te voegen aan je bestelling.
Dit is het directe doel, dus valt deze knop heel duidelijk op. Dit kan
door een opvallend kleur zijn, of een vorm zoals een eclips of
vierkant, of vette druk, enz.
4) De boodschap.
De klemtoon ligt unisono op verkoop en omzet. Dus zijn er weinig
instrumenten die echt op merkentrouw werken. Alleen maar voordeel,
prijs en beschikbaarheid spelen een rol. De enige fideliteit bestaat er
uit dat er elke week, maand of seizoen terug een nieuwe e-reclamebrief
zal toekomen. En de klant weet duidelijk, koop ik deze week (maand,
seizoen, ...) niet dan ben ik mijn voordeel kwijt.
5) De geldigheid.
Om de klant te stimuleren om direct te reageren is het van vitaal
belang om de actie zo kort mogelijk te houden. Elke week of 14-dagen
scoort goed. Of je werkt met periodes, b.v. opendeurweekend, 14-daagse
van de ..., koopjesmaand, ... En je vermeldt ook best op=op. M.a.w. wie
nog even aarzelt, denkt best niet te lang na want het kan snel te laat
zijn.
Nuttige toepassingen bij een e-reclamebrief.
Wie
de e-reclamebrief niet systematisch als verkoopkanaal gebruikt, zoals
b.v. discounters, warenhuizen, grootwinkelbedrijven, enz. kan dit
medium ook voor speciale acties
gebruiken. Zo is de e-reclamebrief ook nuttig om in te spelen op
bepaalde situaties zoals het begin van het tuinseizoen (tuinartikels,
gardening, enz.), de vakantie (terrasartikels, zonne- en
strandartikels, ...), feesten (moederdag, secretaressendag,
Sinterklaas, ...), kerst- en nieuwjaarsperiode (kerstboomartikels,
geschenken, ...).
Een e-reclamebrief kan ook als lokker
gebruikt worden om meer normaal geprijsde artikels te verkopen. Als
reageren op de reclamebrief de klanten op je normale webshop doet
terechtkomen, kun je steeds andere artikels aanbevelen die bij dit
product behoren, of sets voorstellen die de aankoop completeren, enz.
Het enige criterium is dat je webshop hiertoe moet aangepast zijn, maar
het rendement uit de actie verhoogt wel spectaculair.
Laat je klanten steeds toe om hun vrienden en kennissen
van jouw voordelen te laten profiteren. Maak het dus gemakkelijk voor
wie je e-reclamebrief wil forwarden naar een vriend(in) of om iemand
anders zich te laten inschrijven op je voordelen.
Een
e-reclamebrief ontwerpen en vooral rendabel uitgeven is een aparte
discipline. Vooral de opmaak, regelmaat en de interactie met het
normale aanbod op je bestaande webshop bepalen het succes van dit
reclamemiddel.2TREESis
gespecialiseerd in doeltreffende en rendabele e-promotieacties voor
KMO's en zelfstandigen. Denk je ook aan het werken met een
e-reclamebrief? Neem gerust met ons contact op voor een vrijblijvend
gesprek en offerte. U vindt onze gegevens opwww.2trees.be.
Nu de koopjesperiode
bijna achter de rug is, wordt het binnenkort terug zakendoen "as
ususal". Een heel belangrijk middel om je verkoop op te krikken is de
e-nieuwsbrief. Maar vaak verwart men deze met een reclamebrief, of men
behandelt dit middel als spam. En dit haalt het rendement van de
e-nieuwsbrief hard naar beneden. Hier enkele tips voor een
doeltreffende e-nieuwsbrief:
1. Hou de tekst kort en to-the-point. Een
e-nieuwsbrief is ook een internet-tool. Dat betekent dat de abonnee in
sé niet echt veel tijd te verliezen heeft en gemakkelijk het bericht in
de foetsie kan gooien. Hou daarom de tekst bondig en direct. Zeg kort
waar het over gaat, geef de belangrijkste voordelen voor de koper en
duid aan waar je moet klikken om te bestellen. Overdrijf ook niet in
het aantal onderwerpen. Meer dan drie items begint al lang te ogen en
kan verwarring in de hand werken. En een aantrekkelijke afbeelding van
je product kan natuurlijk de interesse sterk verbeteren. Maar vermijd
uitweidingen, tekst om de tekst of nutteloze toelichting. Wie veel en
lang wil lezen, neemt een boek of de krant. De uitgebreide uitleg staat
beter op je website.
2. Doe een concreet aanbod. Het
doel van een e-nieuwsbrief is verkopen. Dat weet jij, maar ook je
klant. Laat er daarom geen onduidelijkheid over en geef voor elk
artikel van je e-nieuwsbrief duidelijk aan wat je moet doen om te
bestellen. Wie niet geïnteresseerd is, leest gewoon verder en wie wil
kopen apprecieert zeker een directe link. Ook voor een e-nieuwsbrief is
"speed all you need".
3. Voor meer uitleg, ga naar je website. Het
is heel normaal dat geïnteresseerden eerst meer willen lezen over je
aanbod vooraleer een bestelling te plaatsen. Maak daarom dat de
uitgebreide uitleg op je website beschikbaar is voordat de nieuwsbrief
vertrekt. Pas bij voorkeur je website aan met een eye-catcher op de
home pagina, een link naar de actiepagina en een duidelijke uitleg over
het product zelf. Voor een goed resultaat ga je best naar de vakman.
Met een commerciële internetspecialist haal je al gauw een paar extra
procenten winst. Een juist woordgebruik en een goede siteopbouw zijn
hiervoor heel belangrijk.
4. Bied een voordeel aan je abonnees. Eerlijk,
tekst via internet leest al moeilijker dan gedrukte tekst. En je
nieuwsbrief komt dan nog binnen bij drukke mensen tussen zakelijke
berichten, spam, andere nieuwsbrieven of privé dingen. Je moet van
goede huize zijn om gelezen te worden door de abonnee. Dat kan maar op
één manier: maak dat het interessant genoeg is. En een van de zekerste
middelen is het persoonlijk voordeel van degene die ingaat op je
aanbieding. Dat kan gaan van extra korting, gemakkelijke levering,
gratis een attentie, tot zelfs als eerste te kunnen kopen. Maar vergeet
nooit om je klant zijn voordeel te geven als je hem wilt behouden.
5. Bewaak trouw de regelmaat. Klanten
kiezen voor vertrouwde zaken, zeker eenmaal je bewezen hebt dat je te
vertrouwen bent. Geef daarom duidelijk aan hoeveel maal (wanneer) men
je e-nieuwsbrief mag verwachten. En zorg er dan ook voor dat hij
inderdaad op het afgesproken tijdstip binnenvalt. Niet te vroeg, en ook
niet te laat. En begin zeker niet tussentijds nog (een paar) keer een
bijkomend bericht of bestelherinneringen te sturen via mail. Zo ben je
snel de weg van de spam op, met als eindresultaat gegarandeerd een hoog
opt-out percentage.
Alhoewel de meeste internetgebruikers het ongetwijfeld eens zijn dat een e-nieuwsbrief een heel doeltreffend en relatief goedkoop
medium zijn om klanten te informeren en de verkoop te stimuleren, is
dit tevens een van de middelen met een hoog "handig-neefje" gehalte.
Veel mensen denken nog dat als men maar iets van je hoort, dat het dan
voldoende is. Of dat je klanten wint met ze dood te slaan met nieuws.
Niets in minder waar. Deze houding getuigt van een misprijzen voor je
klanten en zal zeker niet tot de beste resultaten leiden.
Wie
zeker wil zijn dat zijn inspanningen lonen, laat zich bijstaan door een
specialist. Zeker indien je op jaarbasis werkt, vallen de kosten zeker
meer, maar je profiteert ongetwijfeld van een hoger rendement
op je acties waardoor de kost van de specialist sterk gereduceerd
wordt. Met een professionele e-nieuwsbrief verhoog je ook nog je
klantentrouw en je maakt dat je zaak heel klantvriendelijk overkomt. En
dat is toch (en goedkope) prima reclame voor je zaak.
Wil je ook graag een professionele e-nieuwsbrief gebruiken om je verkoop te stimuleren? Neem gerust contact op met2TREES voor een vrijblijvend gesprek en voorstel voor een doeltreffende en professionele e-nieuwsbrief. Klik hiervoor onze contactgegevens.
Januari en juli zijn
de koopjesmaanden. En in de tweede helft komen de supersolden zeker?
Ook voor een webshop zijn dit twee belangrijke items. Hoe ga je hier
best mee om?
Zorg dat je webshop er uitziet als een winkel. Een
webshop benader je best zoals een gewone fysische winkel. Dat
verwachten je klanten ook. Want zij komen naar je toe om producten of
diensten aan te kopen. Als uitbater van een online shop zorg je best
dat je klanten direct je winkel als dusdanig herkennen. Maar
werken met voorraad betekent onvermijdelijk dat er artikels minder goed
presteren. Op tijd "Koopjes" houden is dus de boodschap.
Koopjes laten je webshop boomen. Wie
een tijdje een webshop uitbaat en regelmatig de evolutie van de
bezoekers nakijkt, merkt zeker een piek net voor en tijdens de
koopjesmaanden. Er is immers geen reden waarom je klanten niet even
komen kijken als ze een voordeel verwachten. Zorg dus dat je voorbereid
bent en zet de koopjes prominent op je website bij het begin van de
soldenmaanden. Wees niet te krenterig met je inspanning. Als er 348
artikels een speciale prijs krijgen, duid dit dan op allemaal aan.
Liefst heel opvallend. B.v. met een rode bol, dominant vetjes, groter
lettertype, enz. Ik weet het, het betekent meer werk of grotere kosten
maar het rendeert zeker. In een gewone winkel gebeurt het toch ook zo!
Na de eerste golf: tandje bijsteken! En
na de koopjes, de superkoopjes natuurlijk. Fijn als alle artikels in
promotie de eerste week de deur uit zijn. In de praktijk gebeurt dit
nagenoeg nooit. Een prima idee om de derde week een schepje boven op te
doen om de vierde week de restanten aan bodemprijzen de deur uit te
jagen. Hou wel voor ogen dat consumenten heel snel verwend zijn en
bijzonder lang onthouden. Doe je dit eenmaal, blijf dit dan later terug
herhalen. Ook voor de super- en super-superkoopjes bestaat een apart
publiek (naast je gewone klanten natuurlijk).
Is dit dan niet gevaarlijk om zo diep te gaan? En
bestaat de kans niet dat iedereen zal wachten tot de bodemprijzen? Niet
echt. Vooreerst neemt de koper een berekend risico met wachten. Het is
immers goed mogelijk dat iemand anders dit artikel aankoopt, en dan
heeft hij niets. Vooral je normale, goede klanten doen snel hun
voordeel bij de eerste afprijzingen. De
tweede kortingronde is prima om klanten een aankoop te laten doen die
ze anders normaal gesproken niet zouden doen, omdat ze niet echt
behoefte er aan hebben, of omdat ze het product niet echt nodig hebben.
En met de tweede en derde golf kan je natuurlijk nieuwe klanten lokken
die anders je artikel niet zouden kopen omdat het te duur is aan de
normale prijs, of omdat het niet echt bij een bestaande stijl past.
Koopjes kunnen ook nieuwe klanten werven. Daar
is niets mis mee want wie vroeger geen klant was, kan dit in de
toekomst gerust worden en wie nu iets minder verdient kan later ruimer
bij kas komen te zitten. Je merk ligt alvast in huis bij deze nieuwe
klanten. Daarom, ook voor webshops: solden werken, én ook supersolden
en super-supersolden. Probeer het nu misschien even: Laatste kans!
2TREESis gespecialiseerd in websites, e-promotie en online shops voor KMO's,
zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. We hebben ook
standaardpakketten om je webshop klaar te maken voor solden, opendeur
dagen, nieuwe collecties, feestperiodes, enz. Voor nieuwe of bestaande
zaken, neem vrijblijvend met ons contactwww.2trees.be.
Wijn is een goddelijke
drank naar het schijnt. Reeds van in de oudheid is de druif gekend als
basisgrondstof voor deze lekkere drank. Bovendien worden er ook
gezondheidseigenschappen aan toegedicht. In elk geval bekroont een goed
glas wijn ook succes, bekroning en een aangenaam moment. En vanaf nu
kunnen we opwww.wijnfestijn.be terecht om deze online te bestellen.
De firma Bart Lobbestael uit Roeselare. Bart
startte enige tijd geleden met een handel in wijnen, voor ieders smaak
en ieders beurs. Niet dat hij de stiel niet kent, hij zit immers al 25
jaar in de wijnsector als sommelier
in meerdere restaurants. Zo werkte hij onder andere in de gastronomisch
restaurants Den Gouden Harynck (Brugge) en in Slipway (Zeebrugge). Bart
heeft heel wat ervaring met
Franse wijnen, maar toch gaat hij dikwijls op zoek naar de nog kleine
wijnhuizen met een uitstekende lokale reputatie en allerbeste wijnen,
zoals bij voorbeeld de prachtige wijnen uit Portugal, Malta of
Zuid-Afrika.
Waarom de keuze voor een nieuwe website? De
firma Lobbestael verkoopt zowel aan professionelen (winkels,
restaurants, bedrijven, ...) als aan particulieren. In beide gevallen
is het interessant aan de klanten een overzicht krijgen van de wijnen,
champagnes en aperitieven die op voorraad zijn. En natuurlijk ook voor
de promoties die tijdelijk gelden of speciale aanbiedingen die kunnen
aangekocht worden. Het scheelt natuurlijk als de klanten zich vooraf
kunnen documenteren. Bovendien is het ook voor Bart handig om zelf maar
op 1 plaats te moeten kijken om een voorstel over te maken. Daar het
volledig assortiment op internet staat, kan de klant na bestelling
steeds over de informatie over de wijnen blijven beschikken.
Waaruit bestaat het aanbod van wijnen van Bart Lobbestael? Particulieren
kunnen kiezen uit de traditionele soorten rood, wit of rosé wijn. Er is
een aanbod uit bekende en minder bekende wijnstreken. Frankrijk, Italië
en Portugal zijn natuurlijk gekend als herkomstlanden, maar ook uit
Oostenrijk, Malta en Zuid-Afrika haalt Bart heel lekkere (en
betaalbare) wijnen. Er is zelfs een eigen huischampagne
te verkrijgen, nl. Pétiau et Fils. Voor particulieren zijn er steeds
promoties die lopen waarbij nieuwe wijnen kunnen geproefd worden of
b.v. een barbecue-colli voor de zomer. En alles is terug te vinden op
www.wijnfestijn.be.
Restaurants,
winkels en bedrijven kopen in sé grotere volumes aan. Speciaal voor
deze sectoren is de mogelijkheid om samen met Bart degustaties
te organiseren. Bedrijven kunnen dit in de eigen cafetaria of
bedrijfsrestaurant laten plaatsvinden voor personeel, klanten of
leveranciers. Maar ook restaurants kunnen samen met de firma Lobbestael
een proefavond laten doorgaan. Bart staat steeds open voor een
samenwerking.
Alle informatie is
steeds terug te vinden op de website van Bart Lobbestael. Er is ook de
mogelijkheid om in te schrijven op de wijnfestijnnieuwsbriefzodat je lopende acties, promoties en voordelen rechtstreeks in je mailbox binnen krijgt.
2TREESstond in voor de realisatie van de website en later voor het verzorgen
van de nieuwsbrief. Het aanbod van wijn, champagne en speciale acties
wil Bart ook o.a. via het internet promoten met gerichte Google
advertenties en een consumentenwedstrijd, waarvoor wij eveneens zullen
instaan. Wij wensen alvast Bart veel succes met zijn nieuwe website.
Meer informatie over 2TREES,
onze dienstverlening en onze mogelijkheden vind je op www.2trees.be of
neem even -vrijblijvend- contact op met Patrick (T 0495/935 325 -patrick@2trees.be).
Juli en augustus zijn
vakantiemaanden bij uitstek. Vrijwel iedereen neemt in deze periode een
tijdje vrijaf, van een weekje tot meerdere. In een gewone onderneming
regel je best je zaakjes vooraf. Op deze manier ondervinden je klanten
en je eigen mensen zo weinig mogelijk hinder of vervelende toestanden
in deze periode. Ook wie een online shop beheert, bereid best vooraf de
vakantie voor. Enkele tips.
Sluiten of open blijven tijdens de vakantieperiode. Leg je de activiteiten een poos stil om op reis te vertrekken, dan is er natuurlijk niet echt een probleem. Je kondigt je sluitingsperiode (liefst) een tijd vooraf
aan. Dat kan met een banner op je website, een tekstvak op de
orderpagina van je webshop, met een bericht bij de geleverde goederen
of een vermelding op de facturen. De laatste werkdag blokkeer je
vervolgens de bestelpagina van je online shop en je plaatst een vakantiebericht, al of niet met de obligate, grappige foto op je website. En klaar is kees.
Alleen
verkoop je dan niet in een bepaalde periode. Hou er bovendien rekening
mee dat niet iedereen in Europa op hetzelfde moment in vakantie is,
zelfs niet in België. Bovendien hebben mensen die thuis blijven in de
vakantieperiode, of vakantiegangers die binnen zitten wegens slecht
weer veel tijd om te surfen en om dingen online te kopen.
Gaat er een belletje rinkelen? Misschien toch niet zo'n slecht idee om je online shop ook tijdens je vakantie operationeel te houden. Mits een paar aanpassingen en op voorwaarde dat het goed voorbereid is, verdien je nog geld ook tijdens je eigen kommerloze tijd.
Hoe bereid je je vakantie voor met een online shop? Niets
zo vervelend voor klanten als ze voor voldongen feiten geplaatst
worden, of als de dingen die normaal zijn voor je zaak plotseling niet
meer werken. Zorg dus dat iedereen weet dat je in een bepaalde periode
in vakantieregeling werkt. Maar doe dit wel subtiel, want het zou niet
de eerste keer zijn dat bepaalde individuen via je website ontdekken
wanneer er niemand thuis is om dan je waardevolle spullen te komen
ophalen.
Enkele tips vooraleer je vakantie ingaat: 1) Kijk vooraf goed hoe de bestellingen verlopen met je online shop en organiseer de zaken
zo danig dat alle processen blijven lopen. D.w.z. maak afspraken met je
personeel om met een beurtrol de leveringen te blijven uitvoeren, evt.
bijbestellingen bij leveranciers, betalingen checken, enz. Mits een
duidelijke planning, klare afspraken en een goede opleiding is dit best
te doen. Weet alvast dat klanten best begrip hebben voor je vakantie,
en zelfs een paar dagjes extra levertermijn tolereren. Maar ze
appreciëren hoegenaamd niet dat ze zonder bericht een paar weken extra
moeten wachten op hun bestelling.
2) Meld de langere levertermijn
tijdens de vakantieperiode aan je klanten. Dat kan best bij de
voorwaarden op je bestelpagina ("Vakantieregeling: uw bestelling wordt
binnen de 5 dagen
bij u afgeleverd") zodat iedereen dit ziet voor de aankoop. Zet het in
elk geval nog in een duidelijk kader op het bestelformulier zodat het
zeker opvalt. Ook een duidelijke vakantieboodschap op de website zelf
gedurende een langere periode (b.v. van halfweg juni tot halfweg
augustus) maakt dat iedereen dat extra beetje geduld opbrengt.
3) Je kunt ook overwegen om tijdens de vakantieperiode een extra "vakantiekorting"
te geven van b.v. 3 of 5 %. Niet dat het veel moet zijn, maar het bouwt
zeker goodwill op en maakt dat je klanten ook begrip tonen als niet
alles zo vlot loopt als gewoonlijk. Zet er ook duidelijk bij dat dit is
als tegemoetkoming voor eventuele ongemakken tijdens de vakantieperiode.
4) Organiseer goede helpdesk
tijdens de vakantieperiode. Als je klanten de mogelijkheid hebben om
iemand aan de telefoon te krijgen die kan antwoorden op hun vragen,
wekt dit beslist vertrouwen. Je regelt immers toch dat de bestellingen
geleverd blijven tijdens je verlof, dan kan je beslist ook de telefoon
laten doorschakelen naar de medewerker van dienst. Opgelet: maak ook
dat binnengekomen vragen, én de antwoorden, geregistreerd zijn en dat
ze kunnen nagekeken worden door de andere medewerkers.
5) En als baas check je elke dag
minimum een maal je mails om dringende vragen te beantwoorden en
problemen op te lossen. Je spreekt natuurlijk ook met de
verantwoordelijke van dienst af dat je op een vast moment contact hebt
met elkaar. Dat maakt je medewerker zekerder en zorgt ervoor dat je
zelf de vinger aan de pols houdt. Meestal is er niets speciaals en zijn
deze "zakelijke momenten" tijdens je vakantie eerder een bevestiging
dat alles vlot blijft lopen. (Een hele geruststelling toch?) Maar als
het nodig is, kun je direct tussenkomen. Want beter je zaakjes snel en
alert regelen dan achteraf te moeten depanneren.
En zo kun je zorgeloos een tijdje vakantie nemen en toch blijven geld verdienen met je online shop. Leuke gedachte nietwaar?
2TREES
is gespecialiseerd in doeltreffende websites, e-promotie en online
shops voor KMO's, zelfstandigen en vrije beroepen. Maar we maken niet
alleen dat je professioneel op het internet aanwezig bent, we helpen je
evenzeer om de juiste middelen te kiezen en om alles treffelijk te
organiseren. Neem gerust vrijblijvend contact: www.2trees.be.
Interieur- en
decoratiewinkels zijn heel dankbaar om mee te werken. Natuurlijk heb je
mooie of toffe artikels, maar daar boven op speelt de sfeer van de zaak
een heel belangrijke rol. Het internet kan je een product niet laten
voelen of proeven. Daarom is een goede voorstelling, duidelijke
beschrijving en de doeltreffende duiding van groot belang. De sfeer van
de zaak overbrengen is echter de kers op de taart. Want dit maakt dat
je ook via een website beseft dat dit de zaak is die bij je past en dat
het precies deze producten zijn waar je je goed bij voelt. Dat alles
komt terug in de nieuwe, stijlvolle website van Huis Detaeye uit Aalter.
Traditie, stijl en vakmanschap met persoonlijke service. Huis
Detaeye uit de Stationsstraat 29 is al sinds generaties een begrip in
Aalter (Oost-Vlaanderen) en omstreken. Danny Detaeye en zijn partner
Sophie zijn specialist voorbinnenhuisdecoratieen voor raamdecoratie.
Hun winkel is een etalage van klassemerken zoals Flamant, Scapa Home,
Gunther Lambert, Puylaert Home Basics, e.a. Ook voor raamdecoratie
hebben zij een aantal mooie collecties, zo o.a. van Dedar, Jab, Romo,
Kendix, e.a. Ze hebben een eigen confectieatelier waar de gordijnen en
overgordijnen gemaakt worden.
Een
groot voordeel van Huis Detaeye is de mogelijkheid om het interieur van
je woning of zaak perfect op elkaar af te stemmen. Gordijnen kunnen
harmoniëren met interieurelementen of ze kunnen een passend decorstuk
voorstellen die je ruimte een unieke touch geeft. Danny en Sophie
voelen perfect aan wat te combineren valt en wat past bij de smaak en
de stijl van de klanten.
Huis Detaeye is nu ook online te bezoeken. Om
hun klanten snel te informeren over nieuwe artikels en trends bestelden
zij een website bij ons. Je vindt er een overzicht van hun merken en
met een fotobook zie je de verschillende assortimenten. Zo kan je je
vooraf oriënteren voordat je naar de winkel zelf toestapt. Maar Huis
Detaeye wil ook haar klanten beter informeren. Daarom starten ze vanaf
september met een nieuwsbrief. Daar zullen o.a. de nieuwe collecties
worden aangekondigd, maar ook speciale aanbiedingen, voordelen of
opendeurdagen krijg je zo snel te weten. Je kunt je nu alaanmelden voor de nieuwsbriefen zo regelmatig op de hoogte blijven van de trends en evoluties van de binnenhuisdecoratie.
2TREESis gespecialiseerd in toffe en heel doeltreffende websites voor KMO's,
zelfstandigen en vrije beroepen. Maar waar we ook een speciale flair
voor hebben, is het zoeken naar precies dat ontwerp van website die én
de producten best accentueren en voorstellen, én dat ook perfect de
sfeer en filosofie van een klant weergeven. Dat vindt je zeker ook
terug opwww.huisdetaeye.be.
Een
goede website kan goud waard zijn voor een ondernemer. Er zijn nog
weinig mensen die dit kunnen ontkennen. Maar als je concreet vraagt WAT
zo'n beste website dan wel zou moeten betekenen, is er vaak een moment
stilte. Nochtans zijn er 5 basiskenmerken die je moet terugvinden.
1. Om jezelf en je bedrijf bekend maken. Iedereen
weet graag aan wie hij koopt. Bestaat de onderneming wel echt, of is
het eerder een beetje mooie lucht? Is er een gebouw, adres, personeel?
En hoe kom je ermee in contact?
Het wekt beslist vertrouwen als
een foto van je bedrijfspand, machines of personeel glashard bewijst
dat je onderneming bestaat. De "Over ons"-rubriek is niet voor niets
een van de meest bekeken pagina's van een website. En als je nog wat
leuke reacties van je klanten er aan toe voegt, twijfelt beslist
niemand meer dat je goed en degelijk werk levert.
2. Om je activiteit, producten of diensten bekend maken. Niemand
vertrouwt zijn geld toe aan een partner zonder dat men zeker is dat er
waar voor dat geld zal worden geleverd. En natuurlijk dat de artikels
net datgene zijn wat men precies wilt. In een gewone bedrijfsomgeving
is dit vrij simpel, men kan de producten tonen, voelen, proeven, enz.
Op
het internet werk je best met (professionele) foto's en duidelijke
beschrijvingen om je waren aan te prijzen. Denk aan de beperkingen van
het internet en zorg dat deze te niet worden gedaan door de
voorstelling. Dat is nagenoeg steeds mogelijk. Zorg voor
vergelijkingsmateriaal om grootte en gewicht te tonen (zelfs een
tekening kan volstaan). Voor kleuren refereer je bij benadering.
En
vooral, wees steeds duidelijk hoe een bestelling zonder problemen kan
worden teruggeschroefd als de levering toch niet aan de verwachtingen
voldoet.
3. Om berichten / nieuws / informatie door te geven. Internet
is snel en een website is permanent bereikbaar. Ideaal dus om je
klanten en geïnteresseerden te informeren over tijdelijke sluitingen,
alternatieve routes bij werken, uitzonderlijke koopjes, enz. Maar ook
indien je een nieuwe dienst aanbiedt, een bijkomende machine
installeert, een grote order scoort e.d.m. is het een prima idee om
hier via je website reclame voor te maken.
Je weet immers nooit
wie er op je site terechtkomt, en zeker al niet wie er over verder
vertelt. Daarom is het goed om regelmatig nieuws te brengen opdat je
website waarde zou krijgen voor degene die er naartoe surft.
4. Om verkopen en omzet te creëren. Dat
is natuurlijk het minste dat men moet bereiken met een commerciële
website. Hetzij rechtstreeks via extra verkoop door en op de website,
ofwel indirect doordat er in de winkel of bedrijf meer vraag komt naar
de producten of diensten die via het internet worden gepromoot.
Er
zijn een aantal eenvoudige trucs om te ontdekken of je website op dit
punt goed scoort. Zie b.v. vroegere bijdragen op deze blog. Hou gewoon
voor ogen dat een speciale actie, of referentie, of code die je alleen
maar via je website verspreidt, duidelijk zijn herkomst bewijst.
5. Om contact te leggen. En
dit laatste criterium is ook belangrijk. Nu je website permanent
toegankelijk is, kan je ook permanent worden bereikt. Het leuke is dat
je zelf niet constant aan je computer moet zitten. Je bezoekers posten
een bericht als zij er zin in hebben, of als zij een vraag voor je
hebben. En een paar uur later, als het jou schikt, stuur je een
antwoord terug. Iedereen tevreden.
Hou er wel mee rekening dat
je zeker binnen de 24 u. een antwoord stuurt op een bericht, anders
werkt dit contraproductief voor je bedrijf. Een ander voordeel is dat
je kunt reageren in de hele wereld, als je maar elektriciteit,
telefoon, modem en internet hebt. En dat is tegenwoordig toch in zo'n
85 % van de plaatsen (voor de rest heb je een satelliettelefoon en pc
nodig). Zorg dus ook dat tijdens de vakantieperiode er ofwel een
duidelijke boodschap op je website staat, ofwel dat er een regeling
wordt afgesproken om berichten te beantwoorden.
Indien je met
deze 5 basisregels voor een goede website rekening houdt, zal je eigen
site zonder twijfel een groot pluspunt betekenen voor je onderneming.
Indien je twijfelt, schakel een professional in om je hierin bij te
staan.
Tip:2TREES biedt in juni, juli of augustus de mogelijkheid om gratis een check-up te laten uitvoeren van je website. Stuur een e-mail aan patrick@2trees.be
met als onderwerp Gratis check-up website 0806). Zet in je bericht de
tekst Graag ontvang ik gratis een prestatierapport over mijn website
www.je-naam.be. /ref. ENB-0806). Binnen de week ontvang je van ons een
rapport over de prestaties van je website en enkele aanbevelingen om je
website slagkrachtiger te maken (indien dit kan, natuurlijk). Uiteraard
ben je volledig vrij om hier rekening mee te houden of niet, maar weet:
een geïnformeerd man is er twee waard.
De
laatste tijd verschijnen van tijd tot tijd artikels in de media over de
(on-)betrouwbaarheid om aankopen te doen via het internet. Meestal zijn
het doemscenario's die verteld worden of worden webwinkels als obscuur
en malafide voorgesteld. Wat is eigenlijk de werkelijkheid?
Het internet is de weerspiegeling van de maatschappij.
Ongeacht
op welke manier men goederen of diensten aan de man of vrouw brengt,
handel drijven gebeurt steeds tussen twee partijen. In de gewone wereld
zitten beslist onbetrouwbare sujetten die van oplichterijen een sport
maken. Ook in de virtuele wereld van het internet komt dit ongetwijfeld
voor. Maar voor beide werelden geldt heel zeker de wetenschap dat er
veel en veel meer handelaars zijn die op eerlijke en correcte basis
zaken doen.
Laten we er gerust van uit gaan dat -ook voor
webshops en online verkopen- de handelaars normaal gesproken ter goede
trouw zijn. Maar net zoals bij gewone winkels blijf je best aandachtig
totdat de ervaren hebt dat je vertrouwen terecht is.
Kan je vooraf zien dat er iets niet klopt bij online kopen?
Eerst en vooral mag je gerust op je gevoel
afgaan. Dat is ook bij een gewone winkel zo. Als je je vragen stelt
over de werking, producten of service blijf je best extra alert.
Webshops die eerder rommelig ogen, waarvan knoppen niet (goed) werken
en waar men niet antwoordt op uw vragen mogen gerust een belletje laten
rinkelen.
Je hebt eigenlijk drie vitale zaken met online winkels: producten, betaling en service. Een goede webshop biedt klare en duidelijke informatie over de producten.
Net zoals in een werkelijke winkel zie je snel de kleuren, accessoires,
prijs, verpakkingen, enz. Het enige dat je niet kan, is natuurlijk het
product vastnemen of proeven. Maar als je het al kent, vergemakkelijkt
dit de stap. Gaat het over een totaal nieuw product, dan kan je vaak
beroep doen op een try-out.
Er bestaan tegenwoordig een aantal veilige betaalmethodes
die aangeboden worden door onpartijdige partners zoals Ogone of PayPal.
Ze worden wereldwijd gebruikt en hun imago staat of valt met de
zekerheid die ze bieden. Vind je op een online verkoopsite
betaalmogelijkheden met deze organisaties, dan mag je erop vertrouwen
dat je betaling veilig zal gebeuren.
Laatste heikel domein is dat van de service.
Dit behelst alles van levering van bestelde artikels, omruilen van
defecte of niet toegekomen bestellingen, garanties, maar ook informatie
verstrekken over bestellingen of herstellingen, enz. Een goed werkend
bedrijf ervaar je snel. Als je binnen de 48 u. antwoord krijgt op een
vraag, als je een bevestiging krijgt nadat je iets bestelt, als er
duidelijke algemene voorwaarden op de site staan of als de bestel-,
leverings- en naverkoopsprocedure duidelijk is uitgelegd, dan werkt dit
allemaal het vertrouwen in de hand.
Tot slot...
Gaat het over een groot bedrag, en is dit je eerste aankoop, plaats eerst een proefbestelling. Als dit vlot wordt geleverd en de afspraken zijn goed nagekomen, kan je verder gaan.
Weet
echter dat de huidige online bedrijven meestal best te vertrouwen zijn
en ook op een eerlijke, correcte manier handel drijven. Zo niet kom je
ze ongetwijfeld rap tegen in de pers of hoor je er over op de
marktplaats. Want het internet kan ook moordend zijn voor de reputatie
van een bedrijf. Nooit was het zo eenvoudig om snel een boodschap de
wereld rond te sturen. Je hebt internet, maar ook GSM, messaging,
chatboxen, virtuele communities, YouTube, enz.
Om
vlot en door de juiste mensen gevonden te worden op het internet is een
goede optimalisatie (SEO) van je website zeker nodig. Daar is iedereen
het zowat over eens. Maar ook voor een webshop is het belangrijk om
regelmatig je bezoekers- en prestatiegegevens te bekijken om de werking
te verbeteren. Hier volgen een aantal zaken waar je rekening moet mee
houden.
Wat is optimaliseren?
Het
optimaliseren van een website of webshop bestaat er uit om een aantal
belangrijke zaken van je website op elkaar af te stemmen. Vooreerst is
er de titel. De titel van een website blijft continu bovenaan je scherm staan, dus is het een ideale reclameregel. Ten tweede wordt de beschrijving
aangepakt, want de beschrijving is de tekst die je ziet als je site
tussen de resultaten van een zoekopdracht staat. Dan maak je maar best
dat deze zo wervend mogelijk is zodat een bezoeker besluit om even bij
je website langs te komen. En ten derde is er de inhoud,
m.a.w. wat er vermeld staat en waar dit is. Als je website niet logisch
in elkaar zit, en als niet alle informatie terug te vinden is die men
logisch gesproken verwacht, heb je zeker een probleem naar goed
presteren van je site.
En dit is niet alles, want er zijn ook nog zoektermen
die maken dat je website sneller wordt opgepikt en weergegeven bij een
zoekopdracht of een combinatie van zoekwoorden. Ook de gepaste
zoekwoordenlijst samenstellen is een hele klus.
Het
optimaliseren (search engine optimalisation of SEO) bestaat hier in om
al de bovenstaande elementen zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen.
Zo krijgt je website (-shop) een heel performante basis.
Hoe belangrijk is optimalisatie voor een webshop?
Dit
is even noodzakelijk voor een webshop als voor een website. Een webshop
is immers ook een website. Allen is bij een webwinkel niet enkel het
informatief aspect belangrijk, maar het eigenlijke doel is verkopen en
omzet realiseren. Dan maak je maar best dat je webshop ook zo'n
performante basis heeft.
De principes van een webshop zijn
identiek aan deze van een website. Je moet snel gevonden worden door de
juiste mensen (kopers). Daarom moet je goed aangemeld zijn en een zo hoog mogelijk aantal bezoeken scoren. De informatie zal logisch opgebouwd zijn en de taal duidelijk.
Technisch mag er natuurlijk niets aan mankeren. Daar bovenop zijn er
nog de specifieke zaken een een goede webshop moeten hebben, zoals de
bestel- en betalingsprocedure, vraag- of klachtenbehandeling,
leveringsvoorwaarden, ... die minder tot niet aanwezig zijn bij een
gewone website.
Het optimaliseren bij een webshop bestaat er in
om de gegevens over de werking van je webshop te gebruiken om de
inhoud, het aanbod en het uitzicht aan te passen zodat dit beter aan de
wensen en verwachtingen van je kopers voldoet. En hiervoor worden net
dezelfde principes toegepast als voor een website.
Hoe gebeurt zo'n optimalisatie van een webshop?
We gaan na of de beschrijving
van je producten werkelijk overeen komt met de zoektermen die je
klanten gebruiken om je artikels te vinden. Dat klinkt heel wat banaler
dan het in werkelijkheid is. Niet de termen uit brochures of technische
beschrijvingen zijn belangrijk. Het gaat erover dat je klanten precies
moeten weten wat ze kopen en dat ze het moeten kunnen vinden met
woorden die zij verstaan en gebruiken.
Vervolgens gaan we na of je webshop logisch
in mekaar zit, m.a.w. als alle noodzakelijke informatie aanwezig is en
of ze op de juiste plaatsen terug te vinden is. Soms wordt een webshop
stukje bij beetje uitgebreid. Daardoor is het normaal dat na een paar
jaar niet alle informatie die bij elkaar hoort, samen staat. Dus moet
je dit van tijd tot tijd herschikken.
We bekijken of alle vermeldingen en clausules die wettelijk
verplicht zijn, of die de mensen verwachten, aanwezig zijn. En als ze
op je webshop staan, is het ook goed om even na te kijken of ze
up-to-date zijn. Tenslotte bekijken we de bestel-, leverings- en
betalingsprocedure van je webshop. Om vertrouwen te geven aan je
klanten is het noodzakelijk dat deze correct, vlot en probleemloos
werkt. Waar nodig maken we deze klantvriendelijker.
Is dit alles?
Niet
echt, maar het is wel de noodzakelijke basis. Wat je nog meer moet doen
om een hoog renderende webshop op te bouwen bevindt zich op het domein
van de promotie en marketing. En dat is een onderdeel van de totale
werking met je webshop. Je vindt hier in andere bijdragen al heel wat
informatie over, maar als het echt van belang is, laat je dit best over
aan een vakman. Zo kun je je concentreren om jouw taak, nl. het
verkopen van je producten en service geven aan je klanten.
2TREES
is gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen en goed laten werken van
webshops voor KMO's, zelfstandigen en vrije beroepen. Dit behelst een
hele waaier van diensten om de juiste webshop te maken volgens het
bedrijf en de producten van een zaak, maar ook om bestaande webshops te
verbeteren, performanter te maken en te moderniseren. Wil je hier meer
over weten, neem gerust even met ons contact op.
Lange
tijd waren vrije beroepen zo'n beetje "beschermde" beroepen. Mensen
keken er torenhoog tegen op, hun stem was wet en promotie was niet echt
nodig. Iedereen kende hen immers. Tegenwoordig is specialisatie en expertise
eerder troef voor vrije beroepen. Advocaten specialiseren zich in een
vakgebied, architecten hebben hun soort bouwwerken waar zij dieper op
ingaan, ... Zelfs diëtisten, notarissen, vertalers, enz. bekwamen zich
steeds meer op bepaalde domeinen en willen zich profileren als
"specialisten voor ...". Tijd dus voor een website?
Voordelen van een vrije beroepenwebsite. Net zoals voor een commercieel bedrijf biedt een goede vrije beroepen website de mogelijkheid om de expertise en het imago
van je kantoor efficiënt naar voor te halen. De eigenheid van het
internet speelt even goed een rol. Het publiek vindt het fantastisch om
voor een opdracht eerst rustig thuis kennis te maken met de
activiteiten, de vakeigenschappen en de persoon zelf van een
toekomstige partner. Dat verlaagt als een beetje de natuurlijke drempel
die nog steeds leeft bij veel gewone mensen. Het maakt ook dat het
gesprek als van bij het begin menselijker gebeurt. Zeker voor moeilijke
zaken (geschillen, boedelverkopen, enz.) is een goed menselijk contact
altijd belangrijk.
Bovendien kan je als vrije beroeper gemakkelijk eigen accenten
naar voor halen, zodat je "uniek" wordt in je vakgebied. Iedereen is
immers uniek, ook wie een vrij beroep uitoefent. Hoe je de zaken
aanpakt, hoe je met je klanten omgaat, hoe je hen informeert, of hoe je
service in elkaar steekt. Dat alles is primordiaal voor een goede
zakelijke relatie. Met een goede website kun je jezelf heel spontaan en
menselijk voorstellen zodat een nieuwe klant als een "vertrouwd" gevoel
heeft voordat het eerste contact heeft plaatsgevonden. Dat goed gevoel
is werkelijk van groot belang in deze sector.
Ook kan je essentiële kennis over
je vak delen met de bezoekers van je website. Als de mensen beter
vertrouwd zijn met bepaalde vaktermen, of met idiomen of
gespecialiseerde woorden, verloopt de conversatie veel soepeler. Het
vermijdt ook dat de sfeer gespannen wordt tijdens het gesprek. Soms
moeten minder aangename situaties opgelost worden. Als je dan kan
vermijden dat men zich opwindt omdat een technische term maar niet
begrepen wordt, dan is een website zeker hiervoor op zijn plaats.
Speciale criteria voor een vrije beroepen website. Hoewel
het doel gelijkaardig is, wijkt de vrije beroepen website zelf op een
aantal belangrijke punten af van de gewone commerciële website. Het
doel is natuurlijk ook steeds zoveel mogelijk opdrachten (klanten)
werven. Het onderscheid wordt voornamelijk bepaald door de eigenheid
van het vrije beroep:
● Men moet slechts sporadisch tot occasioneel beroep
doen op een beoefenaar van een vrij beroep. Een eigendom koopt men
slechts een of tweemaal in zijn leven, bouwen gebeurt meestal zelfs
meestal maar eenmaal, een geschil komt men liefst zo min mogelijk
tegen, één buitenlands vakantieverblijf volstaat voor het gros van de
mensen, enz. ● Elk vrij beroep heeft meestal een gans eigen woordenschat,
waar er moeilijk synoniemen voor gebruikt kunnen worden. Als je een
specifieke vakterm moet uitleggen, vertel je meestal een gans verhaal.
Dan is het wel gemakkelijk als je het verhaal vooraf al hebt kunnen
lezen. ● Een website voor een vrije beroep moet in het vast geheugen van de mensen geraken omdat er "nuttige informatie
op staat die men ooit nog wel eens nodig kan hebben". En dat is
belangrijk om in b.v. bladwijzers van browsers opgeslage te worden, of
in "handy-lijstjes" vermeld te staan. ● De specialisatie
in een bepaald vakgebied moet duidelijk naar voor komen. Dit is niet
noodzakelijk een beperking van het aantal opdrachten. Wie b.v. slim
samenwerkt met vakgenoten met een andere specialisatie, kan heel
doeltreffend aan klantenwerving doen d.m.v. een website. Niemand is
immers specialist voor alles, en daarenboven komt dit laatste niet echt
geloofwaardig over. ● Het unieke kernwoord voor een ideale vrije beroep-site is vertrouwen.
Vertrouwen maakt dat je partner wordt van de mensen, zelfs lang voordat
iemand je deur binnenkomt om een opdracht te bespreken. En met dit
vertrouwen moet heel zorgzaam worden omgesprongen. Dat moet in elke
pagina van je website naar voor komen, in de stijl, woordkeuze, opbouw
van de site, enz.
2TREES specialisatie voor websites voor vrije beroepen. Voor
alle bovenstaande redenen is het bouwen van websites voor vrije
beroepen een echte specialisatie in het vak van webbouwer. Daarom
begint elke opdracht voor 2TREES
in dit vakgebied met een zorgvuldige documentatie en studie van het
domein waar een website voor nodig is. Aan de hand van het eerste,
oriënterend gesprek leren wij je kantoor beter kennen, je filosofie, de
doelstellingen van je organisatie, enz. Wij letten er zorgvuldig op dat
het ontwerp niet verzandt in een aggressief commerciële voorstelling
maar dat ernst, discretie en vertrouwen overal aanwezig blijven.
Tenslotte zorgen wij dat er tijdloze, nuttige inhoud geplaatst wordt en
dat de termen (zelfs speciale vaktermen) verstaanbaar naar voor komen.
Want alhoewel een bezoeker op uw website tijd heeft, sta jij noch wij
er om uitleg te geven als iets niet duidelijk is.
2TREES
voor vrije beroepen. Je kunt op ons beroep doen voor eenvoudige tot
heel gespecialiseerde websites, maar ook voor een discrete, stijlvolle
en heel doeltreffende promotie achteraf. Meer informatie over ons
bedrijf, onze filosofie en onze mogelijkheden vind je op onze website www.2trees.be. Of klik hier voor een contactformulier. Steeds tot je dienst!
Zowat
elke week schiet de olieprijs weer door een of ander plafond. We hoeven
het nieuws niet echt te volgen om dit te weten. De teller op onze
wekelijkse pompbeurt houdt dit nauwgezet bij. Niet echt een ideale
situatie voor KMO's en zelfstandige ondernemers. Beetje bij beetje gaat
het klantenbezoek achteruit, want een autoritje begint duur te worden.
Maar de nieuwe webshop van 2TREES biedt weerwerk en laat de omzet
verder stijgen. Hoe komt dit?
Waarom zou je investeren in een webshop? De hoofdreden heeft steeds met omzet
te maken. Ofwel gaat de omzet in de gewone winkel achteruit en wil men
deze met een webwinkel aanzwengelen. Ofwel verkoopt men een nieuw
product of dienst en
wenst men via een nieuw kanaal nieuwe klanten te werven. Of de gewone
off-line reclame middelen renderen niet meer genoeg zodat men nieuwe
vormen van verkoopspromotie wil aanboren.
Welke voordelen biedt een webshop? Een aantal zijn vanzelfsprekend. Een webshop is niet gebonden aan openingsuren, maar kan dag en nacht worden bezocht via het internet. Een locatie
speelt ook geen rol want het internet stopt niet aan een grens. Als je
een meertalige webwinkel onderhoudt, zie je gemakkelijk klanten uit
gans Europa en zelfs verder. Heel belangrijk is ok dat men geen zware investeringen
moet doen in infrastructuur, huur, inrichting, enz. Men kan het
noodzakelijkste aankopen (voorraad, beperkte stockage, ...) en verder
meegroeien met de nieuwe zaak.
Een aantal voordelen zijn minder
voor de hand liggend, maar net even belangrijk. Door met het internet
te werken kan men plots een aantal nieuwe reclamemiddelen
gebruiken. Denk maar aan reclamebanners, nieuwsbrieven, pay-per-click
reclames, SMS-promoties, enz., enz. Deze middelen zijn uiterst
efficiënt, want men kan heel nauwkeurig meten wat een actie oplevert.
En heel belangrijk is ook dat deze middelen relatief goedkoop zijn en dat ze meestal precies de doelgroep aanspreken die je wilt bereiken. Je hebt weinig verlies.
Tenslotte is snelheid
hier een laatste groot voordeel. Met een online shop en via het
internet reageer je razendsnel en uiterst doeltreffend. In een paar
dagen tijd is een nieuwe promotie uitgewerkt, zijn de reclamemiddelen
gemaakt én is de actie aangekondigd. Geen enkele traditionele actie kan
je kloppen. Je kunt zelfs dag per dag op het algemeen nieuws reageren,
als je wilt.
En hoe zit met de klanten van een webshop? Een webwinkel biedt voordelen voor zowel je bestaande klanten als voor de nieuwe die je ongetwijfeld zult aantrekken. De bestaande klanten
vinden het tof omdat ze van thuis uit hun favoriete artikels kunnen
bestellen. Ze kennen je producten, dus weten ze precies wat ze kopen.
Maar nu kunnen ze dit doen in de tijd dat zij het willen, zelfs 's
avonds. En meegenomen is natuurlijk dat zij het huis niet uit moeten.
Hun levering kan op de stoep worden afgezet zodat zij geen tijd meer
kwijt zijn en geen dure verplaatsingen meer moeten doen.
Nieuwe klanten
leren je producten of diensten kennen op het moment dat zij er
interesse voor hebben. Ze stellen zich gemakkelijker open voor je
producten. Maar ze komen van heel wat verder dan je traditionele
klanten. Bovendien kan het best zijn dat ze een ander kooppatroon
hebben dan je gewone klanten. Het is niet uitzonderlijk dat
b.v.Scandinaviërs gemakkelijker grotere bestellingen plaatsen. Of dat
Nederlanders sneller op promoties inspelen en je afhelpen van
eindereeksen.
Na verloop van tijd zal je zien dat je met een webshop zelfs gemakkelijker af geraakt van eindereeksen
of "winkeldochters". Wat b.v. niet verkoopt nabij je deur kan hip en
trendy zijn even verderop. Na een tijdje zal je zelfs je klanten op
deze manier kunnen indelen, zodat je risico bij het aankopen van
collecties of voorraad beperkt wordt. In combinatie met een snellere en
verhoogde verkoop verbetert het rendement van je zaak snel.
Welke mogelijkheden heeft 2TREES voor webshops voor KMO's en zelfstandigen? Onze standaardwebshop "Cashmaker"
is op maat gemaakt van deze doelgroep. Het is een budgetvriendelijk
programma (kost EUR 2.500,00 excl. BTW) en werkt perfect in al zijn
geledingen. Bestellingen kunnen probleemloos worden geplaatst, de
navigatie gebeurt snel en de artikels zijn duidelijk vermeld. Zelfs de
betaling van aankopen is voorzien en de ganse webshop is reglementair
aan de Belgische wetgeving gebouwd. Bovendien zijn onze webshops
eenvoudig in gebruik voor iedereen.
Onze webshop "Moneymaker"
biedt alle voordelen van de "Cashmaker", maar hier bovenop krijg je 3
maand reclame op Google inbegrepen. Hierdoor wordt je reclame voor je
webwinkel het eerste kwartaal van je start bij vele duizenden mensen
getoond, zodat je heel snel nieuwe bezoekers werft. De
Moneymaker-webshop kost EUR 2.895,00 excl. BTW.
Zowel de
Cashmaker als de Moneymaker webshops worden door ons aangemeld bij de
voornaamste zoekmachines om sneller opgepikt te worden bij de
zoekresultaten. Voor beide is ook 4 u. opleiding standaard inbegrepen, evenals een uitgebreide gebruikershandboek en 3 maand gratis helpdesk.
Interesse in een webshop voor uw eigen zaak? Neem gerust en volledig vrijblijvend met ons contact op patrick@2trees.be. Meer informatie over het goed gebruik van een webshop vindt u ook op onze website www.2trees.be.
Een nieuwe website voor een KMO, zelfstandige ondernemer of vrije beroeper
is een beetje als een totaal nieuw apparaat dat je moet gebruiken. Je
moet er aan wennen en vooral leren mee werken. Daarvoor doe je best
beroep op de expertise van je leverancier (als deze er al over
beschikt). Toch maak je best zelf ook je huiswerk en informeer je
degelijk vooraf. Maar waar moet je dan op letten?
Bekijk vooraf je collega's / concurrenten op het internet. Een
website is een internetrealiteit. Je komt er met jouw website tussen
tal van andere terecht. Kijk vooraf dus even hoe je branchegenoten zich
voorstellen. Wat ze op het internet zetten en wat niet. Welke
afbeeldingen ze gebruiken en hoe hun beschrijvingen zijn. Noteer
alles zorgvuldig zodat je na een tijdje een zicht krijgt op wat
iedereen vermeldt en wat sommigen tonen. Zo krijg je alvast een idee
van de basisinformatie dat je moet verzamelen om ook op jouw nieuwe
website te zetten. Want informatie die op elke site terug te vinden is,
zal zeker info zijn dat je klanten ook bij jou verwachten. Vul de
gegevens die overal op staan aan met informatie die sommigen plaatsen
en die ook voor jou van belang is. Voilà, nu heb je alvast een goede
basis als start.
Denk kritisch na over deze informatie. Uiteraard gaat jouw nieuwe website over jouw eigen bedrijf of
activiteit. Het moet een goede voorstelling zijn van wie je bent, hoe
je werkt en waar je voor staat. Neem daarom het bovenstaande lijstje en
bekijk het even met de ogen van je klant. Stel je de vraag: welke
informatie ontbreekt er in mijn geval en moet ik toevoegen? En ook wat
hoeft er voor mij niet op? Je kunt hiervoor twee manieren gebruiken.
Vooreerst ga je eens na hoe je klanten met je werken. Waarvoor ze meest
beroep doen op jou. Welke vragen ze hoofdzakelijk stellen, enz. Kijk
vervolgens of dit op je opsomming aan bod komt. Googel zelf eens op
het net en kijk wat er uit de bus komt. Zie je een leuk idee, of
vermeldingen die nuttig zijn, voeg ze dan ook toe aan je lijstje.
Bekijk ook vooraf welk type website je graag ziet. Een
website is niet alleen maar technisch. Er speelt ook een factor gevoel
mee. Je moet je bij je nieuwe website even goed voelen als een klant
zich bij jouw bedrijf voelt. Iedereen heeft wel een soort voorkeur voor
bepaalde types websites. Bekijk op het internet welke websites je
bijzonder graag ziet en welke er ook nog mee door kunnen. Beoordeel ook
gerust delen van websites (b.v. het deel waar de promoties van de maand
op staan, of een bedrijfsblog van de medewerkers, enz.) Jouw website
kan gerust een compositie worden van een aantal verschillende websites. Maak een lijstje van je favoriete ontwerpen en de reden waarom ze je aanstaan.
Waar je zeker op moet letten als je met een webbouwer praat. Vraag steeds een offerte op papier,
inclusief een duidelijke beschrijving en prijs. Het hoeft geen dikke
turf van een boek te zijn, maar je hebt het recht om te weten waar je
voor betaalt, hoeveel en wat je er voor krijgt. Als je webbouwer je
helpt om je domeinnaam en webruimte vast te leggen, zorg dan steeds dat
de factuur en de noodzakelijke codes (login / paswoord) aan jou gestuurd
worden. Je kunt ze gerust aan je webbouwer doorgeven, maar zorg er in
elk geval voor dat je goed een kopie hiervan zelf bewaart. Later kun je
ze misschien nog nodig hebben. Vooraleer je beslist om met een firma in zee te gaan, durf dan gerust om referenties
te vragen. Niet alleen de naam en activiteit, maar ook een
telefoonnummer en een contactpersoon. En doe gerust de moeite om ook
even te bellen naar een paar om te horen of je leverancier echt wel zo
betrouwbaar en kwaliteitsvol is als hij laat uitschijnen. Uiteindelijk
gaat het toch over de voorstelling en het imago van je eigen bedrijf.
Daar sol je niet mee. Bovenstaande informatie kwam tot stand
door gesprekken met onze klanten, ervaring bij het bouwen van websites
en webshops en door "cowboyverhalen" die we onderweg tegenkwamen.
2TREES is gespecialiseerd in websites, E-promotie en webshops voor
KMO's, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Wij werken met
praktische, eenvoudige modules zodat u enkel investeert in wat u
werkelijk nodig hebt. Later kunt u uw basis steeds uitbreiden volgens
uw nieuwe wensen of noden. En vooral ook voor het doeltreffend promotie
voeren via het internet kunt u op ons beroep doen. Contacteerons gerust geheel vrijblijvend: www.2trees.be.
Wat is je
motivatie om te investeren in een webshop? Is het een reactie op
tegenvallende verkopen in je normale winkel? Wil je een nieuwe markt en
nieuwe klanten aanboren? Eist je leverancier het misschien? Of doe je
het gewoon om 'mee te zijn' met de markt?
Je
begrijpt ongetwijfeld dat dit laatste argument het zwakste is. Een
webwinkel biedt een heel aantal specifieke voordelen, maar het is zeker
geen "deus-ex-machina", een duiveltje dat alle problemen oplost.
Welke voordelen heeft een online winkel?
Vooreerst valt de investering
zeker goedkoper uit dan een nieuwe winkel oprichten. Niet alleen heb je
geen huur- of aankoopkosten, en zijn er geen vaste kosten, je hoeft ook
geen rekening te houden met toekomstige groei en ruimte. Je kunt immers
uitbreiden volgens de noden. Ook qua personeel en assortiment kun je 'slim' meegroeien
met de wensen van je klanten en de markt. Komt er veel vraag naar een
bepaald product, dan kan je eenvoudig een aantal bijbestellen of een
nieuw artikel aankopen terwijl je ze reeds verkocht hebt. Tenslotte ben je niet meer gebonden aan een bepaalde regio, openingsuren, vakantieregeling, enz. Dit zijn drie heel belangrijke voordelen, maar er zijn er vast nog wel meer.
Hoe start je best met een online shop?
Vooreerst maak je best voor jezelf een lijstje met de motieven waarom je online wilt verkopen, het aantal producten en de leveringsmodaliteiten van deze producten. Zet ook kort op papier hoe je denkt te willen werken.
Is het uitsluitend een online winkel, of gebeurt het in combinatie met
een fysiek verkooppunt? Maar ook hoe zullen bestellingen administratief
verwerkt worden en leveringen uitgevoerd? Bereken tenslotte even hoeveel je maximaal wenst / kunt investeren
in zo'n online winkel. Hou hier niet alleen rekening met je marges op
verkopen, maar ook met de kostprijs om je online shop te promoten en
met een deel niet verkochte stock. Als je internationaal gaat, moet je
ook nog vertaalkosten incalculeren, want je tekste moeten toch wel
professioneel zijn.
Eenmaal je dit allemaal onder elkaar hebt gezet, kan je een degelijke webbouwer
consulteren. Liefst een die ook kaas heeft gegeten van een webshop.
Vraag -naast de precieze kostprijs- dus ook naar de ervaring, klanten,
realisaties van dit bedrijf met webshops. Kijk vooral ook als je
achteraf op een vlotte service kunt rekenen, want in het begin moet je
wel rekening houden met een aantal inloopweeën. Je moet immers niet
alleen vertrouwd worden met een nieuwe manier van werken, maar ook met
een andere benadering van winkel voeren en verkopen.
Een webshop biedt zeker heel veel voordelen. Maar vergeet nooit dat je er ook achteraf goed mee moet werken.
Het louter feit om er één te hebben, volstaat niet om automatisch
succes te verwachten. Vraag dus ook je webbouwer of zij ervaring hebben
met het professioneel uitbouwen, het doeltreffend promoten en het
verder ontwikkelen van een webwinkel, liefst op maat van je bedrijf en
samen met jezelf en je verantwoordelijken. En koop geen eenheidsworst.
Elke webshop vergt een persoonlijke benadering want elke zaak, elk
bedrijf of activiteit is uniek en kent zijn eigen specifieke eisen.
2TREES
is gespecialiseerd in het bouwen en doeltreffend promoten van online
winkels voor KMO's en zelfstandige ondernemers, zowel voor B2C als B2B.
Door onze specialisatie kun je starten met een basis-shop en achteraf
je online activiteit uitbouwen volgens je eigen groei of wensen.
Wilt u meer weten over een webshop voor uw activiteit? Download gerust onze gratis folder op www.2TREES.be
of contacteer ons even voor een vrijblijvend gesprek. Je krijgt er
ongetwijfeld een pak nieuwe, praktische ideeën bij voor een goede
uitbouw van je zaak in deze moderne tijd.
E-mailadressen
hebben voor een bedrijf of zaak werkelijk goudwaarde. Niet alleen
klantenadressen zijn prima om mee te werken, ook mailadressen van
geïnteresseerden, gelijkgestemden of "vakbroeders of -zusters" zijn
waardevol om mee te werken op promotievlak. Maar hoe geraak je op een
goede en klantvriendelijke manier aan dit virtuele goud? Hier volgen
enkele goede tips.
1. Laat jezelf kennen en vraag e-mailadressen. Van zodra je beslist om een eigen website te laten bouwen, kies je je (domein)naam. Van dat moment kun je ook reclame
maken voor je (toekomstige) website. Gebruik dan ook toffe
meldlingskaartjes waar je je klanten, bezoekers, prospecten, ... van je
nieuwe site op de hoogte brengt. En nodig hen ter zelfde tijd uit om
zich (vanaf ../../..) in te schrijven voor je voordeel- en nieuwsbrief.
Laat hen ook steeds de mogelijkheid om op papier hun gegevens in te
vullen en je te bezorgen. Maar het belangrijkste is wel: VRAAG hun adres.
2. Maak het je klanten niet moeilijk om hun e-mailadres op te geven. Zorg dus dat je enkel de noodzakelijke
inlichtingen opvraagt. Naam, adres en e-mailadres b.v. volstaan. Later
heb je nog wel tijd om de persoonlijke gegevens aan te vullen als ze
klant geworden zijn, of als ze voor een speciale actie in aanmerking
komen. Zorg ook dat ze zowel online via je website als manueel via een
invulformuliertje je gegevens kunt opgeven. Je kunt b.v. een toffe box
plaatsen in je zaak, in combinatie met een leuke affiche en een
voorraadje meldingskaartjes.
3. Zorg dat het zivol is om zich aan te melden. Geef daarom duidelijk aan wat men kan verwachten
als men zijn mailadres achterlaat. Hoeveel keer verschijnt b.v. je
nieuwsbrief, welk voordeel kan je verwachten, welke inhoud mag je
lezen, enz. En hou je daar dan ook aan. Beloof niets wat je niet levert
en respecteer zeker de timing. Wat altijd goed werkt om adressen binnen
te krijgen is een leuke attentie als dank voor de registratie. Dat kan
een eenmalige extra korting zijn (b.v. 5 %), maar een gadget of een
gratis boekje, brochure met tips, enz. werkt net evengoed.
4. Stop nooit van e-mailadressen werven. Eenmaal
je begonnen bent, zet de inschrijvingsmogelijkheid prominent op je
landingspagina van je website, maak een aanlokkelijke reclameblok, geef
een voorbeeld van voorbije voordelen, vraag continu aan bezoekers om
zich in te schrijven. Doe dit zowel on- als offline. Online
neem je een wervingsregel mee op je nieuwsbrieven, mails, reclame op je
website, jointreclame op nieuwsberichten van collega's, enz., enz. En
offline kun je een wervingskaartje bijsluiten bij leveringen, met een
registratiebox werken in je zaak, je personeel opdracht geven om aan
elke klant voor te stellen om zich te registreren, op gedrukte
advertenties plaatsen, enz., enz.
5. Zorg dat geregistreerd zijn zinvol blijft. Geef daarom steeds een voordeel
onder een of andere vorm aan de mensen die hun mailadres hebben
opgegeven. Dit kan een extra korting zijn, maar net even belangrijk is
deze mensen een weekje vooraf informeren over acties, een dagje eerder
binnenlaten op je opendeurdag, een wedstrijdje aanbieden waar een leuk
cadeau mee te winnen is, enz. Er zijn werkelijk fantastisch boeiende
promoties te vinden om met deze e-mailadressen te werken. Zelfs met
relatief beperkte budgetten. Maar verlies nooit uit het oog dat je moet
blijven WAARDE leveren. Zo zal je nog extra profiteren uit de mond aan mondreclame van je geregistreerde bezoekers.
Dit
zijn een aantal basistips die elkeen gerust kan toepassen. Zorg er wel
steeds voor dat je de wettelijke verplichtingen blijft naleven. Heb oog
voor de wet op de privacy, het portretrecht, auteursrechten bij mpeg
bestanden, maar respecteer ook de wensen van de klanten. Vraag steeds
eerst toestemming vooraleer je begint met mailberichten te sturen, en
maak het je klanten ook eenvoudig en gemakkelijk om zich terug uit te
schrijven. Niemand is immers gebaat met een bericht dat toekomt bij een
ontevreden contact. Dan werkt de mond aan mondtamtam al snel negatief.
En dat moet je ten alle tijde vermijden.
Wie meer wil weten over
deze topic, of wie ook eens wil kennismaken met deze promotievorm voor
de eigen zaak kan steeds bij 2TREES terecht. Wij zijn o.a.
gespecialiseerd in doeltreffende e-promoties voor KMO's, zelfstandige
ondernemers en vrije beroepen. Zelfs voor kleine budgetten of voor een
beperkte doelgroep bouwen wij eigentijdse, simpele maar heel goed
werkende e-promoties.
Er is maar 1 gouden regel om een goede website te onderscheiden. En dat is hetzelfde criterium dat ook voor reclame geldt, nl. een goede website is er een die resultaat oplevert. Dat is een simpele regel, maar wel de enige die steeds correct is.
Wanneer levert een website resultaat op? Hier
is geen algemene regel voor vast te stellen. Iedereen maakt dit voor
zichzelf uit en voor elke zaak kan dit verschillen. Meestal denkt men
snel aan "verkopen" of "omzet" realiseren. Dat is evident. Maar het kan
net evengoed zijn dat het doel van je website nieuwe klanten werven is.
En dan wordt het succes gemeten aan het aantal nieuwe (mail)adressen
die zich registreren via je website. Of stel dat je je website gebruikt
om een technisch probleem op te lossen, dan kan je het succes meten
b.v. aan het aantal downloads die via je site gebeuren. Als je denkt
aan een nieuwe website maak je best een lijstje met de 3 voornaamste
doelen waarvoor je website een oplossing moet leveren.
Kan succes voor een website gegarandeerd worden? Nooit
voor 100 % natuurlijk, daarvoor ben je steeds voor een deel afhankelijk
van de "markt", je klanten en concurrenten dus. En deze is per
definitie een beetje onvoorspelbaar. Maar er bestaat wel een heel goede
truck op zoveel mogelijk risico uit te sluiten. Eerst en vooral is
het belangrijk om je opdracht toe te vertrouwen aan een webbouwer die
de klappen van de zweep kant. Er zijn nl. een aantal technische
vereisten die maken dat een website goed gevonden wordt, of sneller
bovenaan zoekresultaten terechtkomt. Verder maak je best ook dat je
webbouwen zich kan inleven in je eigen zaak. Met je manier van zaken
doen dus, maar net evengoed van je klanten en concurrenten. Zorg daarom
voor een goede voorstelling van je eigen bedrijf en verzamel vooraf zo
veel mogelijk documentatie. Folders, foto's, presentaties, maar ook
dummy's zijn welkom. En spreek duidelijk door wat je verwacht van je
website en waarom je hiervoor kiest.
En tenslotte: doe de proef op de som. Dat
is het belangrijkste. Soms zegt je gevoel dat het goed zit met je nieuw
ontwerp. Dat is goed natuurlijk, want een website moet -naast goed
werken- er ook liefst nog goed uitzien. Een doeltreffende website is
steeds een compromis tussen een technisch ideaal en een esthetisch
ideaal. Zo kom je tot een goed presterende site die past bij je eigen
zaak en sfeer. Maar als je enigszins twijfelt, en zeker voor websites
die op maat gemaakt worden en dus duurder zijn, laat je best een 3-tal
versies maken van de entry pagina. Dat is de pagina waar je op
terechtkomt als je je naam intypt. Toon deze 3 versies dan
systematisch (op computer liefst!!!) aan je gezin, familie, buren,
klanten, zelfs leveranciers. Noteer deze reacties gedurende een 14-tal
dagen en laat de reacties die terecht zijn verwerken in een definitief
ontwerp. Met deze praktijktest ben je er wel vrij zeker van dat de
meeste fouten uit het ontwerp gehaald worden en kun je met vertrouwen
beginnen werken met je website.
Een aantal tips vind je op onze websitefolder die gratis down te loaden is van onze websitewww.2trees.be onder de rubriek "aanbod". En denk er aan: wie niet gezien is ... is gezien!
2TREES
is een modern, professioneel internet-communicatiebureau dat zich
speciaal richt tot KMO's, zelfstandigen en vrije beroepen. Wij gaan
verder daar waar anderen stoppen.
Een
E-nieuwsbrief biedt het grote voordeel dat je op een heel doeltreffende
manier de band kunt onderhouden met je klanten en prospecten. Ter
zelfde tijd profiteer je van de mogelijkheid om reclame te maken voor
(een deel van) je eigen producten of diensten én slaag je er in om je
verkopen een "push" te geven. De nieuwsbrief biedt dus veel troeven, op
voorwaarde dat hij goed is opgemaakt. Er zijn drie categorieën waar je
best aandacht aan schenkt:
Uitzicht van een E-nieuwsbrief.
De "look" van je nieuwsbrief is van groot belang. Een aangename lay-out
nodigt immers uit om hem te lezen. Dit is een van de eerste criteria om
een lezers al dan niet te laten afhaken. Een rommelige opmaak,
onverzorgde schikking of kwaliteitsloze foto's geven de impressie dat
ook de inhoud niet erg belangrijk is. Wie een nieuwsbrief goed wilt
gebruiken, investeert best eenmalig in een professioneel ontwerp dat
door een specialist wordt gemaakt.
Een ander facet van het uitzicht is een goede mix tussen tekst en foto's.
Goede foto's zijn onmisbaar omdat ze eerst bekeken worden en een
bepaald voordeel van de tekst kunnen accentueren. Iedereen bekijkt
graag fotootjes omdat dit snel gaat en weinig inspanning vergt. Neem
dus de nodige tijd om functionele, toffe beelden te selecteren of op te
vragen.
Een gestructureerde opmaak
zelf zorgt ervoor dat je snel een duidelijk inzicht krijgt in de
onderwerpen, aanbiedingen en/of voordelen van je nieuwsbrief. Je
abonnees appreciëren het als ze snel informatie kunnen vinden die hen
interesseert zonder dat ze een hoop "ballast" moeten overlezen. Je hebt
er geen baat bij om de mensen te ergeren, dus maak dat men snel zijn
weg vindt in je bericht. Anders zit de kans er in dat een grote groep
abonnees snel afhaken en zich uitschrijven.
Zorg ten slotte dat er een aantal links
opgenomen zijn in je nieuwsbrief om de mensen met een muisklik meer
informatie te bezorgen over het onderwerp dat hen interesseert. Dit
verhoogt het leescomfort van je abonnees omdat ze met minimale moeite
de maximale informatie kunnen lezen.
Inhoud van de nieuwsbrief
Vooraf aan het uitgeven van een nieuwsbrief maak je best een planning op. Maak een inventaris van een 5-tal rubrieken
waarrond je wilt werken. Hoe meer rubrieken je opneemt, hoe meer werk
het vergt om voor elke nieuwsbrief nuttige informatie te sprokkelen.
Maar een nieuwsbrief met te weinig items komt eerder als platte reclame
(tot zelfs spam) over. Vind dus een goede formule voor jouw eigen KMO
of bedrijf en blijf consequent rond dezelfde vaste rubrieken werken.
Zorg voor elke nieuwsbrief voor een goede mix tussen
informatieve artikels, een voordeel voor de lezers en eventueel
reclame. Reclame stoort dus niet echt op voorwaarde dat de overige
inhoud overheerst en reclame duidelijk als reclame herkend wordt.
Durf voor reclame
best wel inventief te zijn en spreek met een aantal collega handelaars
af om in elkaars nieuwsbrief reclame te maken. Zo kom je op een toffe
manier bij een grote groep nieuwe mensen terecht met je merk terwijl je
eigen nieuwsbrief aan waarde wint. Bovendien moet je zelf dit deeltje
niet meer schrijven, en dat is tijd gewonnen.
Zorg tenslotte steeds voor een "call to action"
zodat je kunt meten welk effect deze specifieke nieuwsbrief opleverde.
Dit kan de bestelling van een speciale aanbieding zijn, of het
aanvragen van een voordeelbon, toegangsticket, enz. Maar aan de hand
van de reacties weet je op de duur haarfijn wat aanslaat bij je publiek
en wat minder goed scoort.
Nog een paar algemene richtlijnen.
Vooraleer je een eerste nieuwsbrief uitgeeft, denk je best even na over de frequentie.
Als je maar inhoud vindt om per kwartaal te werken, moet je niet
spreken over een maandelijkse nieuwsbrief. Denk vooral aan het gevoel
dat je bij je abonnees kunt losweken. Vermijd dat je abonnees de dag
beginnen haten waarop ze jouw nieuwsbrief verwachten, maar vooral blijf
trouw aan de gekozen frequentie.
Bij het begin van elke nieuwsbrief is het ook tof om via een inleiding
als uitgever het woord te richten tot je lezers en een paar
beschouwingen mee te geven. Zeg hen duidelijk wat ze kunnen verwachten
in deze uitgifte en zorg dat je de verwachtingen ook inlost.
Zorg voor een goede interactiviteit
tussen je nieuwsbrief en je normale website. Als je over een speciale
aanbieding spreekt in je nieuwsbrief moet je deze ook op je website
terugvinden met meer uitleg en met de mogelijkheid om ze te bestellen.
Plaats gerust je nieuwsbrieven online op je website, zeker als ze goede
algemene informatie bevatten over jouw activiteit, diensten of
producten. Eenmaal men de weg gevonden heeft, kunnen oudere
nieuwsbrieven uit informatie-oogpunt later nog worden gedownload door
bezoekers aan je site.
Werk tenslotte steeds met goede, bijgewerkte adresbestanden.
Niets vervelender dan mensen ergeren die zich eerder uitschreven en nu
plots terug een bericht van jou doorgemaild kregen. Vooreerst kun je
hier gerechtelijk problemen mee krijgen, maar vooral commercieel is het
een miskleun. Te vermijden dus. Maar net evengoed maak je best dat ook
de adressen die je "gisteren vond" in je bestand zitten. Je weet immers
nooit wanneer een klant zich zal melden.
Ziezo, als je hier
allemaal rekening mee houdt, zal je zeker scoren met je nieuwsbrief.
Zonder twijfel zal je investering in dit promotiemiddel een hoog
rendement opleveren. Dat is gegarandeerd. Nog meer tips vind je op onze folder over E-promotie die je op de 2TREES website vindt. Maar
wil je werkelijk zeker spelen, laat je nieuwsbrief dan verzorgen door
een professional en concentreer je zelf op je eigen specialisatie, nl.
je klanten goede service leveren en je eigen activiteit perfect
uitvoeren. Zo haal je het meeste rendement uit je inspanningen.
2TREES
is gespecialiseerd in het ontwerpen, opmaken en versturen van
E-nieuwsbrieven voor KMO's, zelfstandigen en vrije beroepen. We hebben
een aantal interessante formules om uw nieuwsbrief heel efficiënt en op
de voorziene termijn uit te geven. Kan een nieuwsbrief ook voor u een
prima idee zijn? Neem nu vrijblijvend contact met ons op en laat u verbazen wat er allemaal mogelijk is, zelfs met kleinere budgetten.
Vaak denken KMO's en
zelfstandigen dat, eenmaal ze geïnvesteerd hebben in een eigen website,
het internet de toverformule zal zijn om de zaken te laten boomen.
Hallo Houston, let's come to earth. Laat me hier even dit misverstand
uit de wereld helpen. Een eigen website is onmisbaar indien ze goed
wordt gebruikt door de eigenaar. Het is zowel een werkinstrument als
een promotiemiddel. Mits een goed gebruik mag je zeker heel goede
resutaten verwachten, maar als handelaar moet je er wel zelf aan
meehelpen.
Maak van je klanten je promotoren. Dit
is een van de eerste zaken dat iedereen kan doen om van de eigen,
nieuwe website een succesnummer te maken en om te zorgen dat de zaken
erdoor verbeteren. Hoe kan je dit in de praktijk doen? Hier volgen een
aantal tips die iedereen gerust kan toepassen:
1. Zorg om te beginnen dat je eigen klanten geïnformeerd
worden over je website. Zet je adres op je brieven, facturen. Maar ook
een toffe affiche in je zaak, of een aankondiging op de desk van je
zaak zelf helpt aan de bekendmaking.
2. Verder verzamel je natuurlijk systematisch de e-mailadressen
van je klanten. Stuur hen even een berichtje om je nieuwe website voor
te stellen. Geef hen alvast mee wat ze er kunnen op vinden dat voor hen
van belang is en hoe ze zelf voordelig er mee kunnen mee werken.
3. Zet van tijd tot tijd nieuwe zaken
op je website, en breng je klanten ervan op de hoogte. Zo maak je ze
gewend dat ze van tijd tot tijd nieuws kunnen ontdekken op je website.
En als je maakt dat je promoties, speciaal aanbod, enz. een week eerder
op je site staat dan in de krant, zal dit zeker je aantal bezoekers
gunstig beïnvloeden. Iedereen wordt liefst eerst geïnformeerd.
4. Geef je klanten die hun e-mailadres opgeven om je nieuwsbrief te ontvangen een extra voordeel.
Dat kan b.v. eenmalig een procent korting zijn bij een volgende
aankoop. Dit zal hen stimuleren om zich op te geven. Laat hen zelf hun
gegevens ingeven op je website. Zo heb je er zelf geen werk aan en maak
je vooral geen typfouten.
5. En als je dan met je zaak iets doet,
een opendeurdag, of een verkoopactie, of een speciale aanbieding
lanceren, kondig dit ook aan via je website én geef de bezoekers die je
website consulteren terug een exclusief voordeel. Wees gerust, je zal zeker meer verkopen en de mensen zullen rap weten dat er voordeel te halen is via je website.
Een
goed en uitgebreid bestand van e-mailadressen is goud waard voor je
zaak. Steek er dan regelmatig tijd in om adressen te verzamelen en
wijzigingen aan te passen in je bestand. Om vervolgens regelmatig en
systematisch dit adressenbestand te gebruiken. Want iedereen wordt
graag op de hoogte gehouden, krijgt graag een voordeel en wordt graag
persoonlijk aangesproken.
2TREESis gespecialiseerd in het verzorgen van E-nieuwsbrieven, persacties en
klantenacties via het internet voor KMO's, zelfstandigen en vrije
beroepen. Contacteer ons gerust vrijblijvend en laat u versteld staan
wat je ook met kleinere budgetten kunt doen!
Het voorjaar zit er bijna op.
Ook de drukte van opendeurdagen, nieuwe collecties, klantendagen, enz.
ligt bijna achter de rug. Voor de KMO's en zelfstandige beroepen komt
het er nu op aan om klaar te zijn voor het hoogseizoen. Zeker als je
activiteit in de horeca, de decoratie-, ontpannings- of tuinsector
ligt. Daarom is het nu ook tijd om even te kijken hoe je je website
kunt gebruiken om beter (slimmer) zaken te doen. Graag delen we hier
een 3-tal goede ideeën die iedereen kan gebruiken.
Werk regelmatig de inhoud van je website bij. Een
website waar de gegevens continue worden bijgewerkt is heel belangrijk
voor een goed imago voor je zaak. Daarom is het goed om minstens elke
maand zelf even de eigen website te overlopen. Kijk goed welke
informatie achterhaald is (data voorbij, aanbod afgelopen, oude
collectie, foute reclametekst, enz.). Ter zelfde tijd kan je ervan
profiteren om elke maand een paar nieuwe items aan je site toe te
voegen. Zo zien de bezoekers dat je website actuele informatie
weergeeft, en dat wekt vertrouwen voor zowel je eigen zaak als voor de
info die er wordt getoond.
Mond aan mond reclame is nu belangrijker dan ooit! Het
is reeds veel gezegd en geschreven: de mond aan mondreclame behoort tot
een van de sterkste en zekerste promotievormen. Waar dit vroeger
voornamelijk gebeurde via babbeltjes op de wekelijkse markt, of bij de
bakker, beenhouwer en andere middenstanders, is het internet en de GSM
nu in de plaats gekomen. Met een druk op de knop stuur je een bericht
aan alle mensen in je adresboek. Het verschil ten opzichte van vroeger
ligt nu in de snelheid van de informatieoverdracht. Mond aan
mondreclame heeft nog steeds een aureool van "langzaam maar zeker". Dit
is fout. Dank zij e-mail en mobiele telefoon is het nu "snel en zeker"
geworden.
Maak van je eigen klanten je eerste promotoren. 2TREES
heeft nu een aantal echt leuke acties voorbereid voor KMO's en
middenstanders om hun klanten als promotoren voor hun eigen kar te
spannen, maar wel op een originele en eigentijdse manier. Een leuke
actie voor deze zomer kan een "Tell A Friend"-actie organiseren. We
maken een tof aanbod en geven een leuk voordeel aan je eigen klanten.
We mailen dit aanbod met een mooie nieuwsbrief naar je klanten (je hebt
toch wel hun e-mailadressen, zeker) en nodigen hen uit om je
zomeraanbod te delen met 5 van hun vrienden. Ze geraken aan hun
voordeel bij afgifte van je nieuwsbrief en voilà. Jij als handelaar
krijgt een pak nieuwe klanten over de vloer, je website is gepromoot,
je eigen klanten zijn blij om een voordeel van je te hebben gekregen en
je hebt een massa nieuwe e-mailadressen om verder mee te werken.
2TREES E-promotie voor KMO's en zelfstandige beroepen. Meten
is weten. Nog een waarheid als een koe. Nu is er geen enkele reden meer
om even uit te testen wat E-promotie kan doen voor uw website en uw
zaak. Om u bij te staan om op een goede manier het internet te
gebruiken voor uw zaak kunt u nu op 2TREES beroep doen voor: - het onderhouden
van uw website. We hebben 2 interessante formules. Wie maar sporadisch
gegevens moet aanpassen kan bij ons kiezen om dit per opdracht te doen.
Maar wie regelmatig nieuwe informatie wil plaatsen kan ook een heel
interessante jaarovereenkomst afsluiten. Zo bent u zeker dat de
belangrijke info tijdig, correct en foutloos online staat. - om de verkoop in het hoogseizoen te stimuleren kunt u met 2TREES een E-promotie-actie
organiseren. We maken en versturen o.a. nieuwsbrieven, persberichten of
klanteninfo's online. Heel tof en speciaal is echter een "Tell A
Friend"-actie. Leuk voor je klanten en heel rendabel voor elke zaak.
Wil je meer hierover weten, downloadhieronze gratis folder met tips over E-promotie.
Doe nu de2TREEStest. Contacteer ons tijdig voor een vrijblijvend gesprek. Je kan steeds op ons (én onze volledige discretie) rekenen.
At last: we bestaan! Na de
inspanning van de voorbije maanden, de eerste contacten met klanten, de
eerste websites, de eerste webshop, formaliteiten allerhande en veel
boeiende, toffe, leuke, nuttige gesprekken met allerhande bedrijven,
zaken en personen is het nu officieel. Ons BTW nummer en alles wat
erbij hoort is terecht. Een nieuw bedrijf? In naam en officieel ja.
Maar in de praktijk: Ohlala... Meer dan 30 jaar ervaring, expertise en
vakmanschap is nu gebundeld in 2TREES.
Ann heeft een bijzonder
gevoel voor het uitzicht van dingen. Lay-out, ontwerp en originele
ideeën weet zij als geen ander te koppelen aan een eenvoudige
organisatie of programmering. Bovendien heeft zij een aangeboren
intuïtie voor zaken die werken. De essentie gebruiken in de pure vorm,
maar dan wel op een fantastisch feestelijke manier, dat is in twee
woorden gezegd de dada van Ann. Reeds meer dan 20 jaar staat zij in
voor een brede waaier van communicatie: van tijdschriften, jaarboeken,
nieuwsbrieven, folders, affiches tot websites, onlineverkoop,
nieuwsbrieven en persberichten allerhande. Geen wonder dat wie eenmaal
met haar werkte, dit het liefst wil blijven doen.
Ikzelf voelde
me meer aangetrokken tot commerciële domeinen. Ik was steeds al geboeid
door WAT werkelijk doet verkopen. Daarom specialiseerde ik me de
voorbije decennia in verkooppromotie, marketing en reclame-acties voor
het brede publiek. Hoe spreek je een publiek aan, wat vertel je hen en
wat niet. En vooral hoe gebruik je als KMO en kleine zelfstandige best
een modern medium als het internet voor je eigen zaak? Sedert een
10-tal jaar werkte ik samen met Ann om de mensen via het internet te
informeren en aan te trekken. Een open geest en open ogen zijn heel
belangrijk in mijn vak. Zo blijf ik nieuwe trends op de voet volgen.
Samen
hebben Ann en ik meer dan 30 jaar ervaring in datgene wat wij nu met
2TREES brengen voor KMO's, zelfstandigen en vrije beroepen. Met deze
professionele staat van dienst hebben wij natuurlijk een netwerk
opgebouwd van expertise, nuttige contacten, klanten en kennissen. Wat
zij van ons en onze start vinden, kun je hieronder lezen. En hun
reacties deden echt deugd. Alvast bedankt ervoor. Nu kijken we vol
ambitie naar de toekomst. Wij zijn er klaar voor!
Voel je vrij om ons -vrijblijvend- te contacteren en op ons een beroep te doen.
Ann en Patrick danken alvast voor hun sympatieke wensen en steun:
----- Beste Ann, Spijtig
dat Patrick en jij Aktivia verlaten. Ik vond de samenwerking met jullie
heel vlot en aangenaam! Een eigen bedrijf is natuurlijk ook een mooie,
boeiende uitdaging! Ik wens jullie hier heel veel succes mee!
We
hebben naar de banner gekeken en deze kan nog gebruikt worden! Input
voor de nieuwsbrief ontvangen jullie begin volgende week.
Met vriendelijke groet, Raf Leenen Product Manager A.Vogel www.avogel.be ----
Dag Patrick, Ik lees nu pas je mailtje: heel veel succes toegewenst met de nieuwe uitdaging!!
Dag Patrick, Dank je wel voor deze info. Ik wens je veel succes voor je toekomst. En Ann uiteraard ook! groetjes
Tamara Bergmans Product Group Manager www.biohorma.com -----
Patrick, Ik houd de gegevens van jullie nieuwe activiteit bij, je weet nooit.
Ik
vond het onthaal en de sfeer op de opendeurdagen altijd positief en ik
had van in het begin de indruk dat jij bij Aktivia onder jouw niveau
werkte maar dat je er bleef omdat het light en ambiance was.
Veel plezier met de nieuwe start. Geert Steenlant Manager www.santesa.be -----
Dag Ann; Bedankt voor het artikel in Gos van april,verder wil ik U en Patrick bedanken voor het vele en prachtig werk dat jullie gepresteerd hebben voor Aktivia,daardoor heeft de wandelsport een ongelooflijke duw in de rug gekregen. Verder wens ik jullie veel succes in de toekomst.
Met Vriendelijke Groeten. Casier Willy ere-voorzitter Aktivia -----
Beste Patrick, Van harte proficiat met jullie nieuwe initiatief. Wie weet kruisen onze wegen nog wel eens ?
met vriendelijke groet Hannelore www.sydes.be -----
Dag Patrick Neenee,
het is geen verrassing voor mij dat jij die stap gezet hebt ! Het zat
immers al altijd in je bloed. Bovendien , denk ik, dat er teveel logge
administratie was in je vorige job. Zeker en vast zullen daar heel wat
mooie en positieve periodes geweest zijn, maar het was niet echt jouw
ding.
Maar natuurlijk , een hele grote proficiat en alle succes toegewenst. Is mevrouw Ann je collega uit je vroegere job ?
Eerlijk waar, ik vind het reuzetof en ben heel erg blij dat je de stap gezet hebt ! Succes voor jullie allebei.
suzy -----
Beste Ann & Patrick, Proficiat met jullie initiatief! Ik
wens jullie veel succes en stel voor dat we contact houden na de drukte
van de opstartperiode om verdere samenwerkingsmogelijkheden te
verkennen.
Met vriendelijke groet, Philip Van der Putten Managing Partner www.routeyou.com -----
Dag Patrick, Ann,
Das
goed nieuws!!! Alvast heel veel succes met de nieuwe zaak! (Nathalie
van WW had me ook laten weten dat jullie haar even een mailtje hadden
gestuurd)
Jullie zijn beiden zeer bekwame en gedreven personen
die allesinds weten waarover het gaat, dus denk ik dat jullie zaak
zeker succesvol zal zijn!
Een boeiend nieuw jaar dus! Veel succes!
Sabine www.musecommunication.com -----
Dag Ann, Dag Patrick, Proficiat met jullie nieuwe onderneming.
Langs
mijn kant ook nog wat nieuws: ik werk nog tot einde 2007 bij Weight
Watchers om dan een paar sabatmaanden te nemen en me dan te storten
in nieuwe avonturen.
Ik wens jullie veel succes en wie weet komen we elkaar nog wel eens tegen ;-)
Met vriendelijke groeten, Nathalie Tverdy Marketing Manager www.weightwatchers.be -----
Ann, Patrick,
Van harte gefeliciteerd! Het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan. Tot snel. Klaus.
_______________________
Klaus Lommatzsch Managing Partner www.duvalguillaume.be -----
Dag Patrick, jullie hebben inderdaad niet stil gezeten!
Alvast veel succes. Ik stuur in ieder geval jullie mail door aan geïnteresseerden.
Nog te vaak zien we dat de eerste website van KMO's of zelfstandigen
nauwelijks meer zijn dan een soort online "visitekaartje". Buiten de
naam, de adresgegevens, een foto en een erg summiere beschrijving, valt
enkel de knop "contacteer ons" op. Nog te veel heeft men angst om
informatie over de eigen activiteiten, realisaties, klanten,
kostprijzen, enz. vrij en open mee te delen aan wie er interesse voor
heeft. Het spook van de concurrentie dwaalt duidelijk nog sterk rond.
Dat
is jammer omdat een goede website veel meer troeven biedt voor je eigen
zaak. Onderzoek leerde ons dat een website tegenwoordig steeds meer
gebruikt wordt door potentiële klanten om zich te informeren, en dat
men een handelaar zonder website niet meer zo erg vertrouwt. Dit biedt
voordelen. Weet iemand een reden op b.v. de gewone prijzen voor je
producten of diensten niet op je website te plaatsen? Concurrentie?
Volgens mij weten je concurrenten even goed als jijzelf wat je klanten
aanrekent, of anders duurt het niet lang als ze dit willen weten. Da's
dus geen argument. Integendeel. Als je tot het hoger prijsniveau
behoort, maak je automatisch dat klanten die geen budget genoeg hebben
geen contact opnemen. Dat is toch tijd gewonnen om met de juiste mensen
te praten.
En waarom zou je je klanten of realisaties niet
vermelden? Angst om klanten kwijt te raken? Integendeel, wie met jou
zaken deed en tevreden is, gebruik je best om reclame te maken voor je
eigen zaak. Getuigenissen zijn nog steeds een van de sterkste
promotie-instrumenten. Doen dus.
En vind je echt dat je je eigen
mensen moet wegstoppen uit vrees dat ze worden weggekaapt? Ik niet,
goede mensen blijven bij goede ondernemers werken, zeker als je henzelf
respect toont als mens en werknemer en als je hen hun capaciteiten laat
ontplooien. Het risico op een onbekende, nieuwe baan weegt nooit op
tegen een aangename en gekende werksfeer. Maar klanten vinden het wel
leuk als ze vooraf reeds zien welke mensen achter een zaak staan (wauw,
het bedrijf bestaat écht!) en wat hun werk is.
Deze kleine dingen maken dat je Winst - Winst - Winst
haalt uit je eigen website. Er zijn een aantal "technische" zaken waar
je moet op letten voor je website, maar daar heb je een professionele
webbouwer voor. Wie meer wilt weten, kan op onze website gratis een informatiefolderdownloaden met informatie over een goede website of je kan je hier abonneren op de2TREES nieuwsbriefdie in de loop van april regelmatig tips, trends en tendenzen zal
melden in de boeiende wereld van de internetcommunicatie voor KMO's,
zelfstandige ondernemers en vrije beroepen.