Foto
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • De SEO van een bestaande website kan verbeteren.
  • Vijf voordelen van goede website optimalisatie.
  • Een nieuwe website. Waar u zeker moet op letten!
  • De voordelen van een goede webshop.
  • Technisch onderhoud van een website is noodzakelijk voor een hoge ranking.
  • De voordelen van responsive websites.
  • Zelf een website onderhouden vs website onderhoudscontract.
  • Ook een goede website kan voor u online verkopen.
  • Vijf tips voor een succesvolle website.
  • Vijf tips om meer te verkopen met uw online shop.
    Archief per maand
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 09-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 09-2005
    Website, e-promotie, webshop tips.

    2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
    02-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De privacy is belangrijk voor online reclame.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Online reclame is vaak een beetje inbreuk op de privacy van de mensen. Voor winkels, bedrijven en zelfstandigen is het belangrijk om er rekening mee te houden. Wie dit doet, haalt zelfs nog voordeel uit een goede behandeling van de privacy van de geadresseerden. Waar liggen de mensen wakker van en waar niet? En vooral wat mag u doen en hoe doet u het best? Een goede benadering van de privacy leest u in dit artikel.

    B2B versus B2C reclame-acties.

    Voor wie gewone consumenten hun klanten zijn (B2C), moet heel zeker vooraf stilstaan bij de bescherming van de persoonsgegevens. Vnl. wat nieuwsbrieven of ander ongevraagde mails aangaat, is dat eigenlijk taboe. U mag slechts een reclamemail sturen aan de mensen die er uitdrukkelijk om gevraagd hebben of er mee akkoord gegaan zijn. En dan nog zijn er wettelijke regels om na te leven.

    B2B handelaars of bedrijven hebben het iets gemakkelijker. Tussen professionelen is de "bescherming" van de geadresseerde iets soepeler. Dat betekent niet dat u er met de grove borstel mag doorgaan. Ook hier heeft u er zeker baat bij om rekening te houden met de privacy gegevens van uw abonnees. Het zijn tenslotte ook mensen en consument. Immers, De privacy is belangrijk voor online reclame.

    De privacy is belangrijk voor online reclame.

    Een recent onderzoek door het reclamebureau McCann bij 6.000 mensen (w.o. in België) toont het belang aan van de privacy voor acties. Een 70 % van de mensen vindt de bescherming van de eigen privacy het allerbelangrijkste. Dat komt voor problemen zoals terrorisme, opwarming van de aarde, economische situatie, enz. En dat is verwonderlijk. Aan de andere kant stellen we vast dat steeds meer mensen vrij gemakkelijk (delen van) hun eigen persoonsgegevens willen opgeven. En toch, De privacy is belangrijk voor online reclame.

    Consumenten kunnen in groepen worden onderverdeeld. Een kleine 40 % zijn best bereid om (delen van) hun privacy gegevens op te geven in ruil voor een voordeel. Dat zijn commerciële consumenten die weten dat hun gegevens iets waard zijn. Een 20 % van de mensen willen ook wat privacy opgeven, zolang het hun reputatie niet schaadt of geen gevaar vormt op financiële vlak. En ongeveer een even grote groep wil zeker geen persoonsgegevens opgeven. Zeker beide eerste groepen zijn belangrijk voor KMO's, bedrijven, winkels en handelaars die online reclame willen maken.

    Hoe haalt u voordeel uit de privacy benadering bij online reclame?

    Enerzijds moet u er natuurlijk voor zorgen dat uw mailings, e-nieuwsbrieven of andere online reclame wettelijk  in orde zijn met de privacy wetgeving. Een goed online reclamebedrijf kan u hier bijstaan. En verder is het niet echt moeilijk. Hou rekening met de vrees van de mensen en zorg dat ze krijgen wat ze verwachten. Hoe kunt u dit nu doen?

    • De mensen willen kunnen kiezen welke persoonlijke gegevens ze delen en welke niet. Maak het dus de consumenten niet moeilijker dan nodig en laat hen enkel hetgeen invullen dat nodig is. Laat geen 20 velden invullen indien een naam, telefoonnummer en e-mailadres volstaan voor een actie.
    • Stel u tot doel om op langere termijn een goede, vertrouwelijke band tot stand te brengen met uw klant. Zorg dat ze van u waardevolle informatie, werkelijk nuttige tips, verwittigingen tijdig vooraf, ... krijgen zodat ze het gevoel krijgen dat u met hen meedenkt en hen helpt.
    • En vooral, geef ze voldoende waarde terug in ruil voor hun persoonlijke gegevens. De meeste mensen weten dat voor iets, iets in return hoort. Zorg dus dat ze zich niet bedot voelen.

    Besluit.

    De privacy wetgeving is een belangrijk gegeven om de persoonsgegevens van de mensen te beschermen. Toch kunnen bedrijven, winkels en handelszaken er hun voordeel bij doen indien ze rekening houden met de vrees en de verwachting van de consumenten. Op deze manier is men van beide kanten winnaar. Meer info of voor een offerte neem vrijblijvend contact met ons op.

    Patrick Puype - www.2trees.be

    02-11-2011 om 15:07 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:privacy wetgeving, bescherming persoonsgegevens, privacy + online reclame, belgische wet op e-commerce, Belgische wetgeving e-commerce, e-commercewetgeving, wetgeving e-nieuwsbrieven
    27-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verwachtingen online verkoop in België.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Belgische KMO's hebben het begrepen. Online verkoop zorgt voor klantengroei en voor meer omzet. Wat is de actuele situatie en wat zijn de verwachtingen voor 2011 voor de online verkoop in België? Hier volgt een overzicht.

    Verwachtingen online verkoop in België.

    De online verkoop in België is volwassen geworden. Verkopen via het internet wordt nu algemeen beschouwd als een goed en degelijk verkoopplatform. De cijfers voor 2011 spreken voor zich. Een goede 54 % van de online handelaars verkoopt enkel en alleen via het internet. Dat is een stijging van 58 % t.o.v. 2009. En 46 % van de KMO's doet aan online verkoop in combinatie met hun traditionele handel. Maar er is zeker nog veel potentieel voor bestaande en nieuwe onlineshops. Over gans 2011 verwachten de online handelaars 40 % groei t.o.v. vorig jaar. Dat zijn grosso modo de Verwachtingen online verkoop in België.

    De cijfers over de e-commerce in België.

    Voor KMO's die overwegen om ook met een onlineshop te starten is het natuurlijk belangrijk om over de juiste informatie te beschikken. Wie zijn de online klanten? Wat zijn de voornaamste redenen om met een internetwinkel te beginnen? En welke producten zijn momenteel online populair?

    Wie zijn de klanten van de Belgische onlineshops?

    • 73 % verkoopt aan klanten in eigen land. Voor België betekent dit dat deze webshops minimum in 2 talen zijn, Nederlands en Frans.
    • 60 % van de Belgische webshops levert aan klanten in de E.U. Naast het Nederlands is de voornaamste tweede taal hier het Engels. Leveringen binnen de E.U. zijn ook nog vrij gemakkelijk en betaalbaar te organiseren.
    • 24 % van de internetwinkels levert ook buiten de E.U. in de rest van Europa.
    • 11 % van de Belgische webwinkels verkoopt buiten Europa.
    Welke producten worden meest online verkocht?
    1. Artikels voor binnenhuisinrichtingen (46 %) spannen de kroon;
    2. Kleding, mode en modeaccessoires staan op de 2e plaats (43 %)
    3. Multimediaproducten, boeken en CD's sluiten de top 3 af.
    4. Verder blijven ook nog belangrijk: verkoop van tickets en reizen.
    Waarom starten de meeste KMO's met online verkoop?
    • Meer service aanbieden (43 %) wordt in de meeste gevallen als hoofdreden opgegeven. Met een goede onlineshop krijgen de klanten in alle rust een mooi overzicht van al uw artikels. Bovendien wordt een bestelling op hun stoep afgezet.
    • Nieuwe klanten werven is ook een belangrijke reden. Veel moderne mensen (weinig tijd) kopen hoe langer hoe meer uitsluitend via het internet. En online is het echt gemakkelijk om nieuwe klanten van verderaf aan te trekken. Een Nederlandse klantenkring uitbouwen is b.v. typisch.
    • Meer omzet realiseren is ook een grote reden. Dit kan doordat bestaande klanten de gekende producten online kunnen bestellen. En met de juiste commerciële toepassingen kan een goede webshop voor een grotere omzet per verkoop zorgen.
    • Verder zijn nog belangrijk: de concurrentie die starten met online verkoop, economische situaties zoals wegwerkzaamheden waardoor u moeilijker bereikbaar bent, om overstocks snel verkocht te krijgen en de bestaande klanten die er herhaaldelijk om vragen.
    Besluit.
    Internetverkoop biedt heel veel mogelijkheden voor KMO's, winkels en handelszaken om hun klantenkring en omzet te vergroten. De onlineshops zijn in België sterk aan het uitbreiden. Om een goed resultaat te bekomen is het noodzakelijk om te starten met een professionele webshop die het vertrouwen wekt.
    Voor meer informatie of een vrijblijvende prijsofferte, contacteer 2TREES.

    Patrick Puype -
    www.2trees.be

    27-10-2011 om 10:21 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:online verkoop, onlineverkoop, internetverkoop, onlineshop, onlineshops, online verkoop belgie, webshops, verwachtingen online verkoop, webwinkel, webwinkels, webshop
    19-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goede tips om de ideale domeinnaam te kiezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een goede domeinnaam kiezen voor een website of webshop is heel belangrijk. De ideale naam is referentieel voor uw zaak, is gemakkelijk te onthouden en moet nog vrij zijn. Maakt u zich geen illusies. U kunt er niet onder uit. Geen domeinnaam betekent geen website op het internet. Met deze Goede tips om de ideale domeinnaam te kiezen, lukt het u ongetwijfeld.

    Waarom is een goede domeinnaam belangrijk?

    Eerst en vooral is een domeinnaam belangrijk omdat u er een nodig heeft. Het is 1 van de gouden drie: website, hosting en domeinnaam. Zonder deze drie zaken krijgt u geen website of webshop op het internet.

    Maar een goede domeinnaam is ook heel belangrijk voor de vindbaarheid van uw site op het internet. Een goede vindbaarheid in de zin dat mensen uw website gemakkelijk spontaan vinden omdat uw naam zo logisch is of gemakkelijk te onthouden is. Meestal leert de praktijk het belang tot scha en schande bij degene die een heel foute naam hebben gekozen. Beter is om hier de nodige tijd voor vrij te maken om grondig en nauwgezet een goede naam te kiezen. Volgende Goede tips om de ideale domeinnaam te kiezen. kunnen u zeker helpen.

    Goede tips om de ideale domeinnaam te kiezen.

    Zoals steeds zijn er een aantal handige tips die helpen om een goede domeinnaam te kiezen. Deze regels zijn gebaseerd op hetgeen de doorsnee surfer verwacht, op de zoekmachine-regels voor webbouwers en op de praktijkervaringen van de mensen op het internet.

    • De beste domeinnaam sluit heel nauw aan bij uw zaak. Dit is het geval als de naam van uw winkel of bedrijf er in voorkomt. Ook uw exclusief hoofdmerk, dienstverlening of een typisch kenmerk van uw zaak is bruikbaar indien uw bedrijf of winkel reeds een reputatie heeft opgebouwd. Spontaan zullen internetzoekers even proberen met uw naam in te geven. Indien de .be naam niet meer vrij is, kijk dan even naar alternatieve achtervoegsels (.com, .eu, .shop, ...).
    • Een goede domeinnaam is gemakkelijk te onthouden eenmaal men ze heeft gezien. Controleer dus altijd op uw computer hoe uw naam er werkelijk uitziet op uw beeldscherm. Het kan best dat een logisch, verzonnen naam er heel verwarrend uitziet. Dan kiest u best een alternatief. Soms kan een tussenstreepje de leesbaarheid van een domeinnaam verbeteren.
    • Wie origineel wilt doen, is eerder gewonnen om een domeinnaam te verzinnen. Kan best. Let wel op als u hypes als basis neemt voor uw websitenaam. Hypes hebben nogal de eigenschap dat ze over waaien. Vermijd best om na een paar jaar met een gedateerde naam verder te moeten.
    • Anders is het gesteld met trends. Trends zijn meestal blijvend en winnen aan populariteit in de toekomst. Daarom kan het slim zijn om in uw domeinnaam aanduidingen van een trend te verwerken (denk b.v. aan "m" in uw domeinnaam opnemen indien u diensten via smartphones wilt aanbieden). Let er wel op dat u uw naam effectief waarmaakt ook.
    • Wie een productmerk of slogan wilt opnemen in de domeinnaam controleert best even als er geen merkrecht of beperkingen gelden voor die naam. Sommige merken mogen alleen worden gebruikt voor erkende zaken of na toestemming. B.v. Bijna alles wat F1 en formule one aangaat is geregistreerd en gelden gebruiksbeperkingen.

    Heeft u dan eindelijk de witte raaf onder de domeinnamen gevonden. Oefff... Ga dan direct na of de domeinnaam van uw keuze nog vrij is. Voor .be domeinnamen kan dat via de website van de Belgische regulator DNS (www.dns.be). Ook voor andere extensies is dit eenvoudig. Typ "domeinnaam checken" in google en u heeft de keuze uit een aantal online domeinnaam checkers.

    Is uw domeinnaam nog vrij? Prima. Dan is het best om eerst even op facebook en skype te controleren of ook daar uw naam nog beschikbaar is. En registreer ook daar eer en vooral deze naam voor uw bedrijf of zaak. Zo is deze alvast voor u tegen dat u de sociale media inschakelt voor uw promotie.

    Besluit.

    Een ideale domeinnaam is heel belangrijk om goed gevonden te worden op het internet. Dat is een grote troef voor een website of webshop. Daarom is het verstandig om een nieuwe domeinnaan zorgvuldig te kiezen. Vergeet ook niet de gekozen domeinnaam vast te leggen op de sociale media van uw keuze.

    19-10-2011 om 14:33 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:domeinnaam, domeinnaam kiezen, domeinnaam checken, goede domeinnaam, passende domeinnaam, tips domeinnaam, goede domeinaam kiezen, tips voor domeinnamen, mijn domeinnaam
    12-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5 praktische tips voor een goede nieuwsbrief.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een e-nieuwsbrief is een heel doeltreffend promotiemiddel. Steeds meer winkels, kleine ondernemingen en zelfstandigen maken er graag gebruik van. Het succes van een nieuwsbrief hangt sterk af van de kwaliteit en de inhoud. In dit artikel krijgt u 5 praktische tips voor een goede nieuwsbrief. indien u deze zelf wilt schrijven.

    Het geheim van een goede e-nieuwsbrief.

    Waarom is een e-nieuwsbrief eigenlijk zo'n goed promotiemiddel. Eerst en vooral richt u zich telkens tot een echte persoon, waarvan u quasi zeker bent dat deze uw bericht zal lezen. Dat is dus een 1 op 1 communicatie. Dat betekent ook dat u haarfijn de resultaten kan analyseren, want u kent uw doelgroep en weet precies wie u bereikt heeft. Daarnaast is een e-nieuwsbrief vrij goedkoop en bijna zonder vertraging in de uitvoering. Tenslotte versterkt het uw commerciële band met uw doelgroep of met uw klanten. Dergelijk promotiemiddel is zeker voor iedereen interessant.

    5 praktische tips voor een goede nieuwsbrief.

    Niet elke nieuwsbrief is even succesvol. Het technisch aspect is een bepalende factor. Daarover leest u volgende week meer. Het resultaat van een e-nieuwsbriefactie hangt in hoge mate af van de inhoud en de presentatie van uw nieuwsbrief. De inhoud wordt samengesteld uit het algeheel uitzicht, het beeldmateriaal en de teksten. Nu is schrijven voor het internet een vak apart (lees ook: doeltreffende commerciële webteksten schrijven). Toch zijn er een aantal gulden regels voor wie zelf de teksten wilt samenstellen. Met de volgende 5 praktische tips voor een goede nieuwsbrief. heeft u zeker een goede handleiding voor het schrijven van een nieuwsbrief.
    • Overlaad een e-nieuwsbrief niet. Maximaal 3 onderwerpen per nieuwsbrief volstaan. Meer artikels zorgen voor een te lange nieuwsbrief (veel mensen haken dan al af) en vaak ook een slordige qua uitzicht. Zorg er wel voor dat in elke nieuwsbrief "nieuws" of "nuttige informatie" staat. Zorg ook dat elke nieuwsbrief een voordeel, een actie of een speciaal voorstel bevat.
    • Zet het belangrijkste bovenaan. De mensen beginnen steeds links boven te lezen om rechts onderaan te eindigen. Voor wie teksten leest op een computer "scant" eerst een pagina. D.w.z. men hopt snel van titel naar titel naar foto en besluit dan direct of de informatie het lezen waard is.
    • Maak dat uw titels beginnen met goede informatieve woorden die uw lezer aanspreken. Dat zorgt er voor dat uw artikels sneller zullen worden gelezen omdat de interesse gewekt is. Vermijd in elk geval nietszeggende zinnen, gemeenplaatsen of banale titels.
    • Gebruik sprekende foto's of beeldmateriaal om uw teksten aantrekkelijk te maken. Nog voor men woorden leest worden de foto's snel bekeken. Foto's die als het ware uit de tekst springen of waarvan de opmaak af is, verhogen de succeskans van uw nieuwsbrief (daarover volgende week meer).
    • Plaats de uitgebreide tekst van uw onderwerpen of uw promotie op uw website. Gebruik de korte inhoud (belangrijkste troeven) voor het artikel op uw nieuwsbrief en leg een link naar de volledige tekst op uw website. Ook zo voor promoties, acties, e.d.m. Zorg dat uw voorstel aanspreekt, maar leidt geïnteresseerden naar uw website voor meer uitleg of bestellingen.
    Nog een laatste puntje. Een e-nieuwsbrief is gehouden aan een aantal wettelijke regels (zie artikel ook: de Belgische wetgeving op de e-nieuwsbrieven). Schenk er aandacht aan dat uw e-nieuwsbrief ook op dat vlak in orde is met de wetgeving.

    Besluit.

    Via e-nieuwsbrieven informatie, acties of promoties uitsturen, levert gegarandeerd succes op op voorwaarde dat de inhoud interessant is. Met deze 5 praktische tips voor een goede nieuwsbrief lukt het zeker na een aantal keer oefenen. Voor het opmaken zelf (uitzicht) en het versturen is het vaak aangewezen om een professionele partner onder de arm te nemen. Neem gerust met 2TREES contact op voor een afspraak of voor bijkomende informatie.

    12-10-2011 om 14:30 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:e-nieuwsbrief, e-nieuwsbrief schrijven, tips nieuwsbrief schrijven, tips nieuwsbrieven, goede nieuwsbrief schrijven, tips goede nieuwsbrief
    06-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6 goede tips voor mobiele webshops.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het aantal nieuwe webwinkels groeit flink aan. En steeds meer mensen gebruiken hun smartphone om mobiel te internetten. Uw webshop geschikt maken voor mobiel internet biedt veel voordelen. Hoe doet u dat in de praktijk en waar houdt u best rekening mee? Hier alvast de zes belangrijkste tips voor mobiele webshops.

    Webwinkels verwachten 40 % omzetgroei in 2011.

    Deze prognose is wel verrassend. In een tijd waar het in de media vnl. gaat over besparen, snoeien, inkrimpen en saneren merken we een blijvende groei van het aantal nieuwe onlineshops. Belangrijk is ook dat de bestaande webshops dit jaar een omzetstijging van zo'n 40 % verwachten. We zien in de praktijk ook steeds meer zaken die enkel online producten of diensten aanbieden. E-commerce groeit dus stilaan uit tot een volwaardig verkoopkanaal op zich. Het zijn vaak ook de nieuw startende webshops die enkel op het internet te vinden zijn. Dit is zo in een 55 % van de gevallen.

    De mensen surfen tegenwoordig ook steeds meer met hun iPhone of andere smartphone. Een enquête uit 2009 liet reeds zien dat
    40 %mobiel het internet op gaat. En dit is de laatste tijd nog sterk toegenomen. Ook hier is Google de favoriete mobiele browser. In bijna de helft van de gevallen gebruiken mobiele internetters Google om producten, diensten of bedrijven te zoeken. Nog belangrijker: bijna 85 % van de mobiele surfers bezocht het internet met hun iPhone of iPad buiten het werk. Dit deden ze vnl. tijdens het wachten of om zaken vooraf te checken. En daar liggen veel troeven voor wie een webshop heeft die geschikt is voor smartphones. Daarom deze 6 goede tips voor mobiele webshops.
    van de gebruikers
    6 goede tips voor mobiele webshops.
    De grote troef van mobiel internet zijn dat het op elk moment en overal beschikbaar is. De grote nadelen zijn het kleine scherm, moeilijker navigatie en de beperkte batterijduur. Aan een goede webbouwer om uw mobiele webshop technisch zo danig te ontwerpen dat deze vlot inlaadt en gebruiksvriendelijk werkt. Als webshop eigenaar houdt u best rekening met deze 6 goede tips voor mobiele webshops.
    • De meeste mensen gebruiken hun smartphone verticaal. Bouw daarom uw mobiele webshop verticaal op. Zet de belangrijkste zaken direct bovenaan. En laat zeker een zoekvenster inbouwen waarmee klanten snel producten of diensten kunnen opzoeken.
    • De inlaadsnelheid van een mobiele pagina is cruciaal. Het meeste geheugen van een webshop wordt door de afbeelingen ingenomen. Zorg er dus voor dat u foto's van de laagste resolutie en klein formaat gebruikt (bij voorkeur tussen de 50 en 75 kb maximaal).
    • De plaats op zo'n mobiel scherm is heel beperkt. Gebruik dus zo kort mogelijke teksten. Zet wel de essentiële informatie en de belangrijkste zoekwoorden in de tekst. En vergeet niet om vooraf zelf de snelheid en uitzicht uit te testen (liefst op verschillende mobiele browsers).
    • Voor wie met een heuse mobiele webshop wil werken, zorg dan dat elk product op een aparte pagina staat. Maak zeker dat bij elk artikel een bestelknop aanwezig is.
    • Controleer ook of uw contactgegevens op elke pagina te zien zijn. Zorg er voor dat uw telefoonnummer aanklikbaar is zodat uw klant u met een klik kan contacteren.
    • Zorg tenslotte dat uw zaak op Google Maps aanwezig is want zo bent u beter vindbaar voor wie mobiel een routeplan opvraagt. Werkt u met Google adwords, zorg er dan voor dat ook vertoningen op mobiele apparaten geactiveerd staat voor uw online advertenties.
    Besluit.
    Mobiel internet biedt zeker heel wat nieuwe kansen voor webwinkels. In de toekomst zal dit belang ongetwijfeld sterk toenemen. Wie online zijn brood verdient, zorgt er best eerst voor dat zijn zaak vlot gevonden wordt met een smartphone of tabletcomputer. Zie informatie over MobileWeb. In een volgende fase kan dan gedacht worden om (een deel van) uw producten ook via een mobiele webshop aan te bieden.
    Voor meer informatie of voor een afspraak, contacteer 2TREES.

    06-10-2011 om 09:38 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:mobiele website, mobiele websites, mobiel internet, surfen iphone, surfen ipad, mobiele webwinkels, tips mobiele webwinkel, mobiele webshop, mobiele online shop, e-mobile, mobileweb
    27-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uw zaak vindbaar maken voor smartphones.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sedert de opkomst van de iPhone gebruiken steeds meer mensen gebruiken smartphones. Dit gebeurt niet alleen voor zakelijke toepassingen. Ook in de vrije tijd zijn smartphones heel nuttig. Maar nog te weinig websites zijn aangepast voor mobiel internet. En daarvoor is de nieuwe iPhone MobileWeb website van 2TREES de oplossing.

    Waarom is een goede vindbaarheid voor iPhones belangrijk?

    Steeds meer mensen gebruiken een smartphone. Eerst voor bedrijfstoepassingen (checken e-mails, route opvragen, files nakijken, ...) maar nu ook privé. Wie b.v. snel wil controleren of een restaurant wel open is of de openingsuren nakijken van een winkel ondervindt snel het belang van vindbaar te zijn voor iPhones.

    Meestal is het geen probleem om online te geraken met een mobiele telefoon. Hét groot probleem is eigenlijk dat nog heel weinig gewone of KMO websites geschikt zijn om informatie te geven via de iPhone, Blackberry, HTC, Samsung of ander smartphonemerk. De vaakst voorkomende fouten zijn:

    • de gezochte website laadt erg, erg, erg traag in. Dat is normaal voor websites die ontwikkeld zijn om met een laptop, desktop of notebook gevonden te worden. Maar dat is wel heel ergerlijk voor een klant.
    • de pagina's zijn vrijwel onleesbaar doordat ze helemaal geen rekening houden met de leesgrootte van een smartphonescherm. U kunt wel scrollen tot uw vingernagels afgesleten zijn.
    • de belangrijkste informatie voor onderweg is daardoor heel moeilijk te vinden op een mobiele telefoon. Ook logisch want de gegevens zitten meestal weggestopt in de paginaopmaak voor grote schermen.
    • de meest nuttige links werken vaak helemaal niet. En zeker als dit over de telefoonnummer gaat, is het wel echt vervelend.

    Nog een bijkomend probleem is dat er niet echt een standaard is voor mobiele telefoonapparaten. U hebt de iPhone die met het Apple Operation System werkt. Maar daarnaast bestaat er ook nog BlackBerry, Symbian (Nokia), WebOS (hp), Windows Mobile, ... terwijl veruit de meeste smartphones met Android (Google software) draaien. Niet echt eenvoudig om Uw zaak vindbaar maken voor iPhones.

    Uw zaak vindbaar maken voor smartphones.

    Om de hoger beschreven problemen op te lossen en uw bedrijf, zaak of winkel snel en goed vindbaar te maken voor alle smartphones biedt 2TREES nu de iPhone infosite website aan. Deze iPhone website werkt samen (naast) uw gewone website. Uw website switcht automatisch naar de smartphone versie over bij zoekopdrachten via een iPhone, BlackBerry, HTC, Samsung of andere mobiele telefoon.

    Uw zaak vindbaar maken voor smartphones. is hiermee kinderspel. Alle bedrijfsinformatie die nuttig is voor mobiele consultaties staat netjes vermeld in 2 of 3 webpagina's die speciaal geschikt zijn om te bekijken met een smartphone. En heel belangrijk: deze smartphone website werkt met alle actuele besturingssystemen. Er zijn 2 versies beschikbaar:

    • MobileWeb2 - Op de homepagina staat uw logo, telefoonnummer (aanklikbaar om te bellen) en de navigatie. Op de contactpagina staan uw bedrijfsnaam, adres, openingsuren en een Google situatieplan. Kostprijs: 295 euro, excl. BTW.
    • MobileWeb3 - Naast bovenstaande homepagina en contactpagina heeft deze iPhone website een extra pagina voor een commerciële beschrijving (5 regels) over uw zaak, uw producten, merken, menu's, troeven of specialisaties. Zo weten mobiele klanten perfect wat u aanbiedt. Kostprijs: 395 euro, excl. BTW.

    Belangrijk: zowel voor de mobiele website met 2 en met 3 pagina's wordt de bestaande webiste aangepast met een verwijslink zodat de omschakeling automatisch gebeurt tussen de bedrijfswebsite (opzoeking met een gewone computer of laptop) en mobiele website (voor smartphonegebruik). En deze speciale mobiele website werkt natuurlijk op alle merken van smartphones.

    Besluit.

    Met steeds meer smartphones in gebruik is het een grote troef indien uw bedrijf of zaak ook met iPhones of andere mobiele telefoons vlot gevonden wordt. Meer informatie over deze speciale mobiele websites of voor bestellingen, neem contact op met 2TREES.


    27-09-2011 om 21:46 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:smartphone website, website iPhone, android website, iPhone website, blackberry website, mobiele website, mobiele websites, smartphones websites, website op smartphone
    21-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De voordelen van een online shop.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Starten met een online shop is meestal een heel verstandige beslissing. Een webshop groeit na verloop van tijd vaak uit tot een echte winstmaker voor de handelaar. Maar ook de consument ervaart veel voordelen bij het online shoppen. In dit artikel gaan we dieper in op deze voordelen en tonen we hoe een online shop hierdoor meer winst kan opleveren voor de KMO of winkelier.

    Wat is e-commerce?
    Men spreekt van e-commerce van zodra er goederen of diensten via het internet worden gekocht of verkocht. Dat is dus iets ruimer dan alleen via een webshop producten verkopen. Ook indien men met een gewone website artikels kan bestellen, valt men onder de e-commerce wetgeving. Alle verkoop via het internet is dus aan wettelijke regels gebonden. En dat is belangrijk voor zowel de bescherming van de consument als voor de handelaar zelf.

    Deze wet op de internetverkoop legt enerzijds bepaalde regels op waaraan een website of webshop moet voldoen. Dit zijn vnl. een aantal verplichte vermeldingen die op een site moeten aanwezig zijn. Anderzijds zijn er
    een aantal vaste stappen die moeten gevolgd worden en speelt ook de wet mee die de bedenktijd en de sperperiode regelt. Daarom is het heel belangrijk om voor een online shop samen te werken met een webontwikkelaar die vertrouwd is met de e-commerce.

    De voordelen van een online shop.
    De voordelen van een online shop zijn tweeërlei. Aan de ene kant heeft de internetverkoop vaak een aantal bijzondere troeven voor de handelaar zelf. Zie o.a. het artikel "Waarom een webshop een goede beslissing is". Maar net evengoed is online shoppen voor de consument heel aangenaam en voordelig. En deze voordelen versterken het succes voor de handelaar zelf. Welke zijn nu De voordelen van een online shop voor de consument.
    • Vooreerst is online kopen heel gemakkelijk en comfortabel. Door het gebruik van snel internet zoals breedband of ADSL verbindingen is surfen werkelijk aangenaam. En nu met de doorbraak van de iPad en andere tablet computers wordt deze trend nog versterkt. Online kopen is een aangename bezigheid.
    • Via het internet is een groot productenaanbod beschikbaar met een paar muisklikken en zonder dat men zich moet verplaatsen. Tip: zorg dus dat er op uw webshop ook een ruime keuze verschillende producten per categorie zichtbaar is. Het gemak waarmee men verschillende producten kan zien speelt is een pluspunt voor de online verkoop.
    • Nog een voordeel is het gemak waarmee verschillende producten kunnen worden vergeleken via het internet. Enerzijds zijn er de vergelijkingssites om informatie te halen. Anderzijds wordt er snel tussen verschillende producten gesurft door de e-consumenten.
    • Ook een sterk voordeel: bij online aankopen zijn de aankoopprijzen meestal lager dan in een fysische winkel. Dat komt doordat de vaste kosten minder groot zijn. Maar ook de rotatie is vaak groter en de kans op winkeldochters kleiner. En dit werkt voordelig op de prijs.
    • En ten laatste is er het gemak waarmee kan besteld worden. Met een druk op de knop (belangrijk voor impulsaankopen!) koopt de e-klant via het internet producten of diensten. En zonder moeite wordt de bestelling een paar dagen aan de deur afgeleverd. Als dat niet gemakkelijk is.
    Besluit.
    Een online shop is een heel verstandige beslissing voor een KMO, handelaar of winkelier. Tegenwoordig bestaan er al professionele webshops aan heel interessante voorwaarden. Het is wel belangrijk om samen te werken met een goede webbouwer die onderlegd is in deze tak van internetverkoop. Zo bent u zeker dat uw webshop goed zal werken, volledig in orde is met de geldende wetgeving en dat uw consumenten online shoppen een aangename ervaring vinden.
    Meer informatie over een goede webshop en onze voorwaarden: contacteer nu 2Trees.

    21-09-2011 om 09:22 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:voordelen webshop, voordelen online shop, onlineshop, webshops, online shops, goede webshops, beste webshops, voordelen onlineshop winkelier, E-commerce, troeven webshop, troeven onlineshop
    14-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer goede tips om bestaande webshops te verbeteren.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het internet is een belangrijke bron voor miljoenen mensen om producten of diensten aan te kopen. Maar niet alle online shops halen een goed verkoopresultaat. Vorige week bespraken we Tips om een webshop te verbeteren. om bestaande webshops te verbeteren. Hier volgt een tweede serie van goede tips om meer online te verkopen.

    Meer goede tips om bestaande webshops te verbeteren.

    Consumenten moet u leiden. Ze wensen zekerheid, gerust gesteld worden en ze willen geholpen worden. Bij online verkoop is dit net zo. Hier volgen Meer goede tips om bestaande webshops te verbeteren.
    • Na enige tijd (vanaf een half jaar) beschikt u reeds over een schat aan waardevolle informatie. Dat haalt u uit het analyseprogramma van de bezoekers op uw webshop (zie artikel "Luister naar wat uw website u vertelt"). Het actualiseren van de SEO van uw online shop aan de hand van deze statistiekgegevens is onmisbaar om uw webshop bovenaan de zoekresultaten op het internet te houden.
    • Een Call to Action knop nodigt uw bezoekers direct uit om een bestelling te plaatsen of om te reageren. Zorg dat deze opvallend aanwezig is op elke plaats waar dit nuttig is. Niets is gemakkelijker voor een klant om direct "Ja" te klikken als men een leuk product ziet.
    • Met discrete reclamebanners kunnen niet alleen de nieuwste producten op de onlineshop getoond worden. Ze zijn ook bijzonder geschikt om continu een greep uit het assortiment naar voor te halen. Zorg er wel voor dat ze de aandacht niet wegtrekken van de hoofdzaak van een pagina. Ze mogen aanwezig zijn, maar discreet op de achtergrond. Indien ze "random" ingesteld staan, krijgt de online consument nog de indrukt dat het telkens om nieuwe producten gaat.
    • Klanten die dit product kochten, hadden ook interesse voor... Dit kan worden gebruikt om gelijkaardige artikels aan te prijzen (b.v. CD's, boeken, reizen, mode, ...) of om complementaire producten te verkopen (b.v. handschoenen bij mutsen, handtassen bij schoenen, assortiment boren bij boormachine, voorraad meel bij zelfbakovens, ...) Amazon (www.amazon.com) in de Verenigde staten behaalde hierdoor uitstekende resultaten.
    • En het ultieme online reclamemiddel is natuurlijk een speciale actiepagina instellen als landingspagina van uw online shop. Succes gegarandeerd want werkelijk élke bezoeker ziet gewis hetgeen u hier aankondigt. Onderzoek leert bovendien dat bijna niemand deze extra klik storend vindt (blijft beperkt tot 1). Integendeel, meestal stelt men het bijzonder op prijs om zo snel informatie te krijgen over promoties, tijdelijke acties, voordelen, ... Op deze pagina kunnen bezoekers kiezen om direct een bestelling te plaatsen of om verder te gaan naar de eigenlijke webshop.
    Bovenstaande commerciële functies hebben hun nut voldoende bewezen in de praktijk. Het is evident dat ze niet alleen gelden om bestaande onlineshops te verbeteren. Ook nieuwe webshops kunnen er veel baat bij hebben indien ze van de eerste keer worden ingebouwd. Zie ook artikel "Doeltreffende tips om bestaande webshops te verbeteren".

    Wanneer heeft uw online shop onderhoud nodig?
    Net zoals uw bedrijf steeds weer evolueert, veranderen ook uw klanten en hun koopgedrag continu. Daarom is het aangewezen om elke 6 maand de optimalisatie van uw onlineshop bij te werken (beperkte SEO). De optimalisatie actueel houden, zorgt er voor dat de zoekmachines de juiste zoekwoorden blijven herkennen. Het maakt dat uw webshop gemakkelijker gevonden wordt en hoger wordt weergegeven in de zoekresultaten op het internet.

    Zeker elk jaar is een groot onderhoud nodig van een goede online shop. Bij een grote SEO beurt kijken we niet allee naar het zoekgedrag van uw bezoekers. We bekijken de trends, checken de links, schonen uw databanken op en controleren alle functies op hun werking (zie ook artikel: "Wat is een uitgebreide SEO"). Zo blijft uw webshop optimaal presteren op het internet en verhoogt het gebruikscomfort voor uw klanten.

    Besluit.
    Een aantal commerciële toepassingen en functies verbeteren direct de prestaties van een webshop. Maar evengoed is een periodiek onderhoud noodzakelijk om de verkopen op peil te houden en om snel nieuwe klanten aan te trekken.
    Voor meer informatie of voor een prijsofferte, contacteer 2Trees.

    Patrick Puype - 2trees.be

    14-09-2011 om 09:58 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:bestaande webshop optimaliseren, bestaande webshop verbeteren, hoe webshop verbeteren, meer online verkopen, SEO voor webshops, tips voor webshops
    07-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doeltreffende tips om bestaande webshops te verbeteren.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Miljoenen mensen surfen op het internet op zoek naar producten, diensten of leveranciers. Daarom is een webshop altijd een goede beslissing. Maar niet elke online shop werkt even goed. In twee artikels bespreken we een aantal heel doeltreffende tips om nieuwe of bestaande webshops te verbeteren. Deze week het eerste deel.

    Waarom werkt niet elke webshop even goed?
    Er kunnen een aantal redenen zijn waardoor een internetwinkel niet goed presteert. Vaak ligt het aan de wijze waarop eigenaars omgaan met hun online shop. Het is heel belangrijk dat men er op toeziet dat alle links (ook de nieuwe) perfect werken, dat de beschrijving van de producten commercieel doordacht zijn, dat de naam van de foto's zoekmachinevriendelijk opgebouwd worden, enz. Een goede promotie om veel mensen naar een online shop te lokken is eveneens belangrijk. Maar soms is er meer aan de hand.

    Naast een "gebrekkige" opbouw van de inhoud kan het minder presteren van een webshop ook technische of externe oorzaken hebben. Laten we er van uitgaan dat het programma zelf perfect werkt, dan kunnen concurrentie die recent een actievere online shop opstarten uw resultaten ongunstig beïnvloeden. Of het niet actualiseren van de SEO (zoekmachineoptimalisatie) kan er voor zorgen dat uw site niet meer zo vlot wordt weergegeven. Dit kan het geval zijn indien nieuwe merken niet worden toegevoegd aan uw bestaande SEO, "losse eindjes" niet worden verwijderd uit databanken, enz. Een periodieke check-up van uw webshop is echt wel nodig (net zoals voor uw wagen).

    Doeltreffende tips om bestaande webshops te verbeteren.
    Een periodieke opfrissingsbeurt van de achtergrond (SEO, programma en databanken) van uw webshop gebeurt best 1x per jaar. Dan zijn ook de statistiekgegevens van uw bezoekers en hun surfgedrag bekend. Daarnaast zijn er een aantal commerciële functies (tools) die een gunstig effect hebben op zowel het aantal klanten als de omzet per klant. In dit artikel krijgt u Doeltreffende tips om bestaande webshops te verbeteren.
    • De "Nieuw op deze webshop"-box is belangrijk om bestaande klanten regelmatig te laten terugkeren op uw webshop. Natuurlijk kunt u het de mensen zelf laten uitzoeken. (Dan zien ze meer van uw producten, nietwaar?) Maar veel beter is om prominent een 3-tal "nieuwe" producten te tonen op de homepagina van uw webshop. De meeste tools geven "random" artikels weer zodat de kans groot is dat uw klanten telkens nieuwe zaken zien. De meeste klanten kopen graag wat "nieuw" is.
    • "Like" of "+1" knoppen bij de artikels zorgen er voor dat uw artikels (en webshop) via de sociale media bekend worden. Facebook is een virtueel café waar 800 miljoen (!) mensen een profiel hebben. En Google is bij voorsprong de belangrijkste zoekmachine / reclamekanaal op het internet. Logisch dat beide platforms heel doeltreffend gebruikt kunnen worden voor het promoten van uw producten of diensten. En een druk op een knop is gemakkelijk.
    • Werk met een artikelrating door uw kopers. Nog zo'n fantastisch middel. Het is nl. heel overtuigend als andere mensen uw product aanbevelen door een score op 5 te geven. Bovendien leert onderzoek dat de meeste online kopers meer vertrouwen hebben in "gerate" producten. Het neemt een psychologische drempel weg.
    • Toon voor elk product een aantal gerelateerde artikels. Er bestaan handige webshopfuncties die dit automatisch op uw webwinkel voorzien. Logisch ook dat wie b.v. een digitale camera koopt, deze ook graag beschermt met het juiste hoesje. En wie zou niet de gepaste onderhoudskit bij een product kopen zodat dit langer meegaat? Het is bewezen dat de omzet met gerelateerde artikels van 25 tot 33 % kan stijgen.
    • Een spaarpuntenprogramma is een stimulans om regelmatig producten aan te kopen. Maar het kan net evengoed motiveren om nog dat extra artikel mee te bestellen om zo een bepaalde drempel te behalen. Ook hier bestaan heel doeltreffende webshop uitbreidingen zodat de punten of kortingen per aankoop automatisch worden bijgehouden.
    Deze tools zijn vaak winstbrengers voor een online shop. Ze vergen slechts een eenmalige investering om de webshop aan te passen en ze blijven jarenlang renderen. Het zijn vnl. commerciële toepassingen die goed ingeburgerd zijn. Ze werken volgens de principes die ook in een offline winkel heel renderend zijn. Hierdoor komen ze vertrouwd en niet ergerend over bij de kopers.

    Besluit.
    Een goede webshop heeft nood aan periodiek nazicht. Minstens 1x per jaar een technisch nazicht zorgt er voor dat de SEO actueel blijft. Om die extra boost te geven op commercieel vlak kan uw webshop worden uitgerust met een aantal goede verkoopfuncties. Voor meer informatie of voor een vrijblijvende offerte, contacteer 2TREES.

    07-09-2011 om 19:09 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:SEO voor webshops, bestaande webshop optimaliseren, bestaande webshop verbeteren, meer online verkopen, hoe webshop verbeteren, tips voor webshops
    30-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vijf kernvragen om een goede webshop te maken.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een goede webshop maken vergt beslist een degelijke voorbereiding. Niet alleen het technisch bouwen van de site is hierbij belangrijk. Er zijn een aantal factoren waar een goede webbouwer mee rekening moet houden zodat een webshop achteraf goed kan renderen. Met de volgende vijf kernvragen slaagt u er zeker in om een heel goede webshop te (laten) maken.

    Wat is een goede webshop?

    De meeste mensen die met online verkoop bezig zijn, zullen hierop spontaan een aantal zinnige criteria opgeven. Gemakkelijk om mee te werken. Goed gevonden worden op het internet. Mooi uitzicht... Dat is allemaal waar, maar er komt toch nog meer bij kijken. Een goede webshop houdt nl. ook rekening met de producten die u online wilt verkopen. En met uw klanten, uw manier van werken en de soort promotie die u zal maken. Enkel door het totaalplaatje in beeld te brengen, is alles mooi op elkaar afgestemd. Zo zal u heel efficiënt en succesvol kunnen werken. En krijgen uw online klanten een goed gevoel. Daarom zijn volgende Vijf kernvragen om een goede webshop te maken. heel belangrijk.

    Vijf kernvragen om een goede webshop te maken.

    Net zoals bij een fysische winkel is een goede voorbereiding belangrijk. Informeer u. Kijk rond wat anderen doen. Stel u de vragen die uw klanten zich stellen. En zet alles mooi op papier. Zo heeft u zelf, én de webontwikkelaar van uw keuze, van bij de start een duidelijk overzicht wat u wenst en wat er allemaal nodig is om uw online shop te ontwikkelen.
    • Welke artikels wilt u verkopen en aan wie?
      Deze informatie is belangrijk om een goede structuur op te maken voor uw webshop. De soort producten bepaalt vaak ook het algemeen uitzicht van een webshop. Het is dus belangrijk om te weten wat u zal verkopen. Meestal is dat niet alles van een merk. Zet dus ook even onder elkaar wat u NIET zal verkopen. Zorg er in elk geval voor dat u de artikels heeft die uw toekomstige klanten verlangen. Daarom is het goed om dit samen te bekijken. Indien u vooraf niet heel goed uw nieuwe sector kent, kijk dan zeker naar concurrerende webshops (noteer de namen!). Durf gerust ook aan een aantal mensen naar hun wensen peilen.
    • Hoe wilt u klanten aantrekken?
      Denkt u er aan om regelmatig promoties via e-mail te sturen, dan moet er een goede nieuwsbrieffunctie worden voorzien. Wilt u ook via twitter, facebook of Google+ uw producten of acties promoten, dan zijn sociale knoppen een handig hulpmiddel. Door vooraf een duidelijk beeld te schetsen hoe u uw producten bekend wilt maken, kan uw online shop gemakkelijk de nodige functies en hulpmiddelen voorzien van bij de start. Deze informatie heeft u ten andere ook nodig om uw budget te kunnen bepalen (zie verder).
    • Hoe krijgt u uw verkopen tot bij uw klanten?
      Dat is een punt dat zeker goed bekeken moet worden. Afhankelijk van de aard van deze diensten hangt er meestal een bepaalde kostprijs aan vast. Deze info heeft een goede webbouwer nodig om de leveringsprocedure correct in te stellen in uw webshop. Voor de nodige documenten, bevestigingen, stappen, enz. Maar ook om de verkoopprijzen automatisch te laten berekenen is dit een kostprijsfactor. Informeer u alvast bij een aantal leveranciers voor de prijs, termijnen én garanties.
    • Hoeveel tijd wenst u te besteden aan uw online shop?
      Dat is een punt dat u voor zichzelf beslist vooraf moet inschatten. Kijk over een week gezien wanneer u "werkt" en wanneer u wat tijd voor uzelf en uw familie incalculeert. Doet u dit niet vooraf, dan zal u snel ontdekken dat quasi al uw tijd naar uw online shop gaat. Totdat u zich een slaaf zal voelen of een opgebrand gevoel krijgt. Het is beter om vooraf een duidelijk planning op te maken om uw nieuwe activiteit een gestructureerde plaats in uw leven te geven.
    • Welk budget wilt u investeren?
      Hou hiervoor niet alleen rekening met de kostprijs van een webshop an sich. Weet dat elke activiteit, ook online verkoop, reclame nodig heeft om te groeien en bekend te worden. Bepaal dus even hoeveel u denkt te besteden het eerste jaar (opmaak webshop + aankoop basisstock producten + promotie) en de volgende jaren (investeringen + promotie). Zo ziet u voor zichzelf als e.e.a. realistisch is, kunt u perfect binnen uw financiële mogelijkheden blijven én krijgt u zicht op een toekomstige groei.
    Weet tenslotte ook dat online verkopen aan een aantal wettelijke regels onderworpen is. Spreek er in elk geval uw webbouwer over. Niet alleen moet uw webshop aan deze regels voldoen. Met een aantal verplichtingen zal u zelf rekening moeten houden.

    Ook voor wie een reeds een tijdje een eigen webshop uitbaat, zijn deze Vijf kernvragen om een goede webshop te maken. belangrijk. Aan de hand van dit schema kunt u even nagaan of uw online shop nog volledig beantwoordt aan de markt. Onder druk van concurrenten of door nieuwe ontwikkelingen op het internet moeten bestaande webshops van tijd tot tijd worden bijgestuurd. Deze handleiding is perfect te gebruiken om uw online shop aan een zelfonderzoek te onderwerpen.


    Besluit.

    Een webshop starten is zeker een goede beslissing maar vergt een zorgvuldige voorbereiding. Een aantal zaken dient u zelf te bepalen. Toch is het meestal een goed idee om een goede webontwikkelaar (liefst iemand die vertrouwd is met online verkoop) in een vroeg stadium bij uw project te betrekken. Een heel aantal praktisch ideeën kunnen u helpen om uw nieuwe online zaak voor te bereiden. Voor meer informatie, neem vrijblijvend met ons contact op.

    30-08-2011 om 10:24 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:webshop seo, seo webshop, webshop optimaliseren, wat is een goede webshop, goede webshop maken, hoe webshop verbeteren, webshop voorbereiden
    23-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verwachtingen online omzet in 2012.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen E-commerce biedt veel voordelen voor bedrijven, handelszaken en middenstanders. Dat blijkt uit het aantal zaken dat met online verkoop start. Voor al wie met internetverkoop bezig is, zijn het aantal internetaansluitingen en de verwachte online omzetgroei belangrijke factoren. Hier volgen de recentste prognoses.

    Verwachtingen online omzet in 2012.

    De laatste jaren kent de online omzet in België en Europa een gezonde groei. Ook voor de toekomst blijft deze trend zich doorzetten. Met Verwachtingen online omzet in 2012 van om en bij de 103 miljard euro is het zonder meer een goede beslissing om te investeren in een goede online shop. In 2010 kende de onlineverkoop in Europa een groei van liefst 18 procent. Dit jaar verwacht men een online omzet van meer dan 90 miljard euro (+ 13 %). En heel belangrijk. Deze trend blijft zich doorzetten zodat men voor 2012 naar verwachting boven de 100 miljard online verkopen zal realiseren.

    Er zijn een
    aantal troeven die de groei van de verkoop via het internet in de hand werken. Vnl. het gemak waarmee producten met elkaar kunnen worden vergeleken, het uitgebreide aanbod en de concurrentiële prijzen bepalen de voorturende stijging van de online verkoop. Ondertussen geven bijna 60 procent van de volwassenen in Europa aan om via het internet goederen of diensten aan te kopen. Vorig jaar lag dit aantal 9 % lager.

    Meer dan 3 miljoen internetaansluitingen in België in 2011.

    Nog meer dan de verwachte evolutie van de online verkopen is het aantal internetaansluitingen bepalend voor het succes van een webshop. In België zijn er momenteel bijna 3,29 miljoen actieve internetaansluitingen (stijging bijna 6 % in 1 jaar). Slechts 43.000 maken nog manueel verbinding om op het internet te geraken. Met een marktaandeel van 98,5 procent mogen we gerust stellen dat iedereen via een breedbandaansluiting met het internet verbonden is. Ook dat is een pluspunt voor de online verkoop. Internet shoppen gebeurt zo veilig, snel en comfortabel voor de consument.

    De algemene verwachting is dat het verder doorbreken van
    m-commerce (e-commerce voor smartphones en tabletcomputers) een grote troef kan betekenen voor de online verkoop. Indien consumenten quasi permanent verbonden zijn met het internet kunnen ze op om het even welk (vrij) moment snel een een artikel bestellen. Om de impulsaankopen goed te benutten, houden online handelaars hier best nu reeds rekening mee bij de uitbouw van hun webshop. Maar hier gaan we binnenkort nader op in.

    Besluit.

    Verkopen via het internet kan een grote troef zijn voor bedrijven, winkels en handelaars om de omzet te laten stijgen. Door de grote penetratie van breedbandaansluitingen in België verloopt online shoppen heel snel, veilig en comfortabel. De sterke groei van mobiel internet zal de online omzet nog gevoelig doen stijgen. Denkt u zelf ook aan verkoop via het internet (ook voor het geschikt maken van uw bestaande onlineshop voor mobiel internet), contacteer nu 2TREES.

    23-08-2011 om 06:39 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:evolutie online verkoop, groei online omzet, internet verkoop, internetverkoop, internetaansluitingen belgie, m-commerce, online omzetstijging, groei webshop
    17-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vijf kernvragen om een goede website te maken.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een goede website maken vergt een goede voorbereiding. Er zijn nl. een aantal kernpunten die er voor zorgen dat een website goed gevonden wordt op het internet en doet wat men er van verlangt. De volgende 5 kernvragen zijn een onmisbare hulp voor het ontwerpen en bouwen van een goede website.

    Waarom is een goede website belangrijk?

    Een goede website is tegenwoordig even onmisbaar als een degelijk businessplan of als een goede boekhouder. Het zorgt er voor dat uw producten of diensten via het internet bekend worden en dat nieuwe klanten met u contact opnemen. Een goed gebouwde website zorgt er bovendien voor dat u voor een deel gratis promotie krijgt via het internet. Want een goed ontworpen website vertelt de zoekmachines wat u doet en toont u aanbod aan mogelijke, nieuwe klanten. Dit gebeurt gratis en spontaan zonder dat het u enig reclamebudget kost. Deze Vijf kernvragen om een goede website te maken. zijn dus heel belangrijk opdat uw website precies datgene zou doen waarvoor hij bedoeld is.

    Vijf kernvragen om een goede website te maken.

    Een nieuwe website wordt gemaakt om uw bedrijf of zaak vooruit te helpen. Dit kan echter voor een aantal verschillende redenen zijn. En meestal verschillen ook de verwachtingen van de website. Het is daarom goed om vooraf nauwkeurig uw "huiswerk" te maken. Let wel, deze voorbereiding gaat volledig over wat u wilt dat uw website u oplevert en hoe u er mee wilt werken. Dit heeft niets te zien met de wijze waarop uw nieuwe site zal worden gebouwd. Dat is eerder technisch en dat behoort tot de expertise van een goede webbouwer.
    • Wat wilt u met uw website bekend maken? Meestal zijn dit de producten die u verkoopt of de diensten die u aanbiedt. Het is best om dit even op papier te zetten. Op die manier kan een goede webdesigner beter de ideale structuur van uw nieuwe site bepalen. Want hoe duidelijker de structuur, hoe beter zoekmachines uw activiteit begrijpen en hoe gemakkelijker zij uw website aan de juiste klanten op het internet tonen.
    • Wat verwacht u van uw nieuwe website? M.a.w. wat wilt u dat uw website voor resultaat geeft? Dat kan voor iedereen een beetje verschillend zijn. Het kan gaan van mensen laten bestellen, afspraken laten aanvragen, documentatie opvragen, nieuwe producten promoten, enz. Dit punt duidelijk vermelden bij uw webbouwer is noodzakelijk omdat dit invloed kan hebben op zowel de inhoud als de opbouw van uw website.
    • Moeten er bepaalde speciale functies of tools aanwezig zijn op uw website? Sommige branches hebben nu eenmaal verplichte vermeldingen of zaken die klanten gewoonweg verwachten. B.v. erkenning voor advocaten, beroepsverenigingen voor banken en verzekeraars, vergunningen voor installateurs, enz. Soms is er een nuttig filmpje of links noodzakelijk. Maak best een lijstje vooraf en bespreek het belang met uw webbouwer.
    • Wilt u uw website zelf onderhouden achteraf? Dit is bepalend voor het soort website dat u zal aangeboden worden. Hou wel voor ogen dat zelf een website onderhouden tijd vergt. Het is ook niet steeds gemakkelijk om goede, foutloze teksten voor internet te schrijven. Indien u dit niet goed in de vingers heeft, of niet de nodige tijd kan vrijmaken, neemt u best een onderhoudscontract. Zo blijft uw website er ook na een jaar nog top uitzien.
    • Welk budget wilt u maximaal besteden aan een website? Het is goed om hier vooraf duidelijkheid over te scheppen met uw leverancier van een goede website. Indien u maar 500 euro veil heeft voor een website heeft het geen zin om een offerte te laten maken van 1.500 euro. Weet dat hoe meer functies en eisen u verlangt, hoe duurder een website is. Indien u vooraf uw budget opgeeft, kan een goede webdesigner hiermee rekening houden. Dit vermijdt verrassingen aan beide kanten.
    Besluit.
    Om een goede webiste te maken is het nodig om vooraf een aantal zaken onder elkaar te zetten qua inhoud, werking en budget. Door bovenstaande 5 kernvragen nauwgezet en eerlijk te beantwoorden kan een webbouwer alle elementen voor uw nieuwe website perfect op elkaar afstemmen en de structuur en opbouw zo zoekmachine-vriendelijk uitwerken. Op deze manier krijgt u de best mogelijke website aan de goedkoopste prijs. Voor meer informatie of voor een gesprek over uw website, neem vrijblijvend met 2Trees contact op.

    17-08-2011 om 11:26 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:website voorbereiden, informatie voor nieuwe website, nieuwe website maken, nieuwe website bouwen, goede website maken, informatie website
    11-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vijf eenvoudige tips om uw website te verbeteren.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De SEO (optimalisatie) zorgt dat uw website bovenaan de zoekresultaten geplaatst wordt. Daarom is een goede optimalisatie heel belangrijk voor uw site. De volgende vijf eenvoudige SEO tips kunnen de resultaten uit uw website heel sterk verbeteren. Bovendien kunt u zelf de nieuwe SEO van uw website voorbereiden. En... ze kunnen door elke website of webshop worden gebruikt.

    Waarom is SEO belangrijk voor een website?

    Een goede SEO (ook optimalisatie voor het internet genoemd) maakt dat uw website beter opgemerkt wordt door zoekmachines en dat uw inhoud sneller en beter wordt geïnventariseerd. Het resultaat is steeds dat uw website hoger in de zoekresultaten terecht komt en dat u meer bezoekers aantrekt. SEO bestaat uit een aantal technische ingrepen die op uw website worden toegepast. Maar de basis hiervoor wordt gevormd door de informatie die op uw site aanwezig is, de statistiekgegevens van uw bezoekers en uit het surfgedrag van uw klanten.

    De maatschappij en uw eigen zaak evolueren constant. Ook de zoekopdrachten, zoekwoorden en het surfgedrag van uw bezoekers wijzigt na verloop van tijd. Daarom is het belangrijk om
    minstens 1x per jaar de ingebouwde SEO van uw website te herbekijken en om bij te werken aan de realiteit. Zo blijft uw website sterk presteren en blijft u de juiste klanten aantrekken via het internet. De volgende Vijf eenvoudige tips om uw website te verbeteren. maken het u een stuk eenvoudiger.

    Vijf eenvoudige tips om uw website te verbeteren.

    De eerste keer (SEO voor een nieuwe site) is het moeilijkste. Maar een vakbekwame webdesigner weet hier beslist raad mee. Voor de eerste SEO gebruiken we de informatie die op uw website voorkomt. Verder zoeken we naar de meest waarschijnlijke zoekopdrachten en kijken we ook de sites van uw voornaamste concurrenten na. Deze informatie wordt dan gebruikt om een nieuwe site te optimaliseren. Hoe kunt u de SEO van uw website na een jaar verbeteren?
    • Optimaliseer de tekst op de homepagina van uw website. De homepagina is de belangrijkste pagina van uw website. De tekst die hierop vermeld is, moet dan ook de voornaamste zoekwoorden bevatten. Het is aan te bevelen om de top 5 zoekopdrachten van het voorbije jaar op te zoeken en -indien nodig- deze te verwerken in de introtekst van uw homepagina. De 5 belangrijkste zoekwoorden voor uw zaak kunt u halen uit een goed analyseprogramma of via de google keyword tool.
    • Voeg extra pagina's over uw kernactiviteiten toe aan uw bestaande website. Indien u nog tevreden bent over het uitzicht en de inhoud van uw website, is dit een heel goede SEO tip. Door (een paar) nieuwe informatiepagina's over uw belangrijkste werk toe te voegen, geeft u de zoekmachines meer info (woorden) over wat u doet en wat voor uw bedrijf belangrijk is. Zorg er terug voor dat de top 5 zoekwoorden in de tekst verwerkt zijn. Een paar sprekende foto's maken deze pagina's commercieel aantrekkelijk. Vergeet niet om bijschriften bij de foto's te plaatsen en laat elke pagina apart optimaliseren.
    • Na een jaar stelt men vaak vast dat er onbekende zoekwoorden in de resultaten van het analyseprogramma van uw website voorkomen. Laat in elk geval de zoekwoordenlijst en de SEO beschrijving bijwerken. Zo trekt u gauw veel extra bezoekers aan per jaar.
    • Bekijk elk jaar systematisch de websites van uw voornaamste concurrenten. Controleer de teksten, functies, foto's, ... Indien er belangrijke, nieuwe zoekwoorden op voorkomen, dan zorgt u best dan ook uw website in deze zin aangepast wordt. Denk maar aan de huidige populariteit van alles wat "groen", "ecologisch", "maatschappelijk verantwoord", enz. is. Zo blijft uw website actueel en up-to-date, ook wat nieuwe trends aangaat.
    • Een goede website wordt een heel sterk door het toevoegen van een goede sitemap. Voor relatief kleine sites kan dit perfect via interne links gestuurd worden. Meer uitgebreidere websites (vanaf 10 pagina's) met veel subpagina's verbeteren sterk door het inbouwen van een XML-sitemap. Een XML sitemap zorgt er voor dat de zoekmachines heel gemakkelijk en snel lezen hoe uw site in elkaar zit en welke informatie er op staat. Met een XML sitemap wordt nieuwe inhoud veel sneller opgeslagen door zoekmachines en wordt uw site veel vaker vertoond bij relevante zoekopdrachten.
    Besluit.
    Een goede optimalisatie is onmisbaar voor een moderne, goed werkende website. Een jaarlijkse update van de SEO van een bestaande website is evenwel sterk aan te bevelen. De hoger vermelde tips helpen u om zelf uw nieuwe SEO voor te bereiden. Door de ingebouwde SEO elk jaar aan te passen aan de analyseresultaten van uw website en rekening te houden met de actuele bezoekerstrends blijft uw site sterk presteren en veel bezoekers aantrekken. Voor meer informatie of een vrijblijvende offerte neem nu contact op met 2TREES webdesign, e-promotie, webshops.

    11-08-2011 om 18:08 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:SEO website, SEO webshop, optimalisatie websites, optimalisatie webshop, SEO updaten, SEO aanpassen, SEO opfrissen, goede SEO uitvoern, SEO opbouwen, SEO bouwen, website optimalisatie
    03-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voordelen van een e-nieuwsbrief voor uw bedrijf.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Contact houden met klanten, relaties en toekomstige klanten is heel verstandig. Hiervoor is de e-nieuwsbrief een ideaal middel. Op geen andere manier combineert u de voordelen van een nieuwsbrief met de snelheid en de lage kostprijs. In dit artikel leest u meer over deze voordelen en hoe u hier winst kunt uit halen.

    Wat is een e-nieuwsbrief?
    Eenvoudig gesteld is een e-nieuwsbrief een bericht dat via het internet wordt verstuurd aan een groep mensen of bedrijven. Zo'n nieuwsbrief kan mooi ge-lay-out zijn in de huisstijl van uw zaak. Maar net evengoed kan het een eenvoudig tekstbericht zijn. Een e-nieuwsbrief komt in elk geval steeds toe als e-mailbericht in een inbox. Dat is belangrijk omdat het de garantie is dat er steeds iemand uw bericht zal zien.

    In wezen zijn er drie zaken belangrijk. Het ontwerp van uw nieuwsbrief zorgt er voor dat de aandacht getrokken wordt op uw bedrijf, uw producten of uw website. Een professioneel opgemaakte lay-out laat uw bericht opvallen en nodigt uit om de inhoud te lezen. De inhoudde adressenlijst waarnaar uw bericht verstuurd wordt. De e-mailadressen moeten steeds bijgewerkt en up-to-date zijn voor een goed resultaat.

    Voordelen van een e-nieuwsbrief voor uw bedrijf.
    Onderzoek naar het gebruik en de resultaten uit e-nieuwsbrieven zijn unaniem. Het is het ideaal middel om regelmatig contact te houden met (potentiële) klanten, hun aandacht op uw producten of diensten te vestigen en dit aan een lage kostprijs. Bovendien zijn de resultaten direct meetbaar. Maar er zijn nog meer Voordelen van een e-nieuwsbrief voor uw bedrijf.
    zelf maakt dat abonnees reageren, contact opnemen en bestellingen plaatsen. Het aanbod moet concreet zijn, goed geschreven zijn en commercieel opgesteld zijn. Tenslotte is er
    • Met een eigen e-nieuwsbrief verhoogt u systematisch het aantal klanten en verhoogt u stelselmatig uw omzet. Indien u b.v. maandelijks een nieuwsbrief uitstuurt, blijft uw bedrijf continu onder de aandacht van mogelijke klanten. Van zodra uw aanbod hen aanspreekt, zullen ze contact nemen.
    • Een e-nieuwsbrief verstevigt de relatie tussen uw bedrijf en uw klanten. Precies door het regelmatig contact en de band die u hiermee creëert. Hierdoor blijft uw klant langer klant en kan de omzet per klant verhogen.
    • E-nieuwsbrieven bieden de mogelijkheid om te reageren met een muisklik. Door b.v. een aanbod aan te klikken kan de abonnee direct bestellen. Dit gemak verhoogt de respons en maakt het resultaat van een actie direct meetbaar.
    • Een e-nieuwsbrief versturen gaat snel en gemakkelijk. Daarom is het ideaal om telkens een specifiek voorstel uit te werken dat perfect aan de marktvraag tegemoet komt. Ook dit verhoogt de respons. Of om een promotie te combineren met tips en informatie.
    • Een correcte analyse van de resultaten van uw nieuwsbrieven geeft u veel informatie om de verkoop- en marketingbeslissingen voor uw bedrijf bij te sturen en te verbeteren.
    Vergeet tenslotte ook niet dat een e-nieuwsbrief aan wettelijke regels onderworpen is. Lees meer.

    Besluit.
    Een e-nieuwsbrief is een uniek promotiemiddel voor elk bedrijf door de doeltreffendheid, de lage kostprijs en de snelheid van uitvoering. Voor een goed resultaat is het wel noodzakelijk om een professionele lay-out te gebruiken, het aanbod internetvriendelijk te formuleren en uw bericht met een aangepast mailprogramma te versturen. Hiervoor doet u best beroep op een goed internet communicatiebedrijf. Voor meer info of een vrijblijvende offerte, contacteer nu 2Trees.

    03-08-2011 om 10:27 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:e-nieuwsbrief, doeltreffende nieuwsbrief, e-mail promotie, tips voor nieuwsbrief, e-zine, internet nieuwsbrief, online nieuwsbrief, resultaat nieuwsbrief verbeteren, SEO nieuwsbrief, nieuwsbrief optimalisatie
    20-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zelf foto's plaatsen op uw website.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een goede website staat of valt met de foto's die gebruikt worden. Vaak willen site-eigenaars deze zelf regelmatig bijwerken. Om uw site commercieel aantrekkelijk en verzorgd te houden, zijn volgende tips voor het plaatsen en onderhouden van foto's op een website een goede hulp.

    Waarom zelf foto's plaatsen op uw website?
    Dat is een heel terechte vraag. In de praktijk zien we dat in bijna 80 % van de gevallen het beter is om dit aan een professional over te laten. Tegen een heel schappelijke prijs worden de afbeeldingen niet alleen stipt op tijd aangepast, bovendien worden alle foto's eerst bewerkt met een aangepast programma, worden bijschriften internet-vriendelijk gemaakt en blijft alles perfect in de stijl van uw website. Meestal zijn dat zaken waar de modale website-eigenaar niet echt kaas van gegeten heeft.

    Wie toch zelf foto's wilt plaatsen, heeft ofwel een CMS (content management system) website nodig, of toch een speciale aangepaste pagina op de website die dit toelaat. Een CMS website is duurder dan een eenvoudige KMO website. Ook het aanpasbaar maken van een pagina van een KMO website is een meerprijs, al valt dit best wel mee. Beide kosten zijn immers slechts eenmalig.

    Wanneer is het handig om zelf foto's aan te kunnen passen? Indien het heel vaak voorkomt of indien nieuwe foto's heel snel moeten geplaatst worden. B.v. zaken die eindereeksen verkopen of unieke stukken voor interieur en decoratie van ruimten. Vaklui die heel speciale projecten afwerken. Of voor zaken die heel snel nieuwe foto's online moeten kunnen krijgen. In elk geval moet het onmisbaar zijn om minstens 6x per jaar foto's te vervangen, anders heeft het geen zin om dit zelf te doen. Hou er ook rekening mee dat zelf foto's vervangen u heel wat tijd kost.

    Zelf foto's plaatsen op uw website.
    Maar soms is het inderdaad handig om zelf foto's te kunnen plaatsen op uw website. Zorg dan vooreerst dat uw website hiervoor toegerust is. Een goede website bouwer maakt het u gemakkelijker doordat het ontwerp van uw website dit toelaat. Verder geven volgende 5 tips de beste resultaten om Zelf foto's plaatsen op uw website.
    • Keep it simple. Voor het plaatsen van foto's geldt zeker het "less is more" principe. Zorg voor een eenvoudige, duidelijke structuur met titel, foto en beschrijving. Kijk hiervoor gerust vooraf naar een aantal voorbeelden op het internet. Maak vervolgens uw eigen stramien, maar hou wel rekening met de stijl van uw website.
    • Blijf consequent in uw lay-out. Begin zeker niet te variëren met verschillende lettertypes of kleuren dooreen. Dan wordt uw fotopagina snel een rommeltje. Gebruik maximum 2 verschillende lettertypes en kleuren. Varieer eventueel met vette tekst en verschillende groottes om zaken te accentueren. Maar overdrijf niet.
    • Structureer uw foto's en zorg voor variatie. De truc bestaat er uit om overzichtfoto's af te wisselen met details en met gerelateerde zaken. Maar hou de essentie voor uw zaak in het oog. Zet belangrijke foto's dominant en schep rust door het spelen met witruimte. Detailfoto's doen beter verkopen dan algemene zichten. Zoek het perfecte evenwicht.
    • Verzorg uw bijschriften. De bijschriften zorgen dat uw website aan de juiste mensen getoond wordt op het internet. Zorg dat ze in foutloos Nederlands geschreven zijn. Verzorg de taal en gebruik internetvriendelijke zinnen. Zet in elk geval de commercieel juiste tekst onder uw foto's. En denk er aan, een foto zonder bijschrift is vrij onzichtbaar op internet.
    • Blijf leren van anderen maar pas nieuwe zaken in kleine stapjes toe. Het internet is voortdurend in evolutie. Kijk gerust hoe collega's hun fotoboeken structureren, teksten plaatsen of extra's toevoegen. Ziet u een nuttige toepassing, dan kunt u dit ook toevoegen. B.v. externe links, "like"-knoppen van facebook of +1 knop van Google. Doe dit wel mondjesmaat en bewaar steeds de stijl van uw website.
    Besluit.
    Zelf foto's plaatsen en onderhouden op een website is te doen, maar vergt heel wat inzet en een goede kennis om tot resultaten te komen. In meer dan 80 % van de gevallen bent u beter af om foto's op uw site door een professionele webbouwer te laten plaatsen. Dit gebeurt stipter, uw foto's worden telkens bewerkt en de teksten zijn internet vriendelijk. Bovendien bespaart het uw eigen tijd. Voor meer info of een prijsofferte, neem vrijblijvend met 2TREES contact op.

    20-07-2011 om 11:08 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:zelf foto's plaatsen, foto's zelf wijzigen, tips foto's plaatsen, foto's op website, foto's onderhouden, zelf foto's aanpassen, foto's updaten, tips voor foto's, foto's vervangen website
    13-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Info over sociale media doen de verkoop stijgen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De sociale media nemen een steeds centraler deel in van ons leven. Communities zoals facebook, twitter, e.a. noteren een verdere groei. Sedert een aantal jaren zijn de sociale media een volwaardig marketinginstrument. Hoeveel winkels en bedrijven gebruiken nu reeds sociale media voor hun promotie en welke resultaten behalen zij?

    De trend: iedereen gebruikt sociale media.
    Zeker de laatste jaren zijn de sociale media een waar onderdeel geworden van de maatschappij. Waren het aanvankelijk vnl. studenten en trendy ouders die hun leven online deelden met vrienden en kennissen, dan is nu vrijwel het grootste deel van de consumenten verbonden. Er zat een gradatie in deze trend. Na de kinderen kwamen die ouders die via facebook een (discreet) oogje probeerden te houden op hun kroost. Vervolgens de grootouders die zo gemakkelijker contact kregen met (klein-)kinderen en met hun leeftijdsgenoten. Facebook, Netlog, Hyves, e.a. boden nl. ook de kans voor minder mobiele mensen om contacten te blijven onderhouden.

    Facebook is ongetwijfeld tot de belangrijkste speler uitgegroeid. Met momenteel meer dan 750.000.000 gebruikers wereldwijd is dit sociaal platform heel dominant. Belangrijk is nu ook dat fb regelmatig nieuwe functies lanceert en nieuwe toepassingen integreert in hun sociale netwerk. Een mailfunctie om snel met elkaar te communiceren. Recent een samenwerking met Skype om gemakkelijker te communiceren en documenten te delen. De enige bedoeling is nog meer mensen en langer binnen hun platform houden. Een afgeleid voordeel is natuurlijk dat facebook hierdoor nog interessanter worden voor bedrijven, KMO's en winkels om mensen aan te spreken. Er zijn heel veel toffe, interessante en doeltreffende acties mogelijk voor KMO's, zelfstandigen en middenstanders. Daarom deze Info over sociale media doen de verkoop stijgen.

    Info over sociale media doen de verkoop stijgen.
    Doordat het zo eenvoudig, goedkoop en snel is om via sociale media mensen aan te spreken groeit het aantal bedrijven dat nieuwe klanten werft via de sociale netwerken aanzienlijk. Tijd dus voor onderzoek. Hier volgen de recentste cijfers over het gebruik en de resultaten van sociale media op de verkoop en bedrijfsresultaten:
    • 74 % van alle bedrijven is overtuigd van het nut van sociale media als reclamekanaal. Ook vinden ze dat wie er geen gebruikt van maakt, serieuze kansen laat liggen;
    • 66 % van deze bedrijven hebben effectief een deel van het marketingbudget bestemd voor hun communicatie via diverse sociale media kanelen;
    • 61 % van de bedrijven vinden de sociale media een volwaardig kanaal voor reclame en promotie. Maar ook de andere media blijven zinvol. Ze streven naar een evenwicht in hun bestedingen.
    • 53 % van de bedrijven schakelt hun medewerkers in om beter gebruik te maken van de sociale media voor hun zaken. Ze proberen dan ook zo goed mogelijk gebruik te maken van facebook, lindedin, YouTube, twitter, e.a.;
    • 52 % van de bedrijven wereldwijd maken effectief regelmatig gebruik van facebook, twitter, e.a. om contact te leggen met zijn klanten of om nieuwe klanten aan te trekken;
    • 52 % van de bedrijven reserveert nu reeds tot 10 % van het jaarlijks marketingbudget voor sociale media reclame;
    • 35 % van de bedrijven wereldwijd bestemd nu reeds meer dan 20 % van het jaarlijks marketingbudget voor online promotie en communicatie via de diverse sociale media.
    • 7 % van de gecontacteerde bedrijven slaagde er in 2010 in om via de sociale media nieuwe klanten aan te trekken (in Frankrijk zelfs 10 %).
    Besluit.
    Deze cijfers vormen het bewijs Info over sociale media doen de verkoop stijgen. Doeltreffend gebruik maken van de sociale media zoals facebook, twitter, e.a. vergt echter een realistisch marketingplan en een vast budget. Ook de professionele expertise van een partner is zeker in het begin waardevol. Voor meer info over de mogelijkheden en kostprijs voor KMO's, zelfstandigen, middenstanders contacteer vrijblijvend 2TREES.

    13-07-2011 om 09:45 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:facebook voor bedrijven, sociale media, verkoop via sociale media, professioneel facebook, zakelijk facebook, klanten werven via facebook, groei sociale media, marketing sociale media, werken met sociale media
    06-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veertien dagen bedenktijd voor online kopers in Europa.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het Europees Parlement besliste recent om de bedenktijd bij verkoop op afstand op 14 dagen te brengen. Dit geldt voor alle lidstaten van de Europese Unie. Deze maatregel moet de verkoop tussen de verschillende landen vereenvoudigen. Wat behelst deze nieuwe wet en wat zijn de voordelen?

    Europa harmoniseert de verschillende online wetgevingen.
    Een van de grote problemen voor grensoverschrijdende verkoop was tot nu toe de verschillende wetgevingen van de Europese landen. Voor een verkoop gold nl. steeds de regelgeving van het land van de koper. Wetgevingen zijn nu eenmaal vrij complex. Voor een verkoper is het quasi ondoenbaar om alle regels van -zeg maar- 27 verschillende landen te kennen. Dat leidde soms tot onaangename situaties en was zeker een rem op de buitenlandse verkoop voor KMO's, zelfstandigen en kleinere bedrijven.

    Naast deze Veertien dagen bedenktijd voor online kopers in Europa geldt nu ook een verbod op de zogenaamde verborgen kosten. Denken we maar aan vliegtuigtickets die online werden voorgesteld voor een bepaalde prijs, maar achteraf gevoelig meerkosten door allerhande toeslagen, taksen en afhandelingskosten. Nu moet alles duidelijk en transparant worden vermeld.

    Veertien dagen bedenktijd voor online kopers in Europa.
    Wie een product aankoopt op het internet krijgt twee weken tijd om zich te bedenken en om het terug te sturen. Het Europees Parlement keurde deze richtlijn goed. Van zodra de verschillende landen zelf deze beslissing omgezet hebben in hun eigen wetgevingen geldt ze voor het volledige grondgebied van de Europese Unie. Dit moet binnen de 2 jaar (dus tegen medio 2013) gebeurd zijn. Hoe zit dit nu concreet in elkaar?
    • Wie via het internet, via de telefoon of aan de deur een product of een dienst koopt moet dat binnen de 30 dagen ontvangen.
    • Van zodra men het online aangekocht product ontvangt, krijgt de consument 14 dagen de tijd om de verkoop te annuleren en om het terug te sturen naar de verkoper. De terugzendkosten zijn ten laste van de koper.
    • De verkoper moet de consument duidelijk verwittigen van dit recht. Gebeurt dit niet, dan krijgt de koper 1 jaar de tijd om het gekochte product terug te sturen.
    • Bij ontvangst van de teruggezonden goederen stort de verkoper het aankoopbedrag direct terug aan de koper.
    Digitale aankopen van muziek, films of software vallen buiten deze regeling. Van zodra het downloaden begint, worden ze als definitief verkocht beschouwd en kan de verkoop niet meer worden geannuleerd.

    Europa maakt komaf met de "verborgen kosten". Concreet moet de online consument duidelijk en ondubbelzinnig de prijs van zijn online aankoop zien. Gedaan dus met vooringevulde vakjes van toeslagen, verzekeringen of extra taksen waardoor het bedrag (ongemerkt) aardig kan aandikken. Vanaf nu moet de totaalprijs duidelijk op de bestelling staan.

    Merk wel dat deze Europese richtlijn niet alleen geldt voor online aankopen maar voor alle vormen van verkoop op afstand. Producten die in de winkel of in een bedrijf zelf worden gekocht vallen buiten deze regeling.

    Voordelen en gevaren van de online verkoop wetgeving.
    Alhoewel deze Europese wet voor online verkoop tot stand kwam met het oog op een betere consumentenbescherming, profiteert de online verkoper evengoed. Doordat de online wetgeving gelijkgeschakeld wordt, is het als verkoper een voordeel om duidelijk te weten wat er mag en wat niet. Dat vermijdt verrassingen bij buitenlandse verkopen. Het zal zeker bepaalde drempels voor grensoverschrijdende handel verlagen.

    Het grote probleem blijft evenwel dat de handelaar zelf weinig beschermd blijft tegen malafide aankooppraktijken door consumenten. Met de nieuwe online bedenktijd kan het tot 28 dagen duren vooraleer een winkelier via het internet gekochten producten terug ontvangt. Dat kan consumentenfraude in de hand werken, b.v. videocamera's die na een jubileum- of trouwfeest worden teruggestuurd, gps toestellen na de vakantieperiode of TV's en videorecorders die na een EK voetbal worden geweigerd.

    Besluit.
    De nieuwe, Europese consumentenrichtlijn voor de online verkoop is ongetwijfeld een pluspunt. Door de zekerheid voor de online koper en door de gelijkschakeling van de online wetgeving in alle Europese landen voor de online verkoper zal de buitenlandse handel sterk kunnen groeien. Wel blijft het noodzakelijk voor de online handelaar om met een professioneel gemaakte webshop te werken die volledig in orde is met de online wetgeving.

    06-07-2011 om 10:36 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:online wetgeving, online bedenktijd, annulatie online aankopen, terugzendperiode online aankopen, wetgeving internetverkoop, wetgeving online verkoop, bedenktijd online aankoop, terugzenden online producten
    29-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De 5 elementen voor een succesvolle nieuwsbrief.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het internet is ideaal op snel, goedkoop en doeltreffend reclame te maken voor uw bedrijf, uw producten of diensten. In de praktijk stellen we vast dat sommige e-promotie meer resultaat oplevert dan andere. Hoe komt dit? En waar moet u zeker op letten?

    Wat is een goede nieuwsbrief?

    Dat is vrij simpel. Men spreekt van goede nieuwsbrief als het resultaat aan de gestelde verwachtingen beantwoordt. Dat kan b.v. geplaatste orders zijn of nieuwe klanten werven. Maar dat kan net evengoed aanvragen voor folders of iets anders zijn. Toch zijn er een aantal zaken die voorkomen op elke doeltreffende nieuwsbrief: De 5 elementen voor een succesvolle nieuwsbrief.

    Naast de 5 elementen voor een succesvolle nieuwsbrief wordt uw e-promotie best goed geschreven. Ook daarvoor bestaan een aantal handige tips. Zie ook het artikel “Tips voor een goede nieuwsbrief”.

    De 5 elementen voor een succesvolle nieuwsbrief.

    Naast een professioneel uitzicht, vlot leesbare tekst en correcte verzending zijn volgende elementen onmisbaar voor een goede nieuwsbrief. Het kan gebeuren dat er slechts 3 of 4 kunnen toegepast worden. Dat is niet erg. Maar streef er wel telkens naar om zoveel mogelijk van deze elementen te gebruiken.

    • Zorg voor een aansprekende titel. De titel is van heel groot belang omdat de mensen op basis van deze tekstregel beslissen of ze uw nieuwsbrief willen lezen. Zorg voor een duidelijke, aantrekkelijke en aansprekende zin. Zorg ook dat de mensen hierop automatisch antwoorden: “Ja, dat wil ik ook!”.
    • Formuleer uw boodschap in klare en duidelijke woorden. Zorg ervoor dat uw verhaal vlot leest en als aangenaam ervaren wordt. Vermijd nietszeggend proza, lange zinnen of herhalingen. Schrap alles wat niet strict nodig is uit uw basistekst. Zie ook het artikel “Hoe schrijf je goede teksten voor het internet?”
    • Zet duidelijk het voordeel voor uw klant in de verf. Heel eerlijk, de mensen kopen ofwel speciale prijzen of voordelen via het internet. Maak dus zeker dat dit voordeel sterk opvalt, zelfs voor wie uw nieuwsbrief niet echt geconcentreerd leest.
    • Werk steeds met een beperkte geldigheid. Een actie die slechts 14 dagen of een week duurt, nodigt niet uit om lang na te denken. Want in internetland is uitstel meestal zeker afstel. Maak ondubbelzinnig duidelijk dat snel reageren belangrijk is.
    • Vraag ook altijd om reactie van uw klant. Zorg er zeker voor dat er geen misverstand kan bestaan. Vraag uw klanten om nu te bestellen, of om nu de nieuwe brochure aan te vragen, enz. Dat is een vaak voorkomende fout. Het is maar de vraag of het wijs is om een klant te laten raden naar de bedoeling van uw bericht.
    Besluit.

    Een goede nieuwsbrief schrijven vergt zeker kennis en ervaring. Met De 5 elementen voor een succesvolle nieuwsbrief lukt het zeker na een aantal keer proberen. Denk er ook aan dat de manier van opbouwen, de gebruikte foto’s en het professioneel versturen van een nieuwsbrief bijdraagt tot het succes van uw nieuwsbrief. Daarom is het altijd een goed idee om even contact te nemen met een goede partner. Voor meer informatie, contacteer 2TREES.

    29-06-2011 om 20:07 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:e-nieuwsbrief, goede nieuwsbrief, succestips nieuwsbrief, tips nieuwsbrief, goede nieuwsbrief schrijven, goede e-nieuwbrief, suceesvolle nieuwsbrief, nieuwsbrief verzenden, nieuwsbrief opmaken
    22-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het internetgebruik en online reclame in België.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hoe goed is het internet ingeburgerd in België? Hoeveel mensen surfen op het net? En hoeveel online reclame wordt er nu eigenlijk gemaakt? De cijfers over het internetgebruik in ons land over 2010 zijn nu bekend. Naar goede jaarlijkse gewoonte volgt hier een update over het actueel gebruik van het internet in België.

    België is Europese top qua internetgebruik.
    Eerder onderzoek leerde reeds dat ons land hoog scoort wat snel internet betreft. De meeste internet aansluitingen zijn breedband of ADSL verbindingen. Daardoor verhoogt het comfort sterk bij het gebruik van het internet. Recent onderzoek van de Europese Commissie (Digitale Agenda) over 2010 leert dat momenteel 82 % van de Belgen via het internet te bereiken is. De cijfers:
    • 75 % van de Belgen surft minstens 1x per week op het internet;
    • 60 % gaat minimum 1x per dag online;
    • 45 % van de Belgen gebruikt e-government,
    O.a. internetbankieren wordt veelvuldig gebruikt door de Belgen. En door de snelle verbindingen is ook het downloaden, muziek beluisteren en bekijken van films heel populair. Eén minpuntje in de digitale wereld in België. Het gebruik van mobiel internet scoort met 2,7 % ondermaats. Het Europese gemiddelde bedraagt 7,2 %. Niet de kostprijs van laptops, smartphones of tabletcomputers is hier de hinderpaal, wel de kostprijs die momenteel nog te hoog is voor een regelmatig gebruik van mobiel internet.

    Het internetgebruik en online reclame in België.
    Zijn meer dan 80 procent van onze landgenoten via het internet te bereiken, dan kan dit een interessante online reclamemarkt zijn voor KMO's, handelaars en middenstanders. Hoe zit het, anno 2011, met Het internetgebruik en online reclame in België.
    • 332.000.000 euro totaal bedrag online reclame in 2010 in België (+13 %);
    • 122.880.000 euro (37 %) gaat naar reclame naast de zoekresultaten (Google Adwords);
    • 112.880.000 euro (34 %) is voor online zoekertjes en advertenties;
    • 96.280.000 euro (29 %) wordt aan reclame via banners gespendeerd.
    Begin 2011 vertegenwoordigt de online reclame hiermee 11 % van het totaal reclamebudget in België. Hier zijn zeker nog groeikansen in de toekomst. In Europa bedraagt het aandeel online reclame immers 18 % van de totale reclamebestedingen. Vooral de zoekmachine reclame, zoals Google Adwords, wint sterk aan interesse bij KMO's, zelfstandigen en middenstanders.

    Besluit.
    België behoort tot de Europese top wat het vast internetgebruik betreft. Toch zijn er nog kansen te benutten om het gebruik van mobiel internet en de online reclame tot bij het Europese gemiddelde te brengen. Door de lage kostprijs en het sterk rendement is Google Adwords hiervoor uiterst geschikt voor KMO's en zelfstandigen. Interesse? Neem vrijblijvend met ons contact op.

    22-06-2011 om 09:04 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:online reclame belgie, internetreclame belgie, SEA, internetgebruik belgie, internet penetratie belgie, wie surft online, bestaande google reclame verbeteren, google adwords, google reclame,
    15-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BISC bindt de strijd aan tegen internetfraude.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De e-commerce is sterk in opmars. En waar veel mensen aan deelnemen of veel omzet mee gemoeid is, daar kan fraude een probleem worden. Daarom focust de nieuwe internetfraudedienst BISC zich op frauduleuze handel en verdachte sites. Daarom zorgt u als internethandelaar maar beter dat uw website of webshop wettelijk in orde is.

    BISC bindt de strijd aan tegen internetfraude.
    Ook in België kent de internethandel een sterke groei. Dit jaar verwacht Ogone, die veilige betalingstransacties in België aanbiedt, dat de online omzet de kaap van het miljard euro overschrijdt. Steeds vaker wordt de internethandel het slachtoffer van oplichting en online fraude. Daarom krijgen de inspectiediensten sinds begin 2011 hulp van het Belgian Internet Service Center (BISC). Deze nieuwe dienst is gespecialiseerd in het opsporen van frauduleuze handel via het internet en het detecteren van verdachte sites.

    Het BISC telt momenteel 15 mensen die zich vooral focussen op de online handel. Ze speuren constant het internet af en bekijken het aanbod van goederen of diensten via het internet, de betalingsmodaliteiten en de leveringen. Daarbij maken ze gebruik van gespecialiseerde software. Ze werken nauw samen met collega's in het buitenland. Het is duidelijk, het BISC bindt de strijd aan tegen internetfraude. In een paar maanden tijd controleerde het BISC ruim 450.000 online handelaars en meer dan 30 miljoen producten.

    E-commerce, vertrouwen garantie voor meer omzet.
    Het eerste waar een online consument mee in aanraking komt, is de website van de online handelaar. Dan is de eerste indruk bepalend voor het vertrouwen en om te beslissen of men verder koopt. Wie succes wil halen met verkopen via het internet zorgt maar beter dat de webshop vertrouwen uitstraalt.
    • Een professionele look is van het eerste belang voor een succesvolle webshop. Hier moet een nieuwe online winkel beslist aandacht aan besteden. Immers, een gebrekkig uitzicht van de e-commercesite zal intuïtief remmingen oproepen en het wantrouwen in de zaak aanwakkeren. Een slecht online koopgevoel is meestal dodelijk voor de internethandel.
    • Zorg er voor dat alles werkt op de e-site. Alle navigatieknoppen natuurlijk, maar ook interne links, afbeeldingen die vlot inladen, back-knoppen die het doen, enz. Besteed zeker extra aandacht aan alle stappen van het koopproces én de veilige online betaling. Niets frusterenders dan een koper die de online transactie niet kan afronden.
    • Maak dat uw webshop volledig in orde is met de Belgische Wetgeving op verkoop op afstand, de geldende online verkoop- en betalingsbedingen en de privacy wetgeving. Niet alleen is dit in uw eigen belang als online handelaar, het zorgt ook dat het BISC het licht op groen zet voor uw online handel.
    • Vermeld duidelijk uw contactgegevens zoals firmanaam, adres, BTW of ondernemingsnummer, telefoon- of e-mailgegevens, ... Het is voor een online consument een hele geruststelling als hij weet hoe hij met u in contact kan komen.
    • Zorg tenslotte dat uw verkoopsvoorwaarden, disclaimer en privacy-clausule duidelijk zichtbaar en met een muisklik aanwezig zijn op uw website. Controleer ze na verloop van tijd om te zien of ze nog actueel zijn.
    Besluit.
    Hoe meer mensen samenkomen en hoe meer omzet er circuleert, hoe interessanter dit is voor criminelen en frauduleuze handelaars. Ook het internet als virtuele marktplaats ontsnapt hier niet aan. Daarom waakt de nieuwe internetfraudedienst BISC over e-commerce in België. En is het superbelangrijk als online handelaar dat uw e-commerce website professioneel gemaakt is en in orde met de Belgische wetgeving. Voor een professionele website of succesvol e-commerce advies, contacteer

    Patrick Puype - 2trees.be

    15-06-2011 om 08:10 geschreven door Patrick Puype - 2TREES  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:bisc, Belgian Internet Service Center, FCCU, Federal Computer Crime Unit, internetfraude, bestrijden internetfraude, internetwaakhond, e-commercefraude, stelen via het internet, online fraude



    Startpagina !

    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Mijn favorieten
  • Belle et Beau, interieurdecoratie
  • 2trees, iCommunicatie voor KMO's en zelfstandigen

  • Rondvraag / Poll
    Hoe belangrijk is internet voor uw zaak?
    Heel belangrijk, ik maak er regelmatig gebruik van
    Heel belangrijk, maar ik ken er te weinig van
    Kan op termijn belangrijk zijn, nu nog niet
    Is niets voor mijn zaak
    Bekijk resultaat



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs