2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
06-07-2011
Veertien dagen bedenktijd voor online kopers in Europa.
Het Europees Parlement besliste recent
om de bedenktijd bij verkoop op afstand op 14 dagen te brengen. Dit
geldt voor alle lidstaten van de Europese Unie. Deze maatregel moet de
verkoop tussen de verschillende landen vereenvoudigen. Wat behelst deze
nieuwe wet en wat zijn de voordelen?
Europa harmoniseert de verschillende online wetgevingen. Een
van de grote problemen voor grensoverschrijdende verkoop was tot nu toe
de verschillende wetgevingen van de Europese landen. Voor een verkoop
gold nl. steeds de regelgeving van het land van de koper.
Wetgevingen zijn nu eenmaal vrij complex. Voor een verkoper is het
quasi ondoenbaar om alle regels van -zeg maar- 27 verschillende landen
te kennen. Dat leidde soms tot onaangename situaties en was zeker een
rem op de buitenlandse verkoop voor KMO's, zelfstandigen en kleinere
bedrijven.
Naast deze Veertien dagen bedenktijd voor online kopers in Europa geldt nu ook een verbod op de zogenaamde verborgen kosten.
Denken we maar aan vliegtuigtickets die online werden voorgesteld voor
een bepaalde prijs, maar achteraf gevoelig meerkosten door allerhande
toeslagen, taksen en afhandelingskosten. Nu moet alles duidelijk en
transparant worden vermeld.
Veertien dagen bedenktijd voor online kopers in Europa. Wie
een product aankoopt op het internet krijgt twee weken tijd om zich te
bedenken en om het terug te sturen. Het Europees Parlement keurde deze
richtlijn goed. Van zodra de verschillende landen zelf deze beslissing
omgezet hebben in hun eigen wetgevingen geldt ze voor het volledige
grondgebied van de Europese Unie. Dit moet binnen de 2 jaar (dus tegen
medio 2013) gebeurd zijn. Hoe zit dit nu concreet in elkaar?
Wie via het internet, via de telefoon of aan de deur een product of een dienst koopt moet dat binnen de 30 dagen ontvangen.
Van zodra men het online aangekocht product ontvangt, krijgt de consument 14 dagen de tijd om de verkoop te annuleren en om het terug te sturen naar de verkoper. De terugzendkosten zijn ten laste van de koper.
De verkoper moet de consument duidelijk verwittigen van dit recht. Gebeurt dit niet, dan krijgt de koper 1 jaar de tijd om het gekochte product terug te sturen.
Bij ontvangst van de teruggezonden goederen stort de verkoper het aankoopbedrag direct terug aan de koper.
Digitale
aankopen van muziek, films of software vallen buiten deze regeling. Van
zodra het downloaden begint, worden ze als definitief verkocht
beschouwd en kan de verkoop niet meer worden geannuleerd.
Europa maakt komaf met de "verborgen kosten".
Concreet moet de online consument duidelijk en ondubbelzinnig de prijs
van zijn online aankoop zien. Gedaan dus met vooringevulde vakjes van
toeslagen, verzekeringen of extra taksen waardoor het bedrag (ongemerkt)
aardig kan aandikken. Vanaf nu moet de totaalprijs duidelijk op de
bestelling staan.
Merk wel dat deze Europese richtlijn niet alleen geldt voor online aankopen maar voor alle vormen van verkoop op afstand. Producten die in de winkel of in een bedrijf zelf worden gekocht vallen buiten deze regeling.
Voordelen en gevaren van de online verkoop wetgeving. Alhoewel deze Europese wet voor online verkoop tot stand kwam met het oog op een betere consumentenbescherming,
profiteert de online verkoper evengoed. Doordat de online wetgeving
gelijkgeschakeld wordt, is het als verkoper een voordeel om duidelijk te
weten wat er mag en wat niet. Dat vermijdt verrassingen bij
buitenlandse verkopen. Het zal zeker bepaalde drempels voor
grensoverschrijdende handel verlagen.
Het grote probleem blijft
evenwel dat de handelaar zelf weinig beschermd blijft tegen malafide
aankooppraktijken door consumenten. Met de nieuwe online bedenktijd kan
het tot 28 dagen duren vooraleer een winkelier via het internet
gekochten producten terug ontvangt. Dat kan consumentenfraude
in de hand werken, b.v. videocamera's die na een jubileum- of
trouwfeest worden teruggestuurd, gps toestellen na de vakantieperiode of
TV's en videorecorders die na een EK voetbal worden geweigerd.
Besluit. De
nieuwe, Europese consumentenrichtlijn voor de online verkoop is
ongetwijfeld een pluspunt. Door de zekerheid voor de online koper en
door de gelijkschakeling van de online wetgeving in alle Europese landen
voor de online verkoper zal de buitenlandse handel sterk kunnen
groeien. Wel blijft het noodzakelijk voor de online handelaar om met een professioneel gemaakte webshop te werken die volledig in orde is met de online wetgeving.
Het internet is ideaal op snel,
goedkoop en doeltreffend reclame te maken voor uw bedrijf, uw producten
of diensten. In de praktijk stellen we vast dat sommige e-promotie
meer resultaat oplevert dan andere. Hoe komt dit? En waar moet u zeker
op letten?
Wat is een goede nieuwsbrief?
Dat is vrij simpel. Men spreekt van goede nieuwsbrief als het resultaat aan de gestelde verwachtingen
beantwoordt. Dat kan b.v. geplaatste orders zijn of nieuwe klanten
werven. Maar dat kan net evengoed aanvragen voor folders of iets anders
zijn. Toch zijn er een aantal zaken die voorkomen op elke doeltreffende
nieuwsbrief: De 5 elementen voor een succesvolle nieuwsbrief.
Naast
de 5 elementen voor een succesvolle nieuwsbrief wordt uw e-promotie
best goed geschreven. Ook daarvoor bestaan een aantal handige tips. Zie
ook het artikel Tips voor een goede nieuwsbrief.
De 5 elementen voor een succesvolle nieuwsbrief.
Naast
een professioneel uitzicht, vlot leesbare tekst en correcte verzending
zijn volgende elementen onmisbaar voor een goede nieuwsbrief. Het kan
gebeuren dat er slechts 3 of 4 kunnen toegepast worden. Dat is niet
erg. Maar streef er wel telkens naar om zoveel mogelijk van deze
elementen te gebruiken.
Zorg voor een aansprekende titel.
De titel is van heel groot belang omdat de mensen op basis van deze
tekstregel beslissen of ze uw nieuwsbrief willen lezen. Zorg voor een
duidelijke, aantrekkelijke en aansprekende zin. Zorg ook dat de mensen
hierop automatisch antwoorden: Ja, dat wil ik ook!.
Formuleer uw boodschap in klare en duidelijke woorden.
Zorg ervoor dat uw verhaal vlot leest en als aangenaam ervaren wordt.
Vermijd nietszeggend proza, lange zinnen of herhalingen. Schrap alles
wat niet strict nodig is uit uw basistekst. Zie ook het artikel Hoe schrijf je goede teksten voor het internet?
Zet duidelijk het voordeel voor uw klant
in de verf. Heel eerlijk, de mensen kopen ofwel speciale prijzen of
voordelen via het internet. Maak dus zeker dat dit voordeel sterk
opvalt, zelfs voor wie uw nieuwsbrief niet echt geconcentreerd leest.
Werk steeds met een beperkte geldigheid.
Een actie die slechts 14 dagen of een week duurt, nodigt niet uit om
lang na te denken. Want in internetland is uitstel meestal zeker
afstel. Maak ondubbelzinnig duidelijk dat snel reageren belangrijk is.
Vraag ook altijd om reactie van uw klant.
Zorg er zeker voor dat er geen misverstand kan bestaan. Vraag uw
klanten om nu te bestellen, of om nu de nieuwe brochure aan te vragen,
enz. Dat is een vaak voorkomende fout. Het is maar de vraag of het wijs
is om een klant te laten raden naar de bedoeling van uw bericht.
Besluit.
Een
goede nieuwsbrief schrijven vergt zeker kennis en ervaring. Met De 5
elementen voor een succesvolle nieuwsbrief lukt het zeker na een aantal
keer proberen. Denk er ook aan dat de manier van opbouwen, de
gebruikte fotos en het professioneel versturen van een nieuwsbrief
bijdraagt tot het succes van uw nieuwsbrief. Daarom is het altijd een
goed idee om even contact te nemen met een goede partner. Voor meer
informatie, contacteer 2TREES.
Hoe goed is het internet ingeburgerd in
België? Hoeveel mensen surfen op het net? En hoeveel online reclame
wordt er nu eigenlijk gemaakt? De cijfers over het internetgebruik in
ons land over 2010 zijn nu bekend. Naar goede jaarlijkse gewoonte volgt
hier een update over het actueel gebruik van het internet in België.
België is Europese top qua internetgebruik. Eerder onderzoek leerde reeds dat ons land hoog scoort wat snel internet betreft. De meeste internet aansluitingen zijn breedband of ADSL verbindingen. Daardoor verhoogt het comfort
sterk bij het gebruik van het internet. Recent onderzoek van de
Europese Commissie (Digitale Agenda) over 2010 leert dat momenteel 82 % van de Belgen via het internet te bereiken is. De cijfers:
75 % van de Belgen surft minstens 1x per week op het internet;
60 % gaat minimum 1x per dag online;
45 % van de Belgen gebruikt e-government,
O.a.
internetbankieren wordt veelvuldig gebruikt door de Belgen. En door de
snelle verbindingen is ook het downloaden, muziek beluisteren en
bekijken van films heel populair. Eén minpuntje in de digitale wereld in
België. Het gebruik van mobiel internet
scoort met 2,7 % ondermaats. Het Europese gemiddelde bedraagt 7,2 %.
Niet de kostprijs van laptops, smartphones of tabletcomputers is hier de
hinderpaal, wel de kostprijs die momenteel nog te hoog is voor een
regelmatig gebruik van mobiel internet.
Het internetgebruik en online reclame in België. Zijn meer dan 80 procent van onze landgenoten via het internet te bereiken, dan kan dit een interessante online reclamemarkt zijn voor KMO's, handelaars en middenstanders. Hoe zit het, anno 2011, met Het internetgebruik en online reclame in België.
332.000.000 euro totaal bedrag online reclame in 2010 in België (+13 %);
122.880.000 euro (37 %) gaat naar reclame naast de zoekresultaten (Google Adwords);
112.880.000 euro (34 %) is voor online zoekertjesenadvertenties;
96.280.000 euro (29 %) wordt aan reclame via banners gespendeerd.
Begin
2011 vertegenwoordigt de online reclame hiermee 11 % van het totaal
reclamebudget in België. Hier zijn zeker nog groeikansen in de toekomst.
In Europa bedraagt het aandeel online reclame immers 18 % van de totale
reclamebestedingen. Vooral de zoekmachine reclame, zoals Google
Adwords, wint sterk aan interesse bij KMO's, zelfstandigen en
middenstanders.
Besluit. België
behoort tot de Europese top wat het vast internetgebruik betreft. Toch
zijn er nog kansen te benutten om het gebruik van mobiel internet en de
online reclame tot bij het Europese gemiddelde te brengen. Door de lage
kostprijs en het sterk rendement is Google Adwords hiervoor uiterst
geschikt voor KMO's en zelfstandigen. Interesse? Neem vrijblijvend met ons contact op.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:online reclame belgie, internetreclame belgie, SEA, internetgebruik belgie, internet penetratie belgie, wie surft online, bestaande google reclame verbeteren, google adwords, google reclame,
15-06-2011
BISC bindt de strijd aan tegen internetfraude.
De e-commerce is sterk in opmars. En
waar veel mensen aan deelnemen of veel omzet mee gemoeid is, daar kan
fraude een probleem worden. Daarom focust de nieuwe internetfraudedienst
BISC zich op frauduleuze handel en verdachte sites. Daarom zorgt u als
internethandelaar maar beter dat uw website of webshop wettelijk in
orde is.
BISC bindt de strijd aan tegen internetfraude. Ook
in België kent de internethandel een sterke groei. Dit jaar verwacht
Ogone, die veilige betalingstransacties in België aanbiedt, dat de
online omzet de kaap van het miljard euro overschrijdt. Steeds vaker
wordt de internethandel het slachtoffer van oplichting en online fraude.
Daarom krijgen de inspectiediensten sinds begin 2011 hulp van het Belgian Internet Service Center
(BISC). Deze nieuwe dienst is gespecialiseerd in het opsporen van
frauduleuze handel via het internet en het detecteren van verdachte
sites.
Het BISC telt momenteel 15 mensen die zich vooral focussen
op de online handel. Ze speuren constant het internet af en bekijken
het aanbod van goederen of diensten via het internet, de
betalingsmodaliteiten en de leveringen. Daarbij maken ze gebruik van
gespecialiseerde software. Ze werken nauw samen met collega's in het
buitenland. Het is duidelijk, het BISC bindt de strijd aan tegen
internetfraude. In een paar maanden tijd controleerde het BISC ruim
450.000 online handelaars en meer dan 30 miljoen producten.
E-commerce, vertrouwen garantie voor meer omzet. Het
eerste waar een online consument mee in aanraking komt, is de website
van de online handelaar. Dan is de eerste indruk bepalend voor het
vertrouwen en om te beslissen of men verder koopt. Wie succes wil halen met verkopen via het internet zorgt maar beter dat de webshop vertrouwen uitstraalt.
Een professionele look
is van het eerste belang voor een succesvolle webshop. Hier moet een
nieuwe online winkel beslist aandacht aan besteden. Immers, een
gebrekkig uitzicht van de e-commercesite zal intuïtief remmingen
oproepen en het wantrouwen in de zaak aanwakkeren. Een slecht online
koopgevoel is meestal dodelijk voor de internethandel.
Zorg er voor dat alles werkt
op de e-site. Alle navigatieknoppen natuurlijk, maar ook interne links,
afbeeldingen die vlot inladen, back-knoppen die het doen, enz. Besteed
zeker extra aandacht aan alle stappen van het koopproces én de veilige
online betaling. Niets frusterenders dan een koper die de online
transactie niet kan afronden.
Maak dat uw webshop volledig in orde is met de Belgische Wetgeving
op verkoop op afstand, de geldende online verkoop- en betalingsbedingen
en de privacy wetgeving. Niet alleen is dit in uw eigen belang als
online handelaar, het zorgt ook dat het BISC het licht op groen zet voor
uw online handel.
Vermeld duidelijk uw contactgegevens
zoals firmanaam, adres, BTW of ondernemingsnummer, telefoon- of
e-mailgegevens, ... Het is voor een online consument een hele
geruststelling als hij weet hoe hij met u in contact kan komen.
Zorg tenslotte dat uw verkoopsvoorwaarden, disclaimer en privacy-clausule
duidelijk zichtbaar en met een muisklik aanwezig zijn op uw website.
Controleer ze na verloop van tijd om te zien of ze nog actueel zijn.
Besluit. Hoe
meer mensen samenkomen en hoe meer omzet er circuleert, hoe
interessanter dit is voor criminelen en frauduleuze handelaars. Ook het
internet als virtuele marktplaats ontsnapt hier niet aan. Daarom waakt
de nieuwe internetfraudedienst BISC over e-commerce in België. En is het
superbelangrijk als online handelaar dat uw e-commerce website
professioneel gemaakt is en in orde met de Belgische wetgeving. Voor een
professionele website of succesvol e-commerce advies, contacteer
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:bisc, Belgian Internet Service Center, FCCU, Federal Computer Crime Unit, internetfraude, bestrijden internetfraude, internetwaakhond, e-commercefraude, stelen via het internet, online fraude
08-06-2011
Voordelen van een onderhoudscontract voor websites.
Een website is pure noodzaak voor een
bedrijf. Maar het is even belangrijk dat een site steeds correcte
informatie bevat. En de veiligheid ervan hangt ook voor een deel af van
het updaten van het websiteprogramma en procedures. Daarom biedt een
onderhoudscontract voor websites veel voordelen.
Wat is een onderhoudscontract voor websites. Een onderhoudscontract voor een site is een overeenkomst waarbij een persoon of bedrijf gedurende een bepaalde periode het aanpassen van de inhoud van een website uitvoert aan een vooraf bepaalde, vaste prijs.
Met de inhoud wordt meestal bedoeld de teksten aanpassen of vervangen,
foto's vervangen door nieuwe, links naar leveranciers, merken of
producten up to date houden, tijdelijke banners plaatsen en terug
weghalen, enz.
Het is ook mogelijk om een technisch onderhoudscontract af te sluiten. Met dit type onderhoudscontract wordt ook het websiteprogramma
zelf permanent ge-updateted. Indien er dus veiligheidsreleases uitkomen
voor het programma worden ze direct toegepast. Ook indien bepaalde
functies plots dienst weigeren, b.v. door een upgrade van servers bij de
hoster van uw site, wordt ogenblikkelijk tussengekomen om uw site terug
volledig operationeel te krijgen. Daarom zijn er veel Voordelen van een
onderhoudscontract voor websites.
Voordelen van een onderhoudscontract voor websites. Het
onbetwistbare voordeel van een onderhoudscontract is dat dit vrijwel de
enige manier is om een website permanent up-to-date te houden op een snelle manier en op een relatief goedkope wijze. Wat zijn nu precies de Voordelen van een onderhoudscontract voor websites.
De informatie
op een website wordt constant à jour gehouden met een
onderhoudscontract. Een telefoontje of een mailtje volstaan om teksten
aan te passen, foto's te vervangen, vervallen links naar andere sites te
laten wegvallen en nieuwe links te leggen, een aantrekkelijke
reclamebanner te laten activeren n.a.v. een tijdelijke actie (en terug
stop te zetten na afloop), enz. Dit alles met minimale moeite van de
site-eigenaar.
Foto's en afbeeldingen
worden altijd eerst bewerkt met een aangepast beeldmanipulatieprogramma
vooraleer ze op een website worden geplaatst. Het bijsnijden van de
beelden, herkaderen indien nodig, opleuken van kleuren, ... maakt dat de
beelden stralen op uw website. Zo zien uw producten er meer waard uit
voor uw bezoekers.
Wijzigingen aan websites met een onderhoudscontract gebeuren sneller en foutlozer
dan zonder contract. Er moet niet worden gewacht op de betaling
vooraleer uit te voeren. En heeft u informatie vergeten doorgeven bij de
opdracht (gebeurt vaak), dan kost het niet extra om uw fout te
corrigeren. Gewoon een nieuw bericht sturen en klaar is kees.
Met een onderhoudscontract wordt uw website gemakkelijk een volwaardig reclamemiddel.
Doordat de inhoud wijzigen niet extra kost, wordt gemakkelijk een
speciale promotie-pagina, of actiepagina toegevoegd aan een site. Hier
kunnen elke maand (week) nieuwe koopjes, artikels in promotie,
interessante producten, ... worden gepromoot.
En moet er dan toch bijkomend worden geprogrammeerd aan uw website, dan ligt de kostprijs voor de extra aanpassingen gevoelig lager dan
bij websites zonder contract. Een aantal kosten vallen sowieso ten
laste van het onderhoudscontract, terwijl voor contractsites we beter op
de hoogte zijn van de structuur, functies en werking van de site.
Daardoor hebben we minder voorbereiding aan een opdracht.
Besluit. In de praktijk is een onderhoudscontract
vrijwel de enige manier voor een bedrijf, zaak of winkel om de website
permanent actueel te houden. Want zelfs al heeft men interesse in
computers en het internet, en start men vol goede bedoelingen. De
praktijk leert dat een site-eigenaar zich best concentreert op zijn
kerntaken en het praktisch werk voor het onderhouden van een website
best uitbesteedt. Dit is de gemakkelijkste, zekerste, snelste én
goedkoopste manier van werken.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:onderhoudscontract websites, onderhoud website, onderhouden van een site, onderhoud websites, standaard onderhoud website, standaard onderhoudscontract, onderhoud van een site, site onderhoud, permanent onderhoud website
31-05-2011
Gebruikersvoorwaarden zijn heel belangrijk voor uw website.
U heeft besloten uw bedrijf via het
internet in de kijker te plaatsen door een website te laten maken? Of u
overweegt uw goederen of diensten ook via het internet te koop aan te
bieden ? Denk dan niet alleen na over de lay-out van uw website !
Uiteraard is het uitzicht van uw website belangrijk opdat uw bedrijf
wordt geprofileerd zoals u dit wenst. Maar voor uw webshop zal het even
belangrijk zijn goed na te denken over de gebruiksvriendelijkheid ervan,
als u hiermee succes wil boeken.
In al uw enthousiasme zal u
mogelijks over het hoofd zien dat websites, en zeker webshops, aan
dwingende wettelijke bepalingen onderworpen zijn. Ook
Gebruikersvoorwaarden zijn heel belangrijk voor uw website.
Voor alle websites
zijn gebruikersvoorwaarden vereist. Hierin dient u ondermeer alle gegevens van uw bedrijf op te nemen.
Ook clausules ivm uw aansprakelijkheid voor de inhoud van uw website of voor de tijdelijke onbereikbaarheid ervan kunnen belangrijk zijn.
Indien
u uw bezoekers naderhand elektronische reclame wil doorsturen, dan
zullen uw voorwaarden ook een clausule betreffende de verwerking van de persoonsgegevens van uw bezoekers moeten voorzien.
De webshops
zijn daarenboven onderworpen aan bijkomende strenge wettelijke vereisten. De e-commercewet vereist o.m. dat uw kopers de kans wordt geboden om in het aankoopproces wijzigingen aan hun bestelling aan te brengen.
U bent tevens verplicht uw kopers een bevestiging van hun bestelling te verzenden, enz.
De Wet Marktpraktijken
legt verplichtingen op over de informatie die u omtrent uw producten of
diensten moet vermelden en kent een uitdrukkelijk verzakingsrecht toe
aan de consumenten die een bestelling plaatsen. Indien dit
verzakingsbeding van toepassing is op uw activiteit, dan moet het steeds
letterlijk in uw verkoopsvoorwaarden worden opgenomen.
Ontbreken deze wettelijk verplichte bepalingen op uw site?
Weet
dan dat dit u duur kan komen te staan. Gebruikersvoorwaarden zijn heel
belangrijk voor uw website. Naast strafrechtelijke vervolgingen die
gepaard kunnen gaan met aanzienlijke geldboetes, riskeert u ook dat uw
klanten hun bestelling niet moeten betalen en toch recht hebben op de
bestelde goederen. Het is aldus snel duidelijk dat dergelijke sancties
beter kunnen vermeden worden.
Besluit.
Neem dus beter geen
risicos, maar laat u hieromtrent bijstaan door een expert terzake. De
toepasselijke wetgeving is niet alleen moeilijk voor leken. Ze is
bovendien onderhevig aan regelmatige wijzigingen. Alleen een expert kan u
juist informeren. Deze zal ervoor zorgen dat uw voorwaarden conform
zijn aan de wet en op maat van uw bedrijf zijn opgesteld.
Indien u
hieromtrent interesse heeft, dan verwijzen we u graag door naar onze
legal partner Mr. Laurence Hubert (IP Porta tel: 09/324.15.40
e-mail: laurence.hubert@ipporta.be).
Een goed paswoord of paszin beveiligt
de inhoud van uw computer en beschermt uw bestanden tegen indringers. In
dit artikel leest u meer over de meest voorkomende bedreigingen voor uw
digitale bestanden. U maakt kennis met de courantste vormen van
internetfraude en wat u moet doen bij diefstal van uw paswoord of
ongewenste indringers.
Soorten bedreigingen voor uw wachtwoord. Hoe u een goed en veilig paswoord kiest, las u in een eerder artikel (zie "Hoe een sterk wachtwoord maken"). En hoe u uw wachtwoorden zo goed mogelijk beschermt, vindt u terug in het artikel "Hoe paswoorden beveiligen en goed beschermen".
Maar eenmaal u het wachtwoord of wachtzin van uw keuze in uw computer
of programma's ingevoerd heeft, stelt u dit bloot aan een aantal
gevaren. Hieronder vindt u de verschillende Soorten bedreigingen voor uw
wachtwoord.
Internetfraude is de meest klassieke bedreiging,
te vergelijken met oplichting in de werkelijke wereld. Internetfraude
is het ontfutselen van goederen of geld aan nietsvermoedende personen
met mooie woorden en voorstellen. Dit kan mondeling (b.v. door
telefonisch uw code of paswoord te vragen) of via e-mail, pop-up
vensters, banners, ...
Phishing is een speciale vorm van
internetfraude. Men spreekt van Phishing (of pharming)indien men mensen
lokt naar een valse website (b.v. bankwebsite), meestal een getrouwe
kopie van de echte, en daar vraagt om in te loggen met uw gegevens en om
uw wachtwoord, pincode en creditcardnummer in te geven. Meestal gebeurt
dit onder de mom "om uw inloggegevens of creditcardgegevens te
controleren".
Skimming is een aparte vorm van betaalpasfraude
waarbij criminelen op onrechtmatige wijze uw pincode of
creditcardgegevens bemachtigen om later betalingen te doen van uw
bankrekening. Het kopiëren van de magneetstrip van uw betaalpas gebeurt
via een aangepaste betaalterminal en uw betaalcode kan via een speciaal
programma of via visuele waarneming gestolen worden.
Hacking
is het ongeoorloofd binnendringen in uw computer of in een
computersysteem. Meestal gebeurt dit met kwaadwillig oogmerk (b.v.
paswoorden stelen), maar het kan ook onbedoeld en toevallig gebeuren.
Hacking is altijd strafbaar, zeker doordat er meestal kwaad opzet mee
gemoeid is. Hackers maken soms gebruik van "zombiecomputers". Dit is een
(zwak beveiligde) computer in een netwerk waar men een trojan horse op
geïnstalleerd heeft. D.m.v. dit Trojaans paard kan de hacker de
geïnfecteerde computer, en zelfs het hele netwerk waartoe deze behoort,
overnemen en alle informatie bekijken, kopiëren of stelen.
Spamming
is niet direct fraude, maar net evengoed strafbaar. Men spreekt over
spammen indien er massaal e-mails worden verstuurd naar privé personen
die hier geen toestemming voor gegeven hebben. Meestal gaat het over
reclame of commerciële berichten. (Meer info: De Belgische wetgeving op e-nieuwsbrieven.)Voor
wie geen massamailings wilt ontvangen, bieden de meeste providers goede
spamfilters aan. Ook de meeste mailprogramma's zoals Mail, Outlook
e.d.m. laten toe om junkmail af te leiden naar een aparte spamfolder of
om fotobestanden te weigeren waardoor een spamzendingen niet toekomen.
Wat te doen bij diefstal van uw wachtwoord? Gelegenheid
maakt meestal de dief. Zorg er daarom voor dat u altijd sterke
wachtwoorden kiest van hoge kwaliteit. Maar zelfs met goede wachtzinnen
is er nooit 100 % garantie tegen diefstal van uw toegangsgegevens.
Indien u vermoed dat uw paswoord of login gegevens bekend geworden zijn,
verander ze dan direct. Wacht niet tot u dit zeker weet of totdat u dit
in de praktijk ontdekt.
Indien u aanwijzingen heeft dat iemand
in uw systeem is ingebroken, of indien u verdachte activiteiten opmerkt
op uw computer of uw computernetwerk, waarschuw dan onmiddellijk E-cops,
het Belgisch online meldpunt voor internetmisdrijven. Verander dan
natuurlijk ook direct uw toegangscodes en verwittig uw collega's om
hetzelfde te doen.
Veilige paswoorden zijn pas echt veilig
als u er bedachtzaam mee omgaat. Bovendien bent u wettelijk verplicht
om veilig om te springen met wachtwoorden. In dit artikel leest u een
aantal tips hoe u best werkt met uw wachtwoorden en hoe u er voor zorgt
dat ze ook veilig blijven. Dit is beslist nuttig om uw internetgebruik
zo veilig mogelijk te houden.
Waarom zijn veilige paswoorden belangrijk? Vorige week zagen we hoe u sterke wachtwoorden samenstelt (zie artikel: Hoe een sterk wachtwoord maken).
Paswoorden zijn nl. de sleutels die toegang geven tot uw computer, uw
programma's of die uw gegevens beveiligen. Ze vervullen dezelfde functie
als de pincode van uw bankkaart. Indien uw paswoorden, toegangscodes of
gebruikersgegevens in verkeerde handen terechtkomen kan dit gemakkelijk
leiden tot identiteitsdiefstal. Dit is een persoon (meestal met
onzuivere bedoelingen) die zich kan voordoen als uzelf. Hij kan dus
bestellingen plaatsen, betalingen uitvoeren, informatie opvragen,
commentaar leveren in uw hoedanigheid. Dat dit geen zuivere situatie is,
zal voor iedereen duidelijk zijn. Lees daarom goed volgende tips Hoe
paswoorden beveiligen en goed beschermen.
Hoe paswoorden beveiligen en goed beschermen. In
de praktijk is het meestal zo dat hoe sterker iets beveiligd is, hoe
belangrijker of vertrouwelijker deze informatie is voor uw bedrijf of
voor uw persoon. Dat weten computerhackers of internetcriminelen
eveneens. Behandel daarom uw wachtwoorden en wachtzinnen met evenveel
zorgvuldigheid als de informatie die ze beschermen:
Hou uw wachtwoorden voor iedereen geheim,
behalve voor uzelf. Vertrouw in deze niemand. Hou er rekening mee dat
wie vandaag volledig te vertrouwen is, morgen misschien bij de
concurrentie werkt. En familie of trouwe vrienden kunnen ook (onbedoeld
of onbewust) snel een paswoord doorgeven aan derden. Eigenlijk is het
simpel: een geheim paswoord blijft enkel geheim indien niemand het weet.
Geef een wachtwoord nooit door via het internet.
Dat is nl. een van de vaak voorkomende trucs. Als reactie op een
e-mailvraag of via een website / webshop bericht krijgt men de vraag om
een aantal gegevens op te geven. Vertrouw nooit een vraag waarin uw
wachtwoord wordt gevraagd. Zelfs niet als dit ogenschijnlijk van een
vertrouwd bedrijf of persoon komt. E-mailinformatie verloopt immers via
het internet, via een netwerk aan servers. Deze informatie wordt daarbij
diverse keren opgeslagen en blijft zodoende jarenlang bewaard. Deze
gegevens zijn dus helemaal niet meer geheim noch veilig.
Bescherm goed neergeschreven wachtwoorden.
Vaak is het handig om uw paswoorden op een lijstje te zetten. Laat deze
lijst nooit onbeheerd ergens achter. Bewaar het nooit nabij uw
computer, noch in een map met opschrift "wachtwoorden". Best is om ze
steeds zelf fysisch bij u te houden.
Wijzig uw belangrijkste wachtwoorden regelmatig.
De regel is eenvoudig: hoe sterker uw wachtwoord of wachtzin, hoe
langer u het paswoord ongewijzigd mag gebruiken. Hoe evidenter of hoe
zwakker een wachtwoord, hoe sneller u het best wijzigt. Klik hier voor meer info over sterke wachtwoorden.
Typ nooit wachtwoorden in op een computer waar u geen eigenaar van
bent. De kans is immers reëel dat de ingegeven informatie ergens op de
schijf of in een intern geheugen opgeslagen blijft. Zelfs nadat u
uitgelogd bent. Openbare computers zijn daarom nooit veilig. Iedereen,
dus ook hackers of internetcriminelen, kunnen ze eenvoudig gebruiken. Er
bestaan ook speciale programma's of apparaatjes om toetsaanslagen te
registreren, om paswoorden te achterhalen, enz. eenmaal men toegang
heeft tot een computer.
Besluit. Het
confidentieel en wel overdacht gebruik van wachtwoorden is heel
belangrijk om uw gegevens lang veilig en beschermd te laten.
Bovenstaande tips helpen u om uw paswoorden of wachtzinnen lang veilig
te houden. Weet ook dat ondoordacht met wachtwoorden omspringen
wettelijke gevolgen kan hebben voor uzelf. Meer informatie hierover in
het artikels: Tips ter beveiliging van computers tegen diefstal van de FCCU (Federale Computer Crime Unit).
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:tips voor paswoorden, veilig wachtwoord, tips voor wachtwoorden, hoe een goed wachtwoord, hoe een goed paswoord, paswoord beveiligen, wachtwoord beveiligen, wachtzin beveiligen, wachtwoord veilig gebruiken, paswoord veilig houden
11-05-2011
Hoe een sterk wachtwoord maken.
Meer en meer zaken verlopen
elektronisch of via het internet. Daarom is een goede bescherming van uw
programma's onmisbaar. Een sterk paswoord biedt goede bescherming tegen
hackers, phisting of online spionage. In dit artikel leest u wat sterke
wachtwoorden zijn en hoe u ze zelf aanmaakt.
Waarom is een sterk wachtwoord noodzakelijk? Paswoorden zijn de sleutels zijn om toegang
te krijgen tot de informatie. Ze staan in voor de beveiliging van de
gegevens of de inhoud van uw bestanden. Wachtwoorden zijn meestal ook de
enige vormen van beveiliging die u zelf volledig in de hand
heeft. Het is dus van groot belang om aandacht te schenken aan het
opmaken en gebruiken van unieke, persoonlijke en moeilijk te kraken
paswoorden. Gelukkig is het eenvoudig om sterke wachtwoorden te bedenken
en goed te beschermen.
Hoe een sterk wachtwoord maken. Uw bestanden en informatie beveiligen met paswoorden van hoge kwaliteit in onmisbaar als bescherming
tegen malafide bezoekers. Als online criminelen of kwaadwillige
bezoekers uw gegevens stelen, kunnen ze gemakkelijk uw identiteit
aannemen op het internet. En dat kan u veel schade berokkenen. Gebruik
daarom volgende tips Hoe een sterk wachtwoord maken.
Maak een wachtwoord lang.
Een goed paswoord telt minimum 8 tot 15 tekens, maar hoe meer tekens
hoe groter de beveiliging is. Ook hoe meer verschillende tekens
(letters, cijfers, hoofdletters, tekens, ...) gebruikt worden, hoe hoger
te kwaliteit van een wachtwoord. Let er in elk geval op om niet
stereotiep te werken maar om niet voor de hand liggende combinaties te
nemen.
Combineer letters, getallen en symbolen.
Hoe groter de variatie van letters, cijfers, tekens en symbolen in een
paswoord, hoe moeilijker dit te raden is. Let ook op het volgende: hoe
groter de soorten tekens u gebruikt voor uw wachtwoordcombinatie, hoe
korter het mag zijn. En gebruik het volledige toetsenbord om een
paswoord te vormen, dus ook de shift-toets.
Een wachtzin
is te verkiezen boven een wachtwoord. Veel programma's staan
tegenwoordig het gebruik van spaties toe in een wachtwoord. Dan is een
wachtzin te verkiezen boven een paswoord. Een wachtzin is nl. meestal
gemakkelijker te onthouden dan een wachtwoord en is altijd langer dus
moeilijker te raden.
Gebruik woordcombinaties en zinnen
die voor u gemakkelijk te onthouden zijn maar voor een buitenstaander
moeilijk te raden. De gemakkelijkste manier om wachtzinnen of -woorden
te onthouden, is simpelweg ze opschrijven. In tegenstelling tot men vaak
denkt, is dit een heel veilige manier, op voorwaarde dat u ze ook
veilig afschermt. B.v. apart bewaren van uw computer, niet open en bloot
afficheren, geen duidelijke titel boven de wachtzin, enz.
Bent u zo tot een veilige wachtzin gekomen, zet deze dan om in een sterk wachtwoord.
Gebruik b.v. enkel de eerste letters van elk woord (of enkel de
medeklinkers). Maak dit sterk paswoord vervolgens ingewikkelder door
hoofdletters en kleine letters dooreen te gebruiken en voeg tenslotte
een aantal speciale tekens (%, $, £, &, , ...) aan dit paswoord
toe. Zo krijgt u een heel sterk wachtwoord dat ook heel veilig is.
Wilt u zeker zijn dat de combinatie die u wilt gebruiken voor een paswoord ook heel veilig is, dan kunt u een wachtwoord hier online testen. Deze gratis online wachtwoordtester is volledig veilig, verzamelt en slaat geen informatie op.
Tip: een "leeg wachtwoord"
(blanco of geen wachtwoord) is veiliger dan een voor de hand liggend
wachtwoord. Zo'n blanco paswoord is meestal doeltreffend en veilig
indien u met uw computer(s) geen gegevens van andere computers gebruikt
en indien u zeker bent dat uw computer(s) enkel kan worden gebruikt door
bevoegden die te vertrouwen zijn. Lege wachtwoorden zijn dus nooit
aangewezen voor draagbare computers.
Besluit. Het
goed beveiligen van uw ICT infrastructuur, programma's en bestanden is
tegenwoordig een noodzaak. Een van de sterkste en veiligste middelen
hiervoor is het gebruik van een goed wachtwoord. In de komende weken
hebben we het nog over zaken die u best vermijd bij het opmaken van
wachtwoorden en een aantal regels die u moet naleven om sterke
wachtwoorden lang veilig en doeltreffend te houden in gebruik.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:goede paswoorden, veilige paswoorden, tips voor paswoorden, goed wachtwoord, veilig wachtwoord, tips voor wachtwoorden, hoe een goed wachtwoord, hoe een goed paswoord, paswoord opmaken, wachtwoord opmaken, paswoord testen, wachtwoord testen
04-05-2011
2TREES onderschrijft het eTIC handvest Benelux.
Het is belangrijk voor de klanten om te
kunnen vertrouwen op hun IT leverancier. Klanten van een website,
webshop op e-reclame moeten weten dat ze kunnen vertrouwen op hun IT
partner en dat ze perfect op de hoogte gesteld worden. Daarom is het
eTIC handvest belangrijk. Het is het bewijs van het engagement van een
leverancier om in alle omstandigheden zijn klant bij te staan. 2TREES
onderschrijft nu dit IT charter.
Wat is het eTIC handvest? Het eTIC handvest is een deontologische code
waarbij een leverancier zich engageert om de klant in volle openheid te
informeren over de IT opdracht. Het duidt op een ingesteldheid van
openheid. Dit past volledig in de filosofie van 2TREES. Het is onze
innige overtuiging dat onze klanten recht hebben op volledige informatie
over de mogelijkheden en de oplossingen om aan hun wensen te voldoen.
Dat weerspiegelt zich in het eTIC handvest. 2TREES streeft ernaar om
volledige duidelijkheid te geven over de mogelijkheden en de
verplichtingen van zowel wij, als leverancier, als de klant en om zo
goed mogelijk de communiceren over de stand van zaken bij de realisatie
van een project. Vandaar, 2TREES onderschrijft het eTIC handvest
Benelux.
Wat betekent het onderschrijven van het eTIC handvest? Door
het eTIC handvest te onderschrijven bevestigt 2TREES een extra
engagement dat het vertrouwen bevestigt in de zakelijke relatie met onze
klanten. We garanderen op deze manier onze volle betrokkenheid om onze
klanten bij te staan bij de uitvoering van onze opdrachten. 2TREES
bevestigt via de eTIC handvest haar wil om steeds de beste oplossingen
te zoeken voor onze klanten en om hen bij te staan om zo doeltreffend
mogelijke oplossingen uit te werken voor hun vragen. Daardoor streven
wij naar een langdurig partnership met onze klanten. Voor deze redenen
2TREES onderschrijft het eTIC handvest Benelux.
Door het onderschrijven van dit eTIC handvest zijn onze klanten:
verzekerd dat de geleverde diensten zo goed mogelijk afgestemd zijn op hun specifieke behoeften;
maken wij duidelijke afspraken over inhoud, de beperkingen of de uitzonderingen van een project;
zorgt 2TREES voor een strikte kostenbeheersing en de naleving van de termijnen van een project;
spreken wij duidelijk de verantwoordelijkheden van elke partij af voor een opdracht;
ontvangen onze klanten vooraf een duidelijk overzicht van de nodige middelen en competenties om een project te realiseren;
garanderen wij dat onze klanten na afwerking van de opdracht op ons beroep kunnen blijven doen voor de opvolging of het onderhoud van de uitgevoerde werken;
zijn wij volledig open over de intellectuele eigendomsrechten op de uitgevoerde werken.
Concreet betekent dit dat 2TREES op elk moment in het kader van een vraagstelling of de uitvoering van een opdracht volledig eerlijk en open zal communiceren
met haar klant over de stand van zaken. Wij geven alle elementen open
en eerlijk weer en zoeken samen met onze klanten naar de best mogelijke
oplossingen. Klanten die dit wensen kunnen kun mening of hun opmerkingen
over de eTIC dienstverlening kwijt op klacht@charte-etic.be. Alle
informatie over het eTIC handvest is te vinden op de website www.charte-etic.be / www.etic-handvest.be of via www.2trees.be.
Besluit. Het
is heel belangrijk voor een klant om zeker te zijn van de professionele
werking en de betrouwbaarheid van een leverancier van diensten op het
vlak van websites, webshops of e-promotie. Het eTIC charter is daarvoor
een stap in de goede richting. IT leveranciers die dit eTIC handvest
ondertekenen, garanderen op deze manier hun engagement om de beste IT oplossing
uit te werken voor hun klanten en zorgen op deze manier voor een extra
zekerheid bij de keuze van een IT partner. Daarom 2TREES onderschrijft
het eTIC handvest Benelux.
Facebook, net als Google Adwords, een
website en online reclame, is onmisbaar geworden voor een moderne zaak.
Meestal concenteert men zich op wat u best doet om succesvol te zijn op
facebook. Laten we nu eens de andere kant bekijken. In dit artikel leest
u wat u zeker niet moet doen om uw bedrijf of producten te promoten op
facebook.
Starten met facebook: best eerst even nadenken. Ja, ik weet het. Enthousiasme werkt aanstekelijk. U hoort uw collega's of vrienden vol vuur vertellen hoe gemakkelijk
u via facebook in contact komt met nieuwe mensen, hoe snel een bericht
via facebook op het internet wordt verspreid, hoe veel mensen reageren
om berichten en foto's, ... En natuurlijk, ook uw bedrijf of uw product
wilt onder de aandacht van zoveel mogelijk (potentiële) klanten
Zonder
twijfel is het heel verstandig voor een zaak, bedrijf of merk om op
facebook aanwezig te zijn. Een virtuele marktplaats van 600 miljoen
mensen wereldwijd, daar kunt u als bedrijfsleider zeker wat mee doen.
Bovendien gebeurt de communicatie snel en goedkoop, zijn er een heel aantal nuttige promotiemiddelen voorhanden en krijgt u een directe communicatie met uw klanten. Maar voor u effectief start met facebook voor uw bedrijf, leest u best De meest voorkomende fouten op facebook.
De meest voorkomende fouten op facebook. Hieronder
vindt u een opsomming van De meest voorkomende fouten op facebook. Dit
lijstje kwam tot stand uit de ervaring van 2TREES met facebook voor
bedrijven en uit gesprekken en onderzoek over dit onderwerp. Wat moet u
nu doen om zo veel mogelijk succes te halen uit facebook voor uw
bedrijf: komen. Dan is de stap snel gezet: ik wil ook op facebook!
Twee profielen gaande hebben op facebook: een persoonlijk en een bedrijfsprofiel. Niet
alleen betekenen 2 fb profielen dubbel werk om berichten te plaatsen en
om te onderhouden. Het is ook moeilijk om duidelijk af te bakenen welk
profiel u voor een bepaalde vriend gebruikt. Op de duur verwateren beide
facebook profielen en creëert u een onduidelijke situatie. Ook sluit
facebook dubbele profielen af als het ontdekt wordt. Indien u dacht
om 2 profielen op te maken om berichten of foto's niet te tonen aan een
bepaalde doelgroep of mensen, dat kunt u heel fijn afbakenen via de
privacy- en gebruiksinstellingen van uw facebook account. Het is perfect
mogelijk om te zorgen dat uw uitgaans- of vakantiefoto's niet door uw
al uw klanten worden gezien.
Een facebook profiel gebruiken in plaats van een fanpagina. Facebook
profielen zijn bedoeld voor fysieke personen. Mensen dus, zoals u en
ik. Bedrijven, merken of producten installeren een facebook pagina. Zo'n
fanpagina is specifiek bedoeld voor professionele toepassingen.
Het heeft een gans eigen werking op facebook, b.v. met de "vind ik
leuk" knop hoeft u niemand te accepteren. Ook zijn er voor elke fb
pagina statistieken beschikbaar die heel nuttig zijn voor uw marketing of promotie.
Het prikbord van uw professionele pagina onzichtbaar zetten. Facebook
is bedoeld om berichten en foto's te delen. Het werkt best via de
snelle interactie die plaatsvindt tussen vrienden en vrienden van
vrienden. Voor deze systematiek is het prikbord cruciaal.
Bovendien is dit de plaats waar u zelf met uw vrienden communiceert.
Het prikbord afsluiten voor reacties van uw vrienden betekent zoveel als
zeggen: "Ik ben niet geïnteresseerd in u." Tevens mist u op deze manier
de kans op rechtstreeks contact met uw vrienden, klanten en toekomstige klanten. Indien
u bang bent van negatieve reacties op uw prikbord, denk dan even aan
volgende. Vooreerst zal het afsluiten van uw prikbord niet de mond
snoeren van malcontente klanten. Maar via het prikbord kunt u een
positief antwoord geven op een negatieve commentaar. En daar wint u dan
weer bij.
Uw facebook pagina niet regelmatig updaten. Het
succes van facebook is gestoeld op interactie tussen de leden. Een
facebook pagina die niet of nauwelijks wijzigt is eigenlijk "dood". Er
komen weinig reacties op. Er wordt nooit naar gerefereerd, geen
commentaar gedeeld, trekt geen traffic, ... M.a.w. een pagina die dood
is qua inhoud wordt al snel onzichtbaar
en moeilijk vindbaar op facebook. Dat is dodelijk voor een bedrijf of
merk op facebook aangezien sporadische nieuwsjes schaars zichtbaar
worden op de prikborden van uw vrienden.
Geen koppeling maken met uw overige (internet) media. De
kracht van facebook voor uw bedrijf of merk schuilt in een sterke
interactie. Hierdoor trekt u snel nieuwe vrienden / klanten aan en komen
uw berichten hoog op het prikbord terecht. Hoe meer vrienden, hoe meer
kans op reacties, "likes", referenties, ... Zo'n populariteit van uw fb
pagina kunt u aanzwengelen door ze te vermelden op uw website, "like"
knoppen toe te voegen bij producten op uw webshop, uw blog te koppelen,
uw nieuwsbrief in te schakelen, en folders, advertenties, enz., enz.
M.a.w. gebruik alle promotiemiddelen om uw bedrijf of merk via zoveel
mogelijk kanalen onder de aandacht te brengen van consumenten.
Besluit. Facebook
heeft een beetje de rol en de functie van het internet veranderd. Door
facebook is het internet nu ook een plek geworden waar u communiceert
met uw vrienden, klanten en toekomstige klanten. De doorbraak van
smartphones en tabletcomputers zal het belang van e-promotie en facebook
voor de bedrijven nog vesterken. Mensen zullen immers bijna constant
gebruik maken van het internet doorheen de dag zelf. Daarom is het
belangrijk om te zorgen dat uw zaak, bedrijf of merk op een correcte
manier op facebook aanwezig is.
Voor info of een concreet gesprek voor uw professioneel gebruik van facebook voor uw zaak, neem vrijblijvend contact met 2TREES.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:facebook voor bedrijven, fouten met facebook, goede facebook bedrijven, professionele facebook, promotie via facebook, reclame via facebook, facebook professioneel gebruik, winkel op facebook, merk op facebook, bedrijf op facebook
06-04-2011
Kan facebook reclame Google Adwords vervangen.
Online reclame gebeurde tot voor kort
nagenoeg uitsluitend via advertenties bij de zoekresultaten. Met de
opkomst van de sociale media zoals facebook, netlog, hyves, e.a. is dit
medium interessant geworden om reclame op te maken. In dit artikel
kijken we of facebookreclame een vervanger kan zijn voor Google reclame,
en waarom dit zo is.
Kan facebook reclame Google Adwords vervangen. Kort
en goed: neen. Beide zijn heel zeker goede reclamemiddelen om een
bedrijf, handelszaak, product of dienst te promoten. Maar zowel facebook
reclame als google adwords hebben hun eigen specifieke voordelen en
troeven. De reden hiervoor ligt in de aard en het uitgangspunt van beide media zelf.
Google is een instrument om zaken op te zoeken op het internet. Google werkt uitsluitend op basis van zoekwoorden. Trefwoorden die de mensen ingeven om dingen op te zoeken én woorden die voorkomen in de inhoud
van websites. Facebook werkt op basis van een profiel dat iedereen zelf
ingeeft en op basis van reacties, commentaren, meningen, enz. Subjectieve criteria
dus. Eigenlijk kunt u gerust stellen dat Google werkt op basis van
objectieve criteria en dat facebook eerder volgt wie men graag zou
willen zijn.
Beide situaties zijn interessant voor marketeers om
reclame en promotie op te baseren. Maar in essentie ligt daar ook het
antwoord op de vraag Kan facebook reclame Google Adwords vervangen.
Neen, dus.
Voordelen en troeven van Google Adwords. Google werkt op basis van objectieve criteria,
zijnde enerzijds de woorden die mensen ingeven om informatie te vinden
op het internet en anderzijds de woorden die op een website staan. Als
beide matchen gaat Google er van uit dat die website informatie bevat
die de surfer interesseert. Google reclame is vooral interessant omdat:
de Google advertenties verschijnen boven of naast
de zoekresultaten zelf. Als een advertentie goed geschreven is, een
relevante zoekwoordenlijst bevat en geoptimaliseerd is, zal ze een
antwoord bieden op een zoekopdracht waar ze naast verschijnt;
bovendien kunt u met een zoekwoordensimulator
goede nieuwe zoekwoorden opzoeken en inbouwen, of alternatieve woorden,
varianten, enz. Tevens kunt u vooraf een idee krijgen hoeveel bezoekers
een bepaald woord kunnen opleveren en hoeveel dit trefwoord kost;
iedereen die over internet beschikt, kan zonder beperking
uw reclame zien en doorklikken naar uw website. Men hoeft zich niet te
registreren, lid te worden van iets of enige andere beperking te
ondergaan;
uw google advertenties kunnen worden beperkt
in grondgebied en in tijd. Ze kunnen zelfs verschillend worden
weergegeven op verschillende dagen. Voor belangrijke zoekwoorden kunt u
meer bieden dan voor minder belangrijke. Zo maakt u uw Google
advertentie heel doeltreffend;
om nog beter op te vallen kunt u kiezen om, naast tekstadvertenties, ook beeldadvertenties te laten verschijnen. Bovendien kan u uw advertenties ook laten verschijnen op mobiele toestellen (iphones, ipads, ...) en op partnersites. Hierdoor vergroot u het bereik van uw advertenties;
bij de opbouw van een google advertentie kunt u uw bedrijfsgegevens extra laten vermelden, koppelingen maken naar google maps en google places, ... en zo de zichtbaarheid van uw zaak vergroten.
Voordelen en troeven van facebook reclame. Facebook
werkt op basis van de informatie die de mensen zelf ingeven in hun
profiel en via hun commentaren. Meestal krijgt men hier dus wie iemand zou willen zijn,
eerder dan wie men werkelijk is. De realiteit wordt vaak een beetje
bijgekleurd. Dat is helemaal niet erg voor een marketeer, integendeel.
Facebookreclame:
verschijnt op de profielpagina's van mensen die beantwoorden aan de criteria die de adverteerder zelf bepaalt of op de profielen die relevante
foto's en commentaren bevatten. Facebook gaat er dus van uit dat als je
op een bepaald item reageert, je er ook interesse voor hebt;
facebook advertenties kunnen enkel worden gezien door andere facebookleden.
Uitzondering zijn de openbare bedrijfspagina's die iedereen kan zien.
Maar de grootste groep mensen zit achter een eigen login verscholen. Nu
is 600 miljoen leden wereldwijd niet onaardig, maar eigenlijk telt enkel
hoeveel mensen tot facebook behoren in uw verkoopgebied. Dat zijn er
een pak minder;
een voordeel is dan weer dat facebookgebruikers gemiddeld 3 tot 5x per dag hun facebookprofiel nakijken. Facebook wordt dus heel intensief gebruikt. Aanwezigheid op facebook is een stukje van de dagelijkse bezigheid beworden.
een facebookadvertentie bestaat -naast de link naar uw website- uit een titel, een foto en een tekst.
De foto is heel belangrijk om opgemerkt te worden en om mensen te laten
doorklikken. Besteed dus grote zorg zowel aan de tekst als aan de
afbeelding bij uw facebook advertentie;
bij het opmaken van een facebook advertentie moet u ook een aantal criteria opgeven
op basis waarvan uw advertentie zal worden vertoond. Zo o.m. geslacht
van de mensen die u wilt bereiken, leeftijd, taal, locatie, ... Maar ook
de interesses of hobby's die ze hebben;
ook hier kiest
u het budget dat u wilt spenderen per klik of per 1000 vertoningen.
Leuk is ook dat bij de ingave van de criteria voor uw advertentie, u
telkens ziet hoe groot de doelgroep wordt. Zo heeft u een idee van de impact die u met uw facebook advertentie kunt bereiken.
Verder hebben zowel Google Adwords als Facebook een aantal rapportagemogelijkheden
zodat u kunt bijhouden hoe doeltreffend uw online reclame scoort. Met
Google kunt u de rapportage heel sterk verfijnen en automatiseren. Ze
zijn ook uitgebreider. Maar ook Facebook geeft een duidelijk beeld weer
van de prestaties van een campagne.
Besluit. Google
Adwords of facebook reclame, beide hebben hun specifieke troeven en
voordelen. Ze zijn beide waardevol om reclame mee te maken. Daar ze van
uit een verschillende visie werken, zijn beide online reclame platformen
eerder complementair dan dat ze directe concurrenten zijn. Het beste
resultaat haalt men als beide online reclamemiddelen gemixt worden
gebruikt.
Interesse? Contacteer 2TREES voor meer informatie over de mogelijkheden van Google Adwords of facebook reclame voor uw zaak.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:google adwords, google reclame, facebook reclame, reclame op facebook, reclame bij zoekresultaten, goede facebook reclame, doeltreffende google reclame, google advertenties, facebook advertenties, google adverteren
01-04-2011
Mogelijke
De actie Uw Zaak Verdient Online. Eerlijk,
het klinkt bijzonder goed in de oren van KMO's, zelfstandige
ondernemers en vrije beroepen. Gratis het internet op. Helemaal voor
niets! Ja, dan moet je toch niet twijfelen zeker...
Toch even
nadenken. Deze actie gaat uit van Belgacom, Google en bpost. Niet
precies bedrijven die gekend zijn voor hun sociale ingesteldheid of
altruïsme. Daar is niets mis mee. Commerciële bedrijven moeten winst
maken. Hou dit als consument toch maar in gedachten.
Gratis
bestaat eigenlijk niet. Ook niet in internetland. 2TREES is
gespecialiseerd in internet-communicatie voor KMO's, zelfstandigen en
vrije beroepen. Precies de doelgroep dus waarnaar die actie zich richt.
Van uit onze ervaring sommen wij hierna een aantal zaken op waar een KMO
of zelfstandige best vooraf
naar kijkt, vooraleer in te gaan op een gratis aanbod. Al te veel blijkt
achteraf goedkoop immers duurkoop te zijn. Welke kunnen Mogelijke
"Voordelen" met Uw Zaak Verdient Online. te zijn?
Mogelijke "Voordelen" met Uw Zaak Verdient Online. Grosso
modo komt het er op neer dat webdesign en webshops ontwikkelen
specialistenwerk is. Ook e-promotie is een activiteit die een gedegen
opleiding en kennis van markt en middelen vereist. Elk zijn
specialisatie nietwaar. Daarom is het vaak verstandigst als KMO of
zelfstandige om de eigen tijd te stoppen in uw eigen activiteit
zelf. Meestal brengt dit uiteindelijk het meeste op. Wie toch graag wat
experimenteert en zelf op dit "gratis" aanbod wil ingaan, kijkt vooraf
best eens naar het volgende:
Met de actie Uw Zaak Verdient Online krijgt u gratis 6 maand hosting.
Hosting is een stukje van een internetcomputer die u afhuurt om uw
website op te laden. Hiermee geraakt de inhoud van uw site op het
internet en kunnen andere mensen via het internet uw website of webshop
terugvinden. Hosting heeft u dus nodig zolang u een website heeft.
Altijd dus. Daarom, hoeveel kost uw hosting met deze formule na
die 6 gratis maanden? Let op dat u dan niet stukken meer betaalt dan
het marktgemiddelde. En ja, u kunt uw website bij om het even welk
hostingbedrijf onderbrengen.
Met de actie krijgt u 1 jaar gratis domeinnaam. Net zoals hierboven heeft u uw domeinnaam net zolang nodig als u een website heeft. Ook altijd, dus. Terug dezelfde vraag, hoeveel betaalt u dan wel na dit gratis jaar hosting?
Met de actie maakt u zelf gratis uw website met de website configurator.
Leuk, maar ik vermoed dat u hier veel tijd en moeite zal instoppen. Het
resultaat zal er vrij standaard uit zien en om een goede SEO te bouwen
(waardoor uw website goed gevonden wordt op het internet) doet u er goed
aan om een degelijke opleiding te volgen. Ik twijfel niet, iedereen kan zeker een website bouwen op deze manier. Maar niet elke website presteert ook goed.
Meestal heeft men een aantal functies
nodig om op een moderne manier te werken met een website. Misschien een
databank waar bezoekers hun e-mailadres kunnen ingeven. Of een functie
zodat u zelf een nieuwsbrief of reclame kunt sturen aan de adressen van
uw website of een toffe slideshow om uw foto's mooi voor te stellen. Dan
is een minimum hostingformule niet meer voldoende. Informeer dus vooraf
wat het eventueel extra kost om een databank te activeren, om meerdere e-mailadressen te kunnen instellen, hoe groot uw website mag zijn, enz.
Wie een eigen winkel heeft en daarnaast een online shop wilt uitbouwen, heeft er vaak baat bij om een aantal zaken te automatiseren.
Een moderne webshop kan b.v. gestuurd worden via het kassasysteem van
de zaak, zodat promoties, acties, artikels automatisch afgeboekt worden,
ook online. Daardoor vermindert het werk voor een deel en worden fouten
vermeden. Kan zo'n koppeling ook met deze automatische webshop
generator?
Met een eigen website kunt u zich onderscheiden van uw concurrenten.
U kunt een sfeer opbouwen zodat nieuwe klanten zich aangetrokken voelen
tot uw zaak, eerder dan tot uw concurrent. Ik krijg er eerlijk gezegd
een beetje koud van als ik denk hoe ik me met mijn website, via een
automatisch zelfbouwpakket gemaakt, kan opboksen tegen een goede website
van mijn concurrent als die door een professionele webdesigner is
gemaakt.
Besluit. Het
leidt geen twijfel. Met de boven aangehaalde actie is het technisch
mogelijk voor een nieuwe starter om gedurende 6 maand gratis een website
te hebben. Toch loont het beslist de moeite om even uit te rekenen wat
die gratis website u verder na die gratis periode zal kosten. En reken
dan ook even het nodige budget uit over 3 jaar, en 5 jaar, en ...
Voorwaarden opvragen en prijzen vergelijken loont steeds. Vaak is een
superpromotie op korte termijn een kostelijke investering op lange
termijn. Daarom, informeer u goed vooraf over de kosten en de
mogelijkheden van deze actie en van mogelijke alternatieven. Succes!
Een homepagina of startpagins is een
van de belangrijkere pagina's van een website. Door rekening te houden
met een aantal regels en de volgende tips kan de prestatie van een site
sterk verbeteren. Waar moet u op letten voor een goede homepagina?
Waarom is een homepagina belangrijk. Een homepagina is een van de voornaamste pagina's van een website omdat dit de start is voor een online bezoek. Werkelijk élke bezoeker en zoekmachine
komt hier op toe. Iedereen ziet dus de informatie die op deze pagina
staat. En aan de hand van wat men hier leest, beslist een surfer of uw
site het bekijken waard is. Wat is een goede homepagina , dat is vrij
eenvoudig samen te vatten. Het kost iets meer moeite en tijd om tot de
perfecte startpagina te komen. Maar het is het beslist waard.
Wat is een goede homepagina. Er zijn twee aspecten belangrijk: de inhoud van de homepagina en hoe deze technisch gebouwd is. Een goede webdesigner
kan u helpen met beide. Let wel, ook voor een ervaren webbouwer kost
een goede startpagina ontwikkelen extra tijd en moeite. Wat is een goede
homepagina en waarom is deze zo belangrijk:
Een goede homepagina wekt het vertrouwen
van de bezoeker op uw site. Deze pagina is het eerste contact tussen uw
online bezoeker en uw zaak. Dan is het essentieel dat de surfer direct
het idee krijgt dat hij op de juiste plek is terecht gekomen. Een
verzorgde, vlotte en professionele homepagina geeft een positief beeld van uw bedrijf en uw werking.
Op een goede homepagina krijgt de bezoeker een snel beeld van wat er allemaal op uw website te vinden
is. Zo kan hij zich snel een idee vormen of de informatie die hij of
zij zoekt er aanwezig is en waar ze staat. En het is zeker een pluspunt
als gelijktijdig uw troeven (zijn voordelen) als klant bij u naar voor komen.
Een homepagina is ook die pagina die de zoekmachines
eerst registreren. Voor de optimalisatie (SEO) van uw site is het dus
aan te bevelen om op een correcte wijze gebruik te maken van de vijf kernwoorden voor uw activiteit of bedrijf. De tekst van uw homepagina zorgt dan dat uw site bij de juiste zoekopdrachten wordt vertoond.
De structuur van een goede homepagina maakt gebruik van H1, H2 en H3 tags.
Hiermee verhoogt de werking van uw site voor de zoekmachines. Ze
krijgen een beter beeld van het belang van de inhoud. Uw site komt
sneller bovenaan de zoekresultaten op het internet te staan. Dit leidt
dan weer tot meer bezoekers op uw website.
Tenslotte wordt een goede homepagina zodanig commercieel uitgewerkt dat deze de aandacht
van uw bezoeker vasthoudt. Zo'n startpagina stimuleert uw online gast
om dieper op uw website te gaan. Ze leidt uw bezoeker naar een bepaald
doel. Bijna altijd is dit een aankoop, bestelling, aanvraag, enz. Dit
noemt men een conversie. (Zie ook: Vijf eenvoudige tips voor een betere website).
Besluit. Een
goede homepagina is een van de belangrijkste pagina's van uw website.
Indien ze goed opgemaakt en professioneel gebouw is, trekt ze veel
bezoekers aan. Ze leidt automatisch de bezoekers naar conversies. Ook
bij het optimaliseren van een website wordt de nodige aandacht besteed
aan het verbeteren van de homepagina van een site. Voor meer info of
voor het optimaliseren van uw homepagina, neem vrijblijvend met ons contact op.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:homepagina, startpagina, goede homepagina, homepagina optimaliseren, SEO homepagina, tips voor de homepagina, homepagina tips, homepagina verbeteren, website verbeteren, meer conversies, conversies verhogen
23-03-2011
Voordelen van een commerciële landingspagina.
Soms heeft u iets extra te vertellen.
Of u vindt die website van een collega net ietsje professioneler. Dan is
een goede extra landingspagina voor uw website misschien de aangewezen
oplossing. Welke zijn de Voordelen van een commerciële landingspagina en
wanneer maakt u er goed gebruik van, dat leest u in dit artikel.
Wat is een speciale landingspagina? Op
de meeste websites komt u toe op de home-pagina. Daar staat meestal wat
uitleg over het bedrijf zelf of over de producten. Via de
navigatieknoppen gaat u dan dieper op de website de gewenste informatie
halen. Dat is prima, maar soms wilt u eerst de aandacht van de bezoekers
op iets anders trekken. Dan bieden de Voordelen van een commerciële
landingspagina soelaas.
Zo'n landingspagina is een extra pagina die voor de home-pagina
van een website wordt geplaatst. De bezoekers op uw site komen dus
eerst hier op voordat ze op de werkelijke site terechtkomen. Zeg maar
een 0-pagina als het ware. In een aantal specifieke gevallen is de
kostprijs meer dan zijn geld waard.
Voordelen van een commerciële landingspagina. Een extra pagina moet dus steeds een specifieke functie
vervullen. En deze functie moet anders zijn dan hetgeen met de normale
navigatie en de structuur van de website wordt bereikt. M.a.w. als er
geen speciale reden is of geen specifieke toepassing wenselijk is, hoeft
zo'n 0-pagina niet. Een extra landingspagina is voor een website heel
nuttig:
Voor de specifieke promotie
van een product of dienst. Ze wordt heel aantrekkelijk ontworpen, bevat
een wervende kop, een supermooie sfeerfoto en een commerciële
beschrijving. De bezoekers op uw website kunnen kiezen om verder door te
gaan naar uw website of om direct het product of dienst te bestellen.
Om het commercieel resultaat te verhogen, wordt er meestal ook een reclamebanner in dezelfde stijl toegevoegd aan de website zelf. De resultaten zijn ook beter als zo'n landingspagina regelmatig wijzigt.
Om extra bezoekers naar uw website te leiden. De tekst van een goed doordachte landingspagina kan perfect worden geoptimaliseerd voor uw activiteit of uw bedrijf. Door
in enkele zinnen gebruik te maken van de belangrijkste zoekwoorden
waarmee u wilt gevonden worden, verhoogt u de opmerkzaamheid van de
zoekmachines. Hierdoor komt uw hoger in de zoekresultaten te staan en bereikt u meer potentiële klanten.
Om de volledige aandacht op
een product of dienst te vestigen. Een extra landingspagina is het
eerste wat bezoekers zien. Dan is hun aandacht meest geconcentreerd.
Door de professionele opmaak en een goed evenwicht tussen reclametitel,
mooie foto en voordelen kunnen zelfs impulsaankopen worden uitgelokt. In
elk geval blijft uw reclameboodschap langer in het geheugen van uw bezoekers. Daarom is een extra landingspagina ook heel verstandig om uw advertentie- of folderreclame te ondersteunen.
Ook als toegangspoort
tot verschillende delen van uw website is een extra landingspagina
aangewezen. Een bedrijf met filialen kan op de eerste pagina van hun
site de verschillende productie- of verkooplocaties voorstellen en hier
de bezoekers laten doorklikken naar de deelsite van de entiteit zelf.
Handelszaken met diverse grote categorieën producten kunnen de mensen
via een landingspagina laten "voorsorteren". Dit verhoogt het
navigatiegemak en het surfcomfort van uw bezoekers, en dus ook uw
commercieel resultaat.
Een extra commerciële landingspagina is
NIET nuttig als er geen specifieke reden is om ze te plaatsen. Klinkt
misschien banaal, maar kijk maar eens hoe vaak u een site ziet met op de
eerste pagina "Welkom op deze site en klik hier op verder te gaan" of
waar enkel de bedrijfsgegevens en een foto op staan. Soms wordt een
extra pagina gebruikt om enkel een taal te laten kiezen. Dit kan perfect
worden gestuurd via de gewone opmaak van de website zodat dit niet echt
nodig is.
Besluit. Een
goede extra landingspagina kan het commercieel succes verhogen van een
website doordat de aandacht van de bezoekers beter kan gefocust worden
of doordat het gebruiksgemak van uw site verbetert voor de bezoekers. Om
een goed resultaat te bekomen, is het wel noodzakelijk dat ze
professioneel en doordacht wordt ontworpen.
Voor meer informatie over een goede landingspagina voor uw website of webshop contacteer vrijblijvend Patrick (T 0495 935 325, E patrick@2trees.be).
Regelmatig spreken nieuwe klanten ons
aan voor een website of webshop. Even hardnekkig zijn de vooroordelen en
misvattingen dat elke website duur is en enkel voor de grotere zaken
van belang is. De KMO website is uniek door de lage kostprijs en de
professionele werking. Maar er zijn nog meer voordelen.
Wat is een KMO website van 2TREES? Er zijn verschillende soorten websites. Sites waarvan de klanten zelf de inhoud kunnen wijzigen zijn CMS websites.
CMS is de afkorting van Content Managment System. Dat zijn ook de
duurdere sits. De meer eenvoudige zijn iets goedkoper en geven louter informatie
op het internet weer. Ze zijn niet bedoeld om vaak wijzigingen aan te
brengen. Het is perfect mogelijk om slechts 1 pagina of zelfs een deel
van een pagina te programmeren zodat de klant hier zelf de inhoud kan
aanpassen. Tot deze tweede categorie behoren de KMO websites van 2TREES.
Troeven en voordelen van een KMO website. De
KMO websites (en ook de KMO webshops) koppelen een heel interessante
prijs aan een professioneel uitzicht en goede werking op het internet.
Dat maakt deze categorie van websites heel betaalbaar voor zowel nieuwe
starters, kleine zelfstandigen, middenstanders en KMO's. Maar er is
meer. Hieronder zetten we graag de Troeven en voordelen van een KMO
website onder elkaar.
Een KMO website is heel voordelig in prijs.
De basisprijs voor een nieuwe website ligt laag doordat we werken met
een aantal standaardsites. Aan een interessante instapprijs start men
met een professionele website waar alle noodzakelijke functies aanwezig
zijn.
Door hun uitgekiende structuur worden ze snel en heel gemakkelijk gevonden
en weergegeven door de zoekmachines op het internet. Daardoor kan een
KMO website gemakkelijker bovenaan de google zoekresultaten komen te
staan.
Onze KMO websites hebben alle een professionele lay-out.
We kiezen steeds een tof, modern uitzicht en houden rekening met de
aard van uw bedrijf en de sector waarin u werkt. Bovendien wordt ze
gepersonaliseerd volgens uw huisstijl zodat ze er telkens uniek uitziet.
Ze zijn modulair opgebouwd
zodat u enkel de functies hoeft aan te kopen die u wenst te gebruiken.
Later kan uw KMO website steeds worden uitgebreid met nieuwe tools
volgens u nodig heeft voor uw zaak. Achteraf kunnen we databanken
toevoegen, een berichtenvenster, nieuwsbriefmodule, een klantenloket,
bijkomende pagina's, enz.
Elke KMO website wordt bovendien geoptimaliseerd
voor een goede werking op het internet. Deze SEO gebeurt steeds
handmatig en houdt rekening met de inhoud van uw site en de kernwaarden
voor uw bedrijf.
We koppelen gratis een heel uitgebreid en gebruiksvriendelijk analyseprogramma
aan uw KMO website zodat u een perfect beeld krijgt over de werking van
uw site en het gedrag van uw bezoekers. U krijgt heel bruikbare
informatie (b.v. over zoekwoorden, herkomst, ...) en dit gebeurt in real
time.
En het belangrijkste van al: voor een KMO website betaalt u eenmalig
de afgesproken, vaste prijs en verder zijn er geen maandelijkse kosten,
contractvoorwaarden of verplichtingen. U bent volledig eigenaar van uw
website en beschikt over alle logingegevens.
Voor alle
duidelijkheid, dit gaat enkel over de website zelf. Naast de kostprijs
van de site heeft u nog een domeinnaam en hosting nodig. Beide laatste
posten worden meestal voor een jaar gerekend en zijn telkens te
hernieuwen. Meer info over webhosting vindt u op de website van
SiteHosting (www.sitehosting.be). En op de site van DNS (www.dns.be) kunt u nakijken of een .be domeinnaam nog vrij is.
Besluit. KMO
websites zijn heel interessant door hun gunstige basisprijs, door hun
professioneel uitzicht en hun sterke prestaties op het internet. 2TREES personaliseert
elke KMO website zodat ze uniek zijn voor uw bedrijf. Elke site is
steeds uitbreidbaar met nieuwe functies en beschikt over een goede SEO
en een uitgebreid analyseprogramma.
Wie meer wil weten over een goede KMO website voor uw eigen zaak of activiteit mag vrijblijvend contact opnemen met Patrick (T 0495 935 325 / E patrick@2trees.be).
Facebook is tegenwoordig
alomtegenwoordig. Maar Kan facebook een goede website vervangen. Vaak
gaan mensen er van uit dat dit zo zou zijn. Waarom een goede website en
een facebook profiel geen concurrenten zijn, leest u hier in dit
artikel.
Facebook en een website, geen concurrenten. Voornamelijk
mensen die zelf regelmatig met een sociale netwerksite zoals facebook,
netlog of hyves werken, zien op de duur enkel nog dit medium. Toch is
facebook geen alternatief, noch een vervanger van een goede website. Ze
zijn wel complementair aan elkaar. Elk kanaal heeft zijn specifiek doel
en zijn eigen rol te spelen bij de bekendmaking van uw bedrijf, zaak of
producten.
Facebook en een website kunnen gewoon nooit concurrent
zijn van mekaar. Een sociaal netwerkprofiel is een stuk van een
community, een (virtuele) leefwereld. Een website is een promotiemiddel.
Maar de belangrijkste reden is dat een website een open omgeving is en
vrij beschikbaar voor iedereen, terwijl facebook een gesloten omgeving
is waar u eerst lid moet van zijn vooraleer er gebruik van te maken. En
dat is een wereld van verschil.
Kan facebook een goede website vervangen. Het
antwoord is eenvoudig: neen. Dat is onmogelijk. Toch hebben beide
werelden hun voordelen, nadelen en specifieke reden van bestaan op het
internet. Wat zijn nu de sterke punten en de troeven van een goede website:
elke goed gebouwde website is gratis toegankelijk
voor iedereen die over een internetverbinding beschikt. Men hoeft zich
niet te registreren of een abonnement te nemen. (Zie ook: Wat kan een goede website voor u betekenen);
wordt door de zoekmachines getoond aan geïnteresseerden
die uw bedrijf, producten of diensten zoeken. Zeker voor websites die
goed geoptimaliseerd zijn (een goede SEO) komen bovenaan de zoeklijsten
te staan. (zie ook artikel: Wat is een goede SEO);
de inhoud van uw website heeft u 100 % zelf in de hand. U beslist wat er op komt, welke foto's, beschrijvingen of toepassingen er voor u relevant zijn;
een professioneel gebouwde website (ver)leidt de bezoekers
tot een bepaalde actie (lead to conversion). Men kan dus bezoekers
perfect sturen om een bestelling te plaatsen, informatie op te vragen,
proefaanbiedingen te reserveren, ... (Zie ook: 5 eenvoudige tips voor een betere website);
de
bezoekersstatistieken van uw website zijn perfect meetbaar. Ze geven
een heel duidelijk beeld over wie interesse heeft voor uw bedrijf, welke
zoekwoorden belangrijk zijn, welke inhoud populair is, enz. Deze info
kunt u nuttig gebruiken voor uw promotie;
een goede website is
tenslotte altijd een automatische bron voor nieuwe klanten. Zo kunt u
e-mailadressen van bezoekers verzamelen, postadressen om een
kennismakingspakket op te sturen, nieuwsbrief acties uitsturen, ...
allemaal op basis van uw website.
Een sociaal netwerkprofiel is helemaal anders. Hier ligt de klemtoon op de contacten
die u opbouwt en onderhoudt met andere mensen. Dit kunnen klanten zijn,
maar ook mensen die uw interesses delen. Het uitgangspunt van een
facebook, netlog of hyvesaccount is informatie over uw leefwereld delen
met andere mensen. Een sociaal profiel is belangrijk voor:
een facebook, netlog of hyves profiel kan door iedereen gratis aangemaakt
worden. U beslist zelf welke informatie u ingeeft en zichtbaar stelt.
Let op: schenk goed aandacht aan de gegevens die u opgeeft, want uw
profiel zal werken op basis hiervan;
het is heel gemakkelijk en snel om berichten en foto's te verspreiden
via facebook, netlog of hyves. Bovendien kunt u lid worden van groepen
of zelf een groep oprichten. En voor bedrijven bestaan er speciale
toepassingen van facebook voor bedrijven.
het is een heel doeltreffend middel om te communiceren
met uw vrienden op facebook netlog of hyves. Dit kunnen best klanten of
werkelijke vrienden zijn. Maar het kunnen evengoed gelijkgestemden zijn
of zelfs totaal vreemden. Even opletten toch.
er zijn een aantal commerciële tools
beschikbaar zoals een evenement creëren en dit promoten via facebook.
Betalende reclame is ook een optie. Ook reageren op events of berichten
van anderen trekt de aandacht op uw eigen profiel.
tenslotte is een facebook, netlog of hyves profiel een prima lead naar uw eigen website.
Want daar staat meestal uitgebreide informatie over uw producten of
diensten. Omgekeerd kan een website een goed medium zijn om nieuwe
facebookvrienden te maken.
Besluit. Steeds
vaker denken mensen ten onrechte dat een (gratis) facebook profiel een
goed alternatief is van een (betalende) website. Dat is niet het geval.
Een sociaal profiel kan nooit een website vervangen, en omgekeerd, omdat
ze elk hun specifiek doel en eigen toepassing hebben. Ze vullen elkaar
wel perfect aan voor een goede promotie van uw bedrijf, producten of
diensten.
Voor meer info over een goede website of sociale marketing voor uw bedrijf, contacteer ons vrijblijvend.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:facebook profiel, facebookreclame, facebook voor bedrijven, een geode website, websitereclame, werken met facebook, werken met een website, SEO, website conversies, website gegevens gebruiken, website statistieken
02-03-2011
Mobiel internet sterk in opmars in België.
België behoort tot de Europese
koplopers als het over internetaansluitingen en online shoppen gaat. Ook
het mobiel internet is de laatste tijd sterk in opmars. Hoe sterk is de
computer anno 2011 ingeburgerd en waarvoor gebruiken de Belgen het
internet. Dat leest u hier in dit artikel.
Mobiel internet sterk in opmars in België. Uit
de laatste cijfers van Eurostat, het statistiekbureau van de Europese
Unie, blijkt dat het aantal gebruikers van mobiel internet snel groeit.
Dit wordt bevestigd door de boomende verkoopcijfers van de moderne
smartphones, waarvan de iPhone de bekendste is. Maar ook de iPad en de
nieuwe generatie tabletcomputers zorgen voor een boost.
Wat
mobiel internet betreft, heeft België op dit moment een achterstand in
te halen ten opzichte van Europa. Maar we doen hard ons best. In
vergelijking met het vorig onderzoek in 2007 verdubbelde het gebruik van mobiel internet via de laptop en steeg het mobiel surfen via de smartphone met liefst 400 %
(!). Het is dus een troef voor KMO's, middenstanders en vrije beroepen
om hun winkels, servicepunt, kantoor of magazijn in de toekomst ook via
"mobile devices" te promoten. Dit kan gebeuren door b.v. google reclame
geschikt te maken voor mobiele apparaten of door uw zaak te vermelden
via google maps of google places,
maar ook door speciale apps te (laten) ontwikkelen voor smartphones en
tabletcomputers. Een app is een kleine applicatie (software) dat
eigenaars op hun smartphone of tabletcomputer kunnen installeren en die
de inhoud en het gebruik van een website of andere toepassing geschikt
maken voor dit mobiel apparaat.
De cijfers over mobiel internet in België. Men
spreekt over mobiel internet indien men gebruik maakt van het internet
buiten de gewone woon- of werkplek. Meestal gebeurt dit als men onderweg
is en gebruikt men hiervoor een smartphone of een tabletcomputer zoals
een iPad. Waaruit blijkt nu dat Mobiel internet sterk in opmars in
België.
Begin 2010 surften 4 % van de Belgen op het internet via een smartphone.
Het Europees gemiddelde bedroeg 7 %. Toch was dit een stijging van 400 %
t.o.v. 2007. Ondertussen zal de situatie in ons land sterk verbeterd
zijn door de introductie van de iPad en de populariteit van de iPhone
vorig jaar. De koplopers voor internet via smartphone waren Luxemburg en
Denemarken met 40 % penetratie. In dezelfde periode surften iets meer
dan 15 % van de Belgen op het internet via aan laptop.
Daarmee lagen we ook onder het Europees gemiddelde dat 19 % bedroeg.
Internet via draagbare computer verdubbelde in België in 3 jaar tijd. We
mogen veronderstellen dat de nieuwe generatie iPad en de verruiming van
het aantal merken tabletcomputers hier ook een boost zullen geven in de
toekomst. Ook in dit segment was Luxemburg met 20 % penetratie de
koploper, samen met Zweden.
België, Europees koploper online shoppen. Alhoewel
Mobiel internet sterk in opmars in België. En al heeft België nog iets
in te halen op het vlak van mobiel internet, dan is de situatie van de
internetintegratie net omgekeerd. Met een penetratie van 73 %
van de gezinnen behoort ons land tot de Europese top qua
internetverbindingen. Dit is een gevoelige toename t.o.v. eerdere
onderzoeken (zie ook artikel over Hoeveel Belgen surfen op het internet).
Bovendien zijn het hoofdzakelijk breedbandverbindingen wat een goede
kwaliteit en surfcomfort geeft. Van alle gezinnen met kinderen gebruikt
89 % regelmatig het internet, terwijl dit het geval is voor 67 % van de
gezinnen zonder kinderen.
De Belgen gebruiken het internet voornamelijk voor: 90 % - mailen 50 % - online kranten en tijdschriften lezen 29 % - online luisteren naar webradio of online TV 38 % - van de mensen bestelden goederen of diensten online (= 2e pl. in Europa) 26 % - van de bedrijven kochten goederen of diensten online (= 1e pl. in Europa)
Besluit. In
de toekomst zal een professionele aanwezigheid en de promotie via het
internet voor Belgische KMO's, zelfstandigen en vrije beroepen nog
belangrijker worden. Goede websites, professionele webshops en
betaalbare, doeltreffende e-promotiemiddelen zoals e-nieuwsbrieven,
google reclame, facebookacties, ... kunnen de omzet sterk doen stijgen.
Besteed ook tijdig aandacht dat uw bedrijf of zaak ook op mobiele
apparaten goed getoond wordt. Neem gerust met ons contact op.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:mobiel internet, smartphones, tablet computers, iphone, ipad, mobiel surfen, internet via smartphone, internet via tabletcomputer, surfen iphone, surfen ipad, galaxy tablet, hp tablet, android phone, google phone
23-02-2011
Google barometer voorspelt trends in de toekomst.
Google beschikt over een schat aan
informatie over het zoekgedrag van de mensen. Door deze kennis in een
statistiek te gieten, kan men trends in de economie voorspellen. Dit is
een belangrijk gegeven voor marketeers en zakenmensen om hun
bedrijfsevolutie beter te sturen. Hoe gaat dit in de praktijk in zijn
werk?
Google en de internet zoekopdrachten.
Mensen zoeken op het
internet vooral zaken die hen op dat moment bezig houden. Dat kunnen
producten of diensten zijn die men wil aankopen. Maar ook ongerustheid
en onzekerheid over de economie (zal ik morgen nog werk hebben?) of
medische toestanden (hoe bescherm ik me tegen de Mexicaanse griep)
leiden steevast tot een opstoot van relevante zoekwoorden. En hier maakt de populairste zoekmachine nu gebruik van. Google barometer voorspelt trends in de toekomst.
In
2009 lanceerde Google Nederlands een barometer die de zoekopdrachten
voor reizen, hypotheken en leningen, auto's, banen en winkelen in kaart
brengt. Ondertussen zij we zo'n twee jaar verder en kan men hier bepaalde trends
uit distilleren. Zoekopdrachten geven immers een goed inzicht wat de
mensen bezig houdt en hoe dingen veranderen. De Google barometer kan
dus wel degelijk een realistisch beeld schetsen van de economie.
Google barometer voorspelt trends in de toekomst.
Hoe werkt dit in de prakijk? Google Nederland gebruikt voor deze economische barometer de gegevens van hun eigen databanken. Net dezelfde gegevens worden ten andere gebruikt voor Google Insights for Search (zie artikel Hoe meer verkopen met Google Insights).
Aan de hand van de concrete zoekopdrachten kan men afleiden hoe
bepaalde sectoren voor- of achteruitgaan. B.v. als mensen vaker beginnen
zoeken op "tweedehands" kan dit betekenen dat het
consumentenvertrouwen daalt. Dit is meestal een tekenen dat er een
economische recessie aankomt.
Let wel, deze Google barometer
is een product van Google Nederland en dus ook gebaseerd op Nederlandse
zoekopdrachten. Voor Belgen kan het soms nodig zijn om de resultaten
te interpreteren. Als b.v. Nederland steunmaatregelen
zou instellen om de bouwactiviteiten te stimuleren, kan dit een
verhoging weergeven van de "hypotheek/lenen index". Indien België deze
maatregel niet kent, kan dit voor ons land een klein verschil maken.
Maar
ook voor Belgen is de Google economische barometer zeker nuttig. De
economie is immers steeds meer wereldwijd gestructureerd. Trends in
andere landen (zeker de ons omliggende) geven ook voor ons land een
richting aan. Bijvoorbeeld als de economie in Duitsland heropleeft, zal
dit zeker een gunstig effect hebben voor België en Nederland.
Hoe werkt deze Google barometer?
De Google barometer geeft u een inzicht in de algemene stemming op het internet, gebaseerd op de zoekopdrachten die door grote aantallen
mensen zijn uitgevoerd. Dit is een betrouwbare bron omdat de consument
nu immers massaal op het internet op zoek gaat naar informatie over
producten of diensten. En Google Nederlands gebruikt precies deze
zoekopdrachten om de trends aan te geven voor een aantal
macro-economische indicatoren.
Er zijn statistieken beschikbaar
vanaf 1 janurari 2006 tot eind 2010. Men kan ook twee of meerdere
categorieën tegen elkaar afzetten om een beter (realistischer) beeld te
krijgen van de evolutie van het consumentenvertrouwen. De beschikbare
categorieën zijn:
Algemeen (de algemene economische realiteit)
Hypotheek / lenen index
Reis index
Autobranche index
Werk / banen index
Shopping index
Met
deze macro-economische sectoren wordt grosso mode de totale economie
in kaart gebracht. Het is nu aan ons ondernemers, KMO's of
zelfstandigen om te kijken welke trends het best aanleunen bij onze
activiteit en dus een inkijk geven in de trend(s) die voor onze zaak
belangrijk zijn.
Besluit.
Deze Google Barometer voorspelt
trends in de toekomst. Dat is duidelijk een feit omdat de brongegevens
uit de dagelijkse realiteit komen. Ondernemers, KMO's of zelfstandigen
moeten enkel deze economische statistieken goed interpreteren om de
juiste beslissingen te nemen voor de groei van hun zaak. Andere tools,
zoals Google Insight for Search, kan dan verder gebruikt worden om de online promotie bij te sturen en te verbeteren.
Voor specifieke vragen over de mogelijkheden van goede online promotie voor uw zaak, neem vrijblijvend contact met ons op.
Een van de grote voordelen van
e-commerce is de massa informatie die ter beschikking staat. Het bos
door de bomen zien is dan de boodschap. Hoe gebruikt u de gegevens die
uw website of website u leveren? En hoe kunt u deze gebruiken? In dit
artikel hebben we het over een bijzondere toepassing en Hoe meer
verkopen met Google Insites.
Wat is Google Insights? Sedert
geruime tijd stelt Google de informatie, die haar zoekmachine
verzamelt; ter beschikking van de mensen die het internet gebruiken voor
hun bedrijf, zaak of producten te promoten. Met de toepassing Google Insights for Search kunt u zoekvolumepatronenvergelijken
Bekijk wat iedereen zoekt. De Google Insights for Search toepassing kan u helpen om te bepalen welke boodschappen en (zoek-) woorden het meeste effect opleveren.
U kunt deze informatie dan nuttig gebruiken om de teksten op uw website
te verbeteren, een doeltreffende online reclamecampagne op te bouwen of
om uw offline promotie (folders, advertenties, ...) beter op de
interesse van uw klanten af te stemmen. Gelijk hoe, dit moet steeds meer
klanten en meer verkopen opleveren. Op basis van de beschikbare
informatie leren Hoe meer verkopen met Google Insights:
voor bepaalde regio's, categorieën, perioden en sites. Dit biedt u de
mogelijkheid om de beste periodes, trends en tendenzen of de beste
regio's te ontdekken op basis van het surfgedrag van miljoenen mensen.
Dit is ongetwijfeld een heel belangrijk instrument en dat u leert Hoe
meer verkopen met Google Insights.
goede advertentieteksten
te kiezen. U kunt bepaalde kernwoorden afwegen en zien hoe vaak deze
woorden (of combinaties) worden gebruikt voor zoekopdrachten. Wanneer er
verschillende woorden worden ingegeven, kunnen we tot een conclusie
komen dat een bepaald type product erg gewild is bij de mensen (b.v.
veilige auto's). Daar kan men dan de eigen reclame- of
marketingstrategie op baseren;
men kan met Insights for Search seizoenstrends
vaststellen. Aan de hand van deze resultaten bepaalt u dan wanneer u
bepaalde reclamecampagnes start en hoe lang u ze laat doorlopen. Dit
vermijdt dat u budget spendeert in tijden dat het seizoen voorbij is;
u kunt gemakkelijk merkassociaties
maken en op basis van de resultaten een aanbieding opmaken die zich
onderscheidt van de concurrentie én die toch aanslaat bij het publiek.
Hiervoor let u op de populairste verwante zoekopdrachten en op de in
populariteit sterkst stijgende zoekwoorden;
en Insights for Search kan heel nuttig zijn om nieuwe regio's
aan te boren. Op basis van de zoekopdracht kunt u zien welke landen of
regio's de meeste informatie zoeken over uw producten. Indien u daar nog
niet aanwezig bent, weet u vooraf waar de interesse het grootst is.
Hoe meer verkopen met Google Insights. De massa informatie die u kunt verzamelen op een snelle en bruikbare manier gebruiken om uw website, webshop of e-promotie doeltreffender
te maken. Dat is vaak het grootste probleem. Daarom vindt u hieronder 3
eenvoudige stappen die u toelaten Hoe meer verkopen met Google
Insights.
Stap 1: Raadpleeg regelmatig de statistiekgegevens
van uw website of webshop. Bekijk vooral de populairste zoekwoorden en
(indien ingesteld) de woorden die meest conversies opleveren. Het zijn
nl. niet steeds de populairste zoekwoorden die ook meest resultaat
geven. Het is een taak om van de populairste zoekwoorden ook de
rendabelste te maken (en daar is meestal een beetje werk aan).
Stap
2: Neem nu de zoekwoorden die men het meest gebruikt om op uw site
terecht te komen en kijk in Google Insights for Search hoe het surfgedrag
van de mensen hiervoor is. U kunt op een aantal gebieden info halen: op
categorieën en zo ontdekken of er varianten zijn die nog beter
resultaat opleveren, of er seizoenstrends zijn waar te nemen, met
geografische spreiding of er bepaalde gebieden zijn waar meer mensen uw
producten zoeken en met sites wat de sterke punten zijn van uw
concurrenten en wat zij doen.
Stap 3: Gebruik deze informatie om uw offline en online promotie te verbeteren.
Dit kan gaan over de teksten op uw website, beschrijving van uw
producten op uw webshop of de teksten van advertenties en folders. U
kunt beter bepalen welke woorden (of combinatie van woorden) u gebruikt,
wanneer u een actie start en hoe lang ze mag duren. Bovendien ziet u
vooraf wat de "prognose" is voor de komende maanden en waar er meest
vraag is achter uw aanbod.
Besluit. Google Insights for Search
is een heel nuttige toepassing die u een inzicht geeft in het
zoekgedrag van de mensen. Het is bewezen dat er een directe link is
tussen de zoekwoorden die mensen intypen en hun interesse op dit moment.
Dat maakt deze informatie heel waardevol voor KMO's, zelfstandigen en
middenstanders. Op basis van deze gegevens leert men Hoe meer verkopen
met Google Insights. Meer info: contacteer 2TREES vrijblijvend.