De spoorbonden kondigen weer een stakingsdag aan voor 23 november, (voorlopig alleen) in de regio Charleroi. De pendelaar zal opnieuw de dupe zijn, want overal ten lande zullen er daardoor minder treinen rijden. Diepe zucht. 'Maar aan elk verhaal zijn twee kanten', reageerde een NMBS-medewerker.
'Wist ik dat de besparingen, opgelegd door 'Brussel', stilaan de spuigaten uitlopen? Koelkasten, radio's, drankautomaten worden weggehaald, want 'vreten' te veel stroom en dat kost geld. Telefoons? Niet meer nodig. Personeel dat op verdiend pensioen vertrekt, wordt niet vervangen. En sommige diensten zijn nu al zo onderbemand dat we bijna elk weekend moeten 'draaien'. Waar is mijn gezinsleven, mijn sociaal leven?' Zo vertelde, zo klaagde de man. 'Dat we de pendelaar treffen met die acties? Tja, als de post staakt, krijg ik ook geen brieven of pakjes thuis. Bij stiptheidsacties van de politie sta ik ook nog langer in de file dan normaal. En als de boeren betogen, blijf je beter uit de buurt.'
Ongelijk kon, kan ik hem niet geven. Steeds meer (overheids)bedrijven besparen. Op alles en nog wat, op personeel. Alles moet rendabeler, 'niets' mag het nog kosten. Premies voor zaterdagwerk (bpost): afschaffen die handel. Terwijl vele mensen, gezinnen net op dat extraatje rekenen. Om rond te komen, om hun lening af te betalen, gewoon omdat ze dat nodig hebben. En dan spreek ik nog niet over de regeringsmaatregelingen allerhande om schulden uit het verleden weg te werken, om de economie te stimuleren,... Maatregelen die u en ik uiteindelijk toch in de portemonnee raken - al zal het ons op termijn wat extra opleveren, hebben de politici berekend (sic).
Dus ja, ik begrijp het ongenoegen van de mensen. Ik snap de wrevel van de NMBS-werknemer, van de chauffeur van bpost, van de arbeider of bediende van één of ander (met sluiting bedreigd) bedrijf, van de kleine zelfstandige, van de gewone (werk)mens. Ook ik ben een slachtoffer (van een reorganisatie), ook ik moet op zoek naar een nieuwe job.
Wat ik niet begrijp is dat vakbonden geen alternatief voor die stakingen vinden. Zoals 'op het spoor'. Ze weten drommels goed dat de gewone pendelaar de dupe is van hun acties, dat de werkmens - wellicht ook lid van een vakbond... - alternatieven moet zoeken om op zijn werk te geraken of anders dreigt op straat te komen staan. Dat alle bedrijven door hun acties verlies lijden - mede door de extra files. Dus wat winnen ze met 24 uur lang het treinverkeer plat te leggen? Een hoop gemor, ook van hun eigen achterban. Wat verliezen ze? Meer en meer sympathie, ook bij hun achterban.
|