Stuur je aanvraag naar Padebox@telenet.be voor een gratis link of vermelding naar uw site via Hotnews ********** Gratis publi-time. Voor blogsites net onder het gastenboek zie rubriek 'Take a look @'
Voor andere sites : zie rubriek 'Hotlinks naar ...' onderaan deze kolom.
HOTNEWS staat inmiddels in diverse toplijsten vermeld als SUPERBLOGSITE. Wens je uw blog ook vermeld te zien neem dan eens contact op met "De Vrolijke Blogger"
Hotnews Ooit the hottest blogsite of Internet... Steeds met de nieuwste, de leukste, de spannendste en vooral de HEETSTE items ... Welcome bij HOTNEWS !!!
Always full of surprises ...
14-04-2009
Wetenschap : De uitroeiing
Natuurrampen zullen leven tegen einde eeuw uitroeien
Terwijl we nu op het punt staan om de kaap van zeven miljard mensen te overschrijden, zal de wereldbevolking tegen 2100 tot slechts één miljard mensen teruggevallen zijn. De klimaatverandering zal tegen het einde van de eeuw het meeste leven op onze planeet uitroeien en de mens is te laat om deze catastrofe te vermijden. Dat zegt de belangrijke Britse klimaatwetenschapper James Lovelock. Sommige delen van de wereld zullen volgens de 89-jarige Brit een woestijn worden, terwijl andere gebieden door het stijgende zeeniveau overspoeld zullen worden.
Eén miljard mensen Lovelock ziet in zijn apocalyptische visie hongersnood, droogte en dood op een nooit geziene schaal. Terwijl we nu op het punt staan om de kaap van zeven miljard mensen te overschrijden, zal de wereldbevolking tegen 2100 tot slechts één miljard mensen teruggevallen zijn. De overgebleven Aardbewoners zullen onderling oorlog voeren om de schrale voorraad voedsel en water te bemachtigen. Lovelock onthulde zijn doembeeld onlangs in een interview met Hotnews.
Sahara in Europa Tegen 2040 zal de temperatuur in de meeste Europese steden in de zomer gemiddeld rond 43 graden liggen, zegt Lovelock. Dat is vergelijkbaar met het huidige gemiddelde in bijvoorbeeld Bagdad of met de hittegolf in de zomer van 2003. Land zal geleidelijk aan in een woestijn veranderen. Het is alsof de Sahara Europa langzaam binnentrekt, aldus de wetenschapper. In de rest van de wereld zullen gelijkaardige scenario's plaatsvinden.
Gedoemd Kunnen we nog iets doen om deze ramp te vermijden? Volgens Lovelock is het daar al te laat voor. Zelfs als we onze CO2-uitstoot aanpakken en een nultolerantie invoeren, dreigen we te mislukken. Het is gewoon te laat om onze planeet nog af te koelen. Lovelock gelooft niet in het nut van zonne-energie of windenergie, hoewel hij toegeeft dat kernenergie kan helpen om de groeiende vraag naar energie te beantwoorden.
Voorspellingen Lovelock is vooral bezorgd omdat niemand lijkt te begrijpen dat dit een dringend probleem is. "Je moet mij de schuld niet geven omdat ik zo'n dramatische voorspelling doe", zegt hij. In 2001 waarschuwde de VN al voor hogere temperaturen tegen de helft van deze eeuw. Ik probeer alleen maar de aandacht van de bevolking op het probleem te vestigen." Lovelock werd vooral beroemd voor zijn Gaia-hypothese, waarin hij stelt dat de Aarde functioneert als een soort superorganisme.
Meer over Dr Lovelock via het item verschenen op 14/09/2008: Wetenschap : Doemscenario >>> Je kan dit inbrengen via de zoekmotor van Hotnews.
Jurkjes en minirokjes zijn in deze zomer. Hoog tijd om de strijd met cellulitis aan te pakken. Al zijn de fameuze vetkussentjes moeilijk weg te krijgen, het kan met enkele eenvoudige basisregeltjes.
Vrouwen dragen de broek Eerlijk is het niet, vetkussentjes hechten zich vooral aan vrouwen. 80 procent van alle dames heeft last van een sinaasappelhuid. Heupen, billen, buik en benen zijn de probleemgebieden. Een gezond eetpatroon en veel bewegen doen wonderen.
Voeding Op het menu moeten veel groente en fruit staan, weinig zouten en een minimum aan dierlijke vetten. Bepaalde vruchten werken circulatiebevorderend en vochtafdrijvend zoals ananas, abrikozen, sinaasappels, bosvruchten, kiwi, perzik, pruimen, kersen of druiven. Koolzuurhoudende frisdranken ban je beter, net als gefrituurde voedingsmiddelen. Wees matig met chocolade, kaas, koffie, eieren of alcohol. Rook niet en drink minstens anderhalve liter water per dag. De combinatie vetten en suikers en de combinatie vetten en zout zijn te mijden. Pas op met crashdiëten, want die maken de dingen alleen maar erger. Het lichaam krijgt plots minder voedingsstoffen binnen, waardoor het meer vetten zal opslaan op plaatsen waar je het liever niet ziet.
Sporten Beweeg. Een bezoek aan het fitnesscentrum mag enkele keren per week. Sporten als zwemmen, fietsen, steppen, op de loopband helpen effectief. Geen tijd om naar het sportcentrum af te zakken? Neem wat vaker de fiets, gebruik de trap in plaats van de lift of tracht elke dag een halfuurtje te wandelen. Smeren Eén ding is zeker: smeren alleen tovert cellulite niet weg. Crèmes zijn geen afslankwonderen. Wel maken ze de benen gladder, egaler en steviger. Eenmaal in de huid gedrongen, kunnen de nieuwe generatie crèmes een beperkte invloed hebben op de vetopslag en vetafbouw. Breng iedere dag dan wel een anti-cellulitis crème of lotion aan. Masseer de crème in, maak daarbij bewegingen richting hart, van je enkels naar de dijen. Op de buik maak je circulerende bewegingen rond de navel. Dure behandelingen Vandaag worden er heel wat, vaak dure, toestellen en behandelingen op de markt gebracht die de vetkussentjes doen verdwijnen. Sommigen werken wel degelijk, maar zijn geen definitieve mirakeloplossingen. Cellulite komt helaas terug als de patiënt zijn voedings- en leefregels verwaarloost. Ook hier is voorkomen beter dan genezen, vooral voor een gezonde portefeuille.
73 jaar lang was het niet mogelijk om precies te bepalen waar de Titanic ten onder was gegaan, laat staan de exacte positie van het wrak. Er was alleen maar een vage notie dat het ongeluk 380 km van Newfoundland had plaatsgevonden. De eerste expedities werden in 1963 gelanceerd, maar de meeste faalden door gebrek aan financiering. Op bijna 4000 meter diepte kon men alleen met speciale onderzeeërs werken waardoor de zoektocht een uiterst dure onderneming werd. In 1980 haalde Dr Robert Ballard de Amerikaanse marine over om samen met zijn instituut een onderwaterzoeksysteem te ontwikkelen. Vijf jaar later waren ze eindelijk klaar. In de nacht van 1 september 1985, toonde het scherm van een onbemande onderzeeër de eerste beelden van het wrak van de Titanic. Met behulp van het sonaronderwatervoertuig Argo die met een kabel over de oceaanbodem werd getrokken, werden in vier dagen tijd 20.000 fotos genomen van het wrak: vage beelden van boilers, staalplaten, aardewerk en schoenen. De fotos, die over de hele wereld werden afgedrukt als de eerste documentatie van de gezonken Titanic, bevestigden de theorie dat het enorme ruim van het schip in twee delen was gebroken. Terwijl de boeg relatief goed bewaard was gebleven, scheen de achtersteven zwaar beschadigd te zijn toen het tegen de oceaanbodem klapte. Er lagen voorwerpen overal verspreid over de 600 meter tussen voor- en achtersteven.
Uit angst voor schatjagers, hield het expeditieteam de exacte positie van het wrak in eerste instantie geheim. Een jaar later verkenden Ballard en twee collegas de wrakstukken van de oceaanreus in een speciaal diepzeeduikbootje. In de aardedonkere omgeving, zwom dit rond het enorme wrak. Het team voerde in totaal elf diepzee-expedities van telkens vier uur uit. Deze beroemde expeditie werd al vlug gevolgd door ondernemingen van andere onderzoekers wier doel niet alleen het bestuderen van het wrak was: vele waardevolle voorwerpen die toebehoorden aan Titanic passagiers werden nu geborgen. Vandaag de dag kan ieder die maar wil naar het wrak duiken, vooropgesteld dat ze bereid zijn zon 30.000 Euro te betalen voor het privilege.
Titanic zonk sneller dan vermoed
De ondergang van de Titanic heeft zich blijkbaar toch anders afgespeeld dan totnogtoe vermoed. Pas ontdekte wrakstukken bewijzen dat de reconstructies van de catastrofe tot op heden foutief waren en dat het passagiersschip veel sneller is gezonken dan aangenomen. Dat hebben Britse experts bekendgemaakt, zo meldt Der Spiegel.
De Titanic gold als onzinkbaar toen hij op 10 april 1912 vanuit het Engelse Southampton aan zijn maidentocht naar New York begon. In de nacht van 14 op 15 april sloeg het noodlot echter toe. Het schip, dat het toppunt vormde van de toenmalige scheepsbouw, kwam in botsing met een ijsberg en zonk 2,5 uur later. Ongeveer 1.500 mensen kwamen daarbij om het leven.
Gezonken in amper twintig minuten In augustus werden brokstukken van het schip teruggevonden en daaruit moet volgens de experts blijken dat het schip veel sneller is gezonken, ongeveer in twintig minuten. "Vroeger ging men er van uit dat het schip tijdens het zinken in twee stukken brak, nu blijkt dat het schip eerst in tweeën brak en daarna zo goed als meteen gezonken is", aldus Roger Long, een scheepvaartdeskundige.
Een gevolg van de nieuwe bevindingen is dat in de dvd-versies van de talloze films over het zinken van de Titanic danig zal moeten worden geknipt, dat het beruchte orkest zijn playlist moet inkorten en dat Leonardo DiCaprio een beetje sneller en wat minder pathetisch moet sterven.
Vlaamse vrouwen bedriegen wel eens hun partner, zo blijkt uit een enquête, georganiseerd in samenwerking met Hotnews. Méér nog : de vrouwen waren ook nog eens behoorlijk optimistisch ook: 80% voelt zich beter dan 5 jaar geleden en 70% is ervan overtuigd dat het beste nog moet komen. Anderzijds is een vluggertje van 3 minuten voor veel vrouwen goed genoeg, al zou de beste seks tussen de 7 en 13 minuten moeten duren. Voor mannen mag het allemaal een stuk langer duren. En wat je ook niet mag vergeten is dat de vrouw wel tot 34 keer per dag aan seks denkt terwijl ze aan het werk is. Deze gemiddelden blijken dan weer uit de resultaten van een ander onderzoek dat het Hotnews-team afgelopen weken uitvoerde en menige vrouw mee lastig viel. Foeiii !!!
1 op 9 vrouwen had al eens een slippertje
Ontplooien in werk Vlaamse vrouwen schrikken er niet voor terug om hun partner te bedriegen of met een collega de koffer in te duiken. Verhoogde werkstress, deadlines en dan... dan is er koffiepauze, tijd voor nieuwe afspraken of om zich te ontplooien.
Schoonheid biedt meer kansen De meeste vrouwen zijn ervan overtuigd dat een mooi en verzorgd uiterlijk meer kansen krijgt, zowel op het werk als in de liefde. Om hun zelf- vertrouwen op te krikken, kiest 85% van de ondervraagde vrouwen bij een belangrijke gebeurtenis bijna altijd voor een nieuwe outfit.
Tevreden met een vluggertje Een vluggertje van drie minuten is voor veel vrouwen goed genoeg, al zou de beste seks eigenlijk tussen de zeven en dertien minuten moeten duren. Voor mannen mag het allemaal nog wat langer zijn en liefst niet tijdsgebonden.
Beste seks duurt tussen 7 en 13 minuten
Ideaalbeeld Het ideaalbeeld van mannen en vrouwen over mannelijke seksualiteit omvat grote penissen en seksmarathons die de hele nacht duren. Maar niet eens de helft van de koppels spendeert veel tijd aan seks. Met teleurstelling en ongenoegen als gevolg.
Geen seksmarathons Het feit dat vrouwen al tevreden zijn met een vluggertje van drie minuten plaatst de seksuele zorgen en problemen van mannen en vrouwen in een heel nieuw perspectief. Het onderzoek helpt koppels het ideaalbeeld, dat goede seks lang moet duren, los te laten.
Zij denkt op het werk wel 34 keer per dag aan seks
Op een werkdag denken vrouwen tot 34 keer aan seks. Volgens de Hotnews' studie betekent dat dat een vrouw om de veertien minuten met seks in het hoofd zit.
Ondeugende fantasieën Een honderdtal vrouwen nam deel aan de Hotnews-studie en kreeg (alweer) vragen over hun seksleven. Bijna de helft van de vrouwen onthulde dat ze niet tevreden zijn over hun seksleven en daardoor denken ze op het werk vaker aan seks. Zeven op tien vrouwen lopen elke dag bijna een uur rond met ondeugende fantasieën. In 53% van de gevallen, gaven de vrouwen ook toe stiekem een oogje hebben op hun collega.
Passioneel 40% van de vrouwen zou aan iemand anders denken als ze in bed liggen met hun partner. En bij 7% gebeurt het wel eens dat ze per ongeluk de naam van die persoon uitroepen tijdens het vrijen. En wij die dachten dat alleen mannen continu aan seks dachten ... Deze enquête bewijst dat vrouwen minstens even passioneel zijn als mannen. En toen kreeg Hotnews het zowaar warm. Zeer warm...
Tsjechië. Met ongeveer 78.000 km² oppervlakte is Tsjechië ruim 2,5 keer zo groot als België. Het land telt nagenoeg evenveel inwoners als ons land, zo'n 10 miljoen Tsjechen. Het omvat een zevental regio's namelijk Noord-, Oost-, Zuid-, West- en Centraal Bohemen (met de hoofdstad Praag) en verder ook het aantrekkelijke Noord- en Zuid-Moravië. Praag ligt centraal in het land en is dé toeristische trekpleister met jaarlijks 20 miljoen toeristen die de stad aan de Moldau bezoeken. Tot de bekoorlijkste regio's behoort ongetwijfeld Zuid-Bohemen, dat pronkt met nog grotendeels ongerepte wouden en een fraai merenlandschap. Je vindt er tal van leuke stadjes die mediterraan aandoen en grote, vaak op groene heuvels gebouwde, burchten en kastelen. Veel Tsjechen brengen zelf hun vakantie door in deze regio. Ook het landschap van Noord-Moravië is gevarieerd met zowel steden zoals Ostrava, als landelijke rust. Zuid-Moravië heeft eveneens veel te bieden met naast een stad als Brno, ook bloeiende wijnbouw. Het is vooral die verscheidenheid die je ongetwijfeld zal bekoren en verrassen als je van nabij kennismaakt met Tsjechië, een nog al te vaak miskende, veelzijdige vakantiebestemming.
BEZIENSWAARDIGHEDEN
Centraal-Bohemen Over de hoofdstad van Tsjechië, de 'Gouden Stad' aan de Moldau, verneem je meer in de factfile van Praag.
Kutna Hora is een fraaie middeleeuwse stad van ca. 20.000 inwoners met tal van bekoorlijke monumenten. Tot de blikvangers behoren de opmerkelijke laatgotische Chram sv. Babory (St.-Barbarakerk), de Kostel sv Jakuba (St. Jakobskerk) en de crypte van Chram Panny Marie (Mariakerk). Die laatste is een curiosum want ze werd gebouwd met de botten van circa 40.000 mensen! Verder is er de Vlassky dvur, de voormalige residentie van de Boheemse koningen, en het interessante Okreszni museum over de zilvermijnbouw, gelegen in slot Hradek dat dateert uit de 15de eeuw.
Boven het mooie wijndorp Karlstejn ontdek je een opmerkelijke burcht met een schitterend interieur, gebouwd in de 14de eeuw in opdracht van keizer Karel IV.
De kasteelheren van het beroemde slot Zamek Konopiste verzamelden zowat alles wat te maken had met drakendoder Joris, je ontdekt hier dan ook een uitzonderlijke tentoonstelling.
West-Bohemen Pilsen is met ca. 180.000 inwoners de hoofdstad van West-Bohemen en een van de belangrijkste steden van het land, na Praag. Vermaard is het uiteraard door het bier, de stad gaf haar naam aan het pilsbier. Ook het automerk Skoda is hier thuis. Tot de blikvangers in deze meer dan bekoorlijke stad behoren het grote stadsplein, omgeven door tal van fraaie renaissance- en barokhuizen, de St. Bartholomeuskerk met de hoogste toren van het land (103 m hoog), de Nieuwe Synagoge en het Pivovarske muzeum (het museum van de geschiedenis van het brouwen én drinken van bier). Een rondwandeling met een gids door de middeleeuwse gangen en gewelven onder de oude stad is ook erg interessant, en natuurlijk - een eindje buiten het centrum - kan je de vermaarde brouwerij Prazdroj ontdekken waar het beroemde Pilsner Urquell wordt gebrouwen en waar je tijdens een rondleiding alles over het bierbrouwen verneemt.
In Cheb, een stadje van goed 30.000 inwoners, ontdek je een goed bewaard gebleven oud stadsgedeelte. Boven de rivier troont het keizerlijk paleis uit dat ooit voor Frederik Barbarossa van groot belang was. De stad pronkt nu nog met tal van opmerkelijke gebouwen, het prachtige marktplein en de opmerkelijke Nicolaaskerk. Het lokale museum herinnert aan Wallenstein, die in dit huis in opdracht van keizer Ferdinand in 1634 werd vermoord.
Karlovy Vary, ook wel Karlsbad genoemd, is een charmante stad van ca. 55.000 inwoners bij de samenvloeiing van de Tepla en de Ohre. Het is een vermaard kuuroord waar ook een populair filmfestival plaatsvindt in de zomer. Tot de blikvangers behoren ook de koepelkerk Maria Magdalena en enkele opmerkelijke Jugendstilgevels. In het lokale museum verneem je alles over de geschiedenis van het oord en over de ontwikkeling van het vermaarde Boheemse kristal.
Marianské Lazné, ook bekend onder de naam Marienbad, is een plaatsje van ca. 15.000 inwoners. Het is eveneens een geliefd kuuroord met o.a. de opmerkelijke 19de-eeuwse Maria Hemelvaartkerk en de orthodoxe Vladimirkerk, in Byzantijnse stijl gebouwd, maar van recentere datum (begin 20ste eeuw). Over de geschiedenis van het kuuroord verneem je alles in het lokale museum waar Goethe in 1823 woonde.
Zuid-Bohemen Ceské Budejovice, dat ook Budweis wordt genoemd, is de enige grote stad in Zuid-Bohemen met ca. 100.000 inwoners. De stad pronkt met een indrukwekkend marktplein, prachtige renaissance- en barokke huizen, galerijen, een opmerkelijke barokke dom, een fraai stadhuis en de beroemde brouwerij van Budvar waar je rondleidingen kan bijwonen.
Cesky Krumlov is een klein oord van ca. 14.000 inwoners. Het middeleeuwse stadsgedeelte werd opgenomen op de prestigieuze lijst van het Werelderfgoed van de Unesco sinds 1992. Bewonder er vooral het 16de-eeuwse stadhuis, de pestzuil en de middeleeuwse burcht met als blikvanger de maskerzaal. Er is ook een interessant museum gewijd aan de vermaarde Oostenrijkse kunstenaar Egon Schiele, wiens moeder uit de stad afkomstig was.
Tabor is een middeleeuws stadje van goed 30.000 inwoners. Van de oude burcht bleef enkel de toren bewaard. Opmerkelijk is de gotische decanaatskerk op het Zizka-plein en de uitschieter is er het Hussietenmuseum, dat een onderkomen kreeg in het stadhuis en waar je alles verneemt over deze beweging.
Oost-Bohemen Hradec Kralové is een stad van 100.000 inwoners waar de Elbe en de Orlice samenstromen. Het heeft een fraaie kathedraal, een opmerkelijke elektriciteitscentrale en een mooi oud stadhuis. Een blikvanger vormt het museum, dat ondergebracht werd in het prachtige Sezessionsgebouw en waar je producten van tal van bedrijven uit de regio kan bekijken.
Pardubice is ook een stad van ca. 100.000 inwoners met een fraai oud stadscentrum. Je kan er de mooie kasteeltuin, de St.-Bartholomeuskerk, het fraaie Jugendstiltheater en het opmerkelijke stadhuis bezichtigen.
Noord-Bohemen Teplice is het oudste kuuroord van de Bohemen, en telt ca. 50.000 inwoners. Het is een erg bekoorlijk stadje aan de voet van het Ertsgebergte. Er is een opmerkelijk kuurpark, een kasteel met warm openluchtbad en een streekmuseum.
Noord-Moravië Olomouc, de voormalige hoofdstad van Moravië telt ca. 110.000 inwoners. Er zijn tal van adellijke paleizen, prachtige kerken en kloosters te bezoeken, met de dom als belangrijkste blikvanger. Verder liggen er een aantal mooie patriciërshuizen rond het oude stadhuis en is er een interessant streekmuseum (over o.a. mineralogie en volkenkunde en met een botanische verzameling).
Ostrava, een stad van ruim 300.000 inwoners heeft een fraai centrum, met een opmerkelijk stadsplein, met tal van prachtige gebouwen rond het oude stadhuis, een interessant mijnbouwmuseum (het Hornicke museum) en een boeiend stedelijk museum (met vooral aandacht voor de industrialisering van de regio).
Jablunkov is een interessante vertrekplaats voor tal van uitstapjes in het Jablunka-gebergte, een van de mooiste natuurgebieden in Noord-Moravië op zo'n 40 km ten zuiden van Ostrava.
Zuid-Moravië Brno is een indrukwekkende stad van ca. 400.000 inwoners. Het stadsuitzicht wordt gedomineerd door de middeleeuwse burcht die boven de stad troont op de Spilberk-berg. Blikvangers zijn er de Petrus- en Paulusdom, de kerk van het kapucijnenklooster, het Anthropospaviljoen (archeologisch museum met ook kopieën van beroemde grotschilderingen in Frankrijk en Spanje), het museum gewijd aan de bekende componist Leos Janacek (die lange tijd organist en dirigent was in Brno), het Mendelianummuseum (genoemd naar de monnik Mendel die hier leefde in het augustijnenklooster), de opmerkelijke villa Tugendhat (het laatste bouwwerk van Bauhaus-directeur Van der Rohe voor zijn emigratie naar Amerika) en het Moravisch streekmuseum.
ONTSPANNING
Sporten
De Tsjechen houden van voetbal maar vooral ook van ijshockey, de nationale sport nummer één. Zelf kan je hier mooie wandelingen maken door de dalen van de Moldau en in het gebergte (in Bohemen in het Boheemse Woud, het Reuzengebergte en het Boheems Paradijs, maar ook in Moravië in de Beskiden en de Moravische Karst) en natuurlijk zijn er op tal van meren diverse watersporten mogelijk. Noord-Bohemen is het wintersportgebied van de Tsjechische Republiek.
Shoppen
Je kan uit Tsjechië enkele originele (en nog relatief goedkope) souvenirs meebrengen. Vooral het beroemde Boheemse kristal en porselein kan je vaak nog tegen een prikje kopen. Tsjechië is eveneens vermaard voor zijn houten speelgoed voor kinderen. Ook interessant is het antiek, en de Bata-schoenen zijn natuurlijk ver over de grenzen een begrip. ETEN EN DRINKEN
De Tsjechische keuken onderging heel wat Oostenrijks-Hongaarse invloeden. Tot de alledaagse, traditionele gerechten behoren dan ook de kool met knoedels, gebraden varkensvlees en schnitzel. Ook gebraden gans en eend zijn voor de Tsjechen delicatessen. In Zuid-Bohemen staat wel vaker een verse forel op de menukaart en gefrituurde bloemkool en paddenstoelen zijn een geliefd gerecht in Tsjechië. Meelproducten komen (net als in Oostenrijk) vaak op de kaart voor. Een stevige snack voor onderweg is bijvoorbeeld de bramborak, een soort aardappelkoek. Vegetariërs moeten de gebakken kaas eens proberen en lekker is ook de Boheemse aardappelsla met mayonaise, augurken, spekblokjes en eieren. Als dessert moet je zeker de gevulde pannenkoeken met jam en fruit proeven. De prijs voor een Tsjechische maaltijd is doorgaans vrij laag en de kwaliteit behoorlijk. En dan moeten we het natuurlijk ook nog over de dranken hebben. De nationale drank is uiteraard het pilsbier (pivo in het Tsjechisch), het aanbod is erg breed en uitschieters zijn de bekende Pilsner Urquell en Budvar. De beste lokale wijnen komen uit Zuid-Moravië, waar een eeuwenoude wijntraditie bestaat. En natuurlijk is er ook nog de legendarische Becherovka, een bittere kruidenlikeur.
KINDVRIENDELIJKE ACTIVITEITEN
Tsjechen zijn erg kindvriendelijk. De sprookjesachtige burchten zullen zeker in de smaak vallen van kinderen. Ook de mooie natuur, de bergen, bossen, meren, grotten, en de vele specifieke attracties zoals openluchtmusea en dierentuinen zullen hen bekoren.
FEESTDAGEN EN EVENEMENTEN
Tal van evenementen staan gedurende het hele jaar op het programma. Tot de hoogtepunten behoren het Nieuwjaarsconcert in het Rudolfinum in Praag begin januari, het internationale theaterfestival in Hradec Kralove in mei, het festival voor oude muziek in juli in Cesky Krumlov en het internationale muziekfestival in Brno vanaf eind september. Er zijn ook tal van marionettenfeesten en renaissancefeesten in verschillende steden.
PRAKTISCHE INFO
Taal: Het Tsjechisch, niet echt een eenvoudige taal.
Munteenheid: De Tsjechische kroon onderverdeeld in 100 heller.
Toeristische informatie: Tsjechische Dienst voor Toerisme Leopold II-laan 262 1081 Brussel tel. 02-414.20.40 e-mail : big.europe@skynet.be
NUTTIGE LINKS
http://www.czechtourism.com/ - de webstek van de officiële Tsjechische nationale dienst voor toerisme. Een uitstekende en zeer informatieve site met een luik in het Nederlands.
http://www.czech.cz/ - uitvoerige site met tal van onderwerpen waaronder reizen, in het Engels, ook links naar andere sites.
Op 14 april 1912 ontving de Titanic de hele dag door radiomeldingen van drijvende ijsbergen, vooral voor het gebied tussen 42°N en tussen 49° and 51°W. De eerste waarschuwing kwam om 9 uur in de ochtend binnen. Daarna kwamen er gelijksoortige meldingen binnen van verschillende oceaanstomers, maar slechts enkele ervan werden aan de brug doorgegeven. Rond 9 uur s avonds voerde Kapitein Smith kort overleg met zijn tweede officier Charles H. Lightoller alvorens zich in zijn hut terug te trekken. Beiden wisten dat het op zon heldere, maanloze nacht zeer moeilijk zou zijn om een ijsberg te zien. Waarom ze niet van koers veranderden en de ijsvrije zuidelijke route namen blijft een van de vele raadsels van de Titanic. Men kan alleen maar aannemen dat het schip geacht werd zo spoedig mogelijk zijn eindbestemming te bereiken op deze eerste zeereis. En aangezien er tot dusverre nog geen ijsbergen waren opgemerkt, bleef de luxueuze oceaanstomer dezelfde snelheid aanhouden.
Rond 21.40 uur kwamen nog meer ijsmeldingen binnen, maar deze werden niet doorgegeven aan de officieren. Een groot aantal nog niet verzonden privételegrammen had zich gedurende de dag opgehoopt, en de radiotelegrafisten waren hier de hele avond druk mee bezig. In de algemene verwarring van dit privéverkeer, werden de ijsmeldingen in feite grotendeels genegeerd. De radiotelegrafist die de laatste waarschuwing ontving was zelfs enorm geïrriteerd over de onderbreking. Het was echter duidelijk dat de officieren eveneens weinig ervaring hadden met ijsbergen en zich tevreden stelden met de informatie afkomstig uit het kraaiennest. Maar de uitkijk had niet eens verrekijkers deze waren in Southampton al misplaatst.
Om 23.40 uur deden de twee uitkijken de officieren versteld staan met de alarmerende melding: IJsberg recht vooruit! Eerste officier Murdoch had nog geen minuut om te reageren. Hij besloot het schip onmiddellijk te stoppen en met volle kracht achteruit te gaan. Op deze wijze werd een frontale plotseling maar nauwelijks voorkomen. Maar het was niet mogelijk het schip geheel te stoppen en de boeg liep tegen de ijsberg. Murdoch, die de tragedie niet overleefde, werd later ernstig bekritiseerd wegens dit besluit. Volgens analisten was het beter geweest het schip rechtstreeks in de ijsberg te sturen. Hoewel dit de boeg zou hebben beschadigd, zou de oceaanstomer dan waarschijnlijk niet zijn gezonken.
Na de aanvaring, leek het op de brug in eerste instantie dat ze er met een haar vanaf waren gekomen. De weinige passagiers die nog wakker waren hadden nauwelijks iets gemerkt. Slechts enkelen gingen aan dek om te zien wat er was gebeurd. Maar toen ze hoorden dat het schip nauwelijks een ijsberg had geschraapt gingen ze weer terug naar hun hutten en salons.
Beneden in het ruim van het schip waren de gevolgen van de aanvaring veel duidelijker merkbaar. De brandweermannen en monteurs hoorden een luide klap en zagen water binnenstromen. Er werd onmiddellijk bevel gegeven om de luiken te vergrendelen om de luchtstroom naar de stookruimten af te sluiten. Maar de postkamer stond al onder water toen Kapitein Smith en de scheepsbouwmeester zon twintig minuten na de aanvaring benedendeks de situatie onderzochten. De romp van het schip was onderverdeeld in 15 waterdichte compartimenten indien slechts vier van deze compartimenten beschadigd waren zou de oceaanstomer zijn blijven drijven, in dit geval werden er vijf beschadigd. Omdat deze vlug vol met water zouden komen te staan, wat vervolgens naar de andere compartimenten zou stromen, was het onontkomelijk dat de Titanic zou zinken. De scheepsbouwer schatte dat er nog maar één uur tijd over was om het schip te evacueren. Kapitein Smith verspilde geen tijd. Hij wist dat er minstens 1000 mensen aan boord zouden blijven aangezien er niet voor iedereen genoeg reddingsboten waren. Rond 00.15 uur gaf hij opdracht de reddingsboten vrij te maken en een SOS te verzenden. Dit signaal was pas onlangs ingevoerd en de Titanic was een van de eerste schepen die het gebruikte. Toen de vuurpijlen werden afgeschoten, moeten de laatste passagiers zich hebben gerealiseerd dat er iets ernstigs was gebeurd. Velen hadden de instructies gevolgd en stonden al met reddingsvesten aan op het bootdek. Toegang tot de reddingsboten ging volgens een eenvoudige, algemene regel: vrouwen en kinderen eerst, ongeacht hun bezittingen. Aan bakboordzijde overzag Tweede Officier Lightoller de bezetting van de reddingsboten; aan stuurboordzijde was dit Eerste Officier Murdoch.
Rond 00.25 uur werd de eerste boot te water gelaten ondanks dat het slechts 28 eersteklas passagiers bevatte terwijl er 65 zitplaatsen beschikbaar waren. Terwijl Lightoller er op moest staan dat alleen vrouwen in de reddingsboten kwamen, had Murdoch er moeite mee mensen over te halen de boten in te gaan. In eerste instantie waren velen van mening dat de Titanic veiliger was dan de kleine reddingsboten. Enkele oudere vrouwen werden zelfs tegen hun wil in de reddingsboten gehesen. Ondertussen speelden zich dramatische scènes af aan dek. Miljonairsvrouw Ida Straus weigerde gered te worden aangezien ze na haar jarenlange huwelijk niet gescheiden wilde worden van haar man. Andere mannen zeiden moedig vaarwel tegen hun familie. De derdeklas passagiers waren de laatste die hoorden over de aanvaring. Sommigen kregen de catastrofe alleen in de gaten omdat hun hutten al onder water stonden. In korte tijd was er complete chaos.
Binnen een uur, stroomde er 25.000 ton water het schip binnen. Rond 1 uur stond de boeg van het schip al onder water. Het orkest probeerde nog steeds het moraal hoog te houden onder degenen die gedoemd waren te sterven door levendig ragtime-muziek te spelen. Sommige passagiers schenen volkomen te negeren wat er aan de hand was. In de eersteklas rooksalon zat men heel vredig te kaarten. De Guggenheim erfgenaam stond er op zich te kleden in zijn mooiste avondkledij met de woorden dat hij wilde sterven als een gentleman. Rond 1.30 uur, toen de boeg al zo diep onder water stond dat mensen nauwelijks nog rechtop konden staan op het steil hellende dek, probeerden enkele passagiers in een vrijwel volle reddingsboot te springen, en konden alleen worden weerhouden met waarschuwingsschoten.
Rond 1.55 uur moest zelfs de rijkste man aan boord, John Jacob Astor, inzien dat zijn geld hier niets meer waard was. Hij bracht zijn zwangere vrouw naar een reddingsboot en verzocht haar te mogen vergezellen. Maar Officier Lightoller bleef volhardend: alleen vrouwen en kinderen. De boot werd uiteindelijk, slechts tweederde vol, te water gelaten.
Volgens overlevenden, kwam er een vreemde kalmte over het dek zodra alle boten te water waren. Om 2.15 uur had het water al het niveau van de eerste schoorsteen bereikt. Er volgden krakende, barstende en rommelende geluiden. Het licht aan boord knipperde en ging toen uit. De achtersteven kwam uit het water omhoog in een hoek van 45 graden. De kritische belasting op een punt tussen de derde en vierde schoorsteen werd bereikt en het schip brak onder het enorme eigen gewicht doormidden. Het grootste deel kwam nog eenmaal 75 meter omhoog waarna het schip dat onzinkbaar werd geacht, met de boeg naar beneden ging. Hoewel er in theorie nog steeds honderden plaatsen leeg waren, roeiden de mensen in de reddingsboten weg van de overlevenden in het water die schreeuwden om hulp, uit angst dat hun boot zou kantelen wanneer teveel mensen zouden trachten in de boot te klimmen. Alleen reddingsboot vier keerde om en pakte vijf mensen op die in het water dreven, waarvan er twee in de reddingsboot stierven. Op dat moment waren de reddingsboten zelf nog steeds niet buiten gevaar. Sommige mensen waren gewond, terwijl anderen hevige kou leden door hun inadequate kleding. Wanneer zou hulp hen bereiken?. Wie zou de slachtoffers van het scheepswrak kunnen redden?
De oceaanstomer het dichtst bij de Titanic was de Cunard stomer Carpathia, die op 11 april 1912 uit New York was vertrokken naar Gibraltar. Hij veranderde onmiddellijk van koers nadat de eerste oproep om hulp werd ontvangen en stoomde direct naar de ongevalplaats. Het duurde vier uur voordat hij daar aankwam, ondanks dat de kapitein onmiddellijk bevel had gegeven op volle kracht te varen. Gelukkig droeg de Carpathia, gewoonlijk vol met emigranten, geen volle lading en kon zodoende alle overlevenden van de Titanic oppikken. Tussen .14 uur en 20.30 uur werden 315 vrouwen, 52 kinderen en 126 mannen geregistreerd als passagiers evenals 210 bemanningsleden aan boord gehaald.
Brussel 30ste belangrijkste zakencentrum ter wereld
Brussel bezet de dertigste plaats in het klassement van de belangrijkste zakencentra ter wereld. Dat blijkt uit een onderzoek van MasterCard naar belangrijke zakencentra in de wereldeconomie. Londen, Parijs, Frankfurt en Amsterdam vallen binnen de top tien.
De index beoordeelt 75 steden op zeven punten: juridisch en politiek kader, economische stabiliteit, faciliteren van zakelijke activiteiten, financiële stroom, zakencentrum, kennisopbouw en informatiestroom en ten slotte leefbaarheid.
Londen op één Londen is de meest invloedrijke stad van de wereldeconomie, gevolgd door New York en Tokio. Parijs bekleedt de zevende plaats, voor Frankfurt (8), Amsterdam (10), Madrid (11), Kopenhagen (14), Zurich (15), Stockholm (16), Milaan (20), Berlijn (23) en München (27).
Ondanks het feit dat Brussel slechts op de dertigste plaats staat, gaat ze Dublin (31), Montreal (32), Hamburg (33), Washington DC (36), Barcelona (38), Genève (40), Rome (47) en Moskou (51) vooraf. Moskou toonde de grootste groei in feitelijke indexscore. Uit het onderzoek blijkt ook dat acht Aziatische steden een plaats in de top 25 bemachtigden en dat de rol en de concurrentiepositie van Latijns-Amerika op het wereldtoneel belangrijker worden.
Hotnews pakt nog maar eens uit met een andere reeks. Frankrijk her en der doorkruisend op zoek naar mooie plekjes, al dan niet met Vlaamse trekjes. "La Douce France" - nu twee-wekelijks op deze site.
Het heerlijke lome Lot
Bij Vlamingen is de Dordogne bijzonder populair als vakantiestreek en heel wat landgenoten zijn naar die streek in het zuidwesten van Frankrijk uitgeweken. Maar grenzend aan deze toeristisch (over)geëxploiteerde regio ligt een minder bekende parel te schitteren: de Lot. In het land van middeleeuwse kastelen en voorhistorische grotten, van duizelingwekkende canyons en eeuwenoude bossen ben je niet de honderdduizendste toerist van het seizoen en in de talrijke ingeslapen dorpjes snuif je nog het Frankrijk van de jaren zestig. Want vaak is er in al die tijd ook bitter weinig veranderd.
Zon prentkaartdorpje waar amper iemand acht op slaat, is Saint-Germain-du-Bel-Air, op zestien kilometer van Gourdon, departementshoofdstad van de Bouriane. Vroeger heette het hier Saint Germain des Belles Filles, maar die zijn inmiddels met uitsterven bedreigd. In het tussen beboste heuvels gelegen dorpje (495 inwoners in zes ver uit elkaar liggende gehuchten) is een bakker, een slager, een kruidernierswinkeltje, een station service (garage) en de rommeligste bar-tabac van de Vijfde Republiek. Het cafeetje doet ook dienst als woonkamer en op het overwoekerde terras komt de vader van de uitbaatster elke dag in de lommerte zijn dutje doen. Verder is er het plan deau op het riviertje Céou en, topattractie, de gemoedelijke gezinscamping Le Vieux Moulin.
> Gourdon
Pizzawagen De camping paalt aan het voor campinggasten gratis toegankelijk gemeentelijk zwembad (met kinderbadje en permanent toezicht) en biedt een zeventigtal superruime standplaatsen van ongeveer 500 vierkante meter onder de platanen. Nieuwsgierige eekhoorntjes en aanhoudende krekelconcerten zijn in de democratische prijs begrepen. Er zijn godzijdank geen dolgedraaide monitoren, maar aangepaste activiteiten voor kinderen (tekenwedstrijd, voetbaltornooi, uitstapjes...) én voor oudere jongeren (yoga-initiatie, hengelen op de Céou). De ene dag komt een pizzawagen langs, de andere een dame die haar Cahorswijnen aanprijst of een slager met kip aan t spit. Wij, twee vaders met hun drie zonen, belandden er per gelukkig toeval. Eigenlijk hadden we de Dordogne in het vizier, maar in de Lot bleek de weldadige rust wel intact. Wijnstad Cahors ligt hier op dertig kilometer, de schilderachtig tegen de rotsen gebouwde pelgrimsstad Rocamadour even dichtbij en de grotten van Cougnac op twintig kilometer. En nergens word je langs de weg veelvuldig om de oren geslagen met wervende bordjes voor alweer een wijndegustatie, produits fermiers, restaurants of chambres dhôtes zoals in de Provence, Ardèche en Landes het geval is. Maar valt er wat te beleven in de Lot? Driewerf ja, en ook hier geldt dat u op de talrijke bezienswaardigheden niet voortdurend het gezucht van drommen andere toeristen in uw nek zal moeten verdragen. Qua landschappen is de Lot zeer verscheiden: van woeste canyons tot malsgroene weiden en van notelarenbossen tot okerkleurige rotsen.
> Het nabijgelegen Saint-Cirq-Lapopie
HOE ERHEEN ? Met SN Brussels Airlines in geen twee uur naar Toulouse. Met de huurauto is het anderhalf uur naar Cahors. Met de auto: Brussel-Parijs-Orléans-Chateauroux-Limoges-Brive-Cahors. Ongeveer 900 km, reken op ca 10 uren.
Na twee jaar constructie, liet het bedrijf uit Belfast, Harland & Wolff, de Titanic op 31 mei 1911 te water. Het schip voltooide een korte zeiltest op 31 maart 1912 en liep op 4 april 1912 de haven van Southampton binnen. Vanaf hier werd op 10 april 1912 stoom gezet naar New York. Er waren 2208 passagiers en bemanningsleden aan boord. De eersteklas was 46 procent volgeboekt, tweedeklas 40 procent en derdeklas 70 procent. Passagiers die naar New York wilden gaan waren met veel moeite weggekaapt van ander oceaanstomers, zodat 55 procent van de capaciteit was volgeboekt.
Kort na het middaguur verliet het schip de kade van Southampton en ging de zee op. Terwijl het stoom zette, gebeurde er een ongelukje. Toen het schip de stoomschepen New York en Oceanic passeerde, werd het verplaatste water onder deze schepen geduwd. Hierdoor brak de New York los van de verankering en dreef in de richting van de Titanic. Een botsing werd maar nauwelijks voorkomen, door de gelukkige tussenkomst van een sleepboot.
De volgende twee dagen verliep alles volgens plan. Onder kalme zeecondities, dokte de Titanic de eerste avond in de haven van Cherbourg in Frankrijk, waar nog meer passagiers aan boord kwamen. Zodra de post was geladen de Titanic diende tevens als postschip - werd de reis voortgezet. De laatste aanloophaven was Queenstown in Ierland. Hier ging de oceaanstomer rond het middaguur op 11 april 1912 voor anker, waar wederom meer passagiers aan boord kwamen, waarvan de meesten een nieuw leven wilden beginnen in Amerika. Rond 1.30 uur in de namiddag, bij kalm weer, begon de Titanic aan de grote transatlantische oversteek. Het was gepland dat het schip op zijn laatst vier dagen later in New York zou aankomen, en in de tussentijd werden er verschillende bals en galadiners georganiseerd om de reis onvergetelijk te maken. In het tweedeklas gedeelte, waren promenadedek, rooksalon en bibliotheek de belangrijkste gemeenschappelijke ruimten. De gasten waren voornamelijk academici en kleinhandelaren. Volgens het rapport van de historische getuige en schrijver Lawrence Beesley, zongen de passagiers op zondagavond hymnen in de bibliotheek, net voordat de ramp toesloeg.
De eersteklas passagiers behoorden tot de elite van de Engels-Amerikaanse gemeenschap. Ze brachten grote hoeveelheden bagage en kamerdienaren met zich mee. De rijkste man aan boord was Kolonel John Jacob Astor. De achterkleinzoon van een bontwerker kon zich gelukkig prijzen met een aanzienlijk fortuin en een prachtige, jonge vrouw die in verwachting was. Tevens aan boord was Benjamin Guggenheim van de Amerikaanse mijndynastie en het echtpaar Isidor en Ida Straus, eigenaar van het beroemde warenuis Macys in New York. Naast diverse Amerikaanse staalgiganten en directeuren van banken, spoorwegen en verzekeringsmaatschappijen, was de Britse opperklasse eveneens goed vertegenwoordigd. Sir Cosmo en Lady Duff Gordon waren bijvoorbeeld aan boord, hij een Britse aristocraat en zij een bekende modeontwerpster voor boetieken in Parijs en New York. De beroemde geldmagnaat J.P. Morgan moest zijn overtocht annuleren wegens ziekte, evenals de algemeen directeur van de rederij waar de Titanic werd gebouwd. Het milonairsechtpaar Dhr. en Mw. George Vanderbuilt besloten op het allerlaatste moment de overtocht niet te maken. Hun dienstknecht en bagage waren reeds aan boord en gingen met de Titanic onder.
Tot zondag 14 april 1912 verliep de reis vlot en comfortabel. Zondagnamiddag echter begon de temperatuur merkbaar te dalen en de buitenactiviteiten werden afgelast. De rijken en beroemdheden verzamelden zich rond 19.30 uur voor een galadiner gehouden door miljonairsechtpaar Widdener ter ere van kapitein Edward John Smith. Smith was een ervaren man die zijn hele leven op zee had doorgebracht. De eerste zeereis van de Titanic was bedoeld als zijn laatste reis als kapitein alvorens hij met pensioen zou gaan.
De majestueuze RMS Titanic was het meest luxueuze schip van die tijd. De eersteklas hutten op dek B, gemeubileerd in antieke stijl, waren de mooiste van alle hutten. Er waren chique salons en elegante restaurants die voor elke smaak wel wat hadden. De sportzaal met ultramoderne apparatuur zoals een elektrisch paard, bracht heel wat teweeg.
Er was een bemanning van 897 man op de Titanic. Hiertoe behoorden zon 500 stewards, koks en entertainers, een machinekamerstaf van 320 man en een dekploeg van 65 man. De grote omvang van de bemanning verhoogde het gevoel van veiligheid van de passagiers.
De inwendige architectuur van het schip voldeed aan de allerhoogste eisen. Er waren weelderig ontworpen salons en elegante privé-hutten waarvan sommige zelfs met antiek meubilair. Tot de prachtigste behoorden de twee eersteklas suites op dek B, volledig voorzien van houtpanelen, en zelfs met een eigen promenade. Een van de 15 meter lange suites was ingericht in oud-Nederlandse stijl. Volgens alle verslagen was de Grote Trap, met een vrijwel identiek model op het zusterschip van de Titanic de Olympic, met name adembenemd. Er waren liften tussen de dekken in de eerste en tweede klas en een sportzaal met de meest geavanceerde apparatuur zoals stationaire fietsen, roeimachines en een elektrisch paard en elektrische kameel. Er was een Turks bad, een zwembad en zelfs een squashbaan boven de kiel. Naast de luxe eetzalen, was er een à-la-carte restaurant voor de dignitarissen alsmede een Parijs Café dat dienst deed als ontmoetingsplaats voor de jongere passagiers. Het decor in de bistro was wat minder statig met rotanmeubels. Er groeiden echte klimopplanten tegen de wanden van het verandacafé.
Het tweedeklas gedeelte was aanzienlijk minder ruim. Maar naast de eetzalen was ook hier een salon, rooksalon en bibliotheek. De achterste helft van het bootdek deed dienst als buitendek. Derdeklas passagiers hadden alleen een salon en rooksalon. De eetzaal was diep in het ruim van het schip en de buitengebieden waren beperkt tot een kleine ruimte bij de boeg en de achtersteven. Volgens historische getuigen, waren zelfs de derdeklas hutten weelderiger ingericht dan eersteklas hutten op andere schepen.
De leukste uitstapjes tijdens de paasvakantie met de kinderen
Eitjes in de Zoo In de paasvakantie brengt de paashaas eitjes in de Antwerpse zoo. Vooral tijdens het paasweekend deelt hij graag chocolade-lekkers uit. Kinderen kunnen zich laten schminken in hun favoriete dier of deelnemen aan een knutselatelier. Wie deelneemt aan 'Expeditie Zoo' wandelt door het park en kan de hoofdfiguren ontmoeten uit de tv-reeks het leven zoals het is. De dierenverzorgers tonen hoe de beestjes gevoederd worden. Op paasmaandag krijgen alle bezoekers een korting. Meer info: www.zooantwerpen.be
Paashaas bij Plop&co Inmiddels opende Plopsaland De Panne opnieuw de deuren. Tijdens de vakantie is het eieren zoeken en is er elke dag een show met de echte kabouters. Voorts zorgt het Vliegende Paasei, een tijdelijke attractie voor een portie kriebelpret. Zelfs Plopsa Indoor Hasselt steekt in een fleurig paaskleedje met heel wat randanimatie. Het nieuwste park van studio 100, Télécoo, heeft een betere manier gevonden om bezoekers te lokken: de toegang is gratis. Meteen goed voor een Belgische primeur. Bezoekers betalen per attractie in dit Waalse attractiepark. Meer info op www.studio100.be
Chinees paradijs Parc Paradisio is gevestigd bij de oude abdij van Cambron. Tussen dit sfeervol monument huizen nu prachtige vogels en exotische dieren. Sinds vorig jaar is er de droom van keizer Han Wu Di, een Aziatische tuin, aangelegd door Chinese vaklui. Al even nieuw is het roofvogeldorp. www.paradisio.be, open vanaf 22 maart.
Geheime grotten Een bezoek aan de grotten van Han, het wildpark en een museum is een topper in België. Nieuw is de Speleogame die voor nog meer sensatie zorgt. Met een speciale, virtuele bril op de neus daal je af in de afgrond om te eindigen in de geheime grotgalerijen die tot nu toe alleen door speleologen werden bekeken. Via de 4D-film en met een joystick in de hand bepaal je zelf waar je heen gaat. Zelfs de zetel zorgt voor sensatie. www.grotte-de-han.be
Terug naar toen Stap het leven van je overgrootouders binnen, samen met tientallen Bokrijk-acteurs. Volg les op grootmoeders wijze, maak een vergeelde foto of beleef een testrit op een antieke fiets. Nieuw zijn de 8 museumevenementen en het opdrachtenparcours VierEntwintigen. Meer weten? www.bokrijk.be
Teelbalkanker (testiscarcinoom) ontstaat als cellen in één teelbal of in beide kwaadaardig worden. Hoewel teelbalkanker slechts één à twee procent uitmaakt van alle kankergevallen, is het wel de meest voorkomende vorm van kanker bij mannen onder de 35 jaar. Teelbalkanker treft ongeveer 4 op de 100.000 mannen. Het is niet geheel duidelijk waardoor teelbalkanker wordt veroorzaakt. Mannen bij wie de teelballen niet of te laat zijn ingedaald - dus niet vóór de geboorte - lopen een verhoogd risico.
Kanker van de teelbal ontstaat meestal in de cellen die het zaad produceren. Deze cellen heten kiemcellen. Een tumor van de teelbal heet daarom ook wel een kiemceltumor. Daarnaast zijn er enkele zeldzame soorten teelbalkanker die ontstaan uit andere teelbalcellen. Deze tumoren worden hier niet beschreven. Bij kiemceltumoren zijn er verschillende typen:
een seminoom
een niet-seminoom
een combinatietumor van een seminoom en een niet-seminoom
De teelbal (testicle) en de bijbal (epididymis) - situering. 'Vas deferens' staat voor zaadleider. 'Urethra' is de urinebuis.
Hoe merkt u het ?
Een klein, hard, pijnloos knobbeltje ongeveer zo groot als een erwt in één van de testikels, kan wijzen op teelbalkanker. Ook kan een teelbal zwaarder of harder aanvoelen dan normaal. De testikel voelt in de meeste gevallen ongemakkelijk aan en er kan een doffe pijn in de onderbuik of de liesstreek optreden. Door regelmatig zelfonderzoek kan een carcinoom (kankergezwel) in een vroeg stadium opgespoord worden. Als het knobbeltje niet wordt behandeld, groeit het langzaam. Vanuit de teelbal kunnen de daar aanwezige kankercellen zich naar andere delen van het lichaam uitzaaien.
Teelbal met links ervan de bijbal of 'epididymis' (1-6). 7 is de zaadleider of 'ductus deferens' of 'vas deferens'. De streng bovenaan bevat de bloedvaten en zenuwen.
Alle mannen vanaf 15 jaar zouden hun teelballen regelmatig moeten controleren. Dat kan het beste gebeuren tijdens of na een warm bad of douche, als de huid van het scrotum ontspannen is. Neem de teelballen in de palm van de hand en let op grootte, vorm en gewicht. Het is normaal dat één van beide testikels iets groter is dan de andere. Onderzoek ze vervolgens afzonderlijk door ze één voor één voorzichtig tussen duim en vingers te rollen. Hierbij kan u de bijbal (epididymis) voelen, een worstvormig orgaan deels boven, deels achter de testikel. Die moet u niet aanzien voor een knobbel!
Rollen van teelbal tussen duim en vingers bij zelfonderzoek van de teelbal.
Diagnose
De meeste knobbeltjes in de teelballen zijn niet kwaadaardig. Als u echter een knobbeltje ontdekt, moet u zo snel mogelijk uw huisarts inlichten. Een kwaadaardig knobbeltje moet zo spoedig mogelijk worden behandeld. De arts kan doorgaans meteen vaststellen of het knobbeltje het gevolg is van een andere oorzaak, zoals een hernia, een cyste, spataders rond de testikel of een infectie. Bij hevige pijn moet u zich zo snel mogelijk laten onderzoeken op een draaiing (torsie) van de testikel, die onmiddellijk moet worden behandeld. Als uw huisarts het vermoeden heeft dat het knobbeltje kwaadaardig is, zal hij waarschijnlijk een bloedonderzoek en een echografie laten uitvoeren. Als deze onderzoeken kwaadaardigheid niet kunnen uitsluiten kan de specialist een explorerende operatie uitvoeren. Als de diagnose niet zeker is wordt de testikel uit het scrotum gehaald en onderzocht.
Stadium-indeling
Door onderzoek stelt de arts vast in welk stadium de ziekte verkeert:
Stadium 1: De ziekte zit alleen in de teelbal.
Stadium 2: De ziekte zit in de teelbal en in de lymfeklieren onder het middenrif.
Stadium 3: De ziekte zit in de teelbal en in de lymfeklieren onder en boven het middenrif.
Stadium 4: De ziekte zit in de teelbal en heeft zich uitgezaaid naar andere organen.
Vervolgens stelt de arts een behandeling voor.
Uitzaaiingen
Teelbalkankercellen kunnen uitzaaien via de lymfe en/of het bloed. Bij verspreiding via de lymfevaten kunnen uitzaaiingen ontstaan:
in de lymfeklieren achter de buikholte
in de lymfeklieren bij het linkersleutelbeen
in de lymfeklieren tussen de longen
Bij verspreiding via het bloed kunnen elders in het lichaam uitzaaiingen ontstaan, bijvoorbeeld in:
de longen
de lever
andere organen
Behandeling
Als het knobbeltje kwaadaardig blijkt te zijn zal de betreffende teelbal operatief worden verwijderd door middel van een zogeheten orchidectomie, meestal via een kleine insnede in de lies. Hiervoor moet u een paar dagen naar het ziekenhuis. Soms is na de operatie nog extra chemotherapie of radiotherapie nodig. De behandeling heeft meestal niet tot gevolg dat de patiënt impotent of onvruchtbaar wordt. De vruchtbaarheid en libido zullen in principe onveranderd zijn, mits de overgebleven teelbal gezond is. Zelfs na de chemotherapie die gebruikt wordt bij zaadbalkanker kan de vruchtbaarheid van de gezonde zaadbal zich herstellen.
Indien vroeg ontdekt, kan de ziekte door operatief ingrijpen en chemo- of radiotherapie bij vrijwel 100% van de patiënten worden genezen. Ook als er al uitzaaiingen zijn is genezing nog mogelijk.
Prostaatkanker
Symptomen
Het probleem met opsporing van prostaatkanker is dat er in een vroeg stadium vaak geen symptomen zijn. Daarom worden zoveel gevallen pas ontdekt als de kanker zich buiten de prostaat heeft verspreid. Als er symptomen zijn kunnen die één of meer uit volgende lijst omvatten. Heel vaak zullen deze symptomen enkel op een goedaardige prostaatvergroting wijzen. Maar dat blijkt pas na verder, meestal eenvoudig, onderzoek.
Pijn onderaan in het bekken
Dringend moeten plassen
Moeilijk starten met plassen
Pijn tijdens het plassen
Zwakke urinestraal en nadruppelen
Onderbroken urinestraal
Het gevoel niet "leeggeplast"te hebben
Vaak 's nachts moeten plassen
Bloed in de urine
Pijn bij orgasme
Veralgemeende pijn in de lage rug, heupen of liezen
Geen eetlust / gewichtsverlies
Aanhoudende botpijn
Risicofactoren
De belangrijkste risicofactoren voor prostaatkanker zijn:
Leeftijd Hoe ouder u wordt, des te groter de kans op prostaatkanker.
Familiale geschiedenis Als een dichte verwant, zoals vader of broer, prostaatkanker heeft, dan ligt ook uw risico boven het gemiddelde van uw leeftijdsgenoten.
Voeding Veel vetrijke voeding vergroot het risico op prostaatkanker. Misschien verhoogt dat het testosteron, wat op zijn beurt de groei van de prostaatcellen stimuleert.
Wanneer moet u naar de dokter ?
Als u plasproblemen heeft. Of als u langer dan twee maanden moeite heeft om een erectie te krijgen of vol te houden (erectiele dysfunctie). Dit hoeven geen aanwijzingen voor prostaatkanker te zijn, maar het kàn.
Boven de 50 is een jaarlijkse prostaat check up bij uw huisarts een goed idee. Als u risicofactoren heeft, mag dat al vanaf 40.
De drie noodzakelijke onderzoeken zijn: echografie, nuchter bloedonderzoek en onderzoek met de vinger (zie "Prostaat").
Verwikkelingen
Uitzaaiingen naar nabij gelegen organen en beenderen.
Pijn bij verspreiding naar de beenderen. Hiertegen worden pijnstillers of bestraling gegeven.
Urineïncontinentie of last om de urine op te houden. Dit kan zowel door de ziekte als door de behandeling ontstaan. Hiertegen worden bekkenspieroefeningen aangeleerd, medicijnen of een katheter gegeven. Soms wordt er een chirurgisch herstel aangeraden, als de klacht meer dan een jaar blijft bestaan.
Erectiele dysfunctie kan ook door de ziekte zowel als door de behandeling ontstaan.
Depressie is vaak het gevolg van de diagnose. Psychotherapie, antidepressiva of een combinatie van beide kunnen helpen.
Behandeling
De behandeling is erg individueel verschillend. Mogelijkheden zijn: uitwendige bestraling, hormoontherapie, heelkundige verwijdering van de prostaat, inwendige bestraling, chemotherapie en vriestherapie (cryotherapie). Soms stellen de artsen voor om "aandachtig af te wachten": bij een erg vroeg stadium zonder symptomen of bij een zeer traag groeiende tumor.
Onvruchtbaarheid bij mannen
Teelbalkanker en spermakwaliteit
Het gaat niet goed met de Vlaamse vruchtbaarheid. Steeds meer stellen komen bij de medische stand terecht om hun kinderwens in vervulling te zien gaan. Sinds de jaren negentig gaat de spermakwaliteit er in o.a. België, Frankrijk, Groot-Brittannië en Denemarken drastisch op achteruit. Uit gegevens van kandidaat-donoren van de Gentse spermabank over de afgelopen 25 jaar blijkt dat het percentage zaadcellen per ejaculaat dat zich voldoende snel en rechtlijnig voortbeweegt is gedaald van gemiddeld 50 tot 30 procent. Het aantal goedgevormde zaadcellen is in die zelfde periode met 40 á 50 procent afgenomen. Dat betekent dat momenteel tussen de 8 en 9 procent van de mannen verminderd vruchtbaar is vijf maal meer dan twintig jaar geleden. Van nog eens 8 procent, ook al vijfmaal meer dan twintig jaar geleden, is bijna zeker dat ze niet in staat zullen zijn om een bevruchting tot stand te brengen.
Op zoek naar oorzaken
De Deense arts Niels Skakkebaek stelde in de jaren zestig en zeventig in zijn land een toename van het aantal teelbalkankers vast tot ongeveer de hoogste frequentie ter wereld. Hij heeft toen al de bestaande literatuur geanalyseerd en gezien dat de spermakwaliteit al een halve eeuw achteruitging in Denemarken. En hij legde een verband tussen beide verschijnselen. Vraag was waarom het aantal teelbalkankers in Denemarken in vijftig jaar vervijfvoudigd was. Die snelle achteruitgang kon niet genetisch bepaald zijn. Uiteindelijk was de conclusie dat milieufactoren een rol moeten spelen.
Oestrogenen: echte en xenos
De oestrogeen theorie legt het verband tussen teelbalkanker, onvruchtbaarheid bij de man en de blootstelling aan het vrouwelijk geslachtshormoon oestrogeen.
Diethlylstilbestrol, kortweg DES-hormoon werd in de jaren vijftig gebruikt om miskramen tegen te gaan. De zogenaamde DES-dochters die toen geboren zijn ontwikkelden op latere leeftijd kanker. Maar minstens even belangrijk zijn de waarnemingen die men deed bij de DES-zonen. Men zag bij hen bijvoorbeeld dat de pisbuis ergens halverwege de penis uitmondde (hypospadias), dat de teelballen niet indaalden (cryptorchidie) en dat de zaadcelproductie was verstoord. Dit soort aandoeningen wordt nu ook vaker vastgesteld bij de algemene bevolking. Men is al snel het verband gaan leggen met blootstelling aan vrouwelijk hormonen, zoals het toenmalige DES-hormoon.
De contraceptieve pil of de pil na de menopauze bevat ethinyl-oestradiol, een afgeleid product van het vrouwelijk oestrogeen hormoon, maar dan een variant die tachtig keer beter wordt opgenomen. Via de urine komt het ethinyl-oestradiol in het afvalwater terecht en zo via de waterzuiveringsstations weer in het drinkwater. In Denemarken wordt het grootste deel van het drinkwater gerecycleerd. Denemarken is een van de meest vooruitstrevende 'groene' landen, en een van de eerste landen waar men waterzuiveringsstations heeft geopend. Maar dat blijkt dus geen goede zaak te zijn voor de mannelijke vruchtbaarheid.
Volgens Dr.Ringvold, een Noorse onderzoeker, werken ook sommige schadelijke stoffen uit het milieu op ons lichaam in als waren het oestrogenen. Ze worden daarom wel eens xeno-oestrogenen genoemd. De hoofdverdachten zijn PCB, dioxine en sommige pesticiden. Die zouden bij de man afwijkingen aan geslachtsorganen veroorzaken en ook een verminderde vruchtbaarheid. Zo heeft men zuivere regenboogforellen uit de heldere watertjes van Schotland gehaald en die in kooien in de Theems neergelaten, bij een plaats waar (gezuiverd) water werd geloosd. Binnen de drie weken waren de volwassen mannetjes helemaal vervrouwelijkt.
Levensgewoonten en ziekten
Levenswijze en voeding zijn ook van belang. Overmatig gebruik van alcohol, drugs, tabak of bepaalde medicijnen, een tekort aan sommige oliën en vetten, het dragen van spannende broeken en het nemen van hete baden zijn allemaal niet goed voor de aanmaak van nieuwe zaadcellen.
Verder kunnen ook sommige ziekten de spermaproductie verminderen: spataders aan de teelbal, bof of antistoffen tegen eigen zaadcellen.
Al deze verschillende factoren versterken elkaar. Een man met spataders die rookt, heeft minder goed sperma dan iemand met spataders die niet rookt.
Ligt het alleen aan de man?
Een man met verminderde vruchtbaarheid heeft nog een goede kans dat een bevruchting lukt, behalve als zijn vrouw maar eens om de twee maanden een eisprong heeft, of als haar eileider minder goed functioneert. En dat ziet men steeds vaker voorkomen, omdat vrouwen tegenwoordig steeds later aan zwangerschap beginnen te denken dan vroeger. Door al die factoren samen heeft momenteel één op de zes á zeven paren vruchtbaarheidsproblemen. En bij een kwart van die stellen ligt dat aan zowel de man als de vrouw.
Verwerking
Mannen kunnen kennelijk hun onvruchtbaarheid veel moeilijker verwerken dan vrouwen. Vaak neemt de vrouw liever de verantwoordelijkheid op zich en vindt het heel erg voor haar man als er bij hém iets fout zit. Mannen vinden het ook al snel een aantasting van hun man-zijn, het is voor hen zeer ingrijpend als ze er niet in slagen de kinderwens van hun vrouw te vervullen.
Een man gaat ervan uit dat bij hem alles wel in orde zal zijn. Meestal ook kan hij niet zelf vaststellen dat er bij hem iets mis is. Als een vrouw niet menstrueert, dan weet ze al snel dat er iets niet klopt. Maar een man kan gemeenschap hebben en zaad lozen en toch onvruchtbaar zijn. Dat er in zijn ejaculaat eventueel bijna geen gezonde zaadcellen zitten, dat ziet hij niet.
Er zijn paren die daarom uiteen gaan. Soms omdat de man zijn vrouw het niet wil aandoen dat ze door hem kinderloos zal blijven, maar vaker omdat voor de vrouw haar kinderwens voor alles gaat en de man per se niet wil dat er donorzaad wordt gebruikt. Voor mannen is de hele kwestie een groot taboe. Onbespreekbaar bij vrienden en familie. Dat met elkaar of met de arts kunnen bespreken is een eerste stap naar verwerking en daadwerkelijke oplossing van het probleem, ook relationeel.
Vier voorwaarden om een vakantie op de Malediven te boeken: je moet houden van zon, zee, strand en duiken of snorkelen. De duizend eilandjes in de Indische Oceaan kunnen alleen in de overtreffende trap worden beschreven: nergens is het water meer turkoois, de stranden witter, de onderwaterwereld fascinerender, de koraalriffen puurder, de vissen kleurrijker, de lagunes blauwer, de duiksites exclusiever of wuiven de kokospalmen harder. De Malediven zijn een unieke bestemming.
De landing op Male is al een belevenis op zich. De enige landingsbaan is niet meer dan een groot uitgevallen ponton in het midden van de oceaan. Vanuit de hoogte lijken al die eilandjes wel lichtblauwe druppels in de donkerblauwe zee. Het zijn er 1.190 in totaal, versnipperd over een lengte van bijna 860 km in de oceaan. Daarvan zijn er 202 bewoond. Negentig eilandjes zijn hotels en omgekeerd. Want een hotel is een eiland en een eiland een hotel. Bijna alle topresorts liggen binnen een halfuur per speedboot van de hoofdstad Male. Behalve de meeste vijfsterrenhotels, waarvan er momenteel nog elf nieuwe worden gebouwd. Om op die toplocaties te komen heb je noblesse oblige een watervliegtuig nodig.
Ieder zijn paradijs Probleem is dat al die hotels hetzelfde lijken. Natuurlijk is het water even kristalhelder, het zand even fijn wit, de kamers even tiptop, en is de wauw-factor van alle resorts aan elkaar gewaagd. Zaak is het kleine stukje paradijs te kiezen dat het beste bij jou past. Wil je het beste kuuroord? Mag het klassiek met zwembaden en bar? Liever klein en fijn? Met kinderclub? Met vooral veel sportfaciliteiten? Met een ultramodern interieur of glazen vloer zodat je de vissen onder je ziet zwemmen? Met veel exotisch ongerept groen? Met glamour én butler? Uitsluitend gericht op duiken? Denk wel goed na over je bestemming, want gekozen is gekozen. Je kunt op de Malediven niet zonder speciale toestemming naar een ander eiland. Alleen de hoofdstad Male is vrij te bezoeken.
Welk eiland het ook wordt, er gelden een aantal regels op àlle Maledivische resorts, want de lokale bewoners zijn strenge soennitische moslims. Dus mag je geen alcohol het land binnenbrengen. Geen nood: het vloeit wél rijkelijk in het hotel. Ook het binnensmokkelen van pornografisch materiaal is verboden. De strenge douanecontrole catalogeert overigens ook Playboy onder pornografie. Ook religieuze symbolen zoals het boeddhabeeldje dat je in het naburige Sri Lanka kocht, wordt uit je koffer gevist en bewaard tot het vertrek.
Op naakt of monokini zonnen staat een boete van 1.000 dollar. En bij een geautoriseerd bezoek aan een eiland worden vrouwen uit respect voor de bevolking vriendelijk verzocht om bovenarmen en knieën bedekt te houden. Natuurlijk mogen de kleren niet in doorzichtige materialen. Dat we in een moslimland zijn, merken we ook tijdens een shoppingdagje in Male. De winkels gaan op vrijdag pas open om 13.30 uur (andere dagen van 7.30 tot 10.30 uur) en voor elke gebedsstonde gaan de shops een kwartier dicht. Male is de kleinste en dichtstbevolkte hoofdstad van de hele wereld: 74.000 mensen wonen er op nog geen 2 km², zodat je de kraampjes of winkels vaak op de eerste verdieping moet gaan zoeken. Alleen in Male is hoogbouw toegestaan. Op alle andere eilanden mag je niet hoger bouwen dan de hoogste palmboom: 3 meter.
Duikparadijs De Malediven zijn een eldorado voor duikers. Elk hotel heeft zijn duikschool, waar je in drie dagen een beginnersbrevet kan halen. Professionele duikers: ook zij mogen niet alleen duiken of decompressieduiken. De duiker mag niet onder de 30 meter diepte gaan, en een duikerpak is verplicht.
Wie zich aan al die regels houdt, krijgt in ruil een tête-à-tête met het allermooiste van wat de onderwaterwereld te bieden heeft: schildpadden, zeewier, schelp- en schaaldieren, maar vooral duizenden soorten koralen en vissen in schitterende kleuren. Mantas, wimpelvissen, vleermuisvissen, adelaarsroggen, napoleonvissen en verschillende soorten haaien.
Waterbungalow De waterratten die geen zin hebben in duiken, kunnen een stukje van die onderwaterschat ook snorkelend ontdekken. Of ze gaan gewoon windsurfen, waterskiën, jetskiën, kanovaren, zeevissen, zeilen of parasailen. Alles kan, niets moet in het land waar je alleen maar geniet. De activiteit van de dag kan zich beperken tot het schikken van een ligmatrasje op je eigen zonneterras. Voor zon privé-zonneterras boek je gewoon een waterbungalow. Zon villaatje op palen heeft ook een trapje om meteen na het ontwaken de lagune in te duiken.
Voor de couleur locale moet je (her)trouwen op de Malediven. Dan laten de bewoners graag wat van hun cultuur zien tijdens de feestelijke huwelijksavond met traditionele dansen en tromgeroffel op holle boomstammen, de bodu beru-trommels.
Praktisch
Hoe erheen ? Met Martinair en Thomas Cook vanuit Brussel via Colombo (Sri Lanka) wekelijks op zondag. Vanuit Male met een speedboot of watervliegtuig naar het eiland van bestemming. De retourvlucht naar Brussel rechtstreeks vanuit Male,waardoor je een tussenvlucht bespaart (± 12 uur).
Beste periode Hele jaar door gemiddeld ± 27 graden. Moessonregens in het zuidwesten van de atollengroep van mei-oktober, in het noordoosten van november tot april. Altijd rekening houden met regenbui.
Documenten Internationaal reispaspoort en visum bij aankomst (gratis).
Munt 100 Maledivische rufiya = 5,95 euro,maar er wordt quasi uitsluitend in dollars betaald.
De strijd om de snelste Atlantische oversteek begon halverwege de 19e eeuw. De recordhouder werd een symbolische honoraire titel toegekend, de zogenaamde Blauwe Wimpel. Aan het begin van de 20e eeuw werd deze strijd tussen de leidende scheepvaartmaatschappijen in Engeland, de Verenigde Staten en Duitsland steeds feller.
De Cunard Line hield lange tijd het record met hun beroemde schepen Lusitania en Mauretania, die 22 jaar lang de snelste passagierschepen ter wereld waren. Maar in 1907, besloot de Britse White Star Line, onderdeel van de beroemde American International Mercantile Marine Company, een drietal schepen te bouwen die alle andere stoomschepen zouden overtreffen. De afmetingen van de nieuwe "Olympische klasse" schepen zouden vrijwel identiek zijn: ze zouden alleen afwijken in inrichting en gewicht. De grootse aard van het plan werd weerspiegeld in de namen van deze toekomstige oceaanmonsters. Het eerste schip, te water gelaten in 1911, werd de Olympic gedoopt, en enkele maanden later was het werk aan de Titanic klaar. Het derde lid van het trio zou in eerste instantie de Gigantic worden gedoopt, maar werd uiteindelijk in 1914 te water gelaten onder de meer bescheiden naam Britannic. De White Star Line wilde met deze schepen een all-round luxueuze ervaring geven. Hiertoe was het bedrijf bereid om af te zien van de Blauwe Wimpel, die ze met een kruissnelheid van 21 knopen nooit zouden kunnen winnen.
De kiel van de Titanic werd op 31 maart 1909 gelegd in de dokken van Harland & Wolff in Belfast, 15 weken na het leggen van de kiel van het zusterschip de Olympic. Aangezien geen enkel bedrijf ter wereld voldoende capaciteit had om een stoomschip van deze afmetingen te bouwen, werden verschillende dokken samengevoegd om ruimte te maken voor de Titanic. Alleen al de romp van de oceaanreus nam de ruimte van drie conventionele schepen in beslag.
De Titanic was in totaal 269,04 meter lang en 28,19 meter breed op het breedste punt. De hoogte van kiel tot bovenkant van de vier schoorstenen was 56 meter. Zo ongeveer de afmetingen van een gebouw met 11 verdiepingen.
Vergeleken met de 70.000 pk van de Mauretania, was de Titanic met zon 50.000 pk aanzienlijk minder krachtig. Maar maximum vermogen betekende reductie in comfort: hoge snelheden vragen om minder gewicht en zo min mogelijk waterweerstand. Aangezien de Titanic was bedoeld als een drijvende stad, was een dergelijke constructie niet mogelijk. Het schip was ontworpen met een enorme romp, als een oceaanreus met een zeer grote waterverplaatsing.
Het voortstuwingssysteem bestond uit een krachtige combinatie van een vier-cilinder triple-expansie stoommachine en een lage-druk Parsons-turbine en vertegenwoordigde het allernieuwste op het gebied van marinetechnologie. De enorme motor werd aangedreven door 20 boilers en 159 stookketels. De Titanic verbruikte op zee 620 tot 640 ton kolen per dag. De rook werd door enorme schoorstenen afgevoerd, hoewel de vierde schoorsteen van de Titanic in feite alleen maar voor de sier was.
De technische standaard van het schip was uitstekend. De Titanic was volledig uit staal gebouwd; de ribben, masten en onderzijde waren uiterst robuust. Er waren verder dubbele schuifdeuren in heel het schip en de verbinding tussen de machinekamer en ketelruimte bestond uit waterdichte deuren die vanuit de brug konden worden gesloten met behulp van krachtige elektromagneten. Het luxe schip had tevens 20 reddingsboten, wat volgens de Britse veiligheidseisen van die tijd meer dan voldoende was. De White Star Line zag geen enkele reden voor meer reddingsboten. Alexander Carlisle, een van de directeuren van de rederij Harland & Wolff zei tegen de British Wreck Commissioner: Wij bouwen een schip zodat het kan drijven. We bouwen geen schip zodat het een ijsberg of klif kan aanvaren. En jammer genoeg is dat nu precies wat er gebeurd is.