Stuur je aanvraag naar Padebox@telenet.be voor een gratis link of vermelding naar uw site via Hotnews ********** Gratis publi-time. Voor blogsites net onder het gastenboek zie rubriek 'Take a look @'
Voor andere sites : zie rubriek 'Hotlinks naar ...' onderaan deze kolom.
HOTNEWS staat inmiddels in diverse toplijsten vermeld als SUPERBLOGSITE. Wens je uw blog ook vermeld te zien neem dan eens contact op met "De Vrolijke Blogger"
Hotnews Ooit the hottest blogsite of Internet... Steeds met de nieuwste, de leukste, de spannendste en vooral de HEETSTE items ... Welcome bij HOTNEWS !!!
Always full of surprises ...
10-09-2009
Geld : Beginnersfouten bij aankoop huis
10 beginners-fouten voor wie een huis koopt
Wie in deze crisistijden denkt een goedkoop huis aan de haak te kunnen slaan, volgt best deze basisregels op. Op termijn een eigen huis verwerven is de Belg met de paplepel ingegeven. Hoe kan u vermijden dat de baksteen u te zwaar op de maag ligt?
1. Niet weten hoever u kan springen
Liefde maakt blind, ook bij huizen. Bij een huizenjacht komt u al snel bij de vergelijking van keukengroottes, badkamertegels of tuinoriëntatie. Met duizenden euro's tegelijk wordt er gegoocheld alsof de lening zichzelf zal terugbetalen. Pluis nauwkeurig uit wat u zich kan verloorloven alvorens u verliefd wordt op een huis dat een strop om de nek wordt.
2. Uw emoties laten zien
Als u uiteindelijk de woning van uw betaalbare dromen vindt, laat dat dan niet blijken in uw blik. Hoe graag u een huis ook ziet, laat dat nooit zien aan een verkoper. Krijg achteraf nog meer eens de bovenhand in een onderhandeling waarbij u eerder liet blijken het huis van uw leven te hebben gevonden. U zal slechts weinig van de verkoopprijs kunnen afdingen.
3. De kosten ven een woning onderschatten
Bij het kopen van een huis gaan mensen al graag eens tot (over) de limiet. Een vierkante meter is des te sneller bijgeteld dan afbetaald. Maar houd bij het totaalplaatje ook rekening met herstellingen, provisies en kosten. Wat begint bij lekkende regenpijpen, kan eindigen bij nieuwe dakconstructies. Bouw daarom een marge in in uw budget, dat rekening houdt met dit soort onvoorzienigheden. Tracht jaarlijks 1 procent van de totale huiswaarde te sparen voor onvoorziene kosten.
4. De (fiscale) lasten onderschatten
De meeste Belgen kennen de fiscale voordelen wel bij het bezitten van een eigen huis. Natuurlijk zijn er ook nog de lasten waar niet altijd genoeg rekening mee wordt gehouden. Registratierechten, notariskosten, kadastraal inkomen, onroerende voorheffing en opcentiemen zijn allemaal zaken waar u wel eens van heeft gehoord. Maar daar stopt het meestal. Toch maar beter uitzoeken en meenemen in uw oefening. De ene gemeente is de andere niet, de ene buurt is de andere niet. De overkant van de straat kan een ander financieel plaatje hebben.
5. Denken dat het eerste bod aanvaard zal worden
De vastgoedprijzen mogen dan al wat aan het kwakkelen zijn, het zou arrogant zijn te denken dat uw eerste (verlaagde) bod aanvaard zal worden. Wellicht gaan daar nog enkele onderhandelingsrondes mee gepaard. "De aanhouder wint" is geen slecht motto bij huisonderhandelingen. Het werkt ook in omgekeerde richting. Een verkoper die vandaag denkt dat hij zijn vraagprijs kan handhaven, getuigt in veel gevallen van (te) veel zelfvertrouwen. Tot vorig jaar gold de vuistregel dat de effectieve verkoopprijs 10 tot 15 procent onder de vraagprijs uitkwam.
6. Ziende blind zijn
Vermijd dat u op uw eentje (of met zijn tweetjes) uzelf opjut over uw droomhuis. Komt u in een fase terecht waarbij u alle gebreken vergoelijkt (barsten metselen we wel dicht, een zeil houdt het lekkend dak wel tegen of dat water in de kelder droogt tijdens de zomer wel op), dan roept u er het best de onbevoordeelde blik van een kenner bij. In het beste geval een geoefend oog of een kennis die met meer afstand kan kijken naar het huis. Zo'n kritisch oog hoeft uw droomhuis niet meteen aan diggelen te gooien. Integendeel, het kan kritische argumenten opleveren die u versterken in de prijsonderhandelingen.
7. Te veel, te snel
Wie zijn eerste huis koopt, is wellicht niet aan zijn laatste koop toe. Denk dus op lange termijn. Het zwembad waar u als jonge knaap van droomde, hoeft er niet meteen te zijn. Dat kan ook nog in een latere fase, eventueel bij een andere woonst. Vandaag zijn het twijfelachtige tijden waarin nog steeds niet zeker is welke kant de huizenmarkt opgaat. Vermijd grote kosten te doen waarvan u niet zeker bent dat ze in de toekomst zullen renderen. Een designkeuken, een garage, een veranda, een terras, een open haard, een zwembad, een tuinhuis, een aanpalend stukje grond, ... moet het allemaal vandaag? Houd het spannend voor in de jaren dat u in het huis woont en spreid grote aankopen in de tijd. Het zal uw portefeuille en motivatie ten goede komen.
8. Eerst de wensen, dan de noden
Zeker bij uw eerste woonst is het fout om vanuit de wensen in plaats van de noden te vertrekken. Hebt u nog geen job, wacht dan even met kopen tot u weet waar u terecht zal komen. Hebt u kinderen? Zoek dan een plaats waar kinderen zich makkelijk kunnen uitleven. Zorgen de grootouders na de schooluren voor de kinderen? Zoek een woonst dicht bij de school. Zoekt u zelf een woonst waar u tot uw oude dag wilt blijven? Denk dan aan mobiliteit en openbaar vervoer. Zo kan u tal van argumenten verzamelen die u voor de stad/platteland, appartement/huis of een welbepaalde regio doen kiezen. Pas dan kan de zoektocht naar een huis beginnen.
9. Goede lening, slecht schuldsaldo
De meeste Belgen hebben wel de gewoonte om voor hun krediet verschillende banken te gaan bezoeken. De bank die de beste rente biedt, haalt het dan. Wees wel op uw hoede voor de achterpoortjes waarlangs de bank haar geld zal willen terugbetalen: spaarrekeningen, schuldsaldoverzekering, brandverzekering, reserveringsprovisies,... Dat zijn allemaal kleine bedragen die na verloop van tijd gaan wegen op uw portefeuille. Zo bent u niet verplicht de brand- of schuldsaldoverzekering op te nemen bij dezelfde bank. Daar kan u ook over onderhandelen met andere banken.
10. Geen verzekering gewaarborgd inkomen
Niemand heeft absolute jobzekerheid. Wilt u vermijden dat uw droom uitmondt in een nachtmerrie? Dan kan de verzekering 'gewaarborgd wonen' sinds april 2009 soelaas brengen. De Vlaamse overheid biedt kredietnemers de gratis verzekering 'gewaarborgd wonen' aan. In het eerste jaar is de tegemoetkoming beperkt tot 70 procent van het afbetalingsbedrag, met een grensbedrag van 500 euro. Vanaf het tweede jaar ontvangt u 56 procent, met een grensbedrag van 400 euro. Vanaf het derde jaar ontvangt u 42 procent of het grensbedrag van 300 euro.
Hotnews verrijkt je kennis met de kleinste dingen. Met "Weetjes" brengt Hotnews je op de hoogte van ongewone dingen. Dingen, waar een normale mens niet meer bij stilstaat. Weetjes : Om de 3 dagen exclusief bij Hotnews !
Koffie bestrijdt huidkanker
Zonnemelk gemaakt van koffie, chocolade of thee kan huidkanker bestrijden. Hotnews trok op ondezoek uit en kon via vai namelijk aantonen dat cafeïne de huid beschermt tegen UV-stralen en het kankercellen bestrijdt.
Huidkanker Het onderzoek bestudeerde de effecten van cafeïne op menselijke cellen nadat ze aan UV-licht werden blootgesteld. Daaruit bleek dat cafeïne er voor zorgt dat de cellen beschadigd door UV-stralen zichzelf vernietigen, maar dat gezonde cellen onbeschadigd blijven. Hotnews weet dat de resultaten bewijzen dat als we cafeïne zouden gebruiken in zonnemelk of aftersun, dat dit huidkanker zou kunnen voorkomen. Maar natuurlijk moet hiervoor natuurlijk wel nog meer onderzoek verricht worden.
Snelst groeiende ziekte Huidkanker is de snelst groeiende ziekte in Groot-Brittannië. Het aantal mannen met huidkanker is verviervoudigd en het aantal vrouwen verdrievoudigd in de laatste 25 jaar. Eerdere studies toonden aan dat het veelvuldig drinken van koffie het risico op huidkanker met een derde kan verminderen.
Velen lijden aan hyperventilatie (HV) zonder het te beseffen, omdat het veel meer is dan 'naar lucht beginnen happen'. De symptomen zijn vaag en meestal ook onzichtbaar. Zelfs voor artsen is het som moeilijk een tijdige diagnose te stellen. Maar omdat een kalmeringspilletje en het kalmer aandoen niet volstaan, evolueert HV regelmatig naar burn-out, chronische pijn of depressie. Jammer, want je kan iets aan hyperventilatie doen.
Is hyperventilatie een ziekte ? Nee, het is een syndroom met een grote verscheidenheid aan symptomen. Als je het niet verzorgt, wordt het wel een ziekte ; dan is de kans reëel dat je een burn-out, een depressie, chronische vermoeidheid of fibromayalgie krijgt. Wat de meeste mensen zien als 'hyperventilatie' - lucht te kort komen en in een zakje moeten ademen - is een acute aanval. die acute hyperventilatietoestanden maakt slechts 10% van alle vormen van hyperventileren uit. 90% is chronisch : het is een geheel van vage klachten die erop wijzen dat je in een spiraal van stressen angst bent terechtgekomen. De symptomen zijn een teken dat je lichaam het niet meer kan volhouden. Het is terzelfdertijd ook een schreeuw om hulp.
Is stress dan de belangrijkste oorzaak ? De basis is altijd een verhoogd spanningsniveau. Iedereen kan stress aan, zelfs gedurende een lange periode. Maar dan geberut er iets (een ongeval, een overlijden, ontslag, een financiële tegenslag, een ziek kind) waardoor de veer op maximale spanning komt te staan. De minste extra stress - bvb het wachten aan de kassa - kan dan de druppel zijn die de emmer doet overlopen. Hyperventilatie is een spriaal van spanning en angst : je begint bij een algemeen verhoogde spanning, daarom kmt een extra stress-situatie en je krijgt mogelijk een eerste HV-aanval. De angst en spanning stijgen, je krijgt nog meer lichamelijke krachten en je geraakt in paniek. Je laat allerlei onderzoeken doen en de dokter vindt 'niets', je begint te twijfelen, wordt onzeker en nog angstiger. Je krijgt nog meer klachten en je gaat vermijdingsgedrag vertonen : je wordt bang voor de situaties waarin je paniekaanvallen kunt krijgen. Het laatste stadium van de angstspiraal is dat je je gaat isoleren, fobieën krijgt en depressief wordt. Natuurlijk is onze prestatiegericht maatschappij voor een groot stuk de 'schuldige'. Andere oorzaken zijn de sociale verarming (een ieder voor zich), ongezonde voeding (te weinig antioxidanten in en een bombardement van vrije radicalen door bv roken, alcohol, zonnebank, antibiotica ...) en de 'keep-smiling opvoeding', waarin ons geleerd werd onze emoties te verdringen.
Zijn sommige persoonlijkheidstypes kwetsbaarder ? Zeker. Meer dan 95% van de hyperventilanten zijn perfectionisten. Mensen die voortdurend op de toppen van hun tenen lopen omdat ze het onderste uit de kan willen halen. Mensen die zichzelf nooit rust gunnen, voor wie het nooit goed genoeg is. Onder de hyperventilanten zien we ook meer vrouwen dan mannen. Ze uiten hun agressie minder makkelijk, hebben een zwakker immuunsytsteem en een slechter werkend serotoninesysteem. Ze zijn emotioneel gevoeliger en als gevolg van de emancipatie raken ze voortdurend in confict met het element 'tijd' : ze hebben het gewoon veel te druk, waardoor voor alles een "moeten" komt te staan.
Zijn ademhalingsoefeningen de oplossing ? Ademhalingsoefeningen zijn zeker niet de absolute oplossing. Om twee belangrijke redenene. Vooreerst is ademhalen een onbewust proces. Het heeft geen zin er voortdurend een bewust proces van te willen maken. Dan creëer je nog meer stress, zeker bij mensen die alles al perfect willen doen. Het enige belangrijke is een rustige, gewone buikademhaling aanleren en regelmatig inoefenen zodat die een automatisme wordt. De twee reden waarom ademhalingstechnieken niet alles oplossen, is dat je er de oorzaken van hyperventilatie niet mee aanpakt. Je hyperventileert omdat je levensstijl verkeer is. Het 'genezingsproces' of 'keerpunt' kan er maar komen als je tot het inzicht komt dat je anders moet gaan leven. Je moet voor jezelf bepalen wat je stress geeft (dat is voor iedereen anders). Je kan best een zelfonderzoek doen en op basis vdaarvan andere denk- en doe- wegen inslaan en meer rustpunten in je leven inlassen. Hyperventilatie vraagt een aanpak op verschillende fronten van de hele levensstijl : met oriënterende gesprekken, mentale en emotionele benadering, relaxatietechnieken, het inbouwen van ontspanningsmomenten in je leven, gezonde voeding, eventuele gerichte massages en stretching om spierspanning te verminderen ...
Welke super-tips kan er aan hyperventilanten meegegeven worden ? Creëer ontladingsmomenten : lunch niet in je ééntje, doe eens een terrasje, een fikske wandeling met je partner of de hond, een gezellig "niets" doen. Als je daar niet in slaagt omdat je weer eens geen tijd hebt, dan is er duidelijk iets grondig mis met je levensstijl en je daar ernstig over nadenken. Typisch is dat een hyperventilant zich altijd 'de gevangene van' voelt en honderden excuses heeft waaro deze persoon er niet uit kan komen. Doe aan lichaamsbeweging, zodat je "anders moe" wordt. Leef je uit in een sport. Zoek naar wat je capaciteiten en je passies zijn : wat kan je goed en wat doe je graag ? Maak van die passie een uitlaatklep. Je capaciteiten zijn een lichtpunt op momenten dat het slecht gaat. Het zijn de ankers die je kracht geven. Maak keuzes en leer "neen" te zeggen. Je moet niet alles willen doen. Nee zeggen is ja zeggen tegen iets anders. Praat rustig en eet rustig. Hyperventilanten ademen te hoog en te snel. Wie rustig praat, ademt ook rustig en hapt minder lucht. Wie rustig eet, krijgt minder lucht in zijn darmen en daardoor ook minder last van gasvorming. Hou je mond vaker dicht en adem door je neus. Hou je schouders laag. Dit zorgt ervoor dat je vanzelf rustiger wordt. Schrap de woorden "perfect" en "moeten" uit je woordenschat.
Een geheel van vage klachten
Veel symptomen van hyperventilatie zijn heel subtiel en onzichtbaar. Daarom duurt het soms zo lang voor de diagnose wordt gesteld en met een doelgerichte behandeling wrodt gestart. Veel voorkomende symptomen zijn :
Gevolgen van vernauwing van de bloedvaten Duizeligheid, evenwichtsstoornissen, ijlheid in het hoofd, een onwerkelijk gevoel, de indruk flauw te gaan vallen ; wazig of dubbel zien ; hoofdpijn ; daling van de concentratie ; oriëntatieverlies ; bewustzijnstoornissen ; oorsuizingen. Tintelingen en voosheid ; verkrampingen in de handen, voeten of aangezicht ; algemeen gebrek aan energie ; spierpijnen en spiervermoeidheid ; bevingen en rillingen ; koude klamme handen ; moeilijk spreken, slikken. Spastische colon ; overgevoelige blaas ; opgeblazen gevoel ; misselijkheid en braken ; diarree of constipatie ; krop in de keel, spanningen ter hoogte van de maag / slokdarmovergang. Jeuk, dorge huid, eczeem.
Gevolgen van te snelle en te diepe ademhaling Beklemming en pijn in de borst, hartkloppingen, hartritmestoornissen. Kortademigheid, ademnood ; droge mond, kriebel in de keel ; beklemmend gevoel van slikken ; vaak zuchten, lucht happen ; verstopte neus ; opboeren, winderigheid ; irritatie van de luchtwegen ; snellere infecties.
Een voedselvergiftiging kan jaren later zuur opbreken. Bepaalde bacteriën kunnen ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken die na lange tijd pas opduiken. De e.coli-bacterie lijkt daarbij zeer gevaarlijk te zijn. Hotnews wou er het fijne van weten. Lees je mee ?
Voedselvergiftiging kan leiden tot ernstige ziekte
Boosdoeners Jaarlijks worden honderden mensen in ons land het slachtoffer van een voedselvergiftiging, veroorzaakt onder andere door bacteriën in voedingsmiddelen. De e.coli, salmonella en campylobacter zijn de meest gehoorde boosdoeners.
Wie ermee besmet raakte, kan tien tot twintig jaar later bepaalde kwalen krijgen. De wetenschappers ontdekten dat mensen waarbij ooit de ecoli-bacterie huisde, nierproblemen kunnen krijgen, die soms zeer ernstig zijn.
Verlamming Salmonella geeft dan weer een verhoogde kans op artritis, een ontsteking aan de gewrichten. De campylobactor kan ervoor zorgen dat er op den duur onverklaarbare verlammingsverschijnselen optreden.
Bereiding Niet alleen bedrijven en overheidsinstanties zijn verantwoordelijk voor onze voedselveiligheid. Ook de consument speelt een belangrijke rol. Door een onzorgvuldige bereiding en bewaring van voedsel werkt de consument vaak zelf ziekmakende voedselbesmettingen en vergiftigingen in de hand.
Hoe voorkom ik een voedselvergiftiging
Verschillende personen belanden in het ziekenhuis beland met een voedselvergiftiging die ze hadden opgelopen tijdens een barbecue. Hoe gevaarlijk is zo'n vergiftiging eigenlijk? En hoe kan je dit vermijden?
Een voedselinfectie (veroorzaakt door ziekteverwekkende bacteriën) of een voedselintoxicatie (veroorzaakt door een toxine of gifstof, eventueel gevormd door een ziekteverwekkende bacterie) loop je op door een besmet voedingsmiddel te eten. Salmonella-infecties bijvoorbeeld krijg je van rauw of onvoldoende gebakken voedsel, de botulisme toxine kan zich nestelen in slecht gesteriliseerde conserven, rauw vlees en bepaalde soorten charcuterie. Als ziekmakende bacteriën of hun toxines via de maaltijd in het darmkanaal terechtkomen, kunnen ze een darmontsteking veroorzaken en aanleiding geven tot diarree of braken. Ook symptomen als migraine, hoofdpijn, koorts en misselijkheid kunnen wijzen op een voedselvergiftiging. Bij gezonde mensen met een goed afweersysteem blijven de symptomen doorgaans beperkt tot vervelende darm- en maagklachten. Bij kleine kinderen en bejaarden, die doorgaans minder weerstand hebben, kunnen de gevolgen ernstiger en in luttele gevallen zelfs fataal zijn.
Meer dan 60% van de voedselvergiftigingen vinden hun oorzaak in de eigen keuken, door een onzorgvuldige bewaring en bereiding. Vooral in de zomer is het aangeraden om extra voorzichtig te zijn. Door hitte en vocht kunnen bacteriën zich namelijk extra gaan vermenigvuldigen.
Mits een paar voorzorgsmaatregelen kunnen de risico's van een voedselvergiftiging makkelijk worden beperkt. Let tijdens het shoppen op het volgende:
De verpakking van voedingsmiddelen mag niet beschadigd zijn. Koop zeker geen blikken die bol staan of blutsen vertonen.
Controleer en respecteer steevast de houdbaarheidsdatum.
Leg altijd als laatste de gekoelde en diepvriesproducten in je winkelkarretje, en stop ze in een goed geïsoleerde koeltas. Maak geen ommetjes en plaats ze bij thuiskomst onmiddellijk in de koelkast of diepvriezer.
Tijdens de bereiding van maaltijden let je best hierop:
Was je handen met zeep voor, tijdens (bv. nadat je een biefstukje in de pan hebt gelegd en daarna tomaten wil snijden) en na de bereiding.
Gebruik altijd proper keukengerei (gereinigd met heet water en een afwasmiddel).
Ontdooi voedingsmiddelen bij voorkeur in de magnetron of in de koelkast. Laat nooit iets op kamertemperatuur ontdooien.
Houd steeds rauwe en bereide producten uit elkaar. Gebruik ook nooit dezelfde, niet gereinigde snijplank voor een rauw en een gebakken stuk kip. Voorzie meerdere snijplanken.
Ruim afval meteen op. Zet eventuele restjes onmiddellijk in de koelkast en houd de vuile vaat apart.
Let erop dat alle voedingsmiddelen voldoende verhit worden. De temperatuur moet tot minimum 75°C oplopen tot in de kern. Dat doodt zo goed als alle bacteriën. Een speciale thermometer kan hierbij nuttig zijn.
Let extra op kwaliteit, versheid en hygiëne bij gerechten waar geen verhitting aan te pas komt.
Neem elke dag een propere vaatdoek, gewassen bij 60°C. Vaatdoeken zijn echte dierentuinen!
Laat tijdens een barbecue schotels met gegrilde producten, salades en sauzen nooit in de zon staan. Tracht alles warm (wat gebarbecued is) of koud (salades enz.) te houden. Wanneer je verschillende kleine porties voorziet, gaat dit makkelijker. Haal vlees en vis pas uit de koelkast als ze op de barbecue kunnen.
De herfst is al langer in het land. De koude, wind en regen hebben stilaan invloed op neus, handen, haar en huid. Met een goede bescherming en een paar handige beautytrucs loop je er zelfs tijdens het guurste weer even stralend bij.
Haarproblemen Koude temperaturen buiten en de warmte binnen, kunnen een ware ravage aanrichten op jouw haardos. Om pluis tegen te gaan, kan je het haar uitspoelen met koud water. De haarschubben sluiten zich dan en daardoor ziet elke coupe er meteen weer gladder en glanzender uit. Wie een koude douche niet ziet zitten, vindt nog altijd heil bij een goede anti-pluisconditioner. Een voedende haarcrème maakt het haar helemaal pluisvrij. Deze dagcrème voor lokken maakt het heerlijk zacht en kan regelmatig worden gebruikt.
Een hoofdhuid die niet genoeg huidsmeer aanmaakt, wordt droog en stug. Om dit tegen te gaan kan een hoofdmassage goed werken. Daarmee wordt de hoofdhuid gestimuleerd om natuurlijke vetten aan te maken. Neem een klein beetje olie, bijvoorbeeld Jojoba Olie, en met de duim in de nek en de vingers boven op het hoofd, masseer je kleine rondjes van het midden naar de zijkanten toe en weer terug. Daarna goed uitspoelen.
Maskers Niets is zo essentieel als vocht. Een gezonde en stralende huid heeft, vooral tijdens het najaar, veel vet nodig. Vocht- en vetmaskers vullen tekorten aan en reinigen, verzorgen en voorzien de huid van alle broodnodige vitamientjes. Wil je een versterkend masker voor een droge huid zelf maken, pureer dan een halve avocado met een eetlepel yoghurt en een eetlepel honing. Voor een normale huid gebruik je een halve verse ananas met een eetlepel kokosmelk. Pureer het goedje en laat tien minuten inwerken op de huid.
Vocht Naar buiten zonder gezichtscrème kan niet dit seizoen. In het najaar is een vochtregulerende crème onontbeerlijk. Voor een optimaal vochtherstel kan een beschermend serum onder de dagcrème nog betere diensten bewijzen.
Luxebad Een stoombadje doet altijd deugd. Wie rondloopt met een loopneus, weet een warm, stomend bad beslist te appreciëren. De stoom werkt in op de luchtwegen, een essentiële olie in het water werkt ontspannend. Wintervoeten of koude onderdanen zijn al even gek op een warm bad. Masseer ze daarna in met vaseline, een lichaamscrème of een olie om ze op temperatuur te houden.
Handen Ook handen kunnen extra aandacht gebruiken. Omdat de huid daar dunner is en minder talgkliertjes bevat, dienen ze soepel en zacht gehouden met een handcrème. Zijn ze erg droog, dan kan een intensief voedende crème helpen. Verpak de handen nadien in folie of een plastic handschoen. Na een kwartier inwerken zijn ze weer soepel en zacht.
Tere lippen Ruwe lippen zijn evenzeer een typische najaarskwaal. Deze zone bevat geen talgklieren, waardoor tere lippen bescherming vragen tegen uitdrogen. Het vet dat van nature ontbreekt, moet worden aangevuld met een lipbalsem. Wie last heeft van velletjes, kan de lippen masseren met een zachte tandenborstel. Ook een scrubbing met een beetje rietsuiker kan werken. Resultaat is een goede doorbloeding en een zacht resultaat.
Ouders willen het tegenwoordig té goed doen met hun kinderen, door hen af te schermen van alle pijn, leed of schade. Hyperparenting is een steeds vaker voorkomend fenomeen. Dat blijkt uit verschillende studies naar evoluties in ouderschap. Wie kleintjes teveel wil afschermen, schaadt meer dan lief is. Overbescherming en overbezorgdheid zijn uiteindelijk geen goede zaak, niet voor de kleine en niet voor mama of papa.
Grotere druk We willen het allemaal té goed en té snel doen en het moet vooral lonen. In een samenleving met meer gevaren, laten we onze kinderen niet graag los en denken wij het voor hen te moeten oplossen.
Veel sportactiviteiten, sociale bezigheden en het extra stimuleren van vaardigheden, maken de druk voor de kleine niet alleen groter, maar ook voor de ouders zelf. Geen dertig procent van alle jonge mama's slaagt erin om naast taxi-chauffeur te spelen en de huishoudelijke activiteiten, nog tijd te vinden voor zichzelf.
Vallen en opstaan Gezinnen bestaan uit minder personen dan vroeger. Zoveel kostbaars vraagt, in ons gedachtengoed, extra bescherming. Daar schuilt net het gevaar. Volgens een Brits onderzoek zijn overbeschermde kleintjes net minder zelfzeker. Ook worden ze vaker gepest. Hoe goed we het ook bedoelen, uiteindelijk moet een kind ook leren vallen en opstaan. In het grote leven zal dat regelmatig gebeuren. We leren immers door ervaring. Vooral door slechte ervaringen.
Ouders hebben een druk bestaan en zijn niet altijd aanwezig op het thuisfront. In plaats van het bevredigen van de basisbehoeften van hun kind, dreigen ze bezig te zijn met het wegwerken van hun schuldgevoel over hun geringe aanwezigheid. In materiaal opzicht komt dat vaak voor.
Prestaties Stilaan lijkt er zelfs stille competitie gaande onder ouders. De investering moet lonen, en hyperparenting maakt het dan ook zeer moeilijk om te aanvaarden dat je kind het minder goed doet. Ze maken zich nog meer zorgen om de kansen die hun kind zal krijgen. Hoe paradoxaal het ook klinkt, ouders zijn daardoor niet enkel gericht op de gezonde ontwikkeling van het kind, maar focussen teveel op academische prestaties.
Hoe omgaan met kinderen
Broers en zussen kunnen de beste vrienden zijn, maar ook de grootste vijanden. Als ouder kan je hen leren opgroeien tot beste maatjes. Als ouder maak je ook steeds weer komaf met ruzies in het gezin.
De volgorde in het gezin bepaalt deels het karakter van het kind.
Spelen ze mooi samen, geef hen complimentjes.
Zorgen voor afwisseling geeft hen geen kans tot vervelen
Toon genegenheid en zeker geen agressief gedrag als voorbeeld.
Verveling leidt vaak tot gekibbel.
Geen negatieve aandacht Spelen ze mooi samen, zeg het hen. Al hebben we de neiging kinderen rustig te laten spelen als ze goed overeenkomen, geef hen toch af en toe complimentjes. Al te vaak komen we enkel tussen als ze ruzie hebben. Zo krijgen kleine kapoenen negatieve aandacht. Laat aandacht nu net hetgene zijn dat ze willen, waardoor kinderen vlug weten hoe ze die krijgen.
Voorbeeldfunctie Geef het goeie voorbeeld. Probeer zelf met anderen gepast om te gaan. Al vlug apen kleintjes jouw gedrag na en gebruiken ze jouw methode om een ruzie op te lossen. Tracht steeds problemen met anderen uit te praten, blijf kalm en reageer zelf niet agressief.
Voldoende prikkels Hou hen bezig. Verveling leidt vaak tot slecht gedrag. Gekibbel ontstaat voor pietluttigheden. Probeer op moment hun aandacht af te leiden naar andere bezigheden.
Volgorde De volgorde in het gezin bepaalt voor een deel het karakter van het kind. Hou daar rekening mee. De oudste gasten eisen al vlug een speciaal plaatsje op in het gezin. Als echte leiderfiguren reageren ze zelfbewuster en serieuzer. De jongste kinderen zijn vaak creatiever, charmanter en rebelser. Over het algemeen hebben ze van nature meer affectie nodig.
Het middelste kind heeft een minder duidelijke plaats. Vaak voelen ze zich binnen het gezin buitengesloten en hopen ze op meer aandacht. Het leven is voor hen niet altijd rechtvaardig en dat zal je als ouder geweten hebben. Vriendschap is voor hen uiterst belangrijk. Hun gevoelig karakter maakt dat ze over een sterker inlevingsgevoel beschikken. Baby Krijg je er binnenkort een baby bij, betrek de andere kleintjes op voorhand en laat hen mee voor de allerkleinste zorgen. Zoeken naar een naam, hen betrekken bij de aankleding van de babykamer en de aankoop van babyspullen, doet meebeleven. Eenmaal geboren, kunnen ze helpen met de luiers of de babykleedjes aan te brengen.
Stapje terug Voorzie dagelijks wel voldoende tijd met de grotere kinderen. Laat hen voelen dat ze nog net zo belangrijk zijn als toen de baby nog niet geboren was. Wees niet boos als de oudsten opnieuw enkele stapjes terug zetten in gedrag en ontwikkeling. Plots hebben ze jouw hulp nodig bij het aantrekken van de schoenen of rollen traantjes sneller over de wangen. Heb hier begrip voor, na een tijdje gaat dit gedrag wel weer over.
Ouders willen kinderen gecontroleerd loslaten
Ouders willen hun kinderen een zekere vrijheid geven om dingen zelf te ontdekken, maar bakenen eveneens af wat mag en niet. Dat blijkt uit een onderzoek bij 400 ouders van kinderen tussen 0 en 3 jaar oud.
Eigen ritme Zowel Vlamingen (84 %) als Walen (97%) vinden het belangrijk dat hun kind op zijn eigen manier en ritme leert ontdekken. Daarbij geeft ongeveer hetzelfde aantal aan dat de kinderen zich daarbij aan de gemaakte afspraken moeten houden. Als het kind iets doet dat niet hoort, dan vindt 81% van de Franstalige en 68% van de Vlaamse ouders dat dat gedrag bestraft moet worden.
Verschuiving Een trend die de onderzoekers hier uit afleiden, is dat 4 op 5 ouders het normaal vinden dat hun leven in het teken van de kinderen staat. Dat is een verschuiving ten opzichte van de generatie babyboomers, waarbij thema's als werk centraal stonden.
Overbescherming De verschuiving zorgt ervoor dat kinderen vaak overbeschermd worden en dat ouders twijfelen aan hun opvoedcapaciteiten. Zo voelt 60% van de vrouwen de druk om een perfecte mama te zijn. De helft van de mannelijke deelnemers denkt daar hetzelfde over.
Evenwicht Iets meer dan de helft van de vrouwen (56%) vindt kinderen opvoeden moeilijker dan verwacht, tegenover 36% van de mannen. Een evenwicht vinden tussen werk en privéleven lukt voor 56% van de vrouwen en 80% van de mannen. Daarnaast wil 72% van de vrouwen wat meer tijd voor zichzelf uittrekken zonder zich schuldig te voelen. Bij de mannen is dit 45%.
Waarden De belangrijkste waarden die ouders willen doorgeven aan hun kinderen, verschillen niet veel over de jaren heen. Eerlijkheid, beleefdheid, zelfrespect, respect, verantwoordelijkheid en gezondheid zijn de belangrijkste waarden. Opvallend is dat er enkele nieuwe zoals ruimdenkendheid, plezier en onafhankelijkheid bijgekomen zijn.
Ideale ouders nemen tijd voor hun kind
Kinderen vinden het erg belangrijk dat ze genoeg aandacht van hun ouders krijgen. Jonge kinderen doen in die tijd het liefst leuke dingen, de iets oudere generatie brengt die liever door met een goed gesprek. Dat blijkt uit een onderzoek met 800 kinderen van 7 tot en met 15 jaar.
Veel zakgeld, verwennerij en een mooie auto staan veel lager dan aandacht op het ranglijstje van de ondervraagde kinderen. Ideale ouders hoeven bovendien niet alles goed te vinden.
Moeders populairder 80% van de kroost vindt dat ze een goede relatie met hun ouders hebben. Moeders zijn populairder dan vaders. Ze zijn erg lief en kunnen goed luisteren, vindt het merendeel. Een negatief kantje van moeders is dat ze geen gevoel voor humor hebben. Slechts 20% van de jonge kinderen vindt zijn of haar vader 'heel erg lief'. En slechts 20% vindt dat zijn vader er goed uit ziet.
Seksuele voorlichting Ruim een derde van de jongeren vindt het écht niet kunnen dat een vader of moeder meegaat op een schooluitstap. Ook ruziemaken met de juf of meester bij een slecht rapport, is 'not done'. De moeder is de belangrijkste gesprekspartner voor seksuele voorlichting. Een derde van de jongeren zegt zo'n een gesprek niet met vader te willen voeren.
Ook grootouders nemen steeds vaker tijd voor hun kleinkinderen >
American Cars De Geschiedenis van de Amerikaanse Auto
In dit item brengt Hotnews u een overzicht van Amerikaanse wagens. Wie naar de Verenigde Staten reist, merkt al snel dat dit niet alleen een ander continent is, maar in veel gevallen ook een andere wereld. Kleine Smartjes zoals in Europa zijn daar praktisch niet te vinden; integendeel, zelfs de Amerikaanse middenklasser is met gemiddeld zo'n vijf meter bijzonder groot uitgevallen. Maar hoe komt het dat Amerikaanse auto's zo uit de kluiten gewassen zijn?
Zoals bij zoveel vragen ligt het antwoord in de historie: Amerikaanse auto's van nu zijn zo groot omdat ze dat in het verleden altijd al waren. Hoewel, altijd... de auto industrie begon ooit met een andere instelling.
Tot ongeveer 1908 stelde de auto industrie in de VS weinig voor; er waren in 1900 slechts 8.000 auto's geregistreerd in het hele land. Tot 1895 hadden vooral Frankrijk en Duitsland het voortouw genomen, ondanks het feit dat de olieprijzen in de Verenigde Staten op dat moment erg laag waren. Pas met de innoveringen van Henry Ford, een slimme technicus die zelf (in de staat Michigan) had meegemaakt hoe afgesloten de landelijke gebieden van de VS waren van de stedelijke gebieden, begon de Amerikaanse auto-industrie serieuze vormen aan te nemen.
Hij bouwde zelf zijn eerste benzinemotor in 1892, en richtte tien jaar later de Ford Motor Company op. Hij wilde een veilige, betrouwbare auto bouwen die eenvoudig te besturen was, en daarnaast ook nog eens betaalbaar voor de kleine man. Dan, zo hoopte hij, zouden ook de landelijke gebieden van Amerika eindelijk ontsloten kunnen worden.
Het resultaat was de Model T met een kostprijs van $850, uitgebracht in 1908. De boeren van het Midwesten leerden al snel hoe handig deze wagen was, en van 1908 tot 1916 liep het aantal verkopen op van ongeveer 6.000 naar 577.000; tegen die tijd kostte de auto niet meer dan $360. In 1927, toen de productie van de Model T werd stopgezet, waren er ruim 15 miljoen van verkocht en reed de hele natie in Ford's creatie.
Ford Model T uit 1915
Ford zorgde echter ook voor een revolutie op een ander gebied. In 1914, toen fabrieksarbeiders in Amerika gemiddeld zo'n $11 per week verdienden, verhoogde Ford het loon van zijn werknemers naar $5 per dag om ze in staat te stellen zelf ook een Model T te kunnen aanschaffen. Het resultaat? Ford werd nog rijker - hij was in zijn hoogtijdagen zelfs de rijkste man ter wereld.
In het jaar dat de Model T voor het eerst werd uitgebracht, gebeurde er echter nog iets belangwekkends in de auto industrie in de VS: General Motors werd opgericht door William Durant. De filosofie achter dit autobedrijf was compleet anders dan die van Ford. In plaats van één auto voor iedereen te bouwen, wilde Durant een hele rij compleet verschillende auto's bouwen - zodat iedereen in Amerika naar eigen smaak een auto kon uitkiezen.
Klein, groot, twee- en vierzitter, en ook: in verschillende kleuren (de Model T van Ford was er maar in één kleur: zwart). Dus richtte Durant verschillende merken op: Buick, Cadillac, Chevrolet, Oldsmobile, en Pontiac. Rond 1920 verkocht deze 'nieuweling' al bijna 200.000 auto's per jaar.
Het resultaat van (grotendeels) deze twee bedrijven, en daarnaast Chrysler en Dodge, was enorm: het aantal geregistreerde auto's in Amerika steeg van bijna niets in 1900 naar 26.5 miljoen in 1929, wat betekende dat er één auto was per vijf Amerikanen. De Europese autofabrikanten hadden het nakijken; Detroit in Michigan was nu het autocentrum van de wereld.
De groei van de de auto industrie in de Verenigde Staten had grote gevolgen voor het land. De 'suburbs', stadjes die verder weg lagen van de werkgelegenheid, werden nu bereikbaar voor de gewone man en groeiden dus explosief. Goede voorbeelden zijn Beverly Hills (bij Los Angeles) en Elmwood Park (bij Chicago), die tussen 1920 en 1930 respectievelijk met 2845% en 717% groeiden.
Deel 2 : Verval van de Amerikaanse Auto (1929-1946)
De Roaring Twenties
Zoals zoveel goederen in de jaren '20 van de vorige eeuw, werd ook de Amerikaanse auto veelal gekocht op afgetaling. De 'Roaring Twenties', zoals deze jaren genoemd werden, zagen een grote stijging in de verkoop van allerlei soorten duurdere goederen, zoals de auto, die niet in één keer afbetaald kon worden. Dit systeem leek voor iedereen te werken ; de gewone man kon zich iets meer veroorloven, en de fabrikanten zagen hun verkopen recordhoogtes bereiken. Aan het eind van de jaren 20 daalden de verkopen echter spectaculair en het hele kaartenhuis storte in oktober 1929 in elkaar. Plotseling kwam men erachter dat dit systeem van afbetaling helemaal niet werkte: immers, hoe kun je een nieuwe koelkast of auto kopen als je de oude nog moet afbetalen? Al die mensen die nog vastzaten aan afbetalingstermijnen kochten dus steeds minder in een poging nog wat geld over te houden voor het brood op de plank.
Het gevolg was, dat de verkopen stagneerden, waardoor de productie daalde en de winsten kelderden, waardoor de arbeiders op straat kwamen te staan. Deze ontslagen arbeiders konden dan geen afbetalingen meer maken, waardoor de verliezen nog verder groeiden, en nog meer mensen op straat kwamen te staan. Duizenden bedrijven gingen in enkele weken bankroet, en in de paniek die volgde ging de beurs op Wall Street tegen de vlakte.
Plymouth uit 1935
De Grote Depressie
In de daaropvolgende jaren ging het slecht - erg slecht - met de auto industrie van de VS. De vicieuze cirkel was rond: de mensen waren arm en werkeloos, en kochten dus niets, waardoor de bedrijven ook niemand konden inhuren voor werk. Vele bekende en minder bekende merken gingen kopje onder, zoals de Duesenburg van Auburn Automobile Co. en de Hupmobile (ja, dat was een echte naam!). Ook Ford moest bijna opdoeken, maar niemand wist dit doordat het autobedrijf in private handen was en de boekhouding uiterst primitief.
Temidden van deze economische malaise werd ook de werknemersorganisatie United Auto Workers gevormd. Deze organisatie kwam voort uit stakingen bij Ford en GM in 1937, en zorgde voor nog grotere verliezen bij de overgebleven autofabrikanten.
Buick uit 1940
In 1941 werd Amerika betrokken bij de Tweede Wereldoorlog. Grote delen van de industrie van het land werden ingezet voor de oorlogsproductie, en ook de Amerikaanse personenauto moest eraan geloven. Alle autofabrieken werden ingezet bij het bouwen van oorlogsmaterieel, en de laatste Amerikaanse auto tijdens de Tweede Wereldoorlog rolde op 9 februari 1942 van de band.
Deel 3 : Het Gouden Tijdperk van de Amerikaanse Auto (1946-1969)
Herpositionering van de autofabrikanten
In 1946 begonnen de eerste personenauto's weer van de band te rollen, een grote verandering na de jarenlange productie van de nieuwe Jeep en ander oorlogsmaterieel. Honderdduizenden jonge mannen kwamen terug van het front, met geld in hun zakken - en de wens om een auto te bezitten.
In Europa lag de auto-industrie op z'n rug, nu het hele continent in puin lag. In de Verenigde Staten was echter weer genoeg geld voorhanden, en bedrijven als Ford en GM konden de hernieuwde vraag naar de Amerikaanse auto nauwelijks aan. Alles wat kon rijden en vier wielen en een motor bezat, werd verkocht.
Chevrolet Fleetmaster uit 1948
Toch gingen vele grote en minder grote namen andermaal kopje onder; onder hen American Motors, Studebaker, en Kaiser-Frazer. De reden: het kostenplaatje. Hoewel ze soms redelijke aantallen Amerikaanse auto's verkochten, deden veel autofabrikanten dit met verlies. Er werden nu bovendien jaarlijks nieuwe modellen geïntroduceerd, wat nog meer extra kosten met zich meebracht. Vele kleinere merken konden dit niet bolwerken en gingen failliet.
In 1948 en 1949 deden zich enkele belangrijke verschuivingen in de Amerikaanse auto-industrie voor. Ten eerste kwam in 1948 de eerste Cadillac uit met de kenmerkende vinnen, een idee dat in de daarop volgende jaren door andere autofabrikanten werd overgenomen. Ten tweede versloegen de nieuwe Ford-modellen van 1949 de wat oubolligere modellen van Chrysler, waardoor de laatste zijn nummer 1 positie permanent verloor.
Met GM en Ford in de leiderspositie werd de Amerikaanse auto steeds groter en ruimer; luxe werd belangrijker, net als motorcapaciteit. Het grote publiek werd er spontaan verliefd op en de verkopen van de Amerikaanse auto stegen naar ongekende hoogten: 4,8 miljoen stuks in 1949 en 7,2 miljoen in 1955.
Ford Thunderbird uit 1955
Vervuiling aan de horizon
Langzaamaan kwam er echter ook een probleem in zicht. In Los Angeles werd meer en meer smog gezien, en de grote, benzineslurpende Amerikaanse auto werd aangemerkt als oorzaak. Vanuit Europa werden nieuwe, kleinere modellen geleverd van onder andere Volkswagen, Porsche en Triumph. In 1956 werden minder Amerikaanse auto's verkocht terwijl de importverkopen verdubbelden; de giganten van Detroit werden nu ook wakker geschud.
Chrysler New Yorker uit 1961
In 1960 werden nieuwe "compacte" (maar naar Europese maatstaven nog steeds grote) modellen geïntroduceerd, zoals de Ford Falcon, Plymouth Valiant en Chevrolet Corvair. Vooral de Corvair deed veel stof opwaaien, maar niet in positieve zin. De auto bleek een levensgevaarlijk stuk blik en veroorzaakte vele dodelijke ongelukken. In 1965 werden er enige veranderingen aangebracht, maar tegen die tijd reden er al ruim een miljoen over de Amerikaanse wegen.
Een jonge afgestudeerde rechtenstudent genaamd Ralph Nader (dezelfde die de Groenen vertegenwoordigde in de Amerikaanse verkiezingen van 2000) onderzocht de auto en schreef een boek getiteld "Unsafe At Any Speed" - een aanklacht tegen zowel de Amerikaanse auto-industrie in het algemeen als, meer specifiek, de Corvair.
Er volgde een ingewikkeld schandaal dat eindigde met een publiek excuus van GM aan Nader. Hoewel het model van 1965 veel veiliger was dan dat van 1960, was de Corvair tot de ondergang gedoemd; iets dat nog eens versneld werd door het nieuwe model van Ford in 1964, de Mustang. De verkopen van de Corvair daalden razendsnel, en in 1969 verdween de auto stilletjes van het toneel.
Chevrolet Corvair Corsa uit 1966
De verkopen van de Amerikaanse auto bleven hoog ondanks alle schandalen, maar er was iets veranderd. De auto had niet langer het onaantastbare imago van de jaren '40 en '50, en de verliefdheid van veel Amerikanen met hun favoriete modellen Amerikaanse auto, zo werd gezegd, was voorbij.
Tussen 1960 en 1970 veranderde er meer in de Amerikaanse auto-industrie: de visionairs die mooie modellen wilden voor iedere Amerikaan verdwenen, en hun plaats werd overgenomen door economen en andere financiële experts. Het resultaat was dat er na 1970 modellen uitkwamen die voor veel mensen hun charme verloren hadden. Ze begonnen dan ook in een andere richting te kijken: Europa - en Japan.
Pontiac Firebird Trans Am uit 1970
Er was wel meer mis met de Amerikaanse auto, zoals ook het schandaal met de Corvair had getoond. Ze waren enorm groot, zwaar, onveilig, en luxueus, met standaard allerlei dure gimmicks zoals electrische zijramen en remmen. Ze slurpten benzine als nooit tevoren, soms niet minder dan 1 op 4. Maar wie maalde erom: benzine was spotgoedkoop. Begin 1973 kostte één gallon (3,8 liter) niet meer dan 37 dollarcent.
In 1973 werd 40% van de olie in de VS geïmporteerd, en toen de OPEC plotseling besloot het land niet langer van olie te voorzien, was het hek van de dam. Plotseling had men auto's nodig die minder benzine verbruikten en daar was de Amerikaanse auto niet op gebouwd. De Amerikaanse auto-industrie had dan ook geen antwoord op deze gebeurtenis.
Chevrolet Camaro
De Japanners wel. Zij zagen hun kans schoon en infiltreerden de Amerikaanse markt op grote schaal met hun kleinere, zuinigere autootjes. Zelfs Volkswagen, sinds 1950 de importkoning in de VS, moest eraan geloven: in 1975 en 1976 haalden Toyota en Nissan de Europese autofabrikant in. Tegen 1980 verkochten de Japanners al 2,5 miljoen auto's per jaar, zo'n 25% van de complete jaaromzet.
Amerikaanse auto's op een freeway
Lee Iacocca, een slimme autoverkoper van Ford en later het brein achter de succesvolle Mustang, had het tot president van Ford had geschopt en haalde de Amerikaanse auto althans gedeeltelijk weer uit het slop. Hij wist wat Amerikanen zo mooi vonden aan auto's en produceerde dus niet alleen modellen die de financiële bazen wilden verkopen. Dit werkte niet in zijn voordeel, en al in 1978 werd hij ontslagen.
Iaccoca trok meteen naar Chrysler, dat grote problemen had het hoofd boven water te houden. Hij vroeg de Amerikaanse overheid om hulp en kreeg die - 1.2 biljoen dollar. Hij werd een volksheld en verscheen in 1981 persoonlijk op tv om de nieuwe Chrysler LeBaron aan te prijzen.
Na een tweede oliecrisis in 1979 was de maat voor veel Amerikanen vol. Als ze hun grote Amerikaanse auto niet na 1973 al gedumpt hadden, deden ze dat nu en kochten de kleinere en zuinigere Japanners. De grote, zware Amerikaanse auto's verdwenen langzaam van het toneel en maakten plaats voor kleinere, veiligere modellen. In Detroit zat men met de handen in het haar.
De infiltratie van de Aziatische merken
Sinds die tijd zijn er verscheidene pogingen ondernomen de Amerikaanse auto weer in de mode te brengen. De Aziaten wisten echter niet van ophouden: na Toyota en Nissan kwamen o.a. Subaru (1969), Honda en Mazda (1970), en Mitsubishi (1971) op de Amerikaanse automarkt. In eerste instantie waren alle auto's geïmporteerd, maar in 1982 begon het succesvolle Honda de auto's direct in de VS te fabriceren. Andere merken volgden, en in 1996 werkten er meer Amerikanen in door buitenlanders gebouwde autofabrieken dan in de fabrieken van Ford en Chrysler.
Amerikaanse auto's in winters New York
Toch is het percentage Japanse auto's over de jaren teruggevallen tot 13%. De reden? Verschillende pogingen van fabrikanten van Amerikaanse auto's om de markt terug te winnen misten hun effect niet.
Chevrolet Caprice Classic uit 1986
Het succes van Saturn
Eén van die succesverhalen is de Saturn, een nieuwe auto van General Motors die meer gebaseerd is op de Japanse en Europese modellen (en er dan ook min of meer hetzelfde uitziet). Het bedrijf werd begin 1985 opgericht en fabriceerde in 1990 de eerste auto. In 1995 reden er al een miljoen Saturns rond en was de klantenservice ronduit populair bij de klanten. De Amerikanen zaten weer op de goede weg.
Saturn LS11
De Amerikaanse auto vandaag
Tegenwoordig is er niet echt meer sprake van een 'Amerikaanse auto' - de auto-industrie is globaal geworden. General Motors zit met Opel in Europa, terwijl het Duitse Daimler de zaakjes stevig in handen heeft bij Chrysler. Hoewel veel Amerikaanse auto's nog steeds hun eigen, kenmerkende uitzien hebben, heeft de trend die ingezet is in de jaren '70 duidelijk het groene licht gekregen. De auto's van bijvoorbeeld Oldsmobile zien er tegenwoordig lang niet zo apart Amerikaans uit als 20 jaar geleden, en zelfs Cadillac is van zijn kenmerkende lange, dunne achterlichten afgestapt bij het nieuwste model van de DeVille.
Is dit nog een Amerikaanse auto? Oldsmobile uit de jaren 1990
Veel Amerikanen roemen nog steeds buitenlandse auto's om hun veiligheid en zuinigheid, en ook Volvo heeft als predikaat 'veiligheid voorop' in Amerika. Toch lijkt het aan de andere kant weer enigszins in de mode te komen om een Amerikaanse auto te kopen. Pickup trucks doen het geweldig goed, en maken tegenwoordig bijna de helft van de totale autoverkopen uit. Ze doen het zelfs zo goed, dat ook buitenlandse merken en Amerikaanse merken die zich traditioneel niet aan een pickup wagen, toch een studiemodel bouwen. Voorbeelden zijn Lincoln, Nissan, en zelfs Volkswagen, Mercedes en BMW.
Een andere zeer goedverkopende auto is de SUV: de Sports Utility Vehicle. Dit is een typisch Amerikaanse auto a la Jeep (Grand) Cherokee, waar de buitenlandse merken nu ook achter de feiten aanlopen. In Amerika lopen modellen als de Chevrolet Blazer en Suburban, Dodge Durango, Ford Explorer, Expedition en Excursion, en GMC Yukon al veel langer zeer goed, en nu proberen ook Mercedes (ML320), BMW (X5) en Lexus (RX 300) hun kansen uit op deze snelgroeiende markt.
Stoere pickup truck: Dodge Ram uit 1995
Er is sinds kort zelfs weer een trend waarneembaar die als "Back to the Future" geclassificeerd kan worden: nieuwe, gestroomlijnde modellen van fabrikanten als Ford en Dodge die teruggaan naar de jaren '40 to '60, maar tegelijkertijd ook futuristisch aandoen. Zelfs de Ford Thunderbird ziet er weer enigszins uit als zijn voorganger - maar niet helemaal.
We kunnen alleen maar hopen dat het echte hart van de Amerikaanse auto niet gestorven is, en dat er nog veel unieke modellen zullen uitkomen waaraan we ons kunnen vergapen. Amerika, en de Amerikaanse auto, hebben het in zich. Op naar de toekomst.
In dit gedeelte van de site vindt u wat u nodig heeft ter voorbereiding op uw reis. Het is de moeite de zaak goed voor te bereiden; niet alleen is dat de helft van de lol, maar u gaat u ook een hoop geld uitgeven. Zonde als u zich daarop verkijkt.
De lenteschoonmaak. Elke hygiënische verantwoordelijke heeft er de mond van vol. Maar de lenteschoonmaak is meteen ook een ideaal excuus om je interieur wat op te frissen. Daarom zet Hotnwes vandaag de nieuwste trends op een rijtje. Hier komt het allemaal op neer: ga op zoek naar je eigen stijl.
Modeontwerpers Steeds meer modedesigners wagen zich ook aan spulletjes voor het interieur, meldt Hotnews.be. Sommigen creëren verfgamma's om u tegen te zeggen. Maar nog meer grote namen gaan naast hun kledingcollectie nu ook woonaccessoires ontwerpen.
Eigen stijl Net als bij de mode tegenwoordig is je eigen stijl in je interieur heel belangrijk. Mensen kochten vroeger een volledige woonkamer van hetzelfde merk en dezelfde stijl, omdat toen één bepaald merk trendy was. Maar nu is het belangrijk dat je je woonruimte individueler maakt en je gedurfde en originele combinaties maakt. Op je designertapijtje mag nu een retrotafeltje van de rommelmarkt komen. Ga ook eens op zoek op de zolder naar leuke spulletjes die tal van herinneringen dragen. Je kunt het stuk een moderne toets geven met een hip likje lakverf. Maar je kan het ook gewoon zo laten, tegenwoordig mogen je interieurspulletjes er wat verweerd uitzien.
Contrast Toon ook wat durf in je interieur en werk eens met contrasten. Speel met extremen als wit en zwart, of voor een frissere look ga je voor groen en blauw, grijs en geel, roze en turkoois. Ook bij materiaalkeuzes kun je contrasteren met hout en fluwelen stoffen of met mat en glans. Heeft je leefruimte eerder een industriële look, werk dan qua aankleding met warme, aardse elementen.
Hotnews verrijkt je kennis met de kleinste dingen. Met "Weetjes" brengt Hotnews je op de hoogte van ongewone dingen. Dingen, waar een normale mens niet meer bij stilstaat. Weetjes : Om de 3 dagen exclusief bij Hotnews !
Verliefdheid kan je ziek maken
Geen verliefdheid zonder bijwerkingen als slaapproblemen, concentratieproblemen, minder eetlust, angstaanvallen en darmproblemen. Verliefden kunnen letterlijk ziek worden, dat is wetenschappelijk bewezen. Gelukkig houden de grootste symptomen maar een paar maanden aan.
Hormonen Verliefd zijn doet wat met een mens en zijn hormonen. Chemische stoffen als oxytocines, norepinefrines, dopamines en fenylethylamines, krijgen vrij spel in het lichaam en maken dat we ons zeer verliefd gedragen. Lees: we willen knuffelen, onze drang naar romantiek vergroot en knikken instemmend op alles wat de ander voorstelt.
Zeven vette jaren Na ongeveer zeven jaar lijkt ons lichaam het effect vanzelf te neutraliseren. Meestal slaagt het daar ook in. Vandaar de uitspraak: na zeven vette jaren, komen de zeven magere....
Acute verliefdheid De echte 'acute' verliefdheid met dromerige maanden en zweverige vlinders zijn van nog kortere duur. Deze duurt volgens wetenschappers slechts een paar maanden. Net voldoende om belangrijke beslissingen te nemen over die relatie.
Sinds kort loopt er bij Hotnews alwéér een nieuwe reeks. Als doorwinterde reisfreak laat Hotnews jullie niet alleen van de mooiste streken in het buitenland genieten via het item "Reisinfo", maar wordt ook gedacht aan "Dichtbij-plekjes", plaatsen waar er al eens iets te beleven valt en waar het zonder meer heerlijk vertoeven is. Naast "Vlaanderen mijn land", ook al zo'n prestigieuze reeks die eerder dit jaar werd gepublicieerd via deze site en de inmiddels afgesloten 9-delige reeks "Grensgevallen" is er vanaf nú
Exclusief via Hotnews
"IN DE KIJKER"
Het pittoreske Durbuy van dichterbij bekeken... Op stap in het oude Durbuy
De oorsprong van Durbuy, verborgen in de vallei van de Ourthe, hangt samen met de geschiedenis van zijn kasteel, dat stamt uit de elfde eeuw. De oorsprong van de naam Durbuy ('Duro-Bodions' = woning nabij het versterkte kasteel) is mogelijk van voorlatijnse oorsprong. Durbuy was in die tijd een eiland.
Van de twaalfde tot de dertiende eeuw behoort durbuy toe aan de Graven van Luxemburg. jan Van Bohemen, graaf van Luxemburg en koning van Bohemen, doet alles om de stad zo goed mogelijk te versterken en Durbuy, voorzien van een robuuste ringmuur, wordt een stad in 1331. In de 14e eeuw verliest Durbuy zijn titel van Graafschap. Van 1411 tot 1726 gaat Durbuy in andere handen over. De Mors, de Schoonvorst, de Vrneburg, de la Marck, Oostfrise en de Schetz de Grobendonck.
Lodewijk XIV doet de stad en het kasteel ontmantelen in 1675 en 1689. Vanaf dat ogenblik wordt het kasteel verlaten om een halve eeuw later door de Hertog d'Ursel heropgebouwd te worden. Rond 1882 wordt het gerestaureerd door de Graaf d'Ursel. De familie d'Ursel woont nu nog in het kasteel. De St. Niklaaskerk werd opgetrokken in 1932 en vergroot in 1774 door de Minderbroeders. Hun wapenschilden, bewaard in het gewelf van het koor van 1774, zijn hiervan het beste bewijs.
Kloosters van de Récollectines
De kerk is de trotse eigenaar van een doopvont van 1588, een preekstoel en beelden uit de 17e en de 18e eeuw, waarvan sommige uit de verdwenen parochiekapel komen, relieken van de kapel van St Clara en grafstenen van de Minderbroeders en burgerlui van Durbuy.
Het klooster van de Récollectines is het enige overblijfsel van het oude klooster opgetrokken in 1663-1664 en verkocht tijdens de Franse Revolutie. De kloosterzusters hadden er in 1667 eveneens een kapel opgebouwd, toegewijd aan St. Clara. De hoge muren worden in 1725 opgetrokken op kosten van de Récollectines om hun eigendom af te sluiten. Deze hoge muren maakten deel uit van de stadsomheining. Op het einde van de Jean de Bohêmestraat staat nog steeds de statige gemeentemolen met zijn dikke muren. Er was al sprake van deze molen in de 14e eeuw. Toen in de 17e eeuw de Ourthe-arm, die de stad insloot, toegegooid werd, werd de molen met de rivier verbonden. Die is vandaag de dag verdwenen.
Er valt altijd wel iets te beleven in Durbuy
Bij het ontluiken van de lente zet Durbuy, het kleinste stadje ter wereld, het antiek en de mooie brocante in het zonnetje. Vaak snuif je 's ochtends al de magische sfeer van het middeleeuwse kleine stadje op. Durbuy is vandaag de dag grondig veranderd : het kleine stadje is grondig opgeknapt. Een zestigtal handelszaken - waaronder zo'n twintig restaurants, brasseries en een tiental hotels - hebben deze trend gevolgd en zorgen er voor dat Durbuy een bijzonder gewaardeerd centrum is dat in elk seizoen erg gewaardeerd wordt . Een volledig uitgerust terrein, ook in de winter, is speciaal gereserveerd voor mobilhomes en campers. Op 400 meter van het centrum is een volledig uitgerust terrein voorbehouden aan mobilhomes. De talrijke uitgestippelde wandelingen laten je toe om het adembenemenede landschap te ontdekken. Wat alles nog leuker maakt, is dat het kasteel van Modave op zo'n 20 km van Durbuy steeds z'n poorten opent vanaf eind maart.
Onthou volgende data en breng een bezoek aan Durbuy :
- chocolade en lentefeest in maart, evenals de antiek en brocante festiviteiten - reizen in het land van Folon in april - bezoek van heel wat fanfares in mei - het rivierkreeftenfestival in juni - meer party's en vuurwerk in juli - festival van de klassieke muziek in augustus - muziekconcerten ; bierfeesten ; kaasfeest, het houdt gewoon niet op, ook niet in september - in oktober is er alweer antiek en brocante, en ook het jachthoornfestival, het paddestoelfeest. Er ligt eveneens een glastapijt tentoon - eind oktober - begin november is er de St Hubertusmis in openlucht en gaat het jachthoornfestival gewoon door - en tot slot in de decembermaand is er de overdekte ijsschaatsbaan en de alombekende verlichting met duizenden kaarsen.
300 dagen zon per jaar. Dààrom komen 9 miljoen toeristen naar de Costa del Sol. De meesten zien niet meer van Malaga dan de luchthaven Pablo Ruiz Picasso, genoemd naar zijn beroemdste inwoner ooit. Die zorgt er met een schitterend museum voor dat steeds meer citytrippers in Malaga blijven hangen. En ze hebben gelijk, hier klopt nog het echte Spaanse hart. Bovendien kan je vanuit Brussel elke dag naar Malaga vliegen, naar de zon en het goede leven.
In Malaga ben je onder de Spanjaarden. In tegenstelling tot Sevilla of Granada lopen toeristen er niet in dichte drommen rond, in de tapasbars vind je vooral de Malagueños zelf, en aan de stadsstrandjes van Pedregalejo en El Palo, met hun kleurrijke huisjes en verrukkelijke visrestaurants, is Spaans de voertaal.
Als havenstad is Malaga gewend aan invloeden van buitenaf. De Moren, die acht eeuwen over Al-Andalus regeerden, drukten de grootste stempel op de stad. Herinneringen aan die periode vind je overal terug in de mudejar-bouwstijl. Oud of nagemaakt, zoals de bogen in de 19de-eeuwse stalen constructie in geoxideerd groen van de Mercado Gids Augustin troont ons mee naar een typisch adresje: de Antigua Casa de Guardia, aan de Alameda Principal, de oudste tapasbar van Malaga. Sinds 1840 schenken ze hier de zoete Malagawijnen uit grote donkere houten vaten die achter de toog staan. Jong en oud staan te aperitieven en te babbelen, terwijl de schotels met fritura malagueño (in olijfolie gefrituurde zeevruchten als inktvisjes, mosselen en garnalen) rond gaan.
Na de tapas is het volgens de Spanjaarden pas tijd om aan tafel te gaan. El Chinitas is één van de meest traditionele mésons van Malaga. Ook hier bepalen verse zeevruchten de kaart. Tortilla de camarones (garnaalpannenkoekjes), mejillones (mosselen), conchas finas (schelpen) belanden gemarineerd op ons bord. Onder het goedkeurende oog van de vele beroemde toreros die ons vanop schilderijen en posters aanstaren, tasten we toe.
Picasso is hot Wij hebben een afspraak met Picasso. Het Picassomuseum, gehuisvest in het prachtige Palacio de Buenavista, is een must to see. Er is een permanente collectie van Malagas beroemdste telg, met de uniekste werken uit de privécollectie van Picassos laatste echtgenote Jacqueline. Bovendien bewonder je het werk van de meester in zijn eigen omgeving, de stad ademt Picasso. En om je museumtoer af te sluiten met een bezoek aan zijn geboortehuis aan de Plaza de la Merced 15. In het kleine hoekpand, waar Pablo werd geboren, vind je onder meer een schilderij van de hand van zijn vader waarop de duiven naar verluidt door Pablo als kleuter zijn ingeschilderd.
Banderas Het halfronde Teatro Romano vormde dan weer een inspiratiebron voor Antonio Banderas, Malagas andere bekende telg, die volgens de overlevering op de trappen van dit amfitheater (200 n.C.) zijn eerste stappen als acteur zette. Hij heeft inmiddels in de Calle Granada La Posada de Antonio geopend, een eethuis met Malagese specialiteiten. Met een beetje geluk loop je Antonio er zelfs tegen het lijf. Wie de imposante kathedraal van Malaga (liefkozend La Manquita , de gemankeerde, genoemd omdat ze één toren ontbeert), de indrukwekkende muren van de Moorse vesting Alcazaba, het hoger gelegen Castillo de Gibralfaro (prachtig stadszicht) én het Picassomuseum gezien heeft, is misschien wel te vinden voor een middagje tussen het groen van Malagas 150 jaar oude botanische tuin. El Jardin de la Concepcion, in 1857 door de Markiezen van Casa Loring aangelegd, ligt 4 km ten noorden van de stad. Al twaalf jaar is het landgoed met zijn neoklassiek paleisje met een schitterende, door blauweregen overhangen pergola, open voor het publiek.
De goedkoopste en tegelijk meest romantische plek om deze te eten is in een van de typische strandtentjes, de chiringuitos, aan de oostkant van de stad. Daar eet je voor een paar luttele euros je buik rond. Bij het afrekenen telt de ober gewoon het aantal bordjes op je tafel. Als de zon ondergaat en de hemel boven de Costa del Sol net zo zoet kleurt als het beroemde Malaga-ijs, brandt het vuur al in de vissersbootjes op Playa del Palo. De koks zijn naar hun alternatieve keukentje op het zandstrand verbannen. Daar bakken ze onder de volle maan, in hun alternatieve keuken een houten visserssloep de vangst van de dag op een open vuur, terwijl achter hun rug de golven van de inktzwarte Middellandse Zee zachtjes af en aan rollen.
Praktische reisinformatie Malaga
HOE ERHEEN: Virgin Express vliegt de hele winter door driemaal per dag in 2 uur en 50 minuten. www.virgin-express.com
WEER : Prachtig weer in de zomer met gemiddeld 30°. In de herfst, winter en lente zelden minder onder de 20 graden. Januari en februari zijn evenwel het natst.
PICASSOMUSEUM: niet alleen de collecties zijn schitterend, ook het gebouw zelf is de moeite. Kijk bij binnenkomst zeker even omhoog naar het prachtige houten plafond. Elke dag behalve op maandag open van 10 tot 20 uur en op vrijdag en zaterdag van 10 tot 21uur. 6 euro voor de permanente collectie en 4,50 euro voor de tijdelijke expositie. Een combinatieticket 8 euro. Elke laatste zondag van de maand na 15 uur gratis toegang. Palacio de Buenavista, calle San Agustin 8,