Stuur je aanvraag naar Padebox@telenet.be voor een gratis link of vermelding naar uw site via Hotnews ********** Gratis publi-time. Voor blogsites net onder het gastenboek zie rubriek 'Take a look @'
Voor andere sites : zie rubriek 'Hotlinks naar ...' onderaan deze kolom.
HOTNEWS staat inmiddels in diverse toplijsten vermeld als SUPERBLOGSITE. Wens je uw blog ook vermeld te zien neem dan eens contact op met "De Vrolijke Blogger"
Hotnews Ooit the hottest blogsite of Internet... Steeds met de nieuwste, de leukste, de spannendste en vooral de HEETSTE items ... Welcome bij HOTNEWS !!!
Always full of surprises ...
15-07-2009
Geld : Huren en verhuren
Hoe raakt u van uw (ver)huurder verlost?
Als het van de overheid afhangt, krijgen verhuurders die zich schuldig maken aan illegale uithuiszettingen zwaardere straffen. Maar wanneer kan een verhuurder het huurcontract stopzetten? En wat zijn de rechten van de huurder?
Precieze cijfers van uithuiszettingen bestaan er niet. De inlichtingendienst van Hotnews schat het aantal aanvragen van eigenaars bij de vrederechter om een huurder met dwang uit zijn woning te zetten, op 100 per week in Vlaanderen. Die uithuiszettingen zijn niet altijd wettelijk, zo weet Hotnews. Soms gaat het om illegale uithuiszettingen waarbij de verhuurder de huurder van de ene dag op de andere letterlijk op straat gooit, zonder de geldende procedures te respecteren.
Daarom bereidt Justitie een wet voor die een zwaardere straf invoert voor verhuurders die zich schuldig maken aan zulke illegale praktijken. Daarbij zouden verhuurders een financiële vergoeding moeten betalen aan de verhuurder, als schadeloosstelling.
Maar hoe kan een huurcontract worden verbroken? Wat zijn de rechten en plichten van huurders en verhuurders?
Kan de verhuurder het contract vroegtijdig beëindigen?
Dat hangt af van de duur van het contract. De overeenkomst van korte duur (3 jaar of minder) en overeenkomsten voor het leven kan u niet vroegtijdig stopzetten, tenzij u contractueel anders bent overeengekomen.
Overeenkomsten van 9 jaar of van lange duur kunnen in de volgende gevallen wel vroegtijdig worden stopgezet:
De verhuurder of een familielid gaat er wonen. In dat geval geldt een opzegging van 6 maanden. Die opzegging moet vermelden wie de woning zal betrekken en waarom. De persoon moet er binnen het jaar effectief gaan wonen en er minstens 2 jaar doorlopend blijven wonen. Zo niet, dan heeft de huurder recht op een vergoeding van 18 maanden huurprijs, tenzij de verhuurder buitengewone omstandigheden kan inroepen.
Die nieuwe bewoner kan zijn:
- de verhuurder
- zijn echtgeno(o)t(e)
- zijn kinderen, kleinkinderen of geadopteerde kinderen en de kinderen van de echtgenoot of echtgenote
- ouders, grootouder, en die van de echtgenoot of echtgenote
- broers, zussen, ooms, tantes, neven, nichten en die van de echtgenoot of echtgenote
De huurder kan een bewijs van verwantschap vragen. De verhuurder moet dat binnen de 2 maanden leveren.
De verhuurder voert verbouwings- of renovatiewerken uit. Dat kan de verhuurder pas inroepen op het einde van elke 3-jarige periode en als er een gemotiveerde opzegging van 6 maanden is. Hij zal ook moeten aantonen dat de kosten van die werken 3 jaar huurprijs overtreffen.
De verhuurder betaalt een schadevergoeding. De verhuurder kan op het einde van de eerste of tweede 3-jarige periode de overeenkomst opzeggen zonder motief met een opzegtermijn van 6 maanden. Dan moet hij wel een schadevergoeding betalen. Die bedraagt 9 maanden huur op het einde van de eerste 3-jarige periode en 6 maanden op het einde van de tweede 3-jarige periode.
Kan de huurder het contract vroegtijdig beëindigen?
De huurder kan een contract van korte duur of voor het leven niet vroegtijdig opzeggen, tenzij u anders bent overeengekomen.
Een 9-jarig contract of een contract van lange duur kan de huurder op elk ogenblik opzeggen, zonder motivatie, mits een opzegging van 3 maanden. Doet de huurder dat tijdens de eerste 3 jaar van het contract, dan zal hij de verhuurder wel een vergoeding moeten betalen van:
- 3 maanden huur als hij vertrekt in het eerste jaar
- 2 maanden huur als hij vertrekt in het tweede jaar
- 1 maand huur als hij in het derde jaar vertrekt
Hebt u als verhuurder nagelaten het huurcontract te registreren, dan mag de huurder op elk moment zonder opzegtermijn en zonder vergoeding vertrekken. De wettelijk verplichte registratie van het huurcontract is hier dus wel in uw voordeel als verhuurder.
Lage dollar maakt vakantie op Nederlandse Antillen betaalbaar
Veel te doen op Curaçao
De goedkope dollar is niet alleen een zegen voor wie naar de VS reist, ook eilanden met een munt die aan de dollar is gekoppeld, zoals de Nederlandse Anteillen (Curaçao, Aruba, Bonaire) worden plots een stuk interessanter. Een dollar is er ineens veel minder waard. Curaçao is het boeiendste en kleurrijkste eiland van de drie. Want naast een tropisch paradijs, is het ook een plaats waar je verrukkelijk kan eten, zwemmen met dolfijnen en lalerlei sporten beoefenene. Strand, cactie, natuur en avontuur op het land en onder water. Stilzitten op Curaçao? Forget it. Hotnews neemt je mee.
Willemstad
De hoofdstad van Curaçao ligt aan het Schottegat, een natuurlijke haven. Het water splitst Willemstad letterlijk in tweeën: in Punda, het oudste gedeelte en Otrobana, wat de overkant betekent. Het beeld dat we allemaal kennen van Willemstad is dat van de fleurig in pastelkleuren geschilderde huizen aan de kaai. Deze kleuren sieren ook veel ander gevels op het eiland en geven Curaçao een feestelijk tintje. Het verhaal doet de ronde dat een gezaghebber van het eiland pijn aan de oogen kreeg van het felle zonlicht op de toen nog witgekalkte huizen. Hij verplichtte de inwoners een nieuwe gevelkleur te kiezen voor alle woningen op het eiland. Een andere versie van de legende is dat diezelfde gezaghebber een verffabriek had. De vele bewaarde huizen van de Nederlandse kolonisten geven Willemstad een heel Hollands uitzicht. Kortom: dit is Amsterdam met flowerpower. Een tocht door Otrobanda langs de oude en kleurrijke kolonistenwoningen is een aanrader. Bij de toeristische dienst vind je een duidelijke gids met een wandeling. Vandaag zijn al 700 huizen beschermd als monument en dat merk je. Ontelbare playa's
Met zijn 36 prechtige baaien zoals Playa Lagun of Playa Kalki heb je keuze te over. De lokale bevolking vind je vooral op de Grote en Kleine Knip. Een van de mooiste en kindvreindelijkste stranden is Porto Mari. Wie graag wil jetskiën, een kajak wil huren, op de banaan of tratorband wil achter een boot zal zich zeker amuseren op Baya Beach. Wie niet bang is om van een tien meter hoge rots de zee in te springen, moet het zeker wagen bij Playa Forti; Curaçao is bovendien de hemel voor beginnende duikers, omdat je op minder dan 25 meter diepte al prachtige fauna en flora hebt. Belvedère
Eten op Curaçao doe je bijna altijd met een mooi uitzicht. De meeste beachclubs en restaurants hebben ronduit spectaculaire strandlocaties.
Of je nu in een eigen huisje zit op het strand, zoals in Kontiki Beach, of met de voeten in het zand in Hemingway of op een prachtig terras met uizicht op de jachthaven zoals in Boathouse, je kan overal genieten van lekkere (vis)maaltijden. Blues, het blues-en jazzrestaurant van Hotel Avila, bevindt zich op het einde van een pier. Je loopt er zo naar toe.
Wie van een onbewoond eiland droomt of graag eens een daje wil gaan duiken, moet zeker naar Klein Curaçao. Dit lapje grond is amper 2,5 km lang en 750 meter op zijn breedst en ligt op ca 25 km van het meest zuidoostelijke punt van Curaçao. Op zich is het niet meer dan een zandbank, een verlaten oude vuurtoren en enkele aangespoelde scheepswrakken. Maar de wereld onder water is er onbeschrijflijk mooi. Op enkele meters van de kust kan je gigantische waterschildpadden ontdekken bij het snorkelen en wie even verder gaat duiken, ontdekt een paradijs onder water. Verschillende boten zoals Miss Ann en The Mermaid varen enkele keren per week naar dit eiland. De barbecue op het strand 's middags is inbegrepen in de bootuitstap.
Als er iemand de eer van de Vlamingen hoog houdt op Curaçao, dan is het wel onze goeie Hotnews collega Franky. Sinds twee jaar heeft hij het gastronomische niveau van het eiland met zeker één ster de hoogte in geduwd. Geen toeval dus dat Tom Boonen hier zijn verjaardag kwam vieren met de hele ploeg en dat ook Joop Zoetemelk, prinses Margriet en haar man Pieter van Vollendinges, de acteurs van Thuis en de voltallige Hotnews-redactie hier hun benen onder tafel mochten komen schuiven.
Franky kwam enkele jaren terug voor twee weken proefdraaien en geraakte er niet meer weg. Hij heeft er nog geen moment spijt van gehad. Net zomin als alle klanten die geregeld terugkeren. Het peloton van de betere resaurants laat Franky ver achte zich op Curaçao. Lang leve Franky, het gaat hem goed.
Op de lopende band staan 10 flessen. Dat moet zowat een zesde van de dagproductie zijn. Het uur dat wij aanwezig waren in de 'fabriek' hebben wij het personeel geen enkele fles zien vastpakken om een etiket te kleven of een dopje met een hamertje in te kloppen. De krant moet maar niet zo interessant zijn. Ja we zijn op Curaçao en de lekkerste cocktails van het eiland shake je met Curaçaolikeur, het bekendste exportproduct van het eiland. De helblauwe, -groene, -gele, of -oranje likeur wordt gemaakt uit de schillen van sinaasappels uit Valencia.
Nederland en Curaçao hebben een gruwelijk slavenverleden. Om een goed beeld te krijgen van de onmenselijke behandeling van de lijfeigenen, kan je terecht in Kura Hulanda, het grootste slavenmuseum ter wereld. Het museum doet je onder meer lijfelijk aanvoelen hoe slaven in de slavenschepen over de Atlantische Oceaan werden getransporteerd. Je kan zelf plaasnemen in de buik van zo'n schip en ervaren hoe mensonterend het vervoer moet geweest zijn. Het museum is maar één deel van het Kura Hulandacomplex aan de Sint-Annabaai, opgezet door de Nederlandse multimilojnair Jocob Gelt Dekker. Eind jaren negentig kocht hij 65 oude gebouwen in Otrobanda. Hij liet de vervallen huizen restaureren zoals toen, in de 18de en 19de eeuw. Nu is elk huisje een kamer van het Kura Hulanda-hotel. Het complex behoort ondertussen tot het Werelderfoed van Unesco en is nu een van de hoogtepunten van het eiland.
Actief CuraçaoAls er één cliché is dat niet klopt, dan is het wel dat er op Curaçao alleen maar zee en zon is. De laatste jaren heeft Curaçao flink geïnvesteerd in actieve en sportieve attracties. Snorkelen, duiken naar koraalriffen, vooral aan de zuidwestkant, golfen, fietsen, wandelen, mountainbiken, surfen, zeilen, met quads rijden en met dolfijnen zwemmen Het kan allemaal. Wie actief en passief wil combineren, is hier aan het juiste adres. Wij hebben amper het strand en het zwembad gezien tijdens ons weekje 'actief Curaçao' of was het de schuld van Franky ?
Op het vliegtuig viel het koppel met de gigantische ronde doos al op. De hoed van de bruid nam dan ook twee plaatsen in het vliegtuig in beslag. Ik kon er mijn ogen niet afhouden, ook niet van de bruid, want die had een enorm stel nee netjes blijven Padebox, maar het waren mooie, welgevormde. Kortom, wie op Curaçao huwt, hoeft het niet te bescheiden te houden. De week dat we in Avila Hotel logeerden, was er elke avond een huwelijk met vuurwerk. Het hotel biedt heel wat formules voor trouwers vanaf acht personen.
Praktisch
Hoe erheen
Arke Fly vliegt verschillende maal per week van Amsterdam naar Curaçao in ongeveer 12 uur. Het is er vijf uur vroeger dan in België. Ook KLM en Martinair vliegen naar Curaçao
Beste periode
Wanneer je maar wil. Een belleke naar Hotnews en wij gaan mee. Het is er het hele jaar door ca 28 graden, geen orkanen. Het heetst zijn augustus, september, oktober en onze pinups.
Verblijf
Voordeligst is een pakketreis boeken (hotel + vlucht) bij een touroperator, zoals TravelWorld > www.travelworld.be Voor 7 nachten zonder ontbijt en vluchten betaal je gemiddeld 1.100 euro.
Documenten
Een internationaal paspoort heb je wel nodig
Munt
Antilliaanse gulden en dollars zijn aan elkaar gekoppeld. Hier en daar wordt ook de euro aanvaard, maar de wisselkoers is hier meestal zeer ongunstig.
Al wordt charcuterie nog zo aantrekkelijk aangeprezen bij je slager, meestal is deze lekkernij zeer vet en bovendien nog ongezond ook. Maar wil je toch graag wat vlees op je boterham, waarom zou je dan niet naar mager vlees zoals kip grijpen.
Vet Worst en paté bevatten ongeveer 30% vet, meldt e-gezondheid.be. Daarmee behoren ze tot de vetste soorten van charcuterie. Het slechtste wat je kunt eten is ganzenlever. Wil je toch graag vlees op je boterham, kies dan voor gevogelte of ham, die bevatten slechts tot 5% vet.
Verzadigde vetzuren Alle charcuterie bevat te veel slechte vetten, dit zijn verzadigde vetzuren. Deze vetten vergroten het risico op cardiovasculaire aandoeningen en werden ook al in verband gebracht met het ontstaan van tumoren. Let bij de aankoop van charcuterie vooral op de verhouding van eiwitten en vetstoffen. Als het etenswaar meer vet dan eiwitten bevat, dan eet je het beter niet.
Te zout Charcuterie wordt gemaakt volgens drie processen: drogen, roken en zouten. Bij het laatste proces wordt het vlees met zout ingewreven of in een zoutoplossing ondergedompeld. Zo bewaart het vlees beter en smaakt het ook lekkerder. Maar soms wordt met het vlees geknoeid en dan spuiten producenten zout recht in het vlees. Bij het roken echter maken producenten tegenwoordig gebruik van moderne technieken die de kankerverwekkende stoffen van de traditionele rokerijen uitschakelen.
De meest succesvolle planeetjagers ter wereld hebben 28 nieuwe planeten buiten ons zonnestelsel (exoplaneten) ontdekt. Zo is Hotnews te weten gekomen.
37 objecten Een team van diverse universiteiten met onder meer de eerste ontdekkers van een exoplaneet, Geoffrey Marcy en Paul Butler, alsmede wetenschappers van het Enges-Australisch Planetenzoekteam, stootten enige tijd terug op 37 nieuwe objecten die rond een ster draaien en kleiner zijn dan een ster. Daarvan werden er 28 tot planeet uitgeroepen, waarmee het totaal aantal gevonden exoplaneten in een klap met 12 procent is toegenomen tot inmiddels ongeveer 250 stuks.
Dwergster Bij die 28 zijn er minstens vier nieuwe planetaire stelsels plus drie sterren die elk waarschijnlijk zowel een planeet als bruine dwergster (een mislukte ster) hebben. Minstens dertig procent van alle sterren die een planeet hebben, hebben er ook meer dan één. Omdat kleinere planeten en planeten ver van hun ster moeilijk te vinden zijn, zal dit percentage oplopen als er betere detectiemethodes komen.
Jupiter Volgens Jason Wright van Berkeley is de technologie nu zo ver gevorderd dat astronomen bij het van ver loeren naar ons zonnestelsel, de reuzenplaneet Jupiter zouden opmerken.
Astronomische Eenheid Drie van de 28 exoplaneten draaien rond grote sterren die 1,6 tot 1,9 keer de massa van onze Zon hebben. Van de tot nog toe negen ontdekte exoplaneten rond A-sterren (1,5 keer de massa van onze Zon) bevindt zich één op minder dan één Astronomische Eenheid (AE, de afstand Aarde-Zon) van die ster. Geen enkele draait dichter dan 0,8 AE. Rond dergelijke sterren is de verdeling van planeten anders dan rond Zon-achtige sterren.
Je gebruikt je tanden om te praten, te eten en te lachen. Het is één van onze vaakst gebruikte 'werktuigen'. Toch zijn er heel wat dingen die we niet over ons gebit weten, daarom enkele verrassende feiten over tanden.
Zuur Suiker is niet de enige bedreiging voor je tanden. Suikervrije frisdranken, snoep, fruitsap en andere zure dingen tasten je tandglazuur aan. Vooral citroenzuur is ontzettend slecht. Zure snoepjes hebben bijna dezelfde ph-waarden als batterijzuur, het doet de tanden werkelijk smelten. Kinderen moeten hiermee erg opletten, hun tanden zijn heel kwetsbaar voor zuur. Daarom is het best om zure dingen samen met iets anders te eten, zo beperk je de negatieve effecten.
Tandglazuur IJs, popcorn en tongpiercings kunnen ervoor zorgen dat er stukjes van je tanden afbreken. Popcorn is volgens experts even gevaarlijk voor je tanden als op stenen bijten. Door de combinatie van het harde ijs en de koude is het ook heel slecht voor je tanden, zeker wanneer je veel vullingen hebt. Ook tongpiercings berokkenen schade omdat ze telkens als je praat tegen je tanden slaan.
Fluor We weten allemaal dat fluor belangrijk is voor je tanden. Maar kinderen die er teveel van opnemen voor hun 8 jaar, kunnen een aandoening aan de tanden ontwikkelen. Deze veroorzaakt witte vlekken die na verloop van tijd bruin worden. Ze kunnen niet gebleekt worden door de tandarts. Verder worden je tanden kwetsbaar als je als kind te veel tanpasta opat. Daarom is het belangrijk om erbij te blijven wanneer je kroost de tanden poetst, geef ze ook maar een klein beetje tandpasta en controleer dat ze alles uitspuwen.
Beugels Als je een beugel draagt, is het extra belangrijk goed te poetsen. De eetresten en bacterieën die rond de beugel blijven zitten, tasten je tandglazuur aan. Ook met je tong over je tanden gaan, is een natuurlijke poetsbeurt. Maar mensen met een beugel doen dit minder, omdat het een onaangenaam gevoel geeft. Ook dit verhoogt je risico op gaatjes. Als laatste kan een beugel ook voor lichtere plekken op je tanden zorgen.
Hotnews verrijkt je kennis met de kleinste dingen. Met "Weetjes" brengt Hotnews je op de hoogte van ongewone dingen. Dingen, waar een normale mens niet meer bij stilstaat. Weetjes : Dagelijks exclusief bij Hotnews.
Schoenzolen van gerecycleerde groene theebladeren zijn hét wondermiddel tegen stinkvoeten: ze absorberen de slechte geuren én verspreiden een 'zacht parfum'. Bijkomend voordeel: de zolen zijn soepel en houden bacteriën uit de schoenen. Een Japanse fabrikant deed de ontdekking
De schoenzool wordt gemaakt van de groene theebladeren die gerecycleerd worden na het vullen van twee vijfhonderd milliliter flesjes met groene thee.
De theebladeren komen uit de productie van Itoen, de grootste distributeur van groene thee in Japan. Bij de gerecycleerde theebladeren wordt gekookte hars en een soepel en onverslijtbaar materiaal op basis van rubber toegevoegd.
Mannen noemen vrouwen wel eens 'onbegrijpelijk' of 'mysterieus'. Dat betekent echter ook dat ze vaak in het duister tasten over hoe ze hun object van affectie juist moeten benaderen. Wij geven enkele tips.
1) Kruid je leven Stel een opwindende cocktail samen, door er lustopwekkende kruiden aan toe te voegen. Champagne met saffraanzaadjes, bijvoorbeeld. Saffraan staat gekend als een lustopwekkend kruid. Opgelet: dit betekent niét dat je haar dronken moet voeren. Wil je afspraakje niet drinken of moet ze later op de avond nog rijden, kan je ook het diner kruidig maken.
2) De kracht van bloemen Less is more, ook als het op bloemen aankomt. Want wat zegt méér dan één rode roos? Een kaartje met een lieve boodschap doet de rest.
3) Handenmagic Laat die handjes werken! De huid is ons grootste orgaan en wordt veel te vaak genegeerd. Een ongelofelijke massage met geurende olie en kaarsjes op de achtergrond nodigt misschien wel uit tot meer. Besteed speciale aandacht aan haar rug, schouders, nek en voeten. Geef haar kusjes, vertel haar wat ze voor je betekent, maar hou het daarbij. Knuffel haar. Niet-seksuele aanraking is zeer belangrijk: het ontspant en kan heel speels zijn, en is uiteindelijk een voorbereiding voor meer. Als een vrouw zich goed en veilig bij je voelt, kan ze zich gemakkelijker overgeven.
4) Verrassende afspraakjes Uit eten of naar de cinema gaan, is een cliché-manier om af te spreken. Probeer op te vallen, door bijvoorbeeld een boswandeling te maken of een leuke picknick te organiseren. Verras de dame in kwestie daar niet al te veel mee, want als ze komt opdagen in naaldhakken voor de boswandeling, mag je het afspraakje wel vergeten.
5) Luister goed Luister goed naar de hints die ze tussen de lijnen door meegeeft of naar haar appreciatie of veroordeling van sommige dingen. Onthou die en doe er later iets mee. Dit wordt gemakkelijker naarmate jullie elkaar beter kennen. Hoe verder je geraakt in een relatie, hoe meer verrassing in de intimiteit verwaarloosd wordt terwijl dit zeer belangrijk blijft.
Mannen, waag uw kans!
Het is zeer de vraag of het nog lukt met een appel, maar zeker is dat slechts één rode roos meer zegt dan een heel boeket.
Onweerstaanbare verleidingstips
Marilyn Monroe en Sophia Loren stonden bekend als grootste verleidsters. Wat waren hun geheimen? Hotnews onthult hun trucs waarmee je zo elke man rond je vinger draait.
Vraag raad Een man zal zelf niet gauw om hulp vragen, maar hij doet niet liever dan de redder in nood spelen. Marilyn Monroe had een breed netwerk van mannen die ze raadpleegde. Zelfs al weet je eigenlijk het antwoord, doe af en toe eens alsof. Je kunt er zelfs een complimentje in verwerken. "Ik zie dat je sportief gebouwd bent, ken jij soms een goed fitnesscenter?"
Openingszinnen Camilla verleidde Charles met "Mijn overgrootmoeder was de minnares van jouw overgrootvader. Wat denk je?" Standaardzinnen als "Wat doet een knappe man als jij hier?" mogen, maar experimenteer ook eens. Originaliteit mag, maar leg het er dik op. Onlangs nog raakte bekend dat flirtende vrouwen te subtiel zijn.
Praat over hém Veronica Franco was een wereldberoemde courtisane uit de 16e eeuw. Vaak werd ze betaald om enkel te praten. Zo goed was ze in het opvrijen met woorden. Haar geheim? Ze praatte over zijn interesses. Hij is niet geïnteresseerd in die prachtige handtas of je nieuwe dieet. Laat dus de conversatie rond hem draaien.
Weiger om je te binden Queen Elizabeth I weigerde te trouwen en zij had veel aanbidders. Tuurlijk wil je diep binnenin wel trouwen, het is een kwestie van blufpoker. Flirt er op los. Geniet van het moment en wees onduidelijk over hoe jij jullie toekomst ziet. Dan hoef je enkel nog te wachten, hij zal niet genoeg van je kunnen krijgen.
Striptease Trakteer je man op een intieme striptease en hij verandert in een beest. Sophia Loren toont je hoe het moet in de filmklassieker Yesterday, Today and Tomorrow. Ze verleidt in sexy lingerie haar tegenspeler Marcello Mastroianni. "Traag en sensueel deed ik mijn kleren uit, terwijl ik verleidelijk danste op opwindende muziek." Kijken mag, aankomen niet, toch voor even...
Verleidingslessen voor singles
Regelmatig hebben in Vlaanderen informatiesessies plaats rond 'vrouwen versieren'. Alleenstaanden die moeilijk aan een lief geraken, worden er dan ingewijd in de kunst van het verleiden.
Succes
De liefdeslessen bleken alvast een schot in de roos, bij de eerste sessie kwamen al meteen honderd Vlaamse vrijgezellen opdagen. Volgens de organisator bestonden de heren vooral uit hoogopgeleide dertigers en veertigers. Mannen die zich te vaak fixeren op één hopeloze liefde en er niet meer van los raken.
Tips en trics Het enige wat de jongens na dergelijke cursus moeten doen, zijn de verleidingstrucs toe te passen. Elke single moet het uiteindelijk zelf waarmaken. Vandaar: de tien beste tips die het verschil kunnen maken.
1. Praat niet constant over jezelf. Dit is één van de meest gemaakte fouten door mannen. Vrouwen haten ellenlange monologen. Oplossing: stel haar interessante vragen.
2. Glimlach als je een vrouw aanspreekt. Een vriendelijk gebaar dat in vele gevallen het verschil maakt tussen een goed begin en een afwijzing.
3. Focus je niet op één vrouw want juist dit zal je de das omdoen.
4. Spreek de taal van emoties. Rationeel en zakelijk converseren hou je voor het werk en in de omgang met mannen.
5. Stap je af op een groepje vrouwen, geef in het begin dan iedereen aandacht. Maak hen bondgenoten in plaats van een struikelblok naar de vrouw die je echt wil.
6. Spreek over positieve en interessante dingen. Dames worden verliefd op het gevoel dat je hen geeft.
7. Zoek geen goedkeuring of bevestiging in vrouwen want dan ben je al gezien voor je begint.
8. Wees eerlijk en duidelijk in wie je bent en wat je wilt. Hoe verschillend dat ook mag zijn van haar ideaalbeeld, blijf erbij en ze zal je respecteren. Zoniet... tja
9. Nooit een vrouw overladen met complimenten, vooral als ze die niet heeft verdiend.
Today s world : De verschrikkelijkste landingsbanen ter wereld
De vijf verschrikkelijkste landingsbanen ter wereld
Opgelet! Dit artikel is niet geschikt voor lezers met vliegangst. Of beter gezegd, landingsangst. Je schrikt al terug van een beetje turbulentie? Je slaat paars uit bij de gedachte alleen van een onzachte landing? Dan hebben we één wijze raad: boek vooral geen ticket naar de volgende bestemmingen, die wij met een gerust gemoed hebben bestempeld als de afgrijselijkste landingsbanen ter wereld.
Paro Airport Paro Airport in Bhutan moet zowat de meest meedogenloze landingsplek op aarde zijn. Het vliegveld ligt letterlijk verstopt in een vallei, op 2,2 km hoogte midden in de Himalaya. De enige maatschappij die gek genoeg is om er naartoe te vliegen, is het plaatselijke Druk Air, dat haar piloten eerst een speciale training geeft voor ze hier mogen landen.
Princess Juliana International Airport Landingen op het vliegveld van het Caraïbische Sint-Maarten (Nederlandse Antillen) leveren met de regelmaat van de klok spectaculaire amateurbeelden op van verbouwereerde toeristen. Eigenlijk is de landingsbaan, die amper 2 kilometer lang is, enkel geschikt voor kleine en middelgrote vliegtuigen. Maar laat dit nu net de tweede drukste luchthaven van de oostelijke Caraïben zijn, waar dus heel frequent Boeings 747 en Airbussen A340 van de grote jongens rakelings over het strand scheren.
Gibraltar Airport Maar het kan nog korter. De landingsbaan op Gibraltar is nauwelijks 1,8 kilometer lang en mondt bovendien vrolijk uit in de Middellandse Zee. Piloten moeten bij de landing dus een uiterste precisie aan de dag leggen en heel hard aan de handrem trekken wanneer ze de grond raken. En alsof dat nog niet genoeg klamme handjes oplevert, geniet Gibraltar dankzij zijn unieke ligging van uiterst onvoorspelbare en snel veranderende weersomstandigheden.
Matekane Air Strip Let op de nuance. We hebben het hier zelfs niet meer over een vliegveld of landingsbaan, maar over een landingsstrook. Een streepje zand dus, met een minuscule lengte van 400 meter, op 2.300 meter hoogte in de bergen van de Zuid-Afrikaanse enclave Lesotho. 'Size doesn't matter' horen we je denken, maar opstijgen is hier letterlijk een duik in de dieperik. Het is dus kwestie van zoveel mogelijk snelheid te halen, voor je met je toestel van de bergwand duikt, en hopelijk begint te vliegen.
Malé International Airport Om het met de woorden van een wijs individu te zeggen: Oogjes dicht en snaveltjes toe, als je binnenkort naar de Malediven zou vliegen. Paradijselijk heeft ook voor ons zijn grenzen. Tenzij je met een watervliegtuig aan wal wordt gezet, klinkt een landing op Malé International Airport in ieder geval beter dan ze eruit ziet. Prettige reis!
Een ondoordachte rijstijl wordt afgestraft aan de pomp.
Verbruik één tot twee liter minder
Wie zuinig rijdt en enkele vuistregels volgt, kan zijn verbruik makkelijk met 1 tot 2 liter per 100 kilometer beperken. Dat is niet enkel kostenbesparend maar ook goed voor het milieu. Het beperkt de CO2-uitstoot. Zuinig rijden, staat niet synoniem met zich als een slak door het verkeer bewegen.
Rijstijl De aandacht voor milieuzorg zal de komende jaren alleen maar toenemen. Zo moet de CO2-uitstoot naar beneden. De auto-industrie zoekt volop manieren om benzine of diesel te sparen of ze door alternatieven te vervangen: ethanol, propere diesels, hybride aandrijving (benzine + elektriciteit), waterstof en de brandstofcel (elektriciteit uit waterstof). Veel van deze technologieën zijn verre van productierijp, in België (nog) niet beschikbaar of slaan niet aan bij de gemiddelde autorijder. Die kan in afwachting wel zelf het initiatief nemen en zich een zuinige(r) rijstijl aanmeten.
Vijf redenen Er zijn minstens vijf redenen waarom we beter kiezen voor zuinig rijden. In de eerste plaats helpen we zo, zij het op een bescheiden manier, om de reserves aan fossiele brandstoffen, in dit geval aardolie, beter te bewaren. Aardolie kan dan worden gebruikt voor hoogwaardiger toepassingen in de medische wereld of voor het maken van kunststoffen. Als iedereen zuiniger rijdt, dan wordt het Westen zowel economisch als politiek minder afhankelijk van het woelige Midden-Oosten. Minder verbruik betekent meteen ook dat we minder CO2 produceren, wat het broeikaseffect vertraagt. Zuinig rijden maakt ook dat je sneller verkeerssituaties inschat en meer afstand houdt tot je voorligger. Dat kan enkel maar de veiligheid ten goede komen. Tot slot is er het financiële aspect. Wie erin slaagt om zijn verbruik terug te dringen, bespaart makkelijk 100 tot 200 euro per 10.000 kilometer.
Verkeersstroom Brandstof besparen, betekent dat je zo weinig mogelijk vertraagt, remt en weer versnelt. Van cruciaal belang zijn je snelheid aanpassen aan de verkeersstroom, voldoende afstand houden tot je voorligger en anticiperen op hetgeen andere weggebruikers van plan zijn. Met een dergelijke rijstijl creëer je meer tijd om te vertragen of uit te wijken voor een hindernis. Tijdig vertragen en het goed overwogen benaderen van kruispunten zijn doorslaggevend.
Meer tips om zuiniger te rijden
1. Laat de motor geregeld afstellen. 2. Controleer de bandendruk regelmatig en houd hem op punt, iets wat je makkelijk zelf kunt doen. De waarden staan in het onderhoudsboekje. 3. Laat de airco niet constant opstaan. Houd ramen en schuifdak zoveel mogelijk dicht. 4. Vermijd korte afstanden waarbij de motor geen kans krijgt om zijn normale bedrijfstemperatuur te bereiken. 5. Luister naar de verkeersberichten om zo mogelijk files te vermijden. Stippel eventueel een alternatieve route uit. 6. Vertrek op tijd, zodat je rustig blijft achter het stuur. 7. Rijd niet onnodig rond met een dakkoffer of een fietsendrager. 8. Pas je snelheid aan de verkeersstroom aan en houd op voorhand rekening met verkeerslichten. 9. Houd voldoende afstand met je voorligger zodat je niet meteen moet remmen. 10. Schakel tijdig op en vermijd op die manier hoge toerentallen. Beperk de kruissnelheid tot 110 km/u.
Supertip: Tank altijd 's morgens
Het kost niks en dus snel verdiend. Aan de pomp betaalt u per liter. Maar iedereen weet dat vloeistoffen uitzetten naarmate het warmer wordt. Daarom krijgt u 's morgens als het koel is, meer brandstof per liter dan 's middags als het warm is. In het buitenland wordt er bij de levering van de brandstof aan de tankstations rekening gehouden met de aflevertemperatuur. Nederlandse exploitanten lopen tonnen mis omdat dit hier niet gebeurt. Voor individuele automobilisten is een oplossing nog veel verder weg. Maar wie altijd 's morgens tankt, heeft daar alleen maar voordeel van. Denk er ook aan om regelmatig de juiste bandenspanning te controleren.
Stevige stappers vertrekken wel eens vanuit de laatste Belgische tearoom aan zee om de kustlijn richting Frankrijk te volgen tot in Bray-Dunes, op een steenworp van Adinkerke. Maar deze uitstap duurt nooit lang, want iedereen wil vóór het donker of vóór de vloed terug in het veilige België zijn. De stranden liggen er evenwel nu stil en verlaten bij, maar toch loont het de moeite om er wat langer blijven rond te hangen. Hotnews kan er van meespreken ...
Bray-Dunes blijkt een ideale uitvalbasis om België eens van de andere kant te bekijken. Voor wie richting Calais, Normandië of Bretagne reist, is Bray-Dunes gewoon de eerste afrit in Frankrijk. Deze vergeten gemeente geeft zijn geheimen het beste prijs in het laagseizoen. In de drukke zomermaanden is er immers weinig verschil met de populaire Vlaamse badplaatsen, op de kusttram na. Sinds je er niet meer met Franse frank kan betalen, heb je minder snel een buitenlands gevoel. Maar wie er even rondloopt, krijgt dat gevoel wel degelijk. Misschien is het de afwezigheid van hoogbouw die het badplaatsje dat typische karakter geeft. Het lijkt zo uit de sixties geplukt te zijn.
Bray-Dunes, gesticht in de 19de eeuw door de reder Alphonse Bray, heeft een verleden als vissersdorp. De eenvoudige huizen lagen verscholen in het zand. Nu, jaren later, is het dorp erin geslaagd zijn natuurlijke karakter te behouden. Verdere uitbreiding is een halt toegeroepen. Dat heeft tot gevolg dat Bray-Dunes gevangen zit tussen twee natuurgebieden: La Dune du Perroquet, aan de kant van Adinkerke, en La Dune Marchand aan de kant van Zuydcoote. Beide zijn een paradijs voor wandelaars, met of zonder overenthousiaste stadskinderen.
Frivole huizen Voor architectonische wonderen hoef je niet speciaal naar Bray-Dunes te gaan. Het dijkpad onthult hier en daar wel een statig herenhuis uit vervlogen tijden, maar dat zijn uitzonderingen.
Wie zulke parels uit de jugendstil zoekt, gaat beter naar het naburige Duinkerke. De manier waarop die frivole huizen uit het begin van de 20ste eeuw daar gekomen zijn, heeft alles te maken met de duinen en de verkaveling ervan. In de tweede helft van de 18de eeuw investeerde Gaspard Malo, een Duinkerkse handelaar en reder, in een stuk grond met 700 hectare zand, met de bedoeling er een agrarisch gebied van te maken. Toen dat mislukte, verdeelde de pientere zakenman zijn grond in percelen en verkocht die aan mensen met veel geld. Gelukkig voor ons, die meer dan honderd jaar later leven, hadden Malo en zijn rijke vrienden ook een fijne neus voor stijlvolle art deco. Het voorgaande verhaal illustreert perfect het drama van de verdwijning van de ongerepte duinen, met hun eigen fauna en flora.
Geld tegenover natuur: het is een eeuwenoude discussie. Aan de dicht bevolkte Vlaamse kust won het kapitaal het meestal van de natuur. Voorbij onze landgrens, in Frankrijk, zijn ze gelukkig wat zuiniger omgesprongen met hun natuurgebieden. Onze herfstwandeling begint bij de beklimming van La Dune du Perroquet. Zoals het in de duinen al eens meer voorkomt, blijft er van het pad zelf niet veel meer over dan een berg zand. De wind doet hier duidelijk zijn werk.
Toch hoeft verdwalen niet. De zee, die je vanaf sommige hoge duintoppen ziet, zorgt altijd voor een oriëntatiepunt. Voor de ornithologen onder ons: dit gebied is de perfecte schuilplaats voor zangvogels als de roodborsttapuit of de kneu. Zelfs het ongrijpbare winterkoninkje zoekt en vindt hier in de winter zijn voedsel. De uitgestrektheid van de duinen kan je het best bewonderen vanop de kijkpost in La Dune Marchand, aan de andere kant van het dorp. Je hoeft hierbij absoluut het verschil niet te kennen tussen een zeereepduin, een stuifduin, een paraboolduin of een mosduin. Om van dit landschap te genieten heb je gelukkig geen diploma biologie nodig.
Praktische reisinformatie Bray-Dunes
HOE ERHEEN: Bray-Dunes ligt op 148 km van Brussel en op 4 km van De Panne.
ETEN EN DRINKEN: In Chez Antoine, Digue de Mer 710 serveren ze pizzas, kreeft en oesters tegen zachte prijzen. In La Voile Bleue, Place de lEsplanade 63, moet je iets dieper in de portemonnee tasten, maar de kwaliteit is gelijkaardig.
LOGEERTIPS: Bray-Dunes telt niet veel hotels. Logeren kan in Le Dundee,Avenue de lEglise 183, tel.0033/328 26 63 10. Campings. Vakantiehuizen en appartementen zijn er bij de vleet.
INFO: Office de Tourisme de Bray-Dunes, Place J.Rubben, tel. 0033/328 26 61 09,
Hotnews blijft op dreef. Een gevarieerde schotel van de interessante onderwerpen. Vakantie hoort daar bij. Zó ook Frankrijk. Her en der doorkruisend op zoek naar mooie plekjes, al dan niet met Vlaamse trekjes. "La Douce France" - nu twee-wekelijks op deze site.
PARIS
Parijs is de hoofdstad van de Frankrijk, maar dat wisten jullie natuur al. De stad telt meer dan 11 miljoen inwoners en heeft een bevolkingsdichtheid van 22.000 inwoners per km2. De agglomeratie telt circa 12,5 miljoen inwoners met een bevolkingsdichtheid van 850 per km2.
Parijs wordt door veel mensen beschouwd als de mooiste stad van de wereld. Er zijn veel prachtige gebouwen. De vele musea getuigen van een indrukwekkend verleden. Maar Parijs is niet alleen een stad van kunst en cultuur. Parijs heeft iedereen iets te bieden.
Geschiedenis
Parijs dankt haar naam aan de Gallische stam de Parisii. Deze stam woonde op een eiland in de Seine. De Romeinen noemden de stad toen ze haar veroverden Lutetia Parisiorum en zij construeerden een houten brug vanaf de plaats waar nu de Notre-Dame staat naar het vasteland. In de derde eeuw, toen Parijs een bisschoppelijke residentie en later de hoofdstad van het noordwestelijk deel van het Romeinse rijk werd, woonden er ongeveer 6000 mensen en groeide de stad samen met de welvaart. In 360 werd de naam Lutetia veranderd in die van Parijs.
De voornaamste bezienswaardigheden
De Eiffeltoren De Eiffeltoren werd gebouwd van 1 juli 1887 tot eind mei 1889. De toren is ontworpen door Gustave Eiffel (Dijon 15 dec. 1832 - Parijs 28 dec. 1923) . De toren is oorspronkelijk gebouwd voor de wereldtentoonstelling van 1889. Eigenlijk was het de bedoeling dat de toren zou worden afgebroken na de tentoonstelling. De totale hoogte is 320 meter (inclusief de antenne). Bij zeer warm weer zet hij ongeveer 18 cm uit. De structuur bestaat uit 18038 gekruiste aan elkaar geklonken, metalen stukken. Hiervoor zijn 2.500.000 klinknagels gebruikt. Alle metalen stukken die tot op 1/10 millimeter nauwkeurig berekend en ontworpen waren, werden in stukken van vijf meter in elkaar gezet.
Arc de Triomphe Dit kolossale gebouw is 50 meter hoog en is in het westen van Parijs te vinden. Napoleon had de Arc in 1806 laten bouwen ter ere van zijn militaire succes. Op de Arc kunnen dan ook de namen gelezen worden van een aantal van zijn generaals en van zijn overwinningen. Onder de Arc ligt het graf van de "onbekende soldaat" uit de Eerste Wereldoorlog.
Le Louvre Musee du Louvre is rond 1200 gebouwd als een fort en herbouwd in de 16e eeuw voor het gebruik als paleis. Het begon zijn carrière als een publiek museum in 1793. De beeldhouwwerken, schilderijen en andere kunst zijn in de afgelopen 5 eeuwen bij elkaar gezocht door de Franse regering. In dit museum hangen dan ook meesterwerken vanuit heel Europa. Het meest bekende werk is natuurlijk de Mona Lisa van Leonardo de Vinci.
Maar uiteraard kan je nog veel meer beleven in deze wereldstad. Er is het bruisend nachtleven en overdag zijn er honderden terrasjes om even te verpozen. Hotnews is er bijgevolg als de kippen bij om jullie op kroegentocht te sturen doorheen Parijs ...
Op kroegentocht in Parijs
Op café gaan in Parijs heeft nog altijd iets magisch. Cafés, bars, bistro's en brasseriën zijn in Parijs niet te tellen. Ze zijn er in alle stijlen, alle maten en het is er altijd gezellig druk. Aan hun tafeltjes voerden wereldberoemde artiesten intieme gesprekken en zware discussies, werden filosofieën en theorieën geboren, werd geschiedenis geschreven en ontstonden kunststromingen. Heb je van Parijs alles al gezien wat je kan interesseren, alles al gehoord en gelezen, wat ik sterk betwijfel, dan zul je ongetwijfeld terug je ogen openen voor een nieuwe ontdekking want Parijs is op zichzelf wéér die andere wereld van zodra je de beroemdste of meest historische cafés wilt verkennen. Parijs heeft een cafécultuur om U tegen te zeggen en die je nergens anders ter wereld vindt. Met Hotnews op kroegentocht door de Lichtstad. Kom je mee ?
Brasserie Le Wepler voor filmfreaks
Henry Miller, de beroemde Amerikaanse auteur die ook een tijdje de echtgenoot van Marilyn Monroe was, schreef in Brasserie Le Wepler zijn boeken. De honderd jaar oude brasserie lijkt nog altijd op de boeg van een reuzenschip, hoewel in de jaren 1950 grote delen ervan verdwenen, zoals de dancing en de biljart-academie, om er een cinema op te richten. Wepler heeft altijd iets met film gehad. De Franse vedetten, grote regisseurs, journalisten die er omheen draaiden ieder had zijn stek bij Wepler. En dat is nog altijd zo. De jonge garde van de Franse cinema is er te vinden.
Place de Clichy. Metro Clichy, 18ième arrondissement,
Café de la Paix: grootste terras
Café de la Paix ligt op de rechteroever van de Seine, tegenover de Opéra, en heeft het grootste terras van Parijs, zowat 45 meter, goed voor 400 mensen en een twintigtal garçons. Een café waar Parijzenaars die van hun werk komen niet aan voorbij kunnen. Sir Conan Doyle, de geestelijke vader van Sherlock Holmes, zat hier vaak te schrijven. Oscar Wilde dronk er graag zijn vermouth. Yves Montand en Maurice Chevalier begonnen er hun carrière en zongen nog op het terras.
En hoe kan het anders Ernest Hemingway heeft het hier meer dan eens zeer bont gemaakt na alweer een uitgebreid drinkgelag. Een voorstelling in de Opéra is niet denkbaar zonder een drankje of een croissant in dit café. Wil je een praatje slaan met vele nationaliteiten, zoek dan een plekje op dit terras.
Boulevard des Capucines. Metro: Opéra, 9ième arrondissement
Een beetje Versailles in Le Procope
Brasserie Le Procope, dicht bij het Quartier Latin, is het oudste café van Parijs. Het werd opgericht in 1686 door de jonge Italiaan Francesco Procopio Coltelli, die een nieuw concept voor cafés bedacht omdat de Parijse kroegen en cabarets obscure dronkemansoorden waren waar alleen gespuis kwam. Voor de inrichting van zijn café inspireerde hij zich op het paleis van Versailles: veel spiegels, kristal, marmer, de muren behangen met kostbare stoffen. In dit rijkelijk decor serveerde hij vruchtensorbets en de modedrank van die tijd, koffie.
Omdat de Comédie Française aan de overkant was gevestigd, kwam Molière er regelmatig, en met hem de hele Parijse literaire wereld die hij voorzag van pen, papier en kaarsen. Voltaire, Montesquieu, Jean-Jacques Rousseau, Diderot, Voltaire, Benjamin Franklin, La Fontaine, Balzac en Victor Hugo werden stamgasten. Tijdens de Franse Revolutie kwamen Robespierre, Danton en Marat hier vergaderen. Toen Napoleon Bonaparte nog luitenant was, gaf hij er ooit zijn hoed in pand, omdat hij de rekening niet kon betalen.
Le Procope is nu alleen nog restaurant met als specialiteit zeevruchten, maar ook bijzondere bereidingen van jonge haantjes. De tafel van Voltaire heeft er nog altijd een ereplaats.
Rue de lAncienne Comédie. Metro Odéon, 5ième arrondissement
Nog enkele foto's als afsluiter van "La douce France et son capital Paris"
Om te fietsen en te wandelen zijn dijken en jaagpaden het veiligst, omdat het autoverkeer er niet niet wordt toegelaten. Waarom dan niet eens fietsen, wandelen en varen met elkaar combineren? In Vlaanderen zijn er steeds meer mogelijkheden, en daarvoor hoef je helemaal geen boot te bezitten. De beste suggesties voor de mooiste tochten te land en te water doorheen Vlaanderen en omstreken dankzij Hotnews, tenminste ... als het weer een beetje meezit.
Damme met Lamme Goedzak
Het is een van de meest romantische beelden van Vlaanderen: het wuivende populieren langs de Damse Vaart. Het West-Vlaamse stadje is in de middeleeuwen rijk geworden door haar verbinding met de zee, maar de huidige vaart werd op bevel van Napoleon gegraven om Brugge ooit met de Schelde te verbinden en via een netwerk van kustkanalen de Franse troepen snel te bevoorraden. Zover is het echter niet gekomen, maar dankzij Napoleon hebben we nu wel een pmrachtig kanaal en een fietsparadijs. Met de Lamme Goedzak, een heuse raderboot, kan je van Brugge-Dampoort naar Damme varen. De Goedzak doet er een goed halfuurtje over. Er zijn vijf vaarten per dag, zodat je tijd genoeg hebt om het stadje te bezoeken, er lekker te eten of gewoon rond te wandelen.
De gelijknamige tv-reeks inspireerde ook toerismediensten voor het uitstippelen van een fietstraject van 67 km. Na het vertrek aan de brug van Temse gaat het naar Mariekerke, waar de veerpont zorgt voor een overzet naar Sint-Amands. Ter hoogte van Moerzeke verlaat je de Schelde en fiets je richting Durme tot aan de legendarische Mirabrug, waarna het langs de Durme terug naar Temse gaat
Oost-Vlaanderen heeft ruim 400 km bevaarbare waterwegen en nog meer kreken en kanaaltjes. Om geen nattigheid te voeren, moet je dus echt je best doen. Je kan een bootje huren (Minerva) en zelf tot het kunstenaarsdorp Sint-Martens-Latem varen. Dan ben je een uur of drie onderweg, heen en terug. De bootjes zijn geschikt voor minstens 4 personen en een rij- of liever vaarbewijs heb je helemaal niet nodig.
Je kan ook genieten van georganiseerde tochten op de Leie met Benelux. Je vaart dan met een salonboot langs pittoreske dorpjes als Afsnee en er is tijd voor een wandeling.
Ook leuk is varen op de Leie met de Gentse Barge, de replica van een luxueuze trekschuit uit de 18e eeuw die tussen Gent en Brugge voer. Er zijn zelfs tochten naar Kortrijk.
Net over de taalgrens: naar het Hellend Vlak van Ronquières
Het kanaal Charleroi-Brussel bestaat dit jaar 175 jaar en werd vroeger het kolenkanaal genoemd. Mannen, vrouwen en paarden trokken boten van 70 ton tussen het Waalse steenkoolgebied naar de grotere steden. Een groot deel van wat toen een grauwe vaarroute was, is nu een aantrekkelijke groene waterweg.
Een dagtocht voert je met de bus langs oud scheepsliften en mijnsites. De boot vaart tussen Halle en Ronquières, met een doortocht van het Hellend Vlak, of tussen Strépy en Ronquières met een passage van de scheepslift. Je kan de boottocht van vier uur ook combineren met een fietstrip terug langs het oude kanaal Brussel-Charleroi tot in Sint-Pieters-Leeuw, alwaar de redactie van Hotnews gevestigd is.
Toen het palingvissen op de Nete werd verboden, verbouwden de bootvissers hun palingschuiten om er toeristen mee rond te varen op de kleine Nete in de stad Lier. Deze romantische rondvaarten genieten nu zeer veel succes en laten je op een originele wijze kennismaken met de vele bezienswaardigheden en aantrekkelijke plekjes in het stadje van Felix Timmermans. De tocht brengt je op de binnenwateren tot aan het opmerkelijke Spuihuis, een onderdeel van de omwalling van de stad. De opstapkade ligt aan de achteringang van het begijnhof en nabij de Zimmertoren, twee andere trekpleisters. Je kan je trip ook combineren met een tochtje met de paardenkoets.
Alarmerende cijfers over gehoorschade door mp3-spelers, popconcerten en bioscopen
Lawaai maakt steeds meer slachtoffers
De cijfers zijn ronduit alarmerend: 16% van de jongeren in ons land hebben te kampen met gehoorverlies. Aan de hele universiteit van Gent en in het leger is niemand meer te vinden met een perfect gehoor. Er wordt al jaren gewaarschuwd voor de onherstelbare gehoorschade die luide popconcerten, bioscoopgeluiden, iPods en mp3-spelers kunnen aanrichten.
Als je merkt dat je minder goed hoort, is het al hopeloos te laat. Pas na jaren wordt de schade merkbaar. Lawaai went en je hebt de neiging alles steeds luider te zetten.
"Het belangrijkste effect van gehoorschade is niet dat je het gevoel hebt dat je minder hoort. Wel zal je minder goed een gesprek kunnen volgen als er achtergrondlawaai of luide muziek op de achtergrond is. Dergelijk effect wordt het 'cocktailparty-effect' genoemd. Alle geluiden worden met elkaar vermengd. Nagenoeg alle dertigers worden hier nu al mee geconfronteerd."
"Niet enkel het voluwe is belangrijk, ook de hoge of lage frequentie van de geluidsgolven speelt een rol. In het binnenoor liggen de hoge frequenties het dichtst bij de buitenkand van het oor en zij worden als eerste beschadigd. De belangrijkste medeklinkers zitten in die hoge frequenties: iemand met gehoorschade zal die minder goed horen en op de duur nog enkel klinkers horen".
"Lawaai is in tegenstelling tot wat men denkt niet gevaarlijk voor het trommelvlies. Gehoorschade is een gevolg van het afsterven van de trilharen in het slakkenhuis in het middenoor. Hoe frequenter je wordt blootgesteld aan lawaai, hoe meer haarcellen afsterven en niet meer aangroeien. Telkens je een haarcel verliest, verlies je een frequentie."
"Nog een misverstand over gehoorschade is dat mensen die slecht horen alle geluid harder willen zetten om het beter te verstaan. Het tegendeel is waar: ze horen alles veel scherper, en zijn veel gevoeliger voor geluid, dus zetten ze het volume lager in plaats van hoger."
De haarcellen in onze oren zijn eenvoudigweg niet gemaakt om blootgesteld te worden aan lawaai. In de oertijd waren er helemaal geen luide geluiden. Dat 90 dB als de uiterste 'aanvaardbare' norm wordt gesteld, heeft zelfs een biologische reden : de mens stamt af van de vis, en net zoals bij ons ligt het gehoororgaan in het evenwichtsorgaan. Bij een teveel aan dB worden niet alleen onze oren, maar ook onze ledematen geprikkeld. Bovendien gaat ons limbisch systeem adrenaline produceren, waardoor we een goed gevoel krijgen.
Niemand heeft ons echter gewaarschuwd voor de gevolgen van de blootstelling aan lawaai. In de jaren '70 was er nog geen sprake van gehoorschade bij jongeren, nu blijken de 13-30 jarigen de grootste risicogroep. Maar niet enkel zij behoren tot deze risicogroep: heel wat werknemers in Europa moeten minstens de helft van de werktijd hun stem verheffen om gehoord te worden. Wist je dat gehoorverlies tengevolge van lawaai de meest gemelde beroepsziekte in de Europese Unie was ?
Van wanneer treedt gehoorschade op ?
73 dB
Luide gesprekken
Geen gevaar
75 dB
Stadslawaai
Na 8 uur
78 dB
Verkeerslawaai
Na 4 uur
81 dB
Voorbijrijdende trein
Na 2 uur
84 dB
Zware vrachtwagen
Na 1 uur
90 dB
Popconcerten, houseparty's, iPod, mp3, bioscoop
Na 30 minuten
99 dB
Popconcerten, houseparty's, iPod, mp3, bioscoop
Na 2 minuten
110 dB
Popconcerten, houseparty's, iPod, mp3
Na 7 seconden
120 dB
Popconcerten, houseparty's, iPod, mp3
Onmiddellijk
Tips om uw gehoor te beschermen
In de discotheek
Ga regelmatig weg van de dansvloer
Gebruik deze momenten om je oren rust te geven
Dans ver weg van de speakers
Als je een fuifnummer bent: draag oordoppen
Popconcerten
Als je één groep van dichtbij hebt gezien, bekijk de volgende groep dan van verder
Ga niet naast de grote speakers staan
Wissel regelmatig van plaats in de zaal
Als je vaak concerten bezoekt : draag oordoppen
IPod & mp3
Zet de muziek nooit zo luid dat je geen achtergrondgeluiden meer hoort
Zet het volume steeds lager dan je eerste keuze
Luister maximaal één uur per dag
Op de website van Apple, kan je een geluidsbegrenzer voor je iPod downloaden
Klussen
Voor elke luidruchtige karwei is er aangepaste bescherming. Bescherm je oren als je het gras maait, een bladerenblazer gebruikt, een schuur- of boormachine hanteert, enz.
Binnenshuis
Scherm de 'stille kamers' goed af van de kamers waar tv of radio staat
Zet de wasmachine op rubberen pootjes of in de garage- of kelderruimte.
Sea, sex and sun. The beach, the cocktails. Zonovergoten stranden. Snorkelen. Les "boules de Berlin". Mono- of andere kini's. Schelpjes zoeken. Pootje baaien. Of gewoon genieten van al het moois. Want of je nu een zonneklopper bent of niet, met een strand in de buurt, krijg je pas het echte vakantiegevoel. Maar elk strand ziet er anders uit, het ene is al wat paradijselijker of kindvriendelijker dan het andere. Hotnews ging op zoek naar mooie stranden waar het, in combinatie met andere bezienswaardigheden, heerlijk vertoeven is. Misschien wél de meest geschikte vakantie op maat. Geniet van deze 10-delige serie. 10 weken lang. Elke donderdag. En kies het strand dat het best bij jou past.
Ocho Rios, Jamaica
Romantiek in Ocho Rios, Jamaica Voor een paradijselijke strandvakantie met zijn tweetjes is Jamaica het ideale eiland. Hier geen joelende kinderen of luidruchtige animatieteams die je rust komen verstoren. Twee hotelketens hebben er zich in gespecialiseerd: Couples en Sandals. In Ocho Rios, nabij de beroemde waterval, aan de noordkust van Jamaica, zijn ze beide aanwezig. In het Sandals Dunn's River Villaggio in Italiaanse stijl is de minimumleeftijd voor gasten 18 jaar. Couples Sans Souci en Couples Swept Away verwelkomen naast koppels ook alleen reizenden en families met kinderen vanaf 18 jaar. Hotel Royal Plantation heeft slechts 72 kamers en maakt deel uit van The Leading Small Hotels of the World. Ook in Negril ligt een all-inclusiveresort voor koppels en singles vanaf 18 jaar, met name Swept Away. Overal ligt de nadruk op comfort, rust, gastronomie en wellness in een tropisch droomdecor.
Op cruise naar Ocho Rios
Ocho Rios : Vooreerst de Jamaica Dunn's River en anderzijds zijn heerlijke zandstranden en droomterrassen
Om de automobielsector uit het slop te trekken wordt nagedacht over de invoering van een 'schrootpremie' die mensen moet stimuleren een nieuwe wagen te kopen. Maar doet u er wel altijd beter aan een nieuwe wagen te verkiezen boven een tweedehandse?
De economische crisis slaat hard toe in de automobielsector. Vooral de Amerikaanse autoconstructuers zitten met de handen in het haar en zijn dringend op zoek naar geld. Die crisis laat zich ook in ons land voelen. Zo wordt gevreesd dat General Motors zwaar zal saneren, onder andere in Opel Antwerpen.
Een van de wapens die verschillende landen in de strijd gooien om de auto-industrie er weer bovenop te helpen, is de 'schrootpremie'. Die moet mensen aanmoedigen om hun auto te vervangen door een nieuwe milieuvriendelijke wagen. Zo geeft Duitsland sinds begin dit jaar een premie van 2.500 euro voor elke auto van minstens negen jaar oud die wordt ingeleverd bij aankoop van een nieuwe.
Die aanpak lijkt ook te werken. Door de premie zijn in Duitsland de compacte Polo's van Volkswagen heel populair geworden waardoor Audi Brussel de komende maanden 6.600 extra Volkswagen Polo's moet maken. Het gevolg: de fabriek schrapt alle geplande dagen van economische werkloosheid. En ook in ons land wordt nagedacht over de invoering van een gelijkaardige premie.
Nieuw of tweedehands?
Maar heeft het wel altijd zin om de voorkeur te geven aan een nieuwe wagen boven een tweedehandse? Bij die vergelijking is de 'total cost of ownership' eigenlijk de enige betrouwbare parameter. Dat is het totale kostenplaatje van een auto, gemeten over zijn volledige levensduur. Daarbij wordt rekening gehouden met de aankoopsom, brandstofverbruik, verzekeringspremies, onderhoud,
Bij wijze van voorbeeld gingen we te rade bij Garage Beerens, dealer van onder meer Volkswagen. Het bedrijf verkoopt naast nieuwe wagens ook tweedehandsauto's via dochterbedrijf Necadis. We maken de vergelijking tussen een tweedehandse Passat van vijf jaar oud met 70.000 kilometers op de teller en zetten daar een nieuwe Passat naast met bijna dezelfde opties. Het kostenplaatje voor beide modellen ziet er als volgt uit (klik op het beeld om te vergroten):
35.000 of 24.000 euro?
In dit voorbeeld komt de tweedehandswagen Passat van vijf jaar oud beter uit de afrekening. Vooral de kapitaalderving van de toch nog altijd forse investering in een nieuwe auto en de hohere verzekeringskosten door de omniumverzekering komen de nieuwe Passat duur te staan. Indien u het risico wilt nemen en opteert de omnium te laten vallen, wordt het verschil kleiner, maar ook dan bedragen de kosten per kilometer toch nog altijd 0,31 euro voor de nieuwe Passat. Onze berekening houdt met één onbekende parameter geen rekening: de onzekere inruilwaarde van zowel de nieuwe wagen als de tweedehandswagen. Indien de ineenstorting van beide markten blijft aanhouden, zou de ontwaarding van de auto in beide gevallen fors hoger kunnen liggen, zodat het kostenplaatje nog meer de hoogte in gaat.
De ontwaarding van uw auto
De ontwaarding van uw auto is het verschil tussen aankoopprijs en wederverkoopwaarde. Uiteraard spelen marktfactoren een belangrijke rol, maar toch bestaat er min of meer een concensus omtrent de waardevermindering van een nieuwe auto.
Jaar 1: -25 tot 35%
Jaar 2: nog eens -15%
Jaar 3: nog eens -10%
In de volgende jaren is de ontwaarding slechts fractioneel. De komst van een nieuw model doet de waarde van zijn voorganger nog sneller afkalven.