Stuur je aanvraag naar Padebox@telenet.be voor een gratis link of vermelding naar uw site via Hotnews ********** Gratis publi-time. Voor blogsites net onder het gastenboek zie rubriek 'Take a look @'
Voor andere sites : zie rubriek 'Hotlinks naar ...' onderaan deze kolom.
HOTNEWS staat inmiddels in diverse toplijsten vermeld als SUPERBLOGSITE. Wens je uw blog ook vermeld te zien neem dan eens contact op met "De Vrolijke Blogger"
Hotnews Ooit the hottest blogsite of Internet... Steeds met de nieuwste, de leukste, de spannendste en vooral de HEETSTE items ... Welcome bij HOTNEWS !!!
Always full of surprises ...
15-04-2009
Sorbet : Lente
Man, wat kriebelt het toch bij Hotnews... en bij jullie?
Mannen van middelbare leeftijd die meer dan 7 eieren per week eten, verhogen hun kans op sterfte met een kwart, zo vernam Hotnews na een recent onderzoek. Na een studie op 21.327 mannelijke dokters zijn 7 eieren per week echt wel te veel. Tot zes eieren is er geen probleem, maar vanaf zeven is er een verhoogd risico van 23% op sterfte. Bij mannen met diabetes wordt alle consumptie van eieren geassocieerd met een hoger risico op sterfte, hartaanvallen en beroertes.
Cholesterol Het gevaarlijke aan eieren is dat ze relatief veel cholesterol bevatten, 220 mg per dooier. En dit kan leiden tot hoge cholesterol waarden en een verhoogd risico op hartziekten. Het is niet de eerste keer dat eieren als ongezond afgedaan worden, maar vele experts geloven dat de risico's overdreven werden. De meeste gezonde mensen raken natuurlijke cholesterol op een natuurlijke manier kwijt.
Beperking Het onderzoek heeft wel een beperking, het nam niet de andere eetgewoonten van de mannen in rekening. Het verhoogde risico kan dus ook door andere zaken veroorzaakt worden. Ze merkten wel op dat mannen die het meeste eieren aten ouder en dikker waren en de neiging hadden om meer alcohol te drinken, te roken en minder te sporten. Dit zijn dingen die ook het risico op sterfte en hartaanvallen beïnvloeden. Het is moeilijk om er nu al iets over te zeggen, maar als middelbare mannelijke dokters meer dan een ei per dag eten, dan hebben een grotere kans op een vroege dood, zo blijkt dus. Maar in beperkte mate kunnen eieren deel uitmaken van gezonde eetgewoonten.
Onze Hotnews' voedingsexperte vindt deze resultaten niet meteen verontrustend. Het onderzoek is immers niet volledig. Zij is meer bezorgd om de inname van verzadigde vetten bij de ganse bevolking dan het aantal eieren dat mannen per dag eten.
Natuurrampen zullen leven tegen einde eeuw uitroeien
Terwijl we nu op het punt staan om de kaap van zeven miljard mensen te overschrijden, zal de wereldbevolking tegen 2100 tot slechts één miljard mensen teruggevallen zijn. De klimaatverandering zal tegen het einde van de eeuw het meeste leven op onze planeet uitroeien en de mens is te laat om deze catastrofe te vermijden. Dat zegt de belangrijke Britse klimaatwetenschapper James Lovelock. Sommige delen van de wereld zullen volgens de 89-jarige Brit een woestijn worden, terwijl andere gebieden door het stijgende zeeniveau overspoeld zullen worden.
Eén miljard mensen Lovelock ziet in zijn apocalyptische visie hongersnood, droogte en dood op een nooit geziene schaal. Terwijl we nu op het punt staan om de kaap van zeven miljard mensen te overschrijden, zal de wereldbevolking tegen 2100 tot slechts één miljard mensen teruggevallen zijn. De overgebleven Aardbewoners zullen onderling oorlog voeren om de schrale voorraad voedsel en water te bemachtigen. Lovelock onthulde zijn doembeeld onlangs in een interview met Hotnews.
Sahara in Europa Tegen 2040 zal de temperatuur in de meeste Europese steden in de zomer gemiddeld rond 43 graden liggen, zegt Lovelock. Dat is vergelijkbaar met het huidige gemiddelde in bijvoorbeeld Bagdad of met de hittegolf in de zomer van 2003. Land zal geleidelijk aan in een woestijn veranderen. Het is alsof de Sahara Europa langzaam binnentrekt, aldus de wetenschapper. In de rest van de wereld zullen gelijkaardige scenario's plaatsvinden.
Gedoemd Kunnen we nog iets doen om deze ramp te vermijden? Volgens Lovelock is het daar al te laat voor. Zelfs als we onze CO2-uitstoot aanpakken en een nultolerantie invoeren, dreigen we te mislukken. Het is gewoon te laat om onze planeet nog af te koelen. Lovelock gelooft niet in het nut van zonne-energie of windenergie, hoewel hij toegeeft dat kernenergie kan helpen om de groeiende vraag naar energie te beantwoorden.
Voorspellingen Lovelock is vooral bezorgd omdat niemand lijkt te begrijpen dat dit een dringend probleem is. "Je moet mij de schuld niet geven omdat ik zo'n dramatische voorspelling doe", zegt hij. In 2001 waarschuwde de VN al voor hogere temperaturen tegen de helft van deze eeuw. Ik probeer alleen maar de aandacht van de bevolking op het probleem te vestigen." Lovelock werd vooral beroemd voor zijn Gaia-hypothese, waarin hij stelt dat de Aarde functioneert als een soort superorganisme.
Meer over Dr Lovelock via het item verschenen op 14/09/2008: Wetenschap : Doemscenario >>> Je kan dit inbrengen via de zoekmotor van Hotnews.
Jurkjes en minirokjes zijn in deze zomer. Hoog tijd om de strijd met cellulitis aan te pakken. Al zijn de fameuze vetkussentjes moeilijk weg te krijgen, het kan met enkele eenvoudige basisregeltjes.
Vrouwen dragen de broek Eerlijk is het niet, vetkussentjes hechten zich vooral aan vrouwen. 80 procent van alle dames heeft last van een sinaasappelhuid. Heupen, billen, buik en benen zijn de probleemgebieden. Een gezond eetpatroon en veel bewegen doen wonderen.
Voeding Op het menu moeten veel groente en fruit staan, weinig zouten en een minimum aan dierlijke vetten. Bepaalde vruchten werken circulatiebevorderend en vochtafdrijvend zoals ananas, abrikozen, sinaasappels, bosvruchten, kiwi, perzik, pruimen, kersen of druiven. Koolzuurhoudende frisdranken ban je beter, net als gefrituurde voedingsmiddelen. Wees matig met chocolade, kaas, koffie, eieren of alcohol. Rook niet en drink minstens anderhalve liter water per dag. De combinatie vetten en suikers en de combinatie vetten en zout zijn te mijden. Pas op met crashdiëten, want die maken de dingen alleen maar erger. Het lichaam krijgt plots minder voedingsstoffen binnen, waardoor het meer vetten zal opslaan op plaatsen waar je het liever niet ziet.
Sporten Beweeg. Een bezoek aan het fitnesscentrum mag enkele keren per week. Sporten als zwemmen, fietsen, steppen, op de loopband helpen effectief. Geen tijd om naar het sportcentrum af te zakken? Neem wat vaker de fiets, gebruik de trap in plaats van de lift of tracht elke dag een halfuurtje te wandelen. Smeren Eén ding is zeker: smeren alleen tovert cellulite niet weg. Crèmes zijn geen afslankwonderen. Wel maken ze de benen gladder, egaler en steviger. Eenmaal in de huid gedrongen, kunnen de nieuwe generatie crèmes een beperkte invloed hebben op de vetopslag en vetafbouw. Breng iedere dag dan wel een anti-cellulitis crème of lotion aan. Masseer de crème in, maak daarbij bewegingen richting hart, van je enkels naar de dijen. Op de buik maak je circulerende bewegingen rond de navel. Dure behandelingen Vandaag worden er heel wat, vaak dure, toestellen en behandelingen op de markt gebracht die de vetkussentjes doen verdwijnen. Sommigen werken wel degelijk, maar zijn geen definitieve mirakeloplossingen. Cellulite komt helaas terug als de patiënt zijn voedings- en leefregels verwaarloost. Ook hier is voorkomen beter dan genezen, vooral voor een gezonde portefeuille.
73 jaar lang was het niet mogelijk om precies te bepalen waar de Titanic ten onder was gegaan, laat staan de exacte positie van het wrak. Er was alleen maar een vage notie dat het ongeluk 380 km van Newfoundland had plaatsgevonden. De eerste expedities werden in 1963 gelanceerd, maar de meeste faalden door gebrek aan financiering. Op bijna 4000 meter diepte kon men alleen met speciale onderzeeërs werken waardoor de zoektocht een uiterst dure onderneming werd. In 1980 haalde Dr Robert Ballard de Amerikaanse marine over om samen met zijn instituut een onderwaterzoeksysteem te ontwikkelen. Vijf jaar later waren ze eindelijk klaar. In de nacht van 1 september 1985, toonde het scherm van een onbemande onderzeeër de eerste beelden van het wrak van de Titanic. Met behulp van het sonaronderwatervoertuig Argo die met een kabel over de oceaanbodem werd getrokken, werden in vier dagen tijd 20.000 fotos genomen van het wrak: vage beelden van boilers, staalplaten, aardewerk en schoenen. De fotos, die over de hele wereld werden afgedrukt als de eerste documentatie van de gezonken Titanic, bevestigden de theorie dat het enorme ruim van het schip in twee delen was gebroken. Terwijl de boeg relatief goed bewaard was gebleven, scheen de achtersteven zwaar beschadigd te zijn toen het tegen de oceaanbodem klapte. Er lagen voorwerpen overal verspreid over de 600 meter tussen voor- en achtersteven.
Uit angst voor schatjagers, hield het expeditieteam de exacte positie van het wrak in eerste instantie geheim. Een jaar later verkenden Ballard en twee collegas de wrakstukken van de oceaanreus in een speciaal diepzeeduikbootje. In de aardedonkere omgeving, zwom dit rond het enorme wrak. Het team voerde in totaal elf diepzee-expedities van telkens vier uur uit. Deze beroemde expeditie werd al vlug gevolgd door ondernemingen van andere onderzoekers wier doel niet alleen het bestuderen van het wrak was: vele waardevolle voorwerpen die toebehoorden aan Titanic passagiers werden nu geborgen. Vandaag de dag kan ieder die maar wil naar het wrak duiken, vooropgesteld dat ze bereid zijn zon 30.000 Euro te betalen voor het privilege.
Titanic zonk sneller dan vermoed
De ondergang van de Titanic heeft zich blijkbaar toch anders afgespeeld dan totnogtoe vermoed. Pas ontdekte wrakstukken bewijzen dat de reconstructies van de catastrofe tot op heden foutief waren en dat het passagiersschip veel sneller is gezonken dan aangenomen. Dat hebben Britse experts bekendgemaakt, zo meldt Der Spiegel.
De Titanic gold als onzinkbaar toen hij op 10 april 1912 vanuit het Engelse Southampton aan zijn maidentocht naar New York begon. In de nacht van 14 op 15 april sloeg het noodlot echter toe. Het schip, dat het toppunt vormde van de toenmalige scheepsbouw, kwam in botsing met een ijsberg en zonk 2,5 uur later. Ongeveer 1.500 mensen kwamen daarbij om het leven.
Gezonken in amper twintig minuten In augustus werden brokstukken van het schip teruggevonden en daaruit moet volgens de experts blijken dat het schip veel sneller is gezonken, ongeveer in twintig minuten. "Vroeger ging men er van uit dat het schip tijdens het zinken in twee stukken brak, nu blijkt dat het schip eerst in tweeën brak en daarna zo goed als meteen gezonken is", aldus Roger Long, een scheepvaartdeskundige.
Een gevolg van de nieuwe bevindingen is dat in de dvd-versies van de talloze films over het zinken van de Titanic danig zal moeten worden geknipt, dat het beruchte orkest zijn playlist moet inkorten en dat Leonardo DiCaprio een beetje sneller en wat minder pathetisch moet sterven.
Vlaamse vrouwen bedriegen wel eens hun partner, zo blijkt uit een enquête, georganiseerd in samenwerking met Hotnews. Méér nog : de vrouwen waren ook nog eens behoorlijk optimistisch ook: 80% voelt zich beter dan 5 jaar geleden en 70% is ervan overtuigd dat het beste nog moet komen. Anderzijds is een vluggertje van 3 minuten voor veel vrouwen goed genoeg, al zou de beste seks tussen de 7 en 13 minuten moeten duren. Voor mannen mag het allemaal een stuk langer duren. En wat je ook niet mag vergeten is dat de vrouw wel tot 34 keer per dag aan seks denkt terwijl ze aan het werk is. Deze gemiddelden blijken dan weer uit de resultaten van een ander onderzoek dat het Hotnews-team afgelopen weken uitvoerde en menige vrouw mee lastig viel. Foeiii !!!
1 op 9 vrouwen had al eens een slippertje
Ontplooien in werk Vlaamse vrouwen schrikken er niet voor terug om hun partner te bedriegen of met een collega de koffer in te duiken. Verhoogde werkstress, deadlines en dan... dan is er koffiepauze, tijd voor nieuwe afspraken of om zich te ontplooien.
Schoonheid biedt meer kansen De meeste vrouwen zijn ervan overtuigd dat een mooi en verzorgd uiterlijk meer kansen krijgt, zowel op het werk als in de liefde. Om hun zelf- vertrouwen op te krikken, kiest 85% van de ondervraagde vrouwen bij een belangrijke gebeurtenis bijna altijd voor een nieuwe outfit.
Tevreden met een vluggertje Een vluggertje van drie minuten is voor veel vrouwen goed genoeg, al zou de beste seks eigenlijk tussen de zeven en dertien minuten moeten duren. Voor mannen mag het allemaal nog wat langer zijn en liefst niet tijdsgebonden.
Beste seks duurt tussen 7 en 13 minuten
Ideaalbeeld Het ideaalbeeld van mannen en vrouwen over mannelijke seksualiteit omvat grote penissen en seksmarathons die de hele nacht duren. Maar niet eens de helft van de koppels spendeert veel tijd aan seks. Met teleurstelling en ongenoegen als gevolg.
Geen seksmarathons Het feit dat vrouwen al tevreden zijn met een vluggertje van drie minuten plaatst de seksuele zorgen en problemen van mannen en vrouwen in een heel nieuw perspectief. Het onderzoek helpt koppels het ideaalbeeld, dat goede seks lang moet duren, los te laten.
Zij denkt op het werk wel 34 keer per dag aan seks
Op een werkdag denken vrouwen tot 34 keer aan seks. Volgens de Hotnews' studie betekent dat dat een vrouw om de veertien minuten met seks in het hoofd zit.
Ondeugende fantasieën Een honderdtal vrouwen nam deel aan de Hotnews-studie en kreeg (alweer) vragen over hun seksleven. Bijna de helft van de vrouwen onthulde dat ze niet tevreden zijn over hun seksleven en daardoor denken ze op het werk vaker aan seks. Zeven op tien vrouwen lopen elke dag bijna een uur rond met ondeugende fantasieën. In 53% van de gevallen, gaven de vrouwen ook toe stiekem een oogje hebben op hun collega.
Passioneel 40% van de vrouwen zou aan iemand anders denken als ze in bed liggen met hun partner. En bij 7% gebeurt het wel eens dat ze per ongeluk de naam van die persoon uitroepen tijdens het vrijen. En wij die dachten dat alleen mannen continu aan seks dachten ... Deze enquête bewijst dat vrouwen minstens even passioneel zijn als mannen. En toen kreeg Hotnews het zowaar warm. Zeer warm...
Tsjechië. Met ongeveer 78.000 km² oppervlakte is Tsjechië ruim 2,5 keer zo groot als België. Het land telt nagenoeg evenveel inwoners als ons land, zo'n 10 miljoen Tsjechen. Het omvat een zevental regio's namelijk Noord-, Oost-, Zuid-, West- en Centraal Bohemen (met de hoofdstad Praag) en verder ook het aantrekkelijke Noord- en Zuid-Moravië. Praag ligt centraal in het land en is dé toeristische trekpleister met jaarlijks 20 miljoen toeristen die de stad aan de Moldau bezoeken. Tot de bekoorlijkste regio's behoort ongetwijfeld Zuid-Bohemen, dat pronkt met nog grotendeels ongerepte wouden en een fraai merenlandschap. Je vindt er tal van leuke stadjes die mediterraan aandoen en grote, vaak op groene heuvels gebouwde, burchten en kastelen. Veel Tsjechen brengen zelf hun vakantie door in deze regio. Ook het landschap van Noord-Moravië is gevarieerd met zowel steden zoals Ostrava, als landelijke rust. Zuid-Moravië heeft eveneens veel te bieden met naast een stad als Brno, ook bloeiende wijnbouw. Het is vooral die verscheidenheid die je ongetwijfeld zal bekoren en verrassen als je van nabij kennismaakt met Tsjechië, een nog al te vaak miskende, veelzijdige vakantiebestemming.
BEZIENSWAARDIGHEDEN
Centraal-Bohemen Over de hoofdstad van Tsjechië, de 'Gouden Stad' aan de Moldau, verneem je meer in de factfile van Praag.
Kutna Hora is een fraaie middeleeuwse stad van ca. 20.000 inwoners met tal van bekoorlijke monumenten. Tot de blikvangers behoren de opmerkelijke laatgotische Chram sv. Babory (St.-Barbarakerk), de Kostel sv Jakuba (St. Jakobskerk) en de crypte van Chram Panny Marie (Mariakerk). Die laatste is een curiosum want ze werd gebouwd met de botten van circa 40.000 mensen! Verder is er de Vlassky dvur, de voormalige residentie van de Boheemse koningen, en het interessante Okreszni museum over de zilvermijnbouw, gelegen in slot Hradek dat dateert uit de 15de eeuw.
Boven het mooie wijndorp Karlstejn ontdek je een opmerkelijke burcht met een schitterend interieur, gebouwd in de 14de eeuw in opdracht van keizer Karel IV.
De kasteelheren van het beroemde slot Zamek Konopiste verzamelden zowat alles wat te maken had met drakendoder Joris, je ontdekt hier dan ook een uitzonderlijke tentoonstelling.
West-Bohemen Pilsen is met ca. 180.000 inwoners de hoofdstad van West-Bohemen en een van de belangrijkste steden van het land, na Praag. Vermaard is het uiteraard door het bier, de stad gaf haar naam aan het pilsbier. Ook het automerk Skoda is hier thuis. Tot de blikvangers in deze meer dan bekoorlijke stad behoren het grote stadsplein, omgeven door tal van fraaie renaissance- en barokhuizen, de St. Bartholomeuskerk met de hoogste toren van het land (103 m hoog), de Nieuwe Synagoge en het Pivovarske muzeum (het museum van de geschiedenis van het brouwen én drinken van bier). Een rondwandeling met een gids door de middeleeuwse gangen en gewelven onder de oude stad is ook erg interessant, en natuurlijk - een eindje buiten het centrum - kan je de vermaarde brouwerij Prazdroj ontdekken waar het beroemde Pilsner Urquell wordt gebrouwen en waar je tijdens een rondleiding alles over het bierbrouwen verneemt.
In Cheb, een stadje van goed 30.000 inwoners, ontdek je een goed bewaard gebleven oud stadsgedeelte. Boven de rivier troont het keizerlijk paleis uit dat ooit voor Frederik Barbarossa van groot belang was. De stad pronkt nu nog met tal van opmerkelijke gebouwen, het prachtige marktplein en de opmerkelijke Nicolaaskerk. Het lokale museum herinnert aan Wallenstein, die in dit huis in opdracht van keizer Ferdinand in 1634 werd vermoord.
Karlovy Vary, ook wel Karlsbad genoemd, is een charmante stad van ca. 55.000 inwoners bij de samenvloeiing van de Tepla en de Ohre. Het is een vermaard kuuroord waar ook een populair filmfestival plaatsvindt in de zomer. Tot de blikvangers behoren ook de koepelkerk Maria Magdalena en enkele opmerkelijke Jugendstilgevels. In het lokale museum verneem je alles over de geschiedenis van het oord en over de ontwikkeling van het vermaarde Boheemse kristal.
Marianské Lazné, ook bekend onder de naam Marienbad, is een plaatsje van ca. 15.000 inwoners. Het is eveneens een geliefd kuuroord met o.a. de opmerkelijke 19de-eeuwse Maria Hemelvaartkerk en de orthodoxe Vladimirkerk, in Byzantijnse stijl gebouwd, maar van recentere datum (begin 20ste eeuw). Over de geschiedenis van het kuuroord verneem je alles in het lokale museum waar Goethe in 1823 woonde.
Zuid-Bohemen Ceské Budejovice, dat ook Budweis wordt genoemd, is de enige grote stad in Zuid-Bohemen met ca. 100.000 inwoners. De stad pronkt met een indrukwekkend marktplein, prachtige renaissance- en barokke huizen, galerijen, een opmerkelijke barokke dom, een fraai stadhuis en de beroemde brouwerij van Budvar waar je rondleidingen kan bijwonen.
Cesky Krumlov is een klein oord van ca. 14.000 inwoners. Het middeleeuwse stadsgedeelte werd opgenomen op de prestigieuze lijst van het Werelderfgoed van de Unesco sinds 1992. Bewonder er vooral het 16de-eeuwse stadhuis, de pestzuil en de middeleeuwse burcht met als blikvanger de maskerzaal. Er is ook een interessant museum gewijd aan de vermaarde Oostenrijkse kunstenaar Egon Schiele, wiens moeder uit de stad afkomstig was.
Tabor is een middeleeuws stadje van goed 30.000 inwoners. Van de oude burcht bleef enkel de toren bewaard. Opmerkelijk is de gotische decanaatskerk op het Zizka-plein en de uitschieter is er het Hussietenmuseum, dat een onderkomen kreeg in het stadhuis en waar je alles verneemt over deze beweging.
Oost-Bohemen Hradec Kralové is een stad van 100.000 inwoners waar de Elbe en de Orlice samenstromen. Het heeft een fraaie kathedraal, een opmerkelijke elektriciteitscentrale en een mooi oud stadhuis. Een blikvanger vormt het museum, dat ondergebracht werd in het prachtige Sezessionsgebouw en waar je producten van tal van bedrijven uit de regio kan bekijken.
Pardubice is ook een stad van ca. 100.000 inwoners met een fraai oud stadscentrum. Je kan er de mooie kasteeltuin, de St.-Bartholomeuskerk, het fraaie Jugendstiltheater en het opmerkelijke stadhuis bezichtigen.
Noord-Bohemen Teplice is het oudste kuuroord van de Bohemen, en telt ca. 50.000 inwoners. Het is een erg bekoorlijk stadje aan de voet van het Ertsgebergte. Er is een opmerkelijk kuurpark, een kasteel met warm openluchtbad en een streekmuseum.
Noord-Moravië Olomouc, de voormalige hoofdstad van Moravië telt ca. 110.000 inwoners. Er zijn tal van adellijke paleizen, prachtige kerken en kloosters te bezoeken, met de dom als belangrijkste blikvanger. Verder liggen er een aantal mooie patriciërshuizen rond het oude stadhuis en is er een interessant streekmuseum (over o.a. mineralogie en volkenkunde en met een botanische verzameling).
Ostrava, een stad van ruim 300.000 inwoners heeft een fraai centrum, met een opmerkelijk stadsplein, met tal van prachtige gebouwen rond het oude stadhuis, een interessant mijnbouwmuseum (het Hornicke museum) en een boeiend stedelijk museum (met vooral aandacht voor de industrialisering van de regio).
Jablunkov is een interessante vertrekplaats voor tal van uitstapjes in het Jablunka-gebergte, een van de mooiste natuurgebieden in Noord-Moravië op zo'n 40 km ten zuiden van Ostrava.
Zuid-Moravië Brno is een indrukwekkende stad van ca. 400.000 inwoners. Het stadsuitzicht wordt gedomineerd door de middeleeuwse burcht die boven de stad troont op de Spilberk-berg. Blikvangers zijn er de Petrus- en Paulusdom, de kerk van het kapucijnenklooster, het Anthropospaviljoen (archeologisch museum met ook kopieën van beroemde grotschilderingen in Frankrijk en Spanje), het museum gewijd aan de bekende componist Leos Janacek (die lange tijd organist en dirigent was in Brno), het Mendelianummuseum (genoemd naar de monnik Mendel die hier leefde in het augustijnenklooster), de opmerkelijke villa Tugendhat (het laatste bouwwerk van Bauhaus-directeur Van der Rohe voor zijn emigratie naar Amerika) en het Moravisch streekmuseum.
ONTSPANNING
Sporten
De Tsjechen houden van voetbal maar vooral ook van ijshockey, de nationale sport nummer één. Zelf kan je hier mooie wandelingen maken door de dalen van de Moldau en in het gebergte (in Bohemen in het Boheemse Woud, het Reuzengebergte en het Boheems Paradijs, maar ook in Moravië in de Beskiden en de Moravische Karst) en natuurlijk zijn er op tal van meren diverse watersporten mogelijk. Noord-Bohemen is het wintersportgebied van de Tsjechische Republiek.
Shoppen
Je kan uit Tsjechië enkele originele (en nog relatief goedkope) souvenirs meebrengen. Vooral het beroemde Boheemse kristal en porselein kan je vaak nog tegen een prikje kopen. Tsjechië is eveneens vermaard voor zijn houten speelgoed voor kinderen. Ook interessant is het antiek, en de Bata-schoenen zijn natuurlijk ver over de grenzen een begrip. ETEN EN DRINKEN
De Tsjechische keuken onderging heel wat Oostenrijks-Hongaarse invloeden. Tot de alledaagse, traditionele gerechten behoren dan ook de kool met knoedels, gebraden varkensvlees en schnitzel. Ook gebraden gans en eend zijn voor de Tsjechen delicatessen. In Zuid-Bohemen staat wel vaker een verse forel op de menukaart en gefrituurde bloemkool en paddenstoelen zijn een geliefd gerecht in Tsjechië. Meelproducten komen (net als in Oostenrijk) vaak op de kaart voor. Een stevige snack voor onderweg is bijvoorbeeld de bramborak, een soort aardappelkoek. Vegetariërs moeten de gebakken kaas eens proberen en lekker is ook de Boheemse aardappelsla met mayonaise, augurken, spekblokjes en eieren. Als dessert moet je zeker de gevulde pannenkoeken met jam en fruit proeven. De prijs voor een Tsjechische maaltijd is doorgaans vrij laag en de kwaliteit behoorlijk. En dan moeten we het natuurlijk ook nog over de dranken hebben. De nationale drank is uiteraard het pilsbier (pivo in het Tsjechisch), het aanbod is erg breed en uitschieters zijn de bekende Pilsner Urquell en Budvar. De beste lokale wijnen komen uit Zuid-Moravië, waar een eeuwenoude wijntraditie bestaat. En natuurlijk is er ook nog de legendarische Becherovka, een bittere kruidenlikeur.
KINDVRIENDELIJKE ACTIVITEITEN
Tsjechen zijn erg kindvriendelijk. De sprookjesachtige burchten zullen zeker in de smaak vallen van kinderen. Ook de mooie natuur, de bergen, bossen, meren, grotten, en de vele specifieke attracties zoals openluchtmusea en dierentuinen zullen hen bekoren.
FEESTDAGEN EN EVENEMENTEN
Tal van evenementen staan gedurende het hele jaar op het programma. Tot de hoogtepunten behoren het Nieuwjaarsconcert in het Rudolfinum in Praag begin januari, het internationale theaterfestival in Hradec Kralove in mei, het festival voor oude muziek in juli in Cesky Krumlov en het internationale muziekfestival in Brno vanaf eind september. Er zijn ook tal van marionettenfeesten en renaissancefeesten in verschillende steden.
PRAKTISCHE INFO
Taal: Het Tsjechisch, niet echt een eenvoudige taal.
Munteenheid: De Tsjechische kroon onderverdeeld in 100 heller.
Toeristische informatie: Tsjechische Dienst voor Toerisme Leopold II-laan 262 1081 Brussel tel. 02-414.20.40 e-mail : big.europe@skynet.be
NUTTIGE LINKS
http://www.czechtourism.com/ - de webstek van de officiële Tsjechische nationale dienst voor toerisme. Een uitstekende en zeer informatieve site met een luik in het Nederlands.
http://www.czech.cz/ - uitvoerige site met tal van onderwerpen waaronder reizen, in het Engels, ook links naar andere sites.
Op 14 april 1912 ontving de Titanic de hele dag door radiomeldingen van drijvende ijsbergen, vooral voor het gebied tussen 42°N en tussen 49° and 51°W. De eerste waarschuwing kwam om 9 uur in de ochtend binnen. Daarna kwamen er gelijksoortige meldingen binnen van verschillende oceaanstomers, maar slechts enkele ervan werden aan de brug doorgegeven. Rond 9 uur s avonds voerde Kapitein Smith kort overleg met zijn tweede officier Charles H. Lightoller alvorens zich in zijn hut terug te trekken. Beiden wisten dat het op zon heldere, maanloze nacht zeer moeilijk zou zijn om een ijsberg te zien. Waarom ze niet van koers veranderden en de ijsvrije zuidelijke route namen blijft een van de vele raadsels van de Titanic. Men kan alleen maar aannemen dat het schip geacht werd zo spoedig mogelijk zijn eindbestemming te bereiken op deze eerste zeereis. En aangezien er tot dusverre nog geen ijsbergen waren opgemerkt, bleef de luxueuze oceaanstomer dezelfde snelheid aanhouden.
Rond 21.40 uur kwamen nog meer ijsmeldingen binnen, maar deze werden niet doorgegeven aan de officieren. Een groot aantal nog niet verzonden privételegrammen had zich gedurende de dag opgehoopt, en de radiotelegrafisten waren hier de hele avond druk mee bezig. In de algemene verwarring van dit privéverkeer, werden de ijsmeldingen in feite grotendeels genegeerd. De radiotelegrafist die de laatste waarschuwing ontving was zelfs enorm geïrriteerd over de onderbreking. Het was echter duidelijk dat de officieren eveneens weinig ervaring hadden met ijsbergen en zich tevreden stelden met de informatie afkomstig uit het kraaiennest. Maar de uitkijk had niet eens verrekijkers deze waren in Southampton al misplaatst.
Om 23.40 uur deden de twee uitkijken de officieren versteld staan met de alarmerende melding: IJsberg recht vooruit! Eerste officier Murdoch had nog geen minuut om te reageren. Hij besloot het schip onmiddellijk te stoppen en met volle kracht achteruit te gaan. Op deze wijze werd een frontale plotseling maar nauwelijks voorkomen. Maar het was niet mogelijk het schip geheel te stoppen en de boeg liep tegen de ijsberg. Murdoch, die de tragedie niet overleefde, werd later ernstig bekritiseerd wegens dit besluit. Volgens analisten was het beter geweest het schip rechtstreeks in de ijsberg te sturen. Hoewel dit de boeg zou hebben beschadigd, zou de oceaanstomer dan waarschijnlijk niet zijn gezonken.
Na de aanvaring, leek het op de brug in eerste instantie dat ze er met een haar vanaf waren gekomen. De weinige passagiers die nog wakker waren hadden nauwelijks iets gemerkt. Slechts enkelen gingen aan dek om te zien wat er was gebeurd. Maar toen ze hoorden dat het schip nauwelijks een ijsberg had geschraapt gingen ze weer terug naar hun hutten en salons.
Beneden in het ruim van het schip waren de gevolgen van de aanvaring veel duidelijker merkbaar. De brandweermannen en monteurs hoorden een luide klap en zagen water binnenstromen. Er werd onmiddellijk bevel gegeven om de luiken te vergrendelen om de luchtstroom naar de stookruimten af te sluiten. Maar de postkamer stond al onder water toen Kapitein Smith en de scheepsbouwmeester zon twintig minuten na de aanvaring benedendeks de situatie onderzochten. De romp van het schip was onderverdeeld in 15 waterdichte compartimenten indien slechts vier van deze compartimenten beschadigd waren zou de oceaanstomer zijn blijven drijven, in dit geval werden er vijf beschadigd. Omdat deze vlug vol met water zouden komen te staan, wat vervolgens naar de andere compartimenten zou stromen, was het onontkomelijk dat de Titanic zou zinken. De scheepsbouwer schatte dat er nog maar één uur tijd over was om het schip te evacueren. Kapitein Smith verspilde geen tijd. Hij wist dat er minstens 1000 mensen aan boord zouden blijven aangezien er niet voor iedereen genoeg reddingsboten waren. Rond 00.15 uur gaf hij opdracht de reddingsboten vrij te maken en een SOS te verzenden. Dit signaal was pas onlangs ingevoerd en de Titanic was een van de eerste schepen die het gebruikte. Toen de vuurpijlen werden afgeschoten, moeten de laatste passagiers zich hebben gerealiseerd dat er iets ernstigs was gebeurd. Velen hadden de instructies gevolgd en stonden al met reddingsvesten aan op het bootdek. Toegang tot de reddingsboten ging volgens een eenvoudige, algemene regel: vrouwen en kinderen eerst, ongeacht hun bezittingen. Aan bakboordzijde overzag Tweede Officier Lightoller de bezetting van de reddingsboten; aan stuurboordzijde was dit Eerste Officier Murdoch.
Rond 00.25 uur werd de eerste boot te water gelaten ondanks dat het slechts 28 eersteklas passagiers bevatte terwijl er 65 zitplaatsen beschikbaar waren. Terwijl Lightoller er op moest staan dat alleen vrouwen in de reddingsboten kwamen, had Murdoch er moeite mee mensen over te halen de boten in te gaan. In eerste instantie waren velen van mening dat de Titanic veiliger was dan de kleine reddingsboten. Enkele oudere vrouwen werden zelfs tegen hun wil in de reddingsboten gehesen. Ondertussen speelden zich dramatische scènes af aan dek. Miljonairsvrouw Ida Straus weigerde gered te worden aangezien ze na haar jarenlange huwelijk niet gescheiden wilde worden van haar man. Andere mannen zeiden moedig vaarwel tegen hun familie. De derdeklas passagiers waren de laatste die hoorden over de aanvaring. Sommigen kregen de catastrofe alleen in de gaten omdat hun hutten al onder water stonden. In korte tijd was er complete chaos.
Binnen een uur, stroomde er 25.000 ton water het schip binnen. Rond 1 uur stond de boeg van het schip al onder water. Het orkest probeerde nog steeds het moraal hoog te houden onder degenen die gedoemd waren te sterven door levendig ragtime-muziek te spelen. Sommige passagiers schenen volkomen te negeren wat er aan de hand was. In de eersteklas rooksalon zat men heel vredig te kaarten. De Guggenheim erfgenaam stond er op zich te kleden in zijn mooiste avondkledij met de woorden dat hij wilde sterven als een gentleman. Rond 1.30 uur, toen de boeg al zo diep onder water stond dat mensen nauwelijks nog rechtop konden staan op het steil hellende dek, probeerden enkele passagiers in een vrijwel volle reddingsboot te springen, en konden alleen worden weerhouden met waarschuwingsschoten.
Rond 1.55 uur moest zelfs de rijkste man aan boord, John Jacob Astor, inzien dat zijn geld hier niets meer waard was. Hij bracht zijn zwangere vrouw naar een reddingsboot en verzocht haar te mogen vergezellen. Maar Officier Lightoller bleef volhardend: alleen vrouwen en kinderen. De boot werd uiteindelijk, slechts tweederde vol, te water gelaten.
Volgens overlevenden, kwam er een vreemde kalmte over het dek zodra alle boten te water waren. Om 2.15 uur had het water al het niveau van de eerste schoorsteen bereikt. Er volgden krakende, barstende en rommelende geluiden. Het licht aan boord knipperde en ging toen uit. De achtersteven kwam uit het water omhoog in een hoek van 45 graden. De kritische belasting op een punt tussen de derde en vierde schoorsteen werd bereikt en het schip brak onder het enorme eigen gewicht doormidden. Het grootste deel kwam nog eenmaal 75 meter omhoog waarna het schip dat onzinkbaar werd geacht, met de boeg naar beneden ging. Hoewel er in theorie nog steeds honderden plaatsen leeg waren, roeiden de mensen in de reddingsboten weg van de overlevenden in het water die schreeuwden om hulp, uit angst dat hun boot zou kantelen wanneer teveel mensen zouden trachten in de boot te klimmen. Alleen reddingsboot vier keerde om en pakte vijf mensen op die in het water dreven, waarvan er twee in de reddingsboot stierven. Op dat moment waren de reddingsboten zelf nog steeds niet buiten gevaar. Sommige mensen waren gewond, terwijl anderen hevige kou leden door hun inadequate kleding. Wanneer zou hulp hen bereiken?. Wie zou de slachtoffers van het scheepswrak kunnen redden?
De oceaanstomer het dichtst bij de Titanic was de Cunard stomer Carpathia, die op 11 april 1912 uit New York was vertrokken naar Gibraltar. Hij veranderde onmiddellijk van koers nadat de eerste oproep om hulp werd ontvangen en stoomde direct naar de ongevalplaats. Het duurde vier uur voordat hij daar aankwam, ondanks dat de kapitein onmiddellijk bevel had gegeven op volle kracht te varen. Gelukkig droeg de Carpathia, gewoonlijk vol met emigranten, geen volle lading en kon zodoende alle overlevenden van de Titanic oppikken. Tussen .14 uur en 20.30 uur werden 315 vrouwen, 52 kinderen en 126 mannen geregistreerd als passagiers evenals 210 bemanningsleden aan boord gehaald.
Brussel 30ste belangrijkste zakencentrum ter wereld
Brussel bezet de dertigste plaats in het klassement van de belangrijkste zakencentra ter wereld. Dat blijkt uit een onderzoek van MasterCard naar belangrijke zakencentra in de wereldeconomie. Londen, Parijs, Frankfurt en Amsterdam vallen binnen de top tien.
De index beoordeelt 75 steden op zeven punten: juridisch en politiek kader, economische stabiliteit, faciliteren van zakelijke activiteiten, financiële stroom, zakencentrum, kennisopbouw en informatiestroom en ten slotte leefbaarheid.
Londen op één Londen is de meest invloedrijke stad van de wereldeconomie, gevolgd door New York en Tokio. Parijs bekleedt de zevende plaats, voor Frankfurt (8), Amsterdam (10), Madrid (11), Kopenhagen (14), Zurich (15), Stockholm (16), Milaan (20), Berlijn (23) en München (27).
Ondanks het feit dat Brussel slechts op de dertigste plaats staat, gaat ze Dublin (31), Montreal (32), Hamburg (33), Washington DC (36), Barcelona (38), Genève (40), Rome (47) en Moskou (51) vooraf. Moskou toonde de grootste groei in feitelijke indexscore. Uit het onderzoek blijkt ook dat acht Aziatische steden een plaats in de top 25 bemachtigden en dat de rol en de concurrentiepositie van Latijns-Amerika op het wereldtoneel belangrijker worden.
Hotnews pakt nog maar eens uit met een andere reeks. Frankrijk her en der doorkruisend op zoek naar mooie plekjes, al dan niet met Vlaamse trekjes. "La Douce France" - nu twee-wekelijks op deze site.
Het heerlijke lome Lot
Bij Vlamingen is de Dordogne bijzonder populair als vakantiestreek en heel wat landgenoten zijn naar die streek in het zuidwesten van Frankrijk uitgeweken. Maar grenzend aan deze toeristisch (over)geëxploiteerde regio ligt een minder bekende parel te schitteren: de Lot. In het land van middeleeuwse kastelen en voorhistorische grotten, van duizelingwekkende canyons en eeuwenoude bossen ben je niet de honderdduizendste toerist van het seizoen en in de talrijke ingeslapen dorpjes snuif je nog het Frankrijk van de jaren zestig. Want vaak is er in al die tijd ook bitter weinig veranderd.
Zon prentkaartdorpje waar amper iemand acht op slaat, is Saint-Germain-du-Bel-Air, op zestien kilometer van Gourdon, departementshoofdstad van de Bouriane. Vroeger heette het hier Saint Germain des Belles Filles, maar die zijn inmiddels met uitsterven bedreigd. In het tussen beboste heuvels gelegen dorpje (495 inwoners in zes ver uit elkaar liggende gehuchten) is een bakker, een slager, een kruidernierswinkeltje, een station service (garage) en de rommeligste bar-tabac van de Vijfde Republiek. Het cafeetje doet ook dienst als woonkamer en op het overwoekerde terras komt de vader van de uitbaatster elke dag in de lommerte zijn dutje doen. Verder is er het plan deau op het riviertje Céou en, topattractie, de gemoedelijke gezinscamping Le Vieux Moulin.
> Gourdon
Pizzawagen De camping paalt aan het voor campinggasten gratis toegankelijk gemeentelijk zwembad (met kinderbadje en permanent toezicht) en biedt een zeventigtal superruime standplaatsen van ongeveer 500 vierkante meter onder de platanen. Nieuwsgierige eekhoorntjes en aanhoudende krekelconcerten zijn in de democratische prijs begrepen. Er zijn godzijdank geen dolgedraaide monitoren, maar aangepaste activiteiten voor kinderen (tekenwedstrijd, voetbaltornooi, uitstapjes...) én voor oudere jongeren (yoga-initiatie, hengelen op de Céou). De ene dag komt een pizzawagen langs, de andere een dame die haar Cahorswijnen aanprijst of een slager met kip aan t spit. Wij, twee vaders met hun drie zonen, belandden er per gelukkig toeval. Eigenlijk hadden we de Dordogne in het vizier, maar in de Lot bleek de weldadige rust wel intact. Wijnstad Cahors ligt hier op dertig kilometer, de schilderachtig tegen de rotsen gebouwde pelgrimsstad Rocamadour even dichtbij en de grotten van Cougnac op twintig kilometer. En nergens word je langs de weg veelvuldig om de oren geslagen met wervende bordjes voor alweer een wijndegustatie, produits fermiers, restaurants of chambres dhôtes zoals in de Provence, Ardèche en Landes het geval is. Maar valt er wat te beleven in de Lot? Driewerf ja, en ook hier geldt dat u op de talrijke bezienswaardigheden niet voortdurend het gezucht van drommen andere toeristen in uw nek zal moeten verdragen. Qua landschappen is de Lot zeer verscheiden: van woeste canyons tot malsgroene weiden en van notelarenbossen tot okerkleurige rotsen.
> Het nabijgelegen Saint-Cirq-Lapopie
HOE ERHEEN ? Met SN Brussels Airlines in geen twee uur naar Toulouse. Met de huurauto is het anderhalf uur naar Cahors. Met de auto: Brussel-Parijs-Orléans-Chateauroux-Limoges-Brive-Cahors. Ongeveer 900 km, reken op ca 10 uren.
Na twee jaar constructie, liet het bedrijf uit Belfast, Harland & Wolff, de Titanic op 31 mei 1911 te water. Het schip voltooide een korte zeiltest op 31 maart 1912 en liep op 4 april 1912 de haven van Southampton binnen. Vanaf hier werd op 10 april 1912 stoom gezet naar New York. Er waren 2208 passagiers en bemanningsleden aan boord. De eersteklas was 46 procent volgeboekt, tweedeklas 40 procent en derdeklas 70 procent. Passagiers die naar New York wilden gaan waren met veel moeite weggekaapt van ander oceaanstomers, zodat 55 procent van de capaciteit was volgeboekt.
Kort na het middaguur verliet het schip de kade van Southampton en ging de zee op. Terwijl het stoom zette, gebeurde er een ongelukje. Toen het schip de stoomschepen New York en Oceanic passeerde, werd het verplaatste water onder deze schepen geduwd. Hierdoor brak de New York los van de verankering en dreef in de richting van de Titanic. Een botsing werd maar nauwelijks voorkomen, door de gelukkige tussenkomst van een sleepboot.
De volgende twee dagen verliep alles volgens plan. Onder kalme zeecondities, dokte de Titanic de eerste avond in de haven van Cherbourg in Frankrijk, waar nog meer passagiers aan boord kwamen. Zodra de post was geladen de Titanic diende tevens als postschip - werd de reis voortgezet. De laatste aanloophaven was Queenstown in Ierland. Hier ging de oceaanstomer rond het middaguur op 11 april 1912 voor anker, waar wederom meer passagiers aan boord kwamen, waarvan de meesten een nieuw leven wilden beginnen in Amerika. Rond 1.30 uur in de namiddag, bij kalm weer, begon de Titanic aan de grote transatlantische oversteek. Het was gepland dat het schip op zijn laatst vier dagen later in New York zou aankomen, en in de tussentijd werden er verschillende bals en galadiners georganiseerd om de reis onvergetelijk te maken. In het tweedeklas gedeelte, waren promenadedek, rooksalon en bibliotheek de belangrijkste gemeenschappelijke ruimten. De gasten waren voornamelijk academici en kleinhandelaren. Volgens het rapport van de historische getuige en schrijver Lawrence Beesley, zongen de passagiers op zondagavond hymnen in de bibliotheek, net voordat de ramp toesloeg.
De eersteklas passagiers behoorden tot de elite van de Engels-Amerikaanse gemeenschap. Ze brachten grote hoeveelheden bagage en kamerdienaren met zich mee. De rijkste man aan boord was Kolonel John Jacob Astor. De achterkleinzoon van een bontwerker kon zich gelukkig prijzen met een aanzienlijk fortuin en een prachtige, jonge vrouw die in verwachting was. Tevens aan boord was Benjamin Guggenheim van de Amerikaanse mijndynastie en het echtpaar Isidor en Ida Straus, eigenaar van het beroemde warenuis Macys in New York. Naast diverse Amerikaanse staalgiganten en directeuren van banken, spoorwegen en verzekeringsmaatschappijen, was de Britse opperklasse eveneens goed vertegenwoordigd. Sir Cosmo en Lady Duff Gordon waren bijvoorbeeld aan boord, hij een Britse aristocraat en zij een bekende modeontwerpster voor boetieken in Parijs en New York. De beroemde geldmagnaat J.P. Morgan moest zijn overtocht annuleren wegens ziekte, evenals de algemeen directeur van de rederij waar de Titanic werd gebouwd. Het milonairsechtpaar Dhr. en Mw. George Vanderbuilt besloten op het allerlaatste moment de overtocht niet te maken. Hun dienstknecht en bagage waren reeds aan boord en gingen met de Titanic onder.
Tot zondag 14 april 1912 verliep de reis vlot en comfortabel. Zondagnamiddag echter begon de temperatuur merkbaar te dalen en de buitenactiviteiten werden afgelast. De rijken en beroemdheden verzamelden zich rond 19.30 uur voor een galadiner gehouden door miljonairsechtpaar Widdener ter ere van kapitein Edward John Smith. Smith was een ervaren man die zijn hele leven op zee had doorgebracht. De eerste zeereis van de Titanic was bedoeld als zijn laatste reis als kapitein alvorens hij met pensioen zou gaan.
De majestueuze RMS Titanic was het meest luxueuze schip van die tijd. De eersteklas hutten op dek B, gemeubileerd in antieke stijl, waren de mooiste van alle hutten. Er waren chique salons en elegante restaurants die voor elke smaak wel wat hadden. De sportzaal met ultramoderne apparatuur zoals een elektrisch paard, bracht heel wat teweeg.
Er was een bemanning van 897 man op de Titanic. Hiertoe behoorden zon 500 stewards, koks en entertainers, een machinekamerstaf van 320 man en een dekploeg van 65 man. De grote omvang van de bemanning verhoogde het gevoel van veiligheid van de passagiers.
De inwendige architectuur van het schip voldeed aan de allerhoogste eisen. Er waren weelderig ontworpen salons en elegante privé-hutten waarvan sommige zelfs met antiek meubilair. Tot de prachtigste behoorden de twee eersteklas suites op dek B, volledig voorzien van houtpanelen, en zelfs met een eigen promenade. Een van de 15 meter lange suites was ingericht in oud-Nederlandse stijl. Volgens alle verslagen was de Grote Trap, met een vrijwel identiek model op het zusterschip van de Titanic de Olympic, met name adembenemd. Er waren liften tussen de dekken in de eerste en tweede klas en een sportzaal met de meest geavanceerde apparatuur zoals stationaire fietsen, roeimachines en een elektrisch paard en elektrische kameel. Er was een Turks bad, een zwembad en zelfs een squashbaan boven de kiel. Naast de luxe eetzalen, was er een à-la-carte restaurant voor de dignitarissen alsmede een Parijs Café dat dienst deed als ontmoetingsplaats voor de jongere passagiers. Het decor in de bistro was wat minder statig met rotanmeubels. Er groeiden echte klimopplanten tegen de wanden van het verandacafé.
Het tweedeklas gedeelte was aanzienlijk minder ruim. Maar naast de eetzalen was ook hier een salon, rooksalon en bibliotheek. De achterste helft van het bootdek deed dienst als buitendek. Derdeklas passagiers hadden alleen een salon en rooksalon. De eetzaal was diep in het ruim van het schip en de buitengebieden waren beperkt tot een kleine ruimte bij de boeg en de achtersteven. Volgens historische getuigen, waren zelfs de derdeklas hutten weelderiger ingericht dan eersteklas hutten op andere schepen.
De leukste uitstapjes tijdens de paasvakantie met de kinderen
Eitjes in de Zoo In de paasvakantie brengt de paashaas eitjes in de Antwerpse zoo. Vooral tijdens het paasweekend deelt hij graag chocolade-lekkers uit. Kinderen kunnen zich laten schminken in hun favoriete dier of deelnemen aan een knutselatelier. Wie deelneemt aan 'Expeditie Zoo' wandelt door het park en kan de hoofdfiguren ontmoeten uit de tv-reeks het leven zoals het is. De dierenverzorgers tonen hoe de beestjes gevoederd worden. Op paasmaandag krijgen alle bezoekers een korting. Meer info: www.zooantwerpen.be
Paashaas bij Plop&co Inmiddels opende Plopsaland De Panne opnieuw de deuren. Tijdens de vakantie is het eieren zoeken en is er elke dag een show met de echte kabouters. Voorts zorgt het Vliegende Paasei, een tijdelijke attractie voor een portie kriebelpret. Zelfs Plopsa Indoor Hasselt steekt in een fleurig paaskleedje met heel wat randanimatie. Het nieuwste park van studio 100, Télécoo, heeft een betere manier gevonden om bezoekers te lokken: de toegang is gratis. Meteen goed voor een Belgische primeur. Bezoekers betalen per attractie in dit Waalse attractiepark. Meer info op www.studio100.be
Chinees paradijs Parc Paradisio is gevestigd bij de oude abdij van Cambron. Tussen dit sfeervol monument huizen nu prachtige vogels en exotische dieren. Sinds vorig jaar is er de droom van keizer Han Wu Di, een Aziatische tuin, aangelegd door Chinese vaklui. Al even nieuw is het roofvogeldorp. www.paradisio.be, open vanaf 22 maart.
Geheime grotten Een bezoek aan de grotten van Han, het wildpark en een museum is een topper in België. Nieuw is de Speleogame die voor nog meer sensatie zorgt. Met een speciale, virtuele bril op de neus daal je af in de afgrond om te eindigen in de geheime grotgalerijen die tot nu toe alleen door speleologen werden bekeken. Via de 4D-film en met een joystick in de hand bepaal je zelf waar je heen gaat. Zelfs de zetel zorgt voor sensatie. www.grotte-de-han.be
Terug naar toen Stap het leven van je overgrootouders binnen, samen met tientallen Bokrijk-acteurs. Volg les op grootmoeders wijze, maak een vergeelde foto of beleef een testrit op een antieke fiets. Nieuw zijn de 8 museumevenementen en het opdrachtenparcours VierEntwintigen. Meer weten? www.bokrijk.be