Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    marianne_posman_in_maldegem
    www.bloggen.be/mariann
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dansrustroest
    www.bloggen.be/dansrus
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    kris
    www.bloggen.be/kris
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    medialol
    www.bloggen.be/medialo
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    bankzaken
    www.bloggen.be/bankzak
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    frankloopt
    www.bloggen.be/franklo
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    piete7
    www.bloggen.be/piete7
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    25-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Masterplan Antwerpen. Tramlijn Ekeren. Knooppunt Leugenberg.

     

     

     

     

    Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.

    Zitting van vrijdag 12 maart 2010

    Iedereen aanwezig.

    collegebesluit: 2805 van vrijdag 12 maart 2010

    Pagina 1 van 5

    Stadsontwikkeling A-Punt

    9 Masterplan Antwerpen. Tramlijn Ekeren. Knooppunt Leugenberg. Studierapport. Goedkeuring. Introductie beleidsrichtlijn (Jaarnummer 2805)

    Het college neemt kennis van het studierapport ‘Masterplan Antwerpen. Tramlijn Ekeren. Knooppunt Leugenberg’.

    Agendapunt, college, gewone zitting, 29/05/2009, jaarnummer 6832

    Auteur: Sandra Vanveldhoven

    Motivering

    Voorgeschiedenis

    De gewestelijk planologisch ambtenaar ontving op 10 september 2008 een aanvraag voor een planologisch attest voor Van Gansen Services, gelegen te Leugenberg 105 te Ekeren. De gewestelijk planologisch ambtenaar besliste dat het dossier op stedelijk niveau moet worden behandeld.

    In zitting van vrijdag 29 mei 2009 (jaarnummer 6832) besliste het college om een negatief attest voor het bedrijf Van Gansen Services langs Leugenberg te Ekeren goed te keuren. Om duidelijkheid te krijgen omtrent de toekomstige ontwikkelingen langs Leugenberg in het kader van de tramdoortrekking naar Ekeren, stuurde het college een collegiale brief naar Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) met de vraag naar nader onderzoek.

    Stap Datum

    Ontvangst dossier planologisch ambtenaar 3 oktober 2008

    Openbaar onderzoek 20 oktober 2008 tot en met 19 november 2008

    GECORO advies (eerste bespreking) 4 februari 2009

    GECORO advies (tweede bespreking) 1 april 2009

    Goedkeuring negatief attest en collegiale brief door college 29 mei 2009 (jaarnummer 6832)

    Feiten en context

    Het bedrijf Van Gansen Services vroeg middels een planologisch attest naar de mogelijkheden om op een naastgelegen perceel uit te breiden. De geplande uitbreiding en herinrichting is gelegen in landbouwgebied en zou als gevolg zonevreemd zijn gelegen.

    De argumentatie om een negatief planologisch attest af te leveren en daarmee de vraag naar uitbreiding niet toe te laten, was grotendeels gebaseerd op de onzekerheid omtrent de tramdoortrekking naar Ekeren.

    De uitbreidingsmogelijkheden voor het bedrijf Van Gansen Services liggen namelijk in één van de zoeklocaties voor de Park & Ride (P&R) met keerlus aan de Leugenberg. Een aantal andere percelen in de directe nabijheid van Leugenberg en het op- en afrittencomplex van de A12 komen eveneens in aanmerking voor het realiseren van de P&R met keerlus. Deze openbaar vervoersinfrastructuur is onderdeel van de tramlijn Ekeren. Op 9 mei 2008 besliste de Vlaamse regering om fase 3 van de tramlijn Ekeren (tussen ‘De Mieren’ en Leugenberg) over te hevelen naar de tweede fase van de openbaar vervoerprojecten van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen:

    Om de gelijktijdige uitvoering te blijven garanderen van infrastructuurwerken voor de verschillende modi, is het wenselijk dat de derde fase van Ekeren naar de tweede fase van het Masterplan verhuist die start na opening van de Oosterweelverbinding. Gezien de veranderende timing, wordt de uitvoering van deze derde fase voor Ekeren in feite de facto nu al verwacht in die periode. Tegelijk geeft dit de gelegenheid om een breed draagvlak in Ekeren te creëren voor de trajectkeuze voor fase 3 tot Leugenberg.”

    Omwille van het feit dat omtrent de tramverlenging naar Ekeren en de zoeklocaties nog geen keuze werd gemaakt zou een besluit in het voordeel van Van Gansen voorbarig zijn. Het afleveren van een positief planologisch attest zou immers de mogelijkheden van de verschillende zoeklocaties voor de P&R met keerlus hypothekeren. Om deze reden werd door het college een collegiale brief verstuurd naar BAM met het verzoek het besluitvormingsproces rond de locatiekeuze voor de keerlus en P&R opnieuw op te starten. BAM is ingegaan op de vraag van het college en heeft in voorafname op de tracéstudie van de tramlijn, een beperkt ruimtelijk onderzoek laten uitvoeren naar de locatiekeuze.

    Dit onderzoek heeft geresulteerd in het studierapport ‘Masterplan Antwerpen. Tramlijn Ekeren. Knooppunt Leugenberg’. Voor de opmaak van dit rapport werd een werkgroep opgericht met een vertegenwoordiging van BAM, TV SAM, Departement MOW, AWV Antwerpen, De Lijn, stad Antwerpen en het districtscollege Ekeren. BAM vraagt de betrokken actoren een standpunt inzake de conclusies van het rapport schriftelijk over te maken. In het studierapport ‘Masterplan Antwerpen. Tramlijn Ekeren. Knooppunt Leugenberg’ worden in functie van de afweging van de verschillende locaties volgende aspecten behandeld: programma van eisen en randvoorwaarden, selectie van potentiële locaties, potentieelonderzoek locaties en een evaluatie.

    In totaal zijn vier potentiële locaties opgenomen. Het terrein waarop de vraag naar uitbreiding van Van Gansen betrekking heeft wordt aangeduid als locatie A. De locaties B en C liggen respectievelijk ten westen en ten oosten van de brug van Leugenberg. Locatie D is gelegen tussen de woonwijk Edison en het op- en afrittencomplex van de A12. Vervolgens zijn de vier potentiële locaties volgens een aantal criteria geëvalueerd. Deze criteria hebben betrekking op de ruimtelijke inpassing van het knooppunt, de verkeersplanologische integratie van het knooppunt, het functioneren van het knooppunt en tot slot de procedurele implicaties van het knooppunt.

    De schematische invulling van de potentiële locaties (indicatieve schema’s opgemaakt zonder opmetingsgegevens) kunnen niet als beoordelingsgrond worden gebruikt (noch naar haalbaarheid noch naar wenselijkheid). De haalbaarheid van de potenties (o.a. optimalisatie van de infrastructuur in het gebied ) werd niet onderzocht. Op dit ogenblik zijn er met andere woorden te veel onbekenden om een keuze voor een locatie te maken. Het studierapport stelt dan ook dat op dit moment de meest optimale locatie voor de inrichting van de P&R met keerlus te Leugenberg niet kan aangeduid worden omwille van onzekerheden rond mogelijke toekomstige ontwikkelingen. De conclusie van het studierapport is dat het terrein waarop de aanvraag tot planologisch attest van Van Gansen betrekking had, locatie A in het rapport, over een groot potentieel voor de inrichting de randstedelijke knoop Leugenberg beschikt. Dit geldt zowel in het scenario waarbij de huidige infrastructuur behouden wordt, als in het scenario waarbij een optimalisatie van deze infrastructuur doorgevoerd zou worden. Het studierapport besluit dan ook dat de locatie momenteel niet met zekerheid kan uitgesloten worden als mogelijke locatie voor de randstedelijke knoop.

    Argumentatie

    Het college besliste om een negatief planologisch attest af te leveren voor de uitbreiding van Van Gansen Services omwille van de onduidelijkheid rond de tramlijn Ekeren en de keerlus met P&R ter hoogte van Leugenberg. Door een negatief attest af te leveren wenste het college de zoeklocaties voor dit openbaar vervoersknooppunt niet te hypothekeren. Het college apprecieert dat op haar vraag BAM een locatieonderzoek is opgestart in samenwerking met de verschillende betrokken actoren over de toekomstige ontwikkelingen langs Leugenberg. Het studierapport biedt echter niet de verhoopte duidelijkheid over al dan niet uit te sluiten locaties in functie van de uitbreidingsbehoefte van het bedrijf Van Gansen. Enkel bijkomend onderzoek naar de realiteitswaarde van de potentiële locaties zou hierin een antwoord kunnen bieden. BAM voorziet echter geen bijkomend onderzoek op korte termijn, aangezien fase 3 van de tramlijn Ekeren overgeheveld werd naar de tweede fase van het Masterplan – na opening van de Oosterweelverbinding.

    Na afronding van het rapport blijkt dat de actoren geen unaniem standpunt innemen en in functie van toekomstig beleid een andere houding aannemen, wat van belang is voor eventuele vragen naar ontwikkelingen langs de Leugenberg. Tijdens de laatste werkgroep van 23 februari 2010 bevestigden alle actoren hun eerder ingenomen standpunt over locatie C in de context van de studie, namelijk dat aansnijding van deze locatie niet wenselijk wordt geacht. Bovendien werd duidelijk dat overige actoren zich aansluiten bij de conclusie van het studierapport en dat m.a.w. locatie A op dit ogenblik niet kan worden vrijgegeven. De argumentatie om locatie A te behouden berust enerzijds op de indicatieve invulling van deze locatie met op het eerste zicht een groot potentieel, en anderzijds op het feit dat in voorliggend rapport de indicatieve schema’s voor de locaties B en D onvoldoende onderzocht zijn om hierover een uitspraak te doen. Bijkomend geldt voor deze locaties dat de financiële

    inspanningen die nodig zijn om de bestaande infrastructuur aan te passen momenteel niet aanwezig zijn. Evenmin is duidelijk of deze middelen in de toekomst wel beschikbaar zullen worden gesteld. Op 11 februari 2010 werd tijdens een stedelijke plangroep, met vertegenwoordiging van de dienst stadsontwikkeling/ruimtelijke ordening, mobiliteit, AG Stadsplanning, de stadsbouwmeester en met afgevaardigden van het kabinet stadsontwikkeling, sport en diamant, een standpunt over het studierapport ingenomen. Een scenario dat de stad Antwerpen in de toekomst verder wil ondersteunen is het aanpassen van de huidige infrastructuur ter hoogte van Leugenberg (brug N114, op - afrittencomplex) teneinde de ruimtelijke impact te minimaliseren, de verkeersbewegingen te optimaliseren en om daarbinnen de tramverlenging in te passen. Zowel op ruimtelijk vlak als vanuit mobiliteitsoogpunt levert deze ingreep verbeteringen op.

    Bovendien ontstaat op die manier een mogelijke opportuniteit om de nodige financiële inspanningen te combineren met deze nodig voor een volledig nieuwe brug door TUC-rail om de tweede havenontsluiting mogelijk te maken.

    Locaties B en D krijgen daarbij de voorkeur. Beide locaties lenen zich op het eerste zicht voor het inrichten van een P&R met keerlus omwille van hun ligging tussen infrastructuren. Er worden op het eerste zicht geen knelpunten geïdentificeerd die niet mits bijkomend onderzoek kunnen worden opgelost. Voor locatie A, dat in het studierapport wordt omgeschreven als een locatie met hoog potentieel, wordt geopteerd om de ontwikkeling niet louter mobiliteitsgericht, maar ook in een breder perspectief te bekijken. Het vervolledigen van de lintbebouwing langs de Leugenberg, het potentieel dat gezien wordt in de mogelijkheid om de huidige activiteiten van Van Gansen in het centrum Ekeren naar deze site te herlocaliseren, en de ambitie voor een optimalisatie en bundeling  van de bestaande infrastructuur op termijn bieden kansen voor een betere organisatie van de omgeving.

    Het stadsbestuur wenst locatie C uit te sluiten van verder onderzoek. Deze locatie is opgenomen als te herbevestigen landbouwgebied volgens omzendbrief RO/2005/01 betreffende ‘de beleidsmatige herbevestiging van de gewestplannen in het kader van de afbakening van de gebieden van de natuurlijke en agrarische structuur in uitvoering van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen’. Aansnijding van locatie C is geen zuinig en duurzaam ruimtegebruik en wordt beoordeeld als niet strokend met de goede ruimtelijke ordening.

    Besluit

    Artikel 1

    Het college neemt kennis van het studierapport ‘‘Masterplan Antwerpen. Tramlijn Ekeren. Knooppunt Leugenberg’ en heeft hier verder geen opmerkingen bij.

    Artikel 2

    Het college besluit de locaties B en D als voorkeurslocaties te weerhouden en dringt daarbij aan dat verder onderzoek steeds in samenhang met het idee van bundeling van infrastructuur aan Leugenberg gebeurt.

    Artikel 3

    Het college verzoekt om de locaties A en C niet langer te weerhouden als potentiële locatie voor een P&R met keerlus ter hoogte van Leugenberg.

    Artikel 4

    D it besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.

    25-03-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    Tags:tram ekeren oosterweel spoorontsluiting
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A102 kan voor Schoten alleen in geboorde tunnel

    * woensdag 24 maart 2010
    * Bron: Nieuwsblad
    * Auteur: (jaa)

    SCHOTEN - De A102 kan er voor Schoten alleen komen in een geboorde tunnel. Dat meldt de gemeente eerstdaags in een resolutie aan de Vlaamse regering.

    De A102 is in feite een nooit gerealiseerd stuk Grote Ring rond Antwerpen waarvoor al sinds de jaren zeventig ruimte wordt vrijgehouden in de districten Ekeren en Merksem en de gemeentes Schoten, Wijnegem en Wommelgem.

    ‘Een gemeentelijke werkgroep met leden uit alle politieke fracties, lokale specialisten en wijkverenigingen volgt de vele plannen voor het aanleggen van nieuwe waterwegen, spoorwegen en snelwegen door Schoten al jaren op de voet. Ook het onlangs door Forum 2020 gelanceerde voorstel voor een Meccano-tracé, als alternatief voor de Lange Wapper, werd onder de loep genomen', zegt schepen voor Mobiliteit Gerd Adriaensen (CD&V).

    ‘Als de Vlaamse regering zou beslissen om als deeloplossing voor het Antwerpse mobiliteitsvraagstuk de autosnelweg A102 te realiseren tussen Ekeren en Wommelgem, kan dat voor Schoten alleen als die wordt aangelegd in een geboorde tunnel en zonder op- en afritten. Een bovengrondse aanleg of één in een open sleuf zou een ontoelaatbare aanslag op de leefbaarheid en het woonklimaat in grote delen van Schoten betekenen. Er dreigen ook heel wat groene longen en kasteeldomeinen te verdwijnen zoals Calixberg en Withof. De autoweg zou de wijk Deuzeld ook afscheiden van de rest van Schoten.'

     

    25-03-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Actiecomité wil uitstel beslissing Oosterweel

    Bron: Nieuwsblad * dinsdag 23 maart 2010
    * Auteur: (wro)

    ZWIJNDRECHT - Het Actiecomité voor een Leefbaar en Mobiel Zwijndrecht vraagt Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) om de beslissing over de Oosterweelverbinding met minstens één maand uit te stellen. Peeters wou tegen het einde van deze maand de knoop al doorhakken.

    Dat moet het volgens het actiecomité mogelijk maken om de nieuwe alternatieven op het BAM-tracé te evalueren en een gepast advies aan de Vlaamse regering over te maken. Het vreest dat het BAM-tracé de leefbaarheid van Zwijndrecht niet ten goede komt. De actievoerders vragen aan de gemeenteraad zich bij het actiecomité aan te sluiten om een krachtig advies te formuleren voor de Vlaamse Overheid.

     

    25-03-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    24-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe wegen voor Hof De Bist

    * woensdag 24 maart 2010
    * bron: Nieuwsblad
    * Auteur: (env)

    EKEREN - Er wordt momenteel gewerkt in park Hof De Bist. Een aannemer legt enkele nieuwe wegen en paden aan en de groendienst plant nieuwe bomen en planten aan. Van de toegangspoort aan de taverne tot aan het kasteel komt een nieuwe weg van 3,5meter breed. De andere paden in dit deel van het park krijgen een breedte van 2,5meter. Deze werken zullen ongeveer twintig werkdagen duren. De groendienst plant ondertussen 46 nieuwe bomen, 1750bosplanten en 180sierheesters aan. Na de werken wordt dit terrein tijdelijk afgesloten met een hekwerk uit kastanjehout om het herstel van de nieuwe aanplantingen te bevorderen.

     

    24-03-2010 om 13:20 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oosterweel: Schoten wil enkel weten van A102 als die er ondertunneld komt

    Bron : de Morgen

    "Als de Vlaamse regering zou beslissen om als deeloplossing voor het Antwerpse mobiliteitsvraagstuk de autosnelweg A102 te realiseren tussen Ekeren en Wommelgem, kan dat voor het gemeentebestuur van Schoten alleen als die wordt aangelegd in een geboorde tunnel."

    Dat stelt een resolutietekst die het schepencollege van Schoten vandaag heeft goedgekeurd. De tekst wordt donderdag nog voorgelegd aan de gemeenteraad en vervolgens overgemaakt aan de Vlaamse regering en de buurgemeenten.

    "Groene gordel tussen stad en rand moet intact blijven"
    "Een nieuwe grote autoweg door de gemeente kan volgens het gemeentebestuur alleen als die via de techniek van een geboorde tunnel en zonder op- en afritten wordt gerealiseerd", luidt het in Schoten. "Bovengronds moet de groene gordel tussen stad en rand intact blijven. De tunnels voor de A102 en goederenspoorlijn moeten - als ze noodzakelijk blijken - tezamen ondergronds worden aangelegd."

    De A102 is een nooit gerealiseerd stuk van de Grote Ring waarvoor al sinds de jaren zeventig ruimte wordt vrijgehouden in Ekeren, Merksem, Schoten, Wijnegem en Wommelgem. Het traject kwam onder meer weer in beeld met de meccano-voorstellen van het Forum 2020 om de Antwerpse mobiliteitsknoop te ontwarren. Op het tracé is overigens al een spoorweg gepland die de Antwerpse haven moet helpen ontsluiten. Dat spoortracé komt grotendeels ondergronds. (belga/mvdb)
    23/03/10 18u15

     

    24-03-2010 om 13:12 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kris Peeters moet zijn paasei leggen

    Bron : GVA - standpunt 23/03/2010

    Over acht dagen verstrijkt de deadline die minister-president Kris Peeters zichzelf heeft opgelegd om een oplossing te vinden voor het probleem van de Antwerpse mobiliteit. Aan het politieke front blijft het voorlopig oorverdovend stil. Alle activiteit lijkt zich momenteel af te spelen in de schimmige 'achtste werkgroep' die exclusief voor Peeters werkt. Maar het paasei van Columbus is blijkbaar nog niet gelegd. Dat zou eind deze week moeten gebeuren.

    De actiegroepen laten ondertussen wél van zich horen. De twee boegbeelden van stRaten- generaal trekken bijna dagelijks volle zalen met hun uiteenzetting over het fameuze 'bretellenplan'. Het Actiecomité Zwijndrecht roept de regering op tot uitstel om dat plan van Forum 2020 nader te bestuderen. En gisteren deed ook Wim van Hees van Ademloos nog een duit in het zakje. Hij presenteerde een aantal zorgwekkende cijfers over de schadelijke effecten van de mobiliteit op de gezondheid van de Antwerpenaars.

    Volgens de artsen van Ademloos ondervinden liefst 41.000 Antwerpenaars ernstige hinder door het verkeerslawaai. Op bepaalde zwarte punten in Deurne en Borgerhout worden de mensen geplaagd door geluidsvolumes tot 80 decibel, die blijvende gehoorschade toebrengen. Ook enkele geplande nieuwe stadsdelen (Cadixwijk, Regatta, Nieuw Zurenborg) zouden op de geluidskaart behoorlijk rood kleuren. De boodschap van Ademloos is duidelijk: niet nog meer verkeer door de Lange Wapper, maar juist veel minder. Ademloos doet zelfs een beroep op minister van Welzijn Jo Vandeurzen om Antwerpen te adopteren. De kans is klein dat hij dat doet, want zijn CD&V staat nog steeds pal achter de Lange Wapper.

    Overigens komen de actiegroepen niet helemaal ongeschonden uit de strijd. Dirk Weyler, al vele jaren het boegbeeld van Red de Voorkempen, legt het bijltje erbij neer. Hij kan zich niet verzoenen met de steun die zijn beweging verleent aan de verbinding Ekeren- Wommelgem via de tunnel T102. Die vormt de oostelijke bretel in het plan van Forum 2020.

    Het wordt hoog tijd dat er knopen worden doorgehakt, maar de komende dagen zullen bijzonder lastig zijn. CD&V en N-VA blijven een derde Scheldekruising eisen, terwijl sp.a geen Lange Wapper wil, omdat die de verdere ontwikkeling van de stad in het noorden te zwaar zou hypothekeren. Hoe lost Kris Peeters dat op?

    Door Lex Moolenaar

     

    24-03-2010 om 12:52 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schoten wil nieuwe weg onder de grond

    Bron : GVA

    Alle politieke partijen van Schoten zijn het erover eens: de A102, die nu plots weer in de belangstelling staat, komt er beter niet, en als hij er komt, dan onder grond.

    Vorige maand legde de denkgroep Forum 2020 van Christian Leysen een nieuw mobiliteitsplan op tafel dat onder meer voorziet in de aanleg van de A102, een verbinding van de E19 te Ekeren met de E34-E313 in Wommelgem. Dat is een voor de zoveelste keer opgewarmd stuk van de nooit aangelegde Grote Ring rond Antwerpen, waarvoor sinds de jaren zeventig een strook grond wordt vrijgehouden (zie kaartje).

    Maar ditmaal is de mobiliteitsknoop zo strak aangespannen dat het plan weleens kans op slagen zou kunnen hebben. Minister-president Kris Peeters (CD&V) van de Vlaamse regering wil alleszins nog deze maand knopen doorhakken.

    Zijn partijgenoot burgemeester Harrie Hendrickx en de rest van politiek Schoten zien deze stroomversnelling met argwaan aan. "Wij zijn geen vragende partij voor deze nieuwe verbinding, want de belasting voor het nu al met verkeers- en waterwegen doorsneden Schoten zou veel te groot zijn", zegt Hendrickx namens politiek Schoten, dat voor één keer eensgezind is.

    "Als de verbinding er toch moet komen, dan aanvaardt Schoten alleen een geboorde tunnel, waarbij de aanslag op ons groen zo klein mogelijk blijft."

    Schoten wil ook dat de tunnel van een kleine vijf kilometer tegelijk zou worden aangelegd met de tweede spoortoegang van de haven. "De nieuwe weg mag onderweg ook geen op- of afritten hebben, want anders gaan we extra sluipverkeer aantrekken", aldus de burgemeester.

    Boris ROUSSEEUW

     

    24-03-2010 om 12:50 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    20-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een brug te ver: de oorlog om de Lange Wapper

    Bron : Humo

    Door (ja), 15/03/2010 - 09u38

    'We hebben dingen meegemaakt die je normaal alleen in films ziet'

    'Tetitatutè,' zei Bart De Wever onlangs in het debat over de Lange Wapper, verwijzend naar de laatste woorden van een grote Vlaamse dichter. De Wever is niet de enige politicus die het tijd vindt dat het uit is: iederéén is het debat stilaan zat, in Antwerpen én in Brussel. Minister-president Kris Peeters heeft beloofd een beslissing te nemen voor het einde van de maand, maar de kans is klein dat het 'm lukt: 'Hoe meer hij zich op de datum van 31 maart laat vastpinnen, hoe groter de kans dat zijn regering valt.'

    Waar waren we ook alweer gebleven? Juist, bij het referendum van oktober, toen de Antwerpenaren werd gevraagd of de Lange Wapperbrug er nu wel of niet moest komen. Bijna zestig procent antwoordde van niet, en dat liet het stadsbestuur bij monde van burgemeester Patrick Janssens (SP.A) aan Kris Peeters (CD&V) weten middels 'een niet-bindend advies'. Peeters zou het advies ernstig nemen, beloofde hij, en de Lange Wapper 'niet door de strot van de Antwerpenaren duwen'. Hij installeerde een stuk of wat werkgroepen - en toen werd het oorverdovend stil.

    Tot Forum 2020, een parallelle werkgroep van wakkere burgers, eind februari met een nieuw alternatief kwam aanzetten: het Meccano-tracé. Dat zou het doorgaand verkeer om de stad heen leiden met de hulp van twee 'bretellen': tunnels en sleuven in het westen (tussen Zwijndrecht en Melsele) en het oosten (tussen Ekeren en Wommelgem). Peeters liet zich niet op een officiële reactie betrappen, maar in de wandelgangen gonsde het van de geruchten dat de minister-president en zijn Vlaamse regering (behalve de SP.A) blijven zweren bij de Lange Wapper, zij het in een afgezwakte versie: 'Lange Wapper-light', met een ondertunneling ter hoogte van het Sportpaleis. In elk geval: Peeters beloofde spoedig klaarheid te zullen brengen. 'Ik neem een heldere beslissing,' zei hij in het Vlaams Parlement, 'vóór het einde van de maand.'

    'Voor het eind van deze maand valt er zeker geen beslissing over één concreet project,' zegt Manu Claeys van Forum 2020. 'Onmogelijk. De resterende alternatieven zijn op korte termijn niet uitvoerbaar. De Lange Wapper is weggestemd en dus onhaalbaar, beseffen voor- en tegenstanders. Lange Wapper-light bestaat alleen als gerucht: misschien liggen de plannen al op de regeringstafel, maar niemand heeft ze kunnen inkijken. De tunnel is niet bouwrijp. Het Meccano-tracé is nog niet bouwrijp. Nee, Peeters laat zich beter niet opjagen. Aan het einde van de maand kan hij alleen vertellen welke alternatieven hij nog verder zal bestuderen, dat is alles. Hoe meer hij zich op die deadline van 31 maart laat vastpinnen, hoe groter de kans dat zijn regering valt.»

    Het is geen toeval, beweert Claeys, dat de plannen voor een Lange Wapper-light niet naar buiten komen. 'Vorig jaar, nog voor het referendum, was er al sprake van die plannen. Ze bestaan dus al ruim een halfjaar. Waarom komt de Vlaamse regering er dan niet mee naar buiten? Omdat dat niet de bedoeling is. De Wapper-light dient vooral om de indruk te wekken dat de Vlaamse regering nog aan het werk is. Peeters wint tijd.'

    Een andere medewerker van Forum 2020 gaat anoniem nog een stap verder: 'Als het plan van de Wapper-light uitlekt, is het binnen twaalf uur dood. De kostprijs is 500 à 800 miljoen euro hoger dan begroot. Plus: met dat plan zou het doorgaand verkeer in de stad blijven, en daar hebben de Antwerpenaren zich tégen uitgesproken.'

    Claeys heeft geen hoge pet op van de werkgroepen die Peeters heeft geïnstalleerd. Althans, van de werkgroepen die over de inhoud van het dossier gaan: 'Tijdverlies.'

    Het volledige artikel leest u in Humo 3628 van dinsdag 16 maart 2010.

     

    20-03-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    19-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerpen krijgt Masterplan Plus (De Standaard - 13/03/2010)

    Bron: Website BAM

    BRUSSEL

    De toespraak van Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) in het Oosterweeldebat van vorige week sprak boekdelen, alle elementen van het akkoord waarnaar gestreefd wordt, zaten erin vervat (zie fragment). Helaas hadden op dat moment alleen insiders genoeg inzicht om die boekdelen ook helemaal te begrijpen. In plaats van een Oosterweel-light wordt er gewerkt aan een 'Masterplan Plus'.

    Multi

    'De oplossing zal multimodaal zijn', zei Peeters. Het Antwerpse Masterplan was nochtans al multimodaal, met een mix van de sluiting van de Ring, tal van openbaarvervoerprojecten, fietspaden en aanpassingen voor vrachtschepen aan het Albertkanaal. Peeters zegt dus eigenlijk dat de oplossing multimodaler zal zijn. Bij verschillende spelers is het besef gegroeid dat er een 'Masterplan Plus' nodig is, wil men de Ring niet meteen opnieuw zien dichtslibben. Om een modal shift te creëren en meer mensen op het openbaar vervoer te krijgen wordt aan een fors pakket maatregelen gewerkt. Onder meer randparkings met aansluiting op openbaar vervoer, verkeerslussen in de binnenstad en mobiliteitsplannen voor bedrijven.

    De tramverbindingen met Linkeroever zijn het grote voorbeeld. De helft van de verplaatsingen van op Linkeroever naar de stad gebeuren dan ook met het openbaar vervoer. Bij de andere ingangen naar de stad liggen die cijfers veel lager, rond de 20 procent. De Antwerpse tramlijn 3 is met voorsprong de populairste van Vlaanderen, sinds er in 2002 verlengingen en park & ridezones kwamen. Met gelijkaardige maatregelen wil men ook van andere lijnen succesverhalen maken.

    Iedereen weet dat de aansluiting van de E34/E313 op de Ring een enorm knelpunt is, waar ook extra maatregelen voor nodig zijn. Daarover is nog niets uitgelekt.

    Leefbaar

    Peeters wil een 'antwoord bieden aan de leefbaarheidsproblemen'. Wie Antwerpen zelfs maar een beetje kent, weet dat de zone rond het Sportpaleis en de Schijnpoort in Merksem in die categorie bovenaan staat. 'Dat krijgt de stad nooit alleen opgelost', zegt een bron dicht bij het dossier. Er circuleren plannen waarop de aansluiting aan het Sportpaleis totaal hertekend is. De tunnel die al het doorgaande verkeer (DS 27 februari) van het nieuwe complex aan het Sportpaleis moet weghouden, komt onder de Noordersingel. Wat overblijft is een stedelijke ringweg, ingebed in parkeergebouwen en groene taluds. Het ontwerp doet volgens sommigen denken aan de Parijse Périphérique. De zwaarbeladen Bisschoppenhoflaan zou vrachtwagenvrij worden. Deze ingrijpende aanpassingen zouden 500 miljoen euro extra kosten.

    Overleg

    Minister-president Peeters beloofde overleg met de stad. Dat is nodig gezien de negatieve volksraadpleging over de Lange Wapperbrug. Een hoop begeleidende maatregelen kunnen dat overleg smeren. Antwerpen heeft bijvoorbeeld een dossier ingediend om tegen 2012 of 2013 aanspraak te maken op de titel European Green Capital. Begeleidende maatregelen kunnen helpen. Zo won de stad een prijs voor haar imponerende project rond de aanleg van een Groene Singel (inclusief ringlijn voor de tram). Dit project kan niet worden gerealiseerd zonder een stedelijke ringweg waarbij het doorgaand verkeer wordt gescheiden van het stadsverkeer.

    De stad wil aan Petroleum-Zuid een nieuw voetbalstadion bouwen. Dat moet via de stedelijke ringweg en het openbaar vervoer ontsloten worden, maar zat niet in het oorspronkelijke Masterplan. Ook de heraanleg van de Scheldekaaien en de De Keyserlei zouden voortaan deel uitmaken van het Masterplan Plus. De heraanleg van het Operaplein en het noordelijke deel van de Leien wordt herbevestigd. Al die werken komen de aantrekkelijkheid van de stad ten goede.

    Scheldekruising

    In het Vlaams regeerakkoord wordt verwezen naar de regeringsbeslissing van maart 2009 over de Oosterweelverbinding. Daarin staat uitdrukkelijk dat er een derde Scheldekruising moet komen, en met welke randvoorwaarden. Peeters hamert daar nu nog eens op. Omdat het Meccano-voorstel van Forum 2020 niet voldoet aan die randvoorwaarden, kon het dus strikt genomen meteen van tafel geveegd worden. Toch werden van alle voorstellen de voor- en nadelen nog eens grondig afgewogen. De Lange Wapper had telkens het grootste 'probleemoplossend vermogen'.

    © 2010 Corelio

     

    19-03-2010 om 14:51 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kat redt gezin uit brandend huis

    Foto: GVA

    * vrijdag 19 maart 2010, 04u00
    * Bron : Nieuwsblad
    * Auteur: Stefaan Ledeganck

     

    EKEREN - Door luidkeels te miauwen, redde een kat gisteren een gezin uit een brandend huis. Ze stopte pas met kabaal maken toen alle gezinsleden waren opgestaan.

    Kat Mira is de grote held van de familie Mewis uit Ekeren. Vader Rudy, moeder Gonda en de 14-jarige dochter Demy lagen donderdagochtend te slapen toen rond 6uur brand uitbrak op een kamer op de eerste verdieping. ‘Ik werd wakker omdat Mira maar bleef miauwen naast mijn bed', vertelt Demy. ‘Ik ben opgestaan en ben naar de logeerkamer naast mijn slaapkamer gegaan, maar daar kon ik amper iets zien door de rook.' Demy riep meteen naar haar ouders die beneden sliepen, maar ook zij waren ondertussen wakker geworden door het kabaal van Mira.

    ‘Ik ben naar boven gelopen en zag een paddestoel van vuur onder het logeerbed', zegt Gonda (47). ‘Ik heb nog geprobeerd om de deur van de kamer dicht te trekken, maar toen kwam er een wolk van rook en hete lucht naar buiten. Mijn haar werd erdoor verschroeid.'

    Zonnebank

    De bijna 3-jarige kat stopte pas met miauwen toen Demy en de rest van de familie waren opgestaan. Meteen daarna liep ze naar beneden en vluchtte ze naar buiten. ‘Ik weet zeker dat ze ons probeerde te waarschuwen voor het gevaar. Het is vreemd, maar je hoort dat nog wel eens over dieren', zegt Gonda terwijl ze liefkozend het roet uit Mira's witte vacht streelt.

    De schade aan de woning van de familie Mewis is aanzienlijk. De logeerkamer is uitgebrand, er is rookschade over de hele bovenverdieping en ook het dak moet worden vernieuwd. De brand ontstond wellicht door een kortsluiting in de zonnebank. ‘Ik ben er wel wat bang door geworden,' zegt Demy. ‘Eén ding weet ik zeker en dat is dat ik later nooit een zonnebank wil.'

    Door de kortsluiting vatten het logeerbed en enkele bakken met speelgoed vuur. De hitte was zo groot dat in de kamer naast de vuurhaard Demy's kleren smolten in de kleerkast. ‘De brandweer kon eerst zelfs niet binnengaan,' zegt Gonda. ‘Er was zoveel rook dat ze eerst de ramen moesten inslaan om de rook te laten wegtrekken.'

    Gonda en Rudy hebben eigenhandig zes jaar lang in het huis gewerkt, voor ze er in 2007 konden intrekken. Maar Rudy (52) relativeert: ‘Het had allemaal veel erger kunnen zijn. Het was zes uur en we lagen nog te slapen. Wie weet wat er was gebeurd als Mira ons niet had wakker gemaakt.'

     

     

    19-03-2010 om 14:32 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    18-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groen! wil Leuvense economen horen in Oosterweel-debat

    Bron: HLN

    Groen! wil "dringend" een parlementaire hoorzitting met de Leuvense economen Stef Proost en Saskia Van der Loo (KUL). Die noemden de Oosterweelverbinding dit weekend onrendabel en economisch niet interessant. Als parlementsvoorzitter Jan Peumans niet op de vraag ingaat, zal de partij de economen zelf uitnodigen voor een publieke presentatie.

    Volgens Vlaams fractievoorzitter Filip Watteeuw moet zo'n hoorzitting er komen voordat de Vlaamse regering "zichzelf vastzet" met een definitief besluit. Want "het zijn juist de randvoorwaarden die de Vlaamse regering oplegde - bv. het vrachtwagenverbod in de Kennedytunnel - die economisch geen steek houden", besluit Watteeuw uit de bedenkingen van Proost en Van der Loo.

    Slimme tolheffing
    Beide onderzoekers zien nog voldoende bestaande capaciteit in Antwerpen. Zo berekenden ze dat een slimme tolheffing in de Antwerpse tunnels bijvoorbeeld een positieve impact zou hebben op de economie, terwijl de bouw van de Oosterweel voor negatieve effecten zou zorgen.

    Bij een eventuele hoorzitting wil Groen! ook Antwerps econoom Bruno De Borger uitnodigen. Ook hij stelde zich volgens de partij eerder al vragen bij de economische gevolgen van de Oosterweel. (belga/sps)
    15/03/10 18u48

    De geplande Oosterweelverbinding, inclusief de Lange Wapper, is een economisch onverantwoord en onrendabel project. Dat zeggen de Leuvense transporteconomen Stef Proost en Saskia Van der Loo vandaag in De Tijd.

    - 285 miljoen
    In een nieuwe uitgave van 'Leuvense Economische Standpunten' schrijven ze dat alle tracés met een Oosterweelverbinding negatief zijn voor de economie. Voor het scenario van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) klokt de rekensom af op een negatief saldo van 285 miljoen euro, en dat is dan nog erg voorzichtig berekend. Het optimaal gebruik van de bestaande wegcapaciteit scoort veel beter.

    Nonsens
    De KULeuven-experts vinden het stuitend dat nooit een echte, uitvoerige kostenbatenanalyse is gemaakt van verschillende opties, inclusief het niet-bouwen van de Oosterweelverbinding. De Antwerpse econoom Kristiaan Kerstens treedt hen bij. "Geen enkele overheid zou deze geplande Oosterweelverbinding mogen bouwen. Het is economische nonsens. De politici trekken beter de stekker eruit". (belga/ep)
    13/03/10 09u10

     

     

    Bijlagen:
    http://www.econ.kuleuven.be/ces/les/LES%20128.pdf   

    18-03-2010 om 00:15 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oranje mannetjes vragen veilig verkeer

    BRON: GVA

    Je hebt ze wellicht al zien hangen, de oranje fietsers en voetgangers. In het kader van de jaarlijkse actie van Verkeersplatform Ekeren maken ze de mensen attent op het belang van verkeersveiligheid.

    “Al enkele maanden hangen er gele borden met verkeersraadgevingen op de routes die vaak door scholieren worden gebruikt”, zegt commissaris Paul Van den Bossche. Dat is de Verkeerseducatieve Route (VeRo). “Met de Ekerse Schoolroutekaart in de hand voeren de leerlingen er verkeersopdrachten uit.” Daarnaast staan er tot vrijdag ook oranje signalisatiefiguren op de belangrijkste wegen van het grondgebied. Die oranje wezentjes maken duidelijk dat het Verkeersweek is in de Ekerse scholen.”

    Apotheose van die verkeersweek wordt de dodehoekoefening donderdag. “Samen met de wijkagenten en het fietsteam van de politie zullen vanaf 8.30u ongeveer vijfhonderd leerlingen naar het Kristus-Koningsplein afzakken”, zegt de commissaris.

    “Daar worden twee dodehoekoefeningen opgesteld. Met plastic flesjes moeten de leerlingen de vermoedelijke draaicirkel van de vrachtwagens aanduiden. Bij de tweede oefening gaan ze zelf achter het stuur zitten om met eigen ogen te zien wat, ondanks de achteruitkijkspiegels, allemaal onzichtbaar is. Hopelijk beseffen ze dan hoe kwetsbaar zij in het verkeer wel zijn.”

    Wouter Peeters

    18-03-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    17-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heraanleg Boerendijk afgerond

    Bron: GVA

    Op vrijdag 2 april 2010 beëindigt de aannemer de riolerings- en bestratingswerken in de Boerendijk. Tijdens de heraanleg richtte de aannemer nieuwe parkeerstroken en voetpaden in, kreeg elk kruispunt een verkeersplateau en werd de rijweg aangelegd in asfalt.


    Omdat er in de heraangelegde straat onvoldoende ruimte is voor een fietspad of fietssuggestiestrook legde het district eerder al een fietspad aan op de dienstweg van de NMBS langs de spoorweg, tussen de Wilgehoevestraat en de Driehoekstraat. In het voorjaar wordt straatverlichting langs het pad geplaatst.

     

     

    17-03-2010 om 23:57 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsster overvallen door man met pistool

    Bron: GVA

    Aan Puihoek is zaterdag een 47- jarige fietsster overvallen. Een man met een pistool eiste haar boekentas.
    Toen de vrouw zei dat er niets waardevols inzat, antwoordde de overvaller dat ze dan maar haar geld moest afgeven.De vrouw deed wat hij vroeg, waarna de man haar beval verder te fietsen. Hij liep naar zijn auto en sloeg op de vlucht.

    BVP

     

    17-03-2010 om 23:53 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gevaarlijke slagboom Hagelkruispark

    Bron GVA

    Op de hoek van het Groothagelkruis en de Oorderseweg, bij de ingang van het parkje, werd een zware houten slagboom geplaatst. De versperring werd aangebracht om te vermijden dat automobilisten verkeerdelijk in het speeltuintje zouden rijden.

    De barrière reikt net ter hoogte van de voorruit van een gemiddelde auto… maar elke signalisatie of verlichting aan deze slagboom ontbreekt, zodat een chauffeur die in de buurt onbekend is, in het donker gemakkelijk tegen de bareel kan aanbotsen.

    Roger  Van Goethem

    17-03-2010 om 23:51 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Politie helpt de kleuters met verkeersopleiding

    Bron :GVA

    Op 15 maart kregen de kleuters van het O.-L.-V Lourdesinstituut bezoek van de plaatselijke politie. De kinderen kregen een rondleiding door enkele straten van de gemeente. De politieagenten legden hen de verkeerslichten uit en leerden hoe de kleuters veilig de straat moeten oversteken. Tot slot mochten ze meerijden met de combi, waarbij heel eventjes de sirenes werden aangezet.

    Een leuke en leerzame belevenis voor het kleine grut.

    Roger Van Goethem

     

    17-03-2010 om 23:49 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jong paar zwaargewond in ongeval

    bron : Nieuwsblad

    * woensdag 17 maart 2010, 03u57
    * Auteur: ENA

    EKEREN - Bij een ongeval op de A12 in Ekeren raakten gistermiddag twee twintigers zwaargewond. Hun auto begon rond 14.30uur rond te tollen toen ze op de rechterrijstrook reden in de richting van Nederland, net voor de afrit Ekeren.

    De wagen slingerde helemaal tot op de middenberm en knalde met de achterkant tegen een verlichtingspaal. Een 21-jarige jongeman en een vrouw van 21 werden met ernstige verwondingen overgebracht naar het ZNA Jan Palfijn.

    Waarom de bestuurder de controle over het voertuig verloor, is nog niet duidelijk, maar mogelijk werd hij gehinderd door een andere wagen. Het verkeer ondervond geen hinder van het ongeval.

     

    17-03-2010 om 14:14 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    16-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Handelaars willen meer parking op plein in Ekeren

    * dinsdag 16 maart 2010, 03u54
    * bron : Nieuwsblad
    * Auteur: (jaa)

    EKEREN - De toekomst van het Kristus Koningplein blijft de gemoederen beroeren. De handelaars willen net als Filip De Winter een referendum over de plannen.


    De Ekerse handelaars, gisteravond in groten getale bijeen in een algemene ledenvergadering, willen meer inspraak bij de herinrichting van het Kristus Koningplein en mandateren het bestuur van hun vereniging om hiervan concreet werk te maken. Meer nog dan de met verdwijning bedreigde frituur, zitten de winkeliers in hun maag met de geplande en drastische vermindering van parkeerplaatsen. ‘Dat zou slinken van 105 naar 25. Dat verlies van tachtig plaatsen zou een ramp betekenen voor onze zaken', vertaalt voorzitter Rik Bossuyt het ongenoegen dat leeft bij de vereniging Ekers Winkelcentrum.

    In één tijd kunnen mogelijk ook de plannen herbekeken worden om de frituur te verbannen naar een andere locatie. Uitbater Rodney Vischer is hier fel tegen gekant, maar de handelaarsvereniging nam zelf nog geen definitief standpunt in. ‘Het algemeen belang primeert. We gaan alles onderzoeken en aandringen op overleg bij het districtsbestuur.' Hiermee lijkt vooral districtsschepen van Openbare Werken Christophe Thomas (Open VLD) in een lastig parket te zitten.

     

     

    16-03-2010 om 17:59 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerpse Ring krijgt Parijse toets

    Bron: Nieuwsblad

     

    Hertimmering Masterplan voor Antwerpen zou 500 miljoen extra kosten

    ANTWERPEN - Geen Lange Wapper-light, maar een Masterplan-plus wordt dezer dagen in alle discretie op de tekentafels uitgewerkt. De inzet is groot: het mobiliteitsplan rond Antwerpen is nog altijd de grootste struikelsteen op het pad van de Vlaamse regering.

    Minister-president Kris Peeters (CD&V) beloofde tegen 31 maart een oplossing voor het dossier van de Lange Wapper, dat zijn regering diep verdeelt. Aan de ene kant staat Antwerps burgemeester Patrick Janssens (SP.A), die van een Lange Wapper of een light-versie ervan niet wil weten. Aan de andere kant staan CD&V en N-VA, die een aangepaste versie van de Lange Wapper als enige mogelijkheid zien om relatief snel aan de werken te kunnen beginnen. Intussen wordt achter de schermen discreet gewerkt aan wat een compromis zou moeten worden.

    Randparkings

    Bij verschillende dominante spelers in het BAM-verhaal is het besef gegroeid dat er een 'Masterplan Plus' nodig is, wil men de Ring niet binnen de kortste keren opnieuw zien dichtslibben. Een brug of een tunnel volstaan dus niet, er moet ook voor gezorgd worden dat minder auto's de stad inrijden. Om meer mensen op het openbaar vervoer te krijgen wordt aan een fors pakket extra maatregelen gewerkt, met onder meer randparkings met aansluiting op openbaar vervoer, verkeerslussen in de binnenstad en mobiliteitsplannen voor bedrijven.

    De tramverbindingen met Linkeroever zijn het grote voorbeeld. De helft van de verplaatsingen vanop Linkeroever naar de stad gebeuren met het openbaar vervoer. Bij de andere ingangen naar de stad liggen die cijfers veel lager, rond de 20 procent. De Antwerpse tramlijn 3 is met voorsprong de populairste van Vlaanderen, sinds er in 2002 verlengingen en park & ridezones kwamen. Met gelijkaardige maatregelen wil men van andere lijnen eenzelfde succesverhaal maken.

    Périphérique

    Maar een nieuw plan moet meer doen: er moet ook een antwoord komen op de vraag naar de leefbaarheid, een vraag die tijdens het referendum over de Lange Wapper zeker rond het Sportpaleis en in Merksem doorslaggevend was. De aansluiting van de Lange Wapper op de Ring dreigde daar een brug van 18 rijstroken en meer dan 100 meter breed te creëren.

    'Dat krijgt de stad nooit alleen opgelost', zegt een bron dicht bij het dossier. Er circuleren plannen waarop de aansluiting aan het Sportpaleis totaal hertekend is. De tunnel die al het doorgaande verkeer (Het Nieuwsblad 27 februari) van het nieuwe complex aan het Sportpaleis moet weghouden, komt onder de Noordersingel. Wat overblijft is de Stedelijke Ringweg, die zou worden ingebed in parkeergebouwen en groene taluds. Het ontwerp doet volgens sommigen denken aan de Parijse Périphérique. Goedkoop is het niet: er zou een extra prijskaartje van 500 miljoen euro aanhangen.

    Volksraadpleging

    Peeters zal hoe dan ook met Antwerpen moeten overleggen, gezien de negatieve volksraadpleging over de Lange Wapperbrug. Een hoop begeleidende maatregelen kunnen dat overleg smeren. Antwerpen heeft bijvoorbeeld een dossier ingediend om tegen 2012 of 2013 aanspraak te maken op de titel European Green Capital. Een aantal begeleidende maatregelen kunnen helpen.

    Dat geldt ook voor het nieuwe voetbalstadion dat de stad aan Petroleum-Zuid wil bouwen. Dat moet via de stedelijke ringweg en het openbaar vervoer worden ontsloten. Dit was niet opgenomen in het oorspronkelijke Masterplan. Ook de heraanleg van de Scheldekaaien en de Keyserlei zouden voortaan deel uitmaken van het Masterplan Plus. De heraanleg van het Operaplein en het noordelijke deel van de Leien worden herbevestigd. Al deze werken komen de uitstraling en de aantrekkelijkheid van de stad ten goede.

     

    16-03-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Desnoods regelt hij alles per telefoon

    Bron: De Standaard

    BRUSSEL - Een ongeval komt altijd ongelegen, maar dat van Kris Peeters zeker. Zijn regering staat op ‘buigen of barsten' in het Oosterweel-dossier.

    Van onze redactrice

    ‘Voor eind maart zal deze regering een heldere beslissing nemen', zei minister-president Kris Peeters (CD&V). Maar Peeters kon bij die uitspraak nog niet vermoeden dat hij ‘van zijn paard zou worden gebliksemd'. Dat hij een week in het ziekenhuis moet blijven, zal de zaak er niet bepaald makkelijker op maken.

    Niet dat Kris Peeters niet meer bij de pinken is. Gisteren belde hij persoonlijk verschillende politieke kopstukken op om ze in te lichten over zijn ongeval. ‘Hij was alles al aan het regelen', aldus een minister.

    ‘We zijn nog meer dan twee weken verwijderd van die deadline over Oosterweel', zegt Peeters' woordvoerder. ‘Het sportongeval van de minister-president zal aan die timing niets veranderen. En als er moet worden overlegd, is er nog altijd de telefoon.'

    Technici werken achter de schermen inderdaad koortsachtig aan een ‘Masterplan Plus' voor Antwerpen (DS 13 maart), waar zowel CD&V, SP.A als N-VA zich zouden moeten in kunnen vinden. Dat ‘masterplan' bevat bijvoorbeeld een batterij maatregelen om meer mensen op het openbaar vervoer te krijgen (randparkings, verkeerslussen in de binnenstad, mobiliteitsplannen voor bedrijven). Het nieuwe plan komt ook met een oplossing voor de zone rond het Sportpaleis, met een tunnel. Een derde Scheldekruising - de Lange Wapper - zit nog altijd in het plan.

    Voor de technische uitwerking hebben de ingenieurs en cabinetards heus Kris Peeters niet nodig. Bovendien beheerst Peeters' kabinetschef Raf Suys het dossier naar verluidt ‘tot in zijn vingertoppen'. Maar nu het dossier de eindfase nadert, moet er politiek worden beslist. De hamvraag blijft of Kris Peeters er zal in slagen om de SP.A en burgemeester Patrick Janssens mee te krijgen in deze nieuwe oplossing. In het andere geval wenkt een regeringscrisis.

    In zulke gesprekken is Peeters als persoon wél onvervangbaar. Dan wordt het ongeval van Peeters ineens wel een politieke factor. Caroline Gennez, Ingrid Lieten of Patrick Janssens zullen over Oosterweel geen deal smeden met CD&V-voorzitster Marianne Thyssen of Jo Vandeurzen, de tweede CD&V'er in de Vlaamse regering. Oosterweel hangt als een strop om de hals van de Vlaamse regering. Die strop lossen, kan enkel met de grote baas.

    Oosterweel is overigens niet het enige wat de Vlaamse regeringsleider de komende weken moet oplossen. Ook de begrotingscontrole belooft een robbertje vechten te worden. Vlaams minister van Begroting Philippe Muyters (N-VA) waarschuwt ervoor dat er geen geld is voor alle beloftes van Pascal Smet (Onderwijs) en Hilde Crevits (Openbare werken).

    ‘Ach, volgende week maandag begint de minister-president weer te werken', sust de woordvoerder. ‘Zo dramatisch kan het dan toch niet zijn.'

     

    16-03-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)


    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Vind ons op facebook en klik aldaar bovenaan op de knop -Vind ik leuk

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    rina_en_luc
    www.bloggen.be/rina_en
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs