Dat Masterplan 2020 vertrekt van het oorspronkelijke masterplan uit 1998, maar zal volgens Peeters veel breder zijn.
Het plan zal rekening houden met nieuwe knelpunten als de zwaar belastte E313 en de R1. Dat is de weg aan de luchthaven van Deurne die de Vlaamse regering wil verleggen om tot een uitbreiding van de start- en landingsbaan te komen. Het dossier sleept al jaren aan.
Peeters sprak zondag ook over nieuwe wegen en verfraaiiingswerken in en rond Antwerpen.
Het Masterplan zal een aantal zaken oplossen, maar de Vlaamse regering wil het ruimer bekijken, aldus de minister-president.
'We moeten er zeker van zijn dat we goede oplossingen hebben voor de mobiliteit in Antwerpen, rond Antwerpen en zelfs buiten Antwerpen. We willen vermijden dat we over tien jaar horen dat we iets vergeten zijn en dat we bijkomende zaken moeten aanpakken', aldus Peeters.
Zaken die bekeken worden in het kader van het Masterplan zijn onder meer extra autocapaciteit naast een nieuwe spoorontsluiting in het oosten van Antwerpen en de tramlijnen (zoals in het oorspronkelijke masterplan). Ook de binnenvaart komt aan bod.
Oosterweelverbinding
Peeters wilde zich zondag niet laten vastpinnen op een brug (de Lange Wapper) of een tunnel voor de Oosterweelverbinding.
'Ik ben niet getrouwd met een brug of een tunnel', aldus de minister-president.
Wat telt volgens hem is of de oplossing technisch haalbaar is, duurzaam en of ze betaalbaar is.
Het overleg over de zaak in de schoot van de Vlaamse regering is nog bezig. Het is de bedoeling dat er tegen 31 maart een beslissing valt.
De top van de Vlaamse regering onderhandelt zondagnamiddag voort over een ‘Masterplan 2020’ voor de Antwerpse regio. Of er een brug of een tunnel komt om de Antwerpse ring rond te maken, is nog altijd niet duidelijk.
(tijd) - Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) heeft tegen woensdag 31 maart een akkoord beloofd over hoe de Antwerpse verkeersknoop moet worden ontward. Zondag in de vooravond hielden regeringskringen er rekening mee dat een consensus nog voor vanavond/vannacht was, zo vernam De Tijd. 'Maar het kan even goed vals alarm zijn', klonk het.
De regering is van plan een ‘Masterplan 2020’ op te stellen, een vervolg op het eerste ‘Masterplan voor de Antwerpse mobiliteit’ dat in 1998 werd goedgekeurd, zo zei Peeters zondag in De Zevende Dag op Eén.
Nieuwe knelpunten
In dat eerste Masterplan zat niet alleen het rondmaken van de Antwerpse ring, maar ook een openbaarvervoerspakket (extra tramlijnen en stelplaatsen), extra fietspaden en de renovatie van bruggen en sluizen. ‘Sinds 1998 zijn er nieuwe knelpunten opgedoken die een oplossing vergen’, aldus Peeters.
De regering zal dus een ‘toekomstvisie’ uittekenen voor de komende 10 jaar. In dat Masterplan 2020 zal zeker een betere verbinding van de Liefkenshoektunnel met het Waasland zitten (ten westen van Antwerpen) en een voorstel om het knooppunt van de ring met de E313/E314 (in het oosten) te ontlasten. Daar zal allicht de optie genomen worden om een extra wegverbinding tussen de E313 en de E19 aan te leggen als de NMBS er werk maakt van een tweede spoorontsluiting. Die extra wegverbinding zal zo’n 1 miljard euro kosten en daarom zou de uitvoering in de tijd gespreid worden. ‘Ook andere provincies willen immers extra weginfrastructuur’, zei Peeters.
Ook extra stimuli voor de binnenvaart zullen in het Antwerps Masterplan 2020 zitten, liet Peeters uitschijnen. Daarmee wil de Vlaamse regering de ‘modal shift’ aanwakkeren (de switch van wegvervoer naar binnenvaart).
Brug/tunnel?
Over dè vraag, of de ring gesloten wordt met een dubbeldeksbrug (de Lange Wapper) over de oude dokken rakelings langs het stadscentrum of een tunnel, bleef Peeters op de vlakte. ‘Daarover gaat het debat straks’, klonk het. Peeters zei wel dat hij ‘niet getrouwd’ is met een brug of een tunnel, maar wel een technisch en financieel haalbare oplossing wil die de mobiliteitsproblemen het best het hoofd biedt.
In N-VA-kringen blijft men naar verluidt niet echt geloven dat zo’n tunnelalternatief de beste oplossing is. De sp.a is er wel voor gewonnen, zeker nadat het brug-tracé bij een referendum vorig najaar werd weggestemd. De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (sp.a) heeft er steeds op gehamerd dat met de uitslag van het referendum rekening moest gehouden worden.
‘Geen beslissing nemen is geen optie', zei Peeters nog. Hij voegde er aan toe een eventuele regeringscrisis over dit dossier te zullen ‘betreuren’.
Oosterweel: Vlaamse regering werkt aan "Masterplan 2020"
Bron: Metrotime 28/03/2010
(Belga) De Vlaamse regering werkt momenteel aan een Masterplan 2020 om de mobiliteitsproblemen in en rond Antwerpen aan te pakken. Dat heeft minister-president Kris Peeters zondag gezegd in De zevende dag en op de Antwerpse regionale televisie ATV. Het overleg in de schoot van de regering is nog volop bezig.
Het oorspronkelijke Masterplan dateert van 1998, zei Peeters. "Sindsdien zijn er bijkomende problemen ontstaan: in verband met de E313, de R11, de leefbaarheid in de stad... Daarenboven zijn er nieuwe voorstellen op tafel gelegd geweest die we moeten meenemen, zoals die van de Groep van Tien en de Wase burgemeesters." Het Masterplan 2020 is een "ruimere" versie van het oorspronkelijk plan, verduidelijkte de minister-president, "om er zeker van te zijn dat er goede oplossingen komen en dat we over tien jaar niet merken dat we iets vergeten zijn". Volgens Peeters zal zijn regering "rond 31 maart" met haar beslissing naar buiten komen. "Het overleg is volop bezig, maar ik heb meer dan de indruk dat alle partijen willen landen. Ik zal alles doen om een crisis te vermijden." Technisch zal alles niet op een korte periode te realiseren vallen, zegt Peeters. "Het is heel belangrijk dat we tonen: dit is onze visie op de mobiliteit in Antwerpen, het geactualiseerde Masterplan, en dit moet worden uitgevoerd." (EYI)
EKEREN/LILLO - In de stoet die zondag, voor het begin van het keizerrijden, door Lillo trok was een grote afvaardiging van de Lustige Gans Ekeren aanwezig. Zij willen ook deelnemen aan het ultieme spel, maar mogen niet.
De Ekerse groep protesteerde met een ludiek spandoek en een liedje. 'Onze maatschappij telt 200leden. Zij werkt volgens de geldende regels. Wij organiseerden al viermaal het koningsrijden in Ekeren en we zijn aanwezig op alle activiteiten van het gansrijden', betreurt voorzitter Wim D'hooge de uitsluiting door de Polderbond tot 2017.
Op dit ogenblik nemen aan het keizerrijden koningen deel van de acht al langer bestaande maatschappijen. Volgens een ingewikkeld reglement hebben die het recht om elk drie of vier paarden naar het keizerrijden te sturen. In het totaal mogen er 24koningen en de uittredende keizer aan het spel deelnemen.
Frans De Schutter, voorzitter van de overkoepelende Verenigde Gansrijders van de Polder begrijpt dat Ekeren ongeduldig wordt. 'Maar om de Lustige Gans toe te laten moeten wij het reglement aanpassen', zegt hij. 'Daarover beslissen de acht bestaande maatschappijen en die zijn tot nog toe niet eensgezind.' Er gaan intussen stemmen op om Ekeren de plaats te laten innemen van de gansrijders van Wilmarsdonk of Oorderen die, tot aan de afbraak van de dorpen, tot de Polderbond behoorden en elk met drie paarden deelnamen aan het keizerrijden.
EKEREN - Dieven sloegen maandagmorgen een raam stuk in het clublokaal van de plaatselijke korfbalclub op de Bist in Ekeren. Ze gingen aan de haal met snoep en frisdrank.
31 maart. D-Day voor de Oosterweel verbinding. De Vlaamse regering zal, eensgezind, haar oplossing geven aan dit ingewikkelde dossier. Wat is er ondertussen gewijzigd sinds de volksraadpleging?
"Wiens brood men eet, diens woord men spreekt" Het contra-kamp heeft zich samengetrokken in het 2020 Forum, het pro-kamp heeft zich verborgen achter de nieuwe DAM-werkgroepen waarvan niemand weet wie er deel van uit maakt. Beide kampen hebben hun politieke partijen, belangengroepen, intelligentsia en persgroepen achter zich staan. De Raad van State heeft de laatste hoop op een uitweg (zonder gezichtsverlies) voor de Vlaamse regering ontnomen.
Nieuwe trajecten vliegen rond onze oren: wegen, bruggen, tunnels, kruispunten, rotondes en knooppunten, verbredingen en aanpassingen... Elkeen heeft zijn of haar plan. Nauwelijks uitgesproken en al, afhankelijk van de inhoud, vergruisd of opgehemeld als het nieuwe Eureka.
Er wordt zoveel gezegd, gelezen, geschreven en bewezen dat we de basis van heel dit spel aan 't vergeten zijn.
Daarom: "Back to basics"
Wat weten we zeker over onze mobiliteit:
Als je 's morgens en 's avonds tijdens de spits, tijdens de Boekenbeurs, een activiteit in 't Sportpaleis, bij een ongeval, slecht weer, wegenwerken, de solden, de 10 Miles, Schaal Sels, de Reuzenstoet, carnaval, een nieuwe kaskraker in Metropolis,... in en rond Antwerpen moet zijn, sta je in de file.
België is niet substantieel groter geworden qua oppervlakte na de aanhechting van de Oostkantons. Waar we in 1990 nog met 9.947.782 ingeschreven inwoners waren ( en 4.583.615 ingeschreven personenwagens) , waren we begin 2008 al met 10.666.866 ingeschreven inwoners ( en 5.130.578 ingeschreven personenwagens). In 2009 tellen we al 5.192.566 ingeschreven voertuigen. Gemiddeld per twee inwoners is er één personenwagen. Die moeten allemaal rijden en geparkeerd worden. En dit betreft enkel de cijfers van de in ons land ingeschreven voertuigen. Elke personenwagen met een buitenlandse nummerplaat zit hier niet in geteld. Bestelwagens, vrachtwagens bussen, mobilhomes, tractoren... Die zijn er ook niet bij geteld.
Ik formuleer dan hieronder ook enkele persoonlijke algemene standpunten.
Standpunt 1: Dat de druk op onze wegen sterk is gegroeid tegen pakweg 20 jaar geleden is simpel uit de bovenstaande cijfers af te lezen. Het is de logica zelf dat een toenemend autobezit ook een toename in het autogebruik meebrengt. Daarenboven wordt de ruimte schaarser. De bevolking is sinds de 2de wereldoorlog van 8,5 miljoen naar bijna 11 miljoen gestegen, het aantal personenwagens is sinds 1977 gestegen van 2.773.344 wagens naar 5.192.566 voertuigen. Naast rijden en parkeren moeten we ook wonen, eten, werken, ontspannen, naar school... Het spreekt dan ook voor zichzelf dat we spaarzaam met onze vrije ruimte dienen om te springen.
Alleen krijg ik (en nog anderen met mij) het gevoel dat onze politici de wagen enkel nog als een melkkoe zien: we moeten allemaal een wagen kopen (we mogen zelfs al op de kosten van de gemeenschap ons theoretisch examen op school doen), de wagen inschrijven, verkeersbelasting betalen, de tank vullen en hem thuis in de garage of op de oprit (zeker niet op de openbare weg) parkeren. Dan stopt het: rijden mag je niet, parkeren buiten je straat ook niet. Neen, wagen kopen en laten staan: gebruik het openbaar vervoer! Janken als de autoindustrie ter ziele gaat, verhogen als de ontvangst van taksen, accijnzen, belastingen, parkeerontvangsten, boeten en retributies achter blijft, wegen niet of slecht onderhouden, het gratis gebruik van openbare ruimte afbouwen (parkeren), verkeersluw maken van buurten, doorgangen beperken, circulatieplannen om sluipverkeer tegen te gaan: Wagen kopen is goed, wagen kopen moet, wagen gebruiken is slecht. Deze dubbele houding moet stoppen. Ofwel ontraad men het gebruik van de wagen (en ook de aankoop van wagens), ofwel zorgt men voor een correcte infrastructuur.
Ben ik anti-auto of pro-auto? Geen van de twee. We kunnen niet zonder auto. Je moet hem wel verstandig gebruiken én verstandig ontwerpen en produceren. Hier is nog veel werk te verrichten.
Vooraleer we dus starten met de bouw van de Oosterweelverbinding moeten we eerst een standpunt hebben op lange termijn over onze mobiliteit in de toekomst.
Standpunt 2: Ook nog: in 2000 hadden we 58.384,7 km verharde wegen, in 2005 59.929,20 km. Volgens het rapport van de Commissie Mobiliteit en Openbare Werken "Toestand van het Wegennet" moet 10 % van de snelwegen en 20% van de gewestwegen met een N nummer onder de honderd (de primaire wegen) grondig gerenoveerd worden. Als ik over onze gemeentelijke wegen rijd, is dit al niet veel beter. Ruwweg bezitten we in België al 40 wagens per 1.000 meter verharde weg
Het lijkt mij ook logisch dat wanneer je een weg aanlegt, deze weg ook onderhoud. Het heeft geen zin nog nieuwe infrastructuur aan te leggen als je er niet in slaagt (of de middelen hebt) om de bestaande wegen te onderhouden. De enige echte infrastructuur, geschikt voor goederentransport die niet substantieel is gegroeid, is de spoorweg. Waar blijft die 2de spoorverbinding?
Standpunt 3: Juiste tellingen en metingen hebben we niet. En toch: "Meten is weten". Waarover de experten van beide kampen het eens zijn is dat de "verzadiging" van de capaciteit van de Ring van Antwerpen, veroorzaakt wordt door het doorgaand of transitverkeer. Het bestemmingsverkeer naar de haven en stad ondervind daar ook problemen van maar is niet de voornaamste oorzaak van de verzadiging.
De doelstelling van heel deze Oosterweelverbinding is de bereikbaarheid van de Antwerpse haven en stad waarborgen door te zorgen dat, wie hier niet moet zijn, vlotter langs Antwerpen kan passeren. Ten koste van onze laatste open (al dan niet groene) ruimten én voor een belangrijk bedrag aan belastingscentjes
Door het verkeer dat hier niet moet zijn met grote infrastructuurwerken toch midden in de stad te brengen (omdat de Ring daar nu momenteel eenmaal ligt) lijkt mij géén goede beleidsbeslissing. Zorgen voor een drastische daling van het doorgaand verkeer: daar moeten we in investeren.
Hiervoor moeten we nadenken over onze mobiliteit in het algemeen. Wat kunnen we doen door ons anders te organiseren, anders te consumeren, anders te produceren. En dit voordat we investeren in meer infrastructuur. Het kan toch niet dat patatjes uit Spanje via de weg per camion naar hier worden gebracht en toch goedkoper zijn dan hier te produceren? Het kan toch niet dat in de Noordzee gevangen garnaaltjes gepeld worden in Noord Afrika en dan terug naar hier worden gebracht om verkocht te worden: goedkoper dan hier te pellen. Dat het voor bedrijven goedkoper is om honderden rijdende magazijnen op onze wegen te houden dan bij de productiehal een echt magazijn te zetten en daar personeel te werk te stellen.
Zo worden onze wegen overbelast: economische systemen die winstoptimalisatie nastreven. Door dat onze overheden deze kosten op ons, burgers én belastingsbetalers, afwentelen in plaats van op de gebruikers van onze wegen (en vooral de transitrijders) blijft dit een onoplosbaar probleem.
Standpunt 4:
De Oosterweelverbinding is maar een klein deeltje van het Masterplan. Blijkbaar wordt er nu beslist én gedreigd dat zonder de Lange Wapper de rest er ook niet komt. Doe eens eerst de rest: zorg voor een betere binnenvaartinfrastructuur, zorg voor de 2de spoorontsluiting (die ook in het basisconcept van het Masterplan zit), zorg voor de trams met Park & Ride zones, zorg voor betere fietsverbindingen. Maak dan ook werk van de andere strategische oplossingen en verbetering van de bestaande infrastructuur: pijpleidingen, de Liefkenshoektunnel , het onderhoud van uw wegen, electronische verkeerssturing op grote afstand, oplossen van pijnpunten op de invalswegen naar Antwerpen (over- en ondersteken van file en incidentrijke kruispunten). Werk eens iets af! De Leien, de Scheldekaaien,...
Als dat allemaal klaar is, kijk dan nog eens of de Lange Wapper nodig is.
Standpunt 5:
De Oosterweelverbinding mag geen politieke beslissing zijn. Dat de Ring ligt waar hij nu ligt is een politieke beslissing. We hebben al een dok (het befaamde Doeldok) dat ook ettelijke miljarden oude Belgische Franken heeft gekost zien toegegooid worden bij het graven van een nieuw, nog groter dok (Deurganckdok). Je moet op het internet maar eens opzoeken "nutteloze bouwwerken".
Het is de verwevenheid van politieke en economische (lees winst) belangen én een ondermaatse juridische onderbouw van de contractuele uitwerking tov de uitvoerders (architecten, bouwpromotoren en bouwondernemingen) die projecten steeds doen ontaarden in bodemloze geldverspillingen (bvb. Vlinderpaleis), waardeloze ideeën (bvb. Leien tunnels) of (grootheids)waanzinnige uitvoeringen (Metro van Antwerpen,Charleroi,...). Er is geen enkel plein in Antwerpen dat na de heraanleg al niet terug is heraangelegd of terug heraangelegd moet worden : slechte materialen, onoordeelkundige aanpakken, onjuiste technieken. Ook wordt er niet op lange termijn gedacht of worden rapporten en cijfers naar voor gebracht die niet gesteund zijn op feiten. Rapporten, onderzoeken en cijfers worden dikwijls "à la tête du client" geproduceerd . Tegen dat dan sommige infrastructuurwerken zijn uitgevoerd, zijn ze door de tijd, de vooruitgang of de verkeerde groeicijfers al voorbijgestreefd, overbodig of onnuttig geworden.(bvb.het Doeldok).
Het zijn juist deze diensten (die ons reeds met vele blunders hebben opgezadeld), die nu vrij spel krijgen om te beslissen over de bouw van nog zo een blunder.
Denk eraan: het huidig project en bouwvergunning start op rechteroever aan de Noorderlaan, Viaduct van Merksem en stopt enerzijds aan de viaduct van Merksem juist aan't Sportpaleis en het Lobroekdok ter hoogte van de Schijnpoortweg, loopt tussen de dokken naar een knooppunt aan de Scheldelaan bij het Noordkasteel, verdwijnt niet onder maar in het Scheld in een verzonken tunnel (die hopelijk diep genoeg ingegraven wordt voor de boten met een grotere diepgang die binnenkort de uitgediepte Schelde zullen opvaren) om dan aan 't Sint Annabos boven te komen en dan wat verder op de E17 aan te sluiten waarbij de Esmoreitlaan en de Konijnenpijp als rechtstreekse verbinding met de expresweg hebben afgedaan.
De bouwvergunning zoals ze nu wordt gevraagd bevat niet de rest van de ring, daar moet nog een vergunning worden aangevraagd. Als dat "brugeske" der staat is er voor de rest niets opgelost, dit is enkel een verplaatsing van de Liefkenshoektunnel, een 12tal km dichter bij 't Stad.
Weerstandersstraat. Kosteloze overname grond en infrastructuurwerken.
College van burgemeester en schepenen beraadslaging/proces verbaal
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.
Zitting van vrijdag 19 maart 2010
Iedereen aanwezig.
collegebesluit: 3302 van vrijdag 19 maart 2010
Autonome Gemeentebedrijven B-Punt
2 District Ekeren. Weerstandersstraat. Kosteloze overname grond en infrastructuurwerken. Goedkeuring (Jaarnummer 3302)
Kosteloze verwerving door de stad en toevoeging aan het openbaar domein van grond en infrastructuurwerken met een oppervlakte van bij benadering 1 803 m² gelegen aan de Weerstandersstraat te Ekeren.
Het college verleende op 9 juni 2006 (jaarnummer 7120) aan CV De Bist een vergunning voor het verkavelen van grond in 12 loten voor vrijstaande woningbouw en het aanleggen van een nieuwe weg aansluitend op de Weerstandersstraat. De verkavelaar verbindt zich er toe het openbaar domein en de bijhorende infrastructuurwerken over te dragen naar de stad.
Feiten en context
De over te dragen gronden en infrastructuurwerken zijn gelegen te Ekeren, kadastraal gekend onder Antwerpen 35e afdeling sectie F nummer 154 M4 (voorheen gekend als deel van het perceel nummer 154 D3) met een oppervlakte van 1 803 m², in gele kleur aangeduid op het opmetingsplan opgemaakt door de landmeter-expert op 5 februari 2010.
Volgens de verkavelingsovereenkomst van 24 februari 2006 verbindt de verkavelaar zich ertoe de grond en infrastructuurwerken kosteloos over te dragen naar de stad en alle kosten voor het authentiseren van de eigendomsoverdracht ten laste te nemen (artikel 7 van de verkavelingsovereenkomst).
Advies
Het districtscollege van 8 februari 2010 (jaarnummer 581) adviseert de kosteloze afstand van de grond en infrastructuurwerken gunstig. Stadsontwikkeling/openbaar domein adviseert op 1 maart 2010 dat de grondafstand kan gebeuren. Het aanplanten van bijkomend groen is een zaak tussen de verkavelaar en de aangelanden, wat wordt opgevolgd door stadsontwikkeling/vergunningen. Inspectie financieën heeft kennis genomen van het ontwerpbesluit op 16 maart 2010 (ref:06/2010/02/143).
Financiële gevolgen
De afstand van de grond gebeurt kosteloos. De kosten verbonden aan de akte zijn ten laste van de verkavelaar.
Besluit
Artikel 1
Het college beslist de kosteloze afstand van de gronden en infrastructuurwerken te Ekeren, kadastraal gekend onder Antwerpen 35e afdeling sectie F nummer 154 M4 (voorheen gekend als deel van nummer 154 D3) met een oppervlakte van 1 803 m², in gele kleur aangeduid op het opmetingsplan opgemaakt door de landmeter-expert op 5 februari 2010, ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Artikel 2
Het college beslist de affectatie van de kosteloos overgedragen grond en infrastructuurwerken aan het openbaar domein van de stad Antwerpen ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor te leggen.
Artikel 3
Het college geeft opdracht aan:
Dienst - Taak
AG VESPA - Het dossier administratief af te handelen
FI/OBM/ABH - Het eigendom ter grootte van 1 803 m², na het verlijden van de akte toe te voegen bij entiteit E2125 "Bedding Weerstanderstraat", rubriek 231, ter waarde van 8 438,04 euro.
SB/GB - De overgedragen gronden en infrastructuur te onderhouden
Artikel 4
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen
Doodziek onder de gsm-mast: de topambtenaar die uit België wegvluchtte
Bron : Humo 22/03/2010'Hoofdpijn. Krampen. Flauwvallen. Parkinson. En allemaal door die straling'
In een onooglijke negorij diep in Normandië woont Patrick Vanden Berghe. Belg. 66 jaar oud. Gewezen topambtenaar. Vroeger had Patrick zijn zaakjes goed voor mekaar: hij was doorgedrongen tot de hoogste echelons van de administratie, maakte er lange dagen en vulde zijn vrije tijd met tennissen en de hoogste Alpencols beklimmen, te voet en met de fiets. Vandaag is zijn tred onzeker, hij moet zichzelf staande houden met een wandelstok. Een coup de vieux, genadeloos uitgedeeld door de ziekte van Parkinson.
Die ziekte heeft hij naar eigen zeggen te danken aan de hoogfrequente gepulseerde elektromagnetische stralen die gsm's, UMTS-antennes, looptelefoons en WiFi-modems continu uitbraken. De symptomen: aanhoudende hoofdpijnen, een weerbarstige nek, en één keer verloor hij zelfs minutenlang het bewustzijn. In Zweden is elektrogevoeligheid officieel erkend als een fysieke handicap. Elders niet, wegens gebrek aan wetenschappelijk bewijs, maar bij ons raadde minister Jo Vandeurzen vorige week nog alle Vlamingen af om onder hoogspanningsmasten te gaan wonen. En intussen zeggen naar schatting 150.000 à 200.000 Belgen dat ze in meer of mindere mate door straling geteisterd worden. Gelukkig niet allemaal zo erg als Patrick: zijn klachten waren zo erg dat hij voortdurend moest verhuizen. Van die jarenlange omzwerving brengt hij nu verslag uit in zijn boek 'Stralingsgevaar!', vanaf donderdag in de boekhandel. Een fragment uit het interview
Patrick neemt opnieuw de benen en verkast naar een ander appartement in Edegem.
Patrick Vanden Berghe «Ik heb uren zitten babbelen met de eigenaars, om te zien: voel ik mij hier goed? Maar voor ik er kon intrekken, moesten de binnenmuren nog geschilderd worden. Ik had weer pech: de schilder heeft de verkeerde verf gebruikt. Muurverf moet wateroplosbaar zijn, maar als er daar een verfdruppel op de grond viel, kreeg je dat niet weg zonder scheermes. Dat was pure col, en ik werd er doodziek van. In het begin sliep ik in een klein kamertje waar niet geschilderd was, en voor de rest leefde ik in de keuken. Maar op den duur hingen die verfdampen overal in huis en moest ik weer weg. »Ik heb dan een prachtig appartement gevonden in Veltem-Beisem, in de streek van Leuven.»
HUMO Daar hebt u twee jaar gewoond, zonder klachten.
Vanden Berghe «Ik voelde mij (haalt diep adem) za-lig. Ik was intussen ook aan mijn heup geopereerd, waardoor ik weer forse bergwandelingen kon doen. (Glundert) 15 kilometer, zonder probleem. Twee jaar lang kon ik doen wat ik wilde, ik voelde mij herboren.»
HUMO Maar plots kwamen de klachten terug, uit het niets.
Vanden Berghe «15 april 2006, ik ga die datum nooit vergeten, voelde ik een raar drukkend gevoel in mijn hoofd. Zeer pijnlijk. Ik dacht: 'Wat is dat hier ineens?'»
HUMO Nochtans stonden er geen gsm-antennes op het dak, dat had u op voorhand gecheckt.
Vanden Berghe (knikt) «Achteraf denk ik dat mijn buurman die 15de april zijn DECT-antenne geïnstalleerd heeft - DECT is de technologie die gebruikt wordt voor looptelefoons. De straling is vergelijkbaar met die van een gsm, maar dan veel krachtiger en dus ook veel schadelijker. Mijn buurman had die DECT-antenne in een kamer gezet die grensde aan mijn slaapkamer. Ik lag met mijn hoofd op één meter, hoogstens één meter twintig van dat toestel, en ik werd dus constant bestookt met zware straling. »Twee weken later, op 30 april, ging het echt fout. Ik zat aan tafel te praten met twee vrienden toen het licht uitging: ik verloor het bewustzijn, hing in mijn stoel met mijn handen slap naast mijn lichaam. Mijn vrienden dachten: 'Een epileptische aanval, 't is gedaan met hem.' Ze hebben de dokter gebeld en die hield het op (smalend) een flauwte.»
HUMO U hebt uw appartement in Veltem-Beisem van boven tot onder gescand: bleek dat er langs alle kanten straling door de muren kwam.
Vanden Berghe «WiFi: mijn buren hadden vijf draadloze netwerken openstaan! Ik heb met die mensen proberen te praten, ik heb zelfs vijftien kopieën gemaakt van een Humo-artikel van april 2006, om uit te delen. Het sterkste signaal was afkomstig van mijn onderbuur, een universiteitsprofessor: hij had een WiFi die dag en nacht straalde. Zeven volt per meter, alstublieft! Hij had er zelf niet veel last van want hij was veel op vakantie, maar dan liet hij dat ding gewoon aanstaan. En toen ik hem wou vragen of hij het 's nachts en tijdens zijn reizen wou afzetten, heeft hij mij op een onbeschofte manier buitengegooid. Hij wou niet luisteren. »Toen heb ik de knoop doorgehakt: ik ga lopen. En ik blijf lopen tot ik een plek vind waar geen straling is.»
Het volledige interview leest u in Humo 3629 van dinsdag 23 maart 2010.
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.
De gewestelijk planologisch ambtenaar ontving op 10 september 2008 een aanvraag voor een planologisch attest voor Van Gansen Services, gelegen te Leugenberg 105 te Ekeren. De gewestelijk planologisch ambtenaar besliste dat het dossier op stedelijk niveau moet worden behandeld.
In zitting van vrijdag 29 mei 2009 (jaarnummer 6832) besliste het college om een negatief attest voor het bedrijf Van Gansen Services langs Leugenberg te Ekeren goed te keuren. Om duidelijkheid te krijgen omtrent de toekomstige ontwikkelingen langs Leugenberg in het kader van de tramdoortrekking naar Ekeren, stuurde het college een collegiale brief naar Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) met de vraag naar nader onderzoek.
Stap Datum
Ontvangst dossier planologisch ambtenaar 3 oktober 2008
Openbaar onderzoek 20 oktober 2008 tot en met 19 november 2008
GECORO advies (eerste bespreking) 4 februari 2009
GECORO advies (tweede bespreking) 1 april 2009
Goedkeuring negatief attest en collegiale brief door college 29 mei 2009 (jaarnummer 6832)
Feiten en context
Het bedrijf Van Gansen Services vroeg middels een planologisch attest naar de mogelijkheden om op een naastgelegen perceel uit te breiden. De geplande uitbreiding en herinrichting is gelegen in landbouwgebied en zou als gevolg zonevreemd zijn gelegen.
De argumentatie om een negatief planologisch attest af te leveren en daarmee de vraag naar uitbreiding niet toe te laten, was grotendeels gebaseerd op de onzekerheid omtrent de tramdoortrekking naar Ekeren.
De uitbreidingsmogelijkheden voor het bedrijf Van Gansen Services liggen namelijk in één van de zoeklocaties voor de Park & Ride (P&R) met keerlus aan de Leugenberg. Een aantal andere percelen in de directe nabijheid van Leugenberg en het op- en afrittencomplex van de A12 komen eveneens in aanmerking voor het realiseren van de P&R met keerlus. Deze openbaar vervoersinfrastructuur is onderdeel van de tramlijn Ekeren. Op 9 mei 2008 besliste de Vlaamse regering om fase 3 van de tramlijn Ekeren (tussen ‘De Mieren’ en Leugenberg) over te hevelen naar de tweede fase van de openbaar vervoerprojecten van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen:
“
Om de gelijktijdige uitvoering te blijven garanderen van infrastructuurwerken voor de verschillende modi, is het wenselijk dat de derde fase van Ekeren naar de tweede fase van het Masterplan verhuist die start na opening van de Oosterweelverbinding. Gezien de veranderende timing, wordt de uitvoering van deze derde fase voor Ekeren in feite de facto nu al verwacht in die periode. Tegelijk geeft dit de gelegenheid om een breed draagvlak in Ekeren te creëren voor de trajectkeuze voor fase 3 tot Leugenberg.”
Omwille van het feit dat omtrent de tramverlenging naar Ekeren en de zoeklocaties nog geen keuze werd gemaakt zou een besluit in het voordeel van Van Gansen voorbarig zijn. Het afleveren van een positief planologisch attest zou immers de mogelijkheden van de verschillende zoeklocaties voor de P&R met keerlus hypothekeren. Om deze reden werd door het college een collegiale brief verstuurd naar BAM met het verzoek het besluitvormingsproces rond de locatiekeuze voor de keerlus en P&R opnieuw op te starten. BAM is ingegaan op de vraag van het college en heeft in voorafname op de tracéstudie van de tramlijn, een beperkt ruimtelijk onderzoek laten uitvoeren naar de locatiekeuze.
Dit onderzoek heeft geresulteerd in het studierapport ‘Masterplan Antwerpen. Tramlijn Ekeren. Knooppunt Leugenberg’. Voor de opmaak van dit rapport werd een werkgroep opgericht met een vertegenwoordiging van BAM, TV SAM, Departement MOW, AWV Antwerpen, De Lijn, stad Antwerpen en het districtscollege Ekeren. BAM vraagt de betrokken actoren een standpunt inzake de conclusies van het rapport schriftelijk over te maken. In het studierapport ‘Masterplan Antwerpen. Tramlijn Ekeren. Knooppunt Leugenberg’ worden in functie van de afweging van de verschillende locaties volgende aspecten behandeld: programma van eisen en randvoorwaarden, selectie van potentiële locaties, potentieelonderzoek locaties en een evaluatie.
In totaal zijn vier potentiële locaties opgenomen. Het terrein waarop de vraag naar uitbreiding van Van Gansen betrekking heeft wordt aangeduid als locatie A. De locaties B en C liggen respectievelijk ten westen en ten oosten van de brug van Leugenberg. Locatie D is gelegen tussen de woonwijk Edison en het op- en afrittencomplex van de A12. Vervolgens zijn de vier potentiële locaties volgens een aantal criteria geëvalueerd. Deze criteria hebben betrekking op de ruimtelijke inpassing van het knooppunt, de verkeersplanologische integratie van het knooppunt, het functioneren van het knooppunt en tot slot de procedurele implicaties van het knooppunt.
De schematische invulling van de potentiële locaties (indicatieve schema’s opgemaakt zonder opmetingsgegevens) kunnen niet als beoordelingsgrond worden gebruikt (noch naar haalbaarheid noch naar wenselijkheid). De haalbaarheid van de potenties (o.a. optimalisatie van de infrastructuur in het gebied ) werd niet onderzocht. Op dit ogenblik zijn er met andere woorden te veel onbekenden om een keuze voor een locatie te maken. Het studierapport stelt dan ook dat op dit moment de meest optimale locatie voor de inrichting van de P&R met keerlus te Leugenberg niet kan aangeduid worden omwille van onzekerheden rond mogelijke toekomstige ontwikkelingen. De conclusie van het studierapport is dat het terrein waarop de aanvraag tot planologisch attest van Van Gansen betrekking had, locatie A in het rapport, over een groot potentieel voor de inrichting de randstedelijke knoop Leugenberg beschikt. Dit geldt zowel in het scenario waarbij de huidige infrastructuur behouden wordt, als in het scenario waarbij een optimalisatie van deze infrastructuur doorgevoerd zou worden. Het studierapport besluit dan ook dat de locatie momenteel niet met zekerheid kan uitgesloten worden als mogelijke locatie voor de randstedelijke knoop.
Argumentatie
Het college besliste om een negatief planologisch attest af te leveren voor de uitbreiding van Van Gansen Services omwille van de onduidelijkheid rond de tramlijn Ekeren en de keerlus met P&R ter hoogte van Leugenberg. Door een negatief attest af te leveren wenste het college de zoeklocaties voor dit openbaar vervoersknooppunt niet te hypothekeren. Het college apprecieert dat op haar vraag BAM een locatieonderzoek is opgestart in samenwerking met de verschillende betrokken actoren over de toekomstige ontwikkelingen langs Leugenberg. Het studierapport biedt echter niet de verhoopte duidelijkheid over al dan niet uit te sluiten locaties in functie van de uitbreidingsbehoefte van het bedrijf Van Gansen. Enkel bijkomend onderzoek naar de realiteitswaarde van de potentiële locaties zou hierin een antwoord kunnen bieden. BAM voorziet echter geen bijkomend onderzoek op korte termijn, aangezien fase 3 van de tramlijn Ekeren overgeheveld werd naar de tweede fase van het Masterplan – na opening van de Oosterweelverbinding.
Na afronding van het rapport blijkt dat de actoren geen unaniem standpunt innemen en in functie van toekomstig beleid een andere houding aannemen, wat van belang is voor eventuele vragen naar ontwikkelingen langs de Leugenberg. Tijdens de laatste werkgroep van 23 februari 2010 bevestigden alle actoren hun eerder ingenomen standpunt over locatie C in de context van de studie, namelijk dat aansnijding van deze locatie niet wenselijk wordt geacht. Bovendien werd duidelijk dat overige actoren zich aansluiten bij de conclusie van het studierapport en dat m.a.w. locatie A op dit ogenblik niet kan worden vrijgegeven. De argumentatie om locatie A te behouden berust enerzijds op de indicatieve invulling van deze locatie met op het eerste zicht een groot potentieel, en anderzijds op het feit dat in voorliggend rapport de indicatieve schema’s voor de locaties B en D onvoldoende onderzocht zijn om hierover een uitspraak te doen. Bijkomend geldt voor deze locaties dat de financiële
inspanningen die nodig zijn om de bestaande infrastructuur aan te passen momenteel niet aanwezig zijn. Evenmin is duidelijk of deze middelen in de toekomst wel beschikbaar zullen worden gesteld. Op 11 februari 2010 werd tijdens een stedelijke plangroep, met vertegenwoordiging van de dienst stadsontwikkeling/ruimtelijke ordening, mobiliteit, AG Stadsplanning, de stadsbouwmeester en met afgevaardigden van het kabinet stadsontwikkeling, sport en diamant, een standpunt over het studierapport ingenomen. Een scenario dat de stad Antwerpen in de toekomst verder wil ondersteunen is het aanpassen van de huidige infrastructuur ter hoogte van Leugenberg (brug N114, op - afrittencomplex) teneinde de ruimtelijke impact te minimaliseren, de verkeersbewegingen te optimaliseren en om daarbinnen de tramverlenging in te passen. Zowel op ruimtelijk vlak als vanuit mobiliteitsoogpunt levert deze ingreep verbeteringen op.
Bovendien ontstaat op die manier een mogelijke opportuniteit om de nodige financiële inspanningen te combineren met deze nodig voor een volledig nieuwe brug door TUC-rail om de tweede havenontsluiting mogelijk te maken.
Locaties B en D krijgen daarbij de voorkeur. Beide locaties lenen zich op het eerste zicht voor het inrichten van een P&R met keerlus omwille van hun ligging tussen infrastructuren. Er worden op het eerste zicht geen knelpunten geïdentificeerd die niet mits bijkomend onderzoek kunnen worden opgelost. Voor locatie A, dat in het studierapport wordt omgeschreven als een locatie met hoog potentieel, wordt geopteerd om de ontwikkeling niet louter mobiliteitsgericht, maar ook in een breder perspectief te bekijken. Het vervolledigen van de lintbebouwing langs de Leugenberg, het potentieel dat gezien wordt in de mogelijkheid om de huidige activiteiten van Van Gansen in het centrum Ekeren naar deze site te herlocaliseren, en de ambitie voor een optimalisatie en bundeling van de bestaande infrastructuur op termijn bieden kansen voor een betere organisatie van de omgeving.
Het stadsbestuur wenst locatie C uit te sluiten van verder onderzoek. Deze locatie is opgenomen als te herbevestigen landbouwgebied volgens omzendbrief RO/2005/01 betreffende ‘de beleidsmatige herbevestiging van de gewestplannen in het kader van de afbakening van de gebieden van de natuurlijke en agrarische structuur in uitvoering van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen’. Aansnijding van locatie C is geen zuinig en duurzaam ruimtegebruik en wordt beoordeeld als niet strokend met de goede ruimtelijke ordening.
Besluit
Artikel 1
Het college neemt kennis van het studierapport ‘‘Masterplan Antwerpen. Tramlijn Ekeren. Knooppunt Leugenberg’ en heeft hier verder geen opmerkingen bij.
Artikel 2
Het college besluit de locaties B en D als voorkeurslocaties te weerhouden en dringt daarbij aan dat verder onderzoek steeds in samenhang met het idee van bundeling van infrastructuur aan Leugenberg gebeurt.
Artikel 3
Het college verzoekt om de locaties A en C niet langer te weerhouden als potentiële locatie voor een P&R met keerlus ter hoogte van Leugenberg.
Artikel 4
D it besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
SCHOTEN - De A102 kan er voor Schoten alleen komen in een geboorde tunnel. Dat meldt de gemeente eerstdaags in een resolutie aan de Vlaamse regering.
De A102 is in feite een nooit gerealiseerd stuk Grote Ring rond Antwerpen waarvoor al sinds de jaren zeventig ruimte wordt vrijgehouden in de districten Ekeren en Merksem en de gemeentes Schoten, Wijnegem en Wommelgem.
‘Een gemeentelijke werkgroep met leden uit alle politieke fracties, lokale specialisten en wijkverenigingen volgt de vele plannen voor het aanleggen van nieuwe waterwegen, spoorwegen en snelwegen door Schoten al jaren op de voet. Ook het onlangs door Forum 2020 gelanceerde voorstel voor een Meccano-tracé, als alternatief voor de Lange Wapper, werd onder de loep genomen', zegt schepen voor Mobiliteit Gerd Adriaensen (CD&V).
‘Als de Vlaamse regering zou beslissen om als deeloplossing voor het Antwerpse mobiliteitsvraagstuk de autosnelweg A102 te realiseren tussen Ekeren en Wommelgem, kan dat voor Schoten alleen als die wordt aangelegd in een geboorde tunnel en zonder op- en afritten. Een bovengrondse aanleg of één in een open sleuf zou een ontoelaatbare aanslag op de leefbaarheid en het woonklimaat in grote delen van Schoten betekenen. Er dreigen ook heel wat groene longen en kasteeldomeinen te verdwijnen zoals Calixberg en Withof. De autoweg zou de wijk Deuzeld ook afscheiden van de rest van Schoten.'
Bron: Nieuwsblad * dinsdag 23 maart 2010 * Auteur: (wro)
ZWIJNDRECHT - Het Actiecomité voor een Leefbaar en Mobiel Zwijndrecht vraagt Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) om de beslissing over de Oosterweelverbinding met minstens één maand uit te stellen. Peeters wou tegen het einde van deze maand de knoop al doorhakken.
Dat moet het volgens het actiecomité mogelijk maken om de nieuwe alternatieven op het BAM-tracé te evalueren en een gepast advies aan de Vlaamse regering over te maken. Het vreest dat het BAM-tracé de leefbaarheid van Zwijndrecht niet ten goede komt. De actievoerders vragen aan de gemeenteraad zich bij het actiecomité aan te sluiten om een krachtig advies te formuleren voor de Vlaamse Overheid.
EKEREN - Er wordt momenteel gewerkt in park Hof De Bist. Een aannemer legt enkele nieuwe wegen en paden aan en de groendienst plant nieuwe bomen en planten aan. Van de toegangspoort aan de taverne tot aan het kasteel komt een nieuwe weg van 3,5meter breed. De andere paden in dit deel van het park krijgen een breedte van 2,5meter. Deze werken zullen ongeveer twintig werkdagen duren. De groendienst plant ondertussen 46 nieuwe bomen, 1750bosplanten en 180sierheesters aan. Na de werken wordt dit terrein tijdelijk afgesloten met een hekwerk uit kastanjehout om het herstel van de nieuwe aanplantingen te bevorderen.
Oosterweel: Schoten wil enkel weten van A102 als die er ondertunneld komt
Bron : de Morgen
"Als de Vlaamse regering zou beslissen om als deeloplossing voor het Antwerpse mobiliteitsvraagstuk de autosnelweg A102 te realiseren tussen Ekeren en Wommelgem, kan dat voor het gemeentebestuur van Schoten alleen als die wordt aangelegd in een geboorde tunnel."
Dat stelt een resolutietekst die het schepencollege van Schoten vandaag heeft goedgekeurd. De tekst wordt donderdag nog voorgelegd aan de gemeenteraad en vervolgens overgemaakt aan de Vlaamse regering en de buurgemeenten.
"Groene gordel tussen stad en rand moet intact blijven" "Een nieuwe grote autoweg door de gemeente kan volgens het gemeentebestuur alleen als die via de techniek van een geboorde tunnel en zonder op- en afritten wordt gerealiseerd", luidt het in Schoten. "Bovengronds moet de groene gordel tussen stad en rand intact blijven. De tunnels voor de A102 en goederenspoorlijn moeten - als ze noodzakelijk blijken - tezamen ondergronds worden aangelegd."
De A102 is een nooit gerealiseerd stuk van de Grote Ring waarvoor al sinds de jaren zeventig ruimte wordt vrijgehouden in Ekeren, Merksem, Schoten, Wijnegem en Wommelgem. Het traject kwam onder meer weer in beeld met de meccano-voorstellen van het Forum 2020 om de Antwerpse mobiliteitsknoop te ontwarren. Op het tracé is overigens al een spoorweg gepland die de Antwerpse haven moet helpen ontsluiten. Dat spoortracé komt grotendeels ondergronds. (belga/mvdb) 23/03/10 18u15
Over acht dagen verstrijkt de deadline die minister-president Kris Peeters zichzelf heeft opgelegd om een oplossing te vinden voor het probleem van de Antwerpse mobiliteit. Aan het politieke front blijft het voorlopig oorverdovend stil. Alle activiteit lijkt zich momenteel af te spelen in de schimmige 'achtste werkgroep' die exclusief voor Peeters werkt. Maar het paasei van Columbus is blijkbaar nog niet gelegd. Dat zou eind deze week moeten gebeuren.
De actiegroepen laten ondertussen wél van zich horen. De twee boegbeelden van stRaten- generaal trekken bijna dagelijks volle zalen met hun uiteenzetting over het fameuze 'bretellenplan'. Het Actiecomité Zwijndrecht roept de regering op tot uitstel om dat plan van Forum 2020 nader te bestuderen. En gisteren deed ook Wim van Hees van Ademloos nog een duit in het zakje. Hij presenteerde een aantal zorgwekkende cijfers over de schadelijke effecten van de mobiliteit op de gezondheid van de Antwerpenaars.
Volgens de artsen van Ademloos ondervinden liefst 41.000 Antwerpenaars ernstige hinder door het verkeerslawaai. Op bepaalde zwarte punten in Deurne en Borgerhout worden de mensen geplaagd door geluidsvolumes tot 80 decibel, die blijvende gehoorschade toebrengen. Ook enkele geplande nieuwe stadsdelen (Cadixwijk, Regatta, Nieuw Zurenborg) zouden op de geluidskaart behoorlijk rood kleuren. De boodschap van Ademloos is duidelijk: niet nog meer verkeer door de Lange Wapper, maar juist veel minder. Ademloos doet zelfs een beroep op minister van Welzijn Jo Vandeurzen om Antwerpen te adopteren. De kans is klein dat hij dat doet, want zijn CD&V staat nog steeds pal achter de Lange Wapper.
Overigens komen de actiegroepen niet helemaal ongeschonden uit de strijd. Dirk Weyler, al vele jaren het boegbeeld van Red de Voorkempen, legt het bijltje erbij neer. Hij kan zich niet verzoenen met de steun die zijn beweging verleent aan de verbinding Ekeren- Wommelgem via de tunnel T102. Die vormt de oostelijke bretel in het plan van Forum 2020.
Het wordt hoog tijd dat er knopen worden doorgehakt, maar de komende dagen zullen bijzonder lastig zijn. CD&V en N-VA blijven een derde Scheldekruising eisen, terwijl sp.a geen Lange Wapper wil, omdat die de verdere ontwikkeling van de stad in het noorden te zwaar zou hypothekeren. Hoe lost Kris Peeters dat op?
Alle politieke partijen van Schoten zijn het erover eens: de A102, die nu plots weer in de belangstelling staat, komt er beter niet, en als hij er komt, dan onder grond.
Vorige maand legde de denkgroep Forum 2020 van Christian Leysen een nieuw mobiliteitsplan op tafel dat onder meer voorziet in de aanleg van de A102, een verbinding van de E19 te Ekeren met de E34-E313 in Wommelgem. Dat is een voor de zoveelste keer opgewarmd stuk van de nooit aangelegde Grote Ring rond Antwerpen, waarvoor sinds de jaren zeventig een strook grond wordt vrijgehouden (zie kaartje).
Maar ditmaal is de mobiliteitsknoop zo strak aangespannen dat het plan weleens kans op slagen zou kunnen hebben. Minister-president Kris Peeters (CD&V) van de Vlaamse regering wil alleszins nog deze maand knopen doorhakken.
Zijn partijgenoot burgemeester Harrie Hendrickx en de rest van politiek Schoten zien deze stroomversnelling met argwaan aan. "Wij zijn geen vragende partij voor deze nieuwe verbinding, want de belasting voor het nu al met verkeers- en waterwegen doorsneden Schoten zou veel te groot zijn", zegt Hendrickx namens politiek Schoten, dat voor één keer eensgezind is.
"Als de verbinding er toch moet komen, dan aanvaardt Schoten alleen een geboorde tunnel, waarbij de aanslag op ons groen zo klein mogelijk blijft."
Schoten wil ook dat de tunnel van een kleine vijf kilometer tegelijk zou worden aangelegd met de tweede spoortoegang van de haven. "De nieuwe weg mag onderweg ook geen op- of afritten hebben, want anders gaan we extra sluipverkeer aantrekken", aldus de burgemeester.
'We hebben dingen meegemaakt die je normaal alleen in films ziet'
'Tetitatutè,' zei Bart De Wever onlangs in het debat over de Lange Wapper, verwijzend naar de laatste woorden van een grote Vlaamse dichter. De Wever is niet de enige politicus die het tijd vindt dat het uit is: iederéén is het debat stilaan zat, in Antwerpen én in Brussel. Minister-president Kris Peeters heeft beloofd een beslissing te nemen voor het einde van de maand, maar de kans is klein dat het 'm lukt: 'Hoe meer hij zich op de datum van 31 maart laat vastpinnen, hoe groter de kans dat zijn regering valt.'
Waar waren we ook alweer gebleven? Juist, bij het referendum van oktober, toen de Antwerpenaren werd gevraagd of de Lange Wapperbrug er nu wel of niet moest komen. Bijna zestig procent antwoordde van niet, en dat liet het stadsbestuur bij monde van burgemeester Patrick Janssens (SP.A) aan Kris Peeters (CD&V) weten middels 'een niet-bindend advies'. Peeters zou het advies ernstig nemen, beloofde hij, en de Lange Wapper 'niet door de strot van de Antwerpenaren duwen'. Hij installeerde een stuk of wat werkgroepen - en toen werd het oorverdovend stil.
Tot Forum 2020, een parallelle werkgroep van wakkere burgers, eind februari met een nieuw alternatief kwam aanzetten: het Meccano-tracé. Dat zou het doorgaand verkeer om de stad heen leiden met de hulp van twee 'bretellen': tunnels en sleuven in het westen (tussen Zwijndrecht en Melsele) en het oosten (tussen Ekeren en Wommelgem). Peeters liet zich niet op een officiële reactie betrappen, maar in de wandelgangen gonsde het van de geruchten dat de minister-president en zijn Vlaamse regering (behalve de SP.A) blijven zweren bij de Lange Wapper, zij het in een afgezwakte versie: 'Lange Wapper-light', met een ondertunneling ter hoogte van het Sportpaleis. In elk geval: Peeters beloofde spoedig klaarheid te zullen brengen. 'Ik neem een heldere beslissing,' zei hij in het Vlaams Parlement, 'vóór het einde van de maand.'
'Voor het eind van deze maand valt er zeker geen beslissing over één concreet project,' zegt Manu Claeys van Forum 2020. 'Onmogelijk. De resterende alternatieven zijn op korte termijn niet uitvoerbaar. De Lange Wapper is weggestemd en dus onhaalbaar, beseffen voor- en tegenstanders. Lange Wapper-light bestaat alleen als gerucht: misschien liggen de plannen al op de regeringstafel, maar niemand heeft ze kunnen inkijken. De tunnel is niet bouwrijp. Het Meccano-tracé is nog niet bouwrijp. Nee, Peeters laat zich beter niet opjagen. Aan het einde van de maand kan hij alleen vertellen welke alternatieven hij nog verder zal bestuderen, dat is alles. Hoe meer hij zich op die deadline van 31 maart laat vastpinnen, hoe groter de kans dat zijn regering valt.»
Het is geen toeval, beweert Claeys, dat de plannen voor een Lange Wapper-light niet naar buiten komen. 'Vorig jaar, nog voor het referendum, was er al sprake van die plannen. Ze bestaan dus al ruim een halfjaar. Waarom komt de Vlaamse regering er dan niet mee naar buiten? Omdat dat niet de bedoeling is. De Wapper-light dient vooral om de indruk te wekken dat de Vlaamse regering nog aan het werk is. Peeters wint tijd.'
Een andere medewerker van Forum 2020 gaat anoniem nog een stap verder: 'Als het plan van de Wapper-light uitlekt, is het binnen twaalf uur dood. De kostprijs is 500 à 800 miljoen euro hoger dan begroot. Plus: met dat plan zou het doorgaand verkeer in de stad blijven, en daar hebben de Antwerpenaren zich tégen uitgesproken.'
Claeys heeft geen hoge pet op van de werkgroepen die Peeters heeft geïnstalleerd. Althans, van de werkgroepen die over de inhoud van het dossier gaan: 'Tijdverlies.'
Het volledige artikel leest u in Humo 3628 van dinsdag 16 maart 2010.
Antwerpen krijgt Masterplan Plus (De Standaard - 13/03/2010)
Bron: Website BAM
BRUSSEL
De toespraak van Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) in het Oosterweeldebat van vorige week sprak boekdelen, alle elementen van het akkoord waarnaar gestreefd wordt, zaten erin vervat (zie fragment). Helaas hadden op dat moment alleen insiders genoeg inzicht om die boekdelen ook helemaal te begrijpen. In plaats van een Oosterweel-light wordt er gewerkt aan een 'Masterplan Plus'.
Multi
'De oplossing zal multimodaal zijn', zei Peeters. Het Antwerpse Masterplan was nochtans al multimodaal, met een mix van de sluiting van de Ring, tal van openbaarvervoerprojecten, fietspaden en aanpassingen voor vrachtschepen aan het Albertkanaal. Peeters zegt dus eigenlijk dat de oplossing multimodaler zal zijn. Bij verschillende spelers is het besef gegroeid dat er een 'Masterplan Plus' nodig is, wil men de Ring niet meteen opnieuw zien dichtslibben. Om een modal shift te creëren en meer mensen op het openbaar vervoer te krijgen wordt aan een fors pakket maatregelen gewerkt. Onder meer randparkings met aansluiting op openbaar vervoer, verkeerslussen in de binnenstad en mobiliteitsplannen voor bedrijven.
De tramverbindingen met Linkeroever zijn het grote voorbeeld. De helft van de verplaatsingen van op Linkeroever naar de stad gebeuren dan ook met het openbaar vervoer. Bij de andere ingangen naar de stad liggen die cijfers veel lager, rond de 20 procent. De Antwerpse tramlijn 3 is met voorsprong de populairste van Vlaanderen, sinds er in 2002 verlengingen en park & ridezones kwamen. Met gelijkaardige maatregelen wil men ook van andere lijnen succesverhalen maken.
Iedereen weet dat de aansluiting van de E34/E313 op de Ring een enorm knelpunt is, waar ook extra maatregelen voor nodig zijn. Daarover is nog niets uitgelekt.
Leefbaar
Peeters wil een 'antwoord bieden aan de leefbaarheidsproblemen'. Wie Antwerpen zelfs maar een beetje kent, weet dat de zone rond het Sportpaleis en de Schijnpoort in Merksem in die categorie bovenaan staat. 'Dat krijgt de stad nooit alleen opgelost', zegt een bron dicht bij het dossier. Er circuleren plannen waarop de aansluiting aan het Sportpaleis totaal hertekend is. De tunnel die al het doorgaande verkeer (DS 27 februari) van het nieuwe complex aan het Sportpaleis moet weghouden, komt onder de Noordersingel. Wat overblijft is een stedelijke ringweg, ingebed in parkeergebouwen en groene taluds. Het ontwerp doet volgens sommigen denken aan de Parijse Périphérique. De zwaarbeladen Bisschoppenhoflaan zou vrachtwagenvrij worden. Deze ingrijpende aanpassingen zouden 500 miljoen euro extra kosten.
Overleg
Minister-president Peeters beloofde overleg met de stad. Dat is nodig gezien de negatieve volksraadpleging over de Lange Wapperbrug. Een hoop begeleidende maatregelen kunnen dat overleg smeren. Antwerpen heeft bijvoorbeeld een dossier ingediend om tegen 2012 of 2013 aanspraak te maken op de titel European Green Capital. Begeleidende maatregelen kunnen helpen. Zo won de stad een prijs voor haar imponerende project rond de aanleg van een Groene Singel (inclusief ringlijn voor de tram). Dit project kan niet worden gerealiseerd zonder een stedelijke ringweg waarbij het doorgaand verkeer wordt gescheiden van het stadsverkeer.
De stad wil aan Petroleum-Zuid een nieuw voetbalstadion bouwen. Dat moet via de stedelijke ringweg en het openbaar vervoer ontsloten worden, maar zat niet in het oorspronkelijke Masterplan. Ook de heraanleg van de Scheldekaaien en de De Keyserlei zouden voortaan deel uitmaken van het Masterplan Plus. De heraanleg van het Operaplein en het noordelijke deel van de Leien wordt herbevestigd. Al die werken komen de aantrekkelijkheid van de stad ten goede.
Scheldekruising
In het Vlaams regeerakkoord wordt verwezen naar de regeringsbeslissing van maart 2009 over de Oosterweelverbinding. Daarin staat uitdrukkelijk dat er een derde Scheldekruising moet komen, en met welke randvoorwaarden. Peeters hamert daar nu nog eens op. Omdat het Meccano-voorstel van Forum 2020 niet voldoet aan die randvoorwaarden, kon het dus strikt genomen meteen van tafel geveegd worden. Toch werden van alle voorstellen de voor- en nadelen nog eens grondig afgewogen. De Lange Wapper had telkens het grootste 'probleemoplossend vermogen'.