Bron : Nieuwsblad
ANTWERPEN - Een tunnel op het tracé van de nieuwe spoorverbinding voor de Antwerpse haven, tussen Ekeren en Wommelgem, een verbinding tussen de E17 en de E34 in Beveren en een tunnel onder de Schelde die aansluit op de Noorderlaan. Dat is het nieuwe tracé voor de Oosterweelverbinding dat Straten-Generaal gisteren voorstelde.
Het Forum Mobiliteit Regio Antwerpen 2020 beter bekend als de Groep van tien, bestaat uit bedrijfsleiders en professoren. Onder hen de initiatiefnemers Christian Leysen (Ahlers nv) en Nicolas Saverys (Exmar). Dat Forum 2020 gaf aan Straten-Generaal de opdracht om eens naar de bredere Antwerpse mobiliteit te kijken. Vier scenario's hielden Manu Claeys en Peter Verhaeghe van Straten-Generaal tegen het licht. Eerst bekeken ze wat er zou gebeuren als er op de bestaande wegen extra rijstroken aangelegd zouden worden zonder grote structurele maatregelen. Ten tweede haalden ze het dossier van de Grote Ring rond Antwerpen weer vanonder het stof. Op de derde plaats keken ze naar de huidige voorstellen om de Ring te sluiten: de Lange Wapper van de BAM of de tunnel van Arup/Sum. En als laatste werkten ze een helemaal nieuw voorstel uit. Dat laatste plan - dat ze het Meccano-scenario noemden - gaat uit van twee nieuwe verbindingen in het oosten en het westen van Antwerpen, door de ontwerpers 'bretellen' genoemd. De ene loopt tussen Wommelgem en Ekeren van de E313 tot de E19 richting Breda. De tweede verbindt de E17 in Beveren met de E34 in Zwijndrecht. 'Die twee bypasses moeten de twee grootste knelpunten van het Antwerpse verkeer - de Kennedytunnel en vooral het knooppunt Antwerpen-Oost waar de E313 op de Ring komt - ontlasten', zegt Manu Claeys. Claeys en Verhaeghe zochten een manier om het doorgaande verkeer om te kunnen leiden voor het de Ring zou oprijden. De oplossing ligt in de bretellen. 'Die bretellen moeten ook gemakkelijk en zonder al te veel tegenstand aangelegd kunnen worden, want tussen Ekeren en Wommelgem volgt de 'oosttangent' het traject dat nu al voorbehouden is voor een goederenspoorlijn A102 van TUCRail. Dat is voor het grootste stuk al onteigend', zegt Verhaeghe. 'In het westen loopt de nieuwe autostrade over industriegebied. Daar is nu een nieuwe gevangenis gepland en die kan er perfect komen. De kostprijs voor ons traject komt op 3,3miljard. Ter vergelijking: de Lange Wapper met alle andere nodige werkzaamheden voorgesteld door de BAM kost 3,8 miljard', aldus Claeys. De eigenlijke tunnel onder de Schelde schuift in dit scenario een beetje verder op naar het noorden. De tunnel komt op de rechteroever boven aan de Noorderlaan. En er is zelfs plaats voor een klein knooppunt, zodat verkeer naar de haven hier ook de Scheldelaan kan oprijden.
Jozef Leysen
|