Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
24-02-2010
Gansrijders wijken uit in 2011
EKEREN - Voor de vierde keer al rijdt ganzenrijdersvereniging De Lustige Gans uit in Ekeren. Zondag kan iedereen vanaf 15uur terecht op het Kristus Koningplein om de 25 ruiters, onder wie twee nieuwkomers, aan te moedigen. De uren van Johan Vinck, koning 2009, zijn geteld. ‘We kunnen ook dit jaar een volledige ruiterslijst voorleggen', stelt voorzitter Wim D'hooge trots. Toch mag de nog jonge vereniging nog niet deelnemen aan het keizersschap. Benieuwd of het volgend jaar mag lukken. Als alles volgens plan verloopt, zal de vereniging volgend jaar wel moeten uitwijken naar een andere locatie omdat er op dat ogenblik zal gewerkt worden op het Kristus Koningplein. Waar het ganzenrijden dan zal plaatsvinden, is nog niet duidelijk.
Hierbij 3 artikels over het KK plein en de invoering van de blauwe zone:
Nieuwe blauwe zone in Ekeren (bron Antwerpen lokaal)
Automobilisten moeten vanaf deze week rond het Kristus Koningsplein in Ekeren de blauwe parkeerschijf gebruiken. Met deze maatregel wil de stad meer parkeerruimte geven aan bewoners en kortparkeerders.
De nieuwe blauwe zone Kristus-Koningplein omvat volgende straten en pleinen : Markt, Kristus-Koningplein, Driehoekstraat van Dorpstraat tot Geestenspoor, Kloosterstraat van Driehoekstraat tot Gebroeders Leemansstraat, Dorpstraat en Groot Hagelkruis van Kristus-Koningplein tot Oorderseweg, inclusief de parking tegenover het Ekers Hof.
De bestaande blauwe zones in de Frans Harrewijnlaan en het Geestenspoor blijven ook van kracht.
Bewoners kunnen ook een bewonerskaart aanvragen die onbeperkt gratis parkeren toelaat.
De parkeerschijf moet gebruikt worden van maandag tot zaterdag en van 9 u tot 19u. In de blauwe zone kan men maximum 2u parkeren.
In een tiental Ekerse straten wordt een blauwe zone ingevoerd. Dit nieuwe parkeerregime is van kracht vanaf maandag 15 februari 2010.
In de blauwe zone volstaat het voor bezoekers om van maandag tot zaterdag hun blauwe parkeerschijf te plaatsen en dat van 9 tot 19 uur. De parkeerwachters kunnen zo controleren of er niet langer dan twee uur na elkaar geparkeerd wordt door bezoekers. Bewoners kunnen een bewonersvignet aanvragen waarmee ze onbeperkt gratis mogen parkeren in de hele blauwe zone.
De blauwe zone Kristus-Koningplein wordt omsloten door Markt, Kristus-Koningplein, Driehoekstraat van Dorpstraat tot Geestenspoor, Kloosterstraat van Driehoekstraat tot Gebroeders Leemansstraat, Dorpstraat en Groot Hagelkruis van Kristus-Koningplein tot Oorderseweg, inclusief de parking tegenover het Ekers Hof. De bestaande blauwe zones in de Frans Harrewijnlaan en het Geestenspoor blijven ook van kracht.
De invoering van de blauwe zone is gestoeld op een onderzoek van onderzoeksbureau Vectris. Met de blauwe zone wil de stad meer parkeerruimte voorzien voor bewoners en kortparkeerders (klanten middenstand).
VOOR U IN UW NIEUWE PARKEERZONE 21 KRISTUS-KONINGPLEIN
Zone 21 Kristus-Koningpleinbestaat volledig uit straten waar schijfparkeren en bewonersparkeren van kracht is. Burgers die gedomicilieerd zijn in één van de straten van de blauwe parkeerzone komen in aanmerking voor een bewonerskaart waarmee ze onbeperkt mogen parkeren op alle reglementaire parkeerplaatsen in de hele blauwe zone.
Zone 21 Kristus-Koningplein
Bewonerskaart aanvragen?
Bent u gedomicilieerd in de blauwe Zone 21 Kristus- Koningplein? Vraag dan een bewonerskaart aan bij een districtshuis of stadskantoor naar keuze of bij het Parkeerbedrijf Antwerpen. Op het plan op de achterzijde van deze folder, ziet u hoe ver de blauwe zone in Ekeren reikt.
Heeft u vragen of opmerkingen over bewonerskaart Zone 21 Kristus-Koningplein, neem dan contact op met het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen Jordaenskaai 25 | 2e verd | 2000 Antwerpen tel. 03 727 16 60 | fax 03 727 16 70 e-mail: info@gapa.antwerpen.be
Om de beperkte parkeerruimte in het centrum van Ekeren voor te behouden voor kortparkeerders en bewoners wordt een blauwe zone ingericht in verschillende straten, inclusief deparking tegenover het Ekers Hof. Deze blauwe zone wordt aangeduid met E9b-zoneborden. Dat betekent dat alleen personenwagens, minibussen en wagens dubbel gebruik er mogen parkeren. Lichte vrachtwagens moeten parkeren buiten de grenzen van de blauwe zone. Bezoekers mogen binnen de blauwe zone maximaal 2 uur parkeren. Met een blauwe parkeerschijf kan het tijdstip van aankomst worden aangegeven zodat de parkeertijd kan worden gecontroleerd door parkeertoezichters van het Parkeerbedrijf. Het gebruik van de parkeerschijf is verplicht van maandag tot zaterdag van 9u tot 19u.
betreft de volgende straten: Markt, Kristus-Koningplein, Driehoekstraat van Dorpstraat tot Geestenspoor, Kloosterstraat van Driehoekstraat tot Gebroeders Leemansstraat, Dorpstraat en Groot Hagelkruis van Kristus-Koningplein tot Oorderseweg, inclusief de parking tegenover het Ekers Hof.
EKEREN - Het districtsbestuur besliste in januari om 1.000 euro te schenken aan noodhulp voor Haïti. ‘In onze beleidsnota staat dat we ervoor willen zorgen dat Ekeren een dorp in de wereld is. We willen dus de kans krijgen om voortaan elk jaar 1.000 euro te voorzien op ons budget voor ontwikkelingssamenwerking.'
ANTWERPEN - De Antwerpse districten hinken achterop met hun schenkingen voor Haïti. Volgens schepen Leen Verbist (SP.A) gaat het om kleine technische problemen die snel opgelost kunnen worden.
Terwijl eilandstaat Haïti al meer dan een maand geleden getroffen is door een zware aardbeving en de nood er nog steeds torenhoog is, laten de schenkingen van de Antwerpse districten op zich wachten.
‘In januari 2010 besliste het districtsbestuur om 1.000euro te schenken aan noodhulp voor Haïti', zegt Ronny Kruyniers (SP.A), districtsvoorzitter van Ekeren. ‘Maar wij zijn als district niet bevoegd voor ontwikkelingssamenwerking. Daarom moeten wij telkens de toelating vragen aan het stadsbestuur om geld van ons eigen budget aan ontwikkelingshulp over te maken en dat sleept lang aan.'
‘Het is inderdaad niet zo evident om schenkingen over te maken voor ontwikkelingshulp', beaamt Chris Anseeuw, districtsvoorzitter van Antwerpen. ‘Ook wij beslisten in januari om 5.000euro te schenken aan Haïti. Maar dat kan pas uitgewerkt worden als we een begrotingscode van het stadsbestuur krijgen. We hinken daardoor inderdaad achter op andere acties voor Haïti, maar ik denk dat het land ook in mei nog wel alle hulp kan gebruiken.'
Ook het district Berchem botste eerder al op een muur van de stad. ‘In 2005 wilden we geld schenken aan de slachtoffers van de tsunami in de Indische Oceaan, maar konden dit niet omdat dit niet onze bevoegdheid was', vertelt Peter Raats (SP.A), districtsvoorzitter van Berchem. Toch vond Raats een manier om schenkingen voor ontwikkelingshulp te kunnen realiseren. ‘Als je creatief bent, vind je altijd een oplossing', zegt hij. ‘We mogen dan al geen geld schenken aan ontwikkelingssamenwerking, maar we kunnen wel subsidies geven aan een cultureel lokaal project. Op die manier omzeil je alles. Zo heeft de Koninklijke Harmonie De Vriendenkring eind januari een nieuwjaarsconcert georganiseerd met onze steun. Het bracht 1.660euro op dat zij hebben doorgestort op het rekeningnummer van Haïti 12-12.'
‘Details'
Volgens schepen voor Ontwikkelingssamenwerking Verbist is er geen goedkeuring van het stadsbestuur nodig als een district een schenking wil doen. ‘Hoe meer de districten willen schenken, hoe beter. Ik kan dat alleen maar toejuichen en houd dat allesbehalve tegen.'
De schepen erkent wel dat de schenkingen voor ontwikkelingshulp sneller afgehandeld kunnen worden. ‘Er zijn inderdaad technische mankementen die zoiets vertragen. Het heeft te maken met op welke begrotingspost je een uitgave inschrijft, maar dat zijn details die snel opgelost kunnen worden', verzekert Verbist.
‘De raad van overleg tussen de districten en de bevoegde schepen is het forum bij uitstek om dit euvel te bespreken', zegt Chris Anseeuw. ‘Als er drie districten te vinden zijn om dit onderwerp op de agenda te plaatsen, dan kan het nog op de volgende raad van 4maart besproken worden.'
Frans Mathijssen troont zich tot koning van De Lustige Gans
De gansrijderskalender in de Polder ligt wat overhoop. Het voorbije weekend kroonden Zandvliet - met één week uitstel - en Ekeren hun koningen. Gansrijdersvereniging De Lustige Gans reed zondag al voor de vierde keer uit. Op het Kristus-Koningplein werd Frans Mathijssen tot koning gekroond.
De vijfentwintig ingeschreven ruiters, onder wie twee nieuwelingen, waagden vanaf 15u hun kans om Johan Vinck als koning op te volgen. Dat deze oeroude traditie in Ekeren populairder is dan ooit tevoren, was duidelijk te merken aan de massale opkomst op het Kristus- Koningplein.
Het hele gebeuren werd vakkundig aaneengepraat door Steven De Mondt vanuit de omroepwagen. Penningmeesters Marc Elseviers en Ann Stessens namen de financiën voor hun rekening. De vele toeschouwers zagen hoe Frans Mathijssen rond 18u de ganzenkop trok. Finaal mocht de koning van 2010 een premie van maar liefst 6.000 euro in ontvangst nemen, te besteden aan traktaties en feesten.
‘Franske’ (40 jaar) is bestuurslid van de De Lustige Gans en vrachtwagenchauffeur aan de haven voor transport Vito uit Hoevenen. Hij woont al vele jaren in de August Scheyvaertslaan. Het was zijn vierde deelname en hij was zichtbaar ontroerd met de zege. Vorige koningen waren Wim Vansteenkiste (2007), Alex Lemaire (2008) en Johan Vinck (2009).
EKEREN - Schouw in brand Zondagavond rukte de brandweer uit voor een brand in een woning aan de Veltwijcklaan. Een houten balk van de schouw had vlam gevat. Er vielen geen gewonden.
Het bedrijf stads- en buurtonderhoud deelt mee dat er zestien bomen dienen te worden geveld in de Constant Jordaenslaan. De deskundige communicatie van het district dient de buurtbewoners in te lichten over de geplande ingreep, na de aflevering van de stedenbouwkundige vergunning door de Vlaamse overheid.
Juridische grond
Op 16 maart 2000 besliste het college (jaarnummer 3984) zijn bevoegdheid over het onderhoud en herstel van straat- en verkeersgroen over te dragen aan het bureau van de districtsraad, op voorwaarde dat het geen aankoop betreft en dat de werken in eigen beheer gebeuren. Op 13 november 2000 (jaarnummer 2261) ging de gemeenteraad akkoord met de basislijst van lokale en bovenlokale straten.
In zitting van 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) besliste de gemeenteraad tot aanpassing van deze basislijst. De Constant Jordaenslaan is een lokale straat, zodat het district beslissingsbevoegdheid heeft.
Stedenbouwkundige vergunningen
Artikelen 6.1.2.f) en 77 van de gemeentelijke bouw- en woningverordening, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 26 maart 1986 en gepubliceerd in het Belgisch staatsblad van 21 mei 1986,bepalen:
het vellen of het op enigerlei wijze remmen van de groei van al of niet alleenstaande hoogstammige bomen is onderworpen aan de voorafgaande schriftelijke vergunning van het college van burgemeester en schepenen;
dit is niet van toepassing op fruitbomen;
een hoogstammige boom is elke boom die op 1,50 meter hoogte een stamomtrek heeft van minstens 30 cm of waarvan de stam minstens 3,50 meter hoog is.
Artikel 4.2.1 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening bepaalt dat er een stedenbouwkundige vergunning vereist is voor het vellen van bomen die op een hoogte van 1 meter boven het maaiveld een stamomtrek hebben van 1 meter en die geen deel uitmaken van begroeide oppervlakten, zoals vermeld in het bosdecreet van 13 juni 1990.
Argumentatie
Er staan zeven Malus x atrosanguinea (appel - stamomtrekken 32 cm, 57 cm, 2 x 60 cm, 62 cm, 63 cm en 92 cm), acht Prunus serrulata ‘Kanzan' (Japanse sierkers - stamomtrekken 58 cm, 62 cm, 72 cm, 73 cm, 93 cm, 95 cm, 96 cm en 99 cm) en één Pyrus calleryana ‘Chanticleer' (peer - stamomtrek 45 cm) in de straat. De appelaars zijn aangetast door de perenringworm waardoor ze zich in sterk kwijnende gezondheid bevinden. De Japanse sierkersen zijn aangetast door de gomziekte en bevinden zich eveneens in sterk kwijnende gezondheid. De Perelaar staat op de aansluiting Constant Jordaenslaan/ Hof van Delftlaan. Deze aansluiting werd aangepast in functie van verkeersremmende maatregels. Tijdens deze werken werd het wortelgestel van de boom zwaar beschadigd.
De bomen dienen te worden geveld en vervangen door zestien Carpinus betulus ‘Frans Fontaine' (haagbeuk - stamomtrek plantmaat 18/20 cm). Conform de gemeentelijke bouwcode is het vellen van deze bomen vergunningsplichtig en keurt het college van burgemeester en schepenen het vellen/snoeien van bomen op het openbaar domein goed.
Financiële gevolgen
De kosten van de vervanging zullen, met bestelbon, tijdens het lopende dienstjaar van de heraanplant worden verrekend binnen het raamcontract. Bijgevolg zijn er voor de stad momenteel geen financiële gevolgen.
Besluit
Artikel 1
Het districtscollege beslist goed te keuren dat zeven Malus x atrosanguinea (appel - stamomtrekken 32 cm, 57 cm, 2 x 60 cm, 62 cm, 63 cm en 92 cm), acht Prunus serrulata ‘Kanzan' (Japanse sierkers - stamomtrekken 58 cm, 62 cm, 72 cm, 73 cm, 93 cm, 95 cm, 96 cm en 99 cm) en één Pyrus calleryana ‘Chanticleer' (peer - stamomtrek 45 cm) worden geveld in de Constant Jordaenslaan, mits deze worden vervangen door zestien Carpinus betulus ‘Frans Fontaine' (haagbeuk - stamomtrek plantmaat 18/20 cm).
Artikel 2Het districtscollege verzoekt het college van burgemeester en schepenen om zijn goedkeuring te verlenen aan het vellen van deze bomen vermeld in artikel 1 van dit besluit.
Artikel 3
Dienst : Taak
SB/GB : district Ekeren op de hoogte brengen van het tijdstip van het vellen van de bomen
EK/MC : buurtbewoners inlichten over de geplande ingreep, na de goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Artikel 4
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
Terug van nooit weggeweest: de Lange Wapper. Eerstdaags wordt over de brug een uitspraak van de Raad van State verwacht.
Alles begint bij een naam. Een betere naam voor het omstreden viaduct Lange Wapper konden ze alvast niet verzinnen. Net zoals de mythische kwelduivel waarnaar ze genoemd is, lijkt de brug soms voorgoed verdwenen. Maar altijd komt ze terug. Bereid u voor op een nieuw hoofdstuk Lange Wapper.
Bij de Raad van State loopt al jaren een klacht tegen de Wapper. Eerstdaags wordt daarover een uitspraak verwacht. In afwachting daarvan heeft Vlaams minister-president Kris Peeters een nieuwe roeping gevonden: de Raad van State stalken. 'Als ze de Lange Wapper straks negatief beoordelen, dan dreigen alle plannen rond de mobiliteit in het water te vallen. Dan gaan we naar een rampscenario', zei hij tegen De Morgen.
Door de strot
Vreemde uitspraak, want eigenlijk doet de beslissing van de Raad van State weinig ter zake. Antwerpen heeft de Wapper namelijk al 'negatief beoordeeld' in de volksraadpleging van 18 oktober 2009. Dat is natuurlijk al een tijd geleden. Daarom willen we Peeters graag nog eens aan de uitslag herinneren: 59,24 procent stemde tegen, 40,76 procent voor. In een democratie heet dat een 'duidelijke uitslag'.
Een volksraadpleging is natuurlijk wat ze is: niet-bindend. Maar de politici, inclusief Peeters, stonden zich in die dagen voor de camera's te verdringen. Ze zouden 'respect hebben voor de democratie'. En ze zouden de Lange Wapper 'in geen geval de Antwerpenaar door de strot rammen'.
Niets in de politiek is zo relatief als een woord. Want achter de schermen is de Lange Wapper still alive and kicking .
Bouwondernemer Noriant vroeg onlangs dertien milieuvergunningen aan om de Wapper te bouwen. En die kreeg hij ook, van de Antwerpse bestendige deputatie. Waarop het bouwconsortium nog eens een milieuvergunningsaanvraag indiende voor een bouwwerf aan het Sportpaleis.
Lange Wapper met tartaar
In de kranten lossen politici intussen allerlei mogelijke scenario's: Lange Wapper light, Lange Wapper met citroen, Lange Wapper met tartaar... Eén ding lijkt zeker te zijn: het zal straks een Wapper worden. Wellicht een lightversie, met citroen én tartaar. Maar wel: een Wapper. En: er zal door strotten geramd worden. Allemaal in naam van onze goede contacten met de vrienden uit de betonindustrie. Tot zover de democratie.
12/02 In een tiental Ekerse straten wordt een blauwe zone ingevoerd. Dit nieuwe parkeerregime is van kracht vanaf maandag 15 februari 2010. Dat meldt het stadsbestuur.
In de blauwe zone volstaat het voor bezoekers om van maandag tot zaterdag hun blauwe parkeerschijf te plaatsen en dat van 9 tot 19 uur. De parkeerwachters kunnen zo controleren of er niet langer dan twee uur na elkaar geparkeerd wordt door bezoekers. Bewoners kunnen een bewonersvignet aanvragen waarmee ze onbeperkt gratis mogen parkeren in de hele blauwe zone.
De blauwe zone Kristus-Koningplein wordt omsloten door Markt, Kristus-Koningplein, Driehoekstraat van Dorpstraat tot Geestenspoor, Kloosterstraat van Driehoekstraat tot Gebroeders Leemansstraat, Dorpstraat en Groot Hagelkruis van Kristus-Koningplein tot Oorderseweg, inclusief de parking tegenover het Ekers Hof. De bestaande blauwe zones in de Frans Harrewijnlaan en het Geestenspoor blijven ook van kracht.
De invoering van de blauwe zone is gestoeld op een onderzoek van onderzoeksbureau Vectris. Met de blauwe zone wil de stad meer parkeerruimte voorzien voor bewoners en kortparkeerders (klanten middenstand).
Bron: GVA
Ditzelfde artikel vind je terug op Antwerpenlokaal.be met één klein verschil : De titel van het artrikel is : Blauwe zone in Ekeren zal (ipv moet) parkeerdruk doen dalen.
Zo zie je hoe een klein woordje de tendens van het artikel volledig veranderd,of hoe de pers mensen kan manipuleren....
Op 26 mei 2008 formuleerde de districtsraad een advies over de opmaak van een Ruimtelijk uitvoeringsplan Veltwijckpark (jaarnummer 699). Hierbij stelde de districtsraad voor om het voormalige B-terrein van Germinal Ekeren te gebruiken voor de inplanting van een cultuurcentrum, en het voormalige A-terrein voor de uitbouw van een sportcomplex.
Feiten en context
Na gesprekken met de Vlaamse overheid en de stadsbouwmeester is gebleken dat het voormalig B-terrein niet kan gebruikt worden voor de inplanting van een cultuurcentrum omdat dit terrein geklasseerd is.
In 2009 werd wat nog restte van het voormalig Germinalstadion, volledig afgebroken. Het inplanten van een gelijkaardige voetbalaccomodatie wordt hierdoor zeer problematisch. Het college van burgemeester en schepenen heeft op 11 december een ontwerper aangeduid voor het uitvoeren van een masterplan sportpark De Oude landen. In het concept is plaats voor actieve sport en dus ook voor nieuwe voetbalterreinen.
Deze twee nieuwe ontwikkelingen hebben ertoe geleid dat het voormalige A-terrein nu vrijkomt en kan gebruikt worden voor o.a. de inplanting van een nieuw cultuurcentrum.
Het districtsbestuur stelt nu het voormalige A-terrein voor als locatie voor de nieuwbouw van een polyvalente zaal, en verzoekt het stadsbestuur deze keuze mee op te nemen in de opmaak van het ruimtelijk uitvoeringsplan Veltwijckpark.
Besluit
Artikel 1
Het districtscollege beslist de nieuwbouw van het cultuurcentrum Ekeren in te planten op hetv oormalig A-terrein van Germinal Ekeren en verzoekt het stadsbestuur deze locatiekeuze mee op te nemen in de opmaak voor een ruimtelijk uitvoeringsplan Veltwijckpark.
Artikel 2
Het districtscollege beslist om dit besluit ter goedkeuring voor te leggen aan de districtsraad.
Artikel 3
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
EKEREN - Afgelopen zaterdag ontdekte een medewerker twee uitgedoofde brandhaarden in een loods die door Natuurpunt als atelier wordt gebruikt. Volgens Willy Ibens, penningmeester, moet de brand in de nacht van vrijdag- op zaterdagavond plaatsgevonden hebben.
Die nacht merkte niemand iets. De brand doofde vanzelf en de schade bleef beperkt. Volgens de politie is er duidelijk kwaad opzet in het spel. Zo werden tussen de kieren van de poort enkele vodden aangetroffen, die aangestoken waren. ‘Vandalisme komt hier in de buurt wel vaker voor', zegt Ibens. In het atelier werken dertig mensen. Ze worden er opgeleid tot natuurarbeiders die bij de Antwerpse groendienst aan de slag kunnen.
Parkeerperikelen rond heraanleg Kristus Koningplein
EKEREN - Met het oog op de heraanleg van het Kristus Koningplein werd enkele weken geleden de blauwe zone in het centrum gevoelig uitgebreid. Zo hoopt het districtsbestuur het verdwijnen van een aantal parkeerplaatsen op het plein te compenseren. Maar de Ekerenaar is niet gelukkig met de maatregel.
‘Er wordt hier regelmatig geklaagd', zegt Steven van dagbladhandel De Markt. ‘Bewoners van de straten waar lang geparkeerd mag worden, vinden in hun eigen straat geen parkeerplaatsen meer en winkeliers die 's ochtends toekomen, vinden in de straten ook geen plek waar ze hun auto kwijt kunnen. Handelaars, die een lichte vrachtwagen hebben, krijgen geen bewonerskaart.'
Schepen: 'Te verwachten'
‘Dit effect was te verwachten', reageert districtsschepen Koen Palinckx (CD&V). ‘Dat zoekgedrag zal mettertijd ophouden. De studie van Vectris heeft uitgewezen dat er voldoende parkeerplaatsen zijn in Ekeren. Ik begrijp niet waarom de middenstand klaagt. Ekeren is een typisch koopcentrum, waar mensen hun dagelijkse boodschappen doen. Dan volstaat een grote blauwe zone waar je twee uur kunt parkeren.'
BRUSSEL - De Raad van State heeft het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) voor de Oosterweel- verbinding in Antwerpen niet vernietigd. De uitbater van restaurant Het Pomphuis haalde bakzeil.
Van onze redacteur
De Raad van State heeft het annulatieberoep tegen het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) voor de Oosterweelverbinding in Antwerpen verworpen. Dat werd ingediend door bvba Pomphuis, het restaurant op het Eilandje dat pal onder de Lange Wapper zou komen te liggen. Cru gesteld laat de Raad van State geen spaander heel van de argumentatie die de bvba Pomphuis aanvoert. Daarin werd beweerd dat de alternatieven voor de Oosterweelverbinding met de Lange-Wapperbrug onvoldoende onderzocht zijn. Volgens bvba Pomphuis was de coördinator van het milieueffectenrapport bovendien niet onpartijdig. De vrouw was namelijk tegelijk werknemer van TV SAM —het studiebureau van de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel), die de Oosterweelverbinding moet realiseren. Belangenvermenging dus.
In een uiterst gedetailleerd document van 69 pagina's legt de Raad van State uit waarom hij helemaal niet akkoord gaat. Het arrest bevat onder meer een ruim chronologisch overzicht van de totstandkoming van de plannen voor een Oosterweelverbinding in Antwerpen. Een aanrader voor wie overweg kan met de ondoordringbare juridische variant van het Nederlands, waarin het arrest is opgesteld.
De Raad van State zegt in hoofdzaak twee belangrijke dingen: ten eerste zijn de alternatieven voor de Oosterweelverbinding volgens de raad wel degelijk voldoende onderzocht, bovendien was Het Pomphuis rijkelijk laat om de rol van de MER-coördinatrice aan te klagen, een rol die overigens helemaal niet omstreden was.
Omdat de Lange Wapper pal boven restaurant Het Pomphuis komt, is het begrijpelijk dat de uitbater veeleer voorstander was van de tunnelvariant. Voor alle duidelijkheid, het gaat hier om de tunnelversie die onderzocht werd in de Horvat-studie. Dat was een ondergrondse versie van het huidige BAM-traject. Het gaat dus niet om de tunnel van Linkeroever richting Ekeren, die het studiebureau Arup/Sum vorig jaar voorstelde. Volgens Het Pomphuis is de Horvat-tunnel nooit ernstig genomen.
‘Terwijl de MER-regelgeving en, meer in het algemeen, een zorgvuldig bestuur vereisen dat een alternatief waarvan is aangetoond dat het beter scoort op het vlak van stedenbouwkundige inpassing, luchtkwaliteit, geluidshinder en externe veiligheid, op zijn minst ernstig onderzocht moet worden.'
Maar, zegt de Raad van State, die tunnel is wel degelijk ernstig onderzocht én afgewezen. In de Horvat-studie bleek inderdaad dat een tunnel stedenbouwkundig interessanter was, geeft de Raad toe. ‘Doch, anderzijds, werden evenzeer de nadelen ervan aangetoond: de constructie zou ‘duurder uitvallen', weze het minder duur dan de ramingen van de BAM, en de tunnelvariant zou ‘altijd wat betreft verkeersveiligheid en interne veiligheid minder scoren dan een viaductvariant.'
Even later stelt de Raad van State vast dat ‘de verzoekende partij (bvba Pomphuis, red.) niet aannemelijk maakt dat de bevoegde overheid tot een beleidskeuze is gekomen die de grenzen van de redelijkheid te buiten gaat of die onzorgvuldig tot stand is gekomen.'
Ook de problemen die bvba Pomphuis zag in de zogenaamde dubbele pet van de coördinatrice van het milieueffectenrapport, worden van tafel geveegd. Volgens de Raad van State gooiden de advocaten van Het Pomphuis alles op een hoop door geen enkel onderscheid te maken tussen het project-MER en het plan-MER. ‘De coördinator van het plan-MER is evenwel geenszins de coördinator van het project-MER. De argumenten van de verzoekende partij betreffen uitsluitend het project-MER', klinkt het in het arrest. ‘Het bestreden besluit is definitief vastgesteld vóór de goedkeuring van het project-MER en maakt nergens melding van het project-MER.'
Met andere woorden, het project-MER, waartegen Het Pomphuis zich verzet, was al in kannen en kruiken voor de coördinatrice op het toneel verscheen. De Raad van State merkt tussen neus en lippen ook op dat bvba Pomphuis gerust iets sneller melding had mogen maken van dat punt. Dat was ‘proceseconomisch aangewezen'.
Volgens Dirk Lindemans, de advocaat van Pomphuis-uitbater Gunther Dieltjens, hoeft deze nederlaag niet de laatste juridische hindernis te zijn die de Oosterweelverbinding op haar weg vindt. ‘Het is niet omdat de raad het GRUP niet nietig heeft verklaard, dat een gewone rechtbank niet kan oordelen dat het onwettig is', zegt Lindemans. ‘Die lagere rechtbank kan het GRUP niet vernietigen, maar het project zou wel kunnen worden tegengehouden.'
Dertiende voortgangsrapportage van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel inzake het Masterplan Antwerpen
Verslag van het Rekenhof aan de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams Parlement Goedgekeurd in de Nederlandse kamer van het Rekenhof van 19 januari 2010.
2 Toelichting bij de recente ontwikkelingen
2.1 Algemeen
Het Rekenhof geeft hierna enige toelichting bij de ontwikkelingen sinds de vorige voortgangsrapportage van maart 2009 op het vlak van de reikwijdte, de planning, de kostprijs en financiering, de risicobeheersingen de projectorganisatie. Het formuleert ook zijn commentaar bij de dertiendevoortgangsrapportage van de BAM.
Medio 2008 heeft de Vlaamse Regering het initiatief genomen een onafhankelijke evaluatiestudie te laten uitvoeren met het oog op een multidisciplinaire vergelijking van drie tracés voor de Oosterweelverbinding: het verbeterde middentracé waarmee de BAM tot nog toe heeft gewerkt, het tracé met de langere ondertunneling uit de Horvatstudie en het noordelijk tracé voorgesteld door de stRaten-generaal. Het studierapport, dat een rangschikking bevat van de drie onderzochte tracés met enkele tolscenario's en dat een bijkomend alternatief voorstelt, is op 4 en 5 maart 2009 respectievelijk aan de Vlaamse Regering en de parlementaire commissie gepresenteerd. De stad Antwerpen heeft het bijkomende alternatief nog verder laten onderzoeken.
De Vlaamse Regering heeft op 28 maart 2009 toelating gegeven een bouwaanvraag in te dienen voor het voorbereide tracé voor de Oosterweelverbinding, enkele opties tot bijsturing goedgekeurd en een beslissing over een bouwvergunning uitgesteld tot het najaar 2009 met een verlengde adviestermijn voor de stad Antwerpen. Na de gemeentelijke volksraadpleging van 18 oktober 2009 heeft het stadsbestuur van Antwerpen een negatief advies gegeven over de bouwaanvraag. Op 21 oktober 2009 heeft de Vlaamse Regering vervolgens een ministerieel comité en een aantal werkgroepen onder de benaming Duurzame Antwerpse Mobiliteit (DAM) opgericht, waarbij de Vlaamse Regering het dossier van de Oosterweelverbinding zelf zal aansturen, weliswaar met de stad Antwerpen als gesprekspartner. De DAM-werkgroepen zijn inmiddels opgestart.
De Vlaamse Regering heeft verder beslissingen genomen in verband met de aanbesteding en afbakening van de tramlijnprojecten van Brabo I en Brabo II.
De beslissingen van de Vlaamse Regering van 16 februari 2007 en de goedgekeurde kaderovereenkomst van 27 juli 2007 tussen het Vlaams Gewest en de BAM vormden tot nog toe samen met de beslissingen van de Vlaamse Regering van 15 december 2000 en 22 juli 2005 het referentiekader voor de realisatie van het Masterplan Antwerpen. Voor de verdere aanpak van het dossier gaat de Vlaamse Regering uit van de regeringsbeslissing van 28 maart 2009, zoals bevestigd in haar regeerakkoord. Dat wil onder meer zeggen dat de Vlaamse Regering blijft uitgaan van de volledige uitvoering van het één en ondeelbare masterplan, dat slechts in zijn geheel een oplossing kan bieden voor de multimodale mobiliteitsproblemen in en rond Antwerpen.
De Vlaamse Regering heeft zich ook voorgenomen over te gaan tot een herstructurering van de BAM om de ESR-neutraliteit en de financierbaarheid van het project te garanderen. Het Rekenhof wijst erop dat, rekening houdend met de gekozen oplossingen, de bestaande kaderovereenkomst tussen de BAM en de Vlaamse Regering wellicht moet worden aangepast. De raad van bestuur van de BAM heeft in 2009 onder meer een aantal protocols, nieuwe verbintenissen met externe dienstverleners en de contracten voor de tramlijnprojecten van Brabo I goedgekeurd. Ook de jaarrekening van de BAM over het jaar 2008 werd goedgekeurd. De raad van bestuur heeft verder de evoluties in het Oosterweeldossier en de financieel-juridische structurering besproken.
In de voorliggende voortgangsrapportage rapporteert de BAM over de reikwijdte, planning en kostprijs van het Masterplan Antwerpen en de Oosterweelverbinding, in het bijzonder zoals die tot nog toe is geconcipieerd door de BAM.
2.2 Reikwijdte
In de nota van 22 juli 2005 heeft de BAM aan de Vlaamse Regering meegedeeld hoe de verschillende projecten van het Masterplan Antwerpen op hoofdlijnen worden ingevuld. Nadien heeft de BAM de nadere afbakening van de eerste reeks openbaarvervoerprojecten en een aantal bruggen over het Albertkanaal in nota's en protocols vastgelegd.
De Vlaamse Regering heeft op 28 maart 2009 na het vergelijkend tracéonderzoek voor de Oosterweelverbinding onder meer beslist een automatisch verkeersmanagementsysteem uit te bouwen en initiatieven te nemen voor een betere bereikbaarheid van de Liefkenshoektunnel. Ze stelde de capaciteit van de nieuwe Scheldekruising vast op 2x3 volwaardige rijstroken(6). Als gevolg van de tactische studie van de E313 wil de bevoegde Vlaamse minister de aansluiting van de R1 met de E313 verder laten bestuderen door het departement Mobiliteit en Openbare Werken(7). Na de volksraadpleging heeft de Vlaamse Regering beslist het proces om te komen tot een duurzame mobiliteit in en rond Antwerpen zelf aan te sturen. Zij sluit daarbij geen enkele oplossing uit(8). Dat betekent dat de reikwijdte en invulling van de Oosterweelverbinding afhankelijk van de verdere besluitvorming mogelijk nog fundamenteel kunnen wijzigen.
De Vlaamse Regering heeft zich in mei 2009 akkoord verklaard met de reikwijdte van de tramlijnprojecten van Brabo II zoals beschreven in een samenwerkingsovereenkomst tussen de BAM, De Lijn, het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Antwerpen.
In dat verband heeft de Vlaamse Regering de afbraak van het Hardenvoortviaduct beslist. De stad Antwerpen vroeg echter in oktober 2009 een heroverweging van die afbraak. De tramlijnprojecten van Brabo II omvatten de tramlijnen op het Eilandje (inclusief vernieuwing Londenbrug, maar exclusief wegrenovatie), de tramverbinding in de Brusselstraat, de tramlijn naar Ekeren (exclusief Noorderlaanbrug, maar inclusief volledige heraanleg Noorderlaan tot aan De Mieren) en het project Leien fase II (inclusief Operaplein)(9).
Het ontwerp van en de gebiedsontwikkeling rond de nieuwe fietsersbrug ter vervanging van de IJzerlaanbrug zijn nog voorwerp van overleg tussen de BAM en de stad. De fietsersbrug ligt in het projectgebied van de Oosterweelverbinding, zodat bij de realisatie ervan rekening moet worden gehouden met de technische randvoorwaarden van de Oosterweelverbinding.
Voor de overige projecten van het Masterplan Antwerpen zijn het Rekenhof geen recente belangrijke projectwijzigingen bekend.
400 bezwaarschriften tegen Oosterweelwerf in Deurne
ANTWERPEN - De bewoners van de Ten Eeckhovelei in Deurne hebben meer dan vierhonderd bezwaarschriften verzameld tegen de milieuvergunning die Noriant aanvroeg. Het consortium wil achter de huizen een werf voor de Lange Wapper inrichten met onder meer de opslag van duizenden liter brandstof.
Na enkele maanden van stilte en vooral rust laat Ademloos-voorzitter Wim van Hees weer van zich horen. 'We moeten wel', zegt hij. 'Nu de provincie Noriant min of meer gesteund heeft door de milieuvergunningen voor dertien werven goed te keuren, kunnen we niet anders dan reageren. We konden niets anders dan in actie schieten. Want zo'n procedure volgt heel strikte regels.'
Dus trokken medewerkers en sympathisanten van Ademloos opnieuw de straat op, meer bepaald in Deurne. Want daar moet de vergunningsprocedure voor een werf achter de Ten Eeckhovelei overgedaan worden. Iets meer dan 400bezwaarschriften verzamelden ze tegen die nieuwe vergunningsaanvraag. Die gingen ze gisteren afgeven op het provinciehuis. Het protest wordt getrokken door Erik De Bruyn (SP.A-Rood) en Dirk Van Duppen van Geneeskunde voor het Volk.
Beroep
'Die werf moet hier helemaal niet liggen', zegt De Bruyn fel. 'Er zijn in de omgeving plekken genoeg waar die werfzone kan komen. 'Er is geen technische noodzaak om de werf, net als de andere werven trouwens, te leggen waar ze nu gepland zijn.'
Dus tekenen De Bruyn en zijn medestanders tegelijk ook beroep aan bij de minister tegen de beslissing van de provincie om wel milieuvergunningen af te leveren voor twaalf andere werven. 'Voor de dertiende werf, in Zwijndrecht, waren we te laat', zegt De Bruyn.
Als er geen Oosterweelverbinding met de Lange Wapper komt, krijgt het bouwconsortium Noriant een schadevergoeding van 1,3 miljoen euro. Noriant heeft een voorakkoord met de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel) om de brug te bouwen, maar sinds de negatieve volksraadpleging in Antwerpen staat alles on hold.
De schadevergoeding bestaat uit 500.000 euro voor het indienen van een ‘Bafo' (Best and final offer) en 800.000 euro omdat Noriant de bouwaanvraag voorbereidde. Dat zegt het Rekenhof. Bron: de Standaard
Prins Paul I en Prinses Veerle krijgen sleutels van district
08/02 Prins Paul I en prinses Veerle van de Ekerse carnavalsvereniging De Bierpruvers zijn zaterdag in het districtshuis ontvangen.
Districtsschepen Koen Palinckx overhandigde het prinsenpaar de sleutel van het districtshuis zodat zij een maand lang - symbolisch - over Ekeren kunnen regeren.
Daarmee wordt een jarenlange traditie van carnaval vieren en prinsenparen ontvangen voortgezet. Het was in 1971 dat de allereerste prins, Jan den Eerste (Jan Geeraerts) ontvangen werd op het gemeentehuis door toenmalig burgemeester Palinckx. Want als er iets typisch Ekers is, dan is het wel carnaval vieren.
De Bierpruvers, met nieuw verkozen voorzitter Erik Bontinck, hebben er een spannend jaar opzitten omdat enkele bestuursleden ertussenuit vielen. Maar nu zijn ze aan een opbloei bezig. Voor het eerst in zes jaar krijgt de prins opnieuw gezelschap van een prinses: prinses Veerle. Hun jaarleuze luidt dan ook ‘tis nog nie gedoan’.
Prins Paul I (Paul Huybrechts) betoonde in zijn korte toespraak diep respect voor iedereen die de carnavalsstoet helpt te organiseren. Hij bedankte ook het districtsbestuur voor de subsidie en toelating om de stoet in te richten.
Nadien werd er geklonken op een schitterende 37ste Ekerse carnavalsstoet op 6 maart. Driemaal alaaf!
EKEREN - In de Veltwijcklaan en de Driehoekstraat, twee drukke fietsassen, controleerde de politie vorige week donderdag tijdens de ochtendspits 531 fietsers. Tien procent bleek niet volledig in orde te zijn. Ruim de helft was onder de 16 jaar. 128 fietsers droegen een fluohesje.
Bron : Nieuwsblad
EKEREN - In restaurant De Wissel aan de Leugenberg in Ekeren hebben dieven een geldkoffertje opengebroken en de inhoud ervan gestolen. De daders zijn spoorloos.
EKEREN - AWW zal van 18 februari tot en met 31 mei werken uitvoeren in diverse straten in het centrum, nl. in het Groot Hagelkruis, het Pastorijveld, de Markt, de Steenstraat, de Beenhouwerstraat, de Vuurkruisenstraat en het Klein Hagelkruis. Het gaat om loodsaneringen.