Bron : GVA - auteur Lex Moolenaar
Vandaag verschenen :
Forum 2020, de groep van wakkere Antwerpenaars rond de ondernemers Christian Leysen en Nicolas Saverys, heeft een uitermate boeiend 'groenboek' afgeleverd bij minister-president Kris Peeters. In een zeer helder en compact memorandum zet het de verschillende mogelijke oplossingen voor het mobiliteitsprobleem op een rij. Vervolgens combineert het enkele bestaande en nieuwe voorstellen in een totaaloplossing.
Het idee van twee 'bretellen' ten westen en oosten van Antwerpen oogt meteen goed. Dat in het westen de E34 vanaf de Liefkenshoektunnel op de een of andere manier moet worden verbonden met de E17, is al vele jaren duidelijk. Als dat in het Waasland grotendeels met tunnels kan gebeuren, zal het wellicht ook op minder verzet stuiten. Zo hoeft veel doorgaand vrachtverkeer op de as noord-zuid niet meer over de Ring.
Ook de oostelijke bretel ziet er goed uit. Verkeer dat van Nederland via de Kempen naar Duitsland rijdt (of omgekeerd), moet niet meer via de Ring. Bovendien krijgt het belangrijkste knelpunt, de aansluiting van de E313 met de Ring, veel extra zuurstof. En dat is heel goed nieuws voor veel mensen in de rand en de Kempen.
Er is nog een interessant aspect aan de oost-bretel tussen Ekeren en Wommelgem. Hij loopt gelijk met het tracé van de geplande tweede spoorontsluiting van de haven, er is in het ruimtelijk structuurplan al een strook voor gereserveerd en er moeten geen onteigeningen meer voor worden gedaan.
Naast de twee bretellen heeft Forum 2020 ook nog een nieuw tracé gevonden voor de Oosterweelverbinding. Dat gaat met een viaduct over de Noorderlaan en vraagt evenmin om de onteigeningen in Ekeren die voor de tunnel van Arup/Sum wél nodig waren.
Is deze combinatie van projecten het ei van Columbus? Het voorstel ziet er in elk geval heel goed uit, het komt van mensen die weten waarover ze praten en die in de Antwerpse samenleving totaal verschillende belangen verdedigen. Is het mogelijk om ondernemers, professoren en groene actievoerders aan tafel te zetten en hen samen één verhaal te laten schrijven? Ja, dat is nu bewezen. Je zou zowaar beginnen te denken dat er een maatschappelijk draagvlak is ontsproten.
Over naar de politiek. Hoe zullen de Vlaamse regering en het Antwerpse stadsbestuur op de nieuwe ideeën reageren? We zijn benieuwd, want zulk knap huiswerk negeren kan in elk geval geen optie zijn.
Door Lex Moolenaar
|