Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
19-02-2010
Daar is hij weer
Terug van nooit weggeweest: de Lange Wapper. Eerstdaags wordt over de brug een uitspraak van de Raad van State verwacht.
Alles begint bij een naam. Een betere naam voor het omstreden viaduct Lange Wapper konden ze alvast niet verzinnen. Net zoals de mythische kwelduivel waarnaar ze genoemd is, lijkt de brug soms voorgoed verdwenen. Maar altijd komt ze terug. Bereid u voor op een nieuw hoofdstuk Lange Wapper.
Bij de Raad van State loopt al jaren een klacht tegen de Wapper. Eerstdaags wordt daarover een uitspraak verwacht. In afwachting daarvan heeft Vlaams minister-president Kris Peeters een nieuwe roeping gevonden: de Raad van State stalken. 'Als ze de Lange Wapper straks negatief beoordelen, dan dreigen alle plannen rond de mobiliteit in het water te vallen. Dan gaan we naar een rampscenario', zei hij tegen De Morgen.
Door de strot
Vreemde uitspraak, want eigenlijk doet de beslissing van de Raad van State weinig ter zake. Antwerpen heeft de Wapper namelijk al 'negatief beoordeeld' in de volksraadpleging van 18 oktober 2009. Dat is natuurlijk al een tijd geleden. Daarom willen we Peeters graag nog eens aan de uitslag herinneren: 59,24 procent stemde tegen, 40,76 procent voor. In een democratie heet dat een 'duidelijke uitslag'.
Een volksraadpleging is natuurlijk wat ze is: niet-bindend. Maar de politici, inclusief Peeters, stonden zich in die dagen voor de camera's te verdringen. Ze zouden 'respect hebben voor de democratie'. En ze zouden de Lange Wapper 'in geen geval de Antwerpenaar door de strot rammen'.
Niets in de politiek is zo relatief als een woord. Want achter de schermen is de Lange Wapper still alive and kicking .
Bouwondernemer Noriant vroeg onlangs dertien milieuvergunningen aan om de Wapper te bouwen. En die kreeg hij ook, van de Antwerpse bestendige deputatie. Waarop het bouwconsortium nog eens een milieuvergunningsaanvraag indiende voor een bouwwerf aan het Sportpaleis.
Lange Wapper met tartaar
In de kranten lossen politici intussen allerlei mogelijke scenario's: Lange Wapper light, Lange Wapper met citroen, Lange Wapper met tartaar... Eén ding lijkt zeker te zijn: het zal straks een Wapper worden. Wellicht een lightversie, met citroen én tartaar. Maar wel: een Wapper. En: er zal door strotten geramd worden. Allemaal in naam van onze goede contacten met de vrienden uit de betonindustrie. Tot zover de democratie.
12/02 In een tiental Ekerse straten wordt een blauwe zone ingevoerd. Dit nieuwe parkeerregime is van kracht vanaf maandag 15 februari 2010. Dat meldt het stadsbestuur.
In de blauwe zone volstaat het voor bezoekers om van maandag tot zaterdag hun blauwe parkeerschijf te plaatsen en dat van 9 tot 19 uur. De parkeerwachters kunnen zo controleren of er niet langer dan twee uur na elkaar geparkeerd wordt door bezoekers. Bewoners kunnen een bewonersvignet aanvragen waarmee ze onbeperkt gratis mogen parkeren in de hele blauwe zone.
De blauwe zone Kristus-Koningplein wordt omsloten door Markt, Kristus-Koningplein, Driehoekstraat van Dorpstraat tot Geestenspoor, Kloosterstraat van Driehoekstraat tot Gebroeders Leemansstraat, Dorpstraat en Groot Hagelkruis van Kristus-Koningplein tot Oorderseweg, inclusief de parking tegenover het Ekers Hof. De bestaande blauwe zones in de Frans Harrewijnlaan en het Geestenspoor blijven ook van kracht.
De invoering van de blauwe zone is gestoeld op een onderzoek van onderzoeksbureau Vectris. Met de blauwe zone wil de stad meer parkeerruimte voorzien voor bewoners en kortparkeerders (klanten middenstand).
Bron: GVA
Ditzelfde artikel vind je terug op Antwerpenlokaal.be met één klein verschil : De titel van het artrikel is : Blauwe zone in Ekeren zal (ipv moet) parkeerdruk doen dalen.
Zo zie je hoe een klein woordje de tendens van het artikel volledig veranderd,of hoe de pers mensen kan manipuleren....
Op 26 mei 2008 formuleerde de districtsraad een advies over de opmaak van een Ruimtelijk uitvoeringsplan Veltwijckpark (jaarnummer 699). Hierbij stelde de districtsraad voor om het voormalige B-terrein van Germinal Ekeren te gebruiken voor de inplanting van een cultuurcentrum, en het voormalige A-terrein voor de uitbouw van een sportcomplex.
Feiten en context
Na gesprekken met de Vlaamse overheid en de stadsbouwmeester is gebleken dat het voormalig B-terrein niet kan gebruikt worden voor de inplanting van een cultuurcentrum omdat dit terrein geklasseerd is.
In 2009 werd wat nog restte van het voormalig Germinalstadion, volledig afgebroken. Het inplanten van een gelijkaardige voetbalaccomodatie wordt hierdoor zeer problematisch. Het college van burgemeester en schepenen heeft op 11 december een ontwerper aangeduid voor het uitvoeren van een masterplan sportpark De Oude landen. In het concept is plaats voor actieve sport en dus ook voor nieuwe voetbalterreinen.
Deze twee nieuwe ontwikkelingen hebben ertoe geleid dat het voormalige A-terrein nu vrijkomt en kan gebruikt worden voor o.a. de inplanting van een nieuw cultuurcentrum.
Het districtsbestuur stelt nu het voormalige A-terrein voor als locatie voor de nieuwbouw van een polyvalente zaal, en verzoekt het stadsbestuur deze keuze mee op te nemen in de opmaak van het ruimtelijk uitvoeringsplan Veltwijckpark.
Besluit
Artikel 1
Het districtscollege beslist de nieuwbouw van het cultuurcentrum Ekeren in te planten op hetv oormalig A-terrein van Germinal Ekeren en verzoekt het stadsbestuur deze locatiekeuze mee op te nemen in de opmaak voor een ruimtelijk uitvoeringsplan Veltwijckpark.
Artikel 2
Het districtscollege beslist om dit besluit ter goedkeuring voor te leggen aan de districtsraad.
Artikel 3
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
EKEREN - Afgelopen zaterdag ontdekte een medewerker twee uitgedoofde brandhaarden in een loods die door Natuurpunt als atelier wordt gebruikt. Volgens Willy Ibens, penningmeester, moet de brand in de nacht van vrijdag- op zaterdagavond plaatsgevonden hebben.
Die nacht merkte niemand iets. De brand doofde vanzelf en de schade bleef beperkt. Volgens de politie is er duidelijk kwaad opzet in het spel. Zo werden tussen de kieren van de poort enkele vodden aangetroffen, die aangestoken waren. ‘Vandalisme komt hier in de buurt wel vaker voor', zegt Ibens. In het atelier werken dertig mensen. Ze worden er opgeleid tot natuurarbeiders die bij de Antwerpse groendienst aan de slag kunnen.
Parkeerperikelen rond heraanleg Kristus Koningplein
EKEREN - Met het oog op de heraanleg van het Kristus Koningplein werd enkele weken geleden de blauwe zone in het centrum gevoelig uitgebreid. Zo hoopt het districtsbestuur het verdwijnen van een aantal parkeerplaatsen op het plein te compenseren. Maar de Ekerenaar is niet gelukkig met de maatregel.
‘Er wordt hier regelmatig geklaagd', zegt Steven van dagbladhandel De Markt. ‘Bewoners van de straten waar lang geparkeerd mag worden, vinden in hun eigen straat geen parkeerplaatsen meer en winkeliers die 's ochtends toekomen, vinden in de straten ook geen plek waar ze hun auto kwijt kunnen. Handelaars, die een lichte vrachtwagen hebben, krijgen geen bewonerskaart.'
Schepen: 'Te verwachten'
‘Dit effect was te verwachten', reageert districtsschepen Koen Palinckx (CD&V). ‘Dat zoekgedrag zal mettertijd ophouden. De studie van Vectris heeft uitgewezen dat er voldoende parkeerplaatsen zijn in Ekeren. Ik begrijp niet waarom de middenstand klaagt. Ekeren is een typisch koopcentrum, waar mensen hun dagelijkse boodschappen doen. Dan volstaat een grote blauwe zone waar je twee uur kunt parkeren.'
BRUSSEL - De Raad van State heeft het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) voor de Oosterweel- verbinding in Antwerpen niet vernietigd. De uitbater van restaurant Het Pomphuis haalde bakzeil.
Van onze redacteur
De Raad van State heeft het annulatieberoep tegen het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) voor de Oosterweelverbinding in Antwerpen verworpen. Dat werd ingediend door bvba Pomphuis, het restaurant op het Eilandje dat pal onder de Lange Wapper zou komen te liggen. Cru gesteld laat de Raad van State geen spaander heel van de argumentatie die de bvba Pomphuis aanvoert. Daarin werd beweerd dat de alternatieven voor de Oosterweelverbinding met de Lange-Wapperbrug onvoldoende onderzocht zijn. Volgens bvba Pomphuis was de coördinator van het milieueffectenrapport bovendien niet onpartijdig. De vrouw was namelijk tegelijk werknemer van TV SAM —het studiebureau van de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel), die de Oosterweelverbinding moet realiseren. Belangenvermenging dus.
In een uiterst gedetailleerd document van 69 pagina's legt de Raad van State uit waarom hij helemaal niet akkoord gaat. Het arrest bevat onder meer een ruim chronologisch overzicht van de totstandkoming van de plannen voor een Oosterweelverbinding in Antwerpen. Een aanrader voor wie overweg kan met de ondoordringbare juridische variant van het Nederlands, waarin het arrest is opgesteld.
De Raad van State zegt in hoofdzaak twee belangrijke dingen: ten eerste zijn de alternatieven voor de Oosterweelverbinding volgens de raad wel degelijk voldoende onderzocht, bovendien was Het Pomphuis rijkelijk laat om de rol van de MER-coördinatrice aan te klagen, een rol die overigens helemaal niet omstreden was.
Omdat de Lange Wapper pal boven restaurant Het Pomphuis komt, is het begrijpelijk dat de uitbater veeleer voorstander was van de tunnelvariant. Voor alle duidelijkheid, het gaat hier om de tunnelversie die onderzocht werd in de Horvat-studie. Dat was een ondergrondse versie van het huidige BAM-traject. Het gaat dus niet om de tunnel van Linkeroever richting Ekeren, die het studiebureau Arup/Sum vorig jaar voorstelde. Volgens Het Pomphuis is de Horvat-tunnel nooit ernstig genomen.
‘Terwijl de MER-regelgeving en, meer in het algemeen, een zorgvuldig bestuur vereisen dat een alternatief waarvan is aangetoond dat het beter scoort op het vlak van stedenbouwkundige inpassing, luchtkwaliteit, geluidshinder en externe veiligheid, op zijn minst ernstig onderzocht moet worden.'
Maar, zegt de Raad van State, die tunnel is wel degelijk ernstig onderzocht én afgewezen. In de Horvat-studie bleek inderdaad dat een tunnel stedenbouwkundig interessanter was, geeft de Raad toe. ‘Doch, anderzijds, werden evenzeer de nadelen ervan aangetoond: de constructie zou ‘duurder uitvallen', weze het minder duur dan de ramingen van de BAM, en de tunnelvariant zou ‘altijd wat betreft verkeersveiligheid en interne veiligheid minder scoren dan een viaductvariant.'
Even later stelt de Raad van State vast dat ‘de verzoekende partij (bvba Pomphuis, red.) niet aannemelijk maakt dat de bevoegde overheid tot een beleidskeuze is gekomen die de grenzen van de redelijkheid te buiten gaat of die onzorgvuldig tot stand is gekomen.'
Ook de problemen die bvba Pomphuis zag in de zogenaamde dubbele pet van de coördinatrice van het milieueffectenrapport, worden van tafel geveegd. Volgens de Raad van State gooiden de advocaten van Het Pomphuis alles op een hoop door geen enkel onderscheid te maken tussen het project-MER en het plan-MER. ‘De coördinator van het plan-MER is evenwel geenszins de coördinator van het project-MER. De argumenten van de verzoekende partij betreffen uitsluitend het project-MER', klinkt het in het arrest. ‘Het bestreden besluit is definitief vastgesteld vóór de goedkeuring van het project-MER en maakt nergens melding van het project-MER.'
Met andere woorden, het project-MER, waartegen Het Pomphuis zich verzet, was al in kannen en kruiken voor de coördinatrice op het toneel verscheen. De Raad van State merkt tussen neus en lippen ook op dat bvba Pomphuis gerust iets sneller melding had mogen maken van dat punt. Dat was ‘proceseconomisch aangewezen'.
Volgens Dirk Lindemans, de advocaat van Pomphuis-uitbater Gunther Dieltjens, hoeft deze nederlaag niet de laatste juridische hindernis te zijn die de Oosterweelverbinding op haar weg vindt. ‘Het is niet omdat de raad het GRUP niet nietig heeft verklaard, dat een gewone rechtbank niet kan oordelen dat het onwettig is', zegt Lindemans. ‘Die lagere rechtbank kan het GRUP niet vernietigen, maar het project zou wel kunnen worden tegengehouden.'
Dertiende voortgangsrapportage van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel inzake het Masterplan Antwerpen
Verslag van het Rekenhof aan de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams Parlement Goedgekeurd in de Nederlandse kamer van het Rekenhof van 19 januari 2010.
2 Toelichting bij de recente ontwikkelingen
2.1 Algemeen
Het Rekenhof geeft hierna enige toelichting bij de ontwikkelingen sinds de vorige voortgangsrapportage van maart 2009 op het vlak van de reikwijdte, de planning, de kostprijs en financiering, de risicobeheersingen de projectorganisatie. Het formuleert ook zijn commentaar bij de dertiendevoortgangsrapportage van de BAM.
Medio 2008 heeft de Vlaamse Regering het initiatief genomen een onafhankelijke evaluatiestudie te laten uitvoeren met het oog op een multidisciplinaire vergelijking van drie tracés voor de Oosterweelverbinding: het verbeterde middentracé waarmee de BAM tot nog toe heeft gewerkt, het tracé met de langere ondertunneling uit de Horvatstudie en het noordelijk tracé voorgesteld door de stRaten-generaal. Het studierapport, dat een rangschikking bevat van de drie onderzochte tracés met enkele tolscenario's en dat een bijkomend alternatief voorstelt, is op 4 en 5 maart 2009 respectievelijk aan de Vlaamse Regering en de parlementaire commissie gepresenteerd. De stad Antwerpen heeft het bijkomende alternatief nog verder laten onderzoeken.
De Vlaamse Regering heeft op 28 maart 2009 toelating gegeven een bouwaanvraag in te dienen voor het voorbereide tracé voor de Oosterweelverbinding, enkele opties tot bijsturing goedgekeurd en een beslissing over een bouwvergunning uitgesteld tot het najaar 2009 met een verlengde adviestermijn voor de stad Antwerpen. Na de gemeentelijke volksraadpleging van 18 oktober 2009 heeft het stadsbestuur van Antwerpen een negatief advies gegeven over de bouwaanvraag. Op 21 oktober 2009 heeft de Vlaamse Regering vervolgens een ministerieel comité en een aantal werkgroepen onder de benaming Duurzame Antwerpse Mobiliteit (DAM) opgericht, waarbij de Vlaamse Regering het dossier van de Oosterweelverbinding zelf zal aansturen, weliswaar met de stad Antwerpen als gesprekspartner. De DAM-werkgroepen zijn inmiddels opgestart.
De Vlaamse Regering heeft verder beslissingen genomen in verband met de aanbesteding en afbakening van de tramlijnprojecten van Brabo I en Brabo II.
De beslissingen van de Vlaamse Regering van 16 februari 2007 en de goedgekeurde kaderovereenkomst van 27 juli 2007 tussen het Vlaams Gewest en de BAM vormden tot nog toe samen met de beslissingen van de Vlaamse Regering van 15 december 2000 en 22 juli 2005 het referentiekader voor de realisatie van het Masterplan Antwerpen. Voor de verdere aanpak van het dossier gaat de Vlaamse Regering uit van de regeringsbeslissing van 28 maart 2009, zoals bevestigd in haar regeerakkoord. Dat wil onder meer zeggen dat de Vlaamse Regering blijft uitgaan van de volledige uitvoering van het één en ondeelbare masterplan, dat slechts in zijn geheel een oplossing kan bieden voor de multimodale mobiliteitsproblemen in en rond Antwerpen.
De Vlaamse Regering heeft zich ook voorgenomen over te gaan tot een herstructurering van de BAM om de ESR-neutraliteit en de financierbaarheid van het project te garanderen. Het Rekenhof wijst erop dat, rekening houdend met de gekozen oplossingen, de bestaande kaderovereenkomst tussen de BAM en de Vlaamse Regering wellicht moet worden aangepast. De raad van bestuur van de BAM heeft in 2009 onder meer een aantal protocols, nieuwe verbintenissen met externe dienstverleners en de contracten voor de tramlijnprojecten van Brabo I goedgekeurd. Ook de jaarrekening van de BAM over het jaar 2008 werd goedgekeurd. De raad van bestuur heeft verder de evoluties in het Oosterweeldossier en de financieel-juridische structurering besproken.
In de voorliggende voortgangsrapportage rapporteert de BAM over de reikwijdte, planning en kostprijs van het Masterplan Antwerpen en de Oosterweelverbinding, in het bijzonder zoals die tot nog toe is geconcipieerd door de BAM.
2.2 Reikwijdte
In de nota van 22 juli 2005 heeft de BAM aan de Vlaamse Regering meegedeeld hoe de verschillende projecten van het Masterplan Antwerpen op hoofdlijnen worden ingevuld. Nadien heeft de BAM de nadere afbakening van de eerste reeks openbaarvervoerprojecten en een aantal bruggen over het Albertkanaal in nota's en protocols vastgelegd.
De Vlaamse Regering heeft op 28 maart 2009 na het vergelijkend tracéonderzoek voor de Oosterweelverbinding onder meer beslist een automatisch verkeersmanagementsysteem uit te bouwen en initiatieven te nemen voor een betere bereikbaarheid van de Liefkenshoektunnel. Ze stelde de capaciteit van de nieuwe Scheldekruising vast op 2x3 volwaardige rijstroken(6). Als gevolg van de tactische studie van de E313 wil de bevoegde Vlaamse minister de aansluiting van de R1 met de E313 verder laten bestuderen door het departement Mobiliteit en Openbare Werken(7). Na de volksraadpleging heeft de Vlaamse Regering beslist het proces om te komen tot een duurzame mobiliteit in en rond Antwerpen zelf aan te sturen. Zij sluit daarbij geen enkele oplossing uit(8). Dat betekent dat de reikwijdte en invulling van de Oosterweelverbinding afhankelijk van de verdere besluitvorming mogelijk nog fundamenteel kunnen wijzigen.
De Vlaamse Regering heeft zich in mei 2009 akkoord verklaard met de reikwijdte van de tramlijnprojecten van Brabo II zoals beschreven in een samenwerkingsovereenkomst tussen de BAM, De Lijn, het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Antwerpen.
In dat verband heeft de Vlaamse Regering de afbraak van het Hardenvoortviaduct beslist. De stad Antwerpen vroeg echter in oktober 2009 een heroverweging van die afbraak. De tramlijnprojecten van Brabo II omvatten de tramlijnen op het Eilandje (inclusief vernieuwing Londenbrug, maar exclusief wegrenovatie), de tramverbinding in de Brusselstraat, de tramlijn naar Ekeren (exclusief Noorderlaanbrug, maar inclusief volledige heraanleg Noorderlaan tot aan De Mieren) en het project Leien fase II (inclusief Operaplein)(9).
Het ontwerp van en de gebiedsontwikkeling rond de nieuwe fietsersbrug ter vervanging van de IJzerlaanbrug zijn nog voorwerp van overleg tussen de BAM en de stad. De fietsersbrug ligt in het projectgebied van de Oosterweelverbinding, zodat bij de realisatie ervan rekening moet worden gehouden met de technische randvoorwaarden van de Oosterweelverbinding.
Voor de overige projecten van het Masterplan Antwerpen zijn het Rekenhof geen recente belangrijke projectwijzigingen bekend.
400 bezwaarschriften tegen Oosterweelwerf in Deurne
ANTWERPEN - De bewoners van de Ten Eeckhovelei in Deurne hebben meer dan vierhonderd bezwaarschriften verzameld tegen de milieuvergunning die Noriant aanvroeg. Het consortium wil achter de huizen een werf voor de Lange Wapper inrichten met onder meer de opslag van duizenden liter brandstof.
Na enkele maanden van stilte en vooral rust laat Ademloos-voorzitter Wim van Hees weer van zich horen. 'We moeten wel', zegt hij. 'Nu de provincie Noriant min of meer gesteund heeft door de milieuvergunningen voor dertien werven goed te keuren, kunnen we niet anders dan reageren. We konden niets anders dan in actie schieten. Want zo'n procedure volgt heel strikte regels.'
Dus trokken medewerkers en sympathisanten van Ademloos opnieuw de straat op, meer bepaald in Deurne. Want daar moet de vergunningsprocedure voor een werf achter de Ten Eeckhovelei overgedaan worden. Iets meer dan 400bezwaarschriften verzamelden ze tegen die nieuwe vergunningsaanvraag. Die gingen ze gisteren afgeven op het provinciehuis. Het protest wordt getrokken door Erik De Bruyn (SP.A-Rood) en Dirk Van Duppen van Geneeskunde voor het Volk.
Beroep
'Die werf moet hier helemaal niet liggen', zegt De Bruyn fel. 'Er zijn in de omgeving plekken genoeg waar die werfzone kan komen. 'Er is geen technische noodzaak om de werf, net als de andere werven trouwens, te leggen waar ze nu gepland zijn.'
Dus tekenen De Bruyn en zijn medestanders tegelijk ook beroep aan bij de minister tegen de beslissing van de provincie om wel milieuvergunningen af te leveren voor twaalf andere werven. 'Voor de dertiende werf, in Zwijndrecht, waren we te laat', zegt De Bruyn.
Als er geen Oosterweelverbinding met de Lange Wapper komt, krijgt het bouwconsortium Noriant een schadevergoeding van 1,3 miljoen euro. Noriant heeft een voorakkoord met de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel) om de brug te bouwen, maar sinds de negatieve volksraadpleging in Antwerpen staat alles on hold.
De schadevergoeding bestaat uit 500.000 euro voor het indienen van een ‘Bafo' (Best and final offer) en 800.000 euro omdat Noriant de bouwaanvraag voorbereidde. Dat zegt het Rekenhof. Bron: de Standaard
Prins Paul I en Prinses Veerle krijgen sleutels van district
08/02 Prins Paul I en prinses Veerle van de Ekerse carnavalsvereniging De Bierpruvers zijn zaterdag in het districtshuis ontvangen.
Districtsschepen Koen Palinckx overhandigde het prinsenpaar de sleutel van het districtshuis zodat zij een maand lang - symbolisch - over Ekeren kunnen regeren.
Daarmee wordt een jarenlange traditie van carnaval vieren en prinsenparen ontvangen voortgezet. Het was in 1971 dat de allereerste prins, Jan den Eerste (Jan Geeraerts) ontvangen werd op het gemeentehuis door toenmalig burgemeester Palinckx. Want als er iets typisch Ekers is, dan is het wel carnaval vieren.
De Bierpruvers, met nieuw verkozen voorzitter Erik Bontinck, hebben er een spannend jaar opzitten omdat enkele bestuursleden ertussenuit vielen. Maar nu zijn ze aan een opbloei bezig. Voor het eerst in zes jaar krijgt de prins opnieuw gezelschap van een prinses: prinses Veerle. Hun jaarleuze luidt dan ook ‘tis nog nie gedoan’.
Prins Paul I (Paul Huybrechts) betoonde in zijn korte toespraak diep respect voor iedereen die de carnavalsstoet helpt te organiseren. Hij bedankte ook het districtsbestuur voor de subsidie en toelating om de stoet in te richten.
Nadien werd er geklonken op een schitterende 37ste Ekerse carnavalsstoet op 6 maart. Driemaal alaaf!
EKEREN - In de Veltwijcklaan en de Driehoekstraat, twee drukke fietsassen, controleerde de politie vorige week donderdag tijdens de ochtendspits 531 fietsers. Tien procent bleek niet volledig in orde te zijn. Ruim de helft was onder de 16 jaar. 128 fietsers droegen een fluohesje.
Bron : Nieuwsblad
EKEREN - In restaurant De Wissel aan de Leugenberg in Ekeren hebben dieven een geldkoffertje opengebroken en de inhoud ervan gestolen. De daders zijn spoorloos.
EKEREN - AWW zal van 18 februari tot en met 31 mei werken uitvoeren in diverse straten in het centrum, nl. in het Groot Hagelkruis, het Pastorijveld, de Markt, de Steenstraat, de Beenhouwerstraat, de Vuurkruisenstraat en het Klein Hagelkruis. Het gaat om loodsaneringen.
EKEREN - In zijn geboortestad Hasselt (in het Stadsmus) wordt op 12maart een boek (van Tino Bijnens) over Alfons Jeurissen voorgesteld. De schrijver overleed 85 jaar geleden in Ekeren. Naar hem werd ook een Ekerse straat genoemd. De gepaard gaande tentoonstelling in Hasselt loopt tot 4 april.
Met zijn boek "Bang voor de brug" schaart journalist Jean-Charles Verwaest zich in het Oosterweeldebat naar eigen zeggen achter het ja-kamp. Volgens hem moet de Antwerpse ring dicht bij de stad gesloten worden, omdat de nieuwe infrastructuur anders geen oplossing biedt voor het mobiliteitsprobleem. Verwaest zegt dat er geen realistisch alternatief is voor het tracé van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) met het Lange Wapper-viaduct.
Hij wijst erop dat het in dit dossier gaat over "Antwerpen tegen Vlaanderen, dat rond Antwerpen in de file staat". Volgens Verwaest heeft Vlaams minister-president Kris Peeters het nooddecreet achter de hand als belangrijk wapen om voort te gaan met de plannen voor de Oosterweelverbinding. Zo'n nooddecreet heeft ook de aanleg van het destijds gecontesteerde Deurganckdok mogelijk gemaakt. "Maar daarvoor moet Peeters natuurlijk politieke steun hebben", aldus Verwaest. Volgens de auteur is de Antwerpse volksraadpleging over de Oosterweelverbinding "nutteloos" geweest. "Politici moeten hun verantwoordelijkheid nemen", argumenteert hij. "Je moet mensen niet de illusie geven dat ze mee beslissen." En nog: "De massa heeft altijd wat overtuiging nodig". Verwaest rekende uit dat er al 38 tracés in een of andere vorm op tafel hebben gelegen. "Dat van BAM is de meest ideale oplossing", vindt hij. "Al zijn aan het Sportpaleis aanpassingen mogelijk." Verwaest verwijst nog naar een enquête bij bestuurders op de E313/E34 van wie 85 procent opteert voor de Oosterweelverbinding. Hij zegt trouwens zelf geregeld in de file te staan.
Bron: Belga 28-01-10 13:11
'Bang voor de brug': pleidooi voor BAM-tracé te boek gesteld
ANTWERPEN
Met zijn boek 'Bang voor de brug' kiest Jean-Charles Verwaest in het Oosterweeldebat voor het ja-kamp. “Uit eigenbelang”, zegt de ex-journalist van Het Nieuwsblad. “Ik sta zelf bijna elke dag in de file maar ben tegelijk rotsvast overtuigd dat BAM met het tracé van de Lange Wapper-brug de beste oplossing biedt voor het mobiliteitsprobleem in Vlaanderen”.
In zijn opiniërend boek noemt Verwaest de volksraadpleging nutteloos: “Toen is er 800.000 euro in het water gegooid. Bovendien moet je niet de illusie wekken dat mensen mee mogen beslissen. Politici moeten hun verantwoordelijkheden nemen.”
De nutteloze transporten
Of Verwaest zich voor de kar heeft laten spannen van Noriant, de bouwheer van het Oosterweeltraject met het Lange Wapper-viaduct? “Niemand heeft mijn pen vastgehouden", antwoordt hij donderdag bij de presentatie van zijn boek in het Felix Pakhuis. "Ik blijf nog altijd een freelance journalist, met een eigen mening.”
Over de eigenlijke oorzaak van het chronische verkeersinfarct, de nutteloze transporten doorheen Europa, wordt in het boek met geen woord gerept. Finnen willen – om een absurd voorbeeld te gebruiken - Portugese schroevendraaiers en Portugezen willen er Finse. En de twee trucks staan broederlijk naast elkaar in de file op de Antwerpse Ring.
Jan Heuvelmans
Bron(nen): PagiA's criminele dag-bladen Media Services
EKEREN - Frituur De Markt dreigt haar plekje op het Kristus Koningplein te vrliezen nu het plein wordt heraangelegd. Uitbater Rodney Vischer hekelt het gebrek aan communicatie.
Iets minder dan een jaar geleden stelde ontwerpbureau Land zijn ontwerp voor de heraanleg van het Kristus Koningplein voor. Volgens de plannen krijgt het plein een glanzend granieten vlak, enkele bomen, wat zitbanken, een fietsenstalling en nog wat parkeerplaatsen. Op de plannen was geen frituur ingetekend. Uitbater van Frituur De Markt, Rodney Vischer weet niet of hij en zijn frietkraam er mogen blijven. 'Mijn concessie loopt af in april 2011, maar ik weet nog steeds niets over het lot van de frituur', klinkt het.'Het contract tussen AG Vespa en Frituur De Markt loopt begin 2011 af. Het is aan Vespa om het te verlengen of niet', zegt districtsschepen van Openbare Werken Christophe Thomas (Open VLD). Woordvoerster van AG Vespa Hella Rogiers: 'Wij beslissen niet over de inrichting van het openbaar domein. Wanneer een contract afloopt, wordt de concessie in overleg met het districtsbestuur verlengd of opnieuw opengesteld.' Districtvoorzitter Ronny Kruyniers (SP.A): 'Er zijn aanpassingen van de plannen geweest. We hebben aan het ontwerpbureau gevraagd om te onderzoeken of er nog een frietkraam kan staan. Daar stopt het voor ons. Het is voor de rest koffiedik kijken en elke partij wacht af wat de andere doet. Wij stellen vast dat de stad van andere losstaande frietkramen de concessie ook niet verlengt. Wij hebben al met de uitbater gesproken om mee te zoeken naar andere locaties, maar daar wil hij niet van horen.'
Nootje van Guido: - Veel andere locaties in 't centrum zijn er niet: veel andere locaties kunnen dan niet worden voorgesteld....
Is de kern van 't probleem niet: een luxeappertement dat uitziet op een frituur en 't nog riekt ook is niet zo gegeerd als één dat uitziet over een leeg plein met boomekes en een granieten vloereke... Of hoe centjes toch weer machtiger zijn dan...
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.
Zitting van vrijdag 22 januari 2010
Iedereen aanwezig, behalve mevrouw Monica De Coninck, schepen, de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.
Het secretariaat wordt waargenomen door de heer Manfred Vandewalle, waarnemend stadssecretaris.
collegebesluit: 649 van vrijdag 22 januari 2010
Autonome Gemeentebedrijven A-Punt
6 Kristus-Koningplein. Kennisname juryverslag en toewijzing.Goedkeuring. Introductie beleidsrichtlijn (Jaarnummer 649)
Het college neemt kennis van het juryverslag en beslist toe te wijzen aan de NV SOGIAF te Kontich.
Bij gemeenteraadsbesluit van 20 oktober 2008, jaarnummer 1798 werd beslist tot verkoop onder voorwaarden van een perceel grond te Ekeren aan het Kristus-Koningplein.
In uitwerking van dit gemeenteraadsbesluit werd door de Raad van Bestuur van AG Vespa op 5 juni 2009, het bestek voor de bouw van een politiekantoor goedgekeurd en de prijs voor de aankoop van het politiekantoor vastgelegd.
Bij collegebesluit van 17 juli 2009, jaarnummer 9628 werden de 2 ingediende biedingen onregelmatig verklaard en werd AG VESPA de opdracht gegeven een nieuwe procedure te organiseren in september 2009.
Bij raad van bestuur van 17 september 2009 werd beslist een nieuwe biedingsronde te organiseren.
Deze biedingsronde werd afgesloten op 20 november 2009.
De verkoop onder voorwaarden betreft een perceel grond te Antwerpen-Ekeren aan het Kristus- Koningplein, op de hoek van de straten Alfons Jeurissenstraat en Jozef De Weerdtstraat, met een oppervlakte volgens meting van 806 m² zoals het goed voorkomt op het plan, ervan opgemaakt door de landmeter-expert van AG Vespa op 5 juni 2008 tegen de minimale prijs van 750 000,00 euro.
Het te bouwen en aan te kopen politiebureel dient gebouwd te worden op voormelde grond waarbij
het 25% zal innemen op het gelijkvloers, waarbij deze 25% een na te streven percentage en dus
geen minimum of maximum is, en de overige faciliteiten op de niveau’s +1 en -1 worden ingevuld.
De koopprijs bedraagt 650 000,00 euro, exclusief kosten.
Er werden op 20 november 3 biedingen ontvangen:
1/ NV Driehoek te Schoten en Dela Building te Ekeren, met als architect, Dirk Toebinte
2/ NV Van Roey Project te Rijkevorsel, met als architect, architectenburo Jef Van Oevelen
3/ NV SOGIAF te Kontich met als architect, 360Architecten
Allereerst werden de biedingen op hun formele regelmatigheid beoordeeld.
Het directiecomité van AG VESPA besliste in zitting van 30 november 2009 dat enkel de biedingen sub 1 en 3 kunnen worden aanvaard en toegelaten tot jurering.
De bieding sub 2 vertoont, naast vormfouten ook een aantal inhoudelijke, essentiële gebreken:
- het niet invullen van een biedingsprijs
- het zelf stellen van bijkomende voorwaarden
Op 17 december 2009 kwam de jury samen, bestaande uit:
- de directeur bouw van AG Vespa
- een afdelingschef dienst stedenbouwkundige vergunningen
- een architecte, lid van de welstandscommissie
- de stadsbouwmeester
- de projectleider openbaar domein Kristus-Koningplein
- de districtssecretaris van Ekeren
Voor wat betreft het gedeelte politie was raadgevend een commissaris van de Lokale Politie aanwezig.
Beoordelingscriteria:
- De ruimtelijke en functionele kwaliteit van het conceptvoorstel 50 %
- De prijs 40 %
- Het voorstel over de parkeergelegenheid 10 %
Argumentatie
De jury beoordeelt de projectvoorstellen in haar verslag als volgt:
Allereerst werd door de jury vastgesteld dat beide voorstellen hun verdiensten hebben, maar dat om tot concrete uitvoering te komen voor beiden hoe dan ook bijsturingen nodig zijn. Geen van deze projecten kan op basis van deze bundels ook zo vergund en dus gerealiseerd worden. De jury is echter van oordeel dat beide projecten, mits bijsturingen, gerealiseerd kunnen worden en onderwerpt dus beiden aan jurering.
Vervolgens wordt overgegaan tot de bespreking van de gunningscriteria.
A. DE RUIMTELIJKE EN FUNCTIONELE KWALITEIT VAN HET PROJECTVOORSTEL
1/ Omgevingswaarde:
- Driehoek en Delabuilding: er wordt geen rekening gehouden met het ontwerp voor het plein, of met de aanwezigheid van de school, het gedeelte aan de Alfons Jeurissenstraat is een achterkant aan de straat. Het ontwerp bewijst niet dat het specifiek voor deze plaats geschikt of ontworpen is. Op die manier wordt niet tegemoet gekomen op de vraag om het nieuwe gebouw als nieuwe wand van het plein te laten fungeren. Het project past zich onvoldoende aan en integreert zich onvoldoende in zijn omgeving.
Beoordeling : 5/12,5
- Sogiaf: er wordt een duidelijke vierde wand neergezet, biedt een duidelijke meerwaarde voor de omgeving, er wordt een nieuwe standaard gezet, die weliswaar door de jury als te hoog wordt bevonden. De intentie om de bezonning en zichten voor de achterliggende school te maximaliseren wordt geapprecieerd door de jury.
De ambitie om van het nieuwe plein een kwalitatieve ‘leefplek’ te maken wordt versterkt door de wijze waarop het ontwerp met het publieke domein in interactie treedt.
Beoordeling: 10/12,5
2/ Stedenbouwkundige inplanting
- Driehoek en Delabuilding : er wordt binnen de lijnen van het stedenbouwkundig attest gebleven, de inrit naar de ondergrondse verdieping zal herbekeken moeten worden.
Beoordeling: 10/12,5
- Sogiaf : het ontwerp houdt weinig rekening met het stedenbouwkundig attest, het gebouw is onder meer te hoog, er staat in de kern van Ekeren geen enkel gebouw van een dergelijke hoogte, er kan dus sterk getwijfeld worden aan de vergunbaarheid van dit ontwerp. Hoewel dit stedenbouwkundig attest ondertussen vervallen is, blijft de geest ervan richtinggevend. De vensters in de zijgevel zullen eveneens moeilijk vergunbaar zijn.
Beoordeling: 5/12,5
3/ Architecturale kwaliteit
- Driehoek en Delabuilding : het gaat hier om een doorsnee woongebouw, eerder banaal van uitzicht en opzet, er is geen doorkijk en licht van voor naar achter, de indeling van de appartementen is nogal ongelukkig met slaapkamers die rechtreeks uitkomen in de eetkamer. De gevraagde restyling politie werd niet gerealiseerd zoals vooropgesteld in het dossier en er zijn functionele gebreken wat betreft het politiekantoor :
- de indeling van de kleedruimtes op het gelijkvloers laat geen flexibele opstelling toe
- de kleedruimte zowel voor vrouwen als voor mannen bevat niet het gewenste aantal lockers
- wapenkluis is slecht gepositioneerd
- de gesprekslokalen, verhoor- en verslagruimte dienen apart te functioneren en mogen niet
worden gecombineerd
- de ruimte van de wijkagenten en het wijkteam is niet goed gedimensioneerd, geen functionele bureauindeling
- verhouding bruto/netto is niet realistisch (slechts +/- 5,5 % circulatieruimte voorzien)
Beoordeling: 5/12,5
- Sogiaf : goede woon – en beeldkwaliteit, een sterk concept, goede verhouding tussen private en publieke ruimtes politie, waardevolle materiaalkeuze. Het politiekantoor is proportioneel in orde, de eventuele overmaat is aantoonbaar aanpasbaar. De ondergrondse dienstruimtes zijn correct ingepland en hebben, zelfs op deze positie daglicht waar wenselijk. Functioneel klopt de ontworpen indeling van het kantoor, eventueel noodzakelijke flexibiliteit zin in het ontwerp vervat.
De woningen hebben een correcte ruimtes die op een logische manier t.o.v. elkaar geschakeld zijn.
Elke unit heeft een bruikbare buitenruimte in verhouding met het appartement. De wisselende inplanting van de appartementen rond de verticale circulatiekern zorgt voor een boeiende gevelindeling.
Beoordeling: 10/12,5
4/ Toekomstwaarde:
- Driehoek en Delabuilding : degelijk maar voegt weinig toe, bestendigt de huidige architectuur op het plein, niet vernieuwend of ambitieus. Het politiekantoor heeft weinig flexibiliteit naar de toekomst toe. De duurzaamheid van het concept wordt in vraag gesteld. Op vlak van ecologie is de keuze voor platte daken met synthetische graslook onlogisch.
Beoordeling: 5/12,5
- Sogiaf : gebouw met présence, identiteit, flexibiliteit, zet een nieuwe standaard voor het plein, is
een breuk met het verleden, kan bijdragen aan de toekomstige uitstraling van het Kristus- Koningplein en een aanzet zijn voor toekomstige projecten. Het ontwerp speelt in op de geplande heraanleg van het plein en versterkt dit. De kwaliteit van het voorliggend ontwerp vergroot de intentie om van deze plek in Ekeren iets te maken. Waar verduidelijkt toont dit project aan rekening te houden met ecologie (vb. materialisatie gevel)
Beoordeling: 10/12,5
Subtotaal beoordeling ruimtelijke en functionele kwaliteit:
- Driehoek en Delabuilding : 25/50
- Sogiaf : 35/50
B. PRIJS:
Het minimumbod bedraagt 750.000 euro
- Driehoek en Delabuilding : er wordt 771.000 euro geboden.
Beoordeling: 22/40
- Sogiaf : er wordt 750.000 euro geboden.
Beoordeling : 20/40
C. PARKEERVOORSTEL:
- Driehoek en Delabuilding : dit ontwerp voorziet weliswaar 4 parkeerplaatsen meer dan het ontwerp van de andere kandidaat, maar dit gaat ten koste van de noodzakelijke ruimte voor de politie, en ook de noodzakelijke aanpassing van de hellingsgraad van de inrit zal ruimte kosten.
Beoordeling: 6/10
- Sogiaf : dit ontwerp voorziet minder parkeerplaatsen, maar kan wel uitgevoerd worden zoals het nu voorligt.
Beoordeling: 6/10
D. TOTAAL:
- Driehoek en Delabuilding : 25 + 22 + 6 = 53/100
- Sogiaf : 35 +20 +6 = 61/100
Bij wijze van besluit stelde de jury vast dat beide voorstellen weliswaar een voldoende aantal punten halen maar wel beiden bijsturing behoeven om vergunbaar en dus uitvoerbaar te zijn.
De jury adviseert het college van burgemeester en schepenen het project toe te wijzen aan de NV SOGIAF. Deze toewijzing veronderstelt dat bij de NV SOGIAF de bereidheid bestaat om rekening te houden met de aanbevelingen van de jury. Mocht deze bereidheid er niet zijn, zal hoogstwaarschijnlijk geen vergunning kunnen bekomen worden, en wordt het project onuitvoerbaar.
In dat laatste geval adviseert de jury het project toe te wijzen aan de 2de gunstig gerangschikte kandidaat, de NV Driehoek en NV Delabuilding, uiteraard eveneens op voorwaarde dat rekening wordt gehouden met de aanbevelingen van de jury. Dit laatste, het in tweede instantie toewijzen aan de 2de gerangschikte kandidaat blijkt juridisch echter niet mogelijk in de huidige procedure zodat dit advies van de jury niet gevolgd kan worden.
Financiële gevolgen
De stadsontvanger verleent zijn visum voor het huidige dienstjaar, conform artikels 94 en 160 §2 van het gemeentedecreet. De opbrengst van deze verkoop, zijnde 750 000,00 euro, wordt bij AG Vespa geboekt als
‘Verkoopopbrengsten panden Financieel Patrimonium’ Het college besliste op 5 mei 2006 om het district Ekeren toe te laten de heraanleg van het Kristus- Koningplein te Ekeren te (mede) financieren door de verkoop van het perceel grond aan het Kristus-Koningplein, op de hoek van de straten Alfons Jeurissenstraat en Jozef De Weerdtstraat, momenteel behorend tot het openbaar domein, waarbij wordt afgeweken van het toenmalige principe dat de opbrengsten van de verkoop van stadspatrimonium ten gunste komen van het Pensioenfonds van de stad.
Besluit
Artikel 1
Het college neemt kennis van het verslag van de jury Kristus-Koningplein.
Artikel 2
Het college beslist het verslag van de jury te volgen en sluit zich volledig aan bij de motivering en de conclusie van de jury, dewelke zij volledig tot de hare maakt, behalve wat betreft de optionele toewijzing aan de 2de gerangschikte kandidaat aangezien de procedure dit niet toelaat.
Artikel 3
Het college beslist het project Kristus-Koningplein toe te wijzen aan de gunstigst gerangschikte kandidaat, de NV Sogiaf, Duffelsesteenweg 164 te Kontich.
Artikel 4
Het college beslist AG VESPA te mandateren het dossier verder af te handelen.
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.
Zitting van vrijdag 4 december 2009 Georganiseerd onder de vorm van een digitaal college Iedereen aanwezig.
collegebesluit: 17269 van vrijdag 4 december 2009 Stadsontwikkeling A-Punt
Het college beslist een collegiale brief aan Infrabel goed te keuren waarin het akkoord gaat met de afschaffing van overweg 21 aan de Weerstandersstraat in Ekeren en de vervanging hiervan dooreen fiets- en voetgangerstunnel aan het station Ekeren. Externe factor, vraag van (andere) overheid, 8/06/2007 Auteur: Mark Monté
Motivering Voorgeschiedenis Met haar brief van 8 juni 2007, gericht aan het college van burgemeester en schepenen, stelt de NV Infrabel voor om overweg 21 aan de Weerstandersstraat te Ekeren af te schaffen om de veiligheid te verhogen. Begin 2007 gebeurde hier een dodelijk ongeval. Infrabel stelt eveneens voor om op dezelfde locatie een onderdoorgang voor voetgangers en fietsers te bouwen. Ze vragen hiertoe een principeakkoord van de stad waarna de procedure kan gestart worden. Het districtscollege van Ekeren gaf op 24 september 2009 (jaarnummer 3468) een gunstig advies voor de afschaffing van de overweg en de alternatieve locatie voor de fiets- en voetgangerstunnel, maar vroeg wel om de mogelijkheden voor een verbinding langs de oostzijde van spoorlijn 12 te onderzoeken tussen de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel en de Weerstanderslaan. Feiten en context Na een plaatsbezoek op 23 oktober 2007, liet de NV Infrabel met haar brief van 30 oktober 2007 aan het college van burgemeester en schepenen weten dat ze akkoord gaan met een alternatieve inplanting van de onderdoorgang aan de stationszijde van de kruisingbrug van de reizigerslijn L 12 met de goederenlijn L 27A. Op deze manier kan de onderdoorgang ook gebruikt worden als verbinding tussen beide perrons van het station Ekeren. Infrabel stelt te zullen instaan voor de kosten van de ruwbouw van de nieuwe onderdoorgang, met toegangstrappen tot de perrons. Infrabel vraagt aan de stad Antwerpen om in te staan voor de aanleg van het fietspad (in de tunnel op de toegangshellingen en het aansluitend traject) en voor de openbare verlichting/pompinstallatie. Mits akkoord moet een voorstel van overeenkomst opgemaakt worden. Op 27 april 2009 (jaarnummer 505) aanvaardde de districtsraad van Ekeren het wijkcirculatieplan Mariaburg waarin het district onder andere dit voorstel heeft laten onderzoeken. Uit dit onderzoek is gebleken dat de overweg maar zeer beperkt wordt gebruikt door autoverkeer. De overweg mag afgeschaft worden op voorwaarde dat er een goed alternatief voor de fietsers en de voetgangers beschikbaar is.
Juridische grond Binnengemeentelijke decentralisatie Met het besluit van de gemeenteraad van 20 maart 2000 (jaarnummer 619), aangepast bij gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307), kregen de districten de bevoegdheid over het decentraal publiek domein, groenvoorziening en openbare werken. Het stadsbestuur blijft echter bevoegd voor alle werken binnen afgesloten convenanten met andere overheden. Advies In haar advies van 24 september 2009 (jaarnummer 3468) stelt het districtscollege van Ekeren voor om de overweg 21 op reizigerslijn L 12 (Weerstandersstraat) te Ekeren af te schaffen op voorwaarde dat er een goed alternatief wordt uitgewerkt voor voetgangers en fietsers. De alternatieve locatie voor de vervangende fiets- en voetgangerstunnel parallel aan goederenspoorlijn 27A wordt aanvaard. De tunnel moet echter aansluiten op de functionele fietsroute langs het goederenspoor en de non-stop hoofdroute langs reizigerslijn 12. Voor de toegangen voor fietsers moet rekening gehouden worden met de normen uit het fietsvademecum. Het districtscollege verzoekt Infrabel om deze fiets- en voetgangerstunnel aan te sluiten op de perrons, om zo een tweede verbinding te realiseren tussen de Statiestraat, de parking en de perrons. Tevens vraagt men aan Infrabel om de mogelijkheid voor een bijkomende verbinding te onderzoeken tussen de nieuwe ondertunneling en de Weerstanderslaan langs de oostzijde van reizigerslijn L12. Het districtscollege verzoekt het college van burgemeester en schepenen om, in samenspraak met het districtscollege van Ekeren, gesprekken op te starten met de NV Infrabel over de realisatie van dit project. Argumentatie Stadsontwikkeling/beleid/mobiliteit en verkeer stelt voor om het advies van het districtscollege te volgen. Uit het onderzoek in het kader van het wijkcirculatieplan is gebleken dat de overweg maar zeer beperkt wordt gebruikt door autoverkeer. Deze overweg is vooral belangrijk voor fietsers, als enige gelijkgrondse fietsverbinding tussen Mariaburg en Ekeren-Centrum. Bovendien is de veiligheid voor de fietsers op de spoorbrug van de Schriek beperkt. Anderzijds is het fietscomfort in de Weerstandersstraat beperkt en ontstaan er regelmatig opstoppingen in de Statiestraat en in De Noteschelp als de spoorweg gesloten is. Bijgevolg kan de overweg enkel gesloten worden op voorwaarde dat er een goed alternatief voor de fietsers en de voetgangers beschikbaar is. Vanwege het te krappe profiel in de Weerstandersstraat en in De Noteschelp is een fiets- en voetgangerstunnel hier niet mogelijk. De alternatieve locatie voor de vervangende fiets- en voetgangerstunnel parallel aan de goederenspoorlijn 27A sluit aan op de functionele fietsroute langs het goederenspoor waarvan reeds een eerste deel is gerealiseerd. Deze fietsroute is opgenomen in de lijst van te realiseren fietspaden in functie van de doelstelling om 100 km fietspaden aan te leggen. Het district Ekeren en de stad zullen instaan voor de verdere realisatie. De omrijfactor voor fietsers vanaf De Noteschelp en de Weerstanderslaan is relatief beperkt en het district Ekeren heeft de intentie om in samenspraak met Infrabel de fietsveiligheid te verhogen op de brug over de Schriek (zoals reeds met succes gebeurd is aan de Veltwijcklaan). Indien ook nog de verbinding tussen de nieuwe ondertunneling en de huidige overweg langs de oostzijde van reizigerslijn L12 kan gerealiseerd worden zal er amper hinder zijn voor de plaatselijke bewoners. De vraag om de fiets- en voetgangerstunnel aan te sluiten op de perrons is zeer terecht. De parkeermogelijkheden in de omgeving van het station van Ekeren zijn geconcentreerd aan de westzijde van het station. Momenteel kan het perron richting Antwerpen enkel bereikt worden via de brug van de Veltwijcklaan. Dit is een aanzienlijke omweg voor gehaaste reizigers waardoor er regelmatig reizigers de sporen kruisen. Voor de aanloophellingen van de fiets- en voetgangerstunnel vraagt het district/stad rekening te houden worden met de normen uit het fietsvademecum. Openbaar domein is van oordeel dat een gedeeltelijke participatie door stad en of district in de aansluiting van de fietspaden logisch is, maar dat de installatie en het beheer van de pompinstallatie als ondeelbaar met de tunnel moet beschouwd worden, en dat dus ten laste is van Infrabel. Besluit Artikel 1 Het college beslist om onderstaande collegiale brief goed te keuren en over te maken aan Infrabel, Ingenieur De Groof, Koningin Astridplein 27, 2018 Antwerpen. "Geachte heer, Na het plaatsbezoek en het voorstel om de bestaande overweg 21 op de reizigerslijn L12 af te schaffen, heeft het district Ekeren dit voorstel laten onderzoeken in het kader van de opmaak van het wijkcirculatieplan Mariaburg. Uit dit onderzoek is gebleken dat de overweg maar zeer beperkt wordt gebruikt door autoverkeer. Bovendien is er geen opstelruimte voor de overweg zodat er regelmatig opstoppingen ontstaan in de Statiestraat en de Notenschelp als de overweg gesloten is. Deze overweg is vooral belangrijk voor fietsers, als enige gelijkgrondse fietsverbinding tussen Mariaburg en Ekeren-Centrum. Bovendien is de veiligheid voor de fietsers op de spoorbrug van de Schriek beperkt. Bijgevolg wordt in het wijkcirculatieplan gesteld dat de overweg gesloten kan worden op voorwaarde dat er een goed alternatief voor de fietsers en de voetgangers beschikbaar is. Het college van burgemeesters en schepenen sluit zich aan bij deze conclusies. Vanwege het te krappe profiel in de Weerstandersstraat en De Noteschelp kan de stad zich, in samenspraak met het district Ekeren, principieel vinden in een alternatieve locatie voor de vervangende fiets- en voetgangerstunnel parallel aan de goederenspoorlijn 27A. Op deze manier kan ook de functionele fietsroute langs het goederenspoor gerealiseerd worden. Het district en de stad kunnen hiervoor instaan. De omrijfactor voor fietsers is relatief beperkt en het district uit de intentie om in samenspraak met Infrabel de fietsveiligheid te verhogen op de brug over de Schriek (zoals reeds met succes gebeurd is aan de Veltwijcklaan). Het stadsbestuur vraagt dat de fiets- en voetgangerstunnel wordt aangesloten op de perrons om een tweede verbinding te realiseren naar de parking aan de Statiestraat. Voor de aanloophellingen van de fiets- en voetgangerstunnel vraagt de stad om rekening te houden met de normen uit het fietsvademecum. Het stadsbestuur kan zich echter niet vinden in de voorgestelde kostenverdeling voor de aanleg van de tunnel. De stad zal instaan voor de aanleg van het fietspad en de openbare verlichting, maar gaat ervan uit dat de installatie en het beheer van de pompinstallatie onlosmakelijk het gevolg is van de keuze voor een tunnel. Bijgevolg stelt de stad voor dat Infrabel deze kosten op zich neemt. Tot slot vraagt de stad, in samenspraak met het district Ekeren, om te onderzoeken of een bijkomende verbinding tussen de nieuwe ondertunneling en de huidige overweg mogelijk is langs de oostzijde van reizigerslijn L12. Op deze manier wordt de nieuwe fietstunnel beter ontsloten en zal ze sneller aanvaard worden door de plaatselijke bewoners. De stad wacht op een voorstel van overeenkomst tussen de stad en Infrabel en hoopt alvast op een snelle realisatie. Met de meeste hoogachting namens het college van burgemeester en schepenen de stadssecretaris Voor de burgemeester de afgevaardigde schepen Bij machtiging van 19 januari 2007 Roel Verhaert Ludo Van Campenhout"
Artikel 2 D it besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter;
de heren Koen Palinckx, Christophe Thomas, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen; de heren Dirk Platteau, districtssecretaris; Eddy Van Thillo, plv. districtssecretaris Verontschuldigd : de heer Dirk Platteau
Zitting van dinsdag 29 december 2009.
bureaubesluit: 5068 van dinsdag 29 december 2009
5 Inventarisatie erfgoed. Bestek 2009/0203. Het opstellen van een volledige en actuele inventaris van het waardevol onroerend erfgoed op het grondgebied van Ekeren. Zonder gevolg laten bestek. Goedkeuring. (Jaarnummer 5068)
Goedkeuring bestek en procedure districtscollege 10 november 2009 jaarnummer 4097
Goedkeuring bestek en procedure districtsraad 23 november 2009 jaarnummer 1508
Feiten en context
Er werd 1 offerte ingediend door de nv Guma uit Schilde
Juridische grond
In toepassing van het artikel 17, § 2, 1°, a, van de wet van 24 december 1993 zal deze opdracht gegund worden volgens de onderhandelingsprocedure, omdat het goed te keuren bedrag (zonder de belasting op de toegevoegde waarde), het bij koninklijk besluit van 20 juli 2000 vastgesteld bedrag van 67 000,00 EUR, niet overschrijdt.
Artikel 57 § 3,4° van het gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 september 2007, jaarnummer 1932, waarmee de gemeenteraad de bevoegdheidsverdeling tussen college en gemeenteraad inzake overheidsopdrachten van toepassing te maken op de districten. Het districtsraadsbesluit van 22 oktober 2007, jaarnummer 1580, waarmee kennis wordt genomen van voorgaand gemeenteraadsbesluit.
Argumentatie
Het districtssecretariaat meldt met mail van 4 december 2009 dat het bestek niet kan gegund worden omdat het offertebedrag het beschikbare krediet overschrijdt. Op de begroting 2010 zal bij begrotingswijziging voldoende krediet worden voorzien zodat een nieuwe procedure kan worden opgestart in 2010.
Besluit
Artikel 1
Het districtscollege besluit bestek 2009/0203 voor het opmaken van een volledige en actuele inventaris, in papieren zowel als digitale vorm, van het waardevolle beschermde en nietbeschermde onroerend erfgoed op het grondgebied van het district Ekeren zonder gevolg te laten.