Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    bolder
    www.bloggen.be/bolder
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dansrustroest
    www.bloggen.be/dansrus
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dam1
    www.bloggen.be/dam1
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    evertsuitlaatklep
    www.bloggen.be/evertsu
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    medicijnen
    www.bloggen.be/medicij
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    greto
    www.bloggen.be/greto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    axel_buitengewoon
    www.bloggen.be/axel_bu
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    16-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prins Paul I en Prinses Veerle krijgen sleutels van district

    08/02 Prins Paul I en prinses Veerle van de Ekerse carnavalsvereniging De Bierpruvers zijn zaterdag in het districtshuis ontvangen.

    Districtsschepen Koen Palinckx overhandigde het prinsenpaar de sleutel van het districtshuis zodat zij een maand lang - symbolisch - over Ekeren kunnen regeren.

    Daarmee wordt een jarenlange traditie van carnaval vieren en prinsenparen ontvangen voortgezet. Het was in 1971 dat de allereerste prins, Jan den Eerste (Jan Geeraerts) ontvangen werd op het gemeentehuis door toenmalig burgemeester Palinckx. Want als er iets typisch Ekers is, dan is het wel carnaval vieren.

    De Bierpruvers, met nieuw verkozen voorzitter Erik Bontinck, hebben er een spannend jaar opzitten omdat enkele bestuursleden ertussenuit vielen. Maar nu zijn ze aan een opbloei bezig. Voor het eerst in zes jaar krijgt de prins opnieuw gezelschap van een prinses: prinses Veerle. Hun jaarleuze luidt dan ook ‘tis nog nie gedoan’.

    Prins Paul I (Paul Huybrechts) betoonde in zijn korte toespraak diep respect voor iedereen die de carnavalsstoet helpt te organiseren. Hij bedankte ook het districtsbestuur voor de subsidie en toelating om de stoet in te richten.

    Nadien werd er geklonken op een schitterende 37ste Ekerse carnavalsstoet op 6 maart. Driemaal alaaf!

    ASCH

    Bron GVA

    16-02-2010 om 00:24 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ekeren: Tien procent fietsers niet orde
    EKEREN - In de Veltwijcklaan en de Driehoekstraat, twee drukke fietsassen, controleerde de politie vorige week donderdag tijdens de ochtendspits 531 fietsers. Tien procent bleek niet volledig in orde te zijn. Ruim de helft was onder de 16 jaar. 128 fietsers droegen een fluohesje. Bron : Nieuwsblad

    16-02-2010 om 00:16 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diefstal betonmolen Tulpenlaan

    EKEREN - Op een werf aan de Tulpenlaan in Ekeren hebben dieven een betonmolen gestolen.

    16-02-2010 om 00:15 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.InbraakLeugenberg

    EKEREN - In restaurant De Wissel aan de Leugenberg in Ekeren hebben dieven een geldkoffertje opengebroken en de inhoud ervan gestolen. De daders zijn spoorloos.

    16-02-2010 om 00:13 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ekeren: Werken AWW

    EKEREN - AWW zal van 18 februari tot en met 31 mei werken uitvoeren in diverse straten in het centrum, nl. in het Groot Hagelkruis, het Pastorijveld, de Markt, de Steenstraat, de Beenhouwerstraat, de Vuurkruisenstraat en het Klein Hagelkruis. Het gaat om loodsaneringen.

    16-02-2010 om 00:12 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alfons Jeurissen

    EKEREN - In zijn geboortestad Hasselt (in het Stadsmus) wordt op 12maart een boek (van Tino Bijnens) over Alfons Jeurissen voorgesteld. De schrijver overleed 85 jaar geleden in Ekeren. Naar hem werd ook een Ekerse straat genoemd. De gepaard gaande tentoonstelling in Hasselt loopt tot 4 april.

    16-02-2010 om 00:11 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    15-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bang voor de brug

    Met zijn boek "Bang voor de brug" schaart journalist Jean-Charles Verwaest zich in het Oosterweeldebat naar eigen zeggen achter het ja-kamp. Volgens hem moet de Antwerpse ring dicht bij de stad gesloten worden, omdat de nieuwe infrastructuur anders geen oplossing biedt voor het mobiliteitsprobleem. Verwaest zegt dat er geen realistisch alternatief is voor het tracé van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) met het Lange Wapper-viaduct.

    Hij wijst erop dat het in dit dossier gaat over "Antwerpen tegen Vlaanderen, dat rond Antwerpen in de file staat". Volgens Verwaest heeft Vlaams minister-president Kris Peeters het nooddecreet achter de hand als belangrijk wapen om voort te gaan met de plannen voor de Oosterweelverbinding. Zo'n nooddecreet heeft ook de aanleg van het destijds gecontesteerde Deurganckdok mogelijk gemaakt. "Maar daarvoor moet Peeters natuurlijk politieke steun hebben", aldus Verwaest. Volgens de auteur is de Antwerpse volksraadpleging over de Oosterweelverbinding "nutteloos" geweest. "Politici moeten hun verantwoordelijkheid nemen", argumenteert hij. "Je moet mensen niet de illusie geven dat ze mee beslissen." En nog: "De massa heeft altijd wat overtuiging nodig". Verwaest rekende uit dat er al 38 tracés in een of andere vorm op tafel hebben gelegen. "Dat van BAM is de meest ideale oplossing", vindt hij. "Al zijn aan het Sportpaleis aanpassingen mogelijk." Verwaest verwijst nog naar een enquête bij bestuurders op de E313/E34 van wie 85 procent opteert voor de Oosterweelverbinding. Hij zegt trouwens zelf geregeld in de file te staan.

    Bron: Belga  
    28-01-10 13:11

    'Bang voor de brug': pleidooi voor BAM-tracé te boek gesteld

    ANTWERPEN

    Met zijn boek 'Bang voor de brug' kiest Jean-Charles Verwaest in het Oosterweeldebat voor het ja-kamp. “Uit eigenbelang”, zegt de ex-journalist van Het Nieuwsblad. “Ik sta zelf bijna elke dag in de file maar ben tegelijk rotsvast overtuigd dat BAM met het tracé van de Lange Wapper-brug de beste oplossing biedt voor het mobiliteitsprobleem in Vlaanderen”.

     

    In zijn opiniërend boek noemt Verwaest de volksraadpleging nutteloos: “Toen is er 800.000 euro in het water gegooid. Bovendien moet je niet de illusie wekken dat mensen mee mogen beslissen. Politici moeten hun verantwoordelijkheden nemen.”

    De nutteloze transporten

    Of Verwaest zich voor de kar heeft laten spannen van Noriant, de bouwheer van het Oosterweeltraject met het Lange Wapper-viaduct? “Niemand heeft mijn pen vastgehouden", antwoordt hij donderdag bij de presentatie van zijn boek in het Felix Pakhuis. "Ik blijf nog altijd een freelance journalist, met een eigen mening.”

    Over de eigenlijke oorzaak van het chronische verkeersinfarct, de nutteloze transporten doorheen Europa, wordt in het boek met geen woord gerept. Finnen willen – om een absurd voorbeeld te gebruiken - Portugese schroevendraaiers en Portugezen willen er Finse. En de twee trucks staan broederlijk naast elkaar in de file op de Antwerpse Ring.

     

    Jan Heuvelmans

    Bron(nen):
    PagiA's criminele dag-bladen
    Media Services

    15-02-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toekomst Frituur De Markt blijft onzeker

    Bron Nieuwsblad 13/2/10

    EKEREN - Frituur De Markt dreigt haar plekje op het Kristus Koningplein te vrliezen nu het plein wordt heraangelegd. Uitbater Rodney Vischer hekelt het gebrek aan communicatie.

    Iets minder dan een jaar geleden stelde ontwerpbureau Land zijn ontwerp voor de heraanleg van het Kristus Koningplein voor. Volgens de plannen krijgt het plein een glanzend granieten vlak, enkele bomen, wat zitbanken, een fietsenstalling en nog wat parkeerplaatsen. Op de plannen was geen frituur ingetekend. Uitbater van Frituur De Markt, Rodney Vischer weet niet of hij en zijn frietkraam er mogen blijven. 'Mijn concessie loopt af in april 2011, maar ik weet nog steeds niets over het lot van de frituur', klinkt het.'Het contract tussen AG Vespa en Frituur De Markt loopt begin 2011 af. Het is aan Vespa om het te verlengen of niet', zegt districtsschepen van Openbare Werken Christophe Thomas (Open VLD). Woordvoerster van AG Vespa Hella Rogiers: 'Wij beslissen niet over de inrichting van het openbaar domein. Wanneer een contract afloopt, wordt de concessie in overleg met het districtsbestuur verlengd of opnieuw opengesteld.' Districtvoorzitter Ronny Kruyniers (SP.A): 'Er zijn aanpassingen van de plannen geweest. We hebben aan het ontwerpbureau gevraagd om te onderzoeken of er nog een frietkraam kan staan. Daar stopt het voor ons. Het is voor de rest koffiedik kijken en elke partij wacht af wat de andere doet. Wij stellen vast dat de stad van andere losstaande frietkramen de concessie ook niet verlengt. Wij hebben al met de uitbater gesproken om mee te zoeken naar andere locaties, maar daar wil hij niet van horen.'
    Nootje van Guido: - Veel andere locaties in 't centrum zijn er niet: veel andere locaties kunnen dan niet worden voorgesteld....
    Is de kern van 't probleem niet: een luxeappertement dat uitziet op een frituur en 't nog riekt ook is niet zo gegeerd als één dat uitziet over een leeg plein met boomekes en een granieten vloereke...  Of hoe centjes toch weer machtiger zijn dan...

    15-02-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    26-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grond Kristus Koningplein verkocht!

    College van burgemeester en schepenen

    beraadslaging/proces verbaal

     

    Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.

     

    Zitting van vrijdag 22 januari 2010

     

    Iedereen aanwezig, behalve mevrouw Monica De Coninck, schepen, de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.

    Het secretariaat wordt waargenomen door de heer Manfred Vandewalle, waarnemend stadssecretaris.

    collegebesluit: 649 van vrijdag 22 januari 2010

     

    Autonome Gemeentebedrijven A-Punt

    6 Kristus-Koningplein. Kennisname juryverslag en toewijzing.Goedkeuring. Introductie beleidsrichtlijn (Jaarnummer 649)

    Het college neemt kennis van het juryverslag en beslist toe te wijzen aan de NV SOGIAF te Kontich.

    Agendapunt, gemeenteraad, open, 20/10/2008, jaarnummer 1798

     

    Auteur: Koen Dockx

     

    Motivering

     

    Voorgeschiedenis

    Bij gemeenteraadsbesluit van 20 oktober 2008, jaarnummer 1798 werd beslist tot verkoop onder voorwaarden van een perceel grond te Ekeren aan het Kristus-Koningplein.

    In uitwerking van dit gemeenteraadsbesluit werd door de Raad van Bestuur van AG Vespa op 5 juni 2009, het bestek voor de bouw van een politiekantoor goedgekeurd en de prijs voor de aankoop van het politiekantoor vastgelegd.

    Bij collegebesluit van 17 juli 2009, jaarnummer 9628 werden de 2 ingediende biedingen onregelmatig verklaard en werd AG VESPA de opdracht gegeven een nieuwe procedure te organiseren in september 2009.

    Bij raad van bestuur van 17 september 2009 werd beslist een nieuwe biedingsronde te organiseren.

    Deze biedingsronde werd afgesloten op 20 november 2009.

     

    (bericht vervolg >>>)

    26-01-2010 om 23:57 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    22-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afschaffing overweg 21

    Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van
    Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.

    Zitting van vrijdag 4 december 2009 Georganiseerd onder de vorm van een digitaal college
    Iedereen aanwezig.

    collegebesluit: 17269 van vrijdag 4 december 2009
    Stadsontwikkeling A-Punt

    10 Mobiliteit. Infrabel. District Ekeren. Afschaffing overweg 21. Collegiale brief. Goedkeuring. Introductie beleidsrichtlijn (Jaarnummer 17269)
     

    Het college beslist een collegiale brief aan Infrabel goed te keuren waarin het akkoord gaat met de afschaffing van overweg 21 aan de Weerstandersstraat in Ekeren en de vervanging hiervan dooreen fiets- en voetgangerstunnel aan het station Ekeren. Externe factor, vraag van (andere) overheid, 8/06/2007
    Auteur: Mark Monté

    Motivering Voorgeschiedenis
    Met haar brief van 8 juni 2007, gericht aan het college van burgemeester en schepenen, stelt de NV Infrabel voor om overweg 21 aan de Weerstandersstraat te Ekeren af te schaffen om de veiligheid te verhogen. Begin 2007 gebeurde hier een dodelijk ongeval. Infrabel stelt eveneens voor om op dezelfde locatie een onderdoorgang voor voetgangers en fietsers te bouwen. Ze vragen hiertoe een principeakkoord van de stad waarna de procedure kan gestart worden.
    Het districtscollege van Ekeren gaf op 24 september 2009 (jaarnummer 3468) een gunstig advies voor de afschaffing van de overweg en de alternatieve locatie voor de fiets- en voetgangerstunnel, maar vroeg wel om de mogelijkheden voor een verbinding langs de oostzijde van spoorlijn 12 te onderzoeken tussen de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel en de Weerstanderslaan.
    Feiten en context
    Na een plaatsbezoek op 23 oktober 2007, liet de NV Infrabel met haar brief van 30 oktober 2007 aan het college van burgemeester en schepenen weten dat ze akkoord gaan met een alternatieve inplanting van de onderdoorgang aan de stationszijde van de kruisingbrug van de reizigerslijn L 12 met de goederenlijn L 27A. Op deze manier kan de onderdoorgang ook gebruikt worden als verbinding tussen beide perrons van het station Ekeren. Infrabel stelt te zullen instaan voor de kosten van de ruwbouw van de nieuwe onderdoorgang, met toegangstrappen tot de perrons. Infrabel vraagt aan de stad Antwerpen om in te staan voor de aanleg van het fietspad (in de tunnel op de toegangshellingen en het aansluitend traject) en voor de openbare verlichting/pompinstallatie. Mits akkoord moet een voorstel van overeenkomst opgemaakt worden.
    Op 27 april 2009 (jaarnummer 505) aanvaardde de districtsraad van Ekeren het wijkcirculatieplan Mariaburg waarin het district onder andere dit voorstel heeft laten onderzoeken. Uit dit onderzoek is gebleken dat de overweg maar zeer beperkt wordt gebruikt door autoverkeer. De overweg mag afgeschaft worden op voorwaarde dat er een goed alternatief voor de fietsers en de voetgangers beschikbaar is.

    Juridische grond
    Binnengemeentelijke decentralisatie
    Met het besluit van de gemeenteraad van 20 maart 2000 (jaarnummer 619), aangepast bij
    gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307), kregen de districten de bevoegdheid over het decentraal publiek domein, groenvoorziening en openbare werken. Het stadsbestuur blijft echter bevoegd voor alle werken binnen afgesloten convenanten met andere overheden.
    Advies
    In haar advies van 24 september 2009 (jaarnummer 3468) stelt het districtscollege van Ekeren voor om de overweg 21 op reizigerslijn L 12 (Weerstandersstraat) te Ekeren af te schaffen op voorwaarde dat er een goed alternatief wordt uitgewerkt voor voetgangers en fietsers. De alternatieve locatie voor de vervangende fiets- en voetgangerstunnel parallel aan goederenspoorlijn 27A wordt aanvaard. De tunnel moet echter aansluiten op de functionele fietsroute langs het goederenspoor en de non-stop hoofdroute langs reizigerslijn 12. Voor de
    toegangen voor fietsers moet rekening gehouden worden met de normen uit het fietsvademecum.
    Het districtscollege verzoekt Infrabel om deze fiets- en voetgangerstunnel aan te sluiten op de perrons, om zo een tweede verbinding te realiseren tussen de Statiestraat, de parking en de perrons. Tevens vraagt men aan Infrabel om de mogelijkheid voor een bijkomende verbinding te onderzoeken tussen de nieuwe ondertunneling en de Weerstanderslaan langs de oostzijde van reizigerslijn L12.
    Het districtscollege verzoekt het college van burgemeester en schepenen om, in samenspraak met het districtscollege van Ekeren, gesprekken op te starten met de NV Infrabel over de realisatie van dit project.
    Argumentatie
    Stadsontwikkeling/beleid/mobiliteit en verkeer stelt voor om het advies van het districtscollege te volgen. Uit het onderzoek in het kader van het wijkcirculatieplan is gebleken dat de overweg maar zeer beperkt wordt gebruikt door autoverkeer. Deze overweg is vooral belangrijk voor fietsers, als enige gelijkgrondse fietsverbinding tussen Mariaburg en Ekeren-Centrum. Bovendien is de veiligheid voor de fietsers op de spoorbrug van de Schriek beperkt. Anderzijds is het fietscomfort in de Weerstandersstraat beperkt en ontstaan er regelmatig opstoppingen in de Statiestraat en in De Noteschelp als de spoorweg gesloten is. Bijgevolg kan de overweg enkel gesloten worden op voorwaarde dat er een goed alternatief voor de fietsers en de voetgangers beschikbaar is.
    Vanwege het te krappe profiel in de Weerstandersstraat en in De Noteschelp is een fiets- en voetgangerstunnel hier niet mogelijk. De alternatieve locatie voor de vervangende fiets- en voetgangerstunnel parallel aan de goederenspoorlijn 27A sluit aan op de functionele fietsroute langs het goederenspoor waarvan reeds een eerste deel is gerealiseerd. Deze fietsroute is opgenomen in de lijst van te realiseren fietspaden in functie van de doelstelling om 100 km fietspaden aan te leggen. Het district Ekeren en de stad zullen instaan voor de verdere realisatie.
    De omrijfactor voor fietsers vanaf De Noteschelp en de Weerstanderslaan is relatief beperkt en het district Ekeren heeft de intentie om in samenspraak met Infrabel de fietsveiligheid te verhogen op de brug over de Schriek (zoals reeds met succes gebeurd is aan de Veltwijcklaan). Indien ook nog de verbinding tussen de nieuwe ondertunneling en de huidige overweg langs de oostzijde van reizigerslijn L12 kan gerealiseerd worden zal er amper hinder zijn voor de plaatselijke bewoners. De vraag om de fiets- en voetgangerstunnel aan te sluiten op de perrons is zeer terecht. De parkeermogelijkheden in de omgeving van het station van Ekeren zijn geconcentreerd aan de westzijde van het station. Momenteel kan het perron richting Antwerpen enkel bereikt worden via de brug van de Veltwijcklaan. Dit is een aanzienlijke omweg voor gehaaste reizigers waardoor er regelmatig reizigers de sporen kruisen. Voor de aanloophellingen van de fiets- en voetgangerstunnel vraagt het district/stad rekening te houden worden met de normen uit het fietsvademecum.
    Openbaar domein is van oordeel dat een gedeeltelijke participatie door stad en of district in de aansluiting van de fietspaden logisch is, maar dat de installatie en het beheer van de pompinstallatie als ondeelbaar met de tunnel moet beschouwd worden, en dat dus ten laste is van Infrabel.
    Besluit
    Artikel 1
    Het college beslist om onderstaande collegiale brief goed te keuren en over te maken aan Infrabel,
    Ingenieur De Groof, Koningin Astridplein 27, 2018 Antwerpen.
    "Geachte heer,
    Na het plaatsbezoek en het voorstel om de bestaande overweg 21 op de reizigerslijn L12 af te
    schaffen, heeft het district Ekeren dit voorstel laten onderzoeken in het kader van de opmaak van
    het wijkcirculatieplan Mariaburg. Uit dit onderzoek is gebleken dat de overweg maar zeer beperkt
    wordt gebruikt door autoverkeer. Bovendien is er geen opstelruimte voor de overweg zodat er
    regelmatig opstoppingen ontstaan in de Statiestraat en de Notenschelp als de overweg gesloten is.
    Deze overweg is vooral belangrijk voor fietsers, als enige gelijkgrondse fietsverbinding tussen
    Mariaburg en Ekeren-Centrum. Bovendien is de veiligheid voor de fietsers op de spoorbrug van de
    Schriek beperkt. Bijgevolg wordt in het wijkcirculatieplan gesteld dat de overweg gesloten kan
    worden op voorwaarde dat er een goed alternatief voor de fietsers en de voetgangers beschikbaar
    is. Het college van burgemeesters en schepenen sluit zich aan bij deze conclusies.
    Vanwege het te krappe profiel in de Weerstandersstraat en De Noteschelp kan de stad zich, in
    samenspraak met het district Ekeren, principieel vinden in een alternatieve locatie voor de
    vervangende fiets- en voetgangerstunnel parallel aan de goederenspoorlijn 27A. Op deze manier
    kan ook de functionele fietsroute langs het goederenspoor gerealiseerd worden. Het district en de
    stad kunnen hiervoor instaan. De omrijfactor voor fietsers is relatief beperkt en het district uit de
    intentie om in samenspraak met Infrabel de fietsveiligheid te verhogen op de brug over de Schriek
    (zoals reeds met succes gebeurd is aan de Veltwijcklaan). Het stadsbestuur vraagt dat de fiets- en
    voetgangerstunnel wordt aangesloten op de perrons om een tweede verbinding te realiseren naar de
    parking aan de Statiestraat. Voor de aanloophellingen van de fiets- en voetgangerstunnel vraagt de
    stad om rekening te houden met de normen uit het fietsvademecum.
    Het stadsbestuur kan zich echter niet vinden in de voorgestelde kostenverdeling voor de aanleg
    van de tunnel. De stad zal instaan voor de aanleg van het fietspad en de openbare verlichting, maar
    gaat ervan uit dat de installatie en het beheer van de pompinstallatie onlosmakelijk het gevolg is
    van de keuze voor een tunnel. Bijgevolg stelt de stad voor dat Infrabel deze kosten op zich neemt.
    Tot slot vraagt de stad, in samenspraak met het district Ekeren, om te onderzoeken of een
    bijkomende verbinding tussen de nieuwe ondertunneling en de huidige overweg mogelijk is langs
    de oostzijde van reizigerslijn L12. Op deze manier wordt de nieuwe fietstunnel beter ontsloten en
    zal ze sneller aanvaard worden door de plaatselijke bewoners.
    De stad wacht op een voorstel van overeenkomst tussen de stad en Infrabel en hoopt alvast op een
    snelle realisatie.
    Met de meeste hoogachting
    namens het college van burgemeester en schepenen
    de stadssecretaris Voor de burgemeester
    de afgevaardigde schepen
    Bij machtiging van 19 januari 2007
    Roel Verhaert Ludo Van Campenhout"

    Artikel 2
    D it besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.

    22-01-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inventarisatie erfgoed.

    Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter;

    de heren Koen Palinckx, Christophe Thomas, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen; de heren Dirk Platteau, districtssecretaris; Eddy Van Thillo, plv. districtssecretaris Verontschuldigd : de heer Dirk Platteau

    Zitting van dinsdag 29 december 2009.

    bureaubesluit: 5068 van dinsdag 29 december 2009

    5 Inventarisatie erfgoed. Bestek 2009/0203. Het opstellen van een volledige en actuele inventaris van het waardevol onroerend erfgoed op het grondgebied van Ekeren. Zonder gevolg laten bestek. Goedkeuring. (Jaarnummer 5068)

    Agendapunt, districtsraad, open, 26/11/2008, jaarnummer 1834

    Auteur: Fery Kloeck

    Motivering

    Voorgeschiedenis

    fase bestuursorgaan datum jaarnummer

    Goedkeuring bestek en procedure districtscollege 10 november 2009 jaarnummer 4097

    Goedkeuring bestek en procedure districtsraad 23 november 2009 jaarnummer 1508

    Feiten en context

    Er werd 1 offerte ingediend door de nv Guma uit Schilde

    Juridische grond

    In toepassing van het artikel 17, § 2, 1°, a, van de wet van 24 december 1993 zal deze opdracht gegund worden volgens de onderhandelingsprocedure, omdat het goed te keuren bedrag (zonder de belasting op de toegevoegde waarde), het bij koninklijk besluit van 20 juli 2000 vastgesteld bedrag van 67 000,00 EUR, niet overschrijdt.

    Artikel 57 § 3,4° van het gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

    Het gemeenteraadsbesluit van 17 september 2007, jaarnummer 1932, waarmee de gemeenteraad de bevoegdheidsverdeling tussen college en gemeenteraad inzake overheidsopdrachten van toepassing te maken op de districten. Het districtsraadsbesluit van 22 oktober 2007, jaarnummer 1580, waarmee kennis wordt genomen van voorgaand gemeenteraadsbesluit.

    Argumentatie

    Het districtssecretariaat meldt met mail van 4 december 2009 dat het bestek niet kan gegund worden omdat het offertebedrag het beschikbare krediet overschrijdt. Op de begroting 2010 zal bij begrotingswijziging voldoende krediet worden voorzien zodat een nieuwe procedure kan worden opgestart in 2010.

    Besluit

    Artikel 1

    Het districtscollege besluit bestek 2009/0203 voor het opmaken van een volledige en actuele inventaris, in papieren zowel als digitale vorm, van het waardevolle beschermde en nietbeschermde onroerend erfgoed op het grondgebied van het district Ekeren zonder gevolg te laten.

     

    22-01-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    21-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ekeren centrum wordt zone 30

    Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter;

    de heren Koen Palinckx, Christophe Thomas, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen; de heren Dirk Platteau, districtssecretaris; Eddy Van Thillo, plv. districtssecretaris Verontschuldigd : de heer Dirk Platteau

    Zitting van dinsdag 29 december 2009.

    bureaubesluit: 5061 van dinsdag 29 december 2009

    1 Staten-Generaal. Zone 30 afbakening. Concretisering beleidsrichtlijn (Jaarnummer 5061)

    Het stadsbestuur heeft zich in de Staten-Generaal verkeersveiligheid geëngageerd om een zone 30 in te voeren in elke districtskern en in het volledige gebied binnen de Leien. Het bedrijf stadontwikkeling legt nu aan het districtscollege een plan van aanpak en het voorstel van afbakening/uitbreiding van een zone 30 in het district voor.

    Agendapunt, college, gewone zitting, 15/05/2009, jaarnummer 6484

    Auteur: Geert Troucheau

    Motivering

    Voorgeschiedenis

    De gemeenteraad keurde in de zitting van 13 september 1994 het aanvullend reglement goed met betrekking tot de politie van het wegverkeer waarbij “Kattenberg” tussen de Molenstraat en Patronaatstraat werd afgebakend als een ‘zone 30’. De gemeenteraad keurde in de zitting van 16 december 1996 het aanvullend reglement goed met betrekking tot de politie van het wegverkeer waarbij de wijk “Bund en omgeving” werd afgebakend als een ‘zone 30’.

    De districtsraad van het district Ekeren en de gemeenteraad keurde in de zitting van respectievelijk 24 mei 2004 en 21 februari 2005 het Mobiliteitsplan Antwerpen goed. Het plan vertrekt van een aantal algemeen strategische doelstellingen die geconcretiseerd worden in beleidslijnen zoals het afbakenen van verblijfsgebieden en het toewijzen van een wegencategorisering, aangepast aan de stedelijke context.

    De gemeenteraad keurde in de zitting van 27 juni 2005 het aanvullend reglement goed met betrekking tot de politie van het wegverkeer waarbij in meerdere straten van onder andere het district Ekeren een zone 30 schoolomgeving werd afgebakend.

    Het bestuursakkoord van 2007-2012, waarin het stadsbestuur wenst om het gebied tussen Leien en Schelde, buurtcentra en woonzones selectief autoluw te maken. Het stadscollege keurde in de zitting van 15 mei 2009 (jaarnr. 6484) het plan van aanpak goed voor de invoering/uitbreiding van zones 30 in uitvoering van de engagementen die zijn aangegaan op de eerste Antwerpse Staten-Generaal van de verkeersveiligheid, die plaats vond op 10 april 2008.

    Op 15 mei 2009 werd het plan van aanpak voor de invoering/uitbreiding van zones 30 aan de districten toegelicht op de Raad van Overleg.

    Feiten en context

     

    Zone 30 statuut

    Zone 30 statuut

    Eenentwintig jaar geleden, op 1 november 1988, kreeg de zone 30 een juridisch statuut. Het doel was de verblijfsgebieden in de steden en gemeenten verkeersveiliger en verkeersleefbaarder te maken. Daartoe moest in de eerste plaats de snelheid van het gemotoriseerd verkeer teruggebracht worden tot een niveau, verenigbaar met de veiligheid van fietsers en voetgangers. Aangezien snelheidsbeperkingen op zich meestal niet volstaan, moesten waar nodig, infrastructurele ingrepen uitgevoerd worden. Deze werden opgelegd door het KB van 17 september 1988 tot bepaling van de vereisten voor het inrichten van de zones met een snelheidsbeperking van 30 km/uur, in uitvoering van het artikel 22quater van de wegcode (KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer). De verblijfsgebieden konden afgebakend worden door de verkeersborden F4a en F4b die de snelheid beperken tot 30 km per uur.

    Na een eerste periode waarin voornamelijk eerder verspreide straten en vrij rustige woonwijken of - buurten het zone 30 statuut kregen, is de tendens ontstaan om ook stedelijke centra in hun geheel als zone 30 aan te leggen. In deze centra, maar ook in andere woonbuurten zijn de conflicten tussen het gemotoriseerd verkeer en het verkeer van voetgangers en fietsers vaak het scherpst.

    Staten-Generaal verkeersveiligheid

    In april 2008 vroeg de stad, tijdens haar eerste Staten-Generaal, expliciet naar de aanbevelingen van de deelnemers. De deelnemers gaven aan welke projecten de stad, of een hogere overheid, prioritair moet aanpakken. Een belangrijk project dat naar voor kwam was het invoeren van de zone 30 in elke districtskern en in de binnenstad en met ingrepen in de infrastructuur, met zachte maatregelen en met handhaving dat snelheidsregime af te dwingen en waar nodig een clustering van bestaande zones 30 te doen. Het stadsbestuur wil dit realiseren in samenwerking met de districten. Het college keurde in haar zitting van 15 mei 2009 een plan van aanpak goed voor de invoering van een eerste reeks van (nieuwe) zone 30 gebieden. Met betrekking tot het district Ekeren werd expliciet gevraagd de districtskern prioritair als een zone 30 af te bakenen. Het college wil er de nadruk op leggen dat dit moet gezien worden als een eerste fase in het verder afbakenen en uitbreiden van zone 30 gebieden in de stad. Het college wil aan de districten dan ook een duidelijk engagement vragen voor het stelselmatig en consequent verder afbakenen en inrichten van zone 30 gebieden binnen hun districtsgrenzen.

    Districtsontwikkelingsfonds

    Het stadsbestuur richtte een districtsontwikkelingsfonds op. Districten die projecten ontwikkelen die in het stedelijk beleid passen (onder andere verkeersbegeleidende ingrepen in functie van een zone 30 en schoolomgevingen), kunnen beroep doen op prefinanciering en medefinanciering (50%) van het stadsbestuur.

    Argumentatie

    Effect op de verkeersveiligheid

    Bij een botsing met een wagen die rijdt aan 50km/uur heeft een voetganger amper 20% overlevingskans, bij een snelheid van 30km/uur is die overlevingskans gelijk aan 90%. De impact bij een botsing aan 50km/uur staat gelijk aan een vrije val van 10 m of van 3 verdiepingen hoog. Bij 30km/uur is die impact gelijk aan een val van 3,5m of "slechts" van 1 verdieping hoog. Tenslotte; de stopafstand of de som van de reactietijd en de remafstand is in ideale omstandigheden (1 sec. reactietijd en goede weg- en weersomstandigheden) en bij een snelheid van 30km/uur gelijk aan 13 meter; bij 50km/uur is die meer dan 2 keer zoveel of 27 meter. In al die omstandigheden is het evident dat fietsers en voetgangers, waaronder niet in het minst kinderen en ouderen, in zones 30 niet alleen veel minder kans op een ongeval lopen, maar dat bij een eventueel ongeval de letsels veel minder erg zijn. Niet alleen in Vlaanderen, maar ook in onze buurlanden wordt de snelheidsbeperking van 30km/uur gaandeweg de snelheidsnorm voor woonwijken. In Nederland bv. wordt zone 30 gepromoot en veralgemeend in het kader van het programma "Duurzaam Veilig". Een 5-jaar durend onderzoek in Groot-Brittannië heeft uitgemaakt dat zone 30 heel doeltreffend is : het aantal ongevallen is gedaald met 60 %, ongevallen met kinderen te voet met 70 %, ongevallen met kinderen per fiets met bijna 50 % en alle fietsongevallen samen met bijna 30 %. De gemiddelde rijsnelheid verminderde met bijna 15 km/uur. In Zweden heeft de overheid het gebruik van de 30 km/uur voorgeschreven in alle verstedelijkte gebieden, niet alleen in de straten met een woonfunctie, maar nu evenzeer in deze met een verkeersfunctie. Deze operatie past in het kader van de beleidsoptie "Visie Nul" die als doel heeft te leiden tot een verkeer met nul doden en zwaar gewonden. Dit betekent dat in Zweden, op wegen waar voetgangers, fietsers en automobilisten samen vertoeven, de snelheid niet hoger mag liggen dan 30 km/uur.

    Een snelheidsbeperking tot 30 km per uur is dan ook ten zeerste aangewezen. Een verkeersveiliger en -leefbaarder omgeving zal bovendien het gebruik van andere vervoersmiddelen dan de auto bevorderen, wat op zijn beurt het wonen in de stad en in de wijken aantrekkelijker zal maken.

    Inrichting van een zone 30 – nieuwe reglementering

    Uit een evaluatie van de bestaande zones 30 en van de problemen die de wegbeheerders ondervonden bij de inrichting ervan, bleek dat zich een versoepeling van de reglementering opdrong, indien men - in het belang van de veiligheid en de leefbaarheid - systematischer en op grotere schaal verblijfsgebieden als zone 30 wil afbakenen.

    De reglementering in verband met de vereisten voor het inrichten van zones met een snelheidsbeperking van 30 km per uur werd daarom herzien en op veel punten versoepeld, dit wil ook zeggen minder duur gemaakt. Het vertrekpunt blijft evenwel dat de snelheidsbeperking die voortvloeit uit de signalisatie ondersteund moet worden door andere maatregelen.Van dit principe afwijken zou de geloofwaardigheid van de reglementering aantasten. De nieuwe voorschriften hebben betrekking op de bepaling van de vereisten voor het instellen en inrichten van zones met een snelheidsbeperking tot 30 km per uur:

    1 De toegangen tot de zone moeten duidelijk herkenbaar zijn door de plaatsgesteldheid, door een inrichting of door beide.

    2 Binnen de zone moet de snelheid teruggebracht worden tot 30 km per uur door maatregelen inzake organisatie van het verkeer of het parkeren, infrastructuur of door andere aanpassingen in het straatbeeld of door combinatie van deze maatregelen. Dit artikel betekent de meest essentiële vernieuwing ten opzichte van het vorig besluit. Voorheen was enkel sprake van snelheidsremmende ingrepen, hetgeen duidt op infrastructurele ingrepen. Nu is een bredere waaier van mogelijkheden aangeboden onder meer met als doel de aanlegkosten te beperken, namelijk :

    1. maatregelen inzake de organisatie van het verkeer.

    2. maatregelen inzake het parkeren.

    3. maatregelen inzake infrastructuur.

    4. aanpassingen van het straatbeeld.

    Voorstel van afbakening/uitbreiding zone 30

    In het ‘witboek’ van de Staten-Generaal verkeersveiligheid wordt voorgesteld om alle districtskernen en het volledige gebied binnen de Leien prioritair als zone 30 af te bakenen. De dienst mobiliteit en verkeer van het bedrijf stadsontwikkeling heeft nu voor het district Ekeren een voorstel van afbakening/uitbreiding van een zone 30 uitgewerkt, rekening houdend met onder andere:

    1 de vooropgestelde wegencategorisering en selectie van verblijfsgebieden uit het Mobiliteitsplan Antwerpen;

    2 de selectie van stedelijke wijk- en buurtcentra uit het Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen;

    3 objectieve ongevallendata van de lokale verkeerspolitie;

    4 reeds door de gemeenteraad goedgekeurde zones 30 (schoolomgevingen) op het grondgebied van het district Ekeren.

    Voorgesteld wordt om het centrum van het district Ekeren samen met een aantal bestaande zones 30 schoolomgeving en de bestaande zone 30 “Bund en omgevingte clusteren tot één logische aaneengesloten zone 30. Op deze wijze ontstaat één geclusterde zone 30 dat gelegen is tussen Schoonbroek - Bilderdijkstraat, Kloosterstraat, Blarenstraat (incl.), Driehoekstraat (wegsegment tussen Dorpstraat en Korte Sterrestraat incl.), Bund (incl.), Statiestraat, Veltwijcklaan (tot Frans Harrewijnlaan), Zuster Nathaliestraat (incl.) – Pastoor De Vosstraat (incl.) – Villapark (incl.), Frans Harrewijnlaan (incl.), Steenstraat (wegsegment tussen Frans Lenaertsstraat en Klein Hagelkruis incl.) en de districtsgrens.

    (Opm.: De opgegeven straten vormen de grens en behoren dus niet tot de zone 30, tenzij anders aangegeven).

    Argumentatie voor de voorgestelde afbakening:

    1 Het voorgestelde gebied ligt volgens het Mobiliteitsplan Antwerpen volledig binnen de afbakening van de bebouwde kom ‘Ekeren’.

    2 Het voorgestelde gebied is in het Mobiliteitsplan Antwerpen als woon- en verblijfsgebied geselecteerd waarbinnen de woon- en centrumfuncties primeren boven de verkeersfunctie.

    3 Alle straten gelegen in de voorgestelde afbakening behoren in het mobiliteitsplan tot de lokale wegen type III. Dit zijn wegen waar de verblijfs- en woonfunctie primeert boven de verkeersfunctie. Uitzonderingen hierop zijn Groot Hagelkruis en de Veltwijcklaan. Deze zijn geselecteerd als lokale weg type II, ‘wijkverzamelweg’.

    4 In het Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen werd onder andere de Dorpstraat, omgeving Kristus Koningsplein en Markt geselecteerd als stedelijk wijk- en buurtcentrum.

    5 Uit de ongevallencijfers van de lokale verkeerspolitie Antwerpen (2006-2008) blijkt dat er in de voorgestelde zone in totaal 211 ongevallen gebeurden, waarvan 52 ongevallen met letsel(s). Ongeveer 70% van de letselongevallen gebeurden op lokale wegen met een (huidig) snelheidsregime van 50 km/u. In totaal waren 56 (brom)fietsers en/of voetgangers betrokken in de ongevallen.

    6 Door de voorgestelde uitbreiding en clustering van de bestaande zones 30 (schoolomgevingen) ontstaat één logische en aaneengesloten zone 30. Dit maakt het voor de verschillende weggebruikers véél duidelijker en leesbaarder en vergroot bijgevolg de kans op naleving van het gewenste snelheidsregime. De communicatie naar de burger is ook duidelijker.

    Plan van aanpak 1ste fase

    Omwille van de bijhorende werkbelasting stelt het bedrijf stadsontwikkeling een gefaseerde en gebiedsgerichte aanpak voor deze eerste fase ‘uitbreiding en clustering van zone 30 gebieden’ voor:

    1 Gefaseerde aanpak in twee reeksen:

    Per district wordt in eerste instantie één (nieuwe of geclusterde) zone 30 afgebakend. Voor het onderzoek naar de inrichting van deze zone 30 gebieden en de uitwerking van de verkeersbegeleidende ingrepen wordt gewerkt met twee reeksen van elk vier zone 30 gebieden. De indeling van kernen in reeks 1 of reeks 2 gebeurt op basis van kandidaatstelling door de districten en op basis van volgende criteria:

    - bestaan van een wijkcirculatieplan (in voorontwerp of opgestart) voor de betreffende zone 30

    - graad van verkeersonveiligheid in het betreffende gebied

    2 Gebiedsgerichte aanpak:

    Er wordt voor geopteerd om zone per zone aan te pakken. Per zone 30 wordt een richtplan (of strategisch plan) opgemaakt. Dit richtplan, dat zal worden opgemaakt in nauw overleg met het district (en indien gewenst ook met de bewoners), omvat een totaalpakket van gewenste (infrastructurele) maatregelen voor de inrichting van de zone 30, een timing voor uitvoering en een kostenraming.

    Het strategisch plan zal vervolgens ter goedkeuring worden voorgelegd aan het district. Na goedkeuring worden de voorziene infrastructurele ingrepen uitgewerkt in ontwerp- en uitvoeringsplannen die de procedure van de plenaire vergadering openbaar domein zullen doorlopen. Deze uitvoeringsplannen zullen na goedkeuring door het districtscollege geleidelijk tot uitvoering worden gebracht, afhankelijk van de budgettaire mogelijkheden.

    Er wordt gekozen voor een gebiedsgerichte aanpak omwille van de volgende redenen:

    1 zodat de verkeerspolitie advies kan geven over omleidingen

    2 de communicatie naar de burger

    3 de spreiding van de werkbelasting

    Timing (aanpassing van oorspronkelijk vooropgestelde timing):

    Mijlpaal 1

    Principiële goedkeuring door het stadscollege van plan van aanpak voor de realisatie van bijkomende en/of clustering van bestaande zone 30 gebieden en kennisname van het voorstel van afbakening van één zone per district.

    Timing: mei 2009

    Mijlpaal 2

    Kandidaatstelling en advies ontvangen van de respectievelijke districtscolleges betreffende het voorstel van afbakening zone 30-gebieden in de districtskernen.

    Timing: eind februari 2010

    Mijlpaal 3

    Advies ontvangen van de respectievelijke districtscolleges betreffende aanvullend (verkeers)reglement voor de afgebakende zone 30 in de districtskernen.

    Timing: mei 2010

    Mijlpaal 4

    Goedkeuring door de gemeenteraad van aanvullend (verkeers)reglement voor alle afgebakende zone 30 gebieden in districtskernen en plaatsen van verkeersborden F4a en F4b (tegen 1 september 2010).

    Timing: GR eind juni 2010

    Mijlpaal 5

    Strategisch plan voor de inrichting van een eerste reeks (nieuw) afgebakende zone 30 gebieden klaar. Dit plan behelst onder andere een lijst van vereiste en wenselijke (infrastructurele) ingrepen per zone 30 met een voorstel tot prioritering.

    Timing: juni 2010

    Mijlpaal 6

    Strategisch plan voor de inrichting van een tweede reeks (nieuw) afgebakende zone 30 gebieden klaar. Dit plan behelst onder andere een lijst van vereiste en wenselijke (infrastructurele) ingrepen per zone 30 met een voorstel tot prioritering.

    Timing: december 2010

    Mijlpaal 7

    Principiële goedkeuring door de districtcolleges van het strategisch plan voor de inrichting van de nieuwe zone 30 (reeks 1) + voorzien in begroting van de betreffende districten.

    Timing: september 2010

    Mijlpaal 8

    Principiële goedkeuring door de districtcolleges van het strategisch plan voor de inrichting van de nieuwe zone 30 (reeks 2) + voorzien in begroting van de betreffende districten.

    Timing: januari 2011

    Mijlpaal 9

    Conceptschetsen van alle (infrastructurele) maatregelen voor de 1ste reeks afgebakende zone 30 gebieden klaar en procedure ‘plenair overleg openbaar domein’ opgestart.

    Timing: november 2010

    Mijlpaal 10

    Conceptschetsen van alle (infrastructurele) maatregelen voor de 2de reeks afgebakende zone 30 gebieden klaar en procedure ‘plenair overleg openbaar domein’ opgestart.

    Timing: maart 2011

    Mijlpaal 11

    Uitvoeringsplannen van alle (infrastructurele) maatregelen voor de 1ste reeks afgebakende zone 30 gebieden klaar voor goedkeuring district.

    Timing: mei 2011

    Mijlpaal 12

    Uitvoeringsplannen van alle (infrastructurele) maatregelen voor de 2de reeks afgebakende zone 30 gebieden klaar voor goedkeuring district.

    Timing: oktober 2011

    Zoals in het mijlpalenplan voorzien, dient het invoeren van elke zone 30 voorwerp uit te maken van een aanvullend (verkeers)reglement. Dit aanvullend reglement wordt vastgesteld door de gemeenteraad na een formele adviesronde van de respectievelijke districten. Districten zullen dus twee maal om advies worden gevraagd. Een eerste maal op een voorstel van afbakening en een tweede maal op de formalisering van de zone 30 in een aanvullend (verkeers)reglement. Omwille van de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid is het wenselijk om de zone 30 stelselmatig en consequent verder in te voeren in alle woon- en verblijfsgebieden. Het voorstel van afbakening uit de Staten-Generaal moet dan ook worden begrepen als een eerste fase in deze verdere uitbreiding, clustering en invoering van zone 30 gebieden over de hele stad.

    Het college vraagt aan de districten dan ook een duidelijk engagement voor het stelselmatig en consequent verder afbakenen en inrichten van zone 30 gebieden binnen hun districtsgrenzen.

    Financiële gevolgen

    Dit besluit heeft voor het district in principe geen financiële gevolgen.

    Besluit

    Artikel 1

    Het districtscollege beslist het plan van aanpak goed te keuren voor het invoeren/uitbreiden van zone 30 gebieden in uitvoering van de Staten-Generaal van de verkeersveiligheid die plaatsvond op 10 april 2008.

    Artikel 2

    Het districtscollege beslist volgend voorstel van afbakening en uitbreiding van de zone 30 goed te keuren:

    Het woon- en verblijfsgebied gelegen tussen Schoonbroek - Bilderdijkstraat, Kloosterstraat, Moretuslei (incl.), Driehoekstraat (wegsegment tussen Dorpstraat en Korte Sterrestraat incl.), Bund (incl.), Statiestraat, Veltwijcklaan (tot Frans Harrewijnlaan), Zuster Nathaliestraat (incl.) – Pastoor De Vosstraat (incl.) – Villapark (incl.), Frans Harrewijnlaan (incl.), Steenstraat (wegsegment tussen Frans Lenaertsstraat en Klein Hagelkruis incl.) en de districtsgrens.

    (Opm.: Tenzij anders vermeld, vormen de opgegeven straten de grens en behoren dus niet tot de zone 30).

    Artikel 3

    Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.

    21-01-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    19-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het gebouw van de Sint Lucaskliniek

    Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter districtsraad;
    De heren Koen Palinckx, Christophe Thomas, mevrouw Sabine Coene, de districtsschepenen, de heer Freddy Geens, mevrouwen Yolande Boudewijns, Ilse De Schutter, de heren Freddy Wens, Erik Bernard, Kurt Van Noten, Marc Elseviers, mevrouwen Christel Luyckx, Elke Van Espen, Nancy Verrijke, de heer Steven De Schepper, mevrouw Emelie Smits, de heren Louis Van Gasse, Luc Van Berlo, Benoit Mores, de leden; de heer Dirk Platteau, secretaris.
    Verontschuldigd : mevrouw Nancy Verrijke

    Openbare zitting van 14 december 2009
    districtsraadsbesluit: 1542 van maandag 14 december 2009

    1 Interpellatie van raadslid Freddy Geens. Het gebouw van de gewezen Sint-Lucaskliniek. (Jaarnummer 1542)
    Auteur: Elsy De Backer

    Vraag
    In oktober 2008 interpelleerde ik het districtsbestuur in verband met de mogelijke afbraak van het
    gebouw van de gewezen Sint-Lucaskliniek. Het districtscollege deelde op de Raad van 20 oktober 2008 het volgende mee.
    Voorzitter Ronny Kruyniers wijst er op dat het vredegerecht nog steeds in de voormalige Sint-Lucaskliniek zetelt, maar dat het tijdelijk zal verhuizen naar de Noorderlaan. Volgens districtsschepen Koen Palinckx zijn deze geruchten al meer dan een jaar oud. Het contract voor de huisvesting van het vredegerecht loopt af op het einde van dit jaar. Er is een akkoord met RVT Christine voor het oprichten van serviceflats. Vzw Klina zoekt een herbestemming in de richting van de ouderenzorg, in het kader van het nieuwe ouderendecreet. Een tweede piste is om de gebouwen te slopen, de gronden te laten beplanten en de site open te stellen als buurtpark, totdat er een nieuwe bestemming aan kan gegeven worden. De renovatie van het kasteeltje wordt geschat op 3,6 miljoen euro. Het is gebouwd in 1903. De verschillende instanties die met erfgoed bezig zijn, hebben al laten weten dat het gebouw niet in aanmerking komt voor bescherming. Het grote park dat aan het kasteel verbonden was, is al vanaf 1945 verkaveld, RVT Christine is op deze locatie gebouwd, en ook aan het kasteel zelf werden veel bijgebouwen geplaatst. Het beeldbepalende landschap is dus totaal verdwenen. Dit wil niet zeggen dat het gebouw niet
    behouden kan blijven, maar er is nog een hele weg af te leggen tussen de wens tot afbraak en de daadwerkelijke afbraak. Het districtscollege zal het dossier verder opvolgen, samen met de verschillende bevoegde instanties.
    Ondertussen werd vernomen dat Fedasil het gebouw zou verlaten tegen of rond de jaarwisseling.
    Ik vermoed dat het gebouw dan volledig leeg zal staan.
    Wat is het resultaat van het verder opvolgen door het districtsbestuur van dit dossier?
    Wat gaat er verder gebeuren met dit gebouw?

    Antwoord
    Districtsschepen Koen Palinckx meldt dat er in dit dossier weinig nieuws te melden valt. Het standpunt van het districtscollege, zoals dat geformuleerd is in de districtsraad van 26 november 2007 blijft hetzelfde: het districtscollege heeft geen belangstelling voor het gebouw, er moet rekening worden gehouden met de bestemming (zone voor openbaar nut) zoals dat in het gewestplan is voorzien. De bijgebouwen zullen op termijn worden afgebroken.
    Klina heeft nog geen enkele officiële vraag ingediend (sloopvergunning, bouwvergunning) en er kan dus nog geen formeel advies worden geformuleerd.
    De dienst monumentenzorg van de stad Antwerpen is in juni ter plaatse geweest, en zijn van oordeel dat het oude Laarhof niet mag afgebroken worden. Ook de dienst Onroerend erfgoed van de Vlaamse Gemeenschap vindt dat het oude kasteeltje niet mag afgebroken worden. Dit zijn echter louter raadgevende adviezen.

    Freddy Geens stelt vast dat de bijgebouwen zullen afgebroken worden, maar dat het kasteeltje zal behouden blijven, en vraagt of de stad (AG Vespa) geïnteresseerd is in het gebouw.
    Koen Palinckx antwoordt dat een schatting van Klina heeft uitgewezen dat de kosten voor renovatie van de gebouwen 3,6 miljoen euro bedragen, en dat er via de stad geen intentie werd genoteerd om deze site een herbestemming te geven in een stedelijke context. Freddy Geens wijst erop dat dit terrein belangrijk is voor de buurt, niet alleen wat de afbraak betreft, maar vooral wat betreft een nieuwe bestemming.
    Koen Palinckx meldt dat het districtscollege dit dossier mee zal opvolgen.
    Districtsvoorzitter Ronny Kruyniers wijst erop dat het asielcentrum eind januari 2010 sluit, dat gevraagd is aan de politie om extra controle te houden als de gebouwen leegstaan, en dat aan Klina gevraagd werd om de ramen en deuren dicht te timmeren om ongewenst bezoek te vermijden.

    19-01-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Princiepsbeslissing rond parkeerproblematiek

    Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter;

    de heren Koen Palinckx, Christophe Thomas, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen; de heren Dirk Platteau, districtssecretaris; Eddy Van Thillo, plv. districtssecretaris

    Verontschuldigd : de heer Dirk Platteau

    Zitting van dinsdag 29 december 2009.

    bureaubesluit: 5071 van dinsdag 29 december 2009

    4 District Ekeren. Princiepsbeslissing rond parkeerproblematiek.

    De dienst mobiliteit en verkeer legt drie mogelijke scenario's voor als oplossing voor de parkeerproblematiek in een aantal straten in Ekeren.

    Vastleggen scenario. Concretisering beleidsrichtlijn (Jaarnummer 5071)

    Beleidsrichtlijn, bestuursakkoord ek 2007-2012, 197

    Auteur: Mark Monte

    Motivering

    Voorgeschiedenis

    Met haar collegiale brief van 30 juli 2008 vroeg het districtscollege aan GAPA om een onderzoek op te starten naar een oplossing voor de parkeerproblematiek voor 20 prioritaire straten. In het schrijven van 13 maart 2009 werd deze vraag herhaald.

    Feiten en context

    Omwille van een strenger handhavingsbeleid inzake parkeren ontving het district klachten van bewoners uit een heel aantal straten in Ekeren. Op basis van het aantal klachten werd een lijst opgesteld met straten waar de parkeerproblematiek moest bekeken worden. Het gaat over de volgende straten:

    Ekeren centrum

    Kouter Wilgehoevestraat Neerhofstraat

    Ekeren Donk

    Gravenlaan Stadhouderslaan Vorsterslaan Hertogenlaan Willebeeklaan Laathoflaan Keurelaan Kretenborglaan Kluislaan Klaverveldenlaan

    Ekeren Mariaburg

    Frans Standaertlei Gerarduslei Schepersveldlei Maria-Theresialei Oudstrijderslei Lodewijk Andersonstraat

    Juridische grond

    Er dient rekening gehouden te worden met de gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid.

    Argumentatie

    Door het parkeerbedrijf en de dienst mobiliteit werd op basis van plaatsbezoeken, de afmetingen van de rijbaan en de locatie van de inritten onderzocht of er bijkomende maatregelen mogelijk waren en welke het best ingevoerd kunnen worden. Mogelijke maatregelen zijn:

    - Het toelaten van parkeren op de berm indien deze berm hiervoor is aangepast;

    - Het invoeren van een enkele rijrichting met dubbelzijdig parkeren indien dit past in de wijkcirculatie;

    - Het dusdanig organiseren van het parkeren dat er maximaal gebruik wordt gemaakt van de zijde met de meeste parkeerplaatsen;

    - Het aanpassen van de weginfrastructuur zodanig dat tweezijdig parkeren wel is toegelaten

    Voor de geselecteerde straten in de wijk Mariaburg wordt voorgesteld om de bepalingen van het wijkcirculatieplan Mariaburg uit te voeren. Dit betekent het invoeren van enkelrichtingen en het vastleggen van de parkeerzones met behulp van de nodige signalisatie voor volgende straten (of delen van straten): Frans Standaerdlei, Schepersveldlei, Maria Theresialei en Oudstrijderslei. Voor de Gerarduslei beperkt het voorstel zich tot het invoeren van parkeerzones met behulp van de nodige signalisatie. Per segment zal bepaald worden aan welke zijde van de straat het meeste parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Aan deze zijde zal het parkeren wettelijk toegelaten worden. De parkeerproblemen in de Lodewijk Andersonstraat worden opgelost binnen het project voor de heraanleg van de voetpaden in deze straat. In al deze straten zal het parkeren maar mogelijk zijn aan één zijde van de straat. Een mogelijk nadeel van deze werkwijze is een snelheidsverhogend effect. In de huidige toestand parkeert men willekeurig in deze straten waardoor er frequente asverschuivingen ontstaan met een snelheidsremmende effect. Binnen dit voorstel zal men hoogstens een asverschuiving hebben op de overgang tussen twee segmenten (met andere woorden op de kruispunten).

    Op basis van deze plaatsbezoeken wordt voorgesteld om voor de Kretenborglaan, Kluislaan en Klaverveldenlaan geen verdere initiatieven te nemen. In deze straten bestaat de bebouwing uit halfopen bebouwing of open bebouwing met voldoende ruime parkeervoorzieningen op eigen terrein. Bewoners moeten hier enkel in uitzonderlijke omstandigheden parkeren op de rijbaan.

    Voor bezoekers zijn er voldoende parkeermogelijkheden in de straat om op een wettelijke manier te parkeren zonder daarbij de doorgang te hinderen. Indien nodig kunnen de bewoners geïnformeerd worden over de wettelijke bepalingen inzake parkeren.

    Voor de overige straten moet een oplossing gezocht worden met behulp van de hierboven voorgestelde maatregelen. Het toestaan van parkeren half op de berm en half op de rijbaan kan enkel indien de bermen hiervoor voldoende zijn aangepast en er voldoende waarborgen zijn voor de veiligheid van zwakke weggebruikers (het zogenaamde STOP-principe). Tot op heden is er geen duidelijkheid over het feit dat de bestaande voetpaden fysiek in staat zijn om deze extra belasting te dragen. De veiligheid voor de zwakke weggebruikers kan bovendien niet gegarandeerd worden. De parkeerzones zijn niet afgebakend waardoor voertuigen geen duidelijke begrenzing hebben waarbinnen ze kunnen parkeren en voetgangers verwachten zich niet aan parkerende voertuigen. Bijgevolg wordt voorgesteld om deze maatregel enkel te bekijken indien er meer duidelijkheid is over de staat van de voetpaden en mits een duidelijke afbakening van de parkeerzones.

    Het dubbelzijdig parkeren op de rijbaan is enkel mogelijk indien de beschikbare rijbaanbreedte het toelaat om een enkele richting in te voeren met aan weerszijde parkeerstroken. Op basis van de beschikbare rijbaanbreedtes zal dit enkel mogelijk zijn voor de Wilgehoevestraat en de Willebeeklaan. We stellen voor om in de Wilgehoevestraat een enkelrichtingscirculatie in te voeren vanaf het kruispunt Kouter-Wilgehoevestraat in de richting van de Andernachstraat en dit tot aan het andere kruispunt Kouter-Wilgehoevestraat. De keuze voor deze rijrichting zal de eenvoudigste oplossing zijn voor de verkeersafwikkeling op het kruispunt Kouter- Wilgehoevestraat. De verkeersintensiteiten in de Kouter zullen toenemen als gevolg van de enkele richting.

    Voor de Willebeeklaan stellen we voor om tussen de Oude Landen en de Keurelaan een enkele richting in te voegen in de richting van de Keurelaan. Op deze wijze wordt de verkeerssituatie op het kruispunt Oude Landen-Willebeeklaan vereenvoudigd. Doordat de Pagelaan de belangrijkste toegang wordt voor de wijk tussen de Vazallaan en de Willebeeklaan, zullen de verkeersintensiteiten hier toenemen.

    De overige straten hebben een maximale breedte van 6,6 meter of minder waardoor bij dubbelzijdig parkeren een rijbaan van maximaal 2,6 meter overblijft. Dit is te krap voor een vlotte circulatie. Bijgevolg zullen we het parkeren hier moeten beperken tot één zijde van de rijbaan. De dienst mobiliteit en het parkeerbedrijf zijn van mening dat men hierbij best niet kan kiezen voor beurtelings parkeren. Dit levert steeds problemen op bij de overgang van het parkeren van de ene naar de andere zijde van de straat. Bovendien verschilt de parkeercapaciteit aanzienlijk tussen de beide kanten van de betrokken straten. In straten met voor het merendeel bel-etage woningen met garages en verharde voortuinstroken waarop geparkeerd wordt is dit de enige objectieve methode waarop parkeerzones kunnen vastgelegd worden. Een mogelijk nadeel van deze werkwijze is wel een snelheidsverhogend effect. Met dit voorstel zal men enkel asverschuiving hebben op de overgang tussen twee segmenten (met andere woorden op de kruispunten).

    Omwille van deze reden stelt de dienst mobiliteit voor om het parkeren te organiseren aan de even zijde in volgende straten:

    - Laathoflaan

    - Keurelaan

    - Willebeeklaan (doodlopende deel)

    - Hertogenlaan (tussen de Oude Landen en de splitsing ter hoogte van het middeneiland)

    - Kouter (tussen Neerhofstraat en Wilgehoevenstraat, kant Kloosterstraat) en aan de oneven zijde in volgende straten:

    - Stadhouderslaan

    - Gravenlaan

    - Neerhofstraat

    - Kouter (tussen Neerhofstraat en Wilgehoevenstraat, kant Andernachstraat)

    Voor de Vorsterlaan is de parkeercapaciteit aan beide kanten van de straat identiek. Bijgevolg is er geen voorkeur om het parkeren te organiseren aan de even of oneven zijde. Een mogelijkheid bestaat erin om te werken met een asverschuiving in functie van de snelheidsremming. Het vastleggen van de parkeerzones in een omgeving met veel bel-etage woningen zorgt er wel voor dat een deel van de bewoners voor hun eigen garage op straat kunnen parkeren terwijl andere bewoners steeds hun oprit of garage moeten gebruiken. In afwachting van een infrastructurele oplossing is dit echter de beste optie. Men kan er ook nog steeds voor kiezen om de huidige regeling te behouden. Men parkeert dan willekeurig in deze straten waardoor er frequente asverschuivingen ontstaan met een snelheidsremmende effect. De bewoners kunnen daarbij gewezen worden op de wettelijke bepalingen inzake parkeren.

    Voordat er een definitieve keuze komt stellen we voor om de bewoners te bevragen aan de hand van de mogelijke opties die hiervoor werden beschreven.

    Financiële gevolgen

    Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen voor de stad.

    Besluit

    Artikel 1

    Het districtscollege besluit om de voorgestelde werkwijze goed te keuren en geeft de opdracht aan de dienst mobiliteit en het parkeerbedrijf om deze oplossing tegen eind januari 2010 verder uit te werken. Bij de verdere uitwerking moet de parkeerbalans in beeld gebracht worden.

    Artikel 2

    Het districtscollege geeft de opdracht om de bewoners van de betrokken straten te bevragen aan de hand van de verschillende mogelijke scenario’s.

    Artikel 3

    Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.

     

    19-01-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van De Weyngaertplein Nieuwe aanleg van het plein.

     

    Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter;

    de heren Koen Palinckx, Christophe Thomas, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen; de heren Dirk Platteau, districtssecretaris; Eddy Van Thillo, plv. districtssecretaris

    Verontschuldigd : de heer Dirk Platteau

    bureaubesluit: 5078 van dinsdag 29 december 2009

    Ekeren A-Punt

    5 Van De Weyngaertplein. Nieuwe aanleg van het plein. Conceptnota. Opstarten procedure. Goedkeuring. Concretisering beleidsrichtlijn (Jaarnummer 5078)

    Het district wenst te investeren in een nieuwe aanleg van de Van De Weyngaertplein, district Ekeren.

     

    Agendapunt, districtsraad, open, 24/12/2009, jaarnummer 555

    Auteur: Daniel Jacops

     

    Procedure openbaar domein. Meerjarenplanning. Engagement Goedkeuring districtscollege 24/01/2008 245

     

    De huidige situatie is niet ideaal. Het asfalt is versleten en wordt opgedrukt door de bestaande bomen. Rond de kerk ligt geen volwaardig voetpad en de plantvakken zijn asymmetrisch en versleten. Om dit te verbeteren wenst het districtscollege het plein te verfraaien.

    Juridische grond

     

    Met het besluit van de gemeenteraad van 20 maart 2000 (jaarnummer 619), aangepast bij het gemeenteraadsbesluit 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307), kregen de districten de bevoegdheid over het decentraal publiek domein, groenvoorziening en openbare werken.

     

    De gemeenteraad keurde op 22 juni 2004 de samenwerkingsovereenkomst met AWW/Aquafin goed. Vanaf 1 juli 2004 is de riolering een bevoegdheid van AWW.

     

    Het plein is deels ingericht als speel- en sportterrein. De bodemkwaliteit is onvoldoende om kwalitatief groen aan te leggen. De aanwezige beplanting op en rond het plein dient te worden herbekeken. De integratie van het speelterrein in het ontwerp is een belangrijk gegeven. De straten rond het plein geven een onverzorgde indruk. De toestand rond de huidige schoolomgeving is niet veilig en ziet er verouderd uit. Al deze facetten kunnen apart of in zijn geheel worden verbeterd.

     

    Voor het Van de Weyngaertplein zijn er drie scenario’s mogelijk. Het districtscollege kan opteren voor één van volgende opties zodat er een duidelijk begrensde opdracht kan gegeven worden.

     

    Enkel het speelterrein en de ondergronden aanpakken is een minimale ingreep. Als in de toekomst het hele plein heraangelegd kan worden is het jammer dat hier reeds geïnvesteerd is, zonder te kijken naar het geheel. Bij een latere heraanleg en dus een nieuw ontwerp voor het hele plein, zullen de toestellen en looplijnen waarschijnlijk fout geplaatst zijn. Ook kunnen er dan andere ideeën gemaakt worden voor het speelgedeelte. Om het plein mooier te maken met deftige ondergronden (gras groeit niet goed onder de grote bomen) is voor een beperkte ingreep een budget van circa 150 000 EUR verreist.

     

    Het speelterrein , de schoolomgeving, de groenzone rond de kerk en de laanbeplanting vande straten rond het plein kunnen aangepakt worden. Dit is een minimale ingreep om het plein te verfraaien (tekst zie bijlage). De wortels van de sierkerselaars drukken nu de verharding op, wanneer we de laanbeplanting vernieuwen moeten de voetpaden ook opnieuw aangelegd worden. Voor dit voorstel is een budget verreist van circa 300 000 EUR. Het plein zal er wel fraaier uit zien en wordt een hele verbetering. Doch kunnen je merken dat er in de loop der jaren allerlei verschillende ingrepen plaats vonden.

     

    De ideale scenario is om het heel het plein, inclusief de rijweg, te bekijken van gevel tot gevel. Hiervoor is een budget verreist van circa 600 000 EUR. De uitwerking geeft een mooi samenhangend plein met materialen die op elkaar afgestemd zijn.

     

    Tekst vindt u als bijlage.

     

    Afhankelijk van de keuze zal het nodige krediet voorzien worden. Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.

     

    Het districtscollege beslist om de heraanleg van het Van De Weyngaertplein te bekijken in een globale visie, te kaderen in de opmaak van het RUP-Mariaburg.

    Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.

    Artikel 2

    Besluit

    Artikel 1

    Financiële gevolgen

    Groen

    Scenario 3

    Scenario 2

    Scenario 1

    Ontwerp

    Argumentatie

    Riolering

    Binnengemeentelijke decentralisatie

    Feiten en context

    Motivering

    Voorgeschiedenis

    Zitting van dinsdag 29 december 2009.

    19-01-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    18-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bewoners en buren in ziekenhuis met CO-vergiftiging

    Bron : De Standaard

    EKEREN - Vier personen zijn zaterdagochtend in het Stuivenbergziekenhuis beland met een CO-vergiftiging. Het incident vond plaats in de Laathoflaan in Ekeren. Een 14-jarige jongen was bij de buren om hulp komen aankloppen omdat hij zich draaierig voelde. Ook zijn 41-jarige mama en de kat waren ziek op de grond gevallen. De buurman ging kijken en vermoedde meteen een CO-intoxicatie. De brandweer mat bij aankomst een heel hoge co-concentratie. De oorzaak lag bij een slecht werkende gasboiler in de garage.

    18-01-2010 om 12:45 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    17-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ademloos dient klacht in tegen vergunningen Noriant voor werven

    Bron : GVA

    Het actiecomité Ademloos dient een klacht in tegen de vergunning die uitgereikt werd aan het bouwconsortium Noriant voor de aanlegging van werven.

    Het actiecomité, bekend van de handtekeningeninzameling voor een Antwerpse volksraadpleging over de Lange Wapper, gaat hier namelijk niet mee akkoord. Tegen de 13 aanvragen voor vergunningen voor werfzones gaat Ademloos een klacht indienen. Voor twee aanvragen is dit reeds gebeurd.

    De werfzone die Noriant wil inrichten zou gesitueerd zijn in de omgeving van het Sportpaleis in Deurne-Noord. Buurtbewoners werden daarover al per brief geïnformeerd.

    Referendum

    De Oosterweelverbinding werd in oktober nog weggestemd door de Antwerpenaars in een referendum. Vervolgens werd binnen de Vlaamse regering beslist dat er verschillende werkgroepen zouden worden ingericht om zich te buigen over een oplossing voor het heikele Antwerpse mobiliteitsdossier.

    TVB

    17-01-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    16-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BAM: "Noriant beslist hoe het tewerk gaat"

    Bron : HLN

    De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) zegt op dit moment geen enkele stap te zetten in verband met de Oosterweelverbinding en het Lange Wapper-viaduct. "Wij staan aan de zijlijn en wachten af", zegt woordvoerder Nick Orbaen. Hij wijst erop dat er met het aannemersconsortium Noriant een resultaatsverbintenis is als er een bouwvergunning zou komen en zegt dat Noriant beslist hoe het daarvoor tewerk gaat.
     
    "Stel dat de bouwvergunning er komt, dan hebben wij met Noriant een verbintenis dat zij voor zoveel geld en binnen de gestelde tijd de Oosterweelverbinding zullen uitvoeren", legt Orbaen uit. "Hoe zij dat doen, is aan hen. Mogelijk willen zij ervoor zorgen dat de administratie in orde is opdat ze geen tijd verliezen, als de werken kunnen starten."
     
    Orbaen benadrukt dat het dan een beslissing is van Noriant - niet van de BAM - om een milieuvergunningsaanvraag in te dienen. Hij verwijst nog naar de werkgroepen die de Vlaamse regering heeft opgericht en stelt dat het initiatief op dit moment in Brussel ligt. (belga/lpb)

    07/01/10 15u11

    16-01-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oosterweel lost problemen voor randgemeentes niet op

    Bron : GVA

    Een derde verbinding tussen de twee oevers van de Schelde lost het sluipverkeer in de Antwerpse rand niet op. E17, E19, E313 en A12 zullen blijven overstromen.

    Net omdat die snelwegen overvol zitten, wijken automobilisten uit naar de secundaire wegen en slibben ook de dorpskernen dicht. Dat fenomeen vindt plaats in de zuidoostrand van de stad, maar ook in de noordrand. Het probleem zit verschillende burgemeesters dwars. Ze bestelden studies bij intercommunale Igean en het werd opgepikt in de commissie Mobiliteit van het Vlaams parlement.

    Minister Hilde Crevits (CD&V) erkent de problemen waarvoor haar voorgangster Kathleen Van Brempt al een studie bestelde. Maar een concreet actieplan bleef uit, ook al omdat de regeringswissel ertussen lag. Daardoor zijn de problemen allerminst opgelost. Sophie De Wit (N-VA) stelt vast dat het overlegplatform Mobiliteit Zuid Oost (Mozo) bijna een praatbarak is geworden en dat was nooit de bedoeling.

    Intussen hebben allerhande studies uitgewezen dat niet alleen de zuidoostrand dichtslibt, maar ook de noordrand van de stad én de oostrand. Daar zie je dagelijks dat de snelwegen die naar de Antwerpse Ring leiden, vol- en overstromen.

    Oplossingen

    Mogelijke oplossingen zijn bijvoorbeeld een ring rond Brecht, zodat Brecht, Brasschaat en Ekeren niet vol sluipverkeer zitten. Aan de andere zijde van de stad zou een vrachtwagenroute veel kunnen oplossen. Momenteel zorgen de camions ervoor dat de zuidoost-rand compleet dichtslibt. Dat heeft voor gevolg dat ook autobussen van De Lijn stilstaan. “Waar heb je aan een fijnmazig netwerk en een toegankelijk openbaar vervoer als het overal stilstaat”, vraagt Dirk De Kort (CD&V), burgemeester van Brasschaat, zich af.

    Minister Crevits neemt de problemen alvast mee naar de werkgroepen voor het DAM-overleg (Duurzame Antwerpse Mobiliteit). Tegelijk wil ze de Mozo-werkgroep organisatorisch, inhoudelijk en met concrete acties steunen.

    JVB

    16-01-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    15-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.En nu snel naar een goed mobiliteitsplan

    Bron : GVA

    Alle feestelijkheden zijn voorbij, we kunnen dus over tot de orde van de dag. En dat betekent: terug naar Oosterweel, want januari wordt een belangrijke maand in dat dossier. Niet alleen omdat de Raad van State mogelijk het ruimtelijk uitvoeringsplan vernietigt - en daarmee ook de Lange Wapper. Maar ook omdat de fameuze ’Groep van 10’ eind deze maand klaar wil zijn met zijn huiswerk.

    De Groep van 10 ontstond op initiatief van tien prominente Antwerpse havenondernemers en academici, die de Vlaamse regering betere oplossingen wil aanreiken voor het mobiliteitsprobleem. Inmiddels is de groep versterkt met de boegbeelden van de belangrijkste actiegroepen uit Antwerpen, het Waasland en de Voorkempen. Zo is een conglomeraat gegroeid dat Vlaanderen niet zomaar kan negeren.

    De Groep van 10 wil out of the box denken, zoals dat modieus heet. Hij wil verder kijken dan Antwerpen en globale oplossingen distilleren, in plaats van op zoek te gaan naar de grootste gemene deler van wat de vele Antwerpse en Wase burgemeesters in het Vlaams Parlement willen. Met andere woorden: oplossingen die komen van experts, niet van politici en ambtenaren. Want zo is het met het BAM-verhaal ook fout gegaan.

    De Groep van 10 wil ook weg van de zogenaamde randvoorwaarden die al vele jaren gelden: geen tol en geen vrachtwagens in de Kennedytunnel. Het probleem is dat die voorwaarden nog eens zijn verankerd in het Vlaams regeerakkoord van CD&V, NVA en sp.a. Vandaar dat nu achter de schermen koortsachtig wordt gewerkt aan een tracé dat de Oosterweelverbinding toch mogelijk zou maken, met ingrijpende aanpassingen in Merksem. CD&V en N-VA blijven erop hameren dat zonder de Oosterweel zowel financieel als verkeerstechnisch de bodem onder het hele Masterplan wegzakt.

    De Groep van 10 zit op een fundamenteel ander spoor dan de Vlaamse regering. Na bestudering van de mobiliteit in Dublin, Zaragoza en Rotterdam zou hij wel eens tot de conclusie kunnen komen dat de hele visie op Antwerpen als logistieke poort in Europa ingrijpend moet worden gewijzigd. Dat roept angstvisoenen op van jaren van nieuwe vertraging.

    Maar anderzijds geniet een goed structureel plan voor de toekomst onze voorkeur boven een amalgaam van deelplannetjes, bedacht door groepjes van burgemeesters in en rond Antwerpen die alleen maar bezorgd zijn om hun eigen achtertuin.

    door Lex MOOLENAAR

    15-01-2010 om 23:17 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)


    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Mededeling

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    thomas95
    www.bloggen.be/thomas9
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs