Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    ericdemeyer
    www.bloggen.be/ericdem
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    paulnick1946
    www.bloggen.be/paulnic
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    deborah_in_finland
    www.bloggen.be/deborah
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    gip_criel_delphine
    www.bloggen.be/gip_cri
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    fietsplezier
    www.bloggen.be/fietspl
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    heiligerita
    www.bloggen.be/heilige
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    astralis
    www.bloggen.be/astrali
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    22-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afschaffing overweg 21

    Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van
    Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.

    Zitting van vrijdag 4 december 2009 Georganiseerd onder de vorm van een digitaal college
    Iedereen aanwezig.

    collegebesluit: 17269 van vrijdag 4 december 2009
    Stadsontwikkeling A-Punt

    10 Mobiliteit. Infrabel. District Ekeren. Afschaffing overweg 21. Collegiale brief. Goedkeuring. Introductie beleidsrichtlijn (Jaarnummer 17269)
     

    Het college beslist een collegiale brief aan Infrabel goed te keuren waarin het akkoord gaat met de afschaffing van overweg 21 aan de Weerstandersstraat in Ekeren en de vervanging hiervan dooreen fiets- en voetgangerstunnel aan het station Ekeren. Externe factor, vraag van (andere) overheid, 8/06/2007
    Auteur: Mark Monté

    Motivering Voorgeschiedenis
    Met haar brief van 8 juni 2007, gericht aan het college van burgemeester en schepenen, stelt de NV Infrabel voor om overweg 21 aan de Weerstandersstraat te Ekeren af te schaffen om de veiligheid te verhogen. Begin 2007 gebeurde hier een dodelijk ongeval. Infrabel stelt eveneens voor om op dezelfde locatie een onderdoorgang voor voetgangers en fietsers te bouwen. Ze vragen hiertoe een principeakkoord van de stad waarna de procedure kan gestart worden.
    Het districtscollege van Ekeren gaf op 24 september 2009 (jaarnummer 3468) een gunstig advies voor de afschaffing van de overweg en de alternatieve locatie voor de fiets- en voetgangerstunnel, maar vroeg wel om de mogelijkheden voor een verbinding langs de oostzijde van spoorlijn 12 te onderzoeken tussen de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel en de Weerstanderslaan.
    Feiten en context
    Na een plaatsbezoek op 23 oktober 2007, liet de NV Infrabel met haar brief van 30 oktober 2007 aan het college van burgemeester en schepenen weten dat ze akkoord gaan met een alternatieve inplanting van de onderdoorgang aan de stationszijde van de kruisingbrug van de reizigerslijn L 12 met de goederenlijn L 27A. Op deze manier kan de onderdoorgang ook gebruikt worden als verbinding tussen beide perrons van het station Ekeren. Infrabel stelt te zullen instaan voor de kosten van de ruwbouw van de nieuwe onderdoorgang, met toegangstrappen tot de perrons. Infrabel vraagt aan de stad Antwerpen om in te staan voor de aanleg van het fietspad (in de tunnel op de toegangshellingen en het aansluitend traject) en voor de openbare verlichting/pompinstallatie. Mits akkoord moet een voorstel van overeenkomst opgemaakt worden.
    Op 27 april 2009 (jaarnummer 505) aanvaardde de districtsraad van Ekeren het wijkcirculatieplan Mariaburg waarin het district onder andere dit voorstel heeft laten onderzoeken. Uit dit onderzoek is gebleken dat de overweg maar zeer beperkt wordt gebruikt door autoverkeer. De overweg mag afgeschaft worden op voorwaarde dat er een goed alternatief voor de fietsers en de voetgangers beschikbaar is.

    Juridische grond
    Binnengemeentelijke decentralisatie
    Met het besluit van de gemeenteraad van 20 maart 2000 (jaarnummer 619), aangepast bij
    gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307), kregen de districten de bevoegdheid over het decentraal publiek domein, groenvoorziening en openbare werken. Het stadsbestuur blijft echter bevoegd voor alle werken binnen afgesloten convenanten met andere overheden.
    Advies
    In haar advies van 24 september 2009 (jaarnummer 3468) stelt het districtscollege van Ekeren voor om de overweg 21 op reizigerslijn L 12 (Weerstandersstraat) te Ekeren af te schaffen op voorwaarde dat er een goed alternatief wordt uitgewerkt voor voetgangers en fietsers. De alternatieve locatie voor de vervangende fiets- en voetgangerstunnel parallel aan goederenspoorlijn 27A wordt aanvaard. De tunnel moet echter aansluiten op de functionele fietsroute langs het goederenspoor en de non-stop hoofdroute langs reizigerslijn 12. Voor de
    toegangen voor fietsers moet rekening gehouden worden met de normen uit het fietsvademecum.
    Het districtscollege verzoekt Infrabel om deze fiets- en voetgangerstunnel aan te sluiten op de perrons, om zo een tweede verbinding te realiseren tussen de Statiestraat, de parking en de perrons. Tevens vraagt men aan Infrabel om de mogelijkheid voor een bijkomende verbinding te onderzoeken tussen de nieuwe ondertunneling en de Weerstanderslaan langs de oostzijde van reizigerslijn L12.
    Het districtscollege verzoekt het college van burgemeester en schepenen om, in samenspraak met het districtscollege van Ekeren, gesprekken op te starten met de NV Infrabel over de realisatie van dit project.
    Argumentatie
    Stadsontwikkeling/beleid/mobiliteit en verkeer stelt voor om het advies van het districtscollege te volgen. Uit het onderzoek in het kader van het wijkcirculatieplan is gebleken dat de overweg maar zeer beperkt wordt gebruikt door autoverkeer. Deze overweg is vooral belangrijk voor fietsers, als enige gelijkgrondse fietsverbinding tussen Mariaburg en Ekeren-Centrum. Bovendien is de veiligheid voor de fietsers op de spoorbrug van de Schriek beperkt. Anderzijds is het fietscomfort in de Weerstandersstraat beperkt en ontstaan er regelmatig opstoppingen in de Statiestraat en in De Noteschelp als de spoorweg gesloten is. Bijgevolg kan de overweg enkel gesloten worden op voorwaarde dat er een goed alternatief voor de fietsers en de voetgangers beschikbaar is.
    Vanwege het te krappe profiel in de Weerstandersstraat en in De Noteschelp is een fiets- en voetgangerstunnel hier niet mogelijk. De alternatieve locatie voor de vervangende fiets- en voetgangerstunnel parallel aan de goederenspoorlijn 27A sluit aan op de functionele fietsroute langs het goederenspoor waarvan reeds een eerste deel is gerealiseerd. Deze fietsroute is opgenomen in de lijst van te realiseren fietspaden in functie van de doelstelling om 100 km fietspaden aan te leggen. Het district Ekeren en de stad zullen instaan voor de verdere realisatie.
    De omrijfactor voor fietsers vanaf De Noteschelp en de Weerstanderslaan is relatief beperkt en het district Ekeren heeft de intentie om in samenspraak met Infrabel de fietsveiligheid te verhogen op de brug over de Schriek (zoals reeds met succes gebeurd is aan de Veltwijcklaan). Indien ook nog de verbinding tussen de nieuwe ondertunneling en de huidige overweg langs de oostzijde van reizigerslijn L12 kan gerealiseerd worden zal er amper hinder zijn voor de plaatselijke bewoners. De vraag om de fiets- en voetgangerstunnel aan te sluiten op de perrons is zeer terecht. De parkeermogelijkheden in de omgeving van het station van Ekeren zijn geconcentreerd aan de westzijde van het station. Momenteel kan het perron richting Antwerpen enkel bereikt worden via de brug van de Veltwijcklaan. Dit is een aanzienlijke omweg voor gehaaste reizigers waardoor er regelmatig reizigers de sporen kruisen. Voor de aanloophellingen van de fiets- en voetgangerstunnel vraagt het district/stad rekening te houden worden met de normen uit het fietsvademecum.
    Openbaar domein is van oordeel dat een gedeeltelijke participatie door stad en of district in de aansluiting van de fietspaden logisch is, maar dat de installatie en het beheer van de pompinstallatie als ondeelbaar met de tunnel moet beschouwd worden, en dat dus ten laste is van Infrabel.
    Besluit
    Artikel 1
    Het college beslist om onderstaande collegiale brief goed te keuren en over te maken aan Infrabel,
    Ingenieur De Groof, Koningin Astridplein 27, 2018 Antwerpen.
    "Geachte heer,
    Na het plaatsbezoek en het voorstel om de bestaande overweg 21 op de reizigerslijn L12 af te
    schaffen, heeft het district Ekeren dit voorstel laten onderzoeken in het kader van de opmaak van
    het wijkcirculatieplan Mariaburg. Uit dit onderzoek is gebleken dat de overweg maar zeer beperkt
    wordt gebruikt door autoverkeer. Bovendien is er geen opstelruimte voor de overweg zodat er
    regelmatig opstoppingen ontstaan in de Statiestraat en de Notenschelp als de overweg gesloten is.
    Deze overweg is vooral belangrijk voor fietsers, als enige gelijkgrondse fietsverbinding tussen
    Mariaburg en Ekeren-Centrum. Bovendien is de veiligheid voor de fietsers op de spoorbrug van de
    Schriek beperkt. Bijgevolg wordt in het wijkcirculatieplan gesteld dat de overweg gesloten kan
    worden op voorwaarde dat er een goed alternatief voor de fietsers en de voetgangers beschikbaar
    is. Het college van burgemeesters en schepenen sluit zich aan bij deze conclusies.
    Vanwege het te krappe profiel in de Weerstandersstraat en De Noteschelp kan de stad zich, in
    samenspraak met het district Ekeren, principieel vinden in een alternatieve locatie voor de
    vervangende fiets- en voetgangerstunnel parallel aan de goederenspoorlijn 27A. Op deze manier
    kan ook de functionele fietsroute langs het goederenspoor gerealiseerd worden. Het district en de
    stad kunnen hiervoor instaan. De omrijfactor voor fietsers is relatief beperkt en het district uit de
    intentie om in samenspraak met Infrabel de fietsveiligheid te verhogen op de brug over de Schriek
    (zoals reeds met succes gebeurd is aan de Veltwijcklaan). Het stadsbestuur vraagt dat de fiets- en
    voetgangerstunnel wordt aangesloten op de perrons om een tweede verbinding te realiseren naar de
    parking aan de Statiestraat. Voor de aanloophellingen van de fiets- en voetgangerstunnel vraagt de
    stad om rekening te houden met de normen uit het fietsvademecum.
    Het stadsbestuur kan zich echter niet vinden in de voorgestelde kostenverdeling voor de aanleg
    van de tunnel. De stad zal instaan voor de aanleg van het fietspad en de openbare verlichting, maar
    gaat ervan uit dat de installatie en het beheer van de pompinstallatie onlosmakelijk het gevolg is
    van de keuze voor een tunnel. Bijgevolg stelt de stad voor dat Infrabel deze kosten op zich neemt.
    Tot slot vraagt de stad, in samenspraak met het district Ekeren, om te onderzoeken of een
    bijkomende verbinding tussen de nieuwe ondertunneling en de huidige overweg mogelijk is langs
    de oostzijde van reizigerslijn L12. Op deze manier wordt de nieuwe fietstunnel beter ontsloten en
    zal ze sneller aanvaard worden door de plaatselijke bewoners.
    De stad wacht op een voorstel van overeenkomst tussen de stad en Infrabel en hoopt alvast op een
    snelle realisatie.
    Met de meeste hoogachting
    namens het college van burgemeester en schepenen
    de stadssecretaris Voor de burgemeester
    de afgevaardigde schepen
    Bij machtiging van 19 januari 2007
    Roel Verhaert Ludo Van Campenhout"

    Artikel 2
    D it besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Mededeling

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    hertenman
    www.bloggen.be/hertenm
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs