Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.
Zitting van vrijdag 4 december 2009 Georganiseerd onder de vorm van een digitaal college Iedereen aanwezig.
collegebesluit: 17269 van vrijdag 4 december 2009 Stadsontwikkeling A-Punt
10 Mobiliteit. Infrabel. District Ekeren. Afschaffing overweg 21. Collegiale brief. Goedkeuring. Introductie beleidsrichtlijn (Jaarnummer 17269)
Het college beslist een collegiale brief aan Infrabel goed te keuren waarin het akkoord gaat met de afschaffing van overweg 21 aan de Weerstandersstraat in Ekeren en de vervanging hiervan dooreen fiets- en voetgangerstunnel aan het station Ekeren. Externe factor, vraag van (andere) overheid, 8/06/2007 Auteur: Mark Monté
Motivering Voorgeschiedenis Met haar brief van 8 juni 2007, gericht aan het college van burgemeester en schepenen, stelt de NV Infrabel voor om overweg 21 aan de Weerstandersstraat te Ekeren af te schaffen om de veiligheid te verhogen. Begin 2007 gebeurde hier een dodelijk ongeval. Infrabel stelt eveneens voor om op dezelfde locatie een onderdoorgang voor voetgangers en fietsers te bouwen. Ze vragen hiertoe een principeakkoord van de stad waarna de procedure kan gestart worden. Het districtscollege van Ekeren gaf op 24 september 2009 (jaarnummer 3468) een gunstig advies voor de afschaffing van de overweg en de alternatieve locatie voor de fiets- en voetgangerstunnel, maar vroeg wel om de mogelijkheden voor een verbinding langs de oostzijde van spoorlijn 12 te onderzoeken tussen de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel en de Weerstanderslaan. Feiten en context Na een plaatsbezoek op 23 oktober 2007, liet de NV Infrabel met haar brief van 30 oktober 2007 aan het college van burgemeester en schepenen weten dat ze akkoord gaan met een alternatieve inplanting van de onderdoorgang aan de stationszijde van de kruisingbrug van de reizigerslijn L 12 met de goederenlijn L 27A. Op deze manier kan de onderdoorgang ook gebruikt worden als verbinding tussen beide perrons van het station Ekeren. Infrabel stelt te zullen instaan voor de kosten van de ruwbouw van de nieuwe onderdoorgang, met toegangstrappen tot de perrons. Infrabel vraagt aan de stad Antwerpen om in te staan voor de aanleg van het fietspad (in de tunnel op de toegangshellingen en het aansluitend traject) en voor de openbare verlichting/pompinstallatie. Mits akkoord moet een voorstel van overeenkomst opgemaakt worden. Op 27 april 2009 (jaarnummer 505) aanvaardde de districtsraad van Ekeren het wijkcirculatieplan Mariaburg waarin het district onder andere dit voorstel heeft laten onderzoeken. Uit dit onderzoek is gebleken dat de overweg maar zeer beperkt wordt gebruikt door autoverkeer. De overweg mag afgeschaft worden op voorwaarde dat er een goed alternatief voor de fietsers en de voetgangers beschikbaar is.
Juridische grond Binnengemeentelijke decentralisatie Met het besluit van de gemeenteraad van 20 maart 2000 (jaarnummer 619), aangepast bij gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307), kregen de districten de bevoegdheid over het decentraal publiek domein, groenvoorziening en openbare werken. Het stadsbestuur blijft echter bevoegd voor alle werken binnen afgesloten convenanten met andere overheden. Advies In haar advies van 24 september 2009 (jaarnummer 3468) stelt het districtscollege van Ekeren voor om de overweg 21 op reizigerslijn L 12 (Weerstandersstraat) te Ekeren af te schaffen op voorwaarde dat er een goed alternatief wordt uitgewerkt voor voetgangers en fietsers. De alternatieve locatie voor de vervangende fiets- en voetgangerstunnel parallel aan goederenspoorlijn 27A wordt aanvaard. De tunnel moet echter aansluiten op de functionele fietsroute langs het goederenspoor en de non-stop hoofdroute langs reizigerslijn 12. Voor de toegangen voor fietsers moet rekening gehouden worden met de normen uit het fietsvademecum. Het districtscollege verzoekt Infrabel om deze fiets- en voetgangerstunnel aan te sluiten op de perrons, om zo een tweede verbinding te realiseren tussen de Statiestraat, de parking en de perrons. Tevens vraagt men aan Infrabel om de mogelijkheid voor een bijkomende verbinding te onderzoeken tussen de nieuwe ondertunneling en de Weerstanderslaan langs de oostzijde van reizigerslijn L12. Het districtscollege verzoekt het college van burgemeester en schepenen om, in samenspraak met het districtscollege van Ekeren, gesprekken op te starten met de NV Infrabel over de realisatie van dit project. Argumentatie Stadsontwikkeling/beleid/mobiliteit en verkeer stelt voor om het advies van het districtscollege te volgen. Uit het onderzoek in het kader van het wijkcirculatieplan is gebleken dat de overweg maar zeer beperkt wordt gebruikt door autoverkeer. Deze overweg is vooral belangrijk voor fietsers, als enige gelijkgrondse fietsverbinding tussen Mariaburg en Ekeren-Centrum. Bovendien is de veiligheid voor de fietsers op de spoorbrug van de Schriek beperkt. Anderzijds is het fietscomfort in de Weerstandersstraat beperkt en ontstaan er regelmatig opstoppingen in de Statiestraat en in De Noteschelp als de spoorweg gesloten is. Bijgevolg kan de overweg enkel gesloten worden op voorwaarde dat er een goed alternatief voor de fietsers en de voetgangers beschikbaar is. Vanwege het te krappe profiel in de Weerstandersstraat en in De Noteschelp is een fiets- en voetgangerstunnel hier niet mogelijk. De alternatieve locatie voor de vervangende fiets- en voetgangerstunnel parallel aan de goederenspoorlijn 27A sluit aan op de functionele fietsroute langs het goederenspoor waarvan reeds een eerste deel is gerealiseerd. Deze fietsroute is opgenomen in de lijst van te realiseren fietspaden in functie van de doelstelling om 100 km fietspaden aan te leggen. Het district Ekeren en de stad zullen instaan voor de verdere realisatie. De omrijfactor voor fietsers vanaf De Noteschelp en de Weerstanderslaan is relatief beperkt en het district Ekeren heeft de intentie om in samenspraak met Infrabel de fietsveiligheid te verhogen op de brug over de Schriek (zoals reeds met succes gebeurd is aan de Veltwijcklaan). Indien ook nog de verbinding tussen de nieuwe ondertunneling en de huidige overweg langs de oostzijde van reizigerslijn L12 kan gerealiseerd worden zal er amper hinder zijn voor de plaatselijke bewoners. De vraag om de fiets- en voetgangerstunnel aan te sluiten op de perrons is zeer terecht. De parkeermogelijkheden in de omgeving van het station van Ekeren zijn geconcentreerd aan de westzijde van het station. Momenteel kan het perron richting Antwerpen enkel bereikt worden via de brug van de Veltwijcklaan. Dit is een aanzienlijke omweg voor gehaaste reizigers waardoor er regelmatig reizigers de sporen kruisen. Voor de aanloophellingen van de fiets- en voetgangerstunnel vraagt het district/stad rekening te houden worden met de normen uit het fietsvademecum. Openbaar domein is van oordeel dat een gedeeltelijke participatie door stad en of district in de aansluiting van de fietspaden logisch is, maar dat de installatie en het beheer van de pompinstallatie als ondeelbaar met de tunnel moet beschouwd worden, en dat dus ten laste is van Infrabel. Besluit Artikel 1 Het college beslist om onderstaande collegiale brief goed te keuren en over te maken aan Infrabel, Ingenieur De Groof, Koningin Astridplein 27, 2018 Antwerpen. "Geachte heer, Na het plaatsbezoek en het voorstel om de bestaande overweg 21 op de reizigerslijn L12 af te schaffen, heeft het district Ekeren dit voorstel laten onderzoeken in het kader van de opmaak van het wijkcirculatieplan Mariaburg. Uit dit onderzoek is gebleken dat de overweg maar zeer beperkt wordt gebruikt door autoverkeer. Bovendien is er geen opstelruimte voor de overweg zodat er regelmatig opstoppingen ontstaan in de Statiestraat en de Notenschelp als de overweg gesloten is. Deze overweg is vooral belangrijk voor fietsers, als enige gelijkgrondse fietsverbinding tussen Mariaburg en Ekeren-Centrum. Bovendien is de veiligheid voor de fietsers op de spoorbrug van de Schriek beperkt. Bijgevolg wordt in het wijkcirculatieplan gesteld dat de overweg gesloten kan worden op voorwaarde dat er een goed alternatief voor de fietsers en de voetgangers beschikbaar is. Het college van burgemeesters en schepenen sluit zich aan bij deze conclusies. Vanwege het te krappe profiel in de Weerstandersstraat en De Noteschelp kan de stad zich, in samenspraak met het district Ekeren, principieel vinden in een alternatieve locatie voor de vervangende fiets- en voetgangerstunnel parallel aan de goederenspoorlijn 27A. Op deze manier kan ook de functionele fietsroute langs het goederenspoor gerealiseerd worden. Het district en de stad kunnen hiervoor instaan. De omrijfactor voor fietsers is relatief beperkt en het district uit de intentie om in samenspraak met Infrabel de fietsveiligheid te verhogen op de brug over de Schriek (zoals reeds met succes gebeurd is aan de Veltwijcklaan). Het stadsbestuur vraagt dat de fiets- en voetgangerstunnel wordt aangesloten op de perrons om een tweede verbinding te realiseren naar de parking aan de Statiestraat. Voor de aanloophellingen van de fiets- en voetgangerstunnel vraagt de stad om rekening te houden met de normen uit het fietsvademecum. Het stadsbestuur kan zich echter niet vinden in de voorgestelde kostenverdeling voor de aanleg van de tunnel. De stad zal instaan voor de aanleg van het fietspad en de openbare verlichting, maar gaat ervan uit dat de installatie en het beheer van de pompinstallatie onlosmakelijk het gevolg is van de keuze voor een tunnel. Bijgevolg stelt de stad voor dat Infrabel deze kosten op zich neemt. Tot slot vraagt de stad, in samenspraak met het district Ekeren, om te onderzoeken of een bijkomende verbinding tussen de nieuwe ondertunneling en de huidige overweg mogelijk is langs de oostzijde van reizigerslijn L12. Op deze manier wordt de nieuwe fietstunnel beter ontsloten en zal ze sneller aanvaard worden door de plaatselijke bewoners. De stad wacht op een voorstel van overeenkomst tussen de stad en Infrabel en hoopt alvast op een snelle realisatie. Met de meeste hoogachting namens het college van burgemeester en schepenen de stadssecretaris Voor de burgemeester de afgevaardigde schepen Bij machtiging van 19 januari 2007 Roel Verhaert Ludo Van Campenhout"
Artikel 2 D it besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
|