Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
17-01-2010
Ademloos dient klacht in tegen vergunningen Noriant voor werven
Bron : GVA
Het actiecomité Ademloos dient een klacht in tegen de vergunning die uitgereikt werd aan het bouwconsortium Noriant voor de aanlegging van werven.
Het actiecomité, bekend van de handtekeningeninzameling voor een Antwerpse volksraadpleging over de Lange Wapper, gaat hier namelijk niet mee akkoord. Tegen de 13 aanvragen voor vergunningen voor werfzones gaat Ademloos een klacht indienen. Voor twee aanvragen is dit reeds gebeurd.
De werfzone die Noriant wil inrichten zou gesitueerd zijn in de omgeving van het Sportpaleis in Deurne-Noord. Buurtbewoners werden daarover al per brief geïnformeerd.
Referendum
De Oosterweelverbinding werd in oktober nog weggestemd door de Antwerpenaars in een referendum. Vervolgens werd binnen de Vlaamse regering beslist dat er verschillende werkgroepen zouden worden ingericht om zich te buigen over een oplossing voor het heikele Antwerpse mobiliteitsdossier.
De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) zegt op dit moment geen enkele stap te zetten in verband met de Oosterweelverbinding en het Lange Wapper-viaduct. "Wij staan aan de zijlijn en wachten af", zegt woordvoerder Nick Orbaen. Hij wijst erop dat er met het aannemersconsortium Noriant een resultaatsverbintenis is als er een bouwvergunning zou komen en zegt dat Noriant beslist hoe het daarvoor tewerk gaat.
"Stel dat de bouwvergunning er komt, dan hebben wij met Noriant een verbintenis dat zij voor zoveel geld en binnen de gestelde tijd de Oosterweelverbinding zullen uitvoeren", legt Orbaen uit. "Hoe zij dat doen, is aan hen. Mogelijk willen zij ervoor zorgen dat de administratie in orde is opdat ze geen tijd verliezen, als de werken kunnen starten."
Orbaen benadrukt dat het dan een beslissing is van Noriant - niet van de BAM - om een milieuvergunningsaanvraag in te dienen. Hij verwijst nog naar de werkgroepen die de Vlaamse regering heeft opgericht en stelt dat het initiatief op dit moment in Brussel ligt. (belga/lpb)
Oosterweel lost problemen voor randgemeentes niet op
Bron : GVA
Een derde verbinding tussen de twee oevers van de Schelde lost het sluipverkeer in de Antwerpse rand niet op. E17, E19, E313 en A12 zullen blijven overstromen.
Net omdat die snelwegen overvol zitten, wijken automobilisten uit naar de secundaire wegen en slibben ook de dorpskernen dicht. Dat fenomeen vindt plaats in de zuidoostrand van de stad, maar ook in de noordrand. Het probleem zit verschillende burgemeesters dwars. Ze bestelden studies bij intercommunale Igean en het werd opgepikt in de commissie Mobiliteit van het Vlaams parlement.
Minister Hilde Crevits (CD&V) erkent de problemen waarvoor haar voorgangster Kathleen Van Brempt al een studie bestelde. Maar een concreet actieplan bleef uit, ook al omdat de regeringswissel ertussen lag. Daardoor zijn de problemen allerminst opgelost. Sophie De Wit (N-VA) stelt vast dat het overlegplatform Mobiliteit Zuid Oost (Mozo) bijna een praatbarak is geworden en dat was nooit de bedoeling.
Intussen hebben allerhande studies uitgewezen dat niet alleen de zuidoostrand dichtslibt, maar ook de noordrand van de stad én de oostrand. Daar zie je dagelijks dat de snelwegen die naar de Antwerpse Ring leiden, vol- en overstromen.
Oplossingen
Mogelijke oplossingen zijn bijvoorbeeld een ring rond Brecht, zodat Brecht,Brasschaat en Ekeren niet vol sluipverkeer zitten. Aan de andere zijde van de stad zou een vrachtwagenroute veel kunnen oplossen. Momenteel zorgen de camions ervoor dat de zuidoost-rand compleet dichtslibt. Dat heeft voor gevolg dat ook autobussen van De Lijn stilstaan. “Waar heb je aan een fijnmazig netwerk en een toegankelijk openbaar vervoer als het overal stilstaat”, vraagt Dirk De Kort (CD&V), burgemeester van Brasschaat, zich af.
Minister Crevits neemt de problemen alvast mee naar de werkgroepen voor het DAM-overleg (Duurzame Antwerpse Mobiliteit). Tegelijk wil ze de Mozo-werkgroep organisatorisch, inhoudelijk en met concrete acties steunen.
Alle feestelijkheden zijn voorbij, we kunnen dus over tot de orde van de dag. En dat betekent: terug naar Oosterweel, want januari wordt een belangrijke maand in dat dossier. Niet alleen omdat de Raad van State mogelijk het ruimtelijk uitvoeringsplan vernietigt - en daarmee ook de Lange Wapper. Maar ook omdat de fameuze ’Groep van 10’ eind deze maand klaar wil zijn met zijn huiswerk.
De Groep van 10 ontstond op initiatief van tien prominente Antwerpse havenondernemers en academici, die de Vlaamse regering betere oplossingen wil aanreiken voor het mobiliteitsprobleem. Inmiddels is de groep versterkt met de boegbeelden van de belangrijkste actiegroepen uit Antwerpen, het Waasland en de Voorkempen. Zo is een conglomeraat gegroeid dat Vlaanderen niet zomaar kan negeren.
De Groep van 10 wil out of the box denken, zoals dat modieus heet. Hij wil verder kijken dan Antwerpen en globale oplossingen distilleren, in plaats van op zoek te gaan naar de grootste gemene deler van wat de vele Antwerpse en Wase burgemeesters in het Vlaams Parlement willen. Met andere woorden: oplossingen die komen van experts, niet van politici en ambtenaren. Want zo is het met het BAM-verhaal ook fout gegaan.
De Groep van 10 wil ook weg van de zogenaamde randvoorwaarden die al vele jaren gelden: geen tol en geen vrachtwagens in de Kennedytunnel. Het probleem is dat die voorwaarden nog eens zijn verankerd in het Vlaams regeerakkoord van CD&V, NVA en sp.a. Vandaar dat nu achter de schermen koortsachtig wordt gewerkt aan een tracé dat de Oosterweelverbinding toch mogelijk zou maken, met ingrijpende aanpassingen in Merksem. CD&V en N-VA blijven erop hameren dat zonder de Oosterweel zowel financieel als verkeerstechnisch de bodem onder het hele Masterplan wegzakt.
De Groep van 10 zit op een fundamenteel ander spoor dan de Vlaamse regering. Na bestudering van de mobiliteit in Dublin, Zaragoza en Rotterdam zou hij wel eens tot de conclusie kunnen komen dat de hele visie op Antwerpen als logistieke poort in Europa ingrijpend moet worden gewijzigd. Dat roept angstvisoenen op van jaren van nieuwe vertraging.
Maar anderzijds geniet een goed structureel plan voor de toekomst onze voorkeur boven een amalgaam van deelplannetjes, bedacht door groepjes van burgemeesters in en rond Antwerpen die alleen maar bezorgd zijn om hun eigen achtertuin.
15.000ste straatfeest met Opsinjoren in Ekerse wijk
15.000 straatfeesten met de steun van Opsinjoren. Dat verdient een bezoek van Axl Peleman. Hij trok zaterdag naar het Klein Hagelkruis.
Burgemeester Patrick Janssens en de schepen voor Samenlevingsopbouw Leen Verbist, beiden sp.a, namen de zanger meer naar Ekeren. Opsinjoren, dat halverwege 1997 van start ging, was zaterdag aan zijn 15.000ste straatfeest toe. De stedelijke dienst levert al twaalf jaar gratis tafels, stoelen, tenten en ander materiaal voor buurtbewoners die een feestje willen bouwen.
Hondje te gast
Ingrid Hoskens woont in Klein Hagelkruis en organiseert al jaren straatfeesten voor haar buurt. Alles speelt zich af in en rond de Voetboogstraat. “Heel lang geleden hebben we geprobeerd om zelf een barbecue te organiseren, maar met de hulp van Opsinjoren gaat dat een stuk beter. We organiseren nu sinds 1998 feesten. Behalve een winterfeest en een barbecue ook een zomerfeest”, zegt de vrouw.
Dat dergelijke feesten de samenhang in de buurt bevorderen is voor Ingrid Hoskens een uitgemaakte zaak. “Iedereen kent iedereen, waardoor mensen sneller bereid zijn om elkaar te helpen. Een boodschap doen bijvoorbeeld of een hondje laten logeren als de baasjes een paar dagen weg zijn. Dat is laatst nog gebeurd.”
Ondertussen zijn er in de wijk al heel wat nieuwe buren gekomen en oude buren vertrokken. “De nieuwe buren voelden zich meteen thuis en van de ex-bewoners zijn er veel die nog naar onze feestjes komen. Opsinjoren is een zegen en geeft ons de kans om op een makkelijke manier mensen te ontmoeten.”
Ekeren/Berendrecht: Korte Bunt en Bullesteeg nieuw in straatnamenlijst
Antwerpen - De gemeenteraad heeft beslist om het deel van de straat Bund in het district Ekeren (met wooneenheden van 1 tot en met 1/8) definitief te herbenoemen als 'Korte Bunt'. Daarnaast werd beslist dat de nieuwe straat in het district Berendrecht - Zandvliet - Lillo benoemd wordt als Bullesteeg, met als onderschrift 'plaatsnaam verwijzend naar oude stortplaats van de gemeente Berendrecht'. De gemeenteraad besliste ook de voorgestelde namen op te nemen in de officiële straatnamenlijst.
Het laatste stadsgedicht van Joke Van Leeuwen is voor Ekeren. In het Veltwijckpark wordt op woensdag 27 januari de gedichtenbank ingewijd. Het gedicht richt zich tot hangjongeren voor wie het Veltwijckpark een populaire plek is.
De werken die AWW momenteel uitvoert in de Onze-Lieve-Vrouwstraat duren langer dan vooropgesteld. De datum van 15januari wordt niet gehaald. De verplichte loodsaneringen in beide kanten van de straat en zowel in het voetpad als in de rijweg zouden nu op 19 februari afgerond moeten zijn.
De provincie Antwerpen werkt volop aan een fietssnelweg tussen Mechelen en Kapellen. Het stuk tussen de grens met Kapellen en De Notenschelp in Ekeren is al ontworpen.
De provincie hoopt in 2011 de werken te starten. Het deel tussen De Notenschelp en het station van Ekeren is al aangelegd. De aanbesteding voor het fietspad tussen het station Ekeren en het station Noorderdokken zal dit jaar worden aanbesteed en in 2011 worden uitgevoerd.
Vanaf dit station wordt verder een fietspad gepland langs de Luchtbal om via een fietsersbrug over het Albertkanaal uit te komen in de Bredastraat. Dit zal waarschijnlijk na 2011 aanvatten.
Bron : GVA
Nootje van Guido : Bart Somers fietst vanaf dan naar Dirk Van Mechelen, C. Thomas sluit dan aan. Wordt het een blauw fietspad? 't Zou natuurlijk tof zijn als ge al veilig vanuit Ekeren Centrum via Sint Lucas en de Oude Landen veilig aan de Kapelsesteenweg geraakt...
NVT - Michel Daerden (PS) stal donderdag de show in de Senaat. Hij zwijmelde naar het spreekgestoelte en antwoordde schaterend en lallend op een vraag van Geert Lambert (Groen!). Of hij acteerde dan wel een paar glazen te veel op had, is onduidelijk. Frank Poosen en Dajo Hermans
Hoe de regering de vergrijzing verder gaat aanpakken wilde senator Lambert van de minister van Pensioenen weten. Met zijn brede glimlach trippelde Daerden wat zwalpend naar het spreekgestoelte, vouwde met brede gebaren zijn papiertje open en las het antwoord voor in zijn beste Nederlands. Daar was hij zichtbaar fier op, want hij heeft een taalcursus gevolgd. Geen mens die er wat van begreep. En dat lag heus niet alleen aan zijn eigenzinnige interpretatie van het Nederlands. Dat het probleem nog altijd onopgelost is, wauwelde hij; tot drie keer na elkaar. Hij brabbelde ook nog iets over een 'groenboek' (twee keer) en een witboek (vier keer), al weet geen mens wat hij daarmee bedoelde.
Onwillige tong
Zijn tong wilde niet helemaal mee, en zijn gebaren waren wijds en vertraagd. 'Ik wist niet wat ik zag', zegt Geert Lambert. 'Een dronken minister op het spreekgestoelte, dat moet al lang geleden geweest zijn dat zoiets nog eens is voorgevallen.'
Of hij dronken was, is niet helemaal duidelijk. 'Maar het heeft er in elk geval alle schijn van. Of hij moest het geacteerd hebben. Op overtuigende wijze', zegt Lambert. Senaatsvoorzitter Armand Dedecker (MR) kwam in elk geval niet tussen om de minister terecht te wijzen. Hij is de enige die daartoe de bevoegheid heeft. Er was ook geen enkele senator die er een opmerking over maakte. De meesten zaten geamuseerd te lachen met het acteerwerk van Daerden, de voorzitter incluis.
Gesignaleerd in bar
Achteraf in de wandelgangen was er maar één gespreksonderwerp. 'Hij was vooraf gesignaleerd in de bar van de Senaat. Wat hij daar gedronken heeft weet ik niet', zegt Lambert. Hij vindt het gedrag van Daerden 'schandalig, dronken of niet.' Maar hij interpelleerde de voorzitter van de Senaat niet over het gedrag van de minister van Pensioenen.
Senator Pol Van Den Driessche (CD&V) is ervan overtuigd dat Daerden een glas te veel op had: 'We keken allemaal vreemd op toen hij begon te spreken. Dit was bijzonder lachwekkend, beter dan Geert Hoste. Hij deed op een gegeven moment zelfs een beetje aan Eddy Wally denken.' Maar Michel Daerden is geen grappige charmezanger op leeftijd, maar een minister. 'Dat is het nu net. Hij was daar iets aan het uitleggen over de pensioenen, een van de belangrijkste voorzieningen in onze maatschappij.'
Een hoge bron in de regering heeft weinig twijfels over de al dan niet beschonken toestand van de minister. 'Ik heb de indruk dat hij altíjd iets gedronken heeft. Het is niet in te schatten of dat een pose is of niet. Laten we zeggen dat de kans dat hij een glas op had in de Senaat, groot is. De ministers moesten allemaal vrij lang wachten voor ze aan de beurt waren en Michel Daerden is een tijdlang verdwenen, zonder dat iemand wist waar hij was.'
Provincie keurt milieuvergunningen voor twaalf werfzones goed
ANTWERPEN - Noriant, het aannemersconsortium dat de Lange Wapper zou bouwen, doorloopt rustig de procedures om de bouw van de omstreden brug voor te bereiden. Het provinciebestuur van Antwerpen heeft de milieuvergunning voor twaalf werfzones goedgekeurd. 'Dat vraagt waakzaamheid', reageert Wim van Hees van de vzw Ademloos. Jozef Leysen
'Noriant doet alsof er geen volksraadpleging is geweest', zegt van Hees. Erik De Bruyn, Deurnenaar en voorzitter van SP.A Rood, zegt bijna letterlijk hetzelfde. 'Er zijn blijkbaar krachten aan het werk die hetzelfde Oosterweel-project, weliswaar in licht gewijzigde vorm, door de strot van de Antwerpenaren willen duwen.'
Breekwerf
Zowel van Hees als De Bruyn zijn verbaasd dat Noriant niet alleen een milieuvergunning krijgt voor twaalf werfzones voor de bouw van de Lange Wapper. Tegelijk dient het consortium een nieuwe milieuvergunningsaanvraag in voor de werfzone in Deurne-noord, vlakbij het Sportpaleis. Half september trok Noriant die aanvraag in omdat het ernaar uit zag dat de vergunningniet goedgekeurd zou worden. De breekwerf -waar beton tot puin vermalen zal worden- stond te dicht bij de huizen.
'Nu heeft Noriant een nieuwe vergunning aangevraagd', bevestigt Hilde Verelst van de provincie. 'Deze keer met de breekwerf op een andere plaats. Een betere plaats voor de bewoners.'
Omdat voor een milieuvergunning een openbaar onderzoek nodig is, kregen alle bewoners uit de buurt een brief in de bus.
'Dit is hallucinant', zegt Erik De Bruyn. 'Noriant doet alsof er geen volksraadpleging is geweest. De Vlaamse regering heeft na het wegstemmen van het BAM-tracé zeven werkgroepen opgericht om de problematiek rond de Oosterweelverbinding te onderzoeken. De resultaten van dat studiewerk zijn nog niet eens bekendgemaakt, maar intussen trekt Noriant wel de machinerie weer in gang. Dat wekt op zijn minst de indruk dat men niet van plan is om rekening te houden met het werk van die zeven werkgroepen en dat men al helemaal niet van plan is om rekening te houden met de resultaten van het referendum.'
Sluipende besluitvorming
Dat vraagt ook Wim van Hees zich af. 'Dit is merkwaardig gedrag. Is dit pestgedrag of sluipende besluitvorming? We gaan nu in overleg om onze positie te bepalen.'
De BAM, bouwheer van het hele project, houdt zich opvallend afzijdig. Hij zegt op dit moment geen enkele stap te zetten in verband met de Oosterweelverbinding en het Lange Wapper viaduct. 'Wij staan aan de zijlijn en wachten af', zegt woordvoerder Nick Orbaen. Hij wijst erop dat er met het aannemersconsortium Noriant een resultaatsverbintenis is als er een bouwvergunning zou komen en zegt dat Noriant beslist hoe hettewerk gaat.
'Stel dat de bouwvergunning er komt, dan hebben wij met Noriant een verbintenis dat zij voor zoveel geld en binnen de gestelde tijd de Oosterweelverbinding zullen uitvoeren', zegt Orbaen. 'Hoe zij dat doen, is aan hen. Mogelijk willen ze ervoor zorgen dat de administratie in orde is om geen tijd te verliezen, als de werken kunnen starten.'
Orbaen benadrukt dat het dan een beslissing is van Noriant - niet van de BAM - om een milieuvergunningsaanvraag in te dienen.
Joke van Leeuwen neemt afscheid met twee gedichten
ANTWERPEN - Stadsdichteres Joke van Leeuwen begint een laatste offensief voor ze het stadsdichterschap doorgeeft. Ze sluit haar twee jaar af met twee nieuwe gedichten, een poster, een boek en een stadsgedichtenshow.
Op Gedichtendag, 28 januari, is Joke van Leeuwen stadsdichter af. Peter Holvoet-Hanssen neemt dan voor de komende twee jaar de fakkel van haar over. Maar Joke van Leeuwen neemt op een indrukwekkende manier afscheid. Heel de maand januari zal een van haar gedichten, Mensen van Antwerpen, te zien zijn in de straten van Antwerpen. Ze maakte er immers zelf een tekening bij. Tekening en gedicht zullen in een grote affichecampagne overal in de stad te zien zijn.
Op 27 januari, de dag vóór Gedichtendag, zal van Leeuwen twee beeldende weergaven van haar gedichten voorstellen. Het gedicht Ben ik krijgt een plaats op de gevel van HetPaleis en in Ekeren komt een gedichtenbank met haar laatste gedicht. Ergens in de loop van de komende maanden zal dat gedicht ook groot op een muur worden geschilderd in Berendrecht.
En op Gedichtendag zelf zal de stadsdichteres terugblikken op de voorbije twee jaar. Dan zal ook haar boek Hoe is ‘t, gedichten in 't stad, in de boekhandels liggen.
Ekeren: Loodsaneringen Jozef De Weerdtstraat, Pastoor De Vosstraat, Korte en Lange Sterrestraat
KEREN - De AWW zal van 4 januari tot 19 februari loodsaneringen uitvoeren in verschillende straten, met name in het voetpad in de Jozef De Weerdtstraat, tussen huisnummers 1 en 62, en in het voetpad en in de rijweg van de Pastoor De Vosstraat, de Korte Sterrestraat en de Lange Sterrestraat.
KEREN - In de Sint-Laurentiuskerk vond woensdag de officiële aanvaarding van het gerestaureerde schilderij 'Sint-Sebastiaan' van August Piron plaats. Een kabinetsmedewerker van provinciegedeputeerde Ludo Helsen zette de spot op het schilderij. Ook schepen Philip Heylen was aanwezig. Nicole Verstrepen
EKEREN - De laatste asielzoekers hebben de deur van het Ekerse opvangcentrum achter zich toe getrokken. Eigenaar Klina wacht op een sloopvergunning. Het districtscollege hoopt op behoud.
Het huurcontract tussen de vzw AZ Klina, eigenaar van de grond en de gebouwen op de Sint-Lucassite, en Fedasil (federale asieldienst) loopt af. De iets meer dan honderd asielzoekers hebben ondertussen onderdak gevonden in andere opvangcentra of in lokale opvanginitiatieven.
'De voorbije tien jaar verbleven hier 1.745 mensen uit dertig landen', stelt centrumverantwoordelijke Jeroen Scheir. In het Ekerse opvangcentrum werkten twintig personeelsleden. 'Sommigen hadden een contract voor bepaalde duur dat nu afgelopen is, de anderen kunnen terecht in de opvangcentra van Kapellen, Broechem en Arendonk', stelt Jeroen Scheir.
Ziekenhuisgroep Klina wacht op een sloopvergunning en wil op halflange termijn een zorgpark optrekken op de site. 'Onze buur, RVT Christine, heeft toelating van de Vlaamse regering om op een deel van de grond serviceflats te bouwen. De benodigde grond geven wij hiervoor in erfpacht', stelt Luc Leysen namens de raad van bestuur van Klina.
'Daarnaast denken we eraan een zorghotel te bouwen, een opvangvorm die gepromoot wordt door de overheid. Bedoeling is patiënten op te vangen die na een ziekenhuisopname nog niet helemaal de oude zijn.'
Klina overweegt ook een daghospitaal op te trekken op de site. Het districtscollege hoopt dat het Laarhof, dat gebouwd werd in 1903, behouden mag blijven en een andere functie krijgt. 'Ik heb contacten gehad met het Vlaams Instituut Onroerend Erfgoed. Dat heeft een advies geformuleerd om het kasteel te behouden', stelt districtsschepen van Cultuur en Erfgoed Koen Palinckx (CD&V). 'Het zou jammer zijn dat het Laarhof zou verdwijnen. Er schiet dan niks meer over van het historische Nobele Donk.'
Districtsvoorzitter Ronny Kruyniers (SP.A) zou ook graag een nieuwe functie zien voor het kasteel, maar vreest dat daarvoor geen financiële middelen kunnen worden gevonden. Luc Leysen van Klina maakt zich sterk tegen maart 2010 een sloopvergunning te hebben.
'Het kasteel komt niet in aanmerking voor bescherming. De gronden zijn ingekleurd als blauwe zone en moeten dus voor openbaar nut aangewend worden en we hebben een degelijk bestemmingsplan. Functioneel is het gebouw trouwens niets meer waard. Renovatie zou gemakkelijk vier tot vijf miljoen euro kosten en dan is er nog geen zinvolle herbestemming', stelt hij.
Leysen kijkt terug op een goede samenwerking met Fedasil. 'Ik herinner mij dat de buurt in rep en roer stond toen het asielcentrum er kwam. Gelukkig is dat volledig omgeslagen. De asielzoekers en de buurtbewoners hebben het voorbije decennium in harmonie samengeleefd', besluit hij.
Capaciteit expresweg verhogen als oplossing voor Antwerpse ring (Het Laatste Nieuws)
Capaciteit expresweg verhogen als oplossing voor Antwerpse ring"
Fernand Huts.
In afwachting van de bouw van de Oosterweelverbinding, lanceert Fernand Huts, topman van de logistieke groep Katoen Natie, zelf een oplossing voor de verkeersproblemen op de Antwerpse ring. Hij wil het verkeer vooral leiden langs de expresweg E34 Antwerpen-Zelzate, die dan wel verbreed moet worden, en langs de Liefkenshoektunnel.
Nieuwe weg Door de verbreding van de expresweg zou de verkeerscapaciteit er verhogen. Huts stelt verder voor om het verkeer van en naar Nederland langs de Liefkenshoektunnel en langs Bergen-op-Zoom te sturen. Het verkeer van en naar de haven zou eveneens langs de Liefkenshoektunnel moeten. Voor het lokale verkeer voorziet hij een nieuw aan te leggen parallelweg aan de kant van Melsele en Zwijndrecht.
Stuk oplossing "Het is niet dé totaaloplossing, maar ik bied wel een stuk van de oplossing aan". Huts ziet alleen maar voordelen in zijn voorstel. "Het kan zeer snel gerealiseerd worden en het is ook heel goedkoop, omdat het tracé er eigenlijk al ligt. Er moet quasi niemand onteigend worden en het zal op geen verzet van actiegroepen of de bevolking stuiten."
Leefhaarheid Met zijn voorstel komt er ook geen ring door het Waasland en blijft de leefbaarheid van de gemeenten Melsele, Beveren, Vrasene, Nieuwkerken-Waas en Haasdonk behouden. Ook aan de natuur- en recreatiegebieden en de groene bosgebieden van Ster, Westakkers, Vossekot, Hof ter Saksen en het fort van Haasdonk wordt niet geraakt. Huts lanceerde het voorstel ook al eens in 2005, maar toen werd er geen rekening mee gehouden. Hij hoopt dat de overheid het nu wel zal bekijken. (belga/ep)
Wij zijn onze mooie roze bloesems kwijt (GVA ) Mariaburg
De buurtbewoners werden eind september door het district met een brief op de hoogte gebracht van de geplande werken. De 69 sierkersen zouden vervangen worden door 60 zuilvormige haagbeuken. Door overhangende takken te snoeien om de hinder voor het verkeer weg te nemen, waren er bij de meeste bomen snoeiwonden ontstaan. Die wonden werden infectieplaatsen voor onder meer de gomziekte.
"Geregeld werden er takken afgerukt en beschadigd door voorbijrijdend en parkerend vrachtverkeer", vertelt buurtbewoonster Inez. "Dat vrachtverkeer gebruikt onze straat als sluipweg. Ik betwijfel niet dat er enkele bomen ziek waren. Sommige bloeiden iets minder en een paar jaar geleden werden nieuwe bomen aangeplant. Waarom kon dit niet systematisch zo gebeuren?
Ondertussen staan er nieuwe bomen in de straat en is er aan de kanten gras gezaaid. "Ik had liever terug Japansesierkersen gehad, maar we konden er niets aan veranderen. We zijn onze mooie bomen kwijt."
"De groendienst kiest voor streekeigen en onderhoudsvriendelijke bomen", motiveert districtsschepen Koen Palinckx (CD&V-N-VA) de beslissing om haagbeuken aan te planten. Niet alleen het uitzicht telt. Deze uitheemse sierkersen stonden er al 30 tot 60 jaar en zijn bovendien erg gevoelige bomen. We willen een uniforme en kwaliteitsvolle heraanleg."
Zaterdag 19 december besliste de partijraad van de Sociaal-Liberale Partij (SLP) om als partij te integreren in Groen! Nadat het bestuur van L² enige tijd geleden op de hoogte was gebracht van de gesprekken m.b.t. een fusie, heeft het op dat moment beslist om in de toekomst onafhankelijk verder te werken, los van gelijk welke partij.
L² maakte deze beslissing, gefundeerd op enkele zaken. L² diende onlangs namelijk haar beleidsnota voor 2010-2012 in bij de Vlaamse Gemeenschap. In deze beleidsnota stond duidelijk omschreven dat het hoofddoel van de organisatie is om jongeren het sociaal-liberalisme drempelverlagend aan te reiken. Op basis van de beleidsnota en de vooruitgangsrapporten zal L² subsidies ontvangen van de Vlaamse Gemeenschap. Bovendien bestaat er binnen de organisatie de wil om, ook na het verdwijnen van SLP, de ideologie van het sociaal-liberalisme verder bekend te maken en door tal van studiedagen, congressen, en andere vormingsactiviteiten hier vorm aan te geven. Het programma voor 2010 staat quasi volledig in de steigers en omwille van de subsidiëring komt onze werking niet in het gedrang.
Kortom: L² zal vanaf vandaag partij-onafhankelijk verdergaan. Partij-onafhankelijk betekent ook partij-overschrijdend: dit wil zeggen dat het perfect mogelijk is dat iemand zowel lid is van L² als van een partijpolitieke jongerenorganisatie.
Tot slot willen wij alle SLP-ers die de stap naar Groen! zetten, veel succes wensen. Wij hopen dat zij aldaar erin slagen om het sociaal-liberalisme ingang te doen vinden. L² zal op een ander niveau proberen hetzelfde te doen, maar dan specifiek naar jongeren toe.
Om aan te tonen dat L² springlevend is, organiseren we op zondag 27 december, om 11u, reeds een nieuwjaarsreceptie in ons hoofdkwartier in Brussel. Iedereen is vanzelfsprekend welkom!
Nu de nationale partijraden van Groen! en SLP het licht op ‘groen' hebben gezet voor een verregaande samenwerking, bekent ook SLP-Antwerpen kleur !
Eind 2006 keurde SLP de bestuursakkoorden in stad en districten mee goed. Consequent aan dat engagement zullen de lokale SLP mandatarissen in Antwerpen tot 2012 verder werken onder de vlag van SLP en op een positieve maar kritische wijze verder meewerken aan de realisatie van die bestuursakkoorden.
In de aanloop naar de gemeente- en districtsraadsverkiezingen van 2012 zal SLP-Antwerpen zich ontbinden als lokale partij.