Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter;
de heren Koen Palinckx, Christophe Thomas, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen; de heren Dirk Platteau, districtssecretaris; Eddy Van Thillo, plv. districtssecretaris
Verontschuldigd : de heer Dirk Platteau
Zitting van dinsdag 29 december 2009.
bureaubesluit: 5071 van dinsdag 29 december 2009
4 District Ekeren. Princiepsbeslissing rond parkeerproblematiek.
De dienst mobiliteit en verkeer legt drie mogelijke scenario's voor als oplossing voor de parkeerproblematiek in een aantal straten in Ekeren.
Vastleggen scenario. Concretisering beleidsrichtlijn (Jaarnummer 5071)
Beleidsrichtlijn, bestuursakkoord ek 2007-2012, 197
Auteur: Mark Monte
Motivering
Voorgeschiedenis
Met haar collegiale brief van 30 juli 2008 vroeg het districtscollege aan GAPA om een onderzoek op te starten naar een oplossing voor de parkeerproblematiek voor 20 prioritaire straten. In het schrijven van 13 maart 2009 werd deze vraag herhaald.
Feiten en context
Omwille van een strenger handhavingsbeleid inzake parkeren ontving het district klachten van bewoners uit een heel aantal straten in Ekeren. Op basis van het aantal klachten werd een lijst opgesteld met straten waar de parkeerproblematiek moest bekeken worden. Het gaat over de volgende straten:
Ekeren centrum
Kouter Wilgehoevestraat Neerhofstraat
Ekeren Donk
Gravenlaan Stadhouderslaan Vorsterslaan Hertogenlaan Willebeeklaan Laathoflaan Keurelaan Kretenborglaan Kluislaan Klaverveldenlaan
Ekeren Mariaburg
Frans Standaertlei Gerarduslei Schepersveldlei Maria-Theresialei Oudstrijderslei Lodewijk Andersonstraat
Juridische grond
Er dient rekening gehouden te worden met de gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid.
Argumentatie
Door het parkeerbedrijf en de dienst mobiliteit werd op basis van plaatsbezoeken, de afmetingen van de rijbaan en de locatie van de inritten onderzocht of er bijkomende maatregelen mogelijk waren en welke het best ingevoerd kunnen worden. Mogelijke maatregelen zijn:
- Het toelaten van parkeren op de berm indien deze berm hiervoor is aangepast;
- Het invoeren van een enkele rijrichting met dubbelzijdig parkeren indien dit past in de wijkcirculatie;
- Het dusdanig organiseren van het parkeren dat er maximaal gebruik wordt gemaakt van de zijde met de meeste parkeerplaatsen;
- Het aanpassen van de weginfrastructuur zodanig dat tweezijdig parkeren wel is toegelaten
Voor de geselecteerde straten in de wijk Mariaburg wordt voorgesteld om de bepalingen van het wijkcirculatieplan Mariaburg uit te voeren. Dit betekent het invoeren van enkelrichtingen en het vastleggen van de parkeerzones met behulp van de nodige signalisatie voor volgende straten (of delen van straten): Frans Standaerdlei, Schepersveldlei, Maria Theresialei en Oudstrijderslei. Voor de Gerarduslei beperkt het voorstel zich tot het invoeren van parkeerzones met behulp van de nodige signalisatie. Per segment zal bepaald worden aan welke zijde van de straat het meeste parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Aan deze zijde zal het parkeren wettelijk toegelaten worden. De parkeerproblemen in de Lodewijk Andersonstraat worden opgelost binnen het project voor de heraanleg van de voetpaden in deze straat. In al deze straten zal het parkeren maar mogelijk zijn aan één zijde van de straat. Een mogelijk nadeel van deze werkwijze is een snelheidsverhogend effect. In de huidige toestand parkeert men willekeurig in deze straten waardoor er frequente asverschuivingen ontstaan met een snelheidsremmende effect. Binnen dit voorstel zal men hoogstens een asverschuiving hebben op de overgang tussen twee segmenten (met andere woorden op de kruispunten).
Op basis van deze plaatsbezoeken wordt voorgesteld om voor de Kretenborglaan, Kluislaan en Klaverveldenlaan geen verdere initiatieven te nemen. In deze straten bestaat de bebouwing uit halfopen bebouwing of open bebouwing met voldoende ruime parkeervoorzieningen op eigen terrein. Bewoners moeten hier enkel in uitzonderlijke omstandigheden parkeren op de rijbaan.
Voor bezoekers zijn er voldoende parkeermogelijkheden in de straat om op een wettelijke manier te parkeren zonder daarbij de doorgang te hinderen. Indien nodig kunnen de bewoners geïnformeerd worden over de wettelijke bepalingen inzake parkeren.
Voor de overige straten moet een oplossing gezocht worden met behulp van de hierboven voorgestelde maatregelen. Het toestaan van parkeren half op de berm en half op de rijbaan kan enkel indien de bermen hiervoor voldoende zijn aangepast en er voldoende waarborgen zijn voor de veiligheid van zwakke weggebruikers (het zogenaamde STOP-principe). Tot op heden is er geen duidelijkheid over het feit dat de bestaande voetpaden fysiek in staat zijn om deze extra belasting te dragen. De veiligheid voor de zwakke weggebruikers kan bovendien niet gegarandeerd worden. De parkeerzones zijn niet afgebakend waardoor voertuigen geen duidelijke begrenzing hebben waarbinnen ze kunnen parkeren en voetgangers verwachten zich niet aan parkerende voertuigen. Bijgevolg wordt voorgesteld om deze maatregel enkel te bekijken indien er meer duidelijkheid is over de staat van de voetpaden en mits een duidelijke afbakening van de parkeerzones.
Het dubbelzijdig parkeren op de rijbaan is enkel mogelijk indien de beschikbare rijbaanbreedte het toelaat om een enkele richting in te voeren met aan weerszijde parkeerstroken. Op basis van de beschikbare rijbaanbreedtes zal dit enkel mogelijk zijn voor de Wilgehoevestraat en de Willebeeklaan. We stellen voor om in de Wilgehoevestraat een enkelrichtingscirculatie in te voeren vanaf het kruispunt Kouter-Wilgehoevestraat in de richting van de Andernachstraat en dit tot aan het andere kruispunt Kouter-Wilgehoevestraat. De keuze voor deze rijrichting zal de eenvoudigste oplossing zijn voor de verkeersafwikkeling op het kruispunt Kouter- Wilgehoevestraat. De verkeersintensiteiten in de Kouter zullen toenemen als gevolg van de enkele richting.
Voor de Willebeeklaan stellen we voor om tussen de Oude Landen en de Keurelaan een enkele richting in te voegen in de richting van de Keurelaan. Op deze wijze wordt de verkeerssituatie op het kruispunt Oude Landen-Willebeeklaan vereenvoudigd. Doordat de Pagelaan de belangrijkste toegang wordt voor de wijk tussen de Vazallaan en de Willebeeklaan, zullen de verkeersintensiteiten hier toenemen.
De overige straten hebben een maximale breedte van 6,6 meter of minder waardoor bij dubbelzijdig parkeren een rijbaan van maximaal 2,6 meter overblijft. Dit is te krap voor een vlotte circulatie. Bijgevolg zullen we het parkeren hier moeten beperken tot één zijde van de rijbaan. De dienst mobiliteit en het parkeerbedrijf zijn van mening dat men hierbij best niet kan kiezen voor beurtelings parkeren. Dit levert steeds problemen op bij de overgang van het parkeren van de ene naar de andere zijde van de straat. Bovendien verschilt de parkeercapaciteit aanzienlijk tussen de beide kanten van de betrokken straten. In straten met voor het merendeel bel-etage woningen met garages en verharde voortuinstroken waarop geparkeerd wordt is dit de enige objectieve methode waarop parkeerzones kunnen vastgelegd worden. Een mogelijk nadeel van deze werkwijze is wel een snelheidsverhogend effect. Met dit voorstel zal men enkel asverschuiving hebben op de overgang tussen twee segmenten (met andere woorden op de kruispunten).
Omwille van deze reden stelt de dienst mobiliteit voor om het parkeren te organiseren aan de even zijde in volgende straten:
- Laathoflaan
- Keurelaan
- Willebeeklaan (doodlopende deel)
- Hertogenlaan (tussen de Oude Landen en de splitsing ter hoogte van het middeneiland)
- Kouter (tussen Neerhofstraat en Wilgehoevenstraat, kant Kloosterstraat) en aan de oneven zijde in volgende straten:
- Stadhouderslaan
- Gravenlaan
- Neerhofstraat
- Kouter (tussen Neerhofstraat en Wilgehoevenstraat, kant Andernachstraat)
Voor de Vorsterlaan is de parkeercapaciteit aan beide kanten van de straat identiek. Bijgevolg is er geen voorkeur om het parkeren te organiseren aan de even of oneven zijde. Een mogelijkheid bestaat erin om te werken met een asverschuiving in functie van de snelheidsremming. Het vastleggen van de parkeerzones in een omgeving met veel bel-etage woningen zorgt er wel voor dat een deel van de bewoners voor hun eigen garage op straat kunnen parkeren terwijl andere bewoners steeds hun oprit of garage moeten gebruiken. In afwachting van een infrastructurele oplossing is dit echter de beste optie. Men kan er ook nog steeds voor kiezen om de huidige regeling te behouden. Men parkeert dan willekeurig in deze straten waardoor er frequente asverschuivingen ontstaan met een snelheidsremmende effect. De bewoners kunnen daarbij gewezen worden op de wettelijke bepalingen inzake parkeren.
Voordat er een definitieve keuze komt stellen we voor om de bewoners te bevragen aan de hand van de mogelijke opties die hiervoor werden beschreven.
Financiële gevolgen
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen voor de stad.
Besluit
Artikel 1
Het districtscollege besluit om de voorgestelde werkwijze goed te keuren en geeft de opdracht aan de dienst mobiliteit en het parkeerbedrijf om deze oplossing tegen eind januari 2010 verder uit te werken. Bij de verdere uitwerking moet de parkeerbalans in beeld gebracht worden.
Artikel 2
Het districtscollege geeft de opdracht om de bewoners van de betrokken straten te bevragen aan de hand van de verschillende mogelijke scenario’s.
Artikel 3
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
|