Met zijn boek "Bang voor de brug" schaart journalist Jean-Charles Verwaest zich in het Oosterweeldebat naar eigen zeggen achter het ja-kamp. Volgens hem moet de Antwerpse ring dicht bij de stad gesloten worden, omdat de nieuwe infrastructuur anders geen oplossing biedt voor het mobiliteitsprobleem. Verwaest zegt dat er geen realistisch alternatief is voor het tracé van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) met het Lange Wapper-viaduct.
Hij wijst erop dat het in dit dossier gaat over "Antwerpen tegen Vlaanderen, dat rond Antwerpen in de file staat". Volgens Verwaest heeft Vlaams minister-president Kris Peeters het nooddecreet achter de hand als belangrijk wapen om voort te gaan met de plannen voor de Oosterweelverbinding. Zo'n nooddecreet heeft ook de aanleg van het destijds gecontesteerde Deurganckdok mogelijk gemaakt. "Maar daarvoor moet Peeters natuurlijk politieke steun hebben", aldus Verwaest. Volgens de auteur is de Antwerpse volksraadpleging over de Oosterweelverbinding "nutteloos" geweest. "Politici moeten hun verantwoordelijkheid nemen", argumenteert hij. "Je moet mensen niet de illusie geven dat ze mee beslissen." En nog: "De massa heeft altijd wat overtuiging nodig". Verwaest rekende uit dat er al 38 tracés in een of andere vorm op tafel hebben gelegen. "Dat van BAM is de meest ideale oplossing", vindt hij. "Al zijn aan het Sportpaleis aanpassingen mogelijk." Verwaest verwijst nog naar een enquête bij bestuurders op de E313/E34 van wie 85 procent opteert voor de Oosterweelverbinding. Hij zegt trouwens zelf geregeld in de file te staan.
Bron: Belga 28-01-10 13:11
'Bang voor de brug': pleidooi voor BAM-tracé te boek gesteld
ANTWERPEN
Met zijn boek 'Bang voor de brug' kiest Jean-Charles Verwaest in het Oosterweeldebat voor het ja-kamp. “Uit eigenbelang”, zegt de ex-journalist van Het Nieuwsblad. “Ik sta zelf bijna elke dag in de file maar ben tegelijk rotsvast overtuigd dat BAM met het tracé van de Lange Wapper-brug de beste oplossing biedt voor het mobiliteitsprobleem in Vlaanderen”.
In zijn opiniërend boek noemt Verwaest de volksraadpleging nutteloos: “Toen is er 800.000 euro in het water gegooid. Bovendien moet je niet de illusie wekken dat mensen mee mogen beslissen. Politici moeten hun verantwoordelijkheden nemen.”
De nutteloze transporten
Of Verwaest zich voor de kar heeft laten spannen van Noriant, de bouwheer van het Oosterweeltraject met het Lange Wapper-viaduct? “Niemand heeft mijn pen vastgehouden", antwoordt hij donderdag bij de presentatie van zijn boek in het Felix Pakhuis. "Ik blijf nog altijd een freelance journalist, met een eigen mening.”
Over de eigenlijke oorzaak van het chronische verkeersinfarct, de nutteloze transporten doorheen Europa, wordt in het boek met geen woord gerept. Finnen willen – om een absurd voorbeeld te gebruiken - Portugese schroevendraaiers en Portugezen willen er Finse. En de twee trucks staan broederlijk naast elkaar in de file op de Antwerpse Ring.
Jan Heuvelmans
Bron(nen): PagiA's criminele dag-bladen Media Services
|