ANTWERPEN - Straten-Generaal vraagt het Vlaams Parlement om een nieuwe financiële analyse te maken van hun tracé. In een bijgewerkt voorstel vragen zij 0,5euro tol per wagen in de Oosterweeltunnnel. De Kennedytunnel blijft tolvrij. 'We worden rendabeler dan de BAM en scoren op alle duurzaamheidsfactoren beter. Hoe kan je dan in godsnaam nog kiezen voor de Lange Wapper?'
Volgens de Arupstudie was het Straten-Generaaltracé intrinsiek het beste tracé van alle alternatieven. Alleen was het financieel niet rendabel - net zoals dat van de BAM overigens - en kampte het net als alle andere tracés met een overcapaciteit aan de Kennedytunnel. Daarom schoven de onderzoekers van Arup UK Sum Research het Straten-Generaaltracé mét tol aan de Kennedytunnel naar voren. Ook tot verrassing van Straten-Generaal trouwens, want tol aan de Kennedytunnel was voor zowat iedereen onbespreekbaar.
Daarom voerde Straten-Generaal nu een belangrijke aanpassing door in zijn tracé: was in hun oorspronkelijk plan de Oosterweeltunnel nog gratis voor automobilisten, dan vragen ze nu 0,5euro per wagen. Dat is nog altijd 2 euro minder dan de BAM. 'Bovendien staat het iedereen vrij om te kiezen voor de tolvrije Kennedytunnel, maar als je daar 6 kilometer voor moet omrijden kost je dat wellicht nog meer aan brandstofkosten', zegt woordvoerder Peter Verhaeghe.
Bij het doorpluizen van de Arupstudie stootte Straten-Generaal bovendien op enkele anomalieën die hun tracé duurder maken dan het eigenlijk is. Samen met een onafhankelijk auditor komen ze tot een aantal opmerkelijke vaststellingen. Zo kan de BAM rekenen op een BTW-gunstmaatregel vanwege de overheid die maar liefst 842miljoen euro bedraagt. Bovendien zijn volgens Straten-Generaal de bouwkosten van het BAM-tracé te laag ingeschat en die van hun tracé te hoog. Hetzelfde zou gelden voor de onderhoudskosten. 'Uiteindelijk komen wij uit bij een tracé dat rendabeler en goedkoper is dan dat van de BAM', zegt Verhaeghe. 'We hebben dat vorige week voorgelegd aan de Vlaamse regering en gevraagd om ook die herberekening te laten uitvoeren. Desnoods zelfs door de BAM of door Arup. Moeilijk is dat niet. Maar blijkbaar hebben ze daar zoveel schrik voor dat ze nu maar de vlucht vooruit gekozen hebben en koste wat het kost het BAM-tracé door de strot van de Antwerpenaar proberen te duwen. Begrijpelijk ook, want als nu blijkt dat wij ook op financieel vlak nog beter scoren, verdwijnt meteen de laatste strohalm van de BAM.' Straten-Generaal bezorgt het rapport nu aan de leden van het Vlaams Parlement en hoopt dat zij de regering onder druk zetten.
Oosterweel - Deurne : Voor Ekeren nog ver van ons bed?
Samenstelling: de heer Frank Geudens, voorzitter; mevrouwen Marleen De Backer, Ariane Van Dooren, de heer Walter Verbruggen, mevrouw Wendy van Dorst, districtsschepenen; mevrouwen Marina Rothmayer, Beatrix Vanderplasschen, de heren Guy Dirckx, Frans Crauwels, René De Preter, Gustaaf Hendrickx, Luc Mahieu, mevrouw Mieke Vogels, de heren Dirk Van Duppen, Jan Van Wesembeeck, mevrouw Najat Assissi, de heren Samir Aiau, Steven Leyder, Kevin Stoop, Roland Jennes, Arfan Saber, René Frederickx, Luce Jacobs, Gerard Weytjens, mevrouw Germaine Van Asten, de heren Bart De Vos, Léon Dierckx; leden; mevrouw Patricia De Somer, districtssecretaris
Openbare zitting van 19 maart 2009
Iedereen aanwezig, behalve, de heer Arfan Saber, verontschuldigd, de heer René Frederickx, verontschuldigd en de heer Gerard Weytjens, afwezig.
districtsraadsbesluit: 408 van donderdag 19 maart 2009
Pagina 1 van 4
Deurne A-Punt
1 Voorstel tot besluit van raadslid D.V. Duppen. Uitnodiging Arupsumresearch toelichting alternatievenstudie en specifieke implicaties voor Deurne. Voorstel tot motie aan het stadsbestuur ter ondersteuning van het Arup-Sumresearch (vierde) alternatief . (Jaarnummer 408)
Auteur: Dirk Van Duppen
Motivering
Feiten en context
Nog geen jaar geleden wierp Humo met het ‘Dossier fijn stof: de Oosterweelverbinding in Deurne- Noord’ (nr.3534) de stok in de Lange Wapper kikkerpoel. Waar dat de discussie tot dan vooral technisch was, werd het nu een debat over fijn stof, lawaai, kortom volksgezondheid, dat de publieke opinie veel meer beroerde. De legendarische uitspraak van Patrick Janssens ‘walk and don’t look back’ in hetzelfde Humo artikel is niet bewaarheid geworden. In Deurne werden er meerdere bewonersvergaderingen georganiseerd in de RIX, kwam de BAM op de raadscommissie van juni haar plannen toelichten en organiseerde het district een druk bijgewoond debat tussen BAM, Straten-generaal en Ademloos op 29 januari j.l. Het was voor ieder van ons duidelijk dat de gevolgen van het BAM tracé voor Deurne verontrustend zijn en dat de communicatie daarover naar het district en naar de bevolking bedroevend is.
Onder druk van actiegroepen liet de Vlaamse regering een onafhankelijk alternatievenonderzoek doen, stelde de bouwvergunning uit, herschikte de raad van bestuur van de BAM met als crisisvoorzitter Karel Vinck en zette communicatie adviseur Noël Slangen aan de deur. Ademloos verzamelde 60.000 handtekeningen voor een volksraadpleging. De uitslag van het alternatievenonderzoek door het studiebureau Arup UK-SumResearch is zopas bekend gemaakt. Ik heb maandag 9 maart de druk bijgewoonde voorstelling van Arup voor de raadscommissie van de gemeenteraad bijgewoond. De invloed van het BAM tracé met de aansluiting van het Viaduct van Merksem t.h.v. het Sportpaleis en verderop op de Lange Wapperbrug, op de leefbaarheid en stadsontwikkeling van Deurne-Noord en van Merksem, is indrukwekkend. Dit tracé lag bij de Arup onderzoekers scherp onder vuur. Waar we vroeger spraken van mogelijks 18 baanvakken naast mekaar, blijkt nu die viaduct in breedte te verdrievoudigen van de huidige 35 meter naar 110 meter, wat volgens Arup de leefbaarheid van
onze wijken en de verdere stadsontwikkeling ernstig hypothekeert. Zij spreken van een ‘fragmentering’ van de stedelijke ontwikkeling voor generaties.
Verrassend is ook dat het studiebureau een eigen (vierde) alternatief verdedigt, dat onze wijken in Deurne Noord en Merksem terug veel leefbaarder kan maken. Het uitgangspunt en conclusie van het het Arup-rapport luidt: ‘De essentie en de meest duurzame oplossing is vooral te trachten het overwegend doorgaande verkeer niet langer door Antwerpen en haar stedelijke ringweg te laten rijden maar zoveel mogelijk om te leiden rond de stad.’(p.404) Om dit probleem op te lossen hebben de onderzoekers van Arup-Sumresearch een eigen alternatief naar voor geschoven dat bestaat uit vier elementen, waarvan de eerste twee direct toepasbaar zijn. Vooreerst zoveel mogelijk vrachtverkeer via de bestaande Liefkenshoektunnel rond de Antwerpse agglomeratie leiden, ver weg van de bestaande woonkernen. Ten tweede: via een automatisch verkeersbegeleidingssysteem de weggebruiker accuraat te informeren over de beste wijzen om rond Antwerpen te rijden. Ten derde: een derde Scheldekruising via een geboorde tunnel die zo noordelijk als mogelijk start en aansluit aan de A12 te Ekeren, dus een Straten-Generaal plus tracé.
Hierdoor blijven het Sint-Annabos en het Noordkasteel gespaard. Ten vierde: het ondertunnelen van het viaduct te Merksem ter hoogte van het Sportpaleis. Er zal dan ook geen bijkomende op- en afrittencomplex aan het Sportpaleis nodig zijn, zoals de BAM met de Lange Wapperbrug voorzag. Ook het sluipverkeer van vrachtwagens over bijvoorbeeld de Bischoppenhoflaan zal drastisch kunnen dalen. Er zou een enorme open ruimte vrij komen die kan dienen als recreatief, nieuwe groene zones of om het parkeerprobleem aan het Sportpaleis op te lossen. Bijkomend is op termijn de overkapping van het zuidelijk deel van de Antwerpse ring in haar diepe bedding ook nog mogelijk. Dan zal Antwerpen eindelijk bevrijd zijn van de historische miskleun die de leefkwaliteit van haar bewoners schaadt. Namelijk één van de drukste snelwegen van Europa, met voor 80% doorgaand vrachtverkeer, die door de agglomeratie loopt en met het BAM tracé voor nog eens generaties lang zou verankerd worden.
Ik ben fel onder de indruk van de simulatiekaartjes van Arup hoe ze laten zien dat de leefbaarheid, de stadsontwikkeling, de mobiliteit en verkeersveiligheid van onze wijken in Deurne Noord en Merksem, niet zal verslechteren zoals met het BAM tracé, maar sterk zal verbeteren met het (vierde) Arup alternatief.
Daarom mijn voorstel om liefst op de eerstkomende raadscommissie deze mensen van Arup uit te nodigen én ook een ondersteunende motie vanuit onze districtsraad te stemmen aan het Stadsbestuur, dat dit vierde alternatief van Arup zeer genegen blijkt te zijn. Met een pluim voor onze burgemeester Patrick Janssens die niet alleen zijn devies ‘walk and don’t look back’ heeft laten varen, maar de moed heeft om ook naar de verdere toekomst te kijken bij het nemen van beslissingen vandaag.
Juridische context
Punt 4.6 – artikels 58 en 59 van het basisreglement bestuurlijke organisatie van de stad Antwerpen regelen de procedure
initiatiefrecht raadsleden
Ieder raadslid heeft het recht voorstellen aan de agenda van de raad waarvan men deel uitmaakt toe te voegen. Een lid van het uitvoerend bestuur kan hiervan geen gebruik maken. Een voorstel kan zowel een interpellatie, een voorstel tot motie als een voorstel tot beslissing zijn. Deze opsomming is niet beperkend.
Bij afwezigheid van het raadslid wordt het voorstel van de agenda afgevoerd.
Raadslid Dirk Van Duppen licht toe.
Gehoord de tussenkomst van raadsleden René De Preter, Mieke Vogels, Steven Leyder, Luc Mahieu, Jan Van Wesembeeck, Frank Geudens.
Besluit
De districtsraad stemt met 11 stemmen voor, 11 stemmen tegen en 2 onthoudingen.
Voor
: Frans Crauwels, Guy Dirckx, Léon Dirckx, Gustaaf Hendrickx, Roland Jennes, Marina Rothmayer, Kevin Stoop, Germaine Van Asten, Beatrix Vanderplasschen, Jan Van Wesembeeck, Dirk Van Duppen.
Tegen
: Frank Geudens, Wendy van Dorst, Samir Aiau, René De Preter, Luce Jacobs, Najat Assissi, Walter Verbruggen, Ariane Van Dooren, Steven Leyder, Bart De Vos, Marleen De Backer.
Onthouding
: Mieke Vogels, Luc Mahieu.
Ingevolge artikel 44 van het basisreglement bestuurlijke organisatie worden beslissingen genomen bij volstrekte meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen. De districtsraad verwerpt met 11 stemmen voor, 11 stemmen tegen en 2 onthoudingen Artikel 1van het volgend besluit. De districtsraad keurt eenparig Artikel 2van het besluit goed.
Artikel 1
De districtsraad vraagt aan het districtscollege en de voorzitter van de bestendige raadscommissie de verantwoordelijken van ARUP-SUMRESEARCH uit te nodigen op een raadscommissie om hun alternatievenstudie i.v.m. de Oosterweelverbinding te komen toelichten, specifiek over de gevolgen voor Deurne op vlak van mobiliteit en verkeersveiligheid, leefmilieu (geluid en luchtkwaliteit), mens-leefomgeving en stadsontswikkeling van het ARUP-SUMREASEARCH alternatief versus dat van de BAM.
Artikel 2
De districtsraad steunt het college van burgemeester en schepenen in hun inspanningen om het Arup-Sumresearch (vierde) alternatief verder te laten onderzoeken en kansen te geven.
Artikel 3
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
Lambert pleit voor tijdelijke werkloosheid voor kabinet Turtelboom
Lambert pleit voor tijdelijke werkloosheid voor kabinet Turtelboom
260309
door Geert Lambert
Vandaag liet de premier in de Kamer weten dat er in de nabije toekomst geen akkoord komt over Asiel en Migratie. SLP-voorzitter Geert Lambert stelt voor om het kabinet-Turtelboom in afwachting te laten genieten van het systeem van tijdelijke werkloosheid, aangezien de minister en haar medewerkers niets om handen hebben. Een kabinet dat twee miljoen euro per jaar kost en niets uitvoert is een luxe die deze regering zich in de huidige budgettaire omstandigheden niet kan veroorloven.
Lambert heeft haast heimwee naar de tijd waarin federale regeringen stilvielen tijdens de campagnes voor de regionale verkiezingen. Vandaag is er van stilvallen geen sprake, aangezien de regeringen Leterme/Van Rompuy nooit echt uit de startblokken geschoten zijn. De regionale en Europese verkiezingen betekenen enkel een verdere verlenging van het pijnlijke en dure immobilisme dat de Wetstraat sinds twee jaar teistert.
De gezinnen zonder papieren, die sinds de eerste akkoorden van Leterme in Hertoginnendal vol verwachting uitkijken naar enige duidelijkheid over hun toekomst, blijven dus nog op zijn minst enkele maanden in de grootste onzekerheid leven. Daar liggen de meerderheidspartijen blijkbaar niet echt wakker van: de verkiezingscampagne ontneemt hen elk gevoel van verantwoordelijkheid. SLP vindt dat de bewindslieden die verantwoordelijk zijn voor het federale immobilisme best uit eerlijke schaamte een verkiezing zouden overslaan. Het is ongepast om vanuit de slechtste regering sinds Eyskens I opnieuw te gaan hengelen naar een nieuw mandaat van de kiezer.
SLP verbolgen over beslissing Vlaamse Regering over Oosterweel
Beslissing Oosterweel voorbeeld van hoe het niet moet
De Sociaal-Liberale Partij reageert verbolgen op de beslissing van de Vlaamse Regering om de bouwaanvraag voor de Oosterweelverbinding reeds aan te vragen.Hiermee wil de Vlaamse regering vooral de indruk geven dat ze beslissingen kan nemen. “De enige beslissing die genomen wordt, is alsnog niet te beslissen”, aldus SLP-voorzitter Geert Lambert.Lambert wijst erop dat SLP al langer voorstander is van een alternatief voor dit ontsluitingsvraagstuk.Het tunnelalternatief wordt al lang als een haalbare kaart naar voren geschoven en zou de beste oplossing zijn voor een verkeersknoop die Antwerpen overstijgt.De koppigheid van politici die niet afwillen van hun eigen voorstel zorgt ervoor dat beslissingen dan maar uitgesteld worden.
Blijkbaar willen de regeringspartijen zichzelf een cadeau doen met het uitstellen van de beslissing.“Door de beslissing voorwerp te maken van de komende verkiezingen, hopen alle regeringspartijen op de nodige polarisatie om voor zichzelf stemmen te winnen”, zegt Lambert.Dat dit ten koste gaat van een goede mobiliteit en de economische ontwikkeling van Vlaanderen verder hypothekeert, neemt men er blijkbaar graag bij.
Geert Lambert verwijst naar andere prangende dossiers zoals het Schipdonkkanaal of het stadion van Club Brugge.Kris Peeters en zijn ploeg beweren te regeren, maar durven uit louter electoraal belang geen beslissingen te nemen.Vlaanderen blijft dus wachten omdat de traditionele partijen verkiezingen winnen belangrijker vinden dan beleid voeren.“Het is tijd dat we dat durven veranderen”, stelt Geert Lambert.
Duurzaam naar school : Ekeren genekt door Vlaanderen
Op 16 oktober 2008 besliste ons district om deel te nemen aan het project "Duurzaam naar school". een project voor netoverstijgend leerlingenvervoer in het gewoon basisonderwijs.
Hiervoor werd een project utgewerkt, waarin 13 Ekerse scholen (alle) participeren van alle netten. Alle plannen werden uitgewerkt, alle documenten ingediend. Op basis van de voorziene parameters, zou Ekeren aanspraak kunnen maken op een bedrag van 34.950 Euro.
Doch half januari werd plotseling medegedeeld dat dit bedrag meer dan gehalveerd werd. Hierover werd in de Vlaamse Regering een schriftelijke vraag gesteld door Dirk De Kort (CD&V Brasschaat) na een vraag van Koen Palinckx (CD&V Ekeren).
Bleek dat de Vlaamse Regering op 19 december 2008 voor het schooljaar 2009-2010 een nieuwe berekeningswijze hanteerde, waarbij een bijsturing van de berekeningswijze gebeurde voor de Stad Antwerpen dewelke voor de Vlaamse Regering een - verhoudingsgewijs - veel te hoog subsidiebedrag kreeg. In de nieuwe berekeningswijze worden de districten van de Stad Antwerpen niet langer als aparte entiteiten beschouwd.
Het nieuwe bedrag werd 15.855 Euro.
SLP Ekeren kan niet anders dan besluiten dat de districten niet enkel door Antwerpen als een noodzakelijk kwaad worden aanzien maar ook door Vlaanderen niet als een volwaardige bestaande gemeenschap worden beschouwd.
Dit bevestigd het centralistische streven van de Stad tov haar districten in het afnemen van lokale bevoegdheden (wijkbibliotheken, openingsuren en gebruik zwembad, loket bouwvergunningen,...).
Ook willen wij hierbij ook onze plaatselijke CD&V schepen Koen Palinckx die dit project ter harte nam speciaal vermelden. Hij heeft Ekeren hierin steeds met hart en ziel vertegenwoordigd.
Dat het Kristus-Koningplein heraangelegd mag worden, daar twijfelt waarschijnlijk niemand aan. Dat een heraanleg ook moet zorgen dat het plein een fris uitzicht krijgt, samen met een aantal verkeerstechnische ingrepen lijkt mij ook vanzelfsprekend.
Nu het voorlopig ontwerp werd voorgesteld, barst de discussie los bij gebruikers van het huidige plein, bewoners en winkeliers.
Het grote debat zal echter niet zijn: “Hoe moet ons plein er in de toekomst uit zien?” maar “Waar in Ekeren centrum geraken we onze auto nog kwijt?”
Er zullen nog vele inspraakronden volgen. (zie vorig artikel)
Ik heb dan ook een lijst van mijn bedenkingen opgesteld die mee kunnen worden besproken in de navolgende inspraakmomenten, het ons beloofde “uitgebreid informatie- en inspraaktraject”.
a.Dient de heraanleg van het Kristus-Koningplein niet te kaderen in een veel breder project?
De impact van een heraanleg van het Kristus-Koningplein op de ingrijpende wijze zoals voorzien in het winnende project is zeer groot. Het probleem bij uitstek is het verdwijnen van een 100 parkeerplaatsen in het centrum van Ekeren.
Volgens de “parkeerstudie” zou het mogelijk zijn om bij een aanpassing van de huidige situatie de langparkeerders te doen uitwijken naar alternatieve parkeerlocaties in de ruimere omgeving. Hierbij werd echter nooit uitgegaan van het verdwijnen van (op 15 plaatsen na) alle parkeerruimte op het plein.
1.Wat met de heraanleg van de Dorpsstraat en Kloosterstraat?
2.Wat met de nog te realiseren projecten in de onmiddellijke omgeving van het plein?
-Rozentuin
-Steenstraat
-Tram
-Cultureel centrum
-Politiebureau en Vredegerecht
-Volwaardig gebouw jeugddienst en verhuis documentatiecentrum naar Kloosterstraat)
-Zwembad
Welke impact zullen deze projecten hebben op Ekeren Centrum? (bvb. Als het vredegerecht een uiteindelijke plaats krijgt, als het oude zwembad wordt afgebroken, als het woningproject van de Rozentuin doorgaat, als het cultureel centrum er komt,…)
Zulke projecten hebben wel degelijk een impact. Kijk maar naar de toegenomen parkeerdruk op de Veltwijcklaan na de komst van de nieuwe horecazaak “het Distrikt”
3.Wat met de activiteiten die doorgaan op het plein? Waar gaan die naartoe en wat is daarvan het gevolg?
4.Wat met de glascontainers?
5.Wat met het frituur?
b.Mobiliteit en verkeersstromen
1.Jozef De Weerdstraat
-bevoorrading van de Aldi : dubbelrichting autoverkeer blijft mogelijk, maar wat met vrachtwagens
-blijft dubbel richtingverkeer naar de Dorpsstraat een optie gezien enkel verkeer aan de kant van de optiek mogelijk is
2.Komt er een volwaardig fietspad op het plein en in de Dorps- en Kloosterstraat en de Alfons Jeurissenstraat?
3.Waar komt de inrit van de ondergrondse parking van de nieuwbouw (4de wand) gezien hier ook interventievoertuigen moeten kunnen in- en uitrijden (politiebureau zou komen in nieuwbouw)
4.Is er een mogelijkheid tot bijkomend openbaar vervoer (verbinding Ekeren Donk, Mariaburg, Rozemaai, parking Statiestraat? Dit zou een deel de parkeerproblematiek opvangen.
5.Wat betreft de school: blijft deze bereikbaar voor autobussen (bvb schooluitstap)
c.Parkeerproblematiek
1.Waar kunnen vervangende parkeerplaatsen komen?
2.Wat met de wekelijkse markt: waar kan dan worden geparkeerd?
3.Wat met evenementen in de Ekerse Theaterzaal, de Akerzaal, de kerk, de scholen (bvb. ouderavonden)
4.Wat met de langparkeerders en mensen die werken in het centrum van Ekeren?
5.Wat met de parkeerproblematiek in de Jozef De Weerdtstraat (die reeds op verschillende informatieavonden omtrent wijkcirculatieplannen, parkeerstudies, heraanleg straten,… is aangehaald)
6.Wat met de mogelijk komende projecten? Indien bvb. project Rozentuin doorgaat, verdwijnen een belangrijk aantal garageboxen die door buurtbewoners worden gebruikt
d.Uitzicht
Het enige groen op ons plein is de groene glascontainer, sporadisch aangevuld met bloembakconstructies en, af en toe, kerstbomen in de eindejaarsperiode. Elke boom is dan ook een verbetering.
1.Welke garantie zal er zijn voor het granieten middenplein?
Iedereen kent in Antwerpen de heraangelegde pleinen. De meeste ervan hebben een mooie estetische waarde bij de heraanleg, doch blijken al na enige tijd aan herstelling toe omdat de gekozen materialen te snel slijten of problemen meebrengen.
2.Wat met de infopanelen?
3.Misschien enige actieve mogelijkheden (bvb. Pétanquebaan voor de mensen van het verzorgingstehuis in de onmiddellijke omgeving)
SLP Ekeren vraagt een grondig “Bezint eer ge begint” aanpak. Een inspraakprocedure met voldoende terugkoppeling naar alle actoren : bewoners van de ruime omgeving, bezoekers, scholen, Ekerse Theaterzaal, Ekers Hof, de winkeliers.
Een grondig parkeer- en mobiliteitsplan.
Een volwaardig fietspad op de belangrijke verkeersassen.
Een parkeerplaats voor het autodelen en minder mobielen.
Een degelijke keuze van materialen.
Een uitbreiding van het openbaar vervoer op piekdagen (evenementen, markt,…) bvb. met belbussen naar de parking Statiestraat, Ekeren-Donk, Mariaburg, Rozemaai.
Samenstelling: mevrouw Chris Anseeuw, districtsvoorzitter; de heer Stephan Bogaert, de heer Jan Somers, mevrouw Ann Vylders, de heer Joris Giebens, , districtscollegeleden; de heer Jos Bergmans, districtssecretaris.
Zitting van 2 maart 2009
districtscollegebesluit: 672 van maandag 2 maart 2009
Antwerpen A-Punt
1 Pater Strackestraat. Aanleg van een speelterrein. Voorontwerp (Rozemaai). Goedkeuring. Concretisering beleidsrichtlijn (Jaarnummer 672)
Voorontwerp Verdaagd districtscollege 16 februari 2009 513
Speelterreinen Goedkeuring districtscollege 21 april 2008 1362
Feiten en context
Het district wenst te investeren in de aanleg van een speelterrein (Rozemaai) aan de Pater Strackestraat, meer bepaald "Den Dreihoek". Het bedrijf stadsontwikkeling legt het voorontwerp ter goedkeuring voor.
Fasering
Het districtscollege:
1 keurt het voorontwerp goed;
2 vraagt advies aan de jeugdraad en de seniorenraad;
3 organiseert een inspraakronde voor de bewoners;
4 stelt het voorontwerp voor op de algemene raadscommissie.
Eventuele opmerkingen zullen besproken worden in een volgende speelcelvergadering. Dit moet leiden tot een definitief ontwerp, dat het bedrijf stadsontwikkeling terug voorlegt aan het districtscollege, dat het definitief ontwerp ter kennisneming brengt aan de districtsraad. Na goedkeuring van het definitief ontwerp maakt het bedrijf stadsontwikkeling de uitvoeringsdocumenten op.
Het districtscollege keurt het bestek goed en stelt de wijze van gunning vast. Op basis van het aanbestedingsverslag gunt het districtscollege de opdracht en verzendt, nadat alle goedkeuringen bekomen zijn, de gunningsbrief en het aanvangsbevel.
Juridische grond
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met het besluit van de gemeenteraad van 20 maart 2000 (jaarnummer 619), aangepast bij het gemeenteraadsbesluit 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307), kregen de districten de bevoegdheid over het decentraal publiek domein, groenvoorziening en openbare werken.
Stedenbouwkundige vergunning
Het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996 en het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening en de uitvoeringsbesluiten. De inrichting van de speeltuin is, overeenkomstig artikel 18°h, van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 april 2000 tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen en van de werken, handelingen en wijzigingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is (gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 26 april 2002 en bij besluit van de Vlaamse Regering van 1 september 2006), vergunningsplichtig.
Advies
Inspectie financiën
Het advies van inspectie financiën is niet vereist omdat de goedkeuring van een voorontwerp nog geen directe financiële gevolgen heeft.
Jeugdparagraaf
Op 10 december 1998 keurde het college de uitvoering van de jeugdparagraaf goed. Dit betekent dat in de stedelijke procedure "heraanleg openbaar domein" het advies van de jeugdraad en de resultaten van een eventuele jeugdpeiling worden ingepast.
Seniorenraad
Het districtscollege besliste op 26 juni 2006 de uitvoering van de seniorenparagraaf op het beleidsdomein "openbaar domein" goed te keuren, naar analogie met de jeugdparagraaf, dus met inpassing van het advies van de seniorenraad in de bestaande procedure "heraanleg openbaar domein".
Raadscommissie
De districtsraad nam op 27 mei 2008 kennis van de intentie van het districtscollege om alle voorontwerpen van investeringsprojecten op de algemene raadscommissie voor te stellen. Hierbij wordt er bijzondere aandacht geschonken bij de notulering voor het aspect gedragenheid van de geformuleerde opmerkingen of standpunt van de districtsraad. Het definitieve ontwerp wordt ter kennis gegeven aan de districtsraad.
Argumentatie
De wijk Rozemaai ligt in het noorden van het district Antwerpen, op de grens met Ekeren. Er werd gekozen om een nieuwe speeltuin, ter vervanging van de oude (afgebroken) speeltuin, in te planten rondom de site die door de buurtbewoners "Den Dreihoek" wordt genoemd. Dit is een groen perceel centraal in de wijk, gelegen aan de Pater Strackestraat. De speeltuin wordt opgedeeld in verschillende zones:
A: een verharde zit -en bufferzone: verharding met zitbanken tussen bomen
B: een speelzone voor kinderen van 0 tot 5 jaar: zandgraver, zanddraaitafel, glijbaan, wipkip (veertoestel) en schommel
C: een picknickzone: picknickbanken op gras
D: een avontuurlijke speelcirkel voor kinderen van 5 tot 12 jaar: glijbaan, evenwichtsbalk, huppelplaten, hangbrug, heuveltunnel, plankenbrug, wiebelnet met klimpaal, touwoversteek, huppelpallisaden, mikado, boomhut met junglebrug en klimnet, stelten en pendelwip
E: een tienerhonk: de tienerhonk is van de vorige speeltuin (reeds afgebroken) en wordt gerepareerd en herplaatst in deze speeltuin. De werken worden uitgevoerd in eigen beheer.
F: (de aanzet van) een BMX-parcours: De BMX-zone wordt deels aangelegd en lonkt zo de fietsers naar het achterliggende landschap.
De werken worden geraamd op 150 000,00 EUR waarvan 2 000,00 EUR voor de aanzet van een BMX-parcours. Het bedrijf stadsontwikkeling stelt voor om het voorontwerp goed te keuren.
Financiële gevolgen
Het districtscollege voorzag op de buitengewone begroting 2009/76190/744/51/00/0900 een krediet van 400 000,00 EUR voor AN/jeugdzorg, speelpleinen. Er is nog een krediet beschikbaar van 300 000,00 EUR. De werken ten bedrage van 148 000,00 EUR kunnen hierop verrekend worden. Financiering met eigen middelen. Het districtscollege voorzag op de buitengewone begroting 2009/76490/725/60/00/0900 een krediet van 145 000,00 EUR voor DR/AN sport en lichamelijke opvoeding waarvan 33 372,00 EUR voor Rozemaai. Er is nog een krediet beschikbaar van 145 000,00 EUR. De werken ten bedrage van 2 000,00 EUR (aanzet BMX-parcours) kunnen hierop verrekend worden. Financiering met eigen middelen.
De stadsontvanger verleent zijn visum enkel voor de kredietmatigheid voor het huidige dienstjaar, conform artikels 94 en 160 §2 van het gemeentedecreet.
Besluit
Artikel 1
Het districtscollege keurt het voorontwerp voor de aanleg van een speelterrein (Rozemaai) in de Pater Strackestraat, meer bepaald "Den Dreihoek" goed.
Artikel 2
Dienst Taak
districtssecretaris advies van de jeugdraad en seniorenraad inwinnen, districtssecretaris inspraakronde voor de bewoners organiseren, districtssecretaris voorontwerp op algemene raadscommissie agenderen
Antwerpse delegatie naar Koerdistan voor lokale Turkse verkiezingen
Een Antwerpse delegatie zal van 27 tot 30 maart verblijven in Oost-Turkije om de lokale verkiezingen op 29 maart waar te nemen. Dit gebeurt op uitnodiging van de DTP (Democratic Society Party), één van de grootste Koerdische partijen in Turkije en de enigste Koerdische partij met vertegenwoordigers in het Parlement. Turkije weigerde immers om officiële waarnemers toe te laten tot de verkiezingen.
De lokale verkiezingen van 29 maart beloven een machtsstrijd te worden tussen de heersende AKP-partij van premier Erdogan en de Koerdische partijen in Oost-Turkije, waaronder de DTP. Deze laatste maakte reeds melding van verschillende onregelmatigheden begaan door de nationalisten van AKP tijdens de verkiezingsrace, zoals fraude met de kieslijsten en het uitdelen van geschenken in de hoop op stemmenwinst.
De delegatie zal tijdens het weekend van 27 maart bereikbaar zijn voor verslaggeving ter plaatse en achteraf een persmoment organiseren.
De oude rijkswachtkazerne aan de Veltwijcklaan 19 wordt omgebouwd tot een volwaardig jeugdcentrum. De investeringen gebeuren in twee fases: in 2009 (budgetten buitengewone begroting 2008) wordt de voormalige conciërgewoning aangepakt, vanaf 2010 (budgetten buitengewone begroting 2009) zal het hoofdgebouw worden gerenoveerd. De budgetten voor de tweede fase moeten worden vastgelegd. De huisvesting van het documentatiecentrum is een dringende zaak omdat de studiedienst van Patrimoniumonderhoud geen bestekken opmaakt alvorens de zekerheid te hebben dat er een alternatieve plek gevonden is. In de nieuwe plannen heeft de jeugddienst alle ruimte op de site nodig.
Aan het bedrijf Patrimoniumonderhoud was gevraagd om te onderzoeken of binnen de stedelijke eigendommen plaats zou gevonden worden voor het Documentatiecentrum. Het gebouwenonderzoek voor het Documentatiecentrum werd aan het district bezorgd. Het districtscollege neemt kennis van het rapport.
Besluit
Artikel 1
Het districtscollege neemt kennis van het onderzoeksverslag, opgesteld door Patrimoniumonderhoud, over het gebouwenonderzoek van het Documentatiecentrum Antwerpse Noorderpolders.
Artikel 2
Het districtscollege is van oordeel dat het Documentatiecentrum Antwerpse Noorderpolders in Ekeren moet gehuisvest blijven, omwille van de ontstaansgeschiedenis en de inhoud van de collectie.
Stad Antwerpen beraadslaging/proces verbaal
District Ekeren Kopie
Districtscollege
bureaubesluit: 748 van dinsdag 10 maart 2009
Pagina 2 van 2
Artikel 3
Het districtscollege verzoekt het stadsbestuur om het Documentatiecentrum onder te brengen in de panden Kloosterstraat 4-6, waar ook de medewerkers van het Cultureel Centrum Ekeren zullen gehuisvest worden. Deze regeling moet als tijdelijk worden aanzien in afwachting van de definitieve oplossing.
Artikel 4
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
Op zoek naar hoeve De Swaene (Nieuwsblad 19/03/2009)
EKEREN - Vooraleer de heraanleg van het Kristus Koningplein van start gaat, wordt er archeologisch onderzoek gedaan naar de restanten van de 17de eeuwse hoeve De Swaene. Die was tot 1945 op het huidige plein gelegen. 'Wellicht levert dit onderzoek ook sporen op van oudere bewoning in het centrum van Ekeren', stelt districtsschepen Koen Palinckx (CD&V). Hoeve De Swaene werd volgens heemkundige Hendrik Kanora gebouwd in 1621. Op 6 januari 1945 werd de hoeve verwoest door een V2-bom. Bij de aanleg van het plein bleven de fundamenten van de hoeve gewoon in de grond steken. Het Kristus Koningplein werd feestelijk ingehuldigd op 11 mei 1961. (env)
Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter; de heren Koen Palinckx, Christophe Thomas, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen; de heer Dirk Platteau, districtssecretaris
Zitting van dinsdag 10 maart 2009.
bureaubesluit: 790 van dinsdag 10 maart 2009
Pagina 1 van 5
Ekeren A-Punt
4 Statiestraat fase 2 (tussen De Noteschelp en Schriek). Wijziging uitvoeringsplan. Concretisering beleidsrichtlijn (Jaarnummer 790)
Het districtscollege keurde het definitief ontwerp goed. Het bedrijf VESPA stelt een aanpassing op vraag van een bewoner voor. Het bedrijf stadsontwikkeling legt de aanpassing ter goedkeuring voor..
Voorontwerp Goedkeuring districtscollege 7 december 2004 3436, Jeugdraad Advies 6 januari 2005 ---, Seniorenraad Advies 2 februari 2005 ---, Definitief ontwerp Goedkeuring districtscollege 16 juni 2005 1776, Bouwaanvraag Goedkeuring college 5 mei 2006 5191
De bouwvergunning voor het uitvoeren van riolerings- en bestratingswerken in de Statiestraat fase 2 (tussen De Noteschelp en Schriek) werd op 5 december 2006 afgeleverd onder voorwaarden. De bouwvergunning is inmiddels vervallen.
Feiten en context
Het districtsbestuur wenst onder meer een fietspad in dubbele richting, langs de zijde van de spoorweg aan te leggen. Er liggen geen riolen in de Statiestraat.
Eigendomsstructuur
De voortuinen moeten gedeeltelijk verworven of onteigend worden. Het fietspad loopt over grond van de NMBS-Holding, die hiervoor met de stad Antwerpen een overeenkomst betreffende het gebruiksrecht zal afsluiten.
Beide procedures lopen via AG VESPA
Het bedrijf AG VESPA stuurde op 16 januari 2009 een voorstel tot verwerving aan de eigenaars. De heer Erwin Van den Broek stelde op 29 januari 2009 voor het ontwerp aan te passen met onderstaande argumentering:
Stad Antwerpen beraadslaging/proces verbaal
District Ekeren Kopie Districtscollege
bureaubesluit: 790 van dinsdag 10 maart 2009 Pagina 2 van 5
In aansluiting op uw reactie (uw mail van 27/1 met pdf bijlage lot 16) op onze mail van 25/1 willen wij U verder volgende vraag stellen. Wij hebben wat problemen met de inplanting van de heraanleg ter hoogte van ons eigendom lot 16 (nr.20R2) en meer bepaald met de punt (verbinding lijn 3.2 en 7.7) die gecreëerd wordt in onze voortuin. Wij stellen voor dat u eventueel zou willen herbekijken of dit niet verlegd kan worden naar een evenwijdig aan onze voorgevel lopende lijn vertrekkende vanuit het snijpunt van lijn 7.7 en de scheidingslijn tussen uw perceelnummering 16 (nr.20R2) en 17 (nr.17P7) naar de lijn met maatvoering 4.9.
Als redenen tot dit verzoek halen wij het volgende aan:
1) Tussen huisnr. 41/4 (ons eigendom) en de oprit naar 41/6 (uw nummer 17) ligt nog een perceel bouwgrond. Dit perceel is eveneens ons eigendom en is bij het kadaster samengevoegd tot nr. 20R2 doch staat bij Stedenbouw nog steeds geboekt als bouwgrond. Dit perceel zou eventueel door ons afzonderlijk kunnen afzonderlijk kunnen verkocht worden of wij kunnen er eventueel ooit zelf nog op bouwen. Vandaar zou het interessanter zijn dat de voortuin van dit perceel een rechthoekige vorm heeft.
2) Ook voor ons eigen huis zou de rechthoekige vorm van een voortuin beter passen in plaats van een uitgebeten hoek
3) Het door de stad aan te kopen perceel zou eveneens kleiner worden van 30 naar ongeveer 18m² wat voor de stad interessanter is.
4) Het is niet zozeer het financiële aspect dat wij laten gelden maar voornamelijk het aantrekkelijk aspect ter hoogte van ons perceel dat wij in vraag stellen. Wij zijn eveneens bereid om samen met U ter plaatse ons verzoek te bespreken dit zou onze vraag ook kunnen verduidelijken en staven.
Het bedrijf stadsontwikkeling onderzocht de vraag van de heer Van den Broek.
Fasering
Het districtscollege keurt het gewijzigde uitvoeringsplan goed. Het college van burgemeester en schepenen vraagt de stedenbouwkundige vergunning aan. Het bedrijf stadsontwikkeling maakt de aanbestedingsdocumenten op. Het bedrijf AG VESPA zet de onderhandeling inzake het verwerven van de gronden verder.
Juridische grond
Er wordt verwezen naar het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996 en het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening en de uitvoeringsbesluiten.
Stad Antwerpen beraadslaging/proces verbaal
District Ekeren Kopie Districtscollege
bureaubesluit: 790 van dinsdag 10 maart 2009
Pagina 3 van 5
Volgens het besluit van de Vlaamse regering van 14 april 2000 tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen en van de werken, handelingen en wijzigingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning vereist is (gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse regering van 26 april 2002 en bij het besluit van de Vlaamse regering van 1 september 2006) is een bouwvergunning nodig.
Artikel 3, 18°b) bepaalt dat voor het uitvoeren van de volgende werkzaamheden op openbaar domein of op terrein, dat na de werkzaamheden tot het openbaar domein zal behoren, geen stedenbouwkundige vergunning nodig is: “het aanbrengen van een andere verharding op een rijweg, jaagpad, dienstweg of dijk, of de vervanging van de bestaande verharding, zonder verbreding ervan. Hierbij is een verschuiving mogelijk tussen de stroken die voor voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer bestemd zijn. Die vrijstelling geldt niet als de bestaande rijweg, jaagpad, dienstweg of dijk een aardeweg, grintweg, steengruisweg of kasseiweg is. De werkzaamheden mogen niet gelegen zijn in een stadsof dorpsgezicht, noch in de onmiddellijke omgeving van een beschermd of voorlopig beschermd monument. Onder onmiddellijke omgeving dient de ruimte gelegen binnen een straal van 30 meter van de uiterste grenzen van het monument te worden verstaan.”
Vermits de werken uitgevoerd worden buiten het bestaande gabarit (voortuinstroken) is voor deze werken aan aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning nodig. Artikel 3, §2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2000 betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning en verkavelingsaanvragen, bepaalt dat indien voor het gebied waarin het perceel gelegen is een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, een bijzonder plan van aanleg of een niet-vervallen verkaveling bestaat en de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning in overeenstemming is met de bepalingen ervan, is een openbaar onderzoek niet vereist.
De werken zijn niet gelegen in een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, een bijzonder plan van aanleg of een niet-vervallen verkaveling.
Artikel 3, §3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2000 betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning en verkavelingsaanvragen, bepaalt dat de aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning onderworpen worden aan een openbaar onderzoek: 2° als de infrastructuurwerken een lengte hebben van meer dan 200 m. Vermits de infrastructuurwerken langer zijn dan 200 m is voor deze werken een openbaar onderzoek vereist.
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met het besluit van de gemeenteraad van 20 maart 2000 (jaarnummer 619), aangepast bij het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307), kregen de districten bevoegdheid over het decentrale publiek domein, groenvoorziening en openbare werken. De Statiestraat is opgenomen in de lijst van decentrale straten. Het stadsbestuur blijft echter bevoegd voor stedenbouwkundige vergunningen.
Stad Antwerpen beraadslaging/proces verbaal
District Ekeren Kopie Districtscollege
bureaubesluit: 790 van dinsdag 10 maart 2009
Pagina 4 van 5
Argumentatie
Het bedrijf Stadsontwikkeling stelt voor het uitvoeringsplan aan te passen zoals de heer Van den Broek voorstelt gelet op het feit dat:
1) er moet ongeveer 12 m² minder verworven te worden;
2) er moet ongeveer 12 m² minder wegenis aangelegd te worden;
3) de bouwlijn en de nieuwe rooilijn zouden een logische parallelle lijn volgen;
4) het voetpad is nog steeds ten minste 1,5 m breed;
Het betreft een kleine aanpassing die het concept van het ontwerp niet wijzigt.
Financiële gevolgen
Het bedrijf Stadsontwikkeling raamt de werken op 470.000 Euro (inclusief BTW en berekend op basis van een eenheidsprijs/m²). Het district voorziet op de begroting een bedrag van 481 500 Euro op de begrotingscode 2009 42095 731 60 00 0900. De werken kunnen hierop verrekend worden. De uitgave voor de rioleringswerken is ten laste van AWW. Voor de aanleg van het fietspad zijn subsidies mogelijk. Het bedrijf Stadsontwikkeling zal een subsidiedossier indienen.
Besluit
Artikel 1
Het districtscollege keurt de wijziging van het definitief ontwerp goed voor de riolerings- en bestratingswerken in de Statiestraat tussen De Noteschelp en Schriek.
Artikel 2
Het districtscollege adviseert het college van burgemeester en schepenen om voor deze werken een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning in te dienen met voorafgaandelijk openbaar onderzoek.
Artikel 3
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst Taak
Stadsontwikkeling/openbaar domein Aanbestedingsdocumenten opmaken AG VESPA De wijziging aan lot 16 opnemen in de onderhandeling met betrekking tot het verwerven van privégronden en een gebruiksrecht bekomen voor de gronden van de NMBS-Holding
Stad Antwerpen beraadslaging/proces verbaal
District Ekeren Kopie
Districtscollege
bureaubesluit: 790 van dinsdag 10 maart 2009
Pagina 5 van 5
Artikel 4
De stadsontvanger regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving
Riolerings- en bestratingswerken Statiestraat fase 2 (tussen De Noteschelp en Schriek) 470 000,00 EUR
2 Ekers volksfeest met voorjaarsreceptie. Bestelling feestmateriaal.
(Jaarnummer 361)
Het districtscollege verzoekt PO/BOF het nodige feestmateriaal te leveren voor het Ekers volksfeest van 24 april 2009 tot en met 4 mei 2009.
Beleidsrichtlijn, bestuursakkoord ek 2007-2012, 18
Auteur: Paulette Vermeersch
Motivering
Feiten en context
Het district organiseert jaarlijks een voorjaarsreceptie, waarop alle inwoners van Ekeren worden uitgenodigd. In 2009 wordt dit evenement gecombineerd met een groot volksfeest in het Hagelkruispark. Verschillende partners uit het district slaan de handen in elkaar en bieden de Ekerenaars festiviteiten aan vanaf vrijdag 24 april tot de daarop volgende donderdag. Een ideale gelegenheid om het sociaal contact te verbeteren en het sociale weefsel te versterken.
Door de grootsheid van het gebeuren moet het district beroep doen op méér dan het maximum aantal materiaal.
Het districtsbestuur wil een (ontbrekend) voetpad in de Lodewijk Andersontraat aanleggen. Het bedrijf stadsontwikkeling legt nu het voorontwerp ter goedkeuring voor.
Het districtsbestuur nam in de buitengewone begroting 2009 het nodige krediet op voor de aanleg van een (ontbrekend) voetpad in de Lodewijk Andersonstraat.
Fasering
Het districtscollege:
1 keurt het voorontwerp goed;
2 vraagt advies aan de jeugdraad en de seniorenraad;
3 organiseert een infoavond voor de bewoners;
4 bespreekt het voorontwerp in de raadscommissie.
Eventuele opmerkingen zullen besproken worden in een volgende plenaire vergadering. Dit moet leiden tot een definitief ontwerp, dat het bedrijf stadsontwikkeling terug voorlegt aan het districtscollege. Na de goedkeuring van het definitief ontwerp maakt het bedrijf stadsontwikkeling de uitvoeringsdocumenten op. Het districtscollege keurt het bestek goed en stelt de wijze van gunning vast. Op basis van het aanbestedingsverslag gunt het districtscollege de opdracht en verzendt, nadat alle goedkeuringen bekomen zijn, de gunningsbrief en het aanvangsbevel.
Juridische grond
Binnengemeentelijke decentralisatie
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met het besluit van de gemeenteraad van 20 maart 2000 (jaarnummer 619), aangepast bij het gemeenteraadsbesluit 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307), kregen de districten de bevoegdheid over het decentraal publiek domein, groenvoorziening en openbare werken. De Lodewijk Andersonstraat is een decentrale straat, zodat het district bevoegd is.
Stedenbouwkundige vergunning
Er wordt verwezen naar het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996 en het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening en de uitvoeringsbesluiten. Volgens het besluit van de Vlaamse Regering van 14 april 2000 tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen en van de werken, handelingen en wijzigingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning vereist is (gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 26 april 2002 en bij het besluit van de Vlaamse Regering van 1 september 2006) is voor de bestratingswerken een bouwvergunning nodig. Artikel 3, 18°b) bepaalt dat voor het uitvoeren van de volgende werkzaamheden op openbaar domein of op terrein, dat na de werkzaamheden tot het openbaar domein zal behoren, geen stedenbouwkundige vergunning nodig is: “het aanbrengen van een andere verharding op een rijweg, jaagpad, dienstweg of dijk, of de vervanging van de bestaande verharding, zonder verbreding ervan. Hierbij is een verschuiving mogelijk tussen de stroken die voor voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer bestemd zijn. Die vrijstelling geldt niet als de bestaande rijweg, jaagpad, dienstweg of dijk een aardeweg, grintweg, steengruisweg of kasseiweg is. De werkzaamheden mogen niet gelegen zijn in een stadsof dorpsgezicht, noch in de onmiddellijke omgeving van een beschermd of voorlopig beschermd monument. Onder onmiddellijke omgeving dient de ruimte gelegen binnen een straal van 30 meter van de uiterste grenzen van het monument te worden verstaan.”
Vermits een stuk onverharde grond verhard wordt, is voor deze werken een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning nodig. Artikel 3, §2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2000 betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning en verkavelingsaanvragen, bepaalt dat indien voor het gebied waarin het perceel gelegen is een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, een bijzonder plan van aanleg of een niet-vervallen verkaveling bestaat en de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning in overeenstemming is met de bepalingen ervan, is een openbaar onderzoek vereist. De werken zijn niet gelegen in een goedgekeurd BPA.
Artikel 3, §3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2000 betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning en verkavelingsaanvragen, bepaalt dat de aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning onderworpen worden aan een openbaar onderzoek:
2° als de infrastructuurwerken een lengte hebben van meer dan 200 m. Vermits de infrastructuurwerken langer zijn dan 200 m (circa 350 m) moeten de werken onderworpen worden aan een openbaar onderzoek. Voor het rooien van de bomen is een vergunning nodig.
Advies
Inspectie financiën
Het advies van inspectie financiën is niet vereist omdat de goedkeuring van een voorontwerp nog geen directe financiële gevolgen heeft.
Jeugdparagraaf
Op 1 december 1998 keurde het college de uitvoering van de jeugdparagraaf goed. Dit betekent dat in de stedelijke procedure “heraanleg openbaar domein” het advies van de jeugdraad en de resultaten van een eventuele jeugdpeiling worden ingepast.
Seniorenparagraaf
Op 26 april 2004 ging de districtsraad principieel akkoord om de stedelijke procedure voor heraanleg van het openbaar domein, wat Ekeren betreft, te verfijnen en een seniorenparagraaf in te voeren, zonder dat deze procedure verzwaart.
Argumentatie
Het voetpad wordt aangelegd in grijze betonstraatstenen 0,22 m x 0,22 m. Op de hoeken zijn voetpaduitstulpingen voorzien, zodat op die plaatsen foutparkeren vermeden wordt en de oversteek voor de voetgangers verkleint. De plenaire vergadering openbaar domein adviseerde het voorontwerp gunstig op 20 oktober 2008. De bomen worden vervangen. De aanvraag voor het rooien voor de bomen wordt mee opgenomen in de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning voor de bestratingswerken.
Financiële gevolgen
De ruwe raming (eenheidsprijs m²) bedraagt 103 000,00 EUR. Het districtsbestuur voorzag op de buitengewone begroting 2009/42095/731/60/00/0900 een nominatief krediet van 103 000,00 EUR voor de aanleg van het voetpad in de Lodewijk Andersonstraat. Financiering met eigen middelen. De stadsontvanger verleent zijn visum voor het huidige dienstjaar, conform artikels 94 en 160 §2 van het gemeentedecreet.
BesluitHet districtscollege keurt het voorontwerp (ontwerp van 26 september 2008) goed voor de aanleg van een (ontbrekend) voetpad in de Lodewijk Andersonstraat.
Artikel 1
Artikel 2
Het districtscollege beslist om het advies van de jeugdraad en de ouderenraad in te winnen.
Artikel 3
Het districtscollege beslist om een overlegmoment met de bewoners te organiseren.
Artikel 4
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst Taak
bestuurscoördinator district advies van de jeugdraad en de seniorenraad inwinnen bestuurscoördinator district overlegmoment met de bewoners organiseren bestuurscoördinator district voorontwerp voorleggen aan de raadscommissie
Toenadering tussen Open VLD en CD&V laat SP.A verweesd achter in Oosterweel-discussie
woensdag 18 maart 2009
Auteur: Peter De Lobel
BRUSSEL - Er komt voor de verkiezingen een beslissing. Maar waarschijnlijk niet over het tracé.
Van onze redacteur
De SP.A komt in de Vlaamse regering alleen te staan in de Oosterweeldiscussie. Open VLD en CD&V groeien naar mekaar toe. De liberalen kiezen voluit voor het tracé van de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel), met de fameuze Lange Wapper. CD&V schiet het zogenaamde 'vierde tracé' van het studiebureau Arup-Sum af.
Dat bleek gisteren tijdens de twaalfde voortgangsrapportage van de BAM, in de commissie Openbare Werken en Mobiliteit van het Vlaams parlement. De BAM gaf zoals gewoonlijk een overzicht van de vorderingen van de werkzaamheden en de budgettaire aanpassingen. Ceo Jan Van Rensbergen maakte van de gelegenheid gebruik om een omstandige repliek te geven op de conclusies van het studiebureau.
Vreemd genoeg leest de BAM het rapport van Arup helemaal anders dan iedereen dat tot nu toe gedaan heeft. Arup vond eigenlijk geen van de drie alternatieven voor de Oosterweelverbinding voldoen en schoof daarom zelf een vierde tracé naar voren. Toch kwam Van Rensbergen gisteren met uitgestreken gezicht verklaren dat 'Arup/Sum onomwonden kiest voor het BAM-tracé'. 'Het is de enige technisch haalbare oplossing', klonk het. Arup zegt inderdaad dat de tunnelvariant van Straten-Generaal 'op de grens van het technisch haalbare ligt', maar schrijft hem niet af. Dat Van Rensbergen even later het BAM-tracé de beste stedenbouwkundige kwaliteiten toedichtte, deed nog meer wenkbrauwen fronsen.
Alleen SP.A uitte kritiek op die visie van de BAM. 'Ik stel mij vragen over de manier waarop u het rapport gelezen hebt. Het stedenbouwkundige was net het grootste probleem volgens de studie', zei SP.A'er en Antwerps schepen Robert Voorhamme. 'Over twee alternatieven zegt Arup trouwens dat ze ook haalbaar zijn. U gebruikt conclusies die niet in het rapport staan.'
Minister Van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) was evenmin opgetogen met het pleidooi van Van Rensbergen voor het eigen tracé. 'De BAM heeft alleen een uitvoerende taak', zei ze achteraf bits. 'De stad en de haven, dat zijn betrokken partijen, maar de BAM moet alleen maar uitvoeren wat de Vlaamse regering beslist.'
SP.A vond bij de coalitiepartners geen steun. Open VLD zit al sinds het verschijnen van de studie uitdrukkelijk op het BAM-spoor en ook CD&V ging helemaal niet tegen de BAM-visie in. Ludwig Caluwé richtte zijn pijlen vooral op het vierde tracé waar Arup plots zelf mee kwam aandraven in zijn rapport. Hij vergeleek het met een pasgeboren baby waar iedereen wild van is. 'Het ziet er heel mooi uit, maar als je het leest, lijkt het wel op de laatste dag toegevoegd. Waarom leggen we meteen ook geen tunnel van de E313 naar Linkeroever?' Volgens Dirk De Kort (CD&V) werd dat vierde tracé al eens onderzocht door de Antwerpse haven, maar werd het toen niet haalbaar bevonden.
Minister van Openbare Werken Dirk Van Mechelen (Open VLD) wil zo snel mogelijk een beslissing. Het is zijn 'absolute ambitie' om de knoop nog voor de verkiezingen door te hakken. Die beslissing moet dan wel voor de paasvakantie vallen. Met verkiezingen in juni is nog later beslissen onmogelijk. Dat er nog een beslissing komt over het tracé komt is echter uitgesloten. SP.A mikt eerder op een beslissing 'over hoe de werkzaamheden voortgezet moeten worden'.
Het enige waar op dit moment wel eensgezindheid over bestaat, is dat er geen tol voor personenwagens komt in de Kennedytunnel. De grote vraag is hoe men chauffeurs dan zover zal krijgen om die - zwaar overbelaste - gratis tunnel te mijden en te kiezen voor de betalende alternatieven: de Liefkenshoektunnel en de nieuwe Scheldeovergang. Van Brempt wil daarom nagaan of de tol in de Liefkenshoektunnel kan sneuvelen.
Van Mechelen vindt het plan te gek om los te lopen. Een tweede tunnel tolvrij maken betekent een serieuze hap uit het budget. Maar ook logistiek levert dat heel wat problemen op, zegt hij. 'Na de Liefkenshoektunnel bots je op de Tijsmanstunnel en daar is de hellingsgraad veel groter. Je kan de Tijsmanstunnel trouwens maar voor de helft van zijn capaciteit gebruiken. De hele dag lang heb je daar één rijstrook die vol vrachtwagens staat.'
MOBILITEIT Verdedigers BAM-tracé gaan toegenomen inhoudelijke kritiek uit de weg met doemscenario op basis van opgeklopte cijfers
n Nu het BAM-tracé voor de Oosterweelverbinding in een onafhankelijke studie ondermaats scoort, halen de verdedigers de macro-economie boven. Als de regering niet kiest voor het BAM-project, drijft ze Antwerpen in een economisch moeras. Dat doemscenario en de cijfers waarop het geacht wordt te steunen, kloppen echter niet. De verkeerde voorstellingen van zaken, de overdrijvingen en zelfs leugens, en de paniekzaaierij zijn puur economisch populisme in dienst van slechte verliezers.
Sinds de bekendmaking van de onafhankelijke studie over de Oosterweelverbinding op 4 maart stellen we bij de verdedigers van het BAM-tracé een opmerkelijke verschuiving vast in de argumentatie. Het project verdedigen op inhoudelijke kwaliteiten (mobiliteit, stadsontwikkeling, milieu-impact) is niet langer geloofwaardig, nu de studie heeft uitgewezen dat het BAM-tracé hier ondermaats scoort. Daarom wordt het geweer van schouder veranderd en zet men in op macro-economische argumenten die niets vertellen over de kwaliteit van het bouwproject. De teneur wordt dan: we moeten nu meteen met de bouwwerken beginnen, want er is nood aan jobs in tijden van crisis. Alternatieven zijn daarom geen optie, want alleen de bouwaanvraag voor de Lange Wapper ligt al klaar. Bovendien dreigen er schadeclaims als het BAM-tracé wordt opgegeven en kunnen we zonder de tol van de Oosterweelverbinding geen andere Masterplanprojecten opstarten.
Als generieke boodschap wordt daarbij het grove geschut boven gehaald: als de regering nu niet kiest voor het BAM-project, dreigt het economisch failliet van Antwerpen. Die poging om de toegenomen inhoudelijke kritiek op het BAM-project buiten beeld te houden klinkt overtuigend. Wie wil immers verantwoordelijk zijn voor een dreigend economisch moeras? Maar klopt het doemscenario wel?
Sommige getallen waarmee gegoocheld wordt, blijken schromelijk overdreven, gemiddeld met een factor drie. In een vrije tribune schreef BAM-voorzitter Karel Vinck dat als nu wordt gekozen voor een ander tracé er vijf jaar vertraging dreigt. De onafhankelijke onderzoekers becijferden die vertraging echter op twee jaar, en wezen erop dat er bij de keuze voor een alternatief tracé meteen al kan begonnen worden met de werken op de Linkeroever.
In dezelfde tribune had Karel Vinck het over tienduizend jobs die zouden worden gecreëerd bij de bouw van de BAM-Oosterweelverbinding. In kranteninterviews namen Alfaport-voorzitter Roger Roels en Voka-voorzitter Bernard van Milders dit getal over. De kandidaat-bouwgroep had het zelfs over 'tienduizenden jobs'. Maar waar zijn die cijfers op gebaseerd? Wanneer we naar gelijkaardige bouwwerken in het buitenland kijken (Hongkong, Dublin, Madrid), merken we dat de jobcreatie nergens zelfs maar in de buurt komt van de vermelde cijfers. Bovendien wordt verzwegen dat ook een alternatieve Oosterweelverbinding veel werkgelegenheid schept.
Vorige week vrijdag volgde de meest groteske overdrijving. De BAM communiceerde dat het vierde alternatief, zoals nu naar voren geschoven door het onderzoeksbureau, 10 miljard euro zal kosten. Hoe dit ene alternatief meer kan kosten dan de drie andere samen is een raadsel, aangezien het vierde alternatief een variant is van het derde, met schrapping van een verkeersknooppunt.
LEUGENS
Erger dan de overdrijvingen zijn de leugens. Daags na de presentatie van de onafhankelijke studie vertelde de BAM in enkele kranten dat het studiebureau zich vergist had in de prijs van de BAM-Oosterweelverbinding. Die zou geen 2,7 miljard kosten, zoals in het rapport stond, maar 2,2 miljard euro. De onderhandelingen daarover met het bouwconsortium Noriant waren net afgerond. Ook minister Van Mechelen wees er in verschillende interviews op dat het bouwen van de BAM-Oosterweelverbinding een half miljard goedkoper kon dan wat het onafhankelijke studiebureau had becijferd. Hij herhaalt die uitleg tot vandaag.
De ingenieurs van het onafhankelijke studiebureau hebben zich echter niet vergist, al was het maar omdat ze de bedragen hanteerden die ook de BAM hanteert. Het bedrag van 2,7 miljard euro is helemaal correct. Dat is namelijk de kostprijs van het Noriant-project plus alle kosten voor de Oosterweelverbinding die buiten de aanbesteding zitten (studiekosten, grondverwervingen, verplaatsen nutsleidingen, groencompensaties, ), maar voor de drie tracés ook in het te financieren investeringsbedrag moeten worden verrekend. De BAM weet dat, en minister Van Mechelen ook.
Met die misleidende communicatie over de reële kostprijs hebben ze hun eigen project niet alleen financieel aanzienlijk gunstiger willen voorstellen dan het in werkelijkheid is, maar suggereerden ze in één beweging ook 500 miljoen euro extra kostprijsverschil tussen het BAM-tracé en beide alternatieven. Met dit communicatief bedrog laten de BAM, de minister en zij die hen hierin napraten, bovendien ook doorschemeren dat de onderzoekers van het onafhankelijke studiebureau eigenlijk prutsers zijn. Dat is laakbaar, want het studiebureau verkeert niet in een positie om zich tegen dergelijk populisme te verweren.
TOL
Dezelfde groep van mensen die zich vandaag in dit dossier aan economisch populisme bezondigt, is ook de groep die blijft beweren dat de BAM in het verleden 'niet zo goed' heeft gecommuniceerd. Die bewering wordt stilaan een understatement, gezien de hardnekkigheid waarmee valse voorstellingen van zaken in stand gehouden worden. Zo wordt nog steeds de mythe verspreid dat het hele Masterplan in gevaar komt als niet binnen de kortste keren een beslissing wordt genomen. Men wijst dan op de tolheffing die de Masterplanprojecten moet financieren. Europa heeft deze financieringsconstructie van de Vlaamse regering al lang officieel verboden, maar dat negeert men voor het gemak, net als de vaststelling dat alle reeds uitgevoerde en aanbestede Masterplanprojecten precies om die reden buiten het Oosterweelbudget werden gehouden. Uit de onafhankelijke studie blijkt overigens dat de Oosterweelverbinding niet eens zichzelf zal kunnen terugverdienen via tolheffing. Laat staan dus andere projecten.
PANIEKZAAIERS
Economisch populisme weegt al jaren negatief op het Oosterweeldossier. Telkens als het BAM-tracé onder druk komt te staan, zaaien steeds weer dezelfde mensen paniek op basis van een conservatieve economische logica waarin voor kwalitatieve projectevaluatie geen plaats is. De dooddoener is altijd weer: stilstaan is achteruitgaan. Zichzelf de tijd gunnen om te kijken of wat men doet wel verstandig is, wordt ervaren als besluiteloosheid. De pleitbezorgers van het BAM-project blijken als de dood voor die zogenaamde besluiteloosheid, wellicht omdat ze beseffen dat precies bij dergelijke evaluatiemomenten gevaar dreigt voor het project van hun keuze.
Eigenlijk gaat het hier om slechte verliezers. Want voor 4 maart klonk het nog dat zij wel de resultaten van het onderzoek zouden respecteren, maar de actiecomités wellicht niet. Nu blijkt het omgekeerde.
Twee dagen na de presentatie van de studie schreef De Tijd terecht: 'Na deze studie zeggen dat het te laat is om rekening te houden met een alternatief tracé is wat al te makkelijk. Als je belooft rekening te houden met een studie, moet je die belofte nakomen. Anders is dat schijndemocratie.'
nManu Claeys en Peter Verhaeghe vertegenwoordigen de actiegroep Straten-Generaal die zich kant tegen het BAM-tracé voor de Oosterweelverbinding.
Vandaag wordt in het Vlaams Parlement een debat gehouden over de Oosterweelverbinding. foto: Belga
Sommige getallen waarmee nu gegoocheld wordt, blijken schromelijk overdreven, gemiddeld met een factor drie.
De vernieuwing van de openbare verlichting in de Boerendijk-Bosstraat is noodzakelijk ingevolge de heraanleg van deze straat (bestek SW/OD/08/5431). De werken omvatten het plaatsen van 27 lichtpunten met lamp van 140 Watt. Tevens worden er 17 lichtpunten weggenomen.
Het districtscollege beslist om opdracht volgens onderhandelingsprocedure SW/OD/09/05430, voor het vernieuwen van de openbare verlichting in de Boerendijk-Bosstraat, op basis van de goedgekeurde offerte (referentie OO80977/BOS/nv), goed te keuren en te gunnen aan IMEA, Merksemsesteenweg 233, 2100 Deurne (ondernemingsnummer 0204 647 234) voor een bedrag van 32 386,48 EUR + 6 801,16 EUR (21% btw) = 39 187,64 EUR
Kristus-Koningplein : beslissing over het winnende ontwerp
Stad Antwerpen
beraadslaging/proces verbaal
District Ekeren Kopie Districtscollege
Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter;
de heren Koen Palinckx, Christophe Thomas, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen; de heer Dirk Platteau, districtssecretaris
Zitting van dinsdag 10 maart 2009.
bureaubesluit: 869 van dinsdag 10 maart 2009
Ekeren A-Punt
5 Kristus-Koningplein. Winnaar Open Oproep OO1615 - inrichting plein.
Concretisering beleidsrichtlijn (Jaarnummer 869)
Het districtscollege schreef een ontwerpwedstrijd uit voor de inrichting van het Kristus- Koningplein. De jury evalueerde de inschrijvingen en stelt een laureaat voor. Het bedrijf Stadsontwikkeling legt de selectiebeslissing ter goedkeuring voor.
Afwijking principe pensioenfonds Goedkeuring college 5 mei 2006 5472
Aanvraag Stedenbouwkundig attest Gunstig advies districtscollege 7 juli 2006 2231
Stedenbouwkundig attest – Nieuwbouw commerciële ruimtes en woonfunctie Gunstig advies college 9 maart 2007 3031
Opstarten procedure voor het uitvoeren van bouwwerken Goedkeuring districtscollege 22 november 2007 3848
Goedkeuring rapport betreffende het uitvoeren van bouwwerken engoedkeuring procedure Goedkeuring districtscollege 13 maart 2008 884
Mandatering Vlaamse Bouwmeestervoor procedure ‘open oproep’ met het oog op een onderhandelingsprocedure. Goedkeuring projectdefinitie Goedkeuring districtsraad 26 mei 2008 696
Verkoop onder voorwaarden. Goedkeuring districtsraad 23 juni 2008 843
Goedkeuring projectdefinitie Goedkeuring districtsraad 22 september 2008 1029
Samenstelling jury Goedkeuring Districtscollege 7 oktober 2008 3416
Kennisname selectiebeslissing Open Oproep project 1615 Goedkeuring districtscollege 12 november 2008 3855
Bestek en overeenkomst met Goedkeuring 12 november 3873 ontwerper districtscollege 2008
10-10-2008 | SELECTIEVERGADERING, te Boudewijnlaan 30 | 1000 Brussel. Selectie van de 5
gegadigden. 13-11-2008 en 04-12-2008 | EERSTE BRIEFING, Ekeren.
Tijdens de eerste briefing heeft de opdrachtgever het project toegelicht en het projectdossier overhandigd. Er werden werkafspraken vastgelegd en een bezoek aan het studiegebied gebracht.
09-01-2009 | TWEEDE BRIEFING, Ekeren.
Tijdens een tweede briefing ging de opdrachtgever een open dialoog aan met de gegadigden om de opdracht verder te verkennen en hun vragen te beantwoorden.
8-02-2009, uiterlijk 12.00 | INDIENEN VAN DE PROJECTVOORSTELLEN te Boudewijnlaan 30, 1000 Brussel.
25-02-2009 | JURYOVERLEG EN PRESENTATIE VAN DE PROJECTVOORSTELLEN, Districthuis Ekeren.
De stemgerechtigde juryleden evalueren de anonieme offertes en beslissen om een aantal verduidelijkingen en vraagstellingen te formuleren in het licht van de onderhandelingsprocedure.
Feiten en context
Op 25 februari 2009 presenteerde 5 teams hun visie op het ontwerp en had nadien de finale jurybijeenkomst plaats onder het voorzitterschap van de Vlaams Bouwmeester. De opdracht voor de Open Oproep 1615 van de Vlaams Bouwmeester bestond uit het opmaken van een ontwerp voor de herinrichting van het Kristus-Koningplein op basis van de projectdefinitie die door de districtsraad werd goedgekeurd in de zitting van 22 september 2008.
Het districtscollege stelt op basis van de selectiebeslissing van de jury de ontwerper aan. De procedure voor heraanleg van openbaar domein is van toepassing. De procedure werd verder verfijnd en uitgewerkt specifiek voor het Kristus-Koningplein en opgenomen in het bestek goedgekeurd door het districtscollege in de zitting van 12 november 2008. De procedure bestaat uit 3 grote stappen:
• Ontwerpfase;
• Advies en Inspraak;
• Lastenboek en aanbesteding;
Het districtscollege stelt een aannemer voor de uitvoering van de werken aan. Het bedrijf Stadsontwikkeling stelt voor om voor het deel Dorpsstraat een module 10 op te starten.
De ingang van Moretus ligt op minder dan 200 m van de Dorpsstraat. Ri-Ant zal de hydraulische studie van de riolering uitvoeren. De riolering wordt mee aangepast. Het kunstproject kan na het aanstellen van de ontwerper via de procedure van de Vlaams Bouwmeester opgestart worden. Het bedrijf Stadsontwikkeling stelt voor de procedure via de Vlaams Bouwmeester in te leiden.
Juridische grond
Stedenbouwkundige vergunningen
Het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening en de uitvoeringsbesluiten.
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met het besluit van de gemeenteraad van 20 maart 2000 (jaarnummer 619), aangepast bij het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307), kregen de districten bevoegdheid over het decentrale publiek domein, groenvoorziening en openbare werken. Het Kristus Koningplein is opgenomen in de lijst van decentrale straten.
Wet op de overheidsopdrachten
De herziene procedure van de Open Oproep is juridisch gebaseerd op de prijsvraag voor ontwerpen volgens
- de artikels 20 en 21 van de wet van 24 december 1993;
- de artikel 75 tot 77 van het koninklijk besluit van 8 januari 1996;
- de artikels 66 tot 74 van de richtlijn 2004/18/EG van 31 maart 2004.
De erop volgende gunning van de ontwerpopdracht aan de voorgedragen ontwerper gebeurt via de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking bedoeld in artikel 17, §2,4 van de wet op de overheidsopdrachten van 24 december 1993.
Bekendmaking
In het Bulletin der Aanbestedingen op 11 07 2008 onder nummer 10450 op pagina 16353 en in het Europese Publicatieblad op 11 07 2008 onder nummer 2008/S 133-177764.
Procedure van de open oproep
De gunning gebeurt via de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking bedoeld in artikel 17, §2, 4° van de Wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor werken, leveringen en diensten. Alle door de jury aangeduide laureaten nemen deel aan de onderhandelingsprocedure. Bij de start van de onderhandelingsfase wordt de anonimiteit van de offertes opgeheven. De laureaten stellen hun project voor volgens de alfabetische volgorde van hun code.
Advies
Dit besluit werd onder supervisie van de stadsbouwmeester opgemaakt.
Argumentatie
De deelnemende ontwerpteams werden uitgenodigd op 25 februari 2009 om hun ingediende offerte nader toe te lichten aan de selectiejury. Het team van de Vlaams Bouwmeester maakt het gunningsverslag op. In de fase van de onderhandelingsprocedure worden de offertes en ontwerpvoorstellen getoetst binnen het kader van de opdrachtformulering aan de hand van de volgende gunningscriteria, in volgorde van afnemende belangrijkheid:
1 De kwaliteit van de concept- en visievorming en het ontwerpend onderzoek op het vlak van landschapsinrichting, stedenbouw, architectuur, interieurinrichting en kunst gerelateerd aan de ambities en verwachtingen van de opdrachtgever zoals ze geformuleerd zijn in de projectdefinitie;
Een klein intermezzo : de projectdefinitie zoals voorgebracht door de Vlaamse Bouwmeester
De opdracht betreft een ontwerpopdracht, opstellen van het lastenboek en administratieve voorbereiding van het bouwproject alsook het opvolgen van de werken tot oplevering. De winkelstraten en winkelgebieden in een woonomgeving zijn het kloppend hart van het buurtleven. De uitstraling ervan weerspiegelt de leefbaarheid, de diversiteit en de kracht van de woonwijk. Voor het Kristus - Koningplein in Ekeren is het belangrijk de herkenbaarheid en de leefbaarheid te versterken. Hierbij vervult de opwaardering van de openbare ruimte een centrale rol, een rol als motor voor nieuwe ontwikkelingen en een maximale integratie in het bestaande weefsel. De basisambitie beoogt de verblijfskwaliteit van het centrumplein te verhogen zodat een aangenaam woon-, winkel- en verblijfsgebied ontstaat en de toegankelijkheid voor de zachte weggebruikers te verbeteren om de handelsfunctie te stimuleren. Naast het verbeteren van de kwaliteit van het openbaar domein en de beeldkwaliteit staat de behoefte van de bewoners, gebruikers en handelaars centraal. Aan de hand van een integrale (ruimtelijke) ontwikkeling wordt flexibiliteit, gebruikskwaliteit, belevingswaarde en functiemenging gekoppeld aan creëren van een evenwichtige mix van wonen, werken en winkelen, het aantrekken van nieuwe bezoekers, stimuleren van marktconform vastgoed en aanmoedigen van privé-investeringen in de beeldkwaliteit van de panden. Door het openbaar domein in te richten als ontmoeting- en verblijfsruimte wordt de sociale cohesie gestimuleerd. Voor een deel wordt sociale cohesie gestructureerd. Gebruikswaarde, ontmoeting, verkeersveiligheid en ‘speelbaarheid’ zijn hierbij sleutelbegrippen
2 de procesgerichtheid en de procesbereidheid;
3 de aandacht voor een globale aanpak van duurzaamheid, zowel wat betreft technische duurzaamheid als operationele duurzaamheid;
4 de kostenbeheersing qua honorarium en investeringskost en onderhoudskost;
5 de realisatietermijn.
De ingediende offertes werden in alfabetische volgorde beoordeeld:
Het ontwerp kent een aantal sterke punten die gewaardeerd worden: het concept van het stedelijke interieur kan leiden tot de hoogwaardige verblijfsruimte die de opdrachtgever voor ogen geeft. Ook de diverse aanknopingspunten voor het kunstproject zijn interessant. De keuze om een constructie midden op het plein te zetten is bijzonder, maar binnen de Vlaamse context zeker niet ondenkbaar, getuige een aantal pleinen in anderesteden. Toch zijn er een aantal bedenkingen: het project lijkt de schaal van Ekeren wat te overstijgen. In het bijzonder de aandacht die de diagonaal legt op de AlfonsJeurissenstraat valt op. Het thematiseren van de hoekverdraaiingen op het plein is op zich interessant, maar is vrij ver doorgedreven, waardoor er geen focus, geen centraliteit ontstaat. De pergola biedt veel mogelijkheden, zeker als ze verder uitgewerkt wordt zoals in de ontwerpschetsen, maar door de inplanting van de parkeerplaatsen blijft de verblijfskwaliteit van de constructie onbenut, en komt het parkeren wat ongelukkig centraal op het plein te liggen.
-
De procesgerichtheid en de procesbereidheid
Het voorstel voor de organisatie van het planproces is goed uitgewerkt in de bundel en kan nog aangepast worden naargelang de noden van de opdrachtgever. Bovendien blijkt dat de ontwerpers zeer graag willen participeren in het op te starten kunsttraject, hetgeen door de opdrachtgever sterk gewaardeerd wordt.
-
Duurzaamheid
De strategie van de ontwerpers om in te zetten op de materialisatie van het plein is een interessante keuze vanuit het oogpunt van duurzaamheid : door een kwalitatieve inrichting van het plein kan een hefboom gecreëerd worden voor de opwaardering van de pleinwanden. Over de pergola zijn er wel een aantal bedenkingen; deze letterlijk en figuurlijk ‘lichte’ constructie is één van de meest cruciale elementen in het ontwerp, vanuit praktische overwegingen zou ze in de toekomst echter makkelijk geëlimineerd kunnen worden; dit is een inherente kwetsbaarheid van het ontwerp.
-
De kostenbeheersing qua honorarium en projectkost
De projectkost voor het plein blijft binnen budget. Het honorarium is volgens de K-VIV normen met een kortingscoëfficient van 0,95.
-
De realisatietermijn
In de projectbundel wordt geen expliciete timing voorgesteld, maar de ontwerpers geven wel duidelijk aan het voorgestelde ontwerptraject te wensen doorlopen.
CODE 1615 B / BRUT, Aalststraat 7-11, 1000 Brussel, België.
-
De kwaliteit van de concept- en visievorming
Net zoals het voorstel van het eerste team wordt een tweedeling voorgesteld. Hier worden de twee delen echter niet op gelijkaardige wijze benaderd. Dit levert een interessant contrast op naar inrichting, al is het verschil in gebruik minder duidelijk dan het ontwerpvoorstel suggereert. De terminologie formeel vs. informeel is wat te nadrukkelijk uitgewerkt. Daardoor is de interactie tussen beide delen onderbelicht gebleven. Het feit dat er een echt plein ontstaat, is wel een duidelijke kwaliteit in het project. Dit is tevens het project dat het meest op maat van de gebruiker een verblijfsruimte heeft voorzien. De verwijzing naar de oude hoeve, door de inplanting van de luifel op de hoek van het plein langs de Dorpstraat wordt gewaardeerd, al is de functionaliteit niet helemaal duidelijk. In een verdere fase zou dat een aandachtspunt zijn. De bemerking over de straat tussen het nieuwe gebouw en het plein is een terechte opmerking die tot nadenken stemt; een ontwerpvoorstel dat hierop inspeelt had zeker een verrijking kunnen zijn.
-
De procesgerichtheid en de procesbereidheid
Het voorstel voor de organisatie van het planproces is goed uitgewerkt in de bundel en kan nog aangepast worden naargelang de noden van de opdrachtgever. Bovendien blijkt dat het team zich op maat van het project wenst te versterken met externe partners, ter ondersteuning van het ontwerpproces.
-
Duurzaamheid
De materiaalkeuze voor dit ontwerp heeft een duurzaam karakter dat door de opdrachtgever gewaardeerd wordt. Over de groenaanleg is er niet dezelfde zekerheid dat deze succesvol zal zijn op lange termijn, aangezien deze grotendeels in de schaduw komt te liggen. In het ontwerp wordt, gezien het perspectief van het formele plein vrij nadrukkelijk ingezet op het nieuwe gebouw aan de oostzijde van het plein. Dit is mogelijks een zwakte daar de kwaliteit van de architectuur niet gegarandeerd is.
-
De kostenbeheersing qua honorarium en projectkost
De raming blijft binnen het voorziene budget. Vermoed wordt dat de onderhoudskost voor de tuin substantieel zou kunnen zijn. Het ereloonpercentage wordt volgens de KVIV normen vastgelegd, maar is niet expliciet verrekend in het projectvoorstel.
-
De realisatietermijn
In de projectbundel wordt geen expliciete timing voorgesteld, maar de ontwerpers geven wel duidelijk aan het voorgestelde ontwerptraject te wensen doorlopen.
CODE 1615 C / LAND landschapsarchitecten, Jan van Beersstraat 3, 2018 Antwerpen,
België.
-
De kwaliteit van de concept- en visievorming
Het ontwerp valt op door zijn onopvallendheid. Het plan is zeer logisch en eenvoudig, en getuigt van een doorgedreven uitpuring. Het resultaat is dan ook bijzonder succesvol. De keuze om de bomen als ruimtelijke drager te gebruiken, en geen gebruik te maken van een architectuurdiscours wordt ook gewaardeerd door de opdrachtgever. Door het centrale vlak in een ander materiaal te realiseren, krijgt het plein een duidelijke maat, en worden de vreemde hoekverdraaiingen die het huidige plein typeren, visueel merkbaar en gethematiseerd. Deze ingreep dringt zich echter niet op naar bruikbaarheid voor verschillende activiteiten, precies door in het vlak te blijven. Tegelijk blijkt de analyse die bij alle teams terugkomt – namelijk dat het plein historisch en formeel gezien geen plein is – veel minder problematisch te zijn dan in andere voorstellen. Dit wordt versterkt door de grote zorg voor detail die reeds in deze schetsontwerp-fase getoond werd. Ook het terugtrekken van de rooilijn van de school in de Alfons Jeurissenstraat is een goede insteek, maar is verre van zeker mogelijk. Wel wordt door de opdrachtgeverde groene omkadering van het parkeren als noodzakelijk ervaren.
-
De procesgerichtheid en de procesbereidheid
Het voorstel voor de organisatie van het planproces is goed uitgewerkt in de bundel en kan nog aangepast worden naargelang de noden van de opdrachtgever. Het vakmanschap van het ontwerpteam, zoals bleek uit het ontwerpvoorstel, wordt door de opdrachtgever ook als een gote meerwaarde voor het af te leggen proces beschouwd.
-
Duurzaamheid
De opdrachtgever is geïnteresseerd in de bijzondere aandacht die de ontwerper besteed aan het maximaliseren van de groeicondities voor de bomen. Deze zullen in grote mate bijdragen aan de verblijfskwaliteit van het plein; een duurzame oplossing is dus zeker wenselijk. Ook de algehele bescheidenheid waardoor het project zich onderscheidt wijst op een grote structurele duurzaamheid, ten aanzien van gebruik en veranderende randvoorwaarden op lange termijn.
-
De kostenbeheersing qua honorarium en projectkost
De raming blijft binnen het voorziene budget. Vermoed wordt dat de onderhoudskost voor dit ontwerp gering zal zijn. Dit wordt in het projectdossier ook zo ingeschat. Het ereloonpercentage wordt volgens de K-VIV normen vastgelegd.
-
De realisatietermijn
In de projectbundel wordt geen expliciete timing voorgesteld, maar de ontwerpers geven wel duidelijk aan het vooropgestelde ontwerptraject te wensen doorlopen.
Het voorgestelde ontwerp is vanuit een aantal sterke concepten gestuurd, en uitermate consequent uitgewerkt. Dit levert een eerlijk ontwerp op, hetgeen door de opdrachtgever sterk gewaardeerd wordt. Vooral door de circulatie rondom het plein te voorzien is dit ontwep het enige dat alle verkeersbewegingen in verband met laden en lossen weet op te nemen in het ontwerp. Door de consequenties daarvan te aanvaarden, en bewust niet te gaan milderen, wordt het plein wel erg op zichzelf gekeerd. Dit wordt nog versterkt door het inzetten van de hortus conclusus. Hoewel de contemplatieve aard en de functionaliteit van de horti conclusi vragen oproept, slagen de ontwerpers er in om het plein maat te geven, en de onregelmatige geometrie voelbaar te maken in de ruimtelijke beleving.
-
De procesgerichtheid en de procesbereidheid
Het voorstel voor de organisatie van het planproces is goed uitgewerkt in de bundel en kan nog aangepast worden naargelang de noden van de opdrachtgever.
-
Duurzaamheid
De materiaalkeuze voor het plein wordt wat te laagwaardig bevonden door de opdrachtgever. De tactiele eigenschappen van beton beantwoorden niet aan zijn wensen. Daarnaast lijkt ook het impliciete ongeloof in een opwaardering van de gevels niet de meest duurzame keuze te zijn. OP lange termijn zou een transformatie vanuit het plein gestimuleerd moeten worden.
-
De kostenbeheersing qua honorarium en projectkost
De raming blijft binnen het voorziene budget. Opvallend is de grote kost voor de twee horti conclusi in vergelijking met de rest van het plein. Het ereloonpercentage wordt volgens de K-VIV normen vastgelegd.
-
De realisatietermijn
In de projectbundel wordt geen expliciete timing voorgesteld, maar de ontwerpers geven wel duidelijk aan het vooropgestelde ontwerptraject te wensen doorlopen.
CODE 1615 E / TV Jozef Legrand / 360° PHL, Cherkuskerstrasse 10/2, D-108929 Berlijn,
Duitsland.
-
De kwaliteit van de concept- en visievorming
De bijzondere materialisering van de pleinvloer wordt in dit ontwerp als een sterk element gewaardeerd door de opdrachtgever. De verkeersafwikkeling over het plein ten gevolge van het parkeren wordt niet optimaal bevonden. Wel wordt de eerlijkheid van het parkeervoorstel sterk geapprecieerd; het uitblijven van allerhande kunstgrepen om te bufferen en te camoufleren is een groot pluspunt. Indien de parkeernoden geringer zouden blijken, laten de ontwerpprincipes zeker genoeg flexibiliteit toe tot een herwerking met minder parkeerplekken. DIt zou de verblijfskwaliteit van het plein zeker nog ten goede komen. De speelse inrichting door middel van banken en verlichting brengt een zekere huiselijkheid in het ontwerp, in combinatie met de warme vloertonen maakt dit de gestelde ambitie van het Kristus Koningplein als ‘urbaan dorpsplein’ zeker waar. De positie van de bomen werd duidelijk gemotiveerd door de ontwerpers, maar toch blijft er bij de opdrachtgever twijfel over de wenselijkheid hiervan. Het voorstel van de ontwerpers om het autoverkeer aan de noordzijde van het plein te plaatsen is zeker het onderzoeken waard.
-
De procesgerichtheid en de procesbereidheid
Het voorstel voor de organisatie van het planproces is goed uitgewerkt in de bundel en kan nog aangepast worden naargelang de noden van de opdrachtgever. Het team heeft zich versterkt met een infrastructuurbureau, gespecialiseerd in infrastructuur. Aangezien het ontwerpteam een sterke artistieke affiniteit heeft, wordt door de opdrachtgever het nut van nog een apart bijkomend kunsttraject in vraag gesteld voor dit ontwerpvoorstel.
-
Duurzaamheid
De keuze voor de materialisering wordt gewaardeerd omwille van zijn duurzaamheid. Het gebruik van traditionele, degelijke, hoogwaardige materialen gaat gepaard met een inventieve toepassingswijze.
-
De kostenbeheersing qua honorarium en projectkost
De raming blijft binnen het voorziene budget. Het ereloonpercentage wordt niet expliciet vermeld. Verondersteld wordt dat dit, zoals het bestek stelt, volgens de K-VIV normen wordt vastgelegd.
-
De realisatietermijn
In de projectbundel wordt geen expliciete timing voorgesteld, maar de ontwerpers geven wel duidelijk aan het vooropgestelde ontwerptraject te wensen doorlopen.
BESLUIT
Overwegende dat voor het eerste gunningscriterium, de kwaliteit van concept en visievorming, hetvoorstel van LAND landschapsarchitecten zich onderscheidt ten opzichte van de andere teams en het beste aansluit bij de ambities en verwachtingen van de opdrachtgever;
Overwegende dat voor het tweede gunningscriterium, de procesgerichtheid en procesbereidheid, het voorstel van LAND landschapsarchitecten zich onderscheidt ten opzichte van de andere teams;
Overwegende dat voor het derde gunningscriterium, de aandacht voor een globale aanpak van duurzaamheid, het voorstel van LAND landschapsarchitecten zich onderscheidt ten opzichte van de andere teams;
Overwegende dat voor het vierde gunningscriterium, de kostenbeheersing qua honorarium en projectkost, LAND landschapsarchitetcen een voorstel heeft gemaakt dat bij de beste teams behoort;
Overwegende dat voor het vijfde gunningscriterium, de realisatietermijn, het voorstel van LAND landschapsarchitecten een realistische planning van de studieopdracht mogelijk maakt;
Stelt de jury voor de onderhandelingsprocedure verder te zetten met LAND landschapsarchitecten. De opdrachtgever is verheugd over de kwaliteit van de inzendingen. Het projectvoorstel van LAND landschapsarchitecten beantwoordt op een zeer adequate manier aan de gestelde vragen. De opdrachtgever meent dat dit ontwerpteam het dichtst aanleunt bij hun eigen standpunten en visie over het nieuwe Kristus-Koningsplein. Het heldere en sobere ontwerp, de wijze waarop het rechthoekige vlak maat geeft aan de ruimte, en de bijzondere aandacht naar detaillering die al in wedstrijdfase blijkt, waren hierbij belangrijke pluspunten. Zowel functioneel, stedenbouwkundig als landschappelijk voldoet het inrichtingsplan voor de van de opdrachtgever. Ook het vakmanschap van de ontwerpers, zoals dit bleek uit het ingediende voorstel, wordt door deopdrachtgever sterk geapprecieerd.
Financiële gevolgen
De uitgave voor de ontwerpers die een geldige offerte indienden worden verrekend op de buitengewone begroting. De vergoeding (op basis van gekende architectenbarema’s) bedraagt 5.000 Euro exclusief BTW. De laureaten ontvangen 5.000 Euro + 1.050 Euro (21% BTW) = 6.050 Euro. Er werd op de begroting een bedrag van 115.300 Euro voorzien op de code 42195 733 60 00 0900 waarvan 30.300 Euro voor het prijzengeld van de deelnemers. De uitgave kan hierop verrekend worden.
De stadsontvanger verleent zijn visum voor het huidige dienstjaar, conform artikels 94 en 160 §2 van het gemeentedecreet.
Besluit
Artikel 1
Het districtscollege beslist de jurybeslissing goed te keuren om de opdracht voor de herinrichting van het Kristus-Koningplein toe te wijzen aan ontwerper LAND landschapsarchitecten, Jan van Beersstraat 3, 2018 Antwerpen.
Artikel 2
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst Taak
EK/SW/OD Procedure voor heraanleg van het plein op te starten
SW/OD/O Procedure voor de integratie van een kunstwerk op te starten
SW/BEL/MVK Procedure module 10 voor aanpassing Dorpsstraat opstarten
SW/OD/U Opvragen hydraulisch ontwerp van de riolering bij Ri-Ant
10:56Update Het Kristus-Koningplein gaat op de schop. Een jury van deskundigen heeft het ontwerpbureau LAND aangeduid om het hart van Ekeren te hertekenen. De heraanleg zal 1,2 miljoen euro kosten.
Districtsvoorzitter Ronny Kruyniers toonde maandag de maquette van het winnende ontwerp fier aan de pers.
Met enig voorbehoud, want dit is nog maar een voor-voorontwerp, dat nog danig kan bijgestuurd worden na de inspraakrondes voor de inwoners. Bovendien wil iedereen wachten op de definitieve bestemming van de oostzijde van het plein. Het heeft geen zin het plein aan te leggen om dan enkele maanden later weer alles te zien kapotrijden door graafmachines.
Grote lijnen
Maar de grote lijnen van het project zijn nu al duidelijk. Het verhoogde plein krijgt aan de noord- en zuidzijde grote bomen. Er komen naast een grote open ruimte in graniet, veel zitbanken. Omdat er een parkeerplaatsenoverschot is in Ekeren, komen er op het plein zelf slechts vijftien.
Het zal niet meer mogelijk zijn om rond het plein te rijden. De Alfons Jeurissenstraat wordt eenrichtingsverkeer voor auto’s, dubbele richting voor fietsers. En er komt een fietsenstalling. Ekeren hoopt de bouwaanvraag eind dit jaar de deur uit te hebben.
Inspraakronde
De eigenlijke aanleg zal in 2010 een vijftal maanden in beslag nemen.
De stadskrant Den Antwerpenaar heeft op 1 april een dossier over het nieuwe plein. Daarna start de inspraakronde voor de inwoners van Ekeren.