Stad Antwerpen
beraadslaging/proces verbaal
District Ekeren Kopie Districtscollege
Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter;
de heren Koen Palinckx, Christophe Thomas, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen; de heer Dirk Platteau, districtssecretaris
Zitting van dinsdag 10 maart 2009.
bureaubesluit: 869 van dinsdag 10 maart 2009
Ekeren A-Punt
5 Kristus-Koningplein. Winnaar Open Oproep OO1615 - inrichting plein.
Concretisering beleidsrichtlijn (Jaarnummer 869)
Het districtscollege schreef een ontwerpwedstrijd uit voor de inrichting van het Kristus- Koningplein. De jury evalueerde de inschrijvingen en stelt een laureaat voor. Het bedrijf Stadsontwikkeling legt de selectiebeslissing ter goedkeuring voor.
Agendapunt, districtscollege, gewone zitting, 13/05/2008, jaarnummer 1687
Auteur: Bart Van Zele
Motivering
Voorgeschiedenis
Fase Actie Datum Jaarnummer
Afwijking principe pensioenfonds Goedkeuring college 5 mei 2006 5472
Aanvraag Stedenbouwkundig attest Gunstig advies districtscollege 7 juli 2006 2231
Stedenbouwkundig attest – Nieuwbouw commerciële ruimtes en woonfunctie Gunstig advies college 9 maart 2007 3031
Opstarten procedure voor het uitvoeren van bouwwerken Goedkeuring districtscollege 22 november 2007 3848
Goedkeuring rapport betreffende het uitvoeren van bouwwerken engoedkeuring procedure Goedkeuring districtscollege 13 maart 2008 884
Mandatering Vlaamse Bouwmeestervoor procedure ‘open oproep’ met het oog op een onderhandelingsprocedure. Goedkeuring projectdefinitie Goedkeuring districtsraad 26 mei 2008 696
Verkoop onder voorwaarden. Goedkeuring districtsraad 23 juni 2008 843
Goedkeuring projectdefinitie Goedkeuring districtsraad 22 september 2008 1029
Samenstelling jury Goedkeuring Districtscollege 7 oktober 2008 3416
Kennisname selectiebeslissing Open Oproep project 1615 Goedkeuring districtscollege 12 november 2008 3855
Bestek en overeenkomst met Goedkeuring 12 november 3873 ontwerper districtscollege 2008
10-10-2008 | SELECTIEVERGADERING, te Boudewijnlaan 30 | 1000 Brussel. Selectie van de 5
gegadigden. 13-11-2008 en 04-12-2008 | EERSTE BRIEFING, Ekeren.
Tijdens de eerste briefing heeft de opdrachtgever het project toegelicht en het projectdossier overhandigd. Er werden werkafspraken vastgelegd en een bezoek aan het studiegebied gebracht.
09-01-2009 | TWEEDE BRIEFING, Ekeren.
Tijdens een tweede briefing ging de opdrachtgever een open dialoog aan met de gegadigden om de opdracht verder te verkennen en hun vragen te beantwoorden.
8-02-2009, uiterlijk 12.00 | INDIENEN VAN DE PROJECTVOORSTELLEN te Boudewijnlaan 30, 1000 Brussel.
25-02-2009 | JURYOVERLEG EN PRESENTATIE VAN DE PROJECTVOORSTELLEN, Districthuis Ekeren.
De stemgerechtigde juryleden evalueren de anonieme offertes en beslissen om een aantal verduidelijkingen en vraagstellingen te formuleren in het licht van de onderhandelingsprocedure.
Feiten en context
Op 25 februari 2009 presenteerde 5 teams hun visie op het ontwerp en had nadien de finale jurybijeenkomst plaats onder het voorzitterschap van de Vlaams Bouwmeester. De opdracht voor de Open Oproep 1615 van de Vlaams Bouwmeester bestond uit het opmaken van een ontwerp voor de herinrichting van het Kristus-Koningplein op basis van de projectdefinitie die door de districtsraad werd goedgekeurd in de zitting van 22 september 2008.
De vijf deelnemende ontwerpteams zijn:
• CODE 1615 A / Atelier JPLX / SORESMA, Cobdenstraat 34, 2018 Antwerpen, België.
• CODE 1615 B / BRUT, Aalststraat 7-11, 1000 Brussel, België.
• CODE 1615 C / LAND landschapsarchitecten, Jan van Beersstraat 3, 2018 Antwerpen, België.
• CODE 1615 D / Technum nv, Kortrijksesteenweg 1144-a, 9051 Sint-Denijs-Westrem, België.
• CODE 1615 E / TV Jozef Legrand / 360° PHL, Cherkuskerstrasse 10/2, D-108929 Berlijn, Duitsland.
De jury bestond uit de volgende stemgerechtigde leden:
Dhr. Marcel Smets, Vlaams Bouwmeester, Dhr. Kristiaan Borret, stadsbouwmeester, Dhr. Dirk Platteau, bestuurscoördinator district, Dhr. Bart Van Zele, consulent (techniek) Stadsontwikkeling Openbaar Domein, Dhr. Pieter Jacobs, Stad Kortrijk als extern deskundige
Fasering
Het districtscollege stelt op basis van de selectiebeslissing van de jury de ontwerper aan. De procedure voor heraanleg van openbaar domein is van toepassing. De procedure werd verder verfijnd en uitgewerkt specifiek voor het Kristus-Koningplein en opgenomen in het bestek goedgekeurd door het districtscollege in de zitting van 12 november 2008. De procedure bestaat uit 3 grote stappen:
• Ontwerpfase;
• Advies en Inspraak;
• Lastenboek en aanbesteding;
Het districtscollege stelt een aannemer voor de uitvoering van de werken aan. Het bedrijf Stadsontwikkeling stelt voor om voor het deel Dorpsstraat een module 10 op te starten.
De ingang van Moretus ligt op minder dan 200 m van de Dorpsstraat. Ri-Ant zal de hydraulische studie van de riolering uitvoeren. De riolering wordt mee aangepast. Het kunstproject kan na het aanstellen van de ontwerper via de procedure van de Vlaams Bouwmeester opgestart worden. Het bedrijf Stadsontwikkeling stelt voor de procedure via de Vlaams Bouwmeester in te leiden.
Juridische grond
Stedenbouwkundige vergunningen
Het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening en de uitvoeringsbesluiten.
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met het besluit van de gemeenteraad van 20 maart 2000 (jaarnummer 619), aangepast bij het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307), kregen de districten bevoegdheid over het decentrale publiek domein, groenvoorziening en openbare werken. Het Kristus Koningplein is opgenomen in de lijst van decentrale straten.
Wet op de overheidsopdrachten
De herziene procedure van de Open Oproep is juridisch gebaseerd op de prijsvraag voor ontwerpen volgens
- de artikels 20 en 21 van de wet van 24 december 1993;
- de artikel 75 tot 77 van het koninklijk besluit van 8 januari 1996;
- de artikels 66 tot 74 van de richtlijn 2004/18/EG van 31 maart 2004.
De erop volgende gunning van de ontwerpopdracht aan de voorgedragen ontwerper gebeurt via de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking bedoeld in artikel 17, §2,4 van de wet op de overheidsopdrachten van 24 december 1993.
Bekendmaking
In het Bulletin der Aanbestedingen op 11 07 2008 onder nummer 10450 op pagina 16353 en in het Europese Publicatieblad op 11 07 2008 onder nummer 2008/S 133-177764.
Procedure van de open oproep
De gunning gebeurt via de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking bedoeld in artikel 17, §2, 4° van de Wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor werken, leveringen en diensten. Alle door de jury aangeduide laureaten nemen deel aan de onderhandelingsprocedure. Bij de start van de onderhandelingsfase wordt de anonimiteit van de offertes opgeheven. De laureaten stellen hun project voor volgens de alfabetische volgorde van hun code.
Advies
Dit besluit werd onder supervisie van de stadsbouwmeester opgemaakt.
Argumentatie
De deelnemende ontwerpteams werden uitgenodigd op 25 februari 2009 om hun ingediende offerte nader toe te lichten aan de selectiejury. Het team van de Vlaams Bouwmeester maakt het gunningsverslag op. In de fase van de onderhandelingsprocedure worden de offertes en ontwerpvoorstellen getoetst binnen het kader van de opdrachtformulering aan de hand van de volgende gunningscriteria, in volgorde van afnemende belangrijkheid:
1 De kwaliteit van de concept- en visievorming en het ontwerpend onderzoek op het vlak van landschapsinrichting, stedenbouw, architectuur, interieurinrichting en kunst gerelateerd aan de ambities en verwachtingen van de opdrachtgever zoals ze geformuleerd zijn in de projectdefinitie;
Een klein intermezzo : de projectdefinitie zoals voorgebracht door de Vlaamse Bouwmeester
De opdracht betreft een ontwerpopdracht, opstellen van het lastenboek en administratieve voorbereiding van het bouwproject alsook het opvolgen van de werken tot oplevering. De winkelstraten en winkelgebieden in een woonomgeving zijn het kloppend hart van het buurtleven. De uitstraling ervan weerspiegelt de leefbaarheid, de diversiteit en de kracht van de woonwijk. Voor het Kristus - Koningplein in Ekeren is het belangrijk de herkenbaarheid en de leefbaarheid te versterken. Hierbij vervult de opwaardering van de openbare ruimte een centrale rol, een rol als motor voor nieuwe ontwikkelingen en een maximale integratie in het bestaande weefsel. De basisambitie beoogt de verblijfskwaliteit van het centrumplein te verhogen zodat een aangenaam woon-, winkel- en verblijfsgebied ontstaat en de toegankelijkheid voor de zachte weggebruikers te verbeteren om de handelsfunctie te stimuleren. Naast het verbeteren van de kwaliteit van het openbaar domein en de beeldkwaliteit staat de behoefte van de bewoners, gebruikers en handelaars centraal. Aan de hand van een integrale (ruimtelijke) ontwikkeling wordt flexibiliteit, gebruikskwaliteit, belevingswaarde en functiemenging gekoppeld aan creëren van een evenwichtige mix van wonen, werken en winkelen, het aantrekken van nieuwe bezoekers, stimuleren van marktconform vastgoed en aanmoedigen van privé-investeringen in de beeldkwaliteit van de panden. Door het openbaar domein in te richten als ontmoeting- en verblijfsruimte wordt de sociale cohesie gestimuleerd. Voor een deel wordt sociale cohesie gestructureerd. Gebruikswaarde, ontmoeting, verkeersveiligheid en ‘speelbaarheid’ zijn hierbij sleutelbegrippen
2 de procesgerichtheid en de procesbereidheid;
3 de aandacht voor een globale aanpak van duurzaamheid, zowel wat betreft technische duurzaamheid als operationele duurzaamheid;
4 de kostenbeheersing qua honorarium en investeringskost en onderhoudskost;
5 de realisatietermijn.
De ingediende offertes werden in alfabetische volgorde beoordeeld:
CODE 1615 A / JPLX / SORESMA, Cobdenstraat 34, 2018 Antwerpen, België.
-
De kwaliteit van de concept- en visievorming
Het ontwerp kent een aantal sterke punten die gewaardeerd worden: het concept van het stedelijke interieur kan leiden tot de hoogwaardige verblijfsruimte die de opdrachtgever voor ogen geeft. Ook de diverse aanknopingspunten voor het kunstproject zijn interessant. De keuze om een constructie midden op het plein te zetten is bijzonder, maar binnen de Vlaamse context zeker niet ondenkbaar, getuige een aantal pleinen in anderesteden. Toch zijn er een aantal bedenkingen: het project lijkt de schaal van Ekeren wat te overstijgen. In het bijzonder de aandacht die de diagonaal legt op de AlfonsJeurissenstraat valt op. Het thematiseren van de hoekverdraaiingen op het plein is op zich interessant, maar is vrij ver doorgedreven, waardoor er geen focus, geen centraliteit ontstaat. De pergola biedt veel mogelijkheden, zeker als ze verder uitgewerkt wordt zoals in de ontwerpschetsen, maar door de inplanting van de parkeerplaatsen blijft de verblijfskwaliteit van de constructie onbenut, en komt het parkeren wat ongelukkig centraal op het plein te liggen.
-
De procesgerichtheid en de procesbereidheid
Het voorstel voor de organisatie van het planproces is goed uitgewerkt in de bundel en kan nog aangepast worden naargelang de noden van de opdrachtgever. Bovendien blijkt dat de ontwerpers zeer graag willen participeren in het op te starten kunsttraject, hetgeen door de opdrachtgever sterk gewaardeerd wordt.
-
Duurzaamheid
De strategie van de ontwerpers om in te zetten op de materialisatie van het plein is een interessante keuze vanuit het oogpunt van duurzaamheid : door een kwalitatieve inrichting van het plein kan een hefboom gecreëerd worden voor de opwaardering van de pleinwanden. Over de pergola zijn er wel een aantal bedenkingen; deze letterlijk en figuurlijk ‘lichte’ constructie is één van de meest cruciale elementen in het ontwerp, vanuit praktische overwegingen zou ze in de toekomst echter makkelijk geëlimineerd kunnen worden; dit is een inherente kwetsbaarheid van het ontwerp.
-
De kostenbeheersing qua honorarium en projectkost
De projectkost voor het plein blijft binnen budget. Het honorarium is volgens de K-VIV normen met een kortingscoëfficient van 0,95.
-
De realisatietermijn
In de projectbundel wordt geen expliciete timing voorgesteld, maar de ontwerpers geven wel duidelijk aan het voorgestelde ontwerptraject te wensen doorlopen.
CODE 1615 B / BRUT, Aalststraat 7-11, 1000 Brussel, België.
-
De kwaliteit van de concept- en visievorming
Net zoals het voorstel van het eerste team wordt een tweedeling voorgesteld. Hier worden de twee delen echter niet op gelijkaardige wijze benaderd. Dit levert een interessant contrast op naar inrichting, al is het verschil in gebruik minder duidelijk dan het ontwerpvoorstel suggereert. De terminologie formeel vs. informeel is wat te nadrukkelijk uitgewerkt. Daardoor is de interactie tussen beide delen onderbelicht gebleven. Het feit dat er een echt plein ontstaat, is wel een duidelijke kwaliteit in het project. Dit is tevens het project dat het meest op maat van de gebruiker een verblijfsruimte heeft voorzien. De verwijzing naar de oude hoeve, door de inplanting van de luifel op de hoek van het plein langs de Dorpstraat wordt gewaardeerd, al is de functionaliteit niet helemaal duidelijk. In een verdere fase zou dat een aandachtspunt zijn. De bemerking over de straat tussen het nieuwe gebouw en het plein is een terechte opmerking die tot nadenken stemt; een ontwerpvoorstel dat hierop inspeelt had zeker een verrijking kunnen zijn.
-
De procesgerichtheid en de procesbereidheid
Het voorstel voor de organisatie van het planproces is goed uitgewerkt in de bundel en kan nog aangepast worden naargelang de noden van de opdrachtgever. Bovendien blijkt dat het team zich op maat van het project wenst te versterken met externe partners, ter ondersteuning van het ontwerpproces.
-
Duurzaamheid
De materiaalkeuze voor dit ontwerp heeft een duurzaam karakter dat door de opdrachtgever gewaardeerd wordt. Over de groenaanleg is er niet dezelfde zekerheid dat deze succesvol zal zijn op lange termijn, aangezien deze grotendeels in de schaduw komt te liggen. In het ontwerp wordt, gezien het perspectief van het formele plein vrij nadrukkelijk ingezet op het nieuwe gebouw aan de oostzijde van het plein. Dit is mogelijks een zwakte daar de kwaliteit van de architectuur niet gegarandeerd is.
-
De kostenbeheersing qua honorarium en projectkost
De raming blijft binnen het voorziene budget. Vermoed wordt dat de onderhoudskost voor de tuin substantieel zou kunnen zijn. Het ereloonpercentage wordt volgens de KVIV normen vastgelegd, maar is niet expliciet verrekend in het projectvoorstel.
-
De realisatietermijn
In de projectbundel wordt geen expliciete timing voorgesteld, maar de ontwerpers geven wel duidelijk aan het voorgestelde ontwerptraject te wensen doorlopen.
CODE 1615 C / LAND landschapsarchitecten, Jan van Beersstraat 3, 2018 Antwerpen,
België.
-
De kwaliteit van de concept- en visievorming
Het ontwerp valt op door zijn onopvallendheid. Het plan is zeer logisch en eenvoudig, en getuigt van een doorgedreven uitpuring. Het resultaat is dan ook bijzonder succesvol. De keuze om de bomen als ruimtelijke drager te gebruiken, en geen gebruik te maken van een architectuurdiscours wordt ook gewaardeerd door de opdrachtgever. Door het centrale vlak in een ander materiaal te realiseren, krijgt het plein een duidelijke maat, en worden de vreemde hoekverdraaiingen die het huidige plein typeren, visueel merkbaar en gethematiseerd. Deze ingreep dringt zich echter niet op naar bruikbaarheid voor verschillende activiteiten, precies door in het vlak te blijven. Tegelijk blijkt de analyse die bij alle teams terugkomt – namelijk dat het plein historisch en formeel gezien geen plein is – veel minder problematisch te zijn dan in andere voorstellen. Dit wordt versterkt door de grote zorg voor detail die reeds in deze schetsontwerp-fase getoond werd. Ook het terugtrekken van de rooilijn van de school in de Alfons Jeurissenstraat is een goede insteek, maar is verre van zeker mogelijk. Wel wordt door de opdrachtgeverde groene omkadering van het parkeren als noodzakelijk ervaren.
-
De procesgerichtheid en de procesbereidheid
Het voorstel voor de organisatie van het planproces is goed uitgewerkt in de bundel en kan nog aangepast worden naargelang de noden van de opdrachtgever. Het vakmanschap van het ontwerpteam, zoals bleek uit het ontwerpvoorstel, wordt door de opdrachtgever ook als een gote meerwaarde voor het af te leggen proces beschouwd.
-
Duurzaamheid
De opdrachtgever is geïnteresseerd in de bijzondere aandacht die de ontwerper besteed aan het maximaliseren van de groeicondities voor de bomen. Deze zullen in grote mate bijdragen aan de verblijfskwaliteit van het plein; een duurzame oplossing is dus zeker wenselijk. Ook de algehele bescheidenheid waardoor het project zich onderscheidt wijst op een grote structurele duurzaamheid, ten aanzien van gebruik en veranderende randvoorwaarden op lange termijn.
-
De kostenbeheersing qua honorarium en projectkost
De raming blijft binnen het voorziene budget. Vermoed wordt dat de onderhoudskost voor dit ontwerp gering zal zijn. Dit wordt in het projectdossier ook zo ingeschat. Het ereloonpercentage wordt volgens de K-VIV normen vastgelegd.
-
De realisatietermijn
In de projectbundel wordt geen expliciete timing voorgesteld, maar de ontwerpers geven wel duidelijk aan het vooropgestelde ontwerptraject te wensen doorlopen.
CODE 1615 D / Technum nv, Kortrijksesteenweg 1144-a, 9051 Sint-Denijs-Westrem, België.
-
De kwaliteit van de concept- en visievorming
Het voorgestelde ontwerp is vanuit een aantal sterke concepten gestuurd, en uitermate consequent uitgewerkt. Dit levert een eerlijk ontwerp op, hetgeen door de opdrachtgever sterk gewaardeerd wordt. Vooral door de circulatie rondom het plein te voorzien is dit ontwep het enige dat alle verkeersbewegingen in verband met laden en lossen weet op te nemen in het ontwerp. Door de consequenties daarvan te aanvaarden, en bewust niet te gaan milderen, wordt het plein wel erg op zichzelf gekeerd. Dit wordt nog versterkt door het inzetten van de hortus conclusus. Hoewel de contemplatieve aard en de functionaliteit van de horti conclusi vragen oproept, slagen de ontwerpers er in om het plein maat te geven, en de onregelmatige geometrie voelbaar te maken in de ruimtelijke beleving.
-
De procesgerichtheid en de procesbereidheid
Het voorstel voor de organisatie van het planproces is goed uitgewerkt in de bundel en kan nog aangepast worden naargelang de noden van de opdrachtgever.
-
Duurzaamheid
De materiaalkeuze voor het plein wordt wat te laagwaardig bevonden door de opdrachtgever. De tactiele eigenschappen van beton beantwoorden niet aan zijn wensen. Daarnaast lijkt ook het impliciete ongeloof in een opwaardering van de gevels niet de meest duurzame keuze te zijn. OP lange termijn zou een transformatie vanuit het plein gestimuleerd moeten worden.
-
De kostenbeheersing qua honorarium en projectkost
De raming blijft binnen het voorziene budget. Opvallend is de grote kost voor de twee horti conclusi in vergelijking met de rest van het plein. Het ereloonpercentage wordt volgens de K-VIV normen vastgelegd.
-
De realisatietermijn
In de projectbundel wordt geen expliciete timing voorgesteld, maar de ontwerpers geven wel duidelijk aan het vooropgestelde ontwerptraject te wensen doorlopen.
CODE 1615 E / TV Jozef Legrand / 360° PHL, Cherkuskerstrasse 10/2, D-108929 Berlijn,
Duitsland.
-
De kwaliteit van de concept- en visievorming
De bijzondere materialisering van de pleinvloer wordt in dit ontwerp als een sterk element gewaardeerd door de opdrachtgever. De verkeersafwikkeling over het plein ten gevolge van het parkeren wordt niet optimaal bevonden. Wel wordt de eerlijkheid van het parkeervoorstel sterk geapprecieerd; het uitblijven van allerhande kunstgrepen om te bufferen en te camoufleren is een groot pluspunt. Indien de parkeernoden geringer zouden blijken, laten de ontwerpprincipes zeker genoeg flexibiliteit toe tot een herwerking met minder parkeerplekken. DIt zou de verblijfskwaliteit van het plein zeker nog ten goede komen. De speelse inrichting door middel van banken en verlichting brengt een zekere huiselijkheid in het ontwerp, in combinatie met de warme vloertonen maakt dit de gestelde ambitie van het Kristus Koningplein als ‘urbaan dorpsplein’ zeker waar. De positie van de bomen werd duidelijk gemotiveerd door de ontwerpers, maar toch blijft er bij de opdrachtgever twijfel over de wenselijkheid hiervan. Het voorstel van de ontwerpers om het autoverkeer aan de noordzijde van het plein te plaatsen is zeker het onderzoeken waard.
-
De procesgerichtheid en de procesbereidheid
Het voorstel voor de organisatie van het planproces is goed uitgewerkt in de bundel en kan nog aangepast worden naargelang de noden van de opdrachtgever. Het team heeft zich versterkt met een infrastructuurbureau, gespecialiseerd in infrastructuur. Aangezien het ontwerpteam een sterke artistieke affiniteit heeft, wordt door de opdrachtgever het nut van nog een apart bijkomend kunsttraject in vraag gesteld voor dit ontwerpvoorstel.
-
Duurzaamheid
De keuze voor de materialisering wordt gewaardeerd omwille van zijn duurzaamheid. Het gebruik van traditionele, degelijke, hoogwaardige materialen gaat gepaard met een inventieve toepassingswijze.
-
De kostenbeheersing qua honorarium en projectkost
De raming blijft binnen het voorziene budget. Het ereloonpercentage wordt niet expliciet vermeld. Verondersteld wordt dat dit, zoals het bestek stelt, volgens de K-VIV normen wordt vastgelegd.
-
De realisatietermijn
In de projectbundel wordt geen expliciete timing voorgesteld, maar de ontwerpers geven wel duidelijk aan het vooropgestelde ontwerptraject te wensen doorlopen.
BESLUIT
Overwegende dat voor het eerste gunningscriterium, de kwaliteit van concept en visievorming, hetvoorstel van LAND landschapsarchitecten zich onderscheidt ten opzichte van de andere teams en het beste aansluit bij de ambities en verwachtingen van de opdrachtgever;
Overwegende dat voor het tweede gunningscriterium, de procesgerichtheid en procesbereidheid, het voorstel van LAND landschapsarchitecten zich onderscheidt ten opzichte van de andere teams;
Overwegende dat voor het derde gunningscriterium, de aandacht voor een globale aanpak van duurzaamheid, het voorstel van LAND landschapsarchitecten zich onderscheidt ten opzichte van de andere teams;
Overwegende dat voor het vierde gunningscriterium, de kostenbeheersing qua honorarium en projectkost, LAND landschapsarchitetcen een voorstel heeft gemaakt dat bij de beste teams behoort;
Overwegende dat voor het vijfde gunningscriterium, de realisatietermijn, het voorstel van LAND landschapsarchitecten een realistische planning van de studieopdracht mogelijk maakt;
Stelt de jury voor de onderhandelingsprocedure verder te zetten met LAND landschapsarchitecten. De opdrachtgever is verheugd over de kwaliteit van de inzendingen. Het projectvoorstel van LAND landschapsarchitecten beantwoordt op een zeer adequate manier aan de gestelde vragen. De opdrachtgever meent dat dit ontwerpteam het dichtst aanleunt bij hun eigen standpunten en visie over het nieuwe Kristus-Koningsplein. Het heldere en sobere ontwerp, de wijze waarop het rechthoekige vlak maat geeft aan de ruimte, en de bijzondere aandacht naar detaillering die al in wedstrijdfase blijkt, waren hierbij belangrijke pluspunten. Zowel functioneel, stedenbouwkundig als landschappelijk voldoet het inrichtingsplan voor de van de opdrachtgever. Ook het vakmanschap van de ontwerpers, zoals dit bleek uit het ingediende voorstel, wordt door deopdrachtgever sterk geapprecieerd.
Financiële gevolgen
De uitgave voor de ontwerpers die een geldige offerte indienden worden verrekend op de buitengewone begroting. De vergoeding (op basis van gekende architectenbarema’s) bedraagt 5.000 Euro exclusief BTW. De laureaten ontvangen 5.000 Euro + 1.050 Euro (21% BTW) = 6.050 Euro. Er werd op de begroting een bedrag van 115.300 Euro voorzien op de code 42195 733 60 00 0900 waarvan 30.300 Euro voor het prijzengeld van de deelnemers. De uitgave kan hierop verrekend worden.
De stadsontvanger verleent zijn visum voor het huidige dienstjaar, conform artikels 94 en 160 §2 van het gemeentedecreet.
Besluit
Artikel 1
Het districtscollege beslist de jurybeslissing goed te keuren om de opdracht voor de herinrichting van het Kristus-Koningplein toe te wijzen aan ontwerper LAND landschapsarchitecten, Jan van Beersstraat 3, 2018 Antwerpen.
Artikel 2
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst Taak
EK/SW/OD Procedure voor heraanleg van het plein op te starten
SW/OD/O Procedure voor de integratie van een kunstwerk op te starten
SW/BEL/MVK Procedure module 10 voor aanpassing Dorpsstraat opstarten
SW/OD/U Opvragen hydraulisch ontwerp van de riolering bij Ri-Ant
|