Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    ebertandries
    www.bloggen.be/ebertan
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    rockstargames
    www.bloggen.be/rocksta
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    voetbalcoach
    www.bloggen.be/voetbal
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    overgewicht
    www.bloggen.be/overgew
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    akkina
    www.bloggen.be/akkina
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    ebertandries
    www.bloggen.be/ebertan
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    domeinen
    www.bloggen.be/domeine
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    17-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oosterweel in 't nieuws op 13/03/2009

    Chaos over Oosterweel nog groter
    >
    > Bart Hikspoors 13-03-2009 Pag. 8
    >
    > antwerpen l De Vlaamse regering krijgt vandaag de Oosterweelverbinding op haar bord. Het Antwerpse stadsbestuur, het havenbestuur, de BAM en de actiegroep StRaten-generaal moesten hun visie op het project formuleren, maar de verschillen zijn zo groot dat de discussie er alleen maar nóg moeilijker op is geworden.
    >
    > Door Jeroen Verelst
    >
    > Het Antwerpse stadsbestuur gaf vorige week al aan dat het bijzonder gecharmeerd is door het vierde alternatief uit de Oosterweelstudie van Arup-SumResearch. Dat nieuwe alternatief baseert zich op het tracé van de actiegroep StRaten-generaal. Het stadsbestuur pleit voor een verdere uitwerking van het vierde tracé, maar sluit officieel nog geen enkele optie uit. Dus ook het BAM-tracé met de Lange Wapper niet. Het stadsbestuur zit daarmee op de lijn van de sp.a, de partij van burgemeester Patrick Janssens.
    >
    > Het Antwerpse Havenbedrijf, hoewel voor honderd procent eigendom van de stad, gaf gisteren een totaal verschillende visie. De haven blijft, tenzij er aan een hele reeks voorwaarden wordt voldaan, vasthouden aan de Oosterweelknoop. Dat op- en afrittencomplex aan het Noordkasteel op de rechteroever van de Schelde sneuvelde in het vierde tracé uit de studie wegens overbodig. Maar het Havenbedrijf houdt er dus een andere mening op na, en noemt het vierde tracé "veeleer een denkpiste dan een echt alternatief".
    >
    > De visie van het Havenbedrijf is opvallend omdat ze wordt onderschreven door havenschepen Marc Van Peel (CD&V). Vorige week benadrukte Janssens nog dat hij de mening van alle partijen in het stadsbestuur vertolkte. Van Peel gaat daar nu als havenschepen tegen in. Ook Open Vld gaf al aan niet te geloven in het vierde alternatief en volgens de liberale partijlijn, aangegeven door Vlaams minister Dirk Van Mechelen, veeleer gewonnen te zijn voor Lange Wapper.
    >
    > De Vlaamse regering moet de knoop doorhakken. Het is hoogst twijfelachtig dat er vandaag al schot in de zaak komt, tijd winnen lijkt de hoofdbekommernis. Een compromis zoeken wordt immers aarts moeilijk, de visies staan vaak lijnrecht tegenover elkaar. Open Vld of sp.a zal moeten inbinden, het havenbestuur en de actiegroepen voeren op de achtergrond de druk op.
    >
    > Een van die actiegroepen, Ademloos, doet dat nu al een paar maanden met een referendum over de Oosterweelverbinding. Ademloos zit aan 60.000 handtekeningen, ruim voldoende om een volksraadpleging af te dwingen in Antwerpen. Stichter Wim Van Hees maakte gisteren bekend dat Ademloos de vraagstelling voor dat referendum wijzigt. "Vindt u dat de stad Antwerpen een gunstig stedenbouwkundig advies moet geven voor de aanleg van de Lange Wapper (waardoor het doorgaande zware vrachtverkeer dwars door Antwerpen blijft rijden voor de volgende vijftig jaar)? Ja of neen?", luidt de vraag aan de Antwerpse bevolking nu.
    >
    > Van Hees geeft toe dat het zogoed als onmogelijk is geworden om het referendum nog te houden voor de Vlaamse verkiezingen van 7 juni. Hij mikt op oktober. "En als de Vlaamse regering de bouw van de Lange Wapper definitief schrapt, zijn we bereid om ook ons referendum voorgoed te schrappen." (JV)
    >
    > Havenbedrijf houdt vast aan Oosterweelknooppunt en krijgt steun van havenschepen
    > Antwerpse Haven weigert zwartepiet in Oosterweeldossier

    >
    > 13-03-2009 Pag. 9
    >
    > Het Antwerpse Havenbedrijf past voor een rol als scheidsrechter in het debat over Oosterweel.
    >
    > 'Als het Oosterweelknooppunt er niet komt, moet er een tweede Tijsmanstunnel komen'
    >
    > ANTWERPEN
    >
    > 'Wij blijven voorstander van een Oosterweelknooppunt, maar in het kader van de algemene mobiliteit willen we daar eventueel van afstappen. Maar dan moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden', zegt Marc Van Peel (CD&V), havenschepen en voorzitter van het Antwerpse Havenbedrijf.
    >
    > Het Oosterweelknooppunt, een op- en afrittencomplex op Rechteroever dat de ontsluiting van de haven naar de Ring moet vergemakkelijken, is deze week uitgegroeid tot een cruciale factor in het Oosterweeldossier. Volgens het onderzoeksbureau Arup UK SumResearch is de verkeersknoop - die totnogtoe nooit in vraag gesteld werd - niet noodzakelijk.
    >
    > Zonder Oosterweelknooppunt is er volgens Arup een eleganter alternatief voor de Antwerpse mobiliteitsproblemen mogelijk: het zogenaamde vierde alternatief of Arup-tracé. Als de knoop voor de haven wel noodzakelijk is, blijft eigenlijk alleen het BAM-tracé (met Lange Wapper) over.
    >
    > Het Havenbedrijf - het stadsbedrijf dat de Antwerpse haven exploiteert - wordt zo in een erg ongemakkelijke rol gedrongen. Zeer tegen de zin van Van Peel. 'Men wekt de indruk alsof wij de sleutel voor het hele dossier in handen hebben. Wel, daar passen wij voor. Wij hebben tien jaar geleden al gezegd wat ons favoriete tracé was: een nieuw stuk Grote Ring, met de verbinding van de Liefkenshoektunnel en de E17 én de doorsteek van Merksem naar Wommelgem. Omdat dat niet mogelijk was, heeft de Vlaamse overheid ons toen gevraagd om de economische havenbelangen ondergeschikt te maken aan het algemeen mobiliteitsbelang. We hebben dat gedaan - door ons in te schrijven in het Masterplan - en we blijven dat ook nu doen.'
    >
    > Het Havenbedrijf blijft dus voorstander van een Oosterweelknooppunt, maar zegt tegelijk dat dat 'in het algemeen belang' kan sneuvelen. 'Maar dan moet de ontsluiting van de haven op een andere manier gegarandeerd worden. We stellen enkele duidelijke voorwaarden als het Oosterweelknooppunt er niet komt.' De belangrijkste van die voorwaarden is de aanleg van een tweede Tijsmanstunnel, de flessenhals die aansluit op de Liefkenshoektunnel en het havenverkeer vaak lamlegt. Dat alleen zou minstens 80 miljoen euro kosten, zonder de nieuwe verbindingen die dan aangelegd moeten worden.
    >
    > Het Havenbedrijf dringt aan op een snelle beslissing en stelt zich vragen bij de technische haalbaarheid van het Arup-tracé. 'Het is nu niet meer dan een denkpiste', zegt Van Peel. 'Let op: wij zeggen niet dat het niet kan. Maar we zeggen ook niet dat het wel kan.' Zo laat Van Peel zeer elegant een opening voor burgemeester Patrick Janssens (SP.A). Die moet morgen het standpunt van de stad overmaken aan de Vlaamse regering. Naar alle waarschijnlijkheid zal Janssens vragen dat het Arup-tracé nader bestudeerd wordt. (syd)
    >
    > lob syd#
    > © 2009 Corelio
    >
    > Antwerpse haven verkiest BAM-tracé
    >
    > Anjah De Wachter 13-03-2009 Pag. 11
    >
    > Antwerpse haven verkiest BAM-tracé
    >
    > OOSTERWEEL Zet wel deur open voor alternatief
    >
    > n (tijd/belga) - Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen blijft de voorkeur geven aan de Oosterweelverbinding die de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) heeft uitgetekend. Maar de haven sluit ook een alternatief niet uit. 'We willen in dit dossier geen scheidsrechter spelen. We willen vooral een oplossing voor de mobiliteitsproblemen', zegt de Antwerpse schepen Marc Van Peel (CD&V).
    >
    > De Vlaamse regering verwacht vandaag van alle betrokkenen (bewonersgroepen, de BAM, de haven...) een reactie op de onafhankelijke studie van het bureau Arap-Sum over de Oosterweelverbinding. Die moet de Antwerpse kleine ring sluiten en de mobiliteit in en rond de Scheldestad fors verbeteren.
    >
    > Het bureau onderzocht het BAM-tracé, dat de Vlaamse regering al jaren geleden vastlegde en dat bijna startklaar is om uitgevoerd te worden, én twee alternatieven, waarvan een van de actiegroep stRaten-Generaal. Volgens Arap-Sum voldoet geen enkel tracés echt als antwoord op de mobiliteitsverzuchtingen. Het stelde een eigen alternatief voor.
    >
    > Volgens het Havenbedrijf blijft het BAM-tracé, met een 'Oosterweelknooppunt', de beste manier om het zuidelijke havengebied op de rechteroever te ontsluiten. In het Arup-tracé is niet voorzien in dat knooppunt. Volgens de technici van het Havenbedrijf is het Arup-tracé geen volwaardig alternatief. Daar-voor is het nog te karig uitgewerkt. Van Peel had het over 'een nieuwe baby over wie iedereen nu zegt dat het een mooi kindje is, terwijl men van de andere kinderen alle voor- en nadelen al kent'.
    >
    > Het Havenbedrijf zegt niet 'neen' tegen een tracé zonder Oosterweelknooppunt, maar dan moet aan een aantal voorwaarden voldaan zijn. 'Het is aan de Vlaamse regering om te beslissen. Nu lijkt het alsof het Havenbedrijf de sleutel in handen heeft over welk tracé het moet worden. Dat is niet zo.'
    >
    > De BAM verdedigt vanzelfsprekend haar eigen tracé. StRaten-Generaal en de stad leken in een eerste reactie wel iets te zien in het Arup-tracé. De Vlaamse regering is verdeeld. Vlaams minister van Begroting Dirk Van Mechelen (Open VLD) gaat resoluut voor het BAM-tracé, de sp.a- en CD&V-ministers houden andere sporen open. Een definitieve beslissing zal nog even op zich laten wachten. Volgende week vindt in het parlement pas het politiek debat plaats.KVe
    >
    > Marc Van Peel. Foto: Belga
    >
    > Vrijdag de dertiende... ook voor Oosterweel
    >
    > 13-03-2009 Pag. 19

    > We zijn vandaag vrijdag de dertiende, en op de agenda van de Vlaamse regering staat het dossier van de Oosterweelverbinding. We willen niet vooruitlopen op de discussie van de ministers, maar het zou ons verbazen als er vanmiddag witte rook uit de schoorsteen komt.
    >
    > Laten we nog eens op een rij zetten wat er de voorbije anderhalve week is gebeurd. Vorige week woensdag reveleerde het onafhankelijk studiebureau Arup/SUM zijn langverwachte rapport aan de wereld. Onmiddellijk na de presentatie ervan verklaarde Dirk Van Mechelen (Open Vld) dat het BAM-tracé nu de enige mogelijke keuze is. Dat leidde tot groot ongenoegen bij zijn regeringspartners CD&V en sp.a, die vonden dat het rapport interessante nieuwe ideeën bevatte die eerst nader moesten worden bekeken.
    >
    > Vrijdag bereikte de regering een compromis: ze zou eerst de commentaren afwachten van stad, haven, BAM en de actiegroep stRaten-generaal, met een deadline die vandaag verstrijkt. Minister-president Kris Peeters (CD&V) beloofde wel een beslissing voor de verkiezingen van juni. Tegelijk begonnen heel toevallig overal te lande sp.a'ers afstand te nemen van het BAM-verhaal en verrukte kreetjes te slaken over het "interessante vierde tracé van Arup/SUM", een lange tunnel van Linkeroever naar de A12 in Ekeren.
    >
    > Het weekend bracht nauwelijks rust. Op ATV zei Patrick Janssens: "Als het Oosterweelknooppunt uit het BAM-tracé niet nodig is voor de haven, dan wordt het vierde tracé mogelijk en ziet de wereld er helemaal anders uit." In zijn dromen sloopte Janssens in één vloeiende beweging het viaduct van het Sportpaleis. Zo legde hij de bal in het kamp van havenschepen Marc Van Peel en zijn CD&V.
    >
    > Maar de haven liet zich niet kisten. Gisteren speelde Van Peel de bal terug in het kamp van de Vlaamse regering. Waar hij vanavond zal liggen? Geen idee, maar minister-president Peeters heeft wel een groot probleem.
    >
    > Het zou wel eens kunnen dat de sp.a dit gevoelige dossier over de verkiezingen wil tillen, omdat de partij denkt dat ze daarna toch in de oppositie belandt. Dan hoeft ze nu het opstandige Antwerpse volk niet in de ogen te kijken en kan ze in de volgende legislatuur - na een keuze van de volgende regering voor het BAM-tracé - luidkeels roepen: "Met ons erbij was dit nooit gebeurd!"
    >
    > Onze opinie: doe datgene waarvoor je betaald wordt door de kiezer en beslis. Nu!
    >
    > Ademloos: 59.600 handtekeningen
    >
    > lmoolenaar 13-03-2009 Pag. 10
    >
    > llDe vzw Ademloos, die in Antwerpen een referendum wil organiseren over de Oosterweelverbinding, heeft nu bijna 60.000 handtekeningen verzameld. "Wij zijn bereid die in te dienen als we met het stadsbestuur een akkoord kunnen bereiken over de organisatie van de volksraadpleging en over de formulering van de vraag", zegt voorzitter Wim van Hees.
    >
    > De nogal complexe vraag die Ademloos wilde stellen, is inmiddels vereenvoudigd: "Vindt u dat het stadsbestuur een gunstig advies moet geven voor de constructie van het Lange Wapperviaduct (waardoor het zware vrachtverkeer binnen de stad blijft rijden?)"
    >
    > "Een volksraadpleging blijft onze optie, ook na een beslissing van de Vlaamse regering en ook na de verkiezingen. We denken aan de tweede helft van oktober. Tenzij het BAM-tracé wordt geschrapt, dan gaan onze handtekeningen de prullenmand in", aldus Van Hees. lm
    >
    > Minder verkeer in Liefkenshoektunnel
    >
    > PIETERS KRISTOF 13-03-2009 Pag. 16
    >

    > Kallo/Antwerpen
    >
    > Recente cijfers tonen aan dat de economische crisis het gebruik van de Liefkenshoektoltunnel nog verder afzwakt. In januari was er een daling van meer dan 10% tegenover vorig jaar, in februari liep dit op tot 15%.
    >
    > In een brief aan Vlaams minister van Economie Patricia Ceysens heeft Luc Maes (Open Vld), provincieraadslid en schepen in Beveren, voorgesteld om tijdelijk de tolgelden in de Liefkenshoektunnel te verminderen of af te schaffen. «Dit zou de bedrijven in onze regio in de huidige moeilijke economische omstandigheden heel wat zuurstof kunnen geven», zegt Maes. «Terwijl het verkeer vooral tijdens de spitsuren stilstaat voor de Kennedytunnel, wordt op hetzelfde ogenblik de Liefkenshoektunnel heel weinig gebruikt. Sommigen zeggen dat de tunnel veel te noordelijk ligt, maar als je met de mensen hier in de streek praat, hoor je vooral de dure tol als hoofdoorzaak vermelden.»
    >
    > Het (gedeeltelijk) afschaffen van de tolgelden in de Liefkenshoektunnel zal volgens Maes de dagelijkse files enorm laten krimpen. De kostprijs van deze maatregel voor zes maanden schat hij, naargelang de optie, op 15 tot 25 miljoen euro. «De economische kost van de files is veel hoger», besluit hij.
    >
    > (PKM)
    >
    > Luc Maes aan de Liefkenshoektunnel.
    >
    > Foto Pieters
    >
    > © 2009 De Persgroep Publishing
    >
    > Haven wil Oosterweelknoop
    >
    > TRUYTS PHILIPPE 13-03-2009 Pag. 17
    >

    > De Antwerpse havengemeenschap blijft vragende partij voor een Oosterweelknoop. «Dat is de beste manier om het zuidelijk havengebied bereikbaar te houden», zegt havenschepen Marc Van Peel (CD&V). Komt de knoop er niet, dan dient er een tweede Tijsmanstunnel gebouwd.
    >
    > Antwerpen
    >
    > Vandaag verwacht de Vlaamse regering de mening van de Antwerpse haven, de stad, Straten-Generaal en de BAM over de studie van Arup-Sum. Dat onderzoek bleek niet zo lovend voor de bestaande plannen voor een Oosterweelverbinding. Arup-Sum stelde in één moeite een eigen, 'vierde' tracé voor. Met een lange tunnel van Linkeroever naar de A12 in Ekeren. Zònder een Oosterweelknoop dus.
    >
    > Volgens Marc Van Peel wil het Havenbedrijf nìet de arbiter zijn. «Wij spreken ons niet uit over het ene of andere tracé. Maar onze voorkeur gaat nog steeds naar een Oosterweelknoop nabij het Noordkasteel.» (
    >
    > een oplossing die zowel de BAM met een viaduct als Straten-generaal met een tunnel voorzien, red.
    >
    > ).
    >
    > Pakt het anders uit, dan legt het Havenbedrijf vijf voorwaarden op tafel. Blikvanger: een tweede Tijsmanstunnel. Die moet ervoor zorgen dat het verkeer niet vastloopt als de Liefkenshoektunnel frequenter wordt gebruikt. Kostprijs van die nieuwe tunnel: 80 miljoen euro. Maar zonder Oosterweelknoop zou men 150 miljoen euro uitsparen. Verder wil het Havenbedrijf onder meer het behoud van het op- en afrittencomplex aan de Groenendaallaan en een hogere capaciteit aan het knooppunt Ekeren-A12.
    >
    > Marc Van Peel beklemtoont dat de stad het standpunt van de haven deelt.
    >
    > Donderdag werkten Straten-Generaal en de BAM koortsachtig voort aan hun visie. Manu Claeys (Straten-Generaal) belooft enkele verrassingen. «Zo gaan we bewijzen dat we niet duurder zijn dan de BAM. We klagen ook aan dat we inzake BTW-heffingen benadeeld worden tegenover de BAM. Blijkbaar omdat wij in de Scheldetunnels enkel voor vrachtwagens tol heffen.»
    >
    > Intussen zegt actiegroep Ademloos dat het de 60.000 handtekeningen die het voor een referendum verzamelde, aan de stad wil bezorgen. Op voorwaarde dat de stad met Ademloos een akkoord sluit over de exacte vraag die aan de bevolking wordt voorgelegd. «Van een vraag over het hele masterplan met àlle mobiliteitsprojecten, willen we niet weten», zegt voorzitter Wim Van Hees.
    >
    > Het districtscollege van Deurne vroeg de stad gisteren om rekening te houden met de belangen van de inwoners. Met als klemtonen: het vermijden van elke toename van verkeer langs woonwijken en de bouw van geluidsschermen langs de E313, de Ring én de brug aan het Sportpaleis.
    >
    > Zo ziet de BAM de Oosterweelknoop. Onderaan het beeld komt het verkeer uit de nieuwe Scheldetunnel.
    >
    > BAM
    >
    > © 2009 De Persgroep Publishing
    >
    > 'Dat vierde tracé? Compleet ongepast!'
    >
    > 13-03-2009 Pag. 60
    >
    >
    > Dossier Antwerpse bedrijfswereld haalt zwaar uit naar Arup-studie
    >
    >
    > 'Als het stadsbestuur nu terugkomt op de beslissing om het BAM-tracé te steunen, is dat gewoon woordbreuk.' De Antwerpse bedrijfswereld heeft zich resoluut achter het traject met de Lange Wapper geschaard. 'Als je de spelregels aanvaardt, kan je niet anders.'
    >
    > 'Ondertussen beginnen met de werken op Linkeroever?
    >
    > Dat is de grootst mogelijke waanzin. Je moet eens kijken waar ze in België allemaal al eens bruggen en tunnels hebben gebouwd die uiteindelijk nergens op aansluiten'
    >
    > Voka-voorzitter
    >
    > Bernard Van Milders
    >
    > De Antwerpse bedrijfswereld, vertegenwoordigd in Voka Antwerpen-Waasland, kreeg woensdagavond de veelbesproken alternatievenstudie van Arup UK SumResearch gepresenteerd. 'Wij stellen ons ernstige vragen bij die studie', zegt voorzitter Bernard Van Milders. 'Ten eerste blijft ze niet binnen de randvoorwaarden die de Vlaamse regering gesteld heeft en bovendien gaan de onderzoekers hun boekje te buiten door zelf met een eigen voorstel te komen.'
    >
    > Voka betwist ook de conclusie dat Straten-Generaal als winnaar uit de Arup-studie komt. 'Dat klopt alleen maar als je tol heft voor personenwagens in de Kennedytunnel', aldus Van Milders. 'Er bestaat al negen jaar een consensus binnen de Vlaamse regering dat zoiets niet kan. En dat is de voorbije week meer dan eens bevestigd. Dus is er maar één logische conclusie: het BAM-tracé, dat op de tweede plaats strandt, is het enige haalbare.'
    >
    > 'Bovendien hadden de onderzoekers zich best wat beter mogen informeren', zegt Voka-directeur Luk Luwel. 'Wij hebben van de bevoegde administratieve diensten vernomen dat het tracé van Straten-Generaal wegens de vele bochten in hun tunnel niet verkeersveilig genoeg is. Ze zullen nooit de toestemming krijgen om zo'n tunnel te bouwen (nochtans was de Vlaamse administratie nauw betrokken bij de totstandkoming van de studie, nvdr.).'
    >
    > Voor Voka moet de Vlaamse regering dus voor de paasvakantie nog beslissen om voluit door te gaan met het BAM-tracé. 'Volgens de studie voldoet dat tracé op alle vlakken. Waarom zouden we dan nog verder studeren?' Omdat alleen al op financieel vlak het BAM-tracé niet haalbaar blijkt bijvoorbeeld? 'Die onderzoekers moeten de juiste bedragen gebruiken', zegt Van Milders. 'BAM heeft een contract ondertekend met het bouwconsortium Noriant voor 2,2miljard euro en niet voor 2,7miljard euro zoals Arup heeft geschat. En als ik moet kiezen tussen de cijfertjes die een ingenieur achter zijn computerscherm berekend heeft of de bedragen die zwart op wit op papier staan, dan weet ik wel wie te geloven.'
    >
    > Nochtans bestaat er volgens de onderzoekers van Arup UK SumResearch een betere oplossing: het eigen, vierde tracé. 'Wij vinden het compleet ongepast om op dit moment nog zo'n imaginair tracé naar voren te schuiven dat niet veel meer omvat dan een paar vage schetsen', zegt Luwel. 'Die onderzoekers beweren dan ook nog eens dat ze even snel klaar kunnen zijn als de BAM. Dat is natuurlijk onzin. Iedereen weet dat je al minstens vier jaar nodig hebt voor de eerste spadesteek.'
    >
    > Toch bestaat het idee om alvast te beginnen met de werken op Linkeroever om tijd te winnen voor verder studiewerk. 'Complete waanzin', reageert Van Milders. 'Je moet eens kijken waar ze in België allemaal al bruggen en tunnels hebben gebouwd die uiteindelijk nergens op aansluiten. Zo'n typisch Belgisch compromis zou nefast zijn voor het dossier. We weten dat de verkiezingen eraan komen, maar het is nu geen tijd voor politieke spelletjes.'
    >
    > Luwel en Van Milders richten hun pijlen vooral op het stadsbestuur dat duidelijk gecharmeerd is door het vierde tracé. 'In het verleden heeft het schepencollege het BAM-tracé meermaals goedgekeurd', aldus Luwel. 'Nu terugkomen op die beslissingen is woordbreuk plegen. Antwerpen zal bovendien nooit meer ernstig genomen worden door de rest van Vlaanderen.'
    >
    > Maar de stad kan toch niet negeren dat de onderzoekers het BAM-tracé bestempelen als een ramp voor de stadsontwikkeling? 'Elk tracé heeft zijn voor- en zijn nadelen', aldus Van Milders. 'Het getuigt nu net van politiek leadership om je daar op een bepaald moment bij neer te leggen. Wij waren negen jaar geleden absoluut gekant tegen het feit dat men heel het project wou financieren met tolheffing. Maar we hebben dat ook geslikt. Er ligt een fantastische opportuniteit om op korte termijn te starten met een infrastructuurproject dat geen belastinggeld kost en zes- tot tienduizend jobs oplevert. Dat kan je in deze tijden toch niet laten liggen?'
    >
    > En wat dan met de onthutsende conclusies dat de Liefkenshoektunnel in de toekomst nog minder benut zal worden en de Kennedytunnel in alle scenario's nog altijd boven zijn capaciteit zal blijven? 'Als een onderzoeker stelt dat de Liefkenshoektunnel te weinig gebruikt wordt, moet hij ook de intellectuele eerlijkheid hebben om te zeggen dat je zwaar moet investeren in de Tijsmanstunnel om dat op te lossen', aldus Van Milders. 'En ja, zowel bij Straten-Generaal als bij de BAM rijdt er nog te veel verkeer door de Kennedytunnel. Maar de BAM haalt er tenminste al de vrachtwagens uit.'
    >
    > Lees het hele dossier op www.nieuwsblad.be/oosterweel
    >
    > syd
    > © 2009 Corelio
    >
    > Marc Van Peel houdt de kerk in het midden
    >
    > 13-03-2009 Pag. 60
    >
    >
    >
    > Het Havenbedrijf past voor een rol als scheidsrechter in het Oosterweeldebat. 'Wij blijven voorstander van een Oosterweelknooppunt, maar in het kader van het algemeen belang willen we daar eventueel van afstappen, als er aan een aantal voorwaarden voldaan wordt', aldus voorzitter Marc Van Peel (CD&V).
    >
    > 'Als het Oosterweelknoop-
    >
    > punt er niet komt, moet er een tweede Tijsmanstunnel komen'
    >
    > Het Oosterweelknooppunt, dat de ontsluiting van de haven naar de Ring moet vergemakkelijken, was uitgegroeid tot een cruciale factor in het Oosterweeldossier. Volgens het onderzoeksbureau Arup UK SumResearch was die verkeersknoop op Rechteroever immers niet noodzakelijk. Zonder de Oosterweelknoop was er een veel eleganter alternatief voor de Antwerpse mobiliteitsproblemen mogelijk: het zogenaamde Arup-tracé. Als de haven echter zou zeggen dat de Oosterweelknoop wél noodzakelijk was, dan bleef eigenlijk alleen het BAM-tracé (met Lange Wapper) over.
    >
    > Het Havenbedrijf - het stadsbedrijf dat de Antwerpse haven exploiteert - werd zo in een erg ongemakkelijke rol gedrongen, die voorzitter en havenschepen Marc Van Peel (CD&V) allerminst beviel. 'Men wil nu doen uitschijnen alsof wij de sleutel voor heel het dossier in handen hebben. Wel, daar passen wij voor. Wij hebben tien jaar geleden al gezegd wat ons favoriete tracé was: het aanleggen van een stuk Grote Ring. Dat kon toen niet en de Vlaamse overheid heeft ons destijds gevraagd om de havenbelangen ondergeschikt te maken aan het algemeen mobiliteitsbelang. We hebben dat toen gedaan en we blijven dat nu doen.'
    >
    > En dus zegt het Havenbedrijf dat het nog altijd voorstander is van een Oosterweelknoop, maar dat die eventueel kan sneuvelen als daarmee de algemene belangen beter gediend worden. 'Maar dan stellen we wel duidelijke randvoorwaarden.' De belangrijkste is de aanleg van een tweede Tijsmanstunnel, de flessenhals die aansluit op de Liefkenshoektunnel en het havenverkeer vaak lam legt. Dat alleen al zou minstens 80miljoen euro kosten.
    >
    > Het Havenbedrijf dringt sowieso aan op een snelle beslissing en stelt zich ook vragen bij de technische haalbaarheid van het Arup-tracé. 'Momenteel kan je niet spreken van een volwaardig alternatief, omdat het niet meer is dan een denkpiste', aldus Van Peel. 'Onze technici hebben voorlopig nog geen antwoorden gekregen op al hun bedenkingen.' En zo laat Van Peel zeer elegant de opening voor burgemeester Patrick Janssens (SP.A) die morgen het standpunt van de stad moet overmaken aan de Vlaamse regering. Naar alle waarschijnlijkheid zal Janssens vragen dat het Arup-tracé op korte termijn nader bestudeerd wordt. (syd)
    >
    > syd
    > © 2009 Corelio
    > Ademloos wil 60.000handtekeningen indienen
    >
    > 13-03-2009 Pag. 61
    >
    >
    >
    > De actiegroep Ademloos is bereid om de 60.000 al ingezamelde handtekeningen (er zijn er 48.000 geldige nodig) voor een volksraadpleging, in te dienen en de inzamelactie te stoppen. Maar enkel en alleen als ze met de stad tot een vergelijk kan komen over de juiste vraagstelling. Ademloos pikt het volgens voorzitter Wim van Hees niet dat de stem van de haven en de bedrijfswereld doorslaggevend dreigt te worden in het hele Oosterweeldebat. 'Ook de Antwerpse bevolking moet hierin gehoord worden. Daarom zijn wij bereid onze handtekeningen nu in te leveren als de stad bereid is een constructief gesprek aan te gaan.'
    >
    > Van Hees wil dat er een overeenkomst bereikt wordt over de vraag die eventueel voorgelegd zal worden aan de Antwerpse bevolking. Het is immers de gemeenteraad die daarover het laatste woord heeft. Ademloos stelt het volgende voor: 'Vindt u dat het stadsbestuur een gunstig advies moet geven voor de constructie van het Lange Wapperviaduct (waardoor het zware verkeer binnen de stad blijft rijden): ja of nee?' Dat klinkt alvast een pak eenvoudiger dan de vorige vraagstelling die volgens burgemeester Patrick Janssens (SP.A) te ingewikkeld was. Het stadsbestuur heeft al laten weten bereid te zijn om zo snel mogelijk met Ademloos aan tafel te gaan zitten, verder wil het zich niet uitspreken.
    >
    > Van Hees wil absoluut niet dat er ook gevraagd wordt naar de houding van de Antwerpenaar over het Masterplan. Hij kan eventueel wel leven met een gelijkaardige ja/nee-vraag naar het tracé van Straten-Generaal. (syd)
    >
    > syd
    > © 2009 Corelio
    >
    >



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Vind ons op facebook en klik aldaar bovenaan op de knop -Vind ik leuk

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    gammies
    www.bloggen.be/gammies
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs