Na jaren als startloper gefungeerd te hebben voor IF BRAHE mocht ik deze keer eens een ander been lopen. Geen hectische massastart in het duister. Binnen de ploeg werd er wat gepuzzeld wie welk been zou lopen, en ik kreeg het laatste been, dat van 17km. Na de beruchte lange nacht (ook 17km, maar bij nacht en zonder forking) toch wel een erg prestigieus been. Zaterdag deden we nog een training en in de douche raakte ik aan de praat met een oudere, afgetrainde Zweed. Hij sprak me toe: "Ah, last leg, that's the one for brave men." Ik wist hoe laat het was. Onze ploeg kon geen foutloos parkoer afleggen (Fredrik Portin met ademhalingsproblemen, de lamp van Wouter Leeuws liet hem al na 2 posten in de steek... en dat in de lange nacht van 17km, andere met teveel fouten...) wat maakte dat ik niet super opgepept van start ging. Ik nam het rustig op, een kalme start, 't is tenslotte voor 2 uur. De eerste post ging wat aarzelend. Naar de tweede kon ik tijdens een lange doorsteek geen kaartcontact houden waardoor ik 1-2 minuten verloor, maar nadien liep het quasi foutloos. De benen draaiden erg gemakkelijk en mijn hoofd was heel geconcentreerd .Al was het veelvuldig plooien van de grote kaart soms een ordeverstoorder in mijn hoofd. Aan de kaartwissel, na 12km, voelde ik me nog erg fris en opgewekt. De ploegmakkers moedigden me aan en ik had er veel plezier in. Op de nieuwe kaart stond de laatste post van het eerste deel opnieuw opgedrukt, geen startdriehoek dus, en dat bracht me in de war. Ik ging erdoor twijfelen, des te meer omdat een andere loper uitgerekend aan de kaartwissel het lint naar rechts volgde, alsof het een verplichte doorgang was. Wat hij daar ging doen, weet ik niet, maar feit is dat de verwarring in mijn hoofd erdoor nog wat groeide, en in die laatste 5km bleef ik voortdurend denken:"heb ik nu een post overgeslagen? Neen toch?!" Deze ordeverstoring bracht enkele foutjes mee in de slotkilometers, helaas, maar al bij al was ik tevreden. Fysiek heel goed stand gehouden over die 17km en een tiental plaatsen gewonnen.
Op naar de volgende...
04-05-2010 om 14:00
geschreven door Bart Delobel 
|