Einde van de maandmenu: Iets meer als broodbeleg...
Broodbeleg
Het wil wel eens vervelend worden wanneer men niet meer weet waarmee men de boterham eens lekker kan verrassen.De vraag is dan hoe we het eenvoudige plakje salami of het simpele sneetje jonge kaas kunnen vervangen of misschien wel gastronomisch verrijken.Het is een eeuwige vraag die balanceert op het dunne koordje van de zeurende monotonie en de geblaseerde saaiheid.Niemand ontsnapt eraan ; zowel in de supermarkt als in de delicatessenwinkel is de keuze zeer beperkt.Het aanbod van, nemen we als voorbeeld ham, is reusachtig, maar uiteindelijk tappen ze allemaal uit hetzelfde vaatje, de uitschieters niet te na genomen ; laten we vooral de jambon dArdenne en de Serranoham niet beledigen.Het Beleg van Oostende begon op 4 juli 1601 en duurde drie jaar en drie maanden (1172 dagen), maar dat beleg past niet tussen twee sneetjes brood, noch bij een pistoletje of een sandwich.Gelukkig weet achturencultuur raad.
Boterham met banaanZorg voor enkele mooie, zachte en rijpe bananen.Pel ze en snijd ze in plakjes.Leg de plakjes banaan aaneensluitend op een beboterde snee brood.Dek af met een beboterde snee brood.Snijd de boterhammen in tweeën of in vieren.
Boterham met gestoofde peerGebruik dobbel flippen als je die vindt of anders conferenceperen of dergelijke harde peren.Haal met een appelboor de klokhuizen uit de peren.Snijd de ongeschilde peren in dunne plakjes.Stoof de plakjes peer in boter tot ze zacht zijn.Leg plakjes peer op een beboterde snee brood.Strooi er wat kristalsuiker over.Leg er een passende beboterde snee brood op.Snijd de boterhammen in tweeën of in vieren.
Sneetjes brood met gebakken spek op Laarse wijzeBak niet te dunne sneetjes spek in wat boter tot ze gewenste knapperigheid hebben.Leg een snee brood op een houten plankje.Leg daarop een snee spek, met of zonder het zwoerd, naar keuze.Snijd een reepje van 2 à 2,5 cm af van het belegde brood, vouw dubbel, dop de vouw in het spekvet en eet.Doe zoverder tot de honger gestild is.Ga dan naar de dokter om het cholesterolgehalte te laten controleren.
Vandaag bestaan we met met www.bloggen.be/achturencultuur vier jaar.
20810 mensen kwamen eens piepen op deze blog en 13771 daarvan waren/zijn unieke bezoekers. 80 % zijn weekdagsurfers en vooral van 16.30 tot 22.00. Enfin, met statistieken kan je alles bewijzen... dit is jullie profiel!
Met de kleine ploeg van Achturencultuur proberen we verder te doen, om u beter te dienen en voor de goede zaak!
Reageren mag altijd, liefst via 'email me' rechts in de kolom...
Dank om regelmatig de blog van Achturencultuur te bezoeken,
17.04: Algerijnse avond en optreden Ed & The Hot Burritos.
ALGERIJNSE AVOND op 17
April in Textielhuis
Op Zaterdag 17 April om 19u organiseert de commissie
internationale samenwerking , Vorming en Actie en Achturencultuur, een
Algerijnse avond, dit ten voordele van onze vakbondsprojecten in Zuid-Amerika.
Uitgebreid aperitief, voorgerecht, hoofdgerecht, en dessert
en dit voor de prijs van 30.
De avond wordt opgeluisterd met een optreden van de
bluesgroep ED & THE HOT BURRITOS, een mengeling van Blues en wereldmuziek.
Kaarten zijn te bekomen bij Peirsegaele Stefaan 0498/ 74 53
86 of door te storten op rekeningnummer 465-6129781-92 met vermelding aantal
personen.
BRUSSEL - CD&V
heeft twaalf principes vastgelegd voor de nakende pensioenhervorming.
Meer jaren werken - liefst 45 - is er de kern van. En men moet kunnen
berekenen wat het effect is van een periode niet werken.
Van onze redacteur
Na de SP.A (DS
9 februari) heeft nu ook CD&V een uitgewerkt standpunt over de
pensioenhervorming die minister Daerden (PS) voorbereidt met zijn
groenboek en later een witboek. CD&V dist geen nieuwe structuren op,
zoals de SP.A, maar de voorstellen gaan even ver. Echt langer werken,
is het grote doel.
De woordvoerders Sonja Becq,
kamerlid, en voorzitster Marianne Thyssen zegden dat er geen budgettaire
reserves zijn aangelegd 'toen het kon' (en toen CD&V niet mee aan
de macht was); en nu, na de crisis, kan het gewoon niet meer. De mensen
meer laten betalen voor het wettelijk pensioen, wil de partij ook niet.
Dus is langer werken de enige oplossing. Dat levert de gemeenschap
dubbele winst op: wie een jaar langer werkt, betaalt een jaar langer
sociale bijdragen en trekt een jaar minder lang een uitkering.
CD&V
gaat niet mee met buurlanden als Duitsland, Nederland, het Verenigd
Koninkrijk en Denemarken die de pensioenleeftijd optrekken van 65 naar
67 jaar.
1 Niet de pensioenleeftijd maar de
loopbaan is van belang, is het eerste CD&V-principe. Steve
Stevaert (SP.A) verwoordde dat ooit anders: niet de leeftijd van een
auto telt, maar het aantal kilometers dat hij gereden heeft. Stevaert en
de SP.A dachten toen aan een loopbaan van 40 jaar. Voor CD&V is 45
jaar - zoals in de wet staat - het ideaal; volledig pensioen krijg je
pas als je 45 jaar hebt gewerkt. Korter werken moet minder pensioen
opleveren; nu geldt dat nauwelijks. Wie langer studeert en later begint
te werken, heeft pas op latere leeftijd volledig pensioen dan wie
vroeger begon te werken.
2 CD&V wil de pensioenbonus
behouden voor wie ook de laatste jaren van zijn loopbaan volmaakt: maar
die bonus moet wel verbeterd worden (DS 1 februari).
3
Het pensioensysteem moet transparant zijn. CD&V wil een pensioen-gps:
een systeem dat voor iedereen voorspelt wat hij inlevert aan pensioen
als hij een jaar vroeger stopt, tijdelijk deeltijds gaat werken, een
jaar loopbaanonderbreking neemt om de wereld rond te zeilen, enzovoort.
In Zweden werkt dat perfect.
4 Een beperkt aantal
periodes van niet-werken moet gelijkgesteld blijven met werken:
zelf de kinderen opvoeden, ouders verzorgen, opleiding volgen. Ook
periodes van werkloosheid en ziekte vallen hieronder.
5
Basis blijft het 'solidaire' wettelijk pensioenstelsel ('eerste
pijler', betaald met sociale bijdragen van werkgevers en werknemers).
Het moet niet alleen een leefminimum garanderen, maar een
'proportioneel' pensioen dat hoger is voor wie langer werkte.
6
Daarbovenop komen aanvullende pensioenen ('een tweede
pensioenpijler'), waarvoor werkgevers en werknemers apart geld sparen in
pensioenfondsen en -verzekeringen. Eigenlijk zou iedereen dat moeten
hebben.
7 Privé-pensioensparen ('de derde
pensioenpijler'), is eigenlijk geen pensioenstelsel, zegt CD&V, maar
een vorm van sparen zoals het eigen huis. Dat moet verder worden
aangemoedigd, maar het fiscaal voordeel ervan hoeft niet meer te
stijgen.
8 Wie 45 jaar werkte, moet onbeperkt mogen blijven
verdienen bovenop het pensioen.
9 Het
brugpensioen is geen recht en wordt een uitzondering, enkel voor
noodsituaties.
10 Een radicale eenmaking van de drie
verschillende pensioenstelsels - ambtenaren, werknemers,
zelfstandigen - is niet nodig, maar voortdurend naar toenadering streven
wel.
11 Hervormingen mogen niet bruusk
doorgevoerd worden; geleidelijkheid is nodig, zodat mensen zich
kunnen aanpassen.
12 Verworven rechten moeten
behouden blijven; keuzes die in het verleden gemaakt werden (thuis
blijven voor de kinderen) mogen niet plots worden afgestraft. CD&V
verdedigt trouwens het behoud van afgeleide rechten: ook wie nu nog
kiest om een hele loopbaan niet te werken, moet op het gezinspensioen
van de partner kunnen terugvallen. De meeste landen behouden dat alleen
voor vorige generaties.
Niet vermeld in de
CD&V-nota is het optrekken van alle pensioenen tot minstens de
Europese armoedegrens. 'We werken er wel aan', zegden de CD&V'ers,
Sonja Becq en Marianne Thyssen.
GODSES: meer dan een aanrader, over oorlog, Oarelbeke, geruchten, anti-helden?
1
t/m 3 en 8 t/m 10 april om 20u15 in de Scala, Pluimstraat 7,
Kortrijk tickets 3 res. 056/220 400 info@uniederzorgelozen.be
Opeengehoopte verhalen, feiten,
geruchten en halve waarheden... In een poging ze te ontrafelen gaat
Geert Six in zijn door de tijd soms vertekende herinnering op zoek naar
die figuren en gebeurtenissen die hun handtekening hebben geplaatst op
zijn kinderlijk vel. Vertelsels uit de getraumatiseerde geest van zijn
Nonkel Arthur, uit de mond van zijn hardvochtige Pépé André en vooral,
van die markante Meester Vergote in het vierde studiejaar. Over de
geheimzinnige dood van zijn grootvader, Léopold Six, die helemaal niet
als verzetsheld zou zijn gesneuveld tijdens de oorlog. Over het
schimmenspel in het Harelbeke van WO II en de jaren daarna. Over het
dramatische verraad van Martha van de Koolmarchands. Over de
glimlachende stilte
Eric
De Volder (Toneelgroep Ceremonia) schreef de tekst van Godses op basis
van de persoonlijke verhalen die Geert hem vertelde. Samen zetten ze die
nu om in een universele vertelling. Het is een manier van werken die de
Unie ook in haar andere voorstellingen hanteert.
! in Gent en Kortrijk
speelt Godses op locate. Warme kledij wordt warm aanbevolen !
Aan het piket, op café, voor de cinema, op de trein
Nick Dobbelaere
Ingezonden door redactie op do,
04/03/2010 - 10:34
Er zijn waarschijnlijk weinig mensen die al meer dan
honderd kaartjes van de Miljonairstaks Fanclub hebben opgehaald. Een
ervan is Piet Depauw uit Kortrijk.
Piet Depauw is 43 jaar en metaalarbeider. Vanaf het moment
dat hij ging werken, sloot hij zich aan bij de metaalcentrale van het
ABVV. Een evidente keuze, vond Piet. Je eerst syndikeren, zei mijn
vader, de rest volgt later wel.
lees verder op: http://www.miljonairstaks.be/nieuws/aan-het-piket-op-cafe-voor-de-cinema-op-de-trein
FRANKRIJK: CONTEMPLATIEVE KLOOSTERS VREZEN CONCURRENTIE VOOR
HOSTIEPRODUCTIE
BRUSSEL (KerkNet/LaCroix) De Franse krant La
Croix brengt deze week een merkwaardig bericht: hosties van Franse
contemplatieve kloosters hebben steeds vaker met concurrentie te kampen.
Momenteel worden in 36 Franse kloosters hosties gemaakt. Samen
produceren ze 140 miljoen hosties per jaar. De hostieproductie blijft
voor deze contemplatieve kloosters, in het bijzonder van de karmel, een
belangrijke bron van inkomsten. Onlangs brak paniek uit, nadat het
populaire Franse bedevaartsoord Lourdes........
In Het Nieuwsblad van 20 januari stond, een artikel over de Echte Spaghetti Bolognese. In de eerste zin reeds werd vermeld dat de Bolognese saus nooit werd opgediend met spaghetti, maar wel met tagliatelle, met een precieze breedte van 8 (acht) mm, niet meer, niet minder, zelfs geen haarbreedte verschil, laat staan een banddikte, teneinde de saus optimaal te kunnen absorberen ; zet dan toch niet zon stomme kop boven je artikel ! Gegeven werd het recept zoals het in 1982 vastgelegd werd door de Academia Italiana della Cucina
Ragú Bolognese
600 g mager rundergehakt 400 g mager varkensgehakt 200 g pancettaspek 100 g gehakte ui 100 g gesneden wortel 100 g gesneden selder 1 kg tomaten uit blik 300 ml droge witte wijn 500 ml melk 3 laurierblaadjes zout en zwarte peper naar smaak runderbouillon, indien nodig
Bak het spek in een grote sauspan op een laag vuurtje tot de vetrand weggesmolten is. Voeg de uien toe en roer tot de ui glazig wordt. Voeg de wortel, selder en laurier toe en laat stoven tot de groenten zacht worden. Zet het vuur hoog en voeg het gehakt toe, dat je al op smaak gebracht hebt met zout en peper. Roer tot het gehakt doorbakken is. Voeg de wijn toe en laat het op het hoge vuur koken tot het vocht verdampt is. Plet de tomaten in een keukenrobot en giet het bij in de pan. Laat de saus voor twee uur op een laag vuurtje sudderen. Als het er wat droog begint uit te zien, voeg dan wat runderbouillon toe. Voeg beetje bij beetje de melk toe, al roerend, en laat dan nog een uurtje sudderen op een laag vuur. Einde citaat.
De Academia Italiano della Cucina, gehuisvest via Napo Torriani 31, Milano, werd op 29 juli 1953 opgericht in Milaan, in het restaurant van Hotel Diana door Orio Vergani. Doelstelling : het bewaren van de Italiaanse eetcultuur en het doorgeven ervan aan de toekomstige generaties. De Academia werkt wereldwijd en geeft een tijdschrift uit Civiltá della Tavola. Uiteraard werd niet alleen de eerbiedwaardige kookkunstacademie op het internet opgezocht, maar ook wilden we wel eens weten of het recept in Het Nieuwsblad wel het juiste was. Vastgesteld werd dat diverse websites, die zich allen beroepen op het recept van de Academia uit 1982, elkaar flagrant tegenspreken. Ofwel kennen ze niets van koken, ofwel kennen ze geen Italiaans. Een derde mogelijkheid is dat iedereen het recept aangepast heeft aan de eigen keuken, zoals wel meer gebeurt in kookboeken en dergelijke. We geven dus het recept voor wat het waard is, met de vermelding dat het, op olijfolie, tomatenpuree en oregano na, gelijk is aan het recept in Culinaria Italia.