Wat is privatisering in de praktijk....
Onderwerp: ACOD Blogt - Busje komt zo
Beste
Gelieve nota te nemen van bijgevoegde blog van Karel Stessens (link)
Busje komt zo?
Toen ik in de voorstellen van Gwendolyn Rutten in De geëngageerde burger doorbladerde, viel mijn oog op de volgende passage op p. 107: Ook het besturen van een busmaatschappij als De Lijn is geen overheidstaak
De reden daarvoor ontgaat me. Misschien ligt het aan de haast waarmee dit document geschreven werd, aan het gebrek aan kennis van het bedrijf of aan de bedoeling de (liberale) privébedrijven voort te trekken. Over wat er met de tram aan de kust, in Gent of in Antwerpen moet gebeuren, blijft Rutten trouwens stil.
Ik kon niet anders dan terugdenken aan een periode 60 jaar geleden. Toen organiseerden twee privébedrijven in Gent en Antwerpen het openbaar vervoer voor beiden steden. Verder was er de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen die in kleinere steden en het platteland voorzag van trams en bussen. Op een bepaald moment konden de privébedrijven het niet meer aan. De overheid moest met vers geld bijspringen. Zo ontstonden de MIVA en de MIVG (Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer Antwerpen/Gent). De structuur van de maatschappijen bepaalde dat de privé oude gebouwen en afgeleefde voertuigen inbracht en daarvoor preferente aandelen kreeg (4,5% jaarlijks dividend) en 1% voor de intellectuele inbreng op de bruto-ontvangsten. Bij de invoering van de BTW in 1973 werd deze 1% ook op daarop berekend.
Pas in de jaren 70 kocht Jos Chabert de privé uit omdat dit niet meer te dragen was. Tot bij de staatshervorming van 1989 kenden we de MIVA, MIVG en de NMVB als zuivere openbare bedrijven. Om de staatshervorming van 1989 toch wat inhoud te geven en vooral om het hoofdstedelijk gewest Brussel een voldoende groot financieel pakket te geven werd door de Toshibaboys het vervoer geregionaliseerd en ontstonden De Lijn, de MIVB en de TEC.
Voor wat De Lijn betreft moet je weten dat de helft van de buslijnen uitgebaat wordt door privébedrijven de pachters. Vandaag stellen we vast dat het aantal busondernemingen zienderogen slinkt omdat de bedrijfsleiders hun zaak verkopen aan grote Europese ondernemingen. Als deze trend zich verder zet zal het openbaar vervoer in Vlaanderen steeds meer evolueren naar een privaat monopolie. Met de voorstellen van Rutten wordt dit nog versneld en heeft de gebruiker totaal niets meer in de pap te brokken.
Karel Stessens voorzitter 17 juni 2013
www.acodblogt.be
17-06-2013 om 21:38
geschreven door achturencultuur
|