2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
02-06-2010
Fundraising voor goede doelen via sociale netwerksites.
Vorige week hadden we het over de
mogelijkheden van sociale netwerksites voor commerciële bedrijven of
organisaties. Maar ook de non-profitsector kan heel doelmatig gebruik
maken van Facebook, Netlog, Twitter en andere MySpaces om fondsen te
werven. In dit artikel maakt u kennis met een aantal eenvoudige middelen
om geld in te zamelen via Facebook of Twitter.
Waarom zijn sociale netwerksites interessant
voor fundraising? Sociale netwerksites hebben drie unieke
voordelen. U kunt er heel veel mensen
mee bereiken, deelnemers kijken tot meerdere
keren per dag naar hun pagina en ze werken wereldwijd. Door de structuur van zo'n
sociaal netwerk wordt uw boodschap via de vrienden naar hun vrienden
verder uitgedragen. Ook dat is een heel sterk platform.
Het is
dus niet te verwonderen dat de praktijk ondertussen bewezen heeft dat
dit uiterst succesvol kan zijn om geld te verzamelen voor goede doelen
of projecten. Vandaag kijken we even naar de gekende platforms. We nemen
Facebook en Twitter als voorbeeld. Vanzelfsprekend kan hetzelfde
gebeuren op andere sociale sites zoals Netlog, Hyves, MySpace e.a.
1. Via gesponsorde posts op Facebook. Hier
staat het voorbeeld van BeatCancer van een paar maand geleden model.
Deze organisatie slaagde er in om in 24 uur tijd vernoemd te worden in
209.771 posts op Facebook. Dat leverde de organisatie niet alleen een
vermelding op in het Guiness Book of Records. Ze ontvingen hierdoor ruim
80.000 euro aan sponsorgelden. Meer info: http://beatcancereverywhere.com/
2. Via gratis publiciteit voor producten op
Facebook. Een klassiek voorbeeld voor zo'n actie is de
goeddoelorganisatie die T-shirts, buttons, caps e.a. verkoopt om geld te
verzamelen. Via berichten op Facebook kan men hiervoor publiciteit
maken zodat de vrienden massaal deze artikels aankopen. Dat kan b.v. via
de eigen website of webshop. En indien men aan de vrienden vraagt om uw
bericht verder te verspreiden in hun eigen netwerk van vrienden, dan
gaat een sneeuwbal aan het rollen. Op deze manier kan men snel een grote
omzet boeken. Meer info: http://www.facebook.com/home.php?#!/pages/2Trees-websites-e-promotie-webshops/224830977456?ref=sgm
3. Via oproepen op Facebook. Het
eenvoudigste middel is evenwel een bericht sturen aan de vrienden op
Facebook met de simpele vraag om een donatie te doen voor een bepaald
goed doel. Eventueel kan men een speciale steungroep oprichten om dit
effect en de betrokkenheid van de mensen met uw project te verhogen.
Maar gewoon vragen om geld helpt zeker al een heel eind (als het project
goed is natuurlijk). Daar terug kan u deze vrienden vragen om uw
bericht door te linken naar de vrienden die tot hun eigen netwerk
behoren. Meer info: http://www.facebook.com/belleetbeau. 4. Via het Twestival op Twitter. Sedert
2009 reeds organiseert Twitter jaarlijks het Testival. Dit is een
goeddoelproject waarbij vrijwilligers van over de gehele wereld op een
bepaalde dag een event organiseren. Deze events kunnen als doel hebben
om geld in te zamelen, maar ook om mensen te sensibiliseren, projecten
onder de aandacht te brengen, medewerkers of steunende leden te werven,
enz. Via Twitter worden zoveel mogelijk mensen opgeroepen om tickets te
kopen, deel te nemen of om een bijdrage te storten. Het gaat volledig
over lokale evenementen die volledig gratis door vrijwilligers worden
georganiseerd. Bovendien gaat de opbrengst voor 100 % rechtstreeks en
volledig naar de projecten zelf. Meer info: http://twestival.com/.
5. Fundraising via Twitter. Thanksgiving
is een belangrijke feestdag in de U.S.A. en Canada. Deze vindt
jaarlijks plaats op de vierde donderdag van november. Het is de dag
waarop men zijn dankbaarheid uit voor de oogst en voor allerhande
andere goede dingen. Nu organiseert Tweetsgiving.org elk jaar rond deze
periode een fundraising event via Twitter. Via deze microblogsite worden
mensen aangemaand om zelf een tweet te sturen met dingen waarvoor ze
dankbaar zijn. Men vraagt om op deze tweet hun tag en de link naar hun
website te vermelden. Ter zelfde tijd nodigt men de mensen uit om een
gift te doen op het rekeningnummer van Tweetsgiving.org. Sympathisanten
van dit initiatief kunnen de organisatie blijven volgen via facebook,
twitter of RSS feed. Meer info: http://tweetsgiving.epicchange.org/
Besluit. Bovenstaande
praktijkvoorbeelden bewijzen dat sociale netwerksites niet alleen voor
persoonlijke of voor commerciële doelstellingen bruikbaar zijn. Ook
allerhande goeddoelacties of fundraising voor sociale en
maatschappelijke projecten kunnen veel voordeel halen met zo'n type
acties. Maar de kracht van dit medium en de resultaten van zo'n soort
acties bewijzen overduidelijk dat de sociale media in elk businessplan
een goede rol kan spelen.
Volgende week deel 3: SMS en smartphone
promotie voor non-profitacties.
Meer opbrengst genereren met sociale netwerksites.
Sociale netwerksites en microblogsites
zijn nu een integraal deel van de maatschappij geworden. Het is daardoor
heel interessant om meer opbrengst te genereren met deze sociale
netwerksites. Er bestaan momenteel al een aantal modellen. In de
toekomst zullen ze zeker nog toenemen. De komende vier bijdragen leest u
hier over een aantal praktisch bruikbare middelen om meer opbrengst te
genereren door het gebruik van sociale netwerksites.
Sociale
netwerksites zoals Facebook, Netlog, Hyves, ... zijn zo interessant
omdat er fenomenaal veel mensen dagelijks op te vinden zijn. De
microblogsite Twitter biedt het voordeel dat berichten supersnel
rondgaan. Dit zijn prima voedingsbodems om meer opbrengst te genereren
met een sociale netwerksite.
Er zijn twee grote richtingen: commerciële fondsenwerving en non-profit
fondsenwerving. De eerste wordt gebruikt door bedrijven, zaken of
middenstanders om meer verkoop en winst te bekomen. De tweede soort is
een middel om meer fondsen te werven voor goede doelen,
non-profitorganisaties of hulporganisaties.
Gebruik de sterkte van een "community". Een
community is een verband dat voor een heel
sterke band tussen de leden zorgt. Denk maar aan het
groepsgevoel. Dat is precies het sterke punt van de sociale
netwerksites. Als commerciële onderneming kunt u hier uw voordeel bij
doen. Creëer zelf een eigen community
rond uw zaak, een bepaald merk of dienst. Zorg vervolgens dat uw
klanten er deel van uitmaken. Probeer ook de vrienden en kennissen van
uw klanten bij uw community te betrekken. Van zodra u voldoende leden
hebt, kunt u aan de slag:
Lanceer
oproepen aan uw leden. Nodig de mensen uit om kennis te maken
met een nieuw product of dienst. Stimuleer hen om in beweging te komen.
Vraag desnoods om uw boodschap verder uit te dragen.
Communiceer via uw community. Vraag
reacties aan uw leden. Ook beoordelingen, suggesties, ervaringen, enz.
scoren heel goed. Bovendien is het leuk om lezen voor de overige leden
van uw community.
Organiseer
events en nodig uw leden hierop uit. Spontaan denken we hier
natuurlijk aan opendeuracties of verkoopsacties. Maar het kan ook een
speciale lanceringsweek worden of een mooi-weerweek. Wees inventief en
je scoort er mee. Bovendien kan het best alleen maar online gebeuren,
zodat de organisatiekosten beperkt blijven. Maar ook een jaarlijks
klantenfeest (b.v. barbecue in de zomer of glühweinavond in de winter)
is een prima idee.
Werk met
uw community. Deel bijvoorbeeld uw leden in groepen in en laat
de verschillende leden dan uw producten uittesten. Zorg dat ze zo extra
betrokken worden bij wat u doet. Op deze manier maken ze gauw deel uit
van uw organisatie. Daardoor gaan ze spontaan voor u reclame maken in
hun kennissenkring.
Vraag hen
om betrokkenheid. Stel dat er een goeddoelactie gebeurt in uw
stad of gemeente. Schaar gerust uw community achter dit initiatief en
vraag uw leden om hun bijdrage over te maken of om dit initiatief te
steunen.
De bovenstaande mogelijkheden werden hier uitgewerkt
van het oogpunt van een commerciële zaak. Maar dit gaat net evengoed
voor een non-profitdoel of een
lokaal goed-doel project. Het enige verschil is dat de opbrengst
integraal naar het steunen van een maatschappelijk project gaat. Let
echter wel goed op verborgen kosten. Dit komt o.a. ook aan bod in de
bijdrage over SMS campagnes.
Besluit. Het
gebruik van sociale netwerksites om geld te verdienen is bijzonder
interessant door het groot potentieel
dat ze bieden. Facebook bijvoorbeeld heeft op dit moment 400 miljoen
(400.000.000!) actieve gebruikers wereldwijd. In België is Netlog heel
sterk in het jongerensegment en in Nederland staat Hyves heel sterk. Dat
biedt heel veel mogelijkheden om uw bedrijf, merk of zaak een goede
push te geven. Sociale netwerksites zorgen voor extra kansen op succes.
Contacteer gerust een gespecialiseerde partner als u het professioneel
wilt aanpakken.
Volgende week deel 2: doeltreffende
non-profitacties via sociale netwerksites.
Het internet is bijna alom
tegenwoordig. Daardoor steeg het gebruik van dit medium de laatste jaren
exponentieel. Ook het internet voor privé gebruik volgde deze trend.
Maar wat geeft dit nu voor gevolg voor de bedrijven? Een enquête ven
InSites geeft deze week een beeld.
Het internet even noodzakelijk als
elektriciteit en water? Veel mensen zijn tegenwoordig
permanent verbonden met het internet. Dit gebeurt nu via heel diverse
apparaten. Natuurlijk de PC, maar ook de smartphone, pda of straks de
tablet-computer houden de mensen constant online. Als gevolg van deze
evolutie gebruiken de mensen het internet zelf steeds meer voor privé
stuff. Een eigen blog of website. Een profiel op Facebook of Netlog.
Twitteren en surfen via het mobieltje, zo gaat de modale Belg
tegenwoordig door het leven.
Doordat de mensen constant verbonden
blijven en het internet omnipresent is, vervaagt de lijn tussen professioneel en privé gebruik van
het internet. Men is toch online. Dus kijkt men snel even Facebook na
of men reageert prompt op een post of bericht. Dat dit ook vaak op het
werk gebeurt, is eigenlijk een publiek geheim. Men vermoedde wel dat dit
gebeurde, maar er was nooit echt onderzoek naar gedaan. Tot nu.
Hoe vaak surft de Belg privé op het werk? Uit
een recente enquête van het Belgisch onderzoeksbureau InSites blijkt
dat 40 procent van de werknemers
op het werk regelmatig voor privé zaken het internet gebruiken. Dat is
vrij veel, maar niet alle privé surfs duren even lang. Waarvoor surft
men zo gemiddeld privé op het werk?
49 % van de mensen gebruikt het internet voor hun persoonlijke administratie bij te
werken. Om persoonlijke mails te versturen of te beantwoorden
bijvoorbeeld;
25 % van
de werknemers regelt zijn eigen
bankzaken online op het werk. Bijvoorbeeld betalingen uitvoeren,
saldi checken, e.d.m.;
21 %
van de collega's bezoekt regelmatig de sociale
netwerksites zoals Facebook of Netlog terwijl men verondersteld
wordt om naarstig te werken.
Deze cijfers bewijzen dat het
privé surfen op het werk tot een serieus probleem kan leiden. Het is
zonder twijfel een grote kostenpost aan het worden voor veel bedrijven
of zaken. Daarom worden ook steeds
vaker regels opgelegd voor het internetgebruik op het werk. Ook
de interne controle gebeurt steeds regelmatiger en grondiger. Dit kan
gaan van het blokkeren van bepaalde sites op het eigen bedrijfssysteem,
tot vermelding en sanctioneringen via het bedrijfsreglement.
De positieve gevolgen van permanent
internet. Niet alles is echter kommer en kwel. Deze trend
heeft ook een positieve keerzijde. Surfen bijna 4 van de 10 werknemers
van tijd tot tijd voor privé zaken op het internet, dan zegt 45 procent van de ondervraagden in hun
privé tijd het internet voor hun werk te gebruiken. Professionele mails
beantwoorden b.v., maar ook afspraken regelen en agenda's up-to-date
houden, vergen maar een muisklik.
Nog een gevolg van de
permanente toegang tot het internet is dat het thuiswerken hierdoor veel gemakkelijker is geworden. Vaak betalen bedrijven (een
deel) van de kosten en bieden hun werknemers de luxe om een paar dagen
per week de files te vermijden of nutteloze reistijd te beperken.
Doordat iedereen toch permanent geconnecteerd blijft, is de plaats waar
men werkt immers minder van belang.
Een tweede gevolg is dat de rapportering tussen bedrijven en
mobiele mensen nu veel sneller
gebeurt. Vaak worden mails en berichten gewoon ter plekke beantwoord via
GSM of smartphone. En voor de mobiele brigade (vertegenwoordigers,
servicemensen, depannagedienste, ...) is er op elke hoek of
wegrestaurant wel een hotspot of andere draadloze verbinding met het
internet voorhanden. Daar kunnen iets uitgebreidere rapporten worden
bijgewerkt en verstuurd onder het nuttigen van een verdiende kop koffie.
Besluit. Het privé surfen neemt
steeds vaker een deel van de bedrijfstijd in op de werkvloer. Daar
tegenover staat dat mensen ook thuis steeds meer professionele zaken
regelen via het internet. Doordat de plaats van werken van minder belang
is, versnelt de informatieoverdracht en rapportering. De mobiele mens
is duidelijk beter geïnformeerd en sneller op de hoogte.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:surfen op het werk, privé surfen, professioneel internet thuis, thuiswerken, surfgedrag werknemers, sufgedrag belgen, surfgedrag vlamingen
13-05-2010
Tot 30 % meer respons met een goed e-bericht.
Er wordt tegenwoordig steeds meer
elektronisch of via het internet gecommuniceerd. Berichten die men op
computer ontvangt, worden op een andere manier gelezen dan gedrukte
tekst. Daarom is het nuttig om rekening te houden met een aantal goede
tips voor internet- en mailberichten.
De digitale revolutie in volle ontwikkeling. Decennia
lang communiceerden de mensen vooral met telefoon en brieven. Steeds
vaker stellen we nu vast dat deze traditionele media vervangen worden
door nieuwe media. De mensen
mailen, reageren via websites en blogs. Velen hebben een Facebook of
Netlog profiel en praten zo met elkaar.
Dat is natuurlijk ook de
moderne ondernemer niet ontgaan. Een belangrijk deel van zijn
commerciële berichten verloopt nu via
internet en e-mailprogramma's. En de meest vooruitstrevende zaken
gebruiken Facebook of een andere sociaal netwerk bij hun
bedrijfsvoering. (zie hiervoor ook het artikels over "Facebook voor
bedrijven").
Dan is het natuurlijk belangrijk om weten hoe de
mensen berichten op hun computer, tablet, pda of smartphone lezen. Zo
verbetert het leescomfort en
maakt u dat men u beter begrijpt. Uiteindelijk leidt dit tot een betere
band met uw klanten en tot meer omzet.
Een goed internet- of mailbericht maakt u op de volgende manier. Het
grootste probleem is de benadering van zo'n bericht. Een e-mailing is persoonlijker dan een gedrukte
rondzendbrief. Een e-nieuwsbrief spreekt de mensen meer aan dan een
opgestuurde folder. De grootste fout gebeurt als u een elektronisch
bericht "formeel, neutraal of ambtelijk" opstelt. Om dit te vermijden
volgt u best volgend stramien.
De titel of het onderwerp is het eerste dat wordt opgemerkt.
Een goede titel geeft direct de boodschap en de winst weer voor de
ontvanger. Hiermee wekt u nieuwsgierigheid op voor uw tekst.
Een
e-bericht zelf bestaat uit een vaste
structuur: onderwerp (titel) - inleiding - 1e alinea - rest van
de tekst. De inleiding in een korte samenvatting van het belangrijkste
punten. De eerste alinea geeft ook de belangrijkste voordelen voor uw
klant weer. Over de 80 % van de mensen lezen niet verder. Maak dus dat
deze ook uw bericht verstaan hebben.
Uw bericht zelf moet u duidelijk structureren. Gebruik korte
zinnen en een directe taal. Schrap alle overbodige woorden (meer dan 30
%) of vervang ze door duidelijke, korte synoniemen.
Langere
teksten of berichten met meerdere items trekt u uit elkaar. Gebruik korte alinea's met evt. een duidelijke kop er boven. Durf ook
voldoende witruimte tussen de blokken zetten. Dit geeft meer
duidelijkheid. En in een artikel zet u de keywords (trefwoorden) in het
vet. Wie enkel deze leest, krijgt zo een goede samenvatting te zien.
Zorg
ten slotte dat uw voorstel duidelijk en step-by-step gepresenteerd wordt. Maak duidelijk wat men
moet doen. Vraag ook om actie in uw tekst. En heel belangrijk: vergeet
zeker deadlines niet te
vermelden.
Besluit. Met
een e-mailbericht of een computerbericht spreekt u persoonlijk met uw
klant of prospect. Zorg er dus steeds voor om sympathiek, aangenaam en dynamisch te schrijven.
Maar wel steeds to-the-point blijven. Met wat oefening lukt dit perfect
voor commerciële teksten. Gebruik dus gerust a.u.b. als u een vraag
stelt. En bedank uw klant in uw
mail of nieuwsbrief voor zijn aandacht of zijn reactie. Met een goed
uitgekiend, professioneel bericht kan uw respons met ongeveer met 30 procent stijgen.
De e-voucher is iets minder bekend als
promotiemiddel. Nochtans zijn de resultaten hoger dan zonder die
techniek. Waarom zijn de resultaten hoger met een e-voucher? Hoe pakt u
dat aan en waar moet u op letten?
De e-voucher is een minder gebruikte
reclametechniek. Een voucher is eigenlijk "een promesse". Dat
is een belofte die u als
handelaar doet zodat de klant een bepaald
voordeel, product of dienst zal krijgen tegen de vermelde voorwaarden. De begunstigde
van de e-voucher moet enkel aan de gestelde voorwaarden voldoen.
Vergelijkende
tests wezen uit dat acties die gebruik maakten van een e-voucher
gemiddeld 4 tot 7 procent beter
scoorden dan met een traditionele benadering. In de praktijk kan dit een
verdubbeling van het resultaat betekenen. Een e-voucher kan worden
gebruikt om een kortingsactie te promoten, om een productsample te
verdelen, om een tijdelijke actie te stimuleren, enz. De toepassingen
zijn legio.
Waarom verhoogt het
resultaat met een e-voucher? Dat houdt voor een deel verband
met de natuur van de mensen. Een e-voucher is dus een belofte die u
maakt aan uw consument om iets te geven onder bepaalde voorwaarden. Dat
trekt aan. Nagenoeg iedereen is geneigd om zo'n "bon" te gebruiken. En
liefst zo snel mogelijk. Want iedereen krijgt graag een voordeel. De
clou zit hem dus in de belofte.
Ook speelt het mee dat een
e-voucher verspreiden, een actie
uitvoeren betekent. En elke (extra) actie levert natuurlijk
ergens resultaat op. Wie twee mailings verstuurt per kwartaal zal
-normaal gezien- meer resultaat behalen dan wie dat maar eenmaal doet.
Behalve als u niets aan te kondigen heeft natuurlijk, of als de actie
krakkemikkig en onprofessioneel wordt uitgevoerd.
Welke voordelen heeft het gebruik van een
e-voucher?
Een e-voucher trekt van nature de mensen
aan om in actie te komen. Het is immers een belofte die u maakt om iets
te geven. En dat is een heel sterke
motivator. Het grootste voordeel is louter psychologisch. Men
beweert dat de roots terug gaan naar de jeugd waar de ouders kinderen
belonen door iets te beloven als ze iets goed doen. En dat voelt goed
aan voor wie het voordeel dan krijgt.
De klant moet eerst zelf
een actie ondernemen vooraleer ze het beloofde krijgen. M.a.w. u haalt
gelijk hoe eerst commercieel resultaat
vooraleer u iets weggeeft.
Een e-voucher is tastbaar en echt. De klant kan deze
uitprinten en tonen. Hij kan er naar kijken en al beginnen dromen wat
hij met het beloofde zal doen. Bovendien twijfelen minder mensen aan de
echtheid van een voucher. Het staat zwart op wit.
Een e-voucher
wordt heel gemakkelijk doorgegeven
aan vrienden, kennissen of familie indien de begunstigde er geen
gebruik wil van maken. Dat is nl. nog zo'n eigenschap. Een voordeel laat
niemand graag verloren gaan. Wie er niet zelf kan/wil profiteren, geeft
het met de glimlach door aan iemand anders. Dat betekent wel een extra
(nieuwe) klant voor u.
Een e-voucher kan over een langere periode worden ingezet van
b.v. een kortingactie. Daar de consument een hogere waarde toedicht aan
een voucher, wordt deze beter bewaard dan b.v. een kortingsbon. Loopt
een e-voucher over een langere periode, vermeld dan wel duidelijk op de
voucher wanneer de actie stopt.
Besluit. Een e-voucher is een minder toegepast
promotiemiddel in het internettijdperk. Nochtans stijgen de resultaten
met een aantal procent. De e-voucheractie kan gerust over een langere
periode gebruikt worden waardoor in bepaalde gevallen het
succespercentage verdubbelt ten opzichte van een traditionele actie.
Een
e-voucher is een speciale techniek die wel de nodige kennis vergt om ze
succesvol uit te voeren. Ze moet er nl. authentiek en waarachtig
uitzien, anders beoordelen de mensen ze als platte reclame en werkt ze
niet echt. Voor een goed resultaat laat u ze best uitvoeren door een professionele partner.
Vijf goede redenen waar directe korting verstandig is.
Vorige week zagen we dat directe
korting als promotieactie heel voor de hand liggend is. Maar dat dit
niet steeds het meest rendabele middel is. Toch zijn er een aantal
gevallen waar rechtstreekse prijsverlaging sterk aan te bevelen is. Zo
voor de vuist weg zijn er zeker vijf goede redenen waar directe korting
heel verstandig is.
Directe korting heeft een heel sterk
argument voor. Meestal staat zo'n promotieactie voor directe omzet. Dat is een automatische
reactie van consumenten. Een voordeel wil men direct verzilveren. Niet
straks, ooit of nooit. En dat is een heel sterk motief om in bepaalde
gevallen voor een directe prijsvermindering te kiezen. Wanneer kan men
gerust opteren voor een prijsverlaging?
Als reactie op een promotieactie van een
concurrent. In dit geval moet u meestal direct reageren. Doet men
dit niet, dan loopt u kans dat een deel van uw eigen klanten op het
concurrentieel aanbod ingaan. Zo maken ze kennis met een nieuwe
leverancier en een ander product. Om dit te vermijden kunt u (tijdelijk)
de prijs verlagen. Hou wel in het oog wanneer de promotie van uw
concurrent afloopt. Langer korting toestaan dan noodzakelijk is niet
echt nodig.
Om zelf nieuwe
klanten te werven. Stel dat u een nieuwe vestiging opent in een
totaal nieuw gebied. Niemand kent uw bedrijf of uw producten. Onbekend
is onbemind, zegt het spreekwoord. En dat is een beetje zo. Consumenten
zijn geneigd om terug aan te kopen bij wie men kent of de producten waar
men mee vertrouwd is. Om nieuwe klanten te lokken kan het raadzaam zijn
om (tijdelijk) de prijzen te verlagen als introductie. Dit zal
ongetwijfeld een groot aantal mensen aanspreken die zo met u kennis
maken. Een beetje het omgekeerde als hierboven dus.
Om nieuwe producten of diensten te lanceren.
Nieuw trekt de mensen ergens wel aan uit het oogpunt van
nieuwsgierigheid. Maar als het op aankopen aankomt, spelen de meeste
mensen op zeker. Dan besluiten ze vaak om toch maar het gekende,
vertrouwde artikel te kopen. Het argument hier is dat men er meestal van
uitgaat dat nieuwe producten kinderziektes kennen. Om nieuwe zaken te
introduceren, zeker ook bij de bestaande klanten, gebeurt het frequent
dat er een verlaagde introductieprijs gehanteerd wordt.
Om eindereeksen of "winkeldochters" te
liquideren. Iedereen die handel drijft, weet dat na een seizoen
er altijd stukken onverkocht in de rekken blijven liggen. Of als men een
artikellijn stopzet, als de leverancier een product uit het assortiment
haalt, of als een seizoenscollectie ten einde loopt, blijft u vaak met
residu zitten. Meestal staan de mensen niet te springen om deze nog aan
te kopen aan de volle prijs. Hier is het enige middel om nog een deel
van deze restartikels te verkopen, de prijs verlagen. Dan wordt het wel
weer interessant voor consumenten om zo'n eindereeksen aan te kopen. En u
bent er met een acceptabele marge van af.
Om terug in de markt te komen na calamiteit
of tegenslag. Stel -extreem voorbeeld weliswaar- dat uw zaak
afgebrand is. En het risicobeheersplan van uw bedrijf werkte niet
adequaat. U heeft uw productie een tijdlang stil moeten leggen totdat
nieuwe machines geleverd werden, nieuwe gebouwen geïnstalleerd, enz. Of
uw moet uw zaak ingrijpend verbouwen en de kortste weg is om drie maand
de deur te sluiten. Consumenten blijven niet wachten (zelfs trouwe
klanten niet) en de concurrentie ligt natuurlijk glimlachend op de loer.
Om na deze pechperiode terug op te starten en het verloren marktaandeel
terug te veroveren, is een prijsverlaging een sterk middel. In no-time
zullen uw trouwe klanten terug bij u aankopen (als is het maar om u te
steunen). Bovendien kunt u zelfs nieuwe klanten bijwinnen op deze
manier.
Besluit. Directe
korting is niet altijd het meest rendabele promotiemiddel. Toch zijn er
een aantal gevallen waar dit actiemiddel met stip aangewezen is. Hou
wel goed in het oog dat rechtstreekse korting steeds een tijdelijk karakter moet hebben. Zoniet
wordt de broodnodige winstmarge gekannibaliseerd, en dat is niet de
bedoeling. Blijft u te lang korting geven op een kwaliteitsproduct dan
haalt dat uiteindelijk de waarde
van uw artikel naar omlaag in
de ogen van de consument. Communiceer dus duidelijk hoe lang de speciale
prijzen geldig zijn. En vooral, vertrouw uw actie toe aan mensen die
over de nodige expertise beschikken op uw niveau.
Vijf goede redenen voor een cadeaubon als korting.
De consumenten in het algemeen reageren
heel goed op speciale acties. Vaak denkt men hier spontaan aan korting.
Dit is (meestal) nooit het beste idee voor de handelaar. Er zijn heel
wat meer voordelen aan een cadeaubon als kortingmiddel. Hier volgt een
overzicht.
Consumenten moet je soms een duwtje in de rug
geven. De gemakkelijkste vorm is zeker wel een (paar) procent korting op
de verkoopprijs. Alleen bent u als handelaar dan ook direct een paar procent winst kwijt. Bovendien
krijgen de klanten na verloop van tijd het idee dat uw product of dienst
toch iets minder waard is dan de normale kostprijs. Niet echt een goed
idee dus.
Vaak krijgt u met creatieve middelen een veel beter
resultaat. Zeker in België biedt het gebruik van een geschenken- of
cadeaubon veel troeven. Voor ons land is het algemeen gekend dat de
mensen graag sparen en knippen.
Dat verklaart het succes van o.a. voordeelboekjes, spaarkaarten,
zegelboekjes, enz. Maar ook op cadeaubonnen zijn onze consumenten heel
tuk.
Vijf supervoordelen van de
geschenkbon.
U behoudt de normale winst op de eerste bestelling. Dat is belangrijk
ook uit het principe dat voordelen liefst voorbestemd zijn voor
bestaande klanten. En winst is precies datgene waar we moeten mee
voortdoen. Dat is ook in het belang van uw klanten zelf.
Worden
de cadeaubonnen verzilverd, dan betekent dat extra verkoop. Weliswaar gaat een bepaald bedrag van de
winst af. Daartegenover staat dat het gebruik van geschenkbons
bijkomende orders oplevert die u anders niet zou hebben gerealiseerd.
Bovendien
worden geschenkbonnen normaal doorgegeven
indien de ontvanger er geen interesse voor heeft. Typisch is ook de
houding van (groot-) moeders die hun (klein) kinderen verwennen met alle
soorten bonnen, voordeel- en kortingcheques. Wordt zo een geschenkbon
doorgegeven, dan betekent dit vaak tweemaal
winst. Meestal komt deze in handen van een onbekende persoon
zodat je gelijk een totaal nieuwe klant maakt.
Een deel van
uitgegeven cadeaubonnen wordt nooit verzilverd. U heeft daar natuurlijk
geen extra omzet, noch nieuwe klanten mee. Maar aan de andere kant heeft
zo'n geschenkbon ook niets gekost.
Zelfs
voor wie niet van plan is om een geschenkbon zelf te gebruiken, blijft
het een leuke geste om er een te
krijgen. Het gevoel alleen al dat men gratis en voor niets een
cadeautje krijgt, is leuk. Zo voelt een klant zich gelijk een beetje
meer klant. Dat schept terug een extra band met uw klantenkring.
Hoe werkt u best met de geschenkbon als
kortingmiddel.
Geef nooit een cadeaubon zomaar. Geef deze gratis mee met een
aangekocht product. U kunt een vast bedrag bepalen, of een procent nemen
op het aangekochte bedrag. Een laatste mogelijkheid is een procent
vermelden dat geldt op een volgende aankoop.
Stel wel een
periode in waar de geschenkbon kan gebruikt worden. Vermeld deze geldigheidsduur ook duidelijk op de
cadeaubon zelf.
Zet er ook steeds op dat de geschenkbon nooit
kan worden ingewisseld tegen geld.
U kunt evt. wel toestaan dat hij gedeeltelijk wordt gebruikt.
Natuurlijk moet het steeds mogelijk zijn om een duurder product te
kopen, mits opleg van het verschil.
Vermeld ook duidelijk dat
het toegestaan is om de cadeaubon door
te geven aan vrienden, kennissen, ... Eventueel kunt u een leuke
geschenkenveloppe voorzien zodat uw cadeaucheque als geschenk kan worden
gebruikt.
Voorzien altijd een invulvak
waar de naam, adres, telefoon en e-mailadres van de klant moet worden
ingevuld als men de cadeaubon wil verzilveren. Zo houdt u uw
adressenbestand voor marketingdoeleinden op peil.
Besluit. Een cadeaubon is een heel
interessant promotiemiddel. Het kost niets zolang deze niet gebruikt
wordt. Wordt hij wel verzilverd, dan krijgt u hierdoor automatisch extra
omzet en/of nieuwe klanten. Een geschenkbon is dan ook een van de
rendabelste middelen voor promotieacties.
Online bedenktijd, nieuwe sperperiode en koppelverkoop.
De nieuwe wet op de
marktpraktijken is op 12 april 2010 verschenen in het Belgisch
Staatsblad. Daarmee zijn een aantal wijzigingen een feit met betrekking
tot de sperperiode, koppelverkoop en de betalingsvoorwaarden voor online
shops. Deze nieuwe wet gaat in voege vanaf 12 mei 2010.
De nieuwe sperperiode: korter en voor een
paar sectoren.
De sperperiode is de tijd voor de vaste
soldenperiodes waar handelaars geen
korting meer mogen toestaan op de normale verkoopprijzen. Er
waren wel een aantal uitzonderingen, b.v. voor uitverkoop wegens
verbouwingswerken, einde handelshuur of stopzetting activiteit. Maar
grosso modo was deze wet vrij strict en algemeen. Dat is nu dus verleden
tijd.
Met de nieuwe wet geldt nog enkel een sperperiode voor
kleding, schoenen en lederwaren.
Alle andere producten mogen lustig het ganse jaar door prijsverlagingen
toepassen. Let wel: als handelaar moet je kunnen aantonen dat je
minimum 30 dagen voor de korting
de (hogere) prijs hanteerde waarop je nu de verlaging toepast.
Met
de nieuwe wet loopt de sperperiode nu van 6 tot 30 juni voor winkeliers die kleding, fijne
lederwaren en schoenen verkopen.
De vaste soldenperiode zelf
geldt voor alle producten. Dus
niet alleen voor seizoensgebonden artikels. De soldenperiodes blijven
zoals vanouds van 1 tot 31 juli voor de zomersolden en van 1 tot 31
januari voor de wintersolden. Hier wijzigt niets.
Koppelverkoop nu ook in België officieel
toegestaan.
Men spreekt van koppelverkoop als men samen met
een bepaald product een tweede artikel
gratis, of tegen een erg lage prijs, meelevert. De voorbeelden in het
buitenland zijn legio. Denken we maar aan een GSM voor 1 euro bij het
afsluiten van een abonnement bij een provider. Maar in België mocht het
tot nu eigenlijk niet. Daar is nu verandering in gekomen.
Met
de nieuwe wet op de koppelverkoop mag nu ook in België als promotie een
product gratis, of aan sterk gereduceerde prijs, meeleveren bij
een ander product. Dit mag in principe voor alle producten, behalve voor
financiële diensten, waar wel
nog een verbod op koppelverkoop van kracht blijft.
Er blijven
wel een aantal beperkingen van kracht. Als handelaar mag u nog steeds
niet verkopen met verlies. Met
een heel beperkte winstmarge daarentegen mag nu wel. Ook dit is een
versoepeling van de wetgeving.
En wie de waarde van de twee
(of meer) gekoppelde artikels afzonderlijk vermeldt, mag dit enkel doen
als de producten ook afzonderlijk
kunnen aangekocht worden. Is
dit niet het geval, en kan u de artikels niet afzonderlijk aankopen, dan
afficheert u enkel 1 prijs voor het totaal pakket.
Gewijzigde betaalvoorwaarden voor online
verkoop.
Samen met de nieuwe soldenwet zijn ook de
betaalvoorwaarden voor online shops iets vereenvoudigd en is de
bedenktijd verdubbeld.
Voorheen had elke consument die online
producten aankocht zeven dagen de tijd om deze terug te sturen aan de
online verkoper. Met de nieuwe wet bedraagt deze bedenkperiode 14 dagen. Binnen deze
periode mag de koper de goederen terug bezorgen. Let wel: de kosten voor
het terugbezorgen blijven wel ten laste van de koper.
En nu mag
de online verkoper ook direct om de
betaling van de online aankopen vragen. Vroeger mocht dit in
principe enkel nadat de bedenktijd verstreken was. Maar in de praktijk
gebeurde dit meestal toch niet, zodat met de nieuwe reglementering de
wet eigenlijk aangepast wordt aan de feitelijke realiteit.
Verder
blijft het ongewijzigd dat de
online consument de aangekochte goederen mag terugsturen zonder opgave
van redenen en dat de Belgische webwinkels verplicht blijven om de
aankoopprijs terug te betalen.
Besluit.
Met
deze nieuwe wet op marktpraktijken vereenvoudigt de Belgische overheid
een aantal regels in de praktijk en zorgt zij ook dat de wetgeving over
de koppelverkoop in regel komt met de Europese Wetgeving. De nieuwe wet
is verschenen in het Belgisch Staatsblad op 12 april 2010 en treedt
officieel in werking vanaf 15 mei 2010.
Steeds meer mensen raken vertrouwd met
het gemak van online shoppen. Maar niet alles is peis en vree. Er
liggen kapers op de loer. Met enige regelmaat steken verhalen van online
gedupeerden de kop op. Niet alle online verkopers zijn blijkbaar te
vertrouwen. Hoe kan je als argeloze consument in alle veiligheid kopen?
En wat kan je als online verkoper doen om vertrouwen te bieden aan de
kopers op het internet?
Gevaren
van het online kopen. Het internet is in wezen vrij anoniem.
Wie dit wil, kan gerust een valse identiteit aannemen. In tegenstelling
tot de werkelijke wereld zien we de andere partij immers niet fysisch.
Toch moet men het onderscheid maken tussen twee soorten webverkopen.
Enerzijds zijn er de gekende veilingsites
en online verkoopsites waar iedereen gratis producten kan
verkopen. Aan de andere kant kennen we de reguliere webshops waarmee mensen of bedrijven producten
of diensten via het internet verkopen. In beide gevallen zijn er een
aantal controlemogelijkheden om zeker te zijn dat je de gewenste
artikels ook effectief zal ontvangen na betaling.
Let wel, 100%
zekerheid heb je enkel maar in een fysieke winkel. Maar toch heb je als
online koper een aantal zaken die je kan in het oog houden om zo veilig
mogelijk aan te kopen op het internet.
Veilig aankopen op gratis veilings- en koopjessites. Op
de (anonieme) veilingsites en de gratis verkoopsites kan iedereen
artikels te koop stellen. Op de E-bay's, Kapaza's en andere koopjessites
is het gemakkelijk om zich te
registreren en om producten te koop te stellen. Meestal gebeurt dit
zelfs gratis. Malafide gasten
kunnen zich zonder problemen een fake identiteit aanmeten en fictieve
foto's van artikels online gooien. Hier zijn de detectiemogelijkheden
voor frauduleuze zaken iets moeilijker. Toch kan je op volgende letten:
Wantrouw
(merk) producten die aan een ongelooflijk lage prijs te koop gesteld worden. Te mooi om waar te zijn
bestaat ook in internetland meestal niet.
Ga nooit in op een
goedkoop aanbod waarvan je een lot
(grote hoeveelheid van hetzelfde product) in eens moet aankopen.
Vertrouw
zeker geen betaalwijze die gebruik maakt van geldtransferorganisaties zoals Western Union e.d. Dit is
nl. een wijze om geld snel over te wereld te versluizen.
Kijk
toch even wie verkoopt. Zie je geen adres of een (fictief) adres in Tsjetsenië, de
Maladiven of andere Togo's, dan moet er toch al een belletje rinkelen.
En
kijk even verder of er misschien nog andere
artikels van dezelfde online verkoper te vinden zijn of als deze
persoon regelmatig zaken te
koop stelt. Wie van tijd tot tijd de veilingsites bezoekt, kent al gauw
de actieve verkopers. Kom je iemand een aantal maanden naeen tegen, dan
is dat een goed teken.
Het kan ook perfect zijn dat de online
aanbieder op een veiling- of koopjessite een regulier bedrijf is dat op deze manier van zijn overstock
of restanten wil af geraken. Of het is een winkel die dit kanaal
gebruikt om mensen naar de eigen website te lokken. In deze gevallen
verhoogt de betrouwbaarheid natuurlijk ook.
Veilig aankopen op online shops. Wil
je een degelijke online handel uitbouwen via het internet, dan kan dit
natuurlijk ook. Veel gekende bedrijven of handelaars starten
tegenwoordige met een eigen webshop of met verkoop via het internet. Dit
is dan eerder een aanvulling op
het fysisch verkooppunt of een moderne vorm van zakendoen. Kenmerkend
voor deze soort internet winkels is dat de mensen achter de online shop
te traceren zijn op het internet
en dat de organisatie van de webshop aan wettelijke criteria voldoet. Hoe kun je als consument
zeker zijn dat je veilig koopt via het internet?
Controleer de identiteit van de internet
verkoper. Zoek even of je op naam van de online verkoper een fysische
zaak terugvindt. Een website misschien, een bedrijfsadres,
telefoonnummer, foto's, ... Via de zoekmachines geraak je snel aan een
groot aantal inlichtingen over werkelijke bedrijven.
Kijk na of
de webshop professioneel gemaakt
is en als alle stappen van een normale online shop er op voorkomen. Als
je recensies of beoordelingen
van eerdere kopers terugvindt is dit ook een pluspunt. Ook als je
eenvoudig met de verkoper (via e-mail of telefoon) in contact komt wekt dit vertrouwen.
Misschien
vind je zelfs een keurmerk of
een erkenning van de webshop. Unizo verstrekt een e-commercelabel aan
online shops die te vertrouwen zijn. Ook Be-commerce verleent een
trustcertificaat aan online shops. Zo'n erkenning biedt enige zekerheid
want enkel organisaties die de zaken op orde hebben, kunnen ze bekomen.
Ga
na op de webshop of deze in regel is met de wetgeving (zie ook artikel "wat
zegt de Belgische E-commerce wetgeving"). Vind je het BTW of
ondernemingsnummer van de zaak dan kan je via het internet controleren
hoe het met de winkel gesteld is. Wie regelmatig de balansen neerlegt,
winst maakt en al een tijdje bestaat, is meestal meer te vertrouwen dan
wie niet gevonden wordt op het internet.
Beslis je dan
uiteindelijk om een product via het internet aan te kopen, kijk dan goed
na of de betaling gebeurt via een beveiligde
betaalomgeving. Als de betalingen gebeuren via een veilig
betaalloket van Ogone
b.v. en je kan met Visa, MasterCard, online bankknoppen, enz. de
producten betalen, dan zit het wel goed. Malafide personen maken nl.
meestal geen gebruik van deze veilige betaalkanalen.
Kopen op het internet, hou ook volgende in
gedachten?
Geef nooit je bankkaartgegevens in op een
site op eenvoudig verzoek. Doe
dit enkel maar indien je betaalt via een veilig betaalloket van b.v.
Ogone.
Doe nooit online betalingen als je geen orderbevestiging
hebt gekregen waar de wettelijke
bedenktijdclausule op staat. Dit is verplicht als je regulier
zaken wilt doen via het internet.
Ga er nooit automatisch van
uit dat de tegenpartij wel te vertrouwen is. Bij de minste twijfel kan
je eenvoudigweg even informeren:
wat het fysieke adres is van de zaak, hoe producten in geval van
beschadiging terugbezorgd kunnen worden, ... Louche zaken zijn vaak niet
gemakkelijk te contacteren of antwoorden niet vlot op duidelijke
vragen.
Vertrouw je het nog niet helemaal: informeer dan even
bij je vrienden op Facebook,
Netlog e.a. sociale netwerksites. Dit is vaak een heel snelle en
doeltreffende manier om de ervaring van anderen te kennen over een
bedrijf of product.
En tenslotte, word je toch het slachtoffer
van een frauduleuze handelaar, leg dan zeker klacht neer bij de FCCU
(Federal Computer Crime Unit) van de overheid. Hoe sneller de malafide
internethandel een halt wordt toegeroepen, hoe veiliger het internet zal
zijn voor zowel consumenten als eerlijke online handelaars.
Besluit. Kopen en verkopen via het
internet gaat snel en eenvoudig. Met bovenstaande tips voor veilig
aankopen op het internet beperk je de risico's zoveel mogelijk. Wil je
toch je zaak met een online shop uitbreiden, kies dan zeker voor een professioneel gemaakte webshop en
doe beroep op een vakbekwame internet
partner.
De trend van de laatste jaren zet zich
verder door. Bijna iedereen beschikt tegenwoordig over een snelle
internetverbinding. Markant is ook de doorbraak van de sociale
netwerksites in België. Hierdoor wordt sociale netwerkmarketing een
belangrijk middel om producten of diensten te promoten. Hoe is nu de
internet situatie in België.
Steeds meer mensen beschikken over internet in België.
Eind
2009 telde ons land meer dan 3.100.000
actieve internetaansluitingen. Dat was een stijging van meer dan 6,7
procent ten opzichte van het vorig jaar. Dit meldde ISPA, de Belgische
vereniging van leveranciers van internetdiensten. Het waren vooral de gewone mensen die massaal online
gaan. In totaal zijn nu meer dan 2,5 miljoen Belgen via het internet
bereikbaar. En er waren begin 2010 bijna 540.000 bedrijfsaansluitingen.
Belangrijk
om weten is ook dat bijna 98 procent van de internetaansluitingen snelle verbindingen zijn. Dat geldt
zowel voor de residentiële gebruikers (gezinnen) als voor de bedrijven.
In totaal zijn er nog zo'n 60.000 inbelverbindingen actief, maar
algemeen gesteld mogen we er van uitgaan dat quasi iedereen beschikt over een glasvezel- of breedbandverbinding met
het internet.
De sociale
netwerksites veroveren hun plaats in het internetlandschap.
Onderzoek
naar het surfgedrag van de Belgen leert dat begin 2010 meer dan 4 miljoen landgenoten (regelmatig)
sociale netwerksites bezoekt. Dat is een 69 procent van de
internetgebruikers. Daarmee zijn de Facebooks, Netlogs, MySpaces, enz.
definitief een belangrijk promotiemiddel geworden. (zie hierover ook het
artikel over 5 doeltreffende tips om uw webshop te verbeteren - deel 2)
De
meeste surfers zijn lid van twee of
meer verschillende sociale netwerksites. Het valt vooral op dat
de mensen het vooral privé
gebruiken, in hun vrije tijd dus. Daarmee kwalificeren deze netwerksites
zich ten volle als de nieuwe marktplaatsen van de maatschappij. Men
ziet ook een constante in het gebruik van de sociale netwerksites. De
meeste gebruikers zijn trouwe bezoekers van deze sites en denken niet aan afbouwen van hun surfgedrag,
integendeel.
Welke sociale
netwerksites gebruikt men in België en hoe?
In ons land is Facebook met voorsprong het
populairst. Met over de 57 procent gebruikers ligt ze ver voor op Netlog, die met 12 procent ook een
belangrijke speler is. Het profiel van de Netlog bezoekers is wel jonger
dan dit van Facebook. De gemiddelde Belgische gebruiker heeft 133 online vrienden. Dat is iets
minder dan het gemiddelde dat 195 vrienden bedraagt. Gemiddeld logt de
Belg tweemaal per dag in op zijn
sociale netwerksites.
Er zijn twee types van adepten. Er zijn de
kijkers, mensen die veel
inloggen maar zelden actief deelnemen. Deze groep maakt zo'n 14 procent
van de gebruikers uit. Daarnaast zijn er de frequente gebruikers. Een 26 procent van de bezoekers logt
heel regelmatig in en schrijft telkens zelf ook iets neer.
Zijn de professionele netwerksites
belangrijk in België?
Alhoewel de groep professionele
gebruikers duidelijk minder groot is, betekent het toch wel een
belangrijke groep. Een 16 procent
van de internetgebruikers maakt er deel van uit. Hier spant LinkedIn de
kroon met de meeste adepten. Een tweede verschil is de
bezoekfrequentie. Gemiddeld surft men 9-10
maal per maand naar de professionele netwerksite. Dit is
duidelijk lager dan het gemiddelde van 2x per dag op de sociale
netwerksites.
Indien u gebruik maakt van zo'n netwerksite voor de
promotie van uw artikels of diensten via het internet, hou dan wel voor
ogen dat het professionele gebruikers zijn. Met andere woorden, pas ook
uw berichten aan deze doelgroep aan. Gebruik ze voornamelijk voor
berichten of informatie voor uw professionele sfeer.
Besluit.
De sociale netwerksites
zijn een belangrijke factor in België. Doordat de mensen er heel
regelmatig naartoe surfen en doordat ze dit voornamelijk doen in een
ontspannen, privé sfeer zijn ze een heel
doeltreffend middel voor e-promotietoepassingen. Daarom kan
promotie via de sociale netwerksites een sterke meerwaarde leveren voor
het succes van uw promotieacties.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:sociale netwerksites, facebook, netlog, myspace, linkedin, sociale netwerkmarketing, promotie sociale netwerksites, internet in België, informatie over internet in België, online marketing
16-03-2010
Vijf doeltreffende tips om uw webshop te verbeteren (deel 2)
Vorige week las u over een aantal
goede middelen om de werking en het resultaat van een webshop te
verhogen. Wie een succesvolle webshop of website wil hebben, meet dit
steeds af aan het aantal bezoekers. Deze week geven we u vijf goede tips
om meer bezoekers en kopers tot op uw site te krijgen. Daarvoor
gebruiken we vnl. relatiemarketing.
Het gewijzigd koopgedrag van de mensen. Vaak
wordt beweerd dat het koopgedrag van de mensen veranderd is door het
internet. Ik denk niet dat dit klopt. Tegenwoordig spelen m.i. nog
steeds dezelfde koopmotieven als
vroeger. Alleen is de praktische invulling wel aangepast aan het
internet.
In de pre-internet tijd wist elke handelaar de sterkte
van mond-aan-mond reclame.
Klanten gaven hun commentaar aan familie, vrienden en kennissen door.
Goede kritieken betekende steeds een groot voordeel om nieuwe klanten te
maken. Het heeft zijn reden dat nog steeds de persoonlijke aanbeveling
de sterkste vorm van reclame is voor een product of dienst. En voor
het internettijdperk waren een aantal plaatsen waar mensen elkaar
troffen en met elkaar praatten. Denken we maar aan horecazaken, aan de
markten of aan verzamelpunten zoals de schoolpoort, bushaltes, stations,
enz.
Tegenwoordig gebeurt dit nog net evengoed. Het enige
verschil is de plaats waar deze informatie uitwisseling gebeurt. In de
huidige, moderne tijd gebeurt de mond-aan-mondreclame via recensies op websites of webshops. En
de marktplaats is vervangen door de sociale
media zoals Facebook, Netlog, MySpace en andere Twitters. En
hier gaan we nu gebruik van maken voor onze moderne reclame.
Vijf moderne reclamemiddelen om meer te
verkopen. In tegenstelling tot vorige week gebruiken we voor
de volgende promotie de kracht van de sociale netwerken,
discussiegroepen of recentiemogelijkheden. Deze moderne manier van
promotievoeren is erg arbeidsintensief. Wie echt goed wil scoren doet
ook best beroep op professionele mensen, want het gaat tenslotte om uw imago. Wie dit met kennis van
zaken aanpakt, is verzekerd van een heel goed rendement uit deze acties en dit gedurende lange tijd.
Laat de mensen op uw
webshop een waarde toekennen
aan uw producten of diensten. Dit is een heel effectieve manier om
mensen te overtuigen dat uw aanbod heel goed is. Scores van 4 of 5 op
vijf zorgen er voor dat men meer vertrouwen heeft in uw producten. Er
mag evt. tekst bij voorzien worden, maar eigenlijk hoeft dit niet.
Gewoon de waarde is genoeg.
Meng u in discussies op discussiegroepen, chatsessies,
klantengroepen, enz. De truc is hier om quasi ongemerkt de aandacht van
alle deelnemers op uw webshop of op uw producten of diensten te
vestigen. Het resultaat is wel dat de meeste deelnemers zeker eens tot
op uw site komen kijken.
Zet bepaalde artikels, einde reeksen,
licht beschadigde producten, enz. te koop op gratis verkoopsites, veilingsites, zoekertjessites, ...
Deze gratis sites trekken normaal veel mensen aan die regelmatig
terugkomen. Zorg in uw beschrijving natuurlijk dat men ook nieuwsgierig
geraakt in de producten op uw eigen webshop. Ook dat trekt gegarandeerd
nieuwe mensen aan.
Gebruik de reclamemogelijkheden van de sociale netwerksites om "vrienden"
naar uw webshop te lokken of om hen uw promoties te laten kennen. Het
eenvoudigste is natuurlijk om uw vriendengroep te informeren. Maar u
kunt ook een advertentie nemen op de sociale netwerksite, een paar
speciale groepen creëren rond een thema of onderwerp, enz. De kwestie is
hier om inventief te zijn en te blijven. Maar dit genereert zeker een
trouw koperspubliek.
Tenslotte kunt u ook een blogfunctie toevoegen aan uw webshop
zodat uw klanten reacties met elkaar kunnen delen, bepaalde producten
becommentariëren of hun mening geven over nieuwe zaken. Deze optie kost
iets meer tijd en geld, maar het biedt de mogelijkheid om de deelnemers
aan uw blog haarfijn te leiden naar de producten of aanbiedingen die
voor u meest interessant zijn.
Besluit. De
sociale netwerken zijn heel sterke promotiemiddelen voor de moderne
ondernemer. Ze zorgen er voor dat men nu impact krijgt op de troeven van
persoonlijke aanbeveling en deze zelfs tot een zeker niveau kan sturen.
Waar dit vroeger niet mogelijk was (men kon enkel het oordeel van
andere ondergaan) is het nu wel mogelijk om een positief beeld te creëren van uw
goederen of diensten bij deze groepen.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen) Tags:affiliate marketing, mond aan mond reclame, relatiemarketing, sociale media, sociale netwerken, Facebook, netlog, blogreclame, chatreclame
10-03-2010
Vijf doeltreffende tips om uw webshop te verbeteren (deel 1)
Met een webshop verkoop je goederen en
diensten via het internet. Een goede online shop is zo ontworpen dat je
snel de artikels terugvindt. Maar sommige internetwinkels werken beter
dan andere. In dit artikel vindt u vijf tips om het succes van een
webshop te stimuleren en om meer verkoop te realiseren. Volgende week
volgt de tweede serie.
Waarom
werkt een webshop niet goed? Deze vraag is niet eenvoudig te
beantwoorden. De mogelijke oorzaken kunnen nl. heel divers zijn. De fout
kan technisch zijn: bepaalde
links die niet (meer) werken, essentiële velden of functies die
ontbreken, onduidelijke structuur of indeling, ... Maar vaker is de
hoofdoorzaak een te geringe bekendheid
van de webshop of van de artikels die online verkocht worden.
Om
de relatieve onbekendheid van een webshop te verbeteren bestaan een
aantal goede promotiemiddelen. Deze week geven we met vijf doeltreffende
tips een aantal maatregelen die u zelf
kan sturen of laten uitvoeren. Volgende week volgt een tweede
serie tips die gebruik maken van externe middelen om uw bekendheid te
verhogen.
Vijf eigen
promotiemiddelen om het succes van uw site te verbeteren. In
deze eerste serie ligt de klemtoon op promotiemiddelen of -acties die u,
als webshopeigenaar, zelf in de hand
heeft. Een aantal betekent extra kosten en een aantal enkel extra werk.
Google reclame geeft een eenvoudige
reclameboodschap weer naast relevante zoekresultaten van google zelf en
van partnersites. U kunt het effect nog verhogen met beeldadvertenties
of specifieke reclame die vertoond wordt op pda's, smartphones, Google
Maps, ... Meer informatie vindt u terug bij de "tips voor E-promotie" op
www.2trees.be of via
deze link.
Met een periodieke e-nieuwsbrief trekt u de aandacht op interessante
aanbiedingen, artikels of tijdelijke voordelen. Een e-nieuwsbrief
verhoogt de productbekendheid of leidt direct tot een boost in verkoop.
Een aantal tips staan bij de "tips voor E-promotie"
op www.2trees.be of via
deze link.
Adviseer voor de hoofdartikels ook de
aanverwante of bijhorende producten.
De bezoekers vinden het nuttig om te weten wat bij elkaar hoort. Maar
vooral kan het uw omzet gevoelig laten stijgen. Meer tips leest u bij de
"informatie voor webshops"
op www.2trees.be of via
deze link.
Trek de aandacht naar de nieuwste artikels van uw webshop. Dit
gebeurt best met een promotievak bij de vaste navigatie van uw webshop
zodat de nieuwe producten steeds zichtbaar zijn. Nieuw trekt steeds aan.
Meer tips vindt u eveneens bij de "informatie voor webshops" op
www.2trees.be.
Beloon trouw.
Dat is heel belangrijk om een langdurige relatie met uw klanten op te
bouwen en om hen te stimuleren om zoveel en zo vaak mogelijk bij u te
bestellen. U kunt klantentrouw belonen of omzettrouw. Hiervoor bestaan
een aantal heel goede middelen zoals geschenkencheques (genereert extra
omzet en nieuwe klanten), extra korting boven een bepaalde prijs (leidt
tot hogere volumes), de online klantenkaart (verhoogt de fideliteit),
gratis geschenk of gratis levering vanaf bepaald bedrag, enz. Even
uittesten en dan kijken wat best werkt in uw branche en bij uw klanten
is hier de boodschap.
Besluit. Het
opstarten van een e-shop is meestal niet voldoende om snel succes te
krijgen. Een nieuwe winkel (ook een online shop) leidt wel altijd direct
tot meer omzet en klanten. Maar een snelle groei in omzet en nieuwe
klanten moet je aanzwengelen.
Alhoewel de kosten minder zijn dan
bij traditionele reclame en het effect precies kan worden geweten, doet u
best beroep om een gespecialiseerde partner. Indien uw e-promotie met
kennis van zaken wordt ontwikkeld en uitgevoerd haalt u gegarandeerd
sneller een goed resultaat. Hou steeds voor ogen dat ook dit succes moet
groeien.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen) Tags:webshoptips, tips webshops, verkoop verhogen, succes webshop verhogen, meer online verkopen, online verkoop stimuleren, tips voor webshops, succesvolle webshops, tips voor succes
03-03-2010
Voordelen van seizoensaanpassingen op een website.
Je hebt zomercollecties en een
winterassortiment. Ofwel ken je zomeractiviteiten en winteracties. Het
werkpatroon van elke zaak valt uiteen in twee verschillende delen. Het
werk in het voorjaar en zomer verschilt sterk van dat in de herfst en
winter. Daarom is een seizoensaanpassing van de website altijd een
verstandige keuze.
Waarom
een seizoensaanpassing op een website? Zoals hierboven
uitgelegd, verschilt het werk, het assortiment of de dienstverlening van
ondernemingen sterk in de winterperiode ten opzichte van de zomer. Dit
betekent ook dat de mensen op het internet in het voorjaar andere zaken gaan opzoeken dan in het najaar. Ze hebben
duidelijk voor andere dingen interesse. Daarom is het belangrijk dat
deze verschillen ook goed vermeld worden op een website.
Een
eenvoudig voorbeeld maakt dit duidelijk. Wie een modezaak, waar er in
maart nog veel wintermode op de site staat, zal een probleem hebben als
de mensen op het internet surfen om de nieuwe zomercollectie te zien.
Maar ook b.v. chauffagisten die in de wintermaanden reclame maken voor
het nazicht en onderhoud van verwarmingsketels of boekhouders die in
december hoofzakelijk over belastingsaangiften praten, halen beslist
niet het maximum uit het site. En zo heeft elke activiteit per seizoen
andere klemtonen.
Hoe bereid je
best een seizoensaanpassing voor? Voor bepaalde zaken is dat
vrij eenvoudig. B.v. de modewereld kent duidelijk twee totaal
verschillende collecties. En jaar na jaar verschillen stijl, klemtonen,
kleuren, enz. Dan is het vrij duidelijk wie mee is met zijn tijd op de
website. Andere ondernemingen gebeurt dat subtieler. Maar elk bedrijf
heeft toch in de grond ander werk in de zomer dan in de winter.
De
eerste maal dat je een seizoensaanpassing voorbereidt, maak je best een
lijstje met zomer- en winteractiviteiten. Zet duidelijk onder elkaar
waarin je werk of je aanbod verschilt.
Het kan ook zijn dat je eerder in
vaste periodes werkt. B.v. driemaandelijkse BTW aangiftes,
jaarafsluitingen, belastingaangiftes, ... voor boekhoudkantoren. Of
autosalon, bouwbeurs, vakantiesalon, tuinbeurzen, seniorenbeurzen, ...
voor financiële instellingen, verzekeringen e.d.m.
Heb je zo'n
lijstje, deel dan de verschillende zaken in twee groepen in, nl. een zomer- en een winterlijstje.
Vervolgens lijst je de vijf beste
argumenten van elke groep op en zet je ook je eigen vijf sterkste punten in die periode onder
elkaar. En dit vormt de basis voor de seizoensaanpassing op je website.
Tweemaal per jaar leg je de accenten anders. Zo vinden de mensen snel
datgene terug waar ze in het seizoen naar op zoek zijn.
Wat zijn de voordelen van een periodieke
seizoensaanpassing? Het is duidelijk dat het heel belangrijk
is om je website up-to-date te
houden. Je kunt natuurlijk altijd proberen om zelf wat aan te passen,
maar meestal werkt dit voornamelijk ergernis en frustratie op. Als het
niet je vak is, neemt het veel tijd in beslag en moet je vaak met "try
and error" ontdekken hoe het moet. En er blijven altijd kleine dingen
die niet echt perfect zijn.
Meestal is het een beter idee om
seizoensaanpassingen toe te vertrouwen aan een professionele webbouwer. Op deze manier gebeurt de
assortimentswissel mooi op tijd, zonder ergernis en tegen een vaste prijs. Je kunt dus deze
jaarlijkse kosten perfect in je prijszetting incalculeren. Bovendien
krijg je een factuur voor het werk zodat je ze als kosten kan
inschrijven in je boekhouding.
Wat
houdt de seizoenswissel van een website in? De
assortimentsaanpassing behelst een aantal
vaste zaken om de nieuwe producten, diensten of activiteiten in
de plaats van de vorige te zetten. Hiervoor doen we:
Vervangen
van afbeeldingen (fotos,
tekeningen, impressies, ...) en het bewerken ervan met
fotobewerkingsprogrammas zodat ze zo voordelig mogelijk op je website
worden afgebeeld.
Plaatsen van de nieuwe beschrijvingen bij de bijhorende fotos zodat je
website een professioneel totaalbeeld toont van je mogelijkheden of
artikels.
Verwijderen en vervangen van logos van nieuwe merken en producten op de betreffende
pagina's van je website.
Ook worden interne of externe links gelegd voor de nieuwe producten
en worden vervallen links verwijderd van de site.
Tenslotte
doen wij een gratis check-up van
alle functies op je website om te testen of alles nog naar behoren
werkt. Zijn er zaken die mankementen vertonen, dan brengen we je op de
hoogte en bezorgen je een prijsraming om de fouten te herstellen.
Besluit. De seizoensaanpassing van
je website tweemaal per jaar toevertrouwen aan een professionele
webpartner is een noodzaak en biedt
veel voordelen. Door de stress die je zelf vermijdt, hou je meer
tijd over voor belangrijker zaken. Bovendien staan je nieuwe artikels
tijdig en aan een vaste prijs op je website. Das toch een prima
regeling? Hier
vind je meer info en prijs.
Een KMO heeft het meestal niet
gemakkelijk om zaken te doen in het buitenland. De andere taal dan de
moedertaal is vaak een eerste, en kostelijke, barrière. Een goede
website is een van de eerste zaken die je kunnen helpen om buiten
Vlaanderen te opereren. Daarom kan de Vlaamse Overheid onder bepaalde
voorwaarden tussenkomen tot 50 procent van de externe kosten. Wat moet u
hier voor doen en waar kan u terecht?
Wanneer kan je een tussenkomst in de kosten
aanvragen?
Alle KMO's waarvan de uitbatingszetel in
het Vlaams Gewest bevindt komen in aanmerking.
De goederen of
diensten moeten een toegevoegde waarde creëren in het Vlaams Gewest.
Tot
50 % (max. EUR 3.750,00 /jaar) van de externe kosten om uw
productdocumentatie te maken in vreemde talen kan worden terugbetaald
door de Vlaamse Overheid. Hieronder valt ook het ontwikkelen en
samenstellen van websites of webshops in vreemde talen.
Waar kan je terecht voor subsidie op je
meertalige website? Flanders
Investment & Trade, het Vlaams Agentschap voor Internationaal
Ondernemen, heeft o.a. tot doel om het internationaal ondernemerschap
van de Vlaamse ondernemingen te bevorderen en te stimuleren. Het F.I.T.
is verantwoordelijk voor het beoordelen, toekennen en laten uitbetalen
van subsidies voor anderstalige productdocumentatie. Deze dienst staat
ook dicht bij de KMO's door een uitgebreid netwerk van regionale
kantoren. Alle informatie over aanvragen of lopende dossiers kan er
besproken worden.
Wat komt in
aanmerking voor subsidie?
Alle productdocumentatie
onder de vorm van websites, webshops,
gedrukte brochures, CD roms, enz.
Ook commerciële vertalingen
en inlassingen in vakmedia in
vreemde talen komen in aanmerking.
Uitgesloten zijn: vertalingen
en commerciële inlassing in het Nederlands en handleidingen komen niet
in aanmerking.
Hoe gebeurt de
aanvraag en afhandeling?
De aanvraag moet uiterlijk 15 kalenderdagen voor de opdracht
gebeuren bij het F.I.T. Dit kan enkel via het
online aanvraagformulier op de website van het F.I.T.
Je
moet er je bedrijf eerst registreren
en verder je project duidelijk beschrijven en argumenteren. Ook een
gedetailleerde kostenraming
(offerte) moet worden voorgelegd.
Binnen de 45 werkdagen na de aanvraag krijg je
van het F.I.T. hun beslissing over de toekenning van subsidie en over
het bedrag van de tussenkomst.
Binnen de 6 maand na de toekenning van de
subsidie moet je het bewijs leveren dat de prestatie is gebeurd en dat
je de kosten (factuur) hebt betaald. Vervolgens krijg je de toegekende
subsidie uitbetaald.
Meer
informatie over subsidie voor websites vind je hier:
Wanneer
kan je als KMO beroep doen op het F.I.T. en wat precies omvat haar
dienstverlening ter bevordering van de export? > klik
hier.
Waar bevinden zich de regionale kantoren van het
F.I.T. en wat zijn hun contactgegevens? > klik
hier.
Uitgebreide informatie over de aanvraag, modaliteiten
en uitsluitingen van de tussenkomst in de kosten voor een website voor
de Vlaamse Overheid. > klik
hier.
Online aanvraagformulier voor subsidie van een
vreemdtalige website. > klik
hier.
Wens je ook je producten of diensten aan te bieden
aan anderstaligen, kies dan voor een duidelijke, technisch goed
gemaakte, professionele website of webshop. Zorg ook voor een duidelijke
offerte en vraag een tussenkomst aan de Vlaamse overheid. Contacteer ons
vrijblijvend.
Een goede contactpagina is belangrijk voor een site.
De contactpagina
is ook een van de belangrijker pagina's van een website of webshop. Het
doel is duidelijk. Via deze gegevens krijg je snel contact met
bestaande of nieuwe (toekomstige) klanten. Om een goede contactpagina te
krijgen, hou je best rekening met een aantal zaken.
Waarom is een
contactpagina belangrijk? De
contactpagina van een site is de plaats waar alle gegevens staan om met iemand in contact te komen.
Deze is zo universeel ingeburgerd dat iedereen spontaan hier naar kijkt
op een site. Bovendien wordt het internet steeds vaker gebruikt om
gegevens over een persoon of bedrijf op te zoeken. Het gaat sneller dan
met een gewone telefoonboek. En voor informatie vindt je meestal snel
een aantal goede opties. Het is dus belangrijk dat er effectief een
contactpagina is.
Welke informatie bevat een goede contactpagina? Vooreerst moet alle primaire
informatie van een zaak hier vermeld staan. Dit zijn de algemene
gegevens die je typeren als bedrijf of zelfstandige:
Naam en evt. rechtsvorm
Adres
E-mailadres
(website-adres is overbodig want men bevindt zich op je site)
Een
duidelijk plannetje waar je gevestigd bent
BTW nummer
Evt.
gegevens over vestigingen / contactpersonen / afdelingen / ... bij
grotere zaken.
Vermeld je
een e-mailadres, zorg dan dat er een
link achter zit zodat het eigen e-mailprogramma automatisch opent
als men hier op klikt en je mailadres reeds netjes ingevuld is. Veel
mensen verkiezen deze vorm omdat ze zo een kopie van hun bericht op hun
eigen computer bewaren.
Deze primaire bedrijfsgegevens kunnen verder nog worden
aangevuld met een aantal bijkomende
zaken:
Extra links
zoals b.v. Facebook, Linkedin, Twitter, ...
Mogelijkheid om in
te schrijven op je nieuwsbrief.
Doorlinks naar nevenwebsites,
een blog die je onderhoudt, enz.
Een apart e-mailformulier.
Plaats je, naast de e-maillink, een apart
e-mailformulier op je contactpagina dan hou je dit best zo
klantvriendelijk mogelijk. Vraag enkel de informatie die je nodig hebt.
Naam en e-mailadres (en evt. telefoon) volstaan meestal om in contact te
komen. Maar zorg wel dat degene die je via zo'n formulier contacteert
ook weet dat het bericht goed verstuurd is en dat je zo snel mogelijk
terug contact opneemt.
Vijf tips voor een goede contactpagina. Een goede contactpagina zorgt er voor
dat men snel en gemakkelijk met je in contact komt. Dit is een
eenvoudige manier om nieuwe klanten
te werven. Maar het bewijst eveneens dat er echte mensen of een
bestaand bedrijf achter een website of webshop zit. Daarom hou je best
rekening met volgende tips.
Zorg
dat je contactpagina altijd bereikbaar
blijft, ongeacht waar men zich bevindt op je site. Daarom wordt dit
meestal opgenomen in de hoofdnavigatie van een website of webshop.
Noem
de contactpagina "Contact". Dat
is nl. wat het is en de meeste mensen zoeken hier automatisch naar op
een site. Bovendien is voor de mensen dan meteen duidelijk wat er op
deze pagina zal te vinden zijn.
Zet alle contactgegevens samen op deze site. Vermijd dus dat
je verschillende links hebt voor routeplan, contactformulier,
bedrijfsgegevens, ...
Maak het de mensen zo eenvoudig mogelijk om met je in
contact te komen. Vraag enkel om gegevens in te geven die er toe doen.
Zijn er verschillende afdelingen of producten of artikelgroepen, dan kan
je wel een meerkeuzeveld gebruiken. Zo wordt sneller duidelijk voor wie
het bericht bestemd is.
Zorg tenslotte dat de klant een bevestiging krijgt dat zijn
bericht goed verstuurd of ontvangen is. En behandel consequent en snel
alle berichten die je via de contactpagina van je website of webshop
ontvangt.
Besluit. Een
goede contactpagina is een van de belangrijker pagina's van je site. Goede communicatie loont steeds en
leidt tot tevreden klanten, meer omzet en minder problemen. Hou daarom
zeker rekening met goede tips voor een klantvriendelijke contactpagina.
De home- of
welkompagina is heel belangrijk voor een website of webshop. Meestal
levert deze landingspagina de eerste indruk van een site of bedrijf.
Vaak is het ook de plaats die meer en meer als dashboard fungeert voor
de totale site. Waarom is de home zo belangrijk en hoe kom je tot een
goede startpagina voor je site?
Inhoud wordt bepaald door de site-opbouw. Ruwweg geschat zijn er twee grote
categorieën van websites: deze met een traditionele opbouw en sites die databank-gestuurd
zijn. Het verschil zit hem voornamelijk in de manier waarop de
informatie gelezen wordt door de zoekmachines. Maar het neemt niet weg
dat voor beide types de homepagina heel belangrijk blijft. Precies
hierdoor krijgt een bezoeker een snel en duidelijk beeld van de inhoud
van de site en de plaats waar informatie te vinden is.
De traditioneel
gebouwde site. Deze sites
vertonen een hiërarchischopgebouwdestructuur. Vergelijk het met organogrammen of structuuroverzichten van
organisaties. De werking is typisch. Alle zoekverkeer komt toe op de homepagina, die eerder gekenmerkt wordt door een
functie van professioneel visitekaartje. Van daar vertrekt men langs een duidelijke
navigatiestructuur naar de onderliggende pagina's. Tot voor enkele jaren
was dit de normale structuur van elke website.
Doordat werkelijk alle verkeer langs de
homepagina verloopt, is de eerste indruk van levensbelang. In een fractie van een seconde moet
duidelijk gemaakt worden dat de site de moeite loont om aandacht te
krijgen. De bezoeker moet gestimuleerd worden om de inhoud verder te
bekijken. Hier fungeert de home duidelijk als routeplan voor het gebruik van de site. De
beschrijvende tekst en de afbeeldingen maken duidelijk wat de bezoeker
er kan vinden. En de navigatiestructuur toont wat men moet aanklikken om
de gestructureerde informatie te lezen.
De moderne,
databasegestuurde websites. Tegenwoordig wordt meer en meer inhoud van een website opgeslagen in databanken. Zeker bij CMS websites is dit het
geval. Ook voor traditionele sites, die bepaalde velden of pagina's voor
zelf-onderhoud hebben aangepast, is dit voor bepaalde informatie het
geval. Hier verloopt niet alle verkeer meer via de homepagina. Het zijn
nl. de zoekwoorden van de surfer die bepalen welke pagina vertoond
wordt. Meestal zijn het zelfs inhoudspagina's die naar voor komen. Deze websites, b.v. drupal websites,
zijn zo geconstrueerd dat iedere pagina evenveel kans maakt om naar voor
te komen, op voorwaarde dat de inhoud overeenkomt met de gezochte
informatie. Dat is een heel duidelijk voordeel qua werking op het
internet.
Doordat
bezoekers in de praktijk op de site terechtkomen via de inhoudspagina's
is het belangrijk dat elke pagina wordt opgemaakt als was het een homepagina. Hierdoor werken alle pagina's van de
site optimaal op het internet, niet enkel de welkompagina alleen. Dat is
nog een reden waarom deze sites merkbaar beter presteren op het
internet. Hier is de homepagina meer een dashboard die een directe toegang geeft tot de
aanwezige informatie. Ook bezoekers die via een onderliggende
inhoudspagina binnenkomen, surfen vervolgens meestal toch naar de
homepagina om kennis te maken met het totaalbeeld van de site. De home
fungeert hier meer als navigatiepagina of als referentiepunt voor de gestructureerde informatie.
Deze sites hebben eerder een moleculaire structuur, waarbij de homepagina in het midden
staat tussen alle andere.
Wat is belangrijk voor een goede homepage? Om een sterke homepagina te bekomen zijn
er een aantal regels die je best naleeft qua opbouw. En verder hou je
ook voor de opmaak van de inhoud (teksten) met een paar simpele
richtlijnen rekening. Dit onderwerp kwam reeds aan bod in een aantal
andere artikels op deze site.
De inhoud op de hoofdpagina wordt samengesteld uit drie
componenten: een titel, de inleiding en de detailtekst. De titel is een wervende,
pakkende zinsregel. Eigenlijk een permanente reclamezin. De tekst van
de inleiding vormt een samenvatting van de essentie op de pagina. In titel en inleiding komen de belangrijkste zoekwoorden voor.
De
detailtekst moet de informatie op een duidelijke, gestructureerde manier weergeven.
Gebruik gerust opsommingstekens
voor lijstjes. Dat leest gemakkelijk.
Het is wel belangrijk dat
de inhoud van de homepagina binnen
de schermopmaak past. M.a.w. zorg dat er niet moet gescrolld worden.
Overlaad
een homepagina niet, maar zorg voor een uitgebalanceerd, rustig uitzicht. Directe links naar interne pagina's zijn
prima. Ze zijn goed voor de werking van zoekmachines en trekken de bezoeker snel dieper naar de inhoud
van de site.
De teksten op een homepagina zijn opgemaakt in een
directe, wervende stijl. De
zinnen zijn kort en opgemaakt met een heldere, voor iedereen
verstaanbare, taal. Zorg er voor dat de hoofdzaken of belangrijkste
argumenten bovenaan de tekst
staan. Uitbreidingen of minder belangrijke punten volgen verder.
Maak er vooral geen puzzel of een
allegaartje van. In feite mogen er ten hoogste vijf verschillende
rubrieken of onderdelen aan
bod komen. Zo kan van elke afdeling een korte tekst de voornaamste
voordelen of pluspunten belichten. En natuurlijk brengt een handige,
interne link de bezoeker direct naar de specifieke diepere pagina voor
meer uitleg. Denk voor een homepagina in elk geval aan een dashboard of
een overzichtspagina van het geheel.
Besluit. Een goede, professionele homepagina is
belangrijk voor elke website. Met bovenstaande tips voor een goede
homepagina kan je aan de slag om nuttige inhoud te verzamelen. Maar
vertrouw vooral op een goede webdesigner zodat je website er uitziet als
een plaatje (dat prima werkt).
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen) Tags:homepage, homepagina, landingspagina, startpagina, home webpage, inhoud homepagina, goede homepagina, tips voor een goede homepage, tekst voor homepagina's
03-02-2010
7 veiligheidstips voor moderne webshops.
In de moderne
maatschappij worden steeds vaker gegevens online doorgegeven. Daarom is
het beslist noodzakelijk om voldoende aandacht te besteden aan de
beveiliging van de gegevens. Eenmaal je op de enter-knop gedrukt hebt,
begint de informatie immers autonoom aan een eigen leven. Hier volgen
enkele tips die zeker de moeite waard zijn om volgen.
Beveiliging van een
webshop is van vitaal belang. Een webshop vormt het middelpunt van het online handel
drijven. Daar worden niet alleen artikels en producten bijgehouden maar
ook de klantgegevens en -historieken, alle vaste gegevens en alle
informatie over de bestellingen. Je mag er zeker niet aan denken dat
deze voor een of andere reden plotseling "verloren" zouden zijn, zonder
dat je ze kunt terughalen.
Een goede beveiliging van websites en webshops bestaat uit
drie domeinen:
gebruik
van een goed en (be)veilig(d) webprogramma
als basis;
samenwerken met een competente webbouwer die het internet goed kent;
zelf
een veilige houding aannemen
ten opzichte van de gegevensbehandeling.
Hieronder volgen een aantal richtlijnen om
een zo veilig mogelijke attitude aan te nemen voor de behandeling en
het beheer van de gegevens van je webshop. Maar vanzelfsprekend gelden
ze net evengoed voor de informatie die via websites wordt doorgegeven.
Een doeltreffende beveiliging kan worden ingedeeld in twee niveau's: basisbeveiliging die absoluut
cruciaal is en bijkomende beveiliging die de veiligheidsattitude nog verbetert.
De basisbeveiliging die
elke webshop zeker moet voorzien. Een goede basisbeveiliging is noodzakelijk omdat dit het fundament vormt voor een veilige
site. En net zoals in de bouw, als de basis niet degelijk en zeker is,
kan de beveiliging gemakkelijk gaten vertonen. Je let dus best op:
Veilige
hosting van je website of webshop. Elk hosting bedrijf beschikt
over servers waarmee uw webshop met het internet verbonden is. De eerste
beveiliging van uw site gebeurt hier. Gebruikt uw hosting partner goede
beveiligingsprogramma's voor zijn servers? Hoe vaak moderniseert hij ze en hoe frequent
installeert hij updates van zijn
beveiligingsprogramma's? Dit eerste veiligheidniveau vormt een eerste
(belangrijke) barrière tegen hackers, maar ook tegen spammers, phisting,
enz. En alles wat hier wordt tegengehouden komt nooit tot op jouw
computer.
Vervolgens zorg je natuurlijk voor goede beveiliging
van je eigen computerinfrastructuur. Een modern antivirusprogramma is beslist
noodzakelijk. Vergeet zeker niet om minstens wekelijks de
virusdefinities te updaten. Meestal kun je een goed antivirusprogramma
instellen dat het bijvoorbeeld automatisch elke dag de updates
installeert. Tot de standaard veiligheidsprogramma's behoort ook de
firewall. Een firewall houdt
hackers buiten en schermt je programma's af tegen ongewenste
pottenkijkers. Enkel door de toegang tot je schijven af te blokken maak
je dat de gegevens veilig opgeslagen blijven.
Een goede houding
is om de belangrijke toegangen, databanken, bestanden, ... met veilige paswoorden te beveiligen.
Goede paswoorden bestaan minimum uit 6 tot 8 lettertekens en zijn een
combinatie van letters en cijfers.
Gebruik zeker nooit altijd hetzelfde paswoord voor verschillende
toegang en ban de logische combinaties zoals geboortedatum, naam van
partner en kinderen, 0000, 9999, enz.
En ten slotte speel je ook
veilig tegen het risico van onherstelbaar crashen van je schijven,
brand in je computerruimte, vloeistoffen die in je computer dringen,
enz. Soms kunnen specialisten de data recupereren maar vaak ook niet. En
dat kan heus een ramp zijn. Behalve door regelmatig backups te nemen. Een veiligheidskopie
kan je nemen op externe dragers zoals externe harddisks, USB sticks en
zelfs schaduwcomputers die in de achtergrond als backupsysteem
meedraaien. Een heel goede beslissing kan zijn om het backuppen automatisch online te laten gebeuren
bij b.v. je hostingpartner. In dit geval wordt een programma zo
ingesteld dat er dagelijks op een bepaald uur en volautomatisch een
kopie genomen wordt van de data op je harde schijf. De informatie wordt
volledig veilig extern opgeslagen bij zo'n databeveiligingsfirma en kan
eenvoudig worden teruggeplaatst bij calamiteiten. Maar super is wel dat
het volledig veilig en automatisch gebeurt zodat je gegevens ten alle
tijde beveiligd zijn.
Bijkomende tips voor een veilige houding in
webshopgebruik. Als de
basisbeveiliging op punt staat, kan je reeds "oef" zeggen. Maar dat is
nog niet echt genoeg. Een goede (veilige)
houding bij het behandelen van de informatie op een website is
evenzo belangrijk. Hierdoor vermijd je namelijk dat malafide bezoekers
gemakkelijk aan je gegevens geraken. Wat moet je doen:
Let bij inloggen op vertragingen,
pop-ups, programmaatjes die automatisch starten e.d.m. De meeste
gegevens bij internetverkoop doen hun toer langs de elektronische
snelwegen vooraleer ze resultaat opleveren. Weet dat er programmaatjes
bestaan die toetsaanslagen loggen of scripts die paswoorden,
login-gegevens, enz. kunnen registreren en wegschrijven. Meestal merk je
in deze gevallen onverklaarbare vertragingen
of haperingen tussen het ingeven van informatie en het reageren
van het programma. Beveiligde sessies zijn natuurlijk aan te bevelen
omdat deze moeilijker te manipuleren zijn. Maar opletten blijft de
boodschap. Bij twijfel stop je best direct de procedure.
Wees
steeds alert op het gedrag van je computers en programma's. Toepassingen
die plotseling veel trager beginnen te
werken, schijven die zonder reden activiteit laten horen,
programma's die ongevraagd opstarten, enz. Dat zijn maar enkele
indicaties dat er misschien iets loos is met je computer of programma.
Bij twijfel laat je best een goed antivirus-, antispyware of malaware
programma los op je computers. Of je schakelt een computerspecialist in
om je infrastructuur door te lichten.
Let goed op indien je
persoonlijke gegevens in een programma achterlaat. Let er altijd op dat
je wel degelijk in het officieel
programma blijft. Hackers of organisaties met oneerlijke
bedoelingen maken nl. soms identieke webpagina's van grote banken,
instanties of internethandelaars na zodat ze aan je login- en
paswoordgegevens kunnen komen. Bij twijfel (zeker voor je bank-, pin- of
betaalcodes) laat je direct de oude codes desactiveren en stel je
nieuwe in.
Besluit. Veilig
internetgebruik is niet echt moeilijk. Iedereen kan zonder veel moeite
goed zijn website of webshop beveiligen tegen gegevensdiefstal of
oneigenlijk gebruik. Naast een goede, degelijke basisbeveiliging is van
ook een veilige houding bij de behandeling van de gegevens van belang.
Steeds meer Belgen
shoppen online. In 2009 deed een vierde van de mensen een aankoop via
het internet. En ondanks de crisis boekten de Belgische e-commerce
websites een omzetstijging van 20 procent ten opzichte van 2008.
Behoorlijk indrukwekkende cijfers in het licht van economische toestand
die nog steeds niet echt op groei staat.
E-commerce in België. Een eerste vaststelling toont dat meer en meer klassieke winkels de stap wagen naar online verkoop. Toch vertoont ons land nog steeds een grote achterstand ten opzichte
van buurlanden zoals Nederland en Groot-Brittannië. In België zijn het
nog vooral reizen, tickets, boeken, cd's en dvd's die aangekocht
werden. Wel valt de sterke groei van online bestelde kleding en
filmtickets op.
Een stijgend aantal
e-shops, in combinatie met meer mensen dit online aankopen, dat moet in
de statistieken terug te vinden zijn. De stijging van het aantal online
transacties bij Ogone is impressionant. In drie jaar tijd groeide
het aantal aankopen via het internet met liefst 200 %, van 2,8 miljoen
transacties in 2006 naar 8,4 miljoen eind 2008. Ogone staat in voor
meer dan 85 % van de internetbetalingen in België, zodat dit percentage
wel als representatief mag worden beschouwd. Het totaal bedrag aan
online aankopen ligt in werkelijkheid dus nog hoger.
Evolutie van de e-commmerce in België. Volgens
Ogone is de stijging van het aantal online verkopen voornamelijk toe te
schrijven aan het groter aanbod op het internet. Het valt immers op dat
nu steeds meer fysieke winkels een online shop installeren ter
ondersteuning van hun traditionele verkoop. Gemiddeld startten vorig
jaar 80 nieuwe webwinkels online per maand. In het laatste kwartaal van
2009 steeg dit zelfs naar een gemiddelde van 90 nieuwe e-shops per
maand.
Een
bijkomend voordeel voor de e-commerce is dat de online
betaalmogelijkheden nu ruimer zijn dan enkel via kredietkaart.
Momenteel kan je ook met je bankkaart veilig betalen op het internet.
Maar je kunt ook een directe koppeling maken op je webshop met de
online betaalknop van je eigen bankinstelling. Zelfs gewone
overschrijvingen kun je tegenwoordig op een volledig veilige manier
gebruiken voor online aankopen te laten betalen. Vorig jaar kochten de
Belgen 705 miljoen euro online aan. Dat is een stijging van 20 procent
in een jaar tijd.
De vooruitzichten
voor 2010 zijn dan ook heel positief. Men verwacht een even grote tot
zelfs een lichte stijging van het aantal webwinkels en online aankopen.
Deze groeiverwachting is enerzijds gebaseerd op de tendens dat de
gevestigde winkels volop de stap naar online shopping maken. Daar is er
nog een grote groeimarge.
Maar ook de vaststelling dat de helft
van de online aankopen in het buitenland gebeurt is belangrijk. Want
ook omgekeerd gaat dit op. Wie in België met een webshop start, merkt
snel interesse van consumenten uit onze buurlanden. Als je weet dat
bijvoorbeeld e-commerce in Nederland veel beter ingeburgerd is dan in
ons land, kan je zo je extra groei en omzet becijferen.
Besluit. E-commerce
of een online shop is momenteel een extra troef voor een bestaande
handelszaak. Steeds meer mensen in België kopen artikels of diensten
via het internet en online aankopen is in onze buurlanden sterker
ontwikkeld dan bij ons. Hierdoor krijgen e-shops in België extra
troeven.
Denk je er aan om ook een
e-business op te starten. Neem dan volledig vrijblijvend met ons
contact op. Samen met u overlopen we de mogelijkheden en de beste
organisatie voor uw online shop.
Het internet maakt
tegenwoordig deel uit van de maatschappij. Via het internet krijg je
contact met heel veel mensen. Dat maakt het natuurlijk interessant om
met een eigen webshop te beginnen. Maar wat komt daar bij kijken? Een
overzicht.
Waarom met een eigen webshop beginnen?
Een
online shop heeft het voordeel dat de kosten beperkt kunnen worden. Je
hoeft geen bedrijfspand te huren of kopen. Dus heb je ook geen zware
maandelijks terugkerende, vaste kosten. Bovendien kan iedereen via een
eigen webwinkel handel drijven of geld verdienen. Moeilijk is het in de
grond ook niet.
Aan de andere kant
bereik je via het internet heel veel mensen. Ook de mogelijkheden om
reclame te maken zijn omvangrijk en kosten relatief weinig. Met het
internet kan werkelijk iedereen nu handel drijven. Met een goede
organisatie groeien de kosten maar aan in functie van de stijgende
omzet. Een ideale situatie dus.
Waarmee moet je rekening houden voor een eigen webshop?
Om
te beginnen moet je goed nadenken hoe dat je het zal aanpakken. Werk je
momenteel als arbeider of bediende, dan kan je starten in hoofdberoep
of in bijberoep. Wil je een eigen webshop uitbouwen naast je vaste job
en wil je er regelmatig aan werken, dan begin je best een webshop in
bijberoep. Als zelfstandige in bijberoep moet je een ondernemingsnummer
aanvragen. Ook betaal je sociale bijdragen, belastingen en draag je BTW
af.
Let er wel op dat je ten laatste
negentig dagen na je startdatum aansluit bij een sociaal
verzekeringsfonds voor zelfstandigen. Dat is verplicht. Groeit je
webshop uit tot een succes, dan kan je steeds overschakelen naar een
statuut van zelfstandige in hoofdberoep.
Voor
wie deze stap zet, laat zich vooraf best informeren of begeleiden door
een goede boekhouder. Deze mensen hebben de nodige expertise en geven
je vaak nuttige tips. Ze helpen eveneens om een businessplan op te
maken (als dit nodig is) en verzorgen de formaliteiten voor het
aanvragen van een ondernemingsnummer. Vaak vind je op de website van
een goed boekhoudkantoor ook de nodige algemene informatie. Een mooi
voorbeeld hiervan vind je op www.ab-consult.be.
Wie
slechts sporadisch werkt met de eigen webshop hoeft zich niet
noodzakelijk in te schrijven als zelfstandige. In eigen naam kun je
immers ook facturen en onkostennota's opmaken. Deze geef je met je
belastingsaangifte in als "diverse inkomsten". Een nadeel hiervan is
dat je hierop minimum 33 % belastingen betaalt. Maar anderzijds betaal
je geen sociale zekerheidsbijdragen.
Wat is van belang voor een goede webshop?
Eenmaal
je een beslissing genomen hebt met welk statuut je de online
activiteiten zal ontwikkelen, is het van groot belang om een degelijk,
goed werkend webshopprogramma te ontwikkelen. Dat is de motor van je
activiteit en het vormt de kern van je eigen organisatie. Hiermee kun
je geld verdienen of verliezen. Een een goed online verkoopprogramma
maakt dat je georganiseerd en op je gemak kan werken. Laat je dus ook
hier adviseren door een webbouwer die over voldoende kennis van online
verkoop beschikt.
Het is wel
belangrijk dat je vertrekt met een duidelijk plan en structuur. Enkel
op deze manier weet je waar je mee bezig bent en oordelen of je goed
vooruit gaat of niet. Een goed businessplan is niet alleen van belang
om de webshop te ontwerpen en bouwen. Je moet ook goed nadenken en de
kosten becijferen van de thuisbezorging van je goederen. Ook een
realistisch promotieplan maak je best vooraf op, want ook met het
internet moet je je laten kennen en opvallen.
Er zijn 5 belangrijke stappen om met een webshop te starten:
Bekijk de goed de markt. Informeer jezelf
over de verschillende soorten webwinkels. Kijk welke je aanspreken en
welke niet. Probeer ook onder elkaar te zetten waar er nood aan in en
zoek een eigen plaats om je mee te profileren.
Documenteer je
zo volledig mogelijk en doe zelf ervaring op. Je kan je documenteren
via het internet. Maar ook door specifieke informatie aan te vragen,
door met collega online verkopers in contact te komen. En vooral door
voor jezelf online goederen of diensten aan te kopen.
Vervolgens kies je een professionele webbouwer
die met je meedenkt en die je kan vertrouwen. Werk samen een goed
concept uit en bouw je eigen webshop. Een vakkundige webbouwer zal je
heel veel tips en nuttige informatie meegeven om te starten. Ook bekom
je adressen van betrouwbare partners om mee samen te werken, b.v. voor
veilige betalingen enz.
Op een bepaald moment start je effectief op.
Zorg in elk geval dat je goed opvalt in het online landschap. En werk
systematisch aan de uitbouw van je onlne shop. Nu is een goed
businessplan van cruciaal belang. Niet alleen zijn de meeste kosten
vooraf gebudgetteerd. Ook weet je vooraf wat je moet doen en welke
acties bij je passen.
Tenslotte is het zaak om regelmatig te evalueren
waar je staat. Hier val je in eerste instantie terug op je
businessplan. Maar ook periodieke gesprekken met je boekhoudkantoor of
fiscale raadgever helpen je om de evolutie van je online business te
beoordelen. En terug, met goede, professionele mensen krijg je vaak
goede raad en nuttige tips om je verder te helpen.
Besluit. Een
eigen webshop starten kan werkelijk iedereen. Maar wat je ook doet,
denk goed na en zet de verschillende mogelijkheden onder elkaar. Laat
je begeleiden en bijstaan door professionele partners om samen je
online business tot een succes uit te bouwen.
Wens je ook online aan de slag te gaan? Een degelijke webpartner is een noodzaak. Contacteer gerust 2TREES voor meer informatie over starten en uitbouwen van een eigen webshop.
Een succesvolle website of webshop krijg je niet automatisch met
een druk op een knop. Er bestaan een aantal nuttige regels waar je mee
rekening moet houden. Zo zal het resultaat van je site zeker
verbeteren. Hier vind je een overzicht van deze gouden regels.
1. Leid je bezoekers direct naar de juiste pagina.
Mensen
gaan in op een aanbieding of klikken op een advertentie omdat het
product of dienst hen interesseert. Door de reclame direct op de juiste
productpagina te laten toekomen, blijven je de bezoekers langer op je site. Ze vinden nl. direct de informatie die hen interesseert. Het wegklikpercentage kan zo tot 20 percent verminderen.
2. Maak je homepagina aantrekkelijk.
Een
homepagina is de gids van je website. Bezoekers zien op een homepagina
graag wat er op de site allemaal te vinden is. Welke producten of
diensten je aanbiedt. Maar ook welke voordelen of acties er lopen, tot
welke soorten klanten je zich richt, welke specialiteiten je levert,
enz. Zorg in elk geval voor rechtstreekse en directe toegang tot je key-messages van op je home.
3. Zorg voor een overzichtelijke navigatie.
Eenmaal
bezoekers overtuigd zijn van je website willen ze graag verder. Niet
alles is terug te vinden op de homepagina. Help de mensen de producten
of diensten te vinden die hen interesseren door een logische indeling, een doordachte opbouw van categorieën. Ook een klantvriendelijke navigatie en een handig zoekvenster brengen je bezoekers met een paar klikken terecht.
4. Toon de gevraagde informatie met een zoekfunctie.
Heb
je bepaalde artikels of een toffe actie. Doe dan zeker niet
geheimzinnig over de plaats waar je ze vindt op je site. Gebruik een searchbox
om direct de gevraagde informatie te tonen, of om de artikels die men
zoekt te tonen. Met een gebruiksvriendelijke zoekfunctie kan het
wegklikpercentage met 20 % verminderen en het aantal bezoekers tot 7 % stijgen.
5. Groepeer artikels of producten logisch en duidelijk in categorieën.
Mensen
gebruiken websites om aanbiedingen en producten met elkaar te
vergelijken. Maak het hen daarom gemakkelijk. Maak logische groepen van
je producten of diensten en zet duidelijk de voordelen of
karakteristieke eigenschappen onder elkaar. Zo kunnen kopers gemakkelijker vergelijken en beslissen. Verkopen kunnen zo tot 6 procent stijgen.
6. Zet alle relevante koopinformatie netjes samen.
Zijn je bezoekers bijna overtuigd om je product aan te kopen, dan willen zij zeker zijn dat ze een goede beslissing
nemen. Zorg dat ze alle normale inlichtingen snel kunnen vinden.
Hoeveel de aankoop precies zal kosten, maar ook hoe en wanneer er
geleverd kan worden, de juiste foto, het oordeel van andere klanten,
enz. Hiermee kunnen de aankopen tot 5 procent verhogen.
7. Vraag maar een registratie indien het werkelijk nodig is.
Maak
het je (toekomstige) klanten zo gemakkelijk mogelijk. Leg geen drempels
waar het niet nodig is. Eerst zorg je dat de mensen je totaal aanbod
kunnen ontdekken, zien, keuren, enz. En pas nadat ze gekocht
hebben, vraag je de laatste formaliteiten te vervullen. Hun
persoonsgegevens b.v. En wie klant is, daarvan blijf je de gegevens
kennen. Je verkopen kunnen hiermee tot 23 procent stijgen.
8. Zorg dat de mensen je snel en gemakkelijk kunnen contacteren.
Nagenoeg
iedereen vindt administratie eerder karwei dan hobby. Val je kopers dus
niet meer lastig dan nodig. Klanten begrijpen heus wel dat je informatie nodig hebt, maar vraag het ze klantvriendelijk.
Aan een postnummer hangt een gemeentenaam vast. En een prefix voor de
telefoon. Vraag enkel de noodzakelijke, relevante info en de verkopen
kunnen hiermee tot 40 procent stijgen.
9. Geef de mensen zekerheid en bevestiging.
Ziezo, je klant nam een beslissing en plaatste een order. En dan? Verzeker hem
van het precieze aantal, totaalprijs, levertermijn zodat hij weet hoe
de verdere afhandeling verloopt. Informeer hem vlot over de stand van
zaken en zorg dat hij je kan bereiken voor vragen. Met een duidelijke
afwikkelingsprocedure dalen annulaties tot 1,8 procent.
10. Help klanten met bijhorende producten.
Proficiat, je klant bestelde definitief een artikel. Dan kan het leuk zijn om te weten welke producten hier bij passen.
Of waarvoor klanten die dit artikel reeds aankochten ook nog interesse
hadden. Geef volop suggesties. Toon de verrassendste combinaties, toffe
ideeën, nieuwste stukken. En laat je klant met een simpele knop zijn
aankopen aanvullen. Hierdoor kan je omzet tot 36 procent stijgen.
Besluit.
Een
website of webshop heeft steeds tot doel om meer zaken te doen. Dat kan
door meer mensen aan te trekken of door je klanten meer te laten
aankopen. Bovenstaande praktijktips hebben zich reeds bewezen en maken
beslissen eenvoudiger en klantvriendelijker zodat je site gewoon beter
gaat werken.
Wil je professioneel advies om de werking van je website of webshop te verbeteren, aarzel dan niet om ons even te contacteren.
Samen met jou overlopen we de huidige werking, de mogelijkheden en de
kansen op verbetering. Advies is geheel vrijblijvend en wil je de
uitvoering aan ons toevertrouwen, dan krijg je vooraf een duidelijke
prijs. Je kunt maar zeker zijn!