2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
24-11-2010
Voordelen van een CMS berichtenvenster.
Voor een website of webshop is het
belangrijkste dat ze goed, en bij voorkeur door de juiste mensen,
gevonden worden op het internet. Er bestaan een aantal hulpmiddelen om
de werking van een site te verbeteren. In dit artikel leest u over de
Voordelen van een CMS berichtenvenster.
Wat is een CMS berichtenvenster? Een
berichtenvenster is een plaats op website of webshop waar er
boodschappen, berichten of reclametekst wordt geplaatst. Dat kan al of
niet vergezeld gaan van afbeeldingen, foto's of tekeningen. Meestal
worden de berichten op de home of landingspagina geplaatst. Daar ziet
elke bezoeker de boodschappen. Als het er veel zijn, krijgen ze vaak een
plaats op een speciale pagina.
Kan de eigenaar van een site zelf de berichten wijzigen,
nieuwe teksten plaatsen of verwijderen, dan spreekt men van een CMS
berichtenvenster. Is dat niet het geval, dan worden aanpassingen
uitgevoerd door de website verantwoordelijke. Soms kunnen bezoekers
reageren op een bericht door een eigen commentaar toe te voegen. Dan
spreekt men ook wel over een blogfunctie of een forum. Welke zijn nu de
Voordelen van een CMS berichtenvenster.
Voordelen van een CMS berichtenvenster. CMS
is een technische term en staat voor Content Managment System. Deze
term duidt de mogelijkheid aan voor een gebruiker om zelf op een
gebruiksvriendelijke manier (een deel van) de inhoud van een website of
webshop, zonder dat men over de kennis van softwareprogramma's moet
beschikken. Dat biedt belangrijke Voordelen van een CMS
berichtenvenster.
Een CMS berichtenvenster is heel gebruiksvriendelijk en
gemakkelijk om mee te werken. Berichten worden geplaatst via een aparte
login en verlopen ofwel menugestuurd, ofwel via opmaakbalken zoals men
ze kent van de office-programma's.
Doordat er met een
berichtenvenster vaak een deel van de inhoud wijzigt, wordt uw website
als een actieve site gezien door zoekmachines. Daardoor komt uw site
gemakkelijker bovenaan de zoekresultaten terecht.
Via de aparte login kunnen meerdere mensen
dit deel van de site aanpassen. Zo komen belangrijke berichten over
klanten, realisaties, promoties, ... snel op de site terecht zodat de
inhoud steeds up-to-date is.
Doordat de inhoud heel snel actueel wordt gehouden, trekt men vaker terugkerende bezoekers
aan. Het laatste nieuws is immers steeds interessant om snel te weten.
Dat is zeker een pluspunt als uw concurrenten iets langzamer werken.
Met een CMS berichtenvenster kan men heel snel inspelen op actuele situaties waardoor het bezoek aan de site gevoelig verhoogt. Een goede tip is om voor de tekst gebruik te maken van de normale zoekwoorden die surfers gebruiken op het internet.
Besluit. De
Voordelen van een CMS berichtenvenster laten iedereen toe om de eigen
website snel en gemakkelijk up-to-date te houden. Dit verbetert de
werking van de site op het internet, zorgt er voor dat uw site hoger in
de zoekresultaten staat en trekt meer en vaker bezoekers aan. Een goed
CMS berichtenvenster kan ook worden ingebouwd in bestaande websites.
Voor meer informatie of een prijsofferte neem vrijblijvend contact met ons op.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:CMS berichtenvenster, goed berichtenvenster, blog op website, forum op website, cms berichten, berichten zelf aanpassen, cms velden, cms website, berichten zelf beheren, voordelen cms
27-10-2010
Wat is de beste reclame voor uw site.
Wie een website of webshop heeft, wil
graag dat goede resultaten oplevert. Promotie is hiervoor essentieel.
Dat doe je best op die plaatsen die het meeste opleveren. Via onderzoek
naar beïnvloeding van mensen leren we Wat is de beste reclame voor uw
site.
Promotie voor een website of webshop is noodzakelijk. Laten
we heel eerlijk zijn. Niets in de wereld gaat vanzelf. En zeker niets
wat goed geld oplevert. Een belangrijk middel om succes te halen uit een
online shop of website is promotie. Dat kan via offline kanalen of online gebeuren. Wat is de beste reclame voor uw site. Soms is een combinatie van beide aangewezen om het beste resultaat te bereiken.
Offline reclame zijn eerder traditionelemiddelen.
Hieronder vallen o.a. folders, flyers, advertenties, demonstraties,
try-outs, enz. Online reclame middelen maken gebruik van het internet
om producten of diensten te promoten. E-nieuwsbrieven vallen hieronder.
Maar ook betalende reclame zoals Google Adwords, Facebook advertenties,
online wedstrijden, avatars voor games, e.a. middelen zijn voorbeelden
van online promotie.
Wat is de beste reclame voor uw site. Onderzoek
op Europees vlak naar de mate waarin verschillende promotiekanalen
mensen beïnvloeden, geeft een beeld van de doeltreffendheid. Belgische
consumenten volgen grosso modo deze resultaten. Als mensen via een
bepaald reclamekanaal meest beïnvloed worden, betekent dit meestal een heel effectief promotiemiddel. Een overzicht van Wat is de beste reclame voor uw site.
26 % van de mensen wordt meest beïnvloed door online aanbevelingen
en door de sociale media. Vandaar het belang van "like"-knoppen,
aanbevelingen van vrienden, online recensies, klantengetuigenissen, ...
20 % laat zich overtuigen via mond aan mond
reclame via familie, vrienden of kennissen. Belangrijke
promotiemiddelen kunnen hier vriendenbons, cadeaubons,
tell-a-friendacties, enz.
13 % gelooft wat de verkopers
of het winkelpersoneel zegt over een product of dienst. Daarom is een
degelijke opleiding van het personeel heel belangrijk. Niet alleen om
alle functies te kennen, maar ook een stukje verkoopkunde is op zijn
plaats.
12 % vertrouwt op de artikels
die ze lezen in kranten, magazines of tijdschriften. Redactionele
artikels zijn hierbij belangrijk, maar ook vergelijkende testen,
productbesprekingen, goede introducties, enz. kunnen de verkoop omhoog
stuwen.
9 % tenslotte laat zich beïnvloeden door wat advertenties
beloven. Ads hebben wel het voordeel dat u volledige controle heeft
over de boodschap (inhoud) als over de plaats en tijd van verschijnen.
Qua informatie kan dit tellen. Qua overtuiging iets minder dus.
Besluit. Heel
doeltreffende reclame werkt nooit enkel op 1 kanaal. Het moet een
uitgekiende mix zijn van de verschillende middelen. Het ene
promotiemiddel zal uw boodschap structureel versterken en uitdragen.
Daarom wordt een goede reclamestrategie steeds over langere tijd
uitgewerkt. Ze houdt rekening met de levensduur van een product en met
eventuele seizoensinvloeden. Daarom moet men zich steeds afvragen Wat is
de beste reclame voor uw site.
Online promotie moet naadloos
aansluiten op uw gewone reclame. Voor het uitwerken van een doeltreffend
e-promotieplan rekent u best op een gespecialiseerde partner. Neem
vrijblijvend contact met 2TREES op.
Hoe een goed analyseprogramma gebruiken voor websites.
Een goede website is tegenwoordig
onmisbaar voor een succesvolle zaak. Ze promoot uw bedrijf op het
internet en zorgt ervoor dat u klanten aantrekt. Een goede website kan u
ook veel bruikbare informatie geven. Maar daarom moet u wel weten Hoe
een goed analyseprogramma gebruiken voor websites.
Wat is een goed analyseprogramma voor websites. Een
goede website werkt voortdurend op het internet. Ze wordt vertoond in
zoekresultaten. Surfers klikken het aan en bezoeken (delen van) uw
website. Een website beweegt voortdurend. Een goed analyseprogramma
houdt alles bij wat er met uw website gebeurt en zet alles netjes in statistieken.
Een goed analyseprogramma vertelt u meer over het surfgedrag van de
bezoekers op uw site én over de prestaties van uw website ten opzichte
van andere sites in uw branche.
Er bestaan gratis analyseprogramma's en betalende. Dat is eigenlijk geen criterium. Het enige wat telt is de kwaliteit van de informatie die u bekomt. 2TREES gebruikt meestal Statcounter of Google Analytics.
Beide zijn gratis, werken onafhankelijk en leveren een schat aan
bruikbare informatie over de werking van uw site. Statcounter geeft de
resultaten quasi in real time weer en is iets eenvoudiger in gebruik dan Google Analytics. Deze laatste geeft dan weer meer informatie over uw branchegemiddelden en kan beter conversies meten.
Hoe een goed analyseprogramma gebruiken voor websites. Een
statistiekprogramma houdt de prestaties van uw website of webshop
nauwkeurig bij. Bij goed gebruik krijgt u hier informatie om uw site en
uw reclame te verbeteren. Over een langere periode gezien kan u er trends
uit afleiden. Het is aangewezen om minimum twee maal per jaar deze
statistiekgegevens te interpreteren en uw website hieraan aan te passen.
Nu praktisch, Hoe een goed analyseprogramma gebruiken voor websites.
Bekijk de lijst met meest gebruikte zoekwoorden
om bij uw site te komen. De top 5 van deze lijst moét zeker gebruikt
worden voor de optimalisatie (SEO) van uw website. Kijk ook even na of
er trefwoorden in staan waar u niet aan gedacht heeft. Wat doen? Verwerk
de 5 populairste zoekwoorden in de introtekst (leadtekst) van uw
website en laat de SEO (optimalisatie) aan voor een verbeterde werking
op het internet. Gebruik deze 5 top trefwoorden ook voor offline
reclameteksten, advertenties, ...
Controleer pagina's die nooit bekeken worden. Ofwel duidt dit op fouten in de programmatie van uw site ofwel staat hier verouderde of niet interessante inhoud. Wat doen? Kijk
de interne links na op uw site of ze nog werken. Pas de inhoud van de
pagina's aan zodat ze interessanter zijn voor bezoekers. Haal verouderde
of on-interessante informatie van uw website af.
Bekijk het percentage directe bezoekers t.o.v. de organische
bezoekers. Directe bezoekers zijn mensen die uw URL kennen en uw naam
rechtstreeks intypen in hun browser. Organische bezoekers vonden uw site
als resultaat van een zoekopdracht in een zoekmachine zoals Google,
Bing, Yahoo, enz. Stelt u vast dat u hoofdzakelijk directe bezoekers
heeft, dan is er een technisch probleem met uw website. Wat
doen? Laat uw site door een professional doorlichten om de fouten in de
programmatie op te lossen. Verbeter de SEO (optimalisatie) en meld uw
site aan bij portaalsites.
Uw website levert helemaal geen conversies
op. Conversies zijn acties die via uw website komen. Dat kunnen
bestellingen zijn, maar ook aanvragen voor documentatie, reservaties,
resultaten van polls, enz. U bepaalt zelf wat uw site moet opleveren. Wat
doen? Maak duidelijke rubrieken van uw aanbod en herwerk de inhoud om
conversies op te leveren. Bouw een aantal doeltreffende CTA (call to
action) stimuli in op uw site.
Controleer de prestaties van uw website t.o.v. uw branchegemiddelde. Liggen uw resultaten onder dit gemiddelde dan kunt u volgende acties uitvoeren. Wat
doen? Probeer te ontdekken wat de oorzaak is van dit minder presteren.
Bekijk ook de websites van uw voornaamste concurrenten. Pas uw website
aan zodat de aandacht trekkers van uw branche aan bod komen. Vergeet ook
uw SEO niet bij te werken.
Besluit. Het
internet en uw website zijn voortdurend in beweging. Maar na verloop
van tijd komen andere trends op of wijzigt het surfpatroon van de
mensen. Daarom is het noodzakelijk om regelmatig de prestaties van uw
website te analyseren en uw site aan te passen. En is het nodig om weten
Hoe een goed analyseprogramma gebruiken voor websites.
Het aantal online shops stijgt sterk de
laatste tijd. Meer en meer mensen kopen goederen en diensten via het
internet. Tijd dus om te zorgen dat ook online betalingen veilig blijven
gebeuren. Daarom geven we in dit artikel een aantal tips voor
Doeltreffende bescherming tegen online fraude.
Wat is online fraude? Men spreekt over online fraude als er via het internet
wordt geprobeerd om op slinkse wijze inlichtingen, goederen of diensten
te bekomen. Steeds vaker gebeurt internet fraude via de online betalingen.
Daarom is het belangrijk om een aantal richtlijnen na te leven om het
gevaar op betaalfraude te verminderen. Met volgende tips bekomt u een
Doeltreffende bescherming tegen online fraude.
Doeltreffende bescherming tegen online fraude. Bijna
iedereen is zich bewust van de kwetsbare positie aan een betaalautomaat
op het moment dat men de pincode moet intypen. Iedereen kan spontaan
wel een drietal veiligheidstips geven. En toch is het verbazend hoe nonchalant
de mensen omspringen met online betalingen. En precies dat is nu ook
het cruciale voor een Doeltreffende bescherming tegen online fraude.
Beveilig uw online betalingen met een lang paswoord,
liefst nog met een volledige veiligheidszin. Vrij goede paswoorden
bestaan tegenwoordig uit minimum 12 tekens en een combinatie van letters
en cijfers. Steeds meer fraudespecialisten raden voor online betalingen
een echte zin aan.
Schrijf de toegangscode voor online betalingen niet op. Bewaar ze zeker niet nabij de computer maar leer ze uit het hoofd.
Gebruik voor uw online betalingen een speciale, aparte login code.
Meestal gebruiken de mensen maar twee tot drie verschillende
paswoorden voor alles zoals computertoegang, gsm, bankkaart, enz. Creëer
dus een totaal nieuwe veiligheidscode voor uw online betalingen, los
van enig ander paswoord.
Geef nooit informatie over online betalingen aan derden als u hen niet persoonlijk goed kent en vertrouwt. U weet het. Het enige veilig geheim is dat wat niet uitgesproken wordt.
Deel zeker nooit uw inloggegevens
voor uw betalingen met anderen. Zelfs niet eenmalig. Bijna iedereen die
voor iemand anders een beveiligde actie moet doen, schrijft eerst het
paswoord op. Kwestie van zeker te zijn en om nog eens te kunnen
verifiëren. Slechts een minderheid vernietigt dit terug na het gebruik.
En last but not least, doe nooit online betaalverrichtingen als er mensen in uw omgeving
zijn. Doe alleen online betalingen als u rustig en alleen aan uw
computer zit. En sluit uw programma direct terug af als de online
betaling uitgevoerd is.
Wat te doen in geval van online fraude? Het eerste wat u in dit geval doet, is natuurlijk direct uw toegangscode veranderen.
Meld de online fraude ook aan uw bankinstelling en leg klacht neer bij
de Federale computer crime unit van de politie. Dit kan gebeuren via de
website www.ecops.be.
Besluit. Voor
betalingen is altijd voorzichtigheid geboden. En zeker in het geval van
online betalingen waar de meeste mensen een vals, veilig gevoel hebben.
Online aankopen gaan zeker verder sterk stijgen in de toekomst. Daarom
bieden bovenstaande tips een doeltreffende bescherming tegen online
fraude.
Een mini website is een ideaal middel
om uw zaak, producten of diensten bekend te maken. Ze biedt een aantal
unieke troeven. En ze is bijzonder geschikt voor zowel nieuwe starters
als voor gevestigde bedrijven. Slim reclame maken met een mini website.
Hoe doet u dat?
Wat is een mini website? Een mini website is een 1 pagina website waar alle nuttige en relevante informatie op vermeld staat. Ze wordt opgemaakt zoals een volwaardige site. Met een eigen SEO (internet optimalisatie) en een specifiek statistiekprogramma
dus. Hierdoor kan ze later probleemloos worden uitgebreid met meerdere
pagina's. Hierdoor is dit ook een ideale website voor nieuwe starters.
Doordat
alle informatie overzichtelijk op een webpagina geschikt is, leest een
mini website heel snel. Door de specifieke SEO wordt een mini site
bovendien erg goed gevonden via
het internet. Dit biedt heel wat troeven voor gevestigde bedrijven om
een mini website doeltreffend te gebruiken voor e-promotieacties.
Slim reclame maken met een mini website. Een
goede mini website kan uitgroeien tot de sprintkampioen op het
internet. Snel, wendbaar en met een boodschap die gemakkelijk wordt
opgepikt en onthouden. Het waarom en hoe van Slim reclame maken met een
mini website.
Voor een mini website is er een klein budget nodig. Een volwaardige mini site kost amper 250 euro en werkt perfect als een volwaardige website.
Door de eigen SEO
(internet optimalisatie) wordt de mini website op het internet vertoond
voor de specifieke zoekwoorden die verband houden met de actie, dienst
of zaak. Dat zien zoekmachines (zoals Google) graag want dit verhoogt de kwaliteit van de website.
Wie een mini website aanwendt als e-reclame voor een product of dienst, kan een link uitwisselen
met de eigen corporate website. Bezoekers kunnen dus via de mini
website doorklikken naar de hoofdsite, of van uw website doorlinken naar
de e-actie.
Doordat alle belangrijke informatie aantrekkelijk en overzichtelijk op een webpagina geschikt wordt, leest uw boodschap heel gemakkelijk. Door de visuele opmaak zorgen we dat de mensen uw reclame beter onthouden.
Een mini website is ideaal als landingspagina voor Google reclame. Doordat er enkel info over uw actie vertoond wordt, kan de Google adwords reclame van heel hoge kwaliteit
worden ontworpen. Dit beloont Google met een lage kost per klik en een
toppositie in vertoningen. Zo verdient u de productiekost voor een mini
website meestal snel terug.
Een mini website is ook ideaal als aanvulling voor traditionele reclame.
Doordat aan elke mini site een uitgebreid analyseprogramma wordt
gekoppeld, krijgt u een duidelijk overzicht in het bezoekersgedrag.
Meten is immers weten. Op basis van deze informatie kan uw reclame beter
en doeltreffender gemaakt worden.
Besluit. Een
mini site is een minder gekend maar heel effectief middel voor Slim
reclame maken met een mini website. U haalt heel wat meer resultaat uit
dergelijke e-promotie. En na afloop van de actie kan u de mini website
(tijdelijk) de-activeren of gebruiken als tweede toegang voor de
corportate website. En ook dat kan een verstandige beslissing zijn. Meer informatie over mogelijkheden en gebruik, neem gerust met ons contact op.
Internetverkoop is tegenwoordig erg
populair in België. Mensen verkopen artikels via veilingsites. En veel
bedrijven, winkels en thuiswerkers starten met een online shop. Toch let
je best op een aantal zaken als u met een webshop start. Met volgende
Tips om veilig te verkopen via het internet helpen u goed op weg.
Belangrijk voordat een online verkoop gebeurt. Verkopen
via het internet komen vrij gemakkelijk tot stand. Het enige contact
met een online klant gebeurt via de online shop. Dat is vrij anoniem.
Problemen achteraf worden best vermeden door vooraf heel correcte en
duidelijke informatie op de webshop te zetten. Volgende Tips om veilig
te verkopen via het internet helpen u daarbij.
De mensen kopen uw artikels of diensten aan via het internet. Zorg daarom voor duidelijke en complete beschrijvingen
van uw producten zodat ze een helder beeld krijgen van de
mogelijkheden, de voordelen en ook evt. nadelen. Plaats klare foto's
voor een product. Neem de nodige tijd om een goede beschrijving op te
maken. Vergeet ook niet te vermelden als er risicogroepen zijn, b.v.
mogelijke allergische reacties, niet geschikt voor kinderen, minimum
afmetingen doorgangen, niet in direct zonlicht plaatsen, ... Zo vermijdt
u de meeste discussies achteraf.
Het is heel belangrijk op vertrouwenswaardig
over te komen als online handelaar. Dat kunt u doen door positieve
reacties te vragen van klanten en deze op uw webshop te plaatsen. Of een
waardering bij uw artikels te laten noteren door uw klanten. Ook de
vermelding van een kwaliteitslabel als online handelaar of het gebruik
van een veilig betaalplatform (b.v. Ogone) helpen dit vertrouwen te
vestigen. Malafide online verkopers worden immers uitgesloten van deze
erkenningen.
Zet duidelijk uw leverings- en betaalvoorwaarden
op uw site. Maak niet alleen dat ze aanwezig zijn, maar zorg ook dat
een online koper ze moet aanklikken en bevestigen dat ze gelezen zijn.
Vermeld ook goed wat er moet gebeuren indien de levering niet toekomt of
beschadigd toekomt. Wat moet de online koper dan doen en hoe gebeurt de
afhandeling van een klacht. Ook dat weet een webshopper erg graag
vooraf.
Zorg tenslotte dat u over alle gegevens
beschikt over uw online koper. Vraag bij de bestelling om de volledige
naam en het adres maar ook om een geldig telefoonnummer, e-mailadres en
evt. BTW nummer. Niet alleen kunt u zo gemakkelijker met uw online koper
in contact komen. Via een vaste telefoonnummer of een BTW nummer kunt u
ook snel een aantal zaken controleren over uw online klant.
Belangrijk nadat een online verkoop gebeurd is? Als
een product via het internet verkocht is, gebeuren een aantal
administratieve zaken op uw webshop. B.v. voorraad verminderen,
bestelbevestigingen, klaarmaken voor levering, enz. Belangrijk om weten
is dat een online koper graag heel snel het aangekochte artikel wil
ontvangen (liefst gisteren). Toch let u als online handelaar best op
volgende Tips om veilig te verkopen via het internet voor de levering.
Als online handelaar is het belangrijk dat u zeker bent van uw geld als u levert. Verzend daarom enkel goederen nadat de betaling op uw bankrekening
staat. U biedt de klant meer zekerheid van levering door betaling met
Visa, mastercard, American Express e.a. kredietkaarten toe te laten.
Deze betalingen gebeuren via een erkende betaalprovider (b.v. Ogone) en
gebeuren in een veilige betaalomgeving. Enkel bonafide online handelaars
kunnen hiervan gebruik maken.
Indien u dure, exclusieve of
unieke producten via het internet verkoopt kan een online koper extra
zekerheid wensen. Daarvoor kunt u een escrow service
inschakelen. Dat is een derde partij die als onafhankelijke,
betrouwbare derde partij tussenkomt bij de betaling. Let wel: indien een
online koper een bepaalde escrow service niet kent, kan de
betrouwbaarheid worden gecontroleerd via het internet d.m.v. een
zoekopdracht [ naam van de escrow service + fraud(e) ].
Wijk nooit af van uw normale betaal- en uitleveringsprocedure.
Ga zeker niet in op voorstellen van online kopers om via anonieme
kanalen te betalen Western Union, BidPay, MoneyGram, e.a. te betalen.
Ook cheques (evt. van ongekende, buitenlandse banken en dito rekeningen)
bieden niet echt zekerheid. Ze kunnen vals of ongedekt zijn.
Nog
een heikel punt is het moment dat de verkochte goederen bij u de deur
uit zijn. Dan zijn ze immers nog niet bij uw online klant en kan er van
alles gebeuren. Wie zeker wil zijn dat online verkochte producten ook
toekomen, doet voor de verzending beroep op een gekend koerierbedrijf
zoals DHL, FedEx, UPS, e.a. Deze firma's bieden een tracking systeem
aan zodat u online kunt volgen waar uw product zich bevindt. Wie via de
post verstuurt, kan dit aangetekend doen. Zo ontvangt u een vezendbewijs. En voor belangrijke zaken neemt u best een goede verzekering om de risico's bij verzending te dekken.
Altijd belangrijk voor online verkoop. In
het echte leven heeft u bedrijven, winkels en handelaars die direct
vertrouwen uitstralen. Dat is een goede basis voor succes. Ook voor
verkoop via het internet is vertrouwen heel belangrijk. Daarom gelden
ook volgende algemene Tips om veilig te verkopen via het internet.
zorg
dat u als online handelaar betrouwbaar overkomt via het internet. Dat
kan door een e-commerce label aan te vragen (zie hoger). Maar ook het
vermelden van uw bedrijfsgegevens, contactgegevens, een goede foto,
beschrijving over uzelf, ... versterken uw betrouwbaarheid. Zo "bewijst"
u dat u werkelijk bestaat.
Online kopers hebben meestal enige
ervaring met online aankopen. Daarom verwachten ze bepaalde zaken op een
webshop terug te vinden. Het is daarom belangrijk om uw webshop volgens
een geëigend concept te laten opmaken. Een ervaren webdesigner weet nl.
wat online kopers verwachten om terug te vinden en ook de plaats waar
informatie moet staan.
Maak in elk geval dat uw online shop aan
de wettelijke verplichtingen voldoet. Voor online verkoop gelden nl.
wettelijke voorwaarden, zowel voor termijnen, verzakingsrecht, betaling,
... als voor wettelijke vermeldingen die moeten aanwezig zijn. Met een
goede webbouwer neemt u hier geen risico.
Een betrouwbare indruk
wordt later nog bevestigd door alert en snel te reageren op vragen,
verzoeken, klachten, opmerkingen die via uw webshop binnen komen. Mails
worden best binnen de 24 u. beantwoord. Indien er nuttige suggesties en
verbeteringen worden gemeld door online klanten, laat dan uw webshop
aanpassen en vermeld dat een tijdje op uw online shop.
Besluit. Verkopen
via het internet biedt tegenwoordig heel veel troeven en voordelen. Om
succesvol te verkopen houdt u best rekening met bovenstaande Tips om
veilig te verkopen via het internet. Bovendien doet u best beroep op een
betrouwbare webpartner om uw online shop te ontwikkelen volgens de
regels van de kunst. Wenst u meer informatie of wilt u een eigen online shop starten, neem gerust contact met ons op.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:betrouwbare webshop, succes webshop verhogen, succesvol verkopen internet, tips online verkoop, tips veilig verkopen, veilig aankopen internet, veilig aankopen op internet, veilig kopen op internet
15-09-2010
Vijf eenvoudige tips voor een betere website.
Conversies zijn tegenwoordig de nieuwe
toverwoorden. Conversies voor websites. Conversies voor webshops.
Natuurlijk is het belangrijk dat een website of webshop veel opbrengt.
In dit artikel krijgt u een beter inzicht hoe u dit kunt bereiken door
Vijf eenvoudige tips voor een betere website.
Wat betekenen conversies voor een site? Eigenlijk is het vrij simpel. Een conversie is een bepaalde actie
die via de website of webshop gestuurd wordt. Dat kan b.v. een aankoop
van een product zijn, een folder aanvragen, een reservatie boeken, enz.
Met een conversie zorgt men dat een site resultaat oplevert. Hoe meer
conversies er gebeuren, hoe meer een site opbrengt. Er zijn een aantal
nuttige tips die de conversies van uw site kunnen verhogen. Daarom de
volgende Vijf eenvoudige tips voor een betere website helpen u op weg.
De home- of landingspagina
voor een website of webshop is heel belangrijk. Hier komen bezoekers
nl. bij u binnen. De inhoud van deze pagina is meestal bepalend voor
conversies of wegklikken. M.a.w. de startpagina van uw site maakt dat
mensen verder doorklikken of wegklikken. Google meet b.v. het weigeringspercentage van een pagina. Dat is het tegengestelde van conversies, nl. hoe lager dit percentage, hoe minder mensen er wegklikken.
Vijf eenvoudige tips voor een betere website. Webpagina's die veel conversies opleveren voldoen aan drie criteria: ze spreken de bezoekers aan, ze bieden de juiste antwoorden op hun vragen en ze nodigen actief uit
om iets te doen. Op deze manier trekken ze de aandacht van de
bezoekers, ze zorgen dat men terugvindt wat men zoekt en ze zorgen voor
acties. Hoe doet men dit?
Plaats de juiste teksten op uw website. Het is verbazend hoe vaak hier tegen gezondigd wordt. Conversies lokkende teksten voldoen aan drie criteria.
Vooreerst noemen ze duidelijk problemen of situaties. Dit zorgt voor
herkenning bij bezoekers. Ze sommen de oorzaken ervan op en vertellen in
een ruk hoe het anders zou kunnen. Hiermee verwerft uw site een
expertise en ter zelfde tijd leidt u de bezoekers naar de oplossingen
die u aanbiedt. Tenslotte nodigt u de bezoekers uit om een oplossing te
kiezen door op een drukveld of button te klikken. Hiermee start de
conversie.
Gebruik verstaanbare taal voor
de gemiddelde bezoeker. Zorg dat de mensen begrijpen waar het over gaat
en wat uw producten of diensten voor hen kan doen. Zorg daarom dat uw
teksten in de spreektaal staan zoals ze courant gebezigd wordt. Zorg vooral ook dat er geen misverstanden of interpretaties mogelijk zijn.
Zorg dat de lay-out van uw website internetvriendelijk
is. Gebruik dus duidelijke titels, ondertitels en tekstvelden. Speel
met grootte, afbeeldingen en witruimte. Een ideale homepagina heeft
maximaal een 150-tal woorden die in 2 of 3 alinea's geschikt zijn. Hou
voor ogen dat internetpagina's eerder "gescand" worden in plaats van gelezen.
Inhoud is belangrijk
voor een website. Zorg voor voldoende woorden, want hierop reageren de
zoekmachines om uw site te tonen boven deze van een concurrent. Maar
schenk heel veel aandacht aan een goede, duidelijke structuur.
Orden de inhoud zodanig dat uw site aangenaam leest en vlot navigeert.
Zo houdt u uw bezoekers langer geïnteresseerd en leidt u ze beter naar
resultaat.
Zet tenslotte concreet uw voordelen en troeven
in de verf en werk naar het resultaat toe. Opsommingen zijn mooi en
nuttig om weten. Maar waar het op aankomt is dat men uw bedrijf verkiest
boven een concurrent en wel nu direct. Dat kan enkel als u meer
voordelen biedt dan de alternatieven. Vermeld daarom duidelijk de unieke voordelen
van uw producten of diensten. En vraag uw bezoekers om nu te klikken
voor een bestelling of om hier een aanvraag in te vullen voor meer
informatie, enz.
Besluit. Het
succes van een website of webshop hangt zowel af van de inhoud (content
is king) als van een internetvriendelijke opbouw van een site. Voor de
inhoud moet u meestal zelf instaan. Niemand kent immers beter uw zaak en
uw producten dan uzelf. En voor een goede opbouw doet u best beroep op
een professionele webdesigner. Klik hier om met ons contact op te nemen
voor een nieuwe website of webshop of om uw bestaande site op te
frissen of te moderniseren volgens de internetvriendelijke principes.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:website conversies, tips voor conversies, veel conversies, conversies verhogen, conversies verbeteren, meer conversies, meer laten klikken, conversies webshop, website prestaties verbeteren
08-09-2010
Hoe een Google reclame campagne te optimaliseren?
Google Adwords is een slim systeem van
internet reclame. Het werkt als een veiling. De online reclamecampagnes
met de beste kwaliteit kosten minst en worden hoogst vertoond. Om de
prestaties op peil te houden moet een Google campagne minimum elke 6
maand worden geoptimaliseerd. Hoe een Google reclame campagne te
optimaliseren?
Wat is belangrijk voor een goede Google reclamecampagne? Google
reclameacties werken eigenlijk vrij logisch. Het is de bedoeling om
mensen die via het internet zoeken naar producten of diensten zo accuraat mogelijk de gewenste info te geven. Daarom is de kwaliteit
van een Google campagne uiterst belangrijk. Google beloont immers de
relevantste advertenties met een hogere positie in de zoekresultaten en
met een lagere kostprijs per vertoning. Zo staat uw advertentie bovenaan
aan de laagste kostprijs.
De vraag is natuurlijk: Hoe een Google
reclame campagne te optimaliseren? Om dat te bereiken moet u vooreerst
rekening houden met een goede structuur
van uw Google campagnes. Verder is het noodzakelijk om de zoekwoorden
die aan een campagne gekoppeld worden uiterst zorgvuldig samen te
stellen. De advertentieteksten zelf worden best volgens een wervend
patroon geschreven. En tenslotte moeten nieuwe campagnes een tijd worden
opgevolgd om tot de ideale mix van advertentieteksten / zoekwoorden te
komen. Met uitproberen, testen en meten kan een goede Google campagne
uitgroeien tot een supercampagne. Maar dit vergt tijd en nauwgezet werk.
Waarom een Google reclamecampagne optimaliseren? Google reclamecampagnes reageren op zoekopdrachten
van de mensen. Wie in het zoekvenster een (paar) zoektermen intypt,
krijgt een lijst met websites die mogelijks informatie geven over het
gevraagde. Aan de zijkant en bovenaan deze resultaten komen de
"gesponsorde links". Dat zijn de Google advertenties die eveneens
verband houden met de ingetypte zoektermen.
Nu, over een langere
periode gezien, wijzigen de populaire zoektermen voor artikels of
diensten beetje bij beetje. Dat kan gebeuren onder invloed van trends of
door de actualiteit van het moment. Dus zoekwoorden die vorig jaar een
superhoog resultaat opleverden, maken veel kans om vandaag lager te
scoren. Dan zullen er andere woorden zijn die momenteel populairder
zijn.
Algemeen is men het er over eens dat het nodig is om minimum elke 6 maand
een Google reclamecampagne te optimaliseren. Op deze manier kunnen de
zoekwoordenlijsten en advertentieteksten worden bijgewerkt zodat de
Google Adwords campagnes van hoge kwaliteit blijven.
Hoe gebeurt de optimalisatie van een Google reclame? Ervaring
leert dat het beste resultaat wordt bekomen indien men elke 6 maand een
optimalisatie uitvoert van een Google campagne. Dit gebeurt aan de hand
van de prestaties in het voorbije half jaar. M.a.w. men neemt steeds de
effectieve resultaten als basis om de bestaande online reclamecampagnes te verfijnen en te verbeteren. Een SEO van een Google Adwords bestaat uit:
Verwijderen van
zoekwoorden van weinig waarde omdat deze het rendement van een online
campagne naar beneden halen. Advertentiecampagnes van lage kwaliteit
leiden tot hogere kosten om ze te vertonen.
Nakijken wat de best presterende
zoekwoorden zijn en dan nieuwe alternatieve zoektermen toevoegen.
Hierdoor maakt uw online reclamecampagne kans om nog meer vertoond te
worden.
Zorgvuldig de teksten en zoekwoorden nakijken en bepaalde zoektermen uitsluiten.
Hiervoor vermijdt u vertoning van uw online advertenties voor zaken die
u toch niet aanbiedt. Op deze manier verhoogt weerom de kwaliteit van
uw internetcampagnes.
Vervolgens kijken we om uw zoekwoorden verder te verfijnen. We zoeken de beste combinaties en kijken om specifieke zoektermen bij te zoeken.
Tenslotte bekijken we de advertentieteksten
zelf aan de hand van de Google advertentie richtlijnen. Waar nodig
herwerken we de Google reclames zodat ze actiever, wervender en
effectiever worden. Op deze manier verhoogt de relevantie van uw online
advertenties gevoelig waardoor het rendement van uw campagnes verhoogt.
Besluit. Internet
reclame behoort tot de meest doeltreffende en goedkoopste reclame die
er momenteel bestaat. Het is wel noodzakelijk om elke online
reclamecampagne zo relevant mogelijk
te maken zodat de kwaliteit zo hoog mogelijk is. Dat vergt een tijd van
nauwgezette inspanningen, proberen en verbeteren. Eenmaal dit gelukt
is, kan men best elke 6 maand de campagnes nakijken op de prestaties op
peil te houden of te verbeteren.
Deze richtlijnen gelden niet alleen voor nieuwe Google Adwords reclame. Ook (oudere) bestaande reclamecampagnes
kunnen sterk in resultaat verbeteren door ze doeltreffend te
optimaliseren en er de Google kwaliteitsrichtlijnen op toe te passen. Contacteer ons gerust voor meer informatie of een offerte.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:google reclame optimaliseren, google adwords opmaken, internetreclame opmaken, google campagnes opmaken, google reclame verbeteren, bestaande google reclame verbeteren, google campagnes schrijven, tips voor google adwords, tips voor google reclame, goede
26-08-2010
Trend: Belgen kopen steeds meer via het internet.
Het is een duidelijke trend: Belgen
kopen steeds meer via het internet. Dagelijks starten nieuwe webshops op
terwijl ook de online omzet van bestaande internetwinkels sterk stijgt.
Niet verwonderlijk dat Belgen het meest online te beïnvloeden zijn.
Informatie over de online aankopen in België. De
Belgische consument shopt steeds vaker op het internet. Voornamelijk
vrouwen dan. Dit komt doordat vrouwen vaakst nog het gezinsbudget en de
gezinsaankopen behartigen. Maar doordat zij ook gaan werken tijdens de
dag is het ideaal om de gewone aankopen via het internet te regelen.
Online winkelen is dus een heel handige en snelle manier om de
boodschappen te doen.
De best verkopendeproducten
blijven nog steeds reizen, boeken, CD's en DVD's. Sterke stijgers zijn
tegenwoordig kleding (+ 33,30 %), kledingaccessoires (+31,10 %) en
decoratieartikels (+ 35,60 %). Dit komt doordat de mode- en
decoratieartikels via het internet aan heel scherpe prijzen kunnen
worden verkocht. En zeker voor merkartikelen is de kwaliteit en de
grootte gekend bij de meeste online consumenten. De laatste tijd zien we
dat steeds meer bioscoop-, entertainment- en treintickets online worden
aangekocht. Daardoor daalt het gemiddelde bedrag per aankoop wel iets.
Online shops: booming business. Zijn er steeds meer consumenten die online aankopen doen aan de ene kant, dan zien we anderzijds ook dat er dagelijks nieuwe webshops bij komen. Gemiddeld 5 per dag. Momenteel zijn er ruim boven de 5.000 internetwinkels actief. Dit is een verdubbeling
ten opzicht van vorig jaar. Vaak gaat het hier over totaal nieuwe
online ondernemers, alhoewel ook vrij veel bestaande zaken met online
verkoop beginnen.
De online omzet steeg het afgelopen jaar in België met zo'n kleine +20 %
tot 1,6 miljard euro. Er werden 1/3 meer online transacties
geregistreerd dan een jaar geleden. Maar doordat nu ook steeds vaker
kleinere zaken (tickets e.d.m.) via het internet worden aangekocht is
het gemiddelde aankoopbedrag gedaald tot zo'n 90-95 euro per verrichting.
Besluit. Meer
en meer Belgen gaan nu wekelijks het internet op om online producten of
diensten aan te kopen. Vrouwen zeker, maar ook de gemiddelde consument
ziet dat men online producten aan heel interessante prijzen kan
aankopen. De crisis heeft deze trend zeker versterkt. Daarom investeren
zowel traditionele als nieuwe ondernemingen massaal in het online
verkopen van hun producten.
Vorige weken bespraken we een aantal tips die de prestaties van
websites sterk kunnen verbeteren. Webshops hebben een speciaal doel, nl.
verkopen. Hiervoor bestaan eveneens een paar trucs die de resultaten
positief beïnvloeden. Een overzicht.
Wat is belangrijk voor een online shop?
Een online shop of internetwinkel heeft maar 1 hoofdreden en dat is verkopen.
Het voordeel is dat de markt gigantisch groot is. Er zijn heel veel
mensen met het internet verbonden. Aan de andere kant zijn er weinig
beperkingen zijn. Online kopers zijn niet gebonden aan afstanden,
openinguren, parkeerproblemen, enz. In feite zijn er maar 3 grote problemen:
de taal, vertrouwen door de klant en gevonden worden op het internet.
Dit laatste probleem kunnen we grotendeels oplossen door een webshop
professioneel te maken en met de volgende tips.
Praktijktips om een webshop te verbeteren.
We
gaan ervan uit dat u een professionele, goede webshop heeft gebouwd.
Alles wat nodig is, staat er op en alles functioneert perfect. Toch zijn
er in de praktijk grote verschillen merkbaar tussen online shops
onderling. Sommige trekken spontaan veel meer klanten aan en verkopen gemakkelijker dan
andere. Vaak ligt dit niet aan het online programma zelf, maar is de
inhoud verantwoordelijk. Volgende tips zorgen dat de prestatie van uw
webshop verbetert en dat u meer verkopen (conversies) bekomt:
Een duidelijke omschrijving
van uw artikels zorgt er voor dat zoekmachines uw webshop sneller en
hoger vertonen. Een goede omschrijving stelt u zorgvuldig samen.
Gebruik zoveel mogelijk woorden die mensen intypen in een zoekmachine
om uw product of dienst te vinden. Leg een positieve toon in uw
beschrijving. En geef de mensen informatie waar ze iets aan hebben. En
vooral, gebruik niet meer woorden dan nodig zijn. Korte teksten zijn
ook hier te verkiezen.
Gebruik sprekende foto's
voor uw producten. Goede foto's laten haarfijn zien hoe uw product er
uitziet. Vermijd foto's van verpakkingen. Kies eerder om de inhoud te
tonen. Zo zien klanten hoe uw artikel er uitziet én wat er allemaal in
de verpakking zit (product zelf, instructieboek, garantiebon,
hulpstukken, ;..). Met commerciële foto's werkt u een beetje een ander
nadeel van het internet weg: klanten kunnen een product niet zien,
voelen, testen, ... Een goede foto wekt vertrouwen bij de online koper.
Neem evt. een professonele fotograaf onder de arm.
Zet meerdere foto's
per artikel online. Zo kunt u het product uit verschillende hoeken
tonen, of het tegen een gekend product afzetten. Dit maakt het mogelijk
om kopers een beter beeld te geven over de grootte, gewicht, stijl,
aard, ... van uw artikels. Een goed gemiddelde is drie foto's per
artikel, maar meer mag natuurlijk altijd. Hou wel de kosten voor ogen:
veel foto's kosten tijd om ze goed te fotograferen, tijd om ze online
te zetten (incl. bijschriften) en vaak zit u snel aan het plafond van
uw hostingruimte.
Zoek bijpassende (gerelateerde) artikels
en vermeld ze bij het hoofdproduct. Dat gaat voor extra accessoires
voor een artikel, onderhoudsproducten, serviceplannen, enz. Voor de
meeste producten of diensten is dit mogelijk. Stel ze aan aan de kopers
om ze samen met het hoofdproduct te bestellen. Dit is een nuttige
service aan uw klanten. Bovendien gaat hierdoor uw omzet flink omhoog.
Laat toe dat uw klanten recensies, reacties, aanbevelingen,
... schrijven bij de producten op uw webshop. Positieve reacties van
andere mensen zijn een heel sterke motivator voor nieuwe klanten.
Bovendien worden ze gewoon geloofd en trekken ze aarzelende kopers over
de streep. Ervaring leert dat reacties die online geplaatst worden
meestal positief zijn. Verplicht wel om b.v. de naam en de woonplaats
van de recensent te vermelden.
Zet een aantal sociale knoppen
bij elk artikel. B.v. De vind ik leuk knop om uw product op
facebook te vermelden, mogelijkheid om dit artikel aan vrienden door dt
mailen (= aanbevelen), ... zijn commercieel heel nuttig. Ze zorgen er
voor dat uw webshop op diverse plaatsen vermeld staat.
Bekijk tenslotte zorgvuldig de procedures en de beschrijvingen
van uw online shop. Heel vaak gaat het daar immers mis. Maak dat uw
werkwijze haarfijn en heel duidelijk uitgelegd staat. Vermeld wat er
moet gebeuren om te bestellen. Hoe klanten een reactie of klacht kunnen
doorgeven. Wanneer en hoe er betaald kan worden. Welke garantie er
gegeven wordt. Ook uw algemene voorwaarden en bedrijfsgegevens zijn heel
belangrijk. Zorg dat ze gestructureerd en in leesbare tekst op uw site
staan. Heel vaak is dat immers een van de voornaamste oorzaken waarom
een webshop niet echt goed draait. Eenmaal klanten beslist hebben om een
online bestelling te plaatsen, verzanden ze nogal vaak in onbegrijpbare
procedures, blokkerende betaalknoppen, programma's die de indruk geven
dat ze blijven hangen, onduidelijke voorwaarden, enz. En dan haken de
meeste mensen af.
Besluit.
Om veel te verkopen via het
internet zijn twee zaken onmisbaar: een goede, professioneel gemaakte
webshop en duidelijke, klantgerichte inhoud. Voor het eerste doet u best
beroep op een internetpartner die met kennis van zaken werkt. En voor
de inhoud zijn bovenvermelde tips voor een succesvolle webshop
onmisbaar.
Vorige week gaven we een eerste serie
tips om van een mooie website ook een beste te maken. Deze aanpassingen
gingen meer over het bouwen en uitzicht van een goede website. Naast het
technische speelt ook het inhoudelijke aspect een heel grote rol.
Daarover gaan deze tweede serie tips voor een goede website of webshop.
Waarom is de inhoud van een website belangrijk?
Heel
simpel gezegd omdat de inhoud bepaalt of een bezoeker ook klant wordt.
Daarom wordt een goed werkende website getypeerd door korte, bondige
teksten. Ze zijn informatief en zijn zo geschreven dat ze aanzetten tot handelen. Want dat typeert elke doeltreffende website: ze zorgen dat een bezoek aan de site zinvol
is voor zowel de bezoeker als voor de site-eigenaar. M.a.w. een goed
werkende site zorgt steeds dat er na een bezoek iets achter blijft. Een
bestelling, een naam en adres, een aanvraag voor informatie of voor een
folder, enz.
Goede inhoud kunt u testen, verbeteren en optimaal maken. Daarvoor bestaat een (minder gebruikte) gratis tool van Google, de conversion optimiser.
Met de conversion optimiser toetst u twee versies van eenzelfde website
tegen elkaar af. De twee versies verschillen slechts op een aantal
punten. Beiden worden op beurt vertoond aan de bezoekers. Met de
conversion optimiser kunt u nagaan welke versie het meeste resultaat
oplevert. Vervolgens neemt u de beste elementen op in uw definitieve
website, die u weer kunt afzetten tegen een c-versie. En zo verder
totdat het resultaat van uw website optimaal is.
Hoe kan de inhoud van uw site meer resultaat opleveren?
Eerst
en vooral moet u haarfijn weten wat u wilt bereiken met uw website,
m.a.w. wat ze moet opleveren. En vervolgens vertaalt u dat in een taal
die uw klanten aanspreekt. Een
goed middel om te weten of uw teksten bruikbaar zijn, is de "markttest".
Laat uw vrienden, kennissen, familie (zelfs toevallige) vreemden uw
site lezen en vraag wat ze er van vinden. De inhoud van uw site wordt
verbeterd door:
het gebruik van een duidelijke structuur
bij de opmaak van uw pagina's. Gebruik sprekende titels, verhelderende
tussentitels en goede foto's voor meer uitleg. Zorg dat de teksten kort
en duidelijk verstaanbaar zijn. Als u een lepel verkoopt, noem het ding
dan "lepel'. Meer info over het schrijven van goede teksten vindt u in
het artikel "Hoe schrijf je goede teksten voor het internet."
Zorg voor voldoende redenen om in actie
te komen. Laat een proefexemplaar bestellen. Biedt een folder met tips
aan. Of stuur een kortingvoucher te gebruiken op een volgende aankoop.
Inventiviteit is hier troef. Maar zorg dat het altijd de moeite loont om
zich aan te melden.
Verwerk systematisch en op elke pagina links
in de teksten. Ze genereren immers meer kliks (conversies) dan de
traditionele buttons of tabs. Maar zorg wel dat men na het klikken op de
eigen website blijft. Anders bent u de bezoeker gegarandeerd kwijt.
Test systematisch een aantal verschillende versies
(zie hoger). Experimenteer met teksten, woorden of foto's. Verander ook
even de plaats van de foto's en de onderschriften. En gebruik enkel de
elementen die het beste resultaat opleveren.
Complexere zaken kunnen heel duidelijk worden uitgelegd aan de hand van een video of een geanimeerde presentatie.
Dit kan ook worden gebruikt door webshops als "getuigenis" over hoe
gemakkelijk iets geplaatst / onderhouden / gebruikt / ... kan worden. Of
hoe groot iets is in een interieur b.v. En tegenwoordig kan iedereen
wel een leuke, bruikbare video of animatie samen steken. Hiervoor terug:
try and error is een heel goede methode.
Gebruik zoveel mogelijk kanalen,
en liefst alles wat tot uw beschikking staat. Dus niet alleen offline
stuff, maar zorg voor een link tussen website en uw facebook pagina, een
blog, You-tube, Google buzz, twitter, e.a. Zorg wel dat u steeds blijft
voor ogen houden waarvoor u een bepaald kanaal gebruikt. En gebruik de specifieke troeven van dit kanaal in uw voordeel. Door slim te linken profiteert elk deeltje van de gebruikers die met u in contact komen.
Besluit.
In
de moderne audiovisuele wereld is een website of webshop geen
alleenstaand ding meer. Net zoals een krant een eigen rol speelt, naast
de online versies (voor snel nieuws / overzichten), twitter of sms
berichten (direct nieuws), radio en televisie. Ook een moderne website
of webshop moet op elk moment en overal de mensen kunnen aanspreken.
Want zeker in de toekomst zal ze niet alleen worden bezocht via een
computerscherm, maar ook onderweg via pda of smartphone. Bepaalde inhoud
zal worden gedeeld op andere sites en sociale pagina's en zo steeds
nieuwe bezoekers aantrekken ... op voorwaarde dat de inhoud interessant
genoeg is.
Een mooie website is daarom nog geen
goede website. Het resultaat of de opbrengst bepalen in welke mate een
website of webshop goed werkt. Een aantal ingrepen kunnen de werking wel
gevoelig verbeteren. Deze week belichten we de eerder technisch,
structurele zaken. Volgende week geven we tips om de inhoud te
verbeteren.
Wat is een goede website of webshop?
Een goede site is deze die perfect levert waarvoor ze bedoeld is.
En dat kan voor iedereen verschillend zijn. Daarom begint een
professionele webdesigner eerst met te vragen wat u van uw website
verwacht, hoe u er mee wilt werken en wat ze moet opleveren. Dat laatste
is wel cruciaal. Een website of webshop moet steeds opbrengen, anders
is ze nutteloos.
Vaak stellen we echter vast dat klanten eigenlijk geen duidelijk doel
bepaald hebben voor hun website. Dat doet u dan best wel eerst even.
Het doel kan divers zijn. Meer aanvragen bekomen bijvoorbeeld, maar ook
meer inschrijvingen op uw nieuwsbrief, meer fans op uw facebook pagina,
meer deelnemers aan uw evenementen, meer downloads van folders, ... zijn
duidelijke doelstellingen. Dan is het de taak van uw webdesigner om uw
website zo te ontwerpen dat uw site dit resultaat oplevert.
Hoe kan een bestaande website of webshop verbeterd worden?
Eerst
en vooral zijn dit slechts ingrepen. Is een website of webshop echt
niet goed gemaakt, dan is het verstandig om ze gelijk opnieuw te laten
maken. Meestal is dit ook financieel het goedkoopst. Maar als uw site in
se wel goed gebouwd is (technisch en qua inhoud), dan kunnen de
volgende structurele ingrepen de werking van uw website of webshop sterk verbeteren:
Laat uw bezoekers toekomen op een speciale landingspagina,
van waar ze verder doorklikken naar de inhoud uw website. Een goede
landingpagina leunt qua opmaak, teksten en foto's nauw aan bij de
redenen en de voordelen die klanten van u krijgen. Het bevestigt uw
bezoekers dat uw zaak een goede keuze is en dat u levert wat ze zoeken.
Met een goede landingspagina zijn de mensen vaak al half overtuigd.
Zorg dat elk product, dienst of activiteit op uw website een aparte pagina
heeft die direct via de hoofdnavigatie te bereiken is. Elke pagina kan
verder nog apart geoptimaliseerd worden voor het internet zodat uw
aanbod snel en gemakkelijk gevonden wordt door geïnteresseerden.
Wat vaak ontbreekt maar heel belangrijk is. Zorg dat er overal waar dit nuttig kan zijn een "call to action" wordt ingebouwd. Dit kan d.m.v. een knop, b.v. bestel hier, of door middel van een link die de bezoeker verder leidt tot actie.
Zorg dat uw algemene gegevens
op elke pagina zichtbaar zijn. Dit wekt enerzijds vertrouwen, maar het
maakt het uw bezoekers ook gemakkelijk om u op te bellen of een bericht
te sturen als ze dit willen. Maak ook dat uw e-mailadres met een link is
voorzien.
Een simpele, doch heel effectieve tip is uw logo aanklikbaar
maken zodat een surfer direct teruggeleid wordt naar de homepagina van
uw site. Onbewust gebruiken de meeste mensen immers deze weg i.p.v. de
home-knop.
Een laatste tip is om regelmatig de analyse
te bekijken van het bezoekgedrag op uw website of webshop. Daartoe
wordt een uitgebreid, onafhankelijk analyseprogramma gekoppeld aan uw
site. Wij gebruiken meestal Google Analytics of Statcounter. Dit zijn heel gebruiksvriendelijke tools die een duidelijk inzicht geven in het gedrag van de bezoekers op uw site.
Besluit.
Een
goede website of webshop moet het resultaat opleveren dat u er van
verwacht. Wie een technisch goede website bezit, kan de prestaties
verbeteren door een aantal eenvoudige structurele aanpassingen. Wilt u
weten hoe de prestaties van uw website of webshop kunnen verbeteren,
neem dan vrijblijvend contact op met ons.
Met 500 miljoen leden is facebook een
grote en belangrijke speler op het internet. In België alleen al zijn
meer dan 3.500.000 mensen lid van deze sociale netwerksite. Voor
bedrijven biedt dit platform ondertussen zoveel potentieel dat men er
moeilijk van kan wegblijven. Daarom is het meer dan ooit nodig om hier
heel bewust mee om te gaan. Hoe doe je dit best?
Facebook: reus met twee gezichten. Inderdaad, facebook is een medium van dubbel gebruik. Aan de ene kant is het immens populair geworden door het privé gebruik
er van. Mensen die in contact komen met vrienden en daar informatie,
foto's, gedachten, video's, enz. mee delen. Facebook is dus een heel
leuke en toffe virtuele wereld waar iedereen veel plezier aan beleeft.
Vroeger waren het voornamelijk jonge mensen (studenten, teenagers, jonge
twintigers) die er hun leven en ervaringen deelden. Tegenwoordig is
facebook, netlog, hyves, e.a. sociale netwerksites ook een prima middel
voor ouders, grootouders of familieleden om de band met hun familie
levendig te houden.
Door dit populair gebruik kende facebook een
enorme groei. Ter vergelijking, in april 2009 telde facebook een 200
miljoen gebruikers wereldwijd. In juli 2010 was dit reeds tot
500.000.000 actieve leden gestegen. De kans dat een groot deel van uw klanten
regelmatig gebruik maken van facebook is dus meer dan reëel geworden.
Ter zelfde tijd is het nu een prima middel geworden voor bedrijven,
winkels en zelfstandige ondernemers om met hun klanten (en potentiële)
klanten te communiceren, hun aanbod te promoten, dingen te laten kennen,
enz.
Het gevaar van facebook voor professionele toepassingen. Precies
deze dualiteit (privé gebruik versus professioneel gebruik) houdt een
groot gevaar in voor bedrijven die facebook willen gebruiken voor
zakelijke toepassingen. Zullen de medewerkers die op hun werk toegang
krijgen tot een sociale netwerksite dit niet hoofdzakelijk gebruiken
voor privé zaken? Zal dit niet ten koste van de productiviteit van het
bedrijf of winkel gaan? En hoe hou je dit alles in de hand en zorg je er
voor dat je er commercieel winst uit haalt? Daarom is het belangrijk om
het gebruik van facebook of netlog voor je bedrijf goed doordacht en
gepland aan te pakken. Volg daarom de volgende tips:
1. Begin eerst met zelf facebook of netlog te gebruiken. Je kunt moeilijk een oordeel vormen om iets te gebruiken als je het niet zelf kent. Zorg dus eerst dat je zelf vertrouwd
wordt met dit medium. Maak zelf een eigen profiel aan voor jezelf.
Bekijk de verschillende mogelijkheden, zoek vrienden op en maak zelf
vrienden. Ontdek wat anderen met facebook doen. Probeer de diverse
functies uit en lees er over met de helpfunctie.
Zoek op internet informatie
op over sociale netwerksites. Spreek over facebook of netlog met je
vrienden, je zoon of dochter. Vraag hen hoe zij er gebruik van maken en
wat zij er van verwachten en wensen. Koop eens een boek hier over en
lees artikels in de kranten. Documenteer u, leer en bekijk zo op afstand
welke kansen facebook uw bedrijf kan bieden. Maar kijk ook uit welke
gevaren dit voor u kan inhouden.
2. Scheid duidelijk de privé toepassing van het professioneel gebruik. Eenmaal
je wilt beginnen facebook of netlog te gebruiken voor je zaak moet je
wel duidelijk beide zaken gescheiden houden. Klanten en prospecten
hebben er geen boodschap aan dat je een tuinfeest geeft naar aanleiding
van de promotie van zoon of dochter. 't Kan wel best leuk zijn om te
weten, maar commercieel koop je daar niet voor. Denk dus goed na wat je zichtbaar laat voor iedereen en wat je afschermt voor de wereld.
3. Stel een duidelijk gebruikersplan op voor de sociale netwerksite. Vooraf bepaal je concreet welke soort informatie
je bedrijf via facebook of netlog zal verspreiden, hoe je je klanten
zal werven, welk doel je nastreeft met het sociaal netwerk, wanneer en
wie er gebruik maakt binnen je organisatie. Doe dit rustig en neem je
tijd hiervoor. Voor een realistisch gebruikersplan is het een goed idee
om assistentie van een professionele partner
te zoeken. En betrek ook je voornaamste medewerkers bij de
voorbereiding. Maar vooral, schrijf dit duidelijk en gestructureerd uit
in een eigen gebruikershandboek. Dan kun je hier later steeds naar teruggrijpen.
4. Communiceer je strategie duidelijk naar medewerkers én klanten bij de start. En
plots is het daar dan? Niet echt. Eenmaal een professioneel profiel is
aangemaakt en de krijtlijnen getrokken zijn, zorg je er bij voorkeur
voor dat je medewerkers goed op
de hoogte zijn. Niet alleen van het bestaan van je "fanpagina", maar ook
waarvoor ze moet dienen, wat je wenst te bereiken via facebook of
netlog, wanneer en welke informatie er wordt geplaatst en ook wie
verantwoordelijk wordt hiervoor. Het kan best om verschillende zaken uit
te splitsen onder diverse medewerk(st)ers. Kijk een beetje naar de
persoonlijke interesses en kwalificaties hiervoor.
Meld het zeker ook van bij de start aan je klanten.
Zo weten ze perfect dat ze je nu via deze moderne manier kunnen
bereiken. Bovendien werf je zo direct een goed aantal fans om mee te
starten. Laat hen duidelijk weten wat ze mogen verwachten van je
facebook of netlog. Welke voordelen ze krijgen als ze "vriend worden"
van jouw bedrijf. En nodig hen uit om mee te werken aan je
bedrijfspagina door te reageren op berichten, foto's te plaatsen,
ervaringen te delen, vrienden aan te bevelen, enz.
5. Benut liefst alle mogelijkheden van het sociale netwerk. Beperk
je niet tot simpelweg wat berichtjes of foto's plaatsen. Reageer zelf
op berichten van je klanten / vrienden, "tag" mensen / producten op
foto's, zorg voor sprekende, commerciële beschrijvingen bij foto's, werk
met evenementen, leg links, vergeet verjaardagen niet, maak leuke
fotoboeken, zet eens een bedrijfsfilmpje online, enz., enz. De
mogelijkheden zijn groot. Maar doe het steeds goed gepland
en aan de hand van een duidelijk communicatie- of marketingplan. Zo
vermijd je fouten of erger en maak je dat het wiel blijft draaien.
Besluit. Facebook,
netlog en andere sociale netwerksites betekenen tegenwoordig een extra
kanaal dat kan worden aangewend om met klanten en potentiële klanten in
contact te komen. Hou dit steeds goed voor ogen. Zorg dus dat je
bedrijfsprofiel een eigen plaats
krijgt in je bedrijfsvoering, naast gewone promotie via folders,
advertenties, blog, website, e.d.m. Werk steeds gepland en
gestructureerd en aarzel niet om een professionele partner aan te
spreken bij de voorbereiding of zelfs nog achteraf.
Sociale netwerksites zoals facebook,
netlog, hyves, e.a. en microblogsites zoals twitter, Google buzz worden
door honderden miljoenen mensen dagelijks gebruikt. Daardoor is het voor
bedrijven, KMO's, zelfstandigen en zelfs vrije beroepen interessant om
er gebruik van te maken. Hoe gebeurt dit nu best en wat zijn de trends
voor de toekomst?
Facebook overschrijdt dit jaar de 500 miljoenste gebruiker. In België
is Netlog en in Nederland Hyves een heel sterke lokale speler. Steeds
meer mensen gebruiken de mogelijkheden om ervaringen te delen, in
contact te blijven met vrienden, foto's te tonen, enz. En steeds meer
bedrijven, KMO's, zelfstandigen en vrije beroepen gebruiken facebook en
linkedin voor professionele doeleinden. In 2010 worden sociale
netwerksites ongetwijfeld nog populairder, nog mobieler en nog
exclusiever. Dat voorspelt expert David Armano op de site van Harvard
Business. Hij somt 6 grote trends op.
Sociale
media worden minder sociaal Groepen en besloten netwerken
winnen aan populariteit. Niet iedereen wordt nog zomaar aan je netwerk
toegevoegd. Al die overtollige contacten vind je namelijk niet nodig.
Integendeel, wat is er mis met een beetje exclusiviteit? Misschien is
het niet zo sociaal, maar door je contacten zorgvuldig uit te kiezen
haal je wel meer uit je netwerk.
Bedrijven spelen zelf
Facebook Waarom als bedrijf zelf geen sociale netwerksite op
touw zetten? Of een klantendienst via Twitter lanceren? Zo kunnen
bedrijven hun klanten een betere service bieden.
Competitie
wordt aangewakkerd Werkgevers kunnen sociale netwerksites
gebruiken om gezonde competitie onder hun werknemers aan te moedigen.
Via interne netwerken kan de wedijver aangewakkerd worden om
bijvoorbeeld de meeste nieuwe klanten binnen te halen.
Gedragscodes
worden opgelegd Heeft jouw werkgever nog geen gedragscode
over het gebruik van sociale netwerksites, dan komt die er het komende
jaar aan. Jij als werknemer zal je aan regels moeten houden over hoe je
je hoort te gedragen op Facebook en co.
Sociale media
worden mobieler Heel wat bedrijven blokkeren de toegang tot
sociale media. Dat terwijl smartphones vlot over de toonbank gaan.
Werknemers zullen dan ook meer en meer via hun mobieltje naar sociale
netwerksites surfen.
E-mail neemt af Kon je
vroeger via e-mail anderen op de hoogte brengen van interessante
nieuwtjes, dan bieden meer en meer websites de mogelijkheid artikels
via sociale media te delen. Ellenlange maillijsten zullen tot het
verleden beginnen te horen. Geef toe, het is ook makkelijker om via
Facebook een kennissenlijst van iets op de hoogte te brengen.
Besluit. Deze
trends tonen niet alleen aan dat het gebruik van sociale netwerksites
heel doeltreffend kan worden ingepast in de eigen bedrijfsvoering. Door
er goed doordacht mee om te gaan en er dagelijks gebruik van te maken
bereik je duizenden mensen op een actieve manier. De sociale media zijn
daardoor een nieuw marketingkanaal, naast de traditionele vormen van
reclame- en promotievoering.
Juli en augustus zijn de traditionele
vakantiemaanden. Maar het internet is nooit op vakantie. Website en
webshop blijven ook tijdens uw vakantie bezoekers aantrekken. Dat zijn
niet altijd mensen met goede bedoelingen. Daarom hier enkele
preventietips voor uw website of webshop tijdens uw vakantie.
Het internet is altijd een bron van
informatie. Spontaan denkt u dan natuurlijk aan informatie
over uw bedrijf, uw producten of diensten, voorwaarden enz. Dat is
inderdaad meestal de hoofdbedoeling. Teveel eigenaars van een goede
webshop of website vergeten echter dat ook malafide personen voor hen
heel "nuttige" informatie kunnen halen op het internet. Voor inbrekers of dieven b.v. is de
vakantieregeling van een zaak van goudwaarde. Dan is er immers zeker
niemand aanwezig en kan er in alle rust "gewerkt" worden. Daarom is het
belangrijk om voor u op vakantie vertrekt een paar maatregelen te nemen
en afspraken te maken.
Vakantie-
en preventietips voor websites en webshops. Met een minimum
aan moeite bereidt u een zorgeloze vakantie voor en zorgt u dat uw
klanten toch goed bediend blijven. Let er op voordat u de deuren van uw
zaak sluit dat:
Zet geen
vitale informatie over uw sluitingsperiode, waarschuwingen aan
klanten dat u dicht bent, inlichtingen wanneer u terug open bent, enz.
dominant op uw website of webshop. Er zijn andere, veiliger manieren om
uw klanten op te vangen tijdens uw afwezigheid.
Neem vooraf de
gepaste maatregelen voor de behandeling
van uw e-mails, urgentie- of depannageoproepen. Een automatisch
vakantiebericht op inkomende mails is veiliger. Doe het echter enkel
indien u ook thuis blijft of uw zaak regelmatig in het oog laat houden.
Oproepen kunt u ook laten doorsturen. Dat kan naar medewerkers die van
permanentie blijven of naar uzelf op vakantie.
Zorg in elk geval
dat berichten ook tijdens uw vakantie- of sluitingsperiode beantwoord blijven. Klanten hebben
best begrip dat het wat langer kan duren, maar 3 of 4 weken geen nieuws
is commercieel geen optie. Verwittig daarom uw klanten tijdig (minimum 1
maand vooraf) zodat ze zich indien nodig kunnen aanpassen.
Denk
ook even na vooraleer u op facebook, netlog, hyves, twitter e.a.
sociale netwerksites leuke berichten en
foto's plaatst tijdens uw vakantie. Voor mensen met kwade
bedoelingen vormt dit duidelijk het bewijs dat de kust vrij is.
Vakantiefoto's, leuke vakantielinks, ... delen met uw vrienden mag best.
Maar dan enkel nadat u terug thuis bent of indien u een degelijk
veiligheidspreventieplan in werking heeft voor uw zaak.
En
vergeet tenslotte niet om de traditionele
preventietips voor een veilige vakantie nog eens goed te lezen
en toe te passen op uw woning, winkel of bedrijf. De meeste kennen we
immers wel: alles goed afsluiten en geen bruikbaar materiaal laten
slingeren in de omgeving, brievenbus regelmatig laten ledigen, geen
afwezigheidsberichten op de voordeur of toegangspoort, politie
verwittigen en vragen dat zij periodiek langskomen, buren vragen om een
oogje in het zeil te houden, evt. bewoonde indruk blijven wekken
(variabele timers op verlichting, enz.). Meer informatie vindt u op de website
van de Federale Politie (klik hier).
Misschien weet u
het niet maar u kan via het systeem van elektronische aangifte
Police-on-web toegang verkrijgen tot de site www.police-on-web.be
of via de websites van de lokale politiezones www.lokalepolitie.be/uwgemeente.
En hier kan u online uw afwezigheid
melden
Besluit. De vakantieperiode moet
een zorgeloze, aangename tijd zijn voor de werkende mens. Zo kunnen de
batterijen terug opgeladen worden en heeft u even een moment om van het
leven te genieten. Daarom is het belangrijk om uw vakantie tijdig en
goed voor te bereiden zodat onaangename verrassingen zoveel mogelijk
uitgesloten worden.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:preventietips vakantie, veilig op vakantie, preventietips afwezigheid, tips voor afwezigheid, veilig op reis, tips bij afwezigheid
07-07-2010
Wat is een uitgebreide SEO (zoekmachine optimalisatie)?
SEO staat voor search engine
optimalisatie ofwel zoekmachine optimalisatie. Het is het geheel van
technieken waarmee websites en webshops bovenaan in de zoekresultaten
van zoekmachines kunnen terecht komen. Waaruit bestaat een goede en een
uitgebreide SEO?
Waarom
een website optimaliseren? Het is de bedoeling van een goede
website of webshop dat deze gemakkelijk gevonden wordt op het internet.
Om iets te zoeken op het internet gebruiken we hoofdzakelijk een
zoekmachine zoals b.v. Google of Bing. Websites en webshops die van een
goede optimalisatie voorzien zijn, worden gemakkelijker "gelezen" door
de zoekmachines. Daardoor komen ze hoger
terecht in de zoekresultaten en krijgt u automatisch meer
bezoekers op uw website.
Een uitgebreide optimalisatie bestaat
uit een viertal technieken die worden toegepast: het structureel op punt zetten van de website zelf
(technisch + inhoud), het aanmelden bij zoekmachines
en portaalsites, zoeken naar linkpartners
(strategic linkbuilding) en evt. zoekmachinevriendelijk herprogrammeren van delen van de
website.
Alle websites en webshops die door 2TREES worden gebouwd
beschikken over een basis SEO.
Wie dit wilt, kan kiezen voor een uitgebreide zoekmachine optimalisatie
tegen meerprijs.
1. SEO:
technisch op punt zetten van een website of webshop. Dit deel
van de search engine optimalisatie behoort altijd tot de basis SEO bij
2TREES websites en webshops. Technisch
moet een website natuurlijk volledig in
orde zijn. Alle links moeten werken, er mogen geen blokkages of
conflicten tussen pagina's bestaan en de structuur zelf moet logisch in
mekaar zitten. Verder zijn een goede, wervende titel, een commerciële
beschrijving en een oordeelkundig opgebouwde zoekwoordenlijst
noodzakelijk.
Voor een goede SEO is ook de inhoud van een website
heel belangrijk. Zoekmachines reageren immers voornamelijk op de woorden die ze indexeren. Deze bepalen
wanneer uw site wordt weergegeven in de zoekresultaten. Daarom is het
van groot belang dat voor de teksten zelf gebruik wordt gemaakt van
woorden waarmee potentiële klanten zullen zoeken op het internet. Voor
de opbouw wordt ook best rekening gehouden met een goede hiërarchische tekstopbouw. Het
oordeelkundig gebruik van titels en tussentitels maakt aan een
zoekmachine duidelijk wat belangrijk is op uw site en wat bijkomende
informatie is.
2. SEO: aanmelden
bij zoekmachines en portaalsites. Het belang van deze tak van
search engine optimalisatie is gemakkelijk te verstaan. Op hoe meer
plaatsen uw site gekend is, hoe meer
mensen u kunnen bezoeken. Door het aanmelden van een website of
webshop bij zoekmachines versnelt het proces van indexatie van uw inhoud
bij deze zoekrobots. En het is maar van zodra de inhoud van uw site
gekend (geïndexeerd) is dat uw site kan worden weergeven in de
zoekresultaten op het internet.
Portaalsites zijn nog steeds
belangrijk op het internet. Doordat er veel websites en webshops aan
gelinkt zijn, komen ze spontaan hoog in de zoekresultaten te staan.
Bovendien is het voor surfers ook handig om veel informatie over een
bepaald onderwerp samen gebundeld te zien. Daardoor worden ze nog steeds
intensief gebruikt door de mensen. Het is dus goed voor een website en
webshop om op zoveel mogelijk relevante
rubrieken vermeld te staan. Meestal is een vermelding op een
zoekmachine gratis. Soms wordt er geen tegenprestatie gevraagd. Vaak is
het nodig om een link terug te leggen van de site naar de portaalsite
zelf. Dit alles is vrij arbeidsintensief werk.
3. SEO: zoeken naar strategische
linkpartners. Hoe meer links naar een website of webshop
liggen, hoe beter deze scoort bij de zoekmachines. Linken verzamelen is
dus een belangrijk deel van de uitgebreide SEO. Enkel relevante links zijn waardevol voor de
bezoekers. Niemand is immers gebaat met informatie naast de kwestie.
Daarom zijn links tussen websites die tot uw eigen branche behoren
waardevoller dan algemene links. De bezoekers zijn immers zeker
geïnteresseerd in uw aanbod of in de inhoud van uw site. Het zoeken naar
goede linkpartners in uw werksfeer noemt men strategic linkbuilding.
Dan kan in eenzelfde branche zijn of in complementaire takken. Ook hier
is dit een heel arbeidsintensief werk.
4. SEO: zoekmachinevriendelijk herprogrammeren van een website. Soms
stelt men vast dat een website of webshop voor geen meter werkt op het
internet. Zelfs niettegenstaande een paar promotiecampagnes om de
bezoeken aan te zwengelen. Dan kan een structureel probleem de oorzaak
zijn. In dit geval moet er worden overgegaan tot het herprogrammeren van
(een deel van) de website. Door inhoud te verzamelen in databanken (die
gemakkelijk te indexeren en te structureren zijn), door de paginabron
aan te passen of door de structuur van de site te herwerken.
Bepaalde
websiteplatforms (b.v. drupal voor websites of magento voor webshops)
zijn in de grond al beter geschikt voor zoekmachinewerking dan andere.
Soms kan het dus noodzakelijk zijn om een volledig nieuwe site te
ontwikkelen met een beter geschikt platform. Maar dit is iets wat zaak
per zaak moet worden bekeken.
Besluit. Search
Enging Optimalisatie (SEO) of zoekmachine optimalisatie is heel
belangrijk voor de goede werking van een website of webshop. Alle sites
die door 2TREES worden ontwikkeld, krijgen een goede basis SEO mee. Een
uitgebreide zoekmachine optimalisatie kan steeds worden besteld, ook
later nog. En bestaande websites of webshops kunnen met een aantal
technieken zoekmachinevriendelijker worden gemaakt zodat hun prestaties
op het internet verbeteren.
Wenst u meer informatie of een
concrete offerte: neem dan vrijblijvend met ons contact op.
Is het moeilijk om succesvol te werken
met het internet? Eigenlijk niet. Het is in de grond papgemakkelijk
eenmaal men de truc kent. De kernwoorden voor succes op het internet
noemen relevantie en regelmaat. In dit artikel leggen we uit hoe ook uw
website of webshop heel succesvol kan zijn op het internet.
Het internet wekt verwachtingen bij de
surfers. Tegenwoordig zwerft iedereen in meer of minder mate
rond op het internet. Dat is een hele verandering ten opzichte van zo'n 5
jaar terug. Toen werd een computer in eerste instantie gebruikt voor
het werk. En pas mondjesmaat voor privé-zaken. Nu is de scheidingslijn
werk/privé heel diffuus geworden.
Doordat iedereen bijna constant
het internet gebruikt, is ook het gedrag en verwachtingspatroon van de
mensen aangepast. Consumentenonderzoek leert dat surfers op het internet
een aantal waarden verwachten zoals:
accurate en precieze
informatie op zoekenopdrachten.
Toch is dit niet alles. Een
groot aantal sites beantwoorden perfect aan deze verzuchtingen op
technisch vlak. En toch scoren zij in de praktijk minder goed dan andere
sites. Nog sterker, bepaalde sites kunnen er iets amateuristischer
uitzien, en toch heel goede resultaten opleveren. Er moet dus meer aan
de hand zijn.
Relevantie en
regelmaat, de kernwoorden voor succes op het internet. Deze
twee principes zijn werkelijk bepalend indien u uw zaak succesvol wilt
uitbouwen op het internet. Onderzoek leert overduidelijk dat er geen
eenduidig succes mogelijk is zonder dat aan beide zaken wordt voldaan.
En dat vergt van de succesvolle ondernemer een goede, en volgehouden,
discipline. Hoe komt dit nu?
Enkel
relevante informatie levert tevreden klanten op. Google heeft
het internet veranderd. Dat is zeker. Vroeger stelden surfers zich
tevreden met een aantal sites te kunnen bezoeken en daar rustig rond te
kijken of er interessante informatie te vinden was. Google draaide deze
werkwijze om. Door enkel te tonen waar de mensen naar zoeken, is de
surfverwachting zo veranderd dat het direct afgestraft wordt als de
getoonde informatie niet relevant is.
En dat is belangrijk voor
uw eigen werking. Zorg dus dat de informatie op uw website / webshop
zodanig is opgebouwd dat:
zoekmachines perfect uw inhoud
kunnen indexeren en enkel de relevante informatie tonen op
zoekopdrachten;
de inhoud zelf (teksten, foto's) zodanig
voorgesteld wordt zodat de bezoekers klaar en duidelijk een oordeel
kunnen vormen over uw producten en diensten;
de informatie op uw
site logisch en foutloos is ingedeeld. Maak dat ze gemakkelijk gevonden
kan worden en dat ze compleet en à jour is;
Werkt u met
referenties, waardebeoordelingen, complementaire producten, enz. zorg
dan dat ze to-the-point, correct en ernstig zijn;
Kijk minstens
tweemaal per jaar de algemene inhoud van uw site na. Algemene en
wettelijke voorwaarden die wijzigen, personeelswissels, vorige versies
van logo's, ... dat zijn maar een paar voorbeelden van zaken die
gemakkelijk over het hoofd worden gezien bij aanpassingen van de site.
Toch vallen bezoekers op een site hier vaak over.
Relevantie is
eigenlijk uw site zodanig organiseren dat bezoekers enkel datgene ziet
waar ze naar op zoek zijn. Dit principe is primordiaal. Dit komt niet
alleen terug in uw website of -shop, maar ook in nieuwsbrieven, google
reclame, facebook advertenties, enz. Hoe relevanter u werkt op het
internet, hoe beter het resultaat van uw acties zal zijn.
Regelmaat is de motor voor uw succes op het
internet. Dat is een van de basisregels van verkooppromotie.
Dit principe is gekend uit de oertijd van de reclame. Herhaling,
herhaling, ... werkt. Welnu, dit principe geldt evenzeer voor acties met
het internet. One shots kunnen tot succes leiden, maar dan moet je wel
veel geluk hebben.
Door regelmaat in de acties te brengen leidt u
uw klanten naar succes. Daarom is het belangrijk dat u zich zodanig
organiseert dat:
acties gevoerd worden op de momenten dat uw
klanten dit ook verwachten. Koopjes b.v. kan u tussendoor even voeren,
maar het is niet verstandig om in januari en juli er geen te doen. En zo
heeft elke sector wel zijn eigen momenten op een jaar;
u bij
promoties en acties ervoor zorgt dat de klanten de frequentie kennen en
kom deze stipt na. Niets fnuikt meer dan een maandelijkse nieuwsbrief
die onregelmatig tot niet verschijnt;
u consequent blijft. Loopt
een actie af op een bepaalde datum, hou u daar dan aan. Eenmaal uw
klanten weten dat uw verhaal klopt en er niet van wordt afgeweken,
stimuleert dit om snel te reageren;
kijk heel regelmatig
(meerdere malen per dag zelfs) de reacties na via uw website of shop en
reageer alert en snel op klachten, verzuchtingen, vragen, suggesties,
... En gebruik de reacties van uw klanten ook daadwerkelijk om uw
dienstverlening of uw productie te verbeteren.
Regelmaat is dus
de tweede sleutel tot succes. Moeilijk is dit ook niet echt. Het vergt
alleen een heel sterke discipline en een goede planning om dit vol te
houden. Daarom is het onmisbaar om eerst en vooral een degelijk
promotieplan op te maken op jaarbasis. Zo komen alle acties netjes in
kaart. Het biedt de mogelijkheid om voor bepaalde acties andere
verantwoordelijken aan te duiden zodat het werk over een aantal
schouders verdeeld wordt.
Besluit. Relevantie
en regelmaat is de tweeling die instaat voor succes op het internet.
Meer nog dan een technisch perfecte website, superprofessionele foto's
of gelikte teksten zijn deze twee principes verantwoordelijk voor het
welslagen van uw online aanwezigheid.
Niemand kan er nog omheen. Facebook is
een heel belangrijke speler in de wereld. Miljoenen mensen (300 miljoen
volgens de laatste gegevens) hebben er een eigen profiel. Dan is dat
voor het bedrijfsleven ook een belangrijk medium. Maar wat is de huidige
situatie in België? Een overzicht.
Het fenomeen Facebook. Facebook is,
wat men noemt, een sociale netwerksite. Miljoenen mensen over geheel de wereld hebben er een
persoonlijk profiel om zichzelf voor te stellen, om vrienden te zoeken
en om ermee te communiceren. Een beetje een groot dorp, zeg maar.
In
het kielzog van deze massa volgen ook bedrijven. Ook miljoenen bedrijven hebben een eigen
bedrijfspagina op facebook waar zij hun eigen onderneming, hun producten
of diensten voorstellen. En natuurlijk ook communiceren met hun klanten
en andere facebook leden. Een ideaal huwelijk dus.
Belgen behoren tot de topgebruikers van
facebook. In België zijn in totaal zo'n 3.500.000 mensen lid van facebook. Dat
is de helft van de internetgebruikers. Daarvan zijn bijna 60 % jonger
dan 35 jaar. Naar geslacht is de koek vrij gelijk verdeeld. Mannen zowel
als vrouwen zijn even sterk
vertegenwoordigd. Iets meer dan 10 % is vrijgezel. Dat is dus
niet echt een dominante groep facebookgebruikers.
Er zijn drie
soorten facebookgebruikers: - slapende
profielen: mensen die een eigen profiel hebben (laten) aanmaken
maar hier verder niets meer mee doen. Vaak zijn deze profielen ook heel
onvolledig. Deze groep telt eigenlijk niet mee; - de kijkers (watchers): dat zijn mensen
die een min of meer volledig profiel gecreëerd hebben en nu
voornamelijk facebook gebruiken om vrienden te zoeken. Deze groep valt
vooral op doordat zij wel regelmatig
facebook openen en er telkens een tijd op rondsurfen. Maar ze
kijken alleen maar. Ze mengen zich bijna nooit in discussies. Ze
reageren weinig op uitnodigingen, evenementen, commentaarstukjes, ... -
de actieve fbk gebruikers: dat
zijn de mensen die een zo volledig mogelijk profiel ingesteld hebben en
er intensief gebruik van maken. Ze worden lid van verschillende groepen
en maken zich fan van bedrijfspagina's. Ze communiceren dagelijks met vrienden, reageren op posts van
andere mensen, geven hun mening weer, enz. Ze reageren vaak ook op
groepsuitnodigingen, nemen deel aan facebook evenementen en gebruiken
vaak de meer geavanceerde facebook tools voor hun account.
Facebook gebruikersgedrag in België. Een
actieve facebookgebruiker in België surft gemiddeld 3 tot 5 keer per dag naar Facebook.
Vaak is dit de eerste handeling dat hij/zij 's morgens doet. Verder
wordt er op de middag en 's avonds gekeken naar wat de vrienden aan het
doen zijn. Een gemiddelde facebooker heeft zo'n 150 vrienden.
Het Facebook gebruik in Europa. Met
meer dan 50 % behoort België tot de topgebruikers van Facebook in
Europa. Net na Groot-Brittanië (62 %), maar voor Frankrijk (46 %),
Nederland (19 %) en Duitsland (18 %).
Het is ook belangrijk om
vast te stellen dat facebook steeds meer een deel wordt van de marketing-mix van een bedrijf. Het is
een marketinginstrument geworden. Veel (moderne) bedrijven gebruiken het
als een volwaardig promotie- en reclamekanaal, naast de traditionele
offline acties. Facebook wordt gebruikt om op een snelle manier te communiceren met
klanten en prospecten. Precieze cijfers voor de bedrijvenpenetratie op
facebook ontbreken op dit moment. Een aantal persoonlijke profielen
worden immers ook gebruikt voor bedrijfsdoeleinden.
Besluit. Facebook is een heel
belangrijk, modern kanaal om met mensen (klanten) in contact te komen.
Het gaat heel snel en direct, zelfs over de landsgrenzen en continenten
heen. Bovendien communiceert u rechtstreeks met de mensen persoonlijk.
Dat is een unieke, kansrijke en dankbare marketingsituatie. Facebook
voor bedrijven biedt heel specifieke troeven inzake promotie en
klantenbinding. Meer
informatiewww.2trees.be.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:facebook, facebook in belgie, facebook in europa, informatie over facebook, facebookgebruik in belgie, facebookleden in belgie, facebook statistieken, facebook gebruikers belgie, facebook voor bedrijven, fanpagina's, facebook bedrijfspagina's
16-06-2010
E-commerce om goede doelen te steunen.
Het internet en e-commerce zijn heel
dominant aanwezig in de maatschappij. Hoe meer mensen er gebruik van
maken, hoe interessanter ze zijn voor de non-profitsector. Een nieuwe
manier om goeddoelenacties te steunen verloopt via e-commerce en
internet modellen.
Hoe
meer mensen, hoe meer kansen. Tegenwoordig neemt het internet
een heel dominante plaats in de maatschappij in. In het kielzog volgt
e-commerce. We stellen vast dat de consumenten steeds vaker en sneller
overgaan tot online aankopen. Sociale netwerksites zoals Facebook,
Netlog, Hyves, e.a. bewijzen dat het internet een groot dorp aan het
worden is. Dat is een ideale
voedingsbodem om betrokkenheid en engagement te vragen bij een
grote groep mensen.
En ook de maatschappij neigt weer meer naar
dit soort betrokkenheid. Het staat chique, hip en trendy om sympathie te
tonen voor non-profitorganisaties of andere drukkingsgroepen.
Greenpeace, Het Rode Kruis, Artsen zonder Grenzen, e.v.a. hebben nu
reeds een aantal kanalen ontwikkeld om fondsen
te werven via het internet. Vandaag laten we u kennis maken met
een drietal heel specifieke -maar heel goed werkende- online modellen.
1. Goede doelen steunen via online aankopen. Het
systeem is vrij eenvoudig. Als handelaar verkoopt u producten of
diensten via het internet. Stel dat u zicht als persoon of als bedrijf
wilt inzetten voor een of ander doel, dan kunt u een percentage van de online omzet
doorstorten aan de gekozen projecten. Zo steunt u én uw online klanten
(een aantal) goede doelen.
Zorg dat deze boodschap duidelijk
aanwezig is op uw webshop. Zet een reclamebanner dominant op uw
landingspagina. Beschrijf uw fundraising met een speciale "Steun aan..."
pagina. En biedt openheid aan informatie over het reeds gedoneerde
bedrag, de verwezenlijkingen tot nu toe, enz. Zet ook regelmatig nieuwe
foto's over de gesteunde projecten op uw webshop.
Praktisch kunt u
werken met een procent op de omzet
te storten. Indien u een vaste afspraak heeft met erkende organisaties
krijgt u fiscale attesten voor uw boekhouding indien u meer dan 30 euro
per jaar doneert. Ofwel kunt u werken met een "doneer nu" knopsoftware downloaden
om een bepaald bedrag per aankoop te laten doorstorten naar een goed
doel. Er zijn diverse formules mogelijk.
2. Fundraising via een Projectportal. Het
grote probleem bij goed bedoelde, kleinschalige privé projecten is versnippering. Dat leidt tot onduidelijkheid en onzekerheid over de
verworven fondsen. En dat is nu precies waar een consument heel
argwanend tegenover staat. De meeste mensen willen zich wel inzetten
voor een goed doel maar men wil vermijden dat er geld onderweg "blijft
kleven". Dat wordt opgelost via een projectportal.
Een
projectportaalsite is een speciale website die permanent uitleg geeft over het project. Men stelt het er
op voor, legt uit waar er nood aan is, waar men aan werkt, enz. Ook wat
werd gerealiseerd kunnen bezoekers er zien. Maar ook hoeveel steun
reeds werd ontvangen, met welke organisaties er afspraken gemaakt zijn,
hoe men kan steunen, enz. Op deze manier kunnen tussenpersonen helemaal
worden uitgeschakeld. De donaties komen rechtstreeks
bij het project terecht, dat ze direct kan aanwenden.
Het grote
voordeel is dat het project zelf
afspraken kan maken met fondsenwervers. Zo is de consument er
zeker van dat het geschonken geld effectief ter plaatse aankomt en wordt
gebruikt voor het project. Voorbeeld: www.kiva.org.
3. Het voordeel van microblogbetalingen. Verenigingen
en non-profitorganisaties werden lang geconfronteerd met het gegeven
dat doneren vrij omslachtig was.
Dat was een erge rem voor een groot aantal consumenten. Overschrijven
vergt best wel tijd en moeite en betalen met een kredietkaart was enkel
voor grotere bedragen. Hierdoor misten ze een belangrijk budget aan
spontane kleine bedragen.
Dit wordt nu opgelost door nieuwe
betalingsvormen zoals micro payments.
In Nederland kan men via Hyves (sociale netwerksite) nu reeds krediet opladen en heel eenvoudig
overschrijven. En in ons land komen in razend tempo mogelijkheden om via
de GSM kleine betalingen te
doen. Dit is nu reeds gemeengoed om parkeertijd te betalen of om een
vervoerticket van De Lijn aan te kopen. Maar straks zal dit voor om het
even wat heel eenvoudig en direct kunnen gebeuren. En dit opent weerom
een hele waaier aan mogelijkheden voor goededoelenorganisaties om
spontane donaties te werven.
Besluit. Dank
zij het internet worden de mensen steeds beter geïnformeerd en voelen
ze meer betrokkenheid voor de wereld. Goede doelen, sociale projecten,
hulp of steun voor maatschappelijke projecten kunnen budgetten werven
via e-commerce. Dit is een moderne manier om mee te helpen aan een
betere wereld. Maar waak vooral dat alle informatie eerlijk en open kan
worden geconsulteerd. waarbij uw online klanten een bedrag
kunnen storten via een beveiligde betaalomgeving. Ofwel laat u uw online
klanten wat
SMS en smartphone promotie voor bedrijven. (deel 3)
Sedert internet en websites is de
promotievoering veel persoonlijker geworden. Het gebruik van smartphones
en multitasking verhevigt het gebruik van 1 op 1 reclame. Dat leidde
tot een heel nieuwe tak van e-promotie: de SMS en smartphone reclame.
Wat zijn de mogelijkheden en de voordelen?
De 1 op 1 reclame spreekt de consument
persoonlijk aan. Een van de ingrijpendste veranderingen sinds
het gebruik van het internet en websites is het verzamelen van persoonlijke gegevens zoals
e-mailadressen en gsm nummers. Door deze informatie te gebruiken voor
het promoten van producten of diensten kon een bedrijf zich nu
plotseling rechtstreeks richten
tot een persoon zelf. En u bent er zeker van dat de geadresseerde zelf
uw bericht leest. Dat was niet het geval met een postzending, die
toekomt in de brievenbus van de familie. Raad dan maar eens wie de post
opent!
Een tweede voordeel van deze 1 op 1 reclame is de snelheid waarmee de reclame toekomt
en de lage kostprijs per
contact. Met een druk op de knop (nou ja!) gaat uw bericht rond en een
zucht later is het ontvangen. Zeker met de komst van de Blackberry's,
iPhones en andere smartphones is deze communicatie nog versneld. De
mobiele telefoon (sms'jes) of de smartphone (multitasking) in de hand
vervangen meer en meer de sigaret in het straatbeeld. De moderne
consument is hierdoor altijd en overal
bereikbaar. Dat biedt unieke voordelen voor e-promotie.
1. De sms-promotiecampagne: act now! Het
verschil tussen een e-mail- en een sms-campagne is voornamelijk het tijdstip waarop uw bericht gelezen
wordt. Het grootste deel van de mails komen worden tegenwoordig nog
steeds gelezen op een computer. Dat kan een laptop of netbook zijn, maar
net evengoed nog een vaste PC. In elk geval gebeurt dit meestal niet
direct. Een sms-promotie komt toe op de mobiele telefoon en de
geadresseerde wordt direct verwittigd.
Bijna iedereen leest het bericht ook ogenblikkelijk.
Een
sms-campagne kan o.a. heel doeltreffend zijn om:
events aan te kondigen: b.v. bezoek nu
onze opendeurdagen, dit weekend garageverkoop te ...
koopjes of acties te promoten: b.v.
enkel op maandag extra korting op "merk" producten, nu tss 17-18 u happy
hour, ..
reclame voor last-minutes
of laatste producten: b.v. "merk" jeans maat 32 - nog 2 stuks à
-30 %, busreis naar Zwarte Woud - nog 4 pl. à -15 % - vertrek 13/08.
speciale troeven te herinneren: b.v.
opgelet! om 17 u. signeert "voetballer x" aan de puma stand of vanaf 14
u. komt de Sint langs...
2.
Wedstrijden of televoting via sms. Sedert een paar jaar is het
gemeengoed geworden. De mening van de consument (of hun stem) wordt
massaal gevraagd voor radio en TV wedstrijden, verkiezingen, acties, ...
Het is een roep geworden: sms "OK promotie" naar 6xxx" en geef uw
mening. Sympathiek om doen? Beslist, maar er is ook geld mee te verdienen. Dat kunt u dus
ook perfect inschakelen voor uw eigen promotie.
Stel dat u een
nieuw merk wilt lanceren. Dan zorgt u dat de producten een maand vooraf
op uw website te vinden zijn. U kunt de mensen hun mening vragen door
hen te laten stemmen op een of meerdere artikels. Dit kan perfect via
sms. En elke 50e krijgt gratis een product, of extra korting, of ... U
kunt deze online actie ook verruimen door folders, flyers of
advertenties in te schakelen. Belangrijk is dat de mensen tot uw website
of uw producten worden aangetrokken en dat u per sms'je nog geld
verdient ook (zie verder).
3.
Permanente SMS catalogus of aanbod promoten. Nog een manier om
met de gsm klanten aan te trekken bestaat uit het adverteren van uw catalogus via de mobiele telefoon.
Stel u baat een reisbureau uit
en organiseert een aantal reizen per seizoen. Het is perfect mogelijk om
uw aanbod te laten opvragen via sms, zelfs voor een bepaalde periode.
Op het moment dat uw klant denkt aan zijn vakantie, volstaat het om een
sms te sturen naar een bepaald nummer en het gewenste aanbod wordt
doorgestuurd naar de gsm.
Deze soort sms promotie is ook heel
doeltreffend voor organisatoren
(data optredens, locaties rommelmarkten,
ruilbeurzen, clubbijeenkomsten, toernooien ...), tweedehandswinkels,
antiekzaken, speciale boekenwinkels, immobiliën
(beschikbare panden per gemeente of regio), enz. De toepassingen zijn
legio. Bovendien krijgt uw klant de informatie die hij zoekt op het
moment dat hij ze wil.
4.
Gebruik van een eigen smartphone-app. Wie een groot
klantenpotentieel heeft en een interessant product kan een eigen applicatie laten ontwikkelen om
zijn producten of diensten te promoten via mobiel device. Een app is
een toepassing dat speciaal ontwikkeld wordt voor de iPhone of
smartphone. Sommige zijn gratis, andere zijn te betalen via de online
shop van de leverancier. Let wel: bijna altijd is er een commissie te betalen aan de
aanbieder. B.v. voor Apple bedraagt de commissie standaard 30 procent. Wat kost een sms-campagne aan structurele
kosten? Naast de kostprijs voor het ontwerpen en professioneel
uitvoeren (indien u een gespecialiseerde partner inschakelt) zijn er
steeds een aantal kosten waar u, als commercieel bedrijf, niet onder uit
kunt. Er bestaan twee soorten verkorte nummers om sms'en te laten
toekomen: 4xxx en 6xxx nummers.
De 6xxx zijn voor commercieel gebruik.
U betaalt meestal tussen de 25-30 procent commissie aan tussenpersonen,
naast de BTW en evt. taksen of rechten aan de overheden. Grosso modo
kan dit oplopen tot zo'n 50 procent van het ontvangen budget.
De
4xxx daarentegen zijn bedoeld voor non-profitacties.
Het integraal bedrag aan donaties of sponsoring gaat naar de
goeddoelacties. Maar voor een non-profitorganisatie is het heel
omslachtig om een dossier samen te stellen en om goedkeuring te krijgen.
En dan moeten alle partijen ook nog bereid zijn om hun commissie te
laten vallen.
Besluit. Het
gebruik van de gsm en smartphone voor de promotie van producten of
diensten is een heel doeltreffend middel om uw klanten persoonlijk en
direct aan te spreken. Er is geen enkele reden waarom u niet eens zo'n
originele promotiecampagne zou proberen. Bovendien kan het een serieus
budget opleveren, zodat een deel van de actie hiermee terugbetaald
wordt. Contacteer ons tijdig voor meer informatie of voor een
prijsofferte.
Volgende week deel 4: Goede doelen steunen via de
e-commerce.