Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto

Na een vrij zwaar hartinfarct ben ik begonnen met lopen: van een start to run naar 10 km, naar een halve marathon en zo naar een marathon. Ik neem deel aan veel joggings en doe ook in de week de nodige kilometertjes. Natuurlijk loop ik deze niet alleen maar met verschillende andere joggers.

Foto
Foto
Foto
Foto
Het loopverhaal van Danny

31-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Start to Run: Laarne/Kalken
Met de halloweenkoorts en het verlengde weekend was de verwachting qua opkomst niet zo groot. Er moest een keuze gemaakt worden ofwel op Allerheiligen lopen ofwel op Halloween lopen. We kozen voor het tweede. Er waren een twintigtal joggers die op voorhand het programma al hadden opgevraagd via mail. Van weersomstandigheden mogen we natuurlijk ook niet klagen want het zijn 's avonds ideale temperaturen om te lopen.
Rond de sporthal kwamen 44 lopers opdagen (gezien de omstandigheden zeker niet slecht). Voor de eerste maal stonden er ook vijf minuten op het programma en dit werd zeer vlot verteerd door de lopers. Nu beginnen ze het resultaat te voelen van het goed onder controle houden van de ademhaling. Verschillende haalden zelfs aan dat de vijf minuten lopen hen 'beter afging' dan de kortere loopjes.
Er waren er ook enkelen die de 'gellekes' in de schoenen gelegd hadden en die voelden direct een markbare verbetering naar knie en achillespees toe.

Menu week 4

Maandag :   1 ml- 1 stp - 2 ml- 2 stp - 4 ml- 3 stp – 4 ml- 3 stp -5 ml- 1 stp  tot 26 m

Donderdag: 2 ml- 2 stp - 2 ml- 1 stp - 2 ml- 1 stp -2 ml- 1 stp -2 ml- 1 stp -2 ml- 1 stp -2 ml- 1 stp -2 ml- 1 stp tot 25 m

Tip van de week

Blijf tijdens de sessies op de finse piste lopen en vermijd het 'natte gras' want dat geeft natte schoenen en natte kousen en dat zorgt bijna direct voor 'blaren' 

31-10-2011 om 21:55 geschreven door danny  


>> Reageer (0)
29-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jogging Hoek (NL)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit weekend zou een weekend zonder jogging/wedstrijd worden. Kris merkte erchter op dat er in Hoek (Nl) in het domein'Braakman' een jogging was met de keuze tss 7 en 14 km. Daar zij dit domein kende van tijdens de zomer zijn we naar daar afgezakt. Het was zomers 'oktober'-weer. Toen we ons traditioneel koffietje aan het drinken waren liep het aardig vol rond de inschrijvingstafel en ik denk dat zelfs de meerderheid Belgen waren (waaronderr ook enkele bekenden). Deze keer koos ik voor de 'korte afstand' daar de vorige weken met marathon Eindhoven, '10 miles' in Lier en halve marathon van Nazareth toch al vrij druk geweest was.
Het domein waar de wedstrijd gelopen werd was inderdaad een prachtig domein maar ... het parcours was niet van de poes: gras, stroken met zand en dat afwisselend met door bladeren bedekte asfaltwegeltjes. Dergelijke parcours zijn vrij lastig en dat merkte ik direct want na amper 1 kilometer had ik al 'opgeblazen' benen. De kilometertijden bleven wel constant rond de 5'45" maar versnellen naar een 5'20" zoals vorige week zat er in de verste verte niet in. Ik eindigde tensotte in 40'07" op de 7,1 km en dat is gezien de aard van het parcours niet zo slecht.
Chris eindigde de 14,3 km in 1u15' en dat is zeker vrij snel.
Bij het afhalen van de prijzen dacht iedereen dat hij een 'zak snoep' gekregen had... maar bij nader toezicht bleek het om een originele verpakking te gaan voor een zakje ...spruiten . Ik mocht echter niet klagen want bij de tombola bleek ik van bij een lokale juwelier een dameshorloge gewonnen had.

29-10-2011 om 22:27 geschreven door danny  


>> Reageer (0)
27-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De verdere doestellingen voor 2011
Start to run Laarne

Zoveel mogelijk mensen naar de 5 km loodsen dat wordt de hoofd-uitdaging voor het jaareinde. Maar dat zie ik zeker zitten. Als ik zie hoe vlot de moeilijke sessie van '8 x 2 minuten' werd afgewerkt dan zal dit geen enkel probleem zijn. De groepsfeer is enorm goed en dat is van zeer groot belang in een 'start to run'-reeks. Velen zeggen dat lopen een individuele sport is maar ik ben overtuigd van het tegendeel. Als je het in groep kan doen is de 'individuele' motivatie groter. Je ziet dat er spontaan groepjes gevormd worden van mensen die dezelfde snelheid lopen en die zoeken elkaar dan ook op. Hoe snel het vooruit gaat blijkt ook uit de afstand dat wordt afgelegd op een sessie. De eerste week was dan ong. 1350 meter terwijl we nu al aan 3200 meter komen. Volgende week mogen we ons niet laten vangen aan de valstrik 'vakantie' want de minuutjes blijven de hoogte ingaan.

VDAB Brussel

Hier had men dinsdag opnieuw de pech van in mindere weersomstandigheden (zeg maar gietende regen) de intervals te moeten afwerken (en dat was de tweede keer op drie weken).  Zie hierbij een impressie van Nina Merckx: :
"Versnellingen zijn wel zwaarder dan de gewone toerkes lopen. Vooral vanaf ronde 3 met de 3 versnellingen wordt het wel zwaarder omdat de stukken elkaar dan toch redelijk snel opvolgen. We hebben dan ook ons best gedaan om de tussenstukken steeds heel rustig te lopen.
De modderachtige en soms gladde ondergrond zorgde eveneens voor een goede tempo dosering.Het was een leuke training met veel voldoening achteraf."

3333 km

Vorig jaar liep ik 3000 km. Ik had in het begin van het jaar als doelstelling gesteld om er ongeveer 10% bij te doen. En daar ik opnieuw het geluk gehad heb om een jaar lang blessurevrij te kunnen lopen wordt het tijd om de prognose te maken voor het einde van het jaar. Momenteel staat de jaarteller op 2806 km. Ik heb mijn doel vastgelegd op 3333 km. Dus nog iets meer dan 500 km te gaan. Veel zal ook afhangen van de weesomstandigheden om dit doel ook in werkelijkheid over te zetten. Sommige zullen nu denken: dat zijn toch enorm veel kilometers. Maar als je dit op een andere manier bekijkt is dat dagelijks 1 uur investeren in je gezondheid. En dat is een investering die ik heel graag maak en de resultaten naar mijn gezondheid toe zijn dan ook navenant.

27-10-2011 om 23:02 geschreven door danny  


>> Reageer (0)
25-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Start to Run Laarne/Kalken: week 3
Vandaag was het een regendag: dus de hamvraag vandaag was hoeveel zullen er het 'kl...'-weer trotseren om te komen lopen.Maar ... de weergoden waren ons heel gunstig gezind en het waren zelfs ideale loopomstandigheden om rond te draven op de finse piste.
De opkomst was met 71 joggers (2 hadden verwittigd dat ze niet konden) ook schitterend. Ook de sfeer van 'ik zal dat niet kunnen' is stilletjes aan plaats aan het maken naar ' het gaat toch al wat beter dan in het begin'. Er wordt vrolijk gekletst en bij het eindsignaal is er het ongeloof dat het er weeral opzit. Zelfs een foutje waardoor een minuutje extra gelopen werd, werd met moeite opgemerkt .

Dinsdag:      1ml - 1 stp - 2 ml - 2stp - 3ml -3stp 3 ml -3stp -3ml - 3stp tot 24 m
Donderdag: 2 ml- 2 stp - 2 ml- 1 stp - 2 ml- 1 stp -2 ml- 1 stp -2 ml- 1 stp -2 ml- 1 stp -2 ml- 1 stp -2 ml- 1 stp tot 25 m

Zoals al meegegeven staat donderdag één van de moeilijkste sessies op het programma. Iemand die dat vlot afwerkt zal ook zonder problemen de 5 km lopen .

Tip van de week

Betrek ook je omgeving in het 'start to run'- gebeuren. Toon uw vriend/echtgenoot/kinderen waar je mee bezig bent en leer hen jouw inspanningen te waarderen. Zij moeten je trouwens steunen als het eens wat moeilijker gaat.

Praktisch

De sessies van dinsdag 1 november gaan door op maandag 31 oktober


25-10-2011 om 22:18 geschreven door danny  


>> Reageer (1)
23-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Omega Pharma halve marathon te Nazareth
Vandaag werd er afgezakt naar Nazareth om er een halve marathon te lopen. Zonder enige ambitie en met de 'hoop' dat er nog wel wat conditie over was na de marthon kwamen we aan in de lokale sporthal. Het was er een gezellige drukte waar ik vele bekenden tegen kwam (westvlamingen die ik al een tijdje niet gezien had, de 'enthousiaste' groep van Zele,de Eindhovengangers, Valerie en Kurt...). En voor we het beseften was het startschot gegeven.
Het werd een wedstrijd die qua sportieve prestatie mij wel altijd zal bijblijven en die waaarschijnlijk nooit zal verbeterd worden. De temperaturen waren ideaal, het parcours volledig vlak en ... er zat soms vrij veel wind. Het is juist die wind die een zeer belangrijke rol speelde in het verloop van de halve marathon. De eerste keer dat we de wind tegen kregen kon ik mij wegsteken achter twee stevige bonken. Eens de wind in het voordeel liep ik naar Jan en Brigitte toe bij wie ik bescherming zocht in het 'tweede gedeelte' tegenwind. Eens de wind weer in het voordeel liep ik daar ook van weg. Dus met minimale inspanningen een maximaal resultaat. Op de 10 km kwam ik door in 55'10". Ik had dus een tijd van rond de twee uur in het vizier want in het tweede gedeelte komt er normaal een terugval. Het gelukt diende mij opnieuw. Bij het ingaan van de tweede lus haalde een vrouw mij bij - ik vroeg wat haar streeftijd was en toen ze 1u56' zei was mijn besluit genomen. Ik nestelde mij in haar zog (echt in de storken tegenwind tot op de milimeter lopen). Zij bleef het tempo opdrijven tot 5'12"/km. Het vlotte mij goed en ik bleef in het spoor en we schoven ferm op in het deelnemersveld. Met steeds meer verwondering keek ik naar de garmin: de kilometers tikten weg maar de kilometertijden liepen niet op (integendeel). Ikeindigde tenslotte in 1u52'39" (liefst 5 minuten sneller dan Evergem in september 2010). Voor mij is dit een onwaarschijnlijke tijd die het resultaat is van vele kilometers geduldig op te bouwen. Ook is dit waarschijnlijk ook het resutlaat van de voorbereding naar Eindhoven toe waar de nadruk werd gelegd naar de opbouw van de basisconditie (wat toch de bouwsteen van alles is). Ook had ik na de wedstrijd zeker niet het gevoel dat ik op was ofdat ik tot het uiterste gegaan was.

foto 1: Jan en Brigitte hielden mij tss kilometer 5 en 8 perfekt uit de wind
foto 2: Een misverstand tijdens de bevoorrading ...
foto 3: voor 1u52' mogen ze al eens de rode loper uitrollen





23-10-2011 om 20:10 geschreven door danny  


>> Reageer (2)
20-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.midweeknieuws: actie op verschillende fronten
Start to Run Laarne/Kalken

Vandaag stond al de vierde sessie op het programma (opnieuw was de opkomst om half acht aanzienlijk hoger dan om half negen maar er komt toch meer evenwicht). Het was vandaag iets frisser en dat werd direct gevoeld. Er werden enkele tips over de kledij meegegeven (probeer te beperken tot 2 lagen - mensen die vlug last hebben van koude handen doen best handschoenen aan). De klachten die kwamen over de 'milt' kon telkens ge-associeerd worden met het 'te laat' eten en/of drinken. Mensen die last heb van dat stekend gevoel van de milt letten best de laatste twee uur voor het lopen op de voeding en/of  beperken best ook het drinken.
Qua gedrevenheid verdient de groep 10/10 . Iedereen doet er alles aan om geen sessie te missen - de 'briefjes' worden gekoesterd - er wordt vlot terug gekeerd naar de mensen die achteraan lopen (en dat versterkt het groepsgevoel) - mensen die al eens een sessie missen lopen die op zichzelf (let wel op: indien je de weg op gaat steeds fluovestje en probeer 2 loopdagen na elkaar te vermijden).
Nu al kan gezegd/voorspeld worden dat het slaagpercentage van deze groep op het einde van de rit enorm hoog zal zijn

VDAB Brussel

In Brussel hadden we dinsdag niet getroffen in het Warandepark voor de wekelijkse intervaltraining. Toch waren er een 8-tal die uit het goede hout gesneden zijn en die in de gietende regen kwamen opdagen. De vallende bladeren en de nattigheid zorgden er wel voor dat het op sommige plaatsen glibberig lag in het park, daarom werden de plaatsen van de versnellingen wat aangepast. Na de  intervals werd er wel zeer goed in groep gelopen zodat het gevoel van een groepstraining werd aangescherpt. Om praktische redenen (tijdsbesparing) werd (en dit zal ook in de toekomst zo zijn) de uitloop- ronde vervangen door het 'terug' lopen.

Barcelona

De kogel is nu definitief door de kerk: mijn tiende marathon loop ik op 25 maart in Barcelona. Alle administratie (inschrijving marathon, vliegtuigtickets, hotel) is in orde gebarcht. En een beetje zoeken en luisteren naar wat tips kan je toch veel besparen op zo een trip. Voor de rest heb ik het eerste gedeelte van de week toch wat rust ingebouwd (beperk mij tot loopjes tss de 6 en 8 km) want volgend weekend staat opnieuw een halve marathon op het menu (Omega Pharma in Nazareth).

20-10-2011 om 22:42 geschreven door danny  


>> Reageer (2)
18-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Start to Run Laarne/Kalken: week 2
Vandaag een dag met twee gezichten qua weertype: terwijl de joggers deze middagin Brussel hun intervallekes afwerkten in de gietende regen was het deze avond droog maar toch al wat killig.
De sportdienst had voor extra verlichting gezorgd in het bewaarlokaal van de kledij waarvoor onze dank (we worden in de watten gelegd ). Het was de eerste keer dat in twee groepen gelopen werd en de verdeling was nog wat ongelijk (het overgrote gedeelte om half acht) maar het evenwicht zal wel komen de volgende sessies. Er was ook nog één nieuwe inschrijving zodat het totaal op 75 staat.
Na de opwarming en het stretchen stonden er vandaag 11 loopminuten en 11 stapminuten op het programma. Iedereen volbracht dit met de glimlach en was ook nog volop aan het babbelen/tetteren op het einde.

Menu week 2

Dinsdag :      1 ml- 1 stp - 2 ml- 2 stp - 2 ml- 2 stp – 3 ml- 3 stp -3 ml- 3 stp  tot  22 min

Donderdag:  2 ml- 2 stp - 3 ml- 3 stp - 3 ml- 3 stp - 3 ml- 3 stp  tot 22 min

Om  kwetsuren tegen te gaan enkele tips:

Bij spierpijnen is het best om warm te gebruiken (geen ijs of koud compressen) omdat warmte de aderen open zet en voor een betere bloeddoorstroming zorgt. Een kersenpittenkussentje (dat woord is makkelijker om te schrijven dan om uit te spreken) is hier zeer goed voor.
Bij pijnen aan de hiel (mogelijk hielspoor) of aan het scheenbeen (scheenbeenvliesontsteking) is het best eerst een weekje te rusten maar is het ook aan te raden om een dokter te raadplegen.

Praktische info: de sessies van dinsdag 1 november gaan door op maandag 31 oktober (zowel om 19u30 als 20u30)

18-10-2011 om 21:50 geschreven door danny  


>> Reageer (0)
15-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lier: 10 mijl (16,1 km)
Vandaag stond de eerste wedstrijd van vijf (in kader van de '100 km van Lier') op het programma. Sinds 2007 ben ik een trouwe deelnemer aan deze wedstrijden. Ja, ik heb Lier al vervloekt als ik daar langs de boorden van de Nete loop, maar toch is het telkens weer een enorme aantrekkingspool voor mij. Dit jaar beginnen de wedstrijden een maand vroeger dan andere jaren - dus vrij kort na mijn marathon in Eindhoven - maar toch is het een begin van de voorbereiding naar maart toe (Barcelona). Want wie deze 5 wedstrijden (2 x 16 km, 2 x halve marathon en 1x25 km) als leidraad neemt in zijn voorbereding naar een marathon zal niet bedrogen uitkomen. Lier is niet alleen een fysische training maar vooral een mentale training.
Daar de beentjes nog niet volledig gerecupereerd waren na vorig weekend reisde ik met niet al te veel illusies af naar Lier (mijn reisgezel Chris zat in hetzelfde schuitje). In het zonnetje was het heerlijk toeven maar in de wind was dat toch wat minder.
Bij de start ging het vrij vlot. En toen ik na een viertal kilometer wat vaart wilde minderen gebeurde er iets wat de rest van de wedstrijd zou bepalen. Twee jonge gasten (dertigers) liepen mij voorbij en sneerden 'Ge zijt niet gewoon van lopen zeker want anders zou je in geen trainingsbroek rondlopen'. Ik had net die 'lange broek' aangedaan omdat ik vorige week door de kilte wat last gehad in de knieën. Duidelijk op mijn teen getrapt nestelde ik mij in hun zog (de volgende 5 km waren of tegenwind of de wind schuin tegen). Die 'jonge snaken' zette mij zonder hetzelf te beseffen perfekt uit de wind. Toen we na een 9-tal kilometer de wind in de rug kregen merkte ik ook dat het stil werd voor mij. Mijn gouden regel indachtig (wie niet meer kan babbelen zijn pijp is uit) versnelde ik iets en ja hoor die twee moesten mij laten gaan. Binnenpretjes dat ik had (ze eindigden tenslotte op meer dan drie minuten). Door deze 'boost' kwam ik nog aan een zeer gelijklopende wedstrijd - alle kilometers tss de 5'35" en 5'37" (behalve km 8 en 9, toen mijn 'hazen' begonnen te verzwakken die waren in 5'48"). Gelijke kilometertijden wil ook zeggen zeer goede conditie. Ik eindigde tenslotte in 1u31'17". Chris liep 1u24'37". Een week na een marathon zijn dat tijden die kunnen tellen.

15-10-2011 om 21:32 geschreven door danny  


>> Reageer (1)
13-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Midweeknieuws:allerlei

Start to run Laarne/Kalken

Vandaag de tweede sessie aan de sporthal in Laarne. Nu het administratieve voltooid is hebben we ook zicht op het exacte aantal deelnemers en dat is 74! Iedereen is natuurlijk vol aandacht als de tips gegeven worden. En het kan niet genoeg benadrukt worden: ‘tetteren’ is het belangrijkste onderdeel de eerste weken enkel op die manier kan de ademhaling onder controle blijven en kan naar de ‘ideale’ snelheid gezocht worden. En natuurlijk het ‘veter’-verhaal is altijd een succes. Er mag ook niet vergeten worden om regelmatig eens te stretchen

Vanaf dinsdag is er de keuze-mogelijkheid tss 19u30 en 20u30 om een sessie te volgen. Ook het nieuwsblad besteed aandacht aan dit evenement: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLWPO_20111013_005

 

VDAB Brussel

 Ook hier is het herfstseizoen begonnen. In deze reeks lopen we niet van 0-5 km maar gaan we de doelen iets verleggen. Er wordt getraind naar 1O km en opnieuw wordt dit gedaan in een tijdsspanne van 10 weken. Er wordt driemaal/week getraind (op dinsdag en donderdag in het Warandepark in Brussel en 1 vrije training thuis). Op dinsdag zal er telkens een lichte intervaltraining zijn. En we zijn alvast goed gestart met een 16-tal deelnemers. De schema’s zullen wekelijks worden doorgemaild en zelf zal ik zoveel ‘mogelijk’ proberen aanwezig zijn.

Planning op korte en lange termijn

Eindhoven is verleden tijd dus wordt het tijd om vooruit te kijken. En dan kom je natuurlijk aan mijn tiende (en laatste) marathon. Er was twijfel omtrent de plaats waar de voorjaarsmarathon zou gelopen worden : Rotterdam (reeds vier maal deelgenomen), Parijs (vrij lastig) en Barcelona. Zoals het er nu voorstaat zal het waarschijnlijk Barcelona (25/03) worden. De voorbereiding begint eigenlijk volgende zaterdag met de ’10 mijl’ van Lier dat is de eerste in een reeks van 5 wedstrijden (elke herfst- en wintermaand één) die samen de ‘100 km van Lier vormen’.  Deze wedstrijden doen de boorden van de Nete aan en het kan er gezellig lopen zijn maar bij oostenwind kan het er in de wintermaanden bitterkoud zijn. Volgende week staat er dan de ‘Omega Pharma’ halve marathon op het programma en op 11 november ‘Deinze-Bellem’ daarna volgen enkele weken van rust qua wedstrijden.


Foto 1: de dag voor de marathon lijkt iedereen ontspannen
Foto 2: enkele minuten voor de start van de marathon: verstand op nul en blik op oneindig
Foto 3 + 4: niks dan lachende gezichten bij de 'start to run'-ners te Laarne/Kalken. Zowel bij de mannen als de vrouwen









13-10-2011 om 00:00 geschreven door danny  


>> Reageer (3)
11-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Start to Run Laarne/Kalken: een overrompeling ...
Enkele maanden geleden werden de eerste stappen ondernomen om in Laarne een 'start to run' te organiseren. De gemeentelijke sportdienst spande zich ook voor de kar en er werd geen enkele mogelijkheid onbenut gelaten om het evenement in het daglicht te plaatsen. Druppelgewijs kwamen de inschrijvingen binnen maar vandaag was het aan de 'administratieve' tafel een overrompeling. Voor het exacte aantal deelnemers te weten zal er eerst nog administratief moet nagekeken worden maar dat zal tss de 75 en 80 liggen. Dus opdat gebied zeker al een succes
Praktisch werd er direct al een ingrijpende verandering ingevoerd: vanaf volgende week kan er in twee sessies getraind worden één om 19u30 en één om 20u30 (de keuze is hier virj). Volgende donderdag 13/10 werken we nog met één sessie om 19u30!
Dus vandaag was de 'finse piste' aan de sporthal in Laarne zeer druk bevolkt. Bij deze eerste sessie werd de nadruk gelegd op stretchen - praten tijdens het lopen en het 'hoog' houden van de handen.
En hoe zit het met de mannen? Er waren er 7 (dat is toch ongeveer 10% en dat is vergelijking met andere gemeenten zelfs nog niet zo slecht)

Enkele tips voor de eerste les:

1. Snelheid is geen doelstelling, uitlopen des te meer
2. Vlot kunnen babbelen/tetteren tijdens het lopen is de beste hartslagmeter
3. Stretchen voor en na het lopen is zeer belangrijk (zeker als je een tijd niet aan sport gedaan hebt)
4. Als je een sessie wil inhalen en je gaat op de weg gaan lopen doe dan telkens een fluo-vestje aan.

Programma week 1:

dinsdag: 1m l - 1m st - 1m l - 1 m st - 1m l -1m st - 2 m l - 2 m st - 2 m l - 2 m st : totaal 14 m
donderdag:1m l - 1 m st - 1 m l - 1 m st - 1 m l - 1 m st - 1 m l - 1 st - 2 m l - 2 m st - 3 m l - 3 m st : totaal 18 m

11-10-2011 om 00:00 geschreven door danny  


>> Reageer (1)
09-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindhoven nr. 9 is binnen
Op zaterdagamorgen afgereisd naar Eindhoven samen met Chris (en onze wederhelften Lut en Roger). Eens in het (zeer verzorgde) hotel in Geldrop toegekomen werden we de groep vervolledigd met Sandra, Jan, Vincent en Regina. Na het inchecken werd met de trein koers gezet naar Eindhoven om de nummers op te halen (en ja in Nederland niet zo eenvoudig om een treinticket te bemachtigen). We hadden daar ook een ontmoeting met de zeer sympathieke Nederlanders die vorig jaar onze camera gevonden hadden - zij gaven ons ook nog enkele tips over start- en aankomstzone. De dag werd afgesloten met een etentje in knus restaurant in Geldrop.
Zondagmorgen konden we vanaf zeven uur een ontbijtpakket afhalen aan de bali. Ik kreeg echter weinig binnen want er woren enorm veel zenuwen: slechte generale repetitie in Gent, nieuw parcours met allemaal rechte stukken, de weersvoorspellingen en ja ook de schrik die er bij elke marathon toch wel wat is.
Maar ... zowel de weersomstandigheden (perfect om in te lopen) als het parcours vielen enorm mee. Van bij de start kon ik een vrij goed tempo aanhouden en dat resulteerde in een doorkomst van 58' op 10 km. Het parcours bleek dan toch niet uit die ellendig lange stukken te bestaan en telekens bij tegenwind kon ik mij perfect uit de wind zetten bij enkele medelopers. Doorkomst halve marathon op 2u04' (liefst 8' sneller dan halve marathon 2 weken geleden in Gent - dat voedingspatroon heeft weer maar eens zijn nut bewezen). Na wat proviand aan te hebben genomen van onze (verkleumde) verzorgers Roger en Lut begon het mentaal zwaar tweede gedeelte wonderwel kenden de kilometertijden geen spectaculaire terug val. En ja eens de 25 km voorbij begint de marathon pas echt - vanaf toen was het van orkestje naar orkestje lopen en me laten meeslepen door de vrolijke deuntjes. Ik werd perfect afgeleid en de 30 km-grens werd genomen in 3u01'. Vanaf toen besefte ik dat er weer een PR inzat en ja dan 'loopt' alles als een fluitje van een cent. Zonder noemenswaardige diep te moeten gaan haalde ik de eindstreep in 4u23' (13 minuten sneller dan vorig jaar en 5 minuten sneller dan mijn vorige besttijd in Rotterdam).
Ook Chris (3u49") en Jan (3u32') liepen een uitstekende tijd en waren daar heel tevreden mee. Het werd dus een fantastisch loopweekend dat werd omkaderd door een fantastische groep die er gezamelijk een mooi Eindhoven-weekend van gemaakt hebben.
Het belangrijkste van de geleverde prestatie van vandaag is dat je met : geloof in jezelf, een verstandige aanpak en een gezond doorzettingsvermogen enorm veel kan bereiken (en zelfs de fysische beperkingen kan overstijgen).

09-10-2011 om 00:00 geschreven door danny  


>> Reageer (12)
08-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Start to Run in Laarne/Kalken: Kaap van 60 inschrijvingen is genomen!!!

In Laarne/Kalken komt er nu ook een ‘start to run’ reeks. Deze reeks gaat door in het najaar en is het ideale moment om tussen de zomervakantie en de feestdis van het ‘einde jaar’ eens gedurende 10 weken aan de conditie te werken. Her en der zullen er affiches omtrent dit evenement op duiken. Deze reeks wordt ge-organiseerd door de sportdienst van onze gemeente.

Op deze blog kan U regelmatig updates vinden van het ‘start to run’-gebeuren in  Laarne/Kalken. Dit item zal dus regelmatig worden bijgewerkt en bovenaan de rolkrant verschijnen.
Momenteel zijn er reeds 63 inschrijvingen

Wanneer? Vanaf 11/10/2011 wekelijks op dinsdag en donderdag ( 19u30). Dit gedurende 10 weken. Waar? Sporthal Laarne (Finse Piste)

Hoe inschrijven?  Dit kan op het mailadres: sportdienst@laarne.be of telefonisch op 09/369.16.31

Wat? Op een voor iedereen haalbaar en verantwoorde manier aan de basisconditie werken. De gebruikte schema’s maakt het voor IEDEREEN mogelijk om na 10 weken de beoogde 5 km te lopen. Naast het lopen wordt ook de nodige aandacht besteed aan stretching, hoe blessures vermijden, wat bij spierpijnen, loopstijl, ...

Waarom? Conditie en gezondheid is voor iedereen  heel belangrijk!
Voor wie? Iedereen van jong tot oud kan dit tot een goed einde brengen (ik kan dat niet is geen optie!)
Prijs? 25 euro voor de volledige leesenreeks (icl. verzekering, begeleiding ...) - intitiatieles is gratis.
Ondertussen zijn ook de eerste inschrijvingen binnen gekomen op de sportdienst .

Ook de promatie-campagne draait intussen op volle toeren:  http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLWPO_20110830_005

Om jullie wat in de sfeer te laten komen zie hierbij enkele blogartikels van ‘start to run’ die ik reeds begeleid heb (de reeks in Laarne is mijn twaalfde als begeleider (6*Brussel – 1 * Mechelen – 1* Aalst – 2 * Berlare – 1* Uitbergen)):

-          Sneeuwrijke finale in Brussel 2009: http://www.bloggen.be/runningdanny/archief.php?startdatum=1260745200&stopdatum=1261350000

-          Zomerse brevetloop in Berlare  2009http://www.bloggen.be/runningdanny/archief.php?startdatum=1243202400&stopdatum=1243807200

-          Impressies uit Brussel en Uitbergen  voorjaar 2010http://www.bloggen.be/runningdanny/archief.php?startdatum=1274652000&stopdatum=1275256800

-          Finale-run Berlare 2011http://www.bloggen.be/runningdanny/archief.php?startdatum=1304892000&stopdatum=1305496800

Bij vragen  kan U steeds terecht op de sportdienst (zie ternr. Hierboven) of kan U op dit artikel reageren (je krijgt dan zovlug mogelijk een antwoord).

08-10-2011 om 00:00 geschreven door danny  


>> Reageer (3)
05-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De week voor de marathon
Is eigenlijk een week dat ze moesten afschaffen. Je weet namelijk met jezelf geen blijf. Alhoewel er een goede voorbereiding was begin je aan alles en nog wat te twijfelen en duiken allerlei doemscenario's op. Ook van de 'pijntjes' blijf ik niet gespaard: pijn in linker bil (maar zoals iemand als reactie schreef kunnen de 'lammen' plots lopen als het startschot weerklinkt). Ook de weersvoospellingen zijn niet al te rooskleurig: regen en lagere temperaturen kunnen mij niet schelen maar de wind (en zeker op de lange rechte stukken in Eindhoven) schrikken mij af.
Het minder trainen/lopen is ook iets dat mij niet zo goed ligt: zelfs na negen keer kan ik het niet in mijn kopken krijgen dat de spieren moeten rusten.

Het is natuurlijk niet al negatief deze week er zijn ook enkele enorm positieve zaken:

- qua voeding is het een eetfestijn (alles wat koolhydraten bevat wordt naar binnen gespeeld)
- deze week de uitslag gekregen van mijn bloedonderzoek en de cholesterol is gezakt tot 120 - en voor mij is die waarde van levensbelang!
- van de sportdienst van Laarne krijg ik regelmatig positeve berichten over het stijgend aantal inschrijvingen voor de 'start to run'

Nog enkele dagen knarsetanden en zaterdagmorgen zetten we koers richting Eindhoven. Zondag is het dan D-day. Alhoewel de voorbereiding in dit alles is naar gezondheid toe veel belangrijker dan de marathon zelf. Het is de cyclus van voeding/training die goed en bevorderend is voor de gezondheid. De marathon zelf is vooral een motivatie-item om een ganse periode goed met je lichaam om te gaan.

05-10-2011 om 00:00 geschreven door danny  


>> Reageer (5)
02-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mossel noch vis
Klik op de afbeelding om de link te volgen De laatste anderhalve week zijn de meest moeilijke dagen in een voorbereiding.In de 'supercompensatie' of 'tapering off'-periode moet/mag je aanzienlijk minder kilometers lopen. Maar ja in de bovenkamer zorgt dat voor strubbelingen - je bent zo gewoon van elke dag die loopschoenen aan te doen en om de conditie op te drijven dat het voor mezelf moeilijk te vatten is dat je door rusten aan conditie-opbouw doet.
Niet dat er in totaal niet gelopen wordt: gisteren werd rond de damvallei 5km gelopen en vandaag in domein Puybroeck 10 km. Op beide dagen was de nazomer volop aanwezig en zag je naast zaken die typisch voor de herfst zijn (kleurrijk bladerdak, paddestoelen) ook zomerse taferelen (zwemmen aan de damvallei -zonnebaders in Puyenbroeck).
Traditioneel gaan we ook iets eten met diegene waar ik het meest mee samenliep in de voorbereding en dit keer wat dat Chris. Samen met onze wederhelften (die op de foto zichtbaar zijn) zijn we langs geweest in een turks restaurant in Gent den 'Ankara'. Typisch ook voor de periode voor de marathon is ook het dromen van 'supertijden' maar daar het reeds de negende keer is dat ik aan de start sta ken ik ondertussen de klappen van de zweep wel en is het doel het 'op een verstandige manier' uitlopen van de marathon. Ook een steeds weerkerend fenomeen (en moeilijk uit te leggen aan een niet loper) zijn de 'ingebeelde kwaaltjes': kuit doet pijn, de bilspier doet pijn, rug is niet in orde ... maar eens je aan de start staat zijn al die pijnen verdwenen. Volgende week staan er nog drie loopjes van een 5-tal km op het menu en dat zal het dan weer eens geweest zijn.

02-10-2011 om 00:00 geschreven door danny  


>> Reageer (3)


Foto

REGLEMENTEN VELDMEERSRUNNERS
Foto

Foto

Foto

Foto

Aantal leden Veldmeers:   141


Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Foto

Blog als favoriet !


E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.


Archief per maand
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 05-1979
  • 05-1976


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs