Verdwenen erfgoed De Mariakring - Deel 2
Velen zullen nog de Mariakring gekend hebben. Het was in de tweede helft van de twintigste eeuw de parochiezaal waar tal van activiteiten konden plaatsvinden. Het gebouw werd afgebroken toen het gemeenteplein in de jaren negentig gerenoveerd werd. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Een fraaie voorgevel
In het begin van de twintigste eeuw vertoonde de voorgevel van het gebouw drie traveeën met een perfecte symmetrie.
Het middenstuk had drie verdiepingen. Een sierlijke rondboog in twee kleuren overspande de hoofddeur. Bovenaan stond de tekst te lezen J PARYS VANEYCK de uitbaters van het café.
De eerste verdieping was van de benedenverdieping gescheiden door een horizontale siersteen die door de hele voorgevel liep. Daarboven vond men een raam met boog met erboven het opschrift AU VERT CHASSEUR, de naam van het café.
De tweede verdieping had een fraai dubbelraam met twee kleine rondbogen die uiteindelijk door een sierlijke overkoepelde rondboog onder een trapgevel overspannen waren.

Aan beide zijden van het middenstuk telde het gebouw een gelijkvloerse verdieping en een eerste verdieping, volledig symmetrisch en met hetzelfde uitzicht als de middentravee. Telkens waren deuren en ramen omringd door een speklaag in witte steen.
Het gebouw kende nadien veranderingen. Ook de voorgevel werd aangepast.
Opvallend waren de drie openslaande vensters (portes-fenêtres). Twee van de drie werden in de jaren veertig onderaan dichtgemetseld en vervangen door gewone ramen.
Op de hoek met de Elzasstraat werd een vleugel in dezelfde stijl bijgebouwd. Hij diende als kantoor en een deel van de woning van architect Stanis.
De zaal 
Je kwam binnen via een grote dubbele deur in een gang, dadelijk rechts had je een ruimte met ingebouwde kasten waar vroeger de bibliotheek gehuisvest was. Een groot raam gaf zicht op 't plein. Toen de Jeugdkring erin kwam zaten de meeste boeken er nog in.
Van in de gang had je via een houten trap met een trede van 5/6 toegang tot de zaal. Zoals in alle zalen vroeger had je een houten verhoog achteraan en links en rechts langs de zijkanten van een 20 cm hoog met in het midden dan de zaalruimte. Op het verhoog achteraan stond een mooie houten toog (die verplaatsbaar was). Hierboven was het plafond iets lager dan de zaal en tegen die muur stond op een sokkel een zeer groot mariabeeld.
 (foto parochiearchief)
Het podium achteraan lag een 1.20 m hoger en was toegankelijk rechts en links met een smalle trap 5/6 treden. Deze trap liep dan rechts en links naar beneden in de kelder. Dit was dan de ruimte onder het podium (kleedkamer) die met een achterdeur toegang gaf tot een kleine tuin.
Het podium was geflankeerd door twee Corinthische nepzuilen; bovenaan pronkten naast mekaar het gemeentewapen van Huldenberg en het wapenschild van de familie de Limburg Stirum, die in de tweede helft van de 20ste eeuw eigenaar geweest is van het pand .
Aan beide zijden van de twee heraldische symbolen kon men de leuze Voor altaar en haard lezen. Zij betekent Voor Kerk en gezin en gaat terug tot de Boerenkrijg toen op 12 oktober 1798 de boerenbevolking (de brigands) in opstand kwam tegen de Franse bezetter (de Sansculotten). De legendarische brigand Charles-François Jacqmin (alias Charles de Loupoigne of Charlepoeng) vormde in die tijd een verzetgroep; hij werd in juli 1799 verraden en gedood tijdens een schermutseling in Margijsbos te Loonbeek.
 Het podium tijdens een gastoptreden van Tim Visterin bekend om zijn succeslied Merlijn, de tovenaar, een organisatie uit de jaren 70 van de Jeugdkring. (foto uit het archief van Mia De Keyser)
(Wordt vervolgd)
Bronnen
Foto's uit het archief van Mia De Keyser en het kerkarchief. Dank aan Annette Vanderlinden en Willy Vandermosten voor de verstrekte info. Tekst Annette Vanderlinden en Jean-Pierre Van Binnebeek(Wordt vervolgd)
|