Oeps, het is al de vierde maand.
Inhoud blog
  • nieuwe blog
  • vote
  • Rode lantaarn
  • Druk
  • Gazet
    Archief per maand
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 11--0001
    Tempus Fugit
    Bellum ita suscipiatur, ut nihil aliud nisi pax quaesita videatur - De oorlog moet zo opgenomen worden, dat niets anders tenzij de vrede schijnt gezocht te worden.
    Hugo Peregrinus
    27-12-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van oud naar nieuw
    Beste Lezers,

    Gisteren was mijn laatste werkdag. Het is niet de schuld van mijn baasjes. 
    Het is weeral de 'overheid' die zomaar beslist om de pensioen leeftijd te verlagen. Normaliter zou ik mijn volle loopbaan van ruim veertig jaar hebben volbracht. Helaas moet ik nu opzij om allerlei niks ter zake doende argumenten. 

    Men beweert dat de nieuwe hygiënischer en beter voor het milieu zou zijn. Larie en apekool! Eigenlijk bedoelen ze dat het de kostprijs is. Ik ben namelijk te goedkoop! 

    Ik hoop alleen dat ik niet zomaar bij het oud vuil wordt gezet. Ook al zie ik er niet meer piep uit, ik ben helemaal nog niet versleten! Al was het maar om in de tuin te staan, bijvoorbeeld als groen afval bak. Dat lijkt me nog wel iets. Alleen, ik ontwaar zowaar ook op dit gebied moderne concurrentie. 

    Ach, we zien wel volgend jaar.

    De vuilzakbak

    Bijlagen:
    https://photos.app.goo.gl/gKsa5UyWMCbC4anPA   

    27-12-2019 om 02:13 geschreven door hugo  


    >> Reageer (1)
    23-12-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Quetzalcoatl
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste Lezers,
    Een drukke week werd opgevolgd door een druk weekend. 
    Op vrijdagavond ging voor de derde maal de Challenge editie van het DuwMee project van start. De DuwMee actie is zelf al aan zijn  zevende uitgave toe. Als startplaats werd gekozen voor Lille. Omdat de afstand 15 kilometers korter was dan vorig jaar én het een challenge moest blijven zouden de moedige stappers 'basic' overnachten. Dat kon enkel op Franse Bodem. Juist voor de grens kan je nog wild kamperen, vijftig meter verder, aan de overkant van de Leie of La Lys, is dat niet meer mogelijk. Deze rivier werd door de challengers gevolgd stroomafwaarts. De grote bende, meer dan 600 deelnemers, volgde de Leie stroomopwaarts vertrekkende vanuit Deinze. Van hieruit bedraagt de afstand nog altijd een respectabele 35km. Achtereenvolgens konden mensen aansluiten in Wielsbeke (18km), Waregem (11km) en Harelbeke (6km) zodat iedereen, groot of klein, makkelijk of moeilijk stappend, kon deelnemen.

    Iets later dan voorzien, bouchon voor de volgwagen met twee deelnemers, startte de 'BXL stoere bende' tegen 20u. De Whatsapp groep is zo genoemd naar de twee voorgaande marsen die vanuit Brussel Noord van start gingen. (Bxl - Wachtebeke 70km)
    Dus nu maar 55km, tijd genoeg om zaterdag namiddag tegen vieren aan het rendez-vous punt in Kortrijk aan te komen. Onder de Groenige brug, aan het Albert Park - Skate Bowl zouden we de grote bende vervoegen. Vandaar ging het dan naar het Nelson Mandela plein alwaar de apotheose aan het StuBru podium plaatsvond.

    Onze tocht verliep vrijwel rimpelloos. Ulrik, Gerlinde, Clairette (volgwagen/stapper), Cédric, Joachim, Geert, Veerle, Garcia en Wim (ben de naam van onze Nicaraguaanse vriend vergeten!) hielden allemaal het tempo vrij hoog. Of was het eigenlijk Wim die er de speed inhield. Hij is zowat de mentor en motor van de challenge. 
    Vanaf het station Lille-Fladres ging het via de oude stad naar de Deûle. Deze rivier vervoegd 15 km verder de Leie in Deulemonde.  We passeerden de Avenue du Peuple Belge en op een haar na de geboorteplaats van Charles de Gaulle. Die is geboren in de Rue Princesse, in de nabijheid van de Citadelle.
    Het jaagpad langs de Deûle was mooi. De aanblik van het feestelijk verlichte Wambrechies is bijzonder. Een 'soep' stop aan het sas van Quesnoy deed deugd. 
    Wim had de tocht voorbereid en een goed kampeer plaatsje gevonden. Een vaag iets na de brug van Les Ecluses,  Deulemonde, bereikten we voor twaalven. Dat het door de overvloedige regen van de laatste dagen een beetje drassig was kon voor een korte nacht niet veel betekenen. Ik heb goed en diep geslapen. Alvorens de ogen te sluiten zag ik nog het mastlichtje van een binnenschip voorbij schuiven. En nee, dat was geen droom. Nadat de bomen in de omgeving omgelegd waren was het alweer tijd om in te pakken. Om zeven in de morgen waren we reeds op pad, de Leie volgend, om de resterende 41km af te malen. Bij het ochtendgloren deed de zon zijn best. Vanaf vandaag lengen de dagen terug, hoera!

    Een koffie stop in Komen, bij Des Douanes, was welkom voor enkelen, niet alleen voor de koffie. Langs Belgische kant verder lopend lieten we het Tabaksmuseum te Wervik links liggen. Het was tegen de middag dat een grotere rustpauze zich aandiende. In Menen namen we rustig de tijd om in Bistro Franco een spaghetti te nuttigen. Na Menen maakt het niet meer uit of je op de linker of rechter oever loopt, het is steeds op Vaderlandsche Bodem. Nog een dikke 12km scheidde ons van de Groenige brug, nu ging het meer over paden dan verharde wegen. Zoals voorzien waren we ruim op tijd zodat we de werkploeg ter plaatse nog een handje konden toesteken. Dit kon pas nadat we onze 'slang' in elkaar hadden gestoken.
     
    De laatste 1.5km was een wandeling met de staart van de slang in mijn handen. Allee, ik droeg het staarstuk van de Quetzalcoatl wat  "gevederde slang" betekend. Dit stond voor het goede in de mens en was een van de weinige belangrijke goden aan wie geen mensen werden geofferd.
    Arnaud Raskin, oprichter van StreetwiZe en Mobile School, was dit jaar in Mexico en heeft daar dat fenomeen leren kennen. Onze Wim vond dit een leuk gegeven om dat aardige lieve beestje mee te nemen op het laatste stukje van de tocht. Het is ook een eerbetoon aan Sas, zie foto boven, die de duivel doet al was voor de vrijwilligers. Er werd haar dan ook een hulde gebracht onder de Groenige brug. 

    Het was in het geheel weeral een zeer geslaagde dag. Het groot aantal deelnemers blijft uiteraard een belangrijk signaal naar de warmte onder de mensen. Het opgehaalde bedrag van 47.000€ is ook niet mis. 
    Alweer een dikke proficiat aan de organisatie op alle gebied en zeker niet te vergeten de beveiliging van de mensen massa op de baan. 

    Grtjs

    In bijlage enkele foto's en filmpjes

    Ik heb vooraan in dit verslagje iets vermeld over rimpelloos. Dit is niet geheel naar waarheid. Twintig meter voor het eind van het eerste deel, waar het pad uitkomt op de baan, ben ik gestruikeld. Mijn knie en beide handen licht geschaafd. De knie gaf enkele problemen bij het opzetten van de tent. Voor de rest niks ergs te melden. (zie google foto van brug)

    Bijlagen:
    https://goo.gl/maps/98JkAG3sSz5sBANM9   
    https://photos.app.goo.gl/9PRxhnXhEG1e7VVb9   

    23-12-2019 om 17:40 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    20-12-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laura
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste Lezers,
    De voorbije dagen, sinds het overlijden vorige zaterdag van Laura, de moeder van Agnes, zijn goed gevuld geweest. Gisteren hebben we in alle sereniteit afscheid kunnen nemen. Het was een mooie dienst met mooie teksten van Agnes namens de dochters, Ilse haar petekind en Elke namens de kleinkinderen. De bijhorende foto reeksen waren goed in balans, gepast bij de tekst. 
    En zoals het traditie is werden er op de koffietafel heel wat herinneringen en anekdotes opgehaald. Het was goed deze gesprekken te voeren, het geheel is mooi afgerond. 

    Hierbij het levensverhaal van Laura.
    Een leven dat begon op 5 oktober 1930. Laura groeide op in Vrasene als oudste in een gezin van 8 kinderen, samen met 3 zussen en 4 broers. Zoals in die tijd gebruikelijk was ging het schoolgaan als snel over in het werken. Laura ging als 14 jarig meisje werken bij Tante Mieke in Sint-Niklaas als Corset-maker, toen nog een handmatige arbeid. Op de tram naar het werk leerde ze dan Georges kennen. Hij trok een oogske naar haar en ….van het een kwam het ander. 
    Ze trouwden en Georges veranderde van werk en vertrok met het vliegtuig als baggeraar naar het verre en tropische Ceylon. Laura reisde hem achterna met de boot. Een nieuwe wereld ging open voor hun, zo moest de Engelse taal geleerd worden en werd er Indisch eten geleerd en gekookt. Twee dochters werden er geboren, eerst Agnes en daarna Anita. 
    Na Ceylon verhuisde het prille gezin naar de Congo, een ander land en een andere cultuur. Ze leefden tussen de lokale bevolking en hadden een boy Jozef. Die leerde Laura de Congolese gerechten, die op haar beurt veel taartjes bakte voor de plaatselijke missiezusters. Terwijl Georges overdag gaan werken was hield Laura zich bezig met naaien en voor de kinderen zorgen en zelf leerde zij autorijden in de Congo. Toen ze voor de tweede keer naar Congo gingen, was het gezinnetje uitgebreid met de komst van dochter Christel. Toen het gevaarlijker werd in Congo werd de verhuis ingezet, deze keer naar Bremen in Duitsland. 
    Voor Laura was het opnieuw een aanpassing aan de nieuwe mentaliteit en de nieuwe taal. De radio stond vaak op en daar kon ze genieten van het meezingen van de vele liedjes. Na Bremen stuurde de baggermaatschappij “ Den Dredging” Georges naar Italië en Frankrijk maar het gezin vestigde zich in Vrasene en gingen alle vakanties Georges bezoeken. 
    Thuis in Vrasene zorgde ze voor het huishouden en dat de kinderen niks te kort hadden. Ook organiseerde ze thuis alle familiegebeuren van de broers en zussen. Elke dinsdag ging ze met zus Irene naar de markt in Beveren. Ze keek niet alleen uit als er brief terugkwam van Georges maar ook zijn terugkomst was elke keer een blij weerzien. Hierbij bracht Georges vele cadeaus mee met de laatste nieuwe mode. Als Georges op pensioen ging kwam voor Laura een nieuwe tijd. Zo spendeerde ze samen veel tijd met elkaar, gingen op vele uitstapjes met Okra en maakten verschillende dingen bij de hobbyclub. Lampenkappen en kransen maken en ook borduren werden Laura haar nieuwe hobby’s. Thuis bracht ze veel tijd door in haar bloementuin en het tasje thee met koekje en de bezoekjes van de klein en achterkleinkinderen waren voor haar gelukkige momenten. 
    Er kwamen ook meer gezondheidsproblemen en het werd alsmaar moeilijker en moeilijker voor Laura en Georges en een opname in de Notelaar drong zich op. Georges kwam te overlijden, maar stilletjes verzonk ze zich ook meer en meer in haar eigen gedachten. Bekende gezichten werden raadsels voor haar. Een plotse val maakte haar zwakker en de nood aan rust werd groter en groter . 
    Afgelopen zaterdag sliep ze zachtjes in en vertrok ze voorgoed naar haar lieve Georges.

    Beste Lezers, ik heb gemerkt dat het uitzicht van mijn blog is gewijzigd. Waarschijnlijk ligt dat aan mij, ergens weer een verkeerd vakje aangevinkt. Dit is een probleem voor later.
    Nu ga ik me preparen voor de 'challenge' Duw Mee. Vanavond rond 19u starten we met een tiental mede stappers van Rijsel naar Kortrijk. Uiteraard worden de 55 kilometers niet in een dag afgehaspeld. Deze nacht nog blijven we op Franse bodem overnachten in de IGLO tentjes. Koud zal het niet echt worden, alles droog houden zou wel eens het probleem kunnen zijn. Gelukkig is er een volgwagen waarin de zwaarste bagage kan. Een kleine rugzak met ravitaillering zal volstaan.

    grtjs

    Hugo

    20-12-2019 om 13:18 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    15-12-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste week.
    Beste Lezers,

    De titel slaat op meerder zaken. Vorige week ben ik nog in de storm gaan wandelen. En dat deed deugd. Alleen is mijn plu, die ik eerst nog had gereanimeerd, toch in de prullenbak geraakt. Een gebroken balein kon er nog mee door, meerdere geknakte exemplaren waren er te veel aan. Het zicht op een woelige stroom, water dat in golfjes, tegen de wind, toch richting Dendermonde moet, het spel van water en wind, blijft voor mij iets moois. Iets zoals het leven zelf. 

    Het Barbara feest blijft ook altijd een momentum van het jaar. De verbondenheid met én het plezier van het samenzijn is en zal altijd een feest blijven. En blijkbaar geniet de poes ook van de brandweer kepie.
    En terwijl ik met de (ex)collega's de officiële plechtigheden bij woonde nam Agnes de gelegenheid te baat om het huis in de kerstsfeer om te toveren. Dat is dit jaar alweer prachtig gelukt. 

    Het gemeentemuseum van Temse wil volgend jaar een tentoonstelling organiseren over de gemeentelijke patrones: de H Amelberga. Over deze figuur bericht ik later nog wel eens, als ik het niet vergeet. Op de zolder van de dekenij heeft men nog een draagstoel met bootje ontdekt. Dit is niet zomaar een bootje. Het geheel was onderdeel van de Amelberga ommegang of processie die jarenlang doorheen Temse plaatsvond. Ikzelf ben nog als ik weet niet meer wat in deze processie mee opgestapt. 
    Op vraag van het Gemeentemuseum aan Op Stoapel voor eventuele herstelling van dit 'relikwie', ben ik eens gaan kijken naar dit scheepje. Het is inderdaad une pièce unique en daarom bijzonder moeilijk te restaureren. Samen met collega Arthur waren we het bijzonder vlug eens, dit moet naar professionele herstellers.

    De processie die ik bedoel is niet de Wegom, daaraan kan je driemaal per jaar deelnemen, een bedevaart ter ere van de Heilige Amelberga. De Wegom is een voetbedevaart van 23 km lang en voert de deelnemers langs 8 Amelbergakapellen en 1 kapelletje ter ere van Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Weeën. Deze bedevaart gaat driemaal per jaar uit op Pinksterzaterdag (13.00 uur), op Pinkstermaandag (4u30) en de zaterdag voor de laatste zondag van september. Het vertrekpunt van de bedevaart is telkens op de markt, aan de OLV-kerk van Temse. Enkel op Pinkstermaandag worden de relikwieën van de Heilige Amelberga meegedragen.  Volgens de overlevering stak ze ter hoogte van Temse de Schelde over op de rug van een steur om te ontsnappen aan Karel Martel, die met haar wilde trouwen. In 772 stierf Amelberga in Temse en werd ze in de plaatselijke kerk (markt) begraven. De bedevaart ter ere van Amelberga zou uit de 11de eeuw dateren. Het stoffelijk overschot van de Heilige Amelberga werd toen van Temse overgebracht naar de Sint-Pietersabdij van Gent. In de daarop volgende eeuwen kende de bedevaart geregeld veel bijval en liepen er zelfs muzikanten, goochelaars en potsenmakers in mee. De bedevaart werd niet enkel te voet maar ook te paard en met huifkar gedaan. 

    Op zondag ll. heeft de moeder van Agnes haar arm gebroken. Van het aan kwam het ander, gisteren zaterdag morgen is Laura overleden. De kliniek in Beveren was de laatste dagen onze verblijfplaats. 

    Zoals mijn trouwe lezers weten maak ik regelmatig reclame voor sponsoring voor het goede doel. Bij mijn grote zomers tochten is dit voor het BCG. Dit project blijft altijd lopen via onder ander de dopjes actie. 
    In de winter periode, en dan specifiek de Warmste Week, is dit voor het project van de Mobiele Scholen. Ook dit jaar doe ik mee aan de special: de DuwMee Challenge. De uitdaging is om te overnachten in tentjes. 
    Het vertrek van deze challenge is in Rijsel (Gare de Lille Flandres) op vrijdag 20 december. Overnachten doen we nog op Franse bodem zodat we op zaterdag de laatste 30 van de totale 55 km afleggen. Het is een beetje luxe, onze bagage dienen we niet mee te zeulen. Onderaan zie je de link naar deze actie. 

    Grtjs

    Hugo

    Bijlagen:
    https://photos.app.goo.gl/YzGhZ2L3x4w14hEA6   
    https://www.mobileschool.org/blog/music-for-life-2019   

    15-12-2019 om 16:05 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    06-12-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Slecht weer vandaag.
    Beste Lezers,

    Na een korte onderbreking was het vandaag, op de dag van de Sint, weer wandeldag.
    Het was weeral niet 'vrieskoud' om te stappen. Nochtans, met 3°C om te starten in de regen, was het de eerste uren best koud te noemen. 
    We trokken vanuit Willebroek doorheen de Rupelvallei terug tot Temse. De paden lagen er glibberig bij en een eerste tussenstop in Sauvegarde mocht wel. De wind speelde ook zijn rol, mijn trouwe plu heeft het begeven. 

    Maar vooral opmerkelijk is dat het een vrijdagse wandeling is geworden met Slecht Weer. Het gezegde 'Het zal de laatste keer zijn met zo'n prachtig zonnetje' is nu wellicht voorbij in dit jaar 2019. En dat geeft alweer hoop voor binnenkort, de dagen gaan terug lengen, een nieuw jaar ligt in het verschiet.

    Voor het einde van de tocht werd nog een bezoekje gebracht aan de 'Vadde'. Terug over de brug was het donker en kwam de trein voor Ronny, Jan en Catsjoe al aangebold.

    Maar vandaag was voor het paard van de Sint de hoofdrol weg gelegd. 

    Grtjs

    Hugo

    Bijlagen:
    https://photos.app.goo.gl/jFTYFUJFTCsBfVjr7   

    06-12-2019 om 00:00 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    01-12-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blog
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste Lezers,
    Hieronder een deel van de statistiek aangaande het land van herkomst van bezoekers aan mijn blog.
    Land Percentage 
    België 61,3 % (3339) 
    Verenigd Koninkrijk (Groot-Brittannië) 13,4 % (729) 
    Duitsland 10,2 % (555) 
    Oostenrijk 5,0 % (272) 
    Verenigde Staten 3,5 % (188) 
    Nederland 1,1 % (59) 
    Zuid Korea 1,0 % (57) 
    Frankrijk 1,0 % (56) 
    Filipijnen 1,0 % (54) 
    Spanje 0,9 % (47) 
    Irak 0,4 % (21) 
    Italië 0,3 % (16)
    Hierna volgen nog tientallen landen, sommigen waarvan ik niet weet waar die liggen op onze aardkloot.

    Voor de rest is dit het bewijs dat het WWW inderdaad de hele wereld omvat en dat het 'dorp' verdwenen is. 
    Reeds in 2001 schreef Mark Eyskens hierover in zijn boek: Het Verdriet van het Werelddorp. 
    Misschien zou ik dit later nog eens moeten herlezen. Nu houden de 'Geheimen van het Derde Rijk' (Guido Knop) me bezig. Hoe dit regime, en zijn leiders o.a. Hitler, Himmler, Rommel en Speer, eigenlijk grote leugenaars bleken te zijn. 
    Verdomd interessante lectuur.

    Grtjs

    Hugo

    Noot: Het bericht ivm de Broebelfuif is verwijderd, de link werkt niet meer. Dus aan allen die nu zaterdag tijd en goesting hebben, Broebelfuif in JOC De Nartist ten voordele voor de geleide honden (BCG).

    01-12-2019 om 20:56 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trage Wegen
    Beste Lezers,
    Een (bijna) rustige week, de afgelopen week. Het biljart kampioenschap van Temse nadert zijn eindstadium. Nu maandag en donderdag zijn er de halve finales. Volgende zaterdag volgt dan de ontknoping van het 65e kampioenschap. De finales vinden plaats in lokaal Sportvrienden 'op de jager' in de Gasthuisstraat.
    Op maandag en dinsdag ll zijn we (Agnes en ikke) naar Epernay gereden. De rit erheen was geweeeldig. Het mooie herfstweer zorgde in de Ardennen voor mooie panorama's. In de hoofdstad van de champagne was het rustig. Een nieuwe attractie op het grote centrale plein, naast de evengrote parking, is een echte blikvanger. We zijn wel niet, met een zucht, 130 meter mee omhoog geweest.
    In december zijn er tal van festiviteiten en natuurlijk blijft er de 'expérience unique en Champagne', de l'avenue de Champagne, inscrits au Patrimoine Mondial de l'Unesco. Hier kan je het weekend van 13/15 december une flûte komen degusteren, op kosten van de communale.

    Vorige donderdag ben ik voor het eerst, als proef, op pad geweest als 'Wegspotter'. Als wegspotter ga je de toestand van Trage Wegen controleren, op vrijwillige basis. Wat zou onze gemeenschap nog zijn zonder vrijwilligers!
    Trage wegen vallen onder de categorie ‘openbare wegen’. Volgens het wegenrecht ligt de verantwoordelijkheid voor het onderhoud bij de stad of gemeente. Echter, om de toegankelijkheid van alle trage wegen periodiek te controleren, komt de gemeente soms vele ogen te kort. Samen met Trage Wegen vzw en Regionaal Landschap Schelde-Durme ontwikkelde de Provincie Oost-Vlaanderen daarom het project Wegspotters. 
    Wegspotters zijn vrijwilligers die de toestand van de toegankelijke trage wegen controleren en knelpunten zoals zwerfvuil en overhangende takken doorgeven aan de gemeente. Dit gebeurt via het digitaal meldingssysteem MobiMelder. De gemeente op haar beurt gebruikt dit meldingssysteem om de wegspotters op de hoogte te brengen wanneer het knelpunt in behandeling / opgelost is. In functie van een goede opstart van de module biedt de Provincie aan elke deelnemende stad of gemeente een jaar begeleiding aan door een Oost-Vlaams Regionaal Landschap of Trage Wegen vzw.

    Het systeem van melden werkt al, de proef is voor mij geslaagd. Wel zou het beter zijn om dit bij mooi weer te doen, het scherm van mijn telefoon is moeilijk te 'bevrijven' met waterdruppels erop.

    Volgende week komt Barbare weer langs, dus feest bij de Brandweer! Dat van die H Margaretha en de krampen, deze week was het serieus prijs, ik ben terug overgeschakeld op af en toe een magnesium pil.

    Grtjs

    Hugo

    Foto's: Den Epernay ballon.




    01-12-2019 om 14:57 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    23-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste keer?
    Beste Lezers,
    Eens te meer hebben we op onze vrijdagse prachtig weer meegemaakt. Eigenlijk verheugde ik me op een 'vries wandeling, de weergoden brachten echter een mooie herfstdag. Ook al was het wat aan de frisse kant, we liepen onder een stralend zonnetje én bijna windloos doorheen een stukje mooie natuur van de Pallieterstreek.
    Is het nu echt de laatste keer in 2019 dat we onder uitzonderlijk mooi weer kunnen stappen op vrijdag?

    Pallieter is een streekroman van de Vlaamse schrijver en dichter Felix Timmermans, gepubliceerd in 1916. De roman is vernoemd naar zijn hoofdpersonage Pallieter, een levensgenieter die leeft onder het motto ‘pluk de dag’. Het boek vertelt het verhaal van de levenslustige Pallieter die met zijn huishoudster Charlot in het idyllische Lier woont. Dag in dag uit begeeft hij zich in de Netevallei waar hij zorgeloos geniet van het paradijselijke landschap. 
    Uitzonderlijk zijn we, ikzelf en Jan, met de wagen tot Bazel veer gereden. Aan de overkant stond de Ronny ons op te wachten. Na een ontbijt in Hemiksem reden we via de Ring naar Kessel station. Kessel is samen met Bevel deelgemeente van Nijlen. Verassing voor mij was de Kesselse heide. 
    De Kesselse Heide is een stuk Kempens landschap zoals het vroeger was. Je ziet er afwisselend struikheidevlakten en naald- en loofbossen, zandvlakten en vennen. Omdat het toch middag was hebben we er onze apo genoten op één van de banken. Lekker genieten in het zonnetje!

    De streek van Nijlen/Kessel was historisch de diamantstreek. Vele bewoners leefden van het slijpen van diamanten en hadden in hun achtertuin een atelier. Het diamantmuseum geeft een mooi overzicht en inzicht over deze geschiedenis. De slijperij en de machines van voor de eerste wereldoorlog zijn gerestaureerd en in 2016 opengesteld voor het publiek. 
    Op het eind van onze tocht passeerden we nog het Fort van Kessel, onderdeel van de fortengordel rond Antwerpen.
    Het fort van Kessel is een betonnen pantserfort dat deel uitmaakt van de buitenste fortengordel rond Antwerpen. Bij het begin van de Eerste Wereldoorlog, toen het fort niet eens helemaal afgewerkt was, kwam de versterking zwaar onder vuur te liggen. Duitse en Oostenrijkse artillerie - waaronder het befaamde kanon Dikke Bertha - brachten zware vernielingen toe. 
    Het fort is gebouwd in 1909-1912 en bestaat uit gebouwen van ongewapend beton op een driehoekig forteiland. Boven de rondboogvormige toegang is het opschrift ‘Fort de Kessel 1909-1912’.  Bij het begin van de Eerste Wereldoorlog werden er loopgraven gegraven en prikkeldraad gezet van het fort van Kessel tot aan het fort van Lier. Er bleef bijna geen doorgang over, en alle vee werd binnen de ring van de forten gebracht. De kerktoren van Kessel zou dienen om op de Duitsers te mikken. Men dacht niet dat het fort ingenomen zou kunnen worden. De betonnen muren en koepels zouden bestand zijn tegen kanonskogels. De realiteit bleek echter anders. Op 4 oktober 1914 nam het Duitse leger het fort vanop een afstand van 8,4 kilometer onder vuur met hun zwaarste kanon, Dikke Bertha. De eerste bom kwam terecht in de fortgracht. Een nieuwe bom bewees dat de geschutskoepels niet sterk genoeg waren. Verdere voltreffers hebben het fort helemaal vernield. In het fort zijn er originele Belgische en Duitse opschriften uit de Eerste Wereldoorlog. In 1939 werd het fort aangepast en, in het kader van de mobilisatie, opnieuw ingeschakeld in de militaire verdediging. Maar het heeft geen belangrijke rol gespeeld tijdens de Tweede Wereldoorlog. Nadien werd het een militair oefenterrein. Na de Tweede Wereldoorlog bewoonde een familie tijdelijk het fort tot 1974. Sedert 1973 is de gemeente Kessel (nu deelgemeente van Nijlen) eigenaar van het fort. De fortgracht en de gebouwen zijn intact. Het glacis is bewaard. Het forteiland en het gebied buiten de gracht zijn van de meeste bomen ontdaan.Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de kerktoren opgeblazen door het Belgische leger omdat anders de Duitsers een heel goed overzicht zouden hebben over het dorp. Later werden de kerktoren en de wenteltrap gerestaureerd. 

    We hebben onze tocht een beetje moeten inkorten. De reden waarom we met de auto zijn gereden was dat onze Jan reeds om zeven uur ergens anders werd verwacht. Ikzelf diende ook niet te laat te zijn want om 20u15 was er de jaarlijkse Gala Projectie van de Waaslandse Videoclub van Temse.

    Deze club zorgd al jaren voor het erfgoed via bewegende beelden. Dit jaar was er onder andere een film over tramlijn H van Hamme naar St-Anneke (het Vlaams Hoofd). Voor velen in de zaal pure nostalgie. 
    Tramlijn H (NMVB)/Oost-Vlaanderen was de tramlijn Hamme - Zwijndrecht (Vlaams Hoofd) en de aftakking Hamme - Moerzeke - Baasrode (Veer). Ze werd geopend in de jaren 1904-1910 en gesloten in de jaren 1937 (Hamme - Moerzeke) en 1959 (Hamme - Antwerpen-Linkeroever).
    Vóór de Eerste Wereldoorlog waren er dagelijks vijf ritten heen en terug op het baanvak Hamme - Baasrode (Veer), zes tussen Hamme en Temse en elf tussen Temse en het Vlaamse Hoofd. Tussen 1931 en 1937 waren er tussen Hamme en Baasrode (Veer) drie ritten heen en terug per dag, vanaf de exploitatie met autorails in 1937 zes ritten. Tussen Hamme en Temse waren er zes ritten heen en terug, tussen Temse en Antwerpen L.O. ruim twintig elektrische ritten heen en terug per dag. Vanaf 1937 waren er dagelijks 17 elektrische ritten heen en terug tussen Hamme en Antwerpen, plus nog een aantal extra ritten tussen Temse en Antwerpen (een tiental, op zon- en feestdagen zelfs vijftien). Tijdens de laatste jaren van de exploitatie, in de jaren 1950, reden de trams met een halfuurfrequentie over het hele traject: 34 ritten heen en terug per dag, op zaterdag zelfs 35 ritten.

    De tentoonstelling ‘Tramlijn Hamme-Antwerpen 1904-1959’ halt houden in het Gemeentemuseum van Temse (05/07-30/09 - 2019), ID+art in Hamme (09/11-18/12 - 2019), Heemkundige Kring Wissekerke in Bazel (08/03-29/03 - 2020), Cultuurcentrum De Koolputten in Waasmunster (17/04 – 26/04 - 2020), de Sint-Martinuskerk van Burcht (02/05 – 10/05 - 2020) en de Heemkundige Kring Zwijndrecht-Burcht op Linkeroever (16/05 – 24/05 - 2020).

    In café Torenven zijn we nog even binnen gesprongen. Wat een gezellige ouderwetse kroeg! Maar goed dat we met de auto waren.

    Grtjs

    Hugo

    Foto's: Tramlijn H en de link!

    Noot: Bij het aanrijden naar de overzet langs de Lange Gaanweg, de officiële en enige wettelijke route voor autovoertuigen voor privé gebruik, stond ik aan het eind hiervan blok. Twee grote trucks werden er geladen met afval uit de polder. Op mijn vraag of dit lang zou duren antwoordde een van de truckers met een schouder ophalen. De man bleek wel van goede wil want in 'voortreffelijk' schabouwelijk nederlands kon hij, met de nodige bewegingen, duidelijk maken dat ik moest omrijden. Er zat niks anders op, de overzet boot die wacht ook niet. Eerst vijfhonderd meter achterwaarts en dan langs Bazel en de gebods- en verbods- bepalingen aan mijn laars lappend toch nog op tijd het veer bereikt. 
    Ik heb nergens een bordje gezien dat de weg tijdelijk zou zijn afgesloten. Wellicht weeral een communicatie stoornis tussen overheid en burger.

    Bijlagen:
    tram H Hamme brug.jpg (8.1 KB)   
    Tram H St-Annek.jpg (9.1 KB)   
    tram H.jpg (8.9 KB)   
    https://photos.app.goo.gl/xi7AJxiSU3dwT5gb8   

    23-11-2019 om 14:02 geschreven door hugo  


    >> Reageer (1)
    16-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WW - Duw Mee
    Beste Lezer,

    Zoals je misschien wel weet, steun ik Mobile School, een organisatie die zich inzet om straatkinderen een opening te bieden naar een betere toekomst. 
    Elk jaar rond de kerstperiode wordt door Studio Brussel ‘Music For Life’ georganiseerd om zo wat centjes in de laadjes te krijgen voor allerlei van dit soort en andere goede doelen. (Warmste Week)
    Ook dit jaar organiseert op 21 december, voor de 7e keer al, Mobile school de ‘DUWMEE’ actie, een super leuke, gezellige en warme sponsorwandeling. Natuurlijk zou ik het fijn vinden indien jullie mij een klein beetje zouden sponsoren.. maar beter nog, laat jezelf sponsoren en kom mee wandelen!!! 

    Alle info ivm met inschrijvingen kan je vinden op de www.duwmee.be website. 

    Ook info over de organisatie zelf kan je via deze site gemakkelijk terugvinden. Kan je om een of andere reden niet mee wandelen, en wil je toch graag je centje bijdragen, kan ze mij gerust toevertrouwen, ik zorg dan wel dat ze op de juiste plaats terecht komen, Of je kan een overschrijving doen op het rekening nummer van Mobile school ‘ BE04 5230 8020 4931’ met vermelding ‘DUWMEE’. Dit is echter zonder fiscaal attest… De straatkinderen zij u alvast van harte dankbaar!

    Nieuw(s)
    Woensdag ben ik naar Sint-Niklaas getrokken, niet de heilige maar de STAD, om plasma te geven. Op het stationsplein is een gloednieuw centrum van het Rode Kruis geopend. Eigenlijk wou ik met De Lijn rijden, alleen was ik niet zeker om dan tegen 08u30 ter plaatse te kunnen zijn. De NMBS dan maar, die evenmin een garantie geven wat stiptheid betreft. Maar het is allemaal goed op zijn pootjes gekomen.
    Ik was de eerste klant en er werd me onmiddellijk toegefluisterd dat vandaag de grote (interne) controle zou gehouden worden om na te gaan of alles naar behoren functioneert. Ik merkte geen verschil met de toegepaste procedure ten opzichte van anders.
    Er vielen me twee zaken op: het lokaal is hel wit, op enkele rode vlekken na. De mevrouw die me begeleide wierp op dat je vlug wakker bent als je de ruimte betreed. Bijkomend was ze tevreden met de grote raampartijen, het gaf een goed gevoel, beter dan in Gent, waar je op muren kon kijken. Dit is meteen het tweede dat me opviel, de meeste RK mensen kwamen van buiten de regio. En dat komt omdat het vele jaren geleden is dat men plasma kon geven in S/N.
    Vroeger ben ik ook in Gent af en toe plasma gaan geven, iets wat kon tijdens mijn werkuren. Sinds ik op rust (?) ben had ik niet zoveel zin om die verplaatsing te maken. En waarschijnlijk ben ik niet de enige, vandaar terug een centrum in de regio. 
    Het aftappen van bloed en centrifugeren duurt nu bijna de helft minder lang dan voorheen. 

    In verband met het boek "Made in Belgium by Boelwerf" van Op Stoapel nog het volgende:
    Voor de velen die hebben vooringeschreven, dank. De publicatie ervan was gepland op de filmavond/matinee van 30 en 31 november, ter herdenking van 25e verjaardag van de sluiting van Boelwerf. De drukker liet weten dat eind november niet haalbaar is, daarom wordt het boek voorgesteld en verdeeld op de nieuwjaarsreceptie van 11 januari 2020.
    Meer info over Op Stoapel kan je steeds terug vinden op: www.opstoapel.org 

    Grtjs

    Hugo

    Noot: Ben deze week langs geweest bij de H. Margarita. Of die even krachtig is als magnesium zal de toekomst uitwijzen.

    Bijlagen:
    https://photos.app.goo.gl/4nHLFe5pUCZPtun68   

    16-11-2019 om 09:44 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    09-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Kluis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste Lezers, 

    Gisteren met Catsjoe, Jan en de Ronny op stap geweest. Niet letterlijk ‘op stap’ maar op tocht naar de taalgrens. Afgestapt in Oud-Heverlee verlieten we het dal van de Dijle om na de ‘lunch’ de rivier van nabij te volgen. De naam van deze mooie rivier veranderde nog enkele malen van naam: Dyle in ‘t schoon Frans en met lange IJ in ‘t Nederlands. Ook wij liepen regelmatig over de schreve, niet dat we het gewaar werden hoor.  

    In het begin was het fris aan de vis maar verder was het aangenaam wandelen langs prachtige wegjes en door bossen. We passeerden het Zoet Water om vandaar uit onmiddellijk het Meerdalwoud in te duikelen. Passeren was wat te voortvarend, eerst was het nodig om te bunkeren “In De Molen”, kwestie voldoende brandstof mee te hebben. Op de middag konden we in het zonnetje genieten van … de laatste warme zonnestralen. Maar dit verhaaltje heeft zich al enkele malen herhaald en telkens komt dan de opwarming van de aarde ter sprake. Bon, het kan maar deugd doen! Het bos was met dit heldere weer prachtig. 
    Op bepaald moment komen we langs enkele gebouwen die ik al heel lang ken: De Kluis. Mijn eerste kennismaking met dit jeugdverblijf, dat nu Hopper wordt genoemd, dateert 55 jaar terug. Dit domein is eigendom van VVKS/M en is me steeds bijgebleven omwille van de stoomtrein. Het was mijn eerste kamp met de St-Paulus groep van Sint-Niklaas. (Hoe ik daar ben terecht gekomen vertel ik wel eens een andere keer) Het vervoermiddel bij uitstek was in die tijd de trein. En ik herinner me nog de houten banken en de stoom die langs de ramen vloog. Ook herinner ik me het ‘zwart putteke’, een ondiepe poel die als zwempool werd gebruikt. Als ik daar enkele jaren later langskwam was het een modderpoel. Nu is het gewoon grasland ondanks het feit dat de nabijgelegen bron nog altijd stroomt. 

    Rond deze gebouwen, die er nog precies hetzelfde uitzien, heb ik ook mijn Gilwell behaald. 
    De eerste week van de paasvakantie 1969 heb ik daar met andere kandidaat leiders gekampeerd in ijzige omstandigheden. Bij vriestemperaturen slapen, koken, wassen en exploratie proeven uitvoeren was geen lachertje. Bovendien begon het midweek zo hard te sneeuwen dat we regelmatig onze tentzeilen moesten afkloppen. Ook al was je geen liefhebber van OXO, ik kan je garanderen dat het vasthouden van de kop alleen al deugd deed. Vrijdag namiddag trad de dooi in met als gevolg dat het afbreken en opruimen op zaterdag een glibberige bedoening is geworden. Maar wel leut! 

    De Gilwellcursus is een training voor kaderleden die door veel scoutingorganisaties overal ter wereld georganiseerd wordt. De oorsprong ligt, zoals bij de hele scoutingbeweging, in Engeland. De allereerste keer was Robert Baden-Powell zelf een van de instructeurs. Daarna verspreidde het concept in verschillende vormen over heel de wereld. Waar in andere landen vaak gefocust wordt op praktische vaardigheden, is in Nederland en België vooral persoonlijke vorming het hoofddoel. Zowat overal blijft de training wel geïnspireerd op het oorspronkelijke idee van learning by doing. Men gaat er daarbij van uit dat ervaringsleren veel diepgaandere kennis oplevert dan schools onderricht. Meer dan het eenvoudige 'hoe' en 'wat' over scouting, wil men op de Gilwellcursus plaats maken voor een aantal waarden zoals tolerantie, tevredenheid, service en dergelijke. 

    De eerste Gilwellcursus in België werd in augustus 1923 gehouden op het kasteel van Jannée in Pessoux bij Ciney onder leiding van Étienne Van Hoof. In Vlaanderen werd de eerste Gilwellcursus in 1930 op domein de Kluis te Sint-Joris-Weert gehouden. Sinds de jaren 1970 wordt de cursus ook op de andere domeinen van Scouts en Gidsen Vlaanderen georganiseerd. Vanaf de jaren 1990 kwam er ook een trektochtvariant, waarbij de deelnemers een hele week zonder vooruit getekend plan op tocht trekken. In 2010 organiseerden FOS Open Scouting en Scouts en Gidsen Vlaanderen voor het eerst een gezamenlijke cursus. De cursus heeft instructeurs en deelnemers van beide organisaties, en gaat door op domein De Kluis te Sint-Joris-Weert. 

    Na afronding van de Gilwellcursus ontvangt de deelnemer de Gilwell-kralen, een certificaat en hij mag de Gilwelldas en de Gilwelldasring dragen. De kralen worden meestal aan een leren veter rond de hals gedragen. Daarbij worden de kralen dan door een enkelvoudige knoop bevestigd. Soms worden ze ook rond de traditionele scoutshoed gedragen. Gilwellians worden ook automatisch lid van 'Gilwell Troop 1'. 
    De kralen, die voor moed en leiderschap staan, werden voor het eerst uitgereikt op de eerste leiderscursus in september 1919 op Gilwell Park. (100 jaar geleden!) 

    Verder doorheen het Meerdaalwoud bereikten we Fontenelle. De paden en kleine wegen door het bos waren verboden terrein geworden, Chasse – Passage Interdit – Ministère de la Region Wallonnie, op 8 november en 13 december. We hebben geen schot gehoord nog enige beweging vastgesteld van drijvers of wat dan ook. Er zat niks anders op dan de Rue de Pécrot te bewandelen. In genoemd dorp vervoegden we de vallei van de Dyle ofte Tîle. Niettemin was deze gewijzigde route evenzeer de moeite waard. Over en weer over de taalbarrière was het de bedoeling tot in Waver/Wavre te geraken, de invallende duisternis (niet precies maar rond 17u) noopte ons om aan het eind van de kaarsrechte en lange Drève de Laerensart te trein huiswaarts te nemen.
    Volgens de NMBS app vertrok in Gastuche de trein naar Leuven om 39 minuten na vijf. 

    De trein zou ook weer als titel gekund hebben. 

    Net zoals vijfenvijftig jaar geleden neem ik nu ook regelmatig de trein naar Leuven. Gisteren dus ook verder naar Oud-Heverlee, een stopplaats vòòr St-Joris Weert. De aangekondigde uren werden gerespecteerd en de treinen bolden perfect mét korte overstap tijden. Prachtig weer, prachtige treinen, prachtige stations, prachtige conductrice’s…. kortom, de trein is plezant reizen.  

    Op het appje zoals hierboven aangehaald kwam er een rode +5 te staan, vijf minuten vertraging, de aansluiting in Leuven zou nog rustig kunnen gehaald worden. + 5 klopte niet helemaal, het werden + 8 waarna niks (bericht) meer volgde maar de trein bleek dik 13 minuten later toe te komen. De trein naar S/N was ribbedebie. Over Berchem bleek geen winst op te leveren, dus wachten op de volgende, 50 minuten later. Terug in het station, de pint smaakte goed, bleek L2764 afgeschaft. Dus moesten we toch over Berchem en S/N. Dat ritje duurt bijna een uur, 16 stops hebben hun tijd nodig. Afijn, iets voor negen uur was ik thuis. Niet slecht hé voor een afstand van goed 50km. De Ronny liet bericht dat zijn trein van Berchem naar Puurs ook nog vertraging had. De trein is …. altijd een beetje .. afzien. 

    Grtjs 

    Hugo

    Op de brug over de Dyle kijk je uit over Vlaamse en Waalse wegen. Waarschijnlijk is door de staat van de Vlaamse weg de snelheid beperkt. 
    Tja, wat Vlaanderen doet doet het beter????

    Bijlagen:
    https://photos.app.goo.gl/1GtqmwR75miKMUVY7   

    09-11-2019 om 23:00 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    07-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speculoos
    Beste Lezers,
    Bijna wou ik het hebben over de Sint. Maar het moet hier gaan over de actie ten voordele van het BCG.

    Steun hun SpecuLife-actie en verwen jezelf, je gezin, familie, vrienden, collega’s of medewerkers met de ‘Harten en Trossen’ speculaaskoeken aan € 5 per pakje van 350 gr. 
    De actie loopt tot 24 december 2017. 

    Bestellen kan via link onderaan 
    of telefonisch via 012/ 23 43 19

    Grtjs

    Hugo


    Bijlagen:
    https://fd8.formdesk.com/belgischcentrumvoorgeleidehond/musicforlife   

    07-11-2019 om 10:31 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    05-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TT
    Beste Lezers,

    Enige weken terug heb ik het al eens gehad over TTT, een rubriek in den Humo.

    In de rechterkolom kan je een andere rubriek bekijken, de TT pagina ofte het fotoboek van mijn tocht naar Trondheim.

    Veel kijkplezier


    Grtjs

    Hugo

    05-11-2019 om 10:43 geschreven door hugo  


    >> Reageer (1)
    03-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie heeft DE ROL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste Lezers,

    Amateurtoneel Gooreind (Amatogo) en Theatergezelschap Gewoon Anders, speelden vandaag het toneelstuk 'Wie heeft de Rol'.

    In talentenbureau 'Klaar voor de show' vergeet Sandy Showbizz geld in de kluis te doen. Daarom verstopt zij het geld in een toiletrol. De volgende dag is de rol met geld verdwenen. Vijf personen worden verdacht: een hippe rockster, een onhandige goochelaar, een slechthorende kunstenares, een verwarde uitvinder en een getalenteerd meisje. 
    Agent 112 wordt ingezet om het mysterie op te lossen. Hij en het publiek krijgen van de spelleider (Mr. X) drie aanwijzingen. Met de oplossing van iedere aanwijzing verdwijnt er steeds één verdachte uit het spel. 

    De musical heeft een interactief spelmoment waarbij het publiek op een antwoordkaart zes vragen beantwoordt met ja of nee. De winnaar wordt getrokken uit de juiste antwoorden. Seppe, een jonge gast van een jaar of tien, was vandaag de gelukkige. De prijs bestond uit een pak WC papier, waar hij best fier op was.
    In een spannende finale wordt daarna onthuld wie van de laatste twee verdachten ‘de rol’ heeft.

    In het theatergezelschap spelen mensen met fysieke of mentale handicap. Het zijn geen wereldberoemde acteurs, de spelers van Gewoon Anders. Maar soms dagdromen ze wel eens over een leven als superster. Gewoon of net als andere amateurtoneelspelers ...

    Ik heb me bijzonder goed geamuseerd en tranen gelachen. Het samenspel en interactie tussen de spelers was heel boeiend en goed geacteerd. De talenten van alle vedetten werden goed uitgespeeld.

    Het vergt uitzonderlijk veel oefening en geduld voor alle andere medewerkers om het geheel vloeiend en natuurlijk te laten overkomen. Ook de decorbouwers hebben uitstekend werk geleverd. 

    Grtjs

    Hugo

    Het Nidaros fotoboek nadert zijn eindfase.
    Bij de foto's nog enkele van de plechtigheid aan De Zaatman.


    Bijlagen:
    https://photos.app.goo.gl/wsUCNSetuCgaSxzg7   

    03-11-2019 om 21:32 geschreven door hugo  


    >> Reageer (1)
    02-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scheepsbouw
    Beste Lezers,

    De scheepsbouw heeft veel betekend in de industriële geschiedenis van onze regio. Dit jaar is het 25 jaar geleden dat de laatste grote zeescheepswerf van België, Boelwerf, haar deuren sloot. Met Op Stoapel vzw organiseren we daarom verschillende initiatieven om dit waardevol erfgoed in de kijker te zetten. Het pijnlijke faillissement ligt nog vers in het geheugen van velen, maar dat mag ons niet beletten oog te hebben voor al het moois wat hier gerealiseerd is door zoveel mensen uit de regio. Dankzij de inspanningen van Op Stoapel, nu al meer dan 10 jaar actief, wordt de Boelwerf niet vergeten. Dit monumentale anker-in-de-tijd gaat als waardevol erfgoed steevast een nieuwe toekomst tegemoet en daar zijn we best fier op. 

     PUBLICATIE BOUWNUMMERS + FOTO’ S: ‘MADE IN BELGIUM, BY BOELWERF’ 

    Deze publicatie zal een geactualiseerde lijst met bouwnummers bevatten, rijk geïllustreerd met unieke foto’ s van schepen en constructies die gedurende meer dan 100 jaar zijn gebouwd. Het geeft een beeld van de realisaties van deze ooit grootste zeescheepswerf van België. Meer dan 1500 bouwnummers worden vermeld in dit boek aangevuld met gegevens over de levensloop van de schepen. Daarnaast is het ook een kijkboek met unieke foto’s met telkens een korte begeleidende tekst. De bouwlijst wordt voorafgegaan door enkele voorwoorden, een beknopt geïllustreerd historisch overzicht en een inleiding van de makers. Op de opening van de Erfgoeddag op 26 april werd het boek in avant-première voorgesteld. Het publiek kon tot 30 augustus het boek bestellen via voorintekening. Het boek moet klaar zijn tegen einde november. Het zal worden voorgesteld op de filmvoorstellingen over Boelwerf op 30 november en 1 december 2019. 

    FILMVOORSTELLING BOELWERF: ZATERDAG 30/11/2019 + MATINÉE VOORSTELLING 1/12/2019, ROXY, TEMSE  

    Op het einde van het jaar organiseren we een filmvoorstelling met een selectie van korte filmpjes over de scheepswerf en haar schepen. Zowel historische beelden uit de archieven als recente getuigenissen van scheepsbouwers komen aan bod telkens ingeleid door een spreker. Verder wordt er een stukje theater opgevoerd door Code vzw en zal Op Stoapel een humoristisch luikje over werftaal en bijnamen brengen. Dit evenement wordt georganiseerd i.s.m. het cultuurcentrum van Temse Code vzw. 

    VERTRAGING BOEK 'MADE IN BELGIUM BY BOELWERF'  

    Helaas zal het boek met bouwnummers nog niet beschikbaar zijn op 30 november, zoals beloofd. De afwerking nadert zijn eindfase maar de druk zal meer tijd in beslag nemen dan verwacht. Voor de vele intekenaars is dit een tegenvaller waarvoor onze excuses. Het wordt een mooi boek dat dubbel zoveel bladzijden zal bevatten dan oorspronkelijk gedacht. We verwachten het boek rond de jaarwisseling. Zodra er meer duidelijkheid is communiceren we dit via onze website. 

    Grtjs

    Hugo

    Deze morgen werd er een korte plechtigheid gehouden aan het beeld 'De Zaatman' ter herdenking van alle personen die op de werf zijn overleden. Een bloemenkrans werd neergelegd. 

    02-11-2019 om 18:28 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    27-10-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Zaatman
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste Lezers, 

    BIJEENKOMST ROND BEELD ‘DE ZAATMAN’ 

    2/11/2019, ORLAYLAAN,TEMSE 

    Dit evenement organiseren we in de Allerzielenweek op zaterdag 2/11/2019 van 11u tot 13u. Bedoeling van dit evenement is een ingetogen symbolisch samenzijn te organiseren ter nagedachtenis van alle scheepsbouwers die zijn overleden in gans de regio. Er zullen geen toespraken zijn. Er zal één tekst worden voorgelezen om al deze mensen te gedenken met speciale aandacht voor de mensen die op de werven zelf zijn omgekomen. Een krans zal plechtig worden neergelegd aan De Zaatman, kaarsjes zullen worden aangestoken. Nadien kunnen de mensen steun vinden bij elkaar bij een warme drank in een kiosk. Bij goed weer zullen we ook een kleine wandeling maken van de Zaatman naar de enig overgebleven scheepsbouw kraan langs De Schelde waarna symbolisch enkele bloemen te water worden gelaten.

    Ter info, iedereen welkom.

    Grtjs

    Hugo

    27-10-2019 om 17:55 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    26-10-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herst
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste Lezers,
    De klad zit er goed in. De bladeren vallen (eindelijk) als herfstsneeuw, de paden en -tjes liggen er vol mee. 
    Gisteren lag de start van de wandeling aan de dorpspomp van Eksel. De treinen tot Overpelt (Sint-Niklaas, Berchem overstappen) liepen als een .... Ook de aansluiting van De Lijn, 18a, tot Hechtel-Eksel verliep zoals gepland. Dus konden Jan (routeplanner), Ronny&Catsjoe en ikzelf, iets na tienen en drie uren reizen, aan onze dagwandeling beginnen. 
    De natuur is nu wel prachtig, zeker als het zonnetje van de partij is en de temperatuur eerder aangenaam mag worden genoemd. De paddestoelen stelden het blijkbaar ook op prijs. Overal waar je keek kon je prachtige exemplaren bewonderen. Ondanks de app die deze champignon of zwam kan herkennen is er van eten niet aan te raden.

    Het was ook de bedoeling om het FDDB te bezoeken. Het fietspad door de  bomen is geopend op 14 juni 2019.  
    Het nieuwe Fietspad Door De Bomen voegt een unieke beleving toe aan het Limburgse fietsroutenetwerk. Fietsers rijden 700 meter lang over een fietsbrug – een dubbele cirkel met een doorsnede van 100 meter – die geleidelijk stijgt (3-4%) tot 10 meter hoogte, om dan weer te dalen met dezelfde hellingsgraad. Zo krijgen fietsers en wandelaars een sensationele 360°-beleving. Om de veiligheid te garanderen, gebeurt fietsen in één richting en is er een subtiel aanwezig draadnet met een leuning voorzien. Het pad is ook voldoende breed (3 meter), zodat twee fietsers comfortabel naast elkaar kunnen rijden. De ruime breedte van het pad gecombineerd met de beperkte hellingsgraad maakt van ‘Fietsen door de Bomen’ een toegankelijke beleving voor iedereen.
    Na drieën lasten we een rustpauze in. Gezeten op een bankje was het fijn om van de laatste warme zonnestralen te genieten. Alle drie zijn we even ingedut. Als de schaduw van de bomen op ons neerviel viel ook de temperatuur. Tijd om terug op te warmen door de onderste ledematen in actie te zetten. 
    Langsheen het Fort testcircuit belanden we dan aan het Deutsche Kriegsgräberstatte Lommel.

    De Duitse militaire begraafplaats  is gelegen te Kattenbos in de Belgische gemeente Lommel. Hier rusten voornamelijk Duitse soldaten die gesneuveld zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast ligt er een kleiner aantal soldaten begraven die tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn omgekomen. Het is, voor wat betreft de Tweede Wereldoorlog, de grootste Duitse militaire begraafplaats buiten Duitsland in West-Europa. De officiële inwijding van de begraafplaats vond plaats in 1959. Volgens de Conventie van Genève hebben gesneuvelde militairen, ook in het buitenland, 'Recht op Eeuwige Rust'. 
    Het terrein is 16 ha groot en er liggen meer dan 38.000 soldaten uit de Tweede Wereldoorlog. Deze zijn voor het overgrote deel afkomstig uit verzamelbegraafplaatsen te Hendrik-Kapelle, Fosse, Overrepen en Neuville-en-Condroz. Daar waren ze voorlopig door de Amerikaanse Gravendienst begraven, om in 1946 en 1947 naar Lommel te worden overgebracht. Sinds 1946, toen de Belgische regering met de aanleg van de begraafplaats begon, worden alle Duitse soldaten uit de Tweede wereldoorlog, die op Belgisch grondgebied gevonden worden, hier begraven. De 483 soldaten uit de Eerste Wereldoorlog zijn afkomstig van een soldatenkerkhof te Leopoldsburg. In 2016 lagen er in totaal 39.108 gesneuvelden. Het aantal is in de loop der tijd licht gestegen omdat er nog resten van vermiste gesneuvelden werden gevonden, bijvoorbeeld omdat de overheid overging tot berging van vliegtuigwrakken. Zo werden in 2008 nog stoffelijke resten van drie personen uit de Luftwaffe ter aarde besteld. De soldaten die hier zijn begraven, sneuvelden in hoofdzaak tijdens: De Achttiendaagse Veldtocht (10 mei - 28 mei 1940), De 3 Slagen rond Aken (13 september - 10 december 1944), Slag om het Hûrtgenwald (19 september 1944 - 10 februari 1945), Het Ardennenoffensief (16 december 1944 - 30 januari 1945) en de Slag bij Bruckenkopf (bruggenhoofd) Remagen (in de nacht van 7 op 8 maart 1945).
    38 000 graven, de blokken, de rijen genummerde graven, het blijft een onwezenlijk zicht. 
    Op een bevolking van 39 miljoen Duitsers, in 1939, zijn er 5,5 miljoen soldaten gestorven en 1,8 miljoen burgerslachtoffers. Dit is 10% van de inwoners. Hallucinant! (om van de rest te zwijgen).

    De rest van de tocht verliep bijna in het duister. De zon was al gesluierd door een dik wolkendek, de avond viel alweer niet plots maar snel.

    Een reuze groot monster aan het station van Lommel kon ons niet afschrikken. De terug reis evenmin. Weeral verliep alles bijna vlekkeloos. 

    Ohja, was het bijna vergeten, vorige week zaterdag hebben we met toerisme Temse een bezoek gebracht aan Beerse. Janssen Pharmaceutica stond op het programma. Ondanks de blijde berichten deze week in de krant ivm Alzheimer of dementie, het onderzoek is lopende, oplossingen zijn in de maak maar niet voor de nabije toekomst. In de namiddag het kleine museum Jan Tervaart bezocht met zijn zoon als gids, een unieke ervaring. Het baksteen museum erboven bracht enige info over de streek, van steenbakken kennen we ondertussen weeral wat meer. 
    Bleek de gids een goede vriend van een (uitgeweken) Temsenaar te zijn. Hugo Spildooren, nog gekend van Volley Constructam Temse, was zijn collega aan het college van Turnhout.

    So Folks, straks naar de jaarlijkse bijeen komst, te Kruibeke, van de oudgedienden brandweer regio Waasland. De week zit er weer bijna op.

    Grtjs

    Hugo

    Bijlagen:
    https://photos.app.goo.gl/E31okt12CwuGCLn56   

    26-10-2019 om 00:00 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    17-10-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.W&W
    Beste lezers,

    Met het schitterende weer deze morgen, en heel de dag eigenlijk, een toerke gemaakt. Doordat ik al enkele weken niet met de stapmaten op pad kan is het noodzakelijk om het gestel er aan te herinneren dat bewegen beter is dan ... niet bewegen tsjijn .. euh tiens.
    In bijlage enkele foto's van de polder ofte het overstromingsgebied tussen Temse en Waasmunster. Water zal er hopelijk niet te snel instromen, de Wind heeft nu wel vrij spel. Meestal hebben we in onze contreien zuid-zuidwestenwind en die volgt de Durmevallei tot Tielrode. Vanaf de damplanken muur (Wareslage) in de polder van Waasmunster kan je (bijna) de Pontweg (N41) zien. Vandaar zie je de kerk van Tielrode. Enkel de Paardepolder zorgt met zijn bomen voor enige bescherming.
    Afijn, afwachten tot alle elementen eens tegelijkertijd de kop op steken.
    Als laatste foto zie je Agnes in actie. Proficiat.

    Grtjs

    Hugo

    Noot: Goed nieuws van mijn vriend Jo S., op de Dag tegen Kanker. Zijn behandeling mag verder worden gezet. Hoop doet leven!

    Bijlagen:
    https://photos.app.goo.gl/LZNX9Ad7HmtnrHFq8   

    17-10-2019 om 18:33 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    15-10-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geel lintje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste Lezers,
    Donderdag e.k., 17 oktober, is het de 20ste Dag tegen Kanker. Opnieuw zullen in ziekenhuizen vrijwilligers klaarstaan om kankerpatiënten en bezoekers een geel lintje op te spelden. Agnes kan je treffen in A.Z. Rivierenland, Bornem, nu om lintjes op te spellen, regelmatig op vrijdag als zorgvrijwilliger. 
    De lintjes geven die warme, positieve boodschap die zo'n deugd doet als je kanker hebt: we denken aan jou, we leven mee, je staat er niet alleen voor. 
    Het gele lintje is een teken van solidariteit en verbondenheid met al wie door kanker wordt getroffen. 

    Kom op Tegen Kanker roept via sociale media op om een boodschap aan iemand met kanker te bezorgen en hen zo een hart onder de riem te steken. Alle berichten samen vormen één lange hartslaglijn. Laat ook een boodschap achter en maak deel uit van de langste hartslag van Vlaanderen. www.dagtegenkanker.be 

    Je solidariteit tonen kan op:
    1 - Draag op 17 oktober het gele lintje 
    2 - Laat iemand met kanker in je omgeving weten dat je meeleeft
    3 - Deel het virtuele gele lintje via Facebook, Instagram of Twitter.


    Het voorbije weekend werd doorgebracht in de priorij van Corsendonk, Oud-Turnhout. De naam priorij wijst in geen enkel geval op het volgen van een late roeping. Tenzij het een roeping van een brouwerij zou betreffen. Zaterdag morgen werd een dergelijke instelling bezocht, het Nest! 
    Dus s'morgens rond elven was het weer van dat, proeven van lekkere biertjes, al of niet met enige percentages alcohol.
    De brouwerij had oorspronkelijk als naam Hobbybrouwerij Het Nest en ontstond uit een groep vrienden uit de omgeving van Turnhout die in 2000 de bierproefclub Orde van de Zatte Mus oprichtten. Enkelen volgden een cursus bier brouwen en een kleine brouwinstallatie werd aangekocht. Eind 2006 werd een eerste proefbrouwsel gemaakt. Sindsdien wordt regelmatig geëxperimenteerd met brouwsels. In 2007 werd een eerste blijver geproduceerd, dat later de naam Schuppenboer zou krijgen. Omdat het zo succesvol was, werd besloten het elders grootschaliger te laten brouwen. Dit is het systeem dat Het Nest lange tijd bleef hanteren: er werd geëxperimenteerd tot een recept op punt stond. Dan werd een brouwopdracht gegeven aan een grotere brouwerij. 
    In 2015 verhuisde de brouwerij van Turnhout naar Oud-Turnhout, waar een grote brouwinstallatie werd geïnstalleerd. Omdat de thuisbasis van Het Nest Turnhout is, de stad van de speelkaarten, werd gekozen om naam van de bieren daar direct aan te verbinden. Het doel is om een grote straat in bieren op de markt te brengen: 10, boer, dame, heer en aas.  In augustus 2018 lanceerde brouwerij Het Nest voor het eerst bieren in blikjes. Het betreft de Pokerface en het Kelderbier, twee bieren met een laag alcoholpercentage. 

    Des avonds was er een 'Patersmaaltijd' met bijhorende dranken uit een kruik. 
    Enig vermaak mocht niet ontbreken, Frater Fernandius gaf zijn zegen. (zie foto's en filmpje)

    Grtjs

    Hugo Peregrinus alias frater Bellemans

    Bijlagen:
    https://images.app.goo.gl/Y5ha3Un1WxvkaxCi9   
    https://photos.app.goo.gl/dmdpbyLfYarmqoZe6   

    15-10-2019 om 21:26 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    10-10-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jaar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Beste Lezers,
    Jaar slaat op de vorige titel, in dit geval 46 jaar gehuwd. Santé!
    Grtjs
    Hugo

    Foto: 21 jaar geleden

    10-10-2019 om 19:32 geschreven door hugo  


    >> Reageer (2)
    09-10-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.46
    Beste Lezers,

    Christo Vladimirov Javacheff of kortweg Christo is een Bulgaars-Amerikaans architect, beeldhouwer, installatiekunstenaar, schilder en tekenaar. Hij is vooral bekend vanwege zijn 'inpakkunst', die in nauwe samenwerking met zijn vrouw, Jeanne-Claude Denat de Guillebon, ontstond. Zo ook in Temse!
    Het betreft hier wel de renovatie van de Scheldebrug die al enkele maanden mooi ingepakt is. Nu is het beweegbaar gedeelte in Christo gedaante.Als die brug nog eens zolang kan meedraaien als tot nu toe, dan zullen onze achterachter nazaten het zelfde werkje wellicht ook kunnen aanschouwen.

    Voor er een brug gebouwd werd, waren er ter hoogte van Temse twee veren (reeds vanaf de 14e eeuw). Voor de bouw van de Temsebrug lag de eerste brug stroomopwaarts in Dendermonde.  
    De eerste Scheldebrug in Temse werd ontworpen door de Franse ingenieur Gustave Eiffel. Deze 343 meter lange brug werd ingehuldigd op 30 november 1870. Ze maakte deel uit van de spoorlijn 54 over de Schelde van Mechelen naar Terneuzen. Naast de spoorwegverbinding was de brug ook een tolbrug met een doorgang voor dieren en voetgangers. In 1872 werd 15 centiemen gevraagd voor paard of koe, 10 centiemen voor een ezel, 5 centiemen voor een persoon en 3 centiemen voor een geit of twee eenden. De brug werd later ook gebruikt door smalle paardenkarren en door hondenkarren. De brug leed ernstige schade tijdens de Eerste Wereldoorlog maar werd hersteld. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de brug in 1940 door Franse en Belgische genietroepen om tactische redenen opgeblazen. Tot 1955 werd weer een veerpont ingericht. 
     
    Aan de huidige "oude" brug werden de werken begonnen op 2 juni 1949. De brug werd in 1955 opgeleverd en is 365 meter lang. Ze was daarmee tot 2008 de langste brug over water van België. Deze brug bood ruimte voor de spoorverbinding, een gewestweg met twee rijstroken en voet- en fietspaden. Tijdens de bouw van de brug viel een van de arbeiders die meehielp aan de bouw van de brug in het water. Hierbij brak hij zijn nek. Karel Pepermans liet hierdoor zijn leven in 1952. 
    De Belgische genietroepen hebben preventief springstoffen in de brugpeilers aangebracht tijdens de bouw van de brug. Tot op de dag van vandaag brak er echter nooit meer oorlog uit in België en werden de springstoffen nooit gebruikt. Men beweert dat ze nog wel steeds aanwezig zijn. De brug werd ingehuldigd op 19 december 1955. Het bewegend gedeelte van de brug werd in april 1994 vervangen.  

    De beslissing voor de ontdubbeling van de brug werd genomen door de Vlaamse Regering in mei 2005. Een symbolische eerste steen werd gelegd in oktober 2006, de werken startten echt in april 2007. Naast twee baanvakken is ook een fietspad en een brede wandel esplanade met houten planken aangelegd. De nieuwe brug (de Scheldebrug Temse-Bornem) heeft een kostprijs van 23,5 miljoen euro en is de langste brug over water van België.  
    Tot 2009 diende al het verkeer ter hoogte van de brug van twee rijstroken in beide richtingen samengebracht te worden op de twee rijstroken van de brug. Dat knelpunt, gecombineerd met de passage van schepen waardoor de brug regelmatig geopend diende te worden, maakte dat er bij de brug veel files ontstonden. Op 29 mei 2009 werd naast de bestaande brug een tweede parallelle brug ingehuldigd, zodat alvast het verkeer ook op de brug over tweemaal twee rijstroken kan verlopen. 
    De Zeeschelde maakt dat er zeeschepen de Schelde bevaren tot Dendermonde. Ook grotere binnenscheepvaart (1500 ton) vereist dat de brug regelmatig geopend wordt. Tot het faillissement in 1994 diende de brug ook geregeld geopend te worden voor de nieuwe schepen die gebouwd werden op de Boelwerf. 

    De brug van 1955 (de Scheldebrug Bornem-Temse) is een basculebrug met een beweegbaar brugdeel van 50 meter lengte en een totale lengte van 365 meter. De brug van 2009 (de Scheldebrug Temse-Bornem) is een dubbele basculebrug met beweegbare brugdelen van samen 50 meter lengte en een totale lengte van 374 meter - negen meter langer dan de "oude" brug. De doorgang voor de scheepvaart is voor de oude en de nieuwe brug even breed. Tussen beide bruggen is een opening van 10 meter. De vaste delen van de tweede brug werden in vijf stukken geplaatst in augustus en september 2008.

    De titel wordt morgen duidelijk.

    Grtjs

    Hugo

    Bijlagen:
    Scheldebrug_Temse.png (2.4 MB)   
    https://photos.app.goo.gl/hTcShKhYnAzy9mfMA   
    https://photos.app.goo.gl/pB7DumHiJHtWjtPH9   

    09-10-2019 om 01:10 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)


    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • Mooi
  • Om tmoeting
  • Ontmoeting
  • recht gezet
  • Foutje in link naar foto's

    Meningen, gedachten, bemerkingen , hier allemaal welkom.


    Zoeken in blog


    Blogs van Vrienden
  • Voetstappen in Vaderlandsche Bodem
  • Blog van Kozzen
  • Stoomopwaarts wandelen langs waterlopen



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs