Oeps, het is al de vierde maand.
Inhoud blog
  • nieuwe blog
  • vote
  • Rode lantaarn
  • Druk
  • Gazet
    Archief per maand
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 11--0001
    Tempus Fugit
    Bellum ita suscipiatur, ut nihil aliud nisi pax quaesita videatur - De oorlog moet zo opgenomen worden, dat niets anders tenzij de vrede schijnt gezocht te worden.
    Hugo Peregrinus
    29-09-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een voor allen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste Lezers, 

    Allen voor 1 is niet zo goed uitgepakt. De benen liepen leeg, kan gebeuren. 
    Het is vooral een non-event dat de sportliefhebber een rad voor de ogen draait. Wie wil nu zijn eigen werkgever in de wielen rijden. Je zou goed zot zijn, niet? Etixx-Quick-Step, Etixx is een merk van sportvoeding en voedingssupplementen, is de winnaar van het WK bij de prof wielrenners. Hoe zou het ook anders kunnen met zulke sponsor. 


    Zou mijn prestatie in de Boslandtrail vergelijkbaar zijn met die van de wielrenners? Of course no! Mijn benen liepen ook leeg maar het was niet om ter eerst. Ik ben er wel in geslaagd om op een moeilijker parcours dan dat van de Dodentocht op een redelijke tijd binnen te komen. In 21u01min en 47 sec was het geflikt. 
    In een tijd van 20u30 en 21u30 zijn de meesten 100 km stappers binnen gekomen. Er waren ook nog de 75km en de 50km toeren. Van de 750 deelnemers aan de 100km waren er 561 mannen en 189 vrouwen. De gemiddelde leeftijd bedroeg 44 jaar. In het algemene totaal van de deelnemers is het bijna fiftyfifty. Op de 3721 deelnemers waren er 1821 vrouwen ingeschreven. 

    Maar mevrouw Sihame El Kaouakibi heb ik er niet gezien. Die is waarschijnlijk haar vakantie huisje in het zuiden aan het opknappen, ze heeft nu toch tijd, niet. En voldoende money! Jammer genoeg dat binnen enkele weken het NETTO loontje maar 3500 euro meer zal zijn. Misschien een minder protserige keuken installeren. Maar eigenlijk snijden die verdomde profiteurs in het halfrond niet eens in hun vinger. Want het gaat enkel en alleen over de onkosten vergoedingen, niet het loon! Je zult maar een pensioentje hebben van nog niet eens de helft en moeten opkijken naar de stijgende gasprijzen. Ach, een dekentje meer en een tas warme koffie, oxo of thee doen ook wonderen. Whiskey wil ik in dit rijtje met dranken niet vermelden. Te duur geworden! Om te zwijgen van de wijnen of champagnes volgend jaar. 

    De zomertentoonstelling is verleden tijd. Samen met het gemeentebestuur, de culturele dienst, de toeristische dienst, museumbestuur en academie hebben we met Op Stoapel een prachtig evenement met veel bezoekers achter de rug. Ik zou ook vanuit mezelf op deze blog de loftrompet willen blazen over de onberispelijke samenwerking met al deze actoren. 
    Vele bezoekers spraken hun waardering uit. Voor velen was het een reis in het verleden, voor anderen was het een kennismaking. Waar hun vader nog over had verteld. We mogen zelfs spreken over een internationale uitstraling. Het is leuk om mensen uit verre landen te kunnen verwelkomen. De verhalen die boven kwamen, de talloze anekdotes die werden verteld en de vele giften met een BOEL verleden deden deugd. 
    Het werk dat het allemaal meebrengt om alles te catalogiseren en rangschikken nemen we er met plezier bij. Want het eigen team bestaat uit geharde scheepsbouwers en zeemannen, maar met een zachte binnenkant. Verder te vermelden, velen hebben zich lid gemaakt van OS en of het boek Made in Belgium by Boelwerf aangeschaft. Voor diegenen die het gemist hebben, er is dus een tweede druk. 

    En de kraan, tja, dat is afwachten natuurlijk. Wel komt er zicht in de installatie van een Boelwerf wandeling op De Zaat . Deze wordt gemerkt met ankerpunten welke worden voorgesteld door de tripod, de typische mast vooraan elk Boelschip. Hieraan worden dan panelen en speelse elementen toegevoegd die het leven en werk op de werf zullen voorstellen. 

    Volgende vrijdag is het alweer oktober. En tijd voor de wegom. 

    Ciao 

    Hugo Peregrinus. 

    Noot: Na een gevaarlijke tocht op de golven van zijn bemanning staat de Temse nu te blinken in de raadzaal op AC De Zaat.

    Bijlagen:
    https://photos.app.goo.gl/ERCoaHzZrrhzb3SFA   
    https://photos.app.goo.gl/TCoFYXCXYHxqnEnW7   

    29-09-2021 om 00:00 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    18-09-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.La Boucle Noire
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste Lezers,
    De bouwplannen van onze buur, het Grote Colruyt, zijn bekend. De bestaande gebouwen gaan tegen de grond en het tankstation verdwijnt. In de plaats zal een groter en hoger gebouw verschijnen. De parking wordt beduidend uitgebreid door de winkelruimte hoger te tillen. Dus in de toekomst zal je onder het gebouw, in het droge, je wagen kunnen parkeren. Er staan dus heel wat wijzigingen op stapel die ook hun weerslag zullen hebben op de buurt. Al was het alleen al door de afbraak- en bouwwerken. In de beschrijving van de verschillende fases van de werken en de toekomstige -mogelijk te verwachten- omstandigheden is het nog een beetje flou. Er staan wel verwijzingen naar geluid en licht studies maar dat is natuurlijk altijd af te wachten hoe de realiteit zal zijn. Ook komt er, op papier althans, meer groen. Dat is wellicht eufemistisch bedoeld, als ik zie hoe groen de afgebroken site -cinema en wasserij- er nu uitziet. De natuur overwint uiteindelijk altijd. 

    En dat zie je ook in en rond Charleroi. 
    Donderdag La Boucle Noire gewandeld, een tour rond en door het heden en verleden van Charleroi. 
    Het ligt niet naast de deur en met de trein kom je overal, alleen moet je wat vroeger vertrekken. Ik had geopteerd om over Sint-Niklaas en Berchem te reizen en daar de IC 4528, Essen-Charleroi, te nemen. Het kon ook via Mechelen natuurlijk. Alleen was het niet zeker of de lijn 54 wel open was. Ik hoopte dat de –Morgen Terug- trein wel zou komen, de aansluiting in S/N liet niet te veel speling toe. De volkse benaming voor lijn 54 was juist gekozen, er reed in de begindagen slechts 1 trein per dag. Ruim voor 6u11 liep ik al op het perron. Een andere trein aan het tegenoverliggende perron stond te wachten om verder tot Puurs te rijden. De conducteur kon me inlichten dat er al 6 minuten vertraging op zat, De speling was ineens gekrompen tot 2 minuten. Maar gelukkig verliep de tocht verder zonder problemen en kon ik Beveren stapmaat Jan al verwelkomen. -zie Janswandelblog - Voetstappen in Vaderlandsche Bodem- 

    Charleroi telt ongeveer 200.000 inwoners en is daarmee naar inwonertal de op twee na grootste gemeente in België -na Antwerpen en Gent-. In het hele stedelijke gebied van Charleroi, inclusief omliggende gemeenten, wonen bijna 500.000 mensen. Charleroi ligt aan de rivier de Samber, waar het kanaal Brussel-Charleroi er via een sas mee in verbinding staat. Charleroi, eens een belangrijk industrieel centrum -koolmijnen en staalindustrie-, is nu vooral een stad van vergane glorie, met de bijhorende sociale problemen -werkloosheid- en criminaliteit-. Overal zijn er resten zichtbaar waardoor Charleroi en de regio nog steeds bekendstaat als Le Pays Noir, en geassocieerd wordt met mijnen. 
    In de deelgemeente Marcinelle vond in 1956 de grootste mijnramp uit de Belgische geschiedenis plaats in de mijn Bois du Cazier. 262 mijnwerkers kwamen om, voornamelijk Italianen en Vlamingen. De mijnbouw is ondertussen verleden tijd, de staalindustrie nog slechts een schim van vroeger. Vooral veel scrap –oud ijzer- is er te ontwaren in de voormalige staalfabrieken. 
    Hoewel de stad zich grotendeels in een industriële omgeving bevindt is er in het Zuiden een groot bos, het "Bois du Prince". Veel vroegere terrils zijn ondertussen bebost en ingericht als park en natuurgebied. Een voorbeeld daarvan is "Les Piges" waar voor het premetroproject een tunnel doorheen de kunstmatige heuvel is gegraven. En daar zijn we over gewandeld. 
    Het lijkt misschien absurd maar tot eind vorige eeuw waren de burgemeesters van Charleroi bijna altijd liberalen. Sinds de fusies van 1976 zwaait de PS er, bijna, onafgebroken de plak. 

    De tocht van ongeveer 24 km liep langs de Samber, rond en over enkele terrils en langsheen het kanaal B-C. Enige wandel ervaring is wel gewenst. Op zekere trajecten mag men gerust spreken over klimwerk. Het dalen was navenant lastig en bij regenweer zijn stokken geen overbodige luxe. Maar de inspanningen wogen niet op tegen de ervaring en de voorgeschotelde panoramas. 

    En nu is het weer tijd om plantjes te verkopen voor Kom Op Tegen Kanker. Ik weet niet hoeveel jaren we –zeker Agnes- azaleas aan de man/vrouw brengen. 

    Op Stoapel zijn zomertentoonstelling in het gemeente museum loopt naar zijn eind toe. Nog twee weekends en de hele santa boetiek moet worden opgeruimd en terug in ons lokaal worden opgeborgen. Dat de tentoonstelling een succes mag genoemd is, in museum cijfers uitgedrukt, bijzonder groot. Gisteren is de duizendste bezoeker genoteerd. Op een vrijdag dan nog wel. Uitzonderlijk en op aanvraag kon-kan je het museum ook buiten de openingsuren bezoeken. De basisschool Sint-Henricus uit steendorp kwam met een vijftigtal leerlingen en leerkrachten op bezoek. En één hiervan was dus die duizendste. 
    Er werden enkele geschenken overhandigd zowel door Op Stoapel, het museum als de gemeente. De leerkrachten kunnen dan op eigen manier twee unieke strips verloten aan twee leerlingen. 
    Voor mezelf staan er nog twee Boelwandelingen op het programma. 

    En nog volgende week is er de Boslandtrail. Hiervoor zijn we vorige woensdag de nodige papieren en chip gaan ophalen in Hechtel-Eksel. Van de gelegenheid hebben we gebruikt gemaakt om de foto tentoonstelling: Lens op Mens in Pelt te gaan bezichtigen. Onder de deelnemers vond ik twee Temsenaren terug: Rita Bredael en Lucille Feremans.

    Grtjs

    Hugo Peregrinus

    Noot:

    Hoe een azalea verzorgen? 

    1 Kies bij aankoop een azalea waarvan de bloemen op het punt staan open te komen. 2 Azalea's kunnen tegen een stootje maar geven de voorkeur aan kamertemperatuur, en af en toe wat afkoeling. 3 Houd de potkluit steeds vochtig, maar vermijd natte voeten : een azalea is een drinker maar geen zwemmer.

    Bijlagen:
    https://photos.app.goo.gl/psRyHUUS2h5Eh2sW6   
    https://photos.app.goo.gl/U2mF8foNohr6Cowr9   
    https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1drhPBR17UsAYwElmSnCkGD8HiXJUknCW&usp=sharing   

    18-09-2021 om 05:17 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    02-09-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 september
    Beste Lezers, 
    1 september is voor velen, kinderen en ouders, een speciale datum. Voor mij was het vele jaren geleden minder fijn. Als je niet graag naar school gaat is die datum niet iets om naar uit te zien. En dat heeft niks te maken met het schoolgaan. De regeltjes, de verplichte uren, het stilzitten, niet spreken of dromen… gewoon maar zitten en luisteren, heel interessant of avontuurlijk was dat niet. 
    De opgedane kennis is natuurlijk ook niet onbelangrijk. Maar toch, met de helft van de voorgeschotelde leerstof ben je eigenlijk niks. Driehoeksmeting, berekenen van de bol, technisch tekenen, sterkte berekening, dat soort wetenswaardigheden waren plezant. En als ik het kon overdoen zou ik mijn talen toch iets beter studeren. De verhalen uit de Bijbel waren facinerend om naar te luisteren, niet om examen te doen. Dan had ik liever geschiedenis of aardrijkskunde. 
    Is daar mijn lidmaatschap aan Op Stoapel te danken. Het erfgoed is in zekere zin geschiedenis toch. 

    Gisteren was het dus weeral de 1e van de maand, tijd voor mijn Weg-om. Gisteren was ook de afspraak gemaakt bij het RK te Sint-Niklaas voor een plasma donatie. En dus konden beiden gecombineerd worden. Enkel de Damstraat te Sint-Niklaas heb ik niet gelopen. Via het Hertjen en Brugsken bereikte ik het RK Center aan het Station. Via de Passtraat bereikte ik wederom de De Cauwerstraat en het Weg-om parcours. Ik heb dus geen kortere Weg-om gelopen, dat zou ook niet gemogen zijn hé!
    9 zijn er al achter de rug, nog 3 te gaan. En dan zijn we weeral, bij leven en welzijn, een jaartje ouder. Tempus Fugit. 
    Bij de fotos kan je opmerken dat de werken in de Hoogkamerstraat goed vorderen. En zoals belooft, voor fietsers en voetgangers blijft de baan steeds geopend. Ook het viaduct over de E17 op de Landmolen is in herstelling. Gelukkig heb ik al wat ervaring om doorheen, of beter omheen, de afrastering te geraken. Aan de uitbreiding van het hoogspanningsstation Mercator -Bramersdam- had ik een ontmoeting met een archeloog. Blijkbaar waren de gronden daar door onze voorouders al bewoont. Er zijn niet alleen al potscherven gevonden, er zijn ook aanwijzingen naar bewoning en resten van een oven gevonden. 

    Wel kwam ik een fietser tegen die dacht dat ik verkeerd op het fietspad liep en hem hinderde. 
    Voor de zekerheid heb ik de betreffende regels er bijgehaald: 
    Artikel 42. Voetgangers 
    42.1. De voetgangers moeten de trottoirs, de delen van de openbare weg voor hen voorbehouden door het verkeersbord D9 of D10, of de begaanbare verhoogde bermen volgen en, zo er geen zijn, de begaanbare gelijkgrondse bermen. -ronde blauwe verkeersborden met in het wit een fiets en voetganger met kind afgebeeld- 
    42.2.1. De personen die een rijwiel, een gemotoriseerd rijwiel, een voortbewegingstoestel of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden of die voorwerpen vervoeren die veel plaats innemen, moeten de rijbaan volgen zo zij in aanzienlijke mate de andere voetgangers hinderen. 
    42.2.2. Zijn er geen begaanbare trottoirs of bermen, dan mogen de voetgangers de andere gedeelten van de openbare weg volgen. 
    1° Wanneer de voetgangers het fietspad volgen, moeten zij voorrang verlenen aan de fietsers en bromfietsers. 
    2° Wanneer de voetgangers de rijbaan volgen, moeten zij zich zo dicht mogelijk bij de rand van de rijbaan houden en behoudens bijzondere omstandigheden links in de door hen gevolgde richting gaan. De personen die een fiets, een tweewielig gemotoriseerd rijwiel of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden, moeten evenwel rechts in de door hen gevolgde richting gaan. 
    Verder zoeken levert ook geen eensluidende verklaring. 

    Bij Wandelsport Vlaanderen kan je volgende lezen: 
    Als wandelaar ben je verplicht om eerst en vooral op het voetpad te stappen. Een voetpad is het deel van de weg dat speciaal is voorbehouden aan voetgangers. Is er geen voetpad, dan moet je wandelen op de begaanbare berm -verhoogd of gelijkgronds-. Pas als ook dat niet mogelijk is, mag je een parkeerzone of ook het fietspad gebruiken. Let wel op: op een fietspad hebben de fietsers blijvend voorrang. Zijn ook het fietspad of de parkeerzone geen optie, dan mag je op de rijbaan stappen. De eerste regel op die rijbaan is om zo links mogelijk achter elkaar te wandelen. Ook als je deelneemt aan een georganiseerde wandeltocht, moet je deze regels respecteren. Enkel als er zich een situatie voordoet, waarbij het erg goed te verantwoorden is om toch rechts achter elkaar op de rijbaan te stappen, dan mag dit. Dat kan bijvoorbeeld de veiligste optie zijn in een bocht, waar de zichtbaarheid aan de linkerkant erg beperkt is. Maak een veilige keuze
    Of nog andere: 
    - Er zijn geen officiële verkeersregels die aangeven aan welke kant van de weg voetgangers moeten lopen. Het is op wegen buiten de bebouwde kom het verstandigst om aan de linker kant van de weg te lopen, dus tegen het verkeer in. 
    - De wet schrijft niet voor of zij links of rechts van de rijbaan moeten lopen. Wie voor wie aan de kant moet, is niet voorgeschreven. Het voordeel van links lopen is dat je het verkeer aan jouw kant ziet naderen. Je kunt dus uitwijken naar de berm als dat nodig is. 
    - Bij atletiek.be klinkt het zo: Als loper kies je in de eerste plaats voor het voetpad. Is er geen voetpad, kies dan voor het fietspad. Let op, daar geef je wel voorrang aan de fietsers! Of je kiest voor de begaanbare berm. Kan je niet anders dan lopen op de rijbaan? Dan is de basisregel voor de individuele loper -alleen, per 2, per 3-: loop links achter elkaar. Toch is het verhaal niet zo simpel. De wegcode laat immers toe om, weloverwogen, bij slechte zichtbaarheid of een onveilige hindernis toch uitzonderlijk rechts te lopen. 

    Dus ben ik niet meer zo zeker wat betreft het lopen op het fiets-, voetgangers pad. Als je 42.2.2 1° leest, moet je dan als voetganger ofwel op de rijbaan ofwel in de gracht springen als er een fietser of bromfietser aankomt -gevlogen-? 
    Normaliter moet ik op de Houten Schoen, want daar gaat het over, geen keuze maken. Ik loop er meestal vroeg in de morgen. Gisteren, omdat ik plasma ging geven, was ik later vertrokken en kwam ik terecht bij de vele 1 september fietsers. En dan is het inderdaad vervelend dat er een wandelaar hinderpaal loopt te spelen. 
    De moraal van het verhaal: de wandelaar is de pispaal van het verkeer. Weinig of geen rechten of zekerheden en altijd op je hoede zijn. Dus zorgen dat je goed opgemerkt wordt en dat je zelf goed oplet naar andere weg gebruikers toe. 

    Maar schrik krijg ik niet. 

    Grtjs

    Hugo Peregrinus 

    Titel van de foto album: 1-9-21. 9-11-2001 is al 20 jaar geleden! De oplossing is nog steeds niet te voorzien.

    Bijlagen:
    https://photos.app.goo.gl/Bn9fiySBKJcBMUpJ8   

    02-09-2021 om 20:57 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)


    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • Mooi
  • Om tmoeting
  • Ontmoeting
  • recht gezet
  • Foutje in link naar foto's

    Meningen, gedachten, bemerkingen , hier allemaal welkom.


    Zoeken in blog


    Blogs van Vrienden
  • Voetstappen in Vaderlandsche Bodem
  • Blog van Kozzen
  • Stoomopwaarts wandelen langs waterlopen



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs