Oeps, het is al de vierde maand.
Inhoud blog
  • Grillen
  • Ze Blijft!
  • Deurdroaien
  • Lichtmis
    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 11--0001
    Tempus Fugit
    Bellum ita suscipiatur, ut nihil aliud nisi pax quaesita videatur - De oorlog moet zo opgenomen worden, dat niets anders tenzij de vrede schijnt gezocht te worden.
    Hugo Peregrinus
    30-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rivierenland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste Lezers,

    Bij dit prachtige weer ben ik met het stalen ros doorheen een deeltje van Rivierenland gereden. Hier en daar is het wel eens minder 'natuurlijk'. Aan de andere kant denk je dan ook aan de velen die hier een dagtaak hebben. En in deze tijden is dat, heel zeker, ook niet onbelangrijk.
    In de Mercator stede zijn ingrijpende urbanisatie werken aan de gang, slopen!

    Op de overzet in Hemiksem was een ieder, bedienaars en gebruikers, voorzien van een maskertje. 
    Bij Op Stoapel zijn we, zoals te zien, ook conform de regels uitgerust om terug te vergaderen. Ook al zal dat gebeuren via Zoom. Zekerheid voor alles, een devies van de scheepsbouw!

    En om de woensdag af te sluiten is het BBQ vuurke voor de eerste keer dit jaar opgestookt.

    Morgen doe ik nog een tochtje met de voeten, ook dat moet onderhouden worden. 

    Grtjs

    Hugo Peregrinus

    Bijlagen:
    https://photos.app.goo.gl/1cUfVr2VXzTDdDa88   

    30-05-2020 om 09:39 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    25-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wegom in afstand
    Beste Lezers,

    Wegom in afstand is maar om aan te duiden dat het toerke vandaag precies even lang is als de Weg-om (23km). 
    Ik was zinnens die Weg-om nogmaals te lopen maar ik ga dat beperken tot éénmaal per maand. Deze afstand is perfect wat training betreft. Vandaag heb ik er wel een tweetal uurtjes meer over gedaan. 
    Het begon al met de stand van de zon en de lichte bewolking. Mijn gemeente fotograveren nam al vlug een halfuurtje in beslag. Niet dat ik een goede fotograaf ben maar het lichtspel geeft toch altijd een ander zicht. Vandaar dat ik regelmatig op dezelfde plaats een shoot probeer. Ook het tijdstip is van enige importantie. 
    Dus voor mij, s'morgens vroeg of s'avonds bij ondergaande zon (op een koude dag), neem ik het liefst foto's voor de sfeer.

    Via de (zoveel als mogelijk) trage wegen boven Tielrode naar Heimolen en vandaar verder tot Waasmunster. Omgekeerd zijn er meer trage wegen langs de polders. 
    Vandaag gezien dat men in het Klein Broek de laatste molshopen aan het opruimen is. En dat de Durme weeral een groot deel van zijn buffer capaciteit verloren is. Niettemin, bij hoog water is het nog altijd een mooi zicht.


    Het fascinerende aan het regelmatig lopen van eenzelfde traject is dat je de natuur goed kan zien evolueren. De opeenvolging van de seizoenen en het daarbij horende zicht wijzigen steeds. 
    Nu vind ik persoonlijk de natuur op zijn mooist.

    Grtjs

    Hugo Peregrinus

    Bijlagen:
    https://photos.app.goo.gl/hxZwmYppNXP7Npn8A   

    25-05-2020 om 18:57 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    24-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROS
    Beste Lezers, 
    Gisteren was het de laatste avond dat we, met enkele buren, stipt op 20u buiten kwamen om te applaudisseren. Vanaf de woensdag volgend op 13 maart, ingang van de corona maatregelen, hebben we zonder onderbreking met applaus, fluitjes, pollepels en pannen of houten lepels en plankjes onze solidariteit betuigd met de verzorgende medemens.  
    Is de crisis nu voorbij? Nee, helemaal niet! Wel zie je de laatste week het verkeer flink toenemen, de lucht wordt terug meer en meer ontsiert door witte slierten en er komen meer mensen op straat. De ziekenhuizen liggen niet meer vol, het gewone leventje neemt terug een aanvang. Bijna wou ik schrijven “het normale” leven. Wellicht zal dat normale leven er in de toekomst toch enigszins anders uitzien. 

    Bij deze wil ik nogmaals hulde brengen aan ALLE verzorgenden, alle mensen die ervoor hebben gezorgd dat, ondanks het geklungel van de overheid, de maatschappij is blijven draaien en waarvoor vele mensen een ‘Dank U wel’ verdienen. (Ik vermoed echter dat er binnen enkele jaren Hooggeplaatste Luitjes tot bij de Koning zullen mogen komen om een medaille opgespeld te krijgen) 

    Suikerfeest wordt vandaag gevierd. 
    Het Arabische ied-oel-fitr betekent "feestdag ter gelegenheid van het breken (van het vasten)". Ied of eid betekent in het Arabisch feest. Het woord is afgeleid van aud (terugkeren). Fitr (ontbijten) en iftar staan in relatie tot het verbreken van het vasten. Hieraan zou id-oel-fitr te herleiden zijn. In de volksmond wordt dit feest ook wel vaak het Suikerfeest genoemd, al geeft deze benaming geen juiste betekenis aan de religieuze beleving van Ied al-Fitr.  
    De naam Suikerfeest is afkomstig uit de Marokkaanse en Turkse gemeenschap omdat er veel zoete spijzen worden genuttigd. In het Turks wordt hierom ook vaak de benaming ªeker Bayramı gebruikt, maar soms ook de benaming Ramadanfeest (Ramazan Bayramı), omdat de term Suikerfeest te veel de nadruk zou leggen op de zoete spijzen die tijdens het feest veel gegeten worden. 
    Arabische moslims gebruiken de term Klein Feest (Ied el-Seghir, عيد الصغير) voor het feest in relatie met het Offerfeest dat ook wel het Grote Feest wordt genoemd. In Indonesië (en voormalig Nederlands-Indië) hanteert men de term Lebaran. 
    De term Suikerfeest is in zowel België als Nederland de meest gehanteerde benaming voor het feest aan het einde van de ramadanperiode. 
    Viering : De eerste ochtend van Ied-al-Fitr bezoeken mannen en vrouwen de moskee voor het gezamenlijke speciale gebed voor deze feestdag. De gelovigen dienen eerst de verplichte zakat (aalmoes) te hebben voldaan. De hoogte van deze zakat is de prijs van een maaltijd. De rest van de dag gaat men zo mogelijk bij familie op bezoek. 
    Ter gelegenheid van de Ied-al-Fitr worden er feestelijke gerechten en (zoete) lekkernijen zoals lokum gegeten en geeft men elkaar en de armen cadeautjes. Veel vrouwen versieren hun handen met henna. Zowel de mannen als de vrouwen trekken meestal nieuwe kleren aan en het huis wordt extra netjes gemaakt voor deze feestdag. Daarna gaan de mensen naar de ontmoetingsplaats, een moskee of een zaal, en in warme landen een stuk open terrein, om daar naar de preek van de imam te luisteren, waarmee de Ramadan echt afgesloten wordt. Ook de vrouwen en kinderen zijn daarbij meestal aanwezig, zoals de profeet heeft aanbevolen. Dan omhelzen de mensen elkaar, en vergeven zij elkaar eventuele fouten uit het afgelopen jaar. Ze wensen elkaar een gezegend feest. Het feest duurt vaak meerdere dagen.
    De Profeet zei in bij zijn aankomst in Medina: “Allah heeft jullie hiervoor twee betere dagen gegeven (als feestdagen): de dag van Al-Fitr en de dag van Al-Adha.”. Minder bedeelden krijgen vaak voedsel en soms kleding van de rijkere, ook is het een plicht om voor de armen te zorgen. Ook betalen ze het hele jaar door armenbelasting. Dat geld wordt dan uitgedeeld aan de armen. 

    Ook in Dendermonde was het vandaag feest, maar het Ros bleef op stal. 
    Het Ros Beiaard van Dendermonde is een folkloristisch paard, dat zijn oorsprong vindt in de sage van de Vier Heemskinderen. Het is de hoofdfiguur in een tienjaarlijkse, middeleeuwse ommegang. Het Ros Beiaard van Dendermonde staat sinds 2005 op de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid van de Unesco. 

    Dit is de sage zoals ze in de Dendermondse overlevering bestaat. Aymon, heer van Dendermonde, leefde jarenlang in ruzie met Karel de Grote. Er kwam pas verzoening toen heer Aymon huwde met Adelheid, een nicht van Karel De Grote. Het echtpaar zette vier kloeke zonen op de wereld: Ritsaert, Writsaert, Adelaert en Reinout. Hun vader sloeg hen tot ridder en gaf ze elk een paard. Reinout was evenwel zo sterk dat hij zijn rijdier met één vuistslag velde. Een tweede paard werd hem aangeboden, maar reeds bij de eerste rit brak hij het de lenden. Omdat een ridder toch een paard moest hebben, bracht heer Aymon zijn zoon naar een burcht waarin het door iedereen gevreesde Ros Beiaard zat opgesloten. Na een heroïsch gevecht wist Reinout het dier aan zijn wil te onderwerpen. 
    Tijdens een hoog oplopende discussie aan het hof van Karel de Grote onthoofdde Reinout met één slag van zijn zwaard Karels zoon Lodewijk. De Vier Heemskinderen (verbastering van Aymonskinderen), gezeten op Beiaard, sloegen op de vlucht. Vanuit hun sterke burcht verdedigden de vier ridders zich tegen de steeds aanvallende legerbenden van Karel de Grote. De vier broers zagen echter de ongelijke strijd in en Beiaard bracht hen terug naar het ouderlijk verblijf in Dendermonde. Ze troffen er hun rouwende moeder aan. Heer Aymon was namelijk in de handen van Karel de Grote gevallen. Karel wilde enkel vrede sluiten als het duivelse Ros Beiaard aan hem werd uitgeleverd. Reinout weigerde op dit voorstel in te gaan. Uiteindelijk zwichtte hij onder de smeekbede van zijn moeder. 
    Het Ros werd naar de Dendermonding (Schelde) gebracht, kreeg een aantal zware molenstenen rond de nek en werd in het water gestort. Het Ros verbrijzelde tot tweemaal toe de stenen en zwom hinnikend naar de oever waar Reinout stond. Het tragische schouwspel werd hem te machtig en hij wendde het hoofd af. Het Ros Beiaard dat voor een derde keer boven water kwam, dacht dat zijn meester hem verloochende en verdronk. 

    Het Ros Beiaard, de drie gildereuzen en het folkloristisch patrimonium vinden hun oorsprong in de religieuze processies die in de Middeleeuwen door de straten van Dendermonde trokken. Sinds de 15e eeuw werden aan deze processies steeds meer wereldse elementen toegevoegd, waaronder reuzenfiguren. Doorheen de tijd groeide het Ros Beiaard uit tot de hoofdrolspeler van zijn eigen ommegang. Elke 10 jaar wordt het Ros Beiaard uit Dendermonde onder massale belangstelling door de stad gedragen. 
    Het Ros Beiaard wordt voorafgegaan door een middeleeuwse ommegang met honderden figuranten, acrobaten en praalwagens dat ook de sage van Ros Beiaard verteld. Het Ros Beiaard is het onovertroffen symbool van Dendermonde en de trots van elke Dendermondenaar. Wanneer er zich een ommegang aankondigt stijgt de spanning en nervositeit in de stad en leeft elke inwoner in extase naar de ommegang van het Ros Beiaard toe. Met vele nevenactiviteiten wordt er dan ook maandenlang uitgekeken naar de dag van de ommegang. Het zien voorbijkomen van het Ros Beiaard doet veel Dendermondenaars een traantje wegpinken, wat door buitenstaanders vaak op hoongelach onthaal wordt. Doch wordt het opzwepende, bijna bovenzinnelijke effect van die passage van het Paard vaak onderschat. Daarnaast speelt de duurtijd van 10 jaar tussen twee ommegangen ook op de emotionele snaar van de inwoners, op 10 jaar verandert er immers heel wat in een mensenleven. Vooral op latere leeftijd komt het besef dat het misschien de laatste keer is dat er samen met de ouders naar de ommegang gekeken wordt, dat mensen er zelf voor de de eerste keer met eigen kinderen naar kijken of beseffen oudere mensen dat het misschien de laatste keer is dat ze hun Paard hebben kunnen aanschouwen. Zo vormt het Ros Beiaard ook een, emotionele geladen, baken in de tijd.  

    Van op de grond tot het hoogste gedeelte van het hoofd meet het Ros Beiaard 4,85 meter. Rekent men daar nog de sierpluim bij, dan bereikt het een hoogte van 5,8 meter. Van de neus tot de staart is het Ros 5,2 meter lang. De breedte bedraagt precies 2 meter. De kop van het Ros Beiaard is van eikenhout, 120 centimeter lang, van oor tot bovenlip, en zijdelings 50 centimeter breed, van oog naar keel. De kop is hol en bestaat vooral uit twee wangen die door zwaluwstaarten verbonden zijn op schedel en bovenkaakbeen. Het paard weegt 800 kg, zonder Heemskinderen. 
    Het houten geraamte bevat drie ruimtes en biedt plaats voor 12 dragers of Pijnders die binnenin worden aangevoerd door hun ploegleider. Het zadelkleed is bordeauxkleurig en aan de boorden voorzien van een fijne goud- en zilverdraad. Hierboven ligt een purperen dekkleed waarop men de wapens van de stad en van de gilden kan terugvinden. Tijdens de ommegang wordt het hoofd versierd met een sierpluim bestaande uit struisvogelveren in de stadskleuren van de stad.  

    Volgens sommigen werd het hoofd gebeeldhouwd in 1754, andere bronnen verklaren dat het in de 15e eeuw werd vervaardigd. De Dendermondse traditie wil dat het nog steeds dezelfde kop is, die eens werd gebeiteld door Lieven Van de Velde. Die Dendermondse kunstenaar bracht veel van zijn tijd door in herbergen en was verslaafd aan alcohol en verwaarloosde zijn gezin. Toen zijn geld opraakte, smeedde hij plannen om een jonge man te overvallen en zijn geld te roven. Helaas bleek hij het verkeerde slachtoffer te hebben uitgekozen en werd hij opgesloten en veroordeeld tot de strop. Ondertussen werd het nieuws bekendgemaakt dat het Ros Beiaard opnieuw zijn ronde zou maken in de stad van Dendermonde. Er was echter een probleem: de kop van het beroemde Ros Beiaard was door houtwormen herleid tot brandhout. Er bleek maar één kunstenaar in de stad te zijn die op een korte tijd een nieuwe kop kon beitelen, met name Van de Velde. In ruil voor zijn vrijlating zou hij de nieuwe kop vervaardigen, waarna Van de Velde, nog steeds volgens de overlevering, nog een voorbeeldig leven leidde. 
    Volgens sommige versies van het verhaal heeft men de ogen van de kunstenaar uitgestoken om te vermijden dat hij een tweede dergelijk kunstwerk zou maken. 

    Geheel volgens de sage nemen bij elke ommegang vier jeugdige broers uit Dendermonde, de Vier Heemskinderen, op het Paard plaats, getooid in volledige ridderuitrusting. Hun fysieke prestatie is al even bewonderenswaardig als die van de Pijnders (dragers), gezien hun positie op de brede rug van het paard en de duurtijd van de ommegang. Bij de tienjaarlijkse ommegang heeft de keuze van de Vier Heemskinderen (Aymons kinderen) heel wat voeten in de aarde. 
    De selectiecriteria zijn niet min: 
    • Het moeten vier opeenvolgende broers zijn, zonder meisje ertussen. 
    • Ze moeten in Dendermonde geboren zijn. 
    • De ouders en de grootouders moeten in Dendermonde geboren zijn. 
    • Ze moeten tussen de 7 en 21 jaar zijn op de dag van de ommegang. 
    • Woonachtig in Dendermonde of een deelgemeente. 
    De Heemskinderen wacht tijdens de ommegang een zware taak. Zij moeten op de zeer brede rug van het paard plaatsnemen gedurende enkele uren. Dit geeft een grote belasting voor de beenspieren, het bekken, de liezen en de onderrug. De Heemskinderen worden, gedurende enkele maanden, voorafgaand aan de ommegang begeleid door een kinesist om hun spieren en pezen te rekken tot een zo groot mogelijke spreidstand. 

    Het pijndersambacht, ontstaan in de 14e eeuw, had het monopolie over lossen en laden van schepen en kelderen van wijn en bier. Vandaag zijn de Pijnders de exclusieve dragers van het Ros Beiaard in de Ommegangen. De leden zijn verenigd in de gilde der Vrije Pijnders en kent zo'n 60-tal leden waaruit drie groepen van twaalf dragers en enkele reservedragers geselecteerd worden. De zware taak om het Ros Beiaard door de stad te dragen is niet te onderschatten waardoor de Pijnders een cruciale rol hebben. Zij hebben niet alleen de verantwoordelijkheid over de veiligheid van het Ros en de Vier Heemskinderen, maar de bewegingen van het Paard moeten ook gesynchroniseerd gebeuren met de regie-aanwijzingen. Tempo en aangepaste snelheid zijn van hoofdbelang en worden voor elke ommegang ingestudeerd. Zo wordt elke ploeg van dragers langs buiten aangevoerd door de gildedeken en van binnenuit door een ploegleider die de cadans bepaalt en het bevel geeft om te steigeren, te groeten of te wijken. 
    Voor elke ommegang wordt er maandenlang geoefend aan de kazerne, waar het Paard zijn rustplaats heeft. Het dragen van het Paard is fysiek zeer zwaar daar elke Pijnder meer dan 85 kg moet torsen. Daarbij komend dat de verschillende manoeuvres, zoals het steigeren van het Paard en het lopen over een niet altijd even stabiele ondergrond, er voor zorgt dat de lasten niet altijd gelijk verdeeld zijn. Zo moeten bij het steigeren de Pijnders vooraan in het Paard heffen terwijl de achterste dragers door de knieën gaan. 
    Naast de effectieve dragers en reserverdagers zijn er ook Pijnders die een andere functie vervullen tijdens de tocht die het Ros maakt: 
    - De vier schragendragers zetten bij elk oponthoud van het Ros de schragen neer waarop het Ros rust. 
    - De twee ladderdragers zorgen dat de ladder wordt meegedragen waarmee de Vier Heemskinderen het Ros op- en afstijgen. 
    - De twee zuipdragers hebben de belangrijke taak om de dragers van het Ros Beiaard onderweg te voorzien van drank.  

    De sage wordt verhaald in de stadshymne van Dendermonde. De hymne maakt ook een allusie op de rivaliteit met buurstad Aalst, die het Dendermondse paard zou benijden.  

    De rivaliteit tussen Aalst en Dendermonde is vermoedelijk ontstaan rond 1195. De heer van Dendermonde zou té hoge tolrechten op de Dendervaart hebben gevraagd aan de Aalstenaars. Wanneer de Aalstenaars hiervoor een klacht indienden bij de Graaf van Vlaanderen en in hun gelijk werden gesteld kwam het tot een hele reeks plagerijen, spotliedjes en spotnamen tussen de twee steden. Logischer wijze is ook het Dendermondse Ros Beiaard een doorn in het oog van de Aalstenaars. Ze vinden het nogal een pathetisch schouwspel dat er zoveel ophef wordt gemaakt over een Paard dat één keer om de zoveel tijd op "basketsloefen" rondjes maakt en daarbij heel wat volk tot tranen toe beweegt. 
    Als ludiek antwoord rijdt er ieder jaar met carnaval het Ros Balatum door de straten van Aalst en is het een traditie geworden om - vooral tijdens de Aalsterse carnavalsperiode of in aanloop van de Ros Beiaardommegang - de spot te drijven met het Ros Beiaard, tot grote verontwaardiging van de Dendermondenaars. 
    De lijst met daden binnen deze "vete" is behoorlijk lang waarbij het (proberen) ontvoeren van elkaars stadsprominenten en burgemeesters geen uitzondering was, evenals beide steden regelmatig elkaars paard hebben proberen stelen. 
    De "rivaliteit" tussen deze twee Dendersteden wordt tot de dag van vandaag aan beide zijden levendig gehouden, al moet gezegd dat het eerder om vriendschappelijke plagerijen en humorvolle acties gaat.  

    Morgen zien we wel weer. 

    Grtjs 

    Hugo Peregrinus

    Bijlagen:
    https://photos.app.goo.gl/Pk2BxWUNqDcE1GfH9   

    24-05-2020 om 21:27 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    18-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prachtig lenteweer.
    Beste Lezers,
    Hierbij een fotoverslagje van mijn lentetocht van gisterenmorgen. Prachtig weer.
    Grjts
    Hugo Peregrinus

    Bijlagen:
    https://photos.app.goo.gl/qYttDnPRkaKA42ht5   

    18-05-2020 om 14:03 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    16-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 mei
    Beste Lezers,

    Deze morgen een kort toerke gemaakt doorheen de velden tot Tielrode en langs de binnendijk terug. Ook weer even in mijn (jeugd) kapelleke binnen geweest. Wat me daar opvalt is dat er sinds corona meer noveen kaarsen branden. 
    In die kapel eens goed gekeken naar de glasramen en de vele heilige beelden die er staan opgesteld. Ik was alleen op dat moment en kon niemand storen om enkele foto's te maken. Hieronder enige info van al die Heiligen!

    De H. Barbara is een christelijke heilige en martelares. Zij is een van de veertien Noodhelpers. Er is vrij weinig met zekerheid gekend over de heilige Barbara. Ook het jaar van haar dood is onzeker. 
    De heilige Agnes stierf als dertienjarige martelares voor het christelijk geloof. Agnes werd als dertienjarige aan heidense goden gewijd en was het slachtoffer van verkrachting. Toen zij naar de tempel van Minerva werd gebracht, maakte zij een kruisteken en weigerde zich tegen God te keren.  
    St Cecilia is een Romeinse martelares en heilige in de Katholieke Kerk. De gedenkdag van de heilige is 22 november. Volgens de legende kwam ze uit een Romeinse voorname familie, gens Caecilia. Ze zou zeer jong zijn gedwongen te huwen met iemand uit een andere Romeinse adellijke familie. 
    St Eligius is de beschermheilige voor goud-, zilver- en hoefsmeden, slotenmakers, metaalbewerkers, muntmeesters en muntenverzamelaars, graveurs, horlogemakers, lampenmakers, elektriciens, informatici, korfvlechters, zadelmakers, koetsenbouwers, koetsiers, garagehouders, paardenhandelaren, dierenartsen, boeren, boerenknechten, pachters en mijnwerkers. (wat een job!) 
    St Antonius van Padua is de beschermheilige voor Franciscanen, verloren voorwerpen, (alleenstaande) vrouwen en kinderen, armen, bakkers, mijnwerkers, het huwelijk, reizigers, pelgrims en verliefden Patroon tegen schipbreuk, de pest en koorts 
    Er is nog een tweede Antonius. Ik vermoed dat het de eerste is welke is afgebeeld in de kapel,  maar voor de volledigheid geef ik nog even de andere mee. Ook al omdat het wederom een duizendpoot moet zijn geweest.
    St Antonius van Egypte is de beschermheilige voor Wevers, slagers, suikerbakkers, mandenmakers, begrafenisondernemers, zakkendragers, zwijnenhoeders, varkens en huisdieren Tegen de pest, ziekten, vuur en veeziekten. 
    St Gerardus Majella is de patroonheilige van kleermakers, portiers en zwangere vrouwen. 
    St Christoffel of Christoforus is een heilige in de rooms-katholieke kerk en de oosters-orthodoxe kerken. Christoffel geldt als een belangrijke heilige die in vele landen en perioden vereerd werd en wordt.  
    In 1969 is hij echter door het Vaticaan afgevoerd van de Heiligenkalender. Pech dus! 

    Met de Noodhelpers wordt binnen de Katholieke Kerk een groep van veertien heiligen bedoeld die behalve individueel ook als groep worden vereerd en aangeroepen. Ze staan ook bekend onder de naam Veertien Heilige Helpers. Zij worden helpers genoemd omdat zij in het bijzonder zouden helpen bij allerhande ziektes en aandoeningen. De groep Nothelfer verschijnt voor het eerst in de 14e eeuw in het Duitse Rijnland. Vermoedelijk ontstond daar het gebruik om deze heiligen gezamenlijk te vereren als gevolg van een pestepidemie. Centraal in de groep staan drie vrouwelijke martelaressen, over wie in Duitsland het volgende rijmpje bestaat:  

    Sankt Margaretha mit dem Wurm, 
    Sankt Barbara mit dem Turm, 
    Sankt Katharina mit dem Radl, 
    das sind die heiligen drei Madl 
    (vertaling: Sint-Margaretha met de draak, Sint-Barbara met de toren, Sint-Catharina met het wiel, dat zijn de drie heilige maagden) 

    De veertien heiligen zijn: 
    - Achatius, martelaar, aangeroepen tegen hoofdpijn 
    - Barbara, maagd en martelares, aangeroepen tegen koorts 
    - Blasius, bisschop en martelaar, aangeroepen tegen keelpijn 
    - Catharina, maagd en martelares, aangeroepen tegen de pest 
    - Christoffel, martelaar, aangeroepen tegen de pest 
    - Cyriacus, diaken en martelaar, aangeroepen tegen bekoringen op het sterfbed 
    - Dionysius, bisschop en martelaar, aangeroepen tegen hoofdpijn 
    - Egidius, kluizenaar en abt, aangeroepen tegen plagen 
    - Erasmus van Formiae, bisschop en martelaar, aangeroepen tegen maag- en darmklachten, ook bekend als Sint-Elmo 
    - Eustachius, martelaar, aangeroepen tegen familiale meningsverschillen 
    - Joris, soldaat martelaar, aangeroepen tegen ziekten van huisdieren 
    - Margaretha, maagd en martelares, aangeroepen bij zwangerschap 
    - Pantaleon, bisschop en martelaar, patroonheilige van artsen 
    - Vitus, martelaar, aangeroepen tegen epilepsie.

    Grtjs

    Hugo Peregrinus

    foto's: langs vlaamse wegen komt men....

    Bijlagen:
    https://photos.app.goo.gl/Xh5MjA55S6eKkCMQ6   

    16-05-2020 om 21:04 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    11-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Gazet
    Beste Lezers,
    De Krant en zijn titels! 
    De laatste twee weken kijk ik niet meer naar de TV nieuws uitzendingen. En dat is geen vorm van struisvogel politiek. Ik ben die BV's, die toch ook maar een gewone mening hebben, beu gehoord. En dan vooral die .... kiekens.
    Bij het naar de radio luisteren krijg je ook (te) regelmatig een update (!) en herhaling van het nieuws van de dag. Veel variatie zit daar meestal niet op. Corona is wel uiterst belangrijk, te veel is wel degelijk te veel. Ook belangrijk nieuws is het overlijden van de King en Queen van Rock-'n-Roll, Richard Wayne Penniman.

    De Gazet en zijn titels. 

    Vandaag weer op de eerste pagina van Het Nieuwsblad: Voetbalbond gebruikt cororna-geld UEFA voor eigen kantoren. Aandacht getrokken, op naar pagina 1 van de sportkatern. Blijkt, volgens de KBVB zegsman, dat een deel van de 4.3 miljoen euro eigenlijk geen corona steun is van de UEFA en dat het geld al toegezegd was voor de crisis. Dat de UEFA geld doneert aan de (voetbal) sportbonden is op zich al een vraagteken waard. Nog straffer is het dat ze dit corona steun noemen terwijl er jaarlijks een som geld aan  de bonden wordt gegeven. Vanwaar afkomstig?
    Dat de Bobo's, meestal al goed verdienende sujetten, er dan nog voor kiezen om hun burelen en feestzalen fraai uit te rusten laat vooral zien hoe wereldvreemd deze ... (geen woorden meer voor) zijn. 
    Terwijl vele kleine clubs met moeite het hoofd boven water houden, niet te versmaden "bondstaksen" moeten betalen (om die .... te laten freten en zuipen), houden die ... absoluut geen rekening met hun onderdanen. Ze schieten als het ware in hun eigen voeten. Tenzij:

    Tenzij de staat, onze politiekers dus, hun ogen blijven sluiten (of mee profiteren) voor de middelvinger die zelfde .... opsteken richting maatschappij. Het is juist deze maatschappij die deze dikke nekken voetballerij onrechtmatig ondersteunt.
    Dik betaalde voetballers krijgen steun via:
    - bijna geen afhoudingen van hun riant loon
    - dat ze ook mee profiteren van de sociale voorzieningen 
    - genieten van economische werkloosheidssteun
    - de rekening betaald van de politiediensten bij matchen
    - bij veel kleine clubs draait de gemeente of stad op voor het onderhoud van de pleinen. Die pleinen  moeten dat nog uit kunstgras zijn gelegd, verwarmd en voorzien van een sproei installatie. Toppunt van middelvinger is dan nog dat er enkel mannekes met studs mogen over lopen, betaald hé!
    - witwassen van geld
    - en dan is er nog zoiets als het BAS? Het wat? Ja wat is dat eigenlijk, weer zo'n schimmige constructie om wat recht is krom te krijgen, of is het omgekeerd?

    Afijn, is er nu geen enkele politieke partij die hier eens een partij standpunt van kan maken bij de volgende verkiezingen. Of zitten de huidige partijen vol met club voorzitters en dik betaalde advocaten die de vele processen en procedure's van die KBVB arrangeren.

    Niet van dezelfde orde van grote, wat Money betreft, wel wat machts misbruik betreft, volgende artikel. Die vindt je in de krant terug op pagina 16, het is dan ook geen groot nieuws: Amper 5 jaar aan de macht, maar wel 3.5 miljart verduisterd.
    Het huidige regime (dat ook niet koosjer is natuurlijk) tracht dit geld terug te vorderen. Het duurt al vele jaren en vele procedure slagen maar die belastings paradijzen laten dit niet zo maar gebeuren. Arm Afrika? De VN schat dat Nigeria, het betreffende land, tussen 1960 en 1999 zo'n 355 miljard verloren heeft door corruptie.
    Geen vragen meer!

    Jammer van corona maar ik ben goed in stap vorm. De weg-om is in vier uurtjes gelopen. Niet dat het moet in die tijd, het gaat gewoon goed. Als ik volgende week had kunnen vertrekken op pelgrimage zouden die 30km per dag maar een kwestie van enkele dagen zijn geweest. Volgend jaar? Inderdaad een groot vraagteken. Toch blijven we oefenen.
    Koud deze morgen, toch redelijk weer.

    Mocht de krant alleen maar bestaan uit die artikels gewijd aan de BV's en andere noodzakelijkheden, het abonement was al lang opgezegd! Gelukkig zijn er nog mensen  met gezond verstand die goed en degelijk kunnen schrijven. (en nee, ik ben dat niet! dat schrijven natuurlijk)

    Grtjs

    Hugo






    11-05-2020 om 16:59 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    10-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afscheid
    Beste Lezers,

    Afscheid nemen in corona tijden is helemaal anders, daarom niet minder intens. 
    Je kan geen hand geven laat staan iemand omhelzen. Waar anders een groot aantal mensen de laatste eer zouden bewijzen gebeurd dit nu beperkt.
    Vijftien stoelen verspreid van elkaar....maar de plechtigheid verloopt heel sereen. 

    Mooi ook om die vele lovende woorden te horen. Van de doden niks dan goed, in dit geval ook terecht. Ne mens die graag mens was. 
    Het einde kwam alsnog heel bruusk. Zoals Johan het had gewenst, zonder poeha, zonder geestelijk verval. Niet als een levend lijk.

    Ik geef graag de korte tekst mee die op het rouwkaartje is afgedrukt. 

    Hier kan ik niet veel meer doen
    Het is mijn lijf dat mij in de steek laat
    Maar weet dat in mijn geheugen staat
    Ons leven, mijn dank, jouw zoen

    Johan Suy
    24 augustus 1948 - 2 mei 2020

    Jo, tot in de eeuwigheid.

    Nederige groeten

    Hugo Peregrinus

    10-05-2020 om 11:17 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    09-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Morgen
    Beste Lezers,
    Morgen bloggen, vandaag te mooi weer. 
    Warme groeten 
    Hugo Peregrinus 

    09-05-2020 om 17:52 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    04-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JO
    Beste Lezers,

    Vorige vrijdag nacht is mijn goede vriend Johan overleden. 

    Groeten

    Hugo Peregrinus

    Amicum perdere est damnorum maximum.

    04-05-2020 om 00:00 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)


    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • Mooi
  • Om tmoeting
  • Ontmoeting
  • recht gezet
  • Foutje in link naar foto's

    Meningen, gedachten, bemerkingen , hier allemaal welkom.


    Zoeken in blog


    Blogs van Vrienden
  • Voetstappen in Vaderlandsche Bodem
  • Blog van Kozzen
  • Stoomopwaarts wandelen langs waterlopen



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs