Oeps, het is al de vierde maand.
Inhoud blog
  • nieuwe blog
  • vote
  • Rode lantaarn
  • Druk
  • Gazet
    Archief per maand
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 11--0001
    Tempus Fugit
    Bellum ita suscipiatur, ut nihil aliud nisi pax quaesita videatur - De oorlog moet zo opgenomen worden, dat niets anders tenzij de vrede schijnt gezocht te worden.
    Hugo Peregrinus
    26-10-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ze blijft staan!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste Lezers, 

    Heet van de naald, vers van de pers, uptodatenews enzoverder: De kraan blijft bestaan

    Als lid van Op Stoapel is het verheugend nieuws dat deze morgen, hier te Temse op AC De Zaat, is medegedeeld door minister Matthias Diependaele. 
    Ik geef hieronder de voornaamste uitreksels uit het persbericht. 

    Boelwerfkraan in Temse blijft beschermd monument: dossier voor instandhoudingswerken wordt voorbereid

    De iconische Boelwerfkraan in Temse blijft toch geklasseerd als beschermd monument. Het Lokaal Bestuur werkt samen met het Agentschap Onroerend Erfgoed en een gespecialiseerd architectenbureau aan een dossier voor conservatie van de kraan. Enkele partnerbesturen co financieren de instandhoudingswerken met een eenmalige projectsubsidie. 

    “De iconische kraan bezorgt Temse een unieke skyline”, vertelt Eddy Van Grevelinge, voorzitter van erfgoedvereniging Op Stoapel. “De Boelwerfkraan is een symbolisch icoon van Temse als monumentaal landschapsbaken. De kraan is een eerbetoon aan het scheepswerfverleden van Temse, het Waasland en bij uitbreiding van België én een blijvend eerbetoon aan de scheepsbouwers van weleer.” 

    Op Stoapel bepleit al meer dan tien jaar een zinvolle en duurzame toekomstige bestemming van de historische Boelwerfkraan. De opname van de monumentale torenkraan als ankerpunt in het recente Boelwerfparcours is de kroon op het werk van jarenlange inspanningen om de kraan de erfgoedbestemming te geven die ze verdient op deze historische locatie. 

    Grondige en dure renovatie 
    Na al die jaren drong een grondige renovatie van de kraan zich op. De restauratiekosten liepen hoog op met een raming van meer dan 1 500 000 euro. De gemeente kan deze grote investering niet maken, rekening houdend met de andere lokale beleidsprioriteiten en -noden. In 2021 vroeg de gemeente daarom de deklassering van de Boelwerfkraan als beschermd monument aan. 

    Uit het openbaar onderzoek dat gehouden werd voor het ministerieel besluit van 29 september 2021 tot voorlopige opheffing van de bescherming als monument van de elektrische torenkraan, bleek dat er een groot maatschappelijk draagvlak is om de Boelfwerfkraan te behouden. Bij het afsluiten van het openbaar onderzoek waren er 403 unieke digitale bezwaarschriften, 158 analoge bezwaarschriften, een petitie met 477 handtekeningen en een lijst met 1 380 namen ingediend. 

    Voorlopige opheffing bescherming zorgt voor nieuwe dynamiek 
    Door het recordaantal aan bezwaren besliste minister Matthias Diependaele om de opheffingsprocedure on hold te zetten. De voorlopige opheffing van de bescherming leidde in het voorjaar 2022 tot een nieuwe dynamiek en heel wat overleg met o.a. bevoegde overheden, erfgoedpartners, gespecialiseerde restauratiebedrijven en andere belanghebbenden. Erfgoedvereniging Op Stoapel bleef ook ijveren voor het behoud van de kraan als waardevol erfgoed voor de gemeente. Minister Diependaele volgde het dossier zelf van nabij op en kwam op 30 april naar Temse voor de rondetafelconferentie (georganiseerd door Op Stoapel met medewerking van Lokaal Bestuur Temse en het Kabinet van de minister) rond het behoud en de bescherming van de torenkraan. 

    “Gemeente Temse hecht veel waarde aan de Boelwerfkraan. De hoge restauratiekosten dwongen ons te kijken naar alternatieven voor behoud en restauratie. Ik ben blij dat het openbaar onderzoek geleid heeft tot een nieuwe dynamiek voor het behoud van de torenkraan. De toegezegde cofinanciering door Interwaas en de Maatschappij Linkerscheldeoever bewijzen dat er in de Wase regio een breed maatschappelijk draagvlak is voor de conservatie van de kraan en het Boelwerfverleden”, aldus schepen van Erfgoed Lieve Truyman.

    Instandhouding kraan en zoektocht naar cofinanciering 
    Het architectenbureau Barbara Van der Wee kreeg de opdracht om met betrokken ingenieurs de mogelijkheden te onderzoeken om de kraan op een goedkopere manier een toekomst te geven op basis van nieuwe inzichten en technieken. Hierbij wordt de dure totaalrenovatie losgelaten. Er wordt onderzocht en becijferd welke onderhoudswerken nodig zijn om de kraan verder in stand te houden. Binnenkort bespreekt het Lokaal Bestuur met de architect en het Agentschap Onroerend Erfgoed de mogelijke pistes. Daarna kan een nieuw subsidiedossier worden ingediend bij het Agentschap. 

    De Vlaamse overheid draagt 60% van de kosten. Naast de inbreng van het Lokaal Bestuur zorgen ook Interwaas en de Maatschappij Linkerscheldeoever voor een cofinanciering via een projectsubsidie van elk 150.000 euro. Er worden nog inspanningen geleverd om ook via private partners en de bedrijfswereld giften te bekomen. 

    Op woensdag 26 oktober kreeg Temse gewaardeerd bezoek van de bevoegde Vlaamse minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele. Hij gaf meer duiding bij het doorlopen traject en de volgende stappen voor de conservatie van de Boelwerfkraan. De minister toonde zich opgetogen met de doorstart in dit dossier. 

    Minister Diependaele is tevreden met de uitkomst in dit dossier: “Als minister van Onroerend Erfgoed ben ik verheugd dat de restauratie van de iconische torenkraan een doorstart krijgt. De opheffingsprocedure wordt per direct stopgezet. De hernieuwde aandacht voor de kraan, door de procedure die ik opgestart heb, toont aan hoe ons industrieel Vlaams erfgoed leeft. De torenkraan is een baken langs de Schelde en een stille getuige van ons rijk scheepsvaartverleden, met een restauratie geven we deze door aan toekomstige generaties.” 

    Tot daar de mooie woorden. Maar er is meer. Zoals ik al eerder heb aangehaald, de neuzen wijzen in dezelfde richting. Er is geld op komst, een deel is al toegekend dankzij, ere wie ere toekomt: schepen Lieve Truyman. Alle overheden zijn eensgezind om dit icoon te behouden. De contacten, die dankzij Op Stoapel zijn gelegd, hebben ook resultaten opgeleverd. Volgende week is er een bijeenkomst met enkele verfspecialisten en het architecten bureau. Ditzelfde architecten bureau zit zeer binnenkort alweer samen met andere stake-holders om meer preciese cijfers te kunnen voorleggen.


    Grtjs

    Hugo

    26-10-2022 om 14:42 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    17-10-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kanker draag je niet alleen
    Beste Lezers, 

    Kom Op Tegen Kanker voert al vele jaren, meer dan dertig, een strijd tegen kanker, samen met vele vrijwilligers en actievoerders. De plantjes acties in september zijn ondertussen al een begrip. Net zoals de jaarlijkse Dag tegen Kanker. Dit jaar is dat nu donderdag 20 oktober. 
    Het thema is Kanker draag je niet alleen
    Op die dag laten we kankerpatiënten en hun naasten weten dat ze er niet alleen voor staan. Dat kan je tonen door een stickerlintje te dragen of door iets geel te dragen. Ikzelf zal het bij dat lintje houden. Tijdens de Dag tegen Kanker kunnen patiënten en hun naasten genieten van deugddoende activiteiten in ruim 100 ziekenhuizen en zorgorganisaties. 

    Want nog steeds krijgen elk jaar meer dan 40.000 Vlamingen het harde verdict. Dat zijn gemiddeld vijf nieuwe patiënten per uur. Vandaag leven ook ruim 200.000 mensen met de gevolgen van kanker. Het betekent dat iedereen vroeg of laat met deze ziekte te maken krijgt. 
    Ook vrijwilligers en zorgpersoneel krijgen hun plekje in het gele lintje. En je ziet wat Kom op tegen Kanker zoal doet. Het zijn maar enkele van de vele manieren waarop we tonen aan alle mensen getroffen door kanker: jullie strijd is ook de onze. 

    Volgend jaar is er een nieuw evenement, Decolop. 
    De Col op voor Kom op tegen Kanker is een nieuw en uniek sportief evenement om geld in te zamelen voor kankeronderzoek. Samen met vele gelijkgestemde zielen beklim je de Col des Saisies, een stevige helling die goed is voor zo'n 1000 hoogtemeters. Je fietst tegen kanker. En voor wie je dierbaar is. Want de strijd tegen kanker is voor patiënten ook een berg. 
    Op zaterdag 9 september 2023 klimt het warmste peloton richting de top van de Col des Saisies, in de schaduw van de Mont Blanc. Iedereen kent wel iemand die getroffen werd door kanker. Je weet hoe moeilijk de weg is die ze moeten afleggen. Hoe sterk hun wil is om door te zetten. Tegen kanker en voor wie je dierbaar is. 

    Nog anders nieuws, de Jan is terug thuis. Na veertig stapdagen is hij vrijdag laatstleden toegekomen in Santiago de Compostella. En vandaag is hij met Vueling terug in Belgie geland. Een beetje (7kg) vermagerd en met een flinke baard. Toch proficiat om deze, wel zwaardere, tocht tot een goed einde te hebben gebracht. Je kan zijn avonturen nog steeds volgen op https://pelgrimeren-op-de-noordcamino.blogspot.com/ 

    Op De Zaat kan je de befaamde tripod ofte de voorpiek mast ontdekken. De hoofdmast met ‘kraaiennest’ staat opgesteld voor AC De Zaat. Dit is een onderdeel van het wandelparcour. Via die driepikkels krijg je als wandelaar/toerist een idee wat er voorheen op de site gevestigd was. Bij de hoofdmast zal dit jaar de herdenking voor de overleden Boelwerfmedewerkers worden gehouden. Deze korte plechtigheid vindt plaats op zaterdag 5 november e.k. 

    Grtjs 

    Hugo


    17-10-2022 om 17:25 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    05-10-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Indian Summer
    Beste Lezers, 

    We hebben deze week al van enkele zonnige en redelijk warme dagen mogen genieten. Ik heb er van geprofiteerd om enkele wandelingen te maken. 
    Op maandag ben ik vertrokken vanuit Beveren en via Melsele en Zwijndrecht tot aan de nieuwe fietsersbrug over de E34 gestapt. Het noordoostelijk gedeelte van Zwijndrecht met Blokkersdijk, de Smoutpot en de polderstraat, liggen in PFOS gebied, rode zone. En dit is niet zover van het centrum. Een bewoner van de rode zone gaf een korte uitleg over het gehele probleem en het bestaan van meerdere zones. Dat er een oplossing zou kunnen zijn in de vorm van de aanplant van vlas lijkt meer iets voor akkerland. Het zouden ook hennepplanten mogen zijn. Dat zou een meer opbrengst kunnen betekenen. Ik gaf de man gelijk, de siertuin zal, hoe dan ook, voor jaren verdwijnen. 
    Op dinsdag ging het dan vanuit Temse naar Beveren over Haasdonk. Met alweer een prachtige morgen en een heerlijk wandelweertje. In de fotoreeks is duidelijk, de samenvloeiing van landbouw en nijverheid in het Waasland. Net zoals rond Temse is het zoeken om zuivere landschappen te fotograferen. 

    Woensdag morgen was het echter tijd om een beetje in de tuin te werken. De regen kondigde zich nog niet aan, vandaar. 
    Na de noen volgde dan de ontspanning. Een bezoek aan het RWZI Temse stond op het programma, dit georganiseerd door Toerisme Temse. Normaliter geeft Aquafin geen rondleidingen op zijn stations, voor TT werd een uitzondering gemaakt. De veiligheidsregels werden strikt opgevolgd: veiligheidsbotten, helm en bril lagen op ons te wachten. In twee groepen van ongeveer 12 personen werden we door leidinggevenden rondgeleid en van de nodige informatie voorzien. 

    De waterzuiveringsinstallatie werd gebouwd in 2001 en had een capaciteit om het vuile water van 24.000 inwoners van Temse en Kruibeke op te vangen. Toen waren lang niet alle inwoners aangesloten op de riolering. Dankzij bijkomende gescheiden rioleringen, pompstations en collectoren, komt er nu veel meer water naar het zuiveringsstation. Hierdoor drong een uitbreiding zich op. Aquafin startte in het voorjaar van 2013 met de uitbreiding en bijna twee jaar later waren de aanpassingswerken afgerond. Momenteel zuivert de installatie het afvalwater van 33.000 inwoners, met een capaciteit die kan oplopen tot 38.000 inwoners. Er komt alleen vuil water binnen en daar wordt eerst het vaste afval uitgehaald. Van oorstokjes tot maandverbanden, je komt hier vanalles tegen. Na verschillende stappen blijft er dan in de laatste fase proper water over. Dat betekent water van een kwaliteit dat een vis er met plezier in zou zwemmen. Dat water komt dan uiteindelijk in de Schelde terecht. Het weinige slib dat rest, wordt bewerkt en gaat naar de bouwsector. 

    Grtjs 

    Hugo


    05-10-2022 om 19:35 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    01-10-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30-9-2022
    Beste Lezers, 

    Heb gisteren een toerke rond Temse gewandeld. Onderwijl heb ik geprobeerd om langs het traject (Weg-Om) zoveel mogelijk landschapsfotos te nemen. En het is niet makkelijk om gebouwen, hoogspanningslijnen of wegen te mijden. 
    Dan valt het op hoeveel wegen er zijn, vooral verharde wegen. De zandwegen uit de jeugd zijn verdwenen. Wat rest zijn de kerkwegels en trage wegen. 
    Boerderijen zie je nog wel maar villa’s en nieuwe wijken nemen toch het merendeel van de vergezichten weg. Ik zeg hier niet verpest het beeld. Het is gewoon de evolutie. 
    De groei van de uitgestrekte bedrijven terreinen zijn hieraan ook niet vreemd. Het was eertijds kiezen tussen industrie in de dorpskern of meer rust en de bedrijven buiten het dorp. 
    Nog significanter zijn het aantal hoogspanningsleidingen en masten dat onze regio telt. 

    Sinds begin dit jaar is er veel bedrijvigheid rond en op deze masten. Elia, de beheerder van het Belgische hoogspanningsnet, voert werken uit aan de hoogspanningslijn (380kV) tussen de hoogspanningsstations Mercator in Kruibeke en Bruegel in Dilbeek. De bestaande luchtlijn tussen Kruibeke en Dilbeek is ongeveer 32 kilometer. Het traject loopt vanaf het hoogspanningsstation Mercator in Kruibeke, gelegen ten zuiden van het Fort van Haasdonk, via de Schelde (Temse en Bornem) en loopt verder zuidwaarts richting Buggenhout, Merchtem en Dilbeek. De bovengrondse luchtlijn doorkruist 3 provincies en overspant 9 gemeenten, namelijk Kruibeke, Temse, Bornem, Puurs-Sint-Amands, Buggenhout, Londerzeel, Merchtem, Asse en Dilbeek. 

    De bestaande hoogspanningslijn krijgt een nieuw type elektriciteitsdraden die meer elektriciteit kunnen transporteren. Om de nieuwe en zwaardere elektriciteitsdraden te kunnen dragen zijn werken aan de bestaande hoogspanningsmasten nodig. Van 64 masten zal Elia de funderingen en het ijzerwerk versterken en zes masten worden vervangen. Dus grote werken aan de hoogspanningsmasten aan de oevers van de Schelde in Temse en Bornem. In Temse wordt hiervoor een kraan van 130 meter gebruikt. In Bornem worden de mastarmen vervangen met behulp van een ketting die aan de mast wordt bevestigd. 
    Eens die masten versterkt of vervangen zijn, worden de elektriciteitsdraden verwijderd en vervangen door de nieuwe elektriciteitsdraden. Dit deel van de werken start pas volgend jaar. Daarna worden nog bebakeningsbollen gehangen zodat de hoogspanningslijn goed zichtbaar is. Dit gebeurt in Temse op de plaats waar de hoogspanning de Schelde oversteekt. In gebieden waar veel vogels voorkomen, plaatst Elia speciale vogelkrullen of fluorescerende bollen. 
    Het einde van de grote werken is gepland eind 2026 en duren dus 4 jaar. 

    Er zijn nog vergelijkbare werken De as van Mercator tot Horta is een bovengrondse hoogspanningsverbinding die in de jaren 70 werd aangelegd en die 12 gemeenten doorkruist over een afstand van 49 km. De lijn ligt volledig in de provincie Oost-Vlaanderen en doorkruist 12 gemeenten: Zomergem, Lovendegem, Waarschot, Evergem, Gent, Lochristi, Moerbeke, Lokeren, Sint-Niklaas, Waasmunster, Temse, Kruibeke. 
    De klassieke geleiders worden vervangen door geleiders die performanter zijn. Dankzij de hogere transportcapaciteit van deze geleiders kan Horta-Mercator de elektriciteitsproductie op zee verder inlands transporteren en elektrische verbindingen met buurlanden mogelijk maken. 

    De vernieuwing van de geleiders maken het ook noodzakelijk om de schakelapparatuur in het hoogspanningsstation Mercator in Kruibeke aan te passen en uit te breiden.

    De fotoreeks is tweeledig: eerst rondom Temse in weidse zichten en vervolgens de toekomst van de natie, het versterken van het elektriciteitsnet. (behalve die watertoren, kon ik niet laten) 

    Verbeeld ik het me gewoon of is het werkelijkheid: de reuk van houtkachels komt me meer tegemoet. 

    Ondanks de weinige ruime zichten was het met het prachtige weer alweer een mooie morgen en wandeling. 

    Grtjs 

    Hugo 

    Knipoog!


    01-10-2022 om 11:28 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)


    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • Mooi
  • Om tmoeting
  • Ontmoeting
  • recht gezet
  • Foutje in link naar foto's

    Meningen, gedachten, bemerkingen , hier allemaal welkom.


    Zoeken in blog


    Blogs van Vrienden
  • Voetstappen in Vaderlandsche Bodem
  • Blog van Kozzen
  • Stoomopwaarts wandelen langs waterlopen



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs