Oeps, het is al de vierde maand.
Inhoud blog
  • Grillen
  • Ze Blijft!
  • Deurdroaien
  • Lichtmis
    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 11--0001
    Tempus Fugit
    Bellum ita suscipiatur, ut nihil aliud nisi pax quaesita videatur - De oorlog moet zo opgenomen worden, dat niets anders tenzij de vrede schijnt gezocht te worden.
    Hugo Peregrinus
    26-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ultreia
    Beste Lezer, 

    Zoals gisteren valt er niet zoveel te vertellen. Wel heb ik even gesproken met een man uit Toulouse. Volgens hem is het klimaat vergelijkbaar met dat van Narbonne/Carcassonne maar zonder die wind. “Le vent tourne fou” was zijn kommentaar.  

    Zot ben ik nog niet, wel flink uitgewaaid. Maar desalniettemin (daar is het weer) zit ik nu in Carcassonne. Meer bepaald in Notre Dame de L’Abbaye. Een oud gebouw maar heel mooi gerenoveerd. Ik zit nu op het goede spoor, dat van de Saint-Jacques. En dat loopt perfect samen met de VPPY.
    Aan de acceuil is me een lijst van Haltes SJ overhandigd. In de guide zijn de prijzen voor overnachting en eventueel dîner (groot en klein) genoteerd. Hier in Carcassonne is het 25,30€ voor het totale pakket. Wel wordt aangeraden om dagelijks te telefonisch te reserveren. Heel veel bedden zijn er niet overal voorzien, meestal zoiets van 5 à 10. 

    Ik kijk nu uit op de Cité. De stad zelf ligt grotendeels aan de linkeroever van de Aude. Van hieruit is dat de overkant. Veel zin om nog buiten te komen is er niet meer, de wind heeft me afgemat. 
    Morgen om 07u30 ontbijt en dan via de stad op weg naar Montréal (d’Aude). Wel ravitaillering voorzien, dit kan ter plaatse ingekocht worden. 

    Grtjs 

    Hugo 

    Foto’s: Frisse morgen, 13°c en ……Wind; VW in Frankrijk; Aude; Ik sta op de LO; Le Vieux Pont; Ultreia; Kloostertuin; Kijk door de bomen


















    26-04-2018 om 18:37 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    25-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wind
    Beste Lezer(s), 

    Vandaag valt er niet zoveel te vertellen, de wind overstemd alles. Blijkbaar is dit hier normaal, windsnelheden tussen 25 en 41 km/u zijn toch niet min. Beaufort spreekt van matig tot vrij krachtig en vermeld bij waarneming : bladeren van bomen ruisen, kleine bomen bewegen, gekuifde golven op meren en kanalen, vuilnisbakken waaien om, containers kunnen niet worden afgezet op terminals. Een hele dag tegen de wind in vechten, het maakt je sterk en je zweet niet zo erg. Wel 5 keer zonne crème gesmeerd. Want het weer blijft schitterend, idem voor donderdag en vrijdag. Morgen zal ik, als alles meezit, Carcassonne bereiken. 

    Vandaag vroeg gestart en de kanalen gevolgd. Zo rond de middag kijk ik toch maar eens op de kaart en stel vast dat Narbonne nog niet zo ver verwijderd ligt. Nochtans staan er dan al meer dan twintig op de teller. En dat Canal du Midi loopt nog een flink stuk van Carcassonne weg. Dus, na Roubia besluit ik om toch maar iets direkter te lopen, weliswaar over een minder idyllisch pad, tistezeggen, de baan. 

    En zo zit ik in Lezignan-Corbières, in hotel Le Tournedos. Prijselijk gedoe met uitstekende keuken, kan geen pap meer zeggen. Morgen staat er dan nog een heel flink trippeke op de agenda, ongeveer 36km. Moet nog wel kunnen, de training van enkele weken terug werpt zijn vruchten af.
    En dan begint de eigenlijke camino, door eerst te overnachten bij de nonnen. 

    In Paraza, een klein dorp op een helling aan het kanaal van het midden, loop ik over de brug om water te vragen. De man zegt dat er boven in het dorp een openbaar toilet is met alles op en aan. Vermits ik dan toch boven ben loop ik verder tot ik een zitbank aantref. 
    Hier kan ik mijn schoenen eens van de binnen kant kuisen, er zit nogal wat vuil in. Buiten wat stokjes en steentjes tref ik ook slakken aan. In het hoge gras, de paden worden niet algemeen onderhouden, hangen deze slijmschaatsen aan struiken en grassen. Ik wist niet dat de huisjes van deze diertjes zo hard waren.  
    Op de bank zit een oude man. Hij is afkomstig van de LOT en zegt eigenlijk het allernoodzakelijkste als antwoord op mijn vragen. Dat er veel wind is? Klopt! Is dit normaal? Ja! Is het nog ver naar Carcassonne? 100km! Ik ga via een klein straatje terug de berg af en passeer de kerk. De deur staat open en ik treed binnen (effekens maar hoor). 

    Een werkman komt me tegemoet en geeft ongevraagd een beetje uitleg. Hij repareert de marmeren doopvont en enkele pleisterlagen die zijn afgevallen. Ook dit schilderwerk neemt hij voor zijn rekening. Het marmer komt van de Caunes-Minervois, niet van Carrara, zei hij fier. Deze groeven liggen in de Montagne Noir. Toen ik wilde buiten gaan ging hij verder met erop te wijzen dat de kerk heel oud is, maar eigenlijk ook vrij jong. Oorspronkelijk was de kerk beneden gesitueerd maar door de aanleg van het Canal du Midi werd ze afgebroken en opnieuw heropgebouwd met de ‘originele stenen’ op de plaats waar ze nu staat. 
    Op mijn vraag of Carcassonne nog ver ligt aarzelt hij even. Hij schat zo'n 35 à 40 km. Als ik nog een tiental paaltjes doe ben ik morgen daar.

    Zo weeral wat bijgeleerd. 

    Grtjs 

    Hugo 

    Foto’s: Canal de la Robine voorbij Narbonne; Domaine de Pardeilhan; Een half uur later, zelfde domein; Hier voedt de Aude het canal, alvorens de barage te nemen; Eigenlijk buiten gebruik, toch te nemen om de overkant, en het canal de Jonction, te bereiken. Ondanks het roest is deze klinknagel brug nog intact; Mooie gelegen zaat, pech als er een schip door de sluis moet; Enkele plezier vaartuigen tegen gekomen op de Midi, traag en stil, allemaal in de verhuur; Helikopter of Libelle?; Spaanse invloeden, ik lig wel in de Tournedos.


















    25-04-2018 om 22:10 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    24-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Warm lopen
    Beste Lezer, 

    Het is me al een tijdje opgevallen dat mijn hoofding, Beste Lezer, in het enkelvoud is gesteld. Voorheen heb ik dit steeds in het meervoud geschreven. 
    Het is nu de vraag: Wat is correct? Ik hoop meerdere lezers te hebben, dus meervoud. Anderzijds leest elke persoon de tekst afzonderlijk, dus enkelvoud. Zijn er taalpuristen onder de volgers die me een klaar antwoord kunnen bezorgen. Met dank aanvaard.  

    Vandaag is de tocht begonnen, warm lopen, insgelijks met de temperatuur.  Omdat de tocht tussen Narbonne plage en Narbonne verder is dan gedacht, heb ik beslist om op hetzelfde adres te overnachten. Dat gaf me ook de mogelijkheid om de stad Narbonne te bezoeken (een aanrader, wel buiten het seizoen) en een mooie, langere, tocht te maken in omgekeerde volgorde. Vanaf Narbonne heb ik het Canale de Robine gevolgd, doorheen de Marais de Narbonne tot voor Gruissan. Voor het Etang de Gruissan links, de rotsen volgend. En dan kom je midden in de vacantie verblijven en jacht havens waarmee de kust in het Zuiden is volgebouwd. Mooi ingericht allemaal maar o zo vervelend, zeker in het hoog seizoen.

    Blijkbaar is het in Frankrijk schoolverlof, heb vele groot ouders met jonge kinderen gezien. De plage in Narbonne lag al behoorlijk gevuld, het was/is dan ook schitterend weer. Vandaag was het rond tweeën 25°C met een zacht zeebriesje. Gezien er dan al een meer dan 25km op de teller stond wou ik met de bus terug keren. De nummer acht had ik al zien rijden. Aan de halte Aoste stond aangegeven 15u23 voor de volgende bus. Dan restte er nog de tijd om even mijn voeten in de frisse Middellandse Zeewater te steken. Toen er om 15u45 nog geen openbaar transport in zicht was besloot ik om dan maar te voet over de bergen te trekken, nog steeds 19km tot het Hotel. De Duim zou wel soelaas brengen en toen ik een volgend bushalte bereikte langs de grote baan bleef ik daar maar staan. Misschien als het een niet lukte kwam er dan toch een nummer 8. Helaas pindakaas, geen van beide wensen kwam uit.

    Dus nog wat verder gestapt. Aan een volgend rond punt gaan staan, een rechtstreekse baan, en jawel, mijn gebeden werden verhoord. Een jong koppel, in een oude wagen (geen oldtimer!), nam me mee. Ze woonden in de buurt van Carcassonne. En zo kwam het gesprek op gang, ik zou daar passeren binnen enkele dagen…… De man vroeg dan ook wat het betekende en of het christelijk geïnspireerd was. Bleek het een muzelman te zijn en hij vergeleek het met de Hadjh, de pelgrimstocht naar Mekka. Dat vond ik wel passen. Toen vertelde ik hem mijn verhaal over Djeddah, de toegangspoort voor vele miljoenen pelgrims die per passagiersschip hun plicht vervullen. Ik hoorde dat hij en zijn vrouw dat ook weleens wilden doen. Het zijn meestal de ouderen die dergelijke reis ondernemen. (tijd en geld!) 
    Was het gesprek de aanleiding, in ieder geval, het koppel zette me af voor de hotel ingang. Bij het uitstappen kon ik ze beide de hand drukken, niks onrein is geschied. 

    Zodus, morgen is het met de rugzak. De tocht voert me via het Canal de Robine en het Canal du Midi naar Carcassonne. De zon zal bepalen in hoeveel dagen want ik loop door landelijk gebied. Bomen zullen welkom zijn. 

    Grtjs 

    Hugo 

    Foto’s: Brief van de Gaulle vanuit Londen, heel courageux; Narbonne, prachtig oud centrum; Le Marché, geen basket term; Daarom staan er zoveel platanen, schaduwrijk; Aux Dames de France, winkelketen met typische bouwstijl, opgegaan in de groep Magasin Lafayette, uitgebreid netwerk in het Zuiden; Le marais; Nog rustig in Grussan; Brr.. fris; Ik sta wel degelijk in het water.


















    24-04-2018 om 21:41 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    23-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.La Grève
    Hey Raoul, 
    Zoals je weet ben ik weer onderweg. Op bedevaart, jaja, dat zal wel nodig zijn zekers. We verschillen wel grondig van mening over ‘het leven na de dood’, maar ik geloof er nog altijd in. En omdat gij dat niet kunt komen vertellen hoe het ‘daar’ is blijft het bij geloven. Natuurlijk weet ik het ook niet, daarom dat dat woord is uitgevonden. 

    Ik zit nu in Narbonne, mijn eerste overnachtingsplaats op mijn camino naar Santiago de Compostela. De reis hierheen is nogal chaotisch verlopen. Stakingen, zoals we er samen vele hebben meegemaakt. Soms was dat wel plezant, andere keren iets minder. Toch waren we het er altijd over eens dat het niet om het staken ging. Net zo min als onze camino nu enkel maar een wandeling is naar de stad Santiago. Het is altijd de weg die belangrijk is. Tijdens de tocht kunnen we er nog wel een klapke over doen. Ook met de mensen onderweg, en met de mede pelgrims. Met je talenknobbel is het maar een kwestie van enkele minuten om gedurende enkele uren aan de praat te blijven. En zoals altijd eindigt dat dan weer met een beetje verdriet om afscheid te nemen. Maar vooral blijven de goede en plezante herinneringen. 
    Ik ben toch een beetje nieuwsgierig hoe je Spaans klinkt. Wel ja, dat klinken zal wel lukken. Fantastisch toch hoe we in Fort William een drankje kregen van die oud militair, die Welshman. Sloantje! Tot we het goed konden zeggen. Allé, ik dan, want gij waart daar direct mee weg. Ik klink nu in het Frans op onze goede tocht. Raoul, Santé!  

    Terwijl ik dit zit te tikken is de reis vandaag tot Narbonne een feit. Gisteren zag het er niet zo goed uit. De Thalys tot Parijs was geen probleem, iets over halfacht stond ik al buiten aan de Gare du Nord. Waarom buiten, wel omdat men het metro station aan het renoveren is en je wordt doorverwezen naar de Gare de L’Est. Vooreerst had ik aan de balie van TGV inlichtingen gevraagd over de verbinding naar Bordeaux. Mijn aansluiting was vervallen, par la grève. Een volgende, een uur later, reed nog wel en de dame heeft me een plaatske gegeven en een aangepast ticket. Vooraleer de metro in te duiken heb ik mijn twee ‘nood’overnachtingen in de Rue La Fayette geanulleerd. Ik hoop dat ze bij het Peace and Love Hostel niet teleurgesteld zijn. 
    Zodus, Bordeaux halen zat er ook al in, om precies 12u stond ik aan het volgende loket. Aan de balie van SNCF in Bordeaux stond een dame flink van haar oren te maken. Maar ja, staking geeft problemen als je iets hebt afgesproken ‘op tijd’. De vrees voor een goede afwikkeling van mijn vraag stak de kop op. Maar de rood aangelopen dame achter de toog bleef vriendelijk. Er was niet onmiddellijk een volgende intercity naar Marseille, de volgende met stop in Narbonne was pas vier en een half uur later. Voor mij geen probleem, ik zou ‘mon plan’ wel trekken. 
    Mijn boterhammekes van thuis, door Agnes geprepareerd, smaakten voortreffelijk. En de temperatuur aan de Garonne viel best mee, als je in je T-shirt kan zitten is dat best aanvaardbaar. (het is nu al warmer, de zon komt er meer en meer doorheen). 

    Vanuit een terras stoel, met een Thé de Menthe, geprobeerd een slaapplaats te boeken in een hotel voor pelgrims. Volzet! Via Booking.com kon ik een kamer op de kop tikken, aan 48€. Anders zou dit hotel niet zijn doorgegaan want deze prijs is de helft. Ben dan toch al verzekerd van een goede douche. Het ligt wel 3 km van het station, dus nog een dik half uurtje stappen.Dat komt goed uit, een hele dag op je gat zitten is niet bevorderlijk voor de spieren. 

    De was en de douche zijn al lang voorbij, het eten was goed en nu, hup mijn bed in want de reis was lang. Maar bovenal, morgen kan de start genomen, malgré la grève! 

    Grtjs 

    Hugo 

    Foto’s: Gare de Nord; de Nord à l’Est; Affiche in gang metro, ongeveer 100 m lang; Pont Saint-Jean, de Garonne is nog goed vol; Thé de menthe in de soukh; Nog even wachten en de laatste trip kan beginnen; Poesje muisstil mee op reis; Mijne trein bureau.
















    23-04-2018 om 22:54 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    20-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ronny
    Beste Lezer,

    Dit berichtje om te melden dat de Ronny zijn Camino van Sevilla tot Compostela goed heeft afgewerkt. Ondanks het kille en vochtige weer zag hij er gisteren op Zaventem stralend uit. Weer eens het bewijs dat de zon niet moet schijnen om, primo, bruin te worden en secundo, een goede tocht te maken.

    Het moet gezegd dat hij wel tevreden is weer thuis te zijn. Lieve, zijn lieve echtgenote had voor hem én voor zijn afhalers (ikzelf en de Jan - verrassings onthaal) een ovenschotel klaargemaakt. En moet dat toch wel lukken: witloof met hesp in de oven! mijn lievelings kost! 
    Afijn, op tijd onze biezen gepakt, Lieve is nog actief op de arbeidsmarkt.

    De Catsjoe, onze trouwe begeleider op onze dagtochtjes, is volledig hersteld van haar verwondingen, de staart kwispelt krachtig en zijn lekjes zijn als vanouds.

    En nu is het aan mij. Mijn rugzak nog pakken en vullen, het meest noodzakelijke zal erin verdwijnen. Niks teveel aan gewicht, ik denk dat dit geraadzaam is. De hoge cols doe ik wel niet (op twee na), er staan wel veel hoogtemeters geprogrammeerd. 
    Voor maandag hoop ik op een beetje geluk in Frankrijk zodat ik niet onder een brug in Parijs moet gaan slapen.
    Het weer is blijkbaar al aan de beterhand, volgens de Ronny was het de twee voorbije dagen al goed weer in Spanje.

    Maar hier is het uitstekend hé.

    Grtjs

    Hugo

    Noot: Kijk nog eens naar Ronny zijn blog, er zal een filmpje verschijnen, door hemzelf opgenomen in de kathedraal, waarin je het wierook vat ziet zwieren. 


    20-04-2018 om 10:01 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    17-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoogtevrees?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste Lezer, 

    Sinds zondag is mijn route verschenen op de blog. Zoals vorig jaar zal die steeds bovenaan verschijnen. En elke dag, indien mogelijk, zal er een rood puntje verschijnen op de plaats waar ik overnacht. 

    Het is dus best mogelijk dat er de eerste dag(en) niks zal opkleuren, wegens de staking. Gisteren is er een mailtje gekomen van NMBS International met volgende mededeling; 

    ‘SNCF (Franse spoorwegen) heeft op verschillende dagen stakingsacties aangekondigd tijdens de komende maanden tot eind juni, o.a. op 23/04/2018. Thalys en Eurostar stellen alles in het werk om de gevolgen van deze stakingen zo beperkt mogelijk te houden en voorzien een bijna normale dienstverlening.  
    Voor TGV® en Intercités en regionale verbindingen in Frankrijk is de impact van deze acties moeilijker te voorspellen. 
    De aangepaste vervoersplannen worden telkens vanaf 17u00 op de dag voor de staking bekendgemaakt. Gelieve het aangepaste vervoersplan van SNCF dus op de vooravond van uw reis vanaf 17u00 te raadplegen via de dienst Infolignes SNCF.’ 

    Voilà, zondagavond zal ik ongeveer weten wanneer ik mijn pelgrimstocht kan aanvatten.  

    Het is nog een redelijk drukke week, de rugzak moet nog gepakt worden maar bovenal, het is nu prachtig weer. Eindelijk! 

    Grtjs 

    Hugo 

    Foto: een grafiekje van de hoogtemeters tussen Fanjeux, net na Carcassonne, tot bijna in St-Jean-de-Port. Klik op de kaart en ze wordt beter leesbaar. 
    Euh, de titel gaat niet op voor mij. Zou ook niet mogen hé!

    17-04-2018 om 00:00 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    15-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Botafumeiro
    Bedevaartstocht vanuit Narbonne-plage via Le Chemin du Piémont Pyrénéen tot St-Jean-Pied-de-Port. Vanaf daar volg ik de Camino Frances, de druktste route naar Compostella. Het laatste eind tot het einde van de wereld wil ik nu wel eens lopen. Schoenen verbranden zal er wellicht niet bij zijn.

    Drop je dopje, zie rekening nummer in de ondertitel. Thanks folks!



    Links boven de kaart kan je het vierkant met pijl aanklikken om de verschillende delen van de route te zien. Le Chemin du Piémont is in zijn geheel. Het rechtse vierkant aanklikken geeft de kaart weer op het hele scherm. Hierin kan je schrollen en slepen naar hartelust.

    15-04-2018 om 00:00 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    12-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sparen
    Beste Lezer, 

    Nog een dikke week en mijn volgende camino is een feit. Althans, de start is dan al achter de rug. 
    Als alles goed verloopt, zou ik tegen 28 april in Carcassonne moeten aankomen. Op een dikke twintig dagen zou ik in St-Jean-Pied-de-Port kunnen geraken, afhankelijk van het terrein en het weer.  
    Het terrein ken ik zo al een beetje vanuit de vele informatie en mijn roadbook. Dat andere, wel ja, ik hoop op meer geluk dan de Ronny. Gisteren heeft hij nog sneeuw moeten trotseren. Op dit ogenblik is het vrij fris in de Pyreneeën, temperatuur is lichtjes negatief tot maximum 7 à 8°C en vooral veel neerslag, dat beloofd. 
    Maar Bredero indachtig, wel leven op hoop. (In Lourdes is het trouwens al veel beter.) 

    Als alles goed gaat, als de leden van de SNCF geen wielen van de sporen halen. Maar dat zien we dan wel als het zover is. 

     Zoals gewoonlijk laat ik me graag sponsoren voor het goede doel. Dit kan door een bijdrage te storten op de rekening van het BCG, net zoals vorig jaar. Let wel op, ik werk niet via DONO of de Koning Boudewijnstichting. Ik geef het rekening nummer nogmaals mee maar je kunt het altijd raadplegen boven aan mijn blog. Alvast dank.  

    Maar je kunt me ook steunen door de actie Drop je Dopje te volgen. Sparen van dopjes is makkelijk en je helpt er een enorm goede zaak mee. Vorige week heb ik nog een volle zak kunnen wegdoen. Het grootste deel van de inhoud komt van de brandweervrienden uit Kruibeke, een kwartje is van verschillende vrienden die me hun dopjes thuis bezorgen. Hoe meer hoe beter! Bij Pieter en Miranda, en Polly uiteraard, liggen er alweer een tiental zakken te wachten op transport.  

    Belgisch Centrum voor Geleidehonden vzw 
    Tel: 012/23 43 19 
    E-mail: bcg@geleidehond.be  
    IBAN: BE49 0681 0550 1671 
    BIC: GKCCBEBB 
    Voor giften boven 40€ ontvang je een fiscaal attest. 
    Graag overschrijven met vermelding “Hugo Peregrinus”
    Een jaar abonnement voor hun magazine kost 10€. 

    Het dopjes record werd in 2017 opnieuw verbroken. Maar liefst 346.840kg dopjes konden gerecycleerd worden. De drie miljoenste kilo werd binnen gebracht bij de recyclage firma tijdens het laatste transport van 2017. Hiervan werd een deel door jullie opgehaald. TOP! 

    Grtjs 

    Hugo






    12-04-2018 om 14:08 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    09-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prosper
    Beste Lezer, 

    De conditie blijft op peil. Deze week heb ik op donderdag een prachtige wandeling gedaan, met Jan, van Tubize tot Braine-le-Comte. Langs het kanaal Brussel-Charleroi een klein stukje gelopen om vervolgens langs mooie paden van het ene in het andere bos te wandelen.  
    Voor een uitgebreid verslag verwijs ik graag door naar Jans Wandelblog. 

    Gisteren ben ik nog eens naar Prosperpolder getrokken. Met het mooie en warme weer leek het me leuk om de dijk tussen de kerncentrale en Emmadorp af te lopen, met de haren in de wind. Het gras is nog niet te hoog, het stappen gaat dus nog redelijk. Wel werd ik het gewaar aan de been spieren, je bent verplicht om je voeten steeds iets verder op te tillen. 
    Een Orval in het Verdronken Land maakte veel goed. 

    De geschiedenis van het verdronken land gaat ver terug in de tijd. Toen verhalen nog aan het vuur werden verteld. Eentje geef ik hier mee: 

    Er bestaat een volkslegende over het ontstaan van dit gebied. De dorpsbewoners van Saeftinghe zouden ijdel en hoogmoedig geweest zijn, wat een hoofdzonde is. Op een dag ving een visser een zeemeermin en de zeemeerman wilde natuurlijk zijn vrouw terug. De visser weigerde, waarop de zeemeerman dreigde: Het land van Saefthinghe zal vergaan, alleen zijn torens zullen blijven staan of Namen zal vergaan, alleen zijn toren zal blijven bestaan (naar het dorp Namen, dat eveneens in de golven verdween). Soms ziet men in het gebied witte gedaanten in de mist. Dat zouden de geesten van verdronken mensen zijn die hier blijven ronddwalen. 

    Nu nog verder schilderen in mijn “werkplaats” en als het weer het toelaat nog wat werken in de tuin. 
    De tijd dringt! 

    Grtjs 

    Hugo 

    Foto’s: Vergane glorie, voorheen Forges de Clabecq (Klabbeek), waar hebben we dat nog gezien?; Fietsen en honden op hun zijkant!; In de verte, het hellend vlak van Ronquières; Prachtige wandelpaden, o.a. de tramroute; 
    Eén van de laatste dorpsgezichten uit de streek; De Carolusstraat in Prosper, bijna dicht gegroeid; Voor alle zekerheid blijft het verkeersbord op Belgische bodem nog van kracht!; De Lignestraat loopt tot het Zomerverblijf, het pad loopt nog verder door tot de Schaapskooi; Hier, in NL is er nog volop landbouw bedrijvigheid.


















    09-04-2018 om 10:26 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    04-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klapperweekend
    Beste Lezer, 

    ‘Zo vlug mogelijk’ was de aankondiging van deze bijdrage aan mijn blog verhaal. 

    Bij het bereiken van de grens tussen Peffingen en Holsthum stond een delegatie van Holsthummers me op te wachten. Deze mensen kende ik al via de verbroederingen tussen Kruibeke en Holsthum. Niettemin was de verrassing compleet. 
    Na de begroeting volgde een klein officieel moment. De Ortsbürgermeister, Dieter H. en Karl-Heinz&Suzi H. hadden enige zaken voorbereid. Door Heinz F. werd ik met, een in de juiste Duitse kleuren, lauwerkrans omhangen. (Koning Filip had minder geluk in Canada). Een oorkonde, waarin de tocht van Kruibeke tot Holsthum wordt bevestigd, werd voorgelezen en me plechtig overhandigd. 
    Daarna kreeg ik een ereteken omhangen door Suzi. Een lint met een Käsefüsse koekje symboliseerde de intrinsieke waarde van de voettocht. Hierna volgde een toast met schnaps en een kleine receptie met koekjes van dezelfde makelij als mijn Käsefüsse. Eerlijk toegegeven, die zweetvoet koekjes waren leuk bedacht en zeer lekker, ik heb er heel wat naar binnen gespeeld. 
    En nog waren er verrassingen. Een nieuw biertje van Bit, Premium Kellerbier, werd geserveerd, licht amber kleurig en goed van smaak. Hiervoor had Karl-Heinz gezorgd. Suzi bezorgde me nog een paar zelf gebreide kousen met de ingewerkte vermelding Hugo/2018. Dit paar kousen is al uitgebreid getest, met goed gevolg. Op mijn vraag of ik die volgend jaar nog kon gebruiken was het antwoord kort, terug te voet naar Holsthum! 
    Toen kwam Dieter op de proppen met een mand, afgedekt met de enige echte Eifel pet. Deze is uiteraard niet meer van mijn hoofd geweest. In de mand zaten een aantal leuke hulpmiddelen voor een stapper, zalfjes, poeder, crème, pleisters… en Eifel druivesuiker.  
    De voorbereiding voor de pelgrim tocht naar Compo is hiermee compleet.
     
    Deze plechtigheid werd afgesloten met nog een korte voettocht naar de plaatselijke kroeg. Onder begeleiding van Magda, Eric, Rita, Siegfried, Diane, Jo en Agnes verliep de afdaling in een vrolijke sfeer. Bij Oberbillig kwamen onze Duitse vrienden erbij en was het gezelligheid troef. Ik moet bekennen, die avond heb ik met niet meer gewassen. Na nog een goede stevige maaltijd en enkele Bitten was het tijd om een goede rustpauze in te lassen. 

    Uitslapen was er niet te veel bij, de ratelkinderen wekken je iets na zevenen. In het Paasweekend kunnen de klokken niet luiden, in deze regio nemen de kinderen de taak over. Met houten trommen, ratels en stokken maken ze voldoende lawaai om iedereen bij de tijd te houden. 
    Op zaterdag ben ik naar de paasdienst geweest. Dit is uitzonderlijk omdat er op stille zaterdag in de Katholieke Kerk eigenlijk niks gebeurd, het is stil. Het gemis of tekort aan bedienaars van de eredienst laat zich ook hier gevoelen. De dienst zelf was mooi, het licht werd via een houtvuur, buiten, overgebracht naar de paaskaars en zo verder naar ieders klein kaarsje. De kerk bleef onverlicht tot het einde van deze ceremonie. Hierna volgde dan de mis, die wel de nodige tijd in beslag nam. Maar dat kon je niet horen aan het koor dat wonder mooi de gezangen bracht.  

    De rest van het weekend volgden nog enkele mooie voettochtjes èn een leuk dineetje in een leuk kasteeltje. (top!)  

    Bedankt aan de Duitse vrienden voor het warme onthaal, bedankt aan de Belgische vrienden voor de gastvrijheid, de gezelligheid en de fijne dagen in Holsthum. 

    Grtjs 

    Hugo 

    Foto’s: Premium Kellerbier; Eifel Specialiteiten; 2018 kousen, Is’t nog ver?; Morgenstond; Veel regen, volle rivieren; Paaskaars(ke); Klapperkinder; Steeds succes, Belgische pralinen.  

    Noot: Mein Heimatdorf (één strofe – uit Holsthum ‘Ein dorf in der Südeifel) 

    Wo Holsthum liegt, da ist es schön, im schönen Tal de Prüm. 
    Von grünen Wäldern eingerahmt liegt es im Tale drin. 
    Und mancher Fremde hat sich hier mit uns schon oft gefruet. 
    Und kommt dann wieder jedes Jahr weil es ihn hat gefreut. 

    Holsthum, Holsthum du bist ja das herrlichste Dorf auf der Welt. 
    Dich geb ich nimmer, dich geb ich nicht her für kein Geld. 

    Lieber Leser, 

    "So bald wie möglich" war die Ankündigung dieses Beitrags zu meinem Blog-Geschichte.  

    Beim Erreichen der Grenze zwischen Peffingen und Holsthum, eine Delegation von Holsthummers wartete auf mich. Ich kannte diese Leute schon durch die Partnerschaften zwischen den Holsthum. Dennoch war die Überraschung vollständig. 

    Nach der Begrüßung folgte ein kleiner offizieller Moment. Die Orstbürgermeister, Dieter H. und Karl-Heinz & Suzi H. hatten ein paar Dinge vorbereitet. 
    Von Heinz F. I wurde mit, in den richtigen deutschen Farben, a Lorbeerkranz umhangen. (König Filip hatte weniger Glück in Kanada). Eine Charta, in der die Tour durch die Holsthum bestätigt wird, wurde gelesen und feierlich übergeben. 
    Dann bekam ich ein Ehrenzeichen von Suzi aufgehängt werden. Ein Band mit einem Käsefüsse Keks symbolisiert den inneren Wert der Wanderung. Als nächstes folgte ein Toast mit Schnaps und einem kleinen Empfang mit Keksen der gleichen Verarbeitung wie meine Käsefüsse. Ehrlich gesagt, die verschwitzten Fuß Kekse waren schön konzipiert und sehr schmackhaft, ich habe ziemlich viel drinnen gespielt. 
    Und trotzdem gab es Überraschungen. Ein neues Bier von Bit, Premium Kellerbier, serviert wurde, hell bernsteinfarbig und gut im Geschmack. Karl-Heinz hatte sich darum gekümmert. Suzi versorgte mich mit ein paar mehr selbst-gestrickt Strümpfe mit der eingeschriebenen Erwähnung Hugo/2018. Dieses Paar Strümpfe wurde bereits ausgiebig getestet, mit guter Wirkung. Zu meiner Frage, ob ich noch verwenden könnte, dass im nächsten Jahr, die Antwort war kurz, wieder zu Fuß zu Holsthum! 
    Und dann kam Dieter mit einem Korb, der mit der einzigen echten Eifel Mütze bedeckt war. Das ist offensichtlich nicht mehr mein Kopf gewesen. Im Korb waren einige nette Werkzeuge für ein Salah, Salben, Puder, Crème, Pflaster... und die Eifel Traubenzucker. 
    Die Vorbereitung auf die Pilgerreise nach COMPO rundet das ab.  

    Diese Zeremonie wurde mit einem weiteren kurzen Spaziergang zum lokalen Pub abgeschlossen. Unter der Leitung von Magda, Eric, Rita, Siegfried, Diane, Jo und Agnes, war der Abstieg in einer heiteren Atmosphäre. Bei Oberbillig kamen unsere deutschen Freunde herein und es war eine Behaglichkeit. 
    Ich muss gestehen, an diesem Abend habe ich mit nicht mehr gewaschen. Nach einem anderen guten herzhafte Mahlzeit und einige Bits war es Zeit, eine gute Ruhepause zu nehmen. 

    Es gab nicht zu viel zu schlafen, die Klapperkinder aufwachen leicht nach sieben. Am Osterwochenende können die Glocken nicht läuten, in dieser Region übernehmen die Kinder die Aufgabe. Mit hölzernen Troms, Rasseln und Stangen, machen Sie genug Lärm, um alle an der Zeit zu halten. 
    Am Samstag ging ich zum Oster Dienst. Dies ist außergewöhnlich, weil am stillen Samstag in der katholischen Kirche nichts wirklich passiert ist, ist es still. Der Mangel an oder Mangel an Gläubigern kann auch hier zu spüren. Der Service selbst war schön, das Licht wurde durch ein Holzfeuer übertragen, draußen, an der Osterkerze und so weiter zu jeder kleinen Kerze. Die Kirche blieb bis zum Ende dieser Zeremonie unbeleuchtet. Dann folgte die Masse, die die notwendige Zeit nahm. Aber das konnte nicht aus dem Chor, der auf wundersame Weise die Gesänge gebracht zu hören. 

    Der Rest des Wochenendes folgte einige schöne fußritte und ein nettes Abendessen in einem schönen kleinen Schloss. (Top!) 

    Vielen Dank an die deutschen Freunde für den herzlichen Empfang, dank der belgischen Freunde für die Gastfreundschaft, die Geselligkeit und die schönen Tage in Holsthum.

    Grtjs 

    Hugo 

    Foto's: Premium Keller Beer; Eifel Spezialitäten; 2018 Strümpfe; Is das noch weit?; Guten Morgen; Viel Regen, volle Flüsse; Osterkerze; Klapperkinder; Immer erfolgreich, belgische Pralinen.  


















    04-04-2018 om 23:28 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)
    03-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frohe Ostern
    Beste Lezer, 

    Allereerst, een dag (of twee) te laat maar toch: Frohe Ostern

    De oefentocht zit erop. En het is een succes geworden. De training heeft zijn resultaat al opgeleverd. Tijdens tochtjes rond Schanckweiler Klause en verder naar Bollendorf, met steile beklimmingen, bleek de conditie dermate dat de geleverde inspanningen moeiteloos werden verteerd. Het komt er nu op aan om deze fysieke toestand nog enkele weken vol te houden zodat de Pyreneeën geen problemen zouden mogen opleveren. 
    Op gisteren na, 1 april, is het redelijk goed weer geweest, wel fris maar goed stapweer. 

    Donderdag, van Sinspelt naar Holsthum, heb ik er nog een flinke lap op gegeven. Door de mist de heuvels in en via een omweg naar Peffingen afgedaald. Uiteindelijk bereikte ik dan toch de afstand van 20 km, een minimum. Het weer was prima, beetje wind en veel zon. 
    Op de middag passeerde ik in Olsdorf een gunstig gelegen bushok. Het was een klein gebouwtje met banken waarvan de open kant op het zuiden gericht is. Ideaal gelegen voor de middagrust. Het broodje met een sausiske smaakte zeer goed. Met de benen gestrekt lekker een dutje gedaan in de zon en uit de wind, dat deed deugd. 

    In Bettingen kwam ik langs de Kloefkapper, althans, zo kan je het beeld noemen. Eigenlijk is het de beeltenis van een man die rotsen in stukjes slaat om kiezel te bekomen, de „Kieselkläpa“ van beeldhouwer Andres Medl.  

    Der Kieselkläpa — er sitzt hier stellvertretend für viele Bettinger, die in der Nachkriegszeit mit dem Klopfen von Steinen zu «Kieseln» Frondienste an der Gemeinde leisten mussten. Nur so war in Zeiten großer Geldknappheit der Wiederaufbau von Straßen, Wegen und Plätzen zu schaffen, Eine Arbeitsstunde wurde mit 80 Pfennig vergütet. Wer nicht arbeiten konnte oder wollte, der konnte sich mit einer gleich hohen Geldzahlung an die Gemeinde «freikaufen». 1952 liefen die Maßnahmen aus. Einige Männer verdienten sich aber weiterhin als Tagelöhner ein Zubrot mit dem «Kieselklopfen». 

    Het restaurant, café, hotel Ambros, dat ervoor gelegen is, serveert uiterst lekker vlees van dieren uit eigen kweek. J&D verwelkomden me hier op woensdag avond met een stevige traktatie. De laatste loodjes konden weeral verlegd worden. 

    Vanuit het bos ‘Im Bühnchen bei Peffingen’ volgde een steile afdaling naar deze gemeente aan de Prüm. Hier werd ik opgewacht door enkele enthousiaste mensen, aan de B&B van Jan en Sabine F. in de Dockendorferstrasse. Als eerste kreeg ik een fleske schnaps, daarna volgde nog ein Bit. 
    Onmiddellijk gezelligheid troef en in een goede en aangename sfeer werd de eindrush ingezet. Op de grens tussen Peffingen en Holsthum volgde echter nog een verassing: ik werd verwelkomt door een delegatie Holsthummers. 

    Het relaas hiervan is voor een volgend berichtje. 
    ASAP! 

    Grtjs 

    Hugo 

    Foto’s: Vele volgers; Eindelijk zon; Ideale Ruhestätte; Der Kieselkläpa; Reclame voor Kärcher; Het kerkhof van Wittlingen, geen steentje verkeerd; Peffingen; De Oorkonde; Scholl! 

    Noot: als je wil wandelen, fietsen of gewoon eens rustig én niet te ver op verlof gaan: zie mailadressen hieronder. 

    https://www.eifel.info/nl/wandelen/elke-wandelpaden 

    https://www.eifel.info/vielen-dank-fuer-ihre-newsletter-anmeldung



















    03-04-2018 om 21:54 geschreven door hugo  


    >> Reageer (0)


    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • Mooi
  • Om tmoeting
  • Ontmoeting
  • recht gezet
  • Foutje in link naar foto's

    Meningen, gedachten, bemerkingen , hier allemaal welkom.


    Zoeken in blog


    Blogs van Vrienden
  • Voetstappen in Vaderlandsche Bodem
  • Blog van Kozzen
  • Stoomopwaarts wandelen langs waterlopen



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs