Beste Lezers,
Christo Vladimirov Javacheff of kortweg Christo is een Bulgaars-Amerikaans architect, beeldhouwer, installatiekunstenaar, schilder en tekenaar. Hij is vooral bekend vanwege zijn 'inpakkunst', die in nauwe samenwerking met zijn vrouw, Jeanne-Claude Denat de Guillebon, ontstond. Zo ook in Temse!
Het betreft hier wel de renovatie van de Scheldebrug die al enkele maanden mooi ingepakt is. Nu is het beweegbaar gedeelte in Christo gedaante.Als die brug nog eens zolang kan meedraaien als tot nu toe, dan zullen onze achterachter nazaten het zelfde werkje wellicht ook kunnen aanschouwen.
Voor er een brug gebouwd werd, waren er ter hoogte van Temse twee veren (reeds vanaf de 14e eeuw). Voor de bouw van de Temsebrug lag de eerste brug stroomopwaarts in Dendermonde.
De eerste Scheldebrug in Temse werd ontworpen door de Franse ingenieur Gustave Eiffel. Deze 343 meter lange brug werd ingehuldigd op 30 november 1870. Ze maakte deel uit van de spoorlijn 54 over de Schelde van Mechelen naar Terneuzen. Naast de spoorwegverbinding was de brug ook een tolbrug met een doorgang voor dieren en voetgangers. In 1872 werd 15 centiemen gevraagd voor paard of koe, 10 centiemen voor een ezel, 5 centiemen voor een persoon en 3 centiemen voor een geit of twee eenden. De brug werd later ook gebruikt door smalle paardenkarren en door hondenkarren.
De brug leed ernstige schade tijdens de Eerste Wereldoorlog maar werd hersteld. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de brug in 1940 door Franse en Belgische genietroepen om tactische redenen opgeblazen. Tot 1955 werd weer een veerpont ingericht.
Aan de huidige "oude" brug werden de werken begonnen op 2 juni 1949. De brug werd in 1955 opgeleverd en is 365 meter lang. Ze was daarmee tot 2008 de langste brug over water van België. Deze brug bood ruimte voor de spoorverbinding, een gewestweg met twee rijstroken en voet- en fietspaden. Tijdens de bouw van de brug viel een van de arbeiders die meehielp aan de bouw van de brug in het water. Hierbij brak hij zijn nek. Karel Pepermans liet hierdoor zijn leven in 1952.
De Belgische genietroepen hebben preventief springstoffen in de brugpeilers aangebracht tijdens de bouw van de brug. Tot op de dag van vandaag brak er echter nooit meer oorlog uit in België en werden de springstoffen nooit gebruikt. Men beweert dat ze nog wel steeds aanwezig zijn. De brug werd ingehuldigd op 19 december 1955. Het bewegend gedeelte van de brug werd in april 1994 vervangen.
De beslissing voor de ontdubbeling van de brug werd genomen door de Vlaamse Regering in mei 2005. Een symbolische eerste steen werd gelegd in oktober 2006, de werken startten echt in april 2007. Naast twee baanvakken is ook een fietspad en een brede wandel esplanade met houten planken aangelegd. De nieuwe brug (de Scheldebrug Temse-Bornem) heeft een kostprijs van 23,5 miljoen euro en is de langste brug over water van België.
Tot 2009 diende al het verkeer ter hoogte van de brug van twee rijstroken in beide richtingen samengebracht te worden op de twee rijstroken van de brug. Dat knelpunt, gecombineerd met de passage van schepen waardoor de brug regelmatig geopend diende te worden, maakte dat er bij de brug veel files ontstonden. Op 29 mei 2009 werd naast de bestaande brug een tweede parallelle brug ingehuldigd, zodat alvast het verkeer ook op de brug over tweemaal twee rijstroken kan verlopen.
De Zeeschelde maakt dat er zeeschepen de Schelde bevaren tot Dendermonde. Ook grotere binnenscheepvaart (1500 ton) vereist dat de brug regelmatig geopend wordt. Tot het faillissement in 1994 diende de brug ook geregeld geopend te worden voor de nieuwe schepen die gebouwd werden op de Boelwerf.
De brug van 1955 (de Scheldebrug Bornem-Temse) is een basculebrug met een beweegbaar brugdeel van 50 meter lengte en een totale lengte van 365 meter.
De brug van 2009 (de Scheldebrug Temse-Bornem) is een dubbele basculebrug met beweegbare brugdelen van samen 50 meter lengte en een totale lengte van 374 meter - negen meter langer dan de "oude" brug. De doorgang voor de scheepvaart is voor de oude en de nieuwe brug even breed. Tussen beide bruggen is een opening van 10 meter.
De vaste delen van de tweede brug werden in vijf stukken geplaatst in augustus en september 2008.
De titel wordt morgen duidelijk.
Grtjs
Hugo
|