Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    astralis
    www.bloggen.be/astrali
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    levend_geloof8
    www.bloggen.be/levend_
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    kris
    www.bloggen.be/kris
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    kris
    www.bloggen.be/kris
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    whisperer
    www.bloggen.be/whisper
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    fietsplezier
    www.bloggen.be/fietspl
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    happytogether
    www.bloggen.be/happyto
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    05-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bewoners Bredestraat eisen betere verkeersremmers
    • donderdag 04 november 2010
    • Bron : Nieuwsblad
    • Auteur: (env)


    EKEREN - In de Bredestraat wordt momenteel een petitie georganiseerd voor betere verkeersremmers. Volgens de ondertekenaars wordt in de straat veel te hard gereden.
    Initiatiefneemster van de petitie is Nancy Verrijke. 'Tot tweemaal toe werd onze autospiegel eraf gereden, en toen we een nieuwe auto kochten, was de spiegel er twee dagen later weer af, terwijl die zelfs netjes ingeklapt was. Die auto moet wel heel dicht tegen de onze gereden hebben', vertelt ze.

    Nancy hoorde ook andere bewoners van de straat klagen en vond dat ze als districtsraadslid (voor Vlaams Belang, red.) haar verantwoordelijkheid moest nemen. Ze buste een petitie bij alle inwoners van de Bredestraat. Nauwelijks een halve dag later heeft ze al meer dan tien reacties.

    Pleintje als rotonde

    'Mijn overbuurvrouw vertelde me dat ze aan de kant van de geparkeerde auto's niet meer durft te fietsen', zegt Nancy, 'een andere bewoner, die aan het pleintje woont, durft zijn kinderen daar niet buiten te laten spelen omdat het pleintje al te vaak als rotonde gebruikt wordt. We vinden het ook erg gevaarlijk om met jonge kinderen uit de auto te stappen. Dit kan niet langs de passagierskant vanwege de struiken. Langs de kant van de chauffeur uitstappen, is levensgevaarlijk.'

    Volgens Nancy Verrijke laten de bloembakken nog te veel plaats over. 'Chauffeurs denken dat ze er wel met twee tegelijk door kunnen slalommen, maar dit is niet waar. Het gevolg is dat ze op het laatste moment moeten uitwijken en de spiegels van de geparkeerde auto's eraf rijden.'

    'Dit is het eerste wat ik hoor over mogelijke problemen in de Bredestraat', reageert districtsschepen van Mobiliteit Koen Palinckx (CD&V). 'De straat werd twee jaar geleden heraangelegd. Ik kan me niet voorstellen dat er iets met de maten scheelt. Mensen vergeten wel eens dat er bepaalde afspraken en regels gelden op het openbaar domein, die moeten nageleefd worden. Een beetje hoffelijkheid kan geen kwaad. We zullen het met de verkeerscel bekijken.'

    05-11-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    01-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Bibliotheken worden achter onze rug gesloten'
  • woensdag 27 oktober 2010
  • Bron : Nieuwsblad
  • Auteur: Christine De Herdt
  • ANTWERPEN - De beslissing van de stad om zeven buurtbibliotheken te sluiten, is in het verkeerde keelgat geschoten. Luc Van Berlo lanceert dan ook een nieuwe petitie om de filialen alsnog te redden.

    Districtsschepen voor Cultuur Koen Palinckx (CD&V) riep maandagavond in de Ekerse gemeenteraad op om te protesteren tegen de beslissing van de stad om zeven wijkfilialen te sluiten. Zijn noodkreet viel niet in dovemansoren en kan alleen maar op bijval rekenen.

    'We missen onze bibliotheek Zurenborg, die al sinds begin september dicht is', zegt Koen Dedappere, directeur van vrije basisschool De Dageraad in de Lange Altaarstraat. Loïs Pas uit het vierde leerjaar lanceerde zelfs een petitie om hun geliefde bib open te houden. 'Maar het heeft weinig uitgehaald', jammert ze. 'De bibbus, die op de Draakplaats stopt, is wel tof, maar ze komt maar één keer om de twee maanden langs.'

    Net als Loïs is ook Luc Van Berlo verbolgen. 'Vijf jaar geleden zamelden we al eens 5.000handtekeningen in om de wijkfilialen te redden', vertelt Van Berlo. 'Het is ons toen gelukt. Cultuurschepen Philip Heylen verzekerde ons dat hij ons bij mogelijke sluitingen zou informeren. Wel, dat is niet gebeurd. Nu worden de bibliotheken achter onze rug gesloten. En daarom zullen we onze bib-actie nieuw leven inblazen.'

    Schepen Philip Heylen (CD&V) beseft dat het allesbehalve prettig is voor de bewoners, maar zegt dat de kosten voor huur en onderhoud niet opwegen tegenover het aantal boeken dat wordt uitgeleend. Zurenborg, Isabella en Felix (Antwerpen), Morckhoven en Zwarte Arend (Deurne), Mariaburg (Ekeren) en Hedera (Berchem) zullen dan ook sluiten op 1juli2011. Felix houdt er eerder mee op. 'Dat filiaal kostte de stad 17.700euro, terwijl er slechts honderd klanten waren en de opbrengst amper 1.000euro bedroeg', aldus nog Heylen.

    Koen Dedappere en Luc Van Berlo vinden dat er niet alleen met het economisch maar ook met het menselijk verhaal rekening moet gehouden worden. Dedappere: 'Voor kinderen waren die wijkbibjes de ideale manier om kennis te maken met boeken.' Van Berlo: 'Ze waren ook belangrijk voor het sociale weefsel in de verschillende districten.'

    In totaal blijven na de saneringsoperatie achttien filialen over. Toch maakt Heylen zich sterk dat de dienstverlening erop gaat verbeteren. 'Naast de bibbus, zijn er nog bibpunten in dienstencentra en loopt ook het project bib aan huis. Bovendien krijgt de hoofdbib van Deurne een facelift, komt er een nieuw bibliotheekgebouw in Borgerhout en zal ook Hoboken niet in de kou blijven staan.'

    01-11-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    31-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PVDA onthult schrapping van 550 banen in stad Antwerpen

    Hierbij het volledig nieuwsbericht van ATV

     

    31-10-2010 om 23:45 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foutieve parkeervakken na twee jaar bijna weg

    Absurde verkeerssituaties in Poorthoflaan

    • zaterdag 30 oktober 2010
    • Bron : Nieuwsblad
    • Auteur: Nicole Verstrepen

    • Van links naar rechts: Bruno Van Vlierberghe, Jef Eerland, Ludo Leunis en Pol Biesemans in de Poorthoflaan in Ekeren.Nicole Verstrepen
    EKEREN - De parkeervakken in de Poorthoflaan worden op 16 november weggehaald. Ze werden in februari 2008 op de weg geschilderd maar ze waren al die tijd in strijd met de verbodsborden.
    'We hadden destijds direct in de gaten dat de aannemer zich op oude plannen baseerde en we trokken onmiddellijk aan de alarmbel, maar de opzichter liet gewoon begaan en zei dat de verbodsborden dan wel verplaatst zouden worden', zegt bewoner Jef Eerland, die samen met zijn buren de heraanleg van de straat op de voet volgde. 'Er ontstonden absurde situaties. Zo is bijvoorbeeld tussen huisnummers 50 en 28 een groot parkeervak geschilderd, waar je echter niet kan parkeren omdat je dan alle garages blokkeert. Aan de overkant van de straat zou je perfect kunnen staan met je wagen, maar daar werd dan geen parkeervak geschilderd', zo lieten de bewoners toen in Het Nieuwsblad optekenen.

    'Er werden ons twee jaar geleden twee mogelijke oplossingen voorgeschoteld', gaat Pol Biesemans verder. 'Ofwel zouden er parkeervakken worden bijgeschilderd, ofwel zouden deze parkeervakken terug verwijderd worden. Wij opteerden voor het laatste.'

    Calvarietocht

    En toen begon een ware calvarietocht. Het advies van de Ekerse districtsraad dat de vakken moesten verdwijnen, kwam uiteindelijk in januari 2010 foutief op de agenda van het Antwerps schepencollege terecht. Er werd een foutieve beslissing goedgekeurd, namelijk dat de parkeervakken moesten blijven. Dit werd dan op het schepencollege van begin april 2010 terug rechtgezet.

    Pol Biesemans mailde in mei van dit jaar naar het burgemeesterskabinet om te vragen wanneer de vakken nu daadwerkelijk zouden verdwijnen. Met wat vertraging en met excuses, waarvoor Biesemans trouwens alle begrip heeft, kwam er op 23 augustus een mail van burgemeester Patrick Janssens (SP.A) met de melding dat de werken voor de verwijdering nu gauw van start zouden gaan.

    'Onze districtsschepen Koen Palinckx (CD&V) heeft daaraan toegevoegd dat een maand hem een redelijke termijn leek. Tot op vandaag is er echter nog niets gebeurd', zo stelde Pol Biesemans gisteren voormiddag.

    Hallo kabinet Patrick Janssens? 'We kunnen bevestigen dat de aannemer op 16 november aan de slag gaat', belde de woordvoerder van de stad Antwerpen Dirk Delechambre even later terug.

    31-10-2010 om 21:40 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    29-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerpse stadsbegroting voor 2011 en financiële meerjarenplanning in evenwicht tot 2015

    Bron : Persbriefing College van 22 oktober 2010

    Het college van burgemeester en schepenen keurde vandaag de ontwerpbegroting 2011 goed met financiële meerjarenplanning tot 2015.

    In de gewone begroting wordt voor de courante uitgaven een bedrag geraamd van
    1 164 792 900 euro.

    De inkomsten worden voor het jaar 2011 geraamd op 1 179 051 800 euro of 14 258 900 euro meer dan de uitgaven voor hetzelfde jaar. Er is met andere woorden een positief resultaat eigen dienstjaar.

    Het algemeen begrotingsresultaat, dit is met inbegrip van de positieve begrotingsresultaten van vorige jaren, bedraagt 391 294 739 euro, en dit zonder de gewone reservefondsen die
    32 miljoen euro bedragen.

    Op basis van voorzichtige ramingen, zowel voor inkomsten als voor uitgaven, blijft er in 2015 nog een positief algemeen begrotingsresultaat van 181 839 972 euro.

    In deze voorzichtige begrotingsraming wordt er bovendien van uitgegaan dat alle kredieten voor 100% uitgegeven zullen worden, wat onmogelijk is. Bovendien werd er sinds 2008 een monitoring- of opvolgingssysteem ingevoerd waarbij de uitgaven permanent opgevolgd worden en onder controle gehouden, zodat met zekerheid een positief rekeningresultaat gehaald wordt aan het einde van het begrotingsjaar.

    Dit resultaat wordt dan telkens overgedragen naar volgend jaar, zodat ook na 2015 het begrotingsevenwicht behouden blijft.

    De buitengewone begroting bevat de investeringsbegroting 2011 die 194 671 000 euro bedraagt. Dit investeringsprogramma wordt gefinancierd met 74,44 miljoen euro eigen middelen, 77,36 miljoen euro leningen en 42,87 miljoen euro subsidies of externe financiering.

    Op de buitengewone begroting zijn eveneens een aantal reserves aangelegd voor in totaal
    141 347 681 euro, namelijk:

    • 17 800 109 euro voor investeringen (vooral afkomstig van uitzonderlijk dividend Telenet);
    • 705 500 euro voor gebouwen;
    • 3 500 000 euro voor EFRO - IPZ;
    • 3 825 400 euro voor projecten Federaal Grootstedenbeleid;
    • 115 516 672 euro voor pensioenen.

    Bestuursakkoord en meerjarenplannen als leidraad voor begroting

    Het bestuursakkoord en de meerjarenplannen vormen de leidraad voor de huidige bestuursperiode. Op basis van de meerjarenplannen stelde de stad dan ook haar begroting voor 2011 op.

    Voor de huidige bestuursperiode vormt het bestuursakkoord de basis. In uitvoering van het gemeentedecreet werd het bestuursakkoord vertaald in een meerjarenplanning. De stad wendt de middelen die ze ter beschikking heeft aan om de doelstellingen die ze vooropstelt te realiseren. De klemtonen worden financieel vertaald, eerst in deze meerjarenplanning en later in de opeenvolgende begrotingen.

    In het bestuursakkoord 2007-2012 legde de stad Antwerpen een aantal prioriteiten vast. In 2011 wil de stad verder werken aan de realisatie hiervan:

    • kwalitatieve ruimtelijke ordening en stedenbouw;
    • een propere stad;
    • meer geld voor de districten via de indexatie van de dotaties;
    • bijkomende middelen voor kinderdagverblijven en rust- en verzorgingstehuizen;
    • een inhaalbeweging voor schoolgebouwen;
    • investeringen in sportinfrastructuur;
    • wijkgerichte politie en betere onthaalruimte in de politiekantoren.

    Deze prioriteiten vormen ook de kern van het meerjarenplan. 2011 is bovendien een belangrijk jaar voor de Antwerpse jeugd, want de stad is dan dé Europese Jongerenhoofdstad

    Een stad om in te wonen

    Kwalitatieve ruimtelijke ordening en stedenbouw - Projecten

    • Eilandje

    De Cadixwijk wordt vanaf 2011 verder heropgewaardeerd. Parallel worden de aanpalende straten aangelegd. Speciale aandacht gaat naar de herontwikkeling van de douanesite met de integratie van een groen Cadixplein. Eind 2011 zitten deze plannen in het uitvoeringstraject.

    De heraanleg van de Londen-Amsterdamstraat en omgeving tot een groene tramboulevard wordt verdergezet en op de historische kop van de Montevideowijk met de Red Star Line worden ‘De Shop' en de Montevideomagazijnen gerenoveerd.

     

    • Scheldekaaien

    In het voorjaar van 2011 wordt het voorontwerp voor de uitvoering en de heraanleg van het eerste deelproject Sint-Andries en Zuid opgeleverd. In het najaar kiest de stad een private partner voor de ondergrondse parking. Nadien kunnen het definitieve ontwerp en het uitvoeringsontwerp opgemaakt worden.

     

    • Omgeving Centraal Station

    In 2011 wordt het ontwerp voor de De Keyserlei afgerond en de uitvoering ervan opgestart. Het ontwerp is van de Spanjaard Manuel de Solà-Morales.

     

    • Grote strategische projecten

    De renovatie van de WDT-loods in Park Spoor Noord wordt opgeleverd, de gefaseerde bouw van nieuwe woningen in de wijk Regatta (Linkeroever) met de uitvoering van een nieuw wijkpark worden voorbereid in 2011. De eerste deelprojecten van het Masterplan Luchtbal (Antwerpen) worden concreet. Vandaag worden het centrale speelplein en het nieuwe jeugd- en sportcentrum verder uitgewerkt. Na een eerste participatie over de mogelijke invullingen van het speelpark, loopt er een open oproep voor een ontwerper voor het project.

    Op basis van het goedgekeurde Masterplan Ruggeveld-Boterlaar-Silsburg (Deurne), worden twee deelprojecten aanbesteed in 2011: de volkstuincluster Silsburg en de inrichting van het speelbos. In Merksem wordt een masterplan opgeleverd voor het groenproject Laaglandpark. De groenprojecten Drakenhof (Deurne), Neerland (Wilrijk) en De Polder (Berendrecht) worden in 2011 opgeleverd.

    Openbaar domein

    In 2011 investeert de stad in de heraanleg van verschillende straten: de Suikerrui/ Gildekamersstraat (Antwerpen), Meirbrug (Antwerpen), Bredabaan (Merksem), Generaal Lemanstraat (Berchem), Beatrijslaan (Antwerpen Linkeroever), Groot Hagelkruis (Ekeren), Kapelsesteenweg (Ekeren) en Turnhoutsebaan (Deurne).

    In het kader van het STOP-principe wordt in 2011 onder meer 20 kilometer fietspad aangepakt, worden ontbrekende schakels in het fietsroutenetwerk weggewerkt en wordt ingezet op het wegwerken van zwarte punten en het realiseren van verkeerbegeleidende maatregelen in zones 30.

    Alle projecten voor heraanleg van het openbaar domein zullen begeleid worden door middel van de mobiliteitsbalans in het kader van de Staten-Generaal Verkeersveiligheid.

    Wonen

    Omdat de prijzen op de private huurmarkt blijven stijgen, wil de stad het aantal woningen van de sociale verhuurkantoren uitbreiden. Het doel is om in 2011 een toename met 50 woningen te realiseren.

    Via de stedelijke vastgoedmaatschappij AG VESPA, gaat de stad verder met leegstaande en verwaarloosde panden te renoveren of door nieuwbouw te vervangen. In 2011 komen er een 50-tal eenheden bij, verdeeld over 13 locaties.

    Om de kwaliteit van het patrimonium te verbeteren, zet de stad het sanerings- en renovatiecontract verder. De voorziene premie bedraagt 50% van de totale kostprijs van de uitgevoerde werken met een maximum van 9000 euro per gerenoveerde woning. Na Kronenburg, Conforta en Ten Eeckhove in Deurne-Noord, wil de stad in 2011 onderzoeken of ze het renovatiecontract ook in andere gebieden kan inzetten.

    Mobiliteit

    Met de middelen uit het Parkeerfonds wordt een systeem van publieke huurfietsen uitgebouwd. Verder wordt er met die middelen ook een stadsrandparking bij het VIIe Olympiadekruispunt aangelegd en geëxploiteerd. Het parkeergeleidingssysteem dat het parkeerzoekverkeer in de stad tot een minimum moet herleiden, wordt vernieuwd.

    In 2011 starten de werken aan de buurtparking ondergronds en de heraanleg bovengronds van het Frans Van Hombeeckplein in Berchem, om in deze buurt het aantal bewonersparkeerplaatsen te verhogen.

    Het kwaliteitslabel voor parkings dat in 2010 werd voorbereid en ontwikkeld, wordt in 2011 gelanceerd.

    In samenspraak met de districten worden, in functie van de afbakening van de zones 30 in woonkernen, de wijkcirculatieplannen verder opgemaakt.

    De stad wil een kwaliteitslabel voor de taxisector invoeren voor een betere dienstverlening én een imagoverhogend effect voor de taxi als onderdeel van het gemeenschappelijk vervoer.

    In 2011 wordt gestart met de aanpassing van de verkeerssignalisatie voor een betere doorstroming met het openbaar vervoer.

    Leefmilieu

    In 2011 wil de stad zich verder ontwikkelen als duurzame stad. Een overkoepelende visietekst en een plan van aanpak op korte en lange termijn worden opgemaakt om duurzaamheid als rode draad in het stedelijke beleid in te bedden. 

    Het klimaatplan, dat in 2010 werd voorbereid, gaat vanaf 2011 in uitvoering. Hetzelfde geldt voor het geïntegreerde actieplan luchtkwaliteit en geluidhinder.

    De stad ondersteunt de Antwerpenaar in 2011 met advies en financiële instrumenten om ecologisch te bouwen, wonen en leven. Inwoners kunnen hiervoor terecht in het vernieuwde EcoHuis en bij de woonkantoren of ze kunnen deelnemen aan projecten op straat- en wijkniveau. Het autonoom gemeentebedrijf Energiebesparingsfonds verstrekt leningen aan inwoners voor energiebesparende investeringen. Scholen, jeugdhuizen en -verenigingen worden in het jaar van ‘Antwerpen Europese Jongerenhoofdstad' extra ondersteund in energie- en milieuzorg.

    De stad neemt haar voorbeeldrol op met het actieplan duurzame overheidsopdrachten en een pakket energiebesparende investeringen in stadsgebouwen.

    Een stad om in te werken en te leren

    Werk

    De samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Antwerpen, het OCMW en de VDAB wordt verder uitgevoerd en bijgestuurd. De stad zal binnen deze overeenkomst de drempels naar werk verder wegwerken: de fietsschool wordt uitgebouwd, het aantal plaatsen in de occasionele kinderopvang wordt uitgebreid tot 200 en samen met het OCMW breidt de stad de werking van de Digipunten uit.

    Het sociaal economiebedrijf Werkhaven Antwerpen bouwt zijn activiteiten verder uit met opdrachten uit de stedelijke bedrijfseenheden en het OCMW. In samenwerking met Werkhaven, wil de stad nieuwe acties opzetten om de hoge jeugdwerkloosheid aan te pakken.

    Economie

    • Bedrijfsterreinen

    In uitvoering van het brownfieldconvenant werken stedelijke en Vlaamse partners aan de sanering en ontwikkeling van een watergebonden, innovatief en eco-effectief bedrijventerrein op de Investeringszone Petroleum Zuid. Begin 2011 wordt een brede communicatie opgezet rond het Masterplan Petroleum Zuid dat eind 2010 wordt opgeleverd. Het Masterplan legt de basis voor de ontwikkeling van het terrein.

    Begin 2011 worden de verlaten en verwaarloosde gebouwen van International Oil opgeruimd en wordt er een sloopvergunning ingediend op basis van een globale visie archeologisch erfgoed op de site.

    Onder regie van Waterwegen en Zeekanaal wordt een private partner gezocht om een overslagfaciliteit uit te baten, aansluitend bij een stadsregionaal watergebonden distributiecentrum op Petroleum Zuid.

    • Creatieve en kenniseconomie

    De creatieve sectoren in Antwerpen worden in kaart gebracht en bevraagd over de noden. De stad ondersteunt originele concepten met een economische meerwaarde die Antwerpen als creatieve en innovatieve biotoop (inter)nationaal in de kijker plaatsen.

    • Samenwerking aan betere handelskernen

    In 2011 worden de resultaten van de Antwerpse Meting van de Commerciële kernen 2010 gevaloriseerd om het detailhandels- en horecabeleid te verfijnen en actualiseren. Samen met de handelaars wordt er op basis van het Masterplan gewerkt aan een strategische visie voor Deurne.  Ook voor de horecakernen Historisch Centrum en het Eilandje worden strategische visies opgesteld.  De projectleider horeca maakt deel uit van de taskforce die de eigenaars / handelaars begeleidt waarvan de gesloten horecaconstructie naar aanleiding van een heraanleg moet verdwijnen.

    • Promotie

    De Gouden Glimlach, de verkiezing van de beste Antwerpse buurtwinkel, wordt wegens succes opnieuw georganiseerd. De stad zet ook communicatieacties op om zich bovenlokaal te promoten als culinaire en winkelstad.

    Onderwijs

    Het algemeen onderwijsbeleid ondersteunt het lokaal onderwijsplatform (LOP) bij de communicatie en technische werking van het centraal aanmeldingsregister (CAR). Dit onlinesysteem moet ervoor zorgen dat er geen wachtrijen meer voorkomen aan de schoolpoorten tijdens de inschrijvingen in het Antwerpse basisonderwijs. De stad speelt een actieve rol bij de creatie van de randvoorwaarden bij capaciteitsuitbreiding. Algemeen onderwijsbeleid regisseert de opmaak van een netoverschrijdend masterplan. 

    Het Masterplan schoolgebouwen van het stedelijk onderwijs gaat in 2011 effectief van start.  Het Masterplan schoolgebouwen 2010-2020/25 biedt de stad een gestructureerd antwoord op het capaciteitstekort in het kleuter- en lager onderwijs, de noodzakelijke herclustering van het secundair, volwassenen- en buitengewoon onderwijs op thematische campussen. De eerste dossiers worden in 2011 uitgerold en geïmplementeerd. Zo zal het Winterthur-gebouw aan de Grote Steenweg in Berchem aangepast worden in functie van volwassenenonderwijs waardoor er ruimte vrijkomt in de nieuwe basisschool in de Durletstraat. Voor de welzijnscampus Deurne Lakborslei wordt een architect aangesteld. De omvorming van de Desguinlei 33 tot een secundair schoolgebouw vormt de eerste steen in een dominodossier dat uiteindelijk leidt tot de oprichting van een kinder- en jongerencampus in de Haringrodewijk.

    In het kader van studentenstad, wordt in 2011 samen met de onderwijsinstellingen, de sociale voorzieningen en stadsdiensten een kotenbeleid en kwaliteitslabel uitgewerkt. Dat moet resulteren in een gemeenschappelijke databank met alle studentenhuisvesting in Antwerpen.

    Jeugd

    In 2011 is Antwerpen dé Jongerenhoofdstad van Europa. Het jaar start met een spectaculair festivalweekend begin maart. In november wordt het jaar feestelijk afgesloten met een groots evenement. Tussendoor bruist de stad van projecten en evenementen voor en door kinderen en jongeren. Deze titel biedt de kans om het draagvlak van het jeugdbeleid te versterken en een Europese inslag mee te geven.

    De realisatie van de jeugdculturele zone komt in een stroomversnelling. Voor de werking ervan sluit de stad een samenwerkingsovereenkomst af met Scheld'apen. Enerzijds starten de verbouwingswerken aan het voormalige stadsmagazijn in de Ankerrui, anderzijds opent het binnenfort in Fort 8 (Hoboken) de deuren.

    In Park Spoor Noord opent het nieuw lokaal jeugdcentrum in het vroegere opleidingsgebouw van de NMBS.

    In functie van kinderopvang gaan in 2011 verschillende projecten in bouwfase. Kinderopvang Brabbel, waarvan de werken gestart zijn op 3 juni 2010, wordt eind 2011 opgeleverd. Voor IGLO Linkeroever, Tweemontstraat Deurne en Speelpleinstraat (Merksem) starten de werken in de loop van 2011. 

    Personeelsbeleid

    De doelstellingen van de beleidsnota zijn ambitieus. Een vooruitstrevend personeelsbeleid moet dit helpen waarmaken. Gezien de budgettaire orthodoxie, is een uitbreiding van het personeelsbestand uitgesloten. Integendeel, personeelsmanagement moet een efficiëntere personeelsinzet realiseren. In 2011 wordt ingezet op de personeelsevaluatie, de loopbaanmogelijkheden, het verminderen van ziekteverzuim en klantvriendelijke selecties op maat van de huidige arbeidsmarkt. Personeelsleden zullen worden ingezet waar hun capaciteiten optimaal tot uiting komen en dus de doelstellingen van de stad het best dienen. Tegelijkertijd streven alle stedelijke diensten naar een optimalisatie van hun werkprocessen zonder in te binden op het gewenste niveau van dienstverlening.

    Een bruisende stad

    Cultuur

    In mei 2011 opent het Museum aan de Stroom (MAS) met een weekend vol evenementen en feestgedruis in en rondom het nieuwe museum. Antwerpen Open zet haar schouders onder de organisatie van een onvergetelijk openingsweekend. Daarna loopt de openingstentoonstelling ‘Een verhaal van het beeld' in het MAS.

    In het najaar van 2011 is Antwerpen gaststad voor het driedaagse congres van het Eurocities Culture Forum dat in het teken zal staan van Antwerpen Jongerenhoofdstad. Het heeft onder andere ook erfgoed als thema, naar aanleiding van de opening van het MAS (Museum aan de Stroom) in 2011.

    In 2011 investeert de stad in culturele en/of ontmoetingsinfrastructuur op niveau van wijken of doelgroepen. In Ekeren en Zandvliet zal deze investering zichtbaar zijn met de start van de bouw van nieuwe cultuurcentra. Er wordt ook een eenvormig verhuurreglement voor stedelijke cultuurcentra, ontmoetingscentra en bibliotheken uitgewerkt.

    Om onder meer de cultuurparticipatie te verhogen, zal de A-kaart een belangrijk instrument worden. Het uittekenen van een vrijwilligersbeleid wordt een prioriteit in 2011. De stad grijpt het internationale ‘jaar van de vrijwilliger' aan om samen met alle partners een inspanning te leveren in het kader van een goed uitgewerkt vrijwilligersbeleid.

    Verder worden in 2011 volgende expo's georganiseerd in samenwerking met het KMSKA,
    M HKA en Musea en Erfgoed Antwerpen: solotentoonstelling met de Duitse kunstenaar Anselm Kiefer en Museums of XXI Century in het KMSKA.

    Het Kasteel Middelheim wordt heringericht. Tegen de zomer van 2011 zal de museumbezoeker er een onthaalbalie, een museumwinkel én een café vinden.

    Tien pilootprojecten onderzoeken hoe basis- en secundaire scholen, het deeltijds kunstonderwijs én culturele instellingen op lange termijn kunnen samenwerken om de participatie van kinderen en jongeren aan cultuur binnen de schooltijd te verhogen.

    Vanaf 1 maart 2011 is er een vernieuwde projectsubsidie voor kunsteducatieve projecten die de samenwerking tussen het onderwijs en de culturele sector tot doel hebben. Bijzondere aandacht gaat naar het stimuleren van een diverse cultuurparticipatie.

    Sport

    • Infrastructuur

    In 2011 worden na de velden in Merksem en Berchem nog twee kunstgrasvelden voor voetbal aangelegd: één in Antwerpen (Wilrijkse Plein) en één in Deurne (Bosuil). Voor korfbal worden op een vierde, nog nader te bepalen locatie, ook nieuwe kunstgrasvelden gerealiseerd.

    In samenwerking met de Sint-Lutgardisschool wordt aan de Begijnenstraat een nieuwe multifunctionele sporthal gebouwd.

    In de Parkloods van Park Spoor Noord gaat de nieuwe buurtsporthal open en op het Antwerpse Kiel start de bouw van de geplande buurtsporthal Zuidrand.

    De definitieve planning voor de realisatie van het gemeenschappelijke voetbalstadion op Petroleum-zuid wordt afgerond.

    • Sportstimulering

    Ook in 2011 wordt een attractief aanbod van sportactiviteiten (stratenlopen, wielerkoersen, zaalsporten in de Lotto Arena, 't Stad Sport, badmintonfestival,...) uitgewerkt.

    In het kader van de Europese jongerenhoofdstad, organiseert de stad Antwerpen een ‘urban youth' sportevenement.

    In 2011 wordt een uitgebreid actieplan ‘sport en onderwijs stad Antwerpen 2011 - 2013' geïmplementeerd.

    Toerisme
    Er wordt een marketingactieplan 2011 opgemaakt en het project city card wordt aangeboden aan de professionele reisindustrie.

    Actieve stad/toerisme en congres werkt verder op de nichemarkt van het jongerentoerisme, onder meer naar aanleiding van Antwerpen Jongerenhoofdstad in 2011.

    In samenwerking met de vzw Werk en Economie (WNE) wordt een shoppingcampagne opgezet.

    De internationale communicatie rond evenementen in de stad (2011-2012) wordt opgevoerd door een doorgedreven samenwerking met organisatoren van internationaal georiënteerde evenementen, onder meer voor het MAS en de Red Star Line.

    Om het toeristische en culturele aanbod verder ruimtelijk te ontsluiten wordt fase 2 van de voetgangersbewegwijzering uitgevoerd.

    De promotie van Antwerpen als cruisebestemming en de exploitatie van de cruiseterminal bij een cruise-aanloop wordt verdergezet.

    Marketing en Communicatie

    In 2011 worden onder meer profilerende campagnes uitgewerkt rond wonen, stadsontwikkeling en infrastructuur (MAS, Scheldekaaien,...). De campagne rond propere straten krijgt een activerend luik om de burgers op te roepen zelf bij te dragen aan een propere stad. Er wordt ook een brede campagne gelanceerd om de dienstverlening van de Lokale Politie Antwerpen beter bekend te maken.

    Het magazine De Nieuwe Antwerpenaar krijgt een equivalent op atv, en met de A-kaart wil de stad het gebruik van haar culturele, sportieve en recreatieve aanbod stimuleren en beter bekend maken. Bovendien wordt de stadswinkel volledig vernieuwd in 2011. Zowel inwoners als bezoekers van de stad zullen er een ruim en vernieuwd aanbod aan producten vinden.

    Een veilige en propere stad

    Veiligheid

    De stad blijft buurtgericht én persoonsgericht werken.

    Met buurtregie maakt de stad opnieuw werk van stadsbrede overlast- en leefbaarheidsacties en ook de ‘Buurt aan de Beurt'-acties staan voor 2011 op het programma.

    In de persoonsgerichte aanpak zijn jongeren die overlast veroorzaken, daders en slachtoffers van intrafamiliaal geweld en verslaafde veelplegers de belangrijkste doelgroepen. Maatwerk wordt geleverd doordat alle partners relevante informatie met elkaar delen en hun activiteiten op elkaar afstemmen.

    Met behulp van bovenlokale fondsen en stedelijke middelen en in samenwerking met derdenpartijen worden specifieke projecten verdergezet, zoals Back on Track, Terug op Pad, groepstherapieën in het kader van intrafamiliaal geweld, ZAPP, Traject 2, U-turn, het werkvloerproject, gezinscoaches... .Deze projecten hanteren elk een specifieke aanpak waarbij een intensieve werking centraal staat via vorming, begeleiding, re-integratie en therapie.

    Politie

    De politie wil zo dicht mogelijk bij de bevolking staan. Vandaag is de vernieuwde wijkwerking al van kracht in de afdelingen West, City, Zuid en Centrum. Dat werpt zijn vruchten af: de politie wordt er meer aangesproken en bewoners zien meer blauw op straat. Vanaf 2011 komen ook de andere afdelingen versneld aan bod: Noord (Merksem, Ekeren, Berendrecht) en Oost (Deurne, Berchem).

    Er gaat een tweede informatieronde van start waarbij aan de bewoners van alle woningen in Antwerpen een individueel aanbod voor technopreventief advies wordt aangeboden.

    In 2011 wordt het interventiepersoneel uitgerust met nieuwe digitale hulpmiddelen om het werk efficiënter uit te voeren. Om de snelheid van de interventiepatrouilles in het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo te optimaliseren, wordt vanaf 2011 een protocol met politiezone Noord (Kapellen-Stabroek) operationeel zodat de aanrijtijden zullen dalen. 

    De politie wil haar dienstverlening in de kantoren zo klantvriendelijk en laagdrempelig mogelijk maken. In 2011 zullen daarom de politiekantoren in de Sint-Bernardsesteenweg, Junostraat, Antwerpsebaan en Lakborslei een complete make-over krijgen volgens een ontwerp van het Antwerpse bureau B-architecten. Doel is in elk politiekantoor dezelfde, hoogwaardige dienstverlening aanbieden aan burgers. Daarom krijgt elke onthaalmedewerker een opleiding op maat. Zo worden hun vaardigheden om professioneel om te gaan met klanten verder aangescherpt. Aan het onthaal van de politiekantoren werken ook burgermedewerkers. Zij krijgen een speciaal ontworpen kledinglijn. Zo zijn ze beter herkenbaar voor klanten en ontstaat er meer uniformiteit, letterlijk en figuurlijk.

    In 2011 zal gewerkt worden aan de oprichting van een gloednieuw hoofdkantoor voor Wilrijk en nieuwe bijkantoren in de Statiestraat in Berchem, op het Kristus Koningsplein in Ekeren, op de Kioskplaats in Hoboken en op het kruispunt van de Turnhoutsebaan met de Zegelstraat in Borgerhout. Ook de klantendienst van de politie verhuist in 2011 naar een zichtbare locatie in het stadscentrum en krijgt een plekje in de Kasteelpleinstraat. De afdeling verkeer zal samen met het Vlaams Verkeerscentrum verhuizen naar het Kievitplein. Hierdoor kunnen deze twee diensten nauwer samenwerken met het oog op een efficiënter beheer van de mobiliteit in en rond Antwerpen.

    Voor 2011 wordt gestreefd naar een personeelskader van 2241 operationele en 470 administratieve medewerkers. Er zullen opnieuw - in nauw overleg met de federale politie - belangrijke inspanningen geleverd worden om het begrote personeelskader effectief in te vullen: een eigen wervingscampagne (‘de politie van Antwerpen, begin er maar eens aan'), kledij, opleiding en loonkost voor een totaalbudget van ongeveer 1 000 000 euro.

    Er komen opnieuw opleidingen voor de sociale promotie van agenten en inspecteurs. Onder meer op die manier wil de politie haar modern en dynamisch HR-beleid verder uitbouwen. Daarnaast worden initiatieven uitgewerkt met het oog op de uitbouw van een retentiebeleid en wordt samen met de stad en het OCMW geïnvesteerd in een beheerssysteem dat het personeelsmanagement in al zijn facetten zal ondersteunen.

    Brandweer

    De verbouwing van de nieuwe post Centraal (Sint-Jacobsmarkt) start begin 2011. Het einde van de bouwwerken en de verhuis zijn eind 2012 gepland. De bouw van de nieuwe post in Berendrecht start medio 2011 en zal begin 2013 klaar zijn.

    Het geïnformatiseerde waarschuwingssysteem wordt integraal operationeel in 2011. 

    Het brandweerinformatiecentrum (BIC) startte op in de tweede helft van 2010 en zal in de tweede helft van 2011 volledig operationeel worden.

    In de zomer van 2010 maakte de federale regering nog middelen vrij om de brandweerhervorming te ondersteunen. Indien er in 2011 opnieuw middelen vrijkomen, zal de brandweer ze aanwenden voor de verdere uitbouw van het korps tot een efficiënte en klantgerichte organisatie.

    Propere straten

    In 2011 zet de stad vooral de eerder opgestarte acties verder en stuurt ze ze bij waar nodig. Dit jaar neemt de stad een geautomatiseerde routeplanner in gebruik, die moet toelaten om huisvuilwagens zo efficiënt mogelijk in te zetten en te beheren. Er wordt ook geïnvesteerd in minstens twaalf nieuwe sorteerstraten en het nieuwe containerpark Neerland (Wilrijk) wordt gerealiseerd.

    In overleg met de districten wordt de sneeuw- en ijzelbestrijding geoptimaliseerd zodat de mobiliteit en veiligheid voor alle weggebruikers zo goed mogelijk gegarandeerd is.

    Er is voorzien in extra investeringen voor het groenonderhoud van Park Spoor Noord.

    Een stad voor en door iedereen

    Sociale Zaken

    Het sociaal beleid van het OCMW wordt weergegeven in een afzonderlijke beleidsnota.

    In 2011 wordt het Mamma'care-project in de wijk 2060 afgerond. Het doel van dit pilootproject is om de participatie aan de borstkankerscreening in wijken met een laag screeningscijfer te verhogen.

    Druggebruikers worden in 2011 naar het Antwerpse zorgaanbod toegeleid via straathoekwerk, extramurale zorg door Free Clinic en het project Onthaal Dakloze Druggebruikers (ODD-project). Ook het pilootproject ‘Vroeginterventie', dat zich richt naar jongeren, wordt verdergezet.

    De stad blijft in 2011 investeren in de ondersteuning van lokale intermediairen (gezondheidswerkers, verenigingen,...) via financiële (op basis van subsidiereglementen) en materiële middelen.

    Met het oog op een lokaal preventief gezondheidsbeleid wordt de samenwerking met de vzw Logo Antwerpen in 2011 onverminderd voortgezet.

    In 2011 wordt een update van de jeugdmonitor uitgevoerd. Het onderzoek over registratie in de hulpverlening wordt verdergezet. De drugmonitor wordt uitgebreid met een kwantitatief luik. Het programma van ADIC (Antwerps Drug Interventie Centrum) over opvang van ouders gaat in 2011 van start.

    Het OCMW ontwikkelt een plan van aanpak ter preventie van uithuiszetting op de private markt.

    Via het Zorgbedrijf wordt ook in 2011 maximaal ingezet op het voorzien van thuisondersteunende diensten en een behoeftegestuurd aanbod van dienstencentra, rust- en verzorgingstehuizen. Omdat ouderen doorgaans zo lang mogelijk zelfstandig willen blijven wonen, breidt de stad het aantal serviceflats uit. In 2011 starten de werken voor 139 serviceflats in het InterGenerationeel project LinkerOever (IGLO) en 180 in Deurne-centrum, site Kerkeveld. 

    De werking van het netwerk ontmoetingsruimte wordt verdergezet in Borgerhout, Berchem, Deurne, Ekeren en in de volgende wijken van het district Antwerpen: Dam-Eilandje-Luchtbal-Schoonbroek en Stuivenberg. Het netwerk wordt uitgerold in Hoboken en in de andere wijken van het district Antwerpen.

    Loketten

    In 2011 werken de stad en het OCMW verder aan de uitrol van kwaliteitsnormen voor de lokettendienstverlening en aan de uitbouw van hun dienstverleningsnetwerk (verhuis stadskantoor Kiel, renovatie stadskantoor Paleis in samenwerking met de Lokale Politie, masterplan Borgerhout,...).

    De uitwerking van een uniforme en hedendaagse inrichting in de districtshuizen en stadskantoren wordt opgestart.

    Diversiteit

    Om de participatie van inburgeraars te bevorderen, worden in 2011 inburgeringscoaches ingezet. Zij brengen inburgeraars en Antwerpenaars samen en gaan via Stadsklap het gesprek aan over de waarden, normen en het dagelijkse leven in de stad.

    Omdat scholen en buurtgroepen vaak interesse tonen voor een rondleiding in een moskeegebouw en ook moskeeën aangaven hun deuren te willen openzetten voor de buurt, wordt in 2011 het project ‘Welkom in de moskee' verder uitgebreid met 25 nieuwe gidsen.

    Ook in 2011 worden er initiatieven genomen om de toegankelijkheid van het openbaar domein te maximaliseren, met specifieke aandacht voor de toegankelijkheid tijdens evenementen.

    Atlas Publiekswerking opent in maart 2011 een tentoonstelling over het intergenerationeel samenleven in de stad. De tentoonstelling gaat gepaard met verschillende randactiviteiten voor en door de Antwerpenaar.

    Van 18 maart tot en met 21 maart 2011 organiseert Samen Leven in samenwerking met Meldpunt Discriminatie Antwerpen de week van de diversiteit. Op 21 maart ligt de focus op racisme en discriminatie.

    Met de ‘Ambassadeurs van gelijke kansen 2011' wordt aan de tweede generatie jongeren van Turkse en Marokkaanse oorsprong een traject aangeboden waarmee zij andere jongeren kunnen sensibiliseren en motiveren op vlak van onderwijs en tewerkstelling.

    De stad ondersteunt actief het allochtone middenveld via haar servicepunt vrijwilligers. Verenigingen kunnen rekenen op advies en begeleiding inzake wetgeving en dagelijkse werking.

    Dierenwelzijn

    In 2011 zet de stad haar geïntegreerd beleid inzake dierenwelzijn voort. Zo onderzoekt ze de mogelijkheid om in een dierenambulance te voorzien op het Antwerpse grondgebied. De stad zal bovendien het welzijn van dieren die zich op het openbaar domein bevinden of betrokken worden bij markten of evenementen, streng blijven controleren.

    Samenlevingsopbouw

    2011 is de tiende verjaardag van het internationale jaar van de vrijwilliger. In dit kader zet de stad, samen met het middenveld, uiteenlopende initiatieven op om vrijwilligers te danken en meer mensen naar het vrijwilligerswerk toe te leiden. In maart 2011 vindt opnieuw ‘Ik vrijwillig' plaats, een groot evenement rond vrijwilligerswerk.

    Opsinjoren zet in 2011 zijn veertiende werkjaar in. Buurtorganisaties, die zich in en voor hun wijk inzetten met plaatselijke vrijwilligers, kunnen ondersteuning krijgen via het reglement voor lokale vrijwilligersprogramma's. Straatgroepen kunnen een aanvraag indienen voor financiële en/of logistieke ondersteuning voor straatfeesten, cultuurstraten, ecostraten en winterfeesten. Ook de poetsacties blijven lopen, en de buurtcontracten worden verder gestimuleerd. Specifiek voor leerlingen blijft Opsinjoren de Goeieburenpassen hanteren. Ook de speelstraten blijven behouden.

    Ontwikkelingssamenwerking

    Het budget voor de subsidies wordt opgetrokken met tien procent en Antwerpen blijft zich profileren als FairTradeGemeente. In 2011 wordt een bijkomend fairtradeproduct aangekocht.

    Het beleidsdomein ontwikkelingssamenwerking wordt gerealiseerd in samenwerking met de Antwerpse universiteit en hogescholen (AUHA), met de koepel van de Noord-Zuidbeweging 11.11.11 en met het Tropisch Instituut (ITG), het provinciebestuur en de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG).

     

    Verantwoordelijke: college van burgemeester en schepenen

    Perscontact: Dirk Delechambre, tel. 0475 63 65 65, dirk.delechambre@stad.antwerpen.be

     

    29-10-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oude pastorie Ekeren Donk

    Stad Antwerpen beraadslaging/proces verbaal
    District Ekeren Kopie
    Districtscollege

    Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter;
    de heren Koen Palinckx, Christophe Thomas, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen;
    de heer Dirk Platteau, districtssecretaris,
    Verontschuldigd :

    Zitting van dinsdag 12 oktober 2010

    Ekeren A-Punt

    3 Patrimonium. Oude pastorie Ekeren Donk. Bestemming. Concretisering  beleidsrichtlijn (Jaarnummer 4296)
    Het districtscollege wenst informatie over de bestemming van de oude pastorie.

    Agendapunt, college, gewone zitting, 30/04/2010, jaarnummer 5292
    Auteur: Nicole Nijs

    Motivering

    Feiten en context

    In het verleden hebben districtscollege en districtsraad meermaals geijverd voor het behoud van de
    oude pastorie van Ekeren-Donk. Voorstellen om het gebouw ten behoeve van de jeugdbeweging te
    renoveren of om het Vredegerecht van het 11de kanton (Ekeren) te huisvesten in het gebouw, na
    grondige renovatie, bleven zonder resultaat.

    Ten gevolge van een jarenlange verwaarlozing en een gebrek aan investeringen in dit eigen
    patrimonium van de stad zagen zowel de stedelijke jeugdateliers als de Chiro zich genoodzaakt het
    pand te verlaten. Voor de jeugdateliers werd door het district eeen oplossing gevonden te Sint-
    Mariaburg. Chiro Donk kreeg intussen een terrein in concessie, gelegen aan park Hof de Bist op
    de voormalige site van de Ekerse groendienst. De lokalen die zich op dit terrein bevinden zijn
    eveneens in slechte staat en moeten afgebroken en vervangen worden.

    Na de verhuis van de jeugdateliers en de verplichte ontruiming door Chiro Donk staat de
    voormalige pastorie aan de Prinshoeveweg leeg en dreigt dit een kankerplek te worden in de buurt.
    Zienderogen gaat de staat waarin de pastorie en de ruime tuin zich bevinden achteruit.

    Het gebouw werd opgenomen in de lijsten van het niet financieel patrimonium van de stad.

    De stad overweegt nu de voormalige pastorie van Ekeren Donk te verkopen, er werd aan de dienst
    patrimonium gevraagd een dossier op te starten. In afwachting van een eventuele verkoop zal het
    gebouw op vraag van het districtscollege beveiligd worden tegen vandalisme en inbraak.

    Wat we vanuit het district niet weten is of de stad ook de intentie heeft om toe te laten dat het pand
    wordt gesloopt. Wat er in geval van sloop in de plaats zou komen is eveneens onduidelijk.

    In elk geval heeft de Ekerse districtsraad zich reeds op 4 september 2006 uitgesproken tegen het
    ontwikkelen van een inbreidingszone voor wonen in de tuin van de pastorie en dit naar aanleiding
    van de opmaak van het BPA Kapelsesteenweg. Dit BPA werd door de gemeenteraad voorlopig
    vastgesteld op 18 december 2006. In dit BPA werd de inbreidingszone voor wonen langs de Oude
    Pastorie geschrapt.

    De oude pastorie van Ekeren staat nog steeds opgelijst in de inventaris van het waardevol niet
    beschermd erfgoed en werd opgenomen in de door de Vlaamse overheid op 20 september 2010
    vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed.

    Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de
    erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten. Deze vrijwaring
    verschilt echter sterk van een bescherming als monument. Voor beschermde monumenten gelden
    immers alle juridische bepalingen uit het monumentendecreet.

    Wanneer men een gebouw uit de vastgestelde lijst wil afbreken, heeft men een stedenbouwkundige
    vergunning nodig. De stad kan de sloopvergunning alleen uitreiken, nadat zij advies heeft
    gevraagd over de erfgoedwaarden van het gebouw.

    Voor het districtscollege en voor vele inwoners van de betrokken wijk is het nog steeds belangrijk
    dat een waardevol historisch gebouw zoals deze pastorij uit 1890 in neo-Vlaamse renaissancestijl
    behouden blijft en gerenoveerd wordt door de stad of een toekomstige eigenaar.

    Het districtscollege wil de stad eveneens herinneren aan de verplichting tot het huisvesten van het
    Vredegerecht 11de Kanton Ekeren waarbij in 2008 tot een voorlopige oplossing werd gekomen
    door het in huur nemen van Noorderlaan 115. Dat het hier slechts om een tijdelijke oplossing kon
    gaan die niet echt voldoet aan de normen voor een kwaliteitsvol vredegerecht, blijkt uit diverse
    opmerkingen die vanuit justitie werden geformuleerd. Het gaat o.a. over de slechte bereikbaarheid
    van het gebouw, gebrek aan parkeermogelijkheid en het weggestopt zitten waarbij men
    concludeert dat de locatie aan de Noorderlaan slechts als een noodoplossing aanzien kan worden
    en dit voor een zo kort mogelijke termijn.

    Het ministerie legt een strikt programma van eisen op voor de huisvesting van een vrederecht. Een
    van de voorwaarden is dat men minstens over een netto oppervlakte van 331,2 m² moet
    beschikken. In de pastoriij van Ekeren Donk beschikt men over 348 m². Het districtscollege van
    Ekeren blijft het nog steeds een haalbare piste vinden om de pastorie te herbestemmen als
    vredegerecht.

    Besluit
    Artikel 1

    Het districtscollege verzoekt het stadsbestuur om op korte termijn duidelijkheid te verschaffen
    omtrent de plannen die het stadsbestuur heeft met de site en het gebouw van de oude Pastorie van
    Ekeren Donk aan de Prinshoeveweg

    Artikel 2

    Het districtscollege adviseert het stad sbestuur om voor de pastorie, welke opgenomen is in de op
    20 september 2010 vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed,onder geen enkel beding
    een sloopvergunning af te leveren bij of na eventuele verkoop van het gebouw. Dit omwille van de
    lokale historische-en erfgoedwaarde.

    Artikel 3

    Adviseert het districtscollege de stad om de onderhandelingen met FOD justitie terug op te starten
    om de pastorie te renoveren en te herbestemmen als locatie voor het vredegerecht van het 11de
    kanton.

    Artikel 4

    In geval van verkoop verzoekt het districtscollege het college om minstens een deel van de
    opbrengst die gerealiseerd wordt terug te laten vloeien naar het district onder de vorm van een
    extra impulssubsidie voor de nieuw te bouwen lokaken voor Chiro Ekeren Donk. Op die manier
    kan het district en de stad uit dit pand nog een maatschappelijke meerwaarde realiseren die
    opnieuw ten goede komt aan de wijk Ekeren-Donk.

    29-10-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wijziging locatie kermissen.

    Stad Antwerpen beraadslaging/proces verbaal
    District Ekeren Kopie
    Districtscollege

    Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter;
    de heren Koen Palinckx, Christophe Thomas, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen;
    de heer Dirk Platteau, districtssecretaris,
    Verontschuldigd :


    Zitting van donderdag 21 oktober 2010

    Ekeren B-Punt

    2 Kristus-Koningplein. Exploitatieplaats foren. Wijziging locatie  kermissen. (Jaarnummer 4420)
    Wegens herinrichtingswerken aan het Kristus-Koningplein moet er een nieuwe locatie voor de  kermissen gezocht worden.

    Agendapunt, college, gewone zitting, 30/04/2010, jaarnummer 5292
    Auteur: Dirk Platteau

    Motivering

    Voorgeschiedenis

    Het districtscollege gaf op 2 december 2008 (jaarnummer 4210) opdracht aan het bedrijf  Stadsontwikkeling/bedrijven/markten en foren om een alternatieve locatie te zoeken voor de  kermissen naar aanleiding van de werken op het Kristus-Koningplein.  Deze vraag werd herhaald in het besluit van het districtscollege van 13 januari 2009 (jaarnummer
    48), naar aanleiding van de goedkeuring van de foren voor 2009.

    Feiten en context

     

    Jaarlijks vinden er op het Kristus-Koningplein in Ekeren 3 foren plaats: de Carnavalfoor in maart, de jaarmarktkermis in april, en de septemberkermis.

    In 2011 zouden volgende foren op het Kristus-Koningplein georganiseerd worden:

    Karnavalfoor (05 t/m 07 maart 2011 - afpaling: 3 maart 2011)

    Jaarmarktfoor (22 t/m 26 april 2011 - afpaling: 20 april 2011)

    Septemberfoor (17 t/m 20 september 2011 - afpaling 15 september 2011)

    Juridische grond

    In zitting van 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) besliste de gemeenteraad ter verduidelijking
    van de oorspronkelijke besluiten op de gemeentelijke decentralisatie (collegebesluit van 16 maart
    2000 en gemeenteraadsbesluit van 20 maart 2000) dat de districten bevoegd zijn voor het tijdstip
    en de plaats waar de lokale markt of foor plaatsvindt, alsook voor de toewijzing van de
    standplaatsen. Het stadsbestuur blijft voor het overige bevoegd (onder meer reglement, controle en
    procedures). Vanaf 1 januari 2001 behoort het beheer van de lokale foren tot het
    bevoegdheidsniveau van de districten.

    Op 17 september 2007 werd door de gemeenteraad (jaarnummer 1873) het reglement op
    "Fooractiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie op openbare foren en op
    openbaar domein" goedgekeurd. Volgens artikel 1 van het foorreglement bepaalt het  districtscollege jaarlijks de exacte begin- en einddatum van de lokale foren. Artikel4 van dit  reglement bepaalt dat standplaatsen op de openbare kermissen worden toegewezen hetzij voor de  duur van de kermis, hetzij per abonnement. Het abonnement is de regel. De standplaatsen per  abonnement worden toegewezen aan

    Argumentatie

    In mei 2011 start de NV Sogiaf, die het bouwproject op het Kristus-Koningplein zal realiseren,
    met de uitvoering van de werken. De beschikbare oppervlakte van het plein zal door de afbakening
    van de werfzone worden gehalveerd.
    De Karnavalfoor en de jaarmarktfoor kunnen gewoon plaats vinden.
    Vanaf mei 2011 zullen er echter geen kermissen meer kunnen doorgaan op het Kristus-
    Koningplein, behalve indien de kermis van september 2011 zijn oppervlakte aanpast aan de
    beschikbare ruimte.


    Het districtscollege verzoekt het bedrijf Actieve stad/bedrijven/markten en foren de nodige stappen
    te ondernemen om de abonnementen van betrokken foornijveraars tijdig op te zeggen of te
    wijzigen, of andere maatregelen te nemen, zodat aan het stadsbestuur geen schadevergoeding kan
    gevraagd worden.


    Besluit
    Artikel 1

    Het districtscollege stelt vast dat de karnavalfoor (van 05 t/m 07 maart 2011) en de jaarmarktfoor
    (van 22 t/m 26 april 2011) normaal kunnen doorgaan.
    Vanaf mei 2011 zullen er geen kermissen meer kunnen doorgaan op het Kristus-Koningplein,
    tenzij de Septemberfoor (van 17 t/m 20 september 2011) zijn oppervlakte aanpast aan de
    beschikbare ruimte.
    Vanaf 1 januari 2012 zijn er geen kermissen meer mogelijk op het Kristus-Koningplein.


    Artikel 2

    Het districtscollege verzoekt het bedrijf Actieve stad/bedrijven/markten en foren de nodige stappen
    te ondernemen om de abonnementen van betrokken foornijveraars tijdig op te zeggen, zodat aan
    het stadsbestuur geen schadevergoeding kan gevraagd worden.

    Artikel 3

    Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.

    29-10-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    28-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'t Is toch niet erg...

    De uitleencijfers zijn toch niet goed, weinig gebruikers, er zijn er nog genoeg, we moeten toch besparen, kleine gebouwen, enz. De argumenten voor de sluiting komen eraan. (Lees in GVA redactioneel artikel van Lex Molenaar).

    Een klein verhaal:

    Ik heb 24 bakkers. Winkels over heel Antwerpen en haar districten.

    Ergens in 't centrum hoor ik van een groot woonproject, opwaardering van de buurt, jonge gezinnen en ik denk, laat ik daar eens een grote bakkerij bouwen. Alles moet tegenwoordig toch groot zijn : groot warenhuis, groot Museum, grote brug, grote tunnel, grote investeringen.

    Mijn Masterplan slaagt wat tegen. De buurt wordt toch niet wat ik er van dacht. De klanten vinden hun weg er niet naar toe.

    Nu moet ik besparen. Geen pistolets, sandwiches of taartjes in de wijkbakkerijen. Geen nieuw lampen, togen of herstellingen. Mijn centjes zijn op!

    Wat anders? Mijn nieuw bakkerij toedoen? Toegeven dat ik misschien toch verkeerd was? En die nieuwe automatische toog? En al die technische snufjes?

    Nee. Hier moet het zijn. 't Zijn de mensen die niet tot hier komen die verkeerd zijn.

    Weet je wat, in alle districtsbakkerijen ga ik besparen. Dan moet ik al geen nieuw personeel aannemen. Ik laat ze hier komen werken. Vanaf nu zaterdag dicht, en 's avonds, en woensdagnamiddag en in de vakanties... Nog één volwaardige bakker per district.

    Godv..., nu komen ze nog niet. Die mensen van de wijkbakkerijen gaan nu naar de buurgemeenten of eten nu fritten, rijst, cornflakes...

    In totaliteit wordt er minder bij mij gekocht. Hoe komt dat toch?

    Wat dan nu?

    En nu ga ik ze sluiten. Die wijkbakkerijen.

    De expoitatieresultaten zijn slecht, in verhouding brengen ze niets op, in verhouding komt daar geen volk. Cijfermatig, in de statistieken zijn ze van geen tel.

    Maar dat kind dat nu te voet naar de bakker gaat, die bomma die wat moeilijk loopt, dat gezin zonder auto,... Die moeten nu naar de bakker in 't centrum. Maximaal 2 kilometer verder! (oei, vergeten te zeggen : in vogelvlucht en dat is 4 kilometer heen en terug... Te voet? )

    Waarom? Omdat ik geen goed zakenplan had.

    Noodzakelijke investeringen heb ik uitgesteld. Regelmatige aanpassingen van het aanbod weggelaten. Altijd ingekrompen in de plaats van uitgebreid. Geen nieuwe doelgroepen aangeboord. Kansen laten liggen.

    En dat is wat de Stad deed met onze bibliotheken. Systematisch afbouwen, laten verkommeren. In plaats van nieuwe initiatieven te nemen, kansen te geven, vrijwilligers in te schakelen.

    Op te bouwen in plaats van af te breken.

    Dat is besturen.

    Niet enkel grootse initiatieven nemen, grote, nieuwe dingen bouwen en de rest laten verrotten.

    Uitbouwen en verbeteren wat je hebt.

    Op langere termijn (niet enkel tot de volgende verkiezing).

    Doordacht en planmatig. Met een luisterend oor naar opbouwende ideeën.

    Van mensen met gezond verstand (en niet alleen met ronkende titels die de theorieën kennen maar de voeling met het leven van de duizenden gewone Antwerpenaren en inwoners van deze Stad al lang zijn verloren)

    Van mensen die de BIB gebruiken. En naar het waarom van mensen die ze niet gebruiken.

    Leer verdomme eens luisteren naar de senioren, kinderen, gezinnen die hier wonen en werken. Die hier lezen en ontlenen.

    Liever in 't buitenland nieuwe dingen verkopen dan oude waarden onderhouden.

    Maar ja, dat is de moderne tijd zeker?

    Denk dus na wanneer U journalisten hoort vertellen dat het toch zo erg niet is. Dat de cijfers het bewijzen.

    Weet dan hoe die cijfers zo geworden zijn...

    Met cijfers kan je alles bewijzen. 't Is maar hoe je brengt. En wat je brengt. Als boekhouder kan ik het weten...

    Chil

     

     

    28-10-2010 om 00:31 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ondergrondse parking voor Kristus Koningplein?
    • woensdag 27 oktober 2010
    • Bron : Nieuwsblad
    • Auteur: (env)

    EKEREN - De bestuursleden van het Ekers Winkelcentrum deelden maandagavond tijdens de districtsraadszitting pamfletten uit. Ze kunnen zich niet vinden in de evaluatie van Gapa van het aantal vrije parkeerplaatsen in het centrum. ‘Gapa stelt dat de gemiddelde bezettingsgraad 50 procent is. De studie liep van maart tot en met augustus, een periode met twee vakantiemaanden in. Niet moeilijk dat de gemiddelde bezettingsgraad laag is. Op zaterdag en woensdag is er een bezetting van 85 procent. We blijven erbij dat we bij de heraanleg van het Kristus Koningplein minstens zestig parkeerplaatsen nodig hebben', aldus het EWC-bestuur. Districtsschepen Koen Palinckx (CD&V) heeft ondertussen studiebureau Vectris opdracht gegeven twee extra teldagen te organiseren. Schepen Ludo Van Campenhout heeft dan weer opdracht gegeven te onderzoeken of een ondergrondse parking tot de mogelijkheden behoort.

    28-10-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Actiegroep probeert zeven bibliotheekfilialen te redden
    • woensdag 27 oktober 2010
    • Bron : De Standaard
    • Auteur: Christine De Herdt


    ANTWERPEN - De beslissing van de stad Antwerpen om zeven buurtbibliotheken te sluiten is bij velen in het verkeerde keelgat geschoten.


    Van onze redactrice

    Districtsschepen voor Cultuur Koen Palinckx (CD&V) riep maandagavond in de Ekerse gemeenteraad op om te protesteren tegen de beslissing van de stad om zeven wijkfilialen te sluiten. Zijn noodkreet viel niet in dovemansoren. ‘We missen onze bibliotheek Zurenborg, die al sinds begin september dicht is', zegt Koen Dedappere, directeur van vrije basisschool De Dageraad in de Lange Altaarstraat. Loïs Pas uit het vierde leerjaar lanceerde zelfs een petitie om de geliefde bib open te houden. ‘Maar het heeft weinig uitgehaald', jammert ze. ‘De bibbus, die op de Draakplaats stopt, is wel tof, maar ze komt maar één keer om de twee maanden langs.'

    Net als Loïs is ook Luc Van Berlo verbolgen. ‘Vijf jaar geleden zamelden we al eens 5.000handtekeningen in om de wijkfilialen te redden', vertelt Van Berlo. ‘Het is ons toen gelukt. Schepen van Cultuur Philip Heylen verzekerde ons dat hij ons bij mogelijke sluitingen zou informeren. Wel, dat is niet gebeurd. De bibliotheken worden achter onze rug gesloten. En daarom zullen we onze bib-actie nieuw leven inblazen.'

    Schepen Philip Heylen (CD&V) beseft dat het allesbehalve prettig is voor de bewoners, maar zegt dat de kosten voor huur en onderhoud niet opwegen tegenover het aantal boeken dat wordt uitgeleend. Zurenborg, Isabella en Felix (Antwerpen), Morckhoven en Zwarte Arend (Deurne), Mariaburg (Ekeren) en Hedera (Berchem) zullen dus sluiten op 1juli 2011. Felix houdt er eerder mee op. ‘Dat filiaal kostte de stad 17.700euro, terwijl er slechts 100klanten waren en de opbrengst amper 1.000euro bedroeg', vervolgt Heylen.

    Koen Dedappere en Luc Van Berlo vinden dat er niet alleen met het economische maar ook met het menselijke verhaal rekening moet worden gehouden. Dedappere: ‘Voor kinderen waren die wijkbibjes de ideale manier om kennis te maken met boeken.' Van Berlo: ‘Ze waren ook belangrijk voor het sociale weefsel in dedistricten.'

    In totaal blijven na de saneringsoperatie 18 filialen over. Naakte ontslagen vallen er niet. Toch maakt Heylen zich sterk dat de dienstverlening zal verbeteren. ‘Behalve de bibbus, zijn er nog bibpunten in dienstencentra en loopt ook het project bib aan huis. Bovendien krijgt de hoofdbib van Deurne een facelift, komt er een nieuw bibliotheekgebouw in Borgerhout en zal ook Hoboken niet in de kou blijven staan.'

    28-10-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    27-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog meer drastische afbouw in de dienstverlening

    Stad Antwerpen sluit zeven wijkbibliotheken
    Stad Antwerpen sluit ijsbaan Ruggeveld te Deurne
    Nog meer drastische afbouw in de dienstverlening én schrapping tot 550 banen aan de Stad is voorzien.
    Dit blijkt uit een geheim gehouden proces verbaal van de collegezitting van 2 juli 2010

    De collegebeslissingen tot sluiting van de buurtbibliotheken en de ijspiste Ruggeveld van vorige week vrijdag werden aanvankelijk nog stilgehouden.

    Maar de beslissing van beide besparingsmaatregelen en nog vele anderen werd reeds genomen op een collegezitting van vrijdag 2 juli 2010.  Het proces verbaal van deze collegezitting wordt geheimgehouden 'Budgetoptimalisaties. Audit A009158 Screenen van de HR-plannen in functie van het gericht vrijmaken van capaciteit. Goedkeuring. (Jaarnummer 8423)': 'Dit besluit ligt niet ter inzage ingevolge artikel 14, 5° van het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.'
    Een gunstige wind bracht echter dit pv bij ons.

    De sluiting van 7 wijkbibliotheken, waaronder twee in Deurne, wordt vandaag door het college in de pers als volgt verantwoord: 'de bibliotheken bevinden zich in een te kleine ruimte, die niet meer voldoet aan eisen van veiligheid
    en toegankelijkheid', 'te laag aanbod', ' weinig bezoekers en ontleningen'. De sluiting van de ijsbaan Ruggeveld te Deurne gebeurt zogezegd omdat 'het gebouw gewoon opgeleefd is'.

    In het verslag van de collegezitting van 2 juli lezen we heel andere redenen voor deze sluitingen. Ze passen in 'de budgetoptimalisatie personeelslijn 2009-2010'.  De sluiting van de IJspiste Ruggeveld beoogt de schrapping van
    10 voltijdsequivalente (VTE) personeelsleden. Deze van de 7 buurtbibliotheken beoogt de schrapping van 7 VTE.

    Erger nog, het college schrijft in haar verslag van 2 juli dat alvorens de beslissing genomen en bekend gemaakt zou worden ze een verantwoording willen die ze naar buitenuit zou kunnen gebruiken: 'alvorens een beslissing te nemen inzake de sluiting van de ijspiste Ruggeveld, moet hierover een duidelijke onderbouwing gegeven worden en een beschrijving van de ruime impact naar de klanten', 'alvorens een beslissing te nemen inzake de sluiting van 3 bijkomende buurtbibliotheken naast de reeds besliste 4, moet hiervoor een duidelijke onderbouwing gegeven worden en een beschrijving van de ruime impact naar gebouw, buurt, district, .'

    Uit dit procesverbaal blijkt nu ook waarom men in Deurne de absurde en fel gecontesteerde maatregel nam om tijdens de zomermaanden afwisselend naargelang het weer de zwemvijver Boekenberg of het Arenazwembad open te
    houden, waardoor heel wat senioren gedurende meerdere weken niet meer konden gebruik maken van het Arenazwembad. 'Optimalisatievoorstel nr. 13. Openingsuren zwembad Arena koppelen aan zwemvijver Boekenberg: besparing -1 VTE'.

    Nog meer drastische afbouw in dienstverlening naar de burger én in personeel aan de Stad is gepland: schrapping van openingsuren van andere bibliotheken, afbouw van de districtsloketwerking, afstoten van de sporthallen en van de schoolzwembaden, stopzetten levering feestmateriaal, stopzetting groenonderhoud scholen, stopzetting groenonderhoud musea, afstoten kinderboerderij.
    'Bijkomende optimalisatievoorstellen in VTE: actieve stad: -4 VTE; cultuur,sport en jeugd: -54 VTE; districts- en loketwerking: -28 VTE, patrimoniumonderhoud: -44 VTE, stads- en buurtonderhoud: -40 VTE; samen leven: -18 VTE, stadsontwikkeling: -11 VTE. '
    'Bijkomende optimalisatievoorstellen in euro: cultuur en sport: weerhouden: -675.000 euro, nog verder te bekijken: -1.375.000 euro; districts- en loketwerking: -1.400.000 euro; samenleven: -487.500 euro; stadsontwikkeling: weerhouden: - 500.000 euro, te bekijken: -50.000 euro; stad en buurtonderhoud: weerhouden: -450.000 euro, te bekijken -325.000 euro.' 'VTE mogelijk te optimaliseren door uitvoering van voorstellen: weerhouden -72 VTE, bijkomend te bekijken: -35 VTE; VTE cumulatief met 416 reeds geoptimaliseerde VTE's: -488 VTE. VTE nog te optimaliseren t.o.v. doel van 550 VTE: 62 VTE'.

    Wij eisen van het Stadsbestuur de onmiddellijke stopzetting van deze besparingsmaatregelen. Ze verslechteren de dienstverlening aan de burger.

    Ze betekenen het verlies van 550 jobs aan de stad enerzijds en anderzijds meer werkdruk en stress voor het overblijvende personeel. Totaal onverantwoord, zeker in deze tijd van crisis.

    Wij eisen het openhouden van de bestaande buurtbibliotheken en de ijspiste Ruggeveld.

    Wij zullen alle acties tegen deze sluitingen mee ondersteunen.

    Wij zullen de stad en zijn districtsbesturen hier over interpelleren.

    De zes procent besparing op de begroting van 2009 die deze maatregelen moeten realiseren komt er ondermeer omdat de Stad minder dan voorziene inkomsten haalt uit haar aandelen bij Dexia. Opnieuw moeten de gewone mensen en het stadspersoneel opdraaien voor een crisis waar zij totaal geen verantwoordelijkheid in dragen. Het zijn de banken, zoals Dexia, die door te speculeren deze crisis hebben veroorzaakt. Deze banken maken opnieuw megawinsten en keren opnieuw megabonussen uit aan hun management. Waarom deze banken nu ze terug overschotten hebben hun overheidssteun van vorig jaar niet vervroegd later terugbetalen...

    Dirk Van Duppen,
    Mie Branders en Erica De Meyer

    Noot van Chil : VTE - VolTijdsEquivalent = 1 voltijds job : 550 VTE's kunnen dus ook 1100 halftijdse jobs zijn...)

    27-10-2010 om 23:21 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het stadsbestuur sluit vanaf volgend jaar zeven bibliotheken

    HLN: Het stadsbestuur sluit vanaf volgend jaar zeven bibliotheken. Drie daarvan liggen in het district Antwerpen, twee in Deurne. Ook Ekeren en Berchem verliezen een wijkbib. Ekers districtsraadslid Luc Van Berlo (bib-actie) is furieus: "De stad breekt haar belofte om rustig te overleggen. De sluiting treft veel mensen uit de wijk Mariaburg." De Ekerse districtsraad roept de inwoners op om zich te verzetten.
    "Antwerpen mag zijn diverse wijken niet in de steek laten. Ekeren (net zoals Merksem, Berchem e.a.) zijn randdistricten die nog veel jonge gezinnen aantrekken. Een wijkbib is daar een troef in. Jongeren, kansen geven om op een leuke manier de Nederlandse taal, cultuur te leren via strips, boeken is zeer belangrijk."

    De beslissing van het college dateert van vorige vrijdag, maar werd stilgehouden. Tot Ekeren maandag de alarmbel luidde. Voor zeven filialen is er geen toekomst meer. Het gaat om Zurenborg (Wolfstraat), Isabella (Isabellalei) en Felix (Oude Leeuwenrui) in het district Antwerpen. Verder valt het doek ook voor Morckhoven (Joseph Deckerslaan) en Zwarte Arend (Schotensesteenweg) in Deurne, voor Mariaburg (Van de Weyngaertplein, Ekeren) en Hedera (De Koninckstraat, Berchem). Dirk Delechambre, woordvoerder van de stad Antwerpen: "Er zijn verschillende redenen voor de sluiting. De bibliotheken bevinden zich in een te kleine ruimte, die niet meer voldoet aan eisen van veiligheid en toegankelijkheid. Gevolg: een te laag aanbod. Bovendien hebben de filialen te weinig bezoekers en ontleningen. Het uitleenpercentage bedraagt in deze zeven bibs niet eens 1 procent van het globale aantal."

    "Ontgoocheld"

    "Ik was er al bang voor dat ze met zo'n argumenten zouden afkomen", reageert Luc Van Berlo. "Hoe wil je nog veel bezoekers lokken met beperkte openingsuren? Enkel op woensdag (10-18 uur) en donderdagnamiddag (14-18 uur) is Mariaburg open. Daarbij is dit filiaal een zeer moderne bib. Echt, ik ben zo ontgoocheld in de houding van de stad dat ik overweeg om als onafhankelijk raadslid te gaan zetelen. In Ekeren blijft nu enkel nog de bibliotheek in de Driehoekstraat over. Toch al gauw een paar kilometer van het Van de Weyngaertplein."

    Toch vindt de stad dat niet onoverkomelijk. Dirk Delechambre: "De zeer lage gebruikerscijfers toonden al een tijd aan dat het merendeel van de bezoekers nu al gebruik maakten van de andere filialen in de buurt."

    Hoe dan ook blijven de getroffen wijkbibliotheken minstens open tot 1 juli 2011. Enkel Felix sluit vroeger. In totaal blijven na deze operatie 18 filialen over op het grondgebied van de stad. "We zullen een aantal alternatieven op maat verder uitwerken", belooft Delechambre. "Op dit moment wordt al veel gebruik gemaakt van de twee bibbussen voor scholen, de bib aan huis voor minder mobiele mensen en de bibpunten in de kinderkribbes en dienstencentra."

    Het voorlopig laatste woord is aan Luc Van Berlo (www.bib-actie.tk): "Blijkbaar wil de stad met de ongenadige sluitingen het gratis ontlenen compenseren."

    27-10-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stad sluit zeven bibliotheekfilialen

    Bron : GVA

    De stad Antwerpen gaat zeven bibliotheekfilialen sluiten. Reden van de sluitingen zijn de noodzakelijke besparingen. De filialen Zurenborg, Isabella, Morckhoven, Zwarte Arend, Hedera, Mariaburg en Felix zullen binnenkort definitief de deuren dicht doen.

    In 2009 werd een volledige doorlichting van het bibliothekennetwerk uitgevoerd. De bewuste bibliotheken bevinden zich allemaal in een beperkte ruimte en die voldoet vaak niet meer aan de veiligheids- en toegankelijkheidseisen.

    Hierdoor blijft het aanbod klein en is de investeringskost té hoog om een volwaardig kennis- en ontmoetingscentrum te zijn. Bovendien hebben deze filialen niet meer al te veel ontleningen en bezoekers.

    Juli 2011

    De filialen die gesloten worden, bevinden zich wel allemaal in een straal van 1 à 2 km van andere bibliotheken, zodat bezoekers in de toekomst daar terecht kunnen.

    De stad Antwerpen benadrukt dat Bibliotheek Antwerpen blijft beantwoorden aan de noden van haar doelpubliek met nog 18 filialen in de regio. Ook de systemen van bibbussen, bib aan huis en de vele bibpunten in kinderkribbes, dienstencentra en consultatiebureaus van Kind en Gezin zullen verder uitgewerkt worden.

    De bibliotheken blijven nog tot 1 juli 2011 open, enkel het filiaal Felix sluit al wat eerder.

     

    27-10-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    26-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stad drukt door wat meer dan 5000 petitie-reacties in 2005 hadden tegengehouden!

    Bib-actie roept op tot actie.
    Vijf jaar na ons ontstaan als actiegroep voor het behoud van de bibliotheek in de wijk zijn onze actiepunten nog steeds actueel. Wij hebben maandag tot onze spijt moeten vaststellen dat Schepen Heylen een collegebesluit van 5 jaar oud, dat onder veel druk en overleg was ingetrokken (dachten wij), zonder overleg ter uitvoering terug op de agenda heeft geplaatst.

    Omdat wij ervan overtuigd zijn dat een rechtvaardig aanbod van bibliotheken in de Antwerpse wijken nodig zijn. Zo kan men pas jonge gezinnen kansen geven om op een leuke manier de Nederlandse taal, cultuur te leren via strips, boeken.  Toch zijn het vooral de districten in de rand die hun bib zien verdwijnen. Net waar die stadsvlucht wordt tegengehouden. Een wijkbib is daar een troef in die de stad nooit heeft willen uitspelen.

    Het stadsbestuur sluit vanaf volgend jaar zeven bibliotheken. Het gaat om Zurenborg (Wolfstraat), Isabella (Isabellalei) en Felix (Oude Leeuwenrui) in het district Antwerpen, Morckhoven (Joseph Deckerslaan) en Zwarte Arend (Schotensesteenweg) in Deurne, Mariaburg (Van de Weyngaertplein, Ekeren) en Hedera (De Koninckstraat, Berchem). De getroffen wijkbibliotheken sluiten op 1 juli 2011, Felix sluit eerstdaags.

    De bib-actie is zeer ontgoocheld!

    Hoe wil je nog veel bezoekers lokken met beperkte openingsuren? Enkel op woensdag (10-18 uur) en donderdagnamiddag (14-18 uur) zijn deze filialen nog open. Daarbij zijn deze filialen op Zwarte Arend na zeer degelijke tot in drie gevallen zeer moderne bibliotheek gebouwen van vlak voor de stadsfusie. In totaal blijven na deze operatie slechts 18 filialen over op het grondgebied van de stad. Vijf jaar geleden waren er nog 30. Vele scholen, jongeren, senioren kunnen nu niet meer in hun buurt terecht. De alternatieven op maat stellen uit ondervinding niet veel voor. Scholen die één van de twee bibbussen willen bemachtigen klagen dat ze deze slechts vier keer per jaar langs hun school zien passeren. De bib aan huis draait op vrijwilligers en is enkel beschikbaar voor minder mobiele mensen. De bibpunten in de kinderkribbes en dienstencentra beperken zich tot leeshoeken die geen buurtbib kunnen vervangen.
    Blijkbaar wil de stad met de ongenadige sluitingen het vorige week op radio 1 (Peeters & Pichal) 1x gratis ontlenen compenseren. Bizar dat een beleid zo impulsief kan kantelen omwille van besparingen.
    De bib-actie gaat terug de baan op! Via onze contacten gaan we het beleid hierover aanpakken waar het pijn doet, om zo veel mogelijk bibliotheken open te houden.
    Het lokaal aanbod heeft nooit een ernstige kans gehad. Een bib in de wijk die stedelijk aanbod bundelt, die overleg pleegt met lokale actoren zoals scholen, senioren, jongeren, gezinnen, aanbod op maat voorziet en inspeelt op vragen tot scholing en culturele activiteiten, hebben we nog nooit bij de stad opgemerkt. Wat in de randgemeenten kan, die dikwijls in tegenstelling tot wat de Schepen beweerde toch grotere bibliotheken hebben dan de randdistricten, moet ook in een stad kunnen. Zeker in een stad die zich in tegenstelling tot andere steden zoals Gent (die meer lokaal aanbod per inwoner heeft) toch boekenstad durft te noemen.

    Luc Van Berlo, woordvoerder bib-actie, maar ook bezorgde vader, leraar, buurtbewoner en raadslid, commissievoorzitter te Ekeren.
    www.lucvanberlo.be
    0484 61 78 19
    www.bib-actie.tk voor petitielijst

     

    26-10-2010 om 22:11 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stad sluit zeven bibliotheekfilialen
  • dinsdag 26 oktober 2010
  • bron : Nieuwsblad
  • Auteur: cdh/lej/env
  •   ANTWERPEN - De stad besloot zeven bibliotheekfilialen te sluiten: Zurenborg, Isabella, Morckhoven, Zwarte Arend, Hedera, Mariaburg en Felix.
    ‘Deze bibliotheken zijn gevestigd in beperkte ruimtes en voldoen niet meer aan de veiligheids- en toegankelijkheidseisen', vertelt stadswoordvoerder Dirk Delechambre. ‘Hierdoor blijft het aanbod klein en is de investeringskost té hoog om een volwaardig kennis- en ontmoetingscentrum te zijn. Bovendien hebben deze filialen nog slechts een beperkt aantal ontleningen en bezoekers.'

    De recente doorlichting van alle bibliotheken in 2009 toonde aan dat in deze zeven filialen het uitleenpercentage minder dan één procent van het globale uitleenpercentage bedraagt.

    'Maar klanten hoeven niets te vrezen', voegt Dirk Delechambre eraan toe. ‘De filialen die gesloten worden, bevinden zich in een straal van één à twee kilometer ten opzichte van andere filialen.'

    Om de samenwerking met scholen niet meteen stop te zetten blijven de buurtbibliotheken open tot 1juli 2011. Alleen Felix (Oude Leeuwenrui) zal vroeger sluiten.

    De Ekerse districtsraad zette de sluiting van de bibliotheek van de wijk Mariaburg gisterenavond bij hoogdringendheid op de agenda. Er wordt unaniem gevraagd om deze beslissing ongedaan te maken. Districtsschepenvan Cultuur Koen Palinckx (CD&V) deed ook een oproep om te protesteren tegen de beslissing.

    26-10-2010 om 21:25 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bladkorven verdwijnen uit Antwerpse straten

    Bron : GVA

    21/10 Vanaf dit jaar zullen er geen bladkorven meer geplaatst worden in Antwerpen en de districten. “We hebben de voorbije jaren gemerkt dat de korven te vaak misbruikt werden voor sluikstort, verkeerd afval en privé-tuinafval. Dus hebben we besloten de taak uitsluitend over te laten aan de stadsdiensten en hun veegcapaciteit op te drijven”, aldus Martine Van Wyngaerden van stads- en buurtonderhoud.

    “Van de plannen om er in Ekeren of de Polderdorpen wel te plaatsen, wordt afgeweken. Op Linkeroever werden er dit najaar al geplaatst door de groendienst, maar die worden binnenkort verwijderd om dezelfde redenen.”

    De opgeveegde bladeren worden naar het dichtstbijzijnde verzamelpunt gebracht - er zijn er verschillende verspreid over de stad - waar ze gecomposteerd worden.

    GDEW

     

    26-10-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    25-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ekerse handelaars vrezen tekort aan parkeerplaatsen door vele bouwwerken
  • zaterdag 23 oktober 2010
  • Bron : Nieuwsblad
  • Auteur: (env)
  • Foto : © Nicole Verstrepen
  •  

     

    Steven Callewaert, Rik Bossuyt, Karine Van Damme, Marcel Derycke, Yves Coppens, Joeri Peeters en Tamara Heynen op het Kristus Koningplein dat parkeerruimte dreigt te verliezen.env

    EKEREN - Het Ekers Winkelcentrum trekt aan de alarmbel. De middenstanders vrezen dat er door de vele bouwwerven in 2011 een tekort aan parkeerplaatsen zal zijn voor hun klanten.
    In het centrum van Ekeren gaan volgend jaar verschillende grote bouwwerken van start. 'Aan een kant van het Kristus Koningplein komt een groot appartementsgebouw met een nieuw politiekantoor. De bouwwerf zal meer dan zestig parkeerplaatsen van het plein innemen. Het Moretusinstituut plant bouwwerken, waardoor een schooljaar lang containerklassen op de parking aan het Ekershof zullen staan. Voorts plant het districtsbestuur de heraanleg van enkele straten in het centrum én ook het rusthuis Sint-Vincentius en de Dexiabank gaan bouwen, wat ook ten koste zal gaan van enkele parkeerplaatsen', zegt secretaris Tamara Heynen op. Het EWC hoopt dan ook dat de werfzone aan het Kristus Koningplein kleiner wordt en dat de parking aan het Ekers Hof zeker vrij blijft.

    Oplossing voor containerklassen

    'Er komt inderdaad heel wat op ons af volgend jaar', stelt districtsschepen van Ruimtelijke Ordening Christophe Thomas (Open VLD). 'We zitten momenteel samen met de aannemer om te zien of de werfzone aan het plein kleiner kan en we proberen de timing van de verschillende werkzaamheden goed op elkaar te laten aansluiten.' 'We brengen een negatief advies uit rond de containerklassen van het Morestusinstituut', voegt schepen van Mobiliteit Koen Palinckx (CD&V) eraan toe. 'Het kan niet dat de parking aan het Ekershof een schooljaar lang wordt ingenomen.' 'Voor de containerklassen zoeken we een alternatief. Ik denk aan het Hagelkruispark of aan de fietsenstalling tegenover de school. Maar alles moet wel in orde zijn qua nutsvoorzieningen en brandveiligheid', besluit districtsvoorzitter Ronny Kruyniers.

    25-10-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    24-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Historische kasteeltjes verloederen

    Stad investeert wel in nieuwbouwprojecten, maar ...

  • zaterdag 23 oktober 2010
  • Bron : Nieuwsblad
  • Auteur: Jozef Leysen
  • foto : © Nicole Verstrepen
  • ANTWERPEN - De stad Antwerpen laat prachtige stukken historisch erfgoed zomaar verkommeren. Ze biedt ze te koop of te huur aan. Maar omdat er geen investeerders gevonden worden, takelen de kasteeltjes als het Runcvoorthof in Merksem of het Hof ter Beke in Wilrijk verder af. En de stad zelf wil niets doen. Het is te duur, geeft schepen Ludo Van Campenhout toe.

    Overal in de stad staan prachtige grote huizen of kleine kasteeltjes. Maar het lijkt erop dat de stad die allemaal een voor een van de hand doet en dat de vastgoeddochter van de stad, AG Vespa, eerder bezig is met het bouwen van kleine woningen in de binnenstad, dan met de historische kasteeltjes.

    Aan de Terbekehofdreef in Wilrijk ligt het oude Hof ter Beke te verkommeren. Een vleugel van het prachtige kasteeltje is al naar beneden gekomen, ramen zijn kapot, er zitten gaten in het dak. De buren klagen over ratten, krakers en wilde drugsfeesten.

    Sinds 2004 heeft Vespa dat kasteel in erfpacht gegeven. Maar het vastgoedbedrijf moet toegeven dat die pachter het kasteel heeft laten verloederen. ‘We hebben hem herhaaldelijk in gebreke gesteld', zegt verantwoordelijk schepen Ludo Van Campenhout (onafhankelijke). Maar volgens de schepen moet de pachter het kasteel onderhouden.

    Geen nut voor de stad

    Het Runcvoorthof in Merksem zit in hetzelfde schuitje. Daarvoor zoekt de stad al jaren een koper, maar er zou zich nog niemand hebben aangemeld. En ondertussen is het gebouw helemaal verkommerd en zit het nog altijd vol asbest. Dat was trouwens de reden waarom het kasteel in 2005 gesloten werd.

    Andere voorbeelden zijn de Oude Pastorie in Ekeren en het Meerlenhof in Hoboken. Dat laatste kasteeltje was jarenlang bedreigd door een projectontwikkelaar die er tientallen flats wou zetten. Sinds augustus zoekt AG Vespa een koper. Die moet zich wel aan strikte voorwaarden houden. Zo moet het park rond het kasteel publieke ruimte blijven. ‘Dan is toch iedereen content', zegt Van Campenhout.

    Toch geeft de schepen toe dat het erg duur is om die kastelen op te knappen. ‘Dat kost erg veel geld. Dat is niet commercieel terug te verdienen.' Daarom is er zo weinig interesse voor die kasteeltjes en de stad kan zelf niets met die kasteeltjes doen, zegt Van Campenhout. ‘Wat moeten we doen? Er een crèche in zetten?'

    ‘Trouwens', zegt Van Campenhout, ‘we doen wel veel voor de kasteeltjes. Het Gravenhof in Hoboken blijft bewaard. En het Cockerillhof hebben we een functie gegeven.'

    24-10-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    23-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitleenreglement wordt mogelijk gewijzigd na fel protest
  • zaterdag 23 oktober 2010
  • Bron : Nieuwsblad
  • Auteur: (wro)
  •  

     

    De mensen pikken het niet dat onder meer het lidgeld werd verdubbeld. wro

    © Wouter Rombouts

    ANTWERPEN - Wellicht wordt er weer gesleuteld aan het uitleenreglement in de Antwerpse bibliotheken. De gratis uitleenperiode zou opnieuw verlengd worden. Schepen van Cultuur Philip Heylen (CD&V) hoopt zo tegemoet te komen aan het vele protest.
    Het nieuwe uitleenreglement voor de Antwerpse bibliotheken dat op 1september werd ingevoerd, zette veel kwaad bloed. Het lidgeld steeg van 5 naar 9,5euro, maar je mocht voortaan drie weken dertig stuks lenen. Daar stond dan weer tegenover dat je 0,20euro moest neertellen elke dag je een cd, dvd of een boek langer bijhield.

    Al snel ontstond er een storm van protest. Vele bibliotheekbezoekers klaagden de verhoogde tarieven aan en vonden de wijziging aan de gratis uitleenperiode een brug te ver.

    Schepen van Cultuur Philip Heylen (CD&V) die het nieuwe reglement invoerde, lijkt nu te zwichten voor het protest. 'We zullen het nieuwe reglement binnen afzienbare tijd evalueren', zegt Heylen. 'Ik wil daarbij rekening houden met de kritiek en mogelijk wordt de kosteloze uitleenperiode van drie weken verlengd. Met hoeveel weken weten we nog niet. Dat moet nog overlegd worden.'

    Besparen

    Heylen benadrukt dat er ook veel positieve reacties kwamen op het uitleenreglement. 'Zo zijn we blij dat het aantal ontleningen sedert begin september met twintig procent is gestegen en boeken nu veel sneller in omloop gaan', aldus de schepen.

    Luc Van Berlo (SP.A-SLP), gemeenteraadslid van Ekeren, was de spreekbuis van de ontevreden bibliotheekgangers. Hij is blij dat het reglement mogelijk wordt herzien.

    'Het lukt niet iedereen om een boek binnen de drie weken uit te lezen', zegt Van Berlo. 'De omloop van een boek mag dan misschien wel stijgen, maar wat heb je er aan als de boeken maar half gelezen worden? Bovendien blijven het hoge lidgeld en de toeslag van 0,20euro voor veel mensen een barrière om naar de bibliotheek te stappen.'

    'Ik vrees dat men op een onverstandige manier zal besparen als de inkomsten van de toeslagen wegvallen', zegt hij. 'Men zal verder snoeien in het aanbod en de overblijvende wijkbibliotheken zullen wellicht allemaal sneuvelen. Jammer, want er zijn mogelijkheden genoeg om inkomsten te genereren uit het gebruik van de bibliotheekgebouwen. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan culturele activiteiten die er vaak worden georganiseerd.'

     

    23-10-2010 om 23:43 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    22-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bewoners Oorderseweg zijn vandalisme na fuiven beu
    • donderdag 21 oktober 2010
    • Bron : Nieuwsblad
    • Auteur: (env)
    • De bewoners van de Oorderse weg klagen over vandalisme.env

    De bewoners van de Oorderse weg klagen over vandalisme.env

    © Nicole Verstrepen


    EKEREN - De voorbije jaren trok er na het jaarlijkse fuifweekend aan de Ekerse Putten een spoor van vandalisme door de Oorderseweg. De buurtbewoners zijn dat beu en eisen voor de volgende keer meer politietoezicht.
    Al zeventien jaar lang vindt in september in een grote feesttent aan de Ekerse Putten een fuifweekend plaats. 'Tegen de fuiven op zich hebben we niets en de eerste jaren verliep alles vlekkeloos, maar sinds een jaar of vier is er na de festiviteiten erg veel vandalisme', reageert een aantal bewoners. Marina Vantieghem en haar man durven tijdens het fuifweekend zelfs niet meer met vakantie gaan. Vorig jaar kwamen ze speciaal twee dagen vroeger terug. Desondanks werd de blauwe steen aan hun huis beklad met een vettige substantie. 'Dit jaar werden onze bloemen uit hun pot getrokken', vertelt Marina. 'Wat verderop werd dit jaar ook een regenpijp kapot getrokken. Brievenbussen worden afgebroken of in brand gestoken, voordeuren worden beschadigd en in de inkomhallen van de huizen wordt rotzooi gegooid', zegt Yolande Boudewijns, die ook in de Oorderseweg woont en het probleem maandag als districtsraadslid voor Vlaams Belang zal aankaarten op de districtsraad. PV's hebben de bewoners niet laten opmaken. 'We vinden inderdaad niets terug van een plaag van vandalisme in de Oorderseweg na de septemberfuiven', stelt politiewoordvoerder Fons Bastiaenssens. 'Er is nochtans een goede samenwerking tussen de politie en de organisatoren. De politie houdt zowel in burger als in uniform toezicht. Ze begeleidt de fuifgangers tot aan de bushalte en er wordt regelmatig gepatrouilleerd. Helaas kunnen we niet op elk ogenblik in elke straat aanwezig zijn.'

    22-10-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (1)


    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Mededeling

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    movie
    www.bloggen.be/movie
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs