Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
26-10-2010
Stad sluit zeven bibliotheekfilialen
dinsdag 26 oktober 2010
bron : Nieuwsblad
Auteur: cdh/lej/env
ANTWERPEN - De stad besloot zeven bibliotheekfilialen te sluiten: Zurenborg, Isabella, Morckhoven, Zwarte Arend, Hedera, Mariaburg en Felix. ‘Deze bibliotheken zijn gevestigd in beperkte ruimtes en voldoen niet meer aan de veiligheids- en toegankelijkheidseisen', vertelt stadswoordvoerder Dirk Delechambre. ‘Hierdoor blijft het aanbod klein en is de investeringskost té hoog om een volwaardig kennis- en ontmoetingscentrum te zijn. Bovendien hebben deze filialen nog slechts een beperkt aantal ontleningen en bezoekers.'
De recente doorlichting van alle bibliotheken in 2009 toonde aan dat in deze zeven filialen het uitleenpercentage minder dan één procent van het globale uitleenpercentage bedraagt.
'Maar klanten hoeven niets te vrezen', voegt Dirk Delechambre eraan toe. ‘De filialen die gesloten worden, bevinden zich in een straal van één à twee kilometer ten opzichte van andere filialen.'
Om de samenwerking met scholen niet meteen stop te zetten blijven de buurtbibliotheken open tot 1juli 2011. Alleen Felix (Oude Leeuwenrui) zal vroeger sluiten.
De Ekerse districtsraad zette de sluiting van de bibliotheek van de wijk Mariaburg gisterenavond bij hoogdringendheid op de agenda. Er wordt unaniem gevraagd om deze beslissing ongedaan te maken. Districtsschepenvan Cultuur Koen Palinckx (CD&V) deed ook een oproep om te protesteren tegen de beslissing.
21/10 Vanaf dit jaar zullen er geen bladkorven meer geplaatst worden in Antwerpen en de districten. “We hebben de voorbije jaren gemerkt dat de korven te vaak misbruikt werden voor sluikstort, verkeerd afval en privé-tuinafval. Dus hebben we besloten de taak uitsluitend over te laten aan de stadsdiensten en hun veegcapaciteit op te drijven”, aldus Martine Van Wyngaerden van stads- en buurtonderhoud.
“Van de plannen om er in Ekeren of de Polderdorpen wel te plaatsen, wordt afgeweken. Op Linkeroever werden er dit najaar al geplaatst door de groendienst, maar die worden binnenkort verwijderd om dezelfde redenen.”
De opgeveegde bladeren worden naar het dichtstbijzijnde verzamelpunt gebracht - er zijn er verschillende verspreid over de stad - waar ze gecomposteerd worden.
Steven Callewaert, Rik Bossuyt, Karine Van Damme, Marcel Derycke, Yves Coppens, Joeri Peeters en Tamara Heynen op het Kristus Koningplein dat parkeerruimte dreigt te verliezen.env
EKEREN - Het Ekers Winkelcentrum trekt aan de alarmbel. De middenstanders vrezen dat er door de vele bouwwerven in 2011 een tekort aan parkeerplaatsen zal zijn voor hun klanten. In het centrum van Ekeren gaan volgend jaar verschillende grote bouwwerken van start. 'Aan een kant van het Kristus Koningplein komt een groot appartementsgebouw met een nieuw politiekantoor. De bouwwerf zal meer dan zestig parkeerplaatsen van het plein innemen. Het Moretusinstituut plant bouwwerken, waardoor een schooljaar lang containerklassen op de parking aan het Ekershof zullen staan. Voorts plant het districtsbestuur de heraanleg van enkele straten in het centrum én ook het rusthuis Sint-Vincentius en de Dexiabank gaan bouwen, wat ook ten koste zal gaan van enkele parkeerplaatsen', zegt secretaris Tamara Heynen op. Het EWC hoopt dan ook dat de werfzone aan het Kristus Koningplein kleiner wordt en dat de parking aan het Ekers Hof zeker vrij blijft.
Oplossing voor containerklassen
'Er komt inderdaad heel wat op ons af volgend jaar', stelt districtsschepen van Ruimtelijke Ordening Christophe Thomas (Open VLD). 'We zitten momenteel samen met de aannemer om te zien of de werfzone aan het plein kleiner kan en we proberen de timing van de verschillende werkzaamheden goed op elkaar te laten aansluiten.' 'We brengen een negatief advies uit rond de containerklassen van het Morestusinstituut', voegt schepen van Mobiliteit Koen Palinckx (CD&V) eraan toe. 'Het kan niet dat de parking aan het Ekershof een schooljaar lang wordt ingenomen.' 'Voor de containerklassen zoeken we een alternatief. Ik denk aan het Hagelkruispark of aan de fietsenstalling tegenover de school. Maar alles moet wel in orde zijn qua nutsvoorzieningen en brandveiligheid', besluit districtsvoorzitter Ronny Kruyniers.
ANTWERPEN - De stad Antwerpen laat prachtige stukken historisch erfgoed zomaar verkommeren. Ze biedt ze te koop of te huur aan. Maar omdat er geen investeerders gevonden worden, takelen de kasteeltjes als het Runcvoorthof in Merksem of het Hof ter Beke in Wilrijk verder af. En de stad zelf wil niets doen. Het is te duur, geeft schepen Ludo Van Campenhout toe.
Overal in de stad staan prachtige grote huizen of kleine kasteeltjes. Maar het lijkt erop dat de stad die allemaal een voor een van de hand doet en dat de vastgoeddochter van de stad, AG Vespa, eerder bezig is met het bouwen van kleine woningen in de binnenstad, dan met de historische kasteeltjes.
Aan de Terbekehofdreef in Wilrijk ligt het oude Hof ter Beke te verkommeren. Een vleugel van het prachtige kasteeltje is al naar beneden gekomen, ramen zijn kapot, er zitten gaten in het dak. De buren klagen over ratten, krakers en wilde drugsfeesten.
Sinds 2004 heeft Vespa dat kasteel in erfpacht gegeven. Maar het vastgoedbedrijf moet toegeven dat die pachter het kasteel heeft laten verloederen. ‘We hebben hem herhaaldelijk in gebreke gesteld', zegt verantwoordelijk schepen Ludo Van Campenhout (onafhankelijke). Maar volgens de schepen moet de pachter het kasteel onderhouden.
Geen nut voor de stad
Het Runcvoorthof in Merksem zit in hetzelfde schuitje. Daarvoor zoekt de stad al jaren een koper, maar er zou zich nog niemand hebben aangemeld. En ondertussen is het gebouw helemaal verkommerd en zit het nog altijd vol asbest. Dat was trouwens de reden waarom het kasteel in 2005 gesloten werd.
Andere voorbeelden zijn de Oude Pastorie in Ekeren en het Meerlenhof in Hoboken. Dat laatste kasteeltje was jarenlang bedreigd door een projectontwikkelaar die er tientallen flats wou zetten. Sinds augustus zoekt AG Vespa een koper. Die moet zich wel aan strikte voorwaarden houden. Zo moet het park rond het kasteel publieke ruimte blijven. ‘Dan is toch iedereen content', zegt Van Campenhout.
Toch geeft de schepen toe dat het erg duur is om die kastelen op te knappen. ‘Dat kost erg veel geld. Dat is niet commercieel terug te verdienen.' Daarom is er zo weinig interesse voor die kasteeltjes en de stad kan zelf niets met die kasteeltjes doen, zegt Van Campenhout. ‘Wat moeten we doen? Er een crèche in zetten?'
‘Trouwens', zegt Van Campenhout, ‘we doen wel veel voor de kasteeltjes. Het Gravenhof in Hoboken blijft bewaard. En het Cockerillhof hebben we een functie gegeven.'
ANTWERPEN - Wellicht wordt er weer gesleuteld aan het uitleenreglement in de Antwerpse bibliotheken. De gratis uitleenperiode zou opnieuw verlengd worden. Schepen van Cultuur Philip Heylen (CD&V) hoopt zo tegemoet te komen aan het vele protest.
Het nieuwe uitleenreglement voor de Antwerpse bibliotheken dat op 1september werd ingevoerd, zette veel kwaad bloed. Het lidgeld steeg van 5 naar 9,5euro, maar je mocht voortaan drie weken dertig stuks lenen. Daar stond dan weer tegenover dat je 0,20euro moest neertellen elke dag je een cd, dvd of een boek langer bijhield.
Al snel ontstond er een storm van protest. Vele bibliotheekbezoekers klaagden de verhoogde tarieven aan en vonden de wijziging aan de gratis uitleenperiode een brug te ver.
Schepen van Cultuur Philip Heylen (CD&V) die het nieuwe reglement invoerde, lijkt nu te zwichten voor het protest. 'We zullen het nieuwe reglement binnen afzienbare tijd evalueren', zegt Heylen. 'Ik wil daarbij rekening houden met de kritiek en mogelijk wordt de kosteloze uitleenperiode van drie weken verlengd. Met hoeveel weken weten we nog niet. Dat moet nog overlegd worden.'
Besparen
Heylen benadrukt dat er ook veel positieve reacties kwamen op het uitleenreglement. 'Zo zijn we blij dat het aantal ontleningen sedert begin september met twintig procent is gestegen en boeken nu veel sneller in omloop gaan', aldus de schepen.
Luc Van Berlo (SP.A-SLP), gemeenteraadslid van Ekeren, was de spreekbuis van de ontevreden bibliotheekgangers. Hij is blij dat het reglement mogelijk wordt herzien.
'Het lukt niet iedereen om een boek binnen de drie weken uit te lezen', zegt Van Berlo. 'De omloop van een boek mag dan misschien wel stijgen, maar wat heb je er aan als de boeken maar half gelezen worden? Bovendien blijven het hoge lidgeld en de toeslag van 0,20euro voor veel mensen een barrière om naar de bibliotheek te stappen.'
'Ik vrees dat men op een onverstandige manier zal besparen als de inkomsten van de toeslagen wegvallen', zegt hij. 'Men zal verder snoeien in het aanbod en de overblijvende wijkbibliotheken zullen wellicht allemaal sneuvelen. Jammer, want er zijn mogelijkheden genoeg om inkomsten te genereren uit het gebruik van de bibliotheekgebouwen. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan culturele activiteiten die er vaak worden georganiseerd.'
EKEREN - De voorbije jaren trok er na het jaarlijkse fuifweekend aan de Ekerse Putten een spoor van vandalisme door de Oorderseweg. De buurtbewoners zijn dat beu en eisen voor de volgende keer meer politietoezicht. Al zeventien jaar lang vindt in september in een grote feesttent aan de Ekerse Putten een fuifweekend plaats. 'Tegen de fuiven op zich hebben we niets en de eerste jaren verliep alles vlekkeloos, maar sinds een jaar of vier is er na de festiviteiten erg veel vandalisme', reageert een aantal bewoners. Marina Vantieghem en haar man durven tijdens het fuifweekend zelfs niet meer met vakantie gaan. Vorig jaar kwamen ze speciaal twee dagen vroeger terug. Desondanks werd de blauwe steen aan hun huis beklad met een vettige substantie. 'Dit jaar werden onze bloemen uit hun pot getrokken', vertelt Marina. 'Wat verderop werd dit jaar ook een regenpijp kapot getrokken. Brievenbussen worden afgebroken of in brand gestoken, voordeuren worden beschadigd en in de inkomhallen van de huizen wordt rotzooi gegooid', zegt Yolande Boudewijns, die ook in de Oorderseweg woont en het probleem maandag als districtsraadslid voor Vlaams Belang zal aankaarten op de districtsraad. PV's hebben de bewoners niet laten opmaken. 'We vinden inderdaad niets terug van een plaag van vandalisme in de Oorderseweg na de septemberfuiven', stelt politiewoordvoerder Fons Bastiaenssens. 'Er is nochtans een goede samenwerking tussen de politie en de organisatoren. De politie houdt zowel in burger als in uniform toezicht. Ze begeleidt de fuifgangers tot aan de bushalte en er wordt regelmatig gepatrouilleerd. Helaas kunnen we niet op elk ogenblik in elke straat aanwezig zijn.'
A12 ten noorden van Antwerpen dit weekend afgesloten in de richting van Nederland
Vlaamse overheid
woensdag 20 oktober 2010
Dit weekend, van zaterdagochtend 7u tot maandagochtend 6u, zal de A12 ten noorden van Antwerpen afgesloten worden in de richting van Nederland. Op 6 oktober startte het Agentschap Wegen en Verkeer daar met een structureel onderhoud, tussen Ekeren/Stabroek en de Nederlandse grens. Die plaatsen waar het wegdek er het ergste aan toe is, worden, binnen de budgettaire mogelijkheden, aangepakt. De werken nemen twee maanden in beslag en zitten voorlopig op schema. Het verloop van de werken is afhankelijk van de weersomstandigheden.
Nieuwe verkeerssituatie
De verkeerssituatie op de A12 richting Nederland ziet er de komende dagen als volgt uit: o Afrit Stabroek afgesloten van woensdag 20/10 om 6u tot maandag 25/10 om 5u omleiding via afrit Berendrecht en oprit A12 richting Antwerpen;
o Afrit Berendrecht afgesloten tot dinsdag 19/10 om 20u omleiding via complex Zandvliet en A12;
o Oprit Berendrecht afgesloten tot woensdag 20/10 om 20u omleiding via Abtsdreef en oprit Stabroek;
Dit weekend, van zaterdagochtend 7u tot maandagochtend 6u, wordt de A12-autosnelweg afgesloten richting Nederland: het gaat om het stuk vanaf de aansluiting met de R2 tot en met het op- en afrittencomplex Zandvliet inclusief alle tussenliggende op- en afritten. Het verkeer wordt omgeleid via de R2, afrit Lillo en de Scheldelaan. Vanaf maandag 25/10 om 6u wordt er ook gewerkt in de richting van Antwerpen. Eerst wordt de linkerrijstrook aangepakt, aansluitend de rechterrijstrook en op- en afritten.
Snelheidsbeperking
De veiligheid van de wegenarbeiders en de weggebruikers is een prioriteit. Daarom vraagt het Agentschap Wegen en Verkeer met aandrang aan de automobilisten om de snelheidsbeperking van 70 km/u te respecteren.
Advies aan Antwerpse bibliotheken: 1x verlenging mogelijk te maken bij ontlening boeken
Feiten en context:
Vanaf september 2010 is het nieuwe leenreglement in de Antwerpse bibliotheken van start gegaan.
Voor een nieuwe lidgeld tarief(nu 9,5 euro voor een jaar) kan je tot dertig stuks gratis per kaart ontlenen (alle media: cd's, dvd's, boeken, strips, luisterverhalen, enz. inbegrepen). Je mag deze drie weken gratis houden. Maar elke dag extra betaal je 0,20 euro per dag per boek. De nieuwste aanwinsten (nu sprinters) mag je enkel één week ontlenen. Gratis verlengingen zijn niet meer mogelijk.
Kinderen jonger dan 12 jaar kunnen 10 materialen lenen.
Jongeren tussen 12 en 18 jaar kunnen 20 materialen lenen.
Volwassen vanaf 18 jaar kunnen tot 30 materialen lenen.
Een jaarabonnement voor senior (vanaf 65 jaar) is nu 5 euro, voor houders OMNIO-statuut is het 2 euro. Er is ook een trimesterabonnement voor volwassenen aan 4 euro mogelijk geworden, één voor senior (vanaf 65 jaar) is ook 4 euro.
Alle klanten onderschrijven vanaf nu deze eenvormige voorwaarden: U kunt alle materialen tot twaalf weken lenen. Vanaf de vierde week betaalt u hiervoor leengeld. Kinderen jonger dan 12 jaar betalen 0,10 euro per dag, per materiaal. Jongeren tussen 12 en 18 jaar betalen 0,10 euro per dag, per materiaal. Volwassen vanaf 18 jaar betalen 0,20 euro per dag, per ontleend materiaal.
Probleemstelling:
Ik wil geloven dat er mensen zijn die erg snel kunnen lezen, maar mensen die een bezigheid hebben (of het nu werken of naar werk zoeken is) hebben heel vaak niet genoeg aan 3 weken ontlening om een boek uit te lezen. Vele mensen hebben dan ook de laatste weken bij de ombudsvrouw en de kantendienst van de bibliotheek geklaagd over deze prangende tekortkoming. De teller van de bib-actie internetpetitie tegen vooral dit onderdeel van de nieuwe uitleenregels staat op 154 personen (http://www.ipetitions.com/petition/uitleenregels_antwerpse_bib/signatures) . De Facebookpagina "Wij willen terug 1x gratis verlengen!" heeft al op één week 79 leden gehaald.
Het dure leengeld van 20 cent na drie weken geeft vele lezers onnodig stress terwijl het lezen net een ontspanning zou moeten beteken. Maak maar de berekening als u bijvoorbeeld dertig stuks een week te laat door een vergetelheid of vakantie vergeet binnen te brengen (20 cent x 30 x 7 = 42 euro!).
Vooral op kap van de telaatkomers? Bij de begrotingscode voor prestaties bibliotheek wordt er een verdubbeling (480 000 EUR tegenover 225 000 EUR in 2010) van de inkomsten verwacht. Maar bij de inkomsten van uitleengelden wordt echter geen significante verhoging verwacht, ondanks de verschuiving, aangezien er nu reeds leengelden werden gevraagd voor audiovisuele materialen zoals cd's en dvd's voor de volledige periode dat zij ontleend werden. Deze inkomsten vallen weg, maar worden dan vervangen door meerinkomsten uit de nieuwe leengelden voor alle soorten materialen. Ook komt daarbij ook het hoger lidgeld, in de vorm van jaar- en trimesterabonnementen, en de inkomsten van reservaties die langer dan een week opzij worden gehouden. Vergeet daarbij ook niet de nieuwe inkomsten van computergebruik langer dan één uur. Daarbij wordt op een vreemde manier één financiële lijn in alle ontleningen doorgetrokken. Dit ten voordele van digitale, meestal vluchtigere media (cd's en dvd's), ten nadele van het boek. Het afspelen van een film of beluisteren van een symfonie/concert is nu eenmaal sneller afgelopen dan het lezen van een boek. Maar door deze nieuwe regeling wordt het juist meer interessant om deze digitale beeld- en muziekdragers te ontlenen. Dit terwijl juist het lezen volgens de doelstellingen van LOCUS en Bibnet dient ondersteund te worden door de bib. Het behoort tot haar kerntaak om de actuele trend van ontlezing tegen te gaan.
Advies:
De districtsraad van Ekeren adviseert de stad om bij het uitlenen van leesmaterialen (boeken, strips, vakliteratuur...) de gebruiker in staat te stellen om deze eenmaal gratis te laten verlengen, zoals voor 1 september 2010 het geval was. Wij stellen voor om voor deze verlengperiode 3 weken te geven.
Enkele weken na het merkwaardige toneelstuk van Open Vld in het dossier van de Oosterweel, beweegt er opnieuw iets aan het blauwe front. Axel Polis, de nieuwe voorzitter die het komende jaar de Antwerpse afdeling weer op het juiste spoor moet zetten, krijgt twee adjudanten met klinkende namen: Koen Dassen en Fons Borginon.
Even uw geheugen opfrissen. Op 23 september verliet Open Vld met slaande deuren de Antwerpse coalitie, uit onvrede met de besluitvorming over de Oosterweel. Ruim een week later kondigde de partij triomfantelijk aan dat ze opnieuw in de meerderheid stapte, nadat ze er naar eigen zeggen op de valreep in was geslaagd om de Antwerpse belastingbetaler voor de ondergang te behoeden. Dat schepen Ludo Van Campenhout het schip inmiddels had verlaten: jammer, maar helaas. Het goede nieuws was dat dit accident de parcours het mogelijk maakte om de Antwerpse afdeling ingrijpend te vernieuwen.
Koen Dassen en Fons Borginon? Het zijn niet bepaald verrassende nieuwe namen maar veeleer oude krokodillen die van stal worden gehaald om de stuurloze afdeling te stabiliseren en mee te zoeken naar het beste boegbeeld en de minst ongunstige strategie voor de verkiezingen van 2012.
Dassen en Borginon kennen het klappen van de zweep. De eerste werkte op verscheidene liberale kabinetten en was vanaf 2002 ruim drie jaar chef van de Staatsveiligheid, tot hij moest aftreden na enkele flaters van zijn dienst. Sommige partijgenoten noemden hem toen smalend "inspecteur Clouseau". De ware liberaal moet tegen een grapje kunnen. Tegenwoordig is Dassen voorzitter van de afdeling Ekeren van Open Vld.
Ook Borginon is geen snotaap. Hij schreef geschiedenis als de laatste voorzitter van de Volksunie, belandde via een omweg (Spirit) bij de VLD en schopte het zelfs tot fractieleider in de Kamer. Maar ook hij ondervond de harde kanten van de liberale partijcultuur, en sinds 2006 bekleedt hij het minder mediagenieke mandaat van voorzitter van de districtsraad van Berchem.
De samenstelling van het nieuw politiek comité van de Antwerpse Open Vld onthult overigens nog een verrassing: naast de al eerder genoemden lezen we wél de namen van de vier Antwerpse fractieleden en die van Kamerlid Willem-Frederik Schiltz, maar niet die van strafpleiter Kris Luyckx. Nog niet zo lang geleden was hij de rijzende ster aan het firmament. Maar die tijd lijkt voorbij.
District Ekeren. Donkweg-Lindelei. Sanering Oude Donkse Beek. Verkoop en vestiging erfdienstbaarheid.
College van burgemeester en schepenen
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel, Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.
Zitting van vrijdag 1 oktober 2010 Iedereen aanwezig.
De NV Aquafin wenst een strook grond aan te kopen te Ekeren ter hoogte van de Donkweg voor de aanleg van grachten. Er wordt eveneens een erfdienstbaarheidszone gevestigd op een aantal percelen voor de aanleg van een vuilwatercollector. Tijdens de duur van de werken worden een aantal stroken grond ter beschikking gesteld die dienst zullen doen als werfzone.
Feiten en context Aquafin NV, Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar, ingeschreven in het register van de Kruispuntbank voor ondernemingen met RPR 440.691.388, diende een verzoek tot aankoop in van een perceel stadsgrond ter oprichting van een vuilwaterriolering (RWA-leiding). Tevens verzoeken zij om op een aantal percelen een erfdienstbaarheid te mogen vestigen en dat een aantal stroken grond ter beschikking gesteld worden voor de duur van de werken. - De verkoop betreft een perceel grond gelegen aan de Donkweg te Ekeren, ten kadaster gekend onder Antwerpen, 17de afdeling, sectie E, deel van perceelnummer 281 E, voor een oppervlakte van 1 257,00 m², zoals in oranje kleur aangeduid als inneming 9 op het grondinnemingsplan opgemaakt door Studiebureel Stokmans NV.
De NV Aquafin is bereid dit perceel aan te kopen tegen een prijs van 30 168,00 euro, zijnde 24,00 euro per vierkante meter. Dit bedrag wordt verhoogd met een wederbeleggingsvergoeding van 19,70 %, zijnde euro 5 943,10. De totale verkoopprijs bedraagt dus 36 111,10 euro. - De erfdienstbaarheid betreft een strook grond met een gemiddelde breedte van 4,50 m en lengte van 822 m gelegen te Ekeren, tussen de Ekersesteenweg en de Lindelei, ten kadaster gekend onder Antwerpen, 17de afdeling, sectie E, delen van perceelnummers 292/A, 291, 290, 289, 287/B, 286/A, 285/A, 281/E, 286/B, voor een gezamenlijke oppervlakte van 3 844,70 m², zoals in groene kleur aangeduid als innnemingen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 9 op het grondinnemingsplan opgemaakt door Studiebureel Stokmans NV. De NV Aquafin is bereid voor de vestiging van de erfdienstbaarheid een éénmalige forfaitaire vergoeding te betalen van 2 766,00 euro. De vergoeding voor de erfdienstbaarheid bedraagt 3,00 euro per lopende meter leiding en 25,00 euro per inspectieput. In dit geval is de totale lengte van de erfdienstbaarheid 822,00 meter en worden er 12 inspectieputten aangelegd. Dit geeft een vergoeding van 2 766,00 euro. - De terbeschikkingstelling door de stad aan de NV Aquafin betreft de stroken gronden gelegen te Ekeren tussen de Ekersesteenweg en de bestaande spoorlijn nr. 12 Antwerpen-Rotterdam, kadastraal gekend onder Antwerpen, 17de afdeling, sectie E, delen van perceelnummers 292/A, 291, 290, 289, 287/B, 286/A, 285/A, 281/E, 286/B, 304/W en 304/Y voor een totale oppervlakte van 11 650,00 m², zoals aangeduid in groene arcering op de grondinnemingsplannen opgemaakt door Studiebureel Stokmans NV, mits de omheiningen, verhardingen, grachten etc. zullen worden hersteld in de oorspronkelijke toestand en er mag geen vervuilde grond wordt achtergelaten. Aquafin NV is bereid een maandelijkse vergoeding van 250,00 euro per duizend vierkante meter te betalen voor het gebruik van genoemde percelen. De totale maandelijkse vergoeding bedraagt dus 2 912,50 euro. - Voor het rooien en/of verplaatsen van de aanwezige planten en bomen, behoudens de waardevolle bomen (zie verder), werd er op 28 oktober 2009 door een tuinbouwexpert een tuinexpertise opgesteld omtrent de te betalen schadevergoeding. De totale schadevergoeding bedraagt 14 870,57 euro.
Advies Volgens het schattingsverslag, opgemaakt op 28 mei 2009 door een beëdigd landmeter expert, bedraagt de venale waarde 24,00 euro per vierkante meter. De technische afdeling van AG Vespa verklaart zich op 7 juli 2010 akkoord met de redeneringen en de conclusies van de schatter. Tevens verklaart de technische afdeling van Ag Vespa zich akkoord met de opgegeven prijzen voor de vestiging van de erfdienstbaarheid en de terbeschikkingstelling van de gronden. Op 29 juli 2009 werd er door de Vlaamse overheid, Agentschap R-O Vlaanderen een besluit afgeleverd aan Aquafin NV houdende toestemming tot het uitvoeren van werken in een beschermd landschap. De Vlaamse Overheid verleent toestemming tot: "Sanering Oude Donksebeek in de Oude Landen. Er wordt evenwel geen toestemming gegeven voor het rooien van de rij paardenkastanjes tussen het Veltwijckpark en de Oude Landen. Deze bomen hebben mogelijk een lagere dendrologische waarde dan zomereik, doch ze hebben wel een bijkomende historische waarde. De Bomen vormen een lijnrelict van de oude Donkweg die verder liep dan momenteel het geval is. De bomen vormen ook een visuele scheiding tussen de parkaanleg van het Veltwijckpark en de natuurlijke voorkomen van de Oude Landen. Bovendien dient opgemerkt te worden dat vele bomen op het plan verkeerdelijk als zomereik worden geïdentificeerd terwijl het veelal esdoorn betreft. Indien zoals voorzien alle bomen en struiken tussen de scheiding en de rij kastanjes worden gerooid ontstaat er een werkzone van circa 8-10 meter. Dit moet volstaan om de voorziene werken uit te voeren met aan het terrein aangepast materiaal. Aangezien het hier een vrij nat terrein betreft dienen de nodige maatregelen getroffen te worden om de bodem te vrijwaren van verdichting door middel van rijplaten. Vanuit archeologisch oogpunt is er geen bezwaar tegen de aflevering van de in rubriek vermelde bouwaanvraag. De werken blijven zeer beperkt."
Het district Ekeren heeft kennis genomen van het ontwerpbesluit op 24 september 2010 en adviseert gunstig.
Argumentatie In het verleden werd door de Provincie de bedding van de waterloop Donkse Beek gelegen ten noorden van het natuurreservaat omgelegd via een nieuwe bedding langsheen de bestaande spoorlijn nr. 12 te Antwerpen-Rotterdam richting "Schijn". De oude bedding/inbuizing van de waterloop werd afgeschaft en werd vanaf de Lindenlei in dienst gesteld als afvalwaterriool naar de Ekersesteenweg. Ter hoogte van de Ekersesteenweg mondt deze - oude - ingebuisde waterloop in het bestaande grachtenstelsel. Deze lozing zorgt voor behoorlijk wat geurhinder en zorgt voor een grote vervuiling van het oppervlakte water. De Veltwijcklaan werd recentelijk volledig heraangelegd waarbij een gescheiden rioleringsstelsel werd aangelegd. Zowel de vuilwater- als regenwaterriolering dienen afgevoerd te worden via de Lindenlei. In de huidige bestaande situatie werd het regenwater voorlopig aangesloten op de bestaande gemengde riolering van de Lindenlei. De bestaande riolering in de Lindenlei is echter in slechte staat en dient heraangelegd te worden. De ingebuisde waterloop ter hoogte van het natuurreservaat is eveneens in slechte staat en is volledig dichtgeslibd. In het kader van dit project zal een nieuwe vuilwaterriolering aangelegd worden via de Lindenlei - natuurreservaat en zal aangesloten worden op de bestaande rioleringen van de Ekersesteenweg. De erfdienstbaarheidzone doet dienst voor aanleg van de vuilwatercollector. De ter beschikking gestelde stroken grond zullen dienst doen als tijdelijke werfzone voor de duur van de werken.
Nederlandse motorrijder betrapt met 220 kilometer per uur
woensdag 13 oktober 2010, 05u00
Bron Nieuwsblad
Auteur: (ena)
EKEREN - Een Nederlandse motorrijder dacht zondagochtend vrij spel te hebben toen hij met zijn Ducati over de A12 reed. Ter hoogte van de Leugenberg trok de 28-jarige man eens flink door en... haalde met een snelheid van 220 kilometer per uur een anonieme wagen van de verkeerspolitie in.
De agenten gingen de racer meteen achterna en zetten hem aan de kant. Omdat hij de Nederlandse nationaliteit had, mocht de motorrijder meteen de gepeperde rekening van 437euro ophoesten. De politie trok ook onmiddellijk zijn rijbewijs in voor een periode van 15 dagen.
ANTWERPEN/BERENDRECHT - Door grote herstellingen aan het wegdek ontstaan er op de A12 (Havenweg) gedurende twee maanden reuzenfiles. Al het verkeer moet over de pechstrook.
De files gaan van het knooppunt Haven in Lillo/Stabroek tot de grens in Zandvliet. Omgekeerd zullen ze ook ontstaan in de andere richting, wanneer de autoweg vanaf eind oktober wordt aangepakt van Zandvliet tot Ekeren.
De A12 vormt de snelste verbinding van en naar Antwerpen voor het verkeer van de Noordelijke haven, de chemische bedrijven en de bewoners van Zandvliet en Berendrecht. Een alternatieve route via de Scheldelaan is moeilijk, vooral omdat hier in de richting Antwerpen, ter hoogte van Kruisschans, ook werken plaatsvinden. Binnenwegen over Stabroek, Kapellen en Ekeren zijn al langer oververzadigd.
Het regent klachten. Ook in de districtsraad waar Rudy Sempels (Polderbelangen) interpelleerde over het fileprobleem. Hij vreest vooral een chaos als tijdens de weekends van 23 oktober, 30 oktober en 6 november de snelweg volledig wordt afgesloten. Het verkeer richting grens wordt dan omgeleid via de Tijsmanstunnel en BASF naar Zandvliet en omgekeerd. Sempels wees op het ontbreken van vluchtplannen voor als er zich een calamiteit (bijvoorbeeld een ontploffing) zou voordoen in een van de Sevesobedrijven in Lillo, Berendrecht of Zandvliet. ‘Langs waar moeten hulpdiensten ter plekke komen? En hoe kunnen de bewoners eventueel ontkomen?', vroeg hij.
Districtsburgemeester Marcel Bartholomeeussen kon hier niet direct op antwoorden. ‘Het district is niet bevoegd. Wij zullen de zaak voorleggen aan minister Hilde Crevits', zei hij.
Bewoners bevangen door rook in appartementsgebouw in Ekeren
Brpn : GVA
09/10 In een appartementsgebouw aan de Renaat Veremansstraat in Ekeren is zaterdagavond een motorfiets in brand gevlogen in de traphal. De rook verspreidde zich door het gebouw en een achttal bewoners raakte erdoor bevangen.
Drie slachtoffers werden naar het ziekenhuis gebracht, de anderen werden ter plaatse verzorgd. Een oudere dame met hartklachten werd via de ladderlift geëvacueerd en eveneens afgevoerd.
De brandweer moest het acht verdiepingen tellende gebouw verluchten en vervolgens in alle appartementen CO-metingen uitvoeren. De bewoners mochten daarna terugkeren naar hun appartementen.
Vier mensen naar ziekenhuis na brand in traphal flatgebouw
maandag 11 oktober 2010, 01u00
Bron Nieuwsblad
Auteur: (ENA)
ANTWERPEN - In een appartementsgebouw aan de Renaat Veremansstraat in Ekeren is zaterdagavond omstreeks 20.30uur een motorfiets in brand gevlogen in de traphal op de gelijkvloerse verdieping. De rook verspreidde zich snel door het gebouw en een achttal bewoners van bovenliggende appartementen raakte erdoor bevangen. Drie slachtoffers werden naar het ziekenhuis gebracht met rookintoxicatie, de anderen werden ter plaatse verzorgd door de massaal opgetrommelde hulpdiensten.
CO-metingen
Een oudere dame met hartklachten werd via de ladderlift geëvacueerd en eveneens afgevoerd. De brandweer moest het acht verdiepingen tellende gebouw grondig verluchten en vervolgens in alle appartementen CO-metingen uitvoeren. De bewoners mochten daarna terugkeren naar hun appartementen.
De schade bleef uiteindelijk beperkt tot de hal. De oorzaak van de brand wordt verder onderzocht. Kwaad opzet wordt niet uitgesloten.
Vlaams Parlement - Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken Vergadering van 10/06/2010
Vraag om uitleg van mevrouw Griet Smaers tot mevrouw Hilde Crevits, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over het goederentransport vanuit de Antwerpse haven naar Duitsland, de Vlaamse spoorstrategie en het plan-MER voor de E313
De voorzitter : Mevrouw Smaers heeft het woord.
Mevrouw Griet Smaers : We hebben het al enkele keren gehad over de IJzeren Rijn en een tweede spoorontsluiting voor de Antwerpse haven. We hebben het ook al gehad over de tactische studie E313. Ook uit het regeerakkoord en uit de beleidsnota van de minister blijkt duidelijk de aandacht en de inzet van de Vlaamse Regering voor een eigen Vlaamse spoorstrategie de komende jaren. De bedoeling is om te komen tot prioritaire investeringsprojecten voor Vlaanderen in het kader van het investeringsprogramma van de NMBS.
De voorbije maanden was er de aankondiging van het Masterplan 2020 Antwerpen, met een concretere visie op die tweede spoorontsluiting voor de haven van Antwerpen. Die zal worden ingebed langs de nieuw aan te leggen A102 en zal vanaf Wommelgem de E313 volgen tot in Ranst, in een sleuf tussen de autosnelweg en de bedrijven ten noorden van de snelweg. Ter hoogte van de Vaartstraat in Ranst buigt de spoorweg af naar Lier. De E313 wordt daar gekruist in een tunnel. In Lier sluit de spoorverbinding aan op het historisch tracé van de IJzeren Rijn.
"Precies ....
De voorzitter : De heer de Kort heeft het woord.
De heer Dirk de Kort : Voorzitter, we hebben tijdens ons werkbezoek aan Antwerpen, aan Antwerp Gateway, al van gedachten kunnen wisselen over de Vlaamse spoorstrategie en ook kennis kunnen nemen van het persoonlijke standpunt van mevrouw Smaers. We hebben daar binnen onze fractie nog geen eenduidig standpunt over ingenomen. Het voorstel van de collega over een alternatief voor de moeilijk aan te leggen bocht in Lier in de richting van de IJzeren Rijn, namelijk een verdere aansluiting tussen de geplande tweede spoorontsluitingen in Ranst en Herentals langsheen de E313 en het Albertkanaal, biedt misschien een goede oplossing voor die problematiek, maar ik weet niet of het voorstel ook een goed alternatief is voor het bestaande spoortracé van de IJzeren Rijn in de Kempen. Het is voor mij niet volledig duidelijk hoe dat spoortracé zal lopen.
Wat voor mij wel duidelijk is, is dat de lijn in het verlengde zal komen te liggen van de geplande tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven en dat die in dat geval afbuigt in Ranst naar Lier. Hier ...
De voorzitter : De heer Martens heeft het woord.
De heer Bart Martens : Om in de terminologie van de commissie-Sauwens te blijven: we zitten vandaag in de verkenningsfase, zowel voor het zoeken naar oplossingen voor de congestieproblemen van de E313 als voor het zoeken naar oplossingen voor de tweede goederenspoorontsluiting naar Antwerpen. Ik dacht dat we in de commissie hadden afgesproken dat we in de verkenningsfase heel breed moesten gaan. Ik ben niet gekant tegen de suggestie van mevrouw Smaers om ook de optie voor een traject langs het Albertkanaal te bestuderen. Elk lokaal bestuur dat gebruik wil maken van de kennisgevingsprocedure van het plan-MER kan dat suggereren. In het kader van de kennisgevingsprocedure kan men dat soort alternatieven aandragen. Daarna lijnt de administratie af welke alternatieven allemaal in het plan-MER moeten worden bestudeerd.
Naast het plan-MER waarin verschillende alternatieven moeten worden bestudeerd, zal ook een maatschappelijke kosten-batenanalyse nodig zijn. Uit de maatschappelijke kosten-batenanalyse die Transport & Mobility Leuven samen met een Nederlands kenniscentrum heeft uitgevoerd, blijkt dat de IJzeren Rijn op het hele traject meer maatschappelijke kosten dan baten meebrengt. De trafiek die de IJzeren Rijn zou aantrekken, was voor 80 percent afkomstig van de Montzenroute en slechts in heel beperkte mate van de weg. We moeten toch zoeken naar een flankerend beleid, zodat de IJzeren Rijn gaat werken, en wel degelijk ook trafiek van de weg gaat afhalen. De kilometerheffing voor vrachtverkeer zal daarvoor een essentieel onderdeel zijn.
Vandaag werken verschillende administraties grotendeels naast elkaar. Dinsdag was ik op de Mobility Day van de NMBS. Daar heb ik mensen van Infrabel gesproken die het plan-MER voor de tweede goederenspoorontsluiting in de markt gaan zetten en daarbij helemaal geen rekening hebben gehouden met de door de Vlaamse Regering gewenste koppeling aan de A102, de zogenaamde oostelijke bretel van het masterplan. Daar is geen sprake van, men bestudeert enkel een tunnel voor een spoorlijn, maar de koppeling aan de A102 wordt daar niet in gemaakt. Dat is een gigantische gemiste kans en een bewijs van een compleet gebrek aan coördinatie tussen de verschillende betrokken overheidsniveaus.
Er moet niet alleen een koppeling zijn tussen het plan-MER E313 en het plan-MER van de tweede goederenspoorontsluiting, maar ook met het plan-MER van het Livan-project. In het Masterplan 2020 staat ook de doortrekking van de tramverbinding uit de premetrotunnel onder de Turnhoutsebaan langsheen Deurne, gaande naar Wommelgem tot voorbij Ranst. Dat is ook opgenomen in het Masterplan 2020. Die maakt gebruik van dezelfde ruimte. Ten noorden van de E313 gaan we plaatsgebrek krijgen. Gaan we die ruimte gebruiken voor een bijkomende rijstrook van de E313 of voor het Livan-project, het doortrekken van de sneltramverbinding van Wommelgem tot voorbij Ranst, of gaan we dat gebruiken voor de tweede goederenspoorontsluiting die in haar historisch traject ging van Wommelgem tot aan het Muizenbos in Ranst om dan af te buigen richting Lier?
We moeten een keuze maken. We hebben niet de ruimte om aan alle drie die wensen te voldoen. Vandaar mijn dringende vraag tot het coördineren van de verschillende plan-MER's die in opmaak zijn.
De voorzitter : De heer Watteeuw heeft het woord.
De heer Filip Watteeuw : Ik steun de vragen van mevrouw Smaers en de heer Martens. De mogelijke spoorlijn naast de E313 moet worden onderzocht. ...
De voorzitter : Mevrouw De Ridder heeft het woord.
Mevrouw Annick De Ridder : Voorzitter, minister, collega's, uit deze gedachtewisseling blijkt dat er nog geen maatschappelijk draagvlak is, maar een politiek draagvlak evenmin. Het is enorm belangrijk om daarnaar te zoeken, gelet op het belang van de tweede spoorontsluiting voor de Antwerpse haven. Iedereen kan het daarover eens zijn.
Minister, zonder in de controverse van verschillende mogelijke tracés terecht te willen komen, lees ik in de beleidsnota Openbare Werken dat er zal worden gezocht naar een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met de NMBS. Wordt er dan ook nagedacht over de financiering? Bij de Liefkenshoekspoortunnel is gebleken dat dat noodzakelijk was. Wat als blijkt dat de prioriteiten van de NMBS of de federale overheid niet overeenstemmen met die van de Vlaamse Regering? Wat gaat u dan doen? Wordt er nagedacht over prefinanciering zonder het te moeten opnemen in begrotingen, omdat men het nog niet eens is over tracé of draagvlak?
De heer Jan Peumans : Door het Parlementair Informatiecentrum is een eerste aanzet gegeven voor de spoorstrategie. Dat kun je raadplegen op intranet, maar ook op internet.
Mijnheer Martens, u zegt dat we in de verkenningsfase zitten voor de tweede spoorontsluiting. Ik nodig u uit om de parlementaire stukken te lezen. Bij het goedkeuren van het decreet houdende goedkeuring van het samenwerkingsakkoord tussen de staat, het Vlaamse Gewest enzovoort met betrekking tot het meerjarige investeringsplan 2001-2012, beloofde de toenmalige minister dat in 2003 zou worden begonnen met de tweede spoorontsluiting van de haven van Antwerpen. Die man is nadien gouverneur geworden. Ik noem geen namen.
Ik onthoud hieruit dat we bij de volgende staatshervorming moeten gaan voor de regionalisering van de spoorwegen. Die is perfect uitvoerbaar. De heer Antoine Martens, voormalig directeur-generaal van de spoorwegen, is een onverdachte bron.
Ik denk dat de heer Martens een terechte opmerking maakt. Als je het verhaal over de A102 hoort met aan de ene kant een lightrail en aan de andere kant een spoorweg, dan denk ik dat de minister nog heel veel moed en doorzettingsvermogen nodig zal hebben in haar overleg met de spoorwegen. Regionalisering zou een picobello-oplossing zijn: dan heb je alles in één hand en hoef je geen rekening meer te houden met allerlei evenwichten en wafelijzers.
De voorzitter : Minister Crevits heeft het woord.
Minister Hilde Crevits : Ik hoor hier enkele regionale reflexen in deze commissie, of zijn het provinciale?
Voorzitter, collega's, de vraag van mevrouw Smaers heeft brede uitlopers als ik de betogen bekijk. Ik denk dat het aantoont dat het nuttig zou zijn om over enkele maanden eens grondig van gedachten te wisselen over het spoor, het openbaar vervoer, concurrentie of aanvulling, wie doet wat, wat zijn de kerntaken enzovoort. Ik sta er absoluut voor open.
Er zijn een aantal projecten die elk vertrekken vanuit hun eigen doelstellingen, maar die wel degelijk verweven zijn met elkaar.
Om de toename van de goederenstromen in de toekomst te kunnen opvangen, zullen we een beroep moeten doen op een aantal vervoersmodi. Ook het goederenspoor zal een deel van de toename moeten opvangen waardoor - en dat staat ook in de beleidsnota - comodaliteit voor de toekomst zeer belangrijk zal zijn.
Voor de tweede spoorontsluiting van de haven van Antwerpen verwijs ik ook naar een bespreking die hier gevoerd is op 25 maart. Ze staat ook in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen en in het Mobiliteitsplan Vlaanderen. De tweede spoorontsluiting van de haven van Antwerpen heeft tot doel de bestaande spoorlijn 15 Antwerpen-Lier-Herentals-Neerpelt voor goederen te ontlasten. De vrijkomende capaciteit kan dan voor personenvervoer worden ingezet.
Infrabel is inderdaad bezig met de voorbereiding van de aanbesteding voor de opmaak van een nieuwe plan-MER voor de tweede spoorontsluiting van de haven van Antwerpen. Vanuit de beleidscontext en de geschiedenis van dit dossier, is in samenspraak met de verschillende betrokken beleidsdomeinen een geactualiseerde doelstelling bepaald, die betrekking heeft op het aanleggen van een goederenspoorlijn tussen Oude Landen (Ekeren) en Lier. In deze plan-MER zullen drie alternatieven onderzocht worden: het geoptimaliseerd tracé 2000-2002, de geboorde oplossing vanaf het Albertkanaal van Schoten tot Lier en het tracé R11 langs Deurne naar Lier. Het gedeelte tussen Antwerpen Noord, de zeehaven en Oude Landen betreft reeds bestaande sporen en valt buiten de scope van de voorgenomen plan-MER. Het zogenaamde ‘Van den Brande-tracé', dat vanuit Wommelgem de treinen verder langs de E313 zou laten sporen om vervolgens aan te sluiten op de lijn Lier-Herentals, werd reeds in de jaren 90 onderzocht, maar vormt geen alternatief voor de tweede spoorontsluiting en zal bijgevolg niet in de plan-MER worden onderzocht.
De voorbereiding van een plan-MER heeft altijd een kennisgevingsperiode en een openbaar onderzoek. Iedereen heeft het recht om zijn opmerkingen en bezwaren in te dienen. Het is perfect mogelijk dat na de kennisgeving en de opmerkingen, de scope van het project uitgebreid wordt. Mijnheer Martens, u hebt gelijk dat de A102 niet in de initiële scope zit, maar niets belet dat het via het openbaar onderzoek bij de kennisgeving wordt ingebracht en dat het alsnog meegenomen zal worden. De scope van een project kan dus perfect worden uitgebreid via de inspraakronde in de kennisgeving.
Voor de voorbereiding van het bestek voor deze plan-MER is er absoluut samenspraak geweest met de verschillende beleidsdomeinen. Er is ook afstemming gebeurd met andere belangrijke dossiers, zoals het Economisch Netwerk Albertkanaal en de E313. We zitten nog maar helemaal in het begin. In de toekomst zal het belangrijk zijn dat het verder ook zo zal blijven.
Sinds vorig jaar gebeurt er een ambtelijke en beleidsmatige sturing via de stuurgroep Tactische Studie E313 en het coördinatieplatform van het Economisch Netwerk Albertkanaal. Men probeert echt wel om die dingen zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen. Dit betekent concreet dat we de opstart van de plan-MER en van die plan-MER E313 proberen te synchroniseren en samen op te volgen.
Mevrouw Smaers, de plan-MER E313 heeft betrekking op het wegvak Antwerpen Oost tot de verkeerswisselaar van Ranst. Dat is dus niet de hele E313. Ik weet dat hierover de voorbije maanden al discussies geweest zijn, en daarom heb ik uitleg gevraagd. De keuze is bewust gemaakt omdat uit de Tactische Studie E313 is gebleken dat dat wegvak prioritair moet worden aangepakt. Het laatste coördinatieplatform Economisch Netwerk Albertkanaal heeft bevestigd dat dit de goede manier van werken is.
Ik vind het belangrijk ... ...opgemaakt.
Die MER-studies zullen uiteraard ook rekening moeten houden met de ontwikkeling in het kader van het Masterplan 2020. Mijnheer Martens, u hebt daarnaar gevraagd. Ik heb u gezegd dat we dat mee zullen kunnen integreren. Het zal zeer belangrijk zijn om rekening te houden met de mogelijke effecten van de A102 op het functioneren van de E313 en op de uitbreiding van het openbaar vervoer in het kader van het Masterplan 2020. Het is de bedoeling om beide plan-MER's de komende maanden en zeker nog dit jaar te gunnen. Daarnaast zijn er nog belangrijke ontwikkelingen langs het Albertkanaal die ook een aanzienlijke impact kunnen hebben op de globale mobiliteit. Daarom heeft het in 2004 opgerichte coördinatieplatform ENA een bijzonder belangrijke opdracht om het geheel mee op te volgen en te sturen.
Mevrouw Smaers, uw tweede vraag kan ik niet heel concreet beantwoorden, net omdat de plan-MER E313 zich in eerste instantie beperkt tot het wegvak van de Antwerpse ring tot Ranst. Die sectie is de hoofdoorzaak, dat bleek heel duidelijk uit de tactische studie van de congestie op de E313. Men wilde daaraan de absolute prioriteit geven. Hieronder vallen onder meer de voorziene ingrepen uit het Masterplan 2020, de ontwikkelingen rond de luchthaven, de R11, de in deze hele zone geplande aanpassingen.
Een uitbreiding van deze opdracht naar een andere goederenspoorlijn lijkt mij wat moeilijk. Maar dat belet niet dat de scope van de opdrachten, afhankelijk van wat er allemaal wordt ingebracht, nog kan worden uitgebreid.
Wat het investeringsprogramma en alle vragen over Infrabel en de NMBS betreft: ik heb al vaak gezegd dat het mijn wens is dat wij daar veel beter zouden samenwerken. Ik spreek mij vandaag niet uit over bevoegdheden. Ik wijs op de budgettaire krapte van vandaag: in tijden waarin je elke euro moet omdraaien, is het evident dat je al je investeringen complementair aan elkaar maakt. Je mag niet zomaar dingen doorschuiven of maar half weten wat een ander aan het doen is. Het is absoluut noodzakelijk dat we daar, zoals de voorzitter daarnet zei, zeer volhardend tot een spontane samenwerking proberen te komen. Het klinkt idealistisch, maar het is een bittere noodzaak, zeker als we in de komende jaren efficiënt willen investeren.
Ik ... ..., enzovoort.
Mevrouw De Ridder, u vraagt naar het budgettaire luik en naar wie wat zal betalen. Ik weet dat ik beloofd heb om met betrekking tot de huidige projecten uit te maken wat de prefinanciering zal zijn en wat de cofinanciering. Ik weet niet of het ondertussen werd overgemaakt. Ik vergeet niet wat is toegezegd, ik weet alleen niet of het al werd overgemaakt. Het zou goed zijn als we dat eens globaal zouden evalueren. We moeten weten wat daarvan de effecten zijn, om in de toekomst te bepalen hoe we het moeten doen met projecten die prioritair zijn voor Vlaanderen. Ik ga ervan uit dat als iets prioritair is voor Vlaanderen, dat het dan ook een goede plaats krijgt in de ranking van het programma van de betrokken maatschappijen die moeten investeren. Als dat niet zo zou zijn, moeten we ons afvragen of we in de toekomst nog moeten voortwerken op dat spoor van het al dan niet prefinancieren.
Laat ons eerst eens onderzoeken op welke manier we de spontane samenwerking tussen beide organisaties kunnen verbeteren. Er is in de voorbije maanden wel structureel en systematisch overleg geweest. Het is niet zo dat er niet met elkaar wordt gesproken. Dat is al een verbetering, het is dus niet allemaal slecht. Maar dat betekent nog niet dat de investeringsprogramma's al helemaal spontaan op elkaar zijn afgesteld. Er is nog werk aan de winkel voor de diverse openbaarvervoeraanbieders.
De voorzitter : Mevrouw Smaers heeft het woord.
Mevrouw Griet Smaers : Minister, ik dank u voor het enigszins verhelderende antwoord, zeker voor wat het plan-MER voor de E313 tot Ranst betreft. ... ... toezien.
De voorzitter : De heer Martens heeft het woord.
De heer Bart Martens : Minister, ik vind het een gemiste kans dat Infrabel dat plan-MER op de markt brengt zonder die A102 van bij het begin op te nemen. Men wacht op de kennisgevingsprocedure tot Vlaanderen dat daarin gaat fietsen. Maar beter een late afstemming dan geen afstemming. Die afstemming is inderdaad nodig omwille van het omgevingsaspect. We hebben slechts plaats voor een rijstrook of voor een spoorlijn.
Die A102 zal zeker een effect hebben op het verkeer langs de E313. We weten dat dit niet was opgenomen in de initiële tactische studie van de E313 omdat dit niet in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen zit. Het zit er als laatste optie in. Intussen hebben we een principiële beslissing genomen dat die A102 moet worden aangelegd. Wat ik echter mis in uw antwoord, minister, is een afstemming met het LIVAN-project, de doortrekking van de tram van Wommelgem tot voorbij Ranst. Dat is ten noorden van de E313, op dezelfde plaats waar men een bijkomende rijstrook en een spoor plant.
Voor zover ik goed ben ingelicht, is men al bezig met de opmaak van dat plan-MER. Dat is een afstemming die perfect binnen de Vlaamse Gemeenschap kan plaatsvinden. Men hoeft daar niet te wachten op de goodwill van de federale overheid. Tot nader order heb ik begrepen dat die afstemming niet is gemaakt. En dat vind ik een gemiste kans.
De voorzitter : Minister Crevits heeft het woord.
Minister Hilde Crevits : Ik zal rekening houden met de opmerking van de heer Martens. Ik zal nagaan wat er eventueel is fout gelopen en of er al dan niet een afstemming is gebeurd.
Vlaams Belang eist renovatie van Oude Pastorij in Ekeren
vrijdag 08 oktober 2010
bron Nieuwsblad
Auteur (env)
EKEREN - Vlaams Belang Ekeren heeft actie gevoerd aan de Oude Pastorij. Het gebouw uit 1889-1890 staat al twee jaar leeg en de partij vreest verloedering. 'Dit gebouw is symptomatisch voor het patrimoniumbeheer van het autonome gemeentebedrijf AG Vespa. Wij vrezen dat VESPA het verder laat verkommeren om het dan te kunnen afbreken', stelt VB-districtsraadslid Kurt Van Noten. 'Dit stukje historisch patrimonium mag niet verloren gaan. Wij eisen een renovatie, gekoppeld aan een zinvolle bestemming.' De partij verwijt het Ekers districtsbestuur 'de hete aardappel door te schuiven naar de stad'.
'Wij hebben Vespa in het begin van deze legislatuur reeds gevraagd zo snel mogelijk iets met het gebouw te doen. Ik wil graag dat er iéts gebeurt, een renovatie of een afbraak en herbestemming', stelt districtsvoorzitter Ronny Kruyniers (SP.A). Wendy Verhoeven van de dienst Patrimoniumonderhoud van de stad Antwerpen stelt dat het dossier nog in onderzoek is..
09:34 Cultuurschepen Koen Palinckx (CD&V) ijvert al een tijd voor de verfraaiing van de Ekerse begraafplaats aan de Driehoekstraat. Christus aan het kruis is intussen opgeknapt, volgend jaar is de monumentale inkompoort aan de beurt.
Het historische calvariebeeld met het gegoten ijzeren beeld aan het houten kruis van 1910 was in erbarmelijke staat", vertelt Luc Heirbaut van Levanto. Levanto is een sociaal-economische organisatie waar mensen met minder kansen een job kunnen aanleren.
"We zijn een maand bezig geweest om de verflagen eraf te halen en het beeld en het kruis in de originele staat te herstellen. Voor onze werking is zo'n kans, die we van de stad krijgen, heel belangrijk."
Volgend jaar staat er nog een tweede grote opdracht te wachten. "Het monumentale poortgebouw aan de inkom van het oude kerkhof is in heel slechte staat", vertelt Koen Palinckx. "Het dak is er slecht aan toe en daar lijdt het voeg- en steenwerk ook hard onder."
De stad zet mee haar schouders onder dit project, dat 300.000 euro kost. In eerste instantie wordt een aannemer aangesteld om het dak met de torentjes te restaureren. "Het is de bedoeling dat dit kerkhof opnieuw een pareltje wordt", vertelt schepen Palinckx.
"Maar we willen nog verder gaan. Deze winter komen er ook dertig reuzensequoia's - dat zijn mammoetbomen - bij. De komende twee jaar zullen er nog eens zeventig bijgezet worden."
Voorgeschiedenis Met het dubbelbesluit van 30 maart 2010 sprak de Vlaamse regering zijn voorkeur uit voor de ondertunnelde sluiting van de Antwerpse Ring volgens het BAM-tracé. Slechts indien die ondertunnelde oplossing technisch onhaalbaar, tijdrovender of duurder zou blijken, zou alsnog voor de viaductoplossing met DAM 3-variant gekozen worden. De voorbije maanden werkte de projectleider (in nauwe samenwerking tussen tv SAM en de Stad Antwerpen, onder supervisie van nv Eurostation) de tunneloplossing verder uit in functie van een vergelijking naar technische haalbaarheid, kostprijs en timing. Begin september werd het eindrapport gepresenteerd aan de Stuurgroep Masterplan 2020, vertegenwoordigd door leden van de Vlaamse regering en van het college van burgemeester en schepenen van de Stad Antwerpen. Eveneens werd daar de peer review voorgesteld, opgemaakt door Eurostation. In dit eindrapport werden twee tunneloplossingen uitgewerkt, waarbij de ene variant een boortunneloplossing is en de andere variant gebouwd wordt met zinktunnels (cut&covertunnels). Deze beide tunneloplossingen werden vergeleken met de viaductvariant, de Lange Wapper met een deels ondertunnelde aansluiting ter hoogte van Schijnpoort (zgn. DAM 3 oplossing). Deze drie varianten werden allemaal technisch haalbaar bevonden, elk met eigen aandachtspunten. De tunnelautoriteiten gaven een gunstig advies. De timing van ontwikkeling, aanbesteding en bouw is voor de drie varianten gelijklopend, met een oplevering van het totaalwerk tegen eind 2020. Wat kostprijs betreft hebben beide tunneloplossingen een hogere kostprijs dan de brugvariant. De Vlaamse regering bereikte een akkoord op 22 september 2010 om de Antwerpse ring te sluiten met twee tunnelcomplexen: een eerste zinktunnel onder de Schelde met 2X3 rijstroken en een tweede cut&covertunnel onder het noorden van de stad met 4 X 2 rijstroken. Beide tunnelsworden verbonden door het Oosterweelknooppunt dat voorziet in verbindingen in alle richtingen. Daarbij werd gevraagd of het kostprijsverschil kan worden gecompenseerd door een aantal investeringen van het Antwerpse stadsbestuur en het gemeentelijk havenbedrijf Antwerpen. De tussenkomst vanwege het gemeentelijk havenbedrijf zou inhouden:
deel van de kadewerken, versteviging kaaimuren en noodzakelijke scheepvaartmaatregelen (realisatiekost DBFM € 84,0 mio , bouwkost € 52,5 mio );
kosten voor het bouwdok (realisatiekost DBFM € 88,0 mio , bouwkost € 55,0 mio);
De financiële tussenkomst vanwege de stad zou inhouden:
het verplaatsen van de nutsleidingen aan Schijnpoort (realisatiekost DBFM € 84,8 mio , bouwkost € 53,0 mio );
de aanleg van een nieuw stadsplein over de nieuwe ring ter hoogte van het Sportpaleis (realisatiekost DBFM € 13,52 mio, bouwkost € 8,45 mio );
het derven van € 10 mio inkomsten uit onteigening (ter beschikking om niet) voor de bouw- en werfzones (die achteraf terug naar de stad kunnen komen), een bedrag dat nooit gebudgetteerd werd;
het Mexico-eiland zal de stad kunnen ontwikkelen volgens de principes van de cadix-wijk,
wat een netto-opbrengst zal opleveren van € 70 mio (€ 90 mio opbrengst verminderd met € 20 mio infrastructuurwerken), wat tot heden toe niet gebudgetteerd werd. In zitting van 22 september 2010 (jaarnummer...) stemde het college na stemming in om onderstaande meerkost samen met het gemeentelijk havenbedrijf voor hun rekening te nemen.
Besluit Artikel 1 Het college beslist akkoord te gaan met de beslissing van de Vlaamse regering van 24 september 2010, waarbij wordt gekozen voor een tunneloplossing voor de sluiting van de Antwerpse Ring in plaats van de viaductvariant. Dit betekent het verdwijnen van het viaduct te Merksem, waarbij er een groot plein in de plaats komt en het verdwijnen van het viaduct aan de Groenendaallaan, waar de ring onder het maaiveld zal doorgaan. Ter hoogte van de Oosterweelknoop wordt een groter deel van de Noordkasteelsite gespaard dan aanvankelijk gepland was. Artikel 2 Het college neemt bovendien kennis van de beslissing van de Vlaamse regering dat prioritair een ondertunnelde verbinding wordt gerealiseerd onder de huidige R11 tussen het knooppunt Wommelgem en de E19 zuid (Craeybeckxtunnel) waardoor de Antwerpse Ring niet zal ontdubbeld worden in een doorgaande en stedelijke ringweg en bijgevolg niet verbreed zal worden. Artikel 3 Het college onderschrijft de kwaliteitssprong die kan gemaakt worden in harde en zachte ontwikkelingen op en rond het tunneltracé zoals weergegeven in bijlage. Het sluiten van de Ring met een tunneloplossing biedt immers volgende potenties:
2 viaducten minder ipv 1 viaduct meer
verbetering leefbaarheid voor de huidige 72 000 inwoners
meerwaarde voor circa 750 000m² ontwikkeling en mogelijks 11 500 toekomstige inwoners
nieuwe kansen voor (meer en betere) open ruimte
Artikel 4 Het college neemt akte van de totale meerprijs van het project van 352,8 mio € (binnen de DBFMformule) voor deze tunneloplossing. Het college wil deze meerkost dragen zonder zijn inwoners hiervoor extra te belasten door op een verantwoorde manier de verschillende onderdelen van haar bestuur hierin te laten bijdragen. Artikel 5 De meerprijs wordt geraamd op 352,5 mio euro (realisatiekost) en wordt voorgesteld te compenseren door investeringen van de Stad Antwerpen en het Gemeentelijk Havenbedrijf. De compensatie wordt dan gedragen door enerzijds onderstaande investeringen en anderzijds de overdracht van gewestwegen binnen de (kleine) ring.
Dit voorjaar werd de heraanleg van de Boerendijk voltooid.
Om te weten te komen hoe de bewoners de werken en de communicatie hebben ervaren, en wat ze vinden van het resultaat, organiseert het districtsbestuur een bewonersbevraging. We willen leren van eventuele fouten, om in de toekomst nog beter te doen.
Het enquêteformulier werd gebust bij de bewoners van de Boerendijk. Het kan ook hier ingevuld worden., en dit tot 15 oktober 2010.
De mensen van de groendienst zullen dit najaar bijzonder actief zijn in de Ekerse parken.
Kappen van populieren in Hagelkruispark
De 54 populieren in het Hagelkruispark, aan de Schinde, zullen dit najaar gekapt worden.
Deze bomen zijn instabiel, en de kans is groot dat ze omwaaien of afbreken. Reden: ouderdom, en het jaarlijkse snoeien waardoor rottende snoeiwonden zijn ontstaan.
Het kappen van deze bomen zal één dag duren. Na het verwijderen van de wortels zal het terrein worden geëgaliseerd, en voorlopig zal een grasveld worden ingezaaid. Later, bij de definitieve heraanleg van deze site, zullen ter compensatie 28 nieuwe bomen aangeplant worden.
Uitvoering beheerplan park Hof de Bist
Dit najaar zal voor de derde en laatste keer een publieke brandhoutverkoop worden georganiseerd in park Hof de Bist. Wegens groot succes wordt het experiment van de vorige twee jaren herhaald: (vooral) particulieren zullen, op aangeduide percelen, loten brandhout kunnen kopen, die ze na betaling aan de stadsontvanger zelf mogen kappen, en dit tot 16 januari 2011. Deze verkoop zal doorgaan op vrijdag 19 november. Meer info volgt op deze website, in den Antwerpenaar, of in de affichekast aan de ingang van het park.
Ook zullen de rododendrons verjongd worden. Deze verjonging is nodig, omdat deze struiken door hun uitzonderlijke groeikracht de oorspronkelijke inheemse struiken en kruiden verdringen.
Als de rododendron niet zou worden ingeperkt, dan zou de onderbegroeiing in het park op den duur nog uitsluitend uit deze soort van struiken bestaan, terwijl hun ecologische meerwaarde zo goed als nul is.
De verjonging van de rododendrons zal vooral gebeuren in het bosgedeelte van het park (achteraan, gedeelte tussen Veltwijcklaan en Marcel De Bakkerstraat), tot aan de ringdreef.
Het snoeihout wordt verzameld en gebruikt om ondermeer de paadjes die kris kras door het bosgedeelte zijn gewandeld, af te sluiten.