Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
28-12-2009
Gerestaureerd schilderij aanvaard
KEREN - In de Sint-Laurentiuskerk vond woensdag de officiële aanvaarding van het gerestaureerde schilderij 'Sint-Sebastiaan' van August Piron plaats. Een kabinetsmedewerker van provinciegedeputeerde Ludo Helsen zette de spot op het schilderij. Ook schepen Philip Heylen was aanwezig. Nicole Verstrepen
EKEREN - De laatste asielzoekers hebben de deur van het Ekerse opvangcentrum achter zich toe getrokken. Eigenaar Klina wacht op een sloopvergunning. Het districtscollege hoopt op behoud.
Het huurcontract tussen de vzw AZ Klina, eigenaar van de grond en de gebouwen op de Sint-Lucassite, en Fedasil (federale asieldienst) loopt af. De iets meer dan honderd asielzoekers hebben ondertussen onderdak gevonden in andere opvangcentra of in lokale opvanginitiatieven.
'De voorbije tien jaar verbleven hier 1.745 mensen uit dertig landen', stelt centrumverantwoordelijke Jeroen Scheir. In het Ekerse opvangcentrum werkten twintig personeelsleden. 'Sommigen hadden een contract voor bepaalde duur dat nu afgelopen is, de anderen kunnen terecht in de opvangcentra van Kapellen, Broechem en Arendonk', stelt Jeroen Scheir.
Ziekenhuisgroep Klina wacht op een sloopvergunning en wil op halflange termijn een zorgpark optrekken op de site. 'Onze buur, RVT Christine, heeft toelating van de Vlaamse regering om op een deel van de grond serviceflats te bouwen. De benodigde grond geven wij hiervoor in erfpacht', stelt Luc Leysen namens de raad van bestuur van Klina.
'Daarnaast denken we eraan een zorghotel te bouwen, een opvangvorm die gepromoot wordt door de overheid. Bedoeling is patiënten op te vangen die na een ziekenhuisopname nog niet helemaal de oude zijn.'
Klina overweegt ook een daghospitaal op te trekken op de site. Het districtscollege hoopt dat het Laarhof, dat gebouwd werd in 1903, behouden mag blijven en een andere functie krijgt. 'Ik heb contacten gehad met het Vlaams Instituut Onroerend Erfgoed. Dat heeft een advies geformuleerd om het kasteel te behouden', stelt districtsschepen van Cultuur en Erfgoed Koen Palinckx (CD&V). 'Het zou jammer zijn dat het Laarhof zou verdwijnen. Er schiet dan niks meer over van het historische Nobele Donk.'
Districtsvoorzitter Ronny Kruyniers (SP.A) zou ook graag een nieuwe functie zien voor het kasteel, maar vreest dat daarvoor geen financiële middelen kunnen worden gevonden. Luc Leysen van Klina maakt zich sterk tegen maart 2010 een sloopvergunning te hebben.
'Het kasteel komt niet in aanmerking voor bescherming. De gronden zijn ingekleurd als blauwe zone en moeten dus voor openbaar nut aangewend worden en we hebben een degelijk bestemmingsplan. Functioneel is het gebouw trouwens niets meer waard. Renovatie zou gemakkelijk vier tot vijf miljoen euro kosten en dan is er nog geen zinvolle herbestemming', stelt hij.
Leysen kijkt terug op een goede samenwerking met Fedasil. 'Ik herinner mij dat de buurt in rep en roer stond toen het asielcentrum er kwam. Gelukkig is dat volledig omgeslagen. De asielzoekers en de buurtbewoners hebben het voorbije decennium in harmonie samengeleefd', besluit hij.
Capaciteit expresweg verhogen als oplossing voor Antwerpse ring (Het Laatste Nieuws)
Capaciteit expresweg verhogen als oplossing voor Antwerpse ring"
Fernand Huts.
In afwachting van de bouw van de Oosterweelverbinding, lanceert Fernand Huts, topman van de logistieke groep Katoen Natie, zelf een oplossing voor de verkeersproblemen op de Antwerpse ring. Hij wil het verkeer vooral leiden langs de expresweg E34 Antwerpen-Zelzate, die dan wel verbreed moet worden, en langs de Liefkenshoektunnel.
Nieuwe weg Door de verbreding van de expresweg zou de verkeerscapaciteit er verhogen. Huts stelt verder voor om het verkeer van en naar Nederland langs de Liefkenshoektunnel en langs Bergen-op-Zoom te sturen. Het verkeer van en naar de haven zou eveneens langs de Liefkenshoektunnel moeten. Voor het lokale verkeer voorziet hij een nieuw aan te leggen parallelweg aan de kant van Melsele en Zwijndrecht.
Stuk oplossing "Het is niet dé totaaloplossing, maar ik bied wel een stuk van de oplossing aan". Huts ziet alleen maar voordelen in zijn voorstel. "Het kan zeer snel gerealiseerd worden en het is ook heel goedkoop, omdat het tracé er eigenlijk al ligt. Er moet quasi niemand onteigend worden en het zal op geen verzet van actiegroepen of de bevolking stuiten."
Leefhaarheid Met zijn voorstel komt er ook geen ring door het Waasland en blijft de leefbaarheid van de gemeenten Melsele, Beveren, Vrasene, Nieuwkerken-Waas en Haasdonk behouden. Ook aan de natuur- en recreatiegebieden en de groene bosgebieden van Ster, Westakkers, Vossekot, Hof ter Saksen en het fort van Haasdonk wordt niet geraakt. Huts lanceerde het voorstel ook al eens in 2005, maar toen werd er geen rekening mee gehouden. Hij hoopt dat de overheid het nu wel zal bekijken. (belga/ep)
Wij zijn onze mooie roze bloesems kwijt (GVA ) Mariaburg
De buurtbewoners werden eind september door het district met een brief op de hoogte gebracht van de geplande werken. De 69 sierkersen zouden vervangen worden door 60 zuilvormige haagbeuken. Door overhangende takken te snoeien om de hinder voor het verkeer weg te nemen, waren er bij de meeste bomen snoeiwonden ontstaan. Die wonden werden infectieplaatsen voor onder meer de gomziekte.
"Geregeld werden er takken afgerukt en beschadigd door voorbijrijdend en parkerend vrachtverkeer", vertelt buurtbewoonster Inez. "Dat vrachtverkeer gebruikt onze straat als sluipweg. Ik betwijfel niet dat er enkele bomen ziek waren. Sommige bloeiden iets minder en een paar jaar geleden werden nieuwe bomen aangeplant. Waarom kon dit niet systematisch zo gebeuren?
Ondertussen staan er nieuwe bomen in de straat en is er aan de kanten gras gezaaid. "Ik had liever terug Japansesierkersen gehad, maar we konden er niets aan veranderen. We zijn onze mooie bomen kwijt."
"De groendienst kiest voor streekeigen en onderhoudsvriendelijke bomen", motiveert districtsschepen Koen Palinckx (CD&V-N-VA) de beslissing om haagbeuken aan te planten. Niet alleen het uitzicht telt. Deze uitheemse sierkersen stonden er al 30 tot 60 jaar en zijn bovendien erg gevoelige bomen. We willen een uniforme en kwaliteitsvolle heraanleg."
Zaterdag 19 december besliste de partijraad van de Sociaal-Liberale Partij (SLP) om als partij te integreren in Groen! Nadat het bestuur van L² enige tijd geleden op de hoogte was gebracht van de gesprekken m.b.t. een fusie, heeft het op dat moment beslist om in de toekomst onafhankelijk verder te werken, los van gelijk welke partij.
L² maakte deze beslissing, gefundeerd op enkele zaken. L² diende onlangs namelijk haar beleidsnota voor 2010-2012 in bij de Vlaamse Gemeenschap. In deze beleidsnota stond duidelijk omschreven dat het hoofddoel van de organisatie is om jongeren het sociaal-liberalisme drempelverlagend aan te reiken. Op basis van de beleidsnota en de vooruitgangsrapporten zal L² subsidies ontvangen van de Vlaamse Gemeenschap. Bovendien bestaat er binnen de organisatie de wil om, ook na het verdwijnen van SLP, de ideologie van het sociaal-liberalisme verder bekend te maken en door tal van studiedagen, congressen, en andere vormingsactiviteiten hier vorm aan te geven. Het programma voor 2010 staat quasi volledig in de steigers en omwille van de subsidiëring komt onze werking niet in het gedrang.
Kortom: L² zal vanaf vandaag partij-onafhankelijk verdergaan. Partij-onafhankelijk betekent ook partij-overschrijdend: dit wil zeggen dat het perfect mogelijk is dat iemand zowel lid is van L² als van een partijpolitieke jongerenorganisatie.
Tot slot willen wij alle SLP-ers die de stap naar Groen! zetten, veel succes wensen. Wij hopen dat zij aldaar erin slagen om het sociaal-liberalisme ingang te doen vinden. L² zal op een ander niveau proberen hetzelfde te doen, maar dan specifiek naar jongeren toe.
Om aan te tonen dat L² springlevend is, organiseren we op zondag 27 december, om 11u, reeds een nieuwjaarsreceptie in ons hoofdkwartier in Brussel. Iedereen is vanzelfsprekend welkom!
Nu de nationale partijraden van Groen! en SLP het licht op ‘groen' hebben gezet voor een verregaande samenwerking, bekent ook SLP-Antwerpen kleur !
Eind 2006 keurde SLP de bestuursakkoorden in stad en districten mee goed. Consequent aan dat engagement zullen de lokale SLP mandatarissen in Antwerpen tot 2012 verder werken onder de vlag van SLP en op een positieve maar kritische wijze verder meewerken aan de realisatie van die bestuursakkoorden.
In de aanloop naar de gemeente- en districtsraadsverkiezingen van 2012 zal SLP-Antwerpen zich ontbinden als lokale partij.
SLP-jongeren worden onafhankelijke Sociaal Liberale beweging + standpunt SLP Antwerpen!
SLP-jongeren niet mee naar Groen!
SLP-voorzitter Geert Lambert en Groen!-voorzitter Wouter Van Besien.
L², de jongerenorganisatie van SLP, blijft onafhankelijk voortwerken en stapt niet mee in de fusie met Groen!. Sommige leden van L² stappen echter wel over, zegt L²-voorzitter Eline Joukes.
Sociaal-liberale verhaal Gisteren besliste de partijraad van SLP om de partij te laten integreren in Groen!, maar L² wil volgens Joukes het sociaal-liberale verhaal aan de man blijven brengen. "Het klopt dat wij nu geen moederpartij meer hebben, maar wij zijn een jongerenorganisatie en worden gesubsidieerd. We hebben strikt genomen geen moederpartij nodig", klinkt het. "Voor SLP is dit misschien de beste oplossing, maar ik kan mij persoonlijk niet vinden in het groene verhaal", legt ze uit. Joukes doet nog geen definitieve uitspraken over haar politieke toekomst.
Antwerpen Intussen heeft SLP-Antwerpen beslist om tot 2012 voort te werken onder de naam SLP. SLP keurde in 2006 mee de bestuursakkoorden in de stad en districten goed, en wil dat engagement tot 2012 voortzetten. Groen! zit in Antwerpen in de oppositie. "In de aanloop naar de gemeente- en districtsraadsverkiezingen van 2012 zal SLP-Antwerpen zich ontbinden als lokale partij", luidt het. (belga/sam)
Sinds een tweetal jaar stond er geen Kerststal meer in het centrum van Ekeren. De Kerstbeelden waren immers niet meer toonbaar. V.Z.W. Kunstencentrum Hof de Bist laat nu in samenspraak met het District Ekeren nieuwe beelden aanmaken.
Jarenlang stond er steeds een Kerststal op het Ekerse Kristus Koningplein. Groot was ieders verwondering dat de laatste twee jaren die niet meer geplaatst werd. Met de stal was niets aan de hand maar de beelden hadden hun beste jaren gehad.
Zowel de Parochiefederatie Ekeren als de Ekerse Districtsraad vonden dat er voor Kerstmis 2009 terug een volwaardige Kerststal in het centrum van Ekeren moest komen. Ekers kunstenaar Mon Van den Broeck werkt in z'n atelier in de Karel De Wintstraat nu naarstig aan eikenhouten Kerstbeelden. Het Mariabeeld weegt afgewerkt zo'n 45 kg. De houtblok waaruit Sint-Jozef wordt gemaakt, weegt zo'n 100 kg.
Op woensdagavond, 16 december om 19 u. zal de Koen Palinckx, voorzitter van V.Z.W. Kunstencentrum Hof de Bist en Ekers cultuurschepen de beelden in permanente bruikleen geven aan de Parochiefederatie Ekeren. Die zullen dan meteen geplaatst worden in de vertrouwde Kerststal die dit jaar te vinden is naast de Sint-Lambertuskerk op het grasveldje tussen zij- en hoofdingang van de kerk.
Antwerps Bisschop Johan Bonny liet reeds weten dat hij de geleverde inspanningen van de Parochiefederatie zeer kan waarderen en laat zich op woensdag, 16 december vertegenwoordigen door zijn bisschoppelijk vicaris E.H. Wim Selderslaghs.
Nog tot 31 december regent het prijzen bij de Ekerse handelaars. “Liefst tachtig winkeliers nemen deel aan onze eindejaarsactie”, zegt Rik Bossuyt, de voorzitter van het Ekers Winkelcentrum.
“Wie aankopen doet, neemt deel aan de tombola. Twee klanten zullen een aankoopcheque van 500 euro winnen, zes anderen krijgen een cheque ter waarde van 250 euro. Daarnaast zijn er ook nog heel wat winkeliers die zelf prijzen weggeven tijdens de eindejaarsactie.”
Zaterdag hebben de partijraad van SLP met 69,66% van de stemmen en de politieke raad van Groen! met 76% beslist dat Groen! en SLP de krachten willen bundelen. Daarom hebben de partijen samen een model uitgewerkt waarbij SLP geïntegreerd wordt in Groen! Dit vernieuwde Groen! zal door middel van congressen en studiedagen uitgediept worden.
In Vlaanderen is ruimte voor een vierde politieke stroming die platgetreden paden durft verlaten en zich als moderne groene partij radicaal keert tegen zij die de klok willen terugdraaien of stilzetten. Geert Lambert, SLP-voorzitter: "Samen dragen we een sterk geloof in een maatschappelijk project dat zowel het sociale, het ecologische en het economische met elkaar verzoent. Vanuit een gelijkaardige kijk op duurzaamheid, ongebonden politiek bedrijven en de diversiteit van de samenleving hebben Groen! en SLP beslist om samen te gaan."
Op lokaal vlak werkten reeds vele groene groepen vlot samen met SLP-groepen. Deze samenwerking kwam er niet alleen omwille van praktische overweging maar ook vanuit een besef dat er inhoudelijk heel wat overlappingen zijn tussen beide partijprogramma's. Het komt er nu op aan dat programma concreet verder vorm te geven en te werken rond de verschillen, zodat de geschilpunten kunnen overstegen worden.
Groen! voorzitter Wouter Van Besien: "Met dit samengaan maken we als groen! duidelijk dat we een open partij zijn. We gaan op zoek gaat naar concrete voorstellen die onze maatschappij en haar burgers vooruit kan helpen. Samen met SLP hebben we vijf fronten uitgewerkt waarop wij onze gezamenlijke politieke strijd willen richten."
Die vijf fronten zijn: ‘een duurzame kenniseconomie', ‘een nieuw en rechtvaardig sociaal model', ‘een samenleving die goed in haar vel zit', ‘volwaardig burgerschap in een diverse samenleving' en ‘een sterkere democratie'. Concreet zal SLP in Groen! geïntegreerd worden. Door middel van studiedagen en congressen zal de samenwerking worden uitgediept.
De authenticiteit van ieders overtuiging blijft gehandhaafd, maar beide zijn overtuigd van de kracht van de kruisbestuiving. Ambitieus om van elkaar te leren. Ambitieus om elkaar te voeden . De integratie zal ook gebeuren in de lokale afdelingen. Op plaatsen waar dat moeilijk ligt omdat de ene partij in de meerderheid en de andere partij in de oppositie zit, zullen de SLP-mandatarissen onder eigen vlag blijven werken. Zo kunnen zowel SLP als Groen! de engagementen ze zijn aangegaan na de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 respecteren.
Groen! en SLP willen de hand reiken naar iedereen die gelooft in de kracht van mensen en de kracht van politiek en die bereid is om de stilstand te doorbreken en de toekomst een nieuw gelaat te geven.
Zoals hij vooraf ook liet uitschijnen stapt Guy Haaze, bij de regionale verkiezingen in juni nog SLP-lijsttrekker in Oost-Vlaanderen, niet mee over naar Groen! . 'Ik ben een sociaal liberaal en geen groene. De kloof is te groot', zegt Haaze.
'Dit is een volledig groen project. Het is zelfs geen kartel. Het sociaal-liberalisme komt nergens terug, niet in de partijnaam, niet in de documenten en niet in het programma', legt Haaze uit. Voor hem was meestappen in de fusie dan ook uitgesloten.
Zelf was Haaze, gewezen voorzitter van de liberale vakbond ACLVB, voorstander van een samenwerking met Open Vld. 'Ik stond daarin niet alleen', stelt Haaze. 'Zelfs een aantal mensen die meestappen in het project me Groen! hadden graag de keuze gehad tussen Groen! en Open Vld'.
Wat zijn eigen politieke toekomst betreft, sluit Haaze een overstap naar Open Vld niet uit. 'Er zijn contacten met mensen van Open Vld', geeft Haaze toe. Maar het is onder meer afwachten welke koers kersvers voorzitter Alexander De Croo wil varen. Als er ruimte is voor een sociaal-liberaal verhaal bij Open Vld, is de kans reëel dat Haaze overstapt naar Open Vld.
BAM bezorgt Vlaamse begroting dreun van 42 miljoen
De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) heeft 41,7 miljoen euro verlies geleden door het laattijdig afwikkelen van renteswaps. Dat dreigt een bijkomend gat te slaan in de Vlaamse begroting voor 2009, aangezien Europa van oordeel is dat de BAM opgenomen moet worden in de Vlaamse rekeningen, zo meldt De Tijd vandaag.
De BAM coördineert het Masterplan Antwerpen, dat onder meer de Oosterweelverbinding bevat. Om het renterisico op de financiering daarvan in te dekken, ging de BAM in 2005 vijf swaps aan voor in totaal 2,3 miljard euro. De BAM moest de swaps meermaals verlengen omdat het project uitbleef.
Aanvankelijk lukte dat vrij goedkoop, maar de crisis gooide roet in het eten. Begin december besloot de BAM de laatste twee swaps bij KBC en Citibank af te sluiten en een verlies van 50 miljoen euro te slikken. Verrekend met de "winst" van vorige swaps werd dat verzacht tot 41,7 miljoen euro. (belga/adv)
Actiegroepen moeten oplossing voor Lange Wapper uitdokteren
Wim Van Hees, voorzitter van de actiegroep Ademloos.
Een groep van tien prominente Antwerpse zakenlui en academici huurt de actiegroep StRaten-generaal in om een oplossing uit te werken voor de Antwerpse mobiliteitsproblemen, schrijft De Morgen vandaag. Tegen half januari, nog voor de Vlaamse regering haar huiswerk klaar heeft, wil de "Groep van Tien" een allesomvattend plan op tafel leggen en daar zou de Lange Wapper niet bijhoren.
"Zowel de Groep van Tien als de actiegroep blijft onafhankelijk", benadrukt havenbaas en spreekbuis Christian Leysen in De Morgen. Het merkwaardige huwelijk toont volgens de krant wel aan dat het draagvlak voor een alternatief voor de Lange Wapper steeds groter wordt in Antwerpen. Na het referendum waarbij een meerderheid van de Antwerpenaars de Lange Wapperbrug wegstemde, werd het stil rond de Oosterweelverbinding.
Resultaten half januari Schijn, blijkt nu. Want achter de schermen is de actiegroep StRaten-generaal, in nauwe samenwerking met Wim Van Hees en zijn actiegroep Ademloos, al twee maanden lang bijzonder druk in de weer. De resultaten van dat nieuwe offensief moeten tegen half januari zichtbaar worden. Dan wil StRaten-generaal samen met het Forum Mobiliteit Regio Antwerpen 2020, een groep van tien zakenlui en academici, een oplossing presenteren om Antwerpen voorgoed uit de file te halen.
De Morgen noemt onder meer havenbonzen Leysen, Nicolas Saverys (Exmar) en Jean-Jacques Westerlund, econoom Geert Noels, SD Worx-baas Jan van den Nieuwenhuijzen, Egemin-CEO Jan Vercammen en Brabo-voorzitter Robert Restiau en transporteconomen Bruno De Borger en Willy Winkelmans, en Walter Nonneman, voorzitter van de associatie van Antwerpse universiteiten als leden van de Groep van Tien. (belga/adv)
EKEREN - Vandalen hebben tijdens het voorbije weekend het kunstwerk 'Lentekriebels' op het zogenaamde Mierenpleintje gevandaliseerd.
Het beeld bestaat uit twee mieren en er werd geprobeerd om die van hun sokkel te trekken. Verder werden de poten helemaal verwrongen. Van de daders ontbreekt elk spoor. Het beeld van de Finse kunstenaar Kari Alonen werd op 10 mei 2003 in samenwerking met het Finse Cultureel Centrum aan het district Ekeren geschonken. Het grasperk, waarop het beeld kwam te staan, werd in de volksmond al snel 'Mierenpleintje' genoemd.
Aanleg fiets- en voetgangerstunnel Weerstandersstraat
Het college heeft op 4 december 2009 haar akkoord gegeven voor de aanleg van een veilige fiets- en voetgangerstunnel ter vervanging van de overweg aan de Weerstandersstraat in Ekeren. De bestaande overweg is vooral belangrijk voor fietsers omdat het momenteel de enige fietsverbinding tussen Mariaburg en Ekeren-Centrum is. De vervangende fiets- en voetgangerstunnel zal parallel aan de goederenspoorlijn 27 A liggen. Het stadsbestuur stelt daarnaast voor de tunnel aan te sluiten op de perrons. Zo ontstaat een tweede verbinding tussen de Statiestraat, de parking en de perrons. Reizigers zullen het perron daardoor snel, veilig en comfortabel kunnen bereiken. ( ) bron : Nieuwsblad
EKEREN - De politie heeft dinsdag op twee plaatsen fietsers gecontroleerd. Daarbij viel het politiecommissaris Paul Van den Bossche op dat steeds meer jonge fietsers een fluovestje dragen of een fluohoes over hun boekentas trekken.
‘We hebben tussen 7.30 en 8 uur postgevat op de rotonde beneden aan het viaduct op de Veltwijcklaan en in de Driehoekstraat, ter hoogte van het kerkhof. In totaal werden 303 fietsers gecontroleerd', stelt de commissaris.
24 fietsen bleken niet in orde. Ofwel hadden de fietsers hun verlichting niet aangezet, ofwel was de verlichting defect, ofwel was de fiets gewoon niet met verlichting uitgerust. Van de 24 overtreders was 50 procent jonger dan 16 jaar. Een op drie was ouder dan 18. Het zijn dus vooral jonge fietsers van wie het rijwiel niet in orde is. ‘75 fietsers droegen een fluovestje of hadden een fluohoes over hun boekentas getrokken. Dat is 1 op 4. Ten opzichte van onze controle in januari dit jaar is dat een hele vooruitgang. Toen was maar 1 op 6 fietsers uitgerust met een vestje of hoes', aldus nog commissaris Van den Bossche.
Cultuurcentrum Ekeren : Vertrek cultuurchef valt niet in goede aarde
Bron GVA
20/11 Filip Baeyens, directeur van het Cultuurcentrum Ekeren, wordt in het kader van een besparingsopdracht mogelijk overgeplaatst naar het Cultuurcentrum Deurne. Deze beslissing lokte al vele reacties uit en zou een groot verlies betekenen voor het Cultuurcentrum Ekeren. Filip Baeyens (midden op de foto) versterkte het team als directeur in januari 2009 en wordt intussen zeer gewaardeerd door de Ekerse cultuurliefhebbers.
Koen Palinckx , districtsschepen Cultuur (CD&V - N-VA) : “Filip Baeyens weghalen uit Ekeren is voor ons geen aanvaardbare piste. Het mogelijk verdwijnen van deze krachtige en dynamische figuur in het beginnende Cultuurcentrum Ekeren is absoluut geen goede zaak. Er worden bovendien weinig alternatieven geboden."
Vroeger waren er 6 cultuurcentra met 136 personeelsleden, nu zijn er 9 cultuurcentra met – na de besparingen – nog 110 personeelsleden. De cultuurcentra zullen dus met een pak minder mensen moeten bediend worden. Alle districten zijn gediend met sterke figuren en zo iemand hadden we nu net gevonden in Ekeren.
“Er is nog geen formele beslissing genomen, maar deze mogelijke overplaatsing dient dringend verder te worden besproken binnen het college en uitgeklaard door de Antwerpse cultuurschepen Philip Heylen (CD&V). Ons standpunt luidt in ieder geval dat wij ijveren voor het behoud van Filip Baeyens als directeur van ons cultuurcentrum.”
Als ludieke actie werd op Facebook een fanpagina opgericht voor sympathisanten van Filip Baeyens.
Hoevenaar Paul Huybrechts is de nieuwe Prins Carnaval van de Bierpruvers. Hij werd afgelopen zaterdag aangesteld. De nieuwe Prins wordt geassisteerd door prinses Veerle, eredame Inge, hofmaarschalk Marc Wouters, nar Bruno (11) en de pages Nena (8), Tamy (11) en Charlotte (9).
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.
Zitting van vrijdag 20 november 2009
Iedereen aanwezig.
collegebesluit: 16320 van vrijdag 20 november 2009
10 GRUP Spoorweginfrastructuur Oude Landen. Advies. Goedkeuring.
Een plenaire vergadering over het voorontwerp van gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Spoorweg-infrastructuur Oude Landen vindt plaats op 26 november. Uiterlijk op deze vergadering kan het college een advies uitbrengen.
Motivering
Voorgeschiedenis
'Antwerpen Ontwerpen' door de deputatie definitief goedgekeurd.
Op 9 februari 2007 nam het college akte van het kennisgevingsdossier van het project-MER voor de aanleg van een ongelijkvloerse spoorvertakking en uitbreiding van de spoorbundel Luchtbal en besliste om zijn advies over te maken aan de dienst Milieueffectenrapportage van de Vlaamse Overheid (Departement Leefmilieu, Natuur en Energie).
In het kader van de project-MER adviseerde het college op 22 februari 2008 om volgende milderende maatregelen op de nemen:
1 Het gebied tussen beide spoorprojecten wordt door de NMBS ingericht als een natuurontwikkelingsproject, waarvoor te gepasten tijden in samenspraak met de stad een plan zal voor opgemaakt worden
2 De oversteekbaarheid van Lijn 27A te realiseren door een recreatieve en ecologische verbinding te maken samen met de onderbruggingen en het herstel van de oevers van de Oudelandse beek en de Laarse beek ter hoogte van hun dwarsing met het vertakkingscomplex.
3 De oversteekbaarheid van Lijn 12 te realiseren door een recreatieve verbinding te maken ten zuiden van de spoorbundel Luchtbal die het bestaande natuurreservaat verbindt met het toekomstige natuurrijk park. In de zitting van 3 april 2009 adviseerde het college in het kader van de nota voor publieke consultatie om:
de dienst Milieueffectrapportage (Mer),van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie van de Vlaamse overheid, te vragen om volgende elementen verder te laten onderzoeken:
- De effecten van het afgraven van de zone tussen de spoorlijnen en het daadwerkelijke bergingsvermogen van die afgegraven zone. Daarvoor is een onderzoek over een heel jaar vereist en niet enkel over de zomermaanden
- Voldoende aandacht te geven aan de wateroverlastproblematiek in de omliggende woonwijken
- De geluidsoverlast voor de omliggende wijken
- De mogelijke lichtpollutie van de spoorbundel.
het college verzoekt de dienst Mer om volgende aspecten als randvoorwaarden in het verder proces mee te laten nemen:
De zone tussen de spoorlijnen wordt ontwikkeld tot een zone met natte natuur;
De structuurkwaliteit van de Oudelandsebeek wordt verbeterd
Overbruggingen worden volgens de principes van de natuurtechnische milieubouw opgelost
Er wordt geen onderhoudsinfrastructuur voorzien. Dit moet vertaald worden in het GRUP
De nieuwe spoorwegbundel moet ten oosten van de huidige worden voorzien. Ook dit moet in het GRUP verankerd worden
Er moeten verbindingen voorzien worden doorheen het gebied voor zwakke weggebruikers
De non-stophoofdroute die komt van Schoten en Brasschaat moet naar Antwerpencentrum doorgeschakeld worden
Zowel spoorlijn 12 als 27a moeten op meer dan één plaats oversteekbaar zijn.
Het college vraagt de dienst Mer het plangebied van het GRUP uit te breiden met het landbouwgebied Oude Landen (het sportpark).
Het college vraagt de dienst Mer het studiegebied voor het plan-MER uit te breiden met:
Het natuurreservaat de Oude Landen
De vallei van de Laarse Beek tot aan het afrittencomplex van de E19
Het gebied rond het voormalige Klinaziekenhuis
Het buffergebied langsheen het woongebied Rozemaai.
In de zitting van 10 juli 2009 heeft het college besloten een collegiale brief naar de minister bevoegd voor Ruimtelijke Ordening en naar het hoofd van de entiteit departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed te sturen. In deze brief werd gevraagd het plangebied van het GRUP in opmaak voor de spoorweg infrastructuur Oude Landen te verruimen met de zone met de bestemming agrarisch gebied ten oosten van de spoorlijn 27A en deze zone om te vormen tot recreatiegebied. In zitting van 10 juli 2009 besliste het college de projectdefinitie voor het masterplan Sportpark Oude Landen goed te keuren en volgende kandidaten aan te duiden om deel te nemen aan de minicompetitie:
1. Soresma & Atelier JPL &
2. Grontmij Vlaanderen & Denis Dujardin
3. THV Office Kersten Geers David Van Severen & Technum & Tritel
Feiten en context
Infrabel wenst op de spoorlijn 27a een ongelijkgrondse kruising aan te leggen en een bijkomende spoorwegbundel te realiseren langs lijn 12. TUC-rail heeft aan Arcadis-Aeolus de opdracht gegeven om voor het gebied tussen de twee spoorlijnen een inrichtingsplan uit te werken. Van de eerste aanzet tot analyse voor dit plan tot een eerste inrichtingsvisie werd op werkvergaderingen gepresenteerd aan een vertegenwoordiger van de Vlaamse Bouwmeester, van Agentschap Natuur en Bos (ANB) en Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed (RWO). Ook een vertegenwoordiging van het district Ekeren en een ambtenaar van SW/BEL/RO was steeds aanwezig.
Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed (RWO) – ruimtelijke planning maakt met het integratiespoor een GRUP op voor de bijkomende spoorweginfrastructuur ‘Oude Landen’. Dit GRUP is vereist omdat Infrabel plannen heeft om een ongelijkgrondse kruising op lijn 27a en een bijkomende spoorwegbundel langs lijn 12 aan te leggen. De zone is echter op het gewestplan is ingekleurd als parkgebied.
In de beleidsnota Oude Landen kreeg de zone ten oosten van spoorlijn 27a de functie van speelbos ontwikkeling met integratie van de bestaande sportvelden. Inmiddels is de visie rond deze strook geëvolueerd naar het realiseren van een sportpark. Om deze verder te verfijnen werd de opdracht voor de opmaak van een Masterplan uitgeschreven.
Voor dit voorontwerp GRUP organiseert RWO een plenaire vergadering op 26 november 2009.
Uiterlijk tijdens deze plenaire vergadering brengen de deputatie, het college van burgemeester en schepenen en de betrokken gewestelijke diensten hun al dan niet schriftelijke adviezen en opmerkingen mee.
Juridische grond
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, goedgekeurd bij besluit van de Vlaamse Regering van 15 mei 2009, artikel 2.2.6.§1 en volgende die de goedkeuringsprocedure voor een GRUP bepaalt.
Argumentatie
Stad Antwerpen wenst de zone tussen spoorlijn 27a en de weg Oude Landen te ontwikkelen tot een sportpark dat kan dienen als buffer tussen de spoorlijn en de woonwijk. In dit sportpark zal de nadruk liggen op buitensporten. Daarnaast wordt er overdekte sportinfrastructuur en een groene speelruimte voorgesteld. Om te zorgen dat deze vragen tot een kwalitatieve ruimte evolueren, zal stad Antwerpen aan een studiebureau de opdracht geven om een ruimtelijk masterplan op te maken. In het advies op de kennisgevingsnota van de plan-MER werden enkele punten aangehaald waarvan de stad vroeg dat ze in het verdere proces aan bod zouden komen:
•
De zone tussen de spoorlijnen moet ontwikkeld worden tot een zone met natte natuur. Dit is expliciet in de voorschriften van het GRUP vermeld en moet binnen de twee jaar nadat de vergunning verkregen is, gerealiseerd zijn
•
Er werd gevraagd om de structuurkwaliteit van de Oudelandsebeek te verbeteren en alle overbruggingen volgens de principes van de natuurtechnische milieubouw (NTMB) uit te voeren. Maatregelen om de structuurkwaliteit te verbeteren, zijn in alle zones toegelaten. De principes van de NTMB zijn in de voorschriften verankerd
•
Er wordt momenteel geen onderhoudsinfrastructuur zoals een trainwash, voorzien. Antwerpen heeft verzocht dit in het GRUP op te nemen. Dit is niet gebeurd. Om de overlast voor mens en milieu middenin een district en een natuurreservaat te beperken, blijft de stad verzoeken onderhoudsinfrastructuur, ‘trainwashes’, binnen dit GRUP te verbieden. De huidige voorschriften laten nog enige interpretatie mogelijk. Daarom wordt gevraagd om in de voorschriften bij wat mogelijk is binnen deze zone, aanhorigheden te schrappen of te expliciteren
•
De nieuwe spoorwegbundel moet ten oosten van de huidige worden voorzien. De vorm van de zone voor spoorinfrastructuur weerspiegelt deze vraag. Het is niet mogelijk om binnen deze vorm de bijkomende bundel noordelijker te voorzien
•
Er moeten verbindingen voorzien worden doorheen het gebied voor zwakke weggebruikers. De eerste functie van parkgebied is park. Een park is zonder paden niet bruikbaar daarom zijn paden hierbinnen uiteraard toegelaten
•
De non-stophoofdfietsroute die van Schoten en Brasschaat komt, moet naar Antwerpen worden doorgeschakeld. Er zijn in dit GRUP geen garanties opgenomen dat dit mogelijk is. De kans op realisatie wordt vergroot als een overgangen in het GRUP worden ingeschreven
•
Zowel spoorlijn 12 als 27a moeten op meer dan één plaats voor de voetgangers en fietsers oversteekbaar zijn. In de visie die in de toelichtingsnota bij het RUP vermeld is, staat: “De functie van het toekomstig natuurontwikkelings-gebied, met name een natuurrijk park dat een meerwaarde biedt aan de inwoners van Ekeren […], kan enkel vervuld worden als voldoende aandacht gaat naar de oversteekbaarheid van de spoorinfrastructuur.” Dit aspect is wel mogelijk gemaakt in de voorschriften het GRUP maar is niet verordenend opgelegd. Stad Antwerpen vraagt om zowel met een symbolische aanduiding op het verordenend grafisch plan als in de stedenbouwkundige voorschriften het voorzien van meer dan één oversteekplaats voor fietsers en voetgangers per spoorlijn op te leggen en het verkrijgen van een stedenbouwkundige vergunning voor de spoorwegbundel en de ongelijkgrondse kruising afhankelijk te maken van het voorzien van meer dan één oversteekplaats per spoorlijn.
In hetzelfde collegebesluit naar aanleiding van de kennisgevingsnota van de plan-MER, werd gevraagd om het plangebied van het GRUP uit te breiden met de het naastgelegen agrarisch gebied Oude Landen. Dit is grotendeels meegenomen. Stad Antwerpen vraagt om ook de overige percelen die binnen de afbakening van het Masterplan Sportpark Oude Landen vallen (246c, d, e en g, 247 y en c2, 248k en s), als recreatiegebied in te kleuren.
Het s-RSA is door de gemeenteraad op 18 september 2008 definitief vastgesteld en door de deputatie goedgekeurd op 21 december 2006. Voor dit GRUP wordt het s-RSA als onbestaande beschouwd aangezien hierover niets werd vermeld in de toelichtingsnota. Het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen is uiteraard de basis voor de ruimtelijke uitvoeringsplannen die op gewestelijk niveau worden opgesteld. Dit neemt niet weg dat het s-RSA zich meer gedetailleerd uitspreekt over het plangebied. Het lijkt dan ook evident om dit plan in de context mee te nemen.
Besluit
Artikel 1
Het college neemt kennis van de volgende tijdstabel. Ontvangst van de aanvraag: 9 oktober 2009
Uiterste uitspraakdatum van het college: 20 november 2009
Artikel 2
Het college adviseert om in het GRUP Spoorweginfrastructuur Oude Landen:
4 aanhorigheden in artikel 1 te schrappen of te expliciteren, opdat onderhoudsinfrastructuur voor treinen zoals ‘trainwashes’, expliciet verboden wordt.
5 meer dan één overweg voor fietsers en voetgangers per spoorbundel zowel grafisch als in de voorschriften op te leggen en deze aan de aanvraag voor stedenbouwkundige vergunning voor de spoorwegbundels te verbinden.
6 heel het plangebied van het masterplan Sportpark Oude Landen als recreatiegebied in te kleuren. Concreet gaat het over de bijkomende percelen 246c, d, e en g, 247 y en c2, 248k en s.
7 het s-RSA in de planningscontext van het GRUP op te nemen.
Op 31 oktober 2001 keurde het college de beleidsovereenkomst omtrent de herbestemming van het spoorweg- emplacement Stuivenberg tot Stedelijk Park Spoor Noord tussen de NMBS, nv EIS en de stad Antwerpen goed. In de beleidsovereenkomst handelt één ontbindende voorwaarde over de uitwijkbundels met name artikel 29. Uitwijkbundels. In dit artikel streven de partijen een spoedige oplossing na voor de verplaatsing van de aanwezige uitwijkbundels naar Luchtbal. Op 23 januari 2004 besliste het college om principieel akkoord te gaan met de verplaatsing van de uitwijkbundel naar Luchtbal, conform de beleidsovereenkomst, maar niet in combinatie met de onderhoudsinstallatie.
Op 10 maart 2006 keurde het college de beleidsnota ‘Oude Landen’ goed, waarmee het haar visie op dit gebied vanuit het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) uitschrijft in functie van een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voor de optimalisatie van de spoorontsluiting van de haven, waarmee tegelijkertijd de (minimale) spoorwegbundel kan worden verankerd. Het college besliste hierover een collegiale brief te richten aan de minister bevoegd voor ruimtelijke ordening en de NMBS.
Op 24 april 2006 besliste de districtsraad van Ekeren naar aanleiding van de beleidsnota ‘Oude Landen’ en de projecten van de NMBS een aantal aanbevelingen over te maken aan de Vlaamse regering.
Op 21 december 2006 werd het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA)
Externe factor, vraag van (andere) overheid, 9/10/2009
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.
Zitting van vrijdag 20 november 2009
42 District Ekeren. Zone Kristus-Koningplein. Aanpassing verkeerssignalisatie. Goedkeuring. (Jaarnummer 16414)
Motivering
Voorgeschiedenis
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 24 januari 2001 (jaarnummer 226) om aanvullende verkeersreglementen als B-punten te agenderen. Op 23 juni 2008 keurde de gemeenteraad het retributiereglement op het parkeren (jaarnummer 1243) goed.
Feiten en context
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad. Op 28 april 2008 keurde de gemeenteraad het parkeerbeleidsplan 2008-2013 (jaarnummer 617) goed. In het parkeerbeleidsplan is voorzien om in erkende winkelstraten het kort parkeren te stimuleren. Door het invoeren van een beperkte parkeertijd (verplicht gebruik van de parkeerschijf) in combinatie met bewonerskaarten zal men langdurig parkeren door niet-bewoners onmogelijk maken waardoor er parkeerplaatsen vrij komen voor de klanten van de handelaars. Momenteel is er reeds op Kristus-Koningplein, Dorpstraat, Markt, Frans Harrewijnlaan en de parking aan Geestenspoor een zone met beperkte parkeertijd van kracht.
Juridische grond
Er dient rekening gehouden te worden met:
1 de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
2 het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
3 het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsings-voorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
4 het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
5 volgens artikels 42§3 en 43§2 van het gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen;
6 de gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.
Advies
De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt géén opmerkingen op het voorstel tot aanpassing van het aanvullend reglement voor de Zone Kristus-Koningplein– advies van 24 september 2009. De districtsraad van Ekeren gaf op 28 september 2009 (jaarnummer 1069) gunstig advies.
Argumentatie
Op en rond het Kristus-Koningplein is reeds een zone met beperkte parkeertijd van kracht. Momenteel wordt het Kristus-Koningplein heraangelegd wat vermoedelijk een afname van de parkeercapaciteit tot gevolg zal hebben. Naar aanleiding van de herinrichting heeft het studiebureau Vectris een parkeeronderzoek uitgevoerd om de bezettingsgraad te meten zowel op het Kristus-Koningplein als omliggende straten. Uit deze studie bleek dat de huidige blauwe zone onvoldoende gerespecteerd wordt, ruim de helft van de bezette plaatsperioden wordt ingenomen door wagens die er meer dan twee uur staan. Ook kwam uit het onderzoek naar voren dat de gemiddelde bezettingsgraad op het Kristus-Koningplein 80% bedraagt met pieken tot 100%. Om de beperkte parkeerruimte voor kortparkeerders en bewoners voor te behouden, heeft het district Ekeren gevraagd een blauwe zone in te richten in de volgende straten: Markt, Kristus-Koningplein, Driehoekstraat, Kloosterstraat tot AD-Delhaize, Dorpstraat en Groot Hagelkruis tot Oorderseweg inclusief de parking tegenover het Ekers Hof. De afbakening van de winkelstraten volgens de lijst van werk en economie bevat de volgende straten: Markt, Kristus-Koningplein, Driehoekstraat tot nummer 42, Kloosterstraat tot AD-Delhaize en Dorpstraat. De door het district voorgestelde zone wijkt hier slechts beperkt vanaf.
Het gemeentelijk autonoom parkeerbedrijf Antwerpen stelt dan ook voor een blauwe zone in te voeren in de volgende straten: Markt, Kristus-Koningplein, Driehoekstraat van Dorpstraat tot Geestenspoor, Kloosterstraat van Driehoekstraat tot Gebroeders Leemansstraat, Dorpstraat en Groot Hagelkruis van Kristus-Koningplein tot Oorderseweg. Het gebruik van de parkeerschijf zal er verplicht worden van maandag tot zaterdag van 9 tot 19 uur met een uitzondering van houders van een bewonerskaart. In de omliggende straten zal geen bufferzone voorzien worden omdat dit kan leiden tot een stijging van de parkeerdruk in de winkelstraten, wat een verkeerd effect kan opleveren op het invoeren van de blauwe zone. De blauwe zone wordt immers ingevoerd om het langparkeren door niet-bewoners onmogelijk te maken en is vooral gericht op het voorzien van
zoveel mogelijk parkeergelegenheid voor de klanten van de handelaars en de bewoners van de straten zelf.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd. Stadsontwikkeling/beleid/mobiliteit en verkeer sluit zich bij dit voorstel aan - advies van 23 oktober 2009.
Financiële gevolgen
Het bedrijf stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie plaatsen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Besluit
Artikel 1
Het college beslist de gemeenteraad voor te stellen om het ontwerp van zonereglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Zone Kristus-Koningplein in het district Ekeren goed te keuren:
Art.1.-In de volgende straten wordt het parkeren uitsluitend toegelaten voor personenauto’s, auto’s dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen. De parkeertijd wordt er beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden van maandag tot zaterdag, van 9 tot 19 uur met een maximale parkeerduur van 2 uur, uitgezonderd voor bewoners: Markt, Kristus-Koningplein, Driehoekstraat van Dorpstraat tot Geestenspoor, Kloosterstraat van Driehoekstraat tot Gebroeders Leemanstraat, Dorpstraat, Groot Hagelkruis van Kristus-Koningplein tot Oorderseweg.
De zoneverkeersborden E9b met het pictogram van de parkeerschijf en het opschrift “van 9 tot 19 uur, uitgezonderd bewoners” worden aangebracht.
Art.2.-De bewoners van het hierna vermeld gebied, die voldoen aan de modaliteiten vervat in het retributiereglement met betrekking tot het parkeren op de openbare weg, ontvangen een bewonerskaart voor de zone 21 (Kristus-Koningplein): Markt, Kristus-Koningplein, Driehoekstraat van Dorpstraat tot Geestenspoor, Kloosterstraat van Driehoekstraat tot Gebroeders Leemanstraat, Dorpstraat, Groot Hagelkruis van Kristus-Koningplein tot Oorderseweg
Art.3.-De bewonerskaart van zone 21 (Kristus-Koningplein) is slechts geldig op de reglementaire openbare parkeerplaatsen in de hierna aangeduide straten: Markt, Kristus-Koningplein, Driehoekstraat van Dorpstraat tot Geestenspoor, Kloosterstraat van Driehoekstraat tot Gebroeders Leemanstraat, Dorpstraat, Groot Hagelkruis van Kristus-Koningplein tot Oorderseweg.
Artikel 2
Het college geeft opdracht aan:
Ekeren/districts-en loketwerking/districtssecretariaat : Uitreiken van bewonerskaarten
Gemeentelijk autonoom parkeerbedrijf : Communicatie met de bewoners
Artikel 3
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiëlecollegebesluit: 16414 van vrijdag 20 november 2009