Capaciteit expresweg verhogen als oplossing voor Antwerpse ring"
Fernand Huts.
In afwachting van de bouw van de Oosterweelverbinding, lanceert Fernand Huts, topman van de logistieke groep Katoen Natie, zelf een oplossing voor de verkeersproblemen op de Antwerpse ring. Hij wil het verkeer vooral leiden langs de expresweg E34 Antwerpen-Zelzate, die dan wel verbreed moet worden, en langs de Liefkenshoektunnel.
Nieuwe weg Door de verbreding van de expresweg zou de verkeerscapaciteit er verhogen. Huts stelt verder voor om het verkeer van en naar Nederland langs de Liefkenshoektunnel en langs Bergen-op-Zoom te sturen. Het verkeer van en naar de haven zou eveneens langs de Liefkenshoektunnel moeten. Voor het lokale verkeer voorziet hij een nieuw aan te leggen parallelweg aan de kant van Melsele en Zwijndrecht.
Stuk oplossing "Het is niet dé totaaloplossing, maar ik bied wel een stuk van de oplossing aan". Huts ziet alleen maar voordelen in zijn voorstel. "Het kan zeer snel gerealiseerd worden en het is ook heel goedkoop, omdat het tracé er eigenlijk al ligt. Er moet quasi niemand onteigend worden en het zal op geen verzet van actiegroepen of de bevolking stuiten."
Leefhaarheid Met zijn voorstel komt er ook geen ring door het Waasland en blijft de leefbaarheid van de gemeenten Melsele, Beveren, Vrasene, Nieuwkerken-Waas en Haasdonk behouden. Ook aan de natuur- en recreatiegebieden en de groene bosgebieden van Ster, Westakkers, Vossekot, Hof ter Saksen en het fort van Haasdonk wordt niet geraakt. Huts lanceerde het voorstel ook al eens in 2005, maar toen werd er geen rekening mee gehouden. Hij hoopt dat de overheid het nu wel zal bekijken. (belga/ep)
|