Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    animaties
    www.bloggen.be/animati
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    windowsgids
    www.bloggen.be/windows
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    hermanstony
    www.bloggen.be/hermans
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    arneverhelst
    www.bloggen.be/arnever
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    frankloopt
    www.bloggen.be/franklo
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    frankloopt
    www.bloggen.be/franklo
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dierenetg
    www.bloggen.be/dierene
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    05-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inbrakengolf in centrum van Ekeren

    Politie stelt zeven inbraken vast, slachtoffer krijgt klap op hoofd

    • maandag 05 december 2011, 03u00
    • bron : Nieuwsblad
    • Auteur: Nicole Verstrepen

    EKEREN - In het centrum van Ekeren waren in de nacht van zaterdag op zondag inbrekers erg actief. Dieven sloegen toe in de Oorderseweg, de Kattenberg, de Frans Lenaertstraat en de Steenstraat. In de Steenstraat kreeg een slachtoffer een schroevendraaier in de zij.

    Danny en zijn vrouw Nina uit de Kattenberg zijn bij de slachtoffers.

    ‘Omstreeks kwart voor drie hoorde ik onze slaapkamerdeur opengaan. Ik dacht dat het onze zoon was die iets kwam zeggen. Toen ik zijn naam riep, is de inbreker gaan lopen, samen met een kompaan', vertelt Danny.

    Daarbij heeft de dief een kader van de muur gestoten waardoor ook Nina wakker schrok. ‘Danny riep me toe de politie te bellen en ging achter de dief aan', vertelt Nina.

    In pyjama straat op

    In zijn pyjama liep Danny richting de Oorderseweg. Hij zag de dieven in een weide lopen.

    ‘Ik heb dan aangebeld bij het huis naast de weide en samen met de bewoner ben ik de dieven gaan zoeken. Ondertussen was ook de politie er. De agenten zetten zelfs een speurhond in, maar de zoekactie leverde niets op.'

    De inbrekers lieten zich door niets of niemand afschrikken.

    Toen de bewoner van het huis in de Oorderseweg na zijn zoektocht met Danny opnieuw thuis kwam, stelde hij vast dat ook bij hem was ingebroken.

    Ook bij Marleen Bodenzijn inbrekers binnengedrongen. ‘We hebben niets gemerkt. Toen we opstonden, zagen we dat er geld was verdwenen. Er waren geen braaksporen.'

    Ook bij Danny en Nina waren er geen sporen van inbraak. Daar gingen de inbrekers aan de haal met horloges, een portefeuille en een digitale camera.

    In de Steenstraat werd een man om half vijf gewekt door zijn vrouw, die via de slaapkamerdeur licht had zien doven. Beneden lag de handtas van de vrouw op de grond en stond de voordeur open. De man besloot een kijkje te nemen in de straat en zag op de hoek met de Markt een verdachte man staan. Toen hij hem vroeg zijn zakken leeg te maken, kreeg hij een slag op het hoofd en werd hij met een schroevendraaier in de zij gestoken. Het slachtoffer werd voor verzorging overgebracht naar het Jan Palfijnziekenhuis.

    Politiewoordvoerster Heleen Smets heeft weet van zeven inbraken in de nacht van zaterdag op zondag in het centrum van Ekeren.

    Verscherpte controles

    ‘We vermoeden dat het telkens om dezelfde daders gaat. De politie is een onderzoek gestart en het parket werd op de hoogte gebracht. We verscherpen alvast de patrouilles, ook in andere delen van de gemeente, met het oog op de eindejaarsperiode.'

    05-12-2011 om 20:33 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    02-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oosterweel

    De Oosterweelverbinding is een onderdeel van het grotere Masterplan 2020. Met de Oosterweelverbinding wordt de Antwerpse Ring rond gemaakt. Dat moet samen met de andere maatregelen uit het Masterplan 2020 zorgen voor vlotter verkeer, veiligere wegen en een hogere leefkwaliteit.

     

    De Oosterweelverbinding omvat de volgende grote ingrepen:

    • de aanleg van een nieuwe toltunnel (1, 2) onder de Schelde met 2x3 rijstroken, van Linkeroever tot Noordkasteel
    • de aanleg van vier tunnelpijpen (met telkens twee rijstroken en een pechstrook) onder de dokken tot aan de Ring (4)
    • de aanleg van het Oosterweelknooppunt (3) aan Noordkasteel. Dat knooppunt moet de toltunnel verbinden met de vier tunnelpijpen
    • de afbraak van het viaduct van Merksem en de aanleg van een een open sleuf met een nieuw op- en afrittencomplex aan Groenendaallaan (5) en aan Schijnpoort (6), en met kleine aanpassingen aan het knooppunt met de E313
    • de invoering van een vrachtwagenverbod in de Kennedytunnel (7).

    Een Milieueffectrapportage voor de Oosterweelverbinding
    De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) laat een plan-MER opmaken voor de Oosterweelverbinding.

    Om dat project te kunnen realiseren, is de opmaak van een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) nodig. Ter voorbereiding van dat ruimtelijk uitvoeringsplan wordt een plan-milieueffectrapport (plan-MER) opgemaakt waarin de effecten van de geplande ontwikkeling op het leefmilieu onderzocht worden. Om dat plan-MER zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren, worden de diverse opties in een kennisgevingsdossier voorgesteld. De milieueffecten die onderzocht zullen worden zijn die op het vlak van gezondheid en veiligheid van de mens, effecten op het vlak van mobiliteit en ruimtelijke ontwikkelingen, en effecten op bodem, water, lucht, fauna, flora, landschap en geluid.

    Het kennisgevingsdossier kan u gedurende dertig dagen inkijken en opmerkingen geven. Het dossier ligt ter inzage van 16 november tot en met 16 december 2011 in alle districtshuizen van Antwerpen. Vanuit uw kennis van de omgeving kunt u aangeven welke effecten op het milieu extra onderzocht moeten worden en op welke manier ze onderzocht kunnen worden. Bovendien kan u voorstellen formuleren voor mogelijke alternatieven. Het huidige kennisgevingsdossier gaat uit van de vergelijking van het Oosterweeltracé (tunnelvariant) met het alternatieve Meccanotracé. U wordt harte uitgenodigd om deel te nemen aan de inspraakprocedure.

    U kan het kennisgevingsdossier en de bijhorende kaartenbundel hier downloaden. U vindt het kennisgevingsdossier van de Oosterweelverbinding tussen 16 november en 16 december 2011 ook:

    • in alle districtshuizen van de stad Antwerpen.
    • bij stadsontwikkeling, dienst ruimtelijke planning, Den Bell, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen, van 9 tot 12 uur

    Infotentoonstellingen

    • Van 2 tot 7 december 2011 kan u terecht op de infotentoonstelling in Hof ter Schelde, August Vermeylenlaan 6, 2050 Antwerpen. Alle dagen van 14 tot 20 uur.
      Op woensdag 7 december 2011 tussen 15 en 20 uur zijn hier experts aanwezig op het vlak van milieu, techniek en projectplanning. Zij kunnen dan uw specifieke vragen beantwoorden.
    • Van 2 tot 16 december 2011 kan u terecht op de infotentoonstelling in de ontmoetingsruimte Oud Badhuis, Stuivenbergplein 38, 2060 Antwerpen. Het Oude Badhuis is open van maandag tot zaterdag van 10 tot 23 uur en op zondag 4 december van 10 tot 17 uur.
      Op donderdag 8 december 2011 tussen 16 en 21 uur zijn hier experts aanwezig op het vlak van milieu, techniek en projectplanning. Zij kunnen dan uw specifieke vragen beantwoorden.

    Hoe kan u reageren?
    U kan tot en met 16 december 2011 uw opmerkingen en reacties bezorgen

    • per post aan:

    - Dienst Mer van LNE, Plan-MER voor de Oosterweelverbinding, Koning Albert II-laan 20, bus 8, 1000 Brussel
    - College van burgemeester en schepenen, stadsontwikkeling, Grote Markt 1, 2000 Antwerpen

    U kan extra suggesties doen voor de aanpak van dit milieueffectrapport met behulp van het inspraakformulier dat ter plaatse beschikbaar is.

    Meer informatie
    Als u meer informatie wilt over de milieueffectrapportage, kunt u surfen naar www.mervlaanderen.be of gratis bellen naar 1700.

    02-12-2011 om 20:54 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    01-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wilgehoevestraat-Kouter-Neerhofstraat

    Proefstelling verkeer

    Nieuwsbericht gepubliceerd op 22/11/2011

    In de wijk van de Wilgehoevestraat zullen enkele ingrepen uitgevoerd worden die de verkeerssituatie in de wijk zullen veranderen. Het betreft een proefopstelling, die een vervolg is van deze die in 2005 werd uitgevoerd.

     

    De twee kruispunten met de Kouter, ter hoogte van Wilgehoevestraat 10-12 en Wilgehoevestraat 50, zullen compacter gemaakt worden door middel van verdrijvingsvlakken, afgebakend met paaltjes.

    De parkeerzone, gelegen tegenover de huisnummers 11 tot 23, wordt volledig voorzien van een

    denkbeeldige rand van de rijbaan, zodat de voertuigen langs de rechterzijde hiervan kunnen

    parkeren, in de rijrichting.

     

    Het gaat om een proefopstelling, die 6 maanden zal duren. Op het einde van deze periode zal het districtsbestuur samen met de betrokken stadsdiensten de situatie evalueren op basis van alle vaststellingen en opmerkingen, ook die van de bewoners. Pas dan zal een definitieve beslissing genomen worden.

    01-12-2011 om 17:34 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lodewijk Andersonstraat - Gerarduslei

    Bestratings- en rioleringswerken in 2012

    Nieuwsbericht gepubliceerd op 23/11/2011

    Het districtsbestuur van Ekeren zal in 2012 normaal gezien samen met Rio-link werken laten uitvoeren in de Lodewijk Andersonstraat en de Gerarduslei.

     

    De Lodewijk Andersonstraat wordt volledig vernieuwd. Rio-link legt een gescheiden riolering aan (regenwater en afvalwater apart), en de bewoners worden hierop aangesloten. Het districtsbestuur investeert in een nieuw wegdek in asfalt, met parkeerstroken uitgevoerd in kasseien, en voetpaden in stoeptegels. Ook komen er nieuwe bomen.

    In de Gerarduslei legt Rio-link ook een gescheiden riolering aan, en de bewoners worden er op aangesloten. De voetpaden worden herlegd nadat de huisaansluitingen gebeurd zijn, en het wegdek wordt vernieuwd in asfalt.

    Op 22 november werden de bewoners tijdens een infoavond geïnformeerd over deze werken; hier vindt u de presentatie van die avond.

    01-12-2011 om 17:32 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    29-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 km lange boortunnel spaart natuur en huizen

    Nog twee tracés in de running voor nieuwe goederenspoorlijn

    16 km lange boortunnel spaart natuur en huizen

    • woensdag 23 november 2011, 04u00
    • in Verkeer, Provincie
    • Bron : Nieuwsblad
    • Auteur: Jan Auman

     

    ANTWERPEN/DEURNE/MERKSEM/EKEREN/WIJNEGEM/WOMMELGEM/LIER/RANST/BOECHOUT/MORTSEL/SCHOTEN - Voor de realisatie van de tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven komen nog maar twee tracés in aanmerking. Eén daarvan is de volledig nieuwe variant van een zestien kilometer lange boortunnel tussen Merksem en Lier.

    De twee tracés voor een nieuwe goederenspoorlijn kennen dezelfde aanloop. Vanaf het vormingsstation van Ekeren volgen ze het tracé dat al decennia wordt vrijgehouden voor de Grote Ring rond Antwerpen: door Merksem, Schoten, Deurne, Wijnegem tot de rotonde van Wommelgem.

    ‘De MER-deskundigen (Milieueffectenrapport) van het bureau Arcadis stellen als één van de varianten voor om de treinen al vanaf Merksem/Schoten in een boortunnel te laten rijden', zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. ‘Ter hoogte vanaf de rotonde in Wommelgem buigt het tracé ondergronds af via Borsbeek, Vremde en Emblem om pas in Lier weer bovengronds te komen via een aankomstschacht. Daar kan de spoorlijn aantakken op de bestaande lijnen 15 en 16.'

    ‘Nergens is er hinder omdat zowel werken voor aanleg van de tunnel en sporen als het transport nadien diep onder de grond zullen gebeuren. Deze spoortunnel wordt, als hij er komt, de langste boortunnel van ons land. De pas geboorde Liefkenhoekspoortunnel is maar 6 km lang. Het spreekt voor zich dat aan deze techniek een hoog prijskaartje hangt. Hoeveel dat bedraagt, is nog niet bekend.'

    Lijn 15

    Door de nu ernstig in overweging genomen boortunnelvariant kan het oorspronkelijke E 313-tracé, waarbij de spoorweg vlak naast de autoweg zou lopen, definitief worden afgevoerd. Daardoor lijken het natuurgebied Muizenbos in Ranst en heel wat woningen in Emblem en Broechem gered.

    De tweede variant die nog in de running is voor de nieuwe spoorlijn zal vanaf de rotonde in Wommelgem bundelen met de nieuwe ondertunnelde R 11 of Krijgsbaan, langs de luchthaven en Borsbeek. Vanaf Mortsel volgt dit tracé de spoorlijn 15, langs Mortsel en Boechout richting Lier.

    ‘Hier worden alle sporen op niveau -1 gelegd. Niet via een tunnel maar in een open, dan weer gesloten sleuf', aldus Petit. ‘Deze tweede variant vergt ingrijpende werken in Boechout en Lier. Tegelijk kunnen daar wel de twee stations volledig vernieuwd worden. Ook de gevaarlijke spooroverwegen voor auto's en zwakke weggebruikers kunnen overal gesaneerd worden. De mogelijkheid van medegebruik door het reizigersvervoer is eveneens een troef.'

    29-11-2011 om 20:45 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Buurtbewoners tegenover Infrabel in dossier-Oude Landen

    Bron : GVA

    23/11 In het Centraal Station vond een informatiesessie plaats rond enkele mobiliteitsdossiers voor Antwerpen. Daaronder dat van de tweede Havenontsluiting van de Antwerpse haven. Buurtcomités en buurtbewoners, ook die Uit de buurt Oude Landen in Ekeren, waren in groten getale aanwezig.

    Katlein Torfs, woordvoerster voor Infrabel, vertelde dat zij officieel nog niet op de hoogte werden gesteld van het negatief advies voor de bouwaanvraag van de Stad Antwerpen. Daarom kan Infrabel ook nog geen standpunt innemen of acties ondernemen tegen de weigering.

    Het dossier Oude Landen kan perfect bestaan zonder deze twee havenontsluiting, maar de tweede havenontsluiting kan niet zonder het oplossen van het capaciteitsuitbreiding op de Oude Landen. De tunnelvariant die wordt gevraagd om de geluidsoverlast tegen te gaan, en op basis van een vergelijkbaar dossier in Lier, zou een stuk complexer zijn omdat het hier gaat over meerdere sporen vanuit de Antwerpse haven die hierop aangesloten moeten worden. Alle sporen onderbrengen in sleuven zou een langdurige werf en overlast voor de buurt kunnen betekenen, aldus Infrabel.

    Philippe Deleu, woordvoerder van het Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren, had ook enkele pertinente vragen voor de organisatoren. Vandaag wordt geschermd met cijfers van stijgend vervoer op de spoorweg en dezelfde cijfers worden ook gebruikt voor scheepvaart en wegverkeer. Jammer genoeg zijn dit cijfers die dateren van voor de economische malaise waarin Europa vandaag verkeert.

    Ivo Legon

     

    29-11-2011 om 20:43 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boortunnel: Actiecomité niet onder de indruk
    • woensdag 23 november 2011, 04u00
    • in Provincie, Verkeer
    • bron : Nieuwsblad
    • Auteur: (jaa)

    ANTWERPEN/DEURNE/MERKSEM/EKEREN/WIJNEGEM/WOMMELGEM/LIER/RANST/MORTSEL/SCHOTEN/BOECHOUT - Actiecomité Red De Voorkempen is niet onder de indruk van de uitgestoken hand van Infrabel en blijft fel gekant tegen een nieuwe spoorlijn.


    Red De Voorkempen is één van de actiecomités die de voorbije jaren de bedreigende mobiliteitsdossiers in de regio van dichtbij volgde. 'Op geen enkele wijze is onderbouwd dat het goederenvervoer per spoor naar en van de Antwerpse haven zal verdubbelen in 2020-2025', zegt voorzitter Jef Rombouts. Hij trekt de noodzaak van deze gigantische infrastructuurwerken in twijfel.

    'En wie gaat dat betalen? De huidige ongunstige financiële en economische conjunctuur - die naar verwachting in het komend decennium zal blijven duren - , de grote schuldenlast van de NMBS-groep en van alle overheden, de bezuinigingen, besparingen en verhoogde belastingdruk ten laste van de bevolking, maken dat slechts investeringen die een meerwaarde betekenen voor de bevolking, kunnen worden uitgevoerd. Dit project hoort daar duidelijk niet bij.'

    Rombouts vindt het niet correct dat dat slechts drie van de voorafgaandelijk 18 onderzochte tracés nu deel uitmaken van de plan-mer. 'Bovendien werd de capaciteit op de bestaande goederenspoorlijn de voorbije jaren al verhoogd en die zal nog verhogen door uitvoering van reeds geplande spoorinvesteringen zoals de inlijving van het werkspoor HSL in Ekeren, vertakkingscomplexen in Ekeren en Mortsel, de ingebruikname spoortunnel Antwerpen-Centraal en de nieuwe Liefkenshoek-spoortunnel.'

    Volgens Rombouts kan de capaciteit van de bestaande goederenspoorlijn nog verhoogd worden door verdubbeling van het bestaande spoor tussen Lier en Berchem, door mede-ingebruikname van de lijn 12 tussen Berchem en Merksem-Groenendaal en de aanleg van een nieuw goederenspoor (naast L27A) tussen Merksem-Groenendaal en het vormingsstation te Ekeren.

    29-11-2011 om 20:41 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Protest tegen gevaarlijke oversteek

    Bron : Nieuwsblad

    EKEREN - Jong CD&V Ekeren klaagt de gevaarlijke situatie aan die tijdelijk is ontstaan door de heraanleg van het kruispunt Klein Heiken - Leugenberg. 'De verkeerslichten werden tijdelijk weggenomen, heel gevaarlijk om daar nu het zebrapad over te steken. Geen enkele automobilist stopt', klaagt Philippe Henquet van Jong CD&V. Hij vraagt zich af waarom er bijvoorbeeld geen tijdelijke verkeerslichten kunnen worden gezet. '150meter verder kunnen de voetgangers oversteken aan een zebrapad met lichten. De kosten van tijdelijke verkeerslichten wogen niet op tegen het feit dat op zo'n korte afstand wel veilig kan worden overgestoken', reageert Erika Decorte, woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer. (

    env)

    29-11-2011 om 20:38 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stedenbouwkundige vergunning - 20 serviceflats en commerciële ruimtes - Dorpstraat 32.

     

    College van burgemeester en schepenen beraadslaging/proces verbaal

    Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.

     

     

    Zitting van vrijdag 23 september 2011

     

     

    Iedereen aanwezig, behalve de heer Philip Heylen, schepen.

    collegebesluit: 6096 van vrijdag 23 september 2011

    Stadsontwikkeling B-Punt

    12 Stedenbouwkundige vergunning - district Ekeren - Dorpstraat 32. Nieuwbouw woonzorgcentrum - 20 serviceflats en commerciële ruimtes. Positief stedenbouwkundig attest. Goedkeuring. (Jaarnummer 6096)

    Agendapunt, college, gewone zitting, 17/01/2001, jaarnummer 121

    Auteur: Luc Jacobs

    Motivering

    Voorgeschiedenis

    Het college besliste in zitting van 17 januari 2001 (jaarnummer 121) om de besluiten waarbij stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsvergunningen worden verleend, stedenbouwkundige attesten worden afgeleverd, die het optreden in beroepsprocedures en in procedures van bouwmisdrijven en het formuleren van herstelvorderingen behelzen, als B-punt in de dagorde te behandelen.

    Feiten en context

    Aanvraag tot het bekomen van een stedenbouwkundig attest.

    Aanvrager

     

     

     

    : D'Espallier Chris, Dorpstraat 32, 2180 Ekeren-Antwerpen.

     

     

    Zitting van vrijdag 23 september 2011

     

     

    Iedereen aanwezig, behalve de heer Philip Heylen, schepen.

    collegebesluit: 6096 van vrijdag 23 september 2011

    Stadsontwikkeling B-Punt

    12 Stedenbouwkundige vergunning - district Ekeren - Dorpstraat 32. Nieuwbouw woonzorgcentrum - 20 serviceflats en commerciële ruimtes. Positief stedenbouwkundig attest. Goedkeuring. (Jaarnummer 6096)

    Agendapunt, college, gewone zitting, 17/01/2001, jaarnummer 121

    Auteur: Luc Jacobs

    Motivering

    Voorgeschiedenis

    Het college besliste in zitting van 17 januari 2001 (jaarnummer 121) om de besluiten waarbij stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsvergunningen worden verleend, stedenbouwkundige attesten worden afgeleverd, die het optreden in beroepsprocedures en in procedures van bouwmisdrijven en het formuleren van herstelvorderingen behelzen, als B-punt in de dagorde te behandelen.

    Feiten en context

    Aanvraag tot het bekomen van een stedenbouwkundig attest.

    Aanvrager

     

     

     

    : D'Espallier Chris, Dorpstraat 32, 2180 Ekeren-Antwerpen.

     

    Ligging van het perceel

     

     

     

    : Dorpstraat 32, 2180 Ekeren-Antwerpen.

    Kadastrale gegevens

     

     

     

    : (afd. 35) sectie F nr. 519 L, sectie F nr. 521 H, sectie F nr. 521 L, sectie F nr. 521 M, sectie F nr. 521 N.

    De aanvraag omvat

     

     

     

    : nieuwbouw woonzorgcentrum, 20 serviceflats & commerciële ruimtes.

    Ontvangstbewijs: 

     

     

     

    29 augustus 2011.

    Dossiernummer: 

     

     

     

    201118.

    Deel 1: Juridische grond

    De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing. Het ministerieel besluit van 19 juni 2008 waarbij werd vastgesteld dat de stad Antwerpen voldoet aan de vijf voorwaarden van artikel 7.2.1.§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. Dit besluit werd op 8 juli 2008 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

    Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

    De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het gewestplan.

    Watertoets

    Overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad 14 november 2003) dient het ontwerp onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

     

     

     

     

    Deel 2: Argumentatie

     

     

    Toetsing aan de wettelijke en reglementaire voorschriften

    Beoordeling

    Deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest houdt in eerste instantie de afbraak in - in twee fasen - van het bestaande rust- en verzorgingstehuis op de betreffende site tussen de Dorpstraat, de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat in het centrum van het district Ekeren. Daaropvolgend zal eveneens in twee fasen het nieuwe woonzorgcentrum Sint-Vincentius worden opgetrokken waarbinnen plaats zal zijn voor een rusthuis, een centrum voor dagopvang, een twintigtal serviceflats en commerciële ruimtes op het gelijkvloers aan de zijde van de Dorpstraat.

    Het voorstel wordt in de huidige procedure enkel beoordeeld op zijn inpassing in de omgeving qua bestemming en volume en dit aan de hand van de heden voorliggende informatie. Het project kan ruwweg opgedeeld worden in twee delen: het deel aan de zijde van de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat en in het binnengebied enerzijds en het deel aan de Dorpsstraat anderzijds. Het eerste deel betreft het gedeelte van het centrum met voornamelijk het rust- en verzorgingstehuis en de dagopvang, inclusief de hiervoor noodzakelijke logistieke lokalen. Het betreft een bebouwing langsheen de Frans Lenaertsstraat en een gedeelte van de Molenaarstraat van drie bouwlagen onder plat dak. De totale bouwhoogte bedraagt 11 meter. De bouwdiepte die wordt gehanteerd varieert tussen 12 en 15,18 meter, met als uitzondering een bouwdiepte van 21,20 meter in de knik van de twee straten.

    Het gebouw buigt af naar het binnengebied, evenwijdig met de zuidelijke perceelsgrens, tot aan de bebouwing aan de Dorpstraat. Ook hier betreft het bebouwing van drie bouwlagen met een hoogte van 11 meter en een bouwdiepte van overwegend 15,18 meter (18,18 meter op het gelijkvloers). De inplanting van deze dwarsbeuk wordt voorzien op 10 meter van de vermelde perceelsgrens. Het tweede deel van het project, langsheen de Dorpstraat, bevat voornamelijk de serviceflats en de commerciële ruimtes. Ook hier bedraagt de hoogte 11 meter, eveneens voor een opbouw met drie

    bouwlagen onder plat dak. De alhier gehanteerde bouwdiepte bedraagt 17 meter over alle bouwlagen.

    Door de inplanting op dergelijke wijze wordt het centrum georganiseerd omheen een centrale groene tuin waarin het aanwezige groen grotendeels gevrijwaard blijft, hetgeen uitermate gunstig kan beoordeeld worden in deze vooralsnog groene omgeving in de grootstedelijke rand. De bebouwingshoogte die voor het gehele project wordt voorgesteld is in zijn omgevingscontext aanvaardbaar en in overeenstemming met de geldende voorschriften. Ook de inplanting van het dwarsblok in het binnengebied voldoet door de oriëntatie aan de principes van goede ruimtelijke ordening. De vermelde bouwhoogte dient echter aanvullend afgetoetst te worden door middel van een openbaar onderzoek binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning, aangezien deze een afwijking is ten opzichte van de voorschriften opgenomen in het geldende bijzonder plan van aanleg. Principieel is er echter binnen de huidige procedure geen bezwaar.

    Er dient wel voorbehoud gemaakt te worden bij de bouwdiepte van 21,20 meter, specifiek in de knik van de twee achterliggende straten, waarvan de impact niet kan beoordeeld worden op de leefbaarheid en de kwaliteit van de op die plek aanwezige leefruimtes. Dit kan enkel beoordeeld worden binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning.

    Gelet op het voorgaande kan een gunstig advies worden verleend inzake deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest.

    Conclusie

    Besluit

    Artikel 1

    Het college beslist een positief stedenbouwkundig attest af te leveren aan Chris D’Espallier - Sint-Vincentius RVT, Dorpstraat 32 te Ekeren - Antwerpen voor nieuwbouw van een woonzorgcentrum, 20 serviceflats & commerciële ruimtes te Ekeren-Antwerpen, Dorpstraat 32.

     

     

     

    Toetsing aan de wettelijke en reglementaire voorschriften

    Beoordeling

    Deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest houdt in eerste instantie de afbraak in - in twee fasen - van het bestaande rust- en verzorgingstehuis op de betreffende site tussen de Dorpstraat, de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat in het centrum van het district Ekeren. Daaropvolgend zal eveneens in twee fasen het nieuwe woonzorgcentrum Sint-Vincentius worden opgetrokken waarbinnen plaats zal zijn voor een rusthuis, een centrum voor dagopvang, een twintigtal serviceflats en commerciële ruimtes op het gelijkvloers aan de zijde van de Dorpstraat.

    Het voorstel wordt in de huidige procedure enkel beoordeeld op zijn inpassing in de omgeving qua bestemming en volume en dit aan de hand van de heden voorliggende informatie. Het project kan ruwweg opgedeeld worden in twee delen: het deel aan de zijde van de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat en in het binnengebied enerzijds en het deel aan de Dorpsstraat anderzijds. Het eerste deel betreft het gedeelte van het centrum met voornamelijk het rust- en verzorgingstehuis en de dagopvang, inclusief de hiervoor noodzakelijke logistieke lokalen. Het betreft een bebouwing langsheen de Frans Lenaertsstraat en een gedeelte van de Molenaarstraat van drie bouwlagen onder plat dak. De totale bouwhoogte bedraagt 11 meter. De bouwdiepte die wordt gehanteerd varieert tussen 12 en 15,18 meter, met als uitzondering een bouwdiepte van 21,20 meter in de knik van de twee straten.

    Het gebouw buigt af naar het binnengebied, evenwijdig met de zuidelijke perceelsgrens, tot aan de bebouwing aan de Dorpstraat. Ook hier betreft het bebouwing van drie bouwlagen met een hoogte van 11 meter en een bouwdiepte van overwegend 15,18 meter (18,18 meter op het gelijkvloers). De inplanting van deze dwarsbeuk wordt voorzien op 10 meter van de vermelde perceelsgrens. Het tweede deel van het project, langsheen de Dorpstraat, bevat voornamelijk de serviceflats en de commerciële ruimtes. Ook hier bedraagt de hoogte 11 meter, eveneens voor een opbouw met drie

    bouwlagen onder plat dak. De alhier gehanteerde bouwdiepte bedraagt 17 meter over alle bouwlagen.

    Door de inplanting op dergelijke wijze wordt het centrum georganiseerd omheen een centrale groene tuin waarin het aanwezige groen grotendeels gevrijwaard blijft, hetgeen uitermate gunstig kan beoordeeld worden in deze vooralsnog groene omgeving in de grootstedelijke rand. De bebouwingshoogte die voor het gehele project wordt voorgesteld is in zijn omgevingscontext aanvaardbaar en in overeenstemming met de geldende voorschriften. Ook de inplanting van het dwarsblok in het binnengebied voldoet door de oriëntatie aan de principes van goede ruimtelijke ordening. De vermelde bouwhoogte dient echter aanvullend afgetoetst te worden door middel van een openbaar onderzoek binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning, aangezien deze een afwijking is ten opzichte van de voorschriften opgenomen in het geldende bijzonder plan van aanleg. Principieel is er echter binnen de huidige procedure geen bezwaar.

    Er dient wel voorbehoud gemaakt te worden bij de bouwdiepte van 21,20 meter, specifiek in de knik van de twee achterliggende straten, waarvan de impact niet kan beoordeeld worden op de leefbaarheid en de kwaliteit van de op die plek aanwezige leefruimtes. Dit kan enkel beoordeeld worden binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning.

    Gelet op het voorgaande kan een gunstig advies worden verleend inzake deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest.

    Conclusie

    Besluit

    Artikel 1

    Het college beslist een positief stedenbouwkundig attest af te leveren aan Chris D’Espallier - Sint-Vincentius RVT, Dorpstraat 32 te Ekeren - Antwerpen voor nieuwbouw van een woonzorgcentrum, 20 serviceflats & commerciële ruimtes te Ekeren-Antwerpen, Dorpstraat 32.

     

     

     

    Toetsing aan de wettelijke en reglementaire voorschriften

    Beoordeling

    Deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest houdt in eerste instantie de afbraak in - in twee fasen - van het bestaande rust- en verzorgingstehuis op de betreffende site tussen de Dorpstraat, de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat in het centrum van het district Ekeren. Daaropvolgend zal eveneens in twee fasen het nieuwe woonzorgcentrum Sint-Vincentius worden opgetrokken waarbinnen plaats zal zijn voor een rusthuis, een centrum voor dagopvang, een twintigtal serviceflats en commerciële ruimtes op het gelijkvloers aan de zijde van de Dorpstraat.

    Het voorstel wordt in de huidige procedure enkel beoordeeld op zijn inpassing in de omgeving qua bestemming en volume en dit aan de hand van de heden voorliggende informatie. Het project kan ruwweg opgedeeld worden in twee delen: het deel aan de zijde van de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat en in het binnengebied enerzijds en het deel aan de Dorpsstraat anderzijds. Het eerste deel betreft het gedeelte van het centrum met voornamelijk het rust- en verzorgingstehuis en de dagopvang, inclusief de hiervoor noodzakelijke logistieke lokalen. Het betreft een bebouwing langsheen de Frans Lenaertsstraat en een gedeelte van de Molenaarstraat van drie bouwlagen onder plat dak. De totale bouwhoogte bedraagt 11 meter. De bouwdiepte die wordt gehanteerd varieert tussen 12 en 15,18 meter, met als uitzondering een bouwdiepte van 21,20 meter in de knik van de twee straten.

    Het gebouw buigt af naar het binnengebied, evenwijdig met de zuidelijke perceelsgrens, tot aan de bebouwing aan de Dorpstraat. Ook hier betreft het bebouwing van drie bouwlagen met een hoogte van 11 meter en een bouwdiepte van overwegend 15,18 meter (18,18 meter op het gelijkvloers). De inplanting van deze dwarsbeuk wordt voorzien op 10 meter van de vermelde perceelsgrens. Het tweede deel van het project, langsheen de Dorpstraat, bevat voornamelijk de serviceflats en de commerciële ruimtes. Ook hier bedraagt de hoogte 11 meter, eveneens voor een opbouw met drie

    bouwlagen onder plat dak. De alhier gehanteerde bouwdiepte bedraagt 17 meter over alle bouwlagen.

    Door de inplanting op dergelijke wijze wordt het centrum georganiseerd omheen een centrale groene tuin waarin het aanwezige groen grotendeels gevrijwaard blijft, hetgeen uitermate gunstig kan beoordeeld worden in deze vooralsnog groene omgeving in de grootstedelijke rand. De bebouwingshoogte die voor het gehele project wordt voorgesteld is in zijn omgevingscontext aanvaardbaar en in overeenstemming met de geldende voorschriften. Ook de inplanting van het dwarsblok in het binnengebied voldoet door de oriëntatie aan de principes van goede ruimtelijke ordening. De vermelde bouwhoogte dient echter aanvullend afgetoetst te worden door middel van een openbaar onderzoek binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning, aangezien deze een afwijking is ten opzichte van de voorschriften opgenomen in het geldende bijzonder plan van aanleg. Principieel is er echter binnen de huidige procedure geen bezwaar.

    Er dient wel voorbehoud gemaakt te worden bij de bouwdiepte van 21,20 meter, specifiek in de knik van de twee achterliggende straten, waarvan de impact niet kan beoordeeld worden op de leefbaarheid en de kwaliteit van de op die plek aanwezige leefruimtes. Dit kan enkel beoordeeld worden binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning.

    Gelet op het voorgaande kan een gunstig advies worden verleend inzake deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest.

    Conclusie

    Besluit

    Artikel 1

    Het college beslist een positief stedenbouwkundig attest af te leveren aan Chris D’Espallier - Sint-Vincentius RVT, Dorpstraat 32 te Ekeren - Antwerpen voor nieuwbouw van een woonzorgcentrum, 20 serviceflats & commerciële ruimtes te Ekeren-Antwerpen, Dorpstraat 32.

     

     

     

    Toetsing aan de wettelijke en reglementaire voorschriften

    Beoordeling

    Deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest houdt in eerste instantie de afbraak in - in twee fasen - van het bestaande rust- en verzorgingstehuis op de betreffende site tussen de Dorpstraat, de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat in het centrum van het district Ekeren. Daaropvolgend zal eveneens in twee fasen het nieuwe woonzorgcentrum Sint-Vincentius worden opgetrokken waarbinnen plaats zal zijn voor een rusthuis, een centrum voor dagopvang, een twintigtal serviceflats en commerciële ruimtes op het gelijkvloers aan de zijde van de Dorpstraat.

    Het voorstel wordt in de huidige procedure enkel beoordeeld op zijn inpassing in de omgeving qua bestemming en volume en dit aan de hand van de heden voorliggende informatie. Het project kan ruwweg opgedeeld worden in twee delen: het deel aan de zijde van de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat en in het binnengebied enerzijds en het deel aan de Dorpsstraat anderzijds. Het eerste deel betreft het gedeelte van het centrum met voornamelijk het rust- en verzorgingstehuis en de dagopvang, inclusief de hiervoor noodzakelijke logistieke lokalen. Het betreft een bebouwing langsheen de Frans Lenaertsstraat en een gedeelte van de Molenaarstraat van drie bouwlagen onder plat dak. De totale bouwhoogte bedraagt 11 meter. De bouwdiepte die wordt gehanteerd varieert tussen 12 en 15,18 meter, met als uitzondering een bouwdiepte van 21,20 meter in de knik van de twee straten.

    Het gebouw buigt af naar het binnengebied, evenwijdig met de zuidelijke perceelsgrens, tot aan de bebouwing aan de Dorpstraat. Ook hier betreft het bebouwing van drie bouwlagen met een hoogte van 11 meter en een bouwdiepte van overwegend 15,18 meter (18,18 meter op het gelijkvloers). De inplanting van deze dwarsbeuk wordt voorzien op 10 meter van de vermelde perceelsgrens. Het tweede deel van het project, langsheen de Dorpstraat, bevat voornamelijk de serviceflats en de commerciële ruimtes. Ook hier bedraagt de hoogte 11 meter, eveneens voor een opbouw met drie

    bouwlagen onder plat dak. De alhier gehanteerde bouwdiepte bedraagt 17 meter over alle bouwlagen.

    Door de inplanting op dergelijke wijze wordt het centrum georganiseerd omheen een centrale groene tuin waarin het aanwezige groen grotendeels gevrijwaard blijft, hetgeen uitermate gunstig kan beoordeeld worden in deze vooralsnog groene omgeving in de grootstedelijke rand. De bebouwingshoogte die voor het gehele project wordt voorgesteld is in zijn omgevingscontext aanvaardbaar en in overeenstemming met de geldende voorschriften. Ook de inplanting van het dwarsblok in het binnengebied voldoet door de oriëntatie aan de principes van goede ruimtelijke ordening. De vermelde bouwhoogte dient echter aanvullend afgetoetst te worden door middel van een openbaar onderzoek binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning, aangezien deze een afwijking is ten opzichte van de voorschriften opgenomen in het geldende bijzonder plan van aanleg. Principieel is er echter binnen de huidige procedure geen bezwaar.

    Er dient wel voorbehoud gemaakt te worden bij de bouwdiepte van 21,20 meter, specifiek in de knik van de twee achterliggende straten, waarvan de impact niet kan beoordeeld worden op de leefbaarheid en de kwaliteit van de op die plek aanwezige leefruimtes. Dit kan enkel beoordeeld worden binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning.

    Gelet op het voorgaande kan een gunstig advies worden verleend inzake deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest.

    Conclusie

    Besluit

    Artikel 1

    Het college beslist een positief stedenbouwkundig attest af te leveren aan Chris D’Espallier - Sint-Vincentius RVT, Dorpstraat 32 te Ekeren - Antwerpen voor nieuwbouw van een woonzorgcentrum, 20 serviceflats & commerciële ruimtes te Ekeren-Antwerpen, Dorpstraat 32.

     

    Deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest houdt in eerste instantie de afbraak in - in twee fasen - van het bestaande rust- en verzorgingstehuis op de betreffende site tussen de Dorpstraat, de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat in het centrum van het district Ekeren. Daaropvolgend zal eveneens in twee fasen het nieuwe woonzorgcentrum Sint-Vincentius worden opgetrokken waarbinnen plaats zal zijn voor een rusthuis, een centrum voor dagopvang, een twintigtal serviceflats en commerciële ruimtes op het gelijkvloers aan de zijde van de Dorpstraat.

    Het voorstel wordt in de huidige procedure enkel beoordeeld op zijn inpassing in de omgeving qua bestemming en volume en dit aan de hand van de heden voorliggende informatie. Het project kan ruwweg opgedeeld worden in twee delen: het deel aan de zijde van de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat en in het binnengebied enerzijds en het deel aan de Dorpsstraat anderzijds. Het eerste deel betreft het gedeelte van het centrum met voornamelijk het rust- en verzorgingstehuis en de dagopvang, inclusief de hiervoor noodzakelijke logistieke lokalen. Het betreft een bebouwing langsheen de Frans Lenaertsstraat en een gedeelte van de Molenaarstraat van drie bouwlagen onder plat dak. De totale bouwhoogte bedraagt 11 meter. De bouwdiepte die wordt gehanteerd varieert tussen 12 en 15,18 meter, met als uitzondering een bouwdiepte van 21,20 meter in de knik van de twee straten.

    Het gebouw buigt af naar het binnengebied, evenwijdig met de zuidelijke perceelsgrens, tot aan de bebouwing aan de Dorpstraat. Ook hier betreft het bebouwing van drie bouwlagen met een hoogte van 11 meter en een bouwdiepte van overwegend 15,18 meter (18,18 meter op het gelijkvloers). De inplanting van deze dwarsbeuk wordt voorzien op 10 meter van de vermelde perceelsgrens. Het tweede deel van het project, langsheen de Dorpstraat, bevat voornamelijk de serviceflats en de commerciële ruimtes. Ook hier bedraagt de hoogte 11 meter, eveneens voor een opbouw met drie

    bouwlagen onder plat dak. De alhier gehanteerde bouwdiepte bedraagt 17 meter over alle bouwlagen.

    Door de inplanting op dergelijke wijze wordt het centrum georganiseerd omheen een centrale groene tuin waarin het aanwezige groen grotendeels gevrijwaard blijft, hetgeen uitermate gunstig kan beoordeeld worden in deze vooralsnog groene omgeving in de grootstedelijke rand. De bebouwingshoogte die voor het gehele project wordt voorgesteld is in zijn omgevingscontext aanvaardbaar en in overeenstemming met de geldende voorschriften. Ook de inplanting van het dwarsblok in het binnengebied voldoet door de oriëntatie aan de principes van goede ruimtelijke ordening. De vermelde bouwhoogte dient echter aanvullend afgetoetst te worden door middel van een openbaar onderzoek binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning, aangezien deze een afwijking is ten opzichte van de voorschriften opgenomen in het geldende bijzonder plan van aanleg. Principieel is er echter binnen de huidige procedure geen bezwaar.

    Er dient wel voorbehoud gemaakt te worden bij de bouwdiepte van 21,20 meter, specifiek in de knik van de twee achterliggende straten, waarvan de impact niet kan beoordeeld worden op de leefbaarheid en de kwaliteit van de op die plek aanwezige leefruimtes. Dit kan enkel beoordeeld worden binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning.

    Gelet op het voorgaande kan een gunstig advies worden verleend inzake deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest.

    Conclusie

    Besluit

    Artikel 1

    Het college beslist een positief stedenbouwkundig attest af te leveren aan Chris D’Espallier - Sint-Vincentius RVT, Dorpstraat 32 te Ekeren - Antwerpen voor nieuwbouw van een woonzorgcentrum, 20 serviceflats & commerciële ruimtes te Ekeren-Antwerpen, Dorpstraat 32.

     

    Toetsing aan de wettelijke en reglementaire voorschriften

    Beoordeling

     

    29-11-2011 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    25-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moet de Bierpruver verplaatst worden?

    De inwoners van Ekeren staan bekend onder hun bijnaam ‘Bierpruvers’ ontstaan uit  de vele brouwerijen die er vroeger waren. De bijnaam is vereeuwigd in het standbeeldje ‘De Bierpruver’ dat een plaatsje kreeg op de hoek van Geestenspoor en Driehoekstraat naast de parking, op een klein stukje groen. Het beeldje stelt een mannelijke Bierpruver voor die een aker in de hoogte houdt, een koperen ketel waarin vroeger bier werd gebrouwen. Op 9 september 1990 werd ‘De Bierpruver’ er op zijn sokkel gezet. Hoe lang zal hij er nog blijven staan? Dat is de vraag waar Ekeren mee worstelt. Er zijn plannen om ‘De Bierpruver’ te verhuizen naar het Kristus Koningplein, na de heraanleg en dat lokt heel wat reacties uit. In onze reeks pro- en contra laten we beide partijen aan het woord. Bij de voorstanders is dat de Ekerse districtsschepen Koen Palinckx (CD&V) en bij de tegenstanders is dat Ekers districtsraadslid Ilse De Schutter (Groen!).

    Lees meer hierover in ons magazine en stem via onze pollvraag.

    LINK : http://www.polderke.com/2011/11/24/moet-de-bierpruver-verplaatst-worden/

    Eigenlijk is de vraag : MOET DIT EEN PARKING WORDEN OF EEN PLEINTJE BLIJVEN?

     

     

     

     

     

    25-11-2011 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    24-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Politici kunnen hun ogen niet meer sluiten voor fijn stof

    BRON GVA Standpunt

    Dit weekend meldde de openbare omroep dat de voorbije weken de Europese normen qua toegelaten concentraties van fijn stof in de helft van alle meetstations in Vlaanderen is overschreden. Dat heeft onder meer te maken met het droge weer met weinig wind, waardoor de stofdeeltjes laag bij de grond blijven hangen. Europa dreigt met zware boetes, want in principe mag de norm nooit worden overschreden.

    Tien jaar geleden wisten we nauwelijks wat fijn stof was. Inmiddels is ook aan de Universiteit Antwerpen de nodige kennis opgebouwd. Zo vertelde UA-pneumoloog Wilfried De Backer vrijdagavond in het ATV-programma Conclusies over een onderzoek dat is uitgevoerd in de Craeybeckxtunnel en waarin concentraties tot 100 microgram fijn stof per kubieke meter zijn gemeten. Dat is twee keer zo hoog als de maximaal toegelaten Europese norm.

    Vooral tunnelmonden zijn haarden van fijn stof. Het is niet eenvoudig om de stofdeeltjes die een uitweg zoeken, af te zuigen.

    Maar het gaat niet alleen om de uiteinden van de tunnels: het hele havengebied en bij uitbreiding de complete Antwerpse agglomeratie is een van de minst gezonde oorden van Europa.

    Met fijn stof valt niet te spotten, zegt prof. De Backer. De toxische koolstofdeeltjes zijn mee verantwoordelijk voor de longziekte COPD, die nu al de vierde doodsoorzaak is en waaraan in België liefst 700.000 mensen - al dan niet bewust - lijden. Zijn waarschuwing komt op het juiste moment, na een week waarin de overheid de start van de MER-procedure (het onderzoek naar de milieueffecten) rond Oosterweel heeft aangekondigd.

    Hoe schadelijk wordt de aanleg van het nieuwe tunnelcomplex en de beruchte paperclip met 19 rijvakken in de buurt van het Sportpaleis? Qua ruimtelijke ordening is de gekozen oplossing zeker een verbetering in vergelijking met de vroegere plannen, maar wat is de impact op het leefmilieu en de gezondheid van de bewoners van de Luchtbal, Antwerpen-Noord, Merksem en Deurne-Noord? Wie binnen een straal van 500 meter van de tunnelmonden woont, loopt een groot risico op fysieke schade door fijn stof.

    Enkele jaren geleden leek fijn stof nog vooral een politiek wapen van de actiegroep Ademloos in de strijd tegen de Lange Wapper. Inmiddels hebben tal van geleerden ons wijzer gemaakt. De politici kunnen hun ogen niet langer sluiten voor deze zorgwekkende realiteit.

    door Lex Moolenaar

    24-11-2011 om 23:59 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    22-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vermiste duiker zorgt voor paniek in Ekeren

    Bron : GVA

    20/11 In Ekeren brak eeerder op de dag paniek uit toen een duiker vermist werd. Er werd alarm geslagen en de hulpdiensten kwamen ter plaatse voor een zoekactie. Uiteindelijk bleek dat de duiker van zijn route was afgeweken en elders zelf was bovengekomen, zonder hiervoor de correcte procedure te volgen

    22-11-2011 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    21-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wagen belandt tegen boom door aanvriezende mist

    Bron : GVA

    20/11 In de nacht van zaterdag op zondag om 0.30u knalde een personenwagen tegen een boom in Ekeren. Dat gebeurde in Schriek, in een haakse bocht.

    Op dat ogenblik was er sprake van aanvriezende mist en vermoedelijk slipte de wagen in de bocht en knalde tegen een boom. De impact was hevig, want de brandweer moest met een bijl de brokstukken uit de boom kappen.

    De bestuurder werd overgebracht naar het ziekenhuis.

    AK

    21-11-2011 om 16:41 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stad wil ondergrondse spoorwegkruising
  • zaterdag 19 november 2011, 03u00
  • bron : Nieuwsblad
  • Auteur: (env)
  • EKEREN - Het Antwerpse schepencollege heeft de vergunningsaanvraag van spoorweguitbater Infrabel voor de bouw van twee spoorwegviaducten in Oude Landen negatief geadviseerd.

    De stad pleit voor de aanleg van tunnelkokers om de sporen ‘conflictvrij' te laten kruisen. Daarmee volgt het stadsbestuur het negatief advies dat eerder door de Ekerse districtsraad werd geformuleerd.

    De stad begrijpt dat een tweede goederenspoor tussen de haven van Antwerpen en het hinterland nodig is, maar dringt aan op een ondergrondse kruising om de geluidsoverlast voor de omwonenden te beperken. Het schepencollege stelt dat indien een ondergrondse kruising technisch niet mogelijk blijkt, er langs het hele traject bijkomende geluidswanden moeten worden geplaatst.

    ‘We zijn heel tevreden dat het stadsbestuur ons negatief advies gevolgd heeft en inziet dat de woonwijk heel veel last zou kunnen ondervinden van de tweede spoorwegvertakking', stelt Ekers districtsvoorzitter Ronny Kruyniers (SP.A).

    ‘Het advies van de stad moet wel nog worden voorgelegd aan de gemachtigd ambtenaar, die uiteindelijk moet beslissen', stelt Katlein Torfs van Infrabel. ‘Voorlopig blijven we vasthouden aan ons huidig project. De dialoog met de stad en met Ekeren was steeds constructief. We hebben er vertrouwen in dat dit zo blijft en dat zowel het stadspark als de spoorweg er komen.'

    Katlein Torfs voegt er nog aan toe dat de werken niet, zoals vooropgesteld, begin 2012 zullen beginne, maar pas midden volgend jaar zullen worden aangevat.

    21-11-2011 om 13:01 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    19-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interessante lectuur (in PDF): beleidsbrieven 2011-2012

    Hier vindt U de link naar :

    Beleidsbrief Ruimtelijke Ordening. Beleidsprioriteiten 2011-2012, ingediend door de heer Philippe Muyters, Vlaams minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport
    1338 (2011-2012) - Nr 1 beleidsbrief
    Tekst PDF     Dossier
    Beleidsbrief Mobiliteit en Openbare Werken. Beleidsprioriteiten 2011-2012, ingediend door mevrouw Hilde Crevits, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken
    1310 (2011-2012) - Nr 1 beleidsbrief
    Tekst PDF (1,16 MB)     Dossier
    http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2011-2012/g1338-1.pdf

     

    Beleidsbrief Mobiliteit en Openbare Werken. Beleidsprioriteiten 2011-2012, ingediend door mevrouw Hilde Crevits, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken
    1310 (2011-2012) - Nr 1 beleidsbrief

    http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2011-2012/g1310-1.pdf

    19-11-2011 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    18-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Archeologische vondsten vertragen bouw politiebureel te Ekeren

    De bouwwerken voor het nieuwe politiebureel, aan het Kristus Koningplein, in het centrum van Ekeren liggen tijdelijk stil. Tijdens graafwerken voor de fundering zijn belangrijke archeologische vondsten ontdekt. De volgende zes tot acht weken zullen archeologen eerst hun onderzoek voeren en pas daarna kan de aannemer verder met de bouwwerken.
    Er komt geen einde aan de lijdensweg voor het bouwen van een nieuw politiebureel op het Ekerse Kristus Koningplein. Na een tergend trage administratieve procedure kon begin deze maand eindelijk de eerste spade de grond in maar ook het graafwerk heeft niet lang geduurd. Bij het verder uitgraven van de fundering het lemmet van een mes gevonden dat dateert uit de periode 11.000 voor christus. Deze belangrijke vondst was voldoende om archeologen ter plaatse te brengen en de graafwerken werden onmiddellijk stil gelegd.

    Waardevol
    Volgens districtsschepen Koen Palinckx (CD&V) gaat het om opgegraven waardevolle voorwerpen en kunnen er zeker nog meer belangrijke zaken onder de grond zitten. ,,Naast het lemmet zijn er nog enkele potscherven opgegraven. Bovendien zijn in de ondergrond ook al 45 aanwijzigen, of sporen, gevonden die wijzen op archeologisch belangrijke zaken. Alles laat vermoeden dat het gaat om sporen die wijzen op menselijke aanwezigheid die ver teruggaan tot de periode voor het ontstaan van Ekeren. De ontdekkingen zijn zeker een waarschuwing waarmee de aannemer rekening moet houden bij de heraanleg van het Kristus Koningplein. Werken die normaal volgende jaar moeten beginnen en waarbij ook heel wat in de ondergrond zal gegraven worden’’.

    Werken liggen stil
    Zoals de wet toelaat hebben archeologen een aanvraag ingediend om de al afgegraven site verder te onderzoeken. ,,Dat heeft voor gevolg dat de bouwwerken tussen zes en acht weken noodgedwongen zullen stil liggen. De periode is afhankelijk van weersomstandigheden en eventuele vondsten die nog zullen gedaan worden’’ zegt Koen Palinckx. ,,Het stil leggen van de werken is zeker een streep door de rekening van de aannemer maar geeft ons tegelijkertijd kans meer te leren over de geschiedenis van Ekeren. Misschien kunnen de later de opgegraven voorwerpen wel een permanente plaats geven in ons district

    18-11-2011 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Plan-MER voor Oosterweelverbinding

    Kenningsgevingdossier ter inzage

    Nieuwsbericht gepubliceerd op 15/11/2011

    De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) wenst een plan-MER op te maken voor de Oosterweelverbinding.

     

    Om de Oosterweelverbinding te realiseren, is de opmaak van een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) nodig. Ter voorbereiding van dat ruimtelijk uitvoeringsplan wordt een plan-milieueffectrapport (plan-MER) opgemaakt waarin de effecten van de geplande ontwikkeling op het leefmilieu onderzocht worden. Om dat plan-MER zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren, worden de diverse opties in een kennisgevingsdossier voorgesteld.

    Kennisgeving inkijken:

    De periode van de terinzagelegging loopt van 16 november 2011 tot en met 16 december 2011.

    Het dossier ligt ter inzage:

    • in alle districtshuizen van de stad Antwerpen, van 9 tot 15 uur;
    • bij stadsontwikkeling, dienst ruimtelijk beleid, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen van 9 tot 12 uur;
    • op de website van de dienst MER (www.mervlaanderen.be).

    Suggesties en/of opmerkingen indienen

    Als u bezwaren of opmerkingen heeft over het kennisgevingsdossier voor dit plan moet u deze, uiterlijk de laatste dag van de terinzagelegging, bezorgen aan:

    • een van de districtshuizen van de stad Antwerpen;
    • aan de dienst ruimtelijk beleid, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen;
    • dienst milieueffectrapportage, Departement Leefmilieu, Natuur en Energie, Dienst Milieueffectrapportagebeheer, plan-MER Oosterweelverbinding, Koning Albert II-laan 20, bus 8 (kamer 3G06), 1000 Brussel of e-mailen naar mer@vlaanderen.be.

    Voor meer informatie kan u terecht bij BAM.

    BAM NV van publiek recht
    Rijnkaai 37
    B-2000 Antwerpen
    0860.139.085
    RPR Antwerpen
    Tel  +32 (0)3 203 00 30
    Fax +32 (0)3 203 00 31

    18-11-2011 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    17-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar blijven de beloofde "alternatieven"?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hierbij het volledige artikel.

    De bib-actie heeft maandag 14 november ’11 nog eens de pers gehaald.

     

    17-11-2011 om 20:54 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alle bomen op De Keyserlei gekapt ondanks protest

    Bron : GVA

    Op de Antwerpse De Keyserlei hebben de stadsdiensten donderdag in sneltempo alle 96 lindebomen afgezaagd. De politie slaagde er 's morgens in om de resterende actievoerders uit de bomen te krijgen. Rond 11 uur doken er plots enkele nieuwe actievoerders op, maar ook zij konden de kap niet verhinderen.

    Sinds 05.00 uur deze ochtend was de politie in de weer om de activisten te verwijderen van De Keyserlei. Het duurde tot 09.00 uur eer de resterende ecologisten uit de bomen werden gehaald. Dat gebeurde door een speciaal team van de federale politie. In totaal werden er 30 arrestaties verricht.

    Kort voor 07.30 uur werd de kettingzaag voor het eerst boven gehaald en gingen de eerste bomen tegen de vlakte. In ijltempo werden de verschillende bomen neergehaald. Rond 11.00 uur waren nagenoeg alle bomen tussen de Quellinstraat en het Century Center aan weerszijden van de straat gekapt.

    Rond datzelfde tijdstip doken er echter plots vijf nieuwe actievoerders op, die zich aan de overblijvende bomen probeerden vast te ketenen. De lokale politie was echter nog massaal aanwezig en kon hen snel oppakken. Ook zij werden bestuurlijk aangehouden, allicht tot het kappen achter de rug is.

    Kort na het middaguur waren alle 96 lindebomen gekapt. Het weghalen van de boomstronken en de afwerking gebeurt in de loop van de komende dagen.

    Onder meer Freya Piryns van Groen! moest de kap met lede ogen aanzien.

    Kortgeding

    De rechter in kortgeding oordeelde dinsdag dat de stadsdiensten de bomen mogen kappen. Die rechtzaak was door Groen! Antwerpen aangespannen omdat de partij meende dat niet was aangetoond dat het kappen echt noodzakelijk was. Bovendien wil de stad de lindebomen vervangen door kleinere en traag groeiende essen.

    Volgens de rechter wees een bomenrapport er echter op dat de bomen in slechte conditie zijn en 22 van hen zelfs sowieso moesten worden gekapt. Het herplanten zou bovendien meer kosten dan nieuwe bomen te zetten. Groen! en de actiegroepen reageerden ontgoocheld op de uitspraak. Tientallen actievoerders bleven de voorbije dagen op de De Keyserlei kamperen om de bomen zo lang mogelijk van kap te behoeden.

    Dennis Van Damme

    Foto's: Sarah Van den Elsken

    17-11-2011 om 13:56 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volgende week meer duidelijkheid over E313 en havenontsluiting
  • donderdag 17 november 2011, 03u00
  • bron : Nieuwsblad
  • Auteur: (vvb)
  • ANTWERPEN - Tijdens het overleg tussen Infrabel en enkele steden en gemeenten komt er dinsdag mogelijk meer duidelijkheid over de plannen van de E313 en de tweede spoorwegontsluiting van de haven die Antwerpen dichter bij Duitsland moet brengen. De twee projecten zijn nauw met elkaar verbonden.

    Dinsdag vindt in het Centraal Station een overleg plaats tussen Infrabel, het Agentschap Wegen en Verkeer en steden en gemeenten over de plannen met de E313 en de tweede spoorwegontsluiting van de haven.

    Bedoeling van de havenontsluiting is het treinverkeer in Berchem, Lier en Borsbeek te verlichten en het traject tussen de haven en Duitsland te versnellen. De tweede havenverbinding tussen Lier en Ekeren, waarvan de werken in Ekeren al gestart zijn, creëert twee voordelen voor de haven. Enerzijds is er een alternatief voor mocht er een probleem ontstaan op een van de twee verbindingen, anderzijds moet het havenvervoer via het spoor niet meer langs het drukke Berchem, wat een enorme tijdswinst oplevert.

    Maar ook voor Lier en Borsbeek levert het een voordeel op. Er zijn twee alternatieven, maar vast staat dat de hinder van het treinverkeer voor het autoverkeer fors zal verminderen. Of de treinen gaan ondergronds, of ze worden dieper gelegd, zodat er bruggen over de treinoverwegen kunnen worden gebouwd. Er wordt ook bekeken of de ondertunneling van de Krijgsbaan kan gecombineerd worden met een extra tunnel voor het treinverkeer.

    Een deel van het spoortraject komt mogelijk naast de E313 te liggen. Voor de ring richting Ranst is de kans niet onbestaande dat er vijf rijstroken komen om de files daar te verminderen. Maar ook daar wordt rekening gehouden met een ondertunneling voor de trein. Mogelijk komt daar dus dinsdag meer duidelijkheid over.

    17-11-2011 om 13:52 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)


    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Mededeling

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    sint_martinus_oudenaarde
    www.bloggen.be/sint_ma
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs