donderdag 17 november 2011, 03u00
bron : Nieuwsblad
Auteur: (vvb)
ANTWERPEN - Tijdens het overleg tussen Infrabel en enkele steden en gemeenten komt er dinsdag mogelijk meer duidelijkheid over de plannen van de E313 en de tweede spoorwegontsluiting van de haven die Antwerpen dichter bij Duitsland moet brengen. De twee projecten zijn nauw met elkaar verbonden.
Dinsdag vindt in het Centraal Station een overleg plaats tussen Infrabel, het Agentschap Wegen en Verkeer en steden en gemeenten over de plannen met de E313 en de tweede spoorwegontsluiting van de haven.
Bedoeling van de havenontsluiting is het treinverkeer in Berchem, Lier en Borsbeek te verlichten en het traject tussen de haven en Duitsland te versnellen. De tweede havenverbinding tussen Lier en Ekeren, waarvan de werken in Ekeren al gestart zijn, creëert twee voordelen voor de haven. Enerzijds is er een alternatief voor mocht er een probleem ontstaan op een van de twee verbindingen, anderzijds moet het havenvervoer via het spoor niet meer langs het drukke Berchem, wat een enorme tijdswinst oplevert.
Maar ook voor Lier en Borsbeek levert het een voordeel op. Er zijn twee alternatieven, maar vast staat dat de hinder van het treinverkeer voor het autoverkeer fors zal verminderen. Of de treinen gaan ondergronds, of ze worden dieper gelegd, zodat er bruggen over de treinoverwegen kunnen worden gebouwd. Er wordt ook bekeken of de ondertunneling van de Krijgsbaan kan gecombineerd worden met een extra tunnel voor het treinverkeer.
Een deel van het spoortraject komt mogelijk naast de E313 te liggen. Voor de ring richting Ranst is de kans niet onbestaande dat er vijf rijstroken komen om de files daar te verminderen. Maar ook daar wordt rekening gehouden met een ondertunneling voor de trein. Mogelijk komt daar dus dinsdag meer duidelijkheid over.
|