Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
17-11-2011
Volgende week meer duidelijkheid over E313 en havenontsluiting
donderdag 17 november 2011, 03u00
bron : Nieuwsblad
Auteur: (vvb)
ANTWERPEN - Tijdens het overleg tussen Infrabel en enkele steden en gemeenten komt er dinsdag mogelijk meer duidelijkheid over de plannen van de E313 en de tweede spoorwegontsluiting van de haven die Antwerpen dichter bij Duitsland moet brengen. De twee projecten zijn nauw met elkaar verbonden.
Dinsdag vindt in het Centraal Station een overleg plaats tussen Infrabel, het Agentschap Wegen en Verkeer en steden en gemeenten over de plannen met de E313 en de tweede spoorwegontsluiting van de haven.
Bedoeling van de havenontsluiting is het treinverkeer in Berchem, Lier en Borsbeek te verlichten en het traject tussen de haven en Duitsland te versnellen. De tweede havenverbinding tussen Lier en Ekeren, waarvan de werken in Ekeren al gestart zijn, creëert twee voordelen voor de haven. Enerzijds is er een alternatief voor mocht er een probleem ontstaan op een van de twee verbindingen, anderzijds moet het havenvervoer via het spoor niet meer langs het drukke Berchem, wat een enorme tijdswinst oplevert.
Maar ook voor Lier en Borsbeek levert het een voordeel op. Er zijn twee alternatieven, maar vast staat dat de hinder van het treinverkeer voor het autoverkeer fors zal verminderen. Of de treinen gaan ondergronds, of ze worden dieper gelegd, zodat er bruggen over de treinoverwegen kunnen worden gebouwd. Er wordt ook bekeken of de ondertunneling van de Krijgsbaan kan gecombineerd worden met een extra tunnel voor het treinverkeer.
Een deel van het spoortraject komt mogelijk naast de E313 te liggen. Voor de ring richting Ranst is de kans niet onbestaande dat er vijf rijstroken komen om de files daar te verminderen. Maar ook daar wordt rekening gehouden met een ondertunneling voor de trein. Mogelijk komt daar dus dinsdag meer duidelijkheid over.
Meyrem Almaci (Groen!) gaat voluit voor Antwerpen. Vanaf vandaag laat ze het fractieleiderschap van Groen! en Ecolo in de Kamer over aan partijgenoot Stefaan Van Hecke.
De Antwerpse politica wil zich volop De Antwerpse politica wil zich volop kunnen voorbereiden op de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2012. Dan trekt Meyrem Almaci de lijst voor Groen!.
"Het werk als fractieleidster is zeer boeiend. Maar het valt niet te combineren met campagne voeren in Antwerpen. Ik wil niet dat mijn werk in de Kamer te leiden heeft onder mijn rol in de gemeenteraadsverkiezingen."
Almaci werd in augustus van dit jaar aangesteld als fractieleidster in de Kamer. Zowel voor haar partij Groen! als voor de Franstalige zusterpartij Ecolo. Dat is een traditie die ondertussen al bijna dertig jaar standhoudt.
"De beslissing om het fractieleiderschap door te geven heb ik genomen toen duidelijk werd dat ik de groene Antwerpse lijsttrekker zou worden. Het ene gaat niet samen met het andere. Als je de strijd aangaat met mensen zoals Patrick Janssens en Bart De Wever moet je voorbereid zijn. Zeker nu Patrick Janssens gezegd heeft dat hij met de huidige meerderheid wil verdergaan", zegt Meyrem Almaci.
In Antwerpen zal Meyrem Almaci onder meer Filip Dewinter (Vlaams Belang) tegen het lijf lopen in de campagne. Ook Dewinter kondigde enkele weken geleden aan dat hij voluit voor de verkiezingen in Antwerpen gaat.
EKEREN - In de nacht van vrijdag op zaterdag kreeg de politie een melding van een beginnende brand in de Statiestraat. De brandweer ging onmiddellijk ter plaatse en ontdekte dat er brand geweest was aan de verwarmingsketel.
De verwarmingsketel stond in een stookplaats achter de garage in de woning.
De bewoners, een man van 78 jaar en zijn 74-jarige echtgenote, vertelden dat ze een korte hevige plof hadden gehoord toen de verwarmingsketel werd ontstoken. Omdat er rook in de woning kwam hadden ze dan de hulpdiensten gebeld.
De vrouw werd omwille van haar zwakke gezondheid overgebracht naar het ziekenhuis maar mocht na een medische controle terug naar huis.
De heer Robert Voorhamme, schepen; de heer Philip Heylen, schepen; de heer Ludo Van Campenhout, schepen; mevrouw Leen Verbist, schepen; de heer Marc Van Peel, schepen; de heer Luc Bungeneers, schepen; de heer Guy Lauwers, schepen;mevrouw Monica De Coninck, schepen
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Wilgehoevestraat, in het district Ekeren, werd door de gemeenteraad op 3 juni 1996 (jaarnummer 816) goedgekeurd.
De Wilgehoevestraat maakt deel uit van de wijk Schoonbroek waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van niet meer dan 3,5 ton.
Het college keurde op 8 april 2005 (jaarnummer 3381), voor een periode van zes maanden, een proefopstelling goed aan het kruispunt met de Kouter, ter hoogte van huisnummer 31.
Deze proefopstelling werd nooit bestendigd omdat het district Ekeren dit kruispunt ging heraanleggen.
Deze heraanleg is niet doorgegaan. De huidige wegmarkeringen aan het rondpunt worden door de weggebruikers genegeerd en de bochten worden tegen te hoge snelheden genomen. Daarom werd de afwikkeling van het verkeer op dit kruispunt herbekeken.
In samenspraak met het district Ekeren stelt stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit voor om, voor een proefperiode van 6 maanden, de twee kruispunten met de Kouter, ter hoogte van Wilgehoevestraat 10-12 en Wilgehoevestraat 50, compacter te maken door middel van verdrijvingsvlakken, afgebakend met paaltjes.
Argumentatie
Stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit stelt voor om, voor een periode van 6 maanden, een proefopstelling in te voeren, namelijk het compacter maken van de twee kruispunten van de Wilgehoevestraat met de Kouter door middel van paaltjes en verdrijvingsvakken:
- ter hoogte van Wilgehoevestraat 10-12;
- ter hoogte van Wilgehoevestraat 50.
Hierdoor creëert men 2 T- kruispunten met voetpaduitstulpingen op de hoeken waar door een verbeterde begeleiding van het verkeer wordt mogelijk gemaakt. Het wijkcirculatieplan van Ekeren-centrum werd door de gemeenteraad van 20 september 2010 (jaarnummer 1091) goedgekeurd. In het wijkcirculatieplan wordt verduidelijkt dat dit kruispunt op een belangrijke fietsverbinding is gelegen en dat er nood aan bijkomende maatregelen die het kruispunt compacter maken.
Ook de veiligheid van de fietsers wordt hierdoor verbeterd.
Door het invoeren van deze proefopstelling wordt gevolg gegeven aan deze vraag.
Besluit
Artikel 1
Het college keurt goed om een proefopstelling in te voeren in de Wilgehoevestraat in het district Ekeren, voor een proefperiode van 6 maanden
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
EKEREN - In enkele straten in de wijk Mariaburg werd bij wijze van proef op 1 oktober eenrichtingsverkeer ingevoerd en er werden ook straten 'geknipt'. Een paar verkeersborden die de nieuwe situatie aanduiden, belandden dinsdag in de struiken of op de grond. Of het om puur vandalisme gaat of om bewoners die hun ongenoegen op een drastischer manier willen uiten dan met de telefoon of per mail, is niet duidelijk.
Het districtsbestuur reageert ontstemd. 'Met het nieuwe wijkcirculatieplan willen we het sluipverkeer en het parkeren op de bermen in de wijk tegengaan. Het gaat om een proefopstelling die zes maanden zou duren en goedgekeurd is door de Antwerpse gemeenteraad. Het is ontoelaatbaar dat mensen de verkeersborden in de struiken gooien. We ontvingen klachten over de nieuwe situatie, maar ook positieve reacties', stelt districtsschepen van mobiliteit Koen Palinckx (CD&V). Na de herfstvakantie gaat de politie meer controleren want nogal wat chauffeurs negeren blijkbaar de proefopstelling. 'Deze borden weghalen is strafbaar', reageert ook districtsvoorzitter Ronny Kruyniers (SP.A), die benadrukt dat de situatie nog niet definitief is en de bewoners nog inspraak hebben
Het dossier Dexia en de Stad Antwerpen zijn als twee handen op een buik. De stad Antwerpen is via haar burgemeester vertegenwoordigd in Dexia Bank België. De schepen Philip Heylen is bestuurder van de Gemeentelijke Holding en voorzitter van het auditcomité van de Gemeentelijke Holding.
Dit auditcomité zag geen graten in de kapitaalsinjectie die in 2009 werd doorgevoerd. Een manoeuvre waarbij reeds in woelige tijden aan de aandeelhouders van de Holding - de steden en gemeenten, inclusief de stad Antwerpen - gevraagd werd extra kapitaal in Dexia te investeren. Als lokmiddel kregen zij ‘preferente aandelen’ met een gewaarborgd rendement van 13%. Of toch het eerste jaar. Toen al was duidelijk dat dit onrealistisch was en eigenlijk een vorm van chantage van de eigen aandeelhouders. Het beste feitelijke bewijs daarvoor was de voorzichtige houding van de schepen van financiën Luc Bungeneers, die de voorbije jaren nauwelijks opbrengsten uit dividenden van de Holding meer in de begroting had ingeschreven. Veelzeggend.
De eerder kritische houding van de schepen van Financiën woog blijkbaar niet op tegen de participatiewil van de schepen Heylen. De Stad Antwerpen stapte immers mee in deze operatie. Voor 42 euro per inwoner werden 497.851 aandelen aangekocht (totale kost: 20.391.977 €). Vandaag is de stad de ‘trotse’ bezitter van in totaal maar liefst 2.179.576 aandelen. Ze bezit daarmee maar liefst 6,5% van de aandelen van de Gemeentelijke Holding. Toen al was duidelijk dat de aandelen een stuk minder waard waren dan hun ingeboekte waarde. Op dit moment is het aandeel nauwelijks nog 0,7 euro waard.
Dus: nauwelijks waarde op de aandelen, geen dividenden en wel nog rentelasten op de lening die de Stad aanging om de aandelen te kunnen kopen. De stad is kortom, afgezet.
Tijdens de gemeenteraad van 24 oktober 2011 stelde Groen! vragen. Er kwam een lang antwoord over de geschiedenis van Dexia. En dat ze zijn ingestapt op de kapitaalverhoging om de schade te beperken. Ze geloofden wat hen verteld werd. Gelokt, gegokt en verloren. Op de kosten van alle Antwerpenaren. Daarbij houden de schepenen zich voor dat ze niet geleend hebben voor de aankoop van de aandelen. Maar vergeten daarbij dat elke euro die naar aandelen gaat een euro is die voor andere projecten niet beschikbaar is en daar moet dan wel voor geleend worden. Antwerpen verliest 60,7 miljoen euro. Daar kan elke schepen heel wat nuttige investeringen mee doen.
En nog dit: burgemeester Janssens en schepen Heyelen zijn bereid om hun vergoedingen voor hun niet zo geslaagd werk in de raad van bestuur van Dexia en de raad van bestuur en auditcomité van de Gemeentelijke Holding terug te storten. Als de algemene vergadering dit vraagt. Als hun sociale bijdragen enz. worden teruggestort. Voor hun eigen portemonnee zijn ze blijkbaar voorzichtiger. Pijnlijk.
Meyrem Almaci, lijsttrekker gemeenteraad 2012, kamerlid Freya Piryns, gemeenteraadslid, senator
Protest tegen uitblijven fietspad langs het Laar in Ekeren
zaterdag 29 oktober 2011, 03u00
bron : Nieuwsblad
Auteur: (env)
EKEREN - Met een flyeractie en een groot spandoek heeft Vlaams Belang Ekeren gisterochtend aangeklaagd dat er nog steeds geen fietspad ligt langs het Laar, alhoewel daar al lang plannen voor zijn. ‘Er is al meer dan twintig jaar sprake van de aanleg van dit fietspad. Een eerste ontwerp dateert van 2005, maar ondertussen is er nog niets gerealiseerd. Meer nog, de procedure voor de bouwaanvraag moet worden heropgestart omdat de vorige bouwvergunning is verstreken', stelt Wim Van Osselaer, perswoordvoerder van VB Ekeren. Rita Van Zeebroeck, buurtbewoonster en lid van het bestuur van Groen!, kreeg ook een flyer in de bus en kwam mee de straat op. ‘Wij staan met Groen! achter deze actie. Het is schandalig, al die prestigeprojecten in Antwerpen, terwijl hier niks gebeurt', stelt ze.
Onteigening
Districtsraadslid Ilse De Schutter van Groen! benadrukt dat het geen gezamenlijke actie is van Groen! en Vlaams Belang, maar dat haar partij wel de mening deelt van het VB.
‘De onteigeningsprocedure heeft meer dan vier jaar aangesleept, zodanig dat de bouwvergunning verviel. Dit gebeurde buiten onze wil om. Ondertussen werd de nieuwe bouwvergunning op 30 september verstuurd. Nu kan het bestek opgemaakt worden en een aannemer worden aangeduid', reageert districtsschepen voor mobiliteit Koen Palinckx (CD&V).
Op zondag 6 november 09.30 uur verzamelen aan het standbeeld van “den bierpruver” hoek Driehoekstraat – Geestenspoor.
Een kleine actie voor het behoud van dit kleine stukje groen tussen de bestaande parking en de aanliggende woningen.
Ons districtbestuur wil hier een parking van maken zodat dit stukje buurtgroen verdwijnt.
Volgens Groen! Ekeren zijn er andere mogelijkheden om het verlies aan parkeerplaatsen op het Kristus Koningplein te compenseren.
Groen! Ekeren protesteert tegen het paniekvoetbal van de meerderheidspartijen. Zij willen tegen elke prijs de parkeerplaatsen die verdwijnen bij deheraanleg van het Kristus Koningplein opvangen in de onmiddellijke omgeving.
Eén van de hardnekkige voorstellen is het verplaatsen van het standbeeld van de Bierpruver naar het nieuwe Kristus Koningplein. Dit beeld bevindt zich momenteel op een stukje groen, naast de parking op de hoek van de Driehoekstraat – Geestenspoor.
Gras, struiken en enkele banken naast het beeld sluiten naadloos aan op de aanliggende tuin. Een mooi stukje buurtgroen.
Tevens werd het Geestenspoor tussen 2006 en 2011 grondig onder handen genomen.
Zowel voetpaden als de rijweg werden heraangelegd. Een ingreep van meer dan 50.000 Euro.
Om van dit pleintje 8 à 9 nieuwe parkeerplaatsen te maken, dienen opnieuw ingrijpende werken te gebeuren. Hiervan is nog geen kostenraming gemaakt.
Groen! Ekeren verwerpt dit plan dat zonder enige grondige studie wordt uitgevoerd en de buurt het laatste stukje groen ontneemt.
Zoals U ongetwijfeld hebt kunnen vaststellen, zijn de bouwwerken aan de vierde wand aan het Kristus Koningplein (eindelijk) begonnen.
Over een jaartje zal hier het (voorlopig) hoogste gebouw in het centrum van Ekeren staan. Het politie(dag)kantoorzal hier gehuisvest worden alsook appartementen en commerciële ruimten.
De gigantische bouwput zal het komende jaar ons plein sieren. Daarna wordt aan de heraanleg van het plein zelf begonnen.
Eind september was er nog maar eens een voorstelling van het (voorlopig) laatste ontwerp.
Reeds verschillende malen heb ik mij vragen gesteld bij de uitwerking van het ontwerp.
Dat deze kankerplek in ons centrum dringend diende aangepakt te worden, dat betwist niemand. Je kan een niet anders dan een heraanleg van deze lelijke parking enkel toejuichen.
Toch gaan de ontwerpers (en onze districtraadsleden) een beetje kort door de bocht met hun enthousiasme over het ontwerp.
Twee voorname vragen blijven (blijkbaar enkel) voor mij onbeantwoord.
-Geen conflicten op fietsverbinding (volgens architectenbureau)
De veiligheid van de vele fietsers blijft voor mij een knelpunt. Het ontbreken van een fietspad in beide richtingen tussen de Dorpstraat en de Alfons Jeurissenstraat geeft aanleiding tot een onveilige situatie. De vrachtwagens die de Aldi bevoorraden dienen via het Kristus Koningplein naar de Alfons Jeurissenstraat te rijden teneinde de Veltwijcklaan te kunnen bereiken.
Voor de talrijke kinderen alsook voor de vrachtwagenbestuurders is dit een onveilige situatie. De zichtbaarheid wordt hen ontnomen bij het afdraaien naar links. Gezien de fietsers zich hier gewoon op de rijbaan bevinden, creëer je dode hoeken.
-Granieten tegels van 60 x 60, met een gepolijste tekening en 4 messing nagels, verzonken en verlijmd.
Deze “prestigetegel” lijkt mij een overbodige en zeer kostelijke investering. Temeer daar het plein in de toekomst nog gebruikt gaat worden voor evenementen en markten (?). Er zullen dus vrachtwagens over dit plein rijden, constructies worden opgetrokken.
Deze invulling zal zorgen voor een snelle slijtage en beschadiging van deze “prestigetegel”. Gaan we ze dubbel bestellen en opslaan? Wat als er een tegel stuk gaat? Hoe zit het in de winter, bij ijzel? Zijn de (verzonken) messingnagels geen obstakels?
Geen enkel plein in Antwerpen waar speciale tegels zijn gebruikt is nog niet heraangelegd binnen enkele jaren na de eerste heraanleg (Groenplaats, Astridplein, Theaterplein…).
Het budget voor deze tegel zou beter aangewend kunnen worden.
Bijvoorbeeld voor het fietspad langs het Laar?
De districtbudgetten voor wegenwerken zullen de komende jaren niet toenemen.
Integendeel.
Gebruik gemeenschapsgeld voor werken die ons echt ten goede komen en niet voor prestigeprojecten.Daarvan zijn er in Antwerpen al meer dan genoeg.
Ook de vraag naar een goede verkeersafwikkeling te voorzien bij de werken voor het verkeer tussen de Dorpstraat, Alfons Jeurissenstraat, Jozef De Weerdtstraat en het Kristus Koningplein zelf.
Mijn bekommernis was vooral een veilige en duidelijke signalisatie te voorzien vooraleer de werken zouden aanvangen.
Blijkbaar doet men liever wat knoei en plakwerk…
Ik dacht dat veilige schoolomgevingen een prioriteit zijn!
De verkeerssignalisatie en de aanduidingen van de rijrichtingen laten momenteel zeker te wensen over.
zal in de Jozef Ickxstraat werken uitvoeren aan beide zijden in de voetpaden, voor de uitbreiding van het distributienet; deze werken zullen gebeuren in coördinatie met Eandis, en plaatsvinden in de periode van 7 november tot 20 december.
Bij de vernieuwing van de Oorderseweg dringt de aanpak van het kruispunt met de Schutstraat zich op.
Er is gekozen voor de korte pijn: in plaats van een maand lang halve kruispunten af te sluiten, zal nu op veertien dagen tijd het volledige kruispunt en de riolering vernieuwd worden. Dit geeft de minste overlast voor bewoners en bezoekers van zwembad De Schinde.
Dit betekent wel dat de parking van De Schinde twee weken lang niet bereikbaar zal zijn. Bezoekers kunnen parkeren aan het Groot Hagelkruis, en dan door het park naar het zwembad wandelen. Ze kunnen ook parkeren in de Oorderseweg.
De werken zullen beperkt zijn tot de periode van 2 november t.e.m. 18 november.
EKEREN - Nu maandag 17 oktober wordt gestart met de herstellingswerken van de slotbrug in het Veltwijckpark. De werken zullen vermoedelijk acht weken duren.
Na de voorbije strenge winter hing de leuning van de slotbrug voor kasteel Veltwijck vervaarlijk naar buiten. Na onderzoek van de brug besloten de experten om autoverkeer over de brug te verbieden.
Tijdens de werken zullen bezoekers en werknemers van het districtshuis gebruik kunnen maken van een noodbrug, die enkel toegankelijk is voor voetgangers. Het districthuis blijft ook bereikbaar voor personen met een handicap.
Werken aan âVierde Wandâ Kristus-Koningplein starten 2de helft oktober
In de Antwerpenaar van 15 oktober lezen we dat de werken aan de vierde wand kortelings zouden aanvatten.
Het Kristus-Koningplein wordt binnen afzienbare tijd grondig heraangelegd. Eerst zal een zogenaamde ‘vierde wand’ gebouwd worden, een nieuwbouw met ondergrondse garages waar ook de lokale politie een nieuw onderdak zal vinden. De werkwerf zal bij de aanvang van de werken zowat de helft van het plein in beslag nemen.
Tijdens die werken moet ook de doorsteek van Jozef De Weerdstraat naar Alfons Jeurissenstraat een nieuwe bedding krijgen, wat impliceert dat alle nutsleidingen verplaatst moeten worden.
“Voor de ruwbouw wordt één jaar voorzien (met een tijdelijke ‘ground zero’- bouwput voor de garages), het geheel wordt afgewerkt in 20 maanden” zegt districtsschepen Koen Palinckx die er ook op wijst dat de startdatum door de aannemer al een paar keer werd gewijzigd. “Wat betreft de heraanleg van het plein zelf wordt uiteraard gewacht tot de ‘vierde wand’ onder dak staat en een redelijke startperiode zou het voorjaar 2013 zijn want het heeft absoluut geen zin om vlak voor de winterperiode 2012-13 al te starten, gezien de ingrijpende hinder die een grootschalige heraanleg met zich zal meebrengen”.
EKEREN - Het stadsbestuur start in de zomer van 2012 met een grondige renovatie en verbouwing van kasteel Hof de Bist. Het kasteel wordt daarna de nieuwe thuishaven van het Ekers cultuurcentrum, van het documentatiecentrum Noorderpolder en ook de vzw Kunstcentrum Hof de Bist blijft gehuisvest in het gebouw.
Districtsschepen van Cultuur Koen Palinckx (CD&V) is ermee opgezet dat de stad het kasteel renoveert. ‘Het kasteel zal dan niet alleen plaats bieden aan de administratieve diensten van het cultuurcentrum, er zal ook ruimte zijn voor activiteiten zoals lezingen, cursussen, een klein concert,...', aldus de schepen.
Ook de vochtige kelder in het gebouw wordt aangepakt, zodat die nu ook functioneel kan worden, net als de zolderverdieping, die tot nu toe ontoegankelijk was. ‘Grootste verandering in het gebouw is misschien wel de installatie van een lift, die van de kelder tot de zolder zal gaan. In de kelder wordt het documentatiecentrum ingericht. Op de zolderverdieping komt een grote polyvalente zaal met plaats voor zeventig mensen', vertelt Palinckx nog. Op de tweede verdieping komt een (theater)zaal waarin negentig mensen terechtkunnen en die in compartimenten kan worden verdeeld. Voorts zal de tweede verdieping ook nog een backstageruimte, een administratieve ruimte en een berging tellen. Beneden komt een onthaalruimte, een sanitair blok en administratieve ruimten. De conciërgewoning die nu in het kasteel is ondergebracht, verdwijnt en wordt mee geïntegreerd.
1,1 miljoen euro
Het gerenoveerde Hof de Bist zal in het voorjaar van 2013 in gebruik worden genomen. Aan de werken hangt een prijskaartje van 1,1miljoen euro. Het Hof de Bist dateert uit 1873 en werd destijds gebouwd door de Ekerse burgemeester Jonker Emiel Guyot-Villers.
Burgemeesters eisen inspraak over nucleair transport om risico's te kunnen inschatten
dinsdag 11 oktober 2011, 03u00
Bron : Nieuwsblad
Auteur: (vvb, blg, env)
KAPELLEN - Enkele burgemeesters uit onze regio vragen om op tijd op de hoogte gebracht te worden van transporten met hoogradioactief afval door hun gemeente. ‘Alleen op die manier kan een inschatting gemaakt worden van het risico en kan een doortocht van het gevaarlijk spul geweigerd worden', luidt het.
Samen met negentien andere burgemeesters vragen Willy Minnebo (Groen!) van Zwijndrecht, Patrick Janssens (SP.A) van Antwerpen en Dirk Van Mechelen (Open VLD) van Kapellen om beter geïnformeerd te worden over nucleair transport van het Nederlandse Borssele naar het Franse La Hague door hun gemeente.
De brief vertrok via de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) naar het Federaal Agenschap voor Nuclaire Controle (FANC) en Minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom.
‘Het is vreemd dat een uitzonderingsbepaling voor het openbaar maken van documenten (op basis van staatsveiligheid) ook ingeroepen wordt tegen burgemeesters die precies moeten instaan voor de handhaving van de veiligheid op het grondgebied van hun gemeente', klinkt het. ‘Tussen de Nederlandse kerncentrale in Borssele en de opwerkingsfabriek van La Hague zijn dit en volgend jaar tien transporten met gebruikte, hoogradioactieve brandstofelementen gepland. Minstens twee transporten hebben al plaatsgevonden, wellicht komt het volgende halverwege oktober.'
Daarom vragen de burgemeesters om een duidelijke regeling over de inzage van de transitvergunningen en dat er een overleg met de burgemeesters van de betrokken gemeenten wordt georganiseerd. Bovendien hekelen de burgemeesters dat Nederland geen transport door dichtbevolkt gebied stuurt, maar wel over gelijkaardig Vlaams gebied wil.
Dirk Van Mechelen was erbij toen in Mariaburg, ter hoogte van het station, drie wagons met chemicaliën omgevallen zijn. 'Lijn 12 is een zeer drukke verbinding, langs druk bebouwde gebieden. Na het transport van juni heb ik de minister en het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle aangeschreven om te vragen of het verantwoord is om dit nucleair afval te transporteren, gelet op het feit dat dit in de meeste landen niet meer gebeurt en of de minst risicovolle modi daar niet voor kunnen gebruikt worden. Nu gaat het transport dwars door België. Net voor zo'n transport zal plaatsvinden, krijgen we als burgemeester een brief met de vraag om onze hulpdiensten paraat te houden. Als burgemeester draag je de eindverantwoordelijkheid voor je grondgebied. In dat opzicht is het meer dan nodig dat hierover een tegensprekelijk debat wordt gevoerd.'
De Keyserlei kruispunt met Quellinstraat-Van Ertbornstraat (thv Cocomat)
De prachtige en gezonde lindebomen van De Keyserlei bij de Spoorwegkathedraal vormen een visitekaartje van Antwerpen. Het stadsbestuur wil ze kappen. Een nieuwe protestactie. Na de heraanleg van de stadsboulevard wil de stad de bomen vervangen door andere. Jonge sprietjes. Het wordt 20 - 30 jaar wachten tot ze hetzelfde uitzicht hebben. Veel burgers willen ze behouden. Ook een meerderheid van de Antwerpse districtsraad. Maar Janssens en Co leggen dat advies naast zich neer. (Wat ze ook doen met de uitslag van het referendum over het BAM-tracé.) De huidige bomen kunnen nog tientallen jaren mee. Zij zorgen voor meer schaduw. Prima nu de zomers door de klimaatverandering warmer worden. Voor de geestelijke gezondheid van mensen zijn ze veel beter. Ze bieden aan veel meer vogels en insecten onderdak. Officieel willen de overheden de biodiversiteit koesteren. Maar in praktijk? Niet dus. Allicht is het gemakkelijk een straat opnieuw aan te leggen als alle bomen gerooid zijn. Het vergt meer denk- en handenarbeid om de heraanleg te plannen vanuit gezonde bestaande bomen. Maar dat is dan meteen ook goed voor de werkgelegenheid, ook van minder geschoolde mensen. Ademloos, GroeNoord en Groen! roepen je op voor een protestactie. Verspreid de oproep naar je (Facebook)vrienden. Je kan je ook verzetten tegen de kapplannen van het stadsbestuur door deze Facebookpagina leuk te vinden (en vraag je vrienden dat ook te doen). De bomen hebben al ruim 1800 fans! In naam van de wandelaars, de terrasjeszitters, de vogels en de vlinders dank. http://www.facebook.com/RedKeyserleibomen 15 oktober voeren burgers werldwijd actie tegen overheden die niet willen luisteren: http://goo.gl/4eJfG
Stoparmoede.nu en partners uit het jeugdwerk, de integratiesector en het onderwijs, voeren actie tegen kinderarmoede en voor toegankelijk onderwijs met toekomstperspectief voor alle jongeren. We voeren actie tegen het hoge aantal jongeren dat de school verlaat zonder diploma. Het aantal zittenblijvers in Antwerpen is dubbel zo hoog als in Vlaanderen, zowel voor basis als voor secundair onderwijs. Verschillende studies hebben aangetoond dat de kans om zonder diploma het onderwijs te verlaten 2 tot 50 % hoger is voor leerlingen die ooit zijn blijven zitten. Voor kinderen die 2 of meer jaren hebben overgedaan is die kans zelfs 90 % hoger. In Antwerpen voeren we actie voor gelijke onderwijskansen voor alle jongeren.
Verklein de kloof tussen school en leerlingen. Ken als leerkracht de situatie waarin jongeren die in armoede leven moeten opgroeien.
Promoot acties die zittenblijven tegen gaan.
Ontwikkel een gemeenschappelijke strategie voor anderstaligen.
Ga voor een sociale mix op alle scholen.
• Ga voor een maximumfactuur in het secundair onderwijs, te beginnen in de eerste graad.
Optredens van Betonne jungle, GH-blok, Nabil, Chino en liveband Getuigenissen en eisen Soep
BRUSSEL - Vlaamse burgemeesters willen geen Nederlands kernafval meer zien passeren.
Van onze redacteur
Vanavond rijdt een trein met hoogradioactief nucleair afval door Vlaanderen, maar eigenlijk mag u dat niet weten. Wat er precies inzit, mag zelfs uw burgemeester niet weten.
Het gaat om een grote hoeveelheid gebruikt uranium, van de Nederlandse kerncentrale in Borssele op weg naar de Franse opwerkingsfabriek van La Hague. In de Nederlandse transportvergunning kan elke internetgebruiker bovendien lezen dat de trein niet door dichtbevolkt gebied mag. De Belgische vergunning krijgt vrijwel niemand te zien, maar ze laat in ieder geval toe dat de uraniumtrein, net als een eerder transport in mei, dwars door Antwerpen, Gent en Kortrijk rijdt. Zowat alle burgemeesters van de gemeenten waar de trein kan passeren ondertekenden een kwade brief daarover die intussen tot bij de minister van Binnenlandse Zaken, Annemie Turtelboom (Open VLD), is geraakt.
Ingrid Pira (Groen!), burgemeester van Mortsel, ziet drie problemen: ‘Die transporten zijn gevaarlijk, we vragen ons af of ze wel nuttig zijn –Nederlands afval dat naar Frankrijk gaat, wat hebben onze burgers daaraan?– en we vinden het een schande dat een burgemeester, die de veiligheid in zijn stad moet garanderen, niet eens de vergunning mag zien.'
Hoe gevaarlijk is die kernafvaltrein? Niet, zolang er niets gebeurt. En zelfs dan. In de Nederlandse vergunning staat in detail hoe lang de trein in brand mag staan, hoe hard hij mag botsen of ontsporen voor er noemenswaardige straling vrijkomt. Maar stél dat hij een uurtje langer staat te smeulen, harder botst, of door een Anders Breivik vanop het perron van Berchem met een raketwerper onder vuur genomen wordt, dan zijn de gevolgen niet te overzien.
Jean-Pierre De Greef, veiligheidsexpert op het kabinet van de Gentse burgemeester Daniël Termont (SP.A), verwijst naar een mini-incident vorige week bij Belgoprocess in Dessel, waar enkele grammen gemorst plutonium leidden tot de evacuatie van enkele lokalen en de grondige ontsmetting van de drie personen die in de buurt stonden: geen burgemeester die weet wat hij in zo'n geval moet doen.
EKEREN - De eigenaar van elf bijenkorven in De Oude Landen stelde donderdagvoormiddag vast dat vier van zijn korven in brand waren gestoken. Zeven andere bijenkorven werden vernield.
De imker werd voor de tweede keer op korte tijd geconfronteerd met vandalen. Op dinsdag 27 september werden er al eens vernielingen aangebracht aan zijn bijenkorven.
De beschadigde korven werden ondertussen vervangen door nieuwe exemplaren. Lang heeft de imker van zijn nieuwe korven niet kunnen genieten.