College van burgemeester en schepenen beraadslaging/proces verbaal
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.
Zitting van vrijdag 23 september 2011
Iedereen aanwezig, behalve de heer Philip Heylen, schepen.
collegebesluit: 6096 van vrijdag 23 september 2011
Het college besliste in zitting van 17 januari 2001 (jaarnummer 121) om de besluiten waarbij stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsvergunningen worden verleend, stedenbouwkundige attesten worden afgeleverd, die het optreden in beroepsprocedures en in procedures van bouwmisdrijven en het formuleren van herstelvorderingen behelzen, als B-punt in de dagorde te behandelen.
Feiten en context
Aanvraag tot het bekomen van een stedenbouwkundig attest.
Het college besliste in zitting van 17 januari 2001 (jaarnummer 121) om de besluiten waarbij stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsvergunningen worden verleend, stedenbouwkundige attesten worden afgeleverd, die het optreden in beroepsprocedures en in procedures van bouwmisdrijven en het formuleren van herstelvorderingen behelzen, als B-punt in de dagorde te behandelen.
Feiten en context
Aanvraag tot het bekomen van een stedenbouwkundig attest.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing. Het ministerieel besluit van 19 juni 2008 waarbij werd vastgesteld dat de stad Antwerpen voldoet aan de vijf voorwaarden van artikel 7.2.1.§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. Dit besluit werd op 8 juli 2008 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het gewestplan.
Watertoets
Overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad 14 november 2003) dient het ontwerp onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Deel 2: Argumentatie
Toetsing aan de wettelijke en reglementaire voorschriften
Beoordeling
Deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest houdt in eerste instantie de afbraak in - in twee fasen - van het bestaande rust- en verzorgingstehuis op de betreffende site tussen de Dorpstraat, de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat in het centrum van het district Ekeren. Daaropvolgend zal eveneens in twee fasen het nieuwe woonzorgcentrum Sint-Vincentius worden opgetrokken waarbinnen plaats zal zijn voor een rusthuis, een centrum voor dagopvang, een twintigtal serviceflats en commerciële ruimtes op het gelijkvloers aan de zijde van de Dorpstraat.
Het voorstel wordt in de huidige procedure enkel beoordeeld op zijn inpassing in de omgeving qua bestemming en volume en dit aan de hand van de heden voorliggende informatie. Het project kan ruwweg opgedeeld worden in twee delen: het deel aan de zijde van de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat en in het binnengebied enerzijds en het deel aan de Dorpsstraat anderzijds. Het eerste deel betreft het gedeelte van het centrum met voornamelijk het rust- en verzorgingstehuis en de dagopvang, inclusief de hiervoor noodzakelijke logistieke lokalen. Het betreft een bebouwing langsheen de Frans Lenaertsstraat en een gedeelte van de Molenaarstraat van drie bouwlagen onder plat dak. De totale bouwhoogte bedraagt 11 meter. De bouwdiepte die wordt gehanteerd varieert tussen 12 en 15,18 meter, met als uitzondering een bouwdiepte van 21,20 meter in de knik van de twee straten.
Het gebouw buigt af naar het binnengebied, evenwijdig met de zuidelijke perceelsgrens, tot aan de bebouwing aan de Dorpstraat. Ook hier betreft het bebouwing van drie bouwlagen met een hoogte van 11 meter en een bouwdiepte van overwegend 15,18 meter (18,18 meter op het gelijkvloers). De inplanting van deze dwarsbeuk wordt voorzien op 10 meter van de vermelde perceelsgrens. Het tweede deel van het project, langsheen de Dorpstraat, bevat voornamelijk de serviceflats en de commerciële ruimtes. Ook hier bedraagt de hoogte 11 meter, eveneens voor een opbouw met drie
bouwlagen onder plat dak. De alhier gehanteerde bouwdiepte bedraagt 17 meter over alle bouwlagen.
Door de inplanting op dergelijke wijze wordt het centrum georganiseerd omheen een centrale groene tuin waarin het aanwezige groen grotendeels gevrijwaard blijft, hetgeen uitermate gunstig kan beoordeeld worden in deze vooralsnog groene omgeving in de grootstedelijke rand. De bebouwingshoogte die voor het gehele project wordt voorgesteld is in zijn omgevingscontext aanvaardbaar en in overeenstemming met de geldende voorschriften. Ook de inplanting van het dwarsblok in het binnengebied voldoet door de oriëntatie aan de principes van goede ruimtelijke ordening. De vermelde bouwhoogte dient echter aanvullend afgetoetst te worden door middel van een openbaar onderzoek binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning, aangezien deze een afwijking is ten opzichte van de voorschriften opgenomen in het geldende bijzonder plan van aanleg. Principieel is er echter binnen de huidige procedure geen bezwaar.
Er dient wel voorbehoud gemaakt te worden bij de bouwdiepte van 21,20 meter, specifiek in de knik van de twee achterliggende straten, waarvan de impact niet kan beoordeeld worden op de leefbaarheid en de kwaliteit van de op die plek aanwezige leefruimtes. Dit kan enkel beoordeeld worden binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning.
Gelet op het voorgaande kan een gunstig advies worden verleend inzake deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest.
Conclusie
Besluit
Artikel 1
Het college beslist een positief stedenbouwkundig attest af te leveren aan Chris D’Espallier - Sint-Vincentius RVT, Dorpstraat 32 te Ekeren - Antwerpen voor nieuwbouw van een woonzorgcentrum, 20 serviceflats & commerciële ruimtes te Ekeren-Antwerpen, Dorpstraat 32.
Toetsing aan de wettelijke en reglementaire voorschriften
Beoordeling
Deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest houdt in eerste instantie de afbraak in - in twee fasen - van het bestaande rust- en verzorgingstehuis op de betreffende site tussen de Dorpstraat, de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat in het centrum van het district Ekeren. Daaropvolgend zal eveneens in twee fasen het nieuwe woonzorgcentrum Sint-Vincentius worden opgetrokken waarbinnen plaats zal zijn voor een rusthuis, een centrum voor dagopvang, een twintigtal serviceflats en commerciële ruimtes op het gelijkvloers aan de zijde van de Dorpstraat.
Het voorstel wordt in de huidige procedure enkel beoordeeld op zijn inpassing in de omgeving qua bestemming en volume en dit aan de hand van de heden voorliggende informatie. Het project kan ruwweg opgedeeld worden in twee delen: het deel aan de zijde van de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat en in het binnengebied enerzijds en het deel aan de Dorpsstraat anderzijds. Het eerste deel betreft het gedeelte van het centrum met voornamelijk het rust- en verzorgingstehuis en de dagopvang, inclusief de hiervoor noodzakelijke logistieke lokalen. Het betreft een bebouwing langsheen de Frans Lenaertsstraat en een gedeelte van de Molenaarstraat van drie bouwlagen onder plat dak. De totale bouwhoogte bedraagt 11 meter. De bouwdiepte die wordt gehanteerd varieert tussen 12 en 15,18 meter, met als uitzondering een bouwdiepte van 21,20 meter in de knik van de twee straten.
Het gebouw buigt af naar het binnengebied, evenwijdig met de zuidelijke perceelsgrens, tot aan de bebouwing aan de Dorpstraat. Ook hier betreft het bebouwing van drie bouwlagen met een hoogte van 11 meter en een bouwdiepte van overwegend 15,18 meter (18,18 meter op het gelijkvloers). De inplanting van deze dwarsbeuk wordt voorzien op 10 meter van de vermelde perceelsgrens. Het tweede deel van het project, langsheen de Dorpstraat, bevat voornamelijk de serviceflats en de commerciële ruimtes. Ook hier bedraagt de hoogte 11 meter, eveneens voor een opbouw met drie
bouwlagen onder plat dak. De alhier gehanteerde bouwdiepte bedraagt 17 meter over alle bouwlagen.
Door de inplanting op dergelijke wijze wordt het centrum georganiseerd omheen een centrale groene tuin waarin het aanwezige groen grotendeels gevrijwaard blijft, hetgeen uitermate gunstig kan beoordeeld worden in deze vooralsnog groene omgeving in de grootstedelijke rand. De bebouwingshoogte die voor het gehele project wordt voorgesteld is in zijn omgevingscontext aanvaardbaar en in overeenstemming met de geldende voorschriften. Ook de inplanting van het dwarsblok in het binnengebied voldoet door de oriëntatie aan de principes van goede ruimtelijke ordening. De vermelde bouwhoogte dient echter aanvullend afgetoetst te worden door middel van een openbaar onderzoek binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning, aangezien deze een afwijking is ten opzichte van de voorschriften opgenomen in het geldende bijzonder plan van aanleg. Principieel is er echter binnen de huidige procedure geen bezwaar.
Er dient wel voorbehoud gemaakt te worden bij de bouwdiepte van 21,20 meter, specifiek in de knik van de twee achterliggende straten, waarvan de impact niet kan beoordeeld worden op de leefbaarheid en de kwaliteit van de op die plek aanwezige leefruimtes. Dit kan enkel beoordeeld worden binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning.
Gelet op het voorgaande kan een gunstig advies worden verleend inzake deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest.
Conclusie
Besluit
Artikel 1
Het college beslist een positief stedenbouwkundig attest af te leveren aan Chris D’Espallier - Sint-Vincentius RVT, Dorpstraat 32 te Ekeren - Antwerpen voor nieuwbouw van een woonzorgcentrum, 20 serviceflats & commerciële ruimtes te Ekeren-Antwerpen, Dorpstraat 32.
Toetsing aan de wettelijke en reglementaire voorschriften
Beoordeling
Deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest houdt in eerste instantie de afbraak in - in twee fasen - van het bestaande rust- en verzorgingstehuis op de betreffende site tussen de Dorpstraat, de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat in het centrum van het district Ekeren. Daaropvolgend zal eveneens in twee fasen het nieuwe woonzorgcentrum Sint-Vincentius worden opgetrokken waarbinnen plaats zal zijn voor een rusthuis, een centrum voor dagopvang, een twintigtal serviceflats en commerciële ruimtes op het gelijkvloers aan de zijde van de Dorpstraat.
Het voorstel wordt in de huidige procedure enkel beoordeeld op zijn inpassing in de omgeving qua bestemming en volume en dit aan de hand van de heden voorliggende informatie. Het project kan ruwweg opgedeeld worden in twee delen: het deel aan de zijde van de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat en in het binnengebied enerzijds en het deel aan de Dorpsstraat anderzijds. Het eerste deel betreft het gedeelte van het centrum met voornamelijk het rust- en verzorgingstehuis en de dagopvang, inclusief de hiervoor noodzakelijke logistieke lokalen. Het betreft een bebouwing langsheen de Frans Lenaertsstraat en een gedeelte van de Molenaarstraat van drie bouwlagen onder plat dak. De totale bouwhoogte bedraagt 11 meter. De bouwdiepte die wordt gehanteerd varieert tussen 12 en 15,18 meter, met als uitzondering een bouwdiepte van 21,20 meter in de knik van de twee straten.
Het gebouw buigt af naar het binnengebied, evenwijdig met de zuidelijke perceelsgrens, tot aan de bebouwing aan de Dorpstraat. Ook hier betreft het bebouwing van drie bouwlagen met een hoogte van 11 meter en een bouwdiepte van overwegend 15,18 meter (18,18 meter op het gelijkvloers). De inplanting van deze dwarsbeuk wordt voorzien op 10 meter van de vermelde perceelsgrens. Het tweede deel van het project, langsheen de Dorpstraat, bevat voornamelijk de serviceflats en de commerciële ruimtes. Ook hier bedraagt de hoogte 11 meter, eveneens voor een opbouw met drie
bouwlagen onder plat dak. De alhier gehanteerde bouwdiepte bedraagt 17 meter over alle bouwlagen.
Door de inplanting op dergelijke wijze wordt het centrum georganiseerd omheen een centrale groene tuin waarin het aanwezige groen grotendeels gevrijwaard blijft, hetgeen uitermate gunstig kan beoordeeld worden in deze vooralsnog groene omgeving in de grootstedelijke rand. De bebouwingshoogte die voor het gehele project wordt voorgesteld is in zijn omgevingscontext aanvaardbaar en in overeenstemming met de geldende voorschriften. Ook de inplanting van het dwarsblok in het binnengebied voldoet door de oriëntatie aan de principes van goede ruimtelijke ordening. De vermelde bouwhoogte dient echter aanvullend afgetoetst te worden door middel van een openbaar onderzoek binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning, aangezien deze een afwijking is ten opzichte van de voorschriften opgenomen in het geldende bijzonder plan van aanleg. Principieel is er echter binnen de huidige procedure geen bezwaar.
Er dient wel voorbehoud gemaakt te worden bij de bouwdiepte van 21,20 meter, specifiek in de knik van de twee achterliggende straten, waarvan de impact niet kan beoordeeld worden op de leefbaarheid en de kwaliteit van de op die plek aanwezige leefruimtes. Dit kan enkel beoordeeld worden binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning.
Gelet op het voorgaande kan een gunstig advies worden verleend inzake deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest.
Conclusie
Besluit
Artikel 1
Het college beslist een positief stedenbouwkundig attest af te leveren aan Chris D’Espallier - Sint-Vincentius RVT, Dorpstraat 32 te Ekeren - Antwerpen voor nieuwbouw van een woonzorgcentrum, 20 serviceflats & commerciële ruimtes te Ekeren-Antwerpen, Dorpstraat 32.
Toetsing aan de wettelijke en reglementaire voorschriften
Beoordeling
Deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest houdt in eerste instantie de afbraak in - in twee fasen - van het bestaande rust- en verzorgingstehuis op de betreffende site tussen de Dorpstraat, de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat in het centrum van het district Ekeren. Daaropvolgend zal eveneens in twee fasen het nieuwe woonzorgcentrum Sint-Vincentius worden opgetrokken waarbinnen plaats zal zijn voor een rusthuis, een centrum voor dagopvang, een twintigtal serviceflats en commerciële ruimtes op het gelijkvloers aan de zijde van de Dorpstraat.
Het voorstel wordt in de huidige procedure enkel beoordeeld op zijn inpassing in de omgeving qua bestemming en volume en dit aan de hand van de heden voorliggende informatie. Het project kan ruwweg opgedeeld worden in twee delen: het deel aan de zijde van de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat en in het binnengebied enerzijds en het deel aan de Dorpsstraat anderzijds. Het eerste deel betreft het gedeelte van het centrum met voornamelijk het rust- en verzorgingstehuis en de dagopvang, inclusief de hiervoor noodzakelijke logistieke lokalen. Het betreft een bebouwing langsheen de Frans Lenaertsstraat en een gedeelte van de Molenaarstraat van drie bouwlagen onder plat dak. De totale bouwhoogte bedraagt 11 meter. De bouwdiepte die wordt gehanteerd varieert tussen 12 en 15,18 meter, met als uitzondering een bouwdiepte van 21,20 meter in de knik van de twee straten.
Het gebouw buigt af naar het binnengebied, evenwijdig met de zuidelijke perceelsgrens, tot aan de bebouwing aan de Dorpstraat. Ook hier betreft het bebouwing van drie bouwlagen met een hoogte van 11 meter en een bouwdiepte van overwegend 15,18 meter (18,18 meter op het gelijkvloers). De inplanting van deze dwarsbeuk wordt voorzien op 10 meter van de vermelde perceelsgrens. Het tweede deel van het project, langsheen de Dorpstraat, bevat voornamelijk de serviceflats en de commerciële ruimtes. Ook hier bedraagt de hoogte 11 meter, eveneens voor een opbouw met drie
bouwlagen onder plat dak. De alhier gehanteerde bouwdiepte bedraagt 17 meter over alle bouwlagen.
Door de inplanting op dergelijke wijze wordt het centrum georganiseerd omheen een centrale groene tuin waarin het aanwezige groen grotendeels gevrijwaard blijft, hetgeen uitermate gunstig kan beoordeeld worden in deze vooralsnog groene omgeving in de grootstedelijke rand. De bebouwingshoogte die voor het gehele project wordt voorgesteld is in zijn omgevingscontext aanvaardbaar en in overeenstemming met de geldende voorschriften. Ook de inplanting van het dwarsblok in het binnengebied voldoet door de oriëntatie aan de principes van goede ruimtelijke ordening. De vermelde bouwhoogte dient echter aanvullend afgetoetst te worden door middel van een openbaar onderzoek binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning, aangezien deze een afwijking is ten opzichte van de voorschriften opgenomen in het geldende bijzonder plan van aanleg. Principieel is er echter binnen de huidige procedure geen bezwaar.
Er dient wel voorbehoud gemaakt te worden bij de bouwdiepte van 21,20 meter, specifiek in de knik van de twee achterliggende straten, waarvan de impact niet kan beoordeeld worden op de leefbaarheid en de kwaliteit van de op die plek aanwezige leefruimtes. Dit kan enkel beoordeeld worden binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning.
Gelet op het voorgaande kan een gunstig advies worden verleend inzake deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest.
Conclusie
Besluit
Artikel 1
Het college beslist een positief stedenbouwkundig attest af te leveren aan Chris D’Espallier - Sint-Vincentius RVT, Dorpstraat 32 te Ekeren - Antwerpen voor nieuwbouw van een woonzorgcentrum, 20 serviceflats & commerciële ruimtes te Ekeren-Antwerpen, Dorpstraat 32.
Deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest houdt in eerste instantie de afbraak in - in twee fasen - van het bestaande rust- en verzorgingstehuis op de betreffende site tussen de Dorpstraat, de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat in het centrum van het district Ekeren. Daaropvolgend zal eveneens in twee fasen het nieuwe woonzorgcentrum Sint-Vincentius worden opgetrokken waarbinnen plaats zal zijn voor een rusthuis, een centrum voor dagopvang, een twintigtal serviceflats en commerciële ruimtes op het gelijkvloers aan de zijde van de Dorpstraat.
Het voorstel wordt in de huidige procedure enkel beoordeeld op zijn inpassing in de omgeving qua bestemming en volume en dit aan de hand van de heden voorliggende informatie. Het project kan ruwweg opgedeeld worden in twee delen: het deel aan de zijde van de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat en in het binnengebied enerzijds en het deel aan de Dorpsstraat anderzijds. Het eerste deel betreft het gedeelte van het centrum met voornamelijk het rust- en verzorgingstehuis en de dagopvang, inclusief de hiervoor noodzakelijke logistieke lokalen. Het betreft een bebouwing langsheen de Frans Lenaertsstraat en een gedeelte van de Molenaarstraat van drie bouwlagen onder plat dak. De totale bouwhoogte bedraagt 11 meter. De bouwdiepte die wordt gehanteerd varieert tussen 12 en 15,18 meter, met als uitzondering een bouwdiepte van 21,20 meter in de knik van de twee straten.
Het gebouw buigt af naar het binnengebied, evenwijdig met de zuidelijke perceelsgrens, tot aan de bebouwing aan de Dorpstraat. Ook hier betreft het bebouwing van drie bouwlagen met een hoogte van 11 meter en een bouwdiepte van overwegend 15,18 meter (18,18 meter op het gelijkvloers). De inplanting van deze dwarsbeuk wordt voorzien op 10 meter van de vermelde perceelsgrens. Het tweede deel van het project, langsheen de Dorpstraat, bevat voornamelijk de serviceflats en de commerciële ruimtes. Ook hier bedraagt de hoogte 11 meter, eveneens voor een opbouw met drie
bouwlagen onder plat dak. De alhier gehanteerde bouwdiepte bedraagt 17 meter over alle bouwlagen.
Door de inplanting op dergelijke wijze wordt het centrum georganiseerd omheen een centrale groene tuin waarin het aanwezige groen grotendeels gevrijwaard blijft, hetgeen uitermate gunstig kan beoordeeld worden in deze vooralsnog groene omgeving in de grootstedelijke rand. De bebouwingshoogte die voor het gehele project wordt voorgesteld is in zijn omgevingscontext aanvaardbaar en in overeenstemming met de geldende voorschriften. Ook de inplanting van het dwarsblok in het binnengebied voldoet door de oriëntatie aan de principes van goede ruimtelijke ordening. De vermelde bouwhoogte dient echter aanvullend afgetoetst te worden door middel van een openbaar onderzoek binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning, aangezien deze een afwijking is ten opzichte van de voorschriften opgenomen in het geldende bijzonder plan van aanleg. Principieel is er echter binnen de huidige procedure geen bezwaar.
Er dient wel voorbehoud gemaakt te worden bij de bouwdiepte van 21,20 meter, specifiek in de knik van de twee achterliggende straten, waarvan de impact niet kan beoordeeld worden op de leefbaarheid en de kwaliteit van de op die plek aanwezige leefruimtes. Dit kan enkel beoordeeld worden binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning.
Gelet op het voorgaande kan een gunstig advies worden verleend inzake deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest.
Conclusie
Besluit
Artikel 1
Het college beslist een positief stedenbouwkundig attest af te leveren aan Chris D’Espallier - Sint-Vincentius RVT, Dorpstraat 32 te Ekeren - Antwerpen voor nieuwbouw van een woonzorgcentrum, 20 serviceflats & commerciële ruimtes te Ekeren-Antwerpen, Dorpstraat 32.
Toetsing aan de wettelijke en reglementaire voorschriften
De inwoners van Ekeren staan bekend onder hun bijnaam ‘Bierpruvers’ ontstaan uit de vele brouwerijen die er vroeger waren. De bijnaam is vereeuwigd in het standbeeldje ‘De Bierpruver’ dat een plaatsje kreeg op de hoek van Geestenspoor en Driehoekstraat naast de parking, op een klein stukje groen. Het beeldje stelt een mannelijke Bierpruver voor die een aker in de hoogte houdt, een koperen ketel waarin vroeger bier werd gebrouwen. Op 9 september 1990 werd ‘De Bierpruver’ er op zijn sokkel gezet. Hoe lang zal hij er nog blijven staan? Dat is de vraag waar Ekeren mee worstelt. Er zijn plannen om ‘De Bierpruver’ te verhuizen naar het Kristus Koningplein, na de heraanleg en dat lokt heel wat reacties uit. In onze reeks pro- en contra laten we beide partijen aan het woord. Bij de voorstanders is dat de Ekerse districtsschepen Koen Palinckx (CD&V) en bij de tegenstanders is dat Ekers districtsraadslid Ilse De Schutter (Groen!).
Lees meer hierover in ons magazine en stem via onze pollvraag.
Politici kunnen hun ogen niet meer sluiten voor fijn stof
BRON GVA Standpunt
Dit weekend meldde de openbare omroep dat de voorbije weken de Europese normen qua toegelaten concentraties van fijn stof in de helft van alle meetstations in Vlaanderen is overschreden. Dat heeft onder meer te maken met het droge weer met weinig wind, waardoor de stofdeeltjes laag bij de grond blijven hangen. Europa dreigt met zware boetes, want in principe mag de norm nooit worden overschreden.
Tien jaar geleden wisten we nauwelijks wat fijn stof was. Inmiddels is ook aan de Universiteit Antwerpen de nodige kennis opgebouwd. Zo vertelde UA-pneumoloog Wilfried De Backer vrijdagavond in het ATV-programma Conclusies over een onderzoek dat is uitgevoerd in de Craeybeckxtunnel en waarin concentraties tot 100 microgram fijn stof per kubieke meter zijn gemeten. Dat is twee keer zo hoog als de maximaal toegelaten Europese norm.
Vooral tunnelmonden zijn haarden van fijn stof. Het is niet eenvoudig om de stofdeeltjes die een uitweg zoeken, af te zuigen.
Maar het gaat niet alleen om de uiteinden van de tunnels: het hele havengebied en bij uitbreiding de complete Antwerpse agglomeratie is een van de minst gezonde oorden van Europa.
Met fijn stof valt niet te spotten, zegt prof. De Backer. De toxische koolstofdeeltjes zijn mee verantwoordelijk voor de longziekte COPD, die nu al de vierde doodsoorzaak is en waaraan in België liefst 700.000 mensen - al dan niet bewust - lijden. Zijn waarschuwing komt op het juiste moment, na een week waarin de overheid de start van de MER-procedure (het onderzoek naar de milieueffecten) rond Oosterweel heeft aangekondigd.
Hoe schadelijk wordt de aanleg van het nieuwe tunnelcomplex en de beruchte paperclip met 19 rijvakken in de buurt van het Sportpaleis? Qua ruimtelijke ordening is de gekozen oplossing zeker een verbetering in vergelijking met de vroegere plannen, maar wat is de impact op het leefmilieu en de gezondheid van de bewoners van de Luchtbal, Antwerpen-Noord, Merksem en Deurne-Noord? Wie binnen een straal van 500 meter van de tunnelmonden woont, loopt een groot risico op fysieke schade door fijn stof.
Enkele jaren geleden leek fijn stof nog vooral een politiek wapen van de actiegroep Ademloos in de strijd tegen de Lange Wapper. Inmiddels hebben tal van geleerden ons wijzer gemaakt. De politici kunnen hun ogen niet langer sluiten voor deze zorgwekkende realiteit.
20/11 In Ekeren brak eeerder op de dag paniek uit toen een duiker vermist werd. Er werd alarm geslagen en de hulpdiensten kwamen ter plaatse voor een zoekactie. Uiteindelijk bleek dat de duiker van zijn route was afgeweken en elders zelf was bovengekomen, zonder hiervoor de correcte procedure te volgen
20/11 In de nacht van zaterdag op zondag om 0.30u knalde een personenwagen tegen een boom in Ekeren. Dat gebeurde in Schriek, in een haakse bocht.
Op dat ogenblik was er sprake van aanvriezende mist en vermoedelijk slipte de wagen in de bocht en knalde tegen een boom. De impact was hevig, want de brandweer moest met een bijl de brokstukken uit de boom kappen.
De bestuurder werd overgebracht naar het ziekenhuis.
EKEREN - Het Antwerpse schepencollege heeft de vergunningsaanvraag van spoorweguitbater Infrabel voor de bouw van twee spoorwegviaducten in Oude Landen negatief geadviseerd.
De stad pleit voor de aanleg van tunnelkokers om de sporen ‘conflictvrij' te laten kruisen. Daarmee volgt het stadsbestuur het negatief advies dat eerder door de Ekerse districtsraad werd geformuleerd.
De stad begrijpt dat een tweede goederenspoor tussen de haven van Antwerpen en het hinterland nodig is, maar dringt aan op een ondergrondse kruising om de geluidsoverlast voor de omwonenden te beperken. Het schepencollege stelt dat indien een ondergrondse kruising technisch niet mogelijk blijkt, er langs het hele traject bijkomende geluidswanden moeten worden geplaatst.
‘We zijn heel tevreden dat het stadsbestuur ons negatief advies gevolgd heeft en inziet dat de woonwijk heel veel last zou kunnen ondervinden van de tweede spoorwegvertakking', stelt Ekers districtsvoorzitter Ronny Kruyniers (SP.A).
‘Het advies van de stad moet wel nog worden voorgelegd aan de gemachtigd ambtenaar, die uiteindelijk moet beslissen', stelt Katlein Torfs van Infrabel. ‘Voorlopig blijven we vasthouden aan ons huidig project. De dialoog met de stad en met Ekeren was steeds constructief. We hebben er vertrouwen in dat dit zo blijft en dat zowel het stadspark als de spoorweg er komen.'
Katlein Torfs voegt er nog aan toe dat de werken niet, zoals vooropgesteld, begin 2012 zullen beginne, maar pas midden volgend jaar zullen worden aangevat.
Interessante lectuur (in PDF): beleidsbrieven 2011-2012
Hier vindt U de link naar :
Beleidsbrief Ruimtelijke Ordening. Beleidsprioriteiten 2011-2012, ingediend door de heer Philippe Muyters, Vlaams minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport 1338 (2011-2012) - Nr 1 beleidsbrief Tekst Dossier
Beleidsbrief Mobiliteit en Openbare Werken. Beleidsprioriteiten 2011-2012, ingediend door mevrouw Hilde Crevits, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken 1310 (2011-2012) - Nr 1 beleidsbrief Tekst (1,16 MB) Dossier
Beleidsbrief Mobiliteit en Openbare Werken. Beleidsprioriteiten 2011-2012, ingediend door mevrouw Hilde Crevits, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken 1310 (2011-2012) - Nr 1 beleidsbrief
De bouwwerken voor het nieuwe politiebureel, aan het Kristus Koningplein, in het centrum van Ekeren liggen tijdelijk stil. Tijdens graafwerken voor de fundering zijn belangrijke archeologische vondsten ontdekt. De volgende zes tot acht weken zullen archeologen eerst hun onderzoek voeren en pas daarna kan de aannemer verder met de bouwwerken. Er komt geen einde aan de lijdensweg voor het bouwen van een nieuw politiebureel op het Ekerse Kristus Koningplein. Na een tergend trage administratieve procedure kon begin deze maand eindelijk de eerste spade de grond in maar ook het graafwerk heeft niet lang geduurd. Bij het verder uitgraven van de fundering het lemmet van een mes gevonden dat dateert uit de periode 11.000 voor christus. Deze belangrijke vondst was voldoende om archeologen ter plaatse te brengen en de graafwerken werden onmiddellijk stil gelegd.
Waardevol Volgens districtsschepen Koen Palinckx (CD&V) gaat het om opgegraven waardevolle voorwerpen en kunnen er zeker nog meer belangrijke zaken onder de grond zitten. ,,Naast het lemmet zijn er nog enkele potscherven opgegraven. Bovendien zijn in de ondergrond ook al 45 aanwijzigen, of sporen, gevonden die wijzen op archeologisch belangrijke zaken. Alles laat vermoeden dat het gaat om sporen die wijzen op menselijke aanwezigheid die ver teruggaan tot de periode voor het ontstaan van Ekeren. De ontdekkingen zijn zeker een waarschuwing waarmee de aannemer rekening moet houden bij de heraanleg van het Kristus Koningplein. Werken die normaal volgende jaar moeten beginnen en waarbij ook heel wat in de ondergrond zal gegraven worden’’.
Werken liggen stil Zoals de wet toelaat hebben archeologen een aanvraag ingediend om de al afgegraven site verder te onderzoeken. ,,Dat heeft voor gevolg dat de bouwwerken tussen zes en acht weken noodgedwongen zullen stil liggen. De periode is afhankelijk van weersomstandigheden en eventuele vondsten die nog zullen gedaan worden’’ zegt Koen Palinckx. ,,Het stil leggen van de werken is zeker een streep door de rekening van de aannemer maar geeft ons tegelijkertijd kans meer te leren over de geschiedenis van Ekeren. Misschien kunnen de later de opgegraven voorwerpen wel een permanente plaats geven in ons district
De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) wenst een plan-MER op te maken voor de Oosterweelverbinding.
Om de Oosterweelverbinding te realiseren, is de opmaak van een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) nodig. Ter voorbereiding van dat ruimtelijk uitvoeringsplan wordt een plan-milieueffectrapport (plan-MER) opgemaakt waarin de effecten van de geplande ontwikkeling op het leefmilieu onderzocht worden. Om dat plan-MER zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren, worden de diverse opties in een kennisgevingsdossier voorgesteld.
Kennisgeving inkijken:
De periode van de terinzagelegging loopt van 16 november 2011 tot en met 16 december 2011.
Het dossier ligt ter inzage:
in alle districtshuizen van de stad Antwerpen, van 9 tot 15 uur;
bij stadsontwikkeling, dienst ruimtelijk beleid, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen van 9 tot 12 uur;
Als u bezwaren of opmerkingen heeft over het kennisgevingsdossier voor dit plan moet u deze, uiterlijk de laatste dag van de terinzagelegging, bezorgen aan:
een van de districtshuizen van de stad Antwerpen;
aan de dienst ruimtelijk beleid, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen;
dienst milieueffectrapportage, Departement Leefmilieu, Natuur en Energie, Dienst Milieueffectrapportagebeheer, plan-MER Oosterweelverbinding, Koning Albert II-laan 20, bus 8 (kamer 3G06), 1000 Brussel of e-mailen naar mer@vlaanderen.be.
Op de Antwerpse De Keyserlei hebben de stadsdiensten donderdag in sneltempo alle 96 lindebomen afgezaagd. De politie slaagde er 's morgens in om de resterende actievoerders uit de bomen te krijgen. Rond 11 uur doken er plots enkele nieuwe actievoerders op, maar ook zij konden de kap niet verhinderen.
Sinds 05.00 uur deze ochtend was de politie in de weer om de activisten te verwijderen van De Keyserlei. Het duurde tot 09.00 uur eer de resterende ecologisten uit de bomen werden gehaald. Dat gebeurde door een speciaal team van de federale politie. In totaal werden er 30 arrestaties verricht.
Kort voor 07.30 uur werd de kettingzaag voor het eerst boven gehaald en gingen de eerste bomen tegen de vlakte. In ijltempo werden de verschillende bomen neergehaald. Rond 11.00 uur waren nagenoeg alle bomen tussen de Quellinstraat en het Century Center aan weerszijden van de straat gekapt.
Rond datzelfde tijdstip doken er echter plots vijf nieuwe actievoerders op, die zich aan de overblijvende bomen probeerden vast te ketenen. De lokale politie was echter nog massaal aanwezig en kon hen snel oppakken. Ook zij werden bestuurlijk aangehouden, allicht tot het kappen achter de rug is.
Kort na het middaguur waren alle 96 lindebomen gekapt. Het weghalen van de boomstronken en de afwerking gebeurt in de loop van de komende dagen.
Onder meer Freya Piryns van Groen! moest de kap met lede ogen aanzien.
Kortgeding
De rechter in kortgeding oordeelde dinsdag dat de stadsdiensten de bomen mogen kappen. Die rechtzaak was door Groen! Antwerpen aangespannen omdat de partij meende dat niet was aangetoond dat het kappen echt noodzakelijk was. Bovendien wil de stad de lindebomen vervangen door kleinere en traag groeiende essen.
Volgens de rechter wees een bomenrapport er echter op dat de bomen in slechte conditie zijn en 22 van hen zelfs sowieso moesten worden gekapt. Het herplanten zou bovendien meer kosten dan nieuwe bomen te zetten. Groen! en de actiegroepen reageerden ontgoocheld op de uitspraak. Tientallen actievoerders bleven de voorbije dagen op de De Keyserlei kamperen om de bomen zo lang mogelijk van kap te behoeden.
Volgende week meer duidelijkheid over E313 en havenontsluiting
donderdag 17 november 2011, 03u00
bron : Nieuwsblad
Auteur: (vvb)
ANTWERPEN - Tijdens het overleg tussen Infrabel en enkele steden en gemeenten komt er dinsdag mogelijk meer duidelijkheid over de plannen van de E313 en de tweede spoorwegontsluiting van de haven die Antwerpen dichter bij Duitsland moet brengen. De twee projecten zijn nauw met elkaar verbonden.
Dinsdag vindt in het Centraal Station een overleg plaats tussen Infrabel, het Agentschap Wegen en Verkeer en steden en gemeenten over de plannen met de E313 en de tweede spoorwegontsluiting van de haven.
Bedoeling van de havenontsluiting is het treinverkeer in Berchem, Lier en Borsbeek te verlichten en het traject tussen de haven en Duitsland te versnellen. De tweede havenverbinding tussen Lier en Ekeren, waarvan de werken in Ekeren al gestart zijn, creëert twee voordelen voor de haven. Enerzijds is er een alternatief voor mocht er een probleem ontstaan op een van de twee verbindingen, anderzijds moet het havenvervoer via het spoor niet meer langs het drukke Berchem, wat een enorme tijdswinst oplevert.
Maar ook voor Lier en Borsbeek levert het een voordeel op. Er zijn twee alternatieven, maar vast staat dat de hinder van het treinverkeer voor het autoverkeer fors zal verminderen. Of de treinen gaan ondergronds, of ze worden dieper gelegd, zodat er bruggen over de treinoverwegen kunnen worden gebouwd. Er wordt ook bekeken of de ondertunneling van de Krijgsbaan kan gecombineerd worden met een extra tunnel voor het treinverkeer.
Een deel van het spoortraject komt mogelijk naast de E313 te liggen. Voor de ring richting Ranst is de kans niet onbestaande dat er vijf rijstroken komen om de files daar te verminderen. Maar ook daar wordt rekening gehouden met een ondertunneling voor de trein. Mogelijk komt daar dus dinsdag meer duidelijkheid over.
Meyrem Almaci (Groen!) gaat voluit voor Antwerpen. Vanaf vandaag laat ze het fractieleiderschap van Groen! en Ecolo in de Kamer over aan partijgenoot Stefaan Van Hecke.
De Antwerpse politica wil zich volop De Antwerpse politica wil zich volop kunnen voorbereiden op de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2012. Dan trekt Meyrem Almaci de lijst voor Groen!.
"Het werk als fractieleidster is zeer boeiend. Maar het valt niet te combineren met campagne voeren in Antwerpen. Ik wil niet dat mijn werk in de Kamer te leiden heeft onder mijn rol in de gemeenteraadsverkiezingen."
Almaci werd in augustus van dit jaar aangesteld als fractieleidster in de Kamer. Zowel voor haar partij Groen! als voor de Franstalige zusterpartij Ecolo. Dat is een traditie die ondertussen al bijna dertig jaar standhoudt.
"De beslissing om het fractieleiderschap door te geven heb ik genomen toen duidelijk werd dat ik de groene Antwerpse lijsttrekker zou worden. Het ene gaat niet samen met het andere. Als je de strijd aangaat met mensen zoals Patrick Janssens en Bart De Wever moet je voorbereid zijn. Zeker nu Patrick Janssens gezegd heeft dat hij met de huidige meerderheid wil verdergaan", zegt Meyrem Almaci.
In Antwerpen zal Meyrem Almaci onder meer Filip Dewinter (Vlaams Belang) tegen het lijf lopen in de campagne. Ook Dewinter kondigde enkele weken geleden aan dat hij voluit voor de verkiezingen in Antwerpen gaat.
EKEREN - In de nacht van vrijdag op zaterdag kreeg de politie een melding van een beginnende brand in de Statiestraat. De brandweer ging onmiddellijk ter plaatse en ontdekte dat er brand geweest was aan de verwarmingsketel.
De verwarmingsketel stond in een stookplaats achter de garage in de woning.
De bewoners, een man van 78 jaar en zijn 74-jarige echtgenote, vertelden dat ze een korte hevige plof hadden gehoord toen de verwarmingsketel werd ontstoken. Omdat er rook in de woning kwam hadden ze dan de hulpdiensten gebeld.
De vrouw werd omwille van haar zwakke gezondheid overgebracht naar het ziekenhuis maar mocht na een medische controle terug naar huis.
De heer Robert Voorhamme, schepen; de heer Philip Heylen, schepen; de heer Ludo Van Campenhout, schepen; mevrouw Leen Verbist, schepen; de heer Marc Van Peel, schepen; de heer Luc Bungeneers, schepen; de heer Guy Lauwers, schepen;mevrouw Monica De Coninck, schepen
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Wilgehoevestraat, in het district Ekeren, werd door de gemeenteraad op 3 juni 1996 (jaarnummer 816) goedgekeurd.
De Wilgehoevestraat maakt deel uit van de wijk Schoonbroek waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van niet meer dan 3,5 ton.
Het college keurde op 8 april 2005 (jaarnummer 3381), voor een periode van zes maanden, een proefopstelling goed aan het kruispunt met de Kouter, ter hoogte van huisnummer 31.
Deze proefopstelling werd nooit bestendigd omdat het district Ekeren dit kruispunt ging heraanleggen.
Deze heraanleg is niet doorgegaan. De huidige wegmarkeringen aan het rondpunt worden door de weggebruikers genegeerd en de bochten worden tegen te hoge snelheden genomen. Daarom werd de afwikkeling van het verkeer op dit kruispunt herbekeken.
In samenspraak met het district Ekeren stelt stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit voor om, voor een proefperiode van 6 maanden, de twee kruispunten met de Kouter, ter hoogte van Wilgehoevestraat 10-12 en Wilgehoevestraat 50, compacter te maken door middel van verdrijvingsvlakken, afgebakend met paaltjes.
Argumentatie
Stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit stelt voor om, voor een periode van 6 maanden, een proefopstelling in te voeren, namelijk het compacter maken van de twee kruispunten van de Wilgehoevestraat met de Kouter door middel van paaltjes en verdrijvingsvakken:
- ter hoogte van Wilgehoevestraat 10-12;
- ter hoogte van Wilgehoevestraat 50.
Hierdoor creëert men 2 T- kruispunten met voetpaduitstulpingen op de hoeken waar door een verbeterde begeleiding van het verkeer wordt mogelijk gemaakt. Het wijkcirculatieplan van Ekeren-centrum werd door de gemeenteraad van 20 september 2010 (jaarnummer 1091) goedgekeurd. In het wijkcirculatieplan wordt verduidelijkt dat dit kruispunt op een belangrijke fietsverbinding is gelegen en dat er nood aan bijkomende maatregelen die het kruispunt compacter maken.
Ook de veiligheid van de fietsers wordt hierdoor verbeterd.
Door het invoeren van deze proefopstelling wordt gevolg gegeven aan deze vraag.
Besluit
Artikel 1
Het college keurt goed om een proefopstelling in te voeren in de Wilgehoevestraat in het district Ekeren, voor een proefperiode van 6 maanden
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
EKEREN - In enkele straten in de wijk Mariaburg werd bij wijze van proef op 1 oktober eenrichtingsverkeer ingevoerd en er werden ook straten 'geknipt'. Een paar verkeersborden die de nieuwe situatie aanduiden, belandden dinsdag in de struiken of op de grond. Of het om puur vandalisme gaat of om bewoners die hun ongenoegen op een drastischer manier willen uiten dan met de telefoon of per mail, is niet duidelijk.
Het districtsbestuur reageert ontstemd. 'Met het nieuwe wijkcirculatieplan willen we het sluipverkeer en het parkeren op de bermen in de wijk tegengaan. Het gaat om een proefopstelling die zes maanden zou duren en goedgekeurd is door de Antwerpse gemeenteraad. Het is ontoelaatbaar dat mensen de verkeersborden in de struiken gooien. We ontvingen klachten over de nieuwe situatie, maar ook positieve reacties', stelt districtsschepen van mobiliteit Koen Palinckx (CD&V). Na de herfstvakantie gaat de politie meer controleren want nogal wat chauffeurs negeren blijkbaar de proefopstelling. 'Deze borden weghalen is strafbaar', reageert ook districtsvoorzitter Ronny Kruyniers (SP.A), die benadrukt dat de situatie nog niet definitief is en de bewoners nog inspraak hebben
Het dossier Dexia en de Stad Antwerpen zijn als twee handen op een buik. De stad Antwerpen is via haar burgemeester vertegenwoordigd in Dexia Bank België. De schepen Philip Heylen is bestuurder van de Gemeentelijke Holding en voorzitter van het auditcomité van de Gemeentelijke Holding.
Dit auditcomité zag geen graten in de kapitaalsinjectie die in 2009 werd doorgevoerd. Een manoeuvre waarbij reeds in woelige tijden aan de aandeelhouders van de Holding - de steden en gemeenten, inclusief de stad Antwerpen - gevraagd werd extra kapitaal in Dexia te investeren. Als lokmiddel kregen zij ‘preferente aandelen’ met een gewaarborgd rendement van 13%. Of toch het eerste jaar. Toen al was duidelijk dat dit onrealistisch was en eigenlijk een vorm van chantage van de eigen aandeelhouders. Het beste feitelijke bewijs daarvoor was de voorzichtige houding van de schepen van financiën Luc Bungeneers, die de voorbije jaren nauwelijks opbrengsten uit dividenden van de Holding meer in de begroting had ingeschreven. Veelzeggend.
De eerder kritische houding van de schepen van Financiën woog blijkbaar niet op tegen de participatiewil van de schepen Heylen. De Stad Antwerpen stapte immers mee in deze operatie. Voor 42 euro per inwoner werden 497.851 aandelen aangekocht (totale kost: 20.391.977 €). Vandaag is de stad de ‘trotse’ bezitter van in totaal maar liefst 2.179.576 aandelen. Ze bezit daarmee maar liefst 6,5% van de aandelen van de Gemeentelijke Holding. Toen al was duidelijk dat de aandelen een stuk minder waard waren dan hun ingeboekte waarde. Op dit moment is het aandeel nauwelijks nog 0,7 euro waard.
Dus: nauwelijks waarde op de aandelen, geen dividenden en wel nog rentelasten op de lening die de Stad aanging om de aandelen te kunnen kopen. De stad is kortom, afgezet.
Tijdens de gemeenteraad van 24 oktober 2011 stelde Groen! vragen. Er kwam een lang antwoord over de geschiedenis van Dexia. En dat ze zijn ingestapt op de kapitaalverhoging om de schade te beperken. Ze geloofden wat hen verteld werd. Gelokt, gegokt en verloren. Op de kosten van alle Antwerpenaren. Daarbij houden de schepenen zich voor dat ze niet geleend hebben voor de aankoop van de aandelen. Maar vergeten daarbij dat elke euro die naar aandelen gaat een euro is die voor andere projecten niet beschikbaar is en daar moet dan wel voor geleend worden. Antwerpen verliest 60,7 miljoen euro. Daar kan elke schepen heel wat nuttige investeringen mee doen.
En nog dit: burgemeester Janssens en schepen Heyelen zijn bereid om hun vergoedingen voor hun niet zo geslaagd werk in de raad van bestuur van Dexia en de raad van bestuur en auditcomité van de Gemeentelijke Holding terug te storten. Als de algemene vergadering dit vraagt. Als hun sociale bijdragen enz. worden teruggestort. Voor hun eigen portemonnee zijn ze blijkbaar voorzichtiger. Pijnlijk.
Meyrem Almaci, lijsttrekker gemeenteraad 2012, kamerlid Freya Piryns, gemeenteraadslid, senator
Protest tegen uitblijven fietspad langs het Laar in Ekeren
zaterdag 29 oktober 2011, 03u00
bron : Nieuwsblad
Auteur: (env)
EKEREN - Met een flyeractie en een groot spandoek heeft Vlaams Belang Ekeren gisterochtend aangeklaagd dat er nog steeds geen fietspad ligt langs het Laar, alhoewel daar al lang plannen voor zijn. ‘Er is al meer dan twintig jaar sprake van de aanleg van dit fietspad. Een eerste ontwerp dateert van 2005, maar ondertussen is er nog niets gerealiseerd. Meer nog, de procedure voor de bouwaanvraag moet worden heropgestart omdat de vorige bouwvergunning is verstreken', stelt Wim Van Osselaer, perswoordvoerder van VB Ekeren. Rita Van Zeebroeck, buurtbewoonster en lid van het bestuur van Groen!, kreeg ook een flyer in de bus en kwam mee de straat op. ‘Wij staan met Groen! achter deze actie. Het is schandalig, al die prestigeprojecten in Antwerpen, terwijl hier niks gebeurt', stelt ze.
Onteigening
Districtsraadslid Ilse De Schutter van Groen! benadrukt dat het geen gezamenlijke actie is van Groen! en Vlaams Belang, maar dat haar partij wel de mening deelt van het VB.
‘De onteigeningsprocedure heeft meer dan vier jaar aangesleept, zodanig dat de bouwvergunning verviel. Dit gebeurde buiten onze wil om. Ondertussen werd de nieuwe bouwvergunning op 30 september verstuurd. Nu kan het bestek opgemaakt worden en een aannemer worden aangeduid', reageert districtsschepen voor mobiliteit Koen Palinckx (CD&V).
Op zondag 6 november 09.30 uur verzamelen aan het standbeeld van “den bierpruver” hoek Driehoekstraat – Geestenspoor.
Een kleine actie voor het behoud van dit kleine stukje groen tussen de bestaande parking en de aanliggende woningen.
Ons districtbestuur wil hier een parking van maken zodat dit stukje buurtgroen verdwijnt.
Volgens Groen! Ekeren zijn er andere mogelijkheden om het verlies aan parkeerplaatsen op het Kristus Koningplein te compenseren.
Groen! Ekeren protesteert tegen het paniekvoetbal van de meerderheidspartijen. Zij willen tegen elke prijs de parkeerplaatsen die verdwijnen bij deheraanleg van het Kristus Koningplein opvangen in de onmiddellijke omgeving.
Eén van de hardnekkige voorstellen is het verplaatsen van het standbeeld van de Bierpruver naar het nieuwe Kristus Koningplein. Dit beeld bevindt zich momenteel op een stukje groen, naast de parking op de hoek van de Driehoekstraat – Geestenspoor.
Gras, struiken en enkele banken naast het beeld sluiten naadloos aan op de aanliggende tuin. Een mooi stukje buurtgroen.
Tevens werd het Geestenspoor tussen 2006 en 2011 grondig onder handen genomen.
Zowel voetpaden als de rijweg werden heraangelegd. Een ingreep van meer dan 50.000 Euro.
Om van dit pleintje 8 à 9 nieuwe parkeerplaatsen te maken, dienen opnieuw ingrijpende werken te gebeuren. Hiervan is nog geen kostenraming gemaakt.
Groen! Ekeren verwerpt dit plan dat zonder enige grondige studie wordt uitgevoerd en de buurt het laatste stukje groen ontneemt.
Zoals U ongetwijfeld hebt kunnen vaststellen, zijn de bouwwerken aan de vierde wand aan het Kristus Koningplein (eindelijk) begonnen.
Over een jaartje zal hier het (voorlopig) hoogste gebouw in het centrum van Ekeren staan. Het politie(dag)kantoorzal hier gehuisvest worden alsook appartementen en commerciële ruimten.
De gigantische bouwput zal het komende jaar ons plein sieren. Daarna wordt aan de heraanleg van het plein zelf begonnen.
Eind september was er nog maar eens een voorstelling van het (voorlopig) laatste ontwerp.
Reeds verschillende malen heb ik mij vragen gesteld bij de uitwerking van het ontwerp.
Dat deze kankerplek in ons centrum dringend diende aangepakt te worden, dat betwist niemand. Je kan een niet anders dan een heraanleg van deze lelijke parking enkel toejuichen.
Toch gaan de ontwerpers (en onze districtraadsleden) een beetje kort door de bocht met hun enthousiasme over het ontwerp.
Twee voorname vragen blijven (blijkbaar enkel) voor mij onbeantwoord.
-Geen conflicten op fietsverbinding (volgens architectenbureau)
De veiligheid van de vele fietsers blijft voor mij een knelpunt. Het ontbreken van een fietspad in beide richtingen tussen de Dorpstraat en de Alfons Jeurissenstraat geeft aanleiding tot een onveilige situatie. De vrachtwagens die de Aldi bevoorraden dienen via het Kristus Koningplein naar de Alfons Jeurissenstraat te rijden teneinde de Veltwijcklaan te kunnen bereiken.
Voor de talrijke kinderen alsook voor de vrachtwagenbestuurders is dit een onveilige situatie. De zichtbaarheid wordt hen ontnomen bij het afdraaien naar links. Gezien de fietsers zich hier gewoon op de rijbaan bevinden, creëer je dode hoeken.
-Granieten tegels van 60 x 60, met een gepolijste tekening en 4 messing nagels, verzonken en verlijmd.
Deze “prestigetegel” lijkt mij een overbodige en zeer kostelijke investering. Temeer daar het plein in de toekomst nog gebruikt gaat worden voor evenementen en markten (?). Er zullen dus vrachtwagens over dit plein rijden, constructies worden opgetrokken.
Deze invulling zal zorgen voor een snelle slijtage en beschadiging van deze “prestigetegel”. Gaan we ze dubbel bestellen en opslaan? Wat als er een tegel stuk gaat? Hoe zit het in de winter, bij ijzel? Zijn de (verzonken) messingnagels geen obstakels?
Geen enkel plein in Antwerpen waar speciale tegels zijn gebruikt is nog niet heraangelegd binnen enkele jaren na de eerste heraanleg (Groenplaats, Astridplein, Theaterplein…).
Het budget voor deze tegel zou beter aangewend kunnen worden.
Bijvoorbeeld voor het fietspad langs het Laar?
De districtbudgetten voor wegenwerken zullen de komende jaren niet toenemen.
Integendeel.
Gebruik gemeenschapsgeld voor werken die ons echt ten goede komen en niet voor prestigeprojecten.Daarvan zijn er in Antwerpen al meer dan genoeg.
Ook de vraag naar een goede verkeersafwikkeling te voorzien bij de werken voor het verkeer tussen de Dorpstraat, Alfons Jeurissenstraat, Jozef De Weerdtstraat en het Kristus Koningplein zelf.
Mijn bekommernis was vooral een veilige en duidelijke signalisatie te voorzien vooraleer de werken zouden aanvangen.
Blijkbaar doet men liever wat knoei en plakwerk…
Ik dacht dat veilige schoolomgevingen een prioriteit zijn!
De verkeerssignalisatie en de aanduidingen van de rijrichtingen laten momenteel zeker te wensen over.