- woensdag 23 november 2011, 04u00
- in Provincie, Verkeer
- bron : Nieuwsblad
- Auteur: (jaa)
ANTWERPEN/DEURNE/MERKSEM/EKEREN/WIJNEGEM/WOMMELGEM/LIER/RANST/MORTSEL/SCHOTEN/BOECHOUT - Actiecomité Red De Voorkempen is niet onder de indruk van de uitgestoken hand van Infrabel en blijft fel gekant tegen een nieuwe spoorlijn.
Red De Voorkempen is één van de actiecomités die de voorbije jaren de bedreigende mobiliteitsdossiers in de regio van dichtbij volgde. 'Op geen enkele wijze is onderbouwd dat het goederenvervoer per spoor naar en van de Antwerpse haven zal verdubbelen in 2020-2025', zegt voorzitter Jef Rombouts. Hij trekt de noodzaak van deze gigantische infrastructuurwerken in twijfel.
'En wie gaat dat betalen? De huidige ongunstige financiële en economische conjunctuur - die naar verwachting in het komend decennium zal blijven duren - , de grote schuldenlast van de NMBS-groep en van alle overheden, de bezuinigingen, besparingen en verhoogde belastingdruk ten laste van de bevolking, maken dat slechts investeringen die een meerwaarde betekenen voor de bevolking, kunnen worden uitgevoerd. Dit project hoort daar duidelijk niet bij.'
Rombouts vindt het niet correct dat dat slechts drie van de voorafgaandelijk 18 onderzochte tracés nu deel uitmaken van de plan-mer. 'Bovendien werd de capaciteit op de bestaande goederenspoorlijn de voorbije jaren al verhoogd en die zal nog verhogen door uitvoering van reeds geplande spoorinvesteringen zoals de inlijving van het werkspoor HSL in Ekeren, vertakkingscomplexen in Ekeren en Mortsel, de ingebruikname spoortunnel Antwerpen-Centraal en de nieuwe Liefkenshoek-spoortunnel.'
Volgens Rombouts kan de capaciteit van de bestaande goederenspoorlijn nog verhoogd worden door verdubbeling van het bestaande spoor tussen Lier en Berchem, door mede-ingebruikname van de lijn 12 tussen Berchem en Merksem-Groenendaal en de aanleg van een nieuw goederenspoor (naast L27A) tussen Merksem-Groenendaal en het vormingsstation te Ekeren.
|