Inhoud blog
  • Egypte opent een van de oudste graftombes voor het publiek: de eerste ‘echte’ piramide van farao’s
  • Ooit de grootste stad ter wereld, nu erkend als werelderfgoed door Unesco: de stad Babylon
  • Stamboom van mysterieuze denisovamens uitgebreid met twee nieuwe ondersoorten
  • Egyptische archeologen ontdekken 4.500 jaar oude grafkamer met goed bewaarde muurtekeningen
  • Nieuwe, kleine mensensoort ontdekt op het Filipijnse eiland Luzon
  • Waar zijn al de neuzen van die Egyptische beelden toch naartoe?
  • Nieuw bewijs gevonden: meteorietinslag heeft uitsterven dinosauriërs veroorzaakt
  • Het dieet in de oude steentijd: mens joeg wellicht al 400.000 jaar geleden op konijnen, veel vroeger dan aangenomen
  • Ophefmakende studie: massale sterfte na Amerikaanse kolonisatie kan mee klimaatverandering veroorzaakt hebben
  • Zwarte Dood eiste in de middeleeuwen meer slachtoffers in onze streken dan gedacht werd
  • Voor het eerst een graf van een koppel gevonden in nederzetting Indusbeschaving
  • Egypte ontdekt acht mummies
  • Archeologen ontdekken intacte sarcofaag met gemummificeerde vrouw
  • Gigantische krater ontdekt onder ijs in Groenland
  • Egyptisch dorp ontdekt uit tijd voor farao’s
  • Hebben bouwvakkers per ongeluk een tweede Egyptische sfinx ontdekt?
  • 99 miljoen jaar oud babyslangetje gevangen in amber biedt inzichten in evolutie
  • "Verloren" stad Mardaman ontdekt in Irak
  • Iconen van de evolutie blijven verrassen
  • Verborgen teksten gevonden op "lege" Dode Zee-rollen
  • Dit 88.000 jaar oude vingerkootje kan de geschiedenis van de mensheid herschrijven
  • Onderzoek naar ‘verdronken beschaving’ in Noordzee van start
  • Op zoek naar een verdronken prehistorische beschaving in de Noordzee
  • 150 jaar een ‘lege’ sarcofaag, nu kan het de belangrijkste archeologische vondst ooit zijn
  • Wilde wolven dragen stukje honden-DNA
  • Bouwen als een feest van samenhorigheid
  • Moderne mens vermengde zich twee keer met de mysterieuze denisova-mens
  • Oudste tatoeage ter wereld gevonden op meer dan 5.000 jaar oude Egyptische mummie
  • Hoe Europa aan zijn bevolking kwam
  • Archeologen ontdekken menselijk fossiel dat de geschiedenis van de moderne mens kan herschrijven
  • Eerste oorlog om water ligt mogelijk op de loer aan oevers van de Nijl
  • Nieuwe grafkamers met mummies geven hun geheim prijs in Egypte
  • Toen ijzer duurder was dan goud
  • Wetenschappers treffen prehistorisch paradijs aan: 215 eieren van vliegende gigant gevonden
  • Ons klimaat ging in slechts 200 jaar van warm naar ijzig, zo'n 100.000 jaar geleden
  • Jurassic Coast in Dorset geeft oude vondst vrij: spits zoogdier van 145 miljoen jaar geleden was voorloper mens
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Mijn favorieten
  • VMS Roeselare
  • Wikipedia
  • Van Dale onlinewoordenboek
  • Knooppunt (toegang didactische website Storia)
  • De redactie
  • De Standaard
  • Blog geschiedenis 1 A
    Vrije Middelbare School Roeselare
    © Luc Demey
    03-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar zijn al de neuzen van die Egyptische beelden toch naartoe?
    Waar zijn al de neuzen van die Egyptische beelden toch naartoe? 

    "Waarom is de neus van die beelden gebroken?", Die vraag stelden bezoekers van het Brooklyn Museum in New York het vaakst aan de conservator van de uitgebreide Egyptische afdeling, Edward Bleiberg. "Tsja, toeval", dacht die eerst, na enkele duizenden jaren is het onvermijdelijk dat een oud artefact  schade heeft opgelopen. Maar toen hij zich erin begon te verdiepen, ontdekte hij een wijdverspreid patroon van opzettelijke vernieling, en daarachter een complex aantal redenen waarom zo veel Egyptische kunst verminkt is. Over het fenomeen wordt nu een tentoonstelling opgezet in Saint-Louis.  

    Voor alle duidelijkheid, niet elk beeld met een ontbrekende of beschadigde neus is het slachtoffer van opzettelijk vandalisme. Niet alleen bij oud-Egyptische beelden is de neus vaak beschadigd, ook bij Griekse of Romeinse beelden is dat vaak het geval. Het ligt ook wel voor de hand, als een beeld omvalt, worden de uitstekende delen eerst getroffen, en de neus steekt nu eenmaal vooruit, zo zei professor oude geschiedenis aan de KU Leuven en egyptoloog Herbert Verreth in het Radio 1-programma "Nieuwe feiten". 

    Maar in Egypte is het toch wel opvallend, en egyptoloog Bleiberg ontdekte niet alleen dat een aantal beelden duidelijke sporen van een beitel vertoonden, maar ook dat op muurschilderingen en bas-reliëfs de neuzen eveneens vaak beschadigd waren. En daar zijn dat uiteraard geen uitstekende delen, zodat er geen enkele reden is waarom de neuzen vaker getroffen zouden worden. Overigens zijn er ook veel beelden die volledig onthoofd zijn, en muurschilderingen waar het hele hoofd of zelfs de hele figuur weggehakt is, en ook de naam van de betrokkene.  

    Deel van een stèle van Herihor, een generaal en priester van Amon uit Thebe die zich het koningschap had toegeëigend. De figuur van Herihor die offers brengt aan de goden, is volledig weggehakt.

    Beelden met bepaalde krachten

    Aan de basis van de beschadigde beelden liggen de opvattingen van de oude Egyptenaren over afbeeldingen van mensen. Zij geloofden dat beelden van farao's de macht van de koning of het koningschap uitstraalden, dat de essentie van een god een beeld van die god kon "bewonen", en dat een deel van de ziel van een gewone sterveling, de ka, kon huizen in een beeld van dat individu.  Dat beeld voedde zich dan met de grafgiften, en hield zo de overledene in leven in het hiernamaals, en het beeld ademde ook in hun plaats. 

    Beelden kregen hun levenskracht door het uitvoeren van bepaalde rituelen, zoals het "openen van de mond", waarin het beeld werd gezalfd met geurige oliën, en men er verschillende objecten voor hield. 

    De levenskracht van een beeld komt door de neus, zo werd gedacht, zoals men ademt, en de eenvoudigste manier om die kracht teniet te doen, was dan ook de neus af te hakken. Het beeld kon dan niet meer ademen en raakte zijn kracht kwijt, het stierf.

    Sommige beeldenstormers gingen echter nog verder. Als men bijvoorbeeld de oren van een beeld van een god afhakte, dan kon die geen gebeden meer aanhoren.

    In het oude Egypte was het traditie om offers te brengen met de linkerhand, en ze te ontvangen met de rechterhand, en op een aantal muurschilderingen en reliëfs is dan ook de linkerhand of arm beschadigd van de persoon die het offer brengt, en de rechterarm van diegene waarvoor het offer bedoeld was. En soms werden, voor alle zekerheid of zo, ook de benen nog beschadigd, of werd, zoals gezegd,  zelfs heel het hoofd van de geviseerde persoon afgehakt of weggehakt, of zelfs heel de figuur op een reliëf. 

    Een reliëf van Nefertiti die een van haar dochtertjes kust. Nefertiti was de vrouw van de "ketterkoning" Echnaton, en na zijn dood hebben de priesters van Amon heel wat van zijn afbeeldingen en ook van Nefertiti vernietigd. Hier is heel haar gezicht en ook een deel van de tekst weggehakt. Luluinnyc/Wikimedia Commons/CC BY-SA 2.5

    Drie categorieën van beeldenstormers

    De redenen waarom afbeeldingen beschadigd werden zijn persoonlijk, politiek, religieus, en "crimineel". 

    Een eerste categorie van beschadigingen is voornamelijk politiek en te vatten onder het begrip "damnatio memoriae". Ze viel vooral farao's en koninginnen te beurt. Damnatio memoriae, letterlijk "de vervloeking van de nagedachtenis", is een term die gebruikt wordt voor het onteren van een dode door het wegnemen van de herinnering aan die persoon uit het collectieve geheugen.

    Het is ook een manier om de geschiedenis te herschrijven, en in de Egyptische geschiedenis valt het op dat twee machtige koninginnen er het slachtoffer van werden, Hatsjepsoet en Nefertiti.   

    Hatsjepsoet was een koningin uit de 15e eeuw v.C. die een tijdje regentes was voor haar stiefzoon Thoetmosis III, maar zichzelf uitriep tot farao toen hij oud genoeg was geworden om koning te worden. Mogelijk liet Thoetmosis, toen hij eindelijk koning geworden was, haar naam en afbeeldingen overal verwijderen, mogelijk was dat het werk van latere farao's. 

    Nefertiti was dan weer de vrouw van de "ketterkoning" Echnaton, die de cultus van de tientallen Egyptische goden wou vervangen door de aanbidding van de zonneschijf, Aton. Na zijn dood, in de regering van Toetanchamon, hebben de machtige priesters van de god Amon zijn beeltenissen zo veel mogelijk verwijderd, en ook Nefertiti werd hier het slachtoffer van.  

    Reliëf van Hatsjepsoet in Deir el-Bahri waar een aantal van haar namen zijn weggehakt. Hedwich Storck/Wikimedia Commons/CC BY-SA 3.0

    Grafrovers en christenen

    Een tweede categorie van mensen die de beelden beschadigden, zijn volgens Bleiberg mensen die zo'n hekel hadden aan een overledene, dat ze hem zelfs in het hiernamaals nog wilden treffen door zijn afbeeldingen te beschadigen, en grafrovers die bang waren dat de overledenen wraak zouden willen nemen, die schrik hadden voor een soort van "vloek van de doden". 

    Hun beweegredenen zijn dus persoonlijk of "crimineel", en ze zouden dan vooral bij gewone stervelingen de neuzen op de afbeeldingen beschadigd hebben, om de levenskracht van de beelden weg te nemen. Egyptoloog Verreth zei in "Nieuwe feiten" dat hij dit wel een zwak punt vindt in het werk van Bleiberg, en dat er niet veel bewijzen voor zijn. 

    De derde groep, die verantwoordelijk is voor veruit het grootste aantal beschadigingen, zijn de kopten, christelijke Egyptenaren uit de eerste eeuwen van onze jaartelling. De oud-Egyptische religie was verdwenen, de tempels waren in verval en werden vaak gebruikt als woning, en de muurschilderingen, beelden en reliëfs werden beschadigd of zelfs geheel vernietigd. 

    Minstens een deel van de motivatie van de kopten was religieus: ze hadden nog wel het besef dat de oude goden verondersteld werden te wonen in de afbeeldingen, maar ze zagen die als heidense demonen. En om het heidendom te bevechten, vielen ze de rituele middelen ervan aan, vooral afbeeldingen van offergaven. 

    Na de invasie van de moslims in de zevende eeuw, waren de Egyptenaren blijkbaar al over hun angst voor de oude rituele objecten, en er volgde geen nieuwe beeldenstorm. Een bekende uitzondering hierop vormt evenwel de sfinx van Gizeh. 

    Een 19e-eeuwse lithografie van de sfinx van Gizeh en de piramiden.

    De neus van de sfinx

    De sfinx van Gizeh moet zowat het meest bekende beeld zonder neus zijn, en een van de grootste ook. Over de neus van de sfinx, en hoe hij die kwijt geraakt is, doen talloze verhalen de ronde. 

    Lezers van Asterix weten uiteraard hoe het zit - nietwaar Obelix -, en vaak wordt ook gezegd dat de soldaten van Napoleon de neus met een kanon eraf zouden geschoten hebben. Dat is echter zeker niet het geval, er bestaan afbeeldingen van de sfinx van voor de verovering van Egypte door Napoleon, waarop duidelijk te zien is dat de sfinx zijn neus toen ook al kwijt was. 

    En er is ook een ouder verhaal, uit de 15e eeuw, van de Egyptische kroniekschrijver al-Maqrizi, dat vertelt hoe de sfinx zijn neus verloren heeft. 

    Volgens al-Maqrizi zag in 1378 een fanatieke soefi - een strekking binnen de islam - hoe boeren uit de buurt offers brachten aan de sfinx om een goede oogst te verkrijgen. Hij werd daar zo woedend over dat hij het beeld beklom - dat was toen niet zo moeilijk want enkel het hoofd stak boven het zand uit -, en de neus stuk hakte. De plaatselijke inwoners werden daar dan weer zo boos om, volgens al-Maqrizi, dat ze soefi ter plaatse meteen om het leven brachten, en hem offerden aan de sfinx. 

    Zeker is dat evenwel ook niet, want al-Maqrizi is niet altijd even betrouwbaar, en van een aantal "feiten" uit zijn kronieken staat vast dat ze nooit gebeurd zijn. Dit verhaal zou dus waar kunnen zijn, maar het zou net zo goed niet waar kunnen zijn. 

    Zoals gezegd heeft de vraag waarom de beelden geen neuzen hebben, geleid tot een tentoonstelling, waar verminkte beelden en afbeeldingen naast niet beschadigde exemplaren geplaats worden. De tentoonstelling "Striking Power: Iconoclasm in Ancient Egypt" is opgezet door Edward Bleiberg en Stephanie Weissberg in de Pulitzer Arts Foundation in St. Louis, Missouri, en ze loopt van 22 maart tot 11 augustus. 

    Beeld van koningin Hatsjepsoet met een beschadigde neus. https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/


    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04/02/waar-zijn-al-de-neuzen-van-die-egyptische-beelden-toch-naar-toe/

    01-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw bewijs gevonden: meteorietinslag heeft uitsterven dinosauriërs veroorzaakt

    Nieuw bewijs gevonden: meteorietinslag heeft uitsterven dinosauriërs veroorzaakt

    Er is nieuw bewijs gevonden dat een meteorietinslag 66 miljoen jaar geleden een einde heeft gemaakt aan de dinosaurussen en aan de helft van alle leven op aarde. Aan het onderzoek hebben ook Belgische wetenschappers meegewerkt. Ze vonden in de Verenigde Staten fossielen van dinosaurussen, insecten en vissen die allemaal in een klap zijn gestorven. 

    Zie: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04/01/nieuw-bewijs-gevonden-meteorietinslag-heeft-uitsterven-dinosaur/





    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 30/12-05/01 2014
  • 22/12-28/12 2014
  • 29/11-05/12 -0001

    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda


    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Welkom op mijn blog!

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs