Ondanks haar gezegende leeftijd maakt Frida nog steeds een erg heldere indruk. Ze diept de herinneringen uit lang vervlogen tijden nog vlotjes op uit haar geheugen. 'Ik ben bij het verzet gekomen door mijn man, Omer Vandemeulebroucke. De Eerste Wereldoorlog heb ik niet bewust meegemaakt, maar ik heb er mijn ouders wel over horen vertellen. Mijn vader verloor een been door het toedoen van de Duitsers. Dat heeft ons gezin erg gefrustreerd.', steekt ze van wal. De rancune die ze voelde tegenover de vijand motiveerde haar om haar steentje bij te dragen tot het verzet. Ze was een echte waaghals. 'Op een keer moest ik wapens smokkelen. Hiervoor heb ik mijn kinderwagen gebruikt, zo'n diep ouderwets model. Bovenop de wapens lang mijn oudste zoon, Gilbert, de enige die toen al geboren was.', vertelt Frida. Verder publiceerde de dame ook artikels onder de naam 'Hilda' in enkele sluikbladen. 'Ik luisterde naar de Engelse posten en schreef tenslotte over alles wat we niet mochten weten van de Duitsers: waar ze zaten, wat ze uitvoerden en hun verliezen en winsten. Maar ik zette de radio zeer stil, want ik was bang om verklikt te worden.' Haar teksten gingen later naar het Verzetsmuseum van Brussel, samen met de stencilmachine die ze gebruikte. Frida wist maar al te goed wat ze op het spel zette. 'Thuis sloot ik altijd de gordijnen. Ik ben verschillende keren verhuisd met die loodzware stencilmachine en kwam zo telkens terecht bij andere mensen van het verzet.' Bij valavond sloop ze het huis uit met de pamfletten in een boodschappentas en daarbovenop een aantal boodschappen. 'Op een bepaald moment merkte ik op dat dezelfde figuur voortdurend voorbij mijn huis liep. Ik heb nooit geweten wie het was.' Niet iedereen in haar familie trok aan hetzelfde zeel, maar ook voor haar Duitsgezinde nonkels heeft ze het nog opgenomen. 'Toen ik opving dat enkele mensen wilden gaan plunderen in de winkel van mijn nonkel heb ik mij kwaad gemaakt. Ze hadden ons nooit geholpen bij het verzet, maar stelen konden ze wel!', zegt Laverge met een felheid die de tand des tijds heeft doorstaan. Tijdens de herdenking van de bevrijding van Kortrijk, werd ze voor de 5e maal gehuldigd door burgemeester Vincent Vanquickenborne (Open Vld) die zich volgens haar wat vaker mag scheren.