2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
14-09-2012
Hoe het resultaat van e-mailacties verhogen?
E-mailacties
behoren tot de meest doeltreffende online reclame-acties. Vaak moet men
echter vaststellen dat het resultaat minder is dan men had verwacht.
Hiervoor kunnen een aantal oorzaken zijn. Een van de meest voorkomende
oorzaken is een minder goede onderwerpregel. Daarom volgen hier een
aantal tips om het onderwerp (en het resultaat) van een e-
nieuwsbriefactie te verbeteren. Waarom is het onderwerp belangrijk voor e-mailacties?
Het onderwerp is belangrijk omdat dit meestal heteerste is van een e-mailbericht dat de geadresseerde leest.
In tweede orde kijkt men dan wie de afzender is, maar ondertussen heeft
men toch mooi het onderwerp gezien. Verder is de onderwerpregel
bepalend voor de mensen om te beslissen of men het bericht opent of als men wegklikt zonder lezen.
Daarom is het zonder meer belangrijk om voldoende aandacht te besteden bij de opmaak van de onderwerpregel van een mailbericht. Door een goed opgesteld onderwerp verhoogt deopmerkzaamheid van een bericht. Het zorgt er voor dat meer mensen uw boodschap lezen. Een goede onderwerpregel maakt ook dat de juiste mensen uw bericht lezen, wat even noodzakelijk is voor succes.
Wat is een goede onderwerpregel?
Een goed onderwerp maakt de mensen nieuwsgierig naar de inhoud van een mail zodat ze besluiten om het mailbericht zelf te lezen. Bovendien moet de onderwerpregel er voor zorgen dat de geadresseerde actie onderneemt. En precies dat is de kern voor het succes van een e-mailactie.
De perfecte onderwerpregel geeft precies het doel van de actie weer. Bij de opmaak van het onderwerp moet men er dus voor zorgen dat enkel die mensen aangesproken worden die iets met uw aanbod kunnen aanvangen. U heeft immers niets aan lezers waarvoor uw aanbod niet geschikt is.
Een goede onderwerpregel zet de mensen er bovendien toe aan dat de geadresseerden de gewenste actie ondernemen. Dat is heel belangrijk voor het succes van uw e-mailing. De acties die het meest tot een positief resultaat leiden zijn:
Openen wordt vnl. gebruikt om informatie door te geven, (nieuwe) producten of toepassingen te tonen of via een mooie presentatie een bepaald beeld op te bouwen van een merk, dienst of bedrijf;
Klikken is heel goed om bezoekers naar uw informatie te leiden, om met hen een interactie aan te gaan of om een bepaald engagement te vragen (b.v. vind me leuk);
Conversies is ideaal om de mensen tot kopen aan te zetten, om informatie of nieuws te verspreiden via b.v. downloads of om de informatie van de bezoekers te laten bijwerken in uw eigen bestanden.
Hoe lang is de ideale onderwerpregel?
Het is vrij simpel, de ideale onderwerpregel is van gemiddelde lengte. Niet te lang dus en niet te kort. Te kort heeft als nadeel dat de informatie die u ermee meegeeft zo summier en zo vaag is dat de gewenste doelgroep zich niet zal aangesproken voelen. Meestal weinig mensen overigens. Te lang is niet goed omdat zon onderwerp meestal toch niet wordt gelezen.
Ideaal als onderwerp is dus een tekst van gemiddelde lengte. Een onderwerpregel van ongeveer 55 lettertekens of zon 8 woorden
scoort het beste resultaat. Dit leest vlotst voor de geadresseerden terwijl de tekst toch mensen kan motiveren tot een bepaalde actie. Hou wel steeds voor ogen dat de boodschap van de onderwerpregel direct betrekking moet hebben op de inhoud van uw bericht. Enkel zo maken uw inspanningen voor een e-mailactie de meeste kans op succes. Het onderwerp treffend omschrijven is niet eenvoudig. Het vergt zeker oefening en ervaring.
Hoe de juiste mensen bereiken met uw e-mailing?
Dat klinkt misschien moeilijk maar is het niet echt. Een goed opgebouwde en correct geformuleerde onderwerpregel zorgt nl. automatisch dat de juiste mensen aangesproken worden. Het resultaat is dan ook dat procentueel meest
bezoekers zich kunnen vinden in uw aanbieding. Zo zullen uw e-nieuwsbrieven snel beter scoren dan gemiddeld. Het onderwerp van een e-mailing vlot en commercieel formuleren, daar kruipt bij ons vaak veel tijd in. Maar 2TREES vindt het bijzonder belangrijk om dit extra te verzorgen omdat het zo bepalend is voor een goed resultaat van een e-mailingactie.
Besluit.
E-mailacties zijn een ideaal middel om snel en relatief goedkoop uw boodschap bij potentiële kopers te krijgen. De e-mailacties met het beste resultaat hebben alle gemeen dat het onderwerp zowel motiveert, tot actie aanzet en de juiste mensen aanspreekt. Misschien niet evident in het begin, maar toch de moeite waard om er inspanning voor te doen.
Wie meer wil weten over een goede e-mailactie voor zijn bedrijf, winkel of zaak of die op 2TREES beroep wilt doen om een goede mailingcampagne te ontwerpen of te versturen, neemt vrijblijvend contact op met patrick@2trees.be.
5 top-tips om meer te verkopen met uw online shop.
De online verkoop in Vlaanderen scheert
hoge toppen. Veel mensen beginnen een internet winkel echter zonder
degelijke opleiding of kennis van de markt. Alle succesvolle webshops
hebben een aantal zaken gemeen. Waar moet u als online handelaar op
letten. Wat moet u beslist doen en hoe verkoopt u veel via het
internet. Leer deze 5 top tips om meer te verkopen met uw online
shop.
Online verkoop is booming business.
Zowel marktstudies als de peiling naar
de verwachtingen van de bestaande online shops laten een positief
beeld zien van de internethandel in Vlaanderen. In de komende jaren
verwacht men jaarlijks een 2-cijferige stijging van zowel de omzet
als de winst uit de online handel. Dat is werkelijk heel positief in
het huidige economische klimaat waar de offline handel de crisis hard
voelt toeslaan.
Is alles dan rozengeur en maneschijn
voor wie een webshop start? Niet echt. We stellen vaak vast dat veel
online starters een aantal elementaire zaken uit het oog verliezen.
De online consument geeft maar vertrouwen aan webwinkels die
vertrouwelijk overkomen. Wat is hiervoor nodig? Wel vooreerst moet uw
webshop volgens een bepaalde standardisatie verlopen. Internetkopers
verwachten hun winkelmandje op een bepaalde plaats aan te treffen,
willen vlot kunnen schakelen tussen de productenpagina's en de reeds
voorziene aankopen, willen vlot kunnen afrekenen, enz. Een goede
webbouwer houdt hier beslist rekening mee bij het ontwerpen van uw
webshop.
Eenmaal uw online shop klaar en
afgeleverd is, begint het grote werk voor u. Dan moet u zelf instaan
voor het beheer van artikels en bestellingen. En vaak loopt het daar
fout. Ook hier zijn een aantal elementaire zaken die u, als
webshopeigenaar, mee rekening moet houden indien u succesvol wil
verkopen via het internet.
De 5 top tips om meer te verkopen met
uw online shop.
Het vertrouwen vestigen bij de online
consumenten is cruciaal voor elke webshop dit veel wil verkopen via
het internet. Hieronder vindt u de 5 zaken die altijd moeten worden
nageleefd, wil u ook succes kennen met uw internetwinkel. Deze 5 tips
werden opgemaakt op basis van de resultaten van gereputeerde online
shops (o.m. Amazon.com). Deze principes gelden voor elke webshop.
Vermijd artikels zonder foto.
Plaats ten minste 1 foto van goede kwaliteit bij elk artikel, al is
het aan te raden om 3 tot 5 verschillende afbeeldingen te gebruiken.
Neem daarom foto's van verschillende hoeken van uw artikels. Doe het
wel kwaliteitsvol. Bewerk elke foto om uw product zo mooi mogelijk
voor te stellen. Zien doet verkopen.
Zet bij elk artikel een duidelijke
en volledige beschrijving. Artikels met weinig of geen beschrijving
zeggen een online consument niet veel. Online kopers willen vooral
zekerheid vooraleer ze tot een aankoop overgaan. Daarom is een goede beschrijving van uw artikels essentieel. En zorg voor stimulerende
beschrijvingen in verstaanbare taal.
De prijs is heel belangrijk.
Online kopers gebruiken het internet niet alleen om uw webwinkel te
vinden. In eenzelfde adem surfen ze van artikel naar artikel,
meestal om de beste deal te vinden. De prijs is natuurlijk heel
belangrijk. Maar ook gratis levering, gratis een extra product bij
een aankoop, dubbele spaarpunten, enz. tellen mee. Zorg er wel voor
dat u niet steevast de duurste van de markt bent.
Vertrouwen bewijzen als
leverancier is cruciaal. Indien klanten u aanbevelen bij hun
vrienden is dat natuurlijk een pluspunt. Alleen gaat dit erg
langzaam en heeft u dit helemaal niet in de hand. Daarom zijn een
aantal commerciële toepassingen hiervoor belangrijk. Mensen uw
artikels laten recenseren bijvoorbeeld, of kopers hun reactie laten
delen bij uw producten helpt uw vertrouwen vestigen. Ook uw
producten laten aanbevelen op facebook en andere sociale media
is goed voor uw online imago. Vergeet nooit dat zo'n reclame, als
die uitgaat van iemand anders dan uzelf, steeds een positief effect
creëert.
Zekerheid bij het betalen is
essentieel voor een online verkoop. Vergeet niet dat de online
consument zijn / haar geld vooraf naar u overmaakt. Dan zijn ze
liefst zeker dat u te vertrouwen bent, dat ze het bestelde
daadwerkelijk zullen ontvangen achteraf en dat zij hun verhaal
kunnen halen indien er achteraf toch iets zou fout gaan. Daarom is
een betaalprocedure via een gekend betaalorganisme (b.v. Ogone /
Visa, PayPal, ...) belangrijk. Dan weet de consument dat u een
degelijk bedrijf bent (anders krijgt u geen account), dat de
betalingen zelf veilig zullen verlopen (voor zijn paswoorden heel
belangrijk) en dat ze altijd bij deze organisatie terechtkunnen als
er iets fout gaat.
Besluit.
De internetconsument maakt zijn keuzes
op hun eigen gevoel. Dan is het belangrijk voor u om te weten wat
doorslaggevend is om voor uw online shop te kiezen. Bovenstaande 5
zaken zijn cruciaal om uw internetwinkel succesvol uit te bouwen.
Vanzelfsprekend is het even belangrijk dat uw webshop ook volgens de
principes van de online markt is gebouwd.
Voor het succes van een website en webshop is de internetverbinding
van groot belang. Hoe sneller en vlotter een online bezoeker surft, hoe
groter zijn comfort. Zeker nu steeds meer mensen draadloos het internet
op gaan, is het goed om hier aandacht aan te schenken. Wat kan een
internetter doen om de snelheid van zijn draadloos internet te verhogen?
Hier volgen 5 tips voor sneller internet.
Waarom is een snelle internetverbinding belangrijk?
Zoals in de inleiding staat, verhoogt een snelle en vlotte internetverbinding het
surfcomfort
van de online bezoeker. Precies dat bepaalt in heel grote mate of
iemand zich ergert achter zijn computer of niet. En ergernis (of
frustratie) is nooit een recept voor succes op het internet.
Daarom neemt u best
een vakbekwame webpartner als het over het ontwerpen van een goede website of webshop gaat. Technisch kan er nl. heel wat gebeuren om de snelheid van navigeren
op een site, of de vlotheid waarmee de informatie gevonden wordt,
optimaal te krijgen. Een goede webdesigner zal er zeker in slagen om,
naast dit technische, nog een mooie site af te leveren ook. Dubbele
winst, dus.
Maar ook aan de andere kant van het internet, kan er een en ander
gebeuren. De gegevens van een website of webshop komen immers toe bij uw
online klant via een
kabeltje of draadloos via Wifi. En laat nu
net dit laatste door steeds meer mensen gebruikt worden. Want wifi
(draadloos internet) is heel gemakkelijk en comfortabel. Totdat het
surfen zelf begint te haperen en te vertragen. Gelukkig zijn er een
aantal zaken die u kunt doen als u vaststelt dat het draadloos surfen
traag verloopt.
Vijf tips om uw Wifi verbinding te verbeteren.
Hoezee, overal in huis het internet op, zonder kabels, zonder moeite,
zonder gedoe! Het probleem met Wifi (draadloos internet) is dat iedereen
zowat
dezelfde frequentie gebruikt. En zeker als er kort bijeen
een aantal mensen op hetzelfde moment het internet gebruiken, kan dit
voor ergernis en vertraging zorgen. Met de volgende 5 tips kunt u snel,
eenvoudig en goedkoop de kwaliteit van uw draadloze internetverbinding
gevoelig verbeteren.
Zet uw draadloze router centraal in uw huis. Vaak wordt
een router geplaatst nabij de modem. Dat is makkelijk om apparaten op
aan te schakelen en meestal staat hij uit het zicht. Alleen vaak is dit
een meterkast aan een muur of bij de voordeur. Dat is niet ideaal omdat u
zo grosso modo 40 tot 50 % verliest aan de buitenkant van de muur.
Daardoor kunt u in bepaalde kamers van uw huis een slechte draadloze
internetverbinding krijgen. Beter is dus om uw router centraal in uw
huis te plaatsen zodat alle kamers ongeveer even ver ervan verwijderd
zijn.
Plaats uw router zo hoog mogelijk. Hoe hoger uw draadloze
router staat, hoe gemakkelijker uw PC, smartphone of tablet het signaal
kan oppikken. Vaak stopt men de router weg achter boeken, achter een
zetel, of zelfs in de televisiekast tussen kabels en bakjes. Heeft u
problemen met de signaalsterkte van uw draadloos internet, zet dan eens
uw router zo hoog mogelijk.
Verander het kanaal van uw draadloze router. De meeste
routers worden standaard ingesteld op hetzelfde kanaal. Als nu toevallig
meerdere mensen in uw omgeving via het standaardkanaal surfen zal dit
de snelheid naar beneden halen. Dit kan zelfs tot storingen leiden. Het
is echter vrij gemakkelijk om een ander kanaal te kiezen waar uw router
gebruik kan van maken. In de handleiding die bij uw draadloze router
geleverd wordt, vindt u beslist snel hoe u dit moet doen. En dan surft u
meestal alleen op deze frequentie.
Met een repeater surft u ook op de 1e en 2e verdieping. Vaak
zijn de moderne huizen goed geïsoleerd: buitenmuren, ramen, maar ook
plafonds. Dan kan het gebeuren dat het Wifi signaal vrolijk op te pikken
valt op het gelijkvloers, maar dat u geen signaal meer detecteert op de
eerste of tweede verdieping. Een repeater brengt hier soelaas. Een
repeater is een apparaatje dat geplaatst wordt op de plek waar het
signaal nog net toereikend is. En precies dit toestelletje geeft een
soort "zwiep" aan het signaal waardoor het plots wel kan worden opgepikt
op de bovenliggende verdieping(en). Repeaters zijn niet duur (vanaf een
40 euro) en gemakkelijk te installeren. Spreek er eens over met uw
hardware leverancier.
Vermijd de blackspots in uw huis. In elke woning,
appartement of zaak is niet elke plaats even goed om draadloos internet
op te pikken. En vaak kan het op een meter aankomen. Dus, indien u een
probleem heeft met uw draadloze internetverbinding aan de tafel, zetel
of bed, kijk dan eens op een andere plek in de kamer. Vaak geeft dit
plots wel een heel goed signaal. Nog een onverwachte tip is om
(terras-)deuren en ramen te sluiten. In de meeste woningen zit
tegenwoordig superisolerend glas. Dat houdt ook heel goed radiosignalen
tegen. Maar als uw ramen, én deze van uw buren, openstaan is er veel
meer kans dat de wifi signalen uit uw buurt uw ontvangst storen. En dit
is snel te verhelpen door uw deuren en ramen te sluiten.
En soms komt het ook voor dat niets helpt. Dan is er nog steeds de goede, oude kabelverbinding.
Netwerkkabels halen immers hoge snelheden en hebben geen last van de
omgeving. Plug een kabel in de modem en verbind deze met de
internettoegang op uw pc en het surfen verloopt plots rimpelloos. Nog
een tip: zet een dLAN systeem op. Hierbij schakelt u uw modem /
router aan op een stopcontact en een ander toestel verbindt het
stopcontact nabij uw computer met uw internetpoort. Met de huidige
toestellen haalt u hoge snelheden en ze zijn eenvoudig om te monteren.
Besluit.
Draadloos internet zorgt voor gebruiksgemak en comfort bij het surfen op
het internet. Indien veel mensen gebruik maken van hetzelfde kanaal of
indien uw wifi router slecht geplaatst is, kan snel ergernis en
frustratie opduiken. Met bovenstaande eenvoudige en goedkope tips kan de
kwaliteit en de snelheid van uw draadloze internetverbinding gevoelig
worden verbeterd.
Van Google Adwords wordt algemeen aangenomen dat het een van de
effectiefste middelen is om via het internet reclame te maken voor
producten, diensten of bedrijven. Wat maakt een Google campagne een
succes? Hoe begint u aan een Google Adwords reclame? En wat doet beslist
best niet? In dit artikel leert u hoe een goede online reclamecampagne
op te maken.
Waarom is Google Adwords zo succesvol?
Google Adwords reclame kan eigenlijk niet anders dan bijzonder succesvol
zijn. De mensen gebruiken het internet (google) om informatie op te
zoeken op het moment dat zij er behoefte aan hebben. En Google speelt
hierop in door de advertenties zelf maar te vertonen bij mensen waarvan
de
zoekwoorden overeenkomen met wat zij zoeken. Bovendien betaalt
u aan Google enkel voor de bezoekers die via de Google ads op uw site
geleid worden. Werkelijk heel doeltreffend dus.
Dat is zo. Op voorwaarde dat uw advertentie professioneel en met kennis
van zaken is opgemaakt. Niet alleen de advertentieteksten zelf, maar ook
zoekwoordenlijsten, profiel van uw klanten, bestemmings-URL, enz. Want
de "technische" instellingen van een Google Adwords campagne bepalen in
grote mate de
kwaliteit van uw bezoekers én staan in voor een
lage kostprijs per klik (per bezoeker). En hier kan het soms haperen.
Een Google Adwords professional is immers afhankelijk van de briefing
door zijn klant. Als deze briefing niet doordacht, correct en
realistisch is opgemaakt, wordt het moeilijk om een doeltreffende Google
reclamecampagne te ontwerpen.
Hoe een goede Google Adwords campagne opmaken?
Voor alle duidelijkheid, hier hebben we het over de voorbereiding die
een Google adverteerder vooraf moet maken om tot een doeltreffende
Google Adwords campagne te komen. Dit vormt gelijk hoe de basis van de
succesvolle Google Ads en kan enkel door de adverteerder zelf gebeuren.
Deze voorbereiding leidt dus tot een goede briefing voor de Google
Adwords professional.
Ons bedrijf,
2TREES, is erkend als Google Engage partner
voor Google Adwords. Voor elke nieuwe Google ads bespreken wij met onze
klant een aantal kernzaken die van belang zijn voor de opmaak van
trefzekere internet reclamecampagnes:
Wat wilt u online adverteren? Dit lijkt heel evident, maar is het niet. Voor een succesvolle Google reclamecampagne werkt u best met zo concreet mogelijke
doelstellingen. Dit betekent dat een campagne voor een product of
dienst beter resultaat zal opleveren dan meer algemene campagnes.
Probeer als online adverteerder dus naar de essentie van uw reclame te
gaan bij het beantwoorden van de vraag wat u nu precies wenst te
adverteren.
Wat wilt u bereiken met uw Google Adwords? Dit is belangrijk om de juiste advertentieteksten
te kunnen opmaken. In de online advertenties zullen we precies dat
beloven wat de mensen zullen krijgen. Ter zelfde tijd vragen we uw
(toekomstige) klanten om datgene te doen wat u (adverteerder) wilt
bereiken met uw reclame. Klikt een beetje moeilijk? Wel het is ook niet
gemakkelijk in de praktijk, maar wel heel noodzakelijk om succes te
hebben.
Wie zijn uw toekomstige klanten? Zijn ze mannelijk of vrouwelijk? Oud of jong? Leven ze in uw buurt of verderaf? Probeer een zo accuraat beeld te schetsen van wie uw klant
moet zijn. Dat haalt u natuurlijk uit uw businessplan, maar het is toch
altijd goed om even uw klantenbestand te overlopen om te kijken of uw
klanten aan dit profiel beantwoorden. Soms staat u voor een verrassing.
Hoeveel budget stelt u beschikbaar? Google reclame is heel doeltreffend. Toch stelt u best vooraf een budget
op en laat dit door de Google professional in het oog houden. Uw
internet reclame moet immers rendabel blijven. Weet dat hoe groter uw
advertentiegebied, hoe meer mensen u kan bereiken en hoe duurder een
campagne zal zijn. Daarom is het zaak om zoveel mogelijk nuttige kliks
(bezoekers) te krijgen zodat direct zaken kan doen.
Wie zijn uw belangrijkste concurrenten? Ook dat is een heel belangrijk gegeven voor 2TREES
bij de opmaak van een Google Adwords campagne. Uw concurrenten, en het
feit of zij ook via Google adverteren, kan een impact hebben op de
kostprijs per bezoeker. Bovendien is het altijd goed om vooraf te kijken
waarvoor zij online reclame maken en dan te zorgen dat uw eigen Google
ads zich positief onderscheiden van de teksten van uw concurrenten.
Nog een raad voor wie in het buitenland wil adverteren met Google. Vaak
wordt de fout gemaakt om gewoon een land te kiezen voor buitenlandse
expansie. Vergeet niet dat België (Vlaanderen) relatief piepklein is in
vergelijking met b.v. Duitsland, Frankrijk, ... In ons land merken we
snel verschillen tussen de provincies. Dat is in het buitenland nog
sterker. Daarom is het steeds aan te bevelen om eerst een (kleine)
buitenlandse regio te nemen om te starten met een buitenlandse Google
Adwords. Daarmee kunt u dan ervaring opdoen om uw Google campagnes te
evalueren en bij te sturen. Later kan deze gerust worden uitgebreid,
maar steeds beetje bij beetje. Zo zorgt u er ook voor dat u buitenlandse
leveringen en na-verkoop service kwaliteitsvol blijft en houdt u een en
ander betaalbaar.
Besluit.
Google Adwords is een van de doeltreffendste online reclamemiddelen op
voorwaarde dat uw briefing voor de Google professional accuraat,
realistisch en correct is opgemaakt. U beslist zelf wat u wilt
adverteren, aan wie en hoeveel u wenst te besteden. Verstandige
adverteerders laten hun Google Adwords campagnes ontwerpen door een
Adwords professional.
Voor meer info of voor een concrete prijsofferte, neem nu contact op met 2TREES.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:google adwords, tips google adwords, google ads, ad words google, add words, google marketing, addwords, googleadwords, google adds, googleleads, google adverteren, Google Engage, google reclame, google advertenties, zoekwoorden kopen
12-06-2012
6 succes-tips voor een perfecte online shop.
Er zijn evenveel online shops als er handelszaken zijn. Elke webshop
heeft meestal zijn eigen sfeer en uitzicht. Evenzeer is het waar dat
niet elke internetwinkel even goed draait. Toch zijn er een aantal
essentiële zaken die op elke succesvolle webshop aanwezig zijn. Hier
volgen de zes succestips voor een perfecte online shop.
Wat kenmerkt een goede online shop.
De meeste handelaars zullen spontaan een lijstje voorwaarden opgeven:
goed gevonden worden, gemakkelijk in gebruik, vlot navigeren, ... Dat is
zo, maar consumenten zullen u iets anders vertellen. De mensen kopen
nl. vlotter op online shops die er
aantrekkelijk uitzien, duidelijk de informatie over de producten weergeven en die verleiden tot kopen.
Voilà. Dat is dus iets anders, maar wel belangrijker dan de
(technische) criteria die vaak door webbouwers en handelaars worden
gehanteerd. Uiteindelijk is het de consument die scherprechter is in het
oordeel over goede webshops. Want het zijn de mensen zelf die online
aankopen. Dus hebben zij altijd gelijk.
Een professionele webbouwer houdt hiermee dus rekening en kan perfect de
technische specificaties verzoenen met de wensen van de eindklant. Dat
is een (weinig genoemde) reden om de ontwikkeling van uw online shop toe
te vertrouwen aan een goede online partner die over ervaring met online
verkoop beschikt.
6 succestips voor een perfecte webshop.
De kern van het succes van een online shop vormen de productpagina's
zelf. Het doel van een webshop is immers steeds verkopen. En precies op
deze productpagina's staat de informatie die een online klant nodig
heeft om tot aankoop over te gaan. De productpagina's van uw webshop
zorgen er m.a.w. voor dat de klant een product of dienst online bestelt.
Reden genoeg dus om met de volgende 6 tips voor een succesvolle
productpagina rekening te houden.
Zorg voor super verzorgde afbeeldingen van uw producten of diensten. Net
zoals in een werkelijke winkel willen de mensen ook online de artikels
zo goed mogelijk zien en kunnen keuren vooraleer over te gaan tot
aankoop. Om een product perfect te tonen worden afbeeldingen gebruikt.
Zorg er dus voor dat de foto's van een artikel kwaliteitsvol zijn en dat
het product uit meerdere hoeken getoond wordt. Zet het artikel vrij
tegen een neutrale achtergrond (gedetoureerd) en zorg dat er geen
kleurverschillen of grootte verschillen zijn.
Geef alle mogelijke informatie direct bij het product weer. Alle
informatie is natuurlijk veel, maar wel noodzakelijk indien u succes
wilt hebben. U staat immers niet bij uw online klant om uitleg te geven
of om te overtuigen. Daarom is het noodzakelijk om de productinformatie
goed te structureren. Scheid commerciële info van de technische
specificaties. Zorg ook dat de belangrijkste informatie voor een klant
op een webpagina past zonder scrollen. En maak dat uw klant gemakkelijk
andere informatie kan opvragen.
Vermeld duidelijk de voorraad en de bestelmodaliteiten bij elk product. Door
de voorraad mee te geven, verzekert u de klant dat het product snel zal
geleverd worden bij bestelling. En met de bestelmodaliteiten ziet uw
online klant hoe en wanneer hij / zij het product kan verwachten. Dat
vermijdt zeker onnodige frustratie. Want als deze info ontbreekt, zal
een online koper gegarandeerd de volgende dag zijn bestelling
verwachten.
Verleid uw klant door relevante extra's te vermelden bij een product. Door
extra informatie bij een product op te geven, nodigt u uw online klant
uit om andere, relevante producten die verband houden met zijn aankoop,
bij te kopen. Enerzijds is dit een goede dienst naar uw klant toe die
deze info echt wel apprecieert. Anderzijds verhoogt u zo natuurlijk uw
omzet en de verkoopsrotatie van uw producten. Zo kunt u voor elk artikel
b.v. gerelateerde (bijhorende) producten opgeven of meegeven dat
"klanten die dit artikel aankochten ook interesse hebben voor..."
Zet bij elk artikel een duidelijk "Koop"-knop. Maak het uw
klant super eenvoudig om de producten van zijn keuze aan te kopen. Zorg
dat hij op het moment dat hij goesting heeft, met 1 beweging uw product
in een winkelmandje kan steken. Ideaal hiervoor is een opvallende knop
in een specifieke, eigen kleur en grootte. En plaats deze dominant bij
elk artikel op uw webshop.
Zorg voor gadgets die uw klanten leuk vinden en die commercieel iets opleveren. Klanten
worden graag verleid, ook online. En ze geven ook graag hun mening of
vertellen hun vrienden over recente aankopen. Ideaal hiervoor zijn de
sociale tools van een webshop. Verlanglijstjes zorgen voor extra mensen
op uw webshop en voor uw klant die vaak terugkeert. En met een
tell-a-friend knop, facebook - twitter- google+ knop worden uw producten
onder de aandacht van nieuwe klanten gebracht. En een goede rating van
een artikel kan zeker ook mensen over de streep trekken.
Besluit.
Onlne klanten kopen graag op online shops die er aantrekkelijk uitzien,
duidelijke en volledige informatie bevatten en die verleiden om aan te
kopen. Bovenstaande 6 tips zijn essentieel voor het succes van elke
goede webshop. Voor informatie over de mogelijkheden of een offerte voor
een goede webshop, neem vrijblijvend contact op met 2TREES.
Sedert een aantal jaren merken we een structurele groei van de
verkoop via het internet. Uit de laatste cijfers blijkt dat e-commerce
een volwaardige handelsvorm is geworden. Wat is de actuele positie? Wie
koopt en hoeveel wordt er gemiddeld online aangekocht? Hier volgen de
recentste statistieken over e-commerce in België.
Wie is online koper in België?
Uit de recentste cijfers van Comeo (peiling bij meer dan 1.000 Belgen)
blijkt dat de gemiddelde online koper jong is, Nederlandstalig en een
hoger inkomen heeft. Mannen (55 %) kopen vaker online dan vrouwen (50
%). Maar deze cijfers groeien naar elkaar toe. Zowel het aandeel online
aankopen van lagere inkomens als van vrouwen gaan in stijgende lijn. Ook
60-plussers vinden tegenwoordig steeds vaker de weg naar een online
shop. Het aantal nieuwe 60+ klanten steeg met 3 % t.o.v. vorig jaar.
Op dit moment koopt 46 % van de Belgen online producten, goederen of
diensten aan. Meer dan 95 % geeft aan hierover heel tevreden te zijn. En
bijna 90 % van de ondervraagden zegt dat ze dit in de toekomst zeker
zullen blijven doen.
Wat koopt de Belg online aan?
Meest verkocht via het internet is België is digitale muziek, voeding en
films. Dat zijn zaken die de online consument dus perfect kent en waar
er weinig risico (maten, kleuren, grootte, ...) aan vast zit. De
grootste bedragen gaan online dan weer naar hotels, mode, tickets van
optredens, boeken en abonnementen.
Opmerkelijk is ook dat de vervangingsaankopen met 35 % nu even groot
zijn als de eerste aankopen. Waar men voorheen via een online shop
voornamelijk extra nieuwe producten aankocht, gebruikt men het internet
nu even vaak om een bestaand artikel te vervangen. De
vervangingsaankopen zijn hierdoor in een jaar met 4 % gestegen, terwijl
het aandeel aan eerste aankopen status quo gebleven is.
Hoeveel koopt de Belg online aan?
De Belg koopt gemiddeld 163 euro per maand online aan. Vorig jaar was
dit nog 133 euro, een stijging van liefst 25 % in 1 jaar tijd. De helft
van de mensen koopt elke drie tot zes maand online producten aan.
Ongeveer 18 % doet dit elke maand.
Waarom koopt men online?
De voornaamste reden om online goederen of diensten te bestellen is
tijdwinst. Dat is dan ook het grootste argument. Men hoeft niet in een
rij te gaan staan om af te rekenen en men is niet gebonden aan
openingsuren. Opmerkelijk is wel dat steeds meer mensen hun online
aankopen daarna gewoon gaan ophalen in een gewone winkel of in een
afhaalpunt. Steeds minder mensen laten hun online aankopen thuis
bezorgen of op het bedrijf afgeven. Dat geldt natuurlijk niet voor
verdere afstanden of voor buitenlandse leveringen.
Wat zijn de grootste hinderpalen voor de e-commerce?
Het grootste bezwaar om niet online te kopen blijft de handicap dat
men de producten vooraf niet kan zien, ruiken, voelen, keuren, ... Een
goede webshop komt hier vaak aan tegemoet door de juiste informatie en
meettools op te nemen. Maar toch blijft dit gevoelsmatig de grootste
hinderpaal.
Verder is ook twijfel over de veiligheid van de online betalingen
een grote rem alsook de weigerachtigheid om de eigen persoonsgegevens
op te geven bij een online bestelling. In de praktijk blijkt het daarom
belangrijk te zijn dat betalingen via een veilig betaalplatform
verlopen. Hiervoor is b.v. Visa en PayPal betalingen of de gekende
betaalknoppen van de banken een pluspunt. En niet onbelangrijk, ook een
keurmerk zoals b.v. het Unizo e-commercelabel, E-commercelabel, Q-shops,
e.d.m. zorgen voor een verhoging van de betrouwbaarheid van een online
shop.
Besluit.
De e-commerce in België is nu duidelijk volwassen geworden. Het is een
volwaardig verkoopkanaal, naast een fysische winkel, verkoop op markten
of verkoop aan huis. Belangrijk om weten is ook dat e-commerce in België
nog een groot potentieel heeft. Op dit moment kochten slechts 50 % van
de Belgen online producten aan. In de toekomst kan de online omzet
daardoor nog gevoelig stijgen.
Sociale media zijn pas zinvol als men via deze weg veel mensen kan
bereiken. Dat geldt ook voor Facebook. Voor wie zich afvraagt of het
nuttig is om op Facebook aanwezig te zijn, volgen hier de laatste
cijfers. Hoe sterk is Facebook in België. Wie bereikt u er mee en wie
niet? Een overzicht.
Facebook is vrij dominant in België.
Facebook is de laatste tijd heel vaak in het nieuws. Eerst de
beursintroductie en dan de mislukking er van. Maar ook overnames zoals
van Instagram, berichten over misschien een facebook smartphone, privacy
perikelen, enz. enz. Veel rumoer maakt dat veel mensen nieuwsgierig
worden in een medium. Ook sociale media ontsnappen niet aan deze
stelling.
Sociale media zijn pas nuttig als
online reclamemiddel als men er:
a) veel mensen mee kan bereiken;
b) men de juiste mensen (doelgroep) er mee kan contacteren;
c) er een regelmatige communicatie tussen vrienden door ontstaat.
Pas dan en enkel onder deze voorwaarden is het de moeite waard voor
KMO's, zelfstandigen, winkels, handelaars of vrije beroepen om hier tijd
(en geld) in te investeren. Sociale media zijn toch gratis? Dat dacht
ik niet. U hoeft inderdaad niets aan te kopen (behalve PC en
internetverbinding) om een sociale pagina voor uzelf te openen. Dat
klopt. Maar een
bedrijfspagina opmaken en succesvol maken, is nog
even iets anders. Bovendien is er zeker een goed plan vooraf nodig wil
men slagen. En een behoorlijke kennis van fotobewerking en
reclametechnieken is evenzeer noodzakelijk om als professioneel bedrijf
door het leven te gaan op een sociale netwerksite. Wie meer wil weten
hierover mag steeds even 2TREES contacteren.
De cijfers over Facebook in België.
Dat Facebook, wereldwijd 900 miljoen gebruikers, ook in België de
grootste sociale netwerksite is. Dat is algemeen geweten. Waar vroeger
Netlog nog een meetelde, is dit nu eerder een nichespeler aan het
worden. Logisch dus dat veel mensen, en ook bedrijven, een Facebook
profiel of pagina actief hebben.
In juni 2012 telde Facebook 4.696.020 gebruikers in België. Hiermee kende dit platform een aangroei van meer dan 310.300 gebruikers in de laatste 6 maand.
België staat hiermee op de 32e plaats in de wereld volgens aantal gebruikers, na Roemenië maar voor Zweden.
Dit betekent eveneens dat 45,05 % van de Belgen (personen) op Facebook aanwezig
zijn. Kijkt men naar de online populatie, dan haalt Facebook in België
een penetratie van liefst 57,88 %. Dat is heel veel. (Ter vergelijking,
Nederland staat op de 27e plaats naar aantal mensen maar haalt maar een
penetratie van 38;8 %.)
Ook leuk om weten, 51 % van de Belgische facebookers zijn een man. Dus 49 % zijn dan een vrouw.
Naar doelgroep toe kan men stellen dat men via Facebook ongeveer 80 % van de mensen kan bereiken tussen 18 en 54 jaar.
De best vertegenwoordigde categorie zijn de mensen van 25-34 jaar (25
%), gevolgd door deze van 18-24 jaar (22 %), 35-44 jaar (18 %) en 45-54
jaar (12 %).
Hoe start u best met Facebook als bedrijf, winkel of handelszaak?
Om succesvol te zijn op Facebook moet men weten hoe een sociaal platform
werkt en hoe men zelf de eigen promotie op een goede, correcte manier
kan voeren. Wie bij 2TREES b.v. Facebook reclame bestelt, start met een
voorbereidend gesprek waar we een aantal zaken grondig bespreken:
Hoeveel tijd wenst de klant door te brengen op Facebook?
Wie zal dit doen?
Wat wilt u met Facebook bereiken?
Wat wilt u delen via Facebook?
Wie wenst u te bereiken?
Hoe zal u omgaan met de reacties die u ontvangt via uw Facebook pagina?
Dat zijn eigenlijk de kernvragen waarmee we aan de slag gaan. Op basis
hiervan kunnen we een professionele Facebook pagina (een FB
bedrijfspagina) opmaken, de FB gegevens zelf juist instellen, de
werkingsmiddelen opmaken en instellen en een goed Facebook marketingplan
opmaken. Enkel zo kan men succesvol gebruik maken van Facebook voor de
online reclame van producten, merken of acties.
Besluit.
Facebook is heel dominant wereldwijd, maar ook in België. Voor een
doeltreffende FB reclame is een goede kennis, een realistisch plan en
een professionele ondersteuning aan te bevelen. Wie meer wilt weten over
de Facebook mogelijkheden in België of voor de opmaak van een
professionele FB bedrijfspagina kan steeds
contact opnemen met 2TREES.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:facebook, facebook bedrijfspagina, , facebook in belgie, facebook promotie, sociale media, sociale netwerken, facebook reclame, facebook voor bedrijven, facebookgebruik in belgie, bedrijf op facebook
24-05-2012
Hoe krijgt uw bedrijfs facebook pagina veel vrienden?
2TREES ontwerpt regelmatig professionele facebook pagina's voor
merken, bedrijven of handelszaken. Even vaak komt dan de vraag: "Hoe
krijg ik snel vrienden?". Een populaire facebook pagina uitbouwen gaat
niet automatisch. Om succesvol te zijn op facebook heeft men een goede
strategie nodig en een even goed plan. Hier volgen alvast 5 tips die
zeker kunnen meehelpen om van uw facebook pagina een succes te maken.
Wanneer heeft uw bedrijf of merk een goede facebook pagina nodig?
Facebook gaat over communicatie, contact houden, ontdekken en beleven.
Dit is helemaal anders dan bij Google. Daar draait alles over (op)zoeken
en informeren. Weet dus, als u kiest om aanwezig te zijn op Facebook,
dat dit een continue inspanning zal vergen op het vlak van communicatie.
Daarom is een goede communicatieplan nodig voordat u begint. En
natuurlijk moet uw bedrijf of merk hiervoor toegerust zijn. Als dit geen
deel uitmaakt van uw bedrijfscultuur, kan dit best moeilijk worden op
langere termijn.
Weet ook dat een professionele (bedrijfs-) pagina op facebook niet
hetzelfde is als uw persoonlijke pagina. Zowel het uitgangspunt, doel
als de werking is verschillend. Een persoonlijke facebookstek (uzelf
dus) noemt men een facebookprofiel. Uw merk of bedrijf krijgt een
facebookpagina. Om een professionele facebookpagina te ontwikkelen,
vertrekken we van een voorbereidend gesprek waar we samen praten over uw
bedoeling met facebook, wat u wel en niet zal doen en hoe u dit zal
onderhouden en promoten. Wilt u meer weten hierover,
neem hier vrijblijvend met ons contact op.
Wat moet u doen om (veel) vrienden te krijgen van uw facebook pagina?
Zoals hierboven uiteen gelegd moet de promotie via uw eigen facebook
pagina passen in de normale werking van uw zaak. Daarvoor denkt u eerst
na waarom iemand fan zou willen worden van uw merk of bedrijf, waarom
een fan dit vervolgens zou willen blijven en ten slotte hoe u er kan in
slagen om de vrienden en kennissen van uw fans aan u te binden.
Ruim 75 % worden fan van een facebook pagina omdat ze een uitnodiging
hiertoe hebben ontvangen. Dat kan een uitnodiging zijn per brief, mail,
op een advertentie of op een poster. Dat is gigantisch succesvol. Wilt
uw bedrijf of uw merk een groot aantal fans, volgers of likers bekomen,
zorg dan dat ze een goede reden krijgen om uw bedrijfspagina "leuk" te
vinden. En vraag het ze!
Een goede 60 % is fan van een merk of bedrijf omdat een vriend of kennis
hen hiertoe aangezet heeft. Dat is ook een heel behoorlijke score. Denk
er daarom zeker aan om uw bestaande vrienden actief bij uw merk of
product te betrekken en zorg ervoor dat zij hun vrienden bij u
aandragen. Ook met stimulerende promotie-acties (reclame acties) kunt u
uw eigen vrienden in beweging zetten. Doen!
Ongeveer 50 % van de facebook vrienden van een merk of bedrijf hebben zich spontaan aangevriend
(op de Vind ik leuk-knop gedrukt). Facebook reclame zelf (betaalde
advertenties) zijn een goed middel om uw professionele pagina binnen
facebook bekend te maken. Maar ook hier geldt de regel dat niets
automatisch gaat. Ook goede offline en online reclame acties kunnen
maken dat nieuwe mensen uw facebook pagina leuk gaan vinden.
Eenmaal men vrienden heeft, is de volgende vraag: hoe behoudt u uw
vrienden? Onderzoek leert dat bijna 40 % van de facebook vrienden ooit
gestopt zijn met een merk of bedrijf te volgen. Dit gebeurde
voornamelijk omdat de interesse in het merk of bedrijf afnam of omdat de informatie via facebook niet meer interessant
genoeg bevonden werd. Daarom terug het advies om continue uw facebook
vrienden te blijven aanspreken en te betrekken bij uw merk.
Een laatste vraag die nagenoeg iedereen ons stelt: "Hoe vaak moet ik
dan berichten plaatsen op mijn facebook pagina?" Blijkt dat bijna 30 %
van de facebookers zich reeds de-frienden een te grote hoeveelheid
oninteressante berichten was. Goed om in het oog te houden, want naast
de kwaliteit van uw berichten is de regelmaat van publiceren en de hoeveelheid
aan inhoud van belang. Maar verder zijn er geen vaste regels in te
stellen. Het enige wat u moet voor ogen houden is dat de informatie die u
via uw facebook pagina verspreid leuk, interessant en de moeite waard
moet zijn. Denk er aan dat facebook draait rond communiceren, ontdekken
en beleven.
Besluit.
Een aantrekkelijke, professioneel gemaakte facebook pagina kan voor elk
bedrijf of merk interessant zijn om nieuwe mensen (klanten) aan zich te
binden. Om succes te hebben met de facebook pagina is het essentieel om
vooraf een goed online communicatieplan te ontwikkelen en een
doelgerichte facebook strategie op te maken. En weet ook dat een
facebook pagina geen
alternatief is voor een goede website. Voor meer informatie of een concrete vraag over uw eigen facebook aanwezigheid, neem vrijblijvend met 2TREES contact op.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:facebook vrienden, vind ik leuk, facebook vrienden maken, vrienden aantrekken, facebook pagina promoten, reclame maken op facebook, facebook reclame, facebook bedrijfspagina, professionele facebook
16-05-2012
Wat is essentieel op een goede website.
Er zijn twee dingen belangrijk voor een
goede website: de technische bouw en de inhoud van een website. Maar
niet alle inhoud is evenveel waard. Een aantal zaken zijn gewoon
onmisbaar omdat ze sterk de aandacht trekken van de bezoekers. In dit
artikel leest u welke informatie zeker op een goede website moet
staan.
Waarom is de inhoud belangrijk voor een
goede website?
De meeste mensen gebruiken tegenwoordig
een zoekmachine om informatie of een website te zoeken op het
internet. In Europa gebeurt dit in meer dan 95 % met Google. Maar het
principe is ook voor andere zoekrobotten hetzelfde. Zoekmachines
lezen de inhoud en kijken naar de structuur van een website om te
weten welke informatie er op staat en wat een groter belang heeft. De
inhoud wordt quasi altijd door woorden gevormd. Daarom is de tekst
van een website, de wijze waarop deze opgebouwd is en de woorden die
gebruikt worden van vitaal belang voor een goede vindbaarheid van een
website.
Een goede webbouwer houdt rekening met
de Google richtlijnen voor webbouwers. Vaak kunt u (mits een
supplement) ook uw teksten zoekmachinevriendelijk laten omvormen door
uw webpartner. Daarvoor analyseren wij de inhoud van uw website,
kijken na of de gebruikte key-woorden vaak gebruikt worden bij
zoekopdrachten en vervangen minder populaire woorden door trefwoorden
die wel meer gebruikt worden. Meestal wordt ook aan de zinsbouw
(korte zinnen) en de structuur gesleuteld. Zo kan de vindbaarheid van
een website heel sterk verbeteren waardoor ook de Google ranking verhoogt.
Welke informatie is onmisbaar voor een
goede website?
Bezoekers aan uw website vormen zich in
een fractie van een seconde een idee over uw website en over de
inhoud. Bijna op het gevoel oordelen zij of uw site hen interesseert
en of de inhoud voor hen van belang is. O.m. daarom is een logo heel
belangrijk als herkenning. Bovendien zorgt het meestal voor een
positieve eerste indruk.
Onderzoek door de Missouri University
of Science and Technology toont aan dat bezoekers zich binnen 1/5
seconde een eerste indruk vormen over een website. Maar het duurt
gemiddeld 2,6 seconden vooraleer het oog zich heeft aangepast aan een
website. Daarom is een positieve indruk van cruciaal belang om succes
te halen uit uw website. Wat zijn nu de zaken die sterk de aandacht
trekken van online bezoekers en hoe lang blijft men geconcentreerd op
deze informatie:
hetlogo 6,48 seconden
de hoofdnavigatie 6,44
seconden
het zoekvenster 6 seconden
sociale netwerklinks 5,95
seconden
de hoofdfoto 5,94 seconden
de tekst zelf 5,59 seconden
de onderkant van de website
5,25 seconden.
Dit is van cruciaal belang om mee
rekening te houden. Het onderzoek stelde immers ook vast dat hoe
langer de mensen op een website bleven hangen, hoe positiever men
deze beoordeelde. Daarom is het zonder meer slim om alle elementen te
gebruiken die online bezoekers kan binden aan uw website.
Onderzoek leert verder ook dat de
plaats waar iets op een website staat van belang is. Anders gezegd,
niet elke plaats op een website is even veel waard. Daarom zorgt
2TREES er steeds voor dat bovenstaande, vitale elementen op een
website geplaatst worden op die plaatsen die spontaan eerst bekeken
worden door online bezoekers.
Besluit.
De eerste indruk is sterk bepalend voor
het succes van een website. Deze indruk wordt spontaan en binnen 1/5
seconde gevormd. De aanwezigheid van een aantal zaken kan de
bezoekduur aan uw website sterk verhogen. Hoe langer online bezoekers
op uw website blijven, hoe positiever zij deze beoordelen en hoe
succesvoller deze kan worden uitgebouwd.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:website verbeteren, online bezoeken verhogen, meer bezoekers website, website bezoekers, site bezoekers, website optimalisatie, aantal bezoekers website, webdesign, redesign website, seo website, website tools, ranking website
10-05-2012
Hoe uw omzet verhogen en de prestaties verbeteren van uw website?
Ondermaats presteren is een van de meest voorkomende problemen bij
websites. Dat heeft vaak te maken met de inhoud en de manier waarop een
website is opgebouwd. Wat zijn de vijf grootste fouten waardoor de
prestaties van een website kunnen verbeteren?
Hoe komt het dat een website slecht presteert?
Aan de ene kant moet de technische opbouw en het ontwerp zoekmachine
vriendelijk gebeuren. Bij het ontwikkelen van een website houdt een
professionele webbouwer beslist rekening met de richtlijnen voor een
goede vindbaarheid door zoekmachines. Niet iedereen die websites bouwt
is even vaardig op dit vlak.
Maar ook als (toekomstig) eigenaar van een website kunt u meehelpen om
de prestaties van uw nieuwe website zo goed mogelijk te krijgen. Dan
spreken we over de inhoud die u aan uw webbouwer doorgeeft. Zorg
vooreerst dat u duidelijk opschrijft waarom u een nieuwe website wilt.
Dat is echt belangrijk. Vervolgens maakt u een lijstje van uw producten
of diensten die u online wilt adverteren. Hiernaast zet u telkens de
voordelen voor de mensen om bij u te bestellen. Ziezo, dat is essentiële
informatie die van u zelf moet komen. En hier kan
een professionele webbouwer dan mee aan de slag.
Vijf tips die zeker de prestaties van uw website verbeteren.
Onderzoek leert dat vaak dezelfde fouten terugkomen bij websites
waardoor ze niet goed presteren op het internet. Hieronder vindt u de
vijf belangrijkste redenen waarom een website niet geeft wat men ervan
verwacht. Dat zijn dan ook de 5 belangrijkste tips om de prestaties van
een website te verbeteren.
Een wanordelijke of onduidelijke structuur van een website schaadt de vindbaarheid. Zoekmachines (en online bezoekers) houden van duidelijkheid. Hoe beter uw informatie is ingedeeld
in goed ingedeelde rubrieken, onderverdelingen, categorieën, enz., hoe
gemakkelijker de mensen uw informatie terugvinden en hoe vlotter
zoekmachines uw website bovenaan de zoekresultaten weergeven. Zorg
daarom dat uw webbouwer een goede lijst krijgt van uw producten of
diensten. Maar ook over alle andere informatie die u op uw website wilt
plaatsen. Hiermee kan een professionele webbouwer aan de slag op de
beste structuur voor uw nieuwe website op te maken.
Commercieel opgemaakte teksten stimuleren online bezoekers om
contact op te nemen. Een website is een beetje communiceren zonder
gesproken woorden met uw (toekomstige) klant. Daarom is het een goed
idee om uw webbouwer een supplement te betalen om uw teksten
klantgericht en commercieel te laten opmaken. Een website die op de
homepagina start met: "Welkom op onze nieuwe website. Ons bedrijf XYZ
werd 15 jaar geleden gesticht door dhr. ... zaliger..." zal veel minder
resultaat geven dan "Wij zijn gespecialiseerd in het ontstoppen van
buizen van keukens, badkamers, WC's, enz. We werken heel efficiënt en
snel. Hierdoor vallen onze prijzen heel erg mee..." Zorg dat al uw
teksten op uw website klantgericht opgemaakt zijn en dat uw voordelen goed naar voor komen.
Vraag uw klant regelmatig om te reageren. Dat noemt men "Call To Action"
of CTA. Op deze manier is het voor uw online bezoeker duidelijk wat hij
kan doen met uw aanbod, maar ook voor u is het de snelste weg om nieuwe
klanten binnen te krijgen. Even voortbordurend op bovenstaand voorbeeld
kan dit zijn "... Hierdoor vallen onze prijzen heel erg mee. Heeft u
verstopte buizen of een vochtprobleem? Test ons even en contacteer..."
En de contacteer-tekst krijgt dan natuurlijk een interne link naar uw
contactpagina. Maar ook een goed ontworpen reclamebanner, CTA-knop of
een aanklikbare reclame-afbeelding kunnen prima werken.
Een te ingewikkeld contactformulier jaagt uw online klanten weg. De gulden regel
voor een contactformulier bepaalt dat u enkel vraagt wat noodzakelijk
is. Het is contraproductief om 15 velden te laten invullen indien u
enkel een naam, telefoonnummer, e-mailadres en vraag nodig heeft. De
rest komt later wel nadat u contact gekregen heeft, een offerte
opgemaakt en een bestelling binnengekregen hebt. Hou het simpel en eenvoudig voor de mensen om met u in contact te komen.
De SEO van uw website ontbreekt of is gebrekkig opgebouwd. Een goede SEO
(zoekmachine optimalisatie) in combinatie met de inhoud van uw website
en de meest gebruikte zoekopdrachten is essentieel om uw website
bovenaan de zoekresultaten te tonen. Als uw website goed gebouwd is en
de SEO is met vakkennis opgebouwd dan zal uw website vlot gevonden
worden en hoog weergegeven worden in de zoekresultaten. Zo kunt u dan
veel bezoekers aantrekken waardoor de ranking van uw website snel zal
verhogen. Maar zonder (goede) SEO is uw website voor een deel
vleugellam.
Besluit.
Om een goede website te krijgen waar u trots op bent én die ook nog goed
presteert zijn een aantal eenvoudige regels van toepassing. Zorg
enerzijds voor duidelijke boodschappen / inhoud op uw website en kies
anderzijds
een professionele webbouwer
die over een goede vakkennis beschikt. Dan krijgt u van uw
webontwikkelaar beslist heel bruikbare tips en een goede hulp bij het
opmaken van uw nieuwe website.
Wie succesvol een zaak wil uitbouwen kan niet zonder reclame. Dat
geldt eveneens voor wie een website bekend wil maken of wie een webshop
uitbaat. Bedrijven, winkels en handelaars die via het internet zaken
doen, hebben baat bij online reclame. Lees hier de 5 tips die u zeker
moet weten om zo goed mogelijk online reclame te maken.
Waarom kiezen voor online reclame?
Zeker voor middelen die via het internet verlopen, is online reclame gewoonweg onmisbaar. Aan de ene kant is internet reclame
goedkoper dan traditionele reclame. U kunt deze haarfijn afstemmen op elke gewenste doelgroep en de resultaten zijn 100 % meetbaar.
Maar dat is niet alles. Via online reclame trekt u rechtstreeks mensen
aan via het internet. En precies daar is ook uw website of webshop te
vinden. Met een simpele muisklik kunt u (potentiële) klanten tot bij uw
producten krijgen. En nu uw klanten er toch zijn, kunt u maken dat zij
direct een bestelling plaatsen. Hiervan kan traditionele reclame enkel
dromen.
Toch een bemerking. Noch met online, noch offline reclame bereikt u alle
mogelijke klanten. Hoe vaak iemand via computer, tablet of smartphone
in verbinding gaat met het internet, toch leest men nog altijd een
(gratis) krant of tijdschrift, passeert men voorbij reclame-affiches,
opent men dagelijks de brievenbus, enz. De meest effectieve reclame
maakt gebruik van een mix van offline en online reclame. Onderzoek toont
wel aan dat bedrijven, winkels en handelaars die hoofdzakelijk via het
internet werken na verloop van tijd tot
80 % van hun reclamebestedingen online laten verlopen.
5 essentiële tips voor goede online reclame.
De beste online reclame is opgemaakt volgens de regels van het internet
en houdt rekening met het surfgedrag van de mensen. Internet
advertenties zijn daarom eenvoudig opgemaakt, hebben een sterk wervende
tekst en verleiden steevast tot een bepaalde actie. Voor het opmaken van
doeltreffende online reclame vertrouwt u best op
een specialist. Maar er zijn wel een aantal zaken die u best voor ogen houdt om de juiste online reclame-campagne te bestellen:
Kies de juiste doelgroep voor uw online reclame. Dit is heel
belangrijk om de juiste teksten te gebruiken zodat zoveel mogelijk
potentiële kopers aangesproken worden. Ook voor de opmaak (lay-out) van
een advertentie is dit een must om weten. En tenslotte bepaalt de
doelgroep ook de periode waarin reclame gemaakt moet worden.
Kies de juiste online reclamemiddelen voor uw promotie. Nu u
weet wie u wilt bereiken, is het eenvoudiger om te ontdekken hoe u ze
kunt aanspreken. U kunt kiezen uit een waaier van online
reclamemiddelen, gaande van e-nieuwsbrieven, google reclame, facebook
advertenties, banners, gratis kortingsites, enz. Meestal, afhankelijk
van de prijs, kunnen een paar complementaire online media samen gebruikt
worden om het succes te bevorderen.
Hoe groter, hoe beter. Voor banners kunt u zich hier zeker
iets bij voorstellen. Skyscrapers (vertikaal, rechthoekig), leaderboards
(grotere skyscrapers, ook horizontaal) en vierkante advertenties
(rectangles) zijn gemiddeld zo'n 5 keer effectiever dan kleine banners
of buttons. Maar ook als u commerciële ruimte koopt op een bestaande
nieuwsbrief scoort u beter als uw online reclame dubbel zo groot is als
de andere artikels.
Hoe vaker, hoe beter. Dat is een van de algemene principes
van doeltreffende promotie en geldt zeker ook voor online reclame. Hoe
meer men uw online reclame ziet, hoe beter men ze onthoudt en hoe langer
men uw merk of producten zal herkennen. Ook nadat uw campagne is
afgelopen kan er een tijdje nog een herkenningseffect overblijven. Zeker
als ook uw logo, naam of merk dominant vermeld werd.
Eén idee per keer. Hou het eenvoudig en simpel. Op het
internet heeft niemand tijd (toch enkel maar de tijd die men aan uw
boodschap spendeert). Bovendien beslist men met een oogopslag of iets
interessant is. Zorg daarom dat uw online advertentiecampagne 1
boodschap telt en zorg voor een eenvoudige call to action. Simpel
gezegd: Kijk hier, wil je het hebben, klik nu hier. Maar nogmaals, ook
hoe het voorgesteld wordt (de verpakking) is minstens even belangrijk.
Besluit.
Online reclame biedt heel veel troeven voor wie de juiste mensen kan
aanspreken met de ideale boodschap. Bovenstaande essentiële tips helpen u
uw online reclame voor te bereiden. Voor de uitwerking en opmaak van uw
internet reclame acties neemt u best even contact op met een goede
internetpartner.
Zelf aanpasbare websites zijn handig om zelf regelmatig aanpassingen
door te voeren. Dat is echter niet altijd een goed idee. Vaak stellen we
vast dat CMS websites snel een onverzorgde indruk krijgen. Dat is
ergens normaal. Webdesign is immers een vak en amateurs bezondigen zich
snel aan een aantal veelgemaakte fouten. Hier volgen enkele tips om
fouten bij een website te vermijden.
Waarom zijn fouten nefast bij goede websites?
Het internet en zeker de zoekmachines werken een beetje volgens hun
eigen regels. Daar houdt een goede webdesigner best rekening mee bij het
opmaken en onderhouden van websites en online shops. Veel belangrijker
is om weten dat deze regels er eigenlijk voor zorgen dat bezoekers
instinctief vertrouwen krijgen in een website en in haar inhoud. En dat
is een kernpunt. Het komt er immers op aan om binnen de 5 seconden een
surfer te overtuigen. Anders klikt hij weg naar een concurrent.
Nu, het gevaar bij zelf aanpasbare CMS websites is eigenlijk dat de
gebruiker niet noodzakelijk over de juiste kennis beschikt om de eigen
website fris, modern en actueel te houden. Goed bedoeld, zonder twijfel.
Maar aan intenties heeft een online bezoeker echt geen boodschap. Deze
surft op het internet ergens naar toe, ziet een website en oordeelt.
Goed of slecht, u krijgt meestal maar 1 kans bij een online bezoeker om
zijn vertrouwen te werven. Doordat zelf aanpasbare websites zo
gemakkelijk zelf te beheren zijn door niet-professionals zijn deze na
verloop van tijd heel kwetsbaar op het vlak van geloofwaardigheid. Wat
zijn nu de 5 meest gemaakte fouten bij CMS websites?
De 5 veelgemaakte fouten bij CMS websites.
Zelf aanpasbare (of CMS) websites zijn zo ontworpen dat
niet-professionelen gemakkelijk de inhoud kunnen aanpassen. Dat geldt
zowel voor foto's, teksten tot zelf nieuwe webpagina's bijmaken. Alles
gebeurt menugestuurd via een aparte login. Zo kunnen (goedbedoelde)
amateurs vlotjes "hun ding" doen. Niet altijd goed, want de meest
voorkomende fouten zijn.:
De website heeft geen juiste boodschap meer of vertelt een
warrig verhaal. Hou goed voor ogen dat online bezoekers altijd
informatie zoeken. Vaak is dit een oplossing voor een probleem, een
artikel of dienst of een zekerheid dat men zoekt. Dit is dan ook quasi
altijd de reden waarom u een website online heeft staan. Nu zien we vaak
dat, naarmate "amateurs" regelmatig een website aanpassen, dat de
boodschap van de zaak beetje bij beetje verdwijnt. De hoofdreden is
omdat niet-professionals hier gewoon niet meer aandenken eenmaal ze hun
website wijzigen. Ze concentreren zich enkel op "een leuk verhaal", een
"toffe bijdrage", "knappe foto", enz. zonder dat zij zich afvragen of
dit in het groter verhaal van de website past. En snel wordt een website
zo een onsamenhangend geheel. Met alle gevolgen van dien...
De gebruikte foto's zijn niet geschikt voor een website. Nog
een veel voorkomende fout zijn foto's. Met de iPhone of digitale camera
is snel een foto gemaakt. En ook gemakkelijk ge-uploaded naar een
website. Echter meestal zijn zo'n foto's veel en veel te zwaar voor
online gebruik. En dan krijg je websites die traag inladen, hosting die
snel vol staat en sites die niet meer te lezen zijn. Foto's voor
internet zijn bij voorkeur tussen de 150 à 500 kb groot en zijn best volgens een aantal regels
gemaakt. Ook niet-bewerkte foto's zijn vaak een vloek op een website.
Elke foto voor internet moet worden bijgesneden, soms opgelicht,
ge-herkadreerd, recht gezet, enz. Zo zorgt u er voor dat uw CMS website
een verzorgde en uniforme aanblik blijft behouden.
Te veel advertenties zijn een moord voor een website. Altijd
leuk om ook nog eens geld te verdienen met uw website. Dan komen
banners, pop-up schermen, zelf openende videofilms, enz. snel om de hoek
kijken. Meestal geen goed idee want snel merkt men overdrijving en dat
moet men beslist vermijden.
Hou voor ogen dat reclame op een website enkel werkt als dit heel erg
met mate toegepast wordt. Anders bent u gegarandeerd snel uw bezoekers
kwijt.
Foute inhoud is ook een top killer voor websites. Foute inhoud kan op 2 vlakken erg contraproductief werken. Enerzijds verouderde of niet-relevante inhoud
maakt dat mensen echt wel geen vertrouwen houden in uw website (en
zaak). Maar ook taalfouten, stijlfouten, afschuwelijke
kleurencombinaties, ... geven uw website een hoog amateurgehalte. En
niemand die ergens geld moet voor geven, vertrouwt spontaan een amateur.
Tot slot een goede hosting is even belangrijk als een goede
website. Veel mensen staan hier niet bij stil. Hosting ziet men niet.
Het verloopt op de achtergrond. Snel is dan ook beslist om maar de
goedkoopte te nemen. Hou wel voor ogen dat een goede hosting de motor
vormt voor uw website. Mindere hosting geeft voor gevolg dat sneller
virussen via uw website verspreid kunnen worden, u zelf aanpassingen
traag en met moeite kunt opladen, uw website van tijd tot tijd offline
gezet wordt, soms bepaalde toepassingen (tijdelijk) niet meer werken op
uw site, enz. Websites die vlot inladen kunnen 20 - 30 % meer bezoekers
doorgestuurd krijgen van Google. Online klanten die met krakkemikkige
websites geconfronteerd worden, vertrouwen snel het zaakje niet meer.
Kies dus ook bewust en met kennis een goede webhoster.
Besluit.
Zelf aanpasbare of CMS websites
zijn zonder twijfel heel geschikt om zonder kosten, snel en vaak
wijzigingen door te voeren aan een website. Maar ook webdesign is een
vak. Wie vakkundig zelf zijn website wilt beheren, neemt best een paar
lessen in webdesign, lay-out en online marketing. Zo vermijdt men een
wanordelijke website. Of beter, voor het beste resultaat, vertrouw uw
website toe in de handen van een goede online partner.
Het internet staat vol van goede informatie en mooie websites. En
toch ergeren mensen zich steeds vaker aan bepaald irritante zaken als ze
websites bezoeken. Dat is niet echt bevorderlijk voor uw succes. Wat
zijn nu de meest ergerlijke zaken op een website of waardoor verliest u
klanten en omzet via uw website.
Hoe kan een website anti-reclame zijn?
Mensen die het internet opgaan, openen meestal een browser, typen een
paar woorden in en zoeken zo informatie. Gemakshalve laten we nu even
Facebook, Google+ en andere twitters achterwege want die werken niet
volgens het open principe van websites. Dat is de grote kracht van het
internet. Uw informatie (via een goede website) is permanent beschikbaar
voor mensen die hier naar op zoek zijn. En reken maar dat ze blij zijn
als ze u bij een probleem of vraag snel vinden op het internet.
Ziet uw website er mooi en betrouwbaar uit? Is alle informatie netjes
gestructureerd en goed vindbaar? Verstaan de mensen wat u aanbiedt en
hoe u werkt? Kunnen ze gemakkelijk met u in contact komen? Allemaal
prima. Dan mag u zeker regelmatig nieuwe klanten verwelkomen die u via
het internet hebben leren kennen. Totdat ... er zo van die ergerlijke
dingen voorkomen op een website. U kent dit wel. U vindt dan al eens een
goede website en begint te lezen. Dat probeert u althans. Want eerst
moet u een taalkeuze maken, en dan misschien een enquête invullen, en
dan nog ... Enfin, heel herkenbaar? Welnu dat zijn voldoende redenen
waarom mensen snel wegklikken van een website en ergens anders klant
worden. Wat zijn nu de meest ergerlijke (en dus contraproductieve) zaken
op een website?
De 5 meest ergerlijke zaken voor een foute website.
Er zijn een aantal criteria waar aan een goede website moet voldoen. Zo
o.m. moet de informatie er duidelijk en goed gestructureerd opstaan. Hij
moet snel inladen en
foutloos navigeren.
En vooral, een goede website mag niet op de zenuwen werken van de
bezoekers. En dat laatste is essentieel, zoniet zijn de online bezoekers
binnen de kortste keren terug weg. Wat zijn nu de 5 meest irritante
zaken op een webiste.
Hoog boven ieders ergernissenlijstje staat de pop-up reclame
op een website. U bent goed en wel beginnen lezen en floeps. Daar komt
zo'n vies, donker veldje van boven neergedwarreld die u "beleefd doch
opdringerig" vraagt om uw mening of een andere bevestiging. Misschien
zijn er klanten die het leuk vinden om zo kans te maken op een ipad,
auto of vliegvakantie (die men toch nooit wint), maar veruit de meeste
mensen zijn al lang van uw website verdwenen.
Een heel goede tweede is geluid dat automatisch start als uw
website inlaadt. Dat kan dus gaan om achtergrondmuziek (let ook op
auteursrecht!) of een bedrijfs- of videofilm die automatisch losbarst.
Erg, erg frustrerend. Zeker voor de mensen die snel op hun werk (ook de
meerderheid) nog even iets opzoeken voor hun privé. Uw klant komt er met
rode oortjes van af en zal beslist nooit meer spontaan naar uw site
surfen.
Op drie vinden we veel en storende animatie op een website
terug. Mensen zoeken informatie via websites. Dan willen ze ook
effectief lezen wat er op uw site staat. Denk aan de 3 seconden regel.
Heel vervelend als de aandacht van uw online bezoekers telkens wordt
weggehaald van uw boodschap door draaiende, wisselende, kantelende
beelden. Of nog erger, door zo'n stomme smiley's of zichzelf herhalende
figuurtjes. Jakkes...
Ook not done en voldoende reden om elders te zoeken zijn stomme foto's of foute beelden.
Denken we maar aan van die steriele beelden van een paar mensen, strak
in pak en das, die blij stom staan grijnzen naar elkaar rond een
vergadertafel. Of van die typische foto's van fotodatabanken die
blijkbaar iedereen op hetzelfde moment wil gebruiken en die u dan ook op
veel sites tegenkomt. Ook foto's zonder bijschrift vallen onder deze
categorie, want het vrij frustrerend als men op een foto iets ziet maar
niet echt zeker is wat het betekent. Goede foto's zijn wel belangrijk.
En tenslotte, het goede oude contactformulier sluit de rij
af. Dit is zeker nuttig en moet aanwezig zijn op een goede website om
bezoekers snel contact te laten opnemen. Maar vaak moet men eerst zijn
ganse personalia opgeven (tot en met schoenmaat), liefst met zo'n
asterix velden waar men niet overheen kan, vooraleer men een bericht kan
verzenden. De enige goede manier is om via het contactformulier enkel
maar die info te vragen die op dat moment nuttig is (naam, e-mailadres,
telefoon en boodschap). En verder natuurlijk de overige mogelijkheden om
met u in contact te komen duidelijk op uw website zetten. Zo krijgt uw
toekomstige klant weer een gezonde keuze.
Besluit.
Een goede website maken is niet echt eenvoudig en vergt vakkennis,
gezond inzicht en een goede kennis van de wensen van de online surfers.
Om de kans op succes met een website te verhogen, zorgt men er best voor
om zo
weinig mogelijk irritante zaken in een website te verwerken.
Voor meer informatie over een goede website of voor het verbeteren van uw bestaande website, contacteer nu vrijblijvend 2TREES.
Sociale media zijn niet meer weg te denken uit het leven van de
mensen. Net zoals het computer- en smartphonegebruik. Dan zijn goede
privacy instellingen belangrijk om uw eigen gegevens zo goed mogelijk te
beschermen. In dit artikel leest u 5 praktische tips om uw privacy goed
te beschermen.
Steeds meer aandacht voor privacy beveiliging.
We worden er regelmatig met onze neus op gewezen in de pers.
Veiligheidslekken kunnen verstrekkende gevolgen hebben. Diefstal van
betalingsgegevens, of zelfs identiteitsdiefstal komen voor op het
internet. Daarom hebben gebruikers steeds meer aandacht voor de
veiligheidsinstellingen van de programma's op hun computer en
programma's. En dat is maar goed ook.
Zeker met het intensiever gebruik van sociale media allerhande is het
juist instellen van uw persoonsgebonden gegevens belangrijk. Maar ook de
gebruikersinstellingen achteraf moeten ook juist worden ingesteld.
Vergeet tenslotte niet om van tijd tot tijd uw instellingen te
herbekijken. Op een bepaald moment in uw leven kunt u liever niet meer
"zo open" zijn als in uw argeloze jeugd. Heel opvallend, vrouwen zijn
over het algemeen voorzichtiger met de informatie die ze delen. Liefst
bijna 70 % laten enkel hun vrienden toe op hun sociale profielpagina,
terwijl amper 48 % van de mannen deze informatie afgeschermd heeft tegen
onbevoegden.
5 praktische tips om uw privacy te beschermen op sociale media.
Het meest doeltreffend is natuurlijk ervoor zorgen dat uw
gebruiksinstellingen goed ingesteld staan. Erg moeilijk schijnt dit niet
te zijn. Het is wel heel intensief werk én u zorgt er best voor dat
bepaalde instellingen elkaar niet tegenspreken. Wie zeker wilt zijn, kan
hiervoor (eenmalig) beroep doen op
een gespecialiseerde partner.
Zeker voor professionele gebruikers (bedrijven, zelfstandigen, ...)
kunnen we dit aanraden. Eenmaal dit ingesteld staat, dan nog leeft u
best volgende regels na om uw privacy veilig te houden.
Aanvaard geen vriendschapsverzoeken van mensen die u niet kent.
Dat is eigenlijk de evidentie zelf, maar toch zondigen heel wat nieuwe
sociale mediagebruikers (vnl. mannen) tegen deze regel. Denk er ook aan
dat op internet niet iedereen is zoals men zich voordoet. Het is heel
gemakkelijk om een vals profiel op te maken en zo door het internetleven
te gaan. Stelt men na verloop van tijd vast dat er toch "vreemde
eenden" in de bijt gekomen zijn, dan kan men deze nog steeds ontvrienden
of de-frienden. Dit gebeurt ook steeds vaker om het vriendenbestand op
te kuisen.
Denk steeds na vooraleer u een bericht of foto op het internet plaatst.
Probeer in te schatten of u volgende week nog blij zal zijn met uw
commentaar, of die foto later door werkgevers gesmaakt zal worden en of
uw reactie geen negatief effect zal hebben voor uw eigen imago. Bij
twijfel, post niets waar u niet zeker van bent dat u er later geen spijt
van zal krijgen. Berichten op het internet zijn hardnekkige dingen en
eenmaal geplaatst, krijgt u ze nog moeilijk volledig weer weg. Gebeurt
er toch een slippertje, weet dan dat je steeds commentaar terug kan
verwijderen. 't is wel weg, maar als je bericht door (veel) vrienden is
rondgestuurd, blijft het wel gezien. Toch best opletten vooraf dus.
Blijf goed in de gaten houden wat men over uzelf vertelt op
het internet. Men kan u taggen op foto's, reageren op berichten die u
plaatst of uw berichten doorsturen via andere media zoals b.v. twitter.
Ziet u een vermelding waar u niet mee akkoord bent, of tagt men u ten
onrechte op een foto, neem dan contact op met de "dader" en vraag om die
reactie te verwijderen (of untag u zelf).
Controleer ook regelmatig de berichten van uw vrienden
op het internet. Lees wat ze schrijven (evt. waar u in voorkomt) en wat
ze delen met hun vrienden. Ziet u een bericht waar u niet mee akkoord
gaat en dat betrekking heeft op u en uw imago, vraag hen dan om deze
post te verwijderen of anders te formuleren. Ook secundaire vermeldingen
zijn belangrijk en dragen bij tot uw imago op het internet.
En tenslotte, beveilig u met goede antivirussoftware. Vaak
start het misbruik door infectie van uw computer via bijlagen bij
berichten, annexen bij foto's die men downloadt, malware, enz. Indien u
een professionele gebruiker bent, kunt u natuurlijk voor betalende
antivirus software kiezen. Privé personen hebben de keuze om dit ook te
doen of anders om een goede gratis antivirus beveiliging te kiezen (b.v. Avast).
Besluit.
Door het intensief gebruik van computers, het internet en sociale media
in het leven van alledag is het belangrijk om aandacht te schenken aan
een goede beveiliging van de instellingen. Systematisch de instellingen
van een account, programma of computer juist definiëren is belangrijk.
En achteraf een goede veiligheidsetiquette naleven houdt uw online imago
top.
Voor meer info over noodzakelijke veiligheidsinstellingen of voor het checken en updaten van uw privacy instellingen,
contacteer vrijblijvend 2TREES.
Niet elke website die op het internet te vinden is, werkt even vlot.
Soms komen zelfs na verloop van tijd een aantal problemen met een
website naar boven. Welke zijn de vijf meest voorkomende problemen voor
webistes en wat kunt u er aan doen? Dat leest u hier in dit nieuw
artikel.
Waardoor komen problemen voor bij een website?
Laten we er gemakshalve van uitgaan dat elke nieuwe website volgens de
regels van kunst is gemaakt (wat echt niet altijd het geval is). Dit
betekent dus dat deze sites gemakkelijk gevonden en weergegeven worden
door de zoekmachines, dat ze vlot inladen en alle informatie snel
leesbaar is. Er zijn echter een aantal redenen waarom dit niet (meer)
het geval is voor websites. Dat kan aan de
programmering van de website liggen, maar net evengoed aan de instellingen van de computer of aan de webeigenaar zelf.
Het komt zelfs voor dat websites, die bij de oplevering perfect werkten,
na verloop van tijd plots stroever reageren. Vaak is dat het geval bij
zelf aanpasbare (CMS) websites. Daar ligt de oorzaak bijna altijd aan
het
onoordeelkundig toevoegen van informatie op de website. Maar
ook de computer van de surfer zelf kan de oorzaak zijn. Te hoog
ingestelde veiligheidsprocedures b.v., firewalls of spamfilters zijn
niet altijd gezond voor het internetgebruik. Wie vaak problemen
ondervindt bij het zoeken op het internet moet dus naar een aantal
oorzaken gaan zoeken.
De vijf courantste problemen voor websites (en hun oplossing).
De volgende problemen zijn heel herkenbaar voor wie regelmatig op het
internet surft. Ze behoren tot de vaakst voorkomende problemen. Als
website eigenaar kan u beslist ooit wel een (paar) van deze opmerkingen
in uw mailbox ontvangen. Daarom zijn de volgende opmerkingen nuttig voor
zowel surfers als website eigenaars.
Uw website opent heel traag. Soms komt de tekst van een
homepagina direct te voorschijn en laden de afbeeldingen lijn per lijn
(of niet) in. Het gebeurt ook dat maar een deel van een webpagina
inlaadt. Of zelfs helemaal niet. Dan krijg je na verloop van tijd de
melding dat de wachttijd voor de verbinding is verstreken. Er kunnen
een aantal oorzaken hiervoor zijn. Als een website traag inlaadt is er
misschien een probleem met het vrije geheugen van uw computer. U kunt
een aantal toepassingen afsluiten of de cache-geheugens van uw computer
leegmaken. Laden foto's heel traag in, dan zijn ze misschien te zwaar
voor internet. Foto's voor websites zijn bij voorkeur 72 dpi en niet
zwaarder dan 150 kb. Opent er helemaal niets, kijk dan eerst of het
internet op dat moment wel beschikbaar is. Zo ja, dan kan ook de router
heropstarten soelaas bieden. Traag openende websites houden meestal
verband met het geheugen van ofwel uw eigen computer, routers of
programma.
Uw website wordt niet ingeladen omdat uw computer geen cookies accepteert. Dit
is een heel vaak voorkomend probleem, zeker bij mensen die een
voordracht of cursus over computerbeveiliging hebben gevolgd. Een cookie
is een stukje software dat op uw computer geïnstalleerd wordt zodat uw
PC herkend wordt de volgende keren dat u terugsurft. Cookies zorgen er
voor dat de volgende keren de website sneller inlaadt, maar ook dat
statistiekenprogramma's zien welke pagina's bezocht worden, waar u de
site verlaat, enz. Wie in de instellingen aanduidt dat de webbrowser van
uw computer geen cookies accepteert, kan heel weinig websites bezoeken. Om
dit probleem op te lossen gaat u naar de instellingen van uw webbrowser
(Firefox, Safari, Chrome, ...) en geeft er aan dat u wel cookies
aanvaardt.
De lay-out van uw website wordt "vervormd" weergegeven. B.v.
bepaalde kolommen ontbreken op een computer, afbeeldingen staan uit
verband of zelfs de hele lay-out staat door elkaar. Hoogstwaarschijnlijk
houdt dit verband met de browser die u gebruikt. Was dit vroeger niet
het geval dan heeft u misschien recent een nieuwe browser geïnstalleerd
of een update uitgevoerd. Gekend en berucht bij webbouwers is Internet
Explorer die er zelfs in slaagt om dezelfde website verschillend weer te
geven met de verschillende versies van I.E. Indien u dit vaststelt, neemt u best contact op met een goede webbouwer.
2TREES b.v. test alle nieuwe websites op de meest gangbare browsers van
het moment en past de programmatuur van een website aan zodat ze op
alle courante browsers mooi worden weergegeven.
Uw website wordt helemaal niet gevonden op het internet. Ja,
dat is lastig. Heeft u nog nooit problemen ondervonden met de
vindbaarheid, dan ligt het misschien aan uw hostingfirma. Ze kunnen de
programma's van hun servers een onderhoud of update geven waardoor de
websites tijdelijk offline gaan. Meestal wordt u hiervan vooraf
verwittigd. Is uw site nog nooit goed gevonden geworden op het internet,
dan hapert er waarschijnlijk iets aan de programmatuur. Heel vaak komt
dit doordat er geen (goede) zoekmachine optimalisatie is ingebouwd. Neem
hiervoor contact op met een goede webbouwer en vraag advies. Ook het
soort website kan oorzaak zijn. Flash websites zien er meestal flashy
uit, maar zijn quasi onleesbaar voor zoekmachines. Ook wat er op uw
website staat, kan de vindbaarheid negatief beïnvloeden. Foto's die niet
zoekmachine vriendelijk zijn geplaatst b.v., de structuur die onlogisch
in mekaar steekt, overgangen die blokkeren, enz. Het beste neemt u
direct contact op met een goede webpartner.
Bepaalde pagina's zijn onvindbaar of worden niet weergegeven. Soms
krijgt u zelfs een foutboodschap waar dit vroeger niet het geval was.
Dit probleem komt terug meer voor bij CMS websites dan bij de eenvoudige
websites. Het gebeurt dat site-eigenaars webpagina's die niet meer
actueel zijn gewoon wissen. Als ze later terug belangrijk worden (b.v.
voor de soldenperiode of opendeurdagen) bouwen ze ze terug op. Als de
naam van de pagina wijzigt t.o.v. de oude pagina zal deze link, die vaak
maanden achterblijft in de geheugens van de zoekmachines, niet meer
werken. Ook na het opladen van nieuwe websites zijn er vaak oude
pagina's die onvindbaar worden omdat ze niet meer bestaan. Het beste
is om vooraf duidelijk af te spreken met de bouwer van een nieuwe
website welke pagina's (en URL's) belangrijk zijn, zodat deze terug
gebruikt worden voor de nieuwe site. Is dit niet het geval, dan kan uw webbouwer meestal een 301 of 302 redirect inbouwen om de zoekopdrachten om te leiden naar uw nieuwe website.
Besluit.
Wie problemen ondervindt bij het vinden of bezoeken van websites kijkt
best eerst de eigen computer na. Indien er hier geen directe oorzaak te
vinden is, kan de hostingfirma of de website zelf de reden zijn. In dit
geval neemst u best
contact op met een goede webbouwer
voor advies of voor hulp. Want een gebrekkige, of gebrekkig werkende,
website is direct negatieve reclame voor uw bedrijf of zaak. Want
antireclame kunnen we tegenwoordig missen als kiespijn.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:problemen website, website onvindbaar, website laadt niet in, cookies, lay-out website is vervormd, kan website niet openen, pagina website niet openen, website laadt traag in, website blokkeert, foto's worden niet weergegeven, SEO, vindbaarheid verbetere
29-03-2012
Hoe herkent u een betrouwbare online shop?
Steeds meer mensen kopen online producten of diensten aan. Meestal
gebeurt dit bij nieuwe bedrijven die men niet echt kent of bij
buitenlandse online shops. Hoe weet u bij een eerste online aankoop dat
de webshop te vertrouwen is? Met de volgende tips beperkt u het risico.
Niet alle online shops zijn te vertrouwen?
Elke dag opnieuw gaan nieuwe online klanten het internet op om artikels,
goederen of diensten te zoeken. Wie vaak op internet producten
aankoopt, weet dat vergelijken steeds loont. Het grote voordeel van
online aankopen is immers het gemak waarmee consumenten producten,
prijzen, aanbiedingen, ... met elkaar kunnen vergelijken. Bijna altijd
vindt u zeker een prima deal via een online shop. Maar even vaak is dit
bij een bedrijf dat u voor de eerste keer leert kennen. Soms zelfs bij
een buitenlandse webshop.
Een online shop die op het internet te vinden is, betekent niet
automatisch dat dit bedrijf ook 100 % te vertrouwen is. Uiteindelijk
moet u wel vooraf uw geld overmaken. Dan bent u natuurlijk liever zeker
dat uw bestelling ook effectief zal worden ontvangen en dat de levering
de juiste artikels in perfecte staat bevat. Niet altijd evident voor een
eerste keer. Gebruik daarom volgende tips om het risico bij uw online
aankoop zoveel mogelijk te beperken.
Hoe herkent u een betrouwbare online shop?
Betrouwbare webshops hebben alle een ding gemeen: ze wekken vertrouwen
van bij de eerste blik. Er mag geen marge voor enige twijfel bestaan,
want online is dit dodelijk voor een online shop. Er zijn een aantal
zaken die onmisbaar zijn om het vertrouwen bij nieuwe online klanten te
vestigen.
Een professioneel uitzicht vestigt direct het vertrouwen in
de online shop. Kopen is voor meer dan 80 % een emotioneel gebeuren.
Zeker online. Amateuristische ontwerpen, online shoppingsystemen, online
groepswinkels, ... doen snel denken aan hobby'isten, amateurs of
avonturiers. Onbewust laat iedereen zich leiden door zijn gevoelens. Een
goede webshop moet er dus professioneel uitzien en alle rubrieken
(afdelingen) bevatten die een online koper verwacht. Zelfs voor speciale
of op maat gemaakte ontwerpen komen de vaste rubrieken altijd terug. Zo
niet kan een online koper snel beginnen twijfelen.
Alle wettelijke en logische vermeldingen moeten aanwezig zijn
op een goede webshop. Online shops waar de bedrijfsgegevens ontbreken
of erg diep verstopt zijn, waar er geen algemene voorwaarden of een
disclaimer op staat. Of waar er geen bestelprocedure uitgelegd wordt,
helpdesk te vinden is, enz. Ja, dan ga je als online consument toch even
twijfelen om vooraf je geld te doneren. En eenmaal twijfel in het hoofd
van een online klant zit, is het moeilijk om het vertrouwen te
herwinnen.
Een betrouwbare webshop biedt veilige betalingen aan.
Malafide zaken krijgen geen contract bij Visa, American Express of
MasterCard. Veilige betalingen lopen steeds via een beveiligd online
loket. B.v. Ogone is zo'n erkend Payment Service Provider waar uw online
aankopen in een beveiligde omgeving kunnen plaatsvinden. Webshops die
niet echt te vertrouwen zijn, hebben zeker geen veilige
betaalmogelijkheden.
Webshops die een e-commerce label voeren, zijn gekeurd en
goedbevonden. Unizo en Be-Commerce kennen een eigen e-commerce label toe
aan webshops die volgens de regels van de kunst gemaakt zijn en die
wettelijk in orde zijn. Een bijkomend voordeel is dat, moest er
discussie of een probleem zijn met uw online bestelling, u ook altijd
beroep kunt doen om de organisatie die het label heeft uitgereikt om in
uw belang tussen te komen. Een e-commerce label is dus altijd een extra
garantie voor de online koper.
Het internet is een heel degelijke scherprechter voor
malafide webshops. De mondige consument werkt met het internet. Niet
alleen om producten en diensten online aan te kopen, maar de online
koper gebuikt het internet ook als zaken verkeerd gaan. Daarom is het
goed om altijd even te googlen op de naam van de (nieuwe) online shop
voordat men een eerste online bestelling plaatst. Als er veel negatieve
commentaar op het internet terug te vinden is over een webshop is men
best extra voorzichtig. Googlen, niet alleen om producten te vinden dus,
maar ook om de betrouwbaarheid van online shops te controleren.
En heeft men zich toch in de luren laten leggen? Dan nog niet gewanhoopt. De Federale Politie heeft een speciale dienst, de Federale Computer Crime Unit
die zich specifiek bezig houdt met alles wat computerfraude, online
betaalfraude, internet criminaliteit, enz. betreft. Heeft u online een
probleem met e-aankopen en kan u nergens meer terecht om het probleem op
te lossen, dan kunt u steeds klacht neerleggen bij deze Federale
overheidsdienst om toch nog extra druk uit te oefenen op uw malafide
online partner.
Besluit.
Online vinden steeds meer mensen de beste deals. Om het kaf van het
koren te scheiden is waakzaamheid beslist aan te bevelen voor online
aankopen. Bovenstaande tips voor betrouwbare webshops helpen een heel
eind. Maar onthoud vooral: er zijn veel meer betrouwbare online shops
actief op het internet dan malafide webshops. Toch houdt u best uw ogen
en oren open om verrassingen te vermijden.
Waarom een goede navigatie noodzakelijk is voor websites.
Uw website terugvinden bovenaan de zoekresultaten is heel belangrijk
om snel nieuwe bezoekers en klanten aan te trekken. Daarvoor kan de
navigatie van uw website wonderen doen. Waarom de navigatie van een
webiste cruciaal is voor een goede ranking, waar u rekening moet houden
en hoe u tot de beste structuur voor uw site komt, leest u in dit
artikel.
Waarom is de navigatie van een website zo belangrijk?
De navigatie is essentieel voor elke website. Vergelijk het met het
grondplan van een woning. Als alles logisch op elkaar is afgestemd,
precies op de juiste plaats staat en natuurlijk in elkaar overvloeit,
krijgt u een aangenaam gevoel. Zo ook voor websites. Een goede structuur
maakt dat de bezoeker probleemloos
geleid wordt naar de
informatie die hij zoekt. Doordat alles logisch en natuurlijk gebeurt,
leest de bezoeker de inhoud intensiever, onthoudt ze langer en vindt
meer interessante informatie terug. Dat is natuurlijk belangrijk.
Maar ook de zoekmachines hebben nood aan een goede navigatie. Hoe beter
de navigatie van een website ineen steekt, hoe gemakkelijker
zoekmachines uw informatie "lezen" en registreren. Ook hoe beter ze
begrijpen bij welke zoekopdrachten uw website relevante informatie
levert en hoe sneller en hoger u
bovenaan de zoekresultaten wordt weergegeven. En dat is minstens even belangrijk.
Tips voor een goede navigatiestructuur van een website.
De navigatie (ook structuur genaamd) van een website neemt de bezoeker
én de zoekmachine bij de hand. Ze leidt ze doorheen alle informatie en
zorgt dat men snel en probleemloos bij de gevraagde informatie
terechtkomt. Dat is eigenlijk het enige belangrijke doel. Waar moet u
rekening mee houden?
Hou de navigatie eenvoudig. Ingewikkelde structuren vermoeien
en leiden steevast naar verkeerde plekken op een website. Werk daarom
voor de navigatie met maximaal 3 tot 6 hoofdrubrieken. Zorg dat de
bezoekers eerst de grote richtingen moeten kiezen. Eenmaal deze keuze
gemaakt, kunt u de surfers verder leiden via subnavigatie en keuzelinks,
dieper uw website in tot bij de informatie. Eenmaal een bezoeker een
hoofdkeuze gemaakt heeft, is de aandacht aanwezig en begint hij met
aandacht verder te surfen.
Zorg voor een goede structuur bij de opmaak van de
navigatiepagina's. Duidelijke titels vertellen direct het onderwerp van
de pagina. Tussentitels geven meer argumenten weer. Inleidingsteksten
laten snel de voordelen en troeven lezen. Maak uw teksten in elk geval
op voor beeldschermweergave. Ook hier weer, zorg dat mensen die
diagonaal een webpagina inscannen toch een goed idee krijgen over uw
boodschap. Zelfs zonder intensief te lezen.
Zet alle informatie die samen hoort bij elkaar. Dat
hoeft niet noodzakelijk op dezelfde webpagina te zijn. Daarvoor bestaan
er subpagina's en interne links. Maar het is wel goed dat de bezoeker
van uw website duidelijk ziet wat samen hoort. Zo kan hij dan steeds
verder informatie na informatie bekijken. Dit gebeurt eerder
sprongsgewijs. Het voordeel is wel dat uw informatie op een aangename
manier en aandachtig gelezen wordt. Zorg zeker dat alle vitale
informatie op een computerscherm past, zonder scrollen.
Houbelangrijke informatie permanent in beeld. Dat
kunnen uw contactgegevens zijn, maar ook een aankondiging voor een nieuw
product, reclame voor een promotie, ... Er zijn mogelijkheden legio
hiervoor: in de kop van de website, of onderaan. Maar ook links of
rechts naast het lichaam van uw website kan ruimte hiervoor worden
voorzien. Schenk wel aandacht aan het algeheel uitzicht van uw site. Een
mooi opgemaakte en gelay-oute website is aangenamer om lezen.
En heel belangrijk voor later: wordt een artikel of product plots een hype, maak dan hiervoor een specifieke pagina aan in de navigatie.
Een product dat heel populair geworden is, wordt door heel veel mensen
gezocht op het internet. Probeer te achterhalen welke zoekwoorden de
mensen intypen. Gebruik deze zoekwoorden in de tekst van deze pagina.
Door een trendartikel een eigen pagina te geven, kunt u beter aanleunen
bij de gebruikte zoekwoorden, krijgt u alle informatie die ermee verband
houdt beter samen en zal uw website meer bezoekers aantrekken en hoger
geplaatst worden in de zoekresultaten van Google.
Besluit.
Een goede navigatiestructuur is onontbeerlijk om goed gevonden te worden
op het internet en om uw website bovenaan de zoekresultaten te krijgen.
Door heel aandachtig een goede structuur uit te werken zal uw website
altijd beter blijven presteren. Het is dus best belangrijk om de
structuur grondig door te denken. Wilt u meer informatie of concreet
advies om de structuur van uw website te verbeteren, neem dan
vrijblijvend
met ons contact op voor een afspraak.
Tips om online klanten aan te trekken voor online shops.
E-commerce is booming business. Ook meer en meer mensen kopen online
goederen of diensten. Wie investeert in een goede online shop wordt snel
geconfronteerd met de vraag: Hoe trek ik online klanten aan? In dit
artikel ontdekt u 5 praktische tips om goed te starten met een nieuwe
online shop.
Een goed promotieplan onmisbaar voor online shops.
Steeds meer ondernemers, middenstanders en KMO's kiezen voor een online
shop om extra klanten en omzet aan te trekken. Het internet biedt
ongetwijfeld heel veel troeven om uw bestaande zaak een push te geven.
En vaak zien we nieuwe starters die een volledig online activiteit
opstarten en ontwikkelen. En dan wordt iedereen geconfronteerd met de
vraag: Hoe trek ik klanten aan op mijn webshop? Hoe zorg ik dat mijn
producten of diensten online kopers vinden? Hoe kan ik mijn online omzet
verhogen?
Op dit vlak verschilt de online handel niet erg van deze in de fysische
wereld. De enige manier om snel en goed vooruit te gaan, kan enkel via
reclame en promotie.
Om uw inspanningen (en kosten) zo rendabel en doeltreffend te maken, is
een goed marketingplan nodig. Meestal is dit een mix van offline en
onlne reclamemiddelen. Meestal zijn de financiële middelen niet
onbeperkt. Daarom volgen hier 5 praktische tips die elkeen kan toepassen
om goed te starten met een nieuwe webshop. Ook budgettair vallen deze
zeker mee.
Praktische tips om snel online klanten aan te trekken.
Veel klanten naar uw webshop lokken is natuurlijk verleidelijk. Beter is het om
de juiste klanten
aan te trekken. Hou daarom steeds rekening met de doelgroep die u
nastreeft en met het profiel van uw klanten. Kijk hoe u ze kunt bereiken
en gebruik de juiste kanalen. Om verspilling van middelen en geld te
vermijden, maakt u best een goed promotie- en marketingplan op.
Volgende middelen zijn heel efficiënt, rendabel en budgettair voor
iedereen haalbaar om goed te starten met een nieuwe online shop.
Met E-mail mailings bereikt u direct de mensen en kunt u nieuwe producten, acties of promoties voorstellen.
Wie start heeft meestal reeds een bestand(je) met e-mailadressen van
klanten, prospecten, vrienden, kennissen, enz. Dit is ideaal om een
nieuwe webshop aan te kondigen en uw producten voor te stellen. En
achteraf kunt u met een goed opgemaakte e-nieuwsbrief regelmatig voordelen, nieuwe producten, acties, ... voorstellen zodat uw bestaande klanten trouwe klanten worden.
Met Google Adwords reclame
trekt u overal de aandacht op uw webshop via het internet. Online
reclame gaat snel, kost relatief weinig per bezoeker en is perfect
meetbaar. Via een Google Engage professional krijgt u voordelen voor uw Google reclame én bent u zeker dat de juiste doelgroep wordt aangesproken. Ook met Facebook advertenties kunt u uw webshop bekend maken en nieuwe mensen aantrekken. Professioneel opgebouwde advertenties scoren beter dan amateuristische, kosten minder en werven minder verloren contacten.
En dan beginnen de verkopen op gang te komen. Gebruik dan een aantal
marketingtools om klanten verder aan u te binden. Steek een "bedankt"
kaart in het verzendpakket, samen met een folder of leaflet voor
andere interessante producten. Zet een herkenbaar logo en een
motiverende reclameregel op uw documenten. Zorg dan uw naam overal te
zien is (ook op de buitenkant dan de verpakking). En een welkomstvoucher kan ook wonderen
doen. B.v. door extra 5 % korting te geven op een vervolgaankoop binnen
de 3 maand of met een vriendenkaart voor wie uw webshop aanbeveelt bij
hun kennissen.
Zorg voor zoveel mogelijk links naar uw online shop. Meld uw webshop of uw producten aan op portaalsites. Plaats waar mogelijk wat extra informatie om mensen aan te trekken. En vergeet niet om de links toe te voegen aan uw webshop. Ook een registratie op online kortingsites
kan een publiek aantrekken. Veel mensen zoeken immers online op
kortingcodes, gratis vouchers, reclamecodes, enz. Door hierop aanwezig
te zijn legt u een online pad naar uw webwinkel.
En tenslotte gebruik de sociale mediareclame om uw online shop, uw producten en uw acties bekend te maken. Iedereen is ondertussen overtuigd van de mogelijkheden van facebook,
google+ e.a. op dit vlak. Weet dat dit heel effectief is, maar wel
traag gaat. Door regelmatige posts en reacties op vrienden werkt u aan
bekendmaking op lange termijn. Vergeet ook niet de traditionele sociale
middelen zoals een blog opstarten, reageren op fora en discussiegroepen
waar uw klanten op actief zijn. Ook dat blijven heel effectieve
middelen om snel nieuwe mensen naar uw online winkel te trekken.
Besluit.
Alleen een goed gemaakte webshop online zetten, volstaat meestal niet om
snel veel verkoop te realiseren. Een goed promotie- en marketingplan is
noodzakelijk voor elke
succesvolle webshop. Online reclame is vaak de sleutel tot succes. Contacteer vrijblijvend 2TREES voor een goed en betaalbaar reclameplan voor uw online shop.
Foto's zijn onmisbaar op een website. Hierdoor krijgen bezoekers een
beter beeld over uw bedrijf, uw producten of uw diensten. Maar niet alle
afbeeldingen zijn een goede reclame op het internet. Foto's kunnen
echter ook een website om zeep helpen. Hier volgen een aantal praktische
tips die er voor zorgen dat de foto's een meerwaarde betekenen op uw
website.
Waarom zijn goede foto's belangrijk?
Foto's en afbeeldingen trekken spontaan de aandacht van de mensen. Dat
is o.a. een reden van het succes van facebook. Een stukje voyeurisme
speelt mee. Ook het gezegde "Een foto zegt meer dan duizend woorden" is
waar. Foto's kunnen perfect tonen wat er bedoeld wordt, welke kleuren,
afmetingen, toepassingen, enz. er mogelijk zijn. Bovendien is elke mens
van nature uit geneigd om naar foto's te kijken. Dus kan men beter de
aandacht van de bezoekers op uw website vangen met goede foto's en
zorgen dat ze geïnteresseerd worden in de inhoud van uw site.
Cruciaal is hierbij dat de foto's van
goede kwaliteit zijn, duidelijk weergeven wat er bedoeld wordt en professioneel
op uw website geplaatst worden. En dat is niet altijd het geval. Dan
merkt men na verloop van tijd dat de foto's op een website een soort
"lappendeken" gaan vormen. Kleurverschillen vallen direct op. Maar ook
kleurtonen die niet meer overeenkomen, formaten die uitgerekt zijn, tot
zelfs gore kwaliteitsverschillen in het beeld zelf. En dan worden foto's
eerder anti-reclame op een website. Plaatst u zelf foto's op uw
website, hou dan zeker rekening met volgende tips voor goede
internetfoto's.
Praktische tips voor foto's op websites.
Voor wie verantwoordelijk is om regelmatig foto's op een website te vervangen, wordt aangeraden om een
cursus fotobewerking
te volgen. Met Photoshop of met GIMP, een fotobewerkingsprogramma, kan
men zowel formaten als resoluties aanpassen, als de kwaliteit van de
afbeeldingen bewerken. En dat is wel noodzakelijk.
Bewerk elke foto of afbeelding voordat u deze op uw website
plaatst. Eigenlijk nooit zijn foto's zoals ze met een camera genomen
worden, geschikt om zonder bewerking op een site te zetten. Via
fotobewerking kunnen we bepaalde facetten accentueren en uitlichten, de
kwaliteit optrekken, kleuren afzwakken of bijkleuren, formaten in
overeenstemming brengen, enz. Het resultaat is steeds dat elke foto van
topkwaliteit wordt en perfect past in het sfeerbeeld van een website.
Geef een bruikbare naam aan elke foto. Foto's die
rechtstreeks van een camera komen hebben quasi altijd een nutteloze naam
zoals DSC_0345.jpg. Geen enkele zoekmachine weet wat er op zo'n foto
staat en wanneer die foto moet getoond worden op het internet. Kijk dus
wat er op een foto staat en pas de naam aan zodat de foto leesbaar wordt
voor de zoekmachines.
Controleer de resolutie en pas deze aan tot
internetkwaliteit. Te zware foto's nemen heel veel geheugen van uw
hosting in beslag en vertragen de inlaadtijd van uw website enorm. Om op
een website te gebruiken zijn foto's van 72 dpi (dots per inch)
voldoende. Zorg er dus voor dat uw afbeeldingen niet zwaarder zijn dan
dit.
Plaats bij elke foto een bijschrift met nuttige, bruikbare of
praktische uitleg over hetgeen op uw foto staat. Vaak is het voor u
perfect duidelijk wat er op een foto staat. Dat is niet steeds evident
voor bezoekers op uw site. Zeg dus in heldere, goede bewoordingen wat de
mensen moeten zien op de foto's.
Maak de foto's aanklikbaar om de mensen verder te leiden naar
meer uitleg over het onderwerp van de foto's. Veel mensen klikken
immers spontaan op foto's. Dit gebeurt om ze groter te krijgen en dus
meer te zien. Maar ook om meer informatie te krijgen over een product of
dienst. Door een link in te bouwen achter een foto verhoogt het
surfgemak en houdt u uw bezoekers langer op uw site.
Welke soorten foto's worden gebruikt voor een website?
Er worden verschillende soorten foto's gebruikt om een goede website op te bouwen. De afbeeldingen worden vnl. gekozen
in functie van het doel waarvoor ze bestemd zijn. Zo onderscheidt men de volgende soorten foto's voor een website:
Decoratieve foto's zijn afbeeldingen die gebruikt worden om
de sfeer van een website op te bouwen of als (niet storende) achtergrond
van een website. Decoratieve foto's moeten duidelijk blijven met weinig
contrasterende kleuren en met vlakke kleuren zodat ze bruikbaar zijn
als achtergrond. Ze moeten het ontwerp versterken zonder dominant te
worden.
Functionele foto's worden gekozen om vertrouwen te wekken.
Zoals het woord zegt, worden ze geplaatst om een bepaalde functie te
vervullen. Een foto van uw gebouwen of uw medewerkers toont b.v. dat u
werkelijk bestaat en wie de mensen zijn die men nodig heeft.
Verklarende foto's geven specifieke uitleg over uw producten
of diensten. In plaats van een bepaald aspect van een product met
woorden te beschrijven, kan een detailopname van uw artikel vaak veel
duidelijker zijn. Verklarende foto's kunnen ook gebruikt worden om
beweringen te bewijzen.
Promotie- of actiefoto's visualiseren een bepaalde
aanbieding, actie of voordeel. Een tijdelijke actie waarbij u gratis 1
onderhoudskit en een beschermhoes geeft bij aankoop van een artikel kan
perfect in een beeld worden gevat.
Een eye-catcher is een speciale foto die enkel tot doel heeft
om de aandacht van de mensen te trekken en ze dieper in uw website te
leiden. Voor een goede eye-catcher heeft u meestal een goede fotograaf
nodig én een degelijk fotobewerkingsprogramma. Eye-catchers maken
nieuwsgierig, verleiden en trekken de mensen aan.
Besluit.
Foto's zijn onmisbaar voor een goede website. Maar niet elke foto is
geschikt om op een website te gebruiken. Foto's voor een kwaliteitsvolle
website moeten steeds worden bewerkt vooraleer op een website te
plaatsen. Voor wie goede afbeeldingen belangrijk zijn, is een
onderhoudscontract vaak de goedkoopste en beste keuze.
Voor meer informatie voor goede foto's op uw website contacteer vrijblijvend 2TREES.