2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
18-12-2007
Projectbespreking Fox in a Box
We volgen momenteel een gespecialiseerde opleiding E-commerce. Hier wordt dieper ingegaan op de verschillende aspecten van het zakendoen via het internet. We krijgen een idee over de mechanismen die van het 'world wide web' een marktplaats maken met duizenden kansen en mogelijkheden. Wie succesvolle diensten wil aanbieden zoals 2Trees weet maar best hoe het internet werkt. En daar gaan we in deze cursus op in.
Als onderdeel van het lesprogramma moeten we zelf een website bespreken voor de groep. Vorige week was het mijn beurt. Als project koos ik www.foxinabox.be.
Philippe "Fox" De Vos is een moderne E-ondernemer die zijn product integraal aanbiedt via het internet. Hij levert alle ingrediënten voor een gezellig etentje, samen met duidelijke kookinstructies én nog een paar verrassingen in een toffe box bij je thuis. Op deze manier hoef je je niet rot te rennen om boodschappen en kan je toch het genoegen smaken van zelf een lekker dineetje klaar te maken voor je gezelschap. Ik koos deze website specifiek omdat Philippe enkel en alleen maar via het internet verkoopt en omdat zijn site heel duidelijk en snel is opgebouwd en omdat de webwinkel heel klantvriendelijk werkt. Dit is een goed voorbeeld van een goed werkende commerciële website, die vertrouwen uitstraalt van bij het eerste bezoek.
Het is een geslaagde presentatie geworden. Als je ze zelf eens wil zien, klik dan hier en ga naar "slides". Daar kan je Proj1_FoxBox (pdf) downloaden. Mijn medecursisten waren achteraf enthousiast over dit initiatief en over de website. Dit was vorige week. Nu hoorde ik dat de meeste collega's van de groep thuis nog eens zijn gaan kijken op de website. Verschillende vrienden denken er zelf aan om hier voor kerstavond zelf een bestelling te plaatsen. Ga gerust zelf eens kijken op www.foxinabox.be.
Maar vergeet niet dat een duidelijke en goed werkende website geen eindpunt is. Het is maar de noodzakelijke start van succesvolle E-business. De website moet inderdaad zoekmachinevriendelijk zijn opgebouwd, maar er moet ook geïnvesteerd worden in doeltreffend aanmelden van je site, regelmatig nieuwe inhoud toevoegen, je E-klanten informeren via een nuttige nieuwsbrief en je bezoekers in het oog houden. En daar kunnen wij je bij helpen. Misschien toch even met 2Trees spreken als je het écht goed wil doen.
De eerste versie van onze eigen website is klaar. Ann besteedde speciale aandacht aan het bijzonder botvriendelijk maken van de webbladzijden. Wij willen bewust niet de meest flashy website op het net zetten. Niet dat we dit niet zouden kunnen, maar geen enkele zoekrobot is daar verzot op. Daarom zal de klemtoon bij ons op duidelijke informatie, no-nonsense lay-out en grote klantvriendelijkheid komen te liggen. In de komende maanden worden nog een aantal super-nuttige pagina's bijgebouwd, maar Parijs en Rome zijn ook niet op een dag gemaakt. Kom gerust van tijd tot tijd eens langs om nieuws te halen.
De opbouw en inhoud van je website zijn één ding. We ontwerpen ook heel nauwkeurig de criteria om ons te laten opmerken door de zoekmachines van het internet. Daar kruipt wat tijd in, maar als je het goed doet, loont het zonder twijfel de moeite. Een ander werkje dat hiermee verband houdt, is het aanmelden van onze website. Daar zijn we nu mee bezig. Ook dat in arbeidsintensief, maar is beslist noodzakelijk. Het resultaat zal je pas vanaf een 6 tot 8 weken van nu bemerken. Zo lang duurt het immers voordat alle zoekrobots en inventarisrobots langs geweest zijn om onze inhoud te inventariseren en op te lijsten.
Hou het even in de gaten, en je zal ons zien verschijnen onder de meest treffende zoektermen. Maar als je nu al nieuwsgierig bent, kom maar eens langs. Ons adres is www.2trees.be. Je bent er steeds welkom. Heb je een vraagje of een opmerking: post hier gerust je reactie.
We krijgen regelmatig vragen over online verkopen of over webwinkels. Dat is eigenlijk ook een logische stap. Wie eerst enkel interesse had om ook een website te hebben, merkt al snel dat er meer voordelen aan vast zitten dan alleen maar permanente reclame op het internet. Eenmaal je een website hebt, krijg je al eens een mailtje van een klant met een vraag. Dat beantwoord je dan. En plots stel je vast dat dit een wel erg soepele, moderne en klantvriendelijke manier is om je klanten service te bieden. Van daar is het maar een klein pasje meer om te kijken om ook een eigen webwinkel te installeren.
Er zijn vrij veel voordelen aan verkopen via het web. Je winkel is nl. nooit gesloten. Je klanten kunnen bij jouw terecht als het hen past. Als jij wilt, kun je heel snel nieuwe artikels voor verkoop beschikbaar stellen, en vooral, je hoeft enkel maar de vragen van je klanten per mail te beantwoorden en de bestellingen te laten leveren. Het meeste werk gebeurt immers automatisch zonder dat jij er last van hebt en zelfs de betaling is verzekerd. Dit klinkt heel mooi, en is het ook op voorwaarde dat je webwinkel goed gemaakt is én aan een aantal klantvriendelijke criteria voldoet.
Hoe kun je je klanten nu duidelijk maken dat jouw winkel wel te vertrouwen is? De zelfstandigenorganisatieUnizobiedt sedert november 2007 het antwoord. Zij verlenen een kwaliteitslabel aan de webwinkels die klantvriendelijk en betrouwbaar zijn. Unizo keurt de onlineshops en als je slaagt in de test mag je hetE-commercelabelop je site aanbrengen. Dat is de zekerheid voor je klant dat kopen op jouw webwinkel te vertrouwen is.
Om onze klanten te kunnen garanderen dat de webwinkels die wij voor hen bouwen zonder problemen het E-commercelabel zullen kunnen krijgen, volgen Ann en ikzelf nu een bijkomende opleiding E-commerce. De lessen worden gegeven doorIan De Ruyver van Unizo, tevens de organisatie die instaat voor het uitreiken van dit kwaliteitslabel.
Ja, het loopt goed los. Mijn partner Ann en ik hebben door de jaren heen natuurlijk flink wat relaties en kennis opgebouwd, maar toch... Nog maar net zetten we de grote stap in onze carrières en men begint ons al te vinden.
In opdracht van Belle et Beau, een toffe interieurzaak te Tielt, mochten we hun website en webshop opfrissen en optimaliseren. Moeilijke woorden, dat wel, maar voor ons was dit geen probleem. Belle et Beau werkt voornamelijk met stijlvolle, tijdloze en kwaliteitsvolle artikels. Hun hoofdmerken zijn o.a. Flamant, Scapa Home, Libeco (linnencollecties), Gant en Sia. Hun stijl ligt in de sfeer van gezellige, klasse- en sfeervolle interieurs. Ze zijn eveneens dé specialist in landelijke (country-) stijl. De hoofdkleuren zijn even tijdloos: wit, rustiek wit, écru en stijlvolle grijstinten. Accenten in het interieur worden gelegd met decorelementen in frisse, eigentijdse en ademende kleuren. Ideaal voor wie zichzelf wil verwennen met een gezellig, nieuw interieur. Dus koos Ann ervoor om de website voor te stellen in een even stijlvol grijs concept. Er werd uitgekiend gebruik gemaakt van sprekende foto's, treffende beschrijvingen en veel informatie zodat de online bezoekers rustig kunnen kennismaken met de producten en accessoires. Bovendien herwerkten we voor hen de reclame-aanmeldingen voor het internet, zodat de zoekmachines de site nog gemakkelijker zullen vinden.
Eerstdaags komt de gerenoveerde webshop online. Dit duurde iets langer omdat deze direct moet kunnen werken bij de lancering. Belle et Beau verkoopt nu namelijk over gans Europa interieurelementen via hun webshop. Zij kunnen het dus niet maken dat hun webwinkel niet perfect zou werken. Nu doen we de laatste tests, maar het ziet er goed uit. We zijn nog geen blokkeringen tegen gekomen.
In iets verdere fase komt er op regelmatige basis een nieuwe E-nieuwsbrief waar we een nieuw concept voor schreven. En er zal in 2008 nog meer gebruik worden gemaakt van onze internet-reclamedienst. Zo voeren we een aantal maal een Google Adwordscampagne uit voor speciale acties. Want dat is ook één van onze specialisaties voor KMO's en zelfstandigen.
Flink wat werk dus al. En dat doet deugt, zeker als je eerste klant al volop enthousiast is over de samenwerking. Nu nog aan jullie om het resultaat te beoordelen. Ga gerust eens langs, via internet is het adres www.belleetbeau.be. En ben je in de buurt, spring eens binnen op de Markt 21 te Tielt (W-Vl.)
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.