25/06/2023 : Blois - Chaumont sur Loire : een zondagse wandeling
Ik had nog niet veel de klank van mijn wekker gehoord maar vandaag was het prijs met de bijkomende injectie adrenaline. Niet dat ik om tijd verlegen zat, want ik zou maar om 6u vertrekken, maar het plotse geluid deed me schrikken. Alles was op tijd klaar en ik kon de straat op om mijn weg te vervolgen maar daarvoor moest ik wel tot de brug over de Loire stappen centrum Blois. Het is zondag en stil op straat en in de stad wat ook zijn voordelen kent zoals fotos maken zonder individuen op of de zon zien opgaan op de Loire. Leuk om aan de wandeling te beginnen en ik kan makkelijk het pad ( fietsers/wandelaars) vinden langs de andere oever van de rivier. Van hieruit kan je mooie fotos maken van Blois, de stad en zijn kasteel. Het eerste deel van het pad loop ik langs de rivier maar dan duwt de spoorweg, langs de andere oever, alles weg om langs de rivier te rijden zodat wij achter de dijk moeten lopen met autos die op de dijk rijden tegen 80 km. Niet leuk maar gelukkig blijft deze situatie niet duren want veel was er niet te zien. Als de pad na 2 km de dijk verlaat wordt het veel mooier, niet dat de Loire plots opduikt maar het leuker tussen de velden, akkers en bossen te lopen. Het is zondag maar de boeren zijn aan het werk met beregenen, ploegen of oogsten van gewassen. Kijken en doorstappen zo schuiven de km onder de voeten door. Het is wel opletten niet steeds de aangeduide fietsroute te volgen maar deze te corrigeren met de staproute op de smartphone want ik merk op dat de eerste (fiets) dikwijls dorpen aandoet terwijl de staproute gemakkelijker afkortingen neemt. Ik wandel verder door deze brok natuur dat de Loire creëert, daar het grootste deel overstromingsgebied is dat wel is waar bewerkt wordt maar bij nood komt te verdrinken. Veel dorpen kom ik niet tegen maar voor ik een straat in sla op mijn pad merk ik wel aanduidingen voor winkels wat toch wat een groter dorp doet vermoeden. Ik dacht dat het weer voor de fietsers te lokken was maar ook mijn weg gaat door het dorp. Ik stop even voor een koffie te drinken en wat aan fietstraining te doen, want het is al 9u en ben al stevig over de helft van de etappe zonder enige fietser te kruisen. Als ik de brug over de zijrivier van de Loire oversteek word ik geconfronteerd met de maximale hoogtes dat de Loire ooit heeft laten optekenen maar die zijn al lang geleden, 1890 , enz. Nu blijft er maar 1 pad over voor fietsers en randonneurs tot in Chaumont sur Loire. Een heel mooi pad, grotendeels in de schaduw dat naast de bijrivier meandert tot deze zich in de Loire gooit. Een bekend stukje water dat geapprecieerd wordt door tal van vissers die hier hun maaltijd komen sprokkelen. Vanaf de laatste brug zijn de fietsers komen opzetten maar het is nog heel kalm, gelukkig maar. Ik stap lustig de laatste 5 km af en als ik voorbij de gemeentelijke camping loop weet ik dat de stad niet ver meer kan zijn. Het aantal autos neemt ook toe en snel kom ik aan de brug die beide oevers verbindt en Chaumont sur Loire bereikbaar maakt, in de weekend misschien iets te veel. Ik moet richting station en dus de brug over en dan merk ik dat het stadje in feite heel klein is met een groot kasteel, type Gaasbeek, en dat er dus heel weinig overnachtingplaatsen kunnen zijn. Op de brug heb je een mooi beeld van het kasteel en de stad maar hier zou een telelens wel efficiënter zijn geweest dan mijn klein fototoestelletje , maar dan mag ik niet aan het gewicht denken. Ik ga eerst op zoek naar mijn station, info en ticket en kan dan beslissen of ik nog snel naar de winkel loop voor boodschappen. Alles loopt gesmeerd en snel ben ik ook terug op mijn overnachtingsplaats met mijn boodschappen, 27 km op de teller en voor de brandende zon mij gaat verlammen. Ik kan nu rustig genieten van mijn maaltijd en daarna gaan rusten voor ik deze namiddag allerlei regelingen moet treffen.
Een dag als een ander maar dan ontwaken in Blois aan de Loire. De zon is van de partij en ik schrijf mijn tekst voor de blog. Als ik ga ontbijten valt het me binnen dat ik nog fotos moet maken van de resultaten van de zon en glasramen . Het gaat hier makkelijk want met de codes van de deuren loop ik zomaar de basiliek binnen waar ik alleen ben, het vroege uur, en kan rondlopen en bewonderen hoe de kleuren worden geprojecteerd op wanden of meubilair. Mooi om de ochtend te beginnen. Ik maak mij klaar en ga naar de stad toe om mijn neus eens om iedere hoek te sturen. Zaterdag en het verkeer weet het ook. Niet moeilijk zoeken in Blois naar de hotspots want die torenen hoog uit. Zoals ik altijd doe in een stad is verdwalen, als het mogelijk is. De toeristische dienst is dichtbij het kasteel gelegen en ik ga toch vragen of er niet speciale plaatsen zijn dat ik moet gezien hebben. Buiten het kasteel en een paar kerken stellen ze wat attracties voor en de zaterdagmarkt. Die wordt in het centrum gehouden en lijkt bijna een Provençaalse markt. Gezellig om te kuieren. Het kasteel is niet wat je van een kasteel aan de Loire verwacht en maakt het dus des te interessanter. Ik ga niet binnen omdat dit teveel tijd zou vergen en ik ook niet de hele dag wil toerist spelen. Knal in het midden van de stad ligt het kasteel of is de stad er rond gebouwd? Tegen de helling aan gebouwd moet het nog mooier zijn vanaf de andere oever van de Loire. Hoog en zonder tuin staat het kasteel te pronken en hebben de bewoners veiligheid en zicht rondom. Ik daal de straatjes rond het kasteel af en begeef mij tussen de mensen die hun aankopen doen en kijk rond naar de oude gebouwen in stukwerk. Op de markt laat ik mij verleiden door een dame die gerechten uit het verre La Reunion bereidt en verkoopt, zo moet ik deze middag niet nadenken en ben ik met mijn smaakpapillen overzee. De St Nicolaskerk ligt in het oudste deel van de stad en daar stap ik binnen, aan Bari denkend. Ik heb geluk dat de zon goed staat en ook hier de prachtige moderne glasramen verlicht, en mooie kleuren doet neerdwarelen. Mijn fototoestel was genoeg opgeladen om de beelden op te slaan. Later op de computer zal het resultaat te zien zijn, op zal ik ze moeten wissen want op het kleine scherm is het onduidelijk, vertrouwen op de technologie. Van het oude gedeelte flaneer ik naar het renaissance gedeelte van de stad langs een mooie trap die de helften scheidt. Ze hebben de traptreden gekleurd en er een schilderij van gemaakt, van ver te verwonderen. Ik het renaissance deel van de stad zijn er meer gebouwen zoals ik ze mij zou voorgesteld hebben, met veel kleine straten en pleinen die s'avonds omgetoverd worden tot restaurant of gezellige bar. Ik loop verder naar de tuin van de bisschop met een prachtig zicht op de Loire en wijde omgeving. Hier is duidelijk dat gans de stad op de klif van de rivier gebouwd is als verdediging. Vanuit de groene oase plan ik mijn weg terug zonder een bakker over te slaan zodat ik vandaag verder kan.
Het was fris deze morgen in de keuken en ik trok dan snel mijn fleece aan want al je stil gaat zitten schrijven is het beter een goed gevoel te hebben. Een tasje koffie wakker het wakker zijn wat aan en dan kunnen de worden uit de vingers stromen. Ik moet wachten tot 7u30 om bij de bakker langs te lopen voor verse croissants. Ik doe het vandaag rustig aan want de etappe naar Blois is 13 km, gewoon genieten. Ik kan gemakkelijk mijn tekst op de blog zetten maar fotos blijven het nageltjes in het werk. Ik ruim op en om 8u loop ik de rustige straten door op zoek naar de Loire. Als ik ze weer zie is het een nieuwe ontdekking want het landschap verandert steeds, de weg verandert maar de rust blijft. Ik loop het eerste en laatste dorp aan op mijn route waarvan een straat de boorden van de rivier volgt. De weg is er afgesloten en ik moet even muurtje lopen door het instorten van een steun/ grensmuur van een tuin van een aanpalende woning. De eigenares is een beetje in shock want de feiten dateren van de vorige avond na de regen van de ochtend. Ik kan stappen maar fietsers moeten een omleiding maken en voor voertuigen is het een eindje omrijden voor wie er moet zijn maar dat zullen enkelingen zijn. Ik loop een hele eind tussen de rivier en steunpunten die ook dijk zullen zijn en waarachter goed verstopt prachtige landgoederen zich zullen verschuilen. De bomen tussen rivier en pad leveren de nodige verfrissing want de koelte van de vorige dagen en deze ochtend is snel verdwenen. Hier ook meer activiteit van joggers, fietsers of wandelaars want de RN iets hoger gelegen is goed bebouwd en de mensen komen genieten van dit mooie park. Ik kan de eerste koeien spotten op mijn reis en deze dienen meer als landschapsbeheer dan voor productie van vlees of melk. Het zijn en ook maar enkele die zich verschuilen onder een boom. Verder is er niet zoveel te zien en toch speur ik de andere oever, of zandbank af om menselijke activiteiten te ontdekken maar ik vrees dat het hele territorium als natuurgebied is ingekleurd en waar geen menselijke activiteiten worden geduld. Ook op de rivier weinig beweging, ten eerste omdat deze niet zo diep is en ook geen verkeer toelaat. In de winter zal er wat meer gekayakt worden maar op de vele km langs de rivier heb ik er geen kunnen zien. Als ik de eerste hoogbouw woningen in de verte zie opdoemen weet ik dat ik de stad nader. Vandaag heb ik iet veel meer op de planning staan, de basiliek zoeken waar ik ga overnachten, eten, boodschappen doen en rusten. Daar ik niet zoveel etappes meer heb naar Tours, waar ik de trein neem naar huis, heb ik gevraagd een dag langer te blijven en ga ik morgen de stad verkennen. Het werd mij toegestaan en nu is het zoeken naar onderdak voor de volgende etappe wat niet zo makkelijk is daar ik mij nu begeef in het hoog toeristisch gedeelte van de Loire. Ik zal creatief moeten zijn en misschien ook hier met de trein pendelen naar een overnachtingsplaats. Het is ook deel van het spel maar misschien het minst leuke maar meer verrassende deel ervan. Zo is de basiliek waar ik vandaag mag verblijven een modern gebouw met allemaal moderne glasramen maar dan ook veel, sober qua interieur met moderne beelden in de kapellen van heiligen. Sober en mooi. Ik probeer morgenvroeg te gaan kijken naar de glasramen die in de namiddag niet belicht worden. Ik hoop op een streling voor het oog.
Beaugenchy ziet er deze morgen niet zo mooi uit. Een malse regen valt neer en ik ben dankbaar voor de natuur die zo graag wat regen ontvangt. Voor mij minder leuk maar het is nog vrij vroeg om beslissingen te nemen en dus ga ik maar eerst wat typen en voorbereiden want de zusters hebben een ontbijt klaar staan voor 7u. De rust en vrede die er heerst in zon complex is een zaligheid in onze drukke wereld. Ik typ deze morgen een pak sneller en beter dan gisterenavond waar bij wijze van spreken elk woord moest verbeterd worden. Het is heel wat moeilijker om de fotos op de blog te krijgen maar met een beetje tijd komen er een paar beelden zichtbaar. Als ik ga ontbijten neem ik mijn tablet mee om het nieuws te volgen op Antenne 2 en de regen hangt nog een lange tijd in de lucht, maar er is wel hoop uit het westen dat het daar sneller zou stoppen. Ik pak mijn rugzak en controleer mijn route naar het westen om een zo droge als kortere route te vinden en die bestaat. Terwijl de rivier meandert loop ik zo recht mogelijk op mijn doel af. Ik ga dan de rivier weinig of niet zien maar veel plezier is er niet mee gemoeid als je zoveel mogelijk beschutting moet zoeken. Om 8u stap ik de deur ui te en ga links de Porte de Travers door, de weg naar het eerste dorpje op mijn route. Ik loop nu steeds links van de weg om autos te zien afkomen en een supplementaire plens te vermijden wat lukt. Wat mij al een heel tijdje opvalt in Frankrijk is dat de stoptekens langs de weg 100% gerespecteerd worden. Op alle plaatsen waar er één staat gaan de mensen stilstaan en vertrekken dan weer, ook al hebben ze de situatie al een tijdje veilig kunnen verklaren. Ongelooflijk!! Het regent blazen en het geluid is ook mooi maar nat wordt je ervan. Als ik het eerste dorpje aanloop zie ik alleen mensen snel de bakker in en uit lopen en dat maakt mij immens jaloers want hier zijn er nog warme bakkers waar er genoeg inwoners zijn. Een bageutte onder de arm zijn zo van die cliché beelden van Frankrijk en zijn ook echt. Weer ontdek ik tussen de druppels door de Campagne zoals de Franse dat zo mooi verwoorden en verbeelden. Oudere huizen mooi opgemaakt met frisse kleuren van bloemen. De weg gaat wat naar boven bij het verlaten van Travers en de woonstraat verandert in een akkerstraat met plikplok een woning. Als ik dan richting rivier kijk zie ik ook daar akkers en bossen maar in de verte zelf geen rivier. Ik kan weer wat kersen plukken en eten en merk dat het al wat minder gaat regenen. Snel ben ik in het volgende dorp en hier is er wat animo want het is markt met een beenhouwer en een groenteboer. De mensen komen hun huizen uit om de wekelijkse aankopen te kunnen doen. Maar spijtig genoeg geen winkels noch bar. Iets verder loop ik voorbij een bakker die alleen donderdagnamiddag bakt. Het stopt met regenen en snel trek ik mijn regenjas en hoed uit zodat mijn kleren kunnen opdrogen. Het is nog steeds fris s'morgens en nu ook nog het volgende dorpje is er wat meer activiteit en ik heb een nieuwe bezigheid gevonden, Lavoirs tellen. Als er in een dorp een lavoir is dan zijn dat nog mooie overgebleven plaatsen van vroeger de vrouwen er hun was gingen doen. Meestal maar één per dorp en het was ook de plaats waar de vrouwen elkaar tegenkwamen en vrouwenzaken of roddels bespraken. Nu worden ze dikwijls door de mannen gebruikt om hun auto te poetsen of water te halen voor de dieren want het water is er van goede kwaliteit en steeds vers van de bron. Hier in dit dorp zag ik links en rechts een pijl naar een lavoir en dus had iedere straat er wel eentje. Ik telde er 4 en kan gerust dit stadje Avaray uitroepen tot de lavoirstad van Frankrijk. Wat dit stadje ook al pluspunt had was een bar dat open was en waar ik een koffie kon drinken. Ik mis er wel de cornetto uit Italië. Ik ben nu halverwege de etappe en zoek mijn weg verder en probeer zoveel mogelijk de RN te ontlopen. Gelukkig zijn er dikwijls brede stroken gemaaid gras langs of door akkers om de vrachtwagens langs te laten om de vruchten te laden en af te voeren naar verwerkende bedrijven. Met een paar honderd hectaren koolzaad, granen of peulen heb je snel wat vrachtwagens nodig. Ik kan er nu van gebruik maken als veilige weg. Het geraas van het verkeer moet ik er wel bij nemen. Dat geluk heb ik tot voorbij het voorlaatste stadje op route, waar de veilige wegen wat wegvallen. Gelukkig zie ik de kerktoren in de verte al opduiken maar de laatste 2 km doe ik het heel voorzichtig aan. Als ik de kerk nader zie ik weinig leven, geen restaurant en bel mijn host om zeker te weten waar ik moet zijn. Blijkbaar zijn er twee kerken maar ik moet naar deze van de oude stad die voor mij nog verscholen is achter bomen. Ik krijg wat meer hoop en die ontploft als ik de oude stad binnenloop en in de verte restaurant zie dat ook nog een Routier is. De dag kan niet meer stuk want het is 12 u. Het is geen sterrenkeuken maar men kan er gezellig eten voor weinig geld. Hier was de kaasplank geweldig maar na een voor- en hoofdgerecht kan er niet zoveel kaas meer bij daar er ook nog een Ile flottante op het menu staat. Ik moet nog 80 m naar mijn slaapplaats strompelen en als ik die nader, de oude pastorij, spreekt een vrouw mij aan vanuit het raam. Zij heeft de verantwoordelijkheid op zich genomen om pelgrims op te vangen en te helpen bij hun verblijf hier. De rust keert weer want alhoewel ik maar 50 m van de RN verwijderd ben is het hier enorm stil, vogelengezang niet meegerekend. Ze helpt mij en geeft advies, doet mijn was en levert wat wijn, brood en yoghurt want de gesubsidieerde buurtwinkel is op donderdag gesloten. Een engeltje voor de pelgrim die Suévres aanlopen. Rusten en ontdekken staan deze middag op het programma en daar ga ik mij aan houden.
21/06/2023 : Orleans - Beaugenchy : de oevers van De Loire ontdekken
Vandaag moest ik geen wekker zetten want een andere pelgrim wou om 5u al de straat op en dus zou ik zeker ook opstaan, van een rustige ochtend genieten en ook op pad gaan om 6 u. Vandaag weer een lange etappe van 30 km om Beaugenchy te bereiken. Deze etappe zal immens veel schelen op de vorige want het decor verandert totaal van akkers naar water of grint naargelang het peil van De Loire. Ik zal het snel ontdekken want het is maar een paar honderd meters lopen vooraleer de vertwijfeling wegvalt. Het wordt water en rust. De oude stenen lenen er zich nog toe wat fotos te nemen van de oude stad en dan kan ik de lange boulevard belopen om de stad te verlaten. Eerst heel mooi aangelegd zodat ieder zijn gading vindt in deze groene avenue maar gaande weg gaan fietsers en wandelaars hetzelfde pad gebruiken. Veel fietsers zijn er nog niet en dus kan ik nog wandelen zoals het mij goed uitkomt. Dan eens een brok natuur, dan weer wat bebouwing maar nooit explosief. We volgen de kronkelingen van de rivier wat meebrengt dat bij hoge bermen we moeten klimmen en de rivier verdwijnt en dat we soms naast het water lopen. Dikwijls zijn het de dijken dat we bewandelen met zicht op het achterland en rivier. Mooi en rustig. Als de weg plots wordt afgesloten ter hoogte van St Ay , door aardverschuivingen, moeten we even naast de Route National lopen maar dit heeft zo zijn voordelen om even te rusten, een kop koffie te drinken en een banaan te kopen. De schoenen worden van binnen opgeruimd want fijne kiezel die het stappen minder aangenaam maken. Even verder kan ik het pad weer op en verder genieten van het landschap met rivier die constant wijzigt, of een verloren arm van de rivier die nu een mooie vijver is geworden. Veel wilde dieren kan ik niet opmerken want die zijn hier verdreven door zwanen, ganzen, reigers en andere vogels die mij constant met hun gezangen opvrolijken. Als ik voorbij halverwege de eerste, kleine, stad aan de oever binnenloop komen ook de fietser meer opzetten. Een mooi en liefelijk stadje met heel het gemeenschapsleven aan de oever van de rivier ondergebracht. Ik kan mij even opfrissen aan een waterbron maar ga snel weer verder want de laatste zware 8 km wachten op mij. Vanaf de 25 km begint de weg zwaar te gaan wegen en etappes boven de 30 km grens moet ik nu gaan opdelen. Gelukkig is de weg grotendeels vlak en door moeras gebied naast de rivier moeten alle wegen wat meer het binnenland in om altijd gebruikt te kunnen worden. Weer nieuwe uitzichten wat de weg zo aangenaam maakt. Het is hier wel meer opletten voor de fietsers want er komen er meer en meer bij. De oevers zijn op plaatsen echt aangelegd voor ontspanning of picknick en zijn van de hoofdwegen dan ook bereikbaar. Dat hebben een groepje kunstenaars ook ontdekt en een plaats gecreëerd om alternatief te gaan leven maar ook de voorbijgangers van eten en drinken te voorzien met een show. Tof, maar ik wil Beaugenchy bereiken rond de middag en als ik arbeiders van de stad kruis die nog aan het werk zijn, weet ik dat het nog geen middag is en de stad om de hoek ligt. Iets voor twaalf uur rijden ze mij voorbij en wat later hoor ik de torenklokken middag luiden. We zijn er, nu eten zoeken en daarna onderkomen. Als je een mooie plaats binnenstapt weet je dat het centrum toeristisch wordt gebruikt en zijn de restaurant vol en duur. Dus is het wat zoeken naar een restaurant waar de werkman gaat eten. Niet zo makkelijk vandaag maar als ik Restaurant de la gare ontdek en allemaal bedrijfswagen rondom geparkeerd zie weet ik dat de plaats gevonden is om tot rust te komen en te gaan genieten van een gewone maaltijd met veel verhalen en gedoe alom. Om 13u45 ga ik op zoek naar mijn onderkomen en 500m verder kan ik aanbellen bij de zusters Ursulinen. Ik word hartelijk onthaald en een kwartier later lig ik al te dromen, maar vooral te rusten. Rond 16 u raap ik mijn moed bij elkaar en ga snel de stad ontdekken en boodschappen doen want ik wil verder rusten en buiten is het drukkend warm. Ik kan nu mijn blog bijwerken en dan op tijd naar bed zonder van La fête de la musique te genieten.
20/06/2023 : Artenay - Orleans : de akkers worden opgeslokt door de stad
Het blijkt de reis van de uitdagingen te gaan worden, trein halen, doel bereiken, enz. Nog nooit heb ik die uitdagingen zoveel op elkaar aanwezig gevoeld. Vandaag is de uitdaging niet zo immens maar toch aanwezig. De juiste trein nemen om 6u22 in Orleans naar Artenay. Ik vertrek op tijd want wachten in het station heeft me nooit gestoord. De juiste trein staat aan het perron maar dan een giga trein, 20 voertuigen zal zeker niet overdreven zijn. Ik stap voorbij halfweg op en blijkbaar zijn er voertuigen die op een slaaptrein lijken en dus vraag ik of het ook slaapvertrekken heeft. Negatief maar je staat wel in 1ste klasse en de reden van de lange trein is dat wij de werkers naar Parijs brengen, station Austerlitz. Ik dan maar een ander wagon genomen met een duidelijke 2. De trein vertrekt tijdig en ik moet de 4de halte afstappen. Ik had begrepen dat de laatste wagons niet aan het perron zouden stoppen en dat ik vooruit moest komen in de trein, zoals vroeger van wagon naar wagon hoppen. Maar als de trein stilstaat in Artenay staat ik aan de locomotief. Ik mag de passerel weer over om aan mijn ochtendwandeling door de velden te beginnen. Fantatisch hoe rustig het is en zonder zware rugzak is de wandeling des te plezanter. Ik heb ook het geluk kersen te mogen plukken die op moeten daar ze super rijp zijn. Als ik langs een haag loop wordt ik aangevlogen door 2 mooie vinken zonder hun typerend gezang, maar mijn geluk kan niet op. Zo dicht bij maar voor het foto veel te kort. Ik nader snel het eerste stadje op mijn weg naar Orleans dat ik binnen loop via het station en ook hier moet ik de passerel gebruiken om mijn weg te vervolgen. De stad ligt aan de RN20 die buiten Parijs een 4 baanvak was en dichtbij een autostrade kwam en nu een drukke weg met verkeerslichten. Onderweg heb ik ze ook moeten oversteken en daar zonder verkeerslichten of wat anders. De weg is nu heel strak en recht want we naderen het kasteel van Chevilly. Karakteristiek aan de kastelen hier zijn de lange rechte aanlooproutes. Indrukwekkend wel maar daar er weinig belangstelling is voor dit kasteel is het wat verwaarloosd. Enkele snelle kiekjes en ik kan weer verder. De hemel wordt donkerder en het begint te regenen. Licht maar je wordt er wel nat van. Ik heb een regenjas meegenomen weet ik maar het blijkt mijn regenbroek te zijn. Ik vraag aan een arbeider om een afval zak om over mijn hoofd te trekken maar vindt er geen en dus mag ik gratis douchen. In het eerste bedrijfje dat ik tegen kom tref ik doel met een zelfgemaakte poncho en dan stopt het met regen. Tijd genoeg om op te drogen, want ik ben nog niet eens half weg. De weg brengt mij sneller dichter bij de stad en de stad deint uit en er komen meer mensen wonen. De stad slokt mij op en het groen moet inboeten voor meer wegen en zijn knooppunten. Ik moet een megaknooppunt ontwaren en de juiste te kiezen. Het is snel 11u30 en tijd om uit te kijken naar een goedkoop restaurant en ik vind er eentje juist voor de oude stad in te lopen. Ik ben wat vroeg en geniet van naar mensen te kijken en dat gaat door tijdens de maaltijd. Ik loop verder want ik wil gaan rusten maar moet nog eerst mijn was doen. Ik leg alles te week en dan stapt een verantwoordelijke binnen en dan valt het slapen weg en wordt er over onze reizen verteld. Nog meer mensen komen aan tafel zitten en de verhalen groeien aan. Tijd voor mij om nog snel de kathedraal te bezoeken en een stempel te vragen. Nadien koop ik een baguette bij de bakker en kan terug om te schrijven en te rusten. Als iedereen vertrekt keert de rust weer maar huis maar nu ben ik te moe om nog iets te doen en ga maar slapen. Morgen weer en dertiger maar wel een langsheen De Loire.
19/06/2023 : Angerville-Artenay : door de akkers naar het station
De werker was verkeerd ingesteld en zou maar om 5u45 rinkelen maar ik schoot al wakker om 5u30. Ik kreeg ineens een dosis adrenaline ingespoten zodat ik als een raket vertrok om toch rond 6 u te kunnen vertrekken. Ik had gisterenavond nog overnachting kunnen plaatsen voor de 2 volgende dagen op dezelfde plaats in Orleans. Ik had vandaag maar 1 hoofddoel en dat was de trein halen van 13u45 in Artenay, dus was iedere gewone minuut heilig want de afstand was rond de 30 km dus tenminste 6u stappen. Normaal zou ik rond 12u30 ten laatste moeten kandelaar men weet nooit als men onderweg is. Dus ontbijten, klaarmaken en opruimen maar vooral naar toilet gaan was in 30 min te realiseren. Ik heb het niet gehaald want kon pas om 6u04 de deur uit. Toch een goede prestatie en nu stappen. Niet te overdadig maar gewoon verder. Het landschap was vandaag eentonig, akker, akker en verder akkers maar wel vlak en prachtig, rustig en adembenemend. Weinig verkeer en om de 5 km een plukje leven, een klein dorpje. Ik ging mij niet aan dezelfde steen botsen en heb de route op diverse manieren gecontroleerd. Ik wist ook dat halfweg de route een iets groter dorp zou zijn waar ik desnoods een koffie zou kunnen drinken. Mooi die kleine dorpen onderweg maar te weinig tijd om de toerist te spelen. Na 3 u landelijke wegen bereik ik Tour waar ik toch tijd neem voor een koffiekoek van de bakker rechtover de bar zijn koffie maar niet geleuterd want de trein wacht niet. Stilletjes had ik gehoopt sneller aan te komen en nog te kunnen lunchen maar bij het vertrek uit de bar deze gedachten opgeborgen. Ik nam enkele afkortingen maar die betekende niet dat ik veel winst maakte. Het grootste winstpunt de weg naast de spoorweg te volgen omdat tussen de akkers en de weg een strook wilde planten groeide met struiken die hoog genoeg kwamen om schaduw te creëren voor mij, terwijl er tussen de akkers geen plekje schaduw te ontdekken viel. Plots zag ik een moderne aquaduct opduiken in het landschap die ook plots stopte. Veel vragen kwamen bij mij op maar ze aan iemand stellen was heel moeilijk in een groene woestijn. Tot ik een boer zijn akkers zag controleren op de stormschade van gisteren en hij tegemoet reed. De constructie was een idee van president Pompidou om een aerotrein te bouwen om zo nieuwe technologieën te introduceren wat ver vooruit was voor zijn tijd. Spijtig genoeg kwam Dedain als president op de stoel en liet het idee varen voor de TGV, die een heel groot succes is geworden en is. De constructie wordt niet afgebroken omdat er te veel beton in de grond verwerkt is. Het blijft voor vreemdelingen een weerkerende vraag. Wat heel mooi was vandaag ik al de eentonigheid was het gezang van een koolmees op een halm van graan of een vos die aan spoorlopen was. Gelukkig komen er overdag heel weinig treinen voorbij en kon nog rustig blijven zitten op de bedding van de trein vooraleer tussen de struiken te verdwijnen. Die kleine strook groen heeft wel veel diverse planten een kans te geven en is een toevluchtsoord voor dieren. Ik stap en blijf maar doorgaan zonder de tijd te weten omdat stress nu totaal niet nodig zou zijn. Als ik eindelijk het perron opgetrommeld zijn er twee Engelse wielertoeristen die er picknicken wachtend op de trein. Ik ben op tijd maar moet nog de sporen over om een ticket te kopen. Zij letten op mijn bagage en ik overbrug de sporen via een passerel om aan het automaat de ticket te kopen. De cijfers zijn veel te klein en dus moet ik noodgedwongen terug voor een andere bril. Weer trap op an af maar het resultaat is een papiertje met reisbevestiging. Als eindelijk mag gaan zitten in het wachtkotje ligt er een stukje meloen op mij te wachten van de Engelsen. Ik dank hun en kan nu wat aperitieven en op de trein wachten. Die tijd gaat snel voorbij van vreugde omdat ik zo gelukkig ben aangekomen te zijn, iets te aperitieven mee had maar vooral van een verfrissende regenbui kon genieten terwijl ik droog en veilig wachten op de trein. Ik was in de 7de hemel van geluk dat het gelukt was te lopen wat ik had gepland. Ik het station van Orleans ga ik onmiddellijk een ticket kopen voor morgen in omgekeerde richting zodat die reis ook georganiseerd is. Dan mijn slaapplaats gaan opzoeken en mijn bedje spreiden. Ik loop nog enkel naar de winkel voor eieren, spekjes, tomaat en wijn om vanavond een omelet te bakken. Veel andere zaken komen niet meer op de planning want de bobijn is weeral op en morgen moet ik de trein van 6u22 nemen om mijn tocht verder te zetten.
18/06/2023 : Angerville - Angerville : rust en mis
Na vier dagen weinig slaap, geen middagdutje, is het vandaag anders ontwaken, geen druk of rush maar gewoon genieten. De benen zijn stram en ik kan mijn blog bijwerken. Het is rustig want het huis slaap nog maar ik kan mij een tas koffie maken en genieten bij het type. Als de zoon opstaat kan ik hem vragen hoe de microgolfoven werkt en kan ik eindelijk ontbijten. Vandaag is het plan de mis bij te wonen en te rusten. Om 9u30 ga ik op stap om op tijd te zijn in de kerk, de gewoontes te observeren en een plaats te kiezen. Bij mijn aankomst is het al een chaos van jewelste, maar ik weet niet waarom. Het merendeel van de aanwezigen zijn van Afrikaanse afkomst en zijn geweldig opgekleed voor de viering. Ik moet dan steeds denken aan mijn nonkel die vertelde dat een arme vrouw naar de kerk kwam gans opgetipt terwijl hij wist dat ze weinig te eten had. Ze gaf hem als antwoord dat de mensen wel zien als je slecht gekleed bent maar niet als je honger hebt. Als de mis begint met veel gezang legt de pastoor de chaos uit, 25 j pastoor, vorming van 7 jongeren en het samen zijn voor de viering. Ik luister naar de vele gezangen en weet heel snel dat het een lange mis zal worden daar de pastoor nog een Afrikaan is. En mijn woorden worden bewaarheid. De mis heeft meer dan 2 uur geduurd, wat goed was voor de feestvierders, maar zolang heb ik het niet volgehouden. Ik geniet van de dienst maar moet nog bij de bakker in de file voor wat brood. Voor de mis file, na de mis file en als ik bediend ben is het nog steeds file terwijl ze met 4 man bedienen. Een goudmijn die onuitputtelijk is. Ik gaan terug om op mijn gemak te aperitieven voor ik ga eten en te genieten van Afrikaanse taferelen tussen moeder en dochter die het haar van haar dochter aan het vlechten is, de jongste dochter in slaap wiegt en met mij praat. Een ganse onderneming die het gesprek een mooie draai geven. Ik leer veel dingen over de familiebanden en kan de afwerking van het kapsel zien. Ik warm mijn eten op en kan gaan rusten. Het was een stevige dut die mijn lichaam zeker verdiende en dan heb ik nog wat dingen te regelen maar niets bijzonder. Als ik om 19u15 wil gaan avondeten hebben ze reeds gedaan met hun avondeten wat mij goed uitkomt om in aller rust mijn brood en beleg op te eten maar niets is minder waar. De vrouw des huize staat erop dat ik van haar kookkunsten proef met een glas wijn en woordje per woordje krijgen we een volwassen gesprek tot bijna 9 u. Al mijn doelstellingen, zoals deze blog bijwerken, vallen in het niets voor een gezellige avond. Ik heb dan nog geen slaapplaats voor morgen en moet toch nog dat regelen maar weet al dat ik om 6u de deur uit kan. De werker staat op ,en ik kan gaan slapen.
Na een verkwikkende nachtrust was ik toch nog vroeg wakker en kon ik wat werk inhalen. Met een tas koffie bij de hand kon ik aan mijn blog schrijven zodat ik later terug kan blikken op mijn uitgevoerde zottigheden en avonturen. Ik had eerst gekeken welke route ik vandaag moest lopen en daar het traject niet zo lang zou zijn en ik maar naar 15 u kon inchecken mocht ik wat langer aan de blog werken en later vertrekken wat mijn lichaam ook ten goede kwam. Dus maar typen en foto's opladen om mijn blog aan te vullen en bij het definitieve werk het plaatsen op de blog deed ik een cruciale fout en in plaatst van te kopiëren heb ik de tekst gewist. Dus later meer herbeginnen, het is zo. Na mijn uitgesteld ontbijt, 8u, maak ik mijn rugzak en neem afscheid van de vriendelijke mensen. Ik eerst 1 km klimmen aan 10 % om op de route te komen en zonder mijn sticker voor mijn hart gaat het wat langzamer maar we komen er. Weer tussen de oneindige akkers met plukjes bos of natuur tussenin. Het landschap is golven en de weg ook en ik ontdek nieuwe gewassen die ze hier kweken en hoe. Ik denk dat het kikkererwten zijn in verschillende soorten en daar ik het niet zeker weet heb ik een peultjes geplukt en ontrafeld om er een foto van te nemen. Hectares aan elkaar zijn ze hier gezaaid, de ene al aan het verdorven, de andere partij fris groen. De partijen die al aan het uitdrogen waren werden opgevrolijkt met papavers die het dorre beeld nieuw kleur gaf, Van Gogh zou er een mooie schilderij meer gecreëerd hebben. Ik stap voort en kom in het eerste dorpje dat ik links laat liggen en vervolg mijn weg. Bij het verlaten van Saclas hoor ik vrolijke kreten en als ik opkijk zie ik fietstreinen langskomen. Leuk om met de familie te doen maar ook zwaar om te trappen. Iets verder begin ik te zoeken naar een afslag maar vind ik die niet en als ik een andere bron raadpleeg loop ik een evenwijdige straat verkeerd, geen groot probleem even de weg verbeteren en ik kom op een St Jacobsweg, Prachtig, rustig in een bos, wat het moet zijn. Ik volg de weg die goed aangegeven is met links een afgrond van 30 m en rechts een helling van meerdere meters, ik loop juist op de richel die wel breed is en ik veronderstel een oude muilezelpad zal geweest zijn. Ik loop een hele tijd op deze weg en botst plots op een omheinigsmuur van 2,5 m hoog die ik moet volgen en me naar Méréville leidt. Een stadje op mijn weg. De muur is de afbakening van een oud domein die nu door de staat wordt onderhouden. Ik vervolg mijn weg naar de kerk en stap en even binnen om de mooie glasramen te bewonderen. Voor ik mijn weg vervolg controleer ik verschillende wegen naar Angerville maar met de juist ervaren mooiheid kies ik het aangeduide pad boven de andere die mij langs een wat drukkere weg zouden sturen. De keuze was prachtig, met een pad, goed aangegeven langs een riviertje met molens en kweekvijvers en schaduw. Ik kan een wilde kat spotten in het bos en een eekhoorn die mijn pad oversteekt. Heel leuk!! Ik kom in een klein dorp met pittoreske gebouwen en boerderijen en als ik mijn tijd controleer moet ik nog 2 u lopen terwijl het in Méréville maar 1u40 zou zijn geweest. Ik stop en contoleer verder en dan komt de ontdekking dat ik een verkeerde keuze heb genomen aan de kerk. De app vertel me dat de snelste weg nu 9,5 km zou zijn te overbruggen in 2 u. Ik ben razend daar ik de enige mooi aangegeven route heb gevolg maar blijkbaar is dit een afkorting, prachtig, om Angerville te vermijden daar de stad toch uit de route ligt en niet noodzakelijk moet aangelopen worden buiten voor overnachting en bevoorrading. Ik heb geen keuze en mag verder genieten van de wijde akkers en stappen. Mijn grootste zorg is in feite mijn resterend water want in de akkers zijn er geen kraantjes. Dus voorzichtig zijn en zo snel mogelijk proberen aan te komen. Het blijft een mooie rit met akkers die gezaaid zijn met peterselie maar niet voor het loof maar voor het zaad daar het merendeel al opgeschoten was. Na de 2 uur loop ik de stad binnen met een lege waterzak op zoek naar een kraantje om te drinken en mij te verfrissen, maar njet en dus strompel ik maar naar mijn overnachtingsplaats. De eerste vraag dat ik stel is, water en de tweede is of ik een nacht langer kan blijven. Op beide krijg ik een positief antwoord en kan ik broeder lichaam zijn rust schenken. Ik moet alleen nog naar de winkel om eten te kopen maar gelukkig is dat niet ver. Morgen kan ik het rustig aan doen en een mis mee pikken in de stad.
Ik heb mijn uiterste best gedaan om lang te slapen maar met mijn verstopte neus heb ik dikwijls moeten opstaan en om 4 u heb ik de hoop op slaap opgegeven. Ik stelde mij de vraag wat ik vandaag ging doen, stappen of opgeven. Ik begon dan maar de etappe van vandaag te bestuderen en gaande weg ging mijn lichaam zich klaarmaken om toch te stappen. De pijnen aan mijn benen losten stilaan op en de medicijnen voor mijn verkoudheid begonnen te werken. Ik nam mijn tablet om míjn teksten te typen voor mijn blog , de zon kwam op en ik ging mij beter voelen. Om 5u45 was mijn schrijven nog niet klaar maar begon mijn rugzak te maken om te kunnen vertrekken en om 6u06 trok ik de deur achter mij dicht om ergens te gaan ontbijten voor de stad te verlaten. In de bar is het al druk met het komen en gaan van arbeiders die snel een koffie komen drinken of er verzamelen om samen naar een werf te gaan. Ik ontbijt rustig met mijn amadelcroissant en koffie en kan dan op pad. Ik heb deze morgen een andere manier gevonden om mijn weg te volgen met als grootse minpunt dat ik nooit weet waar ik precies sta. Met GPX is dat altijd correct maar voor mijn route bestaat dat niet, plus het feit dat er verschillende routes naar hetzelfde punt zijn. Gelukkig is de weg vanuit Arpajon goed gebaliseerd, aangeduid, en hoef ik maar enkele malen te controleren of ik juist loop. Ik verlaat de slaapsteden en mag eindelijk de echte Campagne opsnuiven met kleine pittoreske dorpen en kleine leefgemeenschappen rond een oud kerkje. De gebouwen dikwijls oude boerderijen opgetrokken met natuurstenen, vrij op elkaar gecementeerd. Ik doorkruis een paar dorpen en moet dan het bos in, goede lucht opsnuiven en genieten van rust. Na een tijdje zie ik een toren opduiken die mij signaleert dat ik St-Sulpice-de-Favières baliseert. Een klein dorpje met een kathedraal in het midden, vroeger behorend aan een klooster veronderstel ik want het bouwwerk is fenomenaal. Het dorpje is een en al rust maar daarvoor heb ik weinig tijd en stap verder. Snel vind ik mijn merktekens terug en volg gezwind de weg. Ik heb volgens mij de juiste weg genomen maar gaande weg ontdek ik dat ik verkeerd loop. Ik draai mijn film terug met de host van vandaag die mij herinnerde niet verkeerd te lopen, een aan duiding op het paaltje dat een andere stad vermelde maar vooral het feit dat het deel akker ongeveer even lang was als het daarop volgend deel bos. En nu mis ik natuurlijk mijn GPX. Google Maps brengt de oplossing met de kortste weg naar Etappes. Ik moet even terug lopen om weer op het juiste pad te zijn. Op tijd is mijn centje gevallenen ben ik niet totaal verdwaald. St- Sulpice is een kruispunt van 2 GR paden door zijn glorie maar dan moet men oplettend zijn om niet het verkeerde pad te nemen bij het verlaten van de stad. Ik moet nu een lange weg door de weidse akkers lopen met honderden hectares granen, bieten of koolzaad bezaaid. Onmetelijk maar grandioos. De zon maakt de weg nog lastiger en ik speur de horizon af naar een plekje schaduw. Buiten een paar grote boerderijen kom ik geen kat tegen maar de weg ik vredig en mooi. Na anderhalf uur stappen mag eindelijk van wat flitsen schaduw genieten wanneer ik door en dorpje loop met laanbomen. Ik voel dat mijn energie stilaan opgeraakt maar de schaduw van bos voor het binnenlopen van Etappes helpen mij de weg af te ronden. Mijn watervoorraad, 4 liter, is op en ik hoop snel de stad te bereiken om alvast wat water te tanken. Maar de weg is hard en het laatste deel van de etappe is nog een heuvel trotseren waar de stad achter verscholen ligt. Ik strompel naar de eindstreep zonder aandacht te scheppen op mooie plaatjes. Onmiddellijk ga ik op zoek naar een eetgelegenheid want het is al 13u30 en ik vrees dat de keuken kan sluiten voor ik een bestelling kan plaatsen. Maar dat geluk heb ik wel, ik maak mijn keuze ui het voorgesteld menu en drink eerst een paar glazen water die hemels lijken. Langzaam geniet ik van mijn maaltijd en echt ik moest geen schrik gehad hebben te laat te komen want de keuken begint precies nu maar bestellingen te ontvangen. Ik betaal en ga naar de Office du Toerisme om naar een waterpunt te vragen en met een vergrootglas in de hand vind ik de aangeduide plaats. Ze vertellen me dat meerdere personen per dag de vraag stellen en dat is niet verwonderlijk want ook ik moest zoeken terwijl ze mij de plaats aanduiden. Er werd een interview afgenomen voor hun statistieken i.v.m. pelgrims die de stad aanlopen en ik word op de harde schijf geplaatst. Ik moet nu mijn weg vervolgen want mijn slaapplaats is 4 km buiten de stad. Ik zoek alle schaduw op en met wat zoeken word ik hartelijk ontvangen bij gastvrije mensen. La Campagne zoals in de Franse films dikwijls opgedragen. Mensen die leven en laten leven en niet bang zijn van een beetje rommel. Ik logeer hier 1 nacht maar ze hebben wel wat studenten die hier verblijven voor hun studies en dat houdt die vrouw des huizen jong. Ik kan hier mijn vuile kleren in de wastrommel gooien en na een uur is alles probeer, droog en fris. s'Avonds komt een studente binnen met haar vriend. Ze spreken geen Frans onder elkaar maar de host brengt soelaas met haar gesprek met de jongeren. Ik denk dat ze van heel noordelijk in Europa komen want uit de flarden dat ik opgevangen heb heeft de man 7 dagen vereist met trein en boot om zijn vriendin te bezoeken. Wat mij het meest verwondert in hun gesprek is dat de gastvrouw perfect engels spreekt wat geen evidentie is voor een Franse. Ik ga terug naar mijn kamer om de dag af te ronden. Ik probeer de 21u30 op mijn werker te zien en dat lukt mij maar even want nu komt het zandmannetje en brengt mij naar dromenland, moe en voldaan van deze mooie dag.
Na een goede nachtrust kon ik aanschuiven aan de ontbijttafel op zijn frans, stokbrood met confituur en een lekkere kop koffie. Ik kon op tijd vertrekken en met wat zoeken heb ik de juiste weg weten te ontdekken. Ik moest namelijk door een wooncomplex stappen om een brug te vinden om een autosnelweg over te steken. Voor de mensen van de omgeving geen probleem maar voor een vreemde pelgrim een onderneming vooral dat niets aangeduid was en de brug en autosnelweg goed gecamoufleerd waren. Het was voor mij vandaag ook de vlucht uit de agglomeratie Parijs die verre tentakels heeft. Massy is wel een knooppunt van allerlei wegen, zowel auto als treinen en ligt op de weg naar Bretagne. Ook de luchthaven Orly ligt vlakbij plus een militaire luchthaven van waarop de président vertrekt voor buitenlandse missies. Dus had ik deze morgen rond 3 uur veel lawaai gehoord van vertrekkende vliegtuigen wat ik aan mijn host vertelde die vermoedde dat de président weer het land uit was en op het middag journaal, tijdens mijn lunch waren er al beelden van Macron in een Afrikaans land, dus het verhaal klopt. Als ik dan mijn weg vervolg door de chaos dankzij mijn smartphone loop ik recht op een autosnelweg die ik, voor goed te zijn, moet kruisen om rustige en veilige wegen te bewandelen. Ik zat dus met een dilemma hoe de drukke weg over te steken en weer kwam mij een Afrikaan ter hulp die mij vertelde dat iets verder een tunnel was aangelegd om de rust te vinden. Eindelijk wat paden en hoewel de dorpen zich aan elkaar aanknoopte was er al wat meer ruimte voor een akker of bos. De dorpen zijn ook noodzakelijk om een croissant te kunnen kopen maar zijn vooral slaapstadje van Parijs. Het spoorwegen naar de stad functioneert perfect en voor de mensen die het aan kunnen is er wel wat meer ademruimte. Ik kan gemakkelijk mijn weg vinden maar kom toch dikwijls nog langs de RN 20 , die naar Orleans leidt, met zijn afritten, obligate supermarkt complexen en dus ook industrie. Het wordt alsmaar vrediger en de Campagne neemt de omgeving over en de RN20 blijft slechts een sliert in het landschap. Het is klokslag 12 u als ik de kerk van Arpajon bereik waar ik in de parochiezaal kan overnachten, rudimentair maar ik heb onderdak, water, een toilet maar vooral veiligheid . Ik drop mijn rugzak en ga op zoek naar een lekkere goedkope tafel en dikwijls vind ik dat in de omgeving van de marktplein. En dus ook hier maar het eten moet wachten om de prachtige markt te bewonderen. Een mega gebouw in het midden van het plein waar al eeuwen markt werd gehouden. Ik kan gaan eten en het menu van de dag is OK. Ik vermoed dat de uitbater, man of/en vrouw , van Portugese afkomst zijn want diverse malen hoor ik dat wijn, kaas, bier en gebak aan Portugal kunnen gelinkt worden. Maar lekker is het wel en ik kan even rusten, genieten en op kracht komen. Door de zingende hitte loop ik terug naar mijn slaapplaats om te rusten en mij te verzorgen. Om 4 u zijn de opleidingen voor migranten voorbij en krijg ik gans de ruimte voor mij alleen. Ik moet nog juist mijn stempel gaan afhalen om 20 u in de kerk en ervoor boodschappen doen voor mijn avondeten. Ik ga zeker op tijd op de vloer, luchtmatras en slaapzak, om toch zoveel mogelijk te slapen.
Vandaag is het de start van een nieuwe, korte uitstap na de plotse onderbreking van mijn vorige route. Het bericht kwam als een donderslag om 19u30 binnen dat mijn schoonmoeder, en mijn trouwste volger, plots was overleden. Ik had juist mijn bericht op de blog gezet omdat ik wist dat ze daar zo naar uitkeek en daar vertrok zij op haar laatste reis en viel de mijne plots in het niets. Buiten het verwerken van de zware schok kwam er veel organisatie aan te pas zijnde zo snel mogelijk terug geraken. Gelukkig heb ik het thuisfront als ik hulp nodig heb en de dag nadien vertrok ik om 6u s'morgens terug naar huis. Ik moest eerst een zware periode verwerken voor ik terug kon plannen. Ik vertrek nu voor een korte trip van 16 dagen op de route Turonensis die Parijs verbindt met Tours en verder op naar Compostella. Ik heb gepland om de trein van 6u45 te nemen in heet station van St-Agatha-Berchem daar deze in het Thalisticket berekend is. En Jefke mijn buurman sta mij uit te zwaaien om 6 u, zoals afgesproken. De treinen rijden op tijd en kan na een serieus dutje mijn ogen openen in Paris Nord. Het is dan pas 9u15 en ik kan aan mijn eerste etappe beginnen. Hier moet ik niet zoeken naar route aanwijzingen want de weg naar Compostella start maar aan de Tour St Jacques, hartje Parijs. Het is heel gemakkelijk te vinden maar om de eerste stempel te schoren is al veel moeilijker. Aan de toren is er een info kantoor voor hulp voor bezoekers van de toren, vele trappen maar prachtig uitzicht, maar slechts in de weekend open. Het alternatief is een kerkje een 150 m terug zou soelaas brengen hadden ze mij verteld. Een plezier om te gaan zoeken maar ook hier vang ik bot want op woensdag is de acceuil gesloten. Dan maar fotos nemen als bewijs en vertrekken. Het vertrekpunt is aan het uitgang van het parkje dat zich bevind tussen het gemeentehuis en de halles van Parijs waar heeeel vroeger de markt was. De weg loopt naar het Notre Dame, de kathedraal van Parijs, waar ik de vooruitgang kan bewonderen van de verwoestende brand van enkele jaren geleden. Als voorbijganger is het moeilijk in te schatten hoever de werken staan en of ze klaar gaan geraken voor juni 2024, zoals beloofd door de président maar ik leef op hoop. Ik zal dan zeker even naar Parijs gaan om de werken en glasramen te bewonderen. Ik verlaat het plein met zijn nulpunt voor alle afstanden tussen steden in Frankrijk en steek de Seine voor de tweede maal, de kathedraal staat op een eiland, over naar de rue St Jaques. Ik kom voorbij een kerkje en stap binnen om te proberen hier een stempel te bemachtigen en hier lukt het. Een Afrikaanse medewerker zet even zijn shrobber neer om mij te helpen en met de stempel op mijn kaart vervolg ik mijn weg richting de Sorbonne. De Seinevallei verlaten blijkt niets maar het is een lange helling. Gelukkig loop ik tussen hoge gebouwen met schaduw en wat wind wat het dragelijk maakt. Ik loop richting Périferique en het wordt stilaan middag, tijd voor een lunch want deze avond eet ik bij de mensen waar ik ga verblijven. Een paar croissants van de bakker en een tas koffie maken de zaak op een muurtje. Ik kan ondertussen naar de chaos van het verkeer kijken want ik zit dicht bij een afrit van de Periferique. Ik vervolg mijn weg mister smartphone in de hand richting Montrouge en zijn kerkhof. Ik hoopte door het kerkhof, park, zou kunnen lopen maar de omweg is te groot om de toegang te bereiken. Gelukkig zijn er grote bomen gegroeid langsheen de kerkhofmuur die mij voorzien van schaduw en het zuchtje wind dat ideaal voor de verkoeling. De weg brengt mij naar de Coulée Verte, een groene wandeling, ontspanningsruimte, picknickruimte langsheen de spoorweg die volledig is afgeschermd, onhoorbaar en veilig voor kinderen. Een pad die verschillende steden verbindt en plaats maakt voor groen voor alle omwonende. Wat er als toetje bijkomt is het kasteel van Sceaux die van op het pad mooi ligt te schitteren in de verte met zijn park als toemaatje. Hier rijden wel wat fietsers want natuurlijk is het ook voor hen een snelle manier om Parijs te bereiken maar iedereen heeft respect voor elkaar, het is geen fietsestrade! Aan het eind van het groene pad bereik ik Massy waar ik zal overnachten. Ik kom weer in het verkeer en moet aan Nand denken die ik zondag had verteld over Sarens ,ons paradepaardje, die wereldwijd grote infrastructuurwerken helpt realiseren. Wat ze hier ook doen met het monteren van één van hun grootste en sterkte kraan om twee bruggen van de spoorwegen te vervangen. Grandioos om zo een schouwspel even te zien. Ik klim de straten door naar mijn slaapplaats toe en wordt opgewacht door de familie Derycke. Zijn grootouders zijn tijdens de oorlog van 14-18 moeten vluchten voor de oorlog en zijn niet meer teruggekomen. We hebben verschillende zaken gemeen zijnde dat hij ook tuinier was maar vooral boomverzorger, graag wandelt en geniet ook van het leven, en hij heeft het geluk gehad nog op 61 jaar op pensioen te zijn gegaan. Veel gespreksonderwerpen die bij het avondeten zullen aanhalen bij een glas bier. Hier is het avondeten op zijn frans met voorgerecht, hoofdgerecht, kaas en een lekker stukje rubarbertaart. Als dit gene goede afsluiters is van de eerste dag !!!! Nu zacht dromen en morgen weer verder.
11/04/2023 : Arles - Saint Gilles : Vlakker dan in Nederland is de weg
Gisterenavond meldde de gastheer mij tijdens de maaltijd dat het huis deze morgen zou vrij zijn voor mij daar ze beiden aan het werk gingen rond 6u. Dus was ik vrij vroeg wakker daar de deuren van karton zijn en ik al de geluiden zich gemakkelijk konden verspreiden. Dus de douche, microgolf oven of de koffiezet staan naast mijn bed en het is een groot voordeel dat ik altijd vroeg op ben. Om 6u is het huis stil en van mij en kan ik gaan genieten van mijn boek en heerlijk gaan ontbijten. Ik kom snel tot de bevinding dat ik nog niet aan mijn blog begonnen ben en dus maak ik een tasje koffie klaar en begin met schrijven. Ik ben op tijd klaar met alles en kan het huis afsluiten en de sleutel drop ik in de brievenbus. Ik loop terug de stad in om de stad nog even in stilte te bewonderen. Maar de weg roept en snel ben ik de stad door en volg de aangeduide weg. Het wordt kalmer op de weg en ik mag gewoon zwalpen over de weg. Ik moet juist opletten voor de Land-Rovers met toeristen die op weg zijn naar de Camargue. Het is hier vlak en ik kan kilometers ver kijken 360 ° in de omtrek. Af en toe loop ik langs weiden met de typische witte paarden van de Camargue of de gekende zwarte stieren die hier worden gekweekt. Het wordt een lange weg , niet door zijn lengte maar meer door het eentonigheid van de weg. Dus lopen en zo snel mogelijk aankomen. Als ik de stad in loop is het 12u 15 en ik kan onmiddellijk op zoek naar een plaats om te eten. Vandaag heb ik in de roos geschoten want mijn maaltijd is heerlijk en daar ik tijd heb geniet ik en neem mijn tijd. Als ik het restaurant verlaat zoek ik mijn overnachtingsplaats waar ik moet wachten tot 15 u om mij aan te melden. Maar daar ik dicht bij de kerk gelogeerd ben in de oude stad kan ik daar terecht om te rusten op de trappen en voor de gesloten poorten, uit de wind en een beetje zon. Ik drop om 15 u mijn rugzak af in de gite en begin aan de voorbereidingen voor vanavond en morgen. De host raadt mij aan de crypte te bezoeken onder de kerk, waar de Heilige Gilles begraven ligt, en nadien doe ik mijn boodschappen in de plaatselijke winkels. Een oude maar mooie stad om even in rond te lopen en oude stenen te bewonderen maar niet voor een dag. Later komen er meer pelgrims toe met hun ladingen verhalen of vragen want voor vele is het hun eerste tocht en is het zoeken naar de juiste weg in alle facetten. Ik ga wat rusten en van mijn baguette genieten met een glas wijn. Op tijd naar bed want morgen is het een lange etappe.
Al maanden bezig met het plannen van deze reis en dan is het de dag van vertrek en groeit de spanning ten top. Niets vergeten, alles opgeruimd, tickets bij de hand en de boterhammen gesmeerd voor onderweg want het wordt wel een lange reis naar Arles. Ik hoop dat de treinen rijden en ook nog op tijd zijn want het is een schakel van 3 treinen plus een verplaatsing tussen 2 stations in Parijs. 7u20 en ik geef een laatste zoen aan Kathleen en kan de straat op, stil en verlaten, naar het station. De eerste afspraak is op tijd en ik heb haast de hele trein voor mij want vandaag is het paasmaandag en veel reizigers zijn er niet. Het is al heel wat drukker in Brussel Zuid waar ik de TGV moet nemen naar Paris Nord. Deze trein is goed volgestouwd met mensen op weg naar de lichtstad. Alles verloopt vlot en om 9u50 kan ik aan mijn wandeling beginnen naar Gare de Lyon. Ik verwacht een vuile stad te zien want mijn weg is ook de as van vele betogingen in Parijs met de Place de la Republic, Place de la Bastille als hoofdplaatsen voor samenkomsten. Maar zo'n propere plaatsen zal je moeilijk vinden in de wereld, alles is kraak net en rustig, een mooie wandeling tussen 2 stations. Hier ook weinig animo met de vrije dag maar links en rechts zijn er toch winkels open en de terrassen zijn goed bevolkt. Ik kom een uur voor vertrek toe en zoek eerst mijn weg waar ik moet zijn voor mijn trein naar Arles. Hij staat gemeld en kan dan rustig een koffie gaan drinken iets verder van station waar dezelfde koffie de helft kost en het heel wat rustiger is. Om12u08 zet de TGV zich in gang, ik klaar met mijn lunch en attributen om 4 uur lang te genieten van deze verplaatsing door Frankrijk. Ook deze trein zit barstens vol want deze trein stopt 6 maal voor hij zijn terminus bereikt in Miramas. De tijd vliegt snel voorbij want af en toe knikkebol ik in slaap en ben plots een kwartier verder. Met elke stop loopt de trein weer verder leeg en krijg ik ruimte om mijn broek te strippen naar een short. Veel later dan andere jaren maar het weer was ook niet gunstig om de kuiten bloot te stellen aan een streepje zon, die er niet was. Als ik uitstap in Arles op het voorziene uur kan ik mijn weg zoeken naar mijn overnachtingsplaats. Ik drop snel mijn rugzak en ga op weg naar de oude stad om mijn eerste stempel te halen op mijn maagdelijke credentiale. Het bruist in de stad want elk paasweekend is het groot feest in Arles en het is ook echt feest. Ik geniet en neem een foto van een café dat vereeuwigd is door Van Gogh die door het grote feest in het niets verdwijnt. Hier vloeit het bier rijkelijk maar de prijzen zijn overdreven en dus stap ik een supermarkt binnen om een Belgische trappist te kopen en een zak chips om rustig te aperitief en want het avondeten wordt pas om 19u30 opgediend en dat is wel laat voor een kleine Belg. Ik ben tijdig terug om mij op te frissen en wat te praten met de hosten voor we eten en ik mij kan terug trekken in mijn kamer waar ik mij kan klaar maken voor mijn eerste etappe morgen richting Saint Gilles.
29/09/2022 : Vila do Conde - Porto : De laatste etappe op de uitstap
Het was gisterenavond nog een pijnlijk moment als er rond 20 u drie pelgrim de albergue binnenstapt en om er te overnachten. Zonder reservering en de albergue was vol. De host van de gemeente heeft hun de deur niet gewezen maar heeft zo goed als ze kon een oplossing gezocht maar er was geen ander dan in enkele zetels in de ontvangstruimte te overnachten. Niet gemakkelijk voor al de andere stappers want als je wilt vertrekken wil je zo stil mogelijk zijn maar nu zal het voor die personen niet makkelijk zijn. Ik kan s'morgens zonder te veel lawaai ontsnappen naar de leefruimte. Even later worden er meerdere wakker en komt er leven in huis. Alvorens te vertrekken kijk ik het weer eens na voor zover mogelijk en merk dat het wat gemiezeld heeft en het frisjes. Ik doe mijn fleece aan en gaat de donkere straat op. Het zal niet lang duren voor de lucht zijn geheimen over de wolken prijs geeft. Als ik nog maar net vertrokken ben begint er weer fijne regen te vallen en neem het zekere voor het onzekere en trek de regenkleding aan. En terecht want iets later wordt het fijne gewoon regen, heftige regen en doordat ik op een verbindingsstuk loop door een bos en akkers is er geen schuilen mogelijk en stap ik maar verder om kletsnat te worden. Ik moet nu ook gaan letten op de wagens die mij tegemoet rijden voor het opspattende water van het vele verkeer om niet supplementair nat te worden. Na een tijdje gaat het over op felle vlagen en langzaam tempert het. Voor mij begint nu een nieuw spel zo snel mogelijk drogen en daarvoor roep ik de weergoden aan de wind wat aan te wakkeren. Ik nader snel Porto maar langs de kant van het vliegveld waar er nog weinig gebouwd wordt. Pas als ik ter hoogte van de aankomsthal komt wordt de bebouwing meer en heb je ook industrie. Dat brengt ook de aanwezigheid met zich mee van rustplaatsen waar ik graag gebruik van maak. Over de weg valt weinig te vertellen behalve dat mijn voetreis ten einde loopt nog een stukje onbebouwde ruimte voordat de stad verhard. Misschien is het zomaar en beeld van deze reis maar in die laatste open ruimte is er nog een oud bruggetje, die deze reis opmerkelijk aanwezig waren, en het einde van een aquaduct, die ook pertinent aanwezig waren. Ze worden alle twee bewaard , voor vele aan het begin van hun reis, voor mij het einde. Het is nu nog anderhalf uur lopen naar de stad maar onderweg kan ik lekker Portugees gaan eten en dan de stad in mij opnemen. Ik maak van deze laatste etappe een evaluatie van deze trip. Daar het voor mij een vervolg is op een eerder begonnen reis was het geen grote ontdekking. Wel kon ik verder breien op een eerdere ervaring en de informatie controleren dat ik door de jaren heen wat had opgenomen. De grote verrassing van deze weg is de hoeveelheid verschillende mensen die onderweg zijn naar .. De puntjes zet ik niet zomaar omdat meer dan 75 % van de mensen dat doen uit kuddegeest. Velen zullen ook niet weten wat de geest en de inhoud is van deze weg. Vervolgens is de wereldwijde invloed van de weg op de wereld. Je komt er van alle landen mensen tegen, de wereld rond de tafel. De volgende verrassing is de toeristische invloed op deze weg en hoe de mensen erin meegaan. Gaande weg verergerend en onwezenlijk zot wordend tot een climax in Santiago waar de economie er bijna ronddraait en de stad ook wurgt. Als ik er dan van uit ga dat deze aanlooproute nog een rustige is, en zeker tot in Porto, dan moet dat op de andere wegen een verschrikking zijn. ZEKER de moeite waard dit ooit te beleven want ik moet zeggen Ik heb veel gelachen en genoten van alles en nog wat. Vooreerst met mij zelf dat ik in zon mallemolen gestapt ben en dan met alles wat rond mij gebeurde. Wat mij nog het meest verbaasde is dat er veel vrouwen, jong en oud, de weg lopen gans alleen, onderweg misschien wel vriendinnen makend en de wereld verkennend. Wat ik zeker niet ga missen is het snurken van kamergenoten want van zodra er meer dan 8 op een kamer sliepen was het prijs. Ik ga zon weg niet meer lopen maar ik zou graag door Frankrijk lopen, op de weg naar Santiago tot of voorbij de Pyreneeën. Het zal er in ieder geval veel rustiger zijn, met dan ook zijn nadelen zoals minder faciliteiten. Maar de rust zou alles goed maken.
Esposente- Vila do Conde : Een vlakte etappe !!!!!
Het ontbijt werd voorzien om 7u30 en daar ik dat niet geboekt had om redenen van veel te laat vertrekken wou ik ook wel de deur uit zijn om 7u zodat de host op weg op de kleine ruimte kon omtoveren tot een knus ontbijtruimte voor de mensen die wel hebben geboekt. Ik kan ook relaxter genieten van rust s'morgens dan opgejaagd te zijn om te vertrekken. En zo gebeurde het ook, ik stond in een pikdonker straat naar mijn smartphone te kijken hoe ik moest gaan lopen. Het zou niet lang duren voor de lucht opklaart en ik gemakkelijker mijn weg zou vinden en ook qua veiligheid voelt het beter. De klaarte gaf mij ook een beeld op de omgeving en voor zover ik kon kijken zag ik geen heuvels, dus wordt het vandaag misschien een vlakke etappe. Al snel stapte ik door landerijen vol groenten. De zandgrond leent zich goed voor het tuinieren en grote complexen nemen de ruimten in en zodoende zie ik weinig bossen of akkers meer. Er wordt hier vrij intensief gekweekt maar in kleine bedrijven. Rond negen uur komen er overal kleine bedrijfswagens tevoorschijn met mensen die gaan platen of oogsten of met hun verse groenten naar een verzamelplaats rijden. Weinig ander verkeer of activiteiten op te merken en dus ook geen café of winkel. Ik wandel maar door en geniet van kleine zaakjes, een vrouw die maïs droogt voor de kippen of een verkoopster van vis aan huis. Kleine taferelen die wel merkwaardig zijn want bij ons onmogelijk. Ik wandel dus van dorp naar dorp en zie geen enkele pelgrim vandaag. Anders komen mij steeds personen naar mij toe lopen maar vandaag is het nul. Mij weg zal anders getraceerd zijn en pijlen heb ik vandaag niet gezien. Als ik plots in de bewoonde wereld kom is het een hele schok voor mij. Het gaat plots snel en de omgeving is bebouwd met zijn voordelen, winkels, restaurant, leuke plekjes of een rustige zitplaats. Een mooie stad en een bezoek zeker waard maar voor een pelgrim is daarvoor weinig tijd. Ik stap voort en kom langs een kerkhof. Mijn aandacht wordt getrokken door een grafzerk en als ik een foto neem vanop de straat wordt ik naar binnen de muren getrokken. Een heel net en mooi kerkhof met verrassende zerken en veel bloemen. Er lopen ook veel mensen rond om alles proper te houden. Een aangename rustplaats maar niet voor mij want na enkele kliekjes loop ik verder. Ik wil niet zoals gisteren geen plaats hebben in een plaatselijk restaurant. Rond 12 u bel ik aan op mijn slaapplaats in de hoop mijn rugzak te kunnen dropen en tot mijn grote verassing kan het. Mijn lasten gelost loop ik terug naar een restaurantje met een dagmenu. De zaak loopt goed vol met arbeiders die er lunchen en als zij vertrekken worden hun plaatsen ingenomen door bedienden, het verschil maak ik alleen op basis van de kledij, de prijs is voor beide hetzelfde. Als ik op zoek ga naar een bank om te rusten begint het te miezelen en vlucht ik een kerk binnen om beschutting te zoeken. Ik kan er in alle rust mijn boek lezen en wachten tot het ophoud met regenen en 15 u want pas op dat uur kan ik inchecken. Een uur vroeger ga ik toch aanbellen omdat die druilige regen ook snel verkoeling brengt en daar ben ik niet op voorzien. Het volgend uur is snel om en ik kan douche en mij klaarmaken om een aquaduct te gaan zoeken in de buurt. Ik had op grote vuilbakken beelden van museums de constructie kunnen bewonderen maar de plaats was mij een raadsel. Groot was mijn verwondering als ik aan het bouwwerk stond want het is niet een klein restantje van vroeger maar wel nog 1 km lang, niet volledig maar men kan zich wel een duidelijk beeld vormen van het bouwwerk. Indrukwekkend maar spijtig dat je weinig punten heb waar je een duidelijke foto kan nemen omdat veel huizen of bedrijven er rond zijn gebouwd. De dag zit er weer op en morgen kan ik verder naar Porto, mijn eindpunt op deze reis. Ik ga zeker nog veel wandelen de komende dagen maar mijn rugzak krijgt rust!
27/09/2022 : Vian a do Castelo - Esposende : Het toerisme doet me weer in de realiteit belanden
Blind getrouwd heeft het me weer gelapt lang op te blijven en dan is het maar hopen lang te kunnen slapen. Maar de trein van 5u15 heeft daar een stokje voor gestoken. Ik was al aan het draaien maar trein 1 heeft wel het spelletje in gang gezet. Mijn rugzak en schoenen had ik al buiten gezet en alleen het waardevolle en mijn slaapzak moest ik mee gritselen om de slaapzaal te verlaten. In bepaalde iets goedkopere albergue krijgen we steeds een pakketje om de matras en hoofdkussen te beschermen en dat moet bij het verlaten van je bed ontmanteld worden en in de vuilbak gedropt, en dat is nog het moeilijkste uit te voeren beweging in het duister en zonder lawaai te maken. Maar als het lukt is het hoera geroep, maar in stilte. Dan kan de dag beginnen met alles naar een rustige plaats verhuizen. Het grote voordeel is dat niemand in je voeten loopt en je tijd hebt om alles te controleren en op de juiste plaats te leggen in je rugzak. Ontbijten ga ik doen in een bakkerij 10 m van de albergue en gisteren nodigde de koeltoog lekkere koffiekoeken aan. Als de 7de trein voorbij rijdt kan ik gaan ontbijten maar de koffiekoeken waren er niet. Dus weer de rugzak open om brood en banaan boven te halen voor bij de koffie. De trein !!! Die rijdt door de stad en daar er maar één brug is om de rivier over te steken met alles wat maar kan bewegen moet ook de trein die weg nemen. Ik moet eerst via een tunnel langs de juiste kant van de brug geraken om de rivier over te kunnen maar dat is maar een kleintje. Het is nog een lange brug en veel valt er niet te zien. Het einde van de brug heeft wel een verassing in petto in de vorm van blauwe pijlen. Ze zijn goed geplaatst en dus is de weg gemakkelijk te volgen. Als ik iets verder ben en bijna de stad verlaat merk ik dat de weg bergop gaat en dan valt mijn euro, stickertje vergeten. Een hele onderneming om een halve sticker op mijn arm te krijgen maar als het moet gaat alles. Een geluk want de weg naar Esposente is het vervolg van de weg van gisteren, minder lastig misschien maar het zal niet veel zijn. Mooie wegen van het drukke verkeer verwijdert en met steeds terugkomende propere dorpspleinen. Maar wat ik was vergeten in Spanje zijn de miljarden kasseitjes, en hier liggen er ook nog. Ik strompel verder en ben blij als ik terug tussen groen kan lopen maar dan zijn de zwerfstenen de vijanden. Ik volg trouw de pijlen en geniet van de onbezorgdheid als plots de realiteit er weer is. Geen pijlen meer maar ook vandaag heb ik zeker de helft van de etappe geluk gehad met de aanduiding. Als ik uit een bos naar en dorp daal staan 2 vrouwen hopeloos rond te kijken. Ik loop ze voorbij als één van hen mij de vraag stelt of ze wel op de juiste weg lopen, de da Costa Camino. Ik bevestig dat het wel degelijk de juiste weg is maar ze blijven verbaast vragen of die niet langs de zee moet lopen. Ik begrijp hun verwondering geheel want ook ik had de weg veel vlakker voor ogen en met de informatie die ik onderweg vernam zou het een saaie weg zijn. Niets van dat alles, een hobbelige weg met veel muilezelpaden en niets van de oceaan. Voor mij fantatisch dat je af en toe via het water loopt en veel van de gewone leefomstandigheden kan bewonderen. Zo stopte ik voor een koffie te drinken en annex café was een kleine buurtwinkel. Je kon er verse vis kopen dat zonder ijs in een isomobak lag in de inkom van het café, de vliegen ontbraken op het appel. Als verder de heuvel afwandel kom ik in een nieuwe wereld terecht van kusttoerisme. Hier zijn er zandstranden met duinen maar geen hoogbouw. De eerste woningen zijn te minste 100 m van het strand gelegen en ook niet de winkels of restaurants. Ze hebben in Spanje andere oorden waar dat wel het geval is en daar zullen de meeste vakantiegangers naartoe reizen. Ik kom snel toe in mijn overnachtingsplaats maar hier is ook de sfeer van Portugal weg. De oude stad is verdrongen door een nieuwe koude editie. Je vindt hier zelfs geen bakker en dat is toch het minste dat je kan wegdenken in eender welke stad hier, spijtig. Zo gaat het ook voor traditionele restaurants en hun menu. Hier is toerisme koning, en misschien goed voor de inwoners hier.
26/09/2022 : Caminha - Viana do Castelo : Een heel blijde verandering van weg
Het was een vruchtbare nacht en voor één keer heb ik er gebruik van kunnen maken wat langer te slapen. Niet zo eenvoudig maar ik lag blijkbaar goed en er waren geen ronkers in de buurt. Ik moest wel wachten op het ontbijt dat maar om 7u30 zou toegankelijk zijn. Verschillende andere mensen begaven zich al naar de plaats en ik volgde ze dan maar. Mijn rugzak klaar en mijn schoenen aan kon ik genieten van een lekker ruim ontbijt. Nu, ik was wel op straat om 7u33 en kon aan mijn etappe beginnen. Het stadje verlaten was nog wel mooi maar van korte duur en dan werd de weg eentonige lang en recht. Vervelend recht en als dat de ganse dag zo zou zijn een verschrikking. Er was geen andere uitweg want tussen de oceaan en de heuvels was weinig ruimte en daar moest de treinbedding nog tussen en een paar straten. Maar na een kleine 4 kilometers mochten we de treinbedding oversteken om op een strand te komen. Rustig zonder verkeer met alleen het geluid van meeuwen en golven. Daar kon ik van genieten tot de volgende stad waar ik afscheid nam van de zee voor vandaag, toch wat de nabijheid betreft want ver kan het niet meer worden zelfs als je de heuvels op gaat klauteren. Plots zie ik een blauwe pijl die de richting van Fatima aangeeft en kan ik de aanduidingen volgen zonder mijn smartphone te moeten gebruiken. Maar de aanduidingen verdwijnen net zo snel als ze zijn gekomen. Ik heb er toch een beperkte tijd van genoten en daar ben ik heel dankbaar voor. Doordat de heuvels minder steil zijn en dus ook deels bewoond zijn, worden we langs muilezelswegen naar Viana do Castelo geloosd. Prachtige rustige wegen waar de tijd heeft stil gestaan met kleine kerkjes, oude kloosters dat gerestaureerd worden of een bruggetje over en kabbelende beekje. Mooi maar wel zwaar om te stappen want het gaat regelmatig op en neer en de wegen zijn in de middeleeuwen aangelegd met veel diverse vormen en groottes van stenen. Ons kasseienstraten zijn een ware luxe vergeleken met de toestand hier. Ook gevaarlijk om te struikelen en daar kan ik van getuigen want vandaag heb ik kennis gemaakt met de hardheid van de keien. Gelukkig zijn het alleen maar schaafwonden maar in het begin voelde ik het wel erger aan. Een propere neusdoek heeft het verloren bloed kunnen opvangen en gaande weg zijn de letsels gestold, wel een raad beeld voor de mensen die ik tegenkwam. De tocht lijkt me vandaag veel langer maar dat is schijn want aan het einde komen de kilometers overheen met de voorop gesteode aantal. Als ik mijn einddoel nader is het al ruim voorbij 12 u en kijk ik uit waar ik kan lunchen. Niets te vinden maar als ik dan de stad inloop vind ik toch een plaats. Ik twijfel niet en ga binnen want waar het in Spanje maar pas begint om 13 u moet je snel zijn want rond 14 u is alles op, en dat is dan wel ruim geschat. Ik ben op tijd klaar om in te checken om 14 u. Nu snel mijn kleren wassen en spoelen zodat het stof eruit is en alles fris is en tijdig droog geraakt. Ik neem geen siësta want ik ben dicht bij de stad en het zag er een mooi stadje uit zodat ik terwijl ik mijn boodschappen ga doen even door de straten kan slenteren. Een leuke stad om langs te komen als ze op een reisweg ligt.
25/09/2022 : Mougas -Caminha: Terug de grens over of de rivier !!!
Vandaag de laatste etappe in Spanje. Ik vertrek op tijd, goed gekleed met mijn fleece tegen de zure wind, omdat ik maar summiere informatie heb over de overzetboot tussen Spanje en Portugal. Het is zondag en dus stil op straat terwijl er om 5u30 tamelijk wat verkeer was misschien einde bruiloft in het restaurant waar ik gisteren ben gaan eten. Ik mag snel de weg verlaten om parallel met de weg en de oceaan te gaan lopen. Een prachtige weg en ik kan zo de dag zien ontwaken. Spijtig genoeg kom de zon op achter mij rug maar kleur herkennen in de lucht doet veel. Ik mag zo een hele tijd genieten van het ruisen van de zee die vandaag toch rustiger is dan gisteren en de natuur om mij heen. Ik loop langs kleine gehuchten en door een dorpje waar nog een klooster staat. Alles is nog stil maar het leven komt stilaan op gang. Als ik een klein kapelletje voorbij loop zie ik dat de deur openstaat en nieuwsgierig als ik ben ga ik toch eens piepen. Binnen is een pastoor alles in gereedheid aan het brengen voor de mis dat voor de kapel zal worden opgedragen. Een mooi moment en ik zou graag blijven maar mijn weg is nog lang en het is wereldkampioenschap in Australië en ik volg het rechtstreeks op mijn smartphone, net als vorige week als ik Santiago verliet. Zalig en als er dan nog een Belg wint dan weet ik zelf niet meer dat ik loop maar zweef ik over de weg. Af en toe loop ik eens de struiken in als ik mijn GPX weg wil volgen en moet ik mij omdraaien om de via de grote straat te lopen, ik begrijp soms niet hoe die weg is getraceerd. De tijd gaat vandaag snel want met die mooie beelden van de steeds veranderende kustlijn kom ik aan in de laatste stad in Spanje. Ik zoek naar een café voor pauze en een koffie en ga dan verder opzoek naar de overzet. Ik volg de pijlen en daar staan al 2 Engelse toeristen te wachten, de boot ligt aangemeerd maar de schipper is zoek. Ik wacht ook even en dan kunnen we inschepen, maximum 6 personen, om de grens/rivier over te steken. Het is kalm op het water en we zijn snel ter bestemming. Een heel ander plaatje. Caminha in Portugal is veel meer toeristisch en het stadsplein staat vol met terrasje en er is live muziek te horen. Nu eerst mijn bagage afzetten en dan op zoek gaan naar een restaurantje. Natuurlijk zijn de eetgelegenheden hier afgestemd op de toeristen en ook wat duurder. Gelukkig zijn de winkels hier open en kan ik wat goedkopere boodschappen doen om vandaag te overleven. Ik eet rustig en na mijn siësta, want die hou ik hier aan, doe ik een wandelingetje naar het centrum. Het is nu 15u15, zondag en wat zou een mens dan beter kunnen doen dan een begrafenis te volgen met een stoet dat tussen de terrasje door moet. Je zou bijna gaan denken dat het folklore is maar hier is het de realiteit. Op de tonen van Comme d'habitude wandelt de rouwstoet richting kerkhof. Ik loop nog wat door de straten en keer dan terug naar mijn albergue voor mijn voetbad en rust, die ik niet zal vinden want een paar Spaanse pelgrim slaan aan de kook zoals bij hun thuis, lawaaierig maar het ruikt lekker terwijl ik mijn tekst schrijf en ik mij in een restaurant voel.
24/09/2022 : Nigrà n - Moeras: De weg naar de oceaan.
Vandaag jarig en ik geef me een presentje met niet te vroeg te vertrekken. Ik moet immers maar 16 km lopen en ik denk stilletjes naar de zee te dalen en de kust te moeten volgen wat het stappen ook makkelijker maakt. Ik ben toch op tijd op en als ik zit te lezen komt de Italiaan wat praten. Hij ziet dat ik koffie, cappucino, drink en met water in de mond vraagt hij mij waar hij zoiets kan kopen. Ik vertel hem dat ik dat zelf mee heb en schenk hem een zakje dat hij dankbaar aanvaard. Hij prijst de koffie aan bij iedereen dat luistert. Om 7u15 loop ik naar de bakker in de straat die al open is om mij te verwennen met een croissant en lekkere koffie. In het teruglopen naar de albergue stop ik nog even aan de Mercado, omgevormd tot kunstenhal, om er nog een paar fotos te maken van de kunstwerken, voor mij deze morgen achter glas maar gisteren heb ik ze life kunnen bewonderen. Ik ben ver de laatste dat vertrek en dan nog in de verkeerde richting! Ik volg de weg tot in de volgende stad, een paar kilometers, en ga dan van de weg af om naar de zee te kijken. Als ik de mooie zonsopgang zie en de rust langs de kustlijn merk ik dat ik nog even langs de boulevard kan blijven en dan weer de weg oppikken. Baiona is een kuststad met nog een oud fort op een landstong en fors verheven op een rots, toch mooi om te zien terwijl mijn weg achter appartementsgebouwen zou lopen. Ik zoek de weg door de oude stad en moet dan aan een beklimming beginnen om een groot stuk kustweg af te snijden maar ook omdat het daar veel rustiger zal zijn voor de pelgrim. Een stevige klim maar met weinig mooie uitzichten omdat het afgescheiden is door een heuvel met de oceaan. Wel wordt de weg veel mooie want verandert van asfalt in een heel oude weg door de natuur dat al 2000 jaar gebruikt werd, de sporen van de karrewielen zijn het bewijs van gebruik. Een heel mooie rustige maar ook moeilijke weg voor mensen die niet gewend zijn zulke wegen te lopen, en vandaag kom ik er veel tegen. Als ik afdaal naar de oceaan is voor mij het mooiste voorbij en kan ik genieten van de wind, de zee en de golven. Weer heb ik geluk want ik loop met de wind mee. Alle stappers onderweg naar Santiago zijn goed ingeduffeld tegen de agressieve wind terwijl ik kan verder slenteren in mijn hemd en korte mouwen. Ze proberen de wandelaars veilige wegen te laten lopen maar ik merk dat het gros toch de hoofdweg volgt. Er is maar één weg en die loopt tussen de zee, rotsen, en de heuvels met steile hellingen. Het is dan maar de weg volgen en zoveel mogelijk genieten. Terwijl ik een koffie drink en rust vind ik een albergue wat verder dan waar ik gereserveerd heb en kan daar overnachten en 3 uur vroeger inchecken, en daar ligt de winst. Het is een spiksplinternieuwe albergue dat nog maar open is sinds juni 2022 en de verf is nog maar pas droog. Het is ook niet zo groot want er kunnen maar 16 personen overnachten. De host helpt me en geeft nuttige informatie die ik waardevol gebruik. Ik kan nog op tijd wat aankopen doen en dan iets verder een pelgrimsmenu gaan eten. Ik kom daar terecht in de voorbereidingen van een huwelijksfeest, op een prachtige locatie zicht op de oceaan, en geniet tijdens mijn maaltijd van de muziek en aankomst van de gasten. Toch een mooie kers op de taart!
Ik ben Jean-Paul De Visscher
Ik ben een man en woon in Groot-Bijgaarden (België) en mijn beroep is Tuinier.
Ik ben geboren op 24/09/1958 en ben nu dus 66 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Reizen, Cultuur, Boeken,Lego.
Deze blog om mij te volgen op mijn voetreis naar Rome