Bron : GVA
Binnen de Vlaamse administratie wordt in alle discretie gewerkt aan het milieueffectenrapport (MER) over vijf mogelijke oplossingen voor de Antwerpse mobiliteit. De twee bekendste zijn de Oosterweeltunnels op het BAM-tracé en de Meccano met de fameuze bretellen of tangenten.
Wanneer de studie precies zal worden opgeleverd, is niet bekend. Aanvankelijk was er sprake van dit voorjaar, later werd dat het najaar en sommige kwatongen beweren zelfs dat het dossier over de verkiezingen van mei 2014 zal worden getild.
De stilte blijft dus nog een tijd oorverdovend. Al lekt er af en toe wel iets uit. Zo zou een tussentijds rapport concluderen dat het geen zin heeft om voor bepaalde tunnels tol te heffen (Oosterweel, Liefkenshoek) en een andere tolvrij te houden (Kennedytunnel). Het verkeer zal namelijk toch kiezen voor de gratis variant.
Het tolvrij houden van de Kennedytunnel was van in het begin een van de randvoorwaarden in het Masterplan. De tweede voorwaarde, een vrachtverbod in diezelfde tunnel, moest de oververzadiging verlichten. Met andere woorden: het vrachtverkeer zou worden verplicht om tol te betalen, terwijl het personenvervoer gratis onder de Schelde zou kunnen blijven rijden via de Kennedytunnel en de Waaslandtunnel.
Na een decennium van studies, rapporten, een referendum en eindeloos gebakkelei zou het MER-onderzoek de fundamenten onder het plan dus weer op losse schroeven zetten. Al moeten we daarbij herhalen dat het om een tussentijds rapport gaat en dat het uiteindelijk de Vlaamse regering (of de volgende) zal zijn die de definitieve conclusies moet trekken.
Toch ligt er al sinds 2010 een zware hypotheek op het dossier. Dirk Van Mechelen, destijds een van de geestelijke vaders van het plan, was een van de eerste toppolitici die erop wees dat het plan in de huidige economische omstandigheden niet meer betaalbaar is. Sindsdien heeft ook Bart De Wever zichzelf al openlijk vragen gesteld bij de haalbaarheid ervan. Daarnaast blijven er ook grote twijfels over de technische haalbaarheid van de Oosterweeltunnels met de complexe paperclip bij het Sportpaleis.
Waarom dan nog zoveel tijd verliezen met een MER-studie? Omdat die werkwijze de politiek blijkbaar het beste uitkomt. De angst voor mega-schadeclaims van de aannemers lijkt voorrang te krijgen op het oplossen van het verkeersinfarct.
door Lex Moolenaar
|